автореферат диссертации по филологии, специальность ВАК РФ 10.01.02
диссертация на тему: Проблемы человека и природы в современной узбекской научно-фантастической литературе
Полный текст автореферата диссертации по теме "Проблемы человека и природы в современной узбекской научно-фантастической литературе"
УЗЕЕКЖЯШ РЕСПУБЛЙКАСЙ 5АНМР ШЩШЖШ АЛИШЕР НАВОИЙ НОМ&ДОИ АДШШГ ИНСГГИГУТИ
'6 ОД
О ДПР ¡591}
Кулёзма хукукида
УД{ - 894.375
салаев Файзулла
хозирги узшк илмий фантастик адшшида ИНСОН ВА
ташат муашолари 10.01.02. - Хозирги узбек адабиётй Филология фанлари номзоди илмий дарааасини олит
учун такдим эталган диссертация
АВТОРЕФЕРАТ!
ТОШИШТ - 1991 й,
ТАД-ИКОТ УЗБЕКИСТОН РЕСПУЕЛИКАСИ ХШ ТАЬЛИЫИ ВАЗИРЛИГИ НУКУС ДШЛАТ ПЕдаГОГИКА ИНСТИШ1Щ ЕАЖАРИЛГАН
Илмий рахбар - Филология фанлари дохтори,
профессор П. Ш. ШЕРМУХАМЕ Д)В
РасииЙ оппонвнтлар - Хамза ноыидаги Узбекистон Дав-
лат Ыукофоти лауреат«, филология фанлари доктори,профессор X.Ш.АБДУСАМАТОВ
- Беруний ноыидаги Узбекистон Давлат Мукофоти лауреата,филология фанлари номзоди
Р.Ы.ИЕРОХИМОВА
Етакчи муассаса - Тошкент Давлат дорулфунининг
Хозирги узбек адабиёти кафед-раси
Химоя СиЫиги^ 1991 й. соат да
Узбекистон Секлар Акадеыияси Алишер Навоий номидаги Адабиёт института хузуридаги Д.015.04.21 ракамли докторлик илмий даражасини олип учун диссертация химояси буйича Ихтисослаш-ган Илмий Кенгаш йигилишида утказилади.
/700170, Тошкент шахри, И. Муминов кучаси, 9-уй/
Диссертация билан Узбекистон Республикаси Фанлар Академи-яскккнг асссий кутубхонасида /Тошкент шахри, И. Муминов куча-си, 13-уй/ танишиш мушшн.
Автореферат 1991 йил " 11п МЛуП*« да хунатилди.
Ихтисослашген КлыиЯ Кенгга
котиби, филология фанлари / - г
доктор -/СЩ(% Н. К. РАХИМяОНОВ
ЙШИНГ УМУМИЙ. ТАВШИ
Мавзунинг долзарблиги. Инсониятнинг интеллектуал хаётида прогрессив ходисаларга бой XX аср узбек адабиёти учун хам куп жихатдан усиш ва ривожланиш даври булди. Бу жараён узбек шуро адабиёти таркибида янги бадиий йуналиш,илмий фантастиканинг пайдо булишда хам куринади. фставвал халк огзаки ижодида пай-до булиб, кейинчалик Алишер На вой й ижодида уэининг мумтоэ хусу-сиятларини инкишоф эттан бадиий фантастика асримизнинг 60-йил-ларига келиб, суз саньатининг мустакил сохасига айланди.^ Вугун-га келиб, X. Шайхов, Т. Малик, М. Махмудов, 0. Юсупов, К. Дуст-мухамедов сингари муаллифларнинг жиддий хаётий муаммоларга ба-тшланган асарларидан иборат илмий фантастик адабиётимиз маажуд. Мазкур адабиёт ёш ижодкорларнинг кисса ва хикоялари хисобига бо-йиб, серкамров ва сертармок булиб бормокда.
Адабий хаётдаги ушбу харакатнинг илмий иньикоси сиФатида миллий фантастикашунослик хам шаклланмокда; ушбу ходаса хам ыа-даниятимиз тараккиётидан, фанимиз камолидан, унинг сархадоари кенгайиб бораётганлигидан далолат беради.
' Бу сохада жиддий тадкикот шплари олиб борган Р. Иброхииова уз ижодий изланишлари самараси сифатида унлаб школа, рисола ва китоблар эьлон килди. "Узбек илмий фантаотикасининг шаклланиш ва ривожланиш йуллари" мавзуида номзодлик диссертациясини еклади. Шунингдек, узбек илмий фантастик адабиётининг тараккиёт тенденциялари, узига хослиги, ижодий жараён специФикаси ва муай-ян асарлар хусусида М. Абдуллаев, А. Каттабеков, Б. Норбоев, М. Муродов, А. Рахимов, Н. Худойберганов, П. Шермухамэдов, X. Шайхов, Т. Малик, Т.й?лдошев хамда бошка адабиётшунос ва ёзузчилар-нинг рисола ва маколалари юзага келди.^ .
1. Бу хакда каранг: Хайитметов А. Алишер Навоий ва Фантастика.// "'ан ва турмуш" журнали, 1959 й., 6-сон; Иброхимоза Р. Узбек Фантастикаси,- Тошкент, 1у77.
2. Иброхимоза Р. Фантастика оламида.// Узбекистон маданияти. 1273, II декабрь: Иброхимова Р. Узбек Фантастика с и кеча ва бугун. -Т.Узбекистон, 1^776.; Иброхимова Р. Захарли тубор.// Узбекистон маданияти. 1979. б март; Ибрагимова Р. Пути Формирования и развития узбекской научной фантастики. КД. - Т. 1360,; Иброхимоза Р. Узбек совет адабиётида илмий Фантастика. - Т.: Фан, 199?..
3. Абдуллаев М. Манту куй иалаб.// Тошкент окшоми Л960.19 шй; Рахимов А., Каттабеков А. Мачгу куй изидан.// Гулистон. 1551. 2-сон; Лулдошев Т. сьтикодлар чоррахаси.// Шарк ялдузи.1985.12-сон; бродов М., Шайхов X. Хаётбахш хаёллар. - Т.: Адабиёт ва саньат нашриёти, 1985.; Корбоев Б. Хаёлни хаетга эш этиб.// узбекистон маданияти. 1980. 2У январь; Худойберганов Н. [Наклан янги, дазму-нан-чи? II Узбекистон маданияти. 1У73. 9 (Февраль; Шермухамедоз П. Истикбол шайдоси. // Еарчадин яхширок хаёт гули... - Т. 1583.
Р. Иброхдаюна уз ишларида танрнинг пайдо булиши ва тарак-киёт босккчларини илмий изохдашга интилиб, асосан 80-йилларга-ча яратилган асарларни тахдал обьекти кидаб олада. Профессор
Городов ва ёзувчи X. Шайхов хамкорликда яратган тадкикотла-рида эса, илмий фантасткк адабиётнинг баьзи назарий маеалала-Р-{> хусусан, унинг клмийлик характер«, халк огзаки ижода билан цуносабатининг айрим кирралари очиб берилади. Бошка бир катор олккларнинг кузатитлари эса илмий фантастикага маисуб муайян асарларга багишланган. Шу каьнода хозирги узбек илмий фантас-тик адабкёгдаги инеон ва габиат шсаласи гоят долзарблиги билан илмий-адабии камоатчилик диккат-эьтибори марказида турган муаммодир. Мана шу каби конкрет ва объектив омиллар диссертация кавзуини белгилашга сабаб булди.
Тадкикотнинг макса д ва вазифалари.
Максад - хозирги илмий сантастикаданг узбёк прозаси тарак-гаёткда, бадииГ: тафаккур такомилида тутган урни ва ахамиятини очиб бержздан иборат. Бу мэксадни амалга оширии учун тубандаги вазк^аларнк баяарипгга харзкат килдик:
- илмий фантастик здабиётда инсон ва келажак масалалари ¿онида законамиз ижтимоий-сиёсий, экологии муаыыоларининг ёзув-чилар томонидан уртага ташланиши ва бадии;; ечклиаягаи тахлил ки-лип;
- илмий фантастикада ерлкк инсон такдири, истикболи ва уз-га тараккиёт вакиллари хаёти тасвири оркали айрим ахлокий, маь-навий проблемаларнинг кутарилаётганига муносабат билдириш;
- илмий фантастик адабкётда узга сайёраларнинг косьгагоник ва табииЯ узига хосликлари, шункнгдек, наботот ва хайвонот ола-ии вакиллари штироки ва таевкридан кузда тутилган бадиил-гок-вий кият хамла улар'нинг мохкятинк аниклаш ва бахолат;
- мззкур адабиёт намуналарида -;арэз ьа башоратларнинг бад-иий вазифасини урганиш, уларнинг хаёт хаки кати ни идрок ва Мода килишдаги ах.ашя'тни белгилаш;
- илмий 4-антастик асарларнинг бадиий баркямоллигини таь-ыинловчи омиллардан бири инсон ва бошка онгли мавжудотлар об-разларига муаллифлар муносабатини тахлил г-,тага;
_ хозкргк узбек илмий фантастикзеидаги умуминсоний кздри-ятлар ва миллий тафаккурга окд хусуеиятларни кузатиш;
' - асарларда кулланилаётган фантасткк аксессуаряарнинг ил-асосяанив дараяаларини Урганиш ва бахолая.
Тадкикотнинг илмий янгилиги.
- ишга узбек. адабиётшунослигида биринчи марта илмий фан-тастикада инсон ва'табиат масаласи тадкик объекта сифатида ол-инмокда;
- илмий фантастик асарларда Ер табиатини мухофаза килиш, узга цивилизациялар вакиллари хаёти ифодасининг Ердаги реал хаёт ва унинг долзарб муаммолари билан алокадорлиги масаласи хам биринчи маротаба тадаик этилмоада;
- илмий Фантастик асарларни юзага келтирувчи асосий ,'ак-торлар - илмий фараз, башорат.ва фантастик аксессуарларнинр ха-рактерлариг хаётга'якйнлик даражалари хам узбек адабиётшунослигида дастлабки тахлилини топмокда;
- диссертацияда фантастик сюжет, фантастик образ, шароит ва илмий фантастик адабиётдаги бойка гоявий-бадиий унсурларнкнг узига хос хусусиятлари хам имконият даразгасида тахлил килин-мокда.
Тадкикот предмета.
Тадкикот предмета сифатида асосан X. Шайхов, М. Махмудов, Т. Малик, 0. Юсупов, К. Дустмухамедов, А. Обидаон, С. Абдулла-ева каби фантаст-ёзувчиларнинг кисса ва хикоялари олинда.Хозирги узбек илмий фантастик адабиётининг асосий гоявий-бадиий хусусиятлари уш'бу ёзувчилар изланиоларида мужассамлашганлиги са-бабли купрок уларнинг асарларига мурожаат нилдия. ллёсий тахлил такозо птган сахи$аларда чет ол илмий Фантастикаси намуналарига, шунингдек, Р. Обидов, 0. Махмудов, Т, Саматов, А. Пулдошев ва . М. Хонхугтаев сингари ёш й-антаст-калапклшларкинг асарларини тах-лилга тортдик.
Тадкикот методи, назарий ва методологии асоси.
Ишда с^антастикашунос олимлар А. Бритикоз, Е. Брандис,В. Гаков, Г. Гуревич, Р. Иброхимова, Е. Парнов, ва Т. Чернишевадаршнг монографии тадкикот ва рисолаларига,- машхур фантаст-адибларнинг ижодий тажркбаси самараси сифатида юзага келган назарий караш-ларига суяшлди. Бу - тадкикотнинг назарий-ыетодологик асосини тапшил этади. Диссертацияда киёсий-типологик тахлил методи к?л-ланилди.
Тадкикотнинг назашЛ ва амалий ахамияти.
Диссертация ¡лзтерлаллари, ундаги илмий кузатишлар, назарий умумлашма-хулосалар XX аср илмий фантастик адабиёти тарихн-ки яратшяда аскотади. Олий укуз юртларининг филология, бсстан-
гич таьдим методикаси факультетларидаги утилажак семинар маипу-лотларида, алохида махсус курсларида, умумтаьлим ыактабларининг синфдан ташкари ркувга ажратйлган соатларкни ташкил килишда.шу-нингдек, илыий фантастик асарларни чоп килишда фойдаланиш мум-кин.
Ишнинг жорийланиши. • Диссертация Нукус Д^влат педагогика олийгохи узбек тили ва адабиёги кафедрасида бажарилди. Д^стлаб узбек ва козок фило-логияси хамда коракалпок, адабиёти кафедраларининг кушма мажли-сида /1-баённою, 1993 йил, 24 июнь/, сунгра Узбекистон Реепуб-ликаси 5анлар Академияси Алишер Навоий номидаги Адабиёт институ-тининг Хозирги адабий жараён булимида /19® тл, 4 ноябрь/ му-хокама килинди хамда оммавий.химояга тавсия этилди.
Ишнинг асосий ыазмуни рисола хамда жумхурият журналларида еьлон килинган мацолаларда уз# аксини топган. Тадкикотнинг айрим кисмлари юзасидан А.С.Пушкин номлк Тил ва Адабиёт институтида ташкил килинган жумхурият ёш олимларининг илмкй-назарий конйерен-циясида /1989/, Нукус Д&влат дорилфунуни /1985, 1986, 1988/ ва Кукус ДЬалат педагогика олийгохи /1991/ профессор-укитувчилари-нинг аньанавий илмий-назарий конференцияларида.маьрузалар укил-ган ва ят.обий бахоланган.
Дкссертзшятанг тузилиши. Диссертация кирипг, иккита асосий боб ва хотимадан иборат. Ипнинг охирида <*о?:даланилган адэбиётлар руйхати илова килинган.
даССЕРЕАЩЯНИНГ АСОСИЙ МАЗМУШ
Киташ кисмида. мавзунинг долзарблкги асосланиб, масалакинг Урганилиш тарихи, максад ва вазифалари, илмий янгилиги, тадкик методологияси, назарий ва амалий ахамияти, ия таркиби тугриск-да маьлумот берилади.
Шринчи боб "Хозирги узбек илмий (Т-антастик адабиётида инсон ва табиат масаласи" деб номланган. Ыазкур бобда табиатнинг муайян жузьи хисобланган инсон фаолиятининг табиат ва яамиятга таьсири муаммолари фантаст-ёзузчилар томонидан кай йусинда _уз-лаштирилаётгани,—бадиий~йдрок ва ифода килиниши текапгрилад:.
Ялмий-технияавий инкилоб инсон агсли-шуурининг галдага муь-жизаси ситатида майдонга келди. Шу билан баробар у табиат эяо-логияси, маьнавият экологияси сингари хал этилиши зарур булган долзарб вазиггаларни хам кундаланг кУлмовда.
Бадиий адабиётда ушбу умумбашарий масалаларга муносабат тарзида асарларнинг нуплаб юзага нелаётгани лувонарли холдир. Сунгги йиллар адабиётининг ютуги сифатида эьтироф этилаЗтган ва айрим кихатлари билан фантастикага алокадор булган Ч. Айт-матовнинг "Асрларга татигулик кун", "Кисмат", Н. Думбадзенкнг "Абадаят конуни" романлари, шунингдек, В, Распутиннинг "^пш", В. Сапо:книковкинг "Сунгги ов хакида кисса", 0. Зкубовнинг "Ох кушлар, оппок кушюр..." за Т. Каипбергеновнинг "Куз корачиги" каби асарларида инсон ва табиат орасидаги муносабатлар, маэнур муносабатнинг шакл ва мазмуни, меьёри масаласи каламга олинади. Бу асарларнинг аксарияти инсоният эртаси, истикболи учун кай -гуришнинг, аядодларимиздан бизга мерос колган ва уз назбатада биз хам авлодларга бекаму куст колдиришимиз лозим булган мод-дий ва маьнавий бойлик - табиатга гамхурликнинг самараси сифатида тугилганлиги шубхасиздир. Шундай экан, купчилик наздида "келажакнинг бевосита оадгий иньикоси" булган илмий фантазта-када инсон ва табиат масаласига муносабат кандай? -:*антаст-му-аллифлар техниканинг онг гаксак ва нурли чуккиларини ваьда ки-лаётган XXI аср бусагасида туриб, она табиатни кай ахволда та-саввур килмокдалар? Хусусан улар давр муаммоси - атроф-мухит мухофазаси масаласига кандай ёндошмокдалар? Шу сингари сазол-ларга лавоб иэлаш, бу борздаги ютук ва камчиликларни тахлил килиш , илмий фантастик адабиётнинг мухим хусусиятларини куз-куз этиш, унинг келажакдан огох этувчи даьваткор белгиларини
нашён этиш, фантаетикашуносликдаги ыуайян тажрибалар узбек адабиёти илмининг тараккиёт тенденцияларини белгилаш ишсони-ни беради.
о Илмий фантастик адабиётда табиат, ва умуман, пейзаж тас-вирини яратиш усулларинк кузатар эканмиз, реалистик асарларда-гадан узгачарок ендошувнинг гувохи буламиз. Хусусан, кейинги боекич узбек адабиётщунослигида табиат канзаралари тасвиридан кузда тутилган иаксад ва вазифалар куйидагича белгиланади:
"I. Кахрамон хдракат килаётган шароит билан таништириш;
'2. Кахрамоннинг рухий холати ва харзктерини курса тиш учун 5нг якин компонент;
3. Укувчига бироз "дам олиш майчаси"ни яратиб бериш;
4. Лиризм ва драматизм™ кучайтириш;
5. Укувчи тасавзури ва онга, калбида маьлум бир кайфият, хаяжон уйготиш; '
6. Кнсоннинг табиат, модци и дунё билан чамбарчас боглик оканлигини каоц килиш;
7. Пейзаж тасвирида ёзувчи позициясининг ёркин намоён бу-лиши ва х.\к."*
Ыазкур гоявий-бадиий вазифалар куп жиХатдан илмий фантастик адабиётдаги табиат тасвири учун хам хосдир. Уз навбатида илмий фантастикада жанрнинг мохият оьтиборидан, бадиий тахлил обьектидан келиб чикиб узига хос кирралар касб этади. Б/- бел-гиларни куйидаги омкллар юзага келтиради:
1. Тасвирланастган вокеа-ходисалар аксари холларда кела-жакка дахлдорлиги, келгусида зохир булиши /Ёзувчи уз асарида инсоният истикболи билан боглик манзараларни ёритиши боис ки-тобхонни уша давр куринишлари, инсонни ураб турган табиий-иж-тимоий мухит билан танилтириога янтилади/.
2. 1 асвир обьектининг бутунлай янгилиги /Асарларда узга салёралар ва хатто узок галактикалардаги хает, уларда истико-ыат нпладкган онглк ва онгеиз мавяудотлар тасвирланади. Фан-таст-адаблар уз асарларининг ипонарли чикишини таьминлапг, ки-тобхоннинг кизякияини кондириш учун табиат ва жамият куриниш-ларини, холат ва каЯФиятларни деталлаштириб бериш зарурати ^ юзага келздк/.
I. Назаров Б., Рахимжонов Н. 5збек хикоячилигининг жанр ху-суааглапл.// Адабий турлар ва жанрлар. 3 жилдлик. 1-ж. - 1.: £¡¿„'1251. £0-6:
3. Табиат муаммолари оркали жамият истикболи устивор мазала сифатида куйилиши /%айян асарларда бирор сайёра ёки мин-гака ёхуд уша гушадаги ыаьлум бир жузь - жонзод ё Усимлик так-цири бош масала сифатида куйилади. Ву хол муалли^дан табиат гасвирида нафакат батафсилликни, балки аксари уринларда атроФ>-лича илмий шарх мукаммаллигини талаб кялади/.
Хозирги илмий фантастик адабиётда табиат тасвири ёрдамчи воситагина эмас, аксинча гоявий-бадиий ниятни юзага келтирувчи, илотгмоий-фллсафий мазмун йуналишни белгилаб берувчи асосий омиллардан биридир. Фантаст-ёзувчилар табиат ва уни ташкил от-лувчи. унеурла£Г1Йодаеидан нуйидаги узига хос ыавдадаарни куз-да тутадилар:
1. Онгли мавяудотларнинг /шу жумлада» инсоннинг хам/ уз сайёраси хамда бошка планеталар табиатига ыуносабати хосиласи тасвири воситасида экологии, маьнавий-ахловдй, скёсий ва фалса-фий муашоларни уртага ташлаш;
2. Табиатнинг ёки унинг махсули булган хониворлар ёхуд ус-имлик дунёсининг'муайян хусусиятларики илмий фераз сифатида ин-кишоф этиш.
■ Хозирги узбек илмий фантастикасида таькидланаётган хар ия-ки максадга буйсундирилган асарларни. учратиш мумкин.
X. Еайховнинг Таройиб куланка" киссасида околоток муаимо-нинг мухим бир кирраси мамлакаткмиздаги индустриал минтагсалар-да саноат чинлндиларига эьтиборсизлик натижасида пайдо булган вазият ва унинг бартараф этилиш каланга олинади. Кис сада асо-сий йантастин аксессуар - уз таьсирига олган усимлигу жонзод-ларни бир зуада музлатиб таилайдиган, вакг сайин каттариб, аста-секин шахар сари окаётган дахшатли масса - куланканинг паЯдо булиш яараёни ёзувчи томонидан ипонарли та(свирланган. Муаллиф бу жараённи "шахар чеккасидаги турар-жой ва саноат кварталлари-дан бирига орталаб куйиб кетилган ахлат кутиси" билан боглаиди. Кугига ташланган хилма-хил моддалар бирикуви хдмда катализатор вази'Мсини утовчи ёмгир туфайли мутация - таоки таьсир натижасида. жисм ва организмларнинг янги шакллар ва хусусиятлар касб этиш ходисаси юз беради. X. Шайхов вокеа мохиятини кахрамонлар такдири, уй-фмкри, туйгуларк оркали очишга интилади. Номаьлум куланкага карши яураш с оби к синфдошлар учун узига хос имтихон вазиФасини ?тайли. Кахрамонлар бу кураш давомида тобланадилар*
каьнавий улгаядилар, жаыият олдида бурчларинк вдс килишга ур-ганадилар.
АГфим образларнинг буш чикканлиги, баьзи психологик вази-г Ятларнкнг нотабиийлиги /диссертацияда асарнинг бу жихатларига хам кенг Урин берилган/га карамай, кисса китобхонда табиат олдида шсьуллик, замонамиз ва келажак каршисида бурчдорлик туй-гусини- тарбиялайди. Асар узбек фантастикасида муносиб урин эг-аллади, мазкур мавзудаги асарларнинг юзага келишига туртки бул-да.
Т. Мэликнкнг "Мутаассиб", К. Дустмухамедовнинг "Ким одам?;' с. },5аципулокинг ".фньчхинлар хужуми" хикояларида инсоннинг мод-дий тн&аат ва харбий устиворлик клинжида кклаётган саПьи-хара-катларининг табиатга етказаётган озори хакида суз юритилади.Ук-тириб утиш Уринлики, бу зарар йилига биттадан хапвонот олами вакиликинг кирилиб битиши билан улчанади.* Ыазкур асарларни му-аммоникг худди мана шу киррасига жавоб тарзида ёзилган, дейиш мукккн.
"%тасскб" хикоясининт кахраглонлари дельфинлардир. Кадам-ги оврупаликлар бу жониворларни "денгиз халки" деб ататган. Улар халокатга учраган кема ёнида хозир булишб, чукаётганларга ёрдам бергани, овчиларга баликларни турга ха'здавда кумаклашга-ни хакида эиигганмиэ, укиганшз. Т. Малик "денгиз халк"ига хос бу хусусиятлгр'и илмий фантастиканинг лзбарик линзаси воситаси-да бурттириб, уларни инсон сингари та,}аккур ва хиссиэт сохибла-ри сигатида акс эттиради. Хинояда асосан туда бошлиги Роанинг харакзтлзри, иэтиробли у:';-кечинмалари и^одаланади; инсоннинг уруп ва дахпатли ¡фтроллар синози билан боглик кат та нахрларда-п: уу-ликшари кораланади. Шу кунгача жонзодаар тириклик тарзи, психологияси билан шугулланувчи этолог ва биологларни лол кол-дириб келастгзн китсимонлар оиласи вакилларининг оммавий тарз-да худкуилиги, Лирик харбий кемалар атро^ида тупланишиб, улар-га узок ыасофалар давомида хзмрох булиш; каби ходисаларни ёз-увчи "сувдаги татестюн огаларимизнинг" бкздан норозилик белги-лар'дар, дея талккн килади,
Хчкояда асоси.1 фантасток восита вази^асини бажараётган ^гль^икпарнинг шуур эгалари. си;лтидэ акс эттиршшши илмий фан-. тастикзл?. аньана хуринишини олгандир. Адаб Робер Мерлнинг "Онгли жоннвор" поманида хам аклли ва хатто гапирувчи дель^инлар хаки-
I Б» уак-тя даоанг: лозин Г. Глобальнь1е проблешЛ современности. 5ГГра25га, 1962. С. 17.
да ran боради. Хикоядаги дельфннларга юклатилган гоявий вази-фа "Авдли жонивор"даги боя билан хамохангдир. Романда бу жони-ворлардан жонли торпедалар Урнида ва бошка харбий максадларда фойдаланиш кузда тутилган. Шрок кора ниятли уруш истовчилар уз режаларига эриша олмайдалар. Гарчи хайвон тимсолида булса-да, акл-идрок енгади. Хусусан, хар иккала асарда хам "денгиз халки" "курукликда яшовчи икки оёкли инилари"дан кура одамий-рок, авлодларга, атрофдагиларга нисбатан окибатлирок тасвирла-нади. Бу каби асарлар китобхонда турли хил мутпохадалар улгота-ди: нега инсон инсонни хушламайди; инсон конидаги ёвузлик са-баблари нимада?— ""
К. Дустмухамедовнинг "Ким одам?" хлкоясида хам инсон фао-лиятига ташка ридан, асаларилар кузи билан назар ташланади. Она-бола асаларилар сухбати асосига курилган хикояда одамийлик ха-кида суз юритилади. Асаларилар наздида одам "хеч нарсага зиён етказмайдиган, факат гул устиради". Ер юзида узини ягона онгли мавжудот - одам деб эьлон килган, "пастда кимир этмал турган", "бесунакэй бошли">жонзод эса, ёмонларнинг ёмони! Асалариларнинг тинимсиз мехнати эвазига келган емишларнинг катта хиссаси унта тегишига карамай, хушбуй гулларни, теварак атрофни захарлапшга сира оушуниб булмайда.
Енгил хажв билан ¿¡угрилган бу хикоя замондошларимизни уз фаолиятлари мохиятига назар ташлайгга, уни табиатдаги тирик жон-зодлар хамда усимликлар манфаати нуктаи назаридан белгилашга чакиради.
Э. Маципулонинг "Даньч-тинлар хужуми" хикояси мазмунини тог дулбарсларини даньчжинлар /броконьерлар/ хуруяидан омон саклаб колиш харакатлари ташкил этади. Еу хайрли ишга уч киши - рохиб Бикрам, тог дулбарслари хакида' китоблар битган кУрик-хонанинг собик директори Крис, Монстрология Марказининг тадки-котчиси бел боглаганлар. .ул ярмисидаёк она йулбарсни даньчжинлар кулга туширганлиги маьлум булади. Энди лоакал ушбу жон-зоднинг сунгги вакили - Сарик Рожани куткариш лозим.
Махсус шприц-ук отилиб эмланган, тинчлантирилган Сарик Рожа омон кузлардан Гмрок манзил - ибодатхона кальасига олиб келинади. Бирок "сарик иЗлис" /М. Горький таьбири/ жазаваси юракларда куртак ёзиб келаётган шафтат хиссидан устун келада.
Тор йулбарсларининг охирги вакили Сарикка дори тулатилган игна -ук эмас, ростакам ажал уки отпади.
Муаллиф хикояда табиат шнзаралари, айникса Сарик Рожа тас-Йирида алоадда самимийликка интиладики, бу билан асар гоясини таькидлайда, укувчи калбида табиат ва унинг куринишларига мухаб-бат хиссини ыустахкамлайди.
Узбек илмий фантастикасининг баьзи намуналарида олис козий ыанзараларини жонлантириш йули билан бугунги куннинг ахловдй, ижтимоий масалаларига жавоб изланади. М. Махмудовнинг "",!ангу куй излаб", 0. Махмудовнинг "Табиат учи" асарлари фикримизнинг далилидир.
"Ыангу куй излаб" хикоясининг кахрамони Озод ХХУ аср вакили. У "Урта аср Ер олимларининг коинот мусика маданиятига куш-ган хиссаси" мавзуида докторлик диссертацияси ёклаган. Уз дав-рининг техник тараккиёти натижаларидан, маьнавий тубанлигидан эзллиб юрадиган Озод сирли кобнлият сохиби кахвачи чол ёрдамида УУ аср - Навоий давридаги Хиротга ташриф буюришга мушарраф була-ди. ¿.зузчи бу усул билан икки замон - ХУ ва ХХУ аср табиати ва кишиларида чогиштирада. У ХХУ асрдаги экологйк инкироз билан маьнавий бухронни бир-бирининг хосиласи сифатида талкин килади, Озод яшаётган давр маьнавий-ахлокий инкирозининг илдизларини бадииЯ изохпаига алохида эьтибор беради. Булар уч омил асосида юзага келган: I/ инсоннинг она табиатдан бутунла;: узилиши, у-нинг гузаллигидан бебахралиги; 2/ маьнавиятнинг илдизсизланиш, яьни ахлокий-эстетик масалаларда утмишдан урганмаевшс, воЭ'ке-чиш; 3/ каиший турмушда техникадан хаддан зиёд фойдаланиш, у-нинг инсон фаолиятадан устиворлиги.
Хикоя 1«уайян дунёкараш ва ходисаларни рагбатлаш ва рад ки-лиш' оркали замондош китобхонни аждодларимиз маьнавиятига хурмат рухида тоблалди.
0. ¿Махмудовнинг "Табиат учи" хикоясида"яна хам чукуррок тарихий давр ыанзаралари чизилади. АТИСА /Аждодаар тарихига иб-ратли саёхат асбоби/ ёрдамида уч миллион Лиллик мози.'гга - Бур даврининг ИезазоЛ эра сига ка дам куйган Дне Риверс кудрати беки-ёс ^уроллзр билан бузуя борликни батангга келткради. Кадимий эрашя.Ф унлаб жониворлари, усимликлар,'хатто харсанг тошлар хам Дгк Ркверенинг лазер туллончасидан завол топади. "Ал касос ул
хак" дегакларидек, Мезазой эрасининг яккаю ягона табиат-
куши /броконьери/ Уз килмитларининг нурбони булади - Мезазойда яккамаховлигича колиб кетади.
Бу Уринда шунй таькидлаш керакки, жахон фантастик адабиё-тида мозийга саёхат усули воситасида инсон ва табиат алоналари-нинг турли кирраларига ыуносабат билдириш анча оммавийлашган усулдир. Хар бир муаллиФ даврлараро саёхатчиларнинг утмишдаги нарсаларга жисмоний тегинишининг натижаларини турличз бахолай-дилар. Рей Бредбериникг "Гумбирлади момокдлдарок" хикоясини зела йлик, Дшозавр овида битта натис капалакнинг уз аяалидан ол-дин бевакт нобуд булиши _замонашздаги канчадан-какча узгариш-ларни юзага-келтирмади, дейсиз. Р. Вредбери уз асарида, хар канака жонзод ёки усимликлар вакили келажакка дахлдор, деган го-яни илгари суради.
Р. Бредберининг ватандош Айзек Азимов хам "Абадият охири" романида келажак вакилининг тарихга аралашувини хатарли» деб билади. Хатто токчадаги нарсаларнинг Урнини алмаштириб нуйиш хозирги вокеликни бутунлай кайта куришга олиб келиши, муайян . нарсаларнинг йук'-булиб, янгиларининг вунудга келишини таьминлаг ши мумкин, деган гипотезани уртага тапшайди.^
0. Махмудовнинг "Табиат учи" хикоясига кантсак, асар олди-га куйилган максад ттютгн ва ибрагомузлиги билан дикватга са-зовордир. Еирок кахрамон харакатларида меьёрнинг йувдиги ёки номутаносиблиги китобхонда ишончеизлик уйготади. У: "Мезазойки валронага айланди, навбатдаги боскич кайси асосга курилади?" деган Уринли андашага боради.
Шарк халкларининг мукадцае дастури~"1фрьонм Карим"нинг "Рум" сурасида шундай оят бор: "Одамларнинг нилган касби ту-Файли курукликдаю денгизда ёмонликлар изага келада" /Курьони Карим. сураси. 52-оят/. Хинд халкининг буюк фарзанди Махатг■ ма Ганди гуё оллох каломини шархлайди: "Табиат сабр-токатининг хам чек-чегараси бор. Одамлар уз вахдшйликларини хаддан оширса-лар, у хам уч олиш пайига тушади."^
X. Шайховнинг "Умид сайёраси", М. Хонхужаевнинг "Нажот ис-таб" хикояларида М. Ганди таышдлаган табиат учи бутун дахшати
1. % хаада каранг: Чернишева Т.А. Человек и естественная природа в современной научно;'! фантастике. - Иркутск. 1968.С.50.
2. Сб.: В судьбе природь1 - наша судьба. - М.: Художствен-ная литература, 1991. С.224.
ва кулами билан уз ифодасини топган. Хар иккала асар кахрамон-лари уз сайёралари табиатини емириб, мутлако яроксиз холга келтиргач, яшаш учун янги бошпана излаб тазо куйнига чиккзн бе-бахтлардир. "Умид сайёраси" хикоясидаги нувогапликлар узаро урушлар, турли хил куроллар синови ва иизлаб чикариш чиюшдила-ри билан сакёралари ва узларини халокат ёкасига олиб келишган булса"Нажот истаб" асаридаги Гош плакетаси вакиллари техник тараккиёт курбони булишган.
X. Шайхов хикояси кэхрамонлари беадад :>азо каьрида Ерга ру-паро келада. 1.2аьлум буладини, Нувогалликларнинг истикбол рамзи сифатидаги /"Умид сайёраси"/ - Ернинг хам келажаги мураккаб эк-ан. ííysoran тарихидаги ижтимоий зиддиятларнинг Ердаги «арэма-карлилиютзрра монанд акс этгарилиши асар мохиятини бутунги кур-рамиз муаммоларига якиклаштиради. Оммавий киргин бекиэс нэмуна-лари пайдо булаэтган, космосга хам тахдад солаэтган бкр даврда /хикоя 1934 йилда ёзилган/ бундай дадил ^икрлар билан чивди за-мон билзн хамнафасликдек Яазилатнинг еркик намоен булишидар.
Í. Энгельс тугри таькидлаганидек, "...биз, ...жисмишз.ко-нкмиз, ыиямиз билан табиатникимиз за унинг ичида яшаЛлиз."^ йн-сон ва табиат муштараклигининг азалийлигини таь'кидловчи бу аки-дадан "одамнинг узига муносабати айни пайтда табиатга хам муно-сабатдир," деган хулоса келиб чикади.
X. И!айховнинг "Сирли нур", С. Абдуллаеванинг "Азллар салта-нати", Т. Саматовнинг "Янги пил тзртаги" хикояларида инсоннинг узига муносабатида йул кУ^илган эхтиётсизлик натижаларида юзага келган иаьнавий инкирозлар психологик йусиндз бадиий тадкик ки-линади. Хусусан "Сирли нур" хикоясида Зиё юлдузи туркумидаги саР.ёраларнинг бирида истикомат килувчи одамларнинг маьнавий фо-' яиаси и^одаланган. *зининг илму заколоти ёрдамида минг йилгача умр куриига оришган зиёлик одзклар зурриёдсизлик наткжасидз кадрдон сайёраларини роботлар ихтиёрига колдиришга мажбур бу-ладилар.
Аёлларнтнг мутлак салтанати урнатилган Лиёл&шнинг сзлёра-сида хам шундай хав-'-хатср тугилиши мумкин. Чунки барча жабха-ларда бирдей хукмронликни "кулга олиш учун "л'лсорат" •сугавдигини истеьмол кклиб ботирлаиган аёллар ну^узи тобора ортиб бораёт-ган бу планетада хеч ким угил куришни хохламал ¡^?;:ган.
Т. Саматовнинг "Янги йил эртаги" хикоясидаги узга планета-
1. 5лгз= К., Энгельс i. Танланган асарлар. 3 тошшк. 3-т. - Т.: 5 збекисток, ISSI. 80-6.
ликлар илмий-техник тараквдётни янада ривожлантириш учун мия-ларига махсус нур юборишиб, узларини хиссизлантирган. Натижа-да тирик тункалар сайёрасида яшашнинг умуман мазмуни колмаган.
Узбек фантаст-адаблари инсон табиатига, маьнавиятига зур-ш-зураки аралашувнинг хар нэндай кУринишарини коралайди. Зу-равонлик натижасида майдонга келган маьназий тубанлик, рухий халокат сингари инкироз куринишларини ифодалашга диккат-эьти-борларини кара гада. Агар Зиёлик одамлар уз килшилари курбот булгая эрсалар, "Аёллар салтанати", "Янга шл эртаги" хикояла-рида тасзирланган онгдошларимиз вазиятдан чикиш ¡¡улини излаб, Ерга ташри<г буюради. Ерликлар хис-туйгусини махсус мосламалар-га ёзиб олишиб, уша тулклнлар воситасида узларини змлашга ин-тилишади. Адабларимиз турли холатлар, психологик манзаралар тас-вири оркали миллий кадриятларимизга, урф-одатларимизга мехр-му-хаббат уяготади; айникса шарк аёлларига хос фазилатларга нисба- . тан иззат-хурматни кучайтиришга интиладилар.
Атокли фантаст ёзувчи Айзек Азимовга "Сизнингча, шший фан-тастиканинг мохияти нимада?" деб мурожаат килишганда, у: "Киш-ларга кунгил очиш учун бирор нарсани гапириб беришгина эмас /гарчи бунда хеч кандай гайриахлокийликни курмасам хам/, инсон зоти кулига кузгу бериб, унда уз аксини кУришга ёрдамлашшдир,2 дея жавоб берганди.^"
Китобхон Т. Маликнинг "Чоррахада колган одамлар" киссаси-ни мутолаа киларкан, устоз фантаст айтмокчи сехрли кузгуга бо-киб, бугунги инсоннинг илмий-амалий фаолияти натижаларк тутри-сида мулохаза юритади, кун сайга гариблашб бораётган табиат, узи хам автомат темиртанларга ухшаб колаётган инсон истикболи борасида каЯгуради.
Асарда техникавий тараккиёт жихатдан Ерга нисбатан бир не-ча баробар илгарилаб кетган Танг салёраси вакили Рхакнинг сар-гузапгглари ва кечинмалари воситасида икки планета таккосланади. Тангда аллакачон тараюсиёт. соясида унутилиб кетган, ерликларда хали хам сакдятб келэётган мехр, садокат, кайгу ва кувонч каби туйгулар Рхакки мафтун этади. Хусусан, ёзувчи Тангдаги маьнавий-ахлокий инкзфознинг сабабларини очиб беришга алохида зьтибор бе-рада. ^лар - худбинлик, инсоннинг узига ва табиатга нисбатан
I. "Литературная газета". ? мая 1989. С.15.
худпарастлиги, дея талкин килинади. Укувчи куз олдида модцйй-маиший турмуши жихатдан устун, ашо маьнавий-ахлокий инкироз исканжасидаги Тает ва турмуш шароити одмирок, бирок одамлари мехр-окибатяи, самимий Ер сайёраси гавдаланади. '
Табиатга муносабат жамиятга муносабатни белгилалди; утмиш бугуннинг, бугун оса келажакнинг пойдеворидир; бу тушунчалар бир-бировисиз мавжуд була олмайди; табиат гузалликлари инсон маьнавиятининг асосидир. Мазкур фалсафий хакккетлар вдссанинг гоявий-бадиий йуналишини белгилайди.
Одамлараро муносабатлар ижтимоий алокалар мажмуини, жами-г ят тушунчасини юзага келтиради. Намият вокелиги табиатнинг му-айян конуниятлар асосида бириккан, такомиллашган, бошка тармок-лари билан доимий алокада булувчи сохасидир. Дюсертациянинг биринчи бобида инсоннинг жамиятдаги Урни, шахе эрки ва жамият озодлиги билан боглик муаммоларга багишланган илшй фантастик асарлар тахдал киливди.
Иккинчи боб "Илмий фантастик адабиётда ёзувчи махорати" деб ношганган. Фантастик аксёссуарлар, илшй фарад ва башорат-ларнинг фантастик асарлардаги Урни ва бадаий вазифаси, шунинг-дек, фантастик образ ва унинг узига хос хусусиятлари фантаст-ёзувчилар ыахоратини белгиловчи омиллар сифатида тадкик килинади. ■ • ' .
Илмий фантастик а сарда кутарилган масаланинг долзарблиги ёхуд иуаллиФнинг г^уаммога тугри ёндошуви, яхши нияти асарнинг бадиийлигига кафолат бера олмайди. Бадаий гоя чавдрик ва таклиф-лардан фарк килиши учун хар битта детал, холат, лавха ва образгг сикгдариб юборилиши зарур. Унудадабиёт зиммасидаги мазкур талаб-лар дойраси илмий фантастик адабиёт олдида янада кенгаяда. Зеро, уКувчини фантастик мухит, ходиса ичига олиб киришнинг, хаёлий воситалар, фараз ва башоратдарга ишонтиришнинг узи булмайди.Яь-ни фантаст-адиб уртага тапшаётган иятимоий го я ва у билан бог-лик омиллар, бадаий унсурлар ишонч уйготсагина ыуаллиф уз макса-дига эришади.
Илмий фантастик асарларга хос хусусиятлардан бири - уларда куплаб хаёлий аксессуарларшнг кудланишидир. Гарчанд, "аксессуар" сузининг лутавий даьноси "деталь",, ёки "жуэьий кием" маьно-сига турри келса-да, илмий фантастик асарда унинг урни ва вазифаси жуэьий эмас» Щунга карамай, адиблар хдр доим хам оригинал
хаёлий аксессуар топишга интилавермайди. Ву жарт хам эмас. Чун-ки инсон хаётда булгани каби ижодий жараёнда хам ижтимоий онг сама рала ридан фойдаланиш хукукига зга. Вошкача изохдасак, буюк • фантаст Г. Уэллснинг "Оламлар уруши" асарида ва А. Толстойнинг "Инженер Гаршминг гиперболоиди" романида лазер нури "кашф эти-либ," унга атрофлича илмий-бадиий изох берилганлиги туфайли уч-инчи бир адиб мазкур ашёдан фойдаланганда бевосита дул тутиши цумкин.
Иирик фантастик аксессуарлар доимо куламли изохга', эга бу-либ, ижтимоий-бадиий вазифасига кура янгилик булиши, кцтобхон-ни ишонтириши, хакконийлиги билан ажрадиб турипш лозим. Вундай воситалар кай муаллиф томонидан яратилгаюшгидан катьи назар, умумфантастик адабиёт мулнига айланиб колади. Р. Уэллснинг вакт машинаси, А. Толстойнинг лазер нури курилмаси, Ефремов-нинг фотон кемалари, А. Бэляев ва М. Вулгаковнинг мураккаб тиб-бий аралашув натижаси уларок вужудга келган гибрид жонзод ва одамлари фантастик адабиёт нашфиётларидир.
Машхур ёзувчилар кУллаган аксессуарларнинг аксарияти куп утмай хаётга тадбик этилгани билан эьтиборга лойикдир. Г. Аль-товнинг тадкик килишича, Ж. Верннинг бир юз санкиз башоратидан £акзт унтагинаси га при илмий деб топилган. Г. Уэллснинг саксон олти фаразининг етмиш еттитаси фанга тадбик этилган. А. Беляев уртага ташлаган элликта илмий фаразнинг вирк бештаси руёбга чиккан...*
"Хозирги узбек илмий фантастикасини кузатар эканмиз, хаёлий воситалар ва фаразлар оркали узига хосликка интилиш кУпчи-лик адибларга хос фазилатга айланиб бораётганини кУрамиз. Шу маьнода доимо фантаст-адиблар диккат марказида булиб келаётган вактни буйсундириш воситаларига эьтибор берайлик. Ёзувчи ва сантастикашунос олим Г. Гуревичнинг фикрича, фантаст-ёзувчилар--.. нинг вакт билан боглик максадларини амалга ошириш усуллари ет-титадир:
"I. Келажак намунаси узга мамлакатда - кахрамонлар баьзан Ерда, купинча узга сайёраларда бизнинг тараккиётдан анча илга-рилаб кетган мамлакатда буладилар.
2. Вакт парадокси. Нисбийлик назарияси конуниятларига ку-
I. Альтов Г. ...Революция в сфере творчества. //"Литературная газета." 4 яндапч 15Ш. С. 14.
ра ёругяик тезлигига якин сурьат билан училганда вакт Ердагига Караганда анча секин кечади. йлдузлараро саохатда булган космо-навтлар бир неча аср келажакка - эваралар ва чеваралар замони-га кайтадилар.
3. Вакт машинаси. Г. Уэллс адабиётга олиб кирганида бу во-сита хакикатга Я1ЗДН туюлганди. Тугри, вакт буйлаб саёхат ноку-лайликларга олиб келади; кахрамон узи билан узи учрашиши, узи-ни улдариши мумкин. Хозир бундай сафарлар шартли усул сифатида кулланади.
■ 4. Уйку ва анабиоз./Анабиоз - куритиш ёки музлатиш натижа-сида хаотнинг вактинча тухтатилилшдир/. Олимларда хеч кандай шубха уйготмаган бу усуд адабиётда куплаб кулланилмокда.
5. Келааакни башорат килувчи машина. Хисоб-китобларга ас-ослапган бу мослама вокеликнинг барча яараёнларини экранда жонлантиради. Сюжет камчилиги: кахрамон ута суст, утирган ал -позда экрандан куз узмайди.
6. Усулнинг ялонгоч куриниши^ "Дустгинам, кулингни бер, мен сени келажакка элтаман..."
7. Услубнинг умуш^ йуклиги. Ривоя келажакда муайян сана-дан бошганади, масалан, "2999 йил. I январнинг эрга тонги эди."*
Г» Гуревичнинг замонлар тасвирини бу тахлит катьий систе-ыалащтириш принципига кУшилиб булмайда. Еиринчидан, тилга олин-ган айрйм.усуллар фпнтастик адабиётда жузьий характер касб эта-да. Иккинчидан, инсон бадиий тафаккури махсули булган илмий фантастиканинг хам саньатнинг бошка сохалари сингари ижодий им' кониятлари беададцир. Дэмокчимизки, Г. Гуревич вактлар тасвири билан боглик усулларнинг барчасини камраб олалмаган, бунинг им-кони хам йук. Масалани узбек илмий фантастикасининг баьзи асар-лари мисолида янада ойдинлаштириш мумкин.
Т. Маликнинг "Фалак" киссасида тарихий давр манзаралари ки-шиларнинг бош суяклари атросЬида санланиб колувчи хотира тулкин-ларини тиклаш оркали чизиб берилади. Асарда кулланилган "Элал-лома" /электрон аллома/ узининг илмийлиги, ишонтириш хусусияти билан киши эьтиборини тортади, Инсон хоки атросЕида унинг хаёти ва рухий дунёсига мансуб ахбаротлар окнми биологик вувват си-фатида мавжуд булиши бугун хеч кимга сир эмас. Бу уринда Куна
I. Гуревич Г. Бесе^Т о научной фантастике. - М. 1991. С. 104.
Дёвиташвилининг сохибкирон Амир Темир ыакбарасида олиб борган тажрибаларини эслашнинг узи кифоя.*
X. т 5Хов "Аждодлар хотираси" киссасида мозийни жонланти-ришнинг янада янгича, бетакрор усулини кашф этади. Яьни, асар кахрамони зокори дувватли электр токи таьсирида гаройиб хислат касб этади. Хаёлан бошка оламга - утмишга бориб колади. Унинг миясида миллион Гзшшк даврларни уз ичига олган аждодлар хотираси жонланади. Шуттгдек, С. А бдуллаеватнг "Ген камера си" Киссасида хам тарих вокелигини кайта тиклашнинг оригинал усули - киши хотирасидаги авлодцан-авлодга утиб келаётган ахбаротлар мажмуини ёзиб олувчи янги цурилма хусусида суз юритилади. Маз-кур мослама ёрдамида утган замонларга тегишли вокеа-ходасалар, киши рухияти тулкинлари'аник-тиник кузатилади. Таькидлаш жоиз-ки, хар иккала кисса асосидаги гипотезалар хам хакикатга якин-лиги билан эьтиборга лойикдир. Инсон шакл-шамонили, хулк-атвори ва иктидори билан авлодларнинг муайян даражадаги давоми,' такро-ри эканлиги замонавий генетика фани оркали маьлум хакикатдир. Шундай булгач, унинг онг-шуури, рухияти хам аждодлар таьсирида булиши табиий холдир. Гап миядаги уша хотиралар "хазина"сига калит топишда. В1знингча, хар иккала муаллий шундай очкични топа олган.
Куриниб турибдики, фантаст-ёзувчи уз иктидори, ижодий ин- • туициясидан келиб чивнб, китобхонни турли даврлардаги вокеалар силсиласига хар хил воситалар оркали олиб кирабиладилар. Илмий фантастик асарларда ёзувчининг фантаст сифатидаги вазифаси оригинал воситалар топиш, китобхонни унта шонтиришдангина иборат змас. Мазнур хусусият олис сайёраларнинг космогоник белгилари, улардаги жонзодларнинг тириклик тарзи, Ердаги хаёт ва одамлар феьли-^аолиятининг хали очилмаган кктьалари хакидаги гипотезам' ларни уртага ташлашида хам намоён булади. X. Шайховнинг "Олмос жилоси" туркум киссаларидаги Кора'илонлар, Реялик онгли крис-таллар, Кора ту.-лук тушунчаси, Т. Маликнинг "Чоррахада колган одамлар" асэридаги тангликларга хос хусусиятлар, К. Д^стмуха-¿медовнинг "ТидоГаотар" киссаеидаги ноыаьлум сайара табиати, А. Каримовнинг "Каро кузим" киссасидаги теарралар хамда Яшил пла-нетасининг космогоник хоссалари оригинал ва мустакил гипотеза намуналаридир..
I Бу хакда каранг: ^виташвили Ж. Кулларимни тинглайман. - Т. 1992. 27-бГ
Илмий фантастик асарларнинг увувчи ишончини таьминловчи омиллари хакида фикр юрита туриб, Г. Уэллс ёзади: "Укувчи се-нинг ёлгон тукимангга ишонган такдирда битта вазифанг колади. У хам булса, колган нарсани хаётий ва одамларга хос тасвирла-шинг лозим."1 Бизнингча, "одамларга хос" тасвирга эришиш учун авваламбор одам образини, унинг мавжуд фантастик шароитга мос-лигини таьминлащ зарур.
Кайд этиш керакки, фантастик образгина фантастик гояга хиз-мат кила одади. Асар сшетидаги фавкулоддалик,щиддатли динамика, замон ва маконнинг янгилиги, тасвир буёкларининг контрастлиги купинча образларда уртамиёналикха, мураккабликка йул беравермай-да.Пекин хаёт доимо мураккаб.инсон турфа хил туй!улар, тушунча-лар, вокеалар ва одамлар куршовида яшайди. Вуни яхши хис килган фантастларгина характер вирралари, тавдири билан китобхон дали-ни эгаллайдаган образлар яратади. Шукроналар булсинки, узбек илмий фантастикасида бундай образлар талайгина. Бирок афсуски, образ ни виёмига етказишдек бадиий махорат масьулияти аксарият адиблар учун ёт тушунча. Улар бадиий образ олдага куйиладиган . талаблар у ёвда турсин, космик экипаж ва бошка жамоаларнинг байналшлаллик хусусиятини таькидлаш учунгина вдхрамонлар тугил-ган жойларйи эслатиш билан кифояланадилар. Баьзан бу вазифани хам киши номларига юклайдилар.
Эьтироф кялиш керакки, щу кунгача илмий фантастикада образлар ранг-баранглягига монелик килувчи омил мавжуд эди. Тахлил килинаётган асарлар яратилган даврда келажакни факат идеал йу-синда тасаввур килшг, китобхонга эса факат урнак булишга арзи-гулик кахрамонлар образини такдим килиш шуро мафкурасининг та-лаби эди. Худци щу кусур "%ёщдан тушган одамлар" киссасида як-кол кузга ташланади» Муаллиф таунакаликлар ва зумрадликлар образини чизишда узини зркин тутганлиги сабабли такрорланмас, индивидуал кирралари буртиб турган мураккаб характерлар яратишга эришган. Булар - £увапролда, сулув киз Эя, Атаульпа, Кекидо ва » рухоний чол образларидкр. Ердкк персонажларга нелсак, бир-бир-ларидан факат номлари билан фаркланадиган'ута одамохун, ботир ва эпчил, окил ва топкир, сахий, зумрадликларга хар жихатдан ёрдам бериш иштиёки билан ёнган "эгизак"ларни курамиз. Сабаби
1.Уэллс Г. Собрание соч. в 15 томах, т.-14. - М. 1964. С.361.
аник - Ер вакили, шуро фукароси х,ар кандай кичкина нусурдан хам холи, бошкалар учун намуна булиши керак...
Илмий фантастик адабиётда кдхрамонлар харакат килувчи шаро-ит ёзувчининг гоявий тукишси махсули сифатида хаётий булмаслиги мумкин. Sipoк образ яратишда адиб зрки нихоятда чекланган. У об-разларни яратилган шароитга моо холда тасвирлащга мажбурдар. Аф-суски, купгина асарларда мана ту мантикий муштаракликка риоя ки-линмаслик холлари учрайди. "Каро кузим", "Аёллар салтанати" ас-арларида хие-туйгу ва калб гузаллиги бобида Ерга нисбатан анча тубан шароит хакида суз юритиладию, бу хол уша онгдошлар харак-терларида куринмайди. Айникса Аснронанинг акл ва ибо билан йур-рилган харакатлари хар кандай ерлик кизнинг хавасини келтиради. "Чоррахада колган одамлар" киссасида шундай лавха бор. Рхакнинг назари "пардага ёпишиб турган" кушчага тушади. Рхак у ёк-бу ёр-идан караб, "куршэпалак" деган хулосага келади. Кушчанинг кал-диргоч эканлиги аниклангач, изза булади. Бу нихоятда хакконий эпизоддир. Холбуки киссанинг бошка уринларида бундай уринларни учратмаймиз. Кахрамон хатто ерликлар хам тушуниши кийин булган кишилар ва тушунчалар хакида осонликча хулосалар чикариб куя ко-лади.
Фантастик асарда муаллиф махоратини•белгиловчи омиллардан яна бири асар тилидир. iанта ст-ёзувчилар умумадабиётнинг бирлам-чи унсури булган ушбу воситага хам узига хос нуктаи назардан ён-дошади. Илмий фантастикада муайян соха касб-хунар лексикасига оид сузларни, атамаларни, баьзан теорема ёхуд исбот куринишида-ги матн парчаларини учратиш мумкин.Албатта, индивидуал услубга хос образлилик намуналари хам фантастик асарларга бадиийлик ба-пшловчи омиллардир.
М. Махмудов, Т. 1!аликларшнг аксарият асарлари тили лекси-касининг ботиги, тасвиряанаётган шароитга, асар пафосига мос-лиги билан ачсрэлиб туради. Бфок купгина ёшлар учун илмий ва публидастик услуб, купсузлилик каби лусурлар бартараф эти лиши зарур камчилик бутб колаётир. И. Норовнинг ".Шринчи учрашув", U. ÄoHxpzaeвнинг "Нажот истаб" хияояларида кахрамонлар характе-рига, вокеалар тасвирига оид бирорта бадиий нутк воситасининг. кулланганини курма1миз.
Булардан талкари айрим асарларда ыаьлуы жараёнлар, образ-
лар ухшашлиги учрайдики, бу хол асарлар оригиналлигига путур етказади, холос. Масалан, "Иуштиранг ¿алокат" аеарига асос бу-либ хизмат килган фантастик деталь - фазо каьридан кемага ила-пшб келган номаьлум унсур 'Тайриодций кун" асарида хам вулла-нади. Тфовути шундаки, биринчи хикояда халокатли хид чикараёт-ган манбани ит-одам излаб топса, иккинчи хикояда бу манба одам мияси кучириб утказилган бугу томонидан топилади. М. Махмудов-нинг айрим хикояларида образлар, аксессуарлар такрори;1лигини учратамиз. "Мангу куй излаб"даги Озод "Сирли каср" хикоясидаги Ковид образига ухшаб кетади. Цу хикояларда юрак, уттка, куз ка-би органларнинг алмаштирилиши маьнавий инкироз белгиси си?ати-да бирдай такрорланади.•
Диссертация сунггида кузатишлар умумлаштирилиб, куйидаги хулосаларга келинди:
1. Купкувзатли куроллар синови, хилма-хил урушлар, режасиз тадбирлар туфайли емирилаётган табиат мухофазага мухтож. Ижтимо-ий онг куринишларининг барчасида бирдай акс этаётган ушбу олам-шумул муаммо фантастик адабиётнинг хам асосий мавзуларидан би-рига айланган.
2. Узбек илмий фантастикаси даврнинг мухим ижтимоий ходиса-ларига хоз'иржавоблик билан муносабат билдираётган суз саньати сохасидир. Тоталитар сиёсат натижасида маДцонга келган социал шароитнинг асосий иллатлари узбек фантастикасида каттик танкид килинди.
3. Илмий фантастика инсониятнинг келажагини, Ерд^ги хаёт-нинг бокийлигини таьминловчи тинчликни химоя далии ишига азлод-ларни отлантиришда мухим роль уйнамоада. Бунинг учун урупшар," куролланиш кескин кораланиб, сайёралараро дустона мулокотлар мадх килинмокда.
4. Илмий фантастика - биринчи навбатда бадиий адабиёт,суз саньатидир. Зеро, бадиий нутк фантаст-адиб махоратини белгилов-чи омиллардан биридар. Муаллиф ва персонажлар нуткининг асосий уоя, тасвирланаётган фантастик шароит, характерлар мохияти ва бопка компонентлар билан бирдиги узбек илмий фантастикасининг энг сара намуналарига хос будган фазилатлардир.
5. Узбек илмий фантастикаси камолотга интилаётган сохадир. % тараккиёт адибларнинг аксессуарлар, фаразларни дадиллик билан, ишончли изохлар билан асарларга олиб киришларида куринади.
6. Узбек илмий фантастикасининг миллийлик хусусияти ка-рийб барча адиблар учун забт этилмаган чуккилигича колмовда. Мшгатга хос характер ва хусусиятлар бир ёвда турскн, купчи-лик асарларда кахрамонлар киёфаси хавда асар мохияти билан богтшк атама ва исмлар хам гирт гарбча шакл касб этмокда.Хат-то шундай муаллиФлар борки, кахрамонларга ном танлашда оддий-гина тасодифдан Фойдаланишади: Сувапролдж - русча ёзув машинка сининг учинчи катор_харфлари- кетма-кет кучирилишининг натк-жаси, холо'сГ
7. ¿збек илмий фанта с тика сининг кутубхонаси мавзу кулами, Фантастлар махорати, фантастик гоя, аксессуар, Фараз ва башо-ратларнинг тахлили ушбу соханкнг узига хос назарий жихатлари, ички конуниятлари мавжудяигини курсатади. Щундан келиб чиккан холда илмий фантастиканинг белгиловчи хусусиятларини, турли жанрларини, улар орасидаги ички алокаларни назарий жихатдан ат- . рофлича 'урганиш ва умумлаштириш пайти келди. Ейзнингча, узбек адабиотшунослиги олдидаш ушбу масьул шпнинг тугри хал килиниши мамлакатимизда илмий фантастика тараккиётини таьминловчи омил-лардан бири булади.
Диссертация мавзуи буйича куйидаги тадкикотлар эьлон килин-
ган:
1. Ззувчилар ва табиатни мухофаза кцлиш. Рисола. Топпсент, "Узбекистан" нашриёти, 1989 йил, I б,т.
2. Сехрли жилолар. "Шарк галдузи" журнали, 1984 йил, б-сон, 0,3 б.т.
3. Илмий фантастикада табиатни химоя килиш нуаммоси. "Узбек тили ва адабиёти" журнали, 1989 йил, 4-сон, 0,5 б.т.
SUHHAHT
Tha thaalo "Problems of nan and nature in the modern Utbek scientific- fantastic literature" is devoted to the research of the question which hasn't bean studied yet.
The first chapter entitled "The question of man and nature in the ¡rodein Uzbek fantastic 15terature" deals with the investigation of a man aB a part of nature and the influence, of his activity on nature and 30ciety.The role of this genre of the Uzbek literature in solving the problem of relations between man tHr» nature ia elucidated by no an a of the analysis of a number of vrork3 of the Uzbek writers-fantasta. Kuch attention is also paid to ths problems arisen from a mansa attitude to himself en* th® environment. These problems include those of war and pence, freedom, happiness, etc«
The second chapter entitled "The writer*s mastership in the renra of scientific fantastic literature* deals with the peculiarities of the scientific fontastic literature and the factors which were the reasons of these peculiar!ties.The factors determining the mastership of the Uzbek writers-fantaats are investigated. The way of achieving the reliable hypothesis and suggestions,the degree of their truthfulness towards real life ar« analysed aa well.The method of conquering time which given the possibility to penetrate into fantastic time and place is also analysed,The history of solving this question in the t>enre of fantastic literature is elucidated and the grounded conclusions are ir.ade.The «rriters'uaage of nature and its elements as original accessories, heavenly civilizations and peculiarities of other planets are shown and the methods of achieving their truthfulness are revealed in the chapter. Tha fantastic idea and its peculiarity,the factors providing this idea and the questions of creation of the fantastic images are analysed too. The characters of the work3 by Kh.Shaikhs?, T.tfalik, Ii.Makhmudov -who ar« considered to be tha founders of the .Uzbek fantastic literature- are analysed, and the main trends of the problen of creation of the fantastic images are determined»The individual traits of the characters and the language of the works are given attention to as well
The conclusions based on the general contents of the thesis are made in the completing part of the work.
РЕЗЮМЕ
В современной узбекской литературе наряду с произведениями на современную тему своё достойное место занимают произведения писателей-фантастов. Однако, по справедливости необходимо отметить, что из произведения не нашли свою достойную оценку в науке о лите-ретуре. Именно поэтому наша работа на тему "Проблемы человека и природы в совремнно!'! узбекской научно-фантастической литературе" посвешена исследованию эту малоизученную область литературы .
Первая глаиа назы вается "Вопрос человека и природы в современной узбекской Фантастической литературе" и она посвяшается ;:с-следовию человека, который является частью природы, и решению фантастами проблему влияния деятельности человека на природу и об-шества.На примере анализа расскры вается активное участия этого молодого жанра узбекской литературы в решении проблем отношений человека и природы. 3 первой главе, так же, подвергаются анализу произведения, посвященные духовно-моральны м проблемам, свободу, счастью личности, вопросам во;1ны и мира, которые исходят как результат отношения человека к самому себе и к окружавшей его среде.
Во второй главе диссертации ведется речь об отличительных чертах научно-фантастической литературы от реалистической и о факторах, побудивших эти отличия, и она называется "Мастерство писателя в научной фантастике". Анализированы Фантастические ак-".. сессуары, пути достижения достоверности гипотез и степень их правдивости по отношению к реальной жизни. Подвергается обоснованному анализу метод покорения времени, который даст возможность писателю углубиться в фантастическое время и место, раскры вается история обращения этому вопросу в области фантастики и на основе .этих суждений еде лань; обоснованные выеоды. В данной главе показывается и научно обосновывается применение писателями как оригинальные аксессуары природу и её элементы , внеземные цивилизации, космогонические, естественны е своеобразия других планет и выявляются методы достижения их правдивости. Здесь же всесторон-но анализируется Фантастические идеи и её своеобразие, йакторь| , обеспечивавшие эту идею, а также вопросы создания фантастических образов. Научно анализируя характера героев призведений Х.Шайхова, Т.Малина, М.1.!ахмудова, которь е по праву считаются основателями узбекской' научной Фантастики, определены основны е направления проблемы создания фантастических образов.
В завершаюшей части работь/ сделаны обобщающие вь/водь ,вытекайте из обшего содержания диссертационной работы.