автореферат диссертации по филологии, специальность ВАК РФ 10.01.09
диссертация на тему:
Образ ялмагиз в узбекском народном эпическом творчестве

  • Год: 1996
  • Автор научной работы: Джуманиязов, Бахрам Маткаримович
  • Ученая cтепень: кандидата филологических наук
  • Место защиты диссертации: Ташкент
  • Код cпециальности ВАК: 10.01.09
Автореферат по филологии на тему 'Образ ялмагиз в узбекском народном эпическом творчестве'

Полный текст автореферата диссертации по теме "Образ ялмагиз в узбекском народном эпическом творчестве"

ГЗБЕКИСТОН РЕСПУВЛИКАСН ФАМЛАР АКАДЕМПЯСИ АЛИШЕР НАВОИП НОМИДАГИ АДАСИЕТ ИКСТИТУТИ

РГ8 ОД

Кулёзма *;уцу^нда

' 8 ОКТ 1995

ЖУМАНИЕЗОВ Ба^ромбой Маткаримович

УДК 398.22.(575)

УЗБЕК ХАЛК ЭПОСИДА ЯЛМОРИЗ ОБРАЗИ 10.01.09 — Фольклоршунсслнк

Филология фанлари номзоди илмна даражасшш олкш учун такдим этнлган диссертация

АВТОРЕФЕРАТЫ

ТОШКЕНТ-1996

Тид^п^от Абдулла 1^ояириА пвмидаги Тошкеит Давлет Мадаынят Инетитутида бажарилган

РЛСМ.ИЙ ОППОНЕНТЛАР: филология фанлари доктори,

профессор Б. ТУХЛИЕВ

филология фанлари номзод,-М. ЖУРАЕВ

ЕТАКЧИ ИЛМИИ МУАССАСА: Узбекистон Республикасн Фан-

лар Академи'ксн Дам ид Сулай-монои номидаги К.улёзыалар институте

«Г*1

^имоя « » 1996 йил соат ~ Да

Узбекистон Республикасн Фанфар Академиясн Алишер номидаги Адабист ннстигути ^узуридаги ДК. (J15.04.0i ра;^ам..н докторлик илмий даражасини олиш учуй дисссртащи ^имояси буйича ихтисослашган илмий кенгаш иигйлишнда утказнладк. ('/00170. Тошкент шаэфи, И. Муминов кучаси, У уй).

Диссертация билан Узбекистон Республикасн Фанлар ■''Ак'аде-" миясинниг Асосий Кутубхонасида ('/и(Л/и. Тошкеат ша^ри, И. Муминов кучаси, 13 уй) танишиш мумкин.

Автореферат 1996 йил « » да ж^патклдм.

Бнрлашган

Ихтисослашган Илмий Кенгаш^коТнб филология фанлари дйкгорнС:

ЖАЛОЛОВ

ШНИНГ УМУМИй ТАВСИФИ

Мавзунинг долзарблиги. Узбек хай? орзаки ижоди халкиыйз-нинг куп асрлкк турмуш тарзи, дунёкарапш, урф-одатлари, психо-логиясини ту рли жанр наадналарида, ранг-баранг образлар тимсо-лвда узига хос поэтик ифода этиб келган ва келыокда.

Огзаки ижодцаги хар бпр анъанавий образ, халк тафаккури сингдирилган поэтик элементлар, унинг бошка хаяклар маданияти бялан муитарак ва фаркли хусускятларини курсатувчи бадиий-эстетик ходисалардан хисобланади.

Кшилик жамияти кандай тарацкиёт босцйчларйни босиб утгая булкасин, унда мундарика жкхатидан умумий ва доимий ходасалар якглча сифат узгаришлари бклан такрорланиб турада. Щу сабабли. фольклор асарларида куда падший давр белгилари, хусусая инти-моий-каппшй гоялар маълум даражада уз поэтик ифодасини топада.

Ранг-баранг куринишларда намоён буладиган дунё халнлари поэтик ижодида $ам уз бадиий ифодасини топтан э згу лик ва ёвуз-лик ку ранги хам ¿На иуйдай йбадий гошшрдан бирвдир. -

Ялмогаз деярли барча жахон халнлари фольклорида мавззд булган персонал хисоблаяади. Узбек фольклорининг хак эпик асарларида актив штирок этадиган Ялмогаз образи халциыизгашг эзгу-лик ва о в.уз лик кураши хакидата карашларини поэтик ифодалашда мухгал ахаыиятга эга.

Узбек эпоспдаги ялмогиз образинижиддий урганиш бу образ замирида каккуд ибтидоий-жамоа тузумя, кулдорлик, феодализм ва кейинга даврларга хос белгиларини, узига хос хусусиятларни аштклаш, бадзшй талчинини белгилаш иыкойийи беради.

Ялмогаз образининг халк эпосидаги турфа хил куриншлари ва талкнилари, бир-бирига зид, мураккаб функцияларнинг муяао-сагллашгани бу персонатаинг турли хил иктимоий даврлар,. поэтик мушохадалар гахсули эканлигини курсатади.

Бпнобаркн, узбек халк эпоси - эртак, достон ва афсоналари-да эпик кахраыоннинг ёрдамчиси ёхуд раккби - мухолифи булмиш бу гайрптабгой персонаэдинг цадимий илдизларини урганиш, бадиий обпа? гафатида колшкаауви, тадрилий такомили, турланишлари ва типологак хусус.-чтларшш бадиий-эстетик таддак этиш, яъни образ эволюциясшш белгилаш узбек фолъклорщунослиги учун долзарб ва-зкфалардан бири саналади.

хшщлар фольклоридаги ялмогиз ва унта уялаш салбий образлар-шшг тарихий Елдаалари, зшш асарлар сшети ва композицкясида тутган урни, ахамиятини анюушш фольклоршуносларни купдан буён кизихтириб келыокда.

Ялмогиз обрааинингилк авдизлари ибтидоий даврлар билан боглихлигина образнинг бадаий талкинида анимистик караш излари сакланиб колганлщи хам тасдиклайди. Образнкнг эволюциясида аниынстик аътадод бовдан-оёк мухиы роль уйнаган.

Таншиш этнографлар Э.Б.Тайлор, Дк.Фрэзэр, С.А.Токарев-лар анимизм ыаданиятининг ибтидоий босничиаридан то хозирги давргача санланиб кодгаядих'ини таъкидлайдилар .

Рус фольклоршунослари В.Я.Пропп.ВЛ!. Аникин, Н.В.Новиков, Э.В.ПЬмеравцева ва бошкалар руо хамда узга славян халклари эр-такларяни киёсий-тарихий метод асосида тахлил килиб, улардати ялмогиз обрааининг таркзсий асослари, фольклор асарларидаги урна хаквда ыухиы мулохазаларни баён килганлар.

Ялмогиз обра'зи цардаш туркий халклар, хусусан, туркман па козок фольклорщунослигида хам маълум дараяада тадкик этилган, ялмогиз ва 8пик макон нуносабатлари хахида эътиборга лойик фикрлар баён калинтан3.

Узбек фояьклоршунослигвда ялмогиз образи хахиваги даст-лабки идмий мулохазалар фодыслортуносл Ы.Афзалов тадкикотлари-да кузга тяпиввяди.

Олиы узбек хаях эртаклари хакида илк бор илмий кузатишлар сшиб бориб, халк вртакларидаги ялмогиз образини ибтидоий-мифо-логик образ сифатида тахлил килган4.

Фольклоршунос К.йюмов Ы.Афзалов кулохазаларинп ривожлан-тириб узбек халк эпосидаги ялыориз обрьзининг пайдо булиши т-

1 Тайлор Э.Б. Первобытная культура.- Ы.: КПП, 1989; Фр&-8эр Дж. Золотая ветвь.- М.: ИПЛ, 1986; Токарев С.А. Ранние форкн религии.-М.: ИШ1, 1990.

2 Пропп В.Я. Исторические корни волшебной сказки.- Л.: Изд-во Ш, 1946; Аникин В.П. Русская народная сказка.- М.: Изд-во Ш7, 1959: Новиков Н.В, Образы восточно-славянской волшебной сказки.- Л.: Наука. 1974; Померанцева Э.В. Мифологические персонажи в русском фольклоре.- Н.:Наука, 1975 и др.

3 Сакали М.А.' Туркменский сказочный эпос.- Ашхабад. 1956; Каскабасов С.А. Казахская волшебная сказка.- Алма-Ата, 1972.

... 4 Афзалов М. Узбек халк ертакларНо-Т. г Фан, 1964.-Б.57,

линий анимизм, мукаддас коно культа хавда аддодлариыизяинг шпонч-эътикодларидан булган шоыонийлик анъаналаря билан борхт- , липши курсатган*.

Щунингдек, фольклоршуноо Х.Згамовшшг ёвузликиг ташувчи персонаглар булган ялмогаз какпир билан аддархо обрааинйнг типологии тахлилпга бапшшанган кузатшалари, узбек фальклоридаги аядархо образи ялмогизиинг функционал жих^тдан архаик курини-твдир, деган мдкий хулосаси хам бу персонажнинг туркий халклар фольклори асосида тшолопж жихатларинп атрофлича ёритшга ас ос булади2. Щунингдек, профессор Р.Еалоловнинг ту персонал хавдда-гк ккшатли фикрларп хам дкккатга сазовордар®.

Айтшгган мулохазалардан келий чвдиб, узбек халк эпосцдагн ялыоггзнинг тарихий асослари, унинг образ сифатида таклланш гараёии, эпик тур намуналартздаги ыазмуки ва турлл хил курингап-лари, образ эволюцияси, ияобий ва салбий талхтга, бадний-эсте-тик хусусюггларшга биринчи марта монографик ауналшда тадквд килиш таилапш мавзугагазнотг шзмий янгилигшш белгилайди.

Тадки^отнинг максад ва вазифалари. Машхур адабиётшунос олга\ академик А.Н.Всселовский: "Агар мен сифатлаш таряхи кио-карган каппдаги адг.^иёт тарихидир десам, мубодата булмайдн?,-деган эди'*. . - .- .

Олммшшг бу флкрини кенг маънода халк эпосндаги яямогпз образига тадбин кштиб, б.у персонаж тарихи фольклордаги эзгулик ва ёвузлик курадшнинг кис «а тарихидир десак, хато булмао.

Ала ту назарий асосдан келиб чикиб, узбек халк эпосидаги ялшглз образинкнг тарихий асосларини ангаушш, унинг бопща халклар фолыслоридагп узкга яцнн обраэлар билан типологии хусу- -оиятларини, умумнйликларини курсатш, тадрзгаий такомили, ба-дшш-эстетик функцияларинк талию; килиш танлаган мавзушизнинг бош иаксадндир.

Нщда ушбу максаднл амалга ошириш .учун куйвдаги конкрет ва-зкфааарни бачсаршга харакат килдик:

1 11"оьоз К. Ялмогаз-кодугар образи талкинига дойр Ислом шоип ва унинг хглк поэзиясида тутган урни.- Т.: Фан, 1979. -Б.7/-68.

о

Эгамов X. Совет Шарки туркиЛ халкларл эотакчилик анъана-ларп алокалари тарихидан очорклар,- Т.: Уцитувчи, 1982.-Б.П5.

3 Дхалолов Г.Л. Узбекский народны?! сказочный эпос.- Т.: Фан, ¿980.- С.135-136. - , •

4 Веселовский А.Н. Историческая поэтика.- М.: Высшая школа, IS69.- С.оЭ.

- узбек халк эпосидаги (достон вазртаклардаги) ялмогаз образининг пайдо булиш таркхики ёритиш, унинг кадимий даврлар билан борлшдагяни тадкик зтиш;

- узбек фольклоридаги ядкогаз образи ва унинг тадриглй такомили бевосита кадимги туркий халклар мифологияси, анъана-вий дунёкараши, этяографиясп билан богликлигини эпик асарлар та^лилвга таяниб, илыий асослар;

- ялмогиз атаиаси,этшологкясини аниклаш ва тарихий та-раккиёт яараёнвда руй берган семангшс узгаришарини ёритиш;

- эпик тур наиуваларидаги ялмогаз образининг бошка мифологии ва денонологик обраалар билдн ухшаш ва фаркли жихатлари-никурсатиш;

- ялмогиз мифологик образининг кодугар, мастон, шум кам-пир, ажина, алвасти ва, Угай она образлари билан киёсий тадкик этган холла укумий ва.узига хос жюсатларини аниклаш;

- узбек эпосидага ялмогиз образининг хамда инвариантлари-нинг тарихий-маърифий, бадйий-эстетик ваэифалари ва ахамиятини курсатиш.

Таякикотнинг илмий-мвтодологик асослаои. Тадкикот макса-дини аыалга ощириш ва куйилган вазифаларни хал'килшда бизга ыамлакатимиз хамда хориний фолыслоршунос, элшунос, адабиётшу-нос, кнсыая тарихчи олимяарнинг мавзуимизга оид фикр-мулохаза-лари, шший асар ва ыаколалари мух'им дастурилам&л вазифасини утади.

■ Тадкикотимиэнинг' методологии асооини белгилавда ВШ.Ани-кин, М.И.Афзалов, П.Г.Богатнрев, А.Н.Веселовский, В.М.Жирмунский, )[.Т.ЗарифовД-С.Косвен, Х.К.Короглы, Сакали, Р.О.Еалолов, С.А.Каскабасов, Е.М.Мелетииский, Т.Мирзаев, М.Муродов, М.Сад-дов,.Б.И.Саримсоков, Э.Б.Тайлор, Дк.Фрэээр, М.Жураев каби олишьрнинг илмий тадкикотлари асосий кУлланма вавифасини утади. Шунингдек автор ялмогиз образининг бадиий турлаяишларинп, тарихий-типолотак хусусиятларини чукур ёритшцда якиндан иасла-хатлар берганликлари учун филология фанлари доктори К.Имомовга ва филология фанлари доктори, профессор, Коракалпогастон Рес-публикасида хизмат курсатган мадашият арбоби ХД.Эгамовга узи-нинг сашошй маннатдорчилзотши биэдирадп.——-

Тададаот ыаксади ва калб згилган ыатериаллар характеридан келиб чикиб, ишда тарихий-киёсЕЙ хамда тарихий-типологик нетод-лардан фойдоландак..

Гккг.нг назарлл гл агалл.1 ауаг.чтятп. Тадапкотнинг назапей пхшдкятинй щаята ш?*ологик образларшшг бздюй кучшини ур-гашгл, лусусан, ят;'оп:з образлнинг тарихпй ас осла пи, бадппй-оотетлк Лункцгллаппни аниклаш га у лакда укумлашма каби маса-лаларнпнг ёрлтлллки белгалалди.

Узбек :<а.~к эпосилагн ялт/огаз образинлнг тарлхнЯ асослари халда бад:лл.-осте7::к ¿.ункшуиирпки монографик йусиндаги тад-к:л; узоек ••;олй:<логсг/нослипда алохпда. сшшгак бир образни чу-i'vn, атГ'0'Т«л»:чг1 ургант .Y'ivn илт'Л-назарпЗ асос була олади ва Су из углуisX(XJjbKJtoг« таркх£Н*>льклорпй й-лраён назарияспни яра-тюта улуп бул::0 кУпклади.

Г..:ш:нг натпгасп ва хулосаларцпан кахсус ва олий укуэ ярт-ллргдс узбек чю.чысю рл курскнл у тал, дарслик ва куллага.'ал^р яратгл, узбек ^ольхлоринкнг изошли лугатани тузкш, фольклор асарларгнлпг акадег.-лк гл ок'.'авпЯ нашрларпня тайёрлаш ва таргпб кл-лтглдл конг ^ой-аганга куккяи. Бу эса унлнг лл?>н1.1 са &j.*aлпй Плаг.тлтга г/оллкллглнп курсатздп.

Тадкгуотнль'гiасеспл ?.лнбалпрл. Узбек халк эпссп - бостон га ортаглзпнда гасгг.р этпягая ялгогиз "ai'.~a укппг пигаг.гантла-" р::, г;;н'л:гп1К ба-ьзл доло;:слогл:; а;;соналар, гавзу талабига кура, карлоз тур!-:;!:; малкд ;п огзакя ллодтгга гаксуй зпкя глнр намуна-ларп -ладцлкотга лсос::;! панба, фактик г.'атерллллар сифатида гллб кглл-ндл.

Узбекгсток Республнкаси Файлар акадекпясп Ашгер Kasciiíí

но;л:дагл Длао';:от института догмат л.Т.Зарп^ов яонидап: фольклор арлпг-лда сакдалаётган кУлёзг/а манбалап *амда дпссертантшгаг г:а:-:сап узп ту шагай латеплаллардан фоДдаяанпкди»

Тадклупт'пшг лори:1"глгл;. Таднлкот acocan Узбекистан Рес-лубллласл С-аллар аладеллясл Апэер Иавогй ногллдагл Адабпё? гнс-тп'гу'гпплнг Фольклор булпл1 Ппгллпшда кузсоксг/а кплгаг.б, хи.'о.ч-га '¡"а-с:л1 птллци. Zzcccпгащхшзг лазг.:унл куалли<£нкнг "Узбек тапи sa эдпбкЗта", "Слрлл ола].:" кабл лурналларда оълон кллш-ган гаколаларлда, Tdpkoht Даллат ;.'лдал::лт ивстстутя npcíeccop-Удлтувчлларлплнг Г-лпгЛ-назариЗ андунаилар^тда у.гослган каърузала ркда (I2CV3,1594,1925,1925) уз п^одасит топган. Щутшгдек, 5— Адабсбт пкстатутп хузурпдата фольклораунослик буллча назари11 сеьллгар-кенгаллллр.г г-с/хока^гсндан угган.

Та-:;;лкот":л;г тапклбп. Длссерташтл клр;с:', пкки acocnt боб, хулоса га •<.о.';дала5пкган iss-:rJl -Х£1.:да бздккЗ алаблё^лар руйха?::-

дан иборат,

ДЖСЕРТАЩЯНШГ ЛСОСИЙ ЫАЗМУНИ

Диссертациянкнг ки¡гащ кискида тадкикот г/авзупникг фольк-лорщунослнк фани учун долзарблига, урганилкш даракаси, ижий янгилиги, максад ва вазифалари, кетодологаяси, фольклор наза-рияси ва амалиётидаги ахамияти, корийланиш хак,ида маъяукот берилади.

Ишнинг биринчи боби - "Ялыогаз образининг кадаий иддиз-.лари ва бадаий образ сифатидаги такомили" деб номланган.

Дунё халклари фольклоридаги энг актив персонажлардан 6r.pi! булган Ялыогаз ибткдоий китларнинг гапонч-тасаввурлари заг.шри-да пайдо булгар мифологик образ эканлиги куплаб фолыслоршунос-лар томонндан эътироф этилган.

Таншуш рус фольклорщуноси В.Я.Пропп мазкур образнпнг нлк тарЕхий клдизнни архаик даврлар билан борлаб: "... ялмотаз она урурбощи билан богланган акдодиар тотемидан бошланганлигаш"* айтада.

Тарцхчи-элшунос М.С.Косвеннинг карашгча, ибтидоий дунёка-равда: "Табиатнннг алохида кучлари ва элементлари аёллар скфа-твда гавдалантирилгани ва щунга иувофик аёллар номи билан атал-ханши",- уктирада2. •

Биз шшизда кахрамонлар исмининг уз нисми ва фаолияткга кос булшпи асосвда ялмогиз атамасининг таркхнЯ этимологиясига кенг тухтадднк.

Ялмогиз атаыаси танки куриниш тасвирига кура факат- яютаб ютадиган огаз деб талкин■кшпшса, у салбий образ сифатвдагина наыоён булади. Бу эса образнинг ш тарихий асосларига зкд ке-лади. Холбуки, купгина халклар достон ва ортакларида ялмогиз образининг икки кирраси: эпик кахраыонга кукакчи ва хомийлиги; хайда унга ыухолиф, зиён етказувчи снфатлда кузга тапшаниб ту-ради.

Тарихий асосларига кура ва этииологик гихатдан ялыогаз атакаси учта мустакил суз:' Ял - згасур, баходир^; ма - номаъ-

* Пропп В.Я. Исторические корни волшебной сказки.- Л.: ' Изд-во ЛГУ, 1946.- С.41.

^ Косвен М.С. Ибтидоий маданият тарихидак рчерклар.- Т.: Фан, 1960.- Б.168.

3 НавоЕй асарлари учун вдмкача лугат.-Т.: Удатувчи, 1993.-Б.Ш.

т о

луг/ликни бклдорувчи+, газ - киз бириккасидан таикил топтан бу-л::б, яъ:ш ношълуы жасур киз каъносини англатади. Яна бир маъно кирраск ялг.:а - огаз, яъни Я1ллаб гатадиган огаз.

Олнмларшшг каад кклкшларича, ибтидоии даврларда: "... даст-

о

лайки пнсонлар тудаскшгнг бошчиси хам аёл булган" лиги, хамда "... фарзанд куриш аёл туфайли эрлар иштирокисиз деб тушунилга-нп сабабли ортаклардаги Баба Яга дастлаб нинси номаълум булган-лнггши аЛтадилар^.

ПотидоиЛ кшилар дастлаб,-она уругбоши булган пайтларда сарча пшларда аолларга буйсунган. Уларга сехргар, рухлар дунё-си oiLiaii б о fjiiík куч сифатида карашган. Б.ундай карапшар туркий халклар хаётида вз Лиллаб давом этган шомончилкк, ишонч давр-лаувда дат.: маккуд оулган^3.

Кузатипмар узбек халк достон ва эргакларидаги ялмогаз, хо-.','пл ка:.шир, сехргарлар об рази, мифология тафаккур ва шомонлик дунёкараалари билан боглинлигпни курсатади." -

Бпз ипща "Олмос ботир" ва "Итон oFa"° эртакларддагн зеошй кш,:гшр га ялмогаз образларини атрофлича г<иэсе2 тахлзл гдаляб, улар бир тарнхпй плдиз бялан боглхс? деган хулосага яелганшз. Еу зртакларда камплрнгдг кахрамонга хомийлик датпи луда цада-кнЛ длврлар таъсири булкб, ялногазшгаг киз тязгасяга боишнн ку-йпб ;;ошшп суркпш б клан бир кадимий туиунчанинг аерлар утиши билан каЛта турланган куринишдаги бадиий образдпр.

Баъзи зртакларда кахрамоининг олов излаб урмонга бхуд ял-гдогаз макокига бориб колши, ялмогизнинг оловни санлой^а экан-л:;гп xar.i Сбразшшг жуда кадшийлпиши курсатузчи бир бзлгидзр.

Узбек хатщ эпоси намуналарида ялмогаз образикинг гох изо-бий.'гох салбкЛ талкин цилинши, бизнингча, тарихан дабтлаб она уругбОЕИ, кейинчалик ушшг урнинп эгаллай бошлаган ота уругбоси хуккронллги даврларининг таъсири натгшасидир. Негаки, ота ypyFdomn хук.мронлиги пайдо булгач, деярли барча салбий хис-

X 2

' Навоин: асарлари учун кпецача лугат,- Т.: Укитувчи, 1393,— Б.121.

О

Косвен И.О. ИбтидокЗ каданият тарихидан очерклар.- Т.: г1ан, 1960, - Б.Т68.

^ Пропп В.Я. Исторические корни волшебной сказки,- Л.: Пзд-во ЛГУ, 1946.- С.75.

5 Цурот Уроз. Турк асотирлари Сирли олач. 1991.Ш0.-Б.Ю.

6 Ол.;ос ботип. Узбек халк ортаклари.-Т»: Каиалак,. I9BI.-¡i~oh ora. .зйок халк эртакларп'.-Т.: Чулнон;.. IS88,- Б.182,

латлар аёлларга нисбат б с рила боиланган, ai:wo i.*ai";:;iü тур;.;;/" ва огзаки ижодга хос анъаналар конункяти туфайл:? ялмогпз об-рази илк гшобий хусусиятларини хам иаълум дара>~.ада саклаб колган. Натигада халк достон ва эртакларцла сшет такозосига караб ял;,; о Fi: з гох салбий, гох кяобпй, баъзан осе. бпр асар-нинг узида хам игобий, xcj.- салйгЛ образ скфа-п:да талкп; южна боплаган.

Халк эпооларидаги касур, алп кпзлар образпнкнг какгудяп-ги, аёллар салтанати хакидап: i/отиалар б::р то;.;ондан она ур:,т-боаи хукыронлигининг акс садоси булса, шжкнчк тог.-ондан :«а-хонда кекг таркалган аыазонкалар хаквдаги афсоналарнпнг таъ-сири хамдир*. t

Узбек халк инодидата аёллар салтанаткни тасвнрловчи достон ва эртаклар лам ккки х^л сюкет йуЕалишкга ora: Бога Dpa'.: каби эпик маконда яповчи парилар - амазошсалар; Золю,- подшо-ларцк яазолаб, урнига подло булган ёкк салтанатни одил эпик кадра,юнга олиб берган хотин-кизлар хаккдаги скпстлар.

Халк ияодпда пари ва сехргар аёллар образшшнг яльюгаз-га якешшге шундаки, купгана достонларда ялмогаз какпирпар парпларга устоз, маслахатгуй, хоыий булиб келадилар.

Дкссертацаон кшда мавзу талабига кура, никохнкнг эндогш.< (ички) формаси, унинг ихтимоий-сиёсий хаётдаги урни, халк эр-такларэдага куринлтларкта хаи тухталганмиз. Чунки, мапхур этнограф Дд.Фрэзэр Сундай никохни: "Она уругбопш етакчилигидан ота уругбош хукмронлигига утшд даври учун хос булган никох тури" сифатида кайд килади2.

Узбек, зпосида ялмогаз каби сехргарлик ва эврпякш хусуси-ятига эга булган парилар киёфасидаги касур кизлар тахлшшга хан алоздда Урин азратдпк.

Щуюшгдек, эртак ва достонларда ялмогианинг хомий кшшр сифатида талкин килиниш сабаблари атрофлича ёритилган. Еу-

Пропп В.Я. Исторические корни волпебной cxaajcn.- Л.: Изд-во ЛГУ, 1946.- С.42; Потебня A.A. О мифическом значении некоторых обрядов и поверий. Т.2. Баба Яга,- С.-Петербург, 1835.-С,85; ¡омов К. Ялмогиэ-аодугар образи-талкинига дойр Ислоы шоир ва унинг халк поэзпясида тутган урнц.-Т.: Сан. 1979.-Б.81; Косвен U.O. Амазонки Советская этнография.-1947. Л2-3.

2 Фрззэр Да.'Золотая ветвь.-Н.: ШШ, IS86Í-C.47.

нпнг генезиса халкнинг хоснлдорлик кулътлар!: ;гаквдата тасав-в.урларига алскадорлиги ойлпнлаштприлда. Унйнг хомийлкк сифат-ларп шакллангавда "Лвесто"даги с.ув худоси - Ткштрия, хосид-доряик хоиийсн - Анахита хачда хомпладор аёллар ва чакалоилар хошшси - Анбар онанинг таъсирп кучли булгашншц ёрнтдлгая"''.

Даврлар утн2Г1, пшлаб чпкаршц муиосабагларинпнг ускша билан иаънавил хаётда, хзлхлар орзаки пнодцда хам катта узга-рваяар руй бердо. ТарихпД аараёнлар халк орзэкя ияодидаги хар бир анъанавш! образ фгёфгсининг узгарши, .ривонцда хам уз аксиш тошш. ----- • '-"'*•

Ижгжоил хаётдаги узгаришлар, эз1улик ва ёвузлик кураши-нкнг янгича куринишларп туфами; орзаки ижоддагп ялморизнлкг хог.-ишшги эмас, "ямлаб штадиган огаз" функцияси етакчи булиб

Бкнобарин: "Ялмориз - дуч келган хамка нарсани отадигаи афсонаыш махлуя, аодугар"га айландгх".

Кагала нарсани еб-ютиб юборадпгак пзрсонахяар узбек халк эртакларида хам учраида. Масалшд, биз куриб утган "Яилогпз" эртаги бунинг ёргсш намунасидщз0.

Эртаклардаги я/лаб-этиатар, ялмопгзшшг бирор аъзосядан айрилган персонаянн ютиб, кейшг ушт буо-бутуц килиб чпкаршпп

сехргарликка шончнннг бадипй кфодаси булиб, тарихий асосига кура кадк.<ий инициация (скновдан утаи) йаросимларининг' акс-садоси,-

Демак, ялмогкзшшг узбек срольклоридаги тадрияий такомиди ауни курсатадики, у даотлаб ннобий.образ сифатрда.наыоён бул-ган.

Даврлар утши билан архаик дунёкаравда нарса-ходисалар-шшг куфтлиги ва улар уртасидаги звдциятнинг ыутлацлиги хукм-рон тущунча була борган .

Ялкогиз образининг кейинча гох инобпй, гох салбий талкин кшшншида она уругбоши билан ота уругбоши уртасидаги хукырон-лик учун куращ, хамда асосини дуализм таакил вдлган Зардуштцй-

1 Снесари^ Г.А. Реликты домусульманских верований и обрядов у узбеков Хорезма.-ГЛ.: Наука,1969.-С.87: Саржеоков Б. Узоек маросиы йольклори.- Т.: Фан, 1986.-Б.59.

т^г-г ^ ??£ек тишашшг изохли лурати.Т.2.-М.: Русский язык, 19Ы.-Б.4оО.

о

¿збек халк эртаклари.- Т.: Каыалак, 1981.-Б.28.

Иорданский В.Б. Хаос и гармония. -!<!.: Наука, 1982.-С.43.

лик мухкы роль у ¿каган. Хусусан, зардуат;:.ишкдаги эзгулик ва ёвузлшшинг курапи нидда:л таъсир курсал-гандир.

Узбек эпосида ввузлик бирпша персонал восктасида бери-либ колкайда. Шунинг учун б;:з бпринчи бобда ялмсгпзнинг фаркли ва ухшаи жихатларини белгилаш максаднда ёвузликни та-шувчи бошка шфологик персонаялар билан куносас&тларкга тух-талапни лозим топганыиз.

Будар халк эпосннинг актив персонау-фридан бул.:пп -"аллахо, дев, алвасти, ахина кабг. мпфолопж ::срссналлард;;р.

"Сохзода Сах.'он", "Ху.гавокпназар", "У" 0Fa;;nr.", "Av-ад-жон 6íjiah JLvkí.íohkoh" , "Маликап Бкр.шскол" каби .узбек у::лк эртакларининг киёспй тахлпли туш: курсатадшсп, халк эпосида-гн ялкогиз билан а-эдахо образлапи уртасида функционал :жхат-дан катор укушй ва фаркли хусусиятлар г.:аш;уд.

Масалан, улар хар кккаласи кпзларни куриклайдп, аЛни пайтда одаылардан кизларни талаб килади ва с.ув инрлари билан боглкк, огпзлар1щан ут со чади, яг.'лаб ютадп ва к.к.

Туркил халкларшшг кадпмий тасаввурларида ззгулик ва • ёвузлик кучларшинг макон муносабатларини аниклацса су в, Fop, тог, тукай, урмон, чуду биёбонлар асосил мезон вазифаспнп утайди. Сув халк кароси.'ларг-да xpj.: куда мухим урин тутада.'Еу эса ялмогаз битая аддарнинг ухшашшгп халкшшг кади.: лгончла-ри, хосилдорлик культлари, яунладан сувга вдносабатк замприда хак иайдо Султан дейиш имконини Ссради.

Халк эпоси накуналаркда ялмогиз ха\:, а-здар ха1.: бир ухла-са кирк кеча-кундуз ухлайди деб тасвкрлакади. Бизнингча, бу ыудцат ракамларнпнг уагик ку чйга гапонч ва ритуал ахамняти билан богликдир*.

Ялиогаз ва аждахога хоо уыумпйлкклардан яна бири улар-нинг нпмагадир ёки кпмларгадир к?р"кчзш1к килпинда куринадк.

Масалан, Оозил Лулдоа угли репертуаридаги "Балогардон" дсстонпда ял.; о глз парила? ыаялакаткккнг, "Ширин билан Гакап" достонида атдахо Гулгун паршшнг курпкчиси эканлпги алтпладп^.

Бизнингча, бу мотив ока ур.угбоигл давринннг хокпй-курицчи рухлар хакндаги карасларнннг акс-садоспдпр.

1 £:?раез М. ?збгк халк эотакларгда сехрлп гака'ллар.-Т.: Сан, 129-i.

2 *>

lúrpr.K бплан ¡1а::ар. >збек халк и^одп. Достонлас.- Т.: Адабпё? ьа сакгдт ка^р^ёхп, 1975.

Хтелатларг: вг* йункцпяларкдагг. ухпаиликларга карамасдан узбек зпосидагп ялуогпз ва атдахо мустакил бадиий образлар си-«"••гтида каклланган. Яягсгкз образа купрок она урурбопш, олов культ:: бплан, а%чар эса су в культи бнлан боглпх холла юзага яелган. Шу слбабли булса керак, даврлар утиши бплан ялкогаз эт:аолоп:к гсерсона^дан инсонил кпёфа касб эта борган, аздар булса зоог.-ор^ гякшшк саклаб колган.

I;6f:yici::i кишиар тасавв.урида ялмогпз кинси номаьлум, ;."ав-О"" к:нУ(.ада булиб, унга какппр сузи она уругбопш хукмронлиги кулагатилн сунг кУпилгани хакикатга якгадкр. Чунки ота уруг-боип да^рида барча ёг.'он иллатлар аёлларга шсбат берилганлиги табииМднр.

Узбек опоскдаги ялмогпз образига якпн мкфологкк персонан-лардан ина бт.ри девдир.

"Лов обрпзп хам ёвузликни ташувчи булиб, ялмогиз обрати кабп 3 f.:a:-:cyc тгдкикотшг тала б хилади. Епз пцда ялмогиз образшш тула-рок срнпг- ун дез образп б план киёсиЛ тахлпл кплганмиз.

Кузп'П'глариг.тз халк гяодида дев хам ялмогиз кабн дастлаб . сгобпл та^пн «¡шшганлиглни курсатади*. ¿¿/младая, "Клтоби дада Куркут"да аптилнпича, Куркут ота дев кизининг фарзандидир*.

Депларнинг иэдарлар кургани, ободончнлик билан иугуллая-

гани хакида узбек афсонааари хам мавауд.

Узбек халк зпосида дев б'/лан ялмогпзга хос умушйликлардая бири уларнинг яон ва таналари алохида мавжуд булюзидадпр. Бнз-нкпгча бу халкнпнг ашмистик агончларп натпзасядир.

Эртакларда ялмогпз хам, лев :;а?л кизларии углрлайди. Ялмогпз хнзларга сехр-яодудан даре берса, дев уларни кайлих ¡сишб олади ёкн аунга харакат хилади.

Халккпнг кадет тасаввурларига кура ялмогаз бплап дев урта-сида генетик якинлик мавкуд булган. ¡Цуюшг учуп "(tai ос ботпр", "Илон ora" эртакларвда дев'ва гздарлар ялмогизнинг угяллари деб тасвирланади.

Халк эпосида девлар хам г.гыогиз ва аддар каби хурицчилик вазтфасЕни баяарадклар.

Еу фактлар халк тасавву ряда ёвуз кучларнстг узаро хоп-ка-рпндох деб тущунютанмш курсатади. Е/ сабабли халк эпосида ял-l-огяз бклан дев функционал гпхатдая бпр-бщига яуда якин туради.

1 Китоби дада К?схут-»-Истамбул, 1986.- Б.Ю.

Ялыогиз, аждадо, дев уртасида канчалик'ухшаш хислатлар мавяуд булмаскн, уларни бир-биркнинг давоми ёки бири иккин-чисе туфайли пайдо булган деб карамаслик керад. Уларнинг хар бирп узбек эпосида мустакил персонажлар сифатида шаклланган. Ялмогиз талцинида, асосан, бошкаларга Караганда айёрлик, сехргарлик, хуллас реаллкк хкслатлари етакчшшк килади.

Бу белтиларнинг юзага келигш тарнхан шсмошпщикдаги шо-мон аёлларга хос сехр-додулаалар таъсири билан хаи боглик.

Акдахо образида булса ёвузлик, одамхурлик белптсп устун.

Дев образи аса купрок улканлиги, кучлшшта ва кугашча лаздаалиги билан кузга ташланади.

Узбек фольклоридага.демонологии персонаклардан саналган алвасти ялыогиз-' образига якин ту ради. Алвасти образи хам функционал кихатдан ялмогиз тарихига ухкайди. Шу сабабли булса керак, фольклоршунос олим Б.Сариисоков щукдай деб ёзадк:

"Тарнхан яхши деб саналган алвасти (ал-бости)не кора бости билан аралаштириш ва аини бир нарса сифатнда тасаввур «идиш овдбатида у ёыон рухлар каторига у?иб колди"*.

Алвасгидаги аёллик белгиси -ва ундагк салбий иллатлар ушшг ялмогиз билан муптарак лдатларга Ега вкаштпши курса-тади, аьхю бу образ купрок халк шончлари Еа кароскм фольк-лодада учрайдн.

Халк .шончларпда алвасти хам кушнча су в билан боглик деб тушушкади.

Алвастига хислатдош Еа функцпядои мифологии персонахшар-дан яна бири ажЕнадир. Эртак Еа огзаки япкоялардаги ялмогиз, агвасти, аяиналарнз циёскй тахлил кдлиб, ухшаш ва фаркли зк-хатларикн очганмпз.

■Халк ь"ода ва таааввурларида алвастига хос белтолардан бири унинг узун сарик сочи ва одаыларни йуддаы оздириб, зиён-за:;тт етказинвдиро

Узбек халд эпосцдаги ялмогиз, дев, агаша, алвасти персо-нажларига даккат килсак, бу образлар тиысолида халкккнг соч ыагиясига ппончи хаы уз ифодасини топгаалипши курамиз^.

1 Саримсоков Б. Узбек шросим фольклори.-Т.: Фан,1986.-Б.183.

^ Соч ыагЕЯсн Еа цШщ Узбек халк лирикас::.- Т.: Фан„ 1985.- Б.76-110.

Халк опосп Ажуналарида кахрз^оннннг ялмзгаз, азина, алвастклар соч толаси ски тукига зга булшн, уларга уз хук-глнш утказиш б;нан тенгдир.

Еодугар ялмогазнинг кеГпшча паЛдо булган варианта булиб, успда ялуогизнинг куда куп хкслатларини мулсассамлаштирган.

Боб v "акдагн киска хулосалар билан якунлангзн.

Иккинчи боо - "Ллкогаз образ!Ш1шг типологии куриншлари" дсб ногллаппб, узда узбек халк зпосидаги ялкогиз, людогар, массой, uiyi.i ка».:гтир образлари, уларнинг бадепй-эстетик кнрраларп чакэда суз вритиладк.

Дардакикат, илгариларл факат табиатнинг сирли кучларини узида акс эттирган фантастик образлар иайпн^глТлjatSMUíLаг-ркбутларга айланкб, тарлхиЛ кучларшшг вакиллари туспга кнр-глнлишарп^ сабаблл ялмогта хам кейинги боскичзарда турли хпр-рал^рни кашф этгандир. Узбек фольклорпда унш1Г шски хил вдёфа-си буртпб курпнади. Бирн, цахрамонларнннг яо.'лыпл, ссхрли букмар пнъог.' зтувчи, иккинчиси оса ёи угил ва кнзларнц углр-ловчи, одогларпп бандиликда сагуговчк, ::a;;pavoH.4:nir хогшш, сезрлч 6?r?vap;«m олувча, канлига ёки иаликаларнн йулдал урув-чз! скфатида актив фаолнят курсаталп. ' ' .......'

Пш1до булшпга кура мифологлк тафаккур бялан боглш; булга н бу nepcoua;i дунё халклари огзахк пзодп учуй тшологяк :;о-дг-садар.

Турли тараккнёт давпларини боспб утгапи -учун ;:алк нгода-да бу образш! биз го:; изобий, го" салбнй, го:; муракяаб поэтип фигура скфатида учратамиз.

Езжпзга "Еулбулигуё", "Ctó.<cc ботлр", "Лев доз", "Зар кокилли йкгит", "Илон ora", "Хасан билан Фоткма" каби эртак-лаас "Маликал Мёр", "Машрлко", "Еустамхон", "Муродхон" каби

достонлари гшсолпда ядаогиз сбразгашнг узбек опосздаги тодржшй тзксмили кенг ургашиган.

Ибтддоий дунёкарап, анъанавий тасаввудорда кншиларга лх-шлн ва ёмонлнх килувчп кучлг.с> яомкйлари у зга олам вакиллари булганлар. Ялмогиз салбий кучларшшг активп сифатида такомил-ладшб борган, аста-секин реал дунёга кучган (инвариантлари Ьи-фаткза).

* 1.!аркс К.„ Знгаяьо 0. Собрание сочинений. T.X7I, С.323.

Узбек халк апосида ялмогаз образининг такомили дастлаб кодугар тимсолида куринади. Жодагар образи уз навбатида ял-ыогизни масток образи билан богловчи узига хос купркк ваздфа-скни утайдо.

Халк эпосвдаги жодугар ва мастонларнинг киёсиП таэдалк иуни курсатадики, жодугарда ыифологкк хусусиятлар у'стун т.урса, кастой тимсолида ¡.шфологик ва купрок хаёткЛ бслгалар уйгунлаа-ган.

Еодугар сехр-жодуга эгалигн, бир куринищцан бошка кури-ншпга айлана олш, яъни эврилши билан купрок мифолопж та-факкур ¡«ахсули булса, мастонлар сарой аъёнлари хизматвда 67-лиши, хукадорларга хизмат килши билан узвда феодализм даври хусускятларини^купрок акс этищади.

Халкнинг мифологик тафаккурдан поэтик тафаккур сари боркш АУлики узига хос куррата оладиган бу образлар маълук кихатдан бир-биритшнг трансформация™, узаро синкретизми.натияасидир.

"Миф,- дейди Е.М.Мелетинский,- узгараётган шггсаиони-нк-тасодий тузум шароитида янгача тафаккур талабларпга >.;аиоб бор-ыоги учун узгача либос киймоги, эстетик синкретизм билан йур-рилмоги лоаим эдл""1'.

Халк Епосидаги ядмогазнинг хислатларп хаы турди даьряар сдлссласида боскичыа-боскич халк тафаккурига уйгун равшпда уз-гаршларга учраб борган. Натижада дастлаб ялмолазга хос булган воыонлик бехгилари унинг кейингы варианта, "меросхури" кодугар образпга кучганлигп сабабдан "... ибтцдопй дуохон, афсунгар аёллар огзаки наклларда ыащур булгак ялмопхзш-шг прототшшари, унинг таткил ттошшшда асосий заыин ва ыанбалардан бири булган"2.

Еодугар атаыаси форс-тошк тилидан олинган суз булиб -сехргар. афсунгар. аврокчк. табиб. эмчи. азайимхон каъноларпни щодалайд?.

йцда генезис кш?атдан ялмогаз билан жодугар образининг укуыийлиги эртаклар мжсодвда кенг тахлил килинган.

1 Ыелетинский Е.Ы. Поэтика мифа.- Ек: Наука, 1976.-С.264.

^ Иыомов К. Ялыогиэ-годугар образи ^алкинига дойр Ислом иоир ва унинг халк поэзиясида тутган урнц.-х.: Фан, 1979.-Б.81.

3 Персгдоко-русский словарь. В 2-х томах. Т.1. -М.: Русский язык, 1981,- С.175.

Ыасалан, "Хунаюкиказар"1 зртаглдаги ёвуз персонал баъзан, ялг/огсз, баъзан яодугар деб айтилаверади.

Узбек халк эпосида жодугар купинча ёвузлпк кучлари ора-спда энг такогчип хисобланади. "Арзаки ходугар шу даражада куч-кудратлн эдикт, хатто дев, парилар хам ундан куркар эди" .

Еодугарнпнг етакчи хусусиятларидан бири сехргарликдир. Бу сехр-.ч'оду -чуда кадимий даврлар билан боглих булиб, эртак ёкп эпос персона-хлар:» купинча табу (такикни) бузганликлари у чу к ёвуз куч сехркга йуликадилар. Табунинг бузапиши кахрамон-кннг ёвузлпк тттмсолп билан ¡озма-тоз келиши, баъзан вактинча улпгтга олпб келадп. Иодугар сехрининг ечилиши хаи купинча асаг.шшг бах.тлн Лпналп билан уйгунлаишб кетади.

■ люс намуналаридагп иодугарнкнг кизларни угарлаб, уларга уз х.унарпн:: ургатпш мотиви, помонларнинг уз хунарини авяоддап авлодга колдпрпши, шонон тпплари, томонликка (инициапшхдан)

гз

утказиш маросл.!ларнга боглкк'.

1одугар узн турли шаклларга эвркла олгани каби узгаларни ха-.! тусли нарса ва ношшорларга айлантнриб куйиши мумкпн.

Чупки, ^ольклордаги эврилии мотиви тарихий асоснга кура, аш'лязг.:, хусусан, д-пшг бпр куринши шоыонизм билан боглшушр^.

Епзнпнг катор халк эртаклари ва достонларидаги лодугар об-разинп гиццщи ургангспимиз, халк эпосидаги бу персонаж ташки кнёфюи, с-ирли какони, функцкялари билаи ягазогазга мое тушади та ушшг запирада пайдо булган деган фикркмизни тасдиклайди.

Узбек халк эпосидаги 'мастон - ялиоп'зшшг зкодугардан ке-Гпп! иаклланган ва чинакам хаётпй ыаъно касб эта бошлаган ва-, ртнтидир. Яьнп, ял1.:ог!:зда глтфик, коду гарда мифик'ва хаётийлик бапобар акс этеа, мас^он образида эса реаллик, хаётийлик бёДги-лари буртнб куринади/

Застои образгда ,Т;оодал::зг.! давргаишг таъсири сезшшб ту ради. Образнкнг ташкк тасЕиппда комизм кузга ташланади. Шу билан

1 ?збок халк эртаклартг.- Т.: Камалак, 1931.- Б.175.

Еулбулигуё. "збек халк эртаклари.- Т.: Адабиёт ва санъат наариётн, ±981. - Б.49. • .

° Сарптчюков Б. Узбек мароснм <$ольклори.-Т.: Фан,1986.-

4 Цусакулов А. Узбек халк лкрикаси... - Б.33-45.

- ; ie

бирга унда коду'гарга хос айр:т белгп, хислятлар хам саклапган.

Масалак, "¡Гулпхиромон" достонидагп Паттигул кастой сТ.ао-лпятпда яодугарта хос хгслатлар бглан бирга, хаёта:ис:к хат.1 кузга ташанадп. У эпик кахра-.'онга ердам кпладп*.

Тарихий илдпзп'мифолога-; тасавьурдар бглан б о тик булган бу образ такомиллапиб, хаётк!:лаппб боргани наиЗасида романтик характердаги "Гуругли" туркумп достонлари-даги мастонлап акса-рият эппзодларда элик кахрамопнннг каргн^оп:;: - агмаси с хола-си булиб чпкздп. Бундал холатнг. бпз эртаклапдо у чргйиаЛг-кгз.

Кузатип-лар::мнз хате эпоспдаги застои ялмогпз ва ;кодугап образинкнг бадиий таком::ли деган хулосага олиб келади.

Бпз ургангак сглбкй персонаглар маълум ::з:хатлари б;:лан эртак ва достонларкинг узига хос ;ханр хусусилтларидап кслпб чикпб бпроз йаркланадилар. Зртакларда ялкогаз бплан :чо,дугар узаро функцнядош булсалар, достонларда уларнпнг хар бири уз урни ва вазнфасига эга.

Халк д'остонларида мае тон уз маконпнинг аниклигп, уз у лига огалпп: ёкп саройда япашн билан тилсш маконда, горда стовчп ялмогпз хавда кодугардан фаркланади. Яъни мастон маконп анча реаллаиган.

Узбек фольклорпда мастон образи за'.:ирида ташкил топгай персонаэдардан бнри шум кампирдир.

Еу образга хос энг асосий белгп унинг ялмоп;з, ходугар, мастонларга нпсбатан ута реал, хаётпГишгидир. У raiipi; аабпиЛ, йантастпк хусусиятлап - ссхрлатг, зврз1ли'л, осмонда учил каби КУДратга эга эмас.

Гзбек халк эпосида ciу;,. ка;.:ггпрлар, асосан,тсалбгЛ белги-лар;: - иох билан ф.укалс, ота б:^лан угил, ккобиЛ кахрамонлар уртаспга низ о сшгп, купмачглпк функцпялапинп банаркг-ч: бглан ::а ракте рланадп.

Ялмоп:з, яодугарга хос кизларнп, кахрг-мон ка;ш:ппп: угир-лап мотив:'. пум кампг.рларда хам курииадп. Факат .улар б.у itihii .члмогпз каби Fa;:n:i табгкЦ й?л бглан эмас, иумлик, х;х1да-нак-ганг ёгдамида амалга опирали.

Г-::з тахл:-:; кглгг.ч "Хасан га З.ухра" хамда "Овчп бола" эр-тгиелгг^гп масток Уха а*:.; каютр образлаппнинг Knccrii тахлпли уллгдлг:: сапь;-: га у.-ггап хусуспятларшт аааглаа нмконинп берди.

х ou. Достонлар.- Т.: Адабиёт ва саньат нааспй-

Хряк m;cc:vgm! пум кагякр ооразшк г.'пфологкк тафаккур ¡шгектлари учраед-да, унгл хаити»: ас ос етакчидир, деган х.у-*2юсага К'-лгап'хз.

Lyr к;::лп:р барча одамлар каб:: хае? кечпрада. Гсу билан с;:рга олti:h, ку:.:у;:ллр эзлзлга хеч нарсадан каЛтг.'айдн. Ely йул-,m чакклоглг1Г.ш: кучу:: чага .итаитг.рпб куядк, кУкгачглик килади.

К/и, а::ср, кузгачл кя-'.'пгрларжгнг кзага келпввда клдалдан фчгарнпчг глтта хаётий т.тлрг.баси, чподализ:- даври нашкй ха""гиш:нг ?аъсгрк, угадчик карапьчлр:!, кундогшк одатлапи кпби yr,T:in'i;,': е.чрк^тллрнпнг акс садолар" яккол сезклкб ту ради.

Узбек чгш? -эртак вл достонларцда бу образ кастой, айор, куетачи, хгзгаткор атагаларидз юрпталади, гилмо ггум ктлшр

hov'i'i куп куллгшплади.

" Щу" кампгрлар образп хам .тлхон халхлпри фольклоркда эдда кенг таркалгг.н тип б?лпб, матг'тЛ характердаги огзаки кнсса, хикол, ортакллрда куп учрайдп.

Узбек халк эасскдлп: угай она сбрази хаётил персонал бухса-дп, бзъзан угай ?гапяш пггапяб еЛгст, к?з:пп1 уйиб ол!тл; кабл егуз хпелатллрп б план .та'о г»; зга ухгаб кстадпгзн образдпр.

Хул&с, узбек фолзклор;-даги ял.'огпзнпкг такомилий вари-пптларп: ялмоп:з какпнр, кодугар, г'астон, эдм канпир, (угай она)лардир.

Тад7-:ш(от хулосаспда бутун ет давоыидагн кузатишларга, фикр кулохазаларга якун ясалади.

Ялг.;огиз образи узбек хаяк эпик асарларида кифологик киё-фадан то энг сунггп пум, купмачп катят рлар дпра.тлсигача тедо-шилапиб келган типик персснаддпр.

Еу образ ва унинг турдошлари аерлар буйи халкнинг эзгу-лик га ёвузлик хакидаги карапшаринп поэтик г.фодалапда роль уЛнаган ва у эпик псарлар егхпети саклланяпида узшг-'ас бир халудпц тапши этиб, раиг-баранг бадииЛ-эстетик функцня-ларни багарган.

Узбек халк эртакларн ва достошгаридагя ялмогиз образн-нинг клк таркхий асосларк ва тадриний такомилинп атрофлича ур-ганишплтз пуни куосатдпки, унинг образ скфатндаги киёфасп тур-ли тарная", даврларга хос бир неча хпл белгиларни сингдириб ол-ган ва '.'урлккаб персопазсга айланган.

Сна уругбогп хукмронлиги даврларида ягмогиз 1лобиЯ тагг-кин вдышнпб, уруг-намоа к:яталасгнинг хсмпЛ рухлар хак::дапс ка-

расшари, урурбога: аёллзпга пуносабатпип И'Годалаган.

Блнобарлн, б;/ образ дастлаб ::коб::д толкли кгллг.иб, бунда.! талкки тгзларл бпзнпнг давргзжзгача етлб кслган.

Феодал-патриархат! тузум тула кароп топях: ('»клан дастлаб кифологкк персона:';: булган ялг;оп13 уз тгрдо?:чарг - лодугяп, 1/астон, иум кл'лллрлаг тп-соллд.а т?лг саяб::л.тп'"ган ва аста-саклн хаётпй кисла касб ота борган.

Няг'оптз образпн::нг клг'оглз - "-.одугар - гастоп - ку:: каг-пг.р - ур-.л'ат:: ка:лп:рлар семаокдагл х'-т^о, ба:лл блр ёлуз члелатларп -6117:3:1 угал окалар клёласлгл-гл тадр:-;-:'л "ткогллл уз-"Сек халк опсск :-:а.'.:.уналаплда туда уз г'.одаслнл тспга!1-

длр. ■

Ли.-огяз образплипг тздр:гклл тако:.т.лш:; бслгллалда турлл тарихий даррлаг., халкнпнг уть даг-рлар блл-:ш бор.^'К дунС'Кярагз! ва огзак:! кход наг.'уналг.пн лсоснЛ мозон х,азл\,аопнд утрДто.

Хуллас, глхон халклари .учун типологии лусусглтга от бул-ган ва узбек фольклор::шшг сгож асарлапгда зиг куй ::лтпрок ота-д;1гак йлиогкз' образ:: ха?:кп.:изш:нг "Авесто"да баён кмпнгандан боалаб, то пу кунлсллзгача булган даврлардап: ёвузлик билли эзгулккшшг беадад кусали ха^ндаги карашларпн:: и»:ода зтибгина кол^а;:, балки ёвузлкк б план ззгулнк копцешстяспшкг узбек опо-свда татош этклпп йул-Лурпкларкн:-: хам курсата олич:: билан г?/да катта ^аъригскД, тарнхий ва бадипй-эстетик аха".?:'_ятга зга-дар. .

Тадкикот аоос:;Л газлунп 1993-1325 Шаьяпр давогллда Аб-дулла Кодкои?. ноют Топке;;? Давлат Мадап::ят гкститутп пролес-сор-укитувчиларпптг т'иГ:- анкуь'анлари, Алллуп Напои!! ноюта-ш Ддябкёт ккститутп би олггларкнпнг анъапаы::! кликй конга:::ла-п'да Укглгая С та кл;.:»й каъруза ва чоп этклгпн ку&гдагн какола-лг.р"Д уз л'-оласинл топган:

I. Дсстоилардави. блр демонологпк персонал. хусуснда Узбекистан Республиклен ел здабпётлуносллрлнллг аньакаЕнл г-таил ко к;огснспдсг. нлтериаллари. - Т.: Сан, К9о,- Б.61-02.

;1л.:оглз т:лтолоп:ле:: хусус;:дл г/улсхазалар ^псурпят •л: :л.л:л:ётг:лл ^ларлнилг анъананл;: лс-'лл кон^срелл-'лсл латерлал-'лл:л,- Т.: Да::, 1294.- Б.25-24.

л

3. Як.'ог::з атаг/ас:: зт^/.олог.'.яспга догр каГ:длар//?збе-кпсток «'стадауппттгпг 1«а*натч:Я »сослать- Т.: 5ан, 1995,13-14.

4. ;иа.".оп:з о«газп«жг тап;:-:::!: глчймар'»: m тшологглсе// ?збск Т1-17П! 5ч'1 адабкёти кури., IDOö. ¡12. .

5. Лх::ог.!3 - );хзз// "С.:рди слан" :-:урн., K9S. -¿5. -5.15.

о

Резкме

Лжуманиязов Ьахрач Маткаримович "Образ ялмагиз в узбекском народном эпическом творчестве". Азторефеоат на соискание учёной степени кандидата уплогогнчгских наук по специалности IO.OI.C9— фольклористика.

Данная тема чо изучена в узбекской фо л ьк логистике, хотя е составе в эпических произведений она поднята до степени художественного типа. Образ ялмагиз в настолцей диссертации впервые подвергнут исследованию ь монографическом пглкс.

В работе на .основе I .-.?->?•.• ,:з-сравнктевьного и исто; пко-г.'.по:ог:!-чгского к; ю ас з з^я:. тен/ тсчгз' с с^ас*. с?»'.. • :ькое раз-

витие его в устном поэтическом народном творчестве, освеиеньг художественно-эстетические функции этого персонажа а скгете аякчйстг,"л произведений.

3 первой глаге / "Исторические корни образ? ягтг.гз и* его художественная эволюция"/ рассматриваются такие вопросы, как эгимакоп:-термина "ялмагиз" связь исторических корней данного образа с древним первобытно-общинным строем и др.

На основании всестороннего изучения и 'научно-сопоставительного анализа бэчьшнетга узбекских народных сказов, дастзноз и пегенз автор приходит к выводу о том, что образ лячагкз в узбекском тп.^е в своем стадиальном развитии означал такие понятия, как "ямлаб гла-дигзн огиз" /глатзетий не куя рог/, "нокаълум касур киз" /безвестная отважная девушка/, "уодугаг" /колдунья/, "кастой" /коварная, хитэай/, "пум кампир, куемзчп кампир" ,/элаг. старуха, сводная ста-гухз/ и.т.д.

Нося дня положительны:1 оттенок в пегиод матриархата термин гиз" и приходом патриархального строя с. развитием феодальных отношений стач приобретать отрицательное значение, присовокупив к своему составу признак кендин-кампнр /старуха/.

3 диссертационной работе связь образа пг.магиз с древними верованиями зороастризма и шаманизма, его близость с такими персонажами, как а>;дар, див, акина, алвасти, показаны на обзирном материале \*з-секских народных сказок, преданий и легенд, дастанов и устных рассказов.

Вторая глава диссертации названа "Худсх.естЕгнное-трснсформ^цпи и типологические особенности образа ялмагиз". Ъ ней исследованы образу ялмагиз, ко дуга р, кастой, пун кампир, кусмачи кампир в узбекском народном эпическом творчестве, вы«сдепн едппсгво их геко-зи.са, грани их схожести и различии, а. такуе ссведены их хуцол.ест-¿епко-гстетпческне функции.

Мвляясь огр**е:п:е:.: и поэтическим выражением различных социальных эпох и различных мировоззрения и мировосприятий, ялмогиз в узбекском народном эпосе выступает в самых разных и неожиданных качествах (покравитель героев, дарительница, волшебних предметов, околдовывавши*, похицаютмЯ детей, держания лидея в неволе, соиааодаЯ с пути супруги ^роя, его невесты и принцессы и т.п.,). Следует отметить, что персонажи жодугар и мосток в узбекском эпосе являются-показзтеднми эволюции и однородности ооваза яямагио. Научные разыскания авгира свиаетелъогвуыт и том, что в ялмагизе отчетлива выш-у-пФшт мицолигические, в жоду»зре - мифологические и реальйве, в мас-тоне - жизненно-реальные переосмыслении и признаки.

В диссертационной работе помимо освещения оораза ялмагиз отводится достаточное место и для персонаж, стоя-деГо рядом с ним в народном эпосе, а именно шум кампир.

(; оканчаге*ьным устанавленигм, феодально-па>риархалького строя оораз нлмагиз, являвшийся почьностьв митолошческим образом в архаичные времена, в результате развития художественного мышления народа, приооретя реальные черты и облик, предстал в качестве шум кзмпира. ''¡юг „вековое стадиальное развитие оораза ялмагиз, наагдиего свое полное художественное выражение в образцах узоекекого народного эпоса, сту\иальном отношении можно изооразить так: ялмогиз - жодугар-мастон - шум кампир и т.д. а заключении сформулированы основные выводы, обобцаюцие результаты исследования и сопоставительного анализа.

23 RESUME.

DJumanlyazov Bahrom Matkarlmovlch. On theme " The Image of yalmaglz in the uzbek national epic crealive works". Autoesay on searching academic degree the bachelor of philology on 10.01.09-folk-lore line.

t> '

This theme was studied In the Uzbek science folk-lore little, although It was lifted In composition of e?plc works to degree of artistic type. The image yalmaglz in this dissertabion is resea-chlng In the tnonograflc plane In the first time.

In the work on basis historic-comparative and historic-typi-loglcal methods, were revealed genesis of yalmaglz Imagine. It Is stage development In the orall poetic folk creative works, were educldated artlstlc-ae'sUiolip functions of this character in the epic works' plot.

In the first chapter ("Historical roots of yalmaglz image and it Is artistic evolution" ) considerated such questions, as etymology of the term "yaimaglz". the tie of historical roots of this Image with ancient prlmitlve-communltlve system and so on.

In virtue of all-round stading and scientiflc-comparetive analysis of the majority of the uzbek folk fairy-tales, dastane's and legends, the author comes to consluslon that yalmaglz image in the uzbek epos in its stage development meant such conceptions, as "yamlab utadigan oglz". (a mouth, not chewing, but swallowing), "nonalum jasur kiz" (unknown brave girl), "jodugar" (withch). "maston" (perfidious.sly), "shum kampir" (mallclons old woman) and so on. - -

earring positive shade in the matriarchal period the term "yalmaglz" with arrival of patriarchal system and with development of fendal relashionships it began to acquire negative significance, added to Its composition the sign women-karaplr (old woman).

In the thesis there is tie of image yalmaglz with ancient zoorastrism and witchraft bellves.its nearness with such characters, as ajdar. dlv. ajina. alvasti. showed on the var'. .material of th;s Uzbek folk fairy-tales, traditions, legends, dastans and orall stories.

The second chapter of the thesis has called "Artistic-eesi..-functions and typllogical kinds of yalmaglz irriage". In it were investigated images yalmaglz, Joaugar, rcaston. shum-kampir in the Uzbek national epic creation works, were brought to light the unity

of Its genesis, borders of Its resemblance and difference, and also were lighted Its artistic-aesthetic functions, o Being the reflection and poetic expression of varlons social epoches and different world-outlooks, yalmaglz in the Uzbek national epos appears In different and unexpected capacities (the protector of heroles. giving fairy objects, witching, stealing the kids, keeping people in captivity, making heroles lose one's way. their bride and princess and so on).

It must be added, that the characters Jodugar and maston In the Uzbek epos are Indexes of evolution and homogenlty of yalmaglz Image. Scientific Investigations of the author testify, that In yalmaglz clearly appear mythological. In'jodugar-mythöloglcal and real. In maston living-real lntellegents and slgnes.

Jn the thesis besides lighting the Image of yalmaglz was obgected enough place for the character standing near him In the ° folk epos exactly shum-kamplr.

With the final establshment of feudal-patriarchal system the Image of yalmaglz, which been, as a completely mythological Image In the archaic times, consequence of people, and *ve gotten real' lines aneOfigure, appeared In the capacity shum-kamplr. Centuries-old stage development of yalmaglz Image, which found Its complete artistic expression In the examples of the Uzbek folk epos, sche-matlcaly It may be represent so: yalmaglz-Jcdugar-maston-shum-kamplr and so on.

In conclusion the main inferences, generalizing the results of Investigations and comparetlve anallsys were formulated.