автореферат диссертации по филологии, специальность ВАК РФ 10.01.02
диссертация на тему:
Образ Магтымгулы в туркменской прозе

  • Год: 1995
  • Автор научной работы: Ишангулыева, Огулсенем
  • Ученая cтепень: кандидата филологических наук
  • Место защиты диссертации: Ашхабад
  • Код cпециальности ВАК: 10.01.02
Автореферат по филологии на тему 'Образ Магтымгулы в туркменской прозе'

Полный текст автореферата диссертации по теме "Образ Магтымгулы в туркменской прозе"

туркменистан ылымлар акадел1иясы магтьшгулы адындакы эдебият институты

, ; Голязиа хокмундс

' а

ИШАНГУЛЫЕВА Огулсенем

ТУРКМЕН ПРОЗАСЫНДА МАГТЬШГУЛЫНЪЩ ОБРАЗЫ

Хунэри: 10.01— Хэзирки замам мнллн эдебилты (Туркмен эдебияты)

Филология ылымларьшыц кандидаты диен алымлык дереж,есини алмак учин язылан диссертацняныц

авторефераты

Ашгабат - 1995 ¡1.

Иш Туркменистан Ылымлар академиясынын Магтымгулы адындакы »дебият институтында ерине етирилди.

Ылмы ёлбашчы: филология ылымларынын докторы К- Жумасв.

Ресми оппснентлер: филология ылымларынын докторы А. Мэммедов

филология ылымларынын кандидаты К. Гурбанмыра-дов

Иврите сын беривд гурама — Азады адындакы Туркмен довлет Дил-лер ве Эдебияты педагогик институтыныц туркмен эдебияты кафгдрасы.

Диссертация 1995-нж.и йылыц ^^^^»-¿^¿¿^йсагат

Туркменистан ЫА-нын Магтымгулы адындакы Эдебият ннстптуть:пын докторлык диссертациялары горамак барадакы иэрнтелешдирилен созе-тиниц межлисинде гораляр (744000, Ашгабат ш., меркез, Гоголь коче-си. 15).

Диссертация бнлен Туркменистан ЫА-ныц Меркези ылмы кятапхана-сында танышмак мумкин (Ашгабат ш., Гоголь кечсси, 15).

Автореферат 1995-нжи йылыц

иберилди.

Йврителешдирилен советик I у1

алым секретари,

филология ылымларынын докторыМЭММЕТЯЗОВ.

И Ш И н У М У М Ы X Э С И Е Т Н А М А С Ы .

Туркмен халкынын. бейик акылдар шахыры Магтдагулы-Пырагы хакывда гечен асырдан бэри дунйэнщ белли сыяхатчылары. еэ алымлары пикир йередип гелйэр. Оларьщ" ишлерянде Магтымгулы философ хем уды шахыр хасапланяр. Вартольдьщ айдышы ялы, магтым-гулы милли шахырлык дере.хеснне етди. Президентимиз С.А.Ньшзо-вьщ Туркменистанын дередюдмик ннтеллигенциясы билен дупгушы-гында ныгтад беллейши ялы эдебяяты ве сунгаты еврекмегщ тээе басгаичакларына гадам гоюлды.1 Бизиц ишимизиц максады Магтым-' гулы Пкрагыкыд дередюдалик мертебесини ол хакда дередилен че-пер эсерлер аркалы субут этаек. Шахыр хакындакы чепер эсерлер йкгркмшщи йыллардан йузе чышп уграяр. Виз шал кередилен эсерлерин арасындан туркмен прозасыны сайлап алдык. Себзби Магтшгулыныц хут езунщ чылдшркмлы тебигаты,' халк тарачьшдан улы хормата мынасыплыгы, Туркменистан гарашсызлыгы аланындан содра онуч эсерлеришщ адалат ве миллилик хэсиетткщ еде чыка-рьшыпм, халк тарапындан Магтымгулшвд вне сурен шясирл^риниц язылмадык, эмма бержай эдилмеги зерур болтан канун ялы мукаддес бир зада еврулендкги бизин тол айданларымызагувэ гечкэр.

. И Ш И Н Д Е Р В А Й Ы С Л Ы Г Ы. Шу ватта ченли Магтымгулы барада дередилен чепер эсерлерде онуц образы дурлуче гоэ ецуне гетирилйэр. Оларыц бири-бкрине болан мьгаасыбети,' гатнашыгы ылмы тарапдан аз дерцелцэр. Догры, ол барада макала-лар ве сынлар, ылмы ишлер хем бар. Йене шу загта ченли Магтымгулы хакында дередилен эсерлере берилйэн дерцевлер канагатла-нарлы дэл. Шош назара альт, шу гаде туркмен явьшьщарьшвд проза эсерлеринд© Магтымгулыкыц ве онуч дэвруниц кешбигащ чекшш-ши барада эз пикиримизи беян этмекчи болдук. Бу иш шу угурдан эдилен илкинлдо ишдир. Шу ягдай кем йшщ дервайыслыгыны геркез-йзр. Ишщ дервайыслыгыны артдырян ене бир меселэни хем ятлап гечмек герек. Шу иш СССР деврунде.явылып тамамланьтды, гараш сызлык алнанда, илки билен' Сапармыраг Туркменбашы туркмен язы-»¡ыларыкы Магтымгулшыц ве онун; атасы Девлетмэммет Авадыньщ гу-

1. Ныязов O.A. Туркменистаньщ дередюдалик ийгеллигенцйясы билен душушыгында сезленвн соэ. "Ватая".-1993, 17-иди июнь.

бурына зыярата альта гидипди. Олар тол ыисанларыц губурларыньщ башында адалат, агзыбирлик, ынсана улы хормат гоймак барада касам эдипдилер. Шол меселелер Магтьмгулынын ечыезцек ынсанпер-верлигинден, садалыгындан, ватанпаразлыгындан, бейик шахырлы-гындан ве алышшгындан хабар берйэр. Гараа, Бейик ыисанпервер, ватансеер, чеперчилик сунгатышн тайсыз уссады, кичи гевунли, ' улы йурекли Магтымгулц, хакыкда дэредилен эсерлер барада язылан буишиц ахмиети ве дервайыслыгы шейле болуп дуряр.

М Е С Е Л Э Н И И 0ВРЕНЙЛИИ1 Д Е Р Е Е С И.

Магтынгулы хакында Б.Кербабаев, В.Сейтэков. Г.Гурбансэхе-дов, '.Г.Кулыев, Т.Таганов, М.Сейидов, Н.Байрамов ве балга-да язьвдалар чепер эсерлер деретдилер. Шол язщыларын дереден эсерлери барада газет ве курнал макалалары чап эдвди. . Ишарц яаанлар А.Мырадов, ¡К. Ал лаков, Х.Тацрыбердиев, КДумаев-, М.Гур-бансэхедов, Ш.Гелдиева ялы алыылар болуп, олар дередилек эсерлер барада еэ оялайын гшкирлеринк айтмак билен бирликде, тан-.кыды белликлер кем здшдилер. йене шол илмы хзсиетли макалалар белли-беллн эсерлер барасында болуп, Магтымгулы обраэыныц уыу-ыы хзсиетинк кесгитдемеден эадазди. Шейлеликде, уыуьи хэсиетна-маныц вклугыкы назара анакда, шол алшларьщ айданлары бир та-раллайын, белли бир эсер барашнда болуп галяр. Шейлеликде шин ввренилии дереве с;! эптэк-энтэклор канагатланарлы диймек-дён бэрде галяр. ' .

Шу. ишид Ы Л М Ы ТЭЭ.ЕЛИГИ Магтымгулы хакында язылан чепер зсерлери ылцы таидаи барлаыакдан ыбарат. Виз оа-хырцц эдеби образынын туркмэк языдаларыньщ ачып геркезшшши, шехлелевдиршц ёллараны анализ эдйзркс. Хазире - шу гуне чен-т бу угурдан эдилец шп ёк дийсек хата гойбердигюдш болызз. Магтымгулыныц здебн образи нзхили, ол кии ве нэхнли адам бо-■ луядыр. Онуц здеби обраашшц уссатлцк тарани ода, хашщ баха бераи ялы ыеселелери еауцче субут зтыек каэд тазедиги болуп дуряр. ■ ;: .

М А К С А Т " В Е В.Е ЗЙПЕЛЕ Р. ■Ыагтымгулы хаюш-дакы чепер всервериц хзвирки 'аамаа туркмен эдериятында тарыхы,-орнуны кесгитлемекден ыбарат. Варгиден тарыхы, тарихы-баогра-фик, тарыхы-хзсиетнаца. тарыхы-революцкон асерлервд арасында Магтымгулы-Пырагу хакында 'дередиден проза зсерлеришщ орнуны кесгитлеиек диссертация {ад максады хеы везипесидир..

ПРАКТИКИ ЭХМИЕТИ.Шу ватта ченли Магтым-гулыныч дередидилиги теория ве ылмы тайдан копрэк евренилйэн болса-да, онуч чепер образыныц беян эдилиши ылмы эцемгыетчили-гич унсунден душуп гелйэрди. Шу ишин йузе чыкмагы билен Маг-тымгулы образыны язьисыларымызыц гез ецуне гетиритлери белли дередеде мэлим болар. Диссертацияны ёкары окув зпайларында'семинар сапакларында голланма хекмунде пейдаланып болар. ' Бу угурдан мекдеплерде йерите курслар деретмзге ярдам зде'р. ,:

М А К- У Л Л А. Н Ы Л Ы Ш Ы. Диссертация Туркменистан' ЫА-нщ Магтымгулы адындакы Эдебият институтыныч хззирки ' замай туркмен эдебияты белуминич гаделдилен, шол институты!! Алымлар гечешинич мелушслеринде ара аляып маслахатлашвды ве макулла-.ньшды. Ишич эсасы мазмуны авторыч макалаларында, докладларында ве авторефератында беян эдилди.

Иш Тиршпден", уч балдан, нетщедек ве пейдаланылан эде-биятлардан ыбарат. Олар: "Гириш", "Магтымгулыныч девруниц эде-би беяны", "Магтымгулыныч шахсыети ве чепер образы", "Магтымгулыныч эдеби товереги" дийлен балагар ве нетюце.

"Г И Р И Ш" угрукдырвды белум болуп, онда ылш барлагыц'' дечешдирме-тарыхы методы зсасында языландыгы, Еахырьщ юбилей секелеринич гечиршшши ве олар барада эдилен ишлер агзаляр. Магтымгулы хакында бейдеки эдилен ишлер1, догрусында-да хем пикир йередилйэр. Совет деврунде Сталшин шахсыет культы ае эдебия'тда хем сутгагда гойберилен нэсазлыкларын Магтымгулыныч обраэыны чепер эдебиятда дерегмекде берен нетщеси хакында дурлуп гечилйзр. Туркменситаныя ^збащаклыгыны гаванмагы нети-зцесинде Магтымгулыныч сарпасыны^ барха артяндыгы йерите бел-ленйэр.

"МАГГЫ.ГУЛКНЬЛ ДеВРШИ ЭДЕБИ ВЕЯНЫ" дийлен илкинзда бапда Б.Кербабаевич "Халк шахыры", "Сазагыд севдасы", Н.Сары- ■ хановыч "Китап", Б.Сейтэковыц "Шыгырлар шейле дерейзрди", "Ус-саханада", Г.Кулыевид "Магткмгулы", Г.Гурбансахедозыч "Чакы-. лык", Т.Тагановьщ "Дурлер хавынасы", "Магтымгулы", С.Аннасзхе-

1. Магтымгулы хакында . эдилен ипшер аз ■ дзл. Олардая Е.Э.Бертельсич, А.Н.Самойловишщ, В.В.Бартольдын, А.Гулмухам-медовьщ; А.Ахундов-Гургенлияич, В.Гаррыевич, М.Косэеввд, Г.На-заровын-, А.Мередовыч, А.Мулкамановыц, Р.Режебовыч, б.Абдыллае-вич, Н.Гуллаевич ве башга-да энчемв здебиятчы алымларыд адыяы агзал, оларыч иши хакында гурруд этмек мумкин<

довыц 'Тероглыныч гезлегинде", НДуыаеввд "Магтьвдгулыныч зуря-ды", Н.Хсяцагелдиевиц "Ар", Я.Беллиевич "Гуляка",.Аш.Маммедовыц "Tage айдым", Г.Сейитмедозыч "Дана огланжык" ялы ве бейлеки эсерлерде Магтымгулыньщ кешби, хесиети билен багланышыклы де-вур-ве онун езболушлы тараплары аныклакыляр.

. Буларданам башга Н.Байрамовьщ "Мап'ымгульшын яшлыгы"., . Ораз. 'Ягшровьщ "Арманды кечуд", В. Бахревскишщ "Шахыр", Ан:Нургелдиевиц "АккмьЖ гаршысына", М.Се Лядовы:; "Нервен", Ке-мек Кулыевыч "Чагалыгын содкы гуни" , Хайдар Мухыевиц "Хошла-шык", А. Турчинскаянын "Магтымгулыныч гезлери билен" зсерлерин-'дэки !вакаларда геркезилен девур билен гахрыманын багланышыгы хакында ылмы ойланмалар бершшэр.

Шол эсерлерде суратландырылан образлар, вакалар. халк дурмушы умумылашдыршшнда, бири-бирине якын хем болса, эпиэод-лар, . гахрыманларыч атлары Магтшгулы ве Азады, олара дегшли тарыхы шахслардан башгасы дурлуче.

Девруч кынчылыклы тараплары барлы гатлагыч, хан-бегдерид, чалавулчыларьщ эден-этдилиги, халка берйзн сутеми кэпленч ыод-зеш,- гуи-гуэеран меселеси хем шелле, йене айры-айры гахрыман-ларыч дурмуш образлары, ылайта-да Магтымгулынычкы бир товра дзл. Мысал у чин, Б.Сейтэков Магтшгулыныч дурмушыны хан-бегле-ричкиден кем геркеамейэр. Ол Бейик шахыри кемситыек ислемэн-дир, шейле бейик шахсыц дурмушыны хем довруниц барлылары билен дедешдирилдир, шолардан песде гоймандыр: "Хоалыныч уллакан дервезесинден гиреншвде, илки билен дерт теверегще бакярсыд ве ховлын ичинвд гшдагшш герйэрсиц. Диварларьщ йузлерине ка-кылан газыкларьщ хер биринвд габадында бир ахыр адидиэдир. Ховлыныц эдил ортарасында уллакан хоауз бар. Ховауц чар таралы таллар билен бе зелен,, шери кенарша гулди квчелер ве хагыдар явьиыпдыр. Ховзуч гуадогар тарашнда бокса ики саны ой гуту-лыпдыр".1 . ^

' Шейле пейаак-портретде Цагтымгудыкьщ деври анык гее едуне гелыейэр; Шахыр хан-беглери танкыт эдйэр ве 'Тарып/аяк-ядац. кендир гушакдыньщ " тарапыны .уутяр, йене ол, ray суратдан гер-нуши ялы, хич кимден пес яшамаяр, онуч уссаханасы хеы хшш-па-'

1. Бейик шахыр: Ашгабат: Туркмендевлетнешр, 1059, 57 с.

ласлар билен беаелен бир бегин я-да тарзииц кабулханасына чалым эдйэр. . '

Г.Кулыевиц "Магтымгулы" романында шахырьщ дурмушы башга-ча, девруне бап, ынандырыэцы геркеэилйэр: "Халдаговшанын орта гурпунде яки саны ей гоша гуммез ялы болуп отырды. Оларьщ бири Магтымгулынын какасынын - Девлетмэммедид ятып-турян'ейуди. Бейлекиси... улы оглуши - Абдылланьщ вйудй. бйлерич гапыскнда еке гат там, даты сувалан кепбе, кепбэниц аркасында мал ятагы-барды.1,1 . • •-'

Т.Тагановыч "Лурлер хазынасы", Г.Гурбансэхедовьщ "Чакы-лык" эсерлеринде деврун павдгалы вакаларыньщ г идеи Сир цикли пюхлелендирилипдир. Магтымгула багышланан ири эсерлериц эхли-синде-де диче бир туркмен хадкынын тол вагткы . дурмушы .беян эдилмзн, эйсем гоншы халкдарын гук-гузеранлары, оларыч турк-менлере болан гатнашыкдары хем геркезилмзге чалшыляр. Мысзд учин, Г.Гурбансэхедовыч "Чакылык" поиесгавде, бир таралдан,. агзыбирлик идеялары/ дурли халкларын арасындакы бкрек-Сирего душуштмек ве достлук херекетлери шехлелендирилсе,. икшщиден, эйран ве туркмен хан-Оеглериниц эден-этдшгиклери, оларьщ яса-ма, эмели усуллар билен дередйэн агэалалыкларкнын берйэн эыян-ды кетнделери гевнемакул беян здилйзр. Эйран шасыньщ сэхелче бахана себэпли туркмен халкыньщ бир белегиниц ат тойнагыныц ашагында галдырылышына пне шу сазлер себэп боляр: "Шу гунун озунде- уч муц атлы 6дла1 Мал-гараларыньщ барыны суруп гайыт-сынлар! 9й-овзарларыны отдасынларГ'2

Шейле вакаларыц болуп гечмеклигине гсща тарых шаятлык эд- , йэр. Языгдалар хем бейле хадысалары тарыхы маглуматлара даянып суратландырярлар. Хае хем бетери иол вагтда Туркмении езбаадак доздетишщ эмеле гелмзндиги кынчылыкларыц дэремегине гетярип-днр. Ерлердэкя хан-беглерщ зулум-сутемлери Ханалы ялы гвклец хашшрыныц кешби аркады геркезилипдир. Магтшгулыныц девурдеш-лорл болан Дурды гаахыр, Га^ар сердар ялы тарыхы шахсларьщ эде* 6д образларынын тзсирл*»: бирилмеги говяувдел туряр. Шол образ-дарыц арасында Маг'тьмгулыныц эдеби кеяби айратыи сайлачяр.

Кулыев Г. Магтымгульг. Ашгабат; "Магарыф", 1983, 13 с. 'Гурбансэхедов Г. Биранди том. Ашгабат: "Туркменистан',' 1934, 320 с.

Онун агзыбирлик, туркмен девлетини деретмек ялы пэхим-пайхас-лары шейле вакаларын ичинден чыкяр.

.Гызылбашларьщ асуда туркмен обаларына хэли-шинди эдип ду-ран' чалавулчылыклы йеришлери бейлеки зсерлериц хеммесинде хем беян эдшшпдир. Туркмен тайпаларыныч душмана гаршы гайдувсыэ герешлери азатлык, езбашдаклык угрунда аяга галан гоч йигит-лер, батыр пэлванлар хакында дегишш чепер тесвирлеме бу зсерлериц елчег дашы болу» хызмат эдйэр.

' "Чакылыкда" Гахар пзлванын, "Дурлер хазыкасында" Еузлыпо-ладыц, "Арманлы кецулде" Йылдырым бегвд, "Магтымгулы" романын-■да Атаназар, Бегенч, Мэти пзлванын Т.Тагановыч "Магтымгулы" романында Човдурханын, Кути пзлванын, Чалыш батырын» Гуллы етимиц, Балкан геккециц ве бейлеки ыерт адамларык обраалары гевне батныклы, олар ил-юрт горагы, ар-наше учин билине гылыч дакан батырларын кешби. Олар Магтыыгулынын образынын вне сай-ланмагында, шахырын пэхимлеринщ ёл ашагында мэхум ынсанлар хвкмунде орта чыкярлар.

Шунуч билен бирликде шу ватта ченли Магтымгулы барада дв-ред.цлен эсерлерин квпленч бир тараллы боландыгыны хем ятлама-лы. Дургунлык дийлип атландырылан йылларда-да, ондан енрэк хеы бу улы'шахсыч дурмушда тутян орнуны долы айдынлашдырмага пэс-гелчшшк берен фактлар ве ягдайлар Солупды. Шахыры яаан дев-рунден узца эдип гек^эмэге сынанышыклар када еврулип барарды. Онуч доредтдоигинден гивден беян эдилен дэп-дессурлара, ди-ни-ыгтыкат меселелерине, философиясьшыд азболушлы евушгиклерине гытак гез билен гаралярды. •Шейле бир тараплылык Магтымгулыньщ сбразыныч здеби эсерлерде-де долулыгында геркеэилмезлигине-де себэп болуп билди. Магтымгулыньщ чепер образында шахырын дунйэ душуниш, рухы халы, чылшырымлы ички дунйэси герегиче пехлб-ленме ташады, дине бодан ынаюда, дашкы среда болан гарайш * алымлар, яедалар тарапывдан бир тараплы евренилди. Шейлелик-де, шахыра ыахсус болан меселелеред бир белеги гёвден сашнды. Шахырын "айрайына" аепер етирыеалмк учин бир топар философии меселелерден совлуп гечилди. Шахырын идея, хыялы гуй^е ымтылян пикирлери материалистик гарайышлар билен чалшырылмага башлан--ды. Эсерлерде беян эдилйзн вакапар хас садааададырылып уграеды, психологизмин ерини ыэды-ыаына болуп гечйэн ¿'унделик вакалар эеледи.

Бейле дийилдиги даредилен зсерлервд чеперчилик гымматыныч • пес боландыгыны ачлатмаяр. Хер хили ягдайда-да язылдалар шахы-рьщ чепер шахсыетинк дикелтмек учин тагалла зтдилер. Агзалан эсерлерде горкезилйэн вакалар, хадысалар, орта чыкарылан об-разлар, биря бейлекисине аз-кем чалым эдйэн болса-да оларьщ беян эдилиш усуллары ве тэрлери, чеперчилик серишделериниц уланылышы уйтгепик, бу меселеде хер язывдыч ез дередадилик' стили, укыбы.башарныгы, кэмил тэрлери агтарып тапьпны дурлуче-ДИР- '

Эсерлерде орта чыкарылан ёкары гатлагыч векиллеринин. об-' разларыныч ' суратландкрылышы хем кэпленч бир тараллайын болуп , чыкыпдыр. Баямаклары, свзлерини гегертмеклери учин олар вата-" •на, ил-гунуне дену клик этмекден, бигунэлерин ганына галмакдан • хем чекикмейэн Адна сердарьщ, Хавала ханыч, Шатыр бегиЯ, Гара-«а ахунын, Аксопыныч, Жума Гашанагьщ, Шхым харпьтьщ образла-рыныч дередилиши эгманасына лайык гелйэн яды болса-да, ■ окьсцы оларьщ нещис гылыкларына ©вден белет, олар дзбе еврулен галыпа салнана медзеш. Хакыкатда Туркмении езбашдаклыгы, азатлыгы уг~ рундакы герешде геч)дапщ барлы сывпынын векиллеринид энчемеси-нид хадкь'Н ечуне душушине биз иек геткрпЯ билмесек горек. Уму-ман агзалан эсерлерде ёкары гатлагыч векиллеринич образы чала-судур барам болса, тип ёк. Шоча герэ оларыч образлары ©ч гер-луп, эшдилине медзэп дур. Диссертацияда шу ве сода мецзеп пи-кирлер зсерлбрден алкан шсалларыц усги' бллен делиллендирил-йэр.

Умуман диссертант бу бапда Магтымгулыныч доврункч эсерлерде шехлелендирияиз уссатлнгнны, вакалара шахырыд гатнаиы-внны, га бир етмеэ ердерже гарамаздан,. эсерлерид доран дэври . учин 1стагатлакарлы хасап здйэр. Элбетде, ву ira ялы ылмы хзси-етли зэхметлер мукдан бейлэк хем-йузе чыкмалыдыр, ода ченлц Магтымгулынвд шахсыети ве дэзрн хас аныгс ве хертараплайын ёз-ренилер дийлен тема бар.

Йкинди бал . ".'¿«ЛЫ'.СГУШЩ ЕйХСЫЕТИ ВЕ ЧЕПЕР СЕРАЗЫ" ат-ландырыляр. Бу бап клзич зсасшш дуэнэр т-е пгу чака ченли'дэре-дилен чепер эсерлерде шахырыч сбразыякд ¡шхлелейдирилишини бе-• ян эдйэр. Ват обрззларыц устн билет Х'агтымгулыгшд реал пахсые-тюш дикелтмэгв сынакютк эдялйэр.

Шахыра багышланан эсерлерин зхлисинде-де Магтымгулы тао хеше хадысалара гез етирип билйэн, соватлы, адалатлы, дунйэ душунйан бейик шахсыет хекмунде геркеэилйэр. Догры, ол йене-кей, сада, герекли Соланда маслахатчы адам. Шол зсерлерде шахыр халка зергэр, иаслахатчы-дана, му галдим, хакдан.ичен шахыр хекмунде хэдурденйэр. Ол, дини ылым аландыгына гарамаздан, эсерлериц хич биринде-^е теркидунйа, сопысоррай, селле оранып, меле дон геен модла хекмунде геркезилмейэр. Гайтам, ол дунйэ-;сеен, сеймеги ве сейулмеги башарян, ил-халкына хормат беслейэн ынсанпервер эдилип швхлелендирилйэр.

•Шонуц билен Сирликде-де Магтымгулыныч чуцнур ьшмы филосо-фиясы езуиич дуйп коки билен агзалан эсерлерин хич биринде-де шехлелендирилмзндир. Умуман, бу ерде Магтымгулы образыныч че-пер хакыкат зсасыида иехлелендирилишине, шахыр хекмунде ил-гу-нун, гоншы халкларыц ыкрар здишине ве она махсус болан бейлеки сыпатларыч беянына, оларьщ догручыл, реал геркезилиш усулына, ;язьвдларын чеперчилик уссатлыгына. ззберлик дередесине ве ш.м. середилип, она баха берлип гечилйэр. Диссертант бейик акылда-рыч'кешбинвд чекилишшш гурручи эдилен эсерлерден гетирилен дегишли мысаллар билен беркидйэр.

Магтымгулыныц эдеби образыны деретмек учин вран тайярлык-ла болмак билен гечмш тарыхы, ыслэмын йерелгелерини дуре бил-мвлидигини,' Гундогар'эдебиятьгаы чувдур евренмелидигини диссер-I тант ыкрар эдйэр.

Башкы бапларда шахыр хакындакы илкигада "Шыгырлар шейле дерейарди", "Уссаханада" диен хекаялары В.Сейтеков дередипди дийлипди. Шоларда Шгтымгулынын кещби шахыр хем аергэр хекмунде йигит чыкаи ынсан эдилип тесвир адилйэр. Язызф! ол хекаялары ил арасында йергунли болан гуррун ве роваятлар эсасында язяр. • Диймек, булар^ илки. билен халк дередтдиигишщ очыи дэолери ; синдирилен болса, шадвдаден, яаыцыныч двредшцилик фантазиясы-ныч хем говы нетияесишщ бардыго биддирип дур. Шол ики саны эсасы тэри сепини биддирмэн бирдевдирмеги башаран язьеда ики саны оаболушлы хекаяда шахырьщ йигитлик чагыныч битеви бир ;гернушини чекйэр. Хекаялардан белли болш ялы, ол диче шахыр хем эергэр дел. Оа-ашык! Ол зотек ящ болса-да,оны идап Ахал-дан, Марыдан, Хывадан гелйэвл'ерзд хетди-хасабы ёк.Ишде шондан соч хекаялардакы садалык,. дид етмегчилиги ве бейлеки ногсанлар

белленилйэр. Она туркмен алымларындан М.Гурбансэхедов шейле • баха берйэр: "... Онуч уссаханасына гелип-гидйэнлер диче оба-дашлары дэл. Эмма олар, языдыныч айдьшы ялы, диче кумуш шайла-рыны бе^ертмек учин гелипдирлер. Халкын хемме ерде хорланышц барадакы зейренч эшидилэйэцек ялы, кесеки гаракчыларыч чапавул-чылыгы верарлы дагынык халкы бирлешдирмек идеясы эдил шу ерде эмеле гелэйжек ялы, шахырьщ бирлешмек барадакы азцайып выгкрла-ры эдил шу уссаханада окалайцак ялы болуп дур. Языжу вели окы^' вдларыч гарашян хакыкатыныц теверегинде кэв уруп, узак - ердён гелен мыхмана ондан-мундан мессайы гуррун здйэр-де одайяр."1'

Бу меселеде диссертант алымыч пикири билен ылалашса-да, кичи бир зсерде хемме меселэни орта чыкармагыч кынчылыгыныц .бардыгыны хем беллейзр. Шонуч билен бирликде бу ерде яавды Ба-харгул образыны орта чыкарып, эсери ширедендирипдир. • Од гыз Магтымгулыны «анындан хем эзиз герйэр, озем атлы-абрайлы ерич йашгаласы, . геркли-гермекли,. акыллы-хушлы. Ол шол хзсиетлери билен Магтымгулыны езуне имрикдирмегин хыяльшда.- Магтьотулы гызьщ ягдайыны.'билсе-де, • герке дувланан сейгини арасса хасал-ламаяр, шахырыч сэййани башга гыз. Ол гызы йузуни-де гавдкрман кабул эдйэр. .• Ине шол эпизодда шахырыч адамкэрчюшк сыпатлары-ныч ёкарылыгы месе-мэлим. Шундан соч пгахырьщ адамкэрчилик мер-тебеси барха бейгелйэр. Бу ерде Ыагтымгулыныч' дурмуш ёлуньщ > бири бейлекисине мечзеш сахналары хем ятланьшяр. Онуц ялы меч-зешликлер билен эсерич йукуни етирмек мазмуна ве чеперчилиге аепер етирйэр.

"Дурл:ер хазынасы", "Чакылык" довестлеринде бейле меселеле-ре башгачарак середилйэр. Илгавди' повестиц зсасы гахрыманы ил ичинде сарпасы тутулып, хорматлавылян танымал шахыр. Кесеки юртлы яанларам оны езлерине табын зтмепщ арзувында. Умуман, шейле в акал ары суратлавдырз'н сахналар бу эсерде аз дэл. Башда Мещшнин жорасы Бахар Магтютулышц сойти гошгусыны окаяр. Ол гошгы Менла-де, Бахара-да ухы тзсар одйзр. Шейдип, языт баш-дан башлаяр, ёкаркы ялы детадзд усти бяяен Магтымгулыныч шахы-рана образыны доретмегиц кепке кеддескна чекип уграяр. Шахырыч образыны барха бейгелтмеК учин язш^-озуц гсЕгу-чарыны ил гез-

1. Гурбансэхедов М. Тургаен вроззшйда каяк ве революция.-.Ашгабат:^уркменйс?ая, 1975, 23 с.

йан дервушлерщем дилине берйзр, Астрабат хаккшне хем "Говы гошгы дузупсич"1 дийдирйзр. Догры, ол сахна Г.Кулыевиц "Маг-тшгулы" романында шейле.. Эсерлерден гернушине герэ, Магтымгу-лы хакимлерден, хатда елумден хем горкян тип дзл. "Дурлер ха-.зынасында" Астрабат хэкиминвд газабы билен зындана тааланан Магтымгула эйранлы Новруз ara кемек этыекчи боляр. Ол яшулшвд 'дуиущесике горэ,"Маи:цмгулы ялы шахыры ве парасатлы ынсаны гайдьга эне догмаз"2. Шон,а гарз ол шахыры гачырып зындандан ха-■лас этмекчи. Эмма шахыр ондан кес-келдэм боюн товлаяр, себзби рл ози гутулип, Сашга бир бигунэ бендэнин ганына галмакчы дзл. Ине, " шейдип, иахырык чепер образы хер тараплайын ачшяр. Бу ягдай eue ол ынсаньщ адаикэрчилик сыпатларыныд ёкарыдыгыны гвркезмэге.ярдам здйзр. Шахирин ички дунйэсиндэки сыпатлар хем шонун ялы сахнадар аркали ачыляр.

Г. Кулыевиц "Магтымгулы" романында шахыр досты Човдур ха-пыц 'хайьаш боюнча Ахыет Дуррана багышлап, "Аршы аглая" диен зсерини доредипдир. Эмма ягш;инь!Ц гувз гечмегине герз, шахыр хэкимлере, шалара, беглере шам билен гараиакдыр. Шонуц учик яаыды Магтымгулывд "Мен еаумиц-з Дурраныдан сэхелче-де ягшлык темам ёк"3 дийип гурледйзр.

. Магтымгулыньщ. туркмен довлетшш деретмек угрунда пикир айдаилыгы,"Вир довлете гуллук этсек бзашмиз" диевдиги хак бол-са, онда онуц едалатлы ша агтарандыгы хакыката хас якщ. бсшуп горунйзр. Йене эсердзки вака шахырыд досты билен багланыаышш боландыгына герэ, ол гоагы Човдур ханин ислегини авдадяр. Магтымгулы иалары говы гермэе'нде-де, туркменип бир гуйчлз арка диремегини ислэидир, бу хакыкат шахырьщ оэ эсериаден-де герунйэр.

Т.Тагановыц ёкарда агзалан "Дурлер хааьшасы" билен Г.Гур-•бакоэхедовыч "Чакылык" повестлериниц икиси-де бири-биране якын болан мецзещрак вакалары шехлелендирйзр. Шол повестдерде Маг-тымгулыныц "мен" диен вагтлары, кзыиллик "босагасындан" гечен . деврй дурли вакаларьщ ве шахыриц олара гарайшынвд устк билен суратландырылыпдыр. ' ' ■ . .

1. Кулыев Г: Ыагтыыгулы. Ашгабат: Магарцф, 1983, 128 с.

• Таганов Т. Дурлер хазынасы. Ашгабат: Туркменистан,

„ 1961, 167 е..

Кулыев Г. Ыагтыыгулы. Ашгабат: Магарыф, 1983, 129 с.

Г. Ку.шевиц "Удгтьмгулы" романы ики саны киталдан ыбарат болуп, илкинвдсинде иахырын яшлык, йигитлик йыллари. сонкуда бодса гаргасып балиал вагтлары беян эдилнлднр. Онуц ич кеп, эсер дореден доври волан ортачык доври болса геркезилмейзр. Шол ¡!К'Л тарал беян эдиясе-де, бу осерде тутуа, битеви Магтим-гулы образы берилмэнден сон, ара боЕетцлкк дуийзр. Догра, бу ерде образ долулыгына гоз енуне гелмесе-де, Магтшгульт.чач парасатлы вдеялйрынич эсли болеги ода сивдирилипдир. Еейлеки языжнларычкы я ли Г. Культе лик хем туркмен проаасына махсус болан уму мы етмезчилкклери, догмалари, улцулерн уланштандыгыни бел-лап гечыок зерур. Мисал у чин. Магтымгудмад образи доред&лен эсерлерич зхлисинде-де ол ич идеал, хи.ч ялн!л1лык гойоер-ыедик тэсин бкр керзматлы ынсаи болуп чьжнр.- Дунйз эдебиятиш сынласая, онда.ич Селенг иахсларцц гойберен хаталари, ялчьала-ры.бэрден гайтмалзри, отегечмелери гормаилйгр; Оларыч оз ял-цишлыкларшшн устуиде излейиглерк, одари дуаетм..-к учнн чекйон э>;ирлерк хем Сеян здилйэр. "Гсркут агадакы","Горсглуда1о;" эса-сы гахрымагагарич гойберен хаталары хем бир я ики 'дал, олар пунман этмеги хем балтарярлбр. Ви;>щ пшсиретизче, Млгтимгудктшн бейиклик аламаты хем -диче энеден дсгма талаитлидигич;::! я-да она гудратыч "аллатарапин" берлендигмнде дэл-де, дурму^а дуау-ниш ёлларыныч врэн чаркамдаклы болуп, кон меселеде диче 0;'.р келле довмек билен канагатлакман.едилен эдимлеркк энчемескнич дуре дэллтшде хем болуп билер. '

■ Магтьтмгулыни бейик ынсан.улы цахыр хокмунде суратлаадыр-ян, оны анык вакаларыи, хадысаларыч ичинда орта чыкарлн ьсер-лерин бири М.Сейадовын "Кервен" повести болуп, ол чал болаян дессине окыад ве танкытчы тарапындан онлачылды, шонда беян эдилен шахыр образы гевкемакул хасапланылды. Еу ерде Магтшгу-лыныч Хыва ёлундакы кервен билен сататшы, онуч "Ширгавы" гоп-гусы, какасыиыч арлдан чыкмагына багазлап дузен элегкясц ве башга эсерлери тарыхы оныкдыкда горкезилйэр. Шонуч ялы гошгу-ларын энчемесини шахырыч дилинден эшиден Халшрат чопаныд оны Хыдьф ата сайышы ынаядырыкн суратланды'рыляр. Бу эсерде Магтым-гульшад медреседе окан деврунден башлап, адыгыл гидиаи, абра-йыньщ- артып, сарпасыныч ёкары тутулшы белли-белли сахналарда дурли тзрлерич, говне батныклы делиллерич, тэсин ве озуне им-рикд!фшци эпизодларыч усти билен чепер беян эдилйэр. Бу. ерде

- м -

вахырык шыгьгр сенедиявд артыкмачлыгынын усти билен ики обанын егааяалкгы хем ятырыляр, онун чуадур пэхимли, ширин лабызлы, халк пэхимине югрулан гшгулары оахырын евуни-де елум беласын-дан халас эдйэр. Ар учин галтаманчьглыга баш уран бветди гегем щахырын газаяларшы'динлзл, эдйан изияик телеквигине дусунйэр. . Повестде пойле'вакаларын усти билен Магтымгулы образы данлан-дырыляр. ,. ■ '' ...

Н.Байрамовын "Магтымгулыныч яшлыш" эсеринкц баш гахрьгма-ны болаи юахыр чуадур адамкэрчилиги, ынсанперверлиги билен ди-це бкр Туркмении горагчнсы болмак билен дурмаяр, Хываныч га-рып-гасарларьшц хем тапылгысыз ховандары бояуп -чыкяр, ол Гул-чэхрэниц какасыны етип гелен азпалдан халао эдйэр. "Магтымгулы" романьшда Шатыр.бегкн галасында ики саны чагалы яш аялы бенди-лик зулмундан гутаряр."Дурлер хазынасыкда" Хесел э^энин таныр-я^пасыныны альщ, ока букав ясап'берйзр. ,';

Магтымгулы "Героглинын гоэлегинде" яовестинде эдесинин алтын чайылан шай-сеплеряни бал берил. гарыл гызы эорлукдан халас эдйэр. "Арманлы кенулде" Ахмет Дурракынын, ынамына гирме-ги газаняр ве онуч эынданындакы ахяи туркмени азатлыга чыкар-яр. . Гараз иахыр хакында дередилен эсерлерде од халкын «анкее-ри, онун парахат,' оншуклы, болелин, агзыбир яшамагыны, битеви-лигини ислейзн чуцнур пайхаслы дана адам Оолуп орта чыкяр. Бу меселеде ол шахырчылык сенедини-де, акыл-пайхасыны-да. диле-варлыгыны-да,. ширин «акыны-да орта гоймага тайяр. Шейделикде, • бу зсерлери блрлешдирилен йгдайда гвз енуне гетиремоде, Маг-тьмгулынын умушлаздырылан бкр образы вэуни гвркевйэр.

Эсерлерде Магтымгулышвд гезенделиги, совады барасындакы сахналар чзкли. Оларда Магткмгулынь.'Н эсасан Хывада оканлыгы, Эйрана, Овганыстана, ©збегистанасапар эдендиги белленйэр. Эмма магдуматлара ынансан, Хиндистана ("Хиндистанда хыялым"). Азербайжана ("Яйлахлары бар"), Бухара, Хыва, Овганыстана Га-вак, Гыргыз иллерине, Самарканда ве йашга ерлере барып гэрен болмалы. Ол хэзирки Халацьщ Гызылаяк обасында. ерлешйэн Идрис-баба медресесинде. Бухарадакы Гвгелдаида хеы Хывада Ширгааыхан медреселеринде тэлим алан болмалы. Эгер роваятлара ынансан, онда Магтымгулы бир гезек гаракчыларын элине есир душупдир. &сма эсерлерде велин оны ханлар вындана таалаяр, шу ве шуца мензеш вакаларда дурлулик кап. Эсерлерде Мапйжгульшк байта

ерлере гитмегидине гезенделигин дэл-де кзте зора яналиагын хен аламаты. Йене сол эсеряерде тахыр башга юртларын адаилары Силен танышяр, достлашяр, герек 'баланда, олара хеыаят борйэр. Б*/ ерде онун интернационалистки хгсиет.книц удудыгыни горыек бо-ляр. Мысая учин, "Арманды конулде". Зйранды йигкт Лхмедиц ал-чаклыгы, дунйз душуниаш. О&теми, илич-гунуч аладиеы билек яшаишы Магтымгулыницки ялы, будара Сири-бирине 'якынлаздырян хем шал хили меселеЛер. Оларин сойги, ой-вваар меселесиие ду-шунши-де бирн-бирине ямьга.

Шундан сон диссертациида Магтшгулынк'н Медли билен ара-гатнашыгы хакындакы меселелере гечилйэр. . Бу меоелэнич ¡гохле-лендирилиши хем хер эсерде озболушлы. -Умуман, МагткмгулыныН маагала дурыушы' хакындакы 'пикирлер дагышж. Бу догруда туркмен' алымларындан В.А.ГаррЫевин, М.А. Косзеьин. 'Д.Нуралыеаиц в«} баа-галарын айдандары бирк-бирине габат .гелйт-м босса, ояарин д^* лиллери азрак. Шу меселеде танкитчи С.Мирадоьнн айдандары ха-кыката якын: "Магтымгулынщ ойлениыи,'•скуп огулдглры. од чага-ларын яплыкда ордувы, агалары Абдьшадцр Мзмметсаяа, дец-дув досты Човдурхан, шахирыц Хиндкстача слпары хак.'ндакы ыееолидер, бир серетсен, чозулен ялыдир,. амма шахцрыя яки томлугын-даки факт лары, олара дегизли макалалары.; мокогра-^ялари, чепер зсерлерде гетиравйэн пикирлери сеяцерийуюрил гсрсен, аод чвзу-лен ялы болуп горунйэн меселелер. баб ас да хем энгек-знтокгер келле девмелидиги зшгэр болун дуруберйзр."1

Диссертант ..коде шу' пикире год япкак • биден МагтчгулыныЯ маагала дурмуш хакындакы эсерлерде берлен сахнакары бирин-би-рйн денепдирйэр, оларын дурлучедигини фактлар аркалы гвркеа-йэр. Шейле. дурлулигщ Магтымгудиньщ образыны доретмекде анык гошант гошуп билмейэндигини- беллейэр. Шсал .учин, Г. Кулиев "Евуз гунлерде" Мэгтымгулыны энтея Абдылланыч гвденине бир йыд хем долманка снун гедни Акгыза «йлендйрйэр. Зыма схл' "Магтымгу-луда" болса шахыры Нуртач дийлен.гыза айлендирипдир; Менлишщ образында хем ынандырыды болмадык сахнадар бар. : "Чакылыкда" Менли ар&н соватлы ве шахыр гыз эдилип геркеаилйэр. Бейле яг-дай Ыагтымгуды образыны бейгелтмейэр.

Ш^адов^ Асырларыч чуммушинден. - Ашгабат: Магарыф.

"Магтымгулы" романында ейлензцек.гызыкы "хевес билен сын-дан"1 шахыр "Магтымгулыныч яшлыгы" повестинде Гарагыза ачык ' гввун берип билмейэр. Эсерлерде Менл.и хакындакы сахналар хем аэ.дэл, эмма олар кепленч улнэ якын. Диссертант Мекли дийлен адын Магтымгулынык сеен гыаынын хакыкы, чын адыныя дэл болмагы мумкик дийлен пикирден чен тутяр. Хаякыч дэп-дессурына улы хормат гоян шахыр генуден-гени сбййэн гыаынын чкн адкны тутуп, ол хакда гошгы гошуп, они иле яйрадып йермев. Ол туркменчилиге догри гелмейэр.

(Цундан сонра дкссертацияда "Арманлы кенул". "Магтымгулы-ныц яшлыгы", "Дурлер хазынасы'1" "Чакылык", "Магтымгулы", "Нервен" ве бейлеки зсерлорде Магтымгулыныч образина дёгишли сах-наларин горкезнлиши бирин-бирин дерневден гечирилмегини довам г^дирйар. Шол эсерлерде шахыр образыныа дарении барада гунде-лик метбугатда ве ылмы ишлерда Х.Таирыбердиевиц, Ш.Гелдиева-шч, А. Нурмэммедовын ве 'башгаларкн пнкирлеринин устунде дурул-яр. Ишде Магтымгулынын образыки гозден гечирмек билен бирлик-де онуч ден-душларынын, иш сальшин адамларыньщ, гелин-гызларын энчемесиниц шеюшендирилши хакында хем гуррун эдилйэр.

Шу'бабын сонунда эсерин ве гахрыманларзд дили.уланылан адеби-чепер тэрлер хакында дурлуп гечилйэр. Диссертант Магтым-гула багьшланан эсерлерич хеммесинде-де язюсыныч чепер дшшин дурли евушгинлер билен безелендигини беллейар. Шоиун билен бирликде эсерлерде гахрымакларыч диллеринвд индивидуализация-' даздырыл-чандыты йуае чыкарыляр. Магтымгулынын, онуч достлары-ныд, гаррыныц, яшын, байыч. гарыбыд дили бирмечзеп. Эгер эсерлерич эсасы гахрьшаны болан Магтымгулынын дид евболушлылыгы горкезилен болса, овда онуч обраэьшын дередидишн хеы утушлы боларды. „

. Учувди бал "МАГТЫМГУДЬгНЫН ЭДЕБЯ Т88ЕРЕГИ" дийл1ш атлакды-рыляр ве овда шахырын какасы Довдетыэымет Аээды, Нуры Казым, Шейдайы, Магрупы, Оразмецли, Дурды шахыр ве башгалар хакындакы маглуматлар берилйэр. Агоашп гечилен зсерлервд хеммесинде диен я-тк какасы во-илкинэд мугаллымы Довлетмэммет Азадыдьщ образы беян эдилйэр, Умуман, шол эсерлерде Магтымгулы образындан сои Аэадыныч эдеби кешби хас говы шленипдир. Ыагтымгулынын

х. Кулиев Г, Магтымгулы. Апгабат: Магарыф, 1983, 148 с.

улы шахе болуп етшимегинде Азадыныч сарпасы чэксиа. Хут понуц аладалары нетюцесинде Магтымгулы "хакдан ичен" шахыр болуп иле таналяр.. Шонун учин хем зеерлерде од шахирыц диче бир атасы хекмунде суратландырылман, зйсем уссады, ыаслахатчысы, шахыр. хем мугаллым, яшулы ве дана ыксан хокмунда суратлаидырыляр. Языжылар муны озболушлы суратландырмага чалышяр. Мысзд учин С. Аннасэхедовыч "Гвроглынычгмлегикде" повестинде Довлетмэммет ахуныч яшаяык молла Магтымгулы билен гатнаиыгыны горкезмек бо-лар, Ахун нирэ гитсе-де, оны ез яны билен акидйзр. Онуч мыдама ер багыртлап, китаба думтунип отурмагьшы кслзмейзр. Ока "Ил-гунунии аладасыны этмез кшшден хич ватт адач чикмаз, ог-лум"1 дийип, пент-иесихат берйэр. Шол поаестде од мыд&ма га-рып-гасарларыч тарапыны чаляр. Тайпачар, тирелер, ханлар ара-сындаиы очшуксызлыгы очламаяр, ол агаалашгы ятырмага, агзы-бирлиги ела гоймага чалышяр. Йоне . шол эсерде Довлетмэммет "Еке>",е оглукы есирликден сатын альт, дуийзч бергкекне бат&я Шыхмырат атлы яшулы адама блда олда алан атларыныц бирини ба-гышлады"2 дийлен сетирдер хем бар. Эсли яшан, сгуллары йигит чыкан ахуныч "ода алмага" - талаччылыга гатнаедырылмагы хека гелмейэр.

Магтыыгулынын яшлых йылларыны суратландырян О.Ягмыровыч "Арманлы кочул" зееринде-де Давлетмэмыет образы озуне догнали ер эелэпдир. Бу эсерде Азады гартатаи.ерэн аграс, гепи ер тут-ян, гарыбыч, байыч улы хорматыца ыанасып ынсан хокмунде орта чыкарыляр. Ол оглы Магтымгула ил-халкы бирлевдирыек меселесини сен алып бармалы дийип.пент эдйар. Умуман, шу ве шуна мензеп меселелер белли дереяеде анализ здилйэр. Язьияларыч хенмеси Ддвдетмэшет образыны дереденлеринде, бир хорпден гопярлар: ол Магтымгудшшц какасы, тербиечиси, мугаллыш, шахыр хокмунде онуч уссат халыпасы хем ил-хал кыц ахуны, данасы. Магтымгулыда ил-юрда, бир девлет. ,- туркмен девлетина хормат гоймак, ынсая-пераерлик ялы асыллы сыпатлар Довлетмзыметден Саш ааып гайдяр.

Магтыыгулыиыч "Ширгааы хан" ыедресесинде тэлиы алан йыл-дарьшдаи cea ачяк зеерлерде онуц шол ердзки дост-ярдары, таг. Анкзсэхедов С. Героглшшч геалегшде. Ашгабат: Туркме-

„ нистан. 1964. 31 с.

. Аннасэхедов С. Шол ерде, 32 С.

лыплар билен алып баран гатнашклары хем суратландырыляр. Бу-харадакы "Гагелдаш" медресесинде салак алан вагглары достлашан сириялы Нуры Каэымыч образы хем тахлелендирилйэр. Ылайта-да Г.Кулыевын "Магтымгулы" романында Нуры Казым, Оразменли, Дурды шахьгр, Шейдайы, Магрупы ялы шол дввруч горну кли аяымларыныч во вехинли щахырларынын образлары геркезилйзр. Магтымгулы билен Шейдайы, Магрупы Хывада душушярлар. XIII асырын уч саны белли- . вахырынын халкыныч азатлыгы хакындакы бир терзден гопян пикир-лерден долы йуреклери ил-гунун дурмушы, ханларыч тукениксиз салгытлары, гургенли, мангышлакяы туркыенлеред хал-ахваплары хакындакы пикирлерден долы. •Эсерде шол шахырларын образлары епизодлайын хэсиетде ©не сурулйэр.

М.Сейидовыч "Кервен" повестинде хем Магтымгулыныч Нуры Казым билен болуп гечйэн гатнашклары аркалы оларыч пайхас-пз-^млеринде халк хакындакы пикирлерин ыэвч уряндыгы суратландырыляр. Ол валапар "Магтымгулы" романындахыдара якьш.

Жемленшшп айдыланда, Магтымгула багышланан эсерлерде онуч эдебй товереги долы геркеэилызндир. Диче шахырын какасы хем тербиечиси Девлетмэммет ахуныч образа гщишлейин швхделен-дирилипдир. Магтымгулыныч обраэыиы тевереклейин ачып геркеа-мекде онуч эдеби теверегинщ, довруниц белли щахырларынын. алымларьшыч образларына улыунс берюшели. Шокда Магтымгулыныч диче бир алып барянншдеринин, Даикы кешбинич сураты чекилмек билен чэкленмзн онуи ички дунйзси, рухы сыпаты, энчеме ылмы-. озунде кемлзп билен чылшырыыды ве хер тарадлы пэхиы-пайхасы, шахырын чунчур макылы гошгуларьгнын. дини ве дунйэ хакындакы шанчларыныц йузе чыкнатына себэп . болан пикирдер чеперчилкк алеминин беаеги боларды.

НЕ Т И 5? Е Д Е герлуп ^ечиден эсерлерде знтек Магтымгу-лыньщ хер тараплайын битеви ве уыушлашдырыяан. окш^ньщ эхли сорагына яогап берщ билэйяек обраэыныч дередшшэядиги белле-килйзр. Зима яеылан эсерлерде ене сурулйзн меселелерин кепуси хакыката бал гелйэр. Ву асерлер бейик Магтымгулыныч адеби чекер образыкы деретмекде ёл'салгы берйзр,: олар кндики дередил-есерлере нусга болар. .,

ДИССЕРТАЦИЯНЫН ЫАЗМУНЫ АШАКДАКЫ МАКАЛАЛАРДА БЕЯН ЭДИЛЙЭР (туркмен дилинде):

1. Магтымгулыныц эдеби тевереги.// ТЬ!А-ньщ хабардары (Гуманитар ьшымлары). 1993, N 2, 58 с. (0,5 а.1).

2. Магтыыгулыныц доврунич эдеби беяны.У/ "Туркмен дилинин ве эдебиятыньщ валып меселелери"./ Яш алымларын ылш конферен-циясыньщ докладларыныц тваислери./ Ашгабат, 1994, 64-66 с.

3. Магтыыгулынын деврунде дурыушы гатнагажлар.-'Тарагу«". Ашгабат, 1994, N 8. (0,5 а.д.).

4. Тур«мен проэасывда Ыагтыыгулыныц иахсыетя.//"Хальта", Аэтабат, 1995 (0,6 а.л.), внуычиликде.

А Н Н О Т А Ц И Я

диссертационной работы Ишангулыевой Огулсенем на тему: "Образ Магтымгулы *в туркменской прозе", представленную к защите на соискание ученой степени кандидата филологических наук по специальности 10.01.02 - современная национальная литература (туркменская литература). •

Актуаль ностьтемы. Светлая эра суверенитета и независимости туркменского народа, наступившая на вечные времена в конце двадцатого века, стала эпохой постижения истинных национальных ценностей,накопленных культурной жизнью нескольких поколений, она стала временем нового понимания идей великого туркменского мыслителя, известного поэта тюркских народов Магтымгулы Пырагы, чьи личностные и общественные искания являются одним из краеугольных камней в строительстве крепкого, гуманного, демократического и светского государства Туркменистан во главе с Президентом страны Сапармыратом Туркменба-ши, сделавшим имя Магтымгулы еще более уважаемым и авторитетным не только в пределах Родины поэта, но и далеко за ее пре--делами.

Родоначальнику туркменской классической литературы Магтымгулы Пырагы посвящен целый ряд научных, научно-популярных мо- . нографий, книг, многочисленные статьи. Несмотря на отсутствие достоверных фактических данных о биографии Магтымгулы в народной памяти бытуют легенды и предания о нем. На основе произведений великого поэта и этих легенд с середины текущего столетия начали появляться стихи, драматургические произведения, романы о величайшем поэте-мыслителе Магтымгулы.

В настоящее время, с обретением Туркменистаном независимости, возникла настоятельная необходимость в оценке,обобщении указанных произведений, сложились благоприятные условия для изучения литературного наследия Магтымгулы. ' '

Степень изученности геи«. Туркменские писатели Б.КербаЙаев, Б.Сейтаков, Г.Гурбансахатоа, . Г.Кулыев, Т.Таганов, М.Се-йидов, Н.Вайрачоз и другие создали разножанровые прозаические произведения, в которая получили художественное воплощение жизнь и творчество поэта.

Об этих произведениях написаны научные, научно-популярные статьи А.Мурадова, С.Мурадова,' Дк.Аллакова, Х.Тангрибердиава, К.Дмумаева, М.Гурбансахатова, Ш.Гелдыевой и др. В них рассматривались отдельные вопросы художественного воплощения и актуальность разработки образа Магтымгулы в произведениях некоторых авторов.

Научная новизна. Изучение произведений Магтымгулы и его личности - одна из вачнеизих задач туркменского литературоведения. Писателями создан литературно-художественный портрет этого величайшего мыслителя и поэта, который мечтал о едином Туркменском государстве. Мечту поэта осуществил ныне туркменский народ под мудрым руководством свс-зго первого Президента С. л.Ниязова. Однако полностью не изучс-н, не систематизирован и. не оценен обобщенный литературный ..Сраз мыслителя. В настоящее время представляется ванным изучение личности Магтымгулы, эпохи, ь которую он жил и тьорил на основе произведений туркменских прозаиков.

Практическая значимость. Результаты исследования могут быть использовали при создании истерии туркменской литературы.и истории поэзии. Работа «охет служить в качестве пособия на семинарских занятиях и спецкурса*« филологических факультета", вузов, в-качестве вспомогательного материала на урокач литературы а общеобразовательных школах страны, а такхе широкому кругу читателей,интересукщихся вопросами литературы. •

Структура работы. Диссертация состоит иэ введения,трех глаз, заключения, списка кспольвозанной литературы. Во введении дачо обоснование темы,определяется иетодоло-гия работы,дается краткий обзор литературы,посвященный Магтымгулы.

В первой главе " Литературное отражение эпохи Магтымгулы" анализируются произведения "Так рождались стихи" и " В мае-

терской" Б.Сейтакова, " Книга" Н.Сарыханова, роман-дилогия Г.Кулыева " Магтымгулы", "Приглашение" Г.Гурбансахатова, "Жемчужина" и роман " Магтымгулы" Т.Таганова, "В поисках Гёроглы" С.Аннасахатова, "Караван" М.Сейидова, " Юность Магтымгулы" Н.Байрамова и других, в которых раскрывается эпоха Магтымгулы. И несмотря на все величие поэта, с которым он воссоздается писателям, великий мыслитель предстает сыном своей эпохи.

Во второй главе "Личность Магтымгулы и его художественный образ" проанализированы указанные произведения. В них описываются юность к отрочество поэта, его учеба в Хиве и любовь,его отношения с друзьями, бедняками', баями и ханами, интернационализм поэта, раскрывается его мироощущение, отношение к религии и к ближним. Характеризуется внутренний мир лирического героя и ¡нравственный облик самого поэта. В конце главы делается соответствующий вывод.

В третьей главе " Литературная среда Магткмгулы" прослеживается роль наставников Магтымгулы - его отца и учителя Дов-летмамеда Аэади, современников поэта и ученых Шейдайы, Куры Калима, Магрупы, Оразменли, Дурды-шахира и других в формировании личности Магтымгулы и поддержании его прогрессивных взглядов. •

• В заключительной части даются обобщающие выводы, Еыгекаго-¡цке из содержания работы.

.Ж?-.РЛ.-.. 1065 Г. В ^^ЧВ

Защита состоится . Ш25 г. в Лег.."часов в

Специализированном совете по защите докторских диссертаций Института литературы им.Магтымгулы АН Туркменистана, 744000, Ашгабат, уд. Гоголя, 15.

Тираж 3'ОО

Заказ .V» /ДЛ

Индивидуальное предприятие «гарлавач»

744012 г. Ашгабаг, ул. Советски* пограничников. 62а.