автореферат диссертации по филологии, специальность ВАК РФ 10.01.09
диссертация на тему: Фольклор свадебных обрядов Кашкадарьинского оазиса
Полный текст автореферата диссертации по теме "Фольклор свадебных обрядов Кашкадарьинского оазиса"
УЗБЕКИСТОН РЕСПУБЛИКА СП ФАПЛАР АКЛДЕМПЯСП АЛ1ТШЕР ПАВ01Ш ПОМПДАГП АДАБПЁТ ППСТИТУТП
Цулёзма ^укукндл
PfQ и
ДАВЛАТОИ ШШЪр Хужаниёзович
УДК 398.3(575.192)
КАШКАДДРЁ BODACH УЗБЕК ТУЙ МАРОСИМЛАРИ ФОЛЬКЛОРИ
10.01.09 — фольклоршунослпк
Филология флнллрн номзодп плашн даражасшш олнш учун такдим этнлган диссертация А В Т О Р Е ф Е Р А Т IT
Тошкеит — 1996
Тадцпцот Узбекистан Рйспублнкаси Фанлар академияси А литер Паноин помидаги Адабиёт шгститутишшг фольклор булимпда бажарнлган.
Илмий р ах б ар — филология фанлари доктори, профессор Б. II. САРИМСОЦОВ
Расмий онпонентлар — филология фанлари доктори, профессор
Б. ТУХЛИЕВ
— филология фанлари номзоди, доцент Т. АШУРОВ
Етакчи м у ас.с аса — УзР ФА X. Сулаймонов помидаги цул-ёзмалар институтн.
Х^имоя 1996 йил « » соат /3 ^ да Узбекис-
тан Республикасц ФА Алишер Навоий помидаги Адабиёт институтн х;узуридагн ДК 015.04.01 ракамли докторлик илмий даражасинп олиш учун диссертациялар ^имояси буйнча бир-лашгап ихтисослаштирилгап илмий кенгаш йигилишида ут-казилади (700170, Тошкент т., И. Мумилов кучасн, 9-уй).
Диссертация билан Узбекистан Роснубликаси Фанлар ака-демияешшиг Асоснй кУтубхоласида танишшп мумкин (Тош-кепг ш., И. Мумииоц кучасп, 13-уй).
Автореферат 1996 йил « ¥ » да тарцатнлди.
Бнрлашган нхтнсослашти-рилган нлмиц ксигаш г тлбн, филология фш доктори
ЖАЛОЛОВ
ИШЕИЕГ УКШИЙ TABCHííI
?^авзунянг долзарблстз. Туй тсанилт ащг-заяоватз, габЕай, маънавий-ахлокий хамда зугэтий эхтиёзларя асогада зукудга кадий, узок тарюгай таравдпёз; босклчларшш босяб утяб, зсозяргя Kyiuiapnuz3ra4á етиб келган ва истикболда хам иаъказпй кздринт- ' ларпхиз таркибяда нустадаач сахсланяб г?оладягаз ыуътабар xasrut марссимлар мазмуасидая иборат. Дархакэдаг, "туй" сузя (атааа-сл) оилая утказиладпгая кароспмлар хамиа вакт» дамма доЗда кг-саларнпнг талаб ва зхтиёгя Оман утказилар окая, уябу хаё?гй ходисаншг турли элатлар, халклар ва каддатлардагз вузудга кз-лкш тарпха, паклларп, тарихан касб этган хусусгштларпяп урга-нип, унинг таркибида сацланпб долгая умумянсонай, миллей за ка-халлпй ижобий анъаначарянц сакдаб колип; уларнпит рпзохга учуя икконйятлар ярагиш; полок, давр талабларпта мое яелиаДаагая ди-хатларяни ислох этшп элвунослик, фольклорлуноелнк кабя фая со-халаринаяг мухии вазяйася хисоблакадз. Ала пу нуктад назардая ёндоиилса, тададкотимиз мавзупнинг долзарблягя' «уйядагиларда кузга гаплакадз.
Екрлнчидзя, узбек хал.'стга zoo туз мароелмларл газлуяда ГСап^адаре вохасада яеозчд узбеклар туйларининг гугган Урни; умумузбек туйларя аньакаларн гарнибпда махаллий ахола гуйдарп фодьклорининг урянни аниклапда.
Инкинчйдан, у;-) утл узбек мадаяпятп таряхяда воха узбеклари туйларига хос анъаналарнинг тутган урна ва ахаыпятанз курса-тшпда.
Учннчидан,. узбек фольнлоряунослитпда ?уй маросашври фолънлоргня регионал (худудий) иатериаллар асосида тадккс эглп вдатидан мазкур ыавзу алохида долзарблкк касб этадз.
Тургинчядан, цилляй истшуюлини кУлга клритган узбек халпининг, Республика президент И.А.Картов таъкздлагаяидек, келаяаги Оуюк давлат Узбекисгонимпг хакикяй истикболидагя бувк-лигшш изданий цадриятларимизяи ургашасдан турио аыалга опз-ряб оулмаслягипя бар воха туй маросинларининг умумыиллий мада-ний «адрияглар тизимида тутгая Урнши хавдоний белгялашда хал тадкикотимяз мавзуи долзарблнк касб этади.
Тадклкотнинг максад ва вазиаалари. 1(ашцадаре вохася узбек туй маросимлари фольклоркншгг умумузбек туй маросамлари
фольклора гизшкшда ту стан урнп; воха туйларп фольклорининг узи-га юс жанрлари, узбек туй маросимлари фольклора учун уыуыий булган ганрларинивт локаль вариаятлари сифатидаги Садкийлиги, образдар тизими ва бадиий-тасЕир иакониятларини гахлил цилии тадкикотимизнинг асосий мацсадини ташкил этади.
Мазкур качсадни амалга ошариш учун гадкдкотшяз оздида куйидагн вазкфалар туради:
- воха туй маросимлари фольклорининг умумузбек туй маросимлари билан уйгун ва узига хос зусусиятларини ёратшя;
- во^а туй маросшдларигагина хос султан фольклор гаярла-рини анивдаш, уларнинг этик, эстетик вазифаларини курсатии;
- аниклангач туй маросшлари фольклора гаярларининг образ-дар тизимини тахлил этип, бадипйлнк даракаларини бзлгилаш;
- возса туй иаросимяаригагина хос Султан фольклор ганрла-рнкинг тарихнй тавдири, уларнинг кахаллий ¡солати ва умумузбек туй ыаросиылари фодьклорига сингяииб котили ыасаласи *адвда нуайян елмий хулосаларга нзлип.
Тадкикот мавзуининг урганилшз дарагаси ва тадкицотнинг илиий янгилиги. ?збек туй иаросими фольклора ганрлариня тупдаи ва ургаяиш фэльклоршунос Ы.Алаьия томонидан бошданиб нейинча-дик профессор Б.Саримедков ва олиыа Н.Курбоновалар томонидан давон зттирилди1. Эдшуносляк нудтая назаридан туй ыаросшдлари Х.Исыоилов, И.Еабборовлар томонидан? ыаърифий нуцтаа назаридан М.Сатторовлар томонидан бир мунча тадквд этилди®.
М.Алавия Еа Б.Саримсоковяаршшг ишларида туй маросимлари фольклори ганрларн укуыузбек ыатериаллари ыккёсида Урганилган-лига сабаблк уларяа Каакадарё вохаси узСек туйлари фолышори-нинг узига хослиги ыасалалари борасида Сввосита фикр вритшшай-
^Длавия М. Узбек хал« «ушиклари. -Т.,1959; Яна уша: Узбек хал« ыаросиы кушивдгари. -Т.: Сан, 1974; Саримсоков Б. Маро-сик фодьклоои - "Узбек фодьклори очеркдари". I килд.- Т.: Фал, 1988. -186-208-Сетлар; Яна уша: Маросим Фольклори.-"Узбек хал« огзаки поэтик кжодв! -Топи ент:7«итувчи,1990.-129-137-бетлар; Курбокова Н. Узбек бодалао маросим фольклори. Номз. дисс. -т., 1994. -72-113- бетлар. '
2йсмоилов л» Узбек туйлари. -Т.:Узбекистон,1992; Наббо-ров И. Узбек халця зтнографиясн. -Т. :*китувчи, 1994,-217-223-6.
3Сатторов М. Узбек удумдари. -Т.: Фан, 1993.
дп. Еинобарин, бизнинг гадиикоткмаздаги асослй илыий янгилик фэдаг воха узбек туй наросшиари фольдлоринанг махсус Ургаяи-лиаида кузга гапданади.
Х.Есмоилов ва И.Еабооровларншг тздкзкотларида узбек туй мароскмлари хакида умуций флкр сратилса хам, бирок уларда йаш-надарё шдасн туй маросндлари хакида ыутлако тухталиямайди. М.Сатторогпглг монографиям илыий тадкицот булмай, балки узбек удумлари хакэда _,нууий иаълумот берувчи оммабоп к и то б дан ибо-рат булганлиги учун хам унда муайян зой, хусусан Казгодарё туй фольклора ха.чида кимматли опрор гап айтклмаган. Юдоридаги фикр-лардан келиб чккялса, тадчккотимиздаги барча илмай мулохазалар фольклорпунослпшлиз учун янгллик хисобланкига лойиц.
Тугрп, 1930 йклларнинг бопларвда тозик фольклоршуноси гДодиров томонвдап .Каакадарёда яшовчи гозжлар маросам фольклора махсус урганилган булиб, мазкур ияда туй м2роо:ад фолькло-рига хам алохзда боб азратшггая. Урта Осиё регяонвда ушоу ши маросим фольклорный муайян худуд доарасида махсус урганкш буйа-ча ягона тадцацот хясобланса-да, бироч унда фанат вохадаги то-жикзабон ахолп туй кароскнлари фольклора Ургандяган4. Узбек туй мзрооидлари фольклорапа регпонал урганяи та:*рлбася буйнча бизнанг камтарона ишимиз илк чалдиргоч хисобланадкка, бу парса хам тадкико тпмазнинг ыаъдуа маьнода илмий янгшшгидан дало-лат берзди. Дпскача килиб айтгавда, изшнг асосий янгилиги К7-йэдага жихатларда кузга тасланада:
а) Капкадарё вохася узбек туй маросилара бадан ал о надо р расм-русумлар, тафсалларнанг тарихий-сеуантик илдкэлари анпц-ландя;
б) вохадаги узбек туй марооимлари фольклора канрларанинг худудей тапологик хусусаятлари ёритклди;
в) воха узбек туй маросимлари фольклори ганрларкнанг ба-диийлиги, маросам таркибида адо этган этнофольклорай вазцфа-дари очиб берклди.
Тадкачотнинг методологияси ва методикаси. Ишнинг методологии асосшга жахон ва узбек фольклортунослиги, адабаётшунослигн ва этнографияси буйича амалга оширилган илмлй тадчако глар таш-
л '
Еодиров г. Фольклора маросамай торевилюционаи точпкони водаи Кашнадарё. -Душанбе, 1963.
к ел атади. 11а гарчл ягона Сир )^удудда яшовчя узбекларнинг ?уС каросамлари фольклора катзриаллара асоскда ацалга ошрилган булса Х£Ш, гадютотда сккхроник. ьа диахрокик таклвм йулд-уй-гупласирилган холда псгифода згялганлиги учун тарлхий-циёсий урганпш ыетодн чулдаыилдк.
Тадздогникг назапий ра амалий ахамияти. Дассертациндаги назарпй караш ва хулосалар узбек туй маросимяари фольклори му-амюларини хал зткшда, туй мароси-лари фслышори поэгикасини ёригшпда мух км казарай ианба сидагвда фоДцаланплкши ыункишш, бу нарса гадкицотнинг назарпй аздмпягини Селгилайди.
Иедян о лай укув юртлари филология факультетдаркнанг гала-баларп учун дарслик ва кУлланмалар яратишда, шукннгдек, кахсус курслар увдиэда, факультатав машгулоглар Утказишда фойдаланаш ыуккин. Колаверса, тадкицогдан туй ыаросимлари фольклоршш ур-ганувчи гадцвдотчклар хам клмий маноа ссфатэда фойдаланиилари иумкнн. Буларклнг барчаси кшнпнг амалкй авдмяяшш бедгглайдя.
Тад.чккогакнг манбалари. Тадцикогга хал б этглган дгагериал-ларнйнг бир кисмини узбек фодьхлорщуносларкшшг туплаган ва эълон нплган намуналар ташкил зтса, цшдаги апёйп далллларнккг асоспй кисмана кш ыуаллифа томонидан бош йил мобаинвда Цаска-дарёнинг турли к,;:ЕлокларЕда тупланган матерлаллар таяжлл этади.
Твдкяцотнкяг скналгаялиги (аггробацияси). Тадцяцот асосап 5збекисгон Ресдублцкасн Факлар акадаммся Алшюр Еавоий номида-ге Адабиё? институте фольклор оудиминюгг йирщшшяда мухокаыа цилиниб, химояга тавспя этилдг. Диссертациянинг мазмуни ыуал-лифшхнг ^'-Гулксгон", "З'зоек гели ва адабиёти" каби нурналларда эмок «Елинган иаколаларида, ¡/зданиях институте профессор-у«п-тувчиларнанг илиий-назарпй аш:у.чаыдарида рдаккган маърузаларл-да (1У91-1992-1у93Л9У4) уз ифодасини топтан. Шунангдек, т АдабЕё-7 института эсузурндаги фольклоршунослии <5уки\а назарпй семинар кенгашининг мухокамасидан уатан.
' Тадцикотнкнг таркиби. Диссертацкон ии уз олдкга куйилган ыаксад ва вазифалар талабкга кура Кириш.уя/боб, хулоса ва библиография каби лисмлардан ташкил топтан.
шшотаинг Acucit! шгягни
Карда кисиида иавзунияг долзарбдиги, ezhzht мацсади ва ш-гифаяарз, урганплЕЗ дарагаса ва шагай лнгилягз, назарпй ва ага-лва ахамэтгп, квгододогзяси ва кетодизаси, ыазбаяаря хаада 20-рийлапгп дарахася кабплар кгодача асосланган.
Едоенчз боо во^асн узбек беяяв гуйларзга ояд
• аЗгкм, олцзи га кУшадар" деб ноиншада ва у ингл вдсидан таш-зал топтал. Епрзнчи кисмда ?yft маросиншашг янсон хаётзда гут-гая урнз, тарихгй гараккяёг туфайяп рявоги, радг-баранг мплллй xar/да цахаллий ианллар касб эгаш каfe масалялар хавдда фзяр аритялади.
Тураа давр киааларвга хос иашавяй ва каданвй рявогланзя даразвсйяи уларнинг гуйдарга булган цуко саба гласи даралэсд бп-лан балгялаш муинин. Чунни килгаларзинг гуйларга булгсн мупооз.^ база гурия даврларда турлпча фарвданнзиарга зга оулгая. Бу фарц гуй марссшлариаинг нафадаг кенетан (зсагеп-хараяаг), э?пн ва хо-реотрафзк табаагадагина suae, балка уларняш? гаркибпда шро зг?-лувчп фолыкор зшнрларя таряибз ва табиагпда хам сезадаолз дара-лада кузта ташлаяадя. Бшобарзн, муайян хвлн ёяз худудда ееозчи ахола туй каросапларп фольклора гаярлараяп ДЕгахроилп аспздтда Урганяя унаяг тарнибада игро эгалузчл фольклор ишрлапп габла-?зда юз берган зацоний ва нанониЗ узгаряиларпд аяпздалгга шлюп берадз. »
Генетик яахатдан туй иадимги агдодларпнизнинг галс - ап глхатддан угказилгая магик-рагуал кнпциящтя маросшлларидан ибо-рат. Кейанчалик бу мароспялар югамопй-ицтдсодпй, сиёсяй ва изданий таракцЕё? наталасяда элат ва ииллатдарнинг вузудга кеда-шн бпхая гурлича иахаллий хайда нгллий шлллар насб э гдя. Амао туй хамна Ear;?, хаика зойда уэянинт генетах-сеаатиз иохиятаня гула савдаб колда. Щу боге пайдо булгеидан хозирга кадар syfira хос баряарор белгалар гукпн-сочиялая, сод-хурраыдал за бдрор шахенннг хаёгидаги ityxzu оар бурялишня кайд с-гяя, ули цояуплао-5арит билаа ботлян хаётий-зхтиёхнй аяг булиб нолмокга.
7 ёки бу халк ёкз маяла; гуйларпнинт узига хос анъанавай габиати унинг таркиоадаги кахаллий (локал) фардяарни, усгачализ-ларня инкор этиайди. Бтрдай хахаллий, ареал фарклар ерли ахоли- -
винт этник асослари ва ыаконий адохидалдги билан шарглаягая холда вужудга келган.
Туй наросимлари фольклора жанрларининг махадлий воце бухт пякдлард, уларнанг втик ва зсгегик аазифаларнни ургашш, илгор анъаналарини таргяб этиш, колог; расн-русумларидая кечш-га даьват этшя этнографая хамда фааьклорщунослагшшзнияг кухгш вазифаси зсисобланада.
Туй атаыаси уз ичига гуда куп расм-русуылар, ирим-сярини&р давда кичик-кичик маросиалар ыашуини олади. Аслида ыазкур агама проф. Б.Саримсоковнинг кУрсатишича, "туймок", "зл-юртга зез-фат оарыок", "ёр-дУстлар дийдорига туйаоц" кайл ыаьколарня анг-латса *ам, таркхяк инсоннинг ёш-жинс тоифасига караб утказила-диган анъанарй маросимдир. Унеег бешшс туйи, хатна (суша?) ва ншгах туйи каби турлари мавауд*. 2уда куп хаищар фольклор-шунослиги ва -этнограф иясига назар содинса, купрок никоз? туйяа-ри гадквд зтилганлигинивг гувохи булашз2. Бунинг сабаблара, . биринчидан, тоталитар тузум даврида узоп аддодааримиз фойдала-ниб калган оешик эскшш сарвдти сифатида цораланда. Мана щ?-нивг оцибатида бешик туйлари ва у билан ооглвд фольклор ганрла-ра пзчил тупланмадк* хидднй тадквд зтилнада.
Икккнчидан, ваяаликдан усуирлкк даврига утшпни ншонловчи хатна туйларя *ам диний маросим ссфатида цоралянди. Фака? кейин-гс Ёидлардагина бешик туйлари лавда сушат туйлари хавдда ыацо-
Саркмсогуэв Б. Туй маросЕйларк фольклори. -"Узбек фольклор очерклари". 7ч жилдлик. 1-жилд. -Т.: Фан,1588.-1Б6-бет; Яна уша: Т?й марооимлари Фольклори. -Узбек халн огзаки поэтик входа. -Т.: Увдтувчи, 1990. -129-бет.
^Давкараев Н. Очерки истории дореволюционной каракалпакской литературн. -X.,1959. -С.48-5Э; йапаков Н. Обрядовне песни. - Очерки по истории каракалпакского фольклора. -X.,1977; Ала-вия М. Узбек хая« маросим «Ушиклари. -Т.,1а74.-153-214-бетлар; Сурхаико Ю.Ю. Карельская свадебная обрядность. -1.,1977: Коыа-ровский Я.К семантике свадебннх обрядов. -"Македонский фольклор''. -Скопье,1972, -Я5; Никольский Н. Происхождение и история белорусской свадебной обрядности. -Минск,1256; Гордлевский В.А. Османская свадьба.1914.кн.30. -С.103-104; Старннкевич М.Д. Форма заключения брака у турецких племен Сибири и у кочевников Ср. Азии. -Сб.Музея антропологии и этнографии. 1930. -й9; Казлаус-кане Б. Классификация литовских народннх свадебннх песен. АКД. -шльнюс,1958; Ишанкулов X. Брак и свадьба у населения Ходаен-га в новое время. -Душанбе,1972; Уахатов Б. Казацтнн турмнс-сай-хврларинвя типологиям. -Алматн, 1983. -62-79-бетлар ва х.к.
ла ва натобдар ёзила бопланди, диссертацаялар ёзилдя3. Баз ушбу ипямззда оешк, хатва ва никох туйлари *авдда фикр юрнтамиз.
Мазкур бобнинг ккккнчи «исми Кавдадарё вохаси Узбек бешик туйлари маросамида акро этиладиган фольклор ганрлари таддикига бапшданган.
Кашкадарё вохаса бевлк туйлари маросимлари фольклори узбек халкинннг бенет туйлари билан генетик богликлик хамда умуыий-лик касб зтиши баробарвда бир натор уз ига хосливларга хаи вга-лир.
Кадвддарё возасада хаи аёлларнннг хомпладорлик, чакадок тугалкпи, унинг чаяла даври ва беиик туйлари билан ботик бир «агор ириылар маадудна, улардая айринларя *озир хам сакланиб «олган. Дассертацшзда ана шундай вримлардан Оири - чакалокнинг тупыши якинласганлигидан хабардор булган кшпяларнинг руиод-чаларини йигаб олшп хасооланади. Мазкур ирим цуло«от магияся-шшг игояч билдириэ билан аловддор турига мансуб4. Бундан таи-«ари, шда хомшгадор аёлнинг сацич чайнакасяягз, аркон ёяз т устидан хатлаб утмаслиги, чУпон таёги ёкп косов устидез хатла-ыаслаги, качкурун ойнага «арамаслаги, супургл ёхи Узлог устидан. хатламаслигн; хомидадор аёл ёки чакдко« шйпаига туя, о? ёки итеизг юегя солинган ёхуд бурининг т22л esa dap парча тери-са солинган гумордарнянг тнкиб «уиздиши кабЕ ирии-сяримлар бойка одииларнянг факр-аулч^азаларига «иёсан яенг тахлял атилган5.
Дисоертациядаги знг «изикаряи урикяардан биря ча«аво«нинг чилласи билан алочадор мудохазалар вритилгая сахафалар хисоола-нади. Айникса, чакалокшс или бор чуыидтиршв маросамида Каща-дарзда айтиладиган айтимлар узига хослак .касб этадя. Бу айтим-лар саклан ва назмунан оддий булсалар хва, бирок чакалокка яхш-лик тдлаии, саыимийлиги билан диадатга сазовор:
%смоилов Узбек туйлари. -Т.: Узбекистон,1992: Жаббо-ров И. Узбек хал «и этнографияси. -Т.: Укитувча,1994.-217-223-бетлар; курбонова НД. Узбек болалар маросим фольклори. Нонз. дисс. -Т., 1994 ва х.к. •
^Фреаер Дж. Золотая ветвь. -Ы.,1980.-С.20-50; Сариысогсоа Б. Узбек маросим фольклори. -Т.: Фан, 1936, -209-210- бетлар.
^Шаниязов К. Узбека-карлуки.-Т.,1968. -С.46; Соколова З.П. Культ хивотнкх в религиях. -М.,1982.-С.9-43; Ремпель Л.И. Цепь времен. -Т.:1987,.-С.Э0-32; Морозна Н.Г. Нелоторна материалн об амулетах-украшениях населения Средней Азии. -Домусульманские верования и обрядв в Ср.Азей. -Й.,1976. -С.280-2Э7. »
Сув гоза, сап ?ова, Тоза сув санга будсин.
СеИЕЕГ энди нопокдегенг, Зйгоп одашхарга будссн®.
Чиллала чацалог, бор уйга исспц нон, ессен чой, хом гушт олиб оорааслкк; фарзанд курааган аёлларни г.ирятшслш!, бола-еинг кийшиарини баланд дорга ешасапк, боланкяг кнйимларЕ ввялгаяда каггик скнузлыаслик каба куда куд Еряа-сиршлар днс-сергащхяда елиий тахлкл гхилган.
Ыаыуыки, чялла катта ва кечяк каби цпсмларга булияади. Ь'ечяк чилла дастлабгл Свгарма кундая вборат оулиб, 1{ашкадарё вохасида уяияг учянчп, бешнчя, еггинчл, гуютзянчи кунлар;: накалок ва онаси учун куда хавфли ХЕСобланган. Бундай карай хал;; оыгида «устахкам саклаяис цолган рак&члар магпяси билан ÓOFJaif; аъгячодЕй «аразлардан ябораг. Кана щунииг учун бешнчи кеча бирор бнр суюк оикаг (аасалан, утра оды ёки чучвара) ёка халзаИгар цЕшяршшб, кушяиларга таркатплган. Беаинчи кеча утгач, кекса ыошса чакалокнк кУлига одцб, у ёц-бу 6вда ётккзкб, нуйи-дагяча айашши esdo этада: •
Бзлздан угдк бу гонка, Теакдан угди бу еонпм. Ес:,!ОЕларлЕнг кУзига, ИарсларнЕнг сузига Окасининг Увдогя, ОгасЕКЕдг пичоги -Эа буладк, бу юней.
Нзда болага ecü чуйяш шаргларк, унинг игддатп, галабларк ва кем цуйшпдагя Ергш-сиряшшр агрофлича гахлил этилган.
Мссертацияда {^ашаддрё вохаепда утказиладиган бешк гуй-лара ва уларда игро втшгадиган фольклор ланрлари хавдда алохи-да гухгаллнган.
Боха ахолисининг анъаналарига кура, уунгич фарзанд киз бул-са, иу хонадоннинг eriz пушиа ыаъмур булади, деб етги кундан ке-Ёип бешик суйи утказганлар. ТУштич фарзанд угил булса, уни гук-
^Айтувчи: С.Лукмонова (^«адарё валояти, Кягоб туманида-ге ДайчяЯ. кишлоге), ёзиб олувчи С.давлатов.
«аз ёкя Ун бар кундан сунг беапкка белаб, орздан гвгирма бар кун утгач бзагн туйл гдллб берганлар. ¿»хода бешяд гуйларлнязг чялладая кейяп угказилиил хирк ракамянянг сэхр-жоду кучига пео-пшэдан келяб чаккан. Ееяя?, туйяпа на:сснлаяда радамлар магаяся-дан тавдаря кунларнапг хосяязига хам ел ал калязган.
йшда Еохада Утказкладяган бекал гуйларн батафсил баён зтялган. Айнакса, ундага халоелап удуыя узяга хос тарзда таэднл этзлгая. Бунда ббисккя боса устяда кутариб келган мойэ ёяяб гур-гая олов устядап хатлаб утада ва исиряк тутатидяб, бепип агоофя-дан айлантираб, «уйидагя зйгим якро эталадя:
Хадос, халос, халсс, Барча балолардая халос. Адрасмаа дора-доря, Хар бяр дардта саз доря. Адрасмапя хар даЕО, дар бяр дардта сяз даво.
Бвшпкка чад2Л01;нн бзлаш яайтдда Угназяладагая расм-русум-лар, ярви-сиртшар на айтаилар уларнянг гоязай-бадаай хусусаят-лари, бадяяй тасвяряй, пфодава2 восигаяара, ратмияаоа ва к,о$хз-ладаз падлларн япц;а кенг гахлял эгалген.
Бола босияка беланяб булгач, бешяк атрофадая янэ ясаряц аЗ- . лантяраладн. Бевослта иоярян солянгаяда айтяладагая аЗтамлар хам бяр нзчга вариангларда ?ар«ачган буляб, язда улардая бяр яэчга-ся тахлял этялгаз. Ана кундай айгамлардая баря куйядагяча ванд ва мазаунга эта:
Хдзорясяандни донася, Шу бегунохня сояася-. -Чапая .за, чаккя хеш, Хамсояларя гпрду язе. Хазорясианд хазор доял, Хазор дардяи давойя. Онасяяянг аузя, Огасининг яузя. Ёнон кузлар тукилсан, Еало-казо йуцолсян, 2у болаы окон колсан.
Цуйидаги айтиц зса ягона изчил мотинга эгалдгг га Jaига юс поэтикаси бидая аградиб туради:
Исарик дояа-ю, дона, Тутундая тудсин хона. Куя кодеин хасадшг куз, Куча колсин раразли куз. КучсЕк, кучсин, ч?лга кегсин, Оксин, охсш, г.улга квтсин.
Мазкур айгим ритмик изчилддги, охангдорлиги бидая тенглов-42 даякагинп узига жалб этади. Увда хасадла, FapaatE кузларнкнг кучиши тиланадв ва ёыоя рухдарнинг "чул" ёки икулпга кучншп, иси-рикниЕг вагин {судрати ёрдамяда амалга опшша ифодалаяади. Айтеи-да дона-хана, хасадаи-раразди, чудга-кулга кабп тудзд чофвялар иотЕфода этилганлигк сабабли равонлин, охангдорсик кучзя.
Бвпшкяа белая, бешкдан ечиб сишщда ¡шро зииадиган айтид-лар, олкшаар, шунингдек, овЕшши твбратиб болаяи ухлагкшда ак-тЕдадиган аддаларнинг гуда куц вариантларн швда батафсид захлпл отилтан.
Диссертациядаги энг мухим нарса пундакк, унда илк бор воха-да утказндган бешш^гуйларвдаги ыахалляй <|apssap ва уыуыийляк-лар очиб берилган. Масалан, йиюб туыангнлнг куагина кишдоклари-да бешяк туйи учун нвгадигаз сарф-хараяатлар келан m куёв ïo-коннинг хаыкорлигида ташнил .этилади. Боланияг етти йглга ехада-ган хийны-вачагнкк зса недшкинг oïa-онаси тайёрдаб беради. Ча-рокчз тумалгда эса б арча харажаглар калинншгг ота-онаси зишаси-га тушада. Дех^онобод гуыанида эса калиннинг ояася бошчшшгзда Keiaëтгая хотая-халазлар куевнинг ховлЕСига якин колганда куп бола тарбкялаб воята еисазган аёллардая оири беашш domara ку-гарвб олади. Барча аёллар туйхонага кадар алла айткб боршпади.
Днссергацияда Еашкадарё вохасвда aspo эгиладигая аллалар, уларнляг гоязий Ёуяалшя, бадзяйлиги кенг гахлял этилган.
Буидан таш^ара, швда Сол акант елк таш к?рзшганда айтила-даган айтиылар, уларнкнг ритмик-синтакпт ва теаатик-психологЕК яаралделизмлар восятасида ярагилганлаклара хацида маьдумот оери-лади. Масалан, чакаловда илк тша чикшшшаяг ота-она цадбида ¡{,'Л'л кетяб бахор кзлгаядай кувояч багшаяаганлигЕНИ ифодадаада психология параллелизм етакчи восита экаяляга куйядаги айтямга
Ухшат гуда к?п адтериаиар гахдиas мисолада ёргтилтан:
Бахор наяда, киз тают, Чакаловда тип чшсди. Кжчкингой деб уйламанг, Боламга туя чавди. ОвчагЕи чайнаиига Хар кузи бир ии чивди.
Болаяинг ИК1ЛНЧИ типа куранганда кил гн ад иг air удумлар ва ЕЕро этиладаган айтимлар, уларнаяг бадаий хусусаятлари хам дас-сертацяяда алохида гахлея этилган.
Бола илк оёк чгнаргаяда айткладигая айтимлар халма-хил бу-лаб, улзр ашнанг иямпй ахааиятини, узига хослигинн намоён эга-да. Куйада ала ягувдай айтимлардан бир гуртлакни келгирамаз:
Андо?,-андон врисяя, Такан шунта кирмасяк. H узя чагтик яишиларнавг дузи щунга кармасин. \
Бундан гаи«ара, дассертацияда болага якгя кайиа яайдирал-ганда, болани овкзглангирганда ияро этиладкгая айтаа sa ол«щз-лар хзкада алх бор алмзй фякр-мулохазалар балдпиалган.
Хулоса кдлиб айтгаяда, Кашвддарё .вохасада угказиладаган бе-сак туйлара мохият эъткбори балая уыумузбеЕ бепак туйлара балая бир хиллпк касб этсалар хам, ашо туйнняг угказалиш шакйлари, урна ва характера, унда нжро эталадигая олчаш, айтаа ва аллалар-яинг узига хослкгд, бетакрор образлалиги балая боада худудлар-дагя фольклор ыатерааллардан фар1{ланиб зурадн.
Икканчи боб "Boxa суянат (хатна) туйлари фольклора ганр-лари" деб ношганган оулиб, мазиун эътибора балая упбу боб хам икка дасмдан ташкил топтан.
Бяринча цисвда суянат туйларанинг вуаудга келищ, унинг ыо-хияти ва Кашсадарё вохасада утказилап тарзи хавдца бахс срати-лада. Ушбу вохада хаи туйвинг оу тури "суянат туйи", "хатна ту-иа", "чупрон туйи", "кулияи халоллаи" деб врятялада.
Хагна туйи угла болаларяияг болалавдан усяаринлан давряга утнялара даврада угказиладаган хлсмоний санов (инициация) шартла-рвдая яелиб чикаб, халк иаросимлари анъанабида ыустахкаы сакла-
ЕЕб'вдлган.
Суннат туСларк, 1{ашкадарёда хам боланинг ток ёпшаряда ут-казилган. Чунки бола «уфт ёшдарида хатка «клякса сахтсиЬшк кел-тпрадп деган хзлкнеег аътакодий карапларига амал кшшнадп7.
ЛяссертацЕдда суннат туйларкга тайёргарлгк, келинадиган сарф-харагатлар, "ыаслахат", "маслахат оже", "туй карзи" ёки "туёна" берсп удумлари, щунпнгдак, т?йкеег утказилкш кунларк иг; тархЕбк, кехыонларЕИ хутиб алии бе гойлаштприш, "¡ф-о;-; олеи" кабилар г;ачида атрофяпча каълуыот берилган.
БобнЕвг иккпнчи кисккда эса суннат туйларининг 5урлп узв-яарцда игро бгелувче фольклор ганрларг ба уларнинг бадеей хусу-саятлари, туй маросимвда адо этган вазифалари гадкие зтилгая.
Каидадарз вохаси сукнат туйларида ияро зтЕлган фольклор гаярхаридан бкри кар булки, илгари кар бир цишлокненг кахсус сарчЕлари булган. Еарчжси булмаган ¡домо« ёки кахалла бошда сойлардан хизкат ха;;п звазЕга Еарчи таклкф зтииган.
Жзрчелар пкке хил саяквддаги матндан фойдалакганлар. Бкр хил катнлар ккпиларни фалон кунк фалон кйшененг уйига нонушта-га ёкк фалон вацтга ошга деб оддей хабар беркщцан Еборат оу.чяб, улар ута зркин, бадиЕйляздан хола ва ан^анавий булмаганлгклари сабаблп фольклор ганри санадмайдилар.
Леккн юхада профессдонал аарчиларнинг ота-боболаркдан акгана сифаткда у те б калаётган zap айтимлари хам борки, улар ваялий тузилиик, казмуна ва бадкийлигк билаы фольклор ганри -хисобланадилар. Базнинг Касэдцарё вохасида олиб борган изланиш-дарЕМиз ана щундай rap ьгаткларвдан айриы намуналарнигкна езиб олшага еыкон берди.
Латка гуйп куки эрталаб атрофдаги «иилод ва ыахаллаларга ыахсус карчи юборишган. Улар 'отда юришиб куйЕдагича ыатнларни бор овозлари бплан айтизвб, ккшдарни туйхонага нонуштага ёки ел ошига таклиф килишган:
0, баланд Еойдак Учогене уйдиргаЕ, Кора товдай букасини суйдирган, Тупшки сийлаб факат ыенга дуйдирган,
" 7СарЕИсоков £. хатна туйлари Фольклоре //Узбек фольклори очерклари. Уч еилдлик. 1-жилд. -Т.Д988.-190-191-бетлар; Яна
уиа: латна туйлара фольклори -Т.: УкитувчЕ, I§90.-131- бе-
// Узбек хал« огзаки поэтик идоди. бет.
Хатта-назта козондгрнп курдаргая, (Салон жойлек фалончининига; туйга-а.
:£арда туй оулаэтгая .'soil ва шаха хащда маълумот беро баро-барида узага хои тышЗеху хайрагоыуз муболагалар зосятзсада 7 газ-сиф хам от клади. Нар матнларнинг фолкиор занрп саяалпсяга ХУКУК барган acocait бадапй хусусняглар хам ана иулардаа сбора?. ~др-нинг навбатдаги бандада хам юкорадагидек таъргфу тазсяф дазси эгэде:
О, ман араыал-о чайдалиб, О, утирчанглар-о о:?лгаетй. О, бедовларга татарина ортззргаз, О, минг-аккя мент пудши rzazd чсптарггя, (Фалон жоЗаая <$адоячянзкита) т?йга-а.
Sap айткмлари изчкл вазн тузалигига эга б?лазсалар xav,, бирок барча мисралар II—12 б Уганда бармок зазнпда булпб, мяоралар охири туляк иофиялар бадан уйгунлашгак. Г/лзкур данр суша? туй-ларвда утилитар (соф маагай) заапфа адо огадз.' Щу боио угбу zaHpra юксал бадаийлик талабларина куйиб булмаЗдз.
Хатна туйларида яжро зтиладяган фсш-ллор аанрларадон оарз "Муборакбод" терма-кусига будаб, у ае'длар дазрасяда, тадаряа журлигида ижро эгилзда. Буидая термз-кЗ'-закларда туй згадаря, хатна цклаяаёггая туй бола мадх этилади; суннаг «идиш мусулмон-чшшшлнг мухи:.! парта зкандигп, туя эгалара ана шу ^укаддао удугшп адо этаётгаяликлари балан ауборанбод эгглада:
!Духаммадланг уаматя, Бувасанинг химмати. Муборал, муборал, ~ ~ Мусулмонлак муборак. Чин ансонлак куборак.
"Муборакбод" тврма-нушикларанЕНт "зйинга бзндлара хам ана шу гарзда давом зтадн:
Таърафа кадан-кадаы, ¿Садимай кутлуг удум. .Муборан, муборал, Чунг аймонлик муборая.
гйазкур тарма-кушиадар уйян-кулги, даврана. кязиталга хазмат
килиш белая оирга туй бодага, туй эгасяга ззгу ястаялар тялаш, шундаи табаррук каросямга етганликлара билан чутлашга хизмат дилади.
"Ыуборакбод" терма-кушиняари асосан оеш ыисрадан пборат оу-ляб, дасглабкя яккд мисра кушик мазмунини харакатга келтирса, кейинги уч мисра накоратлик яазифасини утайди ва герыанянг бов роясяни таькядаашга хизмат киладя.
Бундан талкари, ивда тУйнянг оирннчя куни болалар уртася-да угяазиладяган "ок суян", "кулак чУзма" каби Укяндар хачида кенг наълумог. берилган.
Суннат туйларида бериладиган шом ошядан кеяия яжро этяладя-ган терма-кушинларда шу ернинг углонлари баланд тогларга, улка-нинг залЕорля чиуларига киёсданиб ыадх этяладн; двхкон ва чупод-чУликпарнянг химмати юксав бахоланиб ваоф этилади:
ХУё боланинг уйларк баланд зкан, хо-хо, Аляцоматля буиларя баланд экая, хо-хо, Дадаиинянг к?йдари тугаб-бятмас, хо-хо, чуйдан чккмас бошгинанг опои булсин, хо-хо.
5ушяц 12-1Э бугинли бармок вазнида яратилган буляб, унинг дасглабкя уч ыисрася:узаро "уйларя-буйлари-цуйлари" тулиц кофия-даря ва мисралар сунгяда такрорланяб келган "хо-хо" ундовларя воситасяда уйрунляк, охангдошшк касб этган. хуртинчи мисра эса туй эгасяга тилаяган ззгу ястакня баён этишга хизмат кялади.
Хатяа туйларида ижро этяладиган фольклор жанрларидан яна бири "бола ночди" маросшнда айтиладиган терыа-кУшицлардан нбо-рат. Касои туман ига цараиди Комилон кяшлори атрофдарида илгаря бола кечкурун оуннатга ёткязилган. Хатна ташадан олдин "бола кочда" маросиминя утказганлар. Бунда туй боланя чояон кяйиб ол-ган буз йигиглар кутариб ё тогасинякига, ё амакясяншшга кочгал-лар. Улар борган войда зиефат тузаб куйилган булади. Нихоят, туй-хонада гулханлар ёкилиб, боланя айтганя бир йягит борадя. Унта сарполар берилади ва боланя сшиб кочган йягитлар билан. биргаляк-да бир нечта гулханлар ёкилиб, турля терма-к?шиклар айтишяб, тУйхонага келишади.
Туй боланя безатилган, баланд килиб куряадар тушалган хо-нага олиб кириб кетадилар. Ташцаряда эса кушиклар ижро зтяшиб, уйян-кулги килишади. Бу кУшиедарни бир киша бошлаб беради. кол-
ran кясраларига бопщалар хаы купиладилар. Цасалая: Есшловчи: - майда-майда, кайда, Истарала майда-майда
Варча: - Ховлигача найда гол,
Майда толга пайванд сол. Олган ёринг ёш булса Алдаб-сулдаб зулга сол.
Хо, иайда-майда, майда, Истарала майда-майда.
Мана шу тарика терма-кушклар айтувчиларнинг бадихагуйлик кудрати етгунча давом этаверади ва гУйхонага узгача завк-павк, хурсандляк ва гонлялик багиилайди.
"Бо.та к.очди" удуыида клро этилувчи кушяк-лаяарларга хос бадякйлик: а) кУ^ик мксраларининг егти буп:нлн бармок вазнида яратилганликлари; б) кУияк бандларияанг олти ыисрадая иборатли-ги, улардан охирги мисранинг накорат вазиаасияи угаши; в) хар бир баяддаги дастлабкя турт мпсрада ратмиг.-сгштактик паралле-лизмларнинг кавзудлиги; г) М-юраларнкнг узаро туляк ко$аялар восатасада уйгунлпк касб эткши; д) бутун «улиц давомпда равлЗ (мстафория) ва рамзий образларнянг урпндя астяфода этадз-кпда кузга .ташлаиадя.
Иода Хашкадарё вохасидагз сукнаг гуйларяда берлладиган куп-кари уйшларя, уларнияг утказилип шартлари, тарзл кабялар хаки-да хам батафсял тухгалиб утялган.
Нихоят суннаг туйи ёши улуг киши ёки кода томонадан айтдл-гая олциш б план якунлаяадя. Бунда й олкяклар айтувчининт и ахора-ти бплан -богляк холда икки хил шаклга зга булади. Биринчдси нас-ряй олкяшардан нбораг булиб, улар оддий пакли, эзгу псгаклари б алан дивдатга саэовор. Ыасалан: "обмин, гуйларга етиягярсин, т?й болаякнг умри узок, турт ыучали cof булсян, sp булиб етипь син, аллоху албар".
Кккинчи хил олкишлар шеъркй тузилиэда булиб, улар кайвояи момолар тонояидан ezdo этилади:
Сум-сум тилла, сум гилла, Сувга солсанг, богыасия.* 1удойим берган бу давлаг Тепниласанг, яегмасин.
Уыири узок, сулсин, Цуйгани тузок булсин, Бовдана бузог; булсин, душ?.:ани семор булсин. Ичганс кати« булсип, Давлати орти« булсин. УчогЕда кул булсин, 1еьарагЕ ул булсин. Кадам ости ер булсип, Рос(т; етилиб ер булсин. Овкин, аллоху акбар.
илкиш еттп-саккиз хиеоли бармо« вазкида булиб, икки ёки уч мисрадан иборат бакдлар тулии кофкялар орксли уйгунлааган. Мана су олкпи билан Кдп^адарё вохасидаги суннат туйлари якун-ланган.
Хулоса коиб айтганда, Еащадарё вохаси сукнат туйлари у, а.* умумУзбек сункат туйлари бнлан бир хкл мохиятга эга булиб, унккг Узига хослигн ¡-¡унок» солие, бола цочди, куикари берик удумларя-да, щунингдок, sap чакарка, муборакбод ¡'орма-кусяклар хамда ла-яар-кушшдар кг.ро этилиаида, бетакрор ыеърий ол^ишлар аитилкши- ' да кузга таплакади.
Учкнчр боб "1Саш;адарё ник ох туйлари фолклори" деб номлая-ган булиб, уэда дасглаб никох туйларЕНкяг жаммг хаётцда гутган Урни ва ахаА:ияти, унаяг ахлоций-маъяавий хамда хукук.ий вазкфа-лари хакида фикр юритилтан.
Кай1уш:и, узбек нико^ туйлари М.Алавия, Б. Саримсоков ва Я.йсконловдар тоионидан муайян даралада тадкш-; этклгая булса
О
Хам , Сирок уларда туйникг ушбу саклига хос кахаллий фарк ва тафовутлар, айникса Кап^адарё вохасига хос узгачнликлар. ёритил-маган. Мана ту холатни назарда тутиб, биз исимазнинг ушбу боби-да факаг 1{аЕ«адарё юхасида утказиладкган никох туйлари фольк-лорпни тадкик этишга багияшадик. Бундан кузланган ыаксад щуки, шу кукга кадар узбек туй марисимлари фольклири сирасада хатто-
®АлавйяМ. Узбвк хал« каросим «ушвдари. -Т.: Фан,1974. -153-214-бетлар; Саск-мсоцив Б. Туй ыаросиц фольклора //Узбвк фольклора очерклара", Уч зшлдлак. I-яилд.-Т.: Фан,1988.-185-208-оетлар; Уша автор: иилавий-маиппй маоосиллар фольклора //Узбек хал« огзаки гюэтик ижоди. -Т.: Укигувчи, 1У90.-122-1о7-0атлар; Исиоилов X. Узбек туйлари. -Т.: Узбекистон, 1992 ва х.к.
ки кайд эгплмай калянадяган фольклор гаярларикя клмяй истеъмол-га киритшп ва шу оркали воха нянох гуйларянинг умумузбек никох туйлари балан умуаий холда шарили жихатларинн ёритяццан иборат.
Каицадарё ьалоятяда хаы никох туйларя уч босвдгвда уткази-дадя. Бпаянчи босккч - ккз таялая, совчялар юбории, унаштяраш, фстяха ?уйи утказип каоя узвлардан таякил топади. Иккянчи бос-кпч - катта ?уй, яьяя келияня куёз хокадокд-а олиб келшздая аборат. Учапчи бсзкич - юз очда, келая салом ва куёв чакирди кабп узвларяя Уз ичига олади.
Дзссертацаяда никох туйянинг бкрянчи боскячкга тааллукдя барча этнографии деталлар, кумладан: "кУляни сурап", "кавуш йкртар", "огиз богландя", "эпик очди". "бешяк кертти", "кулоц тяЕлагар", "кулча синдирнш" (патяр усатпа), "фотяха туйи", "пай-шанбадик", "хайятлик", "байрамлак", "коя кайтарда", "куда кув-ди", "сагат кайгди", "туздиз бячар", "хордик", "угин дуля", "ту-тун пули", "овул .пуля", "куряа бячди", "курпа ковии", "пахта пуля", "сарпо бячар", "кУл солашш", "ёлпяз оша", "кУи сшя", "бурдой ока", "куёв хагпр", "суг пуля", "борляк", "калан кссаш", "тУккиз гукатиш" кабя удумдар хакада батагсял маълумог берхч-ган.
Никох туйининг иккинчи кисмида, язня катта туй ёки келян туЕдвда ягг.ро этиладиган фольклор канрларцдан оярз - лапар хи-собланади.'
Гапар туйнднг бпрянчи куня, яъня ничяк туй кунн "кяз оц-дюая", "киз йигдя", "лаяар кечаси" кабя атачалар бялан врятил-гая одаюзда айтилгая.
Даз окшомяда лапарна, куяинча, сузга чсчан какилар ёкя кай-вонилар бодкаб берк!пган. Воха туйларвда лапар луйддаги туртлик-ня айтиш бялан бопшанган:
йуллардан утган бормя, Билакузук топтан бормя? Ойдайгика ёрамни -Алдаб утганлар борми?
Пана щуядан кейан ё кизлар томон, ё йигитлар гомон лапар гйтиши боалаб юборади.
Катит: Йуллардан утган узам, Бклагузук тояган узам.
ОЙдаЁгина ёришчш -Алдаблар утган узим.
Дявдат кидияса, даяарнинг боиланишидан оанд мазыуйи, шали вазни, образлар тазими, иофаяланши гартнОи кейингя бандларда хам давоы эггирилганлигини курии муыкин: №з: - Еечадир-о, нечадир,
Умринг бир йил кечадпр. исмоцда ёрут шдуз, Сапаб тушгкн нечадир?
„ Идтиг: - Нечадир-о, нечадир,
Уырим кинг йил кечадир. Сен нарвои буд, мен чикай, Санаб ?ушай нечадир.
. ТуЕларда икро втилган лапарларнинг ыавзу доираси щу дара-гада кенгки, бир туртликда севги изхори баёк этилса, боща бир ууртликда хикрон ва бевафолик хакида суз кегади. Чунки лапар айгувчи шеьркй мисрадарни факат ияро эгувчи сыас, балки улар-га ижодий ёндашувчи бадихагуй икодкорди?.
1&шкадарэ вохасида инро втилган анъанавий лаларлар, асо-оан, а-а-о-а тарзида кофаяланган туртликлар шаклида оулса хам, бирок айриы холларда бундай шакл бузилиб, лапар ун икки ыисра-ли бандлар шаклида хам айгилади. Масалан, Яккабог зуиани Урта киниок деб аталган Еойида исгикоыат кидувчи С.Рузиевздан ёзиб олинган лапар ун икки шсрадан ибораг банд тузилюпига зга:
Киз: - Ок жайдари йнгитнинг Ок утови бор энан. Ок утовнияг нчвда, Ой келинчак бор экан. Ой келинчак ёнида, Тилла бешик бор экан. Тилла оешик ичида Ой чакалок оор екав. Ой чакалок бошида, Кизил олма оор экан. $изил олыани тишаб Макка гомон йул бошланг.
!£из тилвдан айтилган ун иккя мисрадан иборат бу банддагя хар бир образ, хар бир деталнинг "он" эпитета оор. Бу эпитет, биринчидан, иккя ёвнянг бар-бирнга мехр-о«ибати самшяЁлягяни англатади. Иккинчпдан, банднинг етти мксраса "о" товушл, иккя иисрася "т" товупи, гаки мисраси зса "н" товупя б клан сошланади. Банобарин, лапарда апгфорик аллитерация мавхудлпгкнп курса-тади.
Дизлар базмвда хачыа ва«т хам лапар ияро зтплавермайди. Айрм холларда цизлар чалдарма чалплшб, лирик кушпн^ар илрэ ■ этилзб, уйин-нулгу «илишган. Ъундай базмларда куйидагича лирик кУииклар айгилган:
Руноллмнанг учинз Тугаагапга тугдирай. Кошаага ?оаа «уйиб, Куймаганни куйдисай.
Кизлар базмпда «нилоянпнг яиз-аувонлара катта гулхен атро-фида тупланишяб, яршд тунгача ё лапар, ё лирик-иуишкар айтя^о, уйлн-кулгу «плишгая.
Туйнинг иккинчя купи "изоб туйп" деб взрагилади ва П7 кунл
"ис чикарди"
козой моллаи
кизнкнг хонадонида супра очди каби маросимлар утказилган.
Икоб туйи куни иомга якян куёв яурадаря бллан келиннянг уйига йул олздилар. Улар йулда блр овозда "обло" айгаб борадн-лар. Бу айтам хозир изро этилмай колди. Унинг айрим намуналаря куйидагича:
Бухор бордиы, Бухор бордам Обло-обло, обло-о! 'Гатя знндон экан кУрдтг, Обло-обло, обло-о! Аллохнинг бандаси хаша, Обло-обло, обло-о! Мухамиад хавшшяз жумла, Обло-обло, обло-о! Бу олаы кенгга-кенг, торга-тор, ибло-обло, обло-о! Ними хуи, кими зор, кими - хор, Обло-обло, обло-о!
Яккахон Накорат Яккахон Накорот Яккахон Накорат Яккахон Накорат Яккахон Накорат Яккахон Накорат
Яккахон: Бу юртнинг чулларя биёбон, Нацорат: Обло-обло, обло-о! Яккахон: Бу юртнинг халкларя туябон, Еакорат: Обло-обло, обло-о!
Иазкур айгиы някох туйдда, биринчидан, барчанинг ыусулмон-дитики, Мухачмад алайхасселомякнг ушати. аканлигимизна тан олкб, шукрояалар «ллшпга даъваг эгса, иккиячидан, куёв хонадонидак келин хонадонигача будган масофанн ш, суяиайиб босиб утшвдан халоо «клади ва гуйнинг ана шу узвяга узига хос кайфияг, хуи-Бактлик багишлаиди.
кедян хонадонида куёв псяндозна босиб, махсус безатилган уйга киргач, кекса бнр кампир куёв за келиянинг юзага ойна ту-тиб, "хазорали" айтимини ияро этади:
Гуянда: Юзингиз ёруг булсин доим.
Аёллар: Хазорали!
Гуянда: Уиингиз туляк оулсин доем.
Аёллар: Хазорали!
Гуянда: гам-кулфатдая узок булкнг.
Аёллар: Хазорали!
Гуянда:-.' Этак-этак фарзанд куринг.
Аёллар:5" Хазорали!
Гуянда: Мухамыаднинг каши булкнг.
Аёллар: Хазорали!
Ыана шундан сукг хонага солинади ва келин-куёвнинг атрсфи-дан айлаятирилиб, чуйидагяча айгиы ипро &тклади:
4 Хазор нсванд, хазор исванд, Хазор дардга даво исванд.
Бундан таэкари иада "туккиз товок", "ширин чой", "¡шил ус-тую н" , "никох", "ит ириддатар", "соч сийяатар", "чирок айлан-тпрар" удумлари хацада квнг тухтадинган.
"Чарок айлантирар" маросимида кайвони аёл ёкялган чирок кедтиркб, дастлаб келин-куёвнинг, сунгра чиаилдик атрофидан уч марта айдантириб, куйидаги айтиына кнро этади:
Чирок чарокдан айлансин, Куёв келкндан айлансин. :-;един куёвдан айлансин,
Иккалася бкр-бирларидан айяанашиб, Угал-кнзларн куп булпб, Бпр утлр куиа ¡сарясиялар!
Мана иувдан сунг цязнинг пкларя аравага ортиляб, огаси-дан о« фотиха олиб, бар нечта яягалар, каз-Еузоклар хаикорли-гзда куёвнакига гунаб кетадилар. някох туйаиинг ыана зу узвг-да Сугун узбеклагда "ёр-ёр" цупяпши икро этап анъанага айлан-ган. Кагэдзарёда хам ака иу анъана кучлп сзкланган. Клгари ёр-ер дуплкларя хам худ они ёдга олии, яайгамбарлар рухиня под эгга Оилан бооанаб, кейин бошца иавзуларга утилган: Аввал боилаб худони Ёд эташшк, ёр-ёр. Пайгамбарлар рухани Шод зтайлик, ёр-ёр. Пайгамбарнияг лизинг Али олмап, ёр-ёр. Киз узатио-киз олшз Шулардап кол из, ёр-ёр. Йлгла'/а низ, пиглсма, Туй сонякя, ёр-ёр. Еусагаси глллодаз ' Уй сената, ёр-ер.
Дассертацяяда ёр-ёр кушикларяинг рачг-баранг намуналард гоявай-оадики ыдатдая луда кенг та^лил цшишгая. Казиарласи вундаки, куёв хонадонида хоалида ёщшган катта гулхан атрсфи-дая кейия уч марта айлантярилар окак, ёр-ёр цушиги олгдаи маз-мунага кучадя:
^ай-хай улан, гон улан, Топсин рахмат, ёр-ёр. Келиномиз кут булаб, Курсин давлат, ёр-ёр. Икнасинанг уйлари, Мисли гулзор, ёр-ёр. Угал-кизи куп булса, кунгли Усар, ёр-ёр. Куёв-дайлвд кккиси
Униб-УССЕН, ёр-ёр.
туккиз киеу тунлиз угел
Худо бероен, ёр-ёр.
Ёр-ёр оладшлар айтувчшинг сузга чечанлиги, бадиха вдд рати бклан боглпч хслда ксгаганча давом зттирилиши муакин. Игда ёр-ёрларгЕ zoo бадиий ифода ва бадиий тасвиргй восЕта хамда усуллар, уларнЕнт ритмик тузилшш, чофияланишн, банд тузвли-ш2, туйнинг муайян узвида адо эггал эстетик вазЕфаси, щгнинг-дек, образлар тезиме кабилар атрофиича тахлил этелгак.
Мана шундая сунг üycaFa сзлинган пояндозни босиб Утгач, кайнонасг* юхуш аелдингиз" айтимини айгада, низ-Еувонлар эса унта жур булаииб, "хазорали" даб туришади:
Кизлар: - 3{азорали, хазоради.
Кайнояа: - Офтобим, анбарим, хуш кеддаягиз, Жошик, олтпн паркк, хуш неддингиз.
Кпзлар: - /¡азорали, хазорали.
Кайнона: - Давдат боизкгизда булсин, хуш келдингкз, Хиимат «удингизда булсин, хуш келдингкз.
Кезлар: - Хазоради, хазорали*
Келин уйненг бурчагига тортилган чикилдик ортита ккритил-гач, чемилдзкяикг бир чети цайрилкб очилган. Щунда дугоналари куёвяинг якинларяга багЕЕкаб "келин салон" кУширеяи издо этиш-ган. Хар бвр кипига салом дейклганда, келин букклиб таъзиы tía-so велтирадк:
Ёмгир ёгиб хУл калган, Ккее гулни бир «илган Худо-таодога салом.
Olí румолнинг ршптаси, Осионлар дариштаса Пайгамбарларга салоы.
УХУ-УХУ йуталган, ибдастани кутарган Дайнотасига салом.
Мана щу тарифа уч мисрадан иборат банд тузклитига эга буд-ган "келян салом" цушшдари куёвнинг энг якие вдшаларига Оир-бир
багизлаб айтидзди.
Каш'дцаре вохаоида айзилувчя яелин салоуларншг банд sy-залияш борасида олиб боргап кузагидшаряшздан щ нарса Еаълум бУлдияп, вохада уч миорадан ябсрат зузилипга зга оудган келип саломлардан талщаря олти масрэдан гапнвд топган оазд тузплшпз-га зга б?яган калин саломлар хам аазяуд- Мазаунан олгз мяврали ■ ведан салоалар уч аисралн келяя салсмлардан фаркланмайдидар. Банд мисраларнинг аивдоран иЕишз кейянгя уч апсранинг фа.чаг гакрор ва таъкяддан ибсратдигпдадир. Куйидагя олзн кясраля кз-лян салом фидриаизнинг далиля була оладя:
Токчага «уйгап савукдай, Ичя густан ковундаЗ, Энзтяб олеин, кайнонасд, Сизга салом, ёр-ер. Салоя-салсу, келян салом, Кайнонасяга салом.
Куёззинг янянларяга ва бсяцаларга хелин салсм Сериб &ir>~ гач, чемилдяк гушярялади ва "келин утярсян" айтика ияро атгизЗ-дя. Уейу айтимларда наданнинг хусяя латофагя, чевзр-пазандали-га таърифлапада; ву^удга келаётган янгя оялагз звгу тидаклар бялдарялади за келаяга энгял тегазоглзк хам чдлгнэда:
Утиринг, кэлян утяринг, ' Карнай-сурнай чалинган
Туй сязнакя, утяраяг. Остонаси тиллодан Уй сизнини, угиринг. Бекасам тунлар кяйган Ёр сизнини, утиранг. Кармязя гнлаалар солянган Уй сазника, утиринг. Шохп яуряалар гуиалган Тур сязнакя, угаргяг.
Агар калин тезда утирмаса, кайнона ёки унянг вилидан кай-вона айтимни давон эгтярадз. Кэлянга нафакаг уй-жой, мод-дунё, балки оОру-эъгябор, иззаг-хураат хая хадд эгиладя:
Агар келин ути rasca, уйларни бардшл, Пойгакнк кУйиО, т?рларни бердшл, Бору йуд давлатимяа бердиа, Барча савлатимяи бердвд, Угирсин, келин, утирсян.
Вохада изчил Еазн, равон кофая ва узига хос банд тузилкши-га эга булган келин утирсик айтаылара хозир хам куплаб савда-ниб колган. Уларнияг мавзу доараси нихоягда кеЕГ булпб, айрим-ларэда нелинга енгил шор билан хазал «илш мотивлара усхунлш: коса, айрииларида унта панд-яасахат калавдан иборат дидактик уотивлар устяБорлик килади.
Щундай цилиб, келин тушириа туйи кеяин-куёв томонидан йа-ридган аёлларнинг ант кексаси, куп фарзанд тарбиялаб вояга отказ гая моко тоаояидан бершшдиган дуо-фотиха оилан якунланади. Куп холларда, оундай якуний фотихалар шэъряй тузилшцдаги аяъа-нзеий сшешяардан ибораг булиб, улар кайвонилар ёкн иахсус ksdo-чилар толюнидан айтилган:
Сум-сум тилла, суп тилла, Сувга солса оотааснн.
берган ку давдат Теякиласа, кетыасин. Атта булсин, батта булсин, Болалари катта булсии. Боргани бозор булсан, Евлари "бемор булсин.
• Едкаяи кумалог, булсин, Кургани чацалоК булсан. Ховлиси узум буасин, Умрлари узун булсин. Ивитгани натик булсин, Мол-давлати ортик булсин. Совдандара сут булсан, Рузрорлара бут булсин. Учовдари тула кул булсин, Атрофа гула ул оулсин. Оыин, худойим узи етказсин.
Пана ну айкш банан накох туйананг анг цазцунлл, азг кн-зякарля хясобланган киспа якунланада ва эртасзга учянча киски бопяанада. Диссзртацияда "ез очар" иаросэш, сарпо улаглр каби удумлар кепг тахлал этилген.
Хуллас, 1{асцадарё вохасида утказиладигал ник ох туйлара ва уларда ижро этиладаган фольклор галрлара, бар томондан, умуы-узбек никох туйларида игро этиладигая фольклор ганрларн билан умумийлак касб этада. Леяар, ёр-ёр, келин салом каба маросга лиракасининг иаярлара ача шулар луиласадандлр. Икканча гомон-дан, вохадати накох туйларида ижро зталадитан яундай ^анрлар борка, улар воха никох туйлара учунгана хосдар. "Обло-обло", "хазорала", "келин утирскн" каба ганрлар шулар здаласидандар.
Ишнинг "Лулоса" кисиада тадкикот сзасидая килаяган уиуиай ' хулоса ва тухтамлар баён этилган.
Узбек халки туцсодцан ортик кдбила ва уруглар оарлагшаса-дая зузудга келган. Ана иу уруг ва кабалаларкияг ресяублакамаз худудида гойлапган урна хам, маълуи дара^ада, алэхада-адохада вилоягларга тугри келада. Кана шу холатна хасобга оляб, сндп-лакда Узоек халк огзака иподананг каярлара, уларнляг удрссаы ва »аросамга алокадор булмаган нуринишдаря хацида туларок та-саввурга зга оулаш учун хар бар регион алохида-алохида ургаки-ласа зарур. Чуяка турла урурлар ясайдиган гойлардага «эросга фольклора уггуыузоек ыаросш фольклора доирасида куптана уцумай-ликларга эга булалз баробарвда бар кагор узгачалпкларга хеу згака, бу нарса ыаросва фольнлорини аввал ареал урганаш, пеяин умумаиллат доирасида уиумлаштираши тшрзо этада. Ензнант тад-кикотимиз ана шу ялыяй-хаётий эхтаёг туфайла взага нелдя.
Салкам уя шл ыобайнида олиб боргая илмий азлаяшаларамаз ¡Сапкадарё вохасада яповчи узбеклар туй наросимлара фольклора хакида куйадагича хулосалар килашга асос берда.
1. Капкадарё вохасида утказиладаган анъаяавай туй мароспа-лари бешак, хатна ва никох туйларидан пборат. Туй каросгаларингит бу уч типа Марказай Осиёда астикомат калувчи халклар туй ыаросимлари балая хач генетик, хам тарихай таяологик ходаса эканлигина тасдачлайди.
2. Бешак туйлари ыохаяг зьтибори бил?з умумузбек бе пак туйларп билан бар халлик касб этса хам, бирок бешик келтиряш.
болаки бвшинка Оеладца иаро атааадигая айтии ва олщпихар тар-нибядагя ыахашшй колорити билан фаркланадялар. Бундай лЬкал фарклар шу регионда яиовчи урутдаркякг кадимяй урф-одат^ари, дунёкараш ва ыифологЕк тасаввурларидаги айирцалар белая пзох-ланади.
3. гСашг;адаре вохасгдагк суннат гуйларида вхро этяладиган . фольклор Еаноларидаги увита дослав аса "хазорали", "бола зонда" р.аби удууда етро етвладЕган лапар-душивдарда кузга гашла-надя.
4. Воха нееох гуйларида цгро зтиладяган "ёр-ёр", "келин салом" вабя ганрлар бойка худудлардатя някох гуйлари фсшьклори билан оярхядляк касб этса хш, Сиро:; "обло-обло", "хазораля", "келкн утирсин", "чирок айлантярар", "ойна курсатар" удум-ларида айтпладнган айтим ва о дд шил ар билан уз ига хослин х;асб зтадя.
1уллас, узбек маросем фольклорная ареал урганяшни эндиляк-да кнада рявоЕпанткриж фольклорцунослигпмиз хаыда элщуносляги-иязнинг мухш вазифаларидан оири булиб «олади.
ДиссвртацяянЕнг асссяй иазмутаа куйядагя каколаларда уз сфодасянЕ топтан:
1. Туйдаги тимошалар. -"Гулистон" курнали. -1989. -7- сон. -18- бет.
2. "Лай-хай улан, дон улан". -Тулисгон" дурналя. -1993. -2-а-сон, -18-бет.
й." "Бола цочди мароспая". -"Узбек тили ва адабяётя" хур-наяи. -2-сон. -43-46-оет.
4. Туркона гуйлдр. -Еуыхурилт ёш адабиётшуносларинянг анъанавяй илмяй конференцияси аатериалларн. -Тошкент, 1994. --22- бет.
. Р.ЕЗВ.ИЕ.
диссертации "Фо rait лор СЕадебннх обрядов Каика— дарьннсяога оазиса"
10.01.09 - Фольклористика
- Объектом настояпэго исследования явилась собранияе в тече-нет последних десяти лат з различиях районах КажкадзпьЕнского оазиса материала о проведении- свадебных обрядов.
Диссертация состоя? из введения, трёх га, звиявчення и списка-попользованной литература.
Во, введения обосновывается аетуаягаость тети, скормуяар?®?-ся цель я задача рсботн, характеризуется степень изученности тетта й научная новизна диссеоташи, определяется метода а ?.<ато-дояогкя всслвдоваяия, раскрывается его теоретическая а практическая значимость. ■ '
В паовой глазе Течэтпттаы, пряхлопнзгшЕя я песни, кспоя-няемнв в Наяяадарьинсяом оазиса во время бепнк тоя" опяснваат--ся сЕадэбкпа ентуагя и обряда. Ргекротавтея тгх место ¡т рслъ а обетстзенной гггня, дябтся гх ттассяйтгапгг. На ооповз большего фактического материала анализир^зтея ргттуаля и обряди, язеггг? а пртасяопнвдаяя, яснояняемве во время свадьбы по случаи пощтз-ния пеббняа, в период исполнения сорояадневяевья п бегал?-тоя. Наряд? с этил деяаэтея вдейно-хздочкестзеннай анализ исиозь-пясмих во время и после бетат». тоя фольклорных ганров it оппедэ-
ЯЯСТСЯ"Ю£"ф7НКЦЯ!Т"В"П01!ееЯ5вВВОЙ ВЗГЗЯВ. "
Во второй- главе лиссэртасзг "Фолькяорннэ гапрв, исполняемые во время суннат тоя обрезания" приводятся еуисвнпя о восхождении этого обряда к половозрастной обрядовой книшгааян кают предков. Здесь s? представлено всестороннее описание различных форм подготовки в проведения этого типа свадеб, исполняемых на них оглашений, фолъкяорннх нанров п составннх песен-"Поздравявнийи, прахлопнваний; осмысляются их идейно-хузояе-сгвенные особенности и задачи, котоше они выполняют а системе свадебного обряда.'
3 третьей главе "Свадебный фольклор Каикапарышского оаяи-са1* изучаются роль и место бракосочетания в жизни общества, характеризуются его значение и задачи, исследуются формы прове-
дения свадебного обряда бракосочетания, анализируется его основные этапя в'провогвмс при этом обряда и ритуала, описываются конкретные этяограйтгчоскне детали. Здесь на основе ерашитоЕьно-пшологнчаского изучения исполняешь на свадьбах частусек, ёр-ёр, приветствий невесты определяется специфика содержания и Форш фольклорных канров изучаемого ареала и их соответствие обагузбскским, благодаря чему раскрывается своеобразней колорит местных форм.
Значимой стороной исследования является то, что в нем осмысляются фольклорные канон, бытукдас только в Кяпкадарь-янском оазисе - иСбло~сблоэ, "Хазопали", "Чирок айлантирар", "Хуз келдингпз", "Кегли утирсян" - анализируется их идейное содержание, сюгатика обрядов и заключённых в них семантических функций, иссхедуптся проблемы поэтики свадебных Фольклорных санров. .
В зактгочвряи диссертации формулируются основные выводя, например, в ритуалах с обрядах, проводимых в Капкадарышском оазисе традиционных трёх типах свадьбах, с одной стороны, отмечается много общего с общеузбекскимя свадебными обряда-ыв, а с другой стороны, та присущ ряд легко выделяемых специфических особе!йостей н ганер исполнения, а такге этнографических деталей.
В выводах диссертации аргументированно доказывается возросшая посте обретения незавксииости потробпосй»' в более глубоких и всесторонних фольклорных и этнографических исследованиях аоеаяьного узбекского обрядового фольклора.
2 : s : :: 2
of the thesis
Tolhlore of vreddinr; rites of Xaslf:adarya oasis
IC.0I.C9 - study cf folklore
hateriale of carrying oi the ••'t.udiir; rites, collected dur-rir.~ the last ten years in different districts cf the Eashhadarya easts vere the object of the present .research.
The thesis ensists of introduction, three chapters, conclusion and list of used literature.
In eho introduction it is substantiated the actuality of the there, is fomalated e.in and purpose of the •..•crh, is characterised the ee~ree of studying the tbene sad scientific -ovslty ef '¿'.ii thesis, are d^tr-mined the cswisds and rethodelo^ of ;he research, enposed its theoretical ana practical sinaif ieance.
In the first chapter "fecit stive.;, Clapping and Sor^s, Per-fer.ued ir. the fashhadarya Oisis luring feehih Toy" there is des-crit.'d -..'eddinj rituals and rito<s, are enposed its z'sr.za sa2 role in th-? public society, is yiven its classification. Cn the care o7 the lar^o facts, th:re t-c to aralyeo rituals and rites, songs m;.'. c" per.'.'oj".:ou duriiij veddinj oa the occasion of a child's
.<iri,h, i a the period of his hjlaj forty days and beshih toy.
At tine !.h a-e is carried out ideological and artist-
ic . .is pei-fen ed during are after beshih toy the folhlorc
je. end defined their functions in everyday life.
In the second chapter of the thesis "jolhlore Corxres, Pcrforn-ed Turing doraaat "or Paring" there arc ¿;iver. opinions about ^o-iaj each of this rite to the senaal a^c ritual initiation of cur ancestors, here there is riro:? ell-round dete.iled description of different ferns of prepe.ra.tion and carrying out of this type of nodding perforned there publications, fclhloro ^er.res and conposefi son^s - "Conrratulations", clappinae, interpreted tbeir ideological said artistic peculiarities and taste '.¿hich they carry oat in the oyster. of '..'oddinp rite.
In the third chapter "b'eadxn.s folklore of the nashhadarya Casis" there are studied a role ar.d place of learria^re in the society's life, is characterised its si^r.ificr-nce and tashs, arc investigated forns of carrying out •,redding rites of r.arriarje.
are' analysed their nain stages and conducted in tliis case rites and rituals, arc described the concrete etlmo£raphic details. Isre on the ba^e of the comparative and topological stucy(in~ of performed on. the v?eddin.;s chastooshhas, yor-yor, creetinjS to a bride, is defined --he sp-'cific character of -he content and fora of folhlore ¿enres cf studied area and their conformity uith connon Usbeh, thanks to that it is discovered a peculiar colour of local ioms,.
The sir-niiicanb side oZ reserirs-h is \.-hat in it thsre are interpreted folklore serrec, existing osly in the Eashhadarya oasis - "Cblc-oblo", "I-iasorali" , "Chiroch ailantirax", Ehush Irelfi-ir.~is", "h'alir. ytirsin- - there if. analysed their ideological content, subject of ritos and concluded in thes the semantic functions, are. investigated the problems of poetics of v/oddinj folklore genres.
In the conclusion of the thesis there are fomulated the main deductions, for instance, in rituals and rites, conducted in the Hashhadarya oasis traditional three typos of •■••eddin.js, fron. one side it is naried ~any coasor v:ith corauon tisboi wedding rites, cut iron other side, a number of lightly Larhed out spocilic peculiarities ar.fi style of perfornanoe, and also ethnographic details.
In ths conclusions of the thesis there is argunentatively proved having increased after finding the indcpeader.ce, the ro-quirenent in deeper a_d sore detailed follrlorc and ethnographic researches of areal usbek: ritual folhlore.