автореферат диссертации по филологии, специальность ВАК РФ 10.01.09
диссертация на тему:
Сравнительно-типологический анализ дастана "Ширин и Шакар" (на основе узбекской и каракалпакской версий)

  • Год: 1996
  • Автор научной работы: Мадрахипова, Назира Якубовна
  • Ученая cтепень: кандидата филологических наук
  • Место защиты диссертации: Ташкент
  • Код cпециальности ВАК: 10.01.09
Автореферат по филологии на тему 'Сравнительно-типологический анализ дастана "Ширин и Шакар" (на основе узбекской и каракалпакской версий)'

Полный текст автореферата диссертации по теме "Сравнительно-типологический анализ дастана "Ширин и Шакар" (на основе узбекской и каракалпакской версий)"

УЗБЕКИСТОН РЕСПУБЛИКАСИ ФАНЛАР АКАДЕМИЯСИ АЛИШЕР НАВОИЙ НОМИДАГИ АДАБИЁТ ИНСТИТУТИ

Кулёзма ^у^у^ида Л\ЙДВаХиОЙ)ВА Назнра Яцубовна

- 8 ОНТ 1996

УДК 398.22(575.1)

«ШИРИН БИЛАН ШАКАР» ДОСТОНИНИНГ КИЁСИЙ-ТИПОЛОГИК ТА^ЛИЛИ

(узбек ва ксра^алпо^ версияларн асосида) 10.01.09— Фольклоршу.чослик

Филология фанлари номзоди илмий да раж л синя олиш учун тацдим этилган диссертация

АВТОРЕФЕРАТ»

ТОШКЕНТ—1990

Тадцицот ал-Хоразмий номидаги Урганч давлат универснтс-тида бажарилгаи.

ее?

Илмиб рах,бар — филология фанлари доктори, профессор

ж. АБДУЛЛАЕВ. Расыий оппонентлар — К^ра^алпогистон Республикаспда хизыат

курсатган маданият ходими, филология фанлари доктори, профессор X. ЭГАМОВ.

— филология фанлари номзоди

М. ЖУРАЕВ

Етакчи муассаса — Низомий номидаги Тошкент давлат педагогика институти.

Х,1Шоя 1996 йил « . & . » . щ\\\\ соат . да

Узбекистон Республнкаси Фаилар акадсмняси Алишер Навоий номидаги Адабиёт институти ^ошидаги фан доктори илмий дара-жасшш олиш учун диссертация ёцланадиган ДК 015.04.01 ра-цамли бирлашган ихтисослаштирилган кенгаш йирилишида бу-ладн (Тошкент, 700170, И. Муминов кучаси, 9-уй).

Диссертация билан Узбекистон Республнкаси Фанлар акаде-миясининг Асосий кутубхонасида танишиш мумкин (Тошкент, 700170, И. Муминов кучаси, 13-уй).

Автореферат 1996 йил « . $ . » ^^тп.а тар^атилдн.

Бирлашган ихтисослаштирилган кенга илмиЯ котибн, филология фанлари

ЖАЛОЛОВ

ИШНИНГ УМУМИЙ ТАВСИФИ

Мавзунинг долзарблиги. Муайяи халкнинг фольклор асарлари уша хал к, маънавий дунёсининг узига хос кузгусидир. Шу маънода узбек халк достонларнни тадкик этиш аждодла-рнмиз маънавий оламннинг муъжизакор жихдтларини кашф этншга нмкон беради.

Асрлар буйи бахшилар томонидан севиб куйлаинб келинаётган "Ширин билан Шакар" достони кддимий мотивларга эга эпик асарлардан бирн саналади. Эзгулик ва ёвузлнк, садокат ва хиёнат хакдца бах,с этувчи, халк, ижодкорлари орасвда кенг таркдлган бу достон узбек бахшилари репертуарида "Ширин ва Шакар", "Ширин билан Шакар", коракалпок фольклорида эса "Ширин-Шакар" тарзида номланади.

Достон Самарканд эпик ареалида иккн, Хоразм вохасн бахшилари эппк репертуарида эса бир версияга эга. Достоннинг Самарканд эпик ареалидаги узбек версияларидан бирн "Ширин билан Шакар" деб номланган булиб, бадиий жихатдан жуда пишик ишланган бу достон халк бахшиси Фозил Йулдош углндан ёзиб олинган. Достон х,озирги жонли эпик нжрода, хусусан, кашкадарелик Рузи бахши Култура угли репертуарида *ам.мавжуд.

Достоннинг "Эрали ва Шерали" деб номланган яна бир узбек версиясн Ислом шоир Назар углндан ёзиб олинган. Шунингдек, Хоразм вохаси эпик ареалидаги версия асосан коракалпок халк достончиси Курбонбой жиров (Курбонбой Тожибоев, 1876-1958) репертуарида мавжудлиги кайд килинган. Курбонбой жиров бу достонни иккн тилда - коракалпокча ва узбекча куйлаган. Баъзи маибаларда бу достон Курбонбой жировнинг хазорасплик шогирди Матназар Жаббор угли репертуарида хам мавжуд булганлиги кайд этиладн1.

Достоннинг эпик анъаналар спецификасига кура, иккн ареал бахшилари репертуарида учраши, узига хос куйланиши ва турли вариантларга эгалиги бу эпик асарнн кнёсий-тйпологик аснода урганишни такозо этади.

^збек халк эпосининг илк тадкикотчнларвдан бирн академик В. М. Жирмунский "...иккн авторнинг бир сгожетдаги текстини таккослаш... хар бир жанр ва мактабнииг узига хос

1 Шодиева С. "Сохибкирон" достоникинг вариаитлари. - НД. - Тошкент, 1968, - Б. 165.

хусусиятларини изчлллик билан аникдашга ва шу асосда мккита йирик узбек бахшисининг шеърий махоратидаги индивидуал хусусиятларини белгилашга имкон бер"ишини ук,тирган эди1.

Олимнинг ана uiy хулосаларидан келнб чик,иб, диссертацияда узбек достончилиганинг атоми намояндалари Фозил Йулдош угли ва Ислом шоир Назар угли хамда йирик коракдлпок. достончиси Курбонбой жиров репертуаридан урин олган муштарак эпик сюжет асосвдаги достон версиялари тадкикотнинг асосий манбаи к,илиб олшщи. Ягона бобосюжет ёхуд тарихий-генетик жихатдан бир-бирига якдш эпик сюжет асосида пайдо булиб, турли достончилик мактабларининг бадиий-эстетик анъаналари таъсирида шаклланган муайян достоннинг версия ва вариантларини ( узбекча ва кораколпокча) кдёсий уРганиш> бнр томовдан, достончиликдаги муштаракликни, иккинчи томоидан, х,ар бир эпик анъана ва бахшининг шщиввдуал ижодий узига хослишни аниклашга хизмат клладики, бу киёсий фольклоршунослик учуй жуда зарурдир.

Фозил Йулдош угли репертуаридаги "Алпомиш" достони-нинг поэтикаси ва бадииятига башшланган йирик тадклкот юзага келди2. М. Саидов "Маликаи Айёр" достоин мисолида хам бу атокди бахшининг ижрочшшкдаги бадиий махорати хусусида маълум - мулох,азаларни айтиб утади3. Биз бу тадкдкотда асосан Фозил Йулдош угли репертуар!! маиший-романик достонлар ижросида кандай узига хосликларга эгалиш, анъанавийлик ва бадихдгуйлик ходисаларининг ифодаланиши хакдца суз юритамиз. Бу эса узбек фольклоршунослигининг муайян ахамият каратилиши лозим булган томонларидан биридир.

Фольклоршунослишмизда хозиргача деярли эътибор бершшай, махсус урганилмай келинаётган масалалардан яна бири достончиликдаги иккитиллилик хдцисаси саналади. Биз мазкур тадкдкотда Курбонбой жиров эпик репертуари мисолида икки тилда достон куйлаш анъанасиыинг узига хос хусусиятлари, бахши репертуарининг бййиб бориши, бадиий жихатдан такомиллашувида бу анъананинг эстетик ахамияти хакида уз карашларимизни баён этдйк. Ана шунинг узи хам

' Жирмунский В. М. Зпосниаг умумий-назарий проблемалари асосида узбек халк достончнлигини урганиш тугрисвда//Узбек тилн ва адабиёти. - 1959. - № 4. -Б. 9.

1 Ёрмачои И. Узбек халк кахрамоилнк эпоси бадиияти. ДЦ. - Тошкент, 1994.

>Саидо|1 М. "Маликаи Айер" достони. - Т.,Фан, 1964, -Б. 44-48.

4

ишимизда узбек фольклоршунослигининг долзарб масалалари ёритилганлигшш курсатади.

Мавзушшг ургаш1лпш даражаси. "Ширин билан Шакар" достонининг Фозил Йулдош ути варианта 1929 йилда Булунгур тумани Лойк,а кишлогида яшовчи Абдурахмон исмли укдтувчи томонидан ёзиб олинган булиб, кулёзма араб ёзувида 321 сахдфани ташкил к«лади. Шоир ва олим Максуд Шайхзода мазкур кулёзманн нашрга тайёрлаб,. 1941 йилда суз боши билан илк бор чоп эттирди. Шундан кейин бу достон бир неча марта, яъни 1955, 1958, 1963, 1976 йилларда канта нашр этилди. ■Шунингдек, турли манбаларда достондан олинган парчалар ёки унинг киска^тирилган вариантлари оммалаштирилди1.

Фозил Йулдош угли репертуаридаги достон хакида В.М. Жирмунский ва Х-Т. Зарифовшшг "Узбек халк кахрамонлик эпоск" номли китобида баъзи маълумотлар бериб утилади2. Шунингдек, М. Шайхзода "Ширин билан Шакар" хакида" номли маколаснда достонда тасвирланган вокеалар кайси даврлар билан богланищи ва бу эпик асарнинг мохияти тугрисида муайян фикрларини айтиб утади3. Достоннинг М.Афзалов томонидан амалга оширплган 1955 Гшлш нашри хакдща Й. Алиев хам фйкршш билдиради4. Ф.Султонова бу достошшнг узбек ва кораколпок версйяларшш (Фозил Йулдош угли ва Курбонбой жироврспертуарнмисолида) илк бор киёсий жихатдан тадклк килдцн. Коракалпок, фольклоршуноси К. Максетов хам достоннинг юкорвда пбмлари курсатилган бахши ва жиров репертуаридаги узбекча ва коракалпокча версияларкни махсус клёслаб урганмаган булсада, . йул-йулакай айрим фикрларини билдиради6.

| Шири» билан Шакар. Достоннинг. мазмунл//Социалистик фан ва турмуи! - 1941. - №2. -Б.32. Ширин бнлан шакар. Достондан парча//Узбек поэзиясининг антологиями. - Т., Уздавнашр, 1948. - Б. 7384; Ширин билан Шакар, Достон//Узбех халк, доетонларп, З-нашр. - Т., Фан, 1958. - Б. 23-116.

2Жирмунский В. М., Заоифоз X. Т. Узбекский народный геооическнй эпос. - М„ ГИХЛ, 1947. - С. 143-145. , .. ' '

'Шайхзода М. "Ширин бнлан Шакар" хакида. Асарлар. б томлнк. Т. 5. - Т., Е. Гулом номидаги Адабиет ва санъат нашриётн, 1973. - Б. 177-199. ••Алиев И. "Ширин билан Шакар" достони хакида// Коммунист. 1956 йил, 12 дек.

'Султонова Ф. "Ширин бнлан Шакар" достонининг урганилишига доир//Акабиётшунослик ва тилшунослик масалалари. - Т., Фан, 1961. -3-китоб. - Б. 335-343.

'Максетов К. Каракалпакский эпос. - Т., Фан, 1976. - С. 171-173.

5

Узбек фольклоршунослигида эътироф этилишнча, Ислом шоир Назар угли репертуарвдаш "Эрали ва Шерали" достони "Ширин билан Шакар" достонининг версияси х,исобланади. Мазкур достон матнн 1941 йидда Ислом шоир Назар угли огзидан укитувчи Г.М, Минсафин томонидан ёзиб олинган. Кулёзманинг фак,ат сарлавхдсигина лотин ёзувида булиб^ асосий матн х,озирги узбек алифбосида битилган. Кулёзма УзР ФА Алишер Навоий номидага Адабиёт институтининг Ходи Зариф иомли узбек фольклор» архивида 343 инвентар раками остида сакданади.

Достон 1967, 1987 йилларда нашр щшинган. Достон генезиси, варпантлари, поэтикаси х,ак,ида илмий адабиётларда бнрон-бир жидций мулохдза билдирилмаган. Фак,ат достошшнг 1967 йилги нашрига достоншунос Т. Мирзаевнинг "Сунг суз"и илова к,илинган булиб, ана шу кичик маколадд достонга фольклористик нуктаи назардан илк бор тавсиф берилган1.

Достоннинг к,орак,алпок, версияси Курбонбой жиров репертуарвдаш узбекча ва к,орак,алпок,ча достонлардан иборат. Жиров репертуаридаш к.оракдлпок,ча вариант 1939 йилда С. Мавлонов ва Ш. Хужаниёзовлар томонвдан ёзиб олинган. Мазкур вариант илк бор "К,арак,алпак; фольклоры" куп жилдлнгшшнг 1987 йилда наш£ кллинган XVII жнлдига кирнтилган.

Уз ФА Пушкин номидага Тил ва адабиёт илститугииинг илмий ходимн Феруза Султонова 1957 йилнинг август-сентябр ойларида Курбонбой жиров истик,омат к,илувчи Турткул туманида булиб, ундан. "Ширин-Шакар" достошшииг "угуз лах,жасидаги" узбекча вариантини ёзиб олган2. Олима маколасида "Образларшшг ишланишида, текстда, вок,еаларнинг ривожланишвда, бадиий приёмларда булган ухшашлик ва фаркларни текшириш билан бу икки версиянинг (Фозил Иулдош угли репертуарвдаш "Ширин билан Шакар" х,амда Курбонбой жиров репертуарвдаш узбекча "Ширин Шакар" достоин назарда тутилади. Изох, бизннки - М, Н.) асосий фаркларинн ажратиб чикдик. Энди уларнинг сабабларини аиикдаш ва асослаш лознм"лигини таъквдлаган эди3,

Куринадикн, достон хакдцаги Тадкдк,от ва кузатишлар умумий характерда булиб, асарни монографик асосда алох,ида

| Эралн ва Шерали. Достон. - Т., Фаи, 1967. -Б. 194-196. «Султонова Ф. "Ширин билан Шакар" достошшииг урганилишига донр //Адабнёгшуиоспик ва тилшунослик масалапари. - Т., 1961. 3-китоб. -Б. 337.

»Курсаталпш макала. - Б. 343.

илмий тадкикот объекти снфатвда чукур тадкнк этиш вазифа-сини куйган эмас. Вахоланки, сюжетдаги серкатламлилик, достон икки эпик ареалнинг энг нктидорли бахшиларн репертуарида кузатилишн, ижрочиликдаш хар бир ареалга хос фаркди ва муштарак хусусиятлар мавжудлиги бу асар буйича йирик илмий тадклкот олиб боришни такозо этади.

Тадк,ик,отшшг максади ва вазифалари. Диссертация максади "Ширин билан Шакар" достоин сюжетининг манбалари, асосий мотивлар тизими ва образлар силсиласинннг •шаклланиш жараённ, достон версия ва вариантларшшнг вужудга келиши тарихи, атокли бахшиларшшг достонпн ижро этншдаги узига хос бадиий махорати, шунингдек, Курбонбой жиров репертуаридаги достон вариантларн мисолида узбек-коракалпок достончилиш алокаларинннг эстетик конуниятлари хамда достончиликдагн иккитиллилик ходисасишшг узига хос хусусиятларини ёритишдан иборатдир. Бу максад куйидаги вазифаларни ойдинлаштира бориш билан амалга оширилдн:

- турлн эпик ареалдаги достон версия ва вариантларининг типологик хамда узига хос жнхатларини, шунингдек, энг кадимий варнантни аннкдаш;

- энг кадимий вариант мисолида достоннинг тарихий асос-лари хусусида фнкр горитиш;

- коракалпок достончиси Курбонбой жиров икки тилда -коракалпокча ва узбекча кунлаган достонларнп киёсий тахлил этиш асоснда достончиликдагн иккитиллилик анъанаси эпик репертуарни бойитувчи мудим манбалардан бири эканлипши курсатиш;

- достон верснуяларидаш образлар тавсифй, типолошясн оркали локал анъана ва бахшига хоС бадихагуйликни курсатиш.

Тадкикотшшг плмпй янгилиги узбек фольклоршунослигида илк бор халк достонлари ареал жихатдан ургашшганлнгн; турлн ареавдагн узига хос эпик анъанага эга достончилик мактабларишшг энг йирик вакиллари репертуарига мансуб ухшаш сюжет ва муштарак мотнвларни ифодаловчи муайяи достоннинг алохида тадкикот манбан сифатида киёсий-типолошк жихатдан тахлил килииганлиги; "Эрали ва Шерали" достонида Ислом шонр Назар угли мансуб булга и Нарпай достончилик мактаби анъаналарининг кай даражада уз ифодасини топганлигн, бахшининг баднхагуйлик иктидори ва кадим достончилик анъаналарига . муносабати каби масалаларнинг ойдннлаштирилганлиги; достончиликдат икки-

тплдилшс вдцисасшшнг эстетик табиати хусусида муайян наза-рий фикрлар баён этилганлиги билан белгиланади.

Тадкикотнииг метод» ва илмий-назарий асослари. Ишда кузланган максадга мувофик киёснй-типологик методцан фойдаланилд):.

Тадкикотнинг максад ва вазифаларшш хал этишда В. М. Жирмунский, В. Я. Пропп, Б. Н. Путилов, В. П. Аникин, X. Т. Зарифов, Н. Девкораев, К. Айимбетов, М. Саидов, Т. Мирзаев, Б. Саримсоков, К,. Максетов, И. Сагитов, К. Имомов, Е. Жалолов, X. Эгамов, X. Абдуллаев, С. Рузимбоев сингари атокди олимларнинг илмий асарларн устивор назарий асос вазифасини утади. Шушшгдек, хозирги замон фольклоршунослигининг мухим ютуклари ишнинг методолошк асосини ташкял кдлди.

Тадкикотшшг нлмий-назарий ва амалий ахамияти. Ишда достон сюжетининг тарихий асослари, манбалари, тадрижий такомили, версия ва вариантларшшнг туркий халклар, хусусан, узбек ва коракалпок халклари орасида таркдлиши, ижро тарзишшг локал анъаналар билан бошиушги, бахшилар бадиий махорати, иккигиллилик хамда бахшилар хамкорлиги ходисаларининг урни ва роли каби масалалар бой фактик материалдар асосида ёрнтилди ва муайян хулосалар чикарилди.

Ишдан олий укув юртларида халк опаки ижоди фаншш укитишда, курс ва диплом ишлари ёзишда, узбек-коракалпок достончилик алокаларнга оид илмнй тадкикотларни давом эттиришда, фольклоршунослик фани буйича . махсус курс ва семинарлар режа хамда дастуршш тузишда хдм кенг фойдаланиш мумкии.

Тадкикотнинг манбалари. "Ширин билан Шакар" достоншшнг Фозил Йулдош углидан ёзиб олинган кулёзма нусхаси ва бу кулёзма асосидаги 1941 хамда 1975 йиллардаш нашри, Ислом шоир Назар углидан ёзиб олинган "Эрали ва Шерали" достонинннг кулёзмаси ва шу кулёзмашшг 1987 йилш мукаммал нашри, шу1шнгдек, Курбонбой жиров репертуарвдаш коракалпок тилида куйланган "Шийри{1-Шекер"нинг 1987 йилги нашри, шу жиров куйлаган "Ширин-Шакар" достонинннг узбек тилидаги кулёзма нусхаси, 1993-1995 йилларда Урганч давлат университет талабалари билан утказилган фольклор экспе-дицияси даврида тупланган материаллар, шуниягдек, 1995 шшшшг февраль ойнда Кдшкадарё вилоятинииг Киркдулоч кншлопна килинган илмий сафар натижалари, Ходи Зариф

номли узбек фольклор« архшшдаги баъзп кулёзмалар тадкик,от манбалари сифатида асос килиб олинди.

Тадх;икотшшг нлмий жамоатчшшк эътнборидан утиши. Ишнниг асосий мазмуни "Узбек тили ва адабиёти" журналида эълон килинган икки макола ва 1993-1995 йилларда утказилган Республика ёш адабиётшуносларшпшг нлмий анжумани материалларидан урин олган тезисларда, Урганч даатат университети профессор-укитувчнларннинг 1993-1995 йилларда утказилгаи нлмий-назарнй конференцияларидаги чикишларда кенг нлмий жамоатчпликка . маълум килинган. 'Шунингдек, мавзуга оид илмий-оммабоп характердаги био макола ("Узбекистон адабиёти ва санъати" газ., 1995 йил, 12 май) хам эълон килинган.

Диссертация ал-Хоразмнй номидагн Урганч давлат университети узбек адабиёти кафедрасишшг 1995 йил 18 октябрдагн йипшишида хамда Узбекистон Республикаси Фанлар академияси • Алишер Навоий номидагн Адабиёт институтннипг фольклор булнми мажлисида (1996 йил 29 .май) мухокама кнлиниб, лимояга тавсия килинган.

?зР ФА Алишер Навоий номидаш Адабиёт института ко-шида 10.01.09 - фольклоршунослик ихтисоси буйнча ташкил этилган илмий семинар нигилншида диссертация юзасидан килинган маъруза мухокама этнлиб, маъкулландн.

Тадц'икотшшг тузилиши. Диссертация кириш, хулоса ва фондалашшган адабиётлар руйхатндан ташкари иккита асосий бобдан нборат. ■

ДПССЕРТАЦИЯНИНГ АСОСИЙ МАЗМУНИ Ишиинг кириш клсмвда мавзунинг долзарблнш асосланди, тадкикотнинг максади ва вазифалари, текшириш объекти, мето-дологнк асослари, нлмий янгилнги, ншнинг синалиши ва тузнлишн хакида маълумот берилди.

"Ширин билан Шакар" достоншшнг версиялари ва тарпхнй асослари" деб номлапган бнринчи боб "Достой версиялари" дам-да "Достоннинг сюжет манбалари ва шаклланиши" деб аталган иккн фаслдан нборат.

Дастлабки фаслда "Ширин билан Шакар".. достоншшнг версия ва вариантлари хакида атрофлнча маълумот бернлиб, хар бир версия ва варнантга хос хусусиятлар, типологик муштарак-ликлар курсатилди, достончиларнинг бадиий матнга ижодий ёндошганлиги мисоллар билан далилланди.

Мазкур достон Пулкан шоир, Бекмурод Журабой </гли, Ёрлакдб шоир Бекназар угли1, Саидмурод Панох угли2 каби узбек бахшиларц эпик репертуарида мавжуд булганлиги манбаларда кдйд этилган. Шуиингдек, хоразшик Матназар Жаббор. угли репертуарида кузатилган бу достон унинг Курбонбой жировга шогирд булганлиги билан изохланади. Кузатишлар шуни курсатдики, бу достой бугунги узбек бахшилари репертуаридан хам урин олган. Жумладан, Рузи бахши Култура угли бу достонни бир неча йиллардан бери куйлаб келаётгашшгини эътироф клади. .Ислом шоир Назар угли ижросидаги "Эрали ва Шерали" хамда Фозил Йулдош угли куйлаган "Ширин билан Шакар" достонлари уртасидаш хджмий фарк. жуда катта булиб, бу фаркни "Эрали ва Шерали"да айрим эпизод ва мотивларнинг кенг тасвирланганлиги хамда такрорланганлиш каби омиллар юзага келтирганлига диссертацияда курсатиб утилди. Шу билан бирга, версиялараро фарклар хусусида якдолрок, тасавиур хосил кдлиниши учун тегишли жадваллар хам берилди. Достоннинг узбек версияларнни к,оракалпок, версияси билан узаро киёслаганда Фозил Йулдош угли ва Ислом шоир Назар угли вариантлари билан бу версия уртасидаш муштарак хамда фаркли жихатлар яккол кузга. ташланади. Жумладан, Фозил Йулдош . угли вариантидаги кдхрамонлардан бирининг подшо, иккинчисининг вазир фарзанди сифатвда талкин этилишн, вазирнинг хотини вафот этиб, унинг углини хам подшо уз тарбиясига олиши, асар хотимасида зулмкор отанинг фарзандлари томонидан кечирилиши каби мотивлар талкднида достоннинг к,орак,алпок; версияси билан муштаракликка эгалиги кузатилади, Бундай типологик жихатлар, айникса, кррак,алпок версиясини Ислом шоир Назар угли варианта билан так&ослаганда купрок, уринларда кузатилди. Масалан, Ислом шоир Назар угли вариантида кдхрамонларнинг тушлиши мотивида Оппок^ужа томонидан хонга бернлган олма детали мухим роль уйнаса, Курбонбой жиров коракалпокча куйлаган вариантда Айёр бобо подшога олма беради (жиров узбекча куйлаган вариантда анор деб курсатилган). Кахрамонларга исм' куйилиши мотивида хам ана шундай версиялараро типологик муштараклик якхол кузатилади. Ислом шоир Назар угли вариантидаги болаларнинг oura кетиш олдидан рухсат сураш могиви к,орак,олиок.ча

1 Ширин билан Шакар. Узбек совет эпциклопедияса. 14 томлик. Т. 13. - Т., УзСЭ Бош редакцияси, 1979. -Б. 71.

'Одилхон. Дос101|//А|'(тувчн Саидмурод Панох, угли. - Т., Фан, 1970. -Б.5.

ю

версияда Хам мавжуд. "Эрали ва Шерали"да богбон, она ва якдн дустдан рухсат хамда ок. фотиха олинса, Курбонбон жировда ота - подшонинг узидан рухсат суралади. Эралинн, яънн акани карвонбоши карвонга кущнб олиб кетса, "Ширин-Шакар"да Абдулла карвон Ширинни, яъни укани олиб кетади.

Умуман олганда, "Эрали ва Шерали" достоин билан "Ширин-Шакар" уртасидаги мухии ухшашлик ака-укалар бошидан кечирган вок,еаларнинг яхлит эпик. сюжет тнзимида ифодаланиши булиб, бу ходиса Фозил Йулдош ути вариантида кузатилмайди. Яъни асосий вокеаларда Шакарнннг узн иштирок этади. Ширин образи эса Шакарнинг Гулгун парини излаб Топнши вокеаларида ёрдамчи образ сифатида тасвирланади.

Бу фаслда достоннинг барча версия ва вариантларида куза-тиладиган мотивлардан бири ховуздаги гозни отиш булиб, бу мотивнинг хар бир достончи талкднида узнга хос тарзда ифода-лапганлиш хусусвда тухталиб утилДИ. Дунё халкларининг айримларн кадимда баъзи кушларга сишнганлнклари, уларнн илохий мавжудот сифатида талкдн кллганлнкларини моддий-маданий ёдгорликлар асосвда урганган Л. И. Ремпель мулохазалари диссертацияда келтириб утнлди1. Достондаги гоз образи кахрамон толюнндан фарзанд сифатида тимсоллаштирилганлишга далиллар келтирилди.

Йшда "Ширин билан Шакар" достонннинг Рузн бахши Кул-тура угли репертуаридаш вариаити хусусида хам муайян муло-хазалар билдирилган.

Рузи бахши Култура угл?шинг уз эътирофига кура, у бу достошш Фозил Йулдош углидан ёзиб олнииб, нашр этилган матнни укиб урганган. Рузи бахши Култура угли 'достой бадиий матпнни кдндай булса шу1щайлип!ча ёддамасдан, балки унга ижодий ёндошади. Бу ижодий кдйта вдрок этиш ходисасининг излари достоннинг бошланмасида хам кузга ташланади. Масалан, Фозил Йулдош угли куйлаган вариаитда бошланма нихоятда киск,а берилади. Рузи бахши Култура упшда эса бу уршшар анча кенгантирилади, шеърий парчалар киритилади. Тирнокда зор подшонинг хапойик,кд уз бахтсизлигини баён этиши, уни дуо кнлишларшш утшшб сураши сингари урчнлар Рузи бахши Култура углининг достонга ижодий ёндошганлигидан далолат беради. Шушшгдек,'' достоннинг бошк,а версия ва вариантларида эпик аждар образи

1 Ремпель Л. И. Цепь времён: Вековые образы и бродячие сюжеты в традиционном искусстве Средней Азии. - Т., Изд-во лит. и ис-ва, 1987. -С. 192.

номланмаганн холда Рузи бахши Култура угля вариантида аждарга "Газак" деб нем б ер клади. Аждаршшг халок булишшш тезлатишга ёрдам берувчи бу суз аслида халк эртакларидаш тилсимнп зелатади.

Баъзн уринларда Руза бахши Култура угл" вариантида Фозил Йулдош углида учрамайднган эпизодик образлар хам харакат киладп. Жумладан, Шониёз образи Рузи бахшида хошншг маълум кием аскарларцга бошчи сифатнда келтирилади. Хуллас, Рузи бахши Култура угли бу достой нжросида уз ижодий имкониятларшш ва бадиий махоратшш намойиш кила олган.

Диссертацияда барча верспялар ва вариантлар киёсий тахл<ш килиниши жараёнида достошшнг энг мукаммал вариант» атсчуш бахши Фозпл Йулдош углидан ёзиб олинганлнги таъхидлаб утилди. Чункп бу варшштда кадимийлик к учли, сехрли-фантастшс эртакларга хос хусуснятлар буртиб туради. Асар сюжет ва композиция жихатдап хам мукаммалликка эга.

"Достошшнг сюжет манбаларл ва шакллашшш" деб ном-ланган фаелда "Ширин билаи Шахар" достонига асос булган эпик сюжетшшг илдизларп цаднмш мифларга бориб такалпши ва жахошшнг купчилнк халкдари пжоднётнда кузатилиши хусу-енда тухталиб утилди.

Достой генезиенпн ашпдашда, табнншш, сюжетни ташкнл этуичи мотивлар характер», уларда акс этган сокелик мохияти асосий мезон вазнфасшш утапди. Шу жихатдап ушбу достон сюжет»I серкатлам булиб, унда мифолопне эпос ва зртак мотнвлари мавжуд. У301; даврлар ыобайнида мотивлар достоп-чилнк анълналарн асосада бахшплар томопндан ижодий сайкдл топиб, куйланиб келншп туфдша: ьнос колипига туша боргам. Хар бир бахши уз глнк бнлпмп на бадшш махорйтндап келиб чиккаи холда апггпавий сюжетни такомиллаштлрган. Сюжетдаги мифолошк тасаивур лз'ларп дастлаб ака-укалар мотпвнда акс этадн.

Мапбаларда кайд кшшпгаицдок; шекп аха-ука сар1узашт-ларп тасвирланган асарлар жуда кадим замопларда хам мавжуд булиб, бунинг мохияти дуалпетш: кдрЬшлар билап нзохланадп. Милоддан авиалш XV- XII аерларда нлк аломатларц юзага кела бошлаган зардуштинлпкшшг' мукаддас китоби "Авесто"да иккн ака-ука Ахурамазда ва Ахрпма» оламшшг хукмро;шари сифатида талкии кнлннади. Ахурамазда - эзгулик ташриси,

'Боне М. Зароасфинцы: верования и соычан. - М., Наука, 1987. -С. 27.

Ахриман'эса ёвузлик тимсолидир. Улар урт-°снда азалий кураш борадп. Бу кураш, албатта, эзгулнк кучларшшпг галабаси бнлан тугамоги керак'.

." Авесто"даги дуалистик карашлар илдизшш Э.Б. Тайлор ва A.M. Золотарёв сннгари олимлар ибтидоий жамнят даврндаш дуалистик мифлардан излайдилар . Бирок этнограф С. А. Токарев ибтидоий мифологияга хос дуалистик кдрашларшшг излари зардуштийликда хам мавжудлигинп эътироф килгани холда бундай карашлар Эрон худудида яшаган халкдар орасида мустакил равишда юзага келган деб хисоблайдн. Олимншгг фшсрича, "Авесто"дагн антогоннзм реал хдёт шароити такозо килган х,одисаларпинг эгизаклар образидаги нфодасидпр .

Атокди рус этнографи J1. Я. Штернберг ака-ука уртасидагн юкоридаги сннгари муносабатлар "Инжил"да тасвирлапган эшзаклар .Исав ва Иаков, щушшгдек, кадимги римлнклар культи Ромул ва Рема сиигарн бир кдтор эгизаклар табнатига хам хослигини . курсатпб, бундай талкинларнинг сабаблартш ибтидоий одамнинг "эгнзакларшшг дуиёга келишнда икки хил куч, яъни худо ва инсоннннг" роли бор, дея тушуиганликларн билан изохдайди4. Бундай келпб чикдцики, эшзаклар характерп-даги турли-туманлик, аникрогн, уларшшг олам ва. инсонга иисбатан муносабатларидап: кярамакаршилнк, уларни дуиёга келтирган кучларнннг хилма-хиллиги билан белпшаиади. Дунё халкларннннг эпик ижодиётига назар ташласак, эшзаклар хакддаги яна шундай мифлар учрайднкн, улар бир-бирлари билан зидциятга киришишмайди, балки ёвузликка карши биргаликда курашншадн. Жумладан, бундай эгизаклар хдкидаш эиик сюжет Африкашшг энг кдднмий халкларидан бири масайлар фольклорида х,ам мавжуд3.'1 Тушлиши бнлан бефарзанд' кундош туфайли болалар опадай жудо булпшади. Маълум муддат утга!1Да1! кейин ака-ука ёвуз пиятлн кундощдан уч олншадн. Диссертант томошщан ургашшган "Ширин билан

1 Узбекистан ССР тарпхи. Турт томлик. Т. 1. - Т., Фан, 1970. -Б. 88.

гТайлср Э.Б. Первобытная культура. - М., Политиздат, 1989. - С. 27; Золотарёв А. М. Родовой строй и первобытная мифология. - М., Наука, 1964. - С. 285.

'Токарев С.А. Религия в истории народов мира. - М., Политиздат, 1988. - С. 342.

«Штернберг JI. Я. Первобытная религия в свете этнографии. -JI., Изд-во им. Семидовнча, 1936. -С. 73-103.

5 Золотарёв А. М. Родовой строй и первобытная мифология. - М., Наука, 1964. - С. 211

Шакар" достошща эса тухмат бевосита болаларга кдлинади. Бефарзанд куидош шу йул билан оналик бахтига муяссар булган кундошидан аламини. олишни мак,сад к,илиб куяди. Maua шу жихатдан кдцимий масай кабилалари эпик ижодиётига мансуб келтирилган эпик сюжет "Ширин билан Шакар" достони билан хамоханглик тсасб этади. Достонда тасвирланишича, хар кдндай мушкул вазиятда ака-ука бир-бирларига мехрибошшк килишади. Акасини йукотиб куйган Ширин таркн дунё кдлиб, калан-дарларга кушилиб кетади ва хар доим акасининг ёди билан яшайди, уни излайди. Нихоят, ака-ука топишишиб, она юртларига кайтишади,

Эгизаклар хакидаги мифик тасвирларнинг бу хил куриниши инсоният тафаккурининг кейинш тараккиёти натижаси булиши керак. Яъни вак,т утиши билан инсоният маълум даражада цивилизация томон кадам куяётганида унинг » аънавий камолотидан дарак берувчи хислатлар у яратган тимсолларда хам уз ифодасини топган булиши эхтимолдаи холи эмас. Ана шу тарзда эвдиликда дуалистик карашларда хам маълум узгаришлар юз бера бошлаган. Шунингдек, диссертацияда Шарк, халкдари фольклорида кузатилувчи дуалистик карашлардаги бундай узгаришларга ислом таълимоти хам муайян таъсир курсатганлиги таъкндаанган.

Достоннинг номлаииши хам бу эпик асар илдизлари кадимий ходисаларга бориб так,алишини курсатади. Масалан, ака-укалар ёки кукалдошлар хаётини тасвнрловчи аксарият фольклор намуналарида дастлаб ака - катта угил номи, кейин эса ука - кичик ушл номи келтирнлади. Жумладан, "Эрали ва Шерали", "Анжад билан Асад", "Юсуф билан Ахмад", "Сунбул ва Гул" каби. "Ширин бшан Шакар "да ука номининг олдин келтирилиши майорат ва минорат ходисалари хусусида тухталиб утишни такозо килди.

Машх>р инглиз олими Ж. Ж. Фрезер инсониятчинг кадим ни аадодларига кос майорат ва минорат ходисаларини анча кепг шархлайди. Олим майорат, яъни ота мулкига катта 1 унишинг ворис к,илиб к,олдирилишишшг миноратга, яъни кичик ушлшшг мулкка ворислиги ходис'асига айланишнни акс эттирувчи эгизаклар мифи Исав ва Иаков хакидаш дшшй рииояг хамда афсоналарга мурожаат килади.. Иаков бундай асарларда уга айёр, худбин, уз максадларнга эришиш учун хеч нарсадаи тоймайдиган образ сифатида берилади. Иаков мана шу жнхатларн билан Исавдап тамомила фарк/тнади. Исавшшг ночор ко.-пан пайтинн пойлаб, хапо ундан тушичлик хукукинн

хам тортиб олади, Эндиликда Иаков асосий ворис булнб колади. Минорат, эхдимол,. ана шу тарика майоратнинг уршшн эгаллаган булнши мумкин1.

"Ширин бнлан Шакар" достонида ука номипинг олдпида туриши бежиз эмас. Агар халк бахшилари "Шакар бнлан Ширин"га нисбатаи "Ширин билан Шакар" айтилишда Кулайлик тугднради деб уйлаган булншса, унда нега ака -Ширин деб берилавермайди? Диссертантнинг фикрича, достоннинг дастлабки намуналарвда минорат таъсири кучли булган. Кейинчалик эса ном узгармагани холда достон вокеалари силсиласида майорат хукмронлик кила борган. Чулки достон "Ширин билан Шакар" деб номланса хам вокеалар марказида асосан Шакар образи туради. Достоннинг номланишида минорат изларининг мавжудлнги бу фольклор намунасннинг узок, даврларнн босиб утганлипщан дарак беради.

Тадкикотда Оловхужа деб номланган хомнй образи хакнда хам тухталиб утплди. Достон фабуласида муанян ахамнят касб этган бу образ "Юсуф ва Ахмад" достонида Шайх Шароф эшои, Оловхужа каби номлар билан бсрилади. Мазкур достоннинг тадк,ик,отчиси Р. Жуманиёзов бу хомнй образннн тарихий шахе булишн керак деб талк.нн цилади2. Худдн шундай фикр "Хоразмда мукадцае жойлар ва уларшшг вужудга келиш сирлари" номли китобчада хам келтирилган . Диссертант, аввало, бу помни ташкил килувчи компонентлар ифодалаган маъноларни курсатиб, "Авесто" асаридаги олов образи талкинларига эътиборни каратди ва куйидаги хулосаларга келди:

1) Оловхужа дастлаб оташпарастлик диннга эътикод куйган ва кейинчалик исломни кабул кил гаи муаПян кишилар томошщан яратилгап мифологик образ;

2) ислом дннинпнг хомнйси сифатида талк,ин этнлувчи бу образ кейиачалик халк; огеаки ижоднда эпик кдхрамонларнипг хомийси сифатода Хизрнипг вазифадошига айлана борган;

3) юкоридагилардан аён буладикн, эпик нжодиётга хос Оловхужа образинп тарихий шахе билан боглаш мантикдн тугри эмас.

'Фрезер Дж.Дж. Фольклор в ветхом завете. - М., Политиздат, 1985, -С. 207-208.

'Жуманиёзов Р. Донг козошап достон. А. Кодирнн номндаги халк, мероси нашриёти. - Т., Фан, 1993. -Б. 54-55. 'Рахмонов Л., Юсупов С. Хоразмда мукдцдас жойлар ва уларшшг вужудга келиш сирлари. -Т., Кизил Узбекистан, Правда Востока ва Узбекистони сурх бирлашган нпшриёти, 1963. - Б. 17.

15

Днссертациянинг иккипчч боби "Ширин билан Шакар" достоин коракалпок фольклорида" деб номланган. Бу боб уз навбатида "Курбонбой жиров репертуар» ва узбек достончилиги", "Ширип-Шакар" достошшинг икки тилдагн икки хил талкиии", "Образлар типолошяси ва бадиияти" кабн фасллардан иборатдир.

Ишда дастлаб бухоролик жирог^ахшилар билан Хоразм вохасидаги коракалпок достончиларшшнг устоШюгирдлнк муносабатлари анъанага айлайгашшгп, бу жараёнда туркий халкдар орасида таркалган катор достонлар жнровлар репертуарига утиб, асрлар давомида бадний сайкал топиб, мустакил вариантлар пайдо булганлиш хусусида фикрлар билдирилдп. И.Т. Сагитов бундай достонлар сираснга "Юсуф-Ахмад","Гуругли", "Авазхои", "Базнргон" кабн асарларни киритгани холда "Ширпн-Шакар"ни "коракалпок, достонларннннг учинчи тоифасига" кирувчи "эртакнамо характердаги достонлар" каторида келтиради . Днссертантшшг кузатиш ва тадкдкотлари эса "Ширин-Шакар" достоин хакидаги бу к,арашларни тасдикламади. . Шу сабабли тадк.ш-;отчи бу достонни "коракалпок достонларшшнг бошка халклардан узлашган гурухи"2 деб кайд этилган туртпнчп гурухга мансуб деб хисоблайдн.

Бу бобнинг дастлабки фаслида Курбонбой жиров репертуарига узбек бахшнлари,.хусусан, нуроталик достончилар эпик ижодннинг таъсирн кучли булганлпги, бу бадний анъапашшг юзага келишида мухим .ахамият касб этган омиллар хакода далиллар асосида фикрлар айтнлди. "Ширин билан Шакар" достоин бухоролик , коракалпок, жпровлари репертуарига бевосига узбек бахшнлари .ргиертуаридан утган. Курбонбой жиров достончшшкшшг асосий снрлари хусусида бухоролик коракалпок жировлари ва узбек бахшнларидан таълнм олацп. Бухорога бориб, "хакшуш жиров" номшш олпш уша дазр коракалпок жировлари учун ан'ышавий хол саналгап. К,пз;!гп ш/ндаки, - Бухорога борнб, "хакпкпи жиров" иомиии олиб кайнипнар орасида "Ширин-Шысар" достоин факат Курбонбой ,.-;нров реиертуарпть кайд кплшкщп1. Магадан, "Алпохшш", "Коблан", "Шора", "Щахрпёр", "Едиге" достонларппи куйлагап Пурабулла жироыпшг' бу досгопнн хам уз репертуарига

•Cannon И.Т. Карак.ми?к «анашыц едздрмшмик зносы.- Нокис: "r!.aprtK.;i.iii;¡K.cia;¡". !9б6,- С.Зо.

чу(;с. асар. -Б.38.

Аиымбсюи 1',. Xu luk даиалыш.- Некие: Царак.ачнг.ь.стан, 1988. -Б.Сб.

кнритганлиги хусусида хеч бир мапбада маълумот берилмайди. Холбукн, Нурабулла жиров хам Козокбой угли Холмурод жировга шошрд булган1. Яыш Курбопбой жпровга устозлпк к,илгап Холмурод Козокбой угли Нурабулла жировга хам достончнлик сирларини ургатган. Диссертантнпнг фнкрича, Курбопбой жировга хос репертуарии бойитиш борасидаги кучли иштиёкшшг иатижаси уларок хоразм вохаси коракалпок. жировлари репертуарида 'учрамайдиган достоилар хам унинг ижросида тингловчилар аудиториясида куплаиган. Шу тарикд "Ширин-Шакар" достоин Курбопбой жиров таълим олган бухоролнк к,оракалпок достончнлари репертуаридаги намуна сифатнда хам ахамиятга молнк достонлардан бири булнб кол ад и.

Навбатдаги фасада узбек фольклоршунослнгида кам эътибор бериб келннаётган достончилнкдаги пккитиллилик ходисаси Курбопбой жиров репертуаридаги айрим достоилар, хусусан, "Ширин-Шакар" мпсолида ёрнтишга харакат килиндп. Икки тнлда достой куйлагаи бахшилар хакнда суз кетганда Суя в бахшн, Бола бахшн (Курбопназар Абдуллаев), Бекму^од Журабон угли сингари номлар тилга олннадн. Бирок бу бахшнларнинг бнронтасидап уз' она тилндап бошкд тилларда куйлагаи дсстонларшшнг матни ёзиб олинмаган. Холбуки, Курбопбой жиров репертуаридаги "Шмрин-Шакар"шшг хар икки тилдагп вариантлари опаки ижоддаги пккитиллилик ёзма адабпётдаги сингари ахамиятга сазовор ходисалар каторида саналншинп курсатади, Афсуски, опаки ижоддаги, хусусан, достончилнкдаги бу ходисага бахшн ёхи жировнинг ижодин пмкониятлари хусусида хеч кандай ахамидтга эга булмаган "пдпсалардан ' бири деб каралнб келниади. Йирик достоншупослар хам шу маънода пккитиллилик ходнсасинииг п:г;ро услубнга, анъаналарга хеч кандай таъсири булмаслнгн боргхида уз фикрларнтш билдирпдилар.(Бу тугрнда ёзма ман-Одярда бироита нлний маълумот йукднги сабабли диссертант достоншунос олпмлпрга опаки мурожааг :ушган).Ишда дос-гопч;ш!«:<дош Су додислшшг бахшига хос шщивцдуаялик ва Оадч",чгуйлик кабнлпршшг диада пкколро:; иамоёп булишида мупагтп ммкошттглг.рнн газага келтирувчи воситалардан эканлнгн чномлзр йрдсмида далилланган. К^рбонбон жиров репср-гуаридпги икки тнлда куйлаиган достонлардан яна бири "Болтакай ботир"ни тацкдк, этиш жараённда Х-Абдуллаев куннлагича фикргп т;елоци: "Бир санъаткор нжодида муштарак

1 гСурс. аслр. -Б.83.

мавзуда икки тилда иккн достоннинг баравар яшашпдек к,изик,арли фактнппг мавжудлнги тасодифий булмай, балки жиров ижодкорлигшшнг табиатидаи келиб чикади" . Курбонбой жиров "ижодкорлишиинг табиатига" хос хусусиятлардаи бирн бадихагуйликнпнг юксак тараккдш этганлиги натижаси уларок жиров хар иккн тилда хам махорат бнлан достой куйлап олган. Ижро жараёнидаги тил узгариши жировнинг достонларига. айрича рангбаранглик касб этади.

Курбонбой жиров репертуарнда коракалпок ва узбек тил-ларида куйланган достонлардан ташкарн факат узбекча ижро этилган ёки узбек тилидаги матнигина ёзиб олинган достонлар хам учрайди. Масалан, "Жонодил" ва "Гулдурсун афсонасн" ана шундай достонлар сирасига киради. Бу достонларинг шакллапиши учун эпик асос вазифаснни утагаи кичик асарлар, хусусан, эртак ва ривоятлар Хоразм хал к, пжодпётида учрайди. Хоразм халфаларн, жумладан, . хонкалик халфалар репертуаридаги "Завриё" достони узининг мотив ва гояси билан Курбонбой жиров куйлаган "Гулдурсун афсонасн" достонига х,амохангдир. Бу сиигари омилларшшг мапжудлиги жиров ижодпнннг сарчашмапарндан бири узбек халк, ижодиёти булгаилипщан дарак беради.

Курбонбой жиров репертуаридаги икки тилда куйланган достонлар ва факат узбекча ёки коракдлпокча куйланган достонлар узида коракалпок достончнлиги анъаналарн рухини бургтиргани холда Нурота, KypFOii, Жапубип Хоразм достончилик мактабларига хос аиъаналарнн хам сипкретик тарзда мужассам этгап фольклор асарлари хисобланади/

Курбонбой жировнинг узбек ва коракалпок тнлларида мохирлик билан достой ижро эта олнши уни кенг тингловчилар аудиториясига таннтдн ва хаваскор узбек бахшилари жировнн устоз сифатида тан олдилар. Шулардан бпрн хазорасилик Матназар Жаббор углиднр. "Матназар бахшининг эпик репер-туари узига хос булиб, у ижро этган достонларпинг бир киемн хоразмлик бахишлар ренертуаридап олинган булса, яиа бир кисми эса коракалпок халк. достонларидан ташкил тонган, Матназар бахши куйлагаи достонларни Хоразм достонларн ва К>'рбонбой жиров вариантлари билан киёснй урганиш эпик

' Абдуллаев X. Халк. достонларн ва уннпг вариантлари.- Т.: Укигувчп, 1984,- Б.87.

анъаналаршшг ижодий тарихинн хар томоллама очишда, урганишда, шубхасиз, уз самараларшш берадн"1.

Иккитиллнлик ходисаси достончиликнинг хар томоилама бойншига хизмат килувчи ' воситалардан бирн сифатида каралмоги лозим. Бу бобнинг кейинги фаслнда Курбонбой жиров репертуаридаги "Ширин-Шакар" достошшинг хар икки тилдаги талкинлари узаро киёсий тадкик эг.:г,дн. Айни бир достониинг бир жиров ижросидаги турли тилларда куйлаигаи матиига хос хусусиятлар купрок нималарда намоёи булнши хусусида суз юритилди. Хар бир халк, тили ва рухиятини яхши билиш достончиликдаги иккитиллнлик ходисасининг мохиятнни тушуиишда мухнм ахамият касб этиши хакидаги фнкрлар илгари сурилди. Курбонбой жиров достой вариантларини яратиш ва ижро этиш жараёнида майда деталларнинг хам оригинал булншига, достониинг узбек тилнда куйланган намунасидаги деталларнинг иккинчи тилдаги ижрода такрорланмаслигига диккатни каратган. Бундай жихат бир томондан жировнинг бадихагуйлипщаги узнга хослнкдан далолат берса, икккинчи томондан, ижро жараёнида матшишг оригиналлигига, яъни муайян достониинг вариант ва версияларини, хатто уз ижодидаги матнни хам айнан такрорла-масликка харакат килганлигини хам курсатади. Бинобарин, так-рордан кочиш, ундан сакланиш санъатнинг хар кандай турида ижобий ходиса сифатида каралади2.

Волга буни халкларннннг огзаки ижодиётидаги иккитиллнлик: ходисасини кузатар экан, Э.В. Померанцева шундай хулосаларга келади: "Иккитиллнлик фольклор сохасвда алмашиш, узгариш сингари ходисаларни юзага келтиради. Эртак, ривоят, достон ижрочилари маълум шароит характеридан келиб чикцб, аудиториянииг таркибн ва кизикишларига биноан биринчи """"мчи тилга осонлик бнлан утиб олишади,

баъзан узларн . - холда уз репертуарларига асар ижро килинаётган тил эгаларшишг фольклор асарларига хос сюжетлар, образлар, мотивлар, хатто тасвнр усулларини хам ухташтириб олацилар"3. Олиманинг хулосаларига таяшшаднган

1 Абдуллаев X. Узбекско-каракалпакские фольклорные связи. Т.: Фан, 1991, - С.55.

г Бу ерда матнни сюжет ва композицияснга кура айнан такрорламаслик кузда тутнлади, Достончнлик анъаналарига хос такрорлар бундан мустасно деб каралиши керак.

'Померанцева Э.В. Этнические функции в устной прозе народов

булса, Курбонбой жиров репертуарига хос турли анъаналар сиикретизмн, рангбаранглик уиинг ижодига хос иккитиллиликдан кидирилиши керак. Бу эса досТончиликдаги иккитиллиликнинг яна бир кирраснии идрок этишга иыкон бградп. Ишнинг бу фаслида Курбонбой жиров ижросидаш "Ширин-Шакар" ва юкорида номлари курсатиб утилган достонлар мисолида фольклорщунослигимизда хали тадкдк этилиши лозим булгаи жихатлардан бири иккитиллилик ходисаси эканлпги хакидаги фикр илгари сурилди.

"Образлар типолошяси ва бадиияти"деб номланган папбатдаги фаслда "Ширин билан Шакар" достонидаги образлар киёсий планда ургапплди. Буидай тадкикот жараёнида эса х,ар бир версия ва вариантга хос хусуснйлик якколрок, кузга ташлаидп. Шунннгдек, асосий кахрамонларга хос типологик жихатлар хам курсатилди. Жумладан, Фозил Йулдош угли куйлагаи "Ширин билаи Шакар" достони ва бу асарпинг Рузн бахшн Култура угли вариантн, коракалиок версиясидаги Шакар образига хос умумийлик бу достонларда уиинг мард, жасур, niicoira нисбатан мехру шафкдти, душманга нисбатан нафратн юксак, ёрига сафодор, она юртига садоьушш, волидасига мсхрибон фарзанд сифатида тасвирланиши ишда таъкидланди.

Курбонбой жиров хар икки тилда куйлагаи достой матнларида Ширин образи айрнм жихатлари билан вариаитлараро фаркдапади. Масалан, коракдлпокчада бир кадар босик, фаросатли киёфада куринган Ширин узбекча вариантшшг айрим урчиларчда акснпча таассурот тугдиради. Тадкикотда бу жихатлар мнсоллар билан далилланди.

И.Ёрматов халк, огзаки ижоди асарларнга хос психологак тасвир хусуспда диккатга сазовор мулохазаларни билдириб, "Алпомпш" достонида зухур этган бундай тасвирларнннг бир неча турини курсатиб утади1. Олим таъкидлаб утган субъектив муносабат, яъни кахрамонлардан бирининг иккинчиси хакидаги фнкрлари, мушохадаларн, хукми "Ширин-Шакар" достонинннг узбекча вариантида хам кузатилади. Юртдан бош олнб чикиб кетаётган ака-ука олдидан бир тог чикадн. Шакар Ширинга шу ерда кутиб туришиии, узи эса токка чикиб келишини айтганида Ширин у билан бирга токка чикиш истагини бнлдиради. Бу зса Шакарга ёкмайди. Шакар шундай у"" Ф11 крл ар ни хаёлидан

Поволжья. В кн. Отражение межэтнических процессов в устной прозе. -М„ Наука, 1979. -С. 102.

^Ерматов И. "Алпомиш" достони поэтйкасипинг баъзи масалалари// Узбек тили ва адабиёти. -1990.- № 5.-Б.ЗЗ-Э8.

20

утказадн: "Яхши шит - ярти дашгат деган. Узи шаппотдай жуволмарг, олдингни булжайдл, мснилгдай бахтл кораллнг улганини уйлайди, узи мусофир булнб горсада, терс сузили Куймайди, муни ляртиб борганлллг хам нули булмайди"1

Достой версия ва вариантларнда Келжа ойнм, Гулчехра, Хинжиойим, Гулпшой сингарн ахлоксиз аёллар образига Гул1ул пари, Гулмастура, Гулхадича, Окжангар кабп садокатлл, номус учуй курашдан тоймайдиган аёллар образн каршн куйиладн. Айиикса, Фозил Йулдош угли вариантидаги Гулгун пари ва Курбонбой жиров варлаитларидаги Гулхадича образлари узинилг жасур ва зийраклиги, вафодорлигн билал достолда алохлда ур"11 тутади, Гулгуи пари Шакарии доимо хавф-хатардал огохлантирлб юрганидек, Гулхадича хам Абдулла карвол билал Шакарлилг "дустлашиши"лллг яхшиликка олиб келмаслигшш олдилдал сезади ва Шакарии огохлантнради. Шакар уз юртлии, илислла кумсаганлнгннн айтганнда Гулхадича у билал бирга кетишга ахд килади. Хулил шу сингарн пулпи Гулгун пари хам тутади. Шулилгдек, бу фаслда достоннинг коракалпок всрснядаги Айёр бобо деб номлалгап Хомлй образи генезиси хусуслда айрим фикрлар бнлднрнлди. Бу версиядаги "Кар юрга" кабл номлаигал эпик от образннилг матнга кирнтилишпдан кузлапган макса,! па бу образиинг достолда учраши масаласн атрофлича шархлаб утллдл.

Диссертацнянинг хулоса кнсмлда тадкнкотчннниг назарий мулохазалари куйидашча умумлаштирнлган:

Уз:ща кэднмий мотивларшшг саклллипш, сехрли фалтастлк зртакларга хос хусусиятларлллг буртиб турнши, сюжет ва компознцион жихатдан мукаммаллпгн, бадиий юксаклнги сингарн белгнларнга кура, достолпилг Фозил Йулдош угли вариант» алохида ажралиб турлдн. Бу вариант Ислом шонр Назар уи" репертуарндаш "Зрали ва Шерали" достонпнинг вужудга келишида мухлм ахамнят касб этгал. Шу билал бирга, "Эрзли ва Шерали" достолида хал к эртакларлга хос жпхатлар хам кузатнлади. Бу достонда Ислом шолр Назар упшшшн' бадихагуйлнк махорати, шуиилгдек, баъзн холларда эпик анъапалардан чекилиш, айрим мотивларшшг такрорлашшш каби камчилнкларн хам кузга ташланади, Бундан жпхатлар XX аср бошларида модернизацияга учран бошлаган Нарпан достончилик мактабига хос хусуснятларшшг шу мактаб вакили

1 РзР ФЛ Ашшер Напой номдаги Адабиёт институт». З^ФА. № 1435

Б.35-36.

Ислом шонр Назар угли репертуарвдагн ифодаси сифатида кабул килииишн керак.

Рузи бахиш Култура угли варианти бевоскта Фозил Йулдош угли варианти асосида яратилган. Бу вариантда Шеробод мактаби достончиларишшг репертуаридаги услубий узгаришлар (масалан, матншшг .ихчамлилиги) кузатилзди, Шу билан бирга, Рузи бахши Култура углининг бу достонга анъанавий образ ва ифодалардан чекинмагани холда ижодий ёндоша олганлиш куринади.

Достоннинг коракалпок версиясн бевосита бухоролик коракалпок жировлари билан узбек бахшиларининг узаро ижодий хамкорлиги натижасидир. Аникрош, узбек достончилари томонидан бир неча асрлар мобайнида куйланиб келинаётган бу асар як,ин утмишимизда (ХУШ-Х1Х асрлар) коракалпок, фольклоридан урин олган.

Достоннинг Фозил Йулдош угли варианти мисолидаги та-рнхий асослари хусусида эса шундай хулосаларга келинди:

Достонда дуал мифларга хос жихатлар мавжуд ва бу узгача тарзда ифодаланган. Яъпи ака-укалар бир-бири билан курашиш-майди, балки бнр-бирларига мехрибон, кондошлик ришталарига содик, тарзда намоён булади. Бу эса дуал мифлардаги инсоният маънавий камолотн натижасида юзага келган узгарнш, транс-формацнон хусусиятлар сифатада талкин килиниши, бизнннгча, мак,садга мувофикдир. Шунингдек, достоннинг "Ширин билан Шакар" тарзвда номланиши минорат х.однсасининг эпосдаш излари билан изохданади. Достонда турли даврларга хос тафаккур излари мавжуд булсада, унинг шаклланиш даври XII-XVII асрлар бнлан богланади. ^Буни достондаш феодал жамиятга хос тасвир ва ифодалар маълум маънода далиллаши мумкин.

Достоннинг коракалпок фольклоридаги "Ширин-Шакар" деб номланган версиясининг Курбонбой жиров реиертуаридан урин олган корак,алпокча ва узбекча вариаитлари достончиликдаги иккитиллилик ходисаси хусусида шундай хулосаларга келншга имкон берди:

Иккитиллилик матннинг бадиий мукаммаллигшш таъмпнловчи ходисалардаи бири булиб, маълум бир бахши ёки жиров репергуарига хос бадихагуйликни тадкик, этишда кенг имкониятларни яратади. Шунингдек, бу ходиса муайян фольклор асаршишг ареаллараро версияланиши хаада вариантлашишини тезлаштиради, устоз-шогардлик анъаналарида узига хосликни юзага келтиради. Маълум бир достоичи томошщан икки тилда куйланган достонларнинг вариант ёки

версиялари умумтурк фольклор хазинасини бойитувчи манба саналадн. Нихоят, фольклордаги нккитиллилнк натижасида турли халкдарнинг маънавнй маданиятидаги муштарак жихатлар янада мустахкамланади.

Тадкикотнинг асосий мазмуни куйидагн эълон кдлинган ишларда уз аксини топган:

1. Курбонбой жировнинг узбекча достонлари хакида //Республика ёш адабиётшуносларининг анъанавий илмий конференцияси материаллари. - Тошкент, 1993.- Б.72-73.

2. "Ширин билан Шакар" достонишшг версиялари // Изланишлар. Тадкдкотлар. Кашфнётлар. - Урганч, 1993.-Б.18.

3. "Ширин-Шакар"нинг кулёзма варнанти // Жумхурият ёш адабиётшуносларининг анъанавий илмий конференцияси материаллари. -Тошкент, 1994.- Б.24-25.

4. Икки тилда икки хил талкин // Узбекистон ёш адабиётшуносларининг анъанавий илмий конференцияси материаллари.- Тошкент, 1995. - Б.58-60.

5. "Ширин билан Шакар" достонининг генезисига дойр // Узбек тили ва адабиёти.- 1995. № 3.- Б.41-46.-

6. Достонларда армон яшайди // Узбекистан адабиёти ва санъати. - 1995 йил, 12 май.

7. Курбопбой жиров реиертуарндаги "Ширин-Шакар" достоин хакида // Узбек тили ва дабиёти. - 1996. - № 1. -Б.40-43.

8. "Ширин билан Шакар" достонида хомий образи // Республика ёш адабиётшуносларининг анъанавий ¡тмин конфе-ренцнясида кллинган маъруза.- Тошкент, 1996.

РЕЗЮМЕ

диссертации МАДРАХИМОВОЙ Назнры Якубовны "Сравиительно-типолошческий анализ дастана "Ширин и Шакор" (на основе узбекской и каракалпакской

версий)

Специальность - 10. 01.09 - фольклористика

Работа состоит из введения, двух глав, заключения и списка использованной литературы.

Во введении обосновывается актуааьность темы, определяются цель и задачи исследования, сформулированы методологические принципы, охарактеризована степень изученности проблемы, определена научная новизна, теоретическая и практическая значимость работы.

В первой главе "Версии и историческая основа дастана "Ширин и Шакар" рассматриваются две узбекские и одна каракалпакская версии дастана. Диссертант впервые вводит в научный оборот .функционирующий в настоящее время в традиционной живой устной форме вариант дастана, основанный на художественном тексте Фазнла Юлдаша оглы.Этот вариант, исполняемый кашкадарышским сказителем Рузи бахши Култура оглы, . характеризуется творческим отношением исполнителя к тексту. Свой вариант дастана Ислам шоир Назар оглы назвал "Эраш. и Шерали". Диссертант выдвинул предположение, что настоящий вариант есть результат творческого . осмысления и 'обработки узбекских народных сказок и варианта дастана "Ширин и Шакар", исполнявшегося Фазилом Юлдаш оглы, сохранил в себе систему наиболее древних мотивов, формы художественного мастерства и в соответствии с особенностями структуры своего сюжета является наиболее совершенным среди других вариантов. Именно на основе этого варианта выдвигаются научно-теоретические гипотезы и строятся выводы об исторической основе и художественной эволюции дастана. В работе на основе палеофольклористического подхода к материалу доказывается связь сюжетных мотивов дастана с эволюцией, художественных представлений, первичных основных задач мифологических представлений с дуалистическими представлениями.

Во второй главе "Дастан "Ширин и Шакар" в каракалпакском фольклоре" делается глубокий анализ общих и

особенных эстетических закономерностей изучаемого произведения как важного примера узбекско-каракалпакских фольклорных связей. Известный каракалпакский сказитель Курьанбай жиров (Курбанбай Тажибаев 1876-1958) для обогащения своего эпического репертуара творчески воспринял влияние традиций узбекских сказителей дастгшов. В настоящей главе даётся сравнительный анализ Курбанбай жировом на узбекском и каракалпакском языках вариантов дастана. Такой подход позволил выявить общее и особенное в узбекской и каракалпакской версиях. На основе узбекского и каракалпакского вариантов дастана были получены теоретические выводы об эстетических особенностях двуязычия в эпическом жанре. Так, например, двуязычие является одним из средств проявления творческой индивидуальности сказителя и является одним из первых случаев в узбекской фольклористике. Наряду с этим в настоящей главе изучается художественность дастана, присущие каждому сказителю художественные тексты, а также решаются проблемы типологии образов. В репертуаре каракалпакских сказителей отчётливо • прослеживается непосредственное влияние и творческая переработка узбекских вариантов. В исполняемом жиров Курбанбаевым варианте дастана на узбекском языке наряду с художественными средствами особо выделяются богатая и законченная сюжетная канва. Исполнение дастанане не только на родном, но и на родственном языке свидетельствует о высоком мастерстве исполнителя. Диссертант н основе сравнительного анализа исполнения одного дастана на двух языках доказывает, что двуязычие - одно из средств расширения эпического мыш-ления.

В заключении обобщаются полученные результаты о вариантах и версиях дастана, о генетических мотивах сюжета, о преемственности дастана и влиянии на него двуязычия.

SUMMARY

Comparative and typological analysis of "Shirin and Shakar dastan" (on the basis of Uzbek and Karakalpak version) Nasira J. MADRAKHIMOVA

The work consists of an introduction, 2 chapters, a concluson and a rference list.

In the introduction the actuality of the theme is grounded, the aim and tasks are defined, the methodological principles are formulated, the scientific novelty is determined, the theoretical and radical value of the work as well.

The Uzbek and Karakalpak versions are researched in the first chapter named "Versions and historical basis of "Shirin and Shakar" dastan. The researcher investigates one of the Uzbek versions based on atistic text variant of Fozil Jildash ugli, which at present functions in a traditional living oral form. This variant performed by Kashksdarja narrator Ruzi bakhshi Kultura ugli is characterized by creatuve relaion of the performer to the text. Islom shoir Nazar ugli cslled his variant as "Erali and Sherali". The researcher put an idea that the variant to date is the result of creaiive comprehension and treatment of Uzbek fairy tales and that of "Shirin and Shakar" dastan performed by Fozil Juldash ugli. So, the researcher comes to the conclusion that the variant performed by Fozil Juldash ugli has a system of more anxient motives, artistic art forms and it is more perfect among other ones according to structure peculiarities of is plot. It is on the base of ehis variant that the scientific and theoretical hypothesis are put forward and the dastan is given. In the work the link of dastan plot motives with an evolution of artistic imaginations, the primary basic tasks of mythologic conception with dualitic ones is preved on the basic of paleofolkloristic approach to the material.

In the second chapter of the dissertation "Shirin and Shakardastan in Karakalpak folklore" a deep analysis of general and peculiar acathetic statement of the work, researched is given as an important example of Uzbek and Karakalpak folklore relations. A well-known Karakalpak narrator Kurbanbay jirov (Kurbanbay Tajibayev creatively perceived an influence of dastan narrators to enrich his epic reperteire. In a chapter given the comparative analysis of the dastan variants performed by Kurbabay jirov in Uzbek and Karakalpak languages. Such approach permited to reveal the general andpeculiar statements about aeathetic peculiarities of

bilingualism in the epic genre were obtained on the basic of Uzbek and Karakalpa languages. Such approsch permitted to reveal the general and peculiar statements jn Uzbek and Karakalpak versions. The theoretical conclusions about aeathetic peculiarities of bilingvism in the eic genre were obtained on the basic of Uzbek and Karakalpac dastan versions. Thus, foe example, beligualism is one of the means of revealing the creative individuality of the narrator and one of the first cases in Uzbek study of literature. Along witch this, an artistic merit of dastan, artistic texts peculiar to each narrator are studied and the problems of images, typology are solved. An spontaneous dastan variants are traced distictly. Along with the artistic means, the rich and complete plot-groundwork especially is marked out. Performance of the dastan not only in mother tongue but in a related language gives an evidence concerning high quality are of the narrator. The researcher proves that bilingualism is one of the means of broading the epic thinking on the basis of comparative analysis of the dastan in two languages.

The results obtained about dastan variants and version, genetic plot motives, dastan continuity and an influence of bilingualism on it are generalized in the conclusion.