автореферат диссертации по истории, специальность ВАК РФ 07.00.07
диссертация на тему:
Духовная культура населения Гянджи

  • Год: 1993
  • Автор научной работы: Пашаев, Сайлфа Садник
  • Ученая cтепень: кандидата исторических наук
  • Место защиты диссертации: Баку
  • Код cпециальности ВАК: 07.00.07
Автореферат по истории на тему 'Духовная культура населения Гянджи'

Полный текст автореферата диссертации по теме "Духовная культура населения Гянджи"

Pi 0 Xb^PBAJ'lAH РЕСПУБЛИКАСЫ ЕЛМЛОР АКАДЕМИМСЫ

ТАРИХ ИНСТИТУТУ

Эл.|'азмасы Ьугугунда

í1al1iajeb c3jja<í> сэдник орлу

кэнчэ эьалисинин мэ'нэви мэдэништи (етнографик тэдгигат) 07.00.07 — Етнол<жн]а

Тарих елмлари намизэди алимлик дарэчэси алмаг учун тэгднм едилмиш днссертаси]'аиын

Д ВТ О Р П Ф Г; Р А Т Ы

БЛКЫ — 191)3

Иш Азэрба]чан Реснуоликасы ЕА Археолок^а вэ етно-графи]а Институтуида ]еринз ]'етирилмлшдир.

Елми рэИбэр:

— Тарих елмлэри доктору, профессор Ь. А. Гули]ев.

Рэсмн оппоненглар:

— Тарих елмлэри доктору М. А. Дадашзадэ.

— Тарих елмлэри на.мизэди, досент ф. и. Ьусе^ов.

Апарычы елми муэссисз—Азэрба]чан ЕА 'Гарнх музе]».

Мудафиэ 1994-му нлдэ саат «~-Х

Азэрбарш! ЕА Тарих Институту нэздиндэ Д.004.02.01 ихти-саслашдырылмыш елми шурасынын ичласында кечирилэчэк-днр.

Унван: 370143, Бакы ш., Ь. Чавид проспект», 31.

Диссертанта нлэ Азэрба]чан ЕА Тарих Институтунун елми архивиндэ таныш олмаг олар.

Автореферат «--------.— 1993-чу нлдэ кендэрал-

мишдир.

Ихтисаслашдырылмыш елми Шураньш сэдр муавини, елми катиб эвэзи, профессор

р. б. келушов

ИШН Ytmm ХАРАКТЕРИСТИКЛСЫ

Пробламия а.чгуаллыгы. A3 3p6a¿vaH'халгштн мэ"яззи мздэнки-¿¡этя - адзтлэри, мэрасшлэри, ojyiî'зэ oj лзнчзлзрн, халг ¿агалччы-лыгы, онуя чоюшшшлин тарах» гздэр гэдицдпр. Втя охрана егмаа-дз гэбул олунмуш iierïejiî-нэзарэ коро hop бар sthoc-í мэдкп! прей, мз"лзви мэдэни^зт унсурлзрц йи/.ан халтыя езучэ мзхсуслугуну, етнин вэ мнллд сямэсШш экс втдирир, ояу байта е?яосдзрдан йзрг-лэндарир. Халг асск.илоаскза за консолвдася^а просесдзркна ;/.о"-руз гала билзр, етнаи вэ дал мэнсубйойэтин:: ¡:т?.рэ билзр, ланлн онун мэ"нэви мздона^эт унсурлэри галачагднр. ;,1з"нзбй мздз.ед,)„эг MafiKs.v! взроезли^э, ирсилщэ, эн"энэзиадз осасдзныр, башга с^злз мз"ноаи мздэвдоэт нэсидцэн-нэсилэ кечэрзи хаягкл тэсзрруфат ho-оатины, мзишэтиня вэ дини керушлэршш зке етдарзн мэдэшпззт са-Ьзсадир. Буяунла белз, гезд едалмзадир ки, Аззрба^чаа етнографк-оасшща азэрба^чанлыларын мэ"нэви мэдэни^эти зн ззиф в0рэная.щш проблемлэрдэвдкр. Бунун бир езбэбд д" бу олтлуодур «и, гздим дйнй мзрасиклэрлз баг ли бяр сира адзтлэр вэ зн"энзлзр, одунлэр зз с. кечмищдэн ирс галмыг! ззрзрли галыглар са^ышлы'л вэ оу Мёвзу Ьгмян мэ"нззй'л:здэшдопг унсурлзрлнз гарна* мубаркзз башлывдзи тздгиг олушу ищу р.

Азэрба„чан1ш еря за орта зерлзрдэя Öaiwiajapar у.здэ/шй ¿su. мэркгзлэриндзн бир;: олмуш Коячэ шИзринин нзинк;; Курдэн чзиубда Азарба^чац эЬалдсияян Ьзм дэ mysjjoh мз"нада юамалда Аззрбалчак халгынын мэ"яэзи мэдэнвдэг тарихкндэ роду tí ej уйду?. Сна керэ дэ Кэнчэ шэ'азриалн оЬэлйсйнйн мэ"нэви изданий этанин тздгдги бу-.тунлукдэ Азэрба^ан халгыиыа мэ"яэвц модзшшэтина сочхллэлгндир-M3j9 ишаи веряр. Бугун буалар тздмг олунаи мавзуяуй аятуаллугы-ва BYöho ¿ери rojwyp.

Тэдглгагыя гаоапсында дуран маге од в? зэзйфэлзр. - Ses с глзг-езд Кэнчэ шэпзр эЬалйсиннн XIX зер вэ И зерин' эзвзяязриядз мэ"-иззи мэдэни^згккал с'люгра&ш nerrejH нэззрдза гздгкг едг.лглэах-дир. Бунунла эдагэдар олараг тэдгдгатын гари^сында ашагнда/ш из-зишзлэр голул:луэдр: • •

- Егнограаш( матерааллара асасланараг Кэ;гчэ [лзпгр э'палиса-нйн :дз"изви мздзка^озташш эсас саЬзлзрнайн гсусусй^зтлзринд вэ мзгмупуну тздгйг еклзк вэ гзевяранц вепмвк;

- Кэнчэ азЬэр зЬалисяяия мэ"нэвд мэдгна^зминя .рвкхоазл

вэ 'шуказзрба^ан XYcycujЗгтлэрдна аачар етыэк;-

- Кэнчз зЬалксаяин мо"нэш1 мэдэн;!^jэтиипн дисссртасизада тохунулмуш саЬэяэрлнап r.mhajJ этапа, хусусаззатана, ыэз.чунуну ачмаг вэ онларын зсрлор болу лечэ дез шик лаза мо"руз га шла сына mvsj ¿«¡¡лоздашэк ;

- Кзнчо lushsp зЬатасинаа мэ"нэви мэдэпаззэтиндэ езуаэмэхсус унсуряэра зэ XYcycnjjST/ispn аншар етмзк вэ онларц елми чзпзтдэн эсасландарыог.

Кямл л en и лик, Jyxapuna rejfl едилдази шлл, умумаз ззтло, аззрбазчайлыяаран мэ"нэва jэти Азэрба^шн итнографазасын-

да нйобвтэн аз тодгаг олуимуш пр&блсмдир. Азэрбаучанин гэдим мо-дэни^эт мэркззлэршшн, о чумлэдза Кэнчз щэЬэринин, халгьжызьш мс"н8ва мэдэна^этииан тзшвикугшщэ во формалаимасывда ролу ан-дизадзк XïcycK тэдгкгат мовзусу олмаывдыр* Эслиндэ тодгаготы-шз бу саЬздо или тэщэббусдур. Тэдгагат просесивдэ Кэачо шо'пор эЬэлксанаа ыэ"ньвц мзданаззэмиип рекисшал, сзчиззэва вз Умуи-азэрбазчан хусусиЗоЗтяэрк ашарлашшш вэ алк ДЩ-э етнографик сэп~ ккдэ езрзнилмакдир, Демзд оиар ка, öytyh мзсзяэлэр фолклор ма-териаляариниа чэлб едилмэси ялэ Ьэял едилмиш вэ коикрет тариха-етногра^ии сзпквдэ тздгаг едалмивдар.

Тздгитогын нэзопи вэ тзчрубл оЬа«8л.,отп. hop бар халг та-рихэн формалашша, онун езунэмэхсуслугуну sue етдарзи тэсэрру$ат мэагул.1„ззтинэ, мадци вз мэ"аэва кздэназлэт ксмплексинэ, бар сьзлэ мэ"нзбя арез малшдар. Азэрба^чанлкларыа мэ"нозк модэаио-зэта азрылыгда хусуса тэдгкгат мевзусу олмадагина керэ бу диссер-TacHja hî-аин боилугу муэзззн гздэр довдурур. Опа керз дз тэгдии олуиан тэдгягатдан кэлзчэздз нззрбазчанлыларып мз"аэзи мэдэназ-дог тарахинин вэ гадим мэдзназззг мэркэзлэраш-ш тарихиивд зазыя- . маеннда истифадэ олуна балзр. Хусусияэ Кэнчз шэЬзраниа тараха Зазылдыгда кэнчзлялэрап ыэ"нэви мэдзшшзтинэ аид хусусиззэ™лэ-ри .аращцырыларвэа бу иш эсас кетурулэ балзр. Зсзран практики эЬгыиззэти дэ вардыр. Халг базрамларынын, милли озуалярьш вэ э^яэачзлэриа йэрпа едилмэсиндэ, тэшкиландз вэ кечиришэоиндэ бэдач езфэалазззт яоллентивлэри дассертасизада зерилэа тэнляфлзр-дзн ксгифа.'гя едэ бдлэрлзр,

. Ишдзнмэ метод:?. Тэдгагатии зсасыаы мугазисэзш-харпха вэ каяленс-ангеясив кегодлар тзаяшл едар. Бунуняа занашы, эа"энэва ег. юграфаи кушаЬидэ методувдан да /1986-1990-чы иллэр эрзиндэ

3. •

чол стлограодш матсркалларьшьш толлаамэси, .мд"луматчнларла соргу, жэхси- муса'пздэлзр/ кеплш исти^адо едллкашдлр. Бу метод-лардан асткфадо гдуэллкфо мэрасимлэрпи тсЬллля нэтачэсипда оала-рнн ккуми во взупэмэхсус чэпзтлэрили ааиар esusja яшал вердя. Бупунла ¿апаши тэдтятат чал. етногра$ш< магериаллзрн, ja зилы ет-HorpaíiiK здобя^аг, ш&зЬи халг ¿арадаадлкга якыунолзрн, архлв вэ девру мэтбуат матерлаллары ило тутувдурка вэ мугазисз осасын-да е2с.ш тзЬяая jcmy клз ищгэпмавднр.

Кробяшкз выронила» дзцочоси- Сон лллзрдэ хагаккизин ио"-пазя г«зд онг»JиотKiiо аид бир аира осэр во мзгалзлор дзрч едок.:«»-'" дир. Будяарын «ксери фолклор вэ тарлхл сэчадз дазк^ыр зэ етнс-гиафлар гчг/! ¡rarajacsaa во немовча ионбо ролуну о^гш^а бялхрлзр. :.;эг,з буяа керэ дэ халг баорамларкшг, э^квипопэршк sa одаяарч-;;ц гздглг едоркси езйогра^.чар мутяэг й-олаяор одгарпзддзрияч чзлб ежлэалэ бпр с:;рз стногро^.лп пробле.;дср:-, даЬа гггаот&згв^дзт-ло hэлл едз оллорлзр. Леиаягрзд «THorpaiíu АЛ.Реаегоз гезд одпр ал, халг Ьс^згшшя гдухсэлаф саЬзлэрпиа еороаизк тчун фолаяс^ магеризяяаршш чзлб сдшдосшиш хусуса sr.o:.-.ujjora вардар. доаой олгр кц, елэ бар гараха-сгиогра^ик очерк толыдлаз к:;, орада от- • ногргф";! мгсэлолзрин тз'плллл учун. фоднлор :ло"лумзтлари чолб едлдмг a;¡/i»'i'

длсиирглсл^адо тздгаг едалон проблемлн мз"нэви иг>дэ»|адэг хусуснаj«улоржч мо raputija го^улаи вззофолзрп иэззпэ акараг uYXTOKVji c34i!jjcriii мопбо вэ эдзбаазат ма'д-ерлалларкядзя аста^адз едцкадчир. Буна ¡cepo дэ дстпфадэ едклон зазшш здсбл.] ¿ат што-риаджаршш бяр веч» група боймзк яазыа -кэгшицпр:'. Орта зср изабэлзра /Х-Ш зср/, кнгллаба гэдзрка рус во AoopöajMau мзнбз-яорд; мшайз гздзряи девру мзгбуаг, соззт руа вэ Аззрба^чои •дтзплпх-лорц, ceses девру мзтбуаты, архив мозераалварш

Бувуила ¿авош ¿оддан чихарткамали ни, двссертаспда•■бзшлича олараг 1986—1950—**ш лллзрдэ Кзачэбасарда топланнкш tígjyn маг-дарда етлоградди чол маториаллари вэ фошчлор мо"луглаглары эоа-сында оазылгшшдыр» , '.'".-."

Тодгигот дшинда орха зср мзцбэлэряни хусус'илэ гейя etei^íí

I. Рошетов A.M. Cd использовании денннх (Тюльклорах для изучения ранних Форм семейно-бадчных отношений- См-бб.йольклор я'отне-графия.Г., Наука, 1970, с.237. . * *

лазьш кзлар /Кэсрэзи, g.xsjjbm., а.Бдруни, Фирдовси, Низами, Хаганк во б./. Бу кзнбзяэрдз yívIjjmjq¿зтдз мэ"нэви ыэдэниз-Зэт мэ-сэлэлэрпкэ аид кенаш !лэ"ду.\;атдара тзсадуф етмэк олур /Сздцэ, Ме'рикан, Новруз вэ е./. - ,

Диссертаси^ада яр эли сУртлэа бяр сыра мэсэлэлордн Ьэллд у чуя XIX-XX вер шгэллафлэряшш зсзрлэршшн дэ Oejyit shseatj^ara зардар. Букларш бэ"зклэринян зсзрлзрднз гзнгиди jaaauaiar лазим кэлдр, чуйяи балрачлара бахил бу зсзрязрдэ сш4п бахшдан ¿ана-шильищдыр./Ад. Берм, К.Инострзнсев, А .Афанасьев, Ч.Фрезар, Г.Чурсан, В.Харузака в^ е./,

Ккгиязбз ггдэр чзцдая чнх;«цк девру мэтбуатын да тэдгагаг :,:а^зу.\;уз учун сз shavjij^awi ¿охдур /'ТаЗгаз" гэзетя, Гаатаз тзг-влдгк гоплусу, "йаспи" гэзети вэ с,/. Нзззр дкггэти до ha чох-.чэлб едзн мотаузлзрдзн за вачибя "Гафгаз эразидоршш вэ taj$a-ларщш тэсрчр етмэз учун мотериаллар мзчыузси"яи кестзрызв ла-зц'.:дир, Бу мэчмувдэ чап одупан бар сыра ыаЬныларнн, одаларан, ©„лойчедвряи бязи-л садгагвиашз учуй ¡сусуса sh3i«qjom вардар.

и'.евзуыузяа сяагедар опараг Дзврба0чан дазичилары вэ ыаарк$-пзрвзрлэравдэй о.Чйлэнзэьинлипан, Н.Нэримановуп, Т.Ба^рамэли-бо^озун, Ь.Зэрдэбшшн, Ь.Сарабсшшш, М.Шахтахтшшшшш, Э.2лок-б&розуя, С.Вургуяун, М.С.Ордубадшшя вэ башгаларкнын зсэрлэршш rej£ eras.'.;?" олааз. Аданы чзддц^идс! иуэлдафлзр ез зезрлэршщэ ;.:э"пэб;: иэдэнйдj3t::h бу из ja балга сайзсинз гоаунмушлар.

Лавин ге^д етмзк лазьвдыр ки, /¿ухарцда дз^шщиои кипи/ ;,;?"нг)ея глэдэкк^этлн б;:з тохуиан саЬзлэри стяограсГик чзЬзгдзн хусус:.лэ uishsp магзрдаллари зеаскнда Ьэдэ кк^а^з? гздзр ejpsimn-

Б; на бахма^араг етаограф вэ фолклоршуиаспар тэргаиндзн con «хлердэ б;:р сира та^ыэгла гезрлзр дзрч едалшшдир ей, бувларда д;а хслхклизын .'.¡э"нззи ыздэцяидзишян муЬум саЬэлрри езудцэ зкед-т: яакшэднр. Бурада ялк яевбэдэ проф.Ь.А.1^ли<,евин1' вэ И.Ааадш-эезрлзрша rejfl еаьш яазывдар.

1. Гуяи^ев h.A, Цзииэтгаздэ адзт вэ эа"зцэл8р, Баки, 1976;

2. лодзшзадэ i,I, Азэрба0чан хадгинын орта зер г.ф"нзвя мздзнИи-^ , Бги.и, IS85.

3. Б.Абдулла^ев. О.В.Чгмадзк.швли вз фолнлор, Бакы, IS8I; harruii соси, Бакы, I9B9;. Б.А.Асланов, Ел-оба сдунлзра, Бзвы, 1965; Б.Взиаев. Аззрба0чан £слллору, Баны, 1У85; А.Еэбя^ев. Бд. нэгаэлэри. Халг Оиунлары, Бакы, I98B, Новруз, Баны, 1989; Нэгмзлро, инанчлар, олгшлар, Бакы, 1986; Й.Эфээди^бв АззпбаЗ-

Диссертасп„з ишияин зазншаснядс Азэрбоочзя халганын m3"na30j3at мэсэлэлэри ило олагздар бир снра кузлжфпзркн, хус/сл илз фолмлоратзсларш! эсорлорп дэ олдугча дэ0-г>рлч олмуздур. /А.Султаиды, У.Тзгиасиб, M.Api'4, элди^ев, А.Нзби^ев, В.Ьззщ-J6B, Б.Абдулла^л, Ц.Ьзкимов во б./\ Бу зсэрлзрдз !,'.з"нэва мэдэля^эгиг! бяр сира мзсэлпдорп арвсщврклкнш во аялар:ui осас пстигаыг'глорп муэ^энлээдаря/вмгдпар. Ладан бар-бири ядэ яки елмин /ßTHorpaä.'Uja вэ фоля лор/ бир-бярлнэ га; дшигли o;i;r??cn • сзпкисивдэ дарадилая вэ шэЬэр кз"яоби мэдэни^оггшг hscp олуи-муш ajpuMa умумалссдаряча бир эсярая олцамаеияи пзззро алараг, муда^ио^э тогдим оду пан бу диссертаси^а илз Ьакин бошлугу my3jj3h мэ"нада додцурмаг ни^зтиндз^кк.

Длссерцлси.'.аянн адробзси^асм. Иш Аззрба^чан Реепублушасн-ний Тарах анстягуг/нун Археолога ja вз егаограс^а пнсткгугунун Муасир девр етнограс^а ше"бзсавдз музакарэ едилмиздир. Дяссер-тасиоанын эсас мудаоалары Ьаггиада археолога зз етяограйик ахтаршлара Кзср олукмуш елми сессяйаларда вэ кояфрансларда мэ"лумат вера л '.швдир.

ДйС с арге с и, < а nun г.у ру лу игу. Диссертас^а кирши, yv ^эсил, яэтичз зз эдэби^ат аи^аЬистщан ибарэадар. Jmccepiacaja 156 соЬи^э Ьэчыивдэдар,

ДйССЕРТАСИаАНШ ЗОАС й!£Ш/г1У

Караидэ мевзуиун адгуаллиги, ояуя е^рзлидчз дзрзчрол, гарш^а гооулан мэгсэд вз вэзифэлзр, дшдоямэ методу, ища шэрЬ .олуная елми. „енидакдор тодгиатин ноззри вэ гзчруби зЬйм^зтя • ез эисшт узш.шшднр.___

чан шдфаЬи халг эдэби^ата, Бай и, 1УЫ; Л'й'ъгаекб халг одэбщ-¿агшща мзраснм вэ меяотм нэгаолэра, пдоззэцжг дяссерсаси^асы, W-hsh кмабхшшеи, Ба»ы, IS45; лэлгшызан дс0киг.ора вэ .

лары, БадЫл. IS£ö; Ll.hoiuwoB. Аззрба^чаа халг одр&шагк, Ьякц, 1983; С.Х,иаша0ез. jaaiajan эдеанзлор, Баки, 1973; Jyoдум^зуя зф-санслзрд, Баг.ы,-IÜ76; Ф.Ьусе^ноз.-Начало so о>;, Кэдчз,. 1у6$; Чозгая ojyny, Кз'лчз, IU60; Китаба Дздэ-Горгуд, Базы, ISS5; J .БЛскоцзалаидя, Сечялмиш зезрлэри, 1-П Баки, 1976;

Ксакшов А. Из этнографического дневника fk?n?ökj« солкая v ху~ сулн.1 an г.ализапетпеяя во .времена продолги? -дмй* лекдой, "CS. мат. для описания местное««»* я племени Капк.'к-а" (с5ш:и), бул.ix, ТдЛлис, 1890; Косвен W.O. Сеиейная община ':< патрксниг^йР, Мсскка, 19оЗ; Мюллер. А. История Ислама, СПб., 1095; С.Л.ТсХдп&е. Религия в история нарпдог- мира, Москва, 1965, и дв.

Баранчи (t-эсид "Халг базрамлари" уч бекмэяа - "Новруз баз-рамы", ."Эйинчидик вэ мэЬсуя базрамлари", "Дагакечмэ мэрасимлэри"-ЯИ эЬато едир. «Зазылы мгнбэяэрэ вэ гисмэн дэ эдэбаззат материал-ларына осасланараг бьнэ бир иэтичэзо кэлкэк олур ни, Аззрбазчан халг базрамлари гэдцм бир тарихэ вэ долгун мэзмуна малик' олмаг-ла заяаш, зуиссл бэдии хусуснзоэтлэрэ, митэлафлазэ вэ рэнка-рэнклязэ маяикдир.

Эввэл чар усул-идарэсмяин, сонра ксэ советлэшмз деврулуа рус милли девлэтчилик шовинизшшэ, амаяоиз азри-сечяалан сиза-сэтанэ бахмазараг халтымызьа мэ"нэви мэдамаззэти йсрлзрин сына-гындан матанэтлэ чнхараг бу кунумузэ колаб чатжшвдыр. Бу асз, илк невбэдо мэ"ньвиззатын са$лаги, халгаи вз ксшишинэ меЬкэм баглылыгы илэ злагсдардор.

Етногра^ая тэдгагатлар кестарир ни, ыз"нэви мздонизззтин бир голу олаи халг базромларшшн мездана кэлмэсишш овдугча гэ-дам гарики коклери вардыр. Базра.\!ларшшзцн чоху о чушэдзп Ноз-руз, экцнчилик вэ калдарл :гла баглы олаи базрамлар, ибтидаи девр-лзрин мэЬсулу ояуб, артыг ерамыздан эввэл I микаллшдэ илк форма лаша просеса вечирмишлзр. Араздыриалар кестэрмшадир ни, ha-лнн базрамларын ичра тэрзи, овлзрла баглы адэт, эн"энэ, мэрасими чэЬэтлзр Умумазэрбазчан сэчвдэси дашиса да, онларда мзЬэлли ХУоус:'Ззэтлгр дг зох делилдир. Баз амкаи дахижшдэ Ьэман чзЬэт-лгра Кэнчз матерналдзры эоасиада вермэ^э чолшюшшг.

Кзнчэдэ до Новруз мзрасимлэриндэ хусусилэ сеЬрли зеддилик рогсшшз таа-тез /7 лэвии, 7 дэфэ гонгал вэ су устулдзн тулланма вэ е./ мурачаот еда-лир. Зкэр зеддилизин бир сеЬрли рэгзм ними кеялэрмнин кбгвдаи-дчма деврунэ кеда б чыхмасыя и яэзэрэ адсаг, о зчман Лзэрбаичанда Новруз мэрасимязранаи гздимяиЗиня субут em.j3j3 еЬтиЗач галмар.

Базрамларын вэ о чуклодэн Новрузуи модели артыг орта эср-лэрдэ там формалашыадыр, XIX эсрин эввгллэриндэ Апэрбазчанын Русяза гзрзфивдэн зэбтивдзи соара Новрузуи эн"энэва мэрасюллэ-равдэ uYèjjan дэзяшаилидлэр йащ вер23 Д9> 0 эсзс мэзмунуяу сах-ламыш зэвхин бир инкишаф золу кечмиш вэ биэим куилэрэ гздэр колаб чатмиздыр.

,Новруз базрагдшыа мэншззи барэсиндэ ¿азнлы мэнбэлэрдэ мух-тэялф фккярлэр мэвчудцур. Умумизззгяз, бу базрам Ьаггшща илнин \ >"луматлара мэЕЬур "Авсста"да тэсадуф едилар. Бундан баиша бар

сыра орга эср мгэлли^яэраиии эсэрлзриадэ Новруз ез эксшш тап-мьшшр. Бурада баринчд новбэдэ Низамшшн1, Хаганинин2, Фирдов-сяинп эсврлэри гезд олунмзлыдыр. ДаИа кенига мэ"лумат орта эср елгл вэ мздэилззэт илассинлэриндн - Кэсрэванпн /IX эср/, М.Нар-шаЬшшн /X эср/, Э.Бярулавин, З.Хэзззшн4 вэ бэшгаларьшын эсэр-лэряндэ тэсадуф едя лир. Бу муэллифлэр Новруз баЗрамшшн гезд едилмэсшщ Иранын эфсанэви гзЬрзмаллзрн олзн Чэмшидин, Кезумэр-син вэ Фирудчтш ада илэ багладолар, Новрузун эяиичйликлэ ялагэсиаи во дарил хэлгилик азчизззси даакмасшш да гезд адир-лэр.

Элбэттэ, бу умуихалг базраглыньш ¿араигласыны шаЬын тахт-тача чкхмасы куцу алэ элагэлэндирмзь, о гэдэр дэ аглабагая до-¿цл. Эслиндэ бу тэгшш оа"эпэлврипэ баглыдыр. Латш Ьэмцп куплэ-ран уст-устз душг/.эси гамамилэ тэбли вэ Ьоглгзг ола билор. Ыуэл-лдфлсрял Ьэшш бзораш эфеалзвя гэЬрсмаляар илэ эяагэлэя^лриэси чз1щкэрп ксэ Ьеч шубЬзсиз «а, опун гэдимлизини во оЬгмизззтилл. даЬа артыг язззрз чаэдырмаг истэзивдгн ирэли кэлир.

Бяр сира алимзрнн фнкрнвэ керэ Дзчдз вэ Фэраг чазларшшл вадмсялдэ Новрузун гезд с-дишэсп б.о.э. 1Я мшшлщэ тзсадуф е-дялмр . Годны Езбляясталда вэ гэдпм Гйвдщодэ Новруз кечэ-куи- ■ дузуп бэрабэрлпоп купу кпкя гезд едияирдо.

Новруз морэсшллзри чзрщэнбэлзрдэр баилазнр. Вахишэ Кзцчо-дз чэрщснбэлор боаук тэпгэнэ илэ явчнраларди* Догрудур, Ьаэырда да Кэичодэ чэршоябэлор гезд олунур. Дании Ьзр Ьалда бу, дедэк ни, ''О-ВО ил булдал габагкы чзрошбэлзрэ охшачнр. Дпссергасл-Зада !.!э"луматчцларкн дздиклэрднэ ьэ иэлболерэ зсасяаяарзг ксшвдэ чзряэнбэлорпн лечо кеилш вэ тгптгпэлд лчра олу/шснн-дап свЬбэт кедяр»

Егаограанк вэ фолялор материала кестзркр аи, годим адэт во е"тнгадларз керз илид дерд чэршэнбэсм иугэдцзс сазняаиш,

1. Низссли Кэцчэви. Хосров вэ Ширин. И., 1955, о.58, 238, 239.

2. Хагани. Сечплмш эсэолэря, ьакн, 1987, 2.502-503.

3. Фпрдовси. Шахнаяе. ИГ., 1984, с.55-58.

4. Иностранцев К.Д. Саганидские этюды, СПб., 19©9, с;9б, Шар Хаййам. Трактаты, М.. 1901. с.187, Роэеивфельд В.А. Шкeвv!Ч А.П. Омар Хаййац, М., 1985, с. 163.

Матвеев К. Сазонов А. Земля Древнего Двуречия М., 1986, с.89.

6. -Зенэ орада, с.94. ,

hop чэртэнбэ дерд myîiym удеурун - сузун, одуп, зелан вэ торпа-гып о^аамасы кали ггОуд едялшццир. Jaraawiapa чзршзнбзлзр азы нами дахия олаа боз азын дерд чэршэкбосанан hap бара алэ-багды халг езукгн азия, е"тагад, аканч вэ мэрасшяэрана- зарат-, мшддцр. Букунла да гаршкдаи кзлэа или болдуг, фараваалыг, достлуг, гардашлыг, змин-аманлнг за сагламлыг ала каыа корм^э арзулашш-дир. Чзршэвбэлэрдэ яечирилзв шэнлнклэрдэ инсаныа биркз зашазнн вэ хопбэхтяаза иле сон дэрочо зэрура олан -дунзакерушу формалаш-мывдыр. Бу шэдлаялэраа башшча мэрами днсанын хошбзхт зашадышы аяз ззрура ал an Ьэзат »е"мз!глэраяэ газш as usqsôôs'î, авсаяы шзр дгелордэя у'заглащдырмаг, xejpa, захйылыга чагармагдан ибарэг сяаукдур. ; • •

Длссертасазада Новруз зрзфэслвдэ вэ Новруз куалзрандэ ачра едалза бар сыра азу а вэ ззлзачоягр /году-году, носа-носа, Хыдыр-Нзб:: вэ о./. Ьапчизда зтрафли нэ"дукаг верияар. Новруз эа"знэлэ- " ралдзн оя зачиба вшони козгрюгэйдар. Гезд етнзя лазыглдкр на, Лзэрбз„«щда сгмэш: mjepntm адз^апа ааиш, Ьамчанин орга эср м/элАазлэрд дэ гезд еткйвяэр.1 Сг>.юа;дз Кэнчсдз бар авш лама бахаднрдц. Клан тзЬвала :шз багдн базрам с*£рзсшин боллуйуяо вз бозедляюсааэ xvcycu £ашр 'вералкрди. Gïirpsjs ачы, sypn ¿е-ксала? гооулмазди» Ыэ-глззаяэр, сакккзр, мухгздаф мезва вэ иезвэ гуру су йдэ долдурудур, зукурза бозадмлар, шаг.: з'апдирыдар, плов бльлрллзрдл. Еазра;л куялзрзвдо ïomwœap галааир, аамкар занди-рылкр во игхтэлиф зудзвчэдор /гоз-гоз, бача-бзча, пула-пула, ашг-айгаг, чнзыг гурааси вэ с,/ кчра ояупурду.

Кзачедэ яечвршгэд бавга базраидар осасэа зшшчижк /бзгчы-д;д' вз босгаачыяьт»/ во малд&рлыгла ь»агул олал тзбэгзлэр араска-дз кош:з оайклинвда.. /ызсзяза, Еагбаалар вэ бакга-маЬзллэлэрдэ/. Бука бислазараг б,у байроидарна гс-ЗД сдкжлэслвдэ кзпэран буяун vaxaasu дагврзи едардк. Ба&шларда ичра едалза мэрасшлзр узаг во«д5Ш9 баглы олуб, аясашшрыя торшгломал-гара-илэ баглшш-субут едир.

Кзачзбасарда а'эгвкгл - мзрасим базрамларкадаа бира дэ Новруз зрз^осаидэ гезд едилэа илк цум базра!'адщр. Бу кЗаарамы гезд .етмзи

I, Бах. Гулазев h.il. )шстзралза эсэра, с*БЗ; Дадашзадэ М.А.

Кестэридзц эсзри» е.115.

учуй чох олверишла элин саЬзса сечилпрдя. Бела бар ялам, е"тлгад лардц ня, мэЬсулук овзола, кону мзЬз или нарымла rojy-лур. Буна керэ дэ илк шнрмчи ачкагц ола аваядли, омоуну-куяуну ониндэ, бичивдэ иечирон ел агсаггалына е"т::бар одврдилэр. Бу заман базрам иштаракчнларк мкттоляф халг о^унларц ичра едзр,--вахтялэ чох. кеяиш ¿айшвшз Ь.адаварльр, "бичянчкоал", "шум маЬ-ныси" вэ байта маЬшлар ифа едорцилор. Бу ма'нылор^н .ыстликз дассертасизада копии jep зерилар.

Кэачэбасарда ге^д едилэн вэ XX эсрая озвлллэрияз годзр да вам cash ûa'jpau "дага яечмз" базрамыдцр. Кечмишдэ маддарлнсла м отгул ода а зерла ьЬали арасинда сурулэран jarrara апары/иасы, гузулама /дел девру/ Ьэмяшэ хусуса базрам вэ мэрасимлэрлз му-шаазэт олунмущдур. Бу Cajpai.i вэ мзраскклэр Ьэм едал эдзбаззатда h oda до чел етяографак матерааллэривда адохэя "чабан купу", "ноч куну", "гозунчулар куну" вэ башга адяарла гездэ ал .шшщвдр. Проф. В.Волпзев 0азнр: "Бабаларышз тзбизгз тэ"сар кестзрмэк, ону овоунламаг могсэдалэ гозунларын дал /гузулака/ азында хусуса мэрасм кечирмаалор. Бу мэра с. и года?,: тур.чдаллк халмарын дедами иа;.!й "саз" /дел, яэсил/ мзрасими ашлэямвдир. Цэра-сш замани хусуса нзшэлор acï.a едалмавдир.1 Бу бззраэда ."cojanu" иаЬнштриаи хгсуси ;>Ьз:«шз jot вершшоди. Блр. гас:.: ясгазлзрдэ чобан во онун smojii тэ"ри$.яонир, го'лр»,:ашшгн торгцнум олунурду.

Иикнчн фосал. "Дили ба0рамвз мэрасаялэр" бар нечэ белыз-дон /Турбин баграми", "Ору злу г", ";/!эпзрр;г.лии", "Гэдкм дани азян-лзр", "Ислам :/»сишоадэ"./ ибарэтдар.

Гурбан баграми ало баглы бар сира гзда:/, адотлэр Коячздз бу кун дэ езуну г/.уЬафазэ едиб jaeajap. Уду Гошгара, Кэдзез, Кэз Имамзадозэ, Алдодэ за Гара СбиНд очагларина кгск.г-.ojs апарыкан гочларш богазина кэнчзлллэр гырмнзц кола raj и в s ja гыр-мазы парча баглэиислар. Гурбан базрамн мэраса;/.:'. илз бапял даглара гоч-гозуя sacMSjO апаран адамлар су6Ь тсздзн 0сда ¿кшгрдзр. Кун чыхан заман к оса язя гурбан даЬ.а глугэдцос, гэбул олушу в сазклыр. Кэачэдэ гоЬум-гошауоа гурбан этлнден паз ье-ркг« casad сааилнр. Гурбан ноаэя аило уззлэра алынларына -гурбан ганы чзииряор.

I. Бу бар-'дэ бах: Еэлизев 3. Газнар саз чеилэса. Баки, IS83, с .28.

Олэнлэрля pyhy бу куялор jaB едидир, адагллар блр-биришл овило гояаг кэллр, яшпашш гизлар учул Ьэдяззо олараг Ьэлалы, бур;.;а шгкэ dyjfîyзлу гоч келдэрллир. Мэрасши чоЬзтяоринэ корэ бу öajpaH олдугча чох Нумаляс? вэ истэкли бир бл öajpaMbt 1шмд гцзмэтлондкрилмэ^э. 7iajnr,niip.

Еглограпдк матсрлаллар кестэрир кл, тарих бозу Кэлчэдэ оручлух1 кзрйслмя отраф язядлзрэ ¡исбзгэя даЬа ардычкл кечирил-ккщдир. Ору ч луг ¡онлопвидэ лэзир, фитрэ вгрмэк, баграм кулуиу гезд ей su, Ьзмчинип гебир устз кодаб вланяэрин руЬУяу эад етизи, jacüíi, Гур"ал охутдурмаг одмувдур.

МэЬзррсмлик, ма"лум олдугу ивд, ас лам дашшдо щэ мэзЬэби ддедардзри арасшда даЬа кешш звоылкьки морасиллордан бирадир. Бу мэраслмэ Кклчшиш оуннд ыззЬгбинз дахкл олал диадарлар ара-сында да блкалэ галшшдогшш сезлэдэк лазшдцр. 1930-чу илэ гэдэр бу морасшл Кэйчэда даЬа шиш sarja еда кечирлямищдар. XIX вз XX осрал эзвэллзрандэ Кэлчэдэ кучзлзрдэ ичтяглал газдада шалсез вурмаг, баи japaar, Bisöoh чихоргмаг, Гасш очаги дуззлг- . ыея, сййэ вурмаг, 'ojhhiis кэг]ол kcjmsk вз салрэ марасиылэр чох' ллкниаф етаиадир, 1931-чи илдэ маз азыйил 24-дэ мэЬэррэгллйк har-гылда верллэл гапулда длин вумазиш шахсез-вахсез, эда.лларыя ез-лгринэ флзкди з.-аб вермэси, хэлчэр вэ зол чир вурглаг, ушагларш башьшы улкучло нзргаз, евлэрдэ ï33ûjja сахламаг гадагая одялди.* Лакил солралар бу мзрасим бир труп дилдарлар ичзрасяндэ сахла-иг.у.ла вэ ичра едллл:ишдпр. Кэлчэ захшшыгилда, шзЬзрдзии что мэсчвдиццэ вэ Хокбулог за^ашвда уэук иялэр мэЬэрраляик мэра-о ими кечарилмаадр. Сол цдязрдз сезуя ас л мэ"цасызда влчдая азад-дигшш зол верипдйЗйндзн, мзЬэррэмлш мэрасшлц дэ цксбэязн кешш гезд едитар.

Дйссертасизада кзачзлалвриа мэшэгиндэ вз д«ти.\:аи Ьззагал- • да ислам адзу вэ эа"энэлзршшл мевгсззивдн msíikom ошасы Ьаггында келиш сеЬбэт кедир.

Кгвчэбасзр вэ Кзлчз эЬаласилил мадшэтяндэ, тэсэвзурлзрйядэ, мграснмлзрладэ сахланшш ясламагэдзркд дшгя баяшгари /анимизм,'■ гогемизм, фемаазм, сеЬирбазлыг-вэ.с./бу куцэ ними сахлашлмаг-•даднр. Индазз киш'Кэнчэ зЬэляси арасняда ода-очага, даша,

I. ябдулла^ев h. Ислзмын мзЬэррзмлик мэрасими, Баяы, ISS?, с.83.

магаралара, су ja, агач вэ батяалэрэ, бэ"з я hojsan лэ гушларз, руЬлара, овсуи вэ опуя иухгояиф формалпршю янэм вэ куглаялар • Звшзмагяадар, Бу дала аиаалар барэдэ дассортаса0ада кег.шв мэ"-лумаг иернлир. . -

Учупчу (Тюппя. "Халг Ojya за оолэачоляра" здлагшр. Бу cloc-лпи бар печэ бодмзсшда /Ияяяа лдазя ойуияэрп, "Зорхаяа", "Кяш' ojyn вэ э,)Лэячзлорк", "Гадил ojya зэ э^лончэлора", "Чозгяи"/ Кзнчзбасар во Коячэ апалпеа арасияда лап годам зсмаллзрдал кояаи jajuJLMKiii бар сира халг о^у;; зэ ОоЯзнчзлзриндзя бзпс олуяур.

Чел eïiiorpacïnK вз одебя^ег катеряалларшши таЬлялд г>сасын-* да мззмун зэ форма бахкзщиш слдугчя зоакаи зэ чохчаларлы олац A3spöaj43H халг одалариш сзрта. олараг акагацаим гаода узрэ госпяф етазк олар:

I. Рэгсдахала ojynrap, Mspacœs оазшшрп, 3. Цсгпзх ооуи-лара. 4.Iímíík:3;i мэгглуялу оз.ундар, 5, Узаг Ооуалари.

Гсад етмок лазамднр un, тэгдкм одуяан 7 осилите дахал олая Cjyu;iap:,iíi hop блрцшш озупсу.зхсуе хусуся^отдорц ало j aliará, таумп чзИоглсра so ол&нкглсря до чохдур, Халг о^уняари ¡порпсвя-до г.чт;;кая мззпуилу сдонлар кзрагли во ябогсгглаздир. O^ynsop,-?1 гяягид, iti-ûa отло, аозо.-.ч?з зо u-ррйвдб йога з дер;: gcvíiy габаркг костс?р;;ро

Чндпр japuEsapn, чолх'аа, ионах, зорхалз, гурд ооун?, сззир, n:ij.a;;a г;о ox, с*ршдааг, баЬарбзпд, нзрд so 0,7- да:ла олуя-

ларн llnvio сЬалпсп арасшща кзнлв зодошзцр.

Олняар ачзраспкдэ табъчъ-л хапаш ¿о^илав' аорхаиа рдгдац о^унудур. мувзоаг иснбо es одэба^и мо$вр::аллэри тауэ сиарылаи порчдол арзэдир :алпр костарцр да, уиуг«\з,,отяэ, Аззрба^чапда зорхаиз зо ojyu пр:шс:шлэря senosu .;е;)па то^да зэ гсэртд-р чзр-чхзееапдо олмуидур. Буаяар орга эсрдордэ олдугу «k«i, ХХХ-зя XX осряд сззэляоряпдо дэ GjiUí .".эзеднда дзъаи вгсяадар. Bjm тепдон-зол етяогра.Тая штзрааллзрп зэ глсцбэизрдо веррявд йвсвах>яор, {юмчшшн Кавчашш даааргшшслнг иузоцшщэ■ саххаячт: зорхаиа-алэтлэрл аубуг едир. Зсрхзка, Копчэ.дэ дахял одмоГ-

ла; Лзорба^чан пзЬорлзрппдо иягплаба годop «озчуд одмуш дчтимаи идаап годбарлзргшая яечаряади^я хуоуся бяяалардз аерлоя!ярд:г.- Су баналар срагдяал вз оядзгча, марагда мз^лэрльа1- ясмпознсй^асына мзлш( пдя. XIX зср лэ XX зардн звпзлдзривдз -Коячадо зорхаяа изЬзрзн мэрцззяндэ ¿ерлсагляпдир. Ojyn кэоззралзп зсас мог О

бумаглы 4-opMSja малик олглущдур. Зорхапаларда/зедца пав идаан сдулунун кечлралдкзи муз^знлзадйрялшвдир. Бугуй ojgfH газда-лари мусиги аяэ ыушааогг олунурду.

Азэрба^чаиын вэ Ьэмчанан Кэнчэ миллц ojyanapu ачэрисандэ ез аэдамлаза, кутлзваляза вэ зЬзмизззтинэ керэ чозгаи озуну ■ практик бахиадан оддугча кзрзкла са0ылырдн. Бу озуяуа мадааа кзямзса, тараха вэ Ьансы халга мзхсус олмасц Ьаггывда фаиирлэр мухтэлиЗдир. Бу мэсэлэлэр дассертасизада этра$лы ишгландырылыб,

Геод етмзв яазщдыр к к, чозгаи олну аяэ элагэдар бар чох 'Орта зср ыугзфэяклрлэр'чш«' зарады'чилыгыада, эдэба-тарахи мэкбэ-лэрдз бу вэ ja дккэр ге^длэрэ аэсадуф олуяур. Буялардан Гзтра« Тзбразана /II зср/, лаганани /Ш зср/, Нзсимана /XIУ зср/, Ьз;л-чшаш usinhyp Дэдз Горгуд дзеетльшы вэ с. гезд етмзк олар.

Мараглвдыр ли, човгаа озуву алэ Лзэрбазчанда гадтлшар да мзегул олглуляпг. Бу Кизаыящш "Хоаров вэ lilapaa" лоемасыддо ке~ " паи тзсвкр олуяур.

1ивч8далорйЯ ыааазтивдэ бар сыра ojyimap да /сурпапаг, ба--Ьарбёнд, паяагг£-да оЗуяу вэ е./ кешш ¿а^ылиывды. Чол егногра-йац катераалларьша аезеои дассертаса^да бунлар Ьаггъшда этраф-ш мэплумаа' верилир. Бунлардая башга аэрд вэ шаЫат кдааа ojyu-ларапн да уауилаг олглаз.

Кзачэдт ззхтадэ кеши jajumaiar вэ сонралар арадап чвмш, бар сира у шаг вэ ^евдвзие ojyiwapu етаографаь матерааяяар зсаскнда зсяадэл ащар оду «враг бзрпа едавшщцяр ./"hapa j кэиэлп кзлая", "1'з:лэ~гз:лз", "кэз багдыча", "Ьуздум-агач", "чумур-чумур"; "клзлзнпач", "длрз дэз.'лэ" вэ с J.

Дассергасдорца тз вэ тадив озуа вэ эзлзячэлорааэ хусуеп Зер -верадллэдар. Гадин ojy,: вэ з^зцчэяара за чох аииэ мзашзти чорчавзеивдо ачра едилардл. Бу озулларыв аэзэр-даггэта чолб едзн "Кулкзз зазлйг", "гизлар-кечэ", "вэсфа-Ьал", "гачам дай", "бзн'бзшз" озуадары хусусадэ гезд олушалыдыр. «злздчэлэр дэ /"Булзг баш", Гарадинмзз", "J еллзнчзддэ зелдэамэ", "Мэн чоба-аа;л вермэрэм"/ чох глухтэлиф вэ рэакарэак ада. Кэнчэ .шэЬэра oj'Jh аз э^лэнчэлзра ачзрасиадэ чвдди-пешэ, ¿агр дзраазсй'вз чинсэ хорэ чидди груплаима мовчуд идя. Зу да кэнчлэрин маигулиз-

I. Нязшл Кзлчэва. "Хоаров вэ Шяряя" Балы, 1382, с.95.

зэтлзрянвн МУХТЭЛ1$ЛИЗИЯДЗЯ, аалэ-мэишэт хусусиззэтлэриндзн праля кэляр.'

Эдэби^ат ¡за чел етногра$ш< мзтерпалларшшя тэЬлала яеста-рлр ни, Кэнчодэ яечмищцэ пеню ппэ бог;ш о^ун вэ ззлэачэлэр дэ мэлшэтдо даЬа кениш залнлкипкн. ЩубЬа ¿охдур хш, халг озун вэ э^лапчолзрл етносун мзяшэти ала, hsjar тзрзи идэ багдн зэрзн.мыи, сшун арзу вэ истакдэраяи зкс етдяргмнвдир.

Натича.гз тэдгагата у.муыилзддиричи зеку я вурул-v.ycjyp.

Араидармалар кэетзрлр кя, мэ"нзва кодзаа^озтия башга гоншу елкзлэрлз элагэли азямлдз еарэналгласа Азорбазчая шэпэрлэршта мз"цэвя мэдэки^зтопш зоякляла^аяя вэ озунз^эхсуслугулу аккара чыхармаг учуй кетш шиавлар ачир. Бу-елкэлорлэ тачарзт вэ ягтп-сади элаголзр гаубЬзсиз азэрбаочаплиларын мэ"ноая мздонп^зтиадз охшзр эламзтлзрцшш дэ ^араямасшщ csôsti атаувдур. Сну да гад етагк лазаздкр ли, ¿ааын Шорг халглзравш иэ"нззи модгнл^ошша яяилшайтвдэ азэрба^чгшлилэрыя да тлодянпjjэтяшзл ió"cj¡pana ишюр етмэд олмаз.

Koirao матершяларшш тэЬлад едоркэа бело бир иохячозэ кэлм?« олур RR, базрангархш бар чоху йцумазгрба^чая характер:: дапшасына daxKajapar бэ"эя базрамлар бурада шюбэтои зонф /ешш-чвлйя во шздорлигяа багли бэдешшр/ ишшзжф- ешвдп. Бу да Кэнчзяяи зсасзц тачарзт вэ сэнэдкарлыг mohepa овтсн xrcycaàje-5ивдви ирэли колцр. Лакай бупу Новруз иями лчушаа ccynjjs да-mjaa базрам бдрэслэдэ демзд отказ., Новруз чох моЬзтяи, чох иэросюлли ба^рзм оядугу гчун бурада иуспга ззлзпчо, оаув, зарш-лар, pare, i]a;iaöa;n.!a, теоаряавдиршши сзЬ.яочаклгр, tíaoosaiap sa hs:,í до .гонаигервврлак, хот арзулар гоЬуылуг вэ ro/вцулух? мт-¡¡асабзтяори киий ancana вэ ыгишт хусусироти доказан оияллэр оэ ©ясшш даЬа /свилш тапкшцйр. Новрузда фала бзшо, гоягал зэ. су архы уоэтцдоц .туядавиа марасшдяврд J ахни Ш'эрг ояизлзрпяия . гадим халгларшшн мзрасимлзря илэ сзслэшар.

Совет haKfiMUjjawi яллзрлвдэ Ислама, ояуя марасим вз dajpoM-лярына, йлвин диии и'намяара горша ссэуи зсл мэ"насыпда сэдиб ,)уруиу тэгаял едпдди, Таачо даня вдоологада дозил, Ьэбелэ снуя , азш! вз базрамлари да еоааян сурэтдэ сарсылди, 'онларыа бар hac-сзся тшашшэ унудулду. HapinjaauH кестэриш ало сун"я сурзтда формалавдырлиши "зспл совет (Зазрэилары вз мзрасимлзря" тобляг олуимага башяанда. Б? "базрамлари" еши чэЬзтдэн асаслбнднрмаг вэ кеяиияандярмэд учун иоаографпзомр jaa wm> Л акт оплар

хаяга забаичи слдугуадаа сл араоывда дэриа из'бурахмадц вэ сон длязрда чгшй^етдэ баш верэи демократяклггао просеслэра идо элагздар ояараг унудудяу. Лашш моашзздз вэ ыууряарда езгаэ -дэрлп к ей салаа базрамларан чоху бу куцз ламп сахяэшлцр /Оруч-луг, ryp"аа вз с. tíajpa.v.aapL:/. Бунуала белэ reja, етмзд лаоыдлыр на, глуасяр дезрдэ эсасоа коичгшшэряз дандарлари арэсапда давай с-дэн намаз ajana оз эввэлня х&иэрогиш сахдаэдшвдир. Шзраот газдасына paajs? сдиб воиаз хняав давдаряар да демзя олар к л, такакалэ аза/шэдир. ОДюррамлпв иэрасв&щ кечыивдэ оддугу га^да-ларла ячра одуамур. Бу лэрасам озунун кутдзвл давя атаазпш, Гасил охаги бззй.иш, ацурз залала бас fcipxer, зояяз к sí о п - ке j— мзн, бздэкэ хгсарэт,всрдэк вэ с» аама адзггдэрннп игнргдадир.

Ислам дакййдэ осрязр бог.у ^ерваикслш а^аилзр сасгема чох 6»зук рол ojnajup. Кгвографи« соргукср кезтэрар un, Коцчод© дпидаркар ;ь.ла,м сЬкадларпиа, гзбул е-длзклз ¿аааш otiyu азиикзраяэ,' базрал из адзгл&рапо KYOjjca из"дадз сирл едарлвр.

Мз-'кззл шдзяязззган куЬуи саЬолорипдвц бвра ода» ojy¡¡ зз золздчрлэр ераг.:аадая аавэя (1ор:дла;::л1:;и Еукер адсг ва порасвшэ-ралз сзслзшр ьэ бувлярнн чохуяун зсасиик се!и;рбаз;щг зн"енолэра тсшвйд едкр. "Аззрба^чаада \roaspia;;:.:;:n бз"за ojya вэ уяеурлзр ез бавясвгачквы гсдоц ваиаиларан сеЬлроагдш-аядад аир".1

/шарж я тздгш'лглар хакг ojytt be гмягичзлорзни г.$а хорзк-аз кбрз до глзз.луяуяа ооаоон бар ¡шчо груди белгло^з км;; s а зерар. Бу Ъуглаззрбазчаа coynjjsoa дэеаег» да Кончав до опу язтбаг стаза о;хор. Оад да го^д g-âïkî кагпдер на, дцссортасажала тос-варй.воралзя бэ"за озук во озтгоачэязр /зорхапо, човгал, йзгвр во б./ Дпоялс /гс/дл ¿унаа бдзди вз зашхтлыг еяяоЬв/ псшшккаря цдэ охшрлыг тэидцд едкр» Ьеч stóho jorqçyp ка, бу озуя вз э0~ язачзлзр Лззрбаачзя зкдшлпдэ, $ор:сашЕшо сояракн дезрлзрдз тшшф езияи вэ оадархш бэ"залзра баздк кунлзрэ вздор кзлдб чаогшвдяр.

Белзлякло, дассермсноада вераи&а зазнлардаа пз"лум одур на, Кзпчз шэЬэра вэ Кзнчгбасарда зазыЕлии базраыдар озун вэ эздзнчз-лэр.бар сыра жестзричяязрз корэ бухун-Лззрба^ч^и учуй хасдыр.

I. Бац АлпаЬзердаоев I,í. Аззр баз чан геагры гараха. Ваны,

Булу.чла бела шэгюр эЬаласяная мо"нззй мздэнилэтишш бу cahs-лора оз лопал хусусялззтлзрияо корэ республиканца башга реклоя-ларшщап фзрглзяир.

Бар «чтимая Ьадлез шма бз^рамлар хаягия Ымазнида мАга J ер т.утур » Баорамлары тзЬяал егиоияо дезрул cu jacú, ячтемаи бахшаларшш, халгил тарлхаяа, ио"пзва hojannui, мухюлкф сосаал тобэголэран аде-ja во ыараг даярссшш io"jiui етаса -лар.

Eiaiorpa-Jaa аз эдзбя^ат глатсрладяаралын тэЬлали кестзрар аа, архаик öajpauaap тзптйнзяи ночмарди, лакан цутлзза характер дашыиырди. Бурада гадшшар вэ ииилязр ojynyfi бзрабор Ьугуглу яштиракчилари оа^идирди. Соиралар орта осрлзрдэя башла¿apar, баорамлар оз тзнмнзли^я длз форглэнглэ^з баслэокр. Тэдричон бар скра ба1)рамларда,.хусусп ojyn вэ гдлзнчэлзрдз дшшлэр за гадыялар адалыгда дштарая едардор. Лпардыгтдга '.годгагаг пшлэрд костзрнр ля, 6a¿pai«wap мэдоии^эт феяогленя дгдш чохчоЬзглидяр. /психи-флзиолози, сосиал-есгетнй зэ е./. Она керо до бадамлара комплекс Ьадиада бахмаг ззруря олмувдур. Ба^амларыя, ojyií вэ золзячэлэряя гурулушуяу вэ Maímjjswrn ¿алшз бу ¿оляа ачмаг

МУМКУНДУр.

Гв0Д етглзд. лазьвдир ии, hop бир öajpaM кораешлэ баглэдыр вэ мерасим саун торкяб Ьиссосяяи тэшяил едир. МаЬиаЗ« ззз форма • е'Чябарилэ баораылар коллектив фзаля^зггдар во сна керо до бу-туя интярак едэялзр ез CMocnjaЛарины во Ьо^зчаиларыни бяркз нила^аш б'гдиралэр. Бз^рамлар халгда бярлак якеедзпшш ашцла^ая . эя кучлу то"сар васии'эсп иими муЬум зЬзмя^отэ мандкдир.

Диссертасяоаяия мовзусу узрэ ашагвдакы могллэлзр чад едял-мивдир: ■ -

I. Базам адэг-эн"энэлзримиз фолклорда -'"МзрЬакэт" яурнали, ß 5-6, 1992-ча ил; csh.27-26.

. 2. "Дэдз-Горгуд бооларыяда гэдкм roo адэмэря" - "Елм" • гззета,аоул 1992-чи ял, № II, coh.4.

3. Созуя cehpn во гудрэгд - "Аззрбаочан гоблэтк" журналы, . ifc 3-10, 1Ь52-чя ил, сsh.17-19. • ;.'

4. Кзачздо килла халг олядаркна дайр - "Азэрбалчаяда археолога^ вз етнографи^а елмязршшн сон дзгачэдэранэ hoep• •• олуямуш алми ионфраксыша марориаллару'.', -Бзкы,, 1952-чи ил, с oh.175-175. . ■ '.:Ч. . ; . v:

5.« Кзнчз ,зЬалисиния бэ"зи гэдим даня'хшам вэ азиялзрянз

дайр - "Бл'1 куриала, IS93-my ид, Js 1-2, сэЬ.152-160.

6. Кэичэ эЬалисмнин бэ"зи дина инамлары Ьаггьшда - Азорб.ЕА А.А.Баяыханон аднпа Торах Иистигутунун Лзарба^чаа тари-хи гуруму. "Азэрба^чан гаряхшшн проблшлэри" ыэгалэлэр топлусу. I Ьиссэ 1993, соЬЛ09-Ш.

7. "Энзэла Ojy¡\y"na даир - оенэ орада. П Ьиссэ, с ah, 192-194.

РЕЗЮМЕ

кандидатской диссертации Пашаева Сайлфа Садник оглы "Духовная культура населения Гянджи" на соискание ученой степени кандидата исторических наук.

Духовная культура это один из-показателей самобытности парода и нередко определяет его этнический облик. Духовность всегда опиралась на преемственность традиций, сохранение и функционирование которой в определенной степени связано с устойчивостью и относительной консервативностью самой духосной жизни. Илученив" данной проблемы сегодня приобретает особую актуальность, ибо за годы советской власти духовные ценности, г частности многко праздники и обряды считались "религиозтми". Утверпсдадось, что основная $увкетед религии и религиозных праздников будто оаключзлось в "чллюзиорной компенсации житейских тягот". 3 связи с возврэтзбниоч в последнее громд к ястокам духовности, к исламу, в частности ас— ¡/алии общественный интерес представляет многие мусульманские праздники и обряди.

Основная цель - этнографическое изучение духовноП «какч населения города Гяндги а XIX - начале XX вв. Задачи исследования опираясь на этнографические фвкти выявить особенности оспорит: отраслей духовной ;-:;;;пнн, раскрнть и нажгло оо'основзпнно региональное и об1цеазербапд;:;онскпе черты духовной ;;:нзни горожан, раскрыть сущность, содср;::5н;;з, самобытность традиционных праздников, игр и рарвлечекий, полазать их трансформации и трансмиссия. Хотя . Гянджа считается одним из культурных очагов Рссцуб/джк, до сих пор его роль и г.:епто в формировании духовных ценностей аоербэг.-джннс;сого народа не было о5~ектсн специального исследования. В исследовании определенной степени выполняется данкнП пробел. За_ последние десятилетия появился ряд исследований, поевпденныэ раз- ' личным сферам духовной ;кизни азербайджанцев, и которых они рассют-рипаптся пресмушаствонно в фольклорном и историческом аспектах. Многие стороны духовной жизни города отражены в усткси народно,.! творчество, затронуты в роботах средневековых авторов, 'в'пориоди-. ческой русской литературе XIX - нач.XX п. (газ.'"Кавказ", "Каспий", "Кавказский календарь", а танке в "Сйорншз материалов.для описания местностей и пламен Кавказа"). Интересные сведения' встречаются и в произведениях азер&эйдаанскях писателей, просветителей и уче~ . нык - Ю.Чемвнземенлн, Н.Нариманова"» 1\Зардаои, М.Шахтахтинскога, '' Т.БаЙрамалибекова, Л.Алекперова. За последние годы появились рз-

ботьт Г.Кулиева и М.Дадаагзаде, гдо затронуты многие вопросы духовной культуры. Работа написана на основе полевых этнографических материалов, собранных автором а 1286-1990 гг Широко использованы такте источники и литература. В диссертации рассматриваются , Народные праздники - Новый год-Новруз, аграрные праздники, церемония перекочевки на летние пастбища. Письменные и другие яите~. ратурные материалы показывают, что исследуемые праздники отличаются и высокой художественной -особенностью. Отмечается, что праздники возникли как социально-детерминированное и соииольно-психологкческое отраженг 1 производственно-трудовой деятельности 'населения. Выявлено происхождение и формирование Новруза. Показываются генетические связи между праздниками Гянджи и сопредельными регионами.

3 диссертации выявлено и анализирована структура праздника, определено с--отношение общего и специфического, поздкейрие модификации и конфессиональные наслоения Новруза. Новруз в Азербайджане имеет глубокие корни и начало его формирования относится к первому тысячелслтю до н.э., а окончательное формирование - к средник векам. Большую роль в духовной жизни горожан сыграли ка~ лендгрио-обрядовые праздники, проводимые накануне Новруза - праздник первой борозды, обряд перекочевки на летние пастбида.

Зкачи1 з-пьное место в исследовании уделяется мусульманским праздникам и обрядам, где описываются праздник кертвоприноаення, пост "махзрраклик", религиозный синкретизм (реликт домусульман-ских верований и взаимоотношения их.с исламом). Отмечается, что наряду с обцеазербайджзнекпки в Гяндксе наблюдаются региональные особенности мусульпнских праздников. В частности, в отличие от сельских местностей в городе многие обряды соблюдались более последовательно. Показываются традиционные места проведения главных праздников, игр и развлечений.

В связи с демократизацией общества, в настоящее время, население города, особенно молодегь возвращается к истокам сбоях духовных ценностей. Отмечается степень сохранности и ранних форм религии. Специальная глава посвящена играм и развлечениям, где разрабатывается социальная сущность многих национальных видов ' спорта (зерх&на, човкан, шатыр и др.) Разработана типология игр (обрядовые, дуговые, а также социально-осмысленные. Многие игры имеют воспитательное значение. Наиболее популярнши играми, распространенные среди ж/телей города были "чоЕкакп,"патыр", "папах",

"Гурд оюну". Анализируются генезис и особенности "зорхана" и "човканл". Выявлены и реконструированы ряд забытых детских игр, традиционные развлечения девушек и женщин, которое проводились в рамках семейного бета.

В заключении диссертации сформированы оснорные выводы диссертации, определено историческое и практическое значение традиционных праздников, народных игр и развлечений, ка,. историко-этнографический источник. Материалы, излоиен-'це в работа аозролякт • гфитя к выводу о песьма сложном и длительном процессе генезиса традиционных праздников. На их формирование оказали большое влияние торгово-экономические связи и этно-культурнке контакты. Нельзя отрицать и обратный процесс влияния культуры азербайджанцев на развитие духовной жизни народов Ближнего Востока. Несмотря на объявление Советскими властями крестового похода на уничтожение национальной культуры, азербайджанский народ сумел сохр^ мть сеои духовные ценности. ;

SUMMARY of Thesis by Pashayev Sayyaf Sadnik ogli "The Spiritual Culture of the Ganja Population" for a Candidate's Master's Degree.

The spiritual culture is one of the indices of originality of the people and often defines their ethnic appearance. Spirituality always rcMed upon the continuity of traditions, preservation and functioning of which ie connected with steadiness and relative conservatism of the spiritual life Itself.

Today study of this problen acquires a special actuality, for in the years of the Soviet power the spiritual values, many festlvea and rituals, ill particular, ware considered to be "religious'", They maintained that a main funotion of religions and religious festiveo w&a oe if illusory compensation of everyday fcui dena. Recently in connection with return to sources of spirituality,- to Iolara, in particu1.«?, many UoBlea festivea and rites present large.enough social interest,

-The main aim ie the ethnographic study of spiritual life o: the Ganja population in the XlXth o«d beginning of ths XXth century, The taBks Oa reoearoh are revealing on the basis of the ett nographic facts. The pecularities of the nain fields of spiritua lifts, discovering and scientifically substantiating essence, con tents and originality of the traditional festivea, games and entertainments, showing thair transformation and .transmission. Though G&nja is considered to be one of the cultural hearths of Republic, its role and place in forcing the spiritual values of the Azerbaijanian people has not been yet the subject of the spe cial research. In the research this gap is to a certain extent filled up.

In recent decadeu one can observe a number of researches dedicated to ths different Bpheres of spiritual life of the Azer baijanians ivhere they are examined mainly in folklore and historical aspects. Many aspects of spiritual life of the city are re looted in oral people's art, affected in the works of the medieval authors in the periodic Russian literature Of the XlXth -beginning of the XXth centuries.(the pap. "Caucasus", "Caapiy", "Th<5 Caucasian calendar" and. also in the "Collected material© for the description of districts and tribes of Caucasus"). The • interesting date are ast in the works of the Azerbaijanian writs '«¿lighters and sclentista such as if.Chemenztminly, N.Hariraanov,

G.Zardabi, A.Alekperov, In recent years there have appeared the «

works of G.Aliyev and M.Dadashzade where many questions cf spiritual life are touched upon. The works are written on the basis of the field ethnographic materials collected by the authors in 19661990. There are widely used also the different sources and literature. In thesis there are considered the people's feotives such as Ilovruz, Kcw Year, rural feasts, the ceremony of moving over the зиятэг pastures. The written and other literary materials show that the examined feativeo ara also notable for their high artistic pecularity. There is noted thai; the feetives appeared as socially determined and socio-psyehologic reflection of the industrial and labour activity of people. There ig made known origin and formation of liovruz. There are sho-.vn the genetic linkrs between the festives of Ganja nnd.those that are carried out in-the regions contignoua to the city.

In thesis there is revealed ancj finalised the structure of a festive, defined a correlation between the common end the specific, the latest modifications? and confessional features of Ilovruz. IJovruz festive in Azerbaijan has the deep roots and beginning of it arising relates to the first thousandth of B.C. and final formation to the Medieval age3. Иге great role in npiritual life of citizen belong to the calendar-rite festives held on ti;e eve of Hovruz - the feast of the first furrow, rite of moving over the бшпшэг pastures.

The significant place in research is given to the lioslem fca3ts and'rites, there are described the cerenony of sacrifice, post "Maharraralilc", the religious syncretism (relic of prenoslen faiths and relations with Isloa). There is noted that in Ganja along with coEvnran Azerbaijan festives there ara observed the regional pecularities of the Moslem festives* Particularly, in contrast to the rural countries, in the city they observed many rituals mors consecutively.

Then, there are shown the traditional placsfl of carrying out games and entertairraenta«

In present, in connection with democratization of a eociety, the population of the city, a youth in particular, returns to the . origins of their spiritual values, There ia rioted a degree of safety and the early foias of religion, >

The special chapter is dedicated to' the games and entertain-raents vvhers thsro ia worked out social essence of mnny national types of sports (zarkhana, chovkan, ehater and .etc.) . There la

'worked out the typology of gamsa (ritual, everydny and socially sensible). Msny gameo have an educational significance. The most popular geric.B spread aaong the inhsbitanta of the city '«ore "cfro-. vkan", "ahatir", "pnpakh", "gurd oyunu", There-ia analyzed genesis and pecularitieo of "sorkhana" and "chovicarl". There are brought to light and restored corns forgotten childish games, traditional entertainments of the- girls and woncn which were held within the boundu of the family ir.ode .of life.

In conclusion of thesis there are drawn the sisin conclusion« of theois, defined the historical-and practical significance of traditional festives, people's games and entertainments .as a historical and ethnographic source.'

1'n.o ciafceriiila set forth ±'a the 'vark allow to draw the conclusion of highly complex and prolonged process of genesis of traditional feasts. The tritdc and economic links as well as ethnic and cultural, contacts have e::crbed a great influence on their formation. Vi'e rauat not alao deny the reverse prooeoo of influence of ths AsorbaijaninhB' culture on development of opiritual life of the peoples of the Ke&r Hast. Dsupit'e of declaration by the Soviet power of crusade- airaed at distraction of national culture, the Ar.orfcaijnuien people have oaiinged to preserve their spiritual -values.- .-. .