автореферат диссертации по филологии, специальность ВАК РФ 10.01.09
диссертация на тему:
Казахский героический эпос - "Карасай-Хази" (сюжетика, варианты, преемственность)

  • Год: 1994
  • Автор научной работы: Есенжанова, Дина Энескызы
  • Ученая cтепень: кандидата филологических наук
  • Место защиты диссертации: Алматы
  • Код cпециальности ВАК: 10.01.09
Автореферат по филологии на тему 'Казахский героический эпос - "Карасай-Хази" (сюжетика, варианты, преемственность)'

Полный текст автореферата диссертации по теме "Казахский героический эпос - "Карасай-Хази" (сюжетика, варианты, преемственность)"

д

и; ^АЭЛКТАН РЕСПУБЛИКАСЫ УЛТТИК ГЫЛЫН АКАДВНИЯСМ

Н.8УВЭ0В АТЫНДАГЫ ЭДВБИВТ ЖВНВ 6НВР ИНСТИТУТЫ

•I

\о-

Колжэзоа нукмнда УДК 894.342

ЕСВНВАНОВА ДИНА ВНВСКИЭЫ

КАЗАЦТМН КАНАГНАИЯМК ИМРЫ - КАРАСАЙ-КАЗЙ (скшетикэ. варианттврм. сэбэктвстык) 10.01.09 - ♦ольклортаяу

Филология гылымдзрыимн кандидата рмлмии двре*ес1н элу гы)н дапындалган диссертапияимц

АВТОРЙ*вРАТН

Алматы -

1994

іїмьіс Ндзак;стан Респубдикаси їлттин; Гилим Академияси М. вуезов атьіндаги вдебиет жане енер институтшшц Нрджааба орталигинда ориндалди

Гнлими жетекшісі - филология гулимдаринид доктори

НАРІШБЕТОВ в. К,

Ресми оппоненттері' - филологйя гьшшдаршшц доктори

НУРМАГАНБЕТОВА 0.8.

. филология гьілимдариннд кандидати, доцент БЇЛДНБАЕВ А.

Жетекш їйьім - АОай атиндаги Алмати мемлекеттік

Кдзацстан Респубдикаси їлттик Гилим Академияси М. вуезов атин-

гилимдаршшн доктори даре жест беру женіндеп Д. 53.34. оійамая-Дандирнлган кєнєсінін мвжілісіиде к,оргаладьі.

(480021, Алмати надаси, Кїрмангази квшесі, 29). .

Диссертациямен їлттик і'илнм Академиясьніин Орталик, гилими кітапханасинда танисуга болади.

университеті

Диссерїация 1994 жили_____________сагат

даги бдебиет жене енер ииститутиннн жаниидаги филология

Автореферат

таоатилдн

ТАЩРЫПТЫН, ІФКЕЙКЕСТІЛІГ1. "Кдрасай-Кдзи” жыры - фоль-клортану гылымында аранайы диссертациялык верттеудіц нысанасы бола коймаган эпос, белгілі себептермен осы уакытка дейін шектеу КОЙН1НП келген такырып. Кецес їкімєті кезіндегі фоль-клортану гылымында орын алган ."тарихи мектеп" теориясыныц казак эпосына тигізген салкыны вор болды. В»л концепцияны казак эпосына кеиіре салу нетижесінде б і рталай жырларымыз орынеыэ сыналып,' олардын, тіпті, аты аталмай да калды. Фоль-клортану гылымында тарихта болган деген батырлардын жырда аты кездессе болды, одан кашкактау багыт алды. Сюжетті де тікелей когам тарихымен байланыстыру орын тепкен еді. Осындай біржактьі пікірлердіц есерімен зерттелінбей калган жырдьщ бірі

- "Ндрасай - Нэзи" эпосы. Кдвакстан Компартиясы Орталык комитет інщ 1947 жылгы 21 кантар кгнгі "Казак ССР Гылым Академи-ясынын Тіл жене вдебиет институтынык жтмысындагы саяси эрескел кателер туралы" каулысы, сондай-ак, 1953 жылгы Кдзак; ССР Гылым академиясында вткен казак эпосы туралы пікірта-ластьщ корытындылары овге де жырлармен катар, "Нарасай -Нэзи” эпосынын да "жабылып” калуына тікелей зсерін тигізді.

1959 жылдыц 15-19 июнінде Алматыда еткен Кдвак Эдеби-єтінін проблемалык маселелері )кайындагы гылыми-теорийлык кон-ференциядан кейін гана казак эпосыньщ аыргалан жолы ттзеле бастагандай. болды;

Эпостану тарихында "Ногайлы жырлары" туралы, "Курык батыр" жырларын сактаушылар хакында, "Кэрасай - Кдзи" эпосы женінде де айтылган пікірлер, жазылган макаЛалар, жгргізілген верттеулер жок емес. БгЛ ретте біз Ш. Уелиханов,• Г. Кдраш, ■

С. Сейфулдкн, X. Досшхамед* лы, М. вуєзов, Б. М. Жирмунекий, К, Жїмалиев, Н. Сауранбаев, М. Габдуллин, Е. Исмаилов, Э. Донырат-баев, Р. Бердібаев, С.Садырбаев, Т.Сыдыков, 0. Шрмаганбетова, М. Магауин, Ш. ыоыраев, X. Сидикрв, К/Сэттаров т. б . галымдардыд пікірлерін ескеріп отырдык. Сондай-ак* С. М*канов, ,Э. Маргилан, Б. Кенжебаев, М. Кдратаев., X. Сїйінщелиев, 3. Кдбдодов, 3. Ахметов, Ы. Дгйсенбаев, С. Кдскабасов, Б. Абылкаешов, Н. Смирнова, В. Гацак, Е. Мелетинекий, В. Пропп, В. Путилов, К. Чистов, Н. Черняева т. б. галымдардьщ ецбектеріндегі теориялык пайымдаулар мен шкірлерді аертіеуімізге методологиялык негіа етіп їстан-ДЫК- ' , . ' : , ;

Халкымыадын арман-тілегін, адсарын езіне міндеттелген цасиетті ері ауыр жкктей ’’аркалап" ке лее де, жазыкеыз жапа шеккен "Кэрасай-Кэви" жцрыпыц зерттелуі - казак фольклортану гылымьшыц бїгінгі таныддагы кекейкесті такырыптарыиыд бірі.

ГЫЛЫМИ ЖАНЛЛЫГЫ. Диесертацияда "Н^арасай-Кдви жырыниц онга тарта варианмары взара салгастыра салыстырыдып, эпикалык тєкісгід лйратылу тарихы, жырдыд жанрйык ерекшелігі, ортак окигалык езек пек неггрлым типт і к мотивтері аныкгалады, сон-дай-ак, жыршылык енердегі дастїрлік сабактастык пен зпикалык текістердід ара катынасы деген мэселелер карастырылып, гылыми ой-т*жырьшдар жасалады. Бїл ізденіс "Ндрасай-Кдви" жырыныд гылыми айналымга тисуіне косылган їлєс. •.

Ізденіс яегізі етіп 6їл жирдьщзшиіанїта^їЯн_бІрнеше жыл-дар бойы кігапхщіа^фржфшшіГжеке адамдардан алып колымызга -тпПшцтадиц. Крлжазбалардыд кебі араб, латын еріптерімен берілген. "Кдрасай-Кдзи" жырыныд б*л Нїскаларьі ер кезедде ■М<рат, Кдшаган, Мїрьш, Шрпейіс,.Наурызбек, Нрбылаш, Кдйролла жене Айсадай айтулы жыршылардан жазып алынган. Сондай-ак,

• - з -

Гтмар Кэраш хатка ттсірген текст, Шьщжандык Сейіт жырау мен колжазба цорына К, Сеттаров тапсырган нгск,алар алынды.

ЗЕРТТЕУДЩ ИЕГІЗГІ МАНДАТЫ МЕН МІНДЕТТЕРІ. "Кэрасай-Кдзи" жырыныц онга тарта варйанттарына ден койып, олардыц жалпы ор-так тксастыцтарн мен ер н*скага тан ерекшеліктері кайсы двген мэселеге жауап іздеу. Соннн негізінде "тстав" бен "шакірт" жырлаган "Кэрасай-Кдзи" зпосы жазбаларыныц аракатынасын ату. Ягни, "шекірт" "?стазынан" кабылдаган эпикалык тексті жырлау-да нені езгертіп, Нені калдырды жене кандай жерлерін косып жырлайды деген сауалды каперде »стай отнрып, двсттрлі эпика-лык мотивтерді колдану тажірибесіндегі сабактастык пен дара-лык белгілерді керсету.

Зерттеу барысьгада алдымызга мынандай міндеттер койылды:

- зшрдыц Г8ак жылдар бойына арнайы верттелмей келу се-бептеріне токталу;

- "Кдрасай-Кдзи" эпосына яазар аударган, пікір білдірген галымдардыц ецбекгеріне иолу жасау;

- жырдын варианттарын аныктау, оларга толык тїсініктємє (паспортизация) беру;

- такырыптыц мен-мацызын ашып, методологиялык негівін

аныктау; ■ •

- жырдын ортак ой^галыц ввеПн аныктау,йегїрлнм типтік

мотивтерді ашу; . .

- казак; эпосындагы батЫрлар жырыныц калыптасу, даму жол-дарын ескере отырып, "К^фасай-Кдйи" жырыныц ерекшелігін керсету;

- жырдыц шыккан Дауїрі, тарихи негівдері туралы пікір

білдіру; • '

Лиссертациянын ПРАКТИКА ЛЫК, МЭН1 мынада: казак фольклор-

тану гылилшнда бїрьін арнайы карасгырылмаган "Кэраеай-Кдзи" апосыныц диесертацйнлык шмиста зерттелуі б\л жырды гилими айналымга єнгівіп, бе'лгчлі бір дэрежеде зпоетануды тодыктыра тїсєді. Ел арасында кед таралган, mí гшрланатын бїл эпостыц тын, варианттары елі де табыла беруі мїмкін. Алдагы уакытта жазылмак гыльши зерттеулерде осы диееертациялык жкмыстыц нвтижелерін ескеруге болады. Халыктык эпивалык; игіліктердіц Каймагы б*эылмай сакталган їлгісін осы "Кдрасай-Кдзи" жырынан табамыз. Рухани м»раларымыз тїгєндєліп, еркенниетті мадени-етішздщ бїгінгі кайта ерлеу заманында батырлар жырыныц тербиелік к<рал ретінде танымдык. маглиматтык. гибратты, та-машалык, эстетикалык мені ете жогары. Кеч тынысты, мол аукым-ды "й^расай-Пэзи" жыры мектеп багдарламасына енгізілсе,- Hvp їстінє hyp болар еді... ‘

Диссертациялык шмыст'ыц мектепте, жогаргы оку орындарын-да окытушылнк практикада колдаяылу мгмкіндігі бар.

Ж¥МЫСТЫЦ CUHHAH 0ТУІ. Диееертациялык анмыс Йдзак,стан Реслубликаеы Улттык гылйм академиясы М. 0. вуезов атындагы бде-биет жане енер институтыныц Крлжазба орталыгында,. ГылымИ кецесінде талкдданып, коргауга ксынылды. Иїмисгьіц негізгі мазмпш мен жекелеген корытындылары республикалык басылымдар-да шыккан макалаларда, гылыми кецесте жасалган баяндаыаларда-керініс тапты. ^”

ДИСОЕРТАЦИЯЛШГРШОТШГ^УРЫЛЫШ. Я* мыс кіріспеден, негіаг4-^кГ^арауДан жэне корытындыдан т*ради. Соцында пайда-ланилган эдебиеттер тівімі берілген.

ЖУМЫСТЫН, НЕГІЗГІ МАЗМУНЫ Кіріспеде диссертациялык ж*ыие такырыбынын актуальды-

лыгы, оньщ зерттелу жайы мен гзак жылдар бойы жабык болуынык себептері, зерттеудік максаты мен міндеті, жацалыгы, методо-логиялык; жэне теориялык негізі, практикалык; мені бвяндалып, "Кдрасай-Иээи" кырыныц жариялану тарйхы, сондай-ак басив бетшде жарык кврмеген щек,аларн аныкталады.

I ТАРАУ. "Кдрасай-Кдзи" жыры вариантарынын сюжетті к К*рылымы жэне олардын евара байдакысы.

Б» л тарауда жырдьщ онга тарта варианттары ввара салгастнра салнстырылады, *ксастыктары мен ерекшеліктері аныцталады. •

. Кен; Даланы еркенйиетті кешпелі медеяиетімен коса сойыл-дын кїші, найзаньщ люмен коргап, вліспей беріспеуге бел бай-лаган ата-бабаларымыздыц сан гаснрлык тарихыныц керкем кел-беті мен тагдыр таукнметі, асыл касиеттері мен всем эдет-пгриптары, дтнив тайымы мэн илек-ацсары цайактыч "Кдрасай-Кдзи" жырында теніздіЧ терецінен г ер in альшган інжу-маржандай г їв і ліп ттрады.

Дегенмен де, отаншылдык; рухн, азамагтык; намыеы аскак халк,ымыздын басынан кешкен тарйхы мен сол халык тудырган ба-тырлар жыриндагы суреттелетін окдаалар прасына тепе-тевдпс белгісін коюдан аулакпыз. Ойткені, тарихи окига дерегі немесе кувгердін вЦгімееі жыршынын сергек севімі аркдалы кабылданнп, эр!сті ой елегінен стзіліп егіп, айтушынын жалпн эпикалнк білім корымен тогысады. . .

Жырда їрпакган-їрпакко жалгаскфн ерлік дестурі баяндала-ды. Ата жаумен атыскан Кдрасай-Кдзидьщ ерліктері, к,аНарман-дыгн даріптеледі. Олардьщ ата-бабалароннН чіьігу тегі жырда аныз-шыны аралас ' таратылып бері леді. Аруакты Едіге,' Одан Нїраднн, одан Мгса, одан Оран;-мамай, Ораь;тан Карасай-Даэи туа

ды дей келіп, ал олардыч аргы тегін ер жыршы езінше берещ. Ал, Ы*са бидіц екінші айелін'ен тугаи клдарынын аттарьі Ысыаил, ТоСаяк,, Алшын, Ндрабатыр, Тілеке. Одар елін к,оргаудыд орнына, жаудан коркып, халыкты авгырып, отырган н,онысынан кешіріп акетеді. Жырда олардыч єкіжї8ділігіній керсетиуі тарихи окига дерегіне к^рыдса керек. іфзак;-ногай хадкы алью-берісі бір болып, мидай араласып, тагдыр таукьіметін бір кешкен. Олар Еділдіц Еатысы иен Шыгысын мекендеп, ЖайЫк, бойын, Солтїстік Кавказ мадында цоныстанган еді. Тагдыр-тарихы, дэстгр-салты, тілі, медениегі орган екі хадыктыц ауыз вдебиеті де гксас.

ХІУ-ХУІ гасырлардагы Ногайлы аамакын "эпикалык деуір" пргысынан жырлайтын апос "Кдрасай-Кдэидьщ" тарихи

негіадеріне гділіп, Ногай хан,' Едігє, Орац-Йамай, Ысмацл, Идеи туралы тарихи деректерге тоцталдык.

Тарихта болган Алтын Орданын ыдырауы негіаіаде кїрилган Ногай ордасы ттсындаг.ы ыынандай шайцас "йэрасай-йаеи" жырында былай суреттеледі деп айтуга нєгівіміЬ жок;. *ырда аттары ата-лып, окигалык; жєлігє ерекеттері енгізілген тарихи тклгалар Оран;, Мамай, «¡арасай, Цазидьщ аргы аталары Едігенін Ногай Ор-дасыя к,їру, кїшейту жолындагы корык,тары тарихтан мелім. АЛ оныц бер лагында Едіге батырдын ірім-бктагннан тараган батыр-лар ерліктерінін жырдыч окигасына негіз етт'алынуы зачды да. Себебі, халык ацсары ерлік дастірін жалгастырып, ата-баба

аманатын орындаган Кдрасай мен Кдзидай батырлада_______яудыртяг

ХУ-ХУІ гасирлардагы__йогайлы—бзтырлары ескери куаттылыгинын, ^врштлесТ^ырнм хандыгы тагдырында шешуі орын алгандыгы халык санасында сакталса керек. Осы ретте карастырганда

"Кдрасай-Кази" жырыйыч сюжєттік жєлісі ХУ-ХУІ гасырдагь ногайлы двуїрі оЦигаларынан елее береді.

Еїл тарауда агадан балага жалгаскдн ежелгі жаудан елді коргау дестгрі шежірелік сипат алгандыгыйьщ белплері баяндаладн. Эпикалык двуїр ерекшілігі айтылады. Жырда ногайлы батырлары Кдрасай-Кэвидыч каЬармандыгы паш етіледі. Батырлардыч ногайлн несілінен деп керсетілуї де НЄП8СІ8 вмес. ©йткені,

"нєгізіндє бїл жырлар кавактыц дербес саяои одагы к;трнлмаган

кездеп дауірді сипаттайдн. Кейінірек кавак халкыныч зтнгіка-лык; неп э і н к,т раган рулар ол кєзде Алтын Орда, Клрым, Йдзан хандыктарыныч жэне орта Азия халыктарынын, карамында болатын. Солардын берініч жалпы аты "ногайлы" болып келетін"* Ягни, "Кдрасай-Кзаи" жырында ел естде "ногайлы двуірі" есімімен сацталган іарихи кезендін келбеті ескі стрлеудей білінеді.

"К/зраеай-Кдзи" жырындагы еуреттелетін окигалар - эпика-лык; завдылык тецберінде жасалган керкем суретгеулер. Атакты "Алпамыс", "Кдра кдатац Йрбыланды", "Ер Таргын", "Кдм-бар батыр", сиякты батырлар жырына ген эпикалык белплер: басты каЬарманнын гажайып туысы, влін жаудан коргау тшін ай-

нымас серік - , ат і&деуі, ефлік пен шайкасы т. б.

"Кэрасай-Кдаи" варианттарында бврілуїкіч щсастыктары мен ерекшеліктері аныкталады.

В»л жырды ауёл басына кім шыгардЫ, пакты кай кезде жасалгая деген страктарга дел жауап беру мтмкін еместігі мзлім. Эйтсе де жнрдыч жасёлу кеаенійін нобайыя келтіру макааты да каэделмей налган жоц. Кейбір галымдар К, Жгмалиев, М.Габдуллин, бтрынгы айтьілган пікірлерге стйене откра (мыса-лы, Ш. Уэлихановтьщ Ногайлы жырларЬ! туралы айтканына) б? л жыр-

* Эуезов М. О. ЖиырМа томдмк шыгармалар жинагы, 17-том; Алматы, 1985. 188-бет. • ' 9

дыц ХІУ гасырдьщ аягы ХУ-ХУІ гасырларда жасалуы ик,тиыал деген жорамал айтады. Ал, профессор 9.Крцыратбаев ногайлы апосыныц жаратылу кевеці еоцгы деуірлер болса керек деп щамалайды; "ХУШ .{■асырда жоцгар согысы Састалганда цазак жыраулары бурын -содгы окигаларды шлг.ап, ескі. сюжеттерді жацаша жырлай бастайды. Балки ногайлы эпосьщын езіде осы кеаевде жырланса керек"* Галымныц б*л пікірі "Нмрымныц кырык; батыри" к*рамын-дагы жырлардын барлыгына тугел цатысты емес.

Осы пікірлерді келтіре отырып, "Дарасай-Кдеи" жырыныд негівінін к,алану кевещ туралы жорамал айтуда, сондай-а« М. ЭуезоЕТЩ эпостык дастандардыц шыгу тегі туралы айткан пшіріне де огйенеміз: "ЭдостыК' дастандардыц шыгу тегі 9Є8

болганда олар. прмыс -салт жырларыньщ нєгівіндє туды деп ай-туга кем і л болады. Батыр жорыкда атанганда айтылатыи "к,ош-тасу" жыры, коктау.... жЬірдьщ чєгізін к*раыауы мїмкін емес. **

Жалпы, "Иэрасай-йэзи" жырынын онигасы «ас батырлардыч еке арманын орындау жольшдагы жорык,тарга к*рылганын жырдый шыгу кевеНі туралы маселе крагаганда ескеру керек сиякты. Ойткєні, батырлардын екелері ОраЦтыН влімі - окиганын ербуїнв тікелей натысы бар негізгі мотивтердін Сірі. Ал, ОраНТы'н єлшінє жок;тау айтылгай тготар біраз йїсКаіарда^еш^тйяРаяГ В»л жоктаулар кейбір нгскаларда взгерхое+гТшйтаналады. Мыеа-лы, Мурат, Кдйролла^_^!ш»10Яарында. Кырдагы ОраНтыЦ бейнесін

* Крцыратбаев в. ' Кдэак эпоеы жэне ттркология. А. , 198?,

72-бет. " ' ' ' '

** Эуезов М. Жиырма томдык шыгармалар жинагы. 17-токі, Алматы, 1365, 189-бет. ’ • '

. - g -

тарихтан белгілі іїсіп мырза деп карайтын болсак, Жїсіптін, элген зшлиа зергтеушілер (мысалы, X. Доемгхамедглы) 1557 жыл-деп кереетеді.* Сондай-ак;, галым М.Магауин де ІІогай ордасьщ-дагы Жтсіп пен Исмаилдін билікке таласуы туралы деректер келтіреді. "Кдрасай -Дази" жыры да "шу" дегеннен Оракты Ыема-ил, Тобаяктардыц кастандыкпен елтіргенін баяндаумен бастала-ды. ■

длбетте, бг.л жерде тарихи оцига дерегі жырда езгеріссіз берілген деген ойдан аулакпыз. Эйтсе де, халык санасында сакталган елеулі оклганыц кейін осы жырдыц негізін каламаган-дыгына кім кепіл?

Жогаргыда келтірілген эпостын шыгу теп туралы М. вуезов-тіН де гикіріне сійене отырып, "Кдрасай-Кэзи” жырУ нєгізінін жаратылу кезеці ХУГ гасырдын шенберіне енеді деген жалпы дол-бар айту да мгмкін нарсе терізді. '

"Кдрасай-Кдзи” апосы - батырлардьщ ерте есеюі, ттлпар іздеу, жауга аттану,- ерлікпен шайкасу, елін жаудан цоргап ерлік дестгрін жалгастыру сиякты сарЫндарга к*рылган казактьщ каИармандык жыры.

Халак ацсарыныц тлгісімен сомдалган басты ГчаЬармандар Кдрасай-Кдзи жырда ерекше кгш-найраї иелері реттдэ бейнелен-ген. Ерлігін керсету їшін оларга жырда кен алкаптай орын берілген. Кдрасай мен Кззи суга салса батпайтын, отк;а салса ханбайтын, кессе кылыи шаппайтындай болмаса да батырлардын "гажайып туысы" да.ерекше. •

Сондай-ак; б* л эпоста архаикалык; калдыктар мен мифология-

** Досмїхамедіглн X. Аламан. Алматы, 1991, 111-бет.

- 10 - ’ лык; жацгырыцтар да кездеседі. Кдрасай, Идзидын жаудыц басы

тас, кеудесі темір, к*быжыктай Эшке батырымен шайкасы; не-ыесе, - жаудын атса ок жетпейтін батыры Арыстанмен (Нрбылаш н»скасындагы) шайкасы; немесе, Кдрасай. Кдзидыц пёрши жие-нінен туылуы; т.б. тїстар жырдыц кап кабаттылыгын, оныч жанр-лык, - стадия лык даму кеаендершен еткендігін байкатады. *

Сондай-ак жырда ер деуірдін коспалары анохронизмдер де жок емес. Кдзактардьщ ислам дініиє дєйінгі ырым-жоралгы, на-ньім-сенімдері, анимизм, тотемизм керініетері де (отк,а табыну, тїскє сену, жан-жануарлардыц иелеріне сену т.б.) ез орнын алган. всіресе, ислам дініне байданысты аллага сиыну, христиан дініндегі Мериэмга сиыну, к*дай жолына к*рбандык шолу т. б. сиякты тїстар кєйінгі деуірлердін коспалары болса керек.' Кїні бггінге де кааактардьщ шамандык наньш-сенімдєрі мксылман-дыкпен аралас-кїралас болып кеткен. вр жыршы орындаган б*л варианттар бір сюжеттік негівге к*рнлгандыгы аныкталады, тал-дау жасалады.

Бірак нїскалардьщ калыптык К*рылымы ер тїрлі. Окиганыц даму барысында мотивтердіц колданысы ттрлше керініс тапкан-дыгы, карасгырыльш отырган гогыз жазбага тен ортак. окигалык К*рылым накты садыстармалы талдау, сараптау аркылы айкындала^. ды. "Кдрасай-Йдви" жыры лсаэбалары оларды^^ДЫйтнкПарылымы-ныц жалпы зацдылыгы дарежесінде—Суровень общих закономер-

Бердібаев Р. Кдзак эпосы, Алматы, 1982.

Кдскабасов С. Кдзак халык прозасы, Алматы, 1974. Ибраев Ш. Кдзак эпосы, Алматы, 1987.

Ыбыраев Ш. Эпос елемі, Алматы, 1983.

• - и -

ностей сгажетообразования), сондай-ак, функция децгейінде бо жерде "функция” термин! белгілі галым В. Я. Пропп їсннгая

маганасында колданылды: "Под функцией понимается поступок

действующего лица, определяемый с точки зрения его значимости для хода действия - Пропп В. Я. Морфология сказки. Изд. 2-е, 1969, стр.25), жене к^рылымды цалып децгейінде (сюжетно-композиционный уровень) салыстырылды. Фольклор туьшдыларын сю-

жет, мотив, текст децгейінде зеттеудіц 6їл одісі эпикалык текстердіц іпскаларыныц жасалу жолдары мен олардыц ара-цатн-насын ашуда да цолайлы. '

"Кэрасай-Кдзи" жырыныц колда бар нїсцаларьш салыстнра

зерттеу тшін олардыц сюжеттік к*рылымын аныктауга к,ажетгі ма-териалдарымыэ кандай? кайдан алынды? деген с»рацтарга жауап осы тарауда беріледі. Текстологиялыц верттеудш алгашкы ері міндетті шарты да эпос текстерій сипаттау-а'ныктау (атрибуция-паспортизация) .

"Кдрасай-Кдзи" -"Кдоык батыр” дестесініц іиіядегі ел арасында кеп сак,талгандарыныц бірі. ’ Ол Кдзак.станныц кеп жер-леріне, есіресе, Батые аймагына кец тараган. Сондай-ак; каракалпак, ногай жырЛарында да кездеседі. Ткнгйыгы ткнык» шертер сыры мол б»л егбелі жырдыц оннан артыц варйанттарыныц ішіндегі ец "голыгы", кэлемдес! ягни, батырлардыц ата-бабала-рыныц лсорыктарынан бастап, ездерініц дгнйеге келуінен ата жа-умен шайкаста жеціске жеткенге дейінгі емір жолдарын тггел камтыган кг рделі желілі ніскасн - Кдйролла ймангалиев жыр-лаган текст. Сондыцтан, осы нксканыц окигалыц же л і тїйіндері келтіріліп, "Кдрасай-Ндзи" жырыныц жогарыда аталгаи вариант-тарын салыстыра аныцтауда да Кдйролла жырау нтскасы негіЗ бо-латнндыгы ескертіледі.

"Кэрасай-Кдви" наЬармандык; жырыиын варианттарын бір-Сірімен.(сюжет," мотив дережесінде) салыстыру негізінде оныц ортак окигалык езегі, негордым тшшк мотивтері айкында-льш, олардыц ко-ВДашыу ерекшелігі керсеті леді; '

I. йырдыц басталуц: . '

1. Ногайлы батырдарын ыадак,тау. Кдрасай-Ндзидыц їрім-бїтагьш, ата-бабасын таратып таныстыру: Едіге, Шрадын,

Шса, Оран;, Мамай, Кдрасай-Кдзи деп берілуі барлык; тексте бірдей, онан аргысын ер жыршы езінше Тїсіндіреді.

Z. Кдраеай-Кдзидын, дуниеге келуі, гажайып туысы, балалын; шагы. ,

3. Батырлардыц лауга аттануы, ерлік жорыцтари.

4. Эд1лханнин орга жыгылып жау колында калуы,

Дараеай-Кдзидыц елге'оралуы. ’ '

5. вділханньщ елге хабар жіберуї, Нарасай-И£зидьщ кайта келіп, жауды жен,уі, елге оралуы. -

Вїл келтірілген сюжеттік' ввек ер тексте 93 ІНДІК ерекшілігімен ерілгец. , "Ндрасай^Кдви" жырыныц н»скалары белгілі бір ортак; о^игалык взекке ернектелгенімен, компози-циялыц цурылымы ер тгрлі. Єр нїсканьщ жеке аягандагы сюжеті де жогарыда керсетілген кальшпен шектеліп цалмайды. врбір текетін, сюжетін н;крайтын мотивтерді салыстыра верттегенде, бір текстегі бар эпизодтыц екінші біриае_^бвдшуй^жеие керісікше, єкінші тексте__бдсі^^-текстердегі жок; эпизодтыц кез-десу^_диіалн-^пЩтіГ^айкаулар санамалап бері леді. Жок; тїстары туральї, кыскартыла немесе кецейтіле жырланган, сондай-ак;, жацадан енгіаілген ер варианттагы мотивтер туралы да ег-жей-тегжейлі айтшшп, себебін тгсіндіру де кезделген.

Ватырлардиц гажайып туысы, ерте есеюі, . жєтімдік керш

есуі, елін жаудан к,оргау жолында ер канаты тїлпарди іадеуі, кап киындыц керіп їлкєн сындардан мїдірмей,атты іздеп табуы, батырлардыч жауга аттануы, ерлікпен шайкасы, к;иындык,тарды женіп жеціспен елге оралуы - міне,- каііарманднк жырдыц осындай Кадау-дадау т*ракты белгілері "Ндрасай-Ндзи" эпосыныц карастырылган барлык; н*ск,аларында дерлі к жырланады. Жанр-лык-стадиялык, даму сатыларына байланысты каЬармандык эпос коне зпостын жалгасы іспетті оныч эпикалыц мол .мїмкіндігін бойына січіре калышгаеатыны мелім. Ал, кане эпоста батырдыц їйленуіне їлкен орын беріледі. Тіпті, батырдыц ерлік керсету!, жорыкка аттануыныц езі калындык; іздеу мотивіне тікелей багындырылады гой.

"Крбыланды", "Алпамыс", "Кдмбар батыр", "Ер Таргын" сияктьі жырлардан "Кдраеай-йдзи"-дай наЛармандык, жырдыц бі'р езгешелігі ондагы "батырлык; їйлену" мотивініц кец ашылма-уы дер едік. Тек кана кытай елі казаги Сейіт жырау нїскасинда. Кдрасайдыц калмак ханыныц кызына їйленуі жолындагы жорыктары біршама жырланды. Ал, езге нїсцаларда, мысалы, Мїрат, Мїрьш, Ндшаган, Ирбылаш, Айса, Нїрпейіс, Кдйроллада бкл мотив арнайы айтылмайды. Сіре, бїл жэйт "Кдраоай-Нэзи” эпосыныц жырлану десттріне байланысты болса керек.

Нїск,алардиц бір-бірінен ерекшелену себебі олардыц жаппи сырткы ыазмгндык ¡щсастыгыныц болуымен к,атар, езгешелігі, ішкі даралык белгілерініц керінуїнеде байланысты. Мпідай езгешеліктердіц болуы дэстгр- талабынан аснп, шектен де шыкпайды. Ал оныц болуы себебія - жырш, жыраудыц жырды їйренген мектейіне, жыршылык дэстгр талабына, айтушынын эпи-калик "білім коры" дедгейіне, ;кеке касиеттерінє-зпнкалик жа-дында калдыруында, жырды езінше тїсініп кабылдауына баЯла-

- 14 - .

нысты, еондай-ак, дэсггрге беріктігіне чэмеее шыгармашылыкка »мтылуына, тындаушылардыч иршеметше, жыршынын, кєніл-кїйінє, жырдын хатка толыц тгсу-ттспеуїне, жырдын жазып алыну ке-зедіне, уакытына, бірнеше "істаздан" їйренуійе т. б. жагдай-ларга байланысты ттсіндіруге болады. 6р н?скадагы езгерістердін оплаты синоншді. Сарын біреу - свз тїрлі-ттрлі.

Ал нїскалардьін, бірінде бар, екіншісінде кездеспейтін жыршылардын 08 тарапынан косып зшрлаган ткстары жыртыкка жапсырылган жамаудай емес, керісінше, агын арнасын кецейте тгсетін жан-жактан косылган б»лак квзіндей їйлесімді, кєлісімді. Сондыктан да, жырдын ішкі идеясы оныц сырткы сглу-лыгымен їндесе астарласьш жатады. Эр вариантта да каЬармандык жырдын тау таскынындай аскак рухы сакталган. Метафоралар мен афоризмдердін кейіпкер бейнелерін жасауда тиімді колданыс тапканн, каЬармандардыд ішкі жан дїниєсін ашуда тецеулердін, Калай колданылганы туралы свз -ез алдына бір едгіме. Жалпы айтцанда, жырда кездесепн дзстїрлі, типтік эпикалык формула-лыктар мен вр жыршынын, керкемдік бейнелеу к?ралдарын пайдала-ну жолдары да килы- к,илы. Жыршылардын колдангаи аллитерацияла-ры мен ассонанстары, консонанттары жырга керемет кврік бе-реді. всіресе. текеу, осірелеу, астарлаулардын &скак__ВУ>цри-асыра ТТС1П тїрганьї свзсіс. ^

Жыр негізінен^__^2~в^''бунндн чгйкаспен келеді, кейбір -Оуынды болып та араласып жатады. Тегілмелі,

______ X

" кглпырмалы.,«ргакпен квтеріцкі жырлангак "Ндрасай-Ндзи” эпосы-

ныч оянан астам шсцаларындагы бейнелі сездердін, керкемдік

- 'бейнелеу к*ралдарынын сыр-сипаты,окига жзлісін врудегі олар-' .дын колданысы туралы толыц зерттеу жїргізу болашактын ici.

■s* '

^ ' - '

- 16 -

П ТАРАУ. Жыраулык Дэстгрдщ сабактастыгы жэне эпика лык, текстердід аракатынасы.

Идзак фольклористикасынын бупнп тацында.ягни зпикалык туындылардын турлі аспектілер бойынша кецінен зерттеулі жагдайында, зпикалык, тексті« "устаздан" "шакіртке" берілуї, тексти* жаратылуы, кайта жадгыртылуы (воспроизведение), эпи-калык жады (эпическая память) т. б. осы тарізді мэседелерге тиесілі дережеде К9ЦІЛ бвлійіп, гылыми зеттеулердщ жаа-жакты жургізілу цажеттігі сезіледі. Зпикалык тексті^ куні бугінге дейш халык арасында сакталуы, кайта жаратылуы мен емір суруінщ вві 6їл салада зерттеу жургізуге аднды материал бе-реді.

Нэзак фольклортану гылымьшдагы жыршы-жырауларга арналган енбектер вз алдына бір тебе. Віз оларга ар уакытта арка суйеп,езімізге теориялык; тугыр етуге тырыстык- Жыраулык двстурдіц сабактаетыгы жене "устав" бен "шакірт" текстерінін ааара уксастыгы мен айырым белгілері деген багыттагы ізденіс те казак фольклортану гылымындагы кекейкесті мвселелердщ бірі.

Ал, батыс зерттеушілері мундай куні бугінге дейін ел арасында жырланатын эпосты жыршынын вз аузынан аазып алу мумкіндігіне касн;алак;тыц канындай кастерлей карайды.

Жыршыдан бір-ак рет жазып алынган зпикалык текст онын, жыршылык енердегі мумкі'идігін толык ашып бере алмайды. Сон-дыцтан да, жыршыныц бір рет орындауынан жазып алынган тексті жырдын тиянакты, акыргы,- узілді-кєсілді варианты деп царамау керек. Віз очындай жагдайларды текістерді садыстыра зерттеу барысында ескеруге тырыстык. "Устаз" бен "шекірт" текістерініч арацатынасын аныктауда б}рынгы Кецес Одагы фоль-

клортану гылымында бар б* л такырыпгагы ецбектерге де сїйєндік,* жэне казак фольклорыньщ глттыц тел ерекиелігін де ескеру К93ДЄЛДІ.

Алынган текстердіц тулгалык сипатын аішктап, алга койган максатымызды дкрыс шешу ти, біріншіден, 6їл зпикалык текстердіц жыршыныц тікелей 08 аузынан жазып алынгандыгына кез жеткшу керек, сондыктан оны двлелдейтін фактілерге жїгініп отырдык. Себебі, врбір зерттеуші, тексті жазып алушы, немесе квшірген адам огаи єзініц квзкарасы ттргысынан келіп, езгертулер енпзуі мгмкін. Вїл текстердіц езара байланысын аныктайтын негізгі евгешілігі багаланьт,' бір жыршылык енер мектебіне жататындыгы айкындалды.

Вїл тарауда колымызга бар материалдардыц ішінєн "Кэрасай-Кдзидыц" Шрат, Кдшаган, Мірнн, Крбылаш жырлаган

* Гацак В. М. Эпический певец и его тексты. - В кн. Текстологическое изучение эпоса. М. , 1971. , Он же. Сказочник и его

текст. -В кн. Проблемы фольклора. М. , 1976., Брицына А. ¡0. Поэтика востоночнославянской социально-бытовой сказки (проблема варьирования). Канд. диссертация, Ленинград, 1980, Сат. С. М. Текст "учителя" и текст "ученика". -В кн.: Фольклор. Поэ^яка-и традиция. М. , 1982. Кирмунс кий^^М^^кскнй” героичес кий

эпос. Л., 1974!^_Србдаее8иатские народные сказители. Л., Путилов Б. Н. Искусство былинного певца (Из текстологических наблюдений над былинами). Принципы текстологического изучения фольклора. М. , Л. , 1966. , Астахова А. Былины. Итоги и проблемы изучения. М., Л. ,_.,19бб., Аникин В. П. Изменение и устойчивость традиционно языкового стиля и образности в былинах. Русский Фольклор. Т. 14, А, 1974.

варианттары бойынша зерттеуіміз беріледі. . "їетаз" бен "шекірт" байланысымен аныкталуы еебепті нак; осы жыршылардьш. текстері алынды.

"Уетаздар туралы куэландырулардыч" барі -жыршылардыч сезінен альшган. Ал гыдыми сын м?ны текстологиядык, зерттеулер натижесімен далелдеуді 'к&жет етеді. "Устав" бен "шакірт" текотерінін арак,атынасин аныктаганда казак жиршцлык енерініч ерекщіліП ескерілуі керек. Ол "їстаз" їгьімьшвд кецдігінде, терецдігінде. "Шакірт" бірнеше атакты жыршылардан їйреніп, оларды кстаз тутса, негїрльїм елді кеп аралап, жыршылармен неп кездеосе, танымад болса, согїрльїм онвд мартебесі жогары бола-ды. Ал шндай ерекшедік теКстодогиялик зерттеулерді киандата

ТЇСЄДІ.

• Меніч "»ставым", мысалы, М*рын, Кдшаган, деген сиякты "шекірттердіч", куеландыру сачдерімен катар, 6їл ретте зерттеуші, галымдардыц да пікірлеріне ёрка стйеп отырдык-

Мкрынныч Ндшаганнан 4-5 кыл їйренгендігі, Шраттан да енеге альт,' 'жырларды їйренгендігі туралЫ зерттеушілер

О. Нїрмаганбетова , Д. Сыдщоб айтКай. * Ал Н^шаганнын Ыкратпен кездескені оны ютаэ тїїк&ньі мелім. "Он тогызыншы гасырдын єкінші беліиінен соч шыккан кара акнндардыд кебі Мїраттьщ швкірттері" - деп кврсегкеїі галым X. Досмі хамеД»лы. **

ВїЛ тарауда «етазынан кабыддаган Тексті шзкірті кдлай жырлайды? нені коььіп кемесе 1<;аЛдкрып айтады? Кай мотивті Калай береді? Мене оныч себептерЬ кандай деген Мэселелерге

* ВатырДар жыры. б їом, Алматы, 1989, 7-бет.

** X. Лоомкхамедїли. Аламан. Алматы, 1Ь91, 105-бет.

токталдык. Нвтижес1нде, 61р б1р!не етене жакын текстер аныкталды. Кей жагдайларда жыршыньщ к стазы туралы айтканын текстологиялык салыстырулар терюке де шыгарган тгстар Оолды. Мыеалы, Крбылаш ез!Н1ц аргы устазын Мурын деп керсеткешмен де, онын* тексшде Кашаган жырлаган нускамен свйкес т?стар кеп екеи! байкалды т.б. '

Текстщ кай бвл1г1н "шек1рт" К1мнен тйренд!, ез1нщ жа~ нынан шыгарып айтканы кайсы, жыриыньщ "эпикалык 61Л1М норы" кандай? деген де сурактарга жауап 18делд1.

Жыраулык дэстгр сабактастыгын айкындауда "тстаа" бен "швк1рт" текстер1н зерттеу б1эге дей1йп тэж1рибеде колданы-лып жгрген эпикалык текстерд! "эр ттрл! децгейлерде” ("жогаргы жене твменп")* салыстыру вД1с!мен журиз1лдь Мурат, Кдшаган, Мурын, Нрбылаш жырлаган "Кдрасай-Кдзи" эпосы-ныц текстер1н, ягни "устаз" бен "йвк1рт" нускаларын б1р-б1р1мен сачыстырганда, олардын, мазмун жакындыгы, сон-дай-ак, терт тексгё ортак взгермейин окигалык езеп бар екенд1П аныкталды. Жырланган текстерд1Ц хатка тю1р1лу ке-зеадер! вр турл!, ягни хронологиялык аракашыктык; алшак.

, "Ндрасай-Кдзи" жырыныя аныкгалган непеп окигалык 93ПН1Н туй1ндер! вр жыриыньщ айтуында к$ла«р5ер4«с ?апкдн^ дыгына, калыптык к»Рылш!^рМ?телТгТне^ т окт а лдык.

____КрбыяапП Мурын, Исшаган, жырлаган "Кзрасай-Нэзи" жырыныщ

окигалн:; цурылымын салыстырЫп кана коймай, вр жырдагы "уставы" да, "шак1рг” де жырлаган "типлк орындар" (-м1нерге ат

* Черняева ,'Л. Г. Опыт изучения эпической памяти. В. кн. Типо-. логия и взаимосвязи фольклора народо СССР. М. ,1990, Юй-бет.

таппай жылап жатцан Царасайга шешесінщ айткдн сезі; -тїлпар-дьщ шабысыныч суреттелуі; -батырлардыч анасынын "тегін емесгігін" сипатгаганы; -жау каласыныч суреттеду; -вділхашшч жау к,олында лнріп елге жіберген хабары т.б.) сазбе-сез са~ лыстырылды.. Натижесінде, "тшшк орындарды" каркемдей бейне-леудіН салыстырмалы жак,ындыгы (относительная близость) гана байкалды. Ндлган жагдайларда cea сайкестігі кездеспеді. Сон-дык;тан, ер жыршыныч (бівдіч карастырып отырган жагдайымызда ’’»стаз" бен "шакірттіч") бір эпикалык тексті жырлауда евіне гана тан ерекше, кайталанбас керкендік бейнелеулері болады деп шамалауга негіз бар. Нейбір свздердіч. тецеулердіч. сейкес келгендіп болмаса, басынан аягьша дейін езгеріссіз "їста8дан" шекіртке" севбе-сез берідген жерлері жон єкєндігі анык,талды.

• "Ндрасай-Ндзи" каЬармандык, эпосынын, терт жазбасына орт ai; люгарыда анынталган непагі окигалык; езегін ар шакірт - жыр-шшшН єзіндік к,»рылыммен беру еректелш ескерілді. Ягня практикалык талдауыыыв керсегкендей, ербір текст єзіндік ком-позициясымен ерекшеленеді. ОныН себебі - "шакірттін” жалпы эпикалык білім корына, баска да кстаадарыныч болуына, зерт-теЛп отырган^ текстщ толык хатка тіспеуїне; шакірттіч єзіндік шыгармашылыгына; жыршылык внеріне т. б. жагдайларга байланысты.

"йдрасай-Кдзи" лсырыныч карастырылган тврт жазбасыныч ішіндєгі Кысь;а да болса, калгандарына нтскасы -М*рат жырлаган текст.

Ндрастырылган "Нэрасай-Кэзи" жырыныч терт жазбасыныч ішіндєгі мазтны жагынан бір-біріне жак,ыны - Кдкагаи мен Крбылаш нускалары. Оныч себебі: К,оС;ылаш осы жирды М/рын

нїсцасьгаан гйренуїмен катар, оны Швдіменен де кабылдаган. Ал Шгдіменніч айтушен Ндшаган иїскаск хатка тгсірілген еді.

Крбнлаштыч тексінде їставдарьшан эзгеше окигальи; элемеи-тердіц кеп болун, оныц баска кстазынан їйренгендігінен болуы мтмкін. Добылаштыд жырда Кдрасай, Кдзига емес, вділханга кеп кецілбелуї, ері осы беліктердін жырдыц араоына "косып" койгандай больш сіаіспей тіруьі да Кдрасай-Кдзи туралы - бір »стазьмак, Зділхан туралы -екіниі жыршыдан їйренш, екі белігін біріктіріп жырлагайдай деген т?жырым айтуга болады. Мїньі текстерді талдауымыз керсетіп отыр. "Шекірт" жыршы Крбы-лаштьщ "трвитас, мас, алма, найныч кїйік натканы, нен, миллион" т. б. сеадерді нрлданун соцгы двуїр коспасы, ягни "їстаз-дарынан" кабылдамаганы анык. Яатнк-'тілді жырдыч ен бойында кездееепн кейбір шумактар, диалект і свздер де езгешеленіп керініп ирады. Мотивтердегі "езгерістер,, коспалардын" болу себебі кеп жене тгрліше. Моселен, айтушыныч эпикалык; білім Корина, нєгізгі окигалык жєліні ербітудегі. шыгармашылыгына, немесе дзстїрге беріктігіне, коршаган ортаныч кошаметіке, жыршыныц кешя-кїйіне т. б. жайттарга да байланысты. Жыршылар-дьщ(типтері) тгрлері гуралы галым Е. Ысмаиловтыц лсіктеулері* ескеріліп отырылды. ' '

Деетїрлі поэтикалык’ керкемдік ктралдарды і;олдану текстерде модннан кездеседі. Б<л текстер ортак окигалык негізге кїрнлгаїшмен, ер іпска кайталанбас керкемдік накты-лыгымен, сюжеттіч негіаїн калайтьга жеке мотивтерді ашудагы езіндік сипатымен де ерекшеленеді. Віл нускалардагы басты айырмашылык тіркес, (сез) дедгейінде кеп кездеседі. Себебі,

* Ысмаилов Е. Акындар. Алматы, 1956.

фольклорлык туындылардиц "кстаздан" "шакіртке" ауьізекі беру луі жогары дедгейлерден (сюжет, мотив) горі теменгі децгей лерге сезге (на уровне текстовом) есерін кеп тигізєд'і. Ос ft орайда "їстаз" бен "шакірт" текстеріндегі дестїрлі формула лыктардьщ, к,айталаулардыд крлданилу жиілігі, ерекшелігі жирау лык дэстур сабактастыгын, жыршылардыч даралык; белгілерт айкындау їшін карастырылды.

Кррыта айтканда, їстаздан шакіртке берілген эпикальщ текстів, траисмиссиялы азгермелі характері байкалды; ер шакірттіч езіндік баяндау тасілі болади;текстін, жырлануы жыр-шылык двстїр аясында етеді.

Кдзак; жыршылык внеріндегі "їстаз" бен "шакірт" кгымы ете шартты. Шакірт -їстазьіньщ жырлаган дайьін тексів кайталауши емес, окигалык; желіні езінщ Тїсінуі бойынша кайта жырлаушы, жангцртушы. "¥стаздан" "шакіртке" берілетін жырдыч їаак, емір сїруінде, сак,талуинда жыраулык, двстгрдіч еабактастык еипаты мен жыршылар генеологиясыныч їлгісі айрыкша. '

"Ндрасай-Кэзи" жыры варианттарын езара салыстыра салгаструдан байкагандарымыздыч натижесінде темендегідей тїйін жасауга болатын сйякты: б*л эпос бір гана сюжет ар~

насында жырланган. Кеп варианттарга ортак, кайталанатын сюже-тикалык элементтер (инвариант) туралы айтуга келмейді. Инвариант жыраулык; двсткрдіч сабактастыгыныч кврінісі ретінде карастырылган "кстаз" бен "шакірт" текістерінен табылады.

"Кэрасай-Ндзи" - уакыт тарапынан алсак та, генеология-лык шежіре ретімен карастырсак та "кіші батырларга" жаг-ады. Налпы, "Кэрасай-Цази" жыры кене дауірдіч классикалык эпос схемасынан шыга бастаган жыр деп айтуга жогарыдарц байкаулар непз болатын сиякты.

ДИССЕРТАЦИЯ ТАКУРЫБЫ ВОЙЫНША МЫНАДАЙ МАКДЛАЛАР 1АРЫК, КОРД1:

1. О двух текстах эпоса "Карасай-Кави". Известия АН Цавахской ССР. серия филологическая, N 3, 1991, 0,5 п. л.

2. ¥отав бен ш8К1рт текютер! туралы ("Ндрасай-Кэзи" жы-ры непвшде). Кдзакстан Республикасы ¥ГА Хабарлары. Т1л, ЭдеОиет сериясы. Н1. 1993. 0,5 б. т.

3. Еатырлар жыры-тэрбие к*ралы Кдэак т)л1 мен вдебиетк N 5-6. 1994. 0,2 б. т.

4. Батырлар жыры. УП том. Алматы, Жаэушы. 1994. (басКалармен б!рге к*растырушы, алгы сезт, ттсшктерш жа-зуин) 25 б. т. (баспада).

- 23 -

Диссертационная работа Есенжановой Д. А. на соискание ученой степени кандидата филологических наук "Казахский героический эпос - "Карасай-Цази" (сюжетюса, варианты, преемственность) посвящена актуальной, неразработанной научной проблеме казахской фольклористики. '

Работа состоит из введения, двух глав, заключения.

В первой главе - Взаимосвязь, вариации сюжетов эпоса "Карасай-Каэи" - на основе сопоставления различных уровней сюжета, мотива, некоторых формульных сегментов десяти вариантов самого эпоса, записанных в различные времена от разных сказателей, реконструируется история создания эпоса "Ка-расай-Кази".

В процессе исследования выявляются общее концептуальное строение как самого исследуемого эпоса, так и особенности и своеобразия каждого отдельного варианта. Устанавливается предположительный период возникновения эпоса "Карасай-Каэи", его пути стадиально-жанрЪвого становления, словесно-художественное отражение отдельных фактов истории. Дается полная паспортизация текстов.

Выявленные своеобразные пути реализации традиционных эпических мотивов предполагают отход эпоса "Карасай-Кази" от канонов классического эпоса архаического периода.

Вторая глава - Преемственность сказительской. традиции и взаимоотношение эпических текстов -посвящена проблемам преемственности традиции в устном сказительском искусстве казахского народа и воспроизведения эпического текста от учителя к ученику. Основные выводы даются в заключении.

The thesis of Esenzhananova 0. A. "The kazakh Heroik Epos ’’Karasai-Kazi’’ (its plot, variants and continuits') is

lelicated to a very urgent unresolved scientificic problem of the Kazakh fololore.

The work is the Introduction, 2 chapters and the Conclusion.

The first chapter 1 Interrelations, Variations of the plot of the Epos "Karasai-Kazi" reconstructs the history of

the creation of the Epos. It is being made on the basis of

comparing different levels of the plot, motivesB some

formular segments of ID variants of the Epos itself, which were recorded in different time periods by different narrators.

The author exposes the general conceptual structure of

the Epos and the peculiariries and originality of its

separate variants.

She determines the hypothtical time of the appearance of

the Epos, the ways of its phasic and jenre development, its

vsrbal-artistic reflection of^some historic events7

The author gives also a systematic catalogue of all texts of the Epos.

The-original ways and methods of realization ■ of traditional ethyc motives suggest deviation of the Epos

"karasai-Kazi" from the cannons of the archaic period.

The second chapter "The 'Continuity of narrative

tradition and Interrelation of the Ethyc Text"is dedicated

to. the problems of continuity of tradition of the oral art of narration of Kazakh people and reproduction of the ethyc text from teachers to pupils. ,