автореферат диссертации по филологии, специальность ВАК РФ 10.01.01
диссертация на тему: Христианские мотивы и образы в драматургии Леси Украинки (нравственно-ценностные аспекты)
Полный текст автореферата диссертации по теме "Христианские мотивы и образы в драматургии Леси Украинки (нравственно-ценностные аспекты)"
НАЦІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ НАУК УКРАЇНИ ІНСТИТУТ ЛІТЕРАТУРИ ім. Т. Г. ШЕВЧЕНКА
Р Г 6 ОД #а правах рукопису
■ УДК 883.3.09.-2
2 ОІІІ —
БАНАЦЬКА Наталія Анатоліївна
Християнські мотиви та образи в драматургії Лесі Українки
(морально-ціннісні аспекти)
10.01.01 - українська література
АВТОРЕФЕРАТ дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук
Київ - 2000
Дисертацією є рукопис
Робота виконана у відділі давньої та класичної українсьі літератури Інституту літератури імені Т. Г. Шевченка НАН України.
Науковий керівник - кандидат філологічних наук,
Скупейко Лукаш Іванович,
старший науковий співробітник Інституту
літератури ім. Т. Г. Шевченка НАН України
Офіційні опоненти - доктор філологічних наук, професор
Погребенник Володимир Федорович, Національний педагогічний університет ім. М.П.Драгоманова; кандидат філологічних наук, доцент
- Гончар Олексій Іванович,
Київський державний інститут театрального мистецтва ім. І. К. Карпенка-Карого
Провідна установа - Тернопільський державний педагогічн університет ім.Володимира Гнатюка, кафедра історії українсьі літератури.
Захист відбудеться 16 жовтня 2000 року о 12 годині на засіда: спеціалізованої вченої ради Д 26.178.01 при Інституті літерат; ім. Т.Г.Шевченка НАН України за адресою:
01001, м. Київ-1, вул. М.Грушевського, 4.
З дисертацією можна ознайомитися в Науковій бібліотеці Інстит; літератури ім. Т.Г.Шевченка НАН України (м. Київ-1, в; М.Грушевського, 4).
Автореферат розісланий вересня 2000 року.
Учений секретар спеціалізованої вченої ради доктор філологічних наук
ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ДОСЛІДЖГННЯ
В умовах державотворення України, духовного й культурного відродження нації проблема морально-етичних орієнтацій особистості набуває особливого значення. “Головне, — зауважує М. Жулинський, — розкувати “невольничу душу" українця, спонукати його до саморуйнації комплексу рабської психіки, інакше національні ідеали не будуть осягнуті. А для цього має формуватися не безлика маса, злютована бездумно сприйнятою соціально-політичною візією, а сильна духом, інтелектуальна індивідуальність, особистість, для якої національна ідея є чітко осмисленою і усвідомленою системою ціннісних орієнтацій”1).
Вдячним матеріалом у цьому плані є драматургічна творчість Лесі Українки. Орієнтуючись на кращі здобутки європейської й української драми, письменниця активно використовує духовні надбання світової культури, щоб крізь призму загальнолюдського глибше й повніше осягнути проблеми національного розвитку. Спираючись на досвід Біблії, Леся Українка шукала відповіді на питання, які висувала тогочасна дійсність та які, зрештою, не втратили актуальності й у наш час.
У літературознавстві певною мірою простежені творчі контакти Лесі Українки з Біблією. Плідним в осмисленні цієї теми був період 20-30рр., зв’язаний з іменами М.Драй-Хмари, М.Зерова, М.Євшана, Б.Якубсько-го, Д.Донцова, В.Васильченка, А.Харченка, О.Білецького та ін. Починаючи з 50-х рр., під тиском ідеологічних чинників стала домінувати думка про антирелігійну спрямованість творів письменниці та її атеїстичний світогляд. Однак дослідження християнської тематики продовжувалися, зокрема літературознавцями української діаспори (М.Ласло-Куцюк, Ю.Бойко-Блохін, П.Одарченко, В.Мокрий, В.Смерека та ін.). У 80—90-х рр. проблема рецепції біблійних образів та мотивів у драматургії Лесі Українки привертає дедалі більшу увагу. Праці таких дослідників, як М.Жулинського, В.Сулими, Г.Сивоконя, Т.Гундорової, Р.Гром’як? І.Бет-ко, В.Погребенник^Л.Мороз, О.Турган, Л.Голомб, Я.Поліщук^С.Павличко задекларували нові підходи в інтерпретації її творчості загалом та зв’язків з християнством зокрема. Провідною стала думка про те, що до Біблії, християнства Леся Українка ставилася передусім як до явища культури, вияву багатовікового духовного досвіду людства. Як кожен видатний
!) Жулинський М. Вірю в силу духа. — Луцьк: "Медіа",
1999. - С. 92.
художник і мислитель вона черпала цей досвід із Біблії, втілюючи його в яскравих художніх образах і персонажах.
Варто наголосити, що християнські елементи в творчості Лесі Українки розглядалися переважно в аспекті їх трансформації, переосмислення, своєрідної авторської інтерпретації. Мало хто з дослідників звертав увагу на те, що драматичні твори найповніше віддзеркалюють морально-ціннісні уподобання письменниці, що, використовуючи біблійну символіку, авторка водночас зберігала первісний морально-етичний зміст цих образів-символів, прагнула “вживити" в українську суспільну свідомість християнські духовні цінності. Має рацію Є. Сверсткж, наголошуючи, що творчість Лесі Українки є “своєрідним еквівалентом інформаційної моральної “енергії” того Слова, що йшло від Біблії”1). Повною мірою дане твердження стосується також драматичних творів “нехристиянсь-кої” тематики.
Отже, актуальність теми зумовлена конструктивними процесами, що відбуваються в культурному й духовному житті України, та настійною необхідністю сучасного переосмислення творчої спадщини українських письменників, зокрема драматургії Лесі Українки, і відображених у ній пріоритетних морально-етичних ідей і цінностей.
Зв’язок роботи з науковими програмами, планами, темами.
Обраний напрямок дослідження має безпосередній зв’язок із тематичними планами відділу давньої та класичної української літератури Інституту літератури імені Т.Г.Шевченка НАН України, в якому виконана робота, та програмами з курсів української літератури, що читаються за нормативними навчальними планами кафедри української філології в університеті “Острозька академія”, де працює дисертантка.
Мета і завдання дослідження. Мета дисертаційного дослідження полягає у з’ясуванні морально-ціннісних аспектів у драматургії Лесі Українки. Для досягнення даної мети авторка ставить перед собою такі завдання:
1) з’ясувати причини звернення Лесі Українки до Біблії та духовних традицій світової літератури;
2) розглянути драматичні твори Лесі Українки в аспекті втілення в них біблійних сюжетів, образів, мотивів;
11 Сверстюк Є. Духовні джерела і традиції української літератури // Сучасність. — 1988. — №7-8. — С. 63.
3) розкрити зміст і функції “вічних образів” і “вічних символів” у драматичних творах письменниці крізь призму християнського сприйняття;
4) з’ясувати роль християнських елементів у розкритті проблеми морально-ціннісної орієнтації особистості;
5) вказати на роль і значення морально-етичних категорій у формуванні національних духовних цінностей.
Предметом дослідження є християнські образи й мотиви в драматургії Лесі Українки.
Об’єктом вивчення стали тексти драматичних творів Лесі Українки, написані на матеріалі з історії первісного християнства, і такі драми, як “Бояриня", “Лісова пісня”, “Камінний господар”, а також поетичні твори, епістолярна та літературно-критична спадщина письменниці.
Методологічна основа дослідження. В дисертації домінує інтегративний підхід. Для досягнення мети і вирішення поставлених завдань автор дисертації поєднує історико-генетичний, культурно-типологічний, порівняльно-історичний методи наукового вивчення явищ художньої літератури. Теоретичною основою дослідження слугують праці М.Зерова, М.Драй-Хмари, М.Євшана, Б.Якубського, Д.Донцова, Д.Чижевського та літературознавчі розвідки провідних учених-філософів пізніших генерацій
— О.Білецького, Л.Новиченка, О.ИІпильової, Г.Сивоконя, М.Жулинсь-кого, Р.Гром’яка, О.Ставицького, І.Денисюка, М.Ігнатенка, Л.Мороз та ін. Використані праці з психології, філософії, культурології, присвячені дослідженню Біблії, історії християнства, морально-етичних і філософських категорій тощо.
Наукова новизна. Пропонована дисертація — перша спроба систематичного аналізу драматургії Лесі Українки з погляду морально-ціннісних домінант і категорій. Досліджуючи християнські образи й мотиви, дисертантка особливу увагу звертає на роль архетипів — бібліологем у творах письменниці, на їх змістові й структурно-стильові функції в художньому образотворенні, зокрема таких, як пустиня, дім, веселка, хліб, камінь, берег тощо. Відзначається, що усі ці образи-символи, крім метафоричного, несуть у собі автентичне, релігійно-християнське значення і тому набувають багатовимірності, поглиблюючи й розширюючи контекст зображуваних подій. Дисертантка доводить, що провідним мотивом драматичних творів Лесі Українки на біблійну тематику є колізія провини-покарання-спокути, яка забезпечує внутрішню драматизацію подій і стає основою для виявлення морально-ціннісного змісту творів. Самотність
З
як внутрішнє покарання і моральна спокута за гріх (провину) зради, неволя як наслідок зневіри і втрати почуття свободи й незалежності, колізія віри й любові як морально-психологічна дилема, самопожертва як внутрішнє “спасіння” людини, — ось ті основні проблеми, аналізу яких присвячені розділи дисертації.
Теоретичне та практичне значення одержаних результатів полягає в тому, що вони доповнюють існуючі в літературознавстві дослідження християнської тематики в драматургії Лесі Українки. Зміст і висновки дисертації можуть бути використані при написанні літературного портрета письменниці, у вузівських курсах історії української літератури кінця XIX—початку XX ст., у розробці теоретичних проблем сучасної драматургії, а також у практиці роботи вчителів середніх загальноосвітніх навчальних закладів.
Апробація роботи. Дисертація обговорювалася на засіданні відділу давньої та класичної української літератури ім. Т. Г. Шевченка НАН України. Основні положення роботи були виголошені на міжнародних і всеукраїнських наукових конференціях (Київ, 1996, Рівне, 1996, Острог, 1995-2000) та знайшли відображення у 9 публікаціях.
Структура та обсяг дисертації. Робота складається із вступу, чотирьох розділів, висновків, списку використаних джерел. Обсяг дисертації
- 195 сторінок, з них 182 сторінки основного тексту. Бібліографія нараховує 150 позицій.
ОСНОВНИЙ ЗМІСТ РОБОТИ
У вступі визначені тема, мета й предмет дисертації, обґрунтовуються актуальність і новизна, доцільність вибору методів дослідження, теоретичне і практичне значення роботи, вказується на досвід, набутий дослідниками у вивченні християнської тематики в творчості Лесі Українки.
У першому розділі дисертації — “Проблема самотності як моральної спокути в драматичних творах “Одержима” і “На полі крові” — проаналізовано драматичні твори Лесі Українки з погляду значення для людини морально-ціннісної категорії любові. Порушується проблема самотності як морального покарання й спокути через брак або відсутність любові.
Підкреслено, що написання драматичної поеми “Одержима” співпало з особистою драмою, яку переживала Леся Українка, - смертю близької людини. За допомогою образу Месії авторці вдається “піднести” особисту втрату і трагедію до рівня всесвітньої трагедії. Стан самотності героїні, її душевна туга й тривога - це результат життя без опори на загальнолюдський принцип буття, втілений у християнському вченні, - любові. В такому аспекті самотність сприймається як моральне покарання. Тому, ніби усвідомлюючи свою причетність до загибелі Месії, Міріам приймає рішення, можливо, не найкраще, - вмерти, свідомо провокуючи юрбу на здійснення вбивства, щоб довести свою відданість Христу. Дисертантка стверджує, що останнє слово Міріам про любов звернене до натовпу, що закидав її камінням. Такий висновок є вірогідним, бо вчення Ісуса Христа вимагало любові до ворогів.
Тобто, ідея відродження після апокаліпсису пов’язується із поверненням особистості в трансцендентний світ, де панує одвічна любов. Так героїня, на думку дисертантки, досягає своєї первісної суті, божественного, неоскверненого гріхами ненависті стану. Логіка розвитку духовних пошуків Міріам ілюструється її переходом від мізантропії до філантропії.
Самотність Ісуса Христа - це стан, необхідний для самозаглиблення перед здійсненням заздалегідь визначеної для нього місії, на яку сподівалися люди, але яка залишалася незбагненною для них за своєю суттю. Самотність Месії, котрий віддав життя за людей, нагадує самотність митця, який опиняється перед альтернативою вибору морально-ціннісних орієнтирів, що спонукають його до певного морального вчинку. У зв’язку з цим дисертантка звертається також до досвіду самої Лесі Українки, яка, за словами Б. Якубського, Д. Донцова, часто наражалась на нерозуміння, залишалася “самотньою”, але все ж віддавала всі душевні сили, поетичний талант людям.
Аналіз твору виявив таку його особливість як взаємопереплетеність використаних у ньому біблійних мотивів. Мотив вигнання й знищення особистості, пошуки нею виходу із стану духовної депресії сполучається із мотивом “світлої апокаліптичності”, що притаманна будь-якій християнській культурі та виявляє себе у переживанні історії не як чогось конечного, а як передумову настання гармонійного стану суспільства у майбутньому, передчуття позитивних звершень в історії людства. В “Одержимій” Леся Українка заговорила як пророк, утверджуючи істину
про любов, яка, за новозаповітним ученням, проймає життя усього сущого на землі. Драматична поема відтворила християнський аспект духовних пошуків авторки, і яка є визначальною в суперечності між скінчен-ністю життя і нескінченністю духу.
Драматичний діалог “На полі крові" також побудований на біблійному матеріалі. Мотив “провини - покарання - спокути ” розгортається, зокрема, в контексті проблем морально-ціннісного спрямування, а саме: відповідальності людини за події у світі, вибору між “добром” і “злом”, самотності як моральної спокути тощо.
Пропонуючи своє бачення обробки Лесею Українкою легенди про Юду, дисертантка аналізує витоки Юдиної зради, зумовленої передусім психологією Юди-власника. Довічна “приреченість” Юди на самотню працю на клаптику землі — це розплата за вчинок, якому немає виправдання. Водночас Юда в драмі Лесі Українки — архетип зрадника, самотність якого є безконечною, трансцендентною, абсолютною. Людина “на полі крові” — це логічний наслідок буття без Бога як уособлення найвищих моральних і духовних цінностей.
Цікаво, що мотив самотності як моральної спокути тісно переплітається із мотивом смерті. У контексті “Одержимої” та “На полі крові” зв’язок між ними набуває художньо-символічного значення: фізична смерть Ісу-са Христа явила його світові у новій іпостасі, що стало символом нового духовного життя; “канонізація” Юди як зрадника відбулася після його духовної смерті; смерть Міріам символізує кінець старого світу й настання нового, в якому людина, здобувши прощення, “дорівняється до свого Творця”.
Отже, у трагічному, сповненому жахливих суперечностей, непристо-сованому до існування світі людина без опертя на нетлінні духовні цінності почуває себе самотньою, приреченою, нещасливою. Хоч образ Христа-Месії так і залишається символом правди недосягнутої, хоч пізнання істини часто відбувається ціною людського життя, та все ж у драмах Лесі Українки переважає оптимістичний тон — віра в духовне відродження людини, яке звільнить її від намарних і безплідних устремлінь і вчинків. У цьому сенсі, на думку дисертантки, “Одержима” і “На полі крові" є своєрідними творами-пересторогами, “заповітом” Лесі Українки своїм нащадкам, прагненням “вживити” в українську суспільну свідомість моральні цінності, так яскраво виявлені в біблійних образах, мотивах, легендах.
У другому розділі дисертації “Мотив “невидимої провини” у контексті національних духовних цінностей (“Вавилонський полон”, “На руїнах”)” аналіз спрямований на виявлення тих морально-ціннісних настанов, що становлять основу буття нації. Питання “невидимої провини” та її наслідків розглядається крізь призму основоположних духовних констант-категорій свободи і віри як внутрішніх чинників існування та розвитку людства.
За біблійною легендою, іудеї були покарані за те, що знехтували заповітами господніми, втратили “шлях праведний” і відреклися від істини. Цей мотив-пересторога і був покладений в основу драматичних поем “Вавилонський полон” та “На руїнах”. Крок за кроком Леся Українка веде читача до усвідомлення істинних причин драми ізраїльського народу. Змальовуючи трагічні картини життя поневолених, авторка приводить до переконання, що “вавилонський полон”, єрусалимська “руїна” — не лише наслідок зовнішньої експансії. Найстрашніший “гріх” — це внутрішнє безсилля і розгубленість, що охопила іудеїв. Зневіра стає фатальною для народу, бо руйнує його “ізсередини”, породжує рабську психологію: байдужість перетворюється на відступництво і зраду, пасивність призводить до утриманства й пристосуванства, нещирість зумовлює лицемірство. Отже, неволя є “покаранням” за внутрішню, “невидиму провину” — втрату почуття свободи й віри, тих морально-ціннісних первнів, що від першопочатків живили й утверджували націю.
Має рацію І. Бетко, зауважуючи, що “проблема буття за несприятливих умов і виходу з неволі розв’язується Лесею Українкою передусім на рівні інтелектуальної особистості, здатної стати провідником свого народу”11. З подоланням “провини” зневір’я особистість самоутверджується, виявляє готовність до виконання особливої місії — духовного наставника народу. У “Вавилонському полоні” таким постає перед нами Елеазар. Дбаючи про хліб насущний і тим виправдовуючи свої компроміси з поневолювачами (належав до тих, хто “мовою чужого між ворогами звикли розмовляти”), Елеазар поступово усвідомлює, що основою порятунку є відродження джерел духовності — любові до рідної землі та рідної мови
— основної сутності нації. Слова героя, що звучать наприкінці твору, вселяють віру в його внутрішнє відродження, а разом з ним і тих, хто
1} Бетко І. Біблійні сюжети і мотиви в українській поезії кінця XIX - початку XX століть // Українська мова і література в школі. — 1991. — №10 - С.15
усвідомлює свою особисту причетність до загальної “провини” та прагнення стати “суверенною” особистістю.
Тірца, героїня драматичної поеми “На руїнах”, належить до типу “покликаних”, “одержимих" натур, які, за словами Лесі Українки, прагнуть підвищувати до свого рівня інших, а не понижуватися до їхнього рівня. Щоб розбудити дух народу, Тірца апелює до найсокровенніших людських потреб: жінкам радить піклуватися про дітей, бо діти — майбутнє нації. Чоловіка, котрий болісно переживає втрату батьківщини (йому належать слова: “Єрусалиме мій, Єрусалиме! Ти вічна рана рідної країни! Гориш ти в мене в серці невгасимо!”), вона закликає йти до роботи. Внутрішнє “бачення” героїні підказує їй шлях до визволення — повсякденною й невтомною працею будувати “в новім Єрусалимі храм новий”. Як особистість “покликана” Тірца займає активну життєву позицію, і ця внутрішня цілеспрямованість, що ґрунтується на високих моральних і духовних цінностях, допомагає їй позбутися “комплексу неволі”, долаючи власну і загальну “провину”.
Дисертантка зазначає, що порушені в драматичних поемах “Вавилонський полон” і “На руїнах” проблеми, зокрема в їх морально-ціннісному сенсі, знаходять яскраве вираження і на рівні семантико-стилістичних фігур. Мотив “невидимої провини” розкривається не лише шляхом відтворення психології героїв, а й використання цілого комплексу мовно-стильових засобів, які вибудовуються в певну систему й сприяють глибшому розумінню сутності творів та тих моральних пріоритетів, на які орієнтувалася й сама авторка.
Третій розділ — “Колізія віри й любові як морально-психологічна проблема (“Руфін і Прісцілла”, “Йоганна, жінка Хусова”, “Адвокат Мар-тіан”)” присвячений аналізу творів, у яких питання моральних цінностей набувають психологічного звучання, постають як проблема внутрішнього самовираження людини на рівні міжособистісних стосунків. Досліджуються драматичні колізії, що ставлять героїв перед вибором між сім’єю і вірою в Ісуса Христа, між любов’ю до Бога і любов’ю до Батьківщини, до близьких і рідних людей — чоловіка, дружини, дітей.
Тема внутрішнього “роздоріжжя" є провідною в драмі “Руфін і Прісцілла". Любов і віра в житті Прісцілли набувають конкретного морального вираження. Пріоритетним для героїні є віра у Христа, котрий у її сприйнятті уособлює найвищі моральні цінності — істину, добро, красу. Руфін, республіканець, людина високої духовної організації, віру спрямовує на знання, на майбутнє суспільства, побудоване за гумані-
ітичними принципами. Якщо Руфін і Парвус — гостро непримиренні, то і стосунках із Прісціллою Руфін прагне до порозуміння. Він по-своєму іприймає моральні цінності. їх втілення Руфін вбачає у Прісціллі, своїй фужині, інтелектуально й емоційно довершеній особистості із чітко виз-іаЧеною християнською парадигмою світосприйняття. Глибокі почуття 'Єроя до Прісцілли уможливлюють поступове осягнення ним духовних іапитів жінки та бажання пізнати їх витоки, тому й виявляє готовність (о самопожертви заради кохання. Рішення Руфіна розділити із Прісціллою ї долю ставить його поза межі вузького доктринерства, морально й ду-совно вивищує і над християнською громадою, і перед римським грома-
(ЯНСТВОМ.
По-своєму колізія віри й любові розкривається в драматичних творах ‘Йоганна, жінка Хусова” та “Адвокат Мартіан”, в яких біблійний мате-)іал ніби відсунутий на другий план. Але, як зазначається в дисертації, :аме він має суттєвий вплив на розкриття “онтологічної етики” героїв та гарально-психологічної мотивації їхніх вчинків. Любов і вірність є ка-’алізаторами людських стосунків, зокрема сімейних. Тому Йоганна та ідзокат Мартіан, добропорядні сімейні люди, віддані водночас христи-інській вірі, опиняються на “роздоріжжі” моральних пріоритетів, зму-иені вибирати між обов’язком служіння Христовій вірі та обов’язком іеред сім’єю.
Повіривши в слово Христове, Йоганна відкриває для себе новий світ
- “світ правди, і добра, й любові, й волі”; Мартіан, переконаний христи-інин і дбайливий батько, у християнському віровченні вбачає запоруку іуховного становлення своїх дітей. Та Йоганна повертається в чужий (ля неї дім Хуси, а Мартіан наостанок залишається самотнім. Отже, дра-«атична колізія набуває трагічного звучання. До того ж трагізм цей сприй-лається вже не лише як внутрішня (міжособистісна чи сімейна) колізія, і як явище трансісторичне, планетарне.
У дисертації зазначається, що Леся Українка зосереджувала увагу на юзкритті моделі суспільства, побудованого на гуманістичних ідеалах. Ірообразами людини майбутнього виступають Прісцілла, Руфін, Йоган-іа, Мартіан — герої, рушійною силою життя яких є любов, віра, здатність і;о самопожертви, тобто ті морально-християнські чесноти, що передусім (опомагають позбутися психології поневоленої особистості. Як правильні зауважив Д. Донцов, “до сеї-то моралі (тобто християнської — Н.
5.) додала поетеса ту ідею, що її приніс до християнства конаючий Рим; дею... високорозвиненого почуття особистої гідності і права, культ сили
і відваги, та ще свою знану засаду: “vit vi repellere licet!” (“силу треб підпирати силою”)1 Суть цієї тези, робить висновок дисертантка, розі ривається змістом всієї творчості Лесі Українки; сила, що здатна згарм< нізувати світ, примирити суперечності, нейтралізувати зло — це сил Духу. “Хай Бог тебе рятує, рідний люде!” — заповідала письменниця.
У четвертому розділі дисертації “Драматичні твори “Бояриня”, “Ліс< ва пісня”, “Камінний господар” крізь призму християнської духовное й моралі” йдеться про особливості використання Лесею Українкою ск жетів з української історії й фольклору та європейського середньовіччі
Наскрізним мотивом, що об’єднує згадані драми та споріднює їх і біблійними образами-символами, є мотив “гріха-покарання-спасіння’ “Гріх-провина” асоціюється із мотивом зради, що знаходить у кожном творі своєрідне розкриття та сполучається із темою внутрішнього “розд< ріжжя'' — вибору між “добром” і “злом”. Зрада — це “зло”, найбільши “гріх”, наслідок втрати людиною морально-ціннісних орієнтирів: Степа (“Бояриня”) зраджує національні інтереси внаслідок неадекватного сприі няття християнських принципів. Уведена Лесею Українкою до контеї сту твору біблійна легенда про Каїна та Авеля посилює міру його “прові ни”, робить її “безумовною”, незважаючи на “пом’якшуючі” історичі обставини. Оксана мимоволі стає причетною до зради, але це “вимуші на” зрада, яка викликає співчуття та виправдання.
Герої “Лісової пісні" та “Камінного господаря” (Лукаш, Дон Жуаі зраджують собі, своїй власній вдачі. В обох випадках причина — гони1 ва за маєтністю та владою. У цьому сенсі будь-яка зрада є віддзеркалеї ням “Юдиною провини”, яка не може бути виправдана долею: досягнут маєтність або влада зумовлюють жахливі муки совісті, ностальгічні ні строї, самотність, відчуженість, фізичні та духовні недуги, а нерідко -смерть.
Зрада — це також завжди неволя. Зрада національних інтересів (“Б< яриня”) зумовила трагедію українського народу, що, поневолений царс: кою Росією, опинився “в країні неволі”; зрада як залежність від власни егоїстичних і меркантильних устремлінь розкривається у “Лісовій пісн і “Камінному господарі” як трагічна доля людини.
Гріх-покарання, за християнською догматикою, передбачає “спасії ня”, в якому доля людини, народу і всесвіту взаємопов’язані.
І} Донцов Дм. Поетка українського Рісорджіменту (Лес Українка) //Українське слово. — К. : "Рось". — 1996. - С.156
Велику роль у духовному й моральному відродженні суспільства відігра-зть непересічні особистості. Такими є Оксана (“Бояриня”), героїня “Лісової йсні” Мавка, із “Камінного господаря” — Долорес. Уособлюючи христи-інський ідеал жертовності, вони виявляють здатність до спокутування чужих гріхів”, навіть ціною власного життя. Самопожертва — це шлях [о їхнього внутрішнього “спасіння”, а водночас — “це довга хресна доро-а в ім’я життя на землі”0.
У висновках узагальнюються результати дослідження. Зазначається, цо аналіз творчого доробку Лесі Українки в морально-ціннісному ас-гекті, з погляду християнських духовних цінностей, є актуальним у зв’яз-:у із процесами, що відбуваються в духовному й культурному житті ^країни. Наскрізними в драматургії поетеси є християнські мотиви гріха, гокарання, спокути, використання яких уможливило розкриття найваж-іивіших духовних констант — любові, віри, свободи, втрата котрих не-дмінно є причиною особистих та суспільних колізій.
Універсальний трагізм, приреченість людини у світі без Бога, її вічну угу за небесним ідеалом Леся Українка відтворює у драматичній поемі Одержима”. Тема гріха-спокути в творі споріднена із темою страждан-ія, яка в свою чергу розкривається за допомогою біблійного образу “хрес-юго шляху” — необхідної умови осягнення божої істини. Біблійний сим-:ол “хресного шляху” надзвичайно важливий для розуміння магістральної прямованості творчості Лесі Українки. Глибоке розкриття він знахо-;ить у “Триптиху”, зокрема в апокрифі “Що дасть нам силу?”. Такий илях долає Міріам, головна героїня драматичної поеми. Думки Лесі Українки, втілені у драматичній поемі “Одержима”, знаходять теоретич-іе продовження в філософських течіях XX сторіччя, зокрема в екзистен-
(ІіїЛІЗМІ.
У драматичному діалозі “На полі крові” постає образ Юди, котрий ;олає шлях від любові до Ісуса та безумовної віри в його вчення до розча-іування, що приводить його до зради-відступництва, а згодом — духов-юї смерті. Леся Українка, відтворюючи архетипну модель поведінки радника, показує його приреченість на довічну самотність, що є тоталь-юю, безконечною.
Тема зради-відступництва та його наслідків знайшла вияв не лише на іівні окремих особистостей, а й цілих народір. Так в контексті творчості
Мороз Л. Про символізм в українській літературі //
Сучасність. — 1993. — №4.- С./О/,
* іі
поетеси з’являється тема національної неволі, тлом розкриття для яке стають старозавітні мотиви та образи. Тема єгипетської неволі (“Ізраїл в Єгипті”, “В дому роботи, в країні неволі”) і вавилонського полон (“Єврейська мелодія”, “Ave, Regina!", “Як Ізраїль дістався ворогам у п( лон”) як психологічна проблема знаходить своє розкриття в драмати* них поемах “Вавилонський полон” та “На руїнах”, зміст яких спрямовг ний на пошуки шляхів досягнення свободи та засобів подолання рабськ< психології, а саме: праці на землі, плекання рідної мови, збереженн віри.
Мотив “невидимої провини” поєднується в драматургії Лесі Українк із темою “випробування”. Колізія віри й любові як морально-психологЬ на проблема об’єднує драматичні твори “Руфін і Прісцілла", “Йоганш жінка Хусова” та “Адвокат Мартіан”. Поетеса залишає проблему відкрі тою, доводячи думку про бажаність, але неможливість швидкої духовн< перебудови у суспільстві на засадах християнських ідеалів. Підкреслюєті ся, що на порозі XX сторіччя Леся Українка висуває засади нового плі нетарного світогляду, заснованого на гносеологічній єдності науки і релігії — двох могутніх рушіїв пізнання життєвих цінностей.
Твори далекі від релігійної тематики (драматична поема “Бояриня та драма-феєрія “Лісова пісня” написані Лесею Українкою на націоналі ному матеріалі) зберігають змістову зорієнтованість на християнські д; ховно-моральні домінанти. У цих творах висвітлюються причини нещаі ливої долі “загубленої української людини”, передусім — зрада.
Драматургія Лесі Українки є тією цариною її творчості, в якій вои виступала як поет, психолог, драматург, поєднуючи минуле, сучасні майбутнє. Творчі набутки давніх часів у поєднанні з автентичними філі софсько-духовними концепціями авторки, знайшли вираження у неорі мантичній естетиці, головними рисами якої є широка амплітудність м< рально-ціннісної проблематики, антропологізм, що знаходить розкриті в теологічній площині, тенденція до запровадження у життя певних ідеї
Провідниками найвищих християнських чеснот є “покликані”, “бог< обрані” герої, котрі керуються у своїй діяльності найголовнішими криті ріями на шкалі духовно-моральних цінностей — совістю й соромом. Во, ночас із увагою до діяльності цих героїв Леся Українка порушує проблем винищення інтелектуальних особистостей.
Рецепція християнських мотивів й образів сприяла рефлексії нації нальних проблем. На тлі драматургії Лесі Українки християнські ел< менти (мотиви, сюжети, образи) виступають не як окрема тема, а я
спосіб світосприйняття, що через морально-етичний аспект утверджували: ту ж історичну тяглість української нації, дешифрували генетичний код української ментальності, розкривали зміст національної ідеї, особ-пквості українського характеру: оптимізм або “світлу апокаліптичність”
- це передчуття перспектив позитивного завершення історії (цей архе-гип відтворює уся логіка української міфосистеми, де туга і су л віддаються теперішньому, а віра у щастя - майбутньому); персоналізм або ндивідуалізм, тобто намагання народу бути таким, який він є від сотво-ріння, що виразилось у налаштованості українців на позитивну ок-земішність, що наснажувала волю до самостійності (такий індивідуалізм зизрів із християнської моралі й став рушійною силою європейської цивілізації); світоглядна толерантність.
Реабілітація природних для українського народу морально-духовних ссординат — Віри, Свободи, Правди уможливлює процес подолання не-'ативно-асиміляторських впливів й наближення до “обітованої землі” вкраїнської душі.
Сконцептованість усіх драматичних творів Лесі Українки до ідеї ду-совної переорієнтації в суспільстві на основі “вживлення” в українську :успільну свідомість духовного надбання Святого Письма стала основою і;ля інтеграції їх в єдину художню цілісність, яку доповнюють авторська ловно-стилістична система, а також символи, що мають інваріантне ви->аження у Біблії.
Дисертаційне дослідження вимагало системного підходу до аналізу фаматургії Лесі Українки в аспекті використання християнських мо-’ивів й образів, що і було здійснено у чотирьох розділах, які взаємодо-ювнюють один одного, а разом узяті формують новий погляд на драма-'ургічний спадок поетеси.
Основні положення дисертації викладено у таких публікаціях:
1. Національна рефлексія неволі (на матеріалі драматургії Лесі /країнки) // Леся Українка і національна ідея. - Я.: Видавництво ім. ~)лени Теліги, 1997. - 127 с. - С.115-118.
2. “Земля обітована" української душі // Наукові записки. Острог: видавництво “Острозька академія”, 1999. - Т. II. -Ч.І.- С.151-157.
3. Концепція "невидимої провини" (на матеріалі драматичних поем Тесі Українки “Вавилонський полон” та “На руїнах”) // Наукові записки. Острог: Видавництво “Острозька академія”, 1998. - М2. - 264 с. -1.141-148.
4. Мовно-виражальні засоби розкриття концепції “невидимої прази ни” в драматичних поемах “Вавилонський полон” та “На руїнах” / Наукові записки. Острог: Видавництво “Острозька академія”, 1998. ■ M2. - 264 с. - С.153-157.
5. У пошуках абсолюту... (спроба нового підходу до тлумаченн. змісту драматичної поеми Лесі Українки “Одержима”) // Вихованн, молодого покоління на принципах християнської моралі в умовах духое ного відродження України: Матеріали III Міжнародної наукової котрі ренції. - Острог: Видавництво “Острозька академія”, 1998. - 438 с. С.307-313.
6. Морально-етична основа драматургії Лесі Українки як вияв псі хоповедінкового інваріанту української нації // Наукові записки. - Ост рог: Видавництво “Острозька академія”, 1997. - МІ. -119 с.- С.80-8І
7. “Сонце, яке світить всім...” (Про вплив Біблії на виховання жінк\
- провідниці християнської моралі) // Формування основ християнські моралі в процесі духовного відродження України: Матеріали І Міжнс родної наукової конференції. - Острог: Видавництво “Острозька акаді мія”, 1996. - 222 с. - С.167-175.
8. Поняття правди (на матеріалі драматичної поеми Лесі Украй ки “Кассандра”) 11 Нове, педагогічна думка, - 1997. - M3. - 50 с. С. 20-23.
9. Виховний потенціал драми-феєрії Лесі Українки “Лісова пісня” / Проблеми реалізації духовно-творчого потенціалу молоді: Матеріал Всеукраїнської наукової конференції. - Рівне, 1996. - 101 с.~ С.92.-94.
АНОТАЦІЯ
Банацька Н.А. Християнські образи та мотиви в драматургії Леї Українки (морально-ціннісні аспекти). Дисертація на здобуття вчені го ступеня кандидата філологічних наук за спеціальністю 10.01.01 -українська література. — Інститут літератури ім. Тараса Шевченк НАНУ, Київ, 2000. — Рукопис.
Дисертацію присвячено питанню нового підходу до драматургічні спадщини Лесі Українки. Визначаються причини звернення поетеси д християнських елементів (мотивів, сюжетів, образів) — прагнекн розкрити суть найбільш важливих для людей морально-ціннісни категорій, реалізувати авторські концепції, відтворити національь проблеми.
У роботі вперше зроблено спробу систематичного аналізу драматургії Тесі Українки в аспекті дослідження головних духовних пріоритетів.
Методи дослідження запропоновані з урахуванням генетичних ви-гаків і можливих перспектив.
Ключові слова: драматургія, духовність, біблійність, античність, вічні" образи, символи, менталітет, “душа".
АННОТАЦИЯ
Банацкая Н.А. Христианские мотивы и образы в драматургии Леси Украинки (нравственно-ценностные аспекты). Диссертация на соиска-аіе ученой степени кандидата филологических наук по специальности 0.01.01. - украинская литература. - Институт литературы им. 1ТЛІевченко, Киев, 2000. — Рукопись.
Работа состоит из вступления, четырех разделов, выводов после :аждогораздела, общих выводов и списка использованной литературы.
Во вступлении раскрываются причины необходимости современного переосмысления и более глубокого изучения творческого наследия укра-нских писателей в связи с процессами духовного и культурного воз-юждения нации. Сделан обзор литературоведческих исследований в об-іасти рецепции христианских мотивов и образов в драматургии Леси Украинки. Подчёркнуто, что обращение Леси Украинки к христианс-;им мотивам, сюжетам, образам в драматургии обусловлено стремле-шем поэтессы постичь суть наиболее важных жизненных нравствен-ю-ценностных категорий,реализовать авторские концепции, раскрыть іациональньїе проблемы.
В первом разделе диссертации исследуется многоаспектная мораль-ю-нравственная проблема одиночества. Исходя из содержания анали-ируемых произведений, одиночество является своего рода наказанием а грех отчуждения и пренебрежения людьми общепринятыми нормами кизни — любви к Богу и ближнему своему. Одновременно подчеркивает-я, что одиночество — это состояние, необходимое для духовного прорения и очищения человека. В контексте задекларированной темы дис-ертации исследуются важнейшие морально-нравственные ценности: іравда Бога, сила человеческого духа.
С идейною направленностью первого раздела связан второй раздел диссертации, содержание которого сведено к выявлению “невидимого” реха израильского народа — утрату им гуманистических ориентиров.
Трагедия еврейского народа высвечивает различные общечеловечески морально-духовные проблемы.
Третий раздел диссертации углубляет раскрытие проблемы веры любви как приоритетных моральных категорий, предопределяющи жизнь человека.
В четвертом разделе анализируются произведения, концептуальна направленность которых выразительнее проступает в свете xpucmi анских морально-духовных ценностей.
В итогах к диссертационному исследованию сделаны обобщения or носительно художественно-поэтической трансформации христиански мотивов и образов в драматургических произведениях Леси Украинки
Методы исследования предложены с учетом генетических истоков возможных перспектив.
Ключевые слова: драматургия, духовность, христианские образг античность, символы, менталитет, “душа”.
ANNOTATION
Banatska N. A. Christian characters and motives in the plays of Le.% Ukrainka (moral aspects). - Typescripts.
Dissertation for a masters degree in Philology; speciality 10.01.01 Ukrainian Literature. - Taras Hrygorovych Shevchenko Institute ofLiteratu, National Academy of Sciences of Ukraine, Kyiv 2000. - Manuscript.
The Dissertation is devoted to the issue of the new approach to the dramat heritage of Lesya Ukrainka. This research determines the reasons of poetes appealing to the Christian element (motives, plots, characters) - an attem\ to discover the essence of the most important moral categories for people, realize author’s conceptions, the reflection of national problems.
The methods of the research are suggested according to genetic sourct and possible prospects.
Key words: plays, spirituality, Bible, antiquity, Christian character mentally, “soul”.