автореферат диссертации по философии, специальность ВАК РФ 09.00.11
диссертация на тему: Общенациональная идея: проблемы и факторы формирования
Полный текст автореферата диссертации по теме "Общенациональная идея: проблемы и факторы формирования"
У35ЕКИСТОН РЕСТ1УБЛИКАСИ ФА11ЛАР АКАДЕМИЯСИ ИММУМИНОВ НОМИДАГП ФАЛСАФА ВА ХУК^К ИНСПТГУШ
РГ6 Оа
~ / ¿Ííp l'J... 1\улёзма ^у^уцида
УДК 300.36(575.1)
ЮСУПОВ ОРТЕЩБЕК ОДИЛОВИЧ
УМУММИЛЛИЙ РОЯ: ШАКЛЛАНИШ ОМИЛЛАРИ ВА МУАММОЛАРИ
09.00.11 -ИЖТИМОИЙ ФАЛСАФА
ФАЛСАФА ФАНЛАРИ НОМЗОДИ ИЛМИЙ ДАРАЖАСИНИ ОЛИШ УЧУН ЁЗИЛГАН ДИССЕР ГАДИЯ1ШНГ
АВТОРЕФЕРАТИ
Тошкепт- 2000
Тадцщот Узбекистан Республикаси Фанлар Академияси И.М.Муминов номидаги Фалсафа ва \укук институтининг "Сиёсатшунослик ва социология" булимида бажарилган.
Илмий ра^бар Расмий оппонентлар
Етакчи илмий муассаса
фалсафа фанлари доктори Ц.Н.Назаров
фалсафа фаилари доктори, профессор "У.М.Абилов,
сиёсатшунослик фанлари доктори СЛ. ЖУраев
Тошкент давлат и^тисоднёт университети
Химоя 2000 йил « » март соат « » да Узбекистон
Республикаси Фанлар Академияси И.М.Муминов номидаги Фалсафа ва институтининг Д. 015.03.02 рак;амли докторлик илмий даражасини олиш учун диссертациялар х,имояси буйича йхтисослашган кенгаши йипишшида утказилади. (700170, Тошкент ш., И.Муминов кучаси, 9 уй).
Диссертация билан Узбекистон Республикаси Фанлар Академиясининг Асосий кутубхонасида танишиш мумкин (700170, Тошкент ш., И.Муминов кучаси, 13 уй).
Автореферат 2000 йил «
и
» февралда тарцатилди
Йхтисослашган Кенгаш илмий когиби, фалсафа фанлари доктори, профессор
Х,.А.Алицулов
1. ТАДКЩОТНИНГ УМУМИЙ ТАВСИФИ
Мавзунинг долзарблнгн. Жамият таравдиётидаги туб бурилишЛар даврига хос булган маъиавий ва маърифий сохалардаги янгиланиш, ахолининг хамма катламлари учун умумий миллий гояни шакллантиришни заруриятга айлантиради. Собик иттифок; тарцалиб, унинг худудида вужудга келган муставил давлатларда ислохот ва туб бурилишлар руй бераётган Хозирги даврда бу масала нихоятда долзарб муаммолардан бири булиб Колди. Шу билан бирга жамият аъзоларининг маънавият, мафкура ва маърифат билан боглив; мак;сад ва идеаллари, карат ва тасаввурлари узгармовда. Мамлакатда мавжуд сиёсий партиялар, жамоат ташкилотлари, диний жамоалар, этник бирликларнинг мак;садлари ва фаолиятлари тубдан узгариб бормовда. Мазкур жараёнларни чукур тахлил цилишга эхтиёж тобора ортмоада.
Узбекистон Президента И.А.Каримов алохида таъкидлагани каби "... турли цараш ва фикрга эга булган изктимоий цатламлар, сиёсий куч ва аракатларнинг узига .\ос мацсадларини уйгунлаштирувчи гоя-юрт тинчлиги, Ватап равнакц, хал к; манфаати - барчамиз учун бирдек муцаддас булиши шарт... Бу борада бугун шакл топаётган миллий мафкура концепциясини минг йиллик миллий к;адриятларимизни хозирги замон умумбашарий талаблари билан уйгунлаштирган х,олда яратиш ва одамлар тафаккурига сингдириш олимларимиз, файласуф ва сиёсатшуносларимиз, умуман, илмий жамоатчилигимизнинг долзарб вазифаси булиб к;олмовда"'. Мазкур хулоса уз навбатида, тадкицотимиз учун объект булган мавзунинг долзарблигини янада оширади, уни жамиятимиз таравдиётининг асосий йуналишлари билан хамоханглигини исботлайди.
Хозирги даврда Узбекистонда амалга оширилаётган туб узгаришлар ва ислохотлар натижасида, жахон цивилизацияси талабларига мое келадиган Хамда шарцона маънавиягга асосланадиган, янгича яшаш тамойиллари устиворлигини таъминлаш вазифалари хал к;илинмовда. Республикамиз жахон хамжамиятининг тенг хукукли аъзоси сифатида уз таракдаёт йулини мустакил белгилаб одди. Утган даврнинг синфий-партиявий мезонлари ва хукмрон мустабидлик мафкурасининг тамойиллари утмишга айланди. Уларнинг урнига янги жамиятни куриш ва миллий истиьутолни мустахкам лаш н инг маънавий омиллари шаклланмокда. Бугун бу омилларнинг самарадорлигини оширишга харакат килинмокда. Х,озирги даврда мазкур жараён шу аснодаги турли муаммоларни хал килиш, турли вазифаларни ечиш билан боглик булиб к;°лди. Бу аса фукаролар учун умумий миллий гояни шакллантириш билан боглик; эхтиёжлар, талаблар, интилишлар ва амалий фаолиятнинг йуналишларини уйгунлаштиришни заруриятга айлантиради. Ана шу сабабдан хам куйидаги назарий
1 Каримов И.А. Озод ва обод Ватап, эркин ва фаровон хает - пировард мацсадимиз. -Т.: "Узбекистон", 2000. - 25-26 бетлар.
муаммоларни илмий тах,лил килиш э^тиёжи вужудга кедци:
- Узбекистондаги туб узгаришлар даврида миллий гоя шаклланишида жамият *аёти маънавий со^алари билан боглик; омилларининг таъсири к;андай ва бу таъсир к;ай даражада узгариб боради?
- мустакиллик шароитида миллий гоя шаклланишида мах алла, чтник ва диний омиллар билан боглик; муаммоларни ижтимоий-фапсафий урганишда нималарга чътибор бериш, к;айси мезонларга таяниш лозим?
- республикамизда мавжуд булган куп миллатлилик ва куп конфессиялилик шароитида миллий гоя шаклланиши омилларининг жамиятимиздаги ижтимоий баркарорликни мустахкамлаш борасидаги имкониятлари кандай?
- бу жараёнда шаркона кадриятлар, диний ташкилот ва мах алла жамоаларининг хамкорлигини таъминлаш билан боглик ижтимоий цонуниятлар ва замонавий хусусиятлар к;андай намоён булади? Уларнинг фалсафий тавсифи ва ташбехи нималарга асосланади?
- ижтимоий ва икггисодий плюрализм, хаётнинг барча жабхаларини •зркинлаштириш жараёнида миллий гоя шаклланишининг ташкилий томонлари билан боглик; омиллари як;ин ва узок; истицболда цандай ахамият касб этади?
- мамлакатимизда умуммиллий гояни яратиш жараёнини боцдариш, режалаштириш ва бунга таъсир курсатувчи омилларнинг самарасини ошириш йуллари, бу сох,ада амалга оширилиши лозим булган чора ва тадбирлар дастури к;андай булиши лозим?
Ана шу масалалар диссертация мавзусининг долзарблигини белгилайди. Аммо, бу борада яна куйидагиларни алох,ида таъкидлаш зарур:
Биринчидан, республикамизда, ирки, миллати, ижтимоий келиб чик;иши, мавк;еи, эътик;оди ва маслагидан катьий назар, барча фукароларнинг ижтимоий хамжихатлигини таъминлаб туришга эхтиёж кучайиб бормовда. Бу аса умумий миллий гояни шаклланиш жараёнини илмий урганишга царатилган тадквдотлар олиб боришни амалиётнинг талабига айлантирди.
Иккинчидан, жах,он цивилизациясининг хозирги даврига мое келадиган, ижтимоий, икгисодий ва сиёсий уйгунлигига асосланадиган, миллий гоянинг шаклланиш суръатларини янги даражага кутаришни фалсафий тахлил к;илиш, бунда шарк;она х,аёт тарзи, уз-узини бошкариш, жамоат ташкилотлари ва бошк;а омиллар самарадорлигини ошириш имкониятларини излаб топиш эх,тиёжи пайдо булмокда.
Учинчидан, собик; итгифоада хос маънавий ва мафкуравий тамойилларнинг сак^аниб колаётган баъзи ок;ибатларини тугатиш, бунда илгор умуминсоний тажрибаларнинг узлаштирилиши жараёнидаги гоявий узгаришлар билан боглик; масалаларни илмий тахлил этиш давр талаби булиб к;олди.
Туртинчидан, мустак;ил Узбекистонда мавжуд булган миллий-демографик ва конфессионал хилма-хиллик шароитида демократик, умуминсоний тамойиллар асосида истиклол мафкурасининг инсон кздрини
оширишга хизмат киладиган жих,атларини илмий-фалсафий изохлаш х,ам мавзуни янада долзарблаштиради.
Шу билан бирга, тадцик этилаётган мавзу борасида ижтимоий фанлар сох;аси мутахассис ва тадкикотчиларининг зиммасига истиклолнинг асосий мацсадларига мое келадиган миллий гояни шакллантириш дастурини яратиш вазифаси тушмокда. Ана шу дастурнинг миллий, диний омиллар ва махапла жамоасининг умумий гоявий мезонларни шакллантириш билан боглик баъзи жихатларини илмий тавсифлаш тадк;ик;отимизнинг асосий максадини ташкил этади. Миллий гояни шакллантиришдаги айнан шу уч омилнинг ахамиятини урганиш, бошкаларининг таьсирини тахлил этмаслик лозим, деган маънони англатмайди. Балки, бу тадквдот мавзусининг аник; максадга каратилганлигини билдиради. Миллий гояга иктисодий, ижтимоий, сиёсий, маънавий омилларнинг таъсири ва ахамияти масаласи эса бошка тадкдаотлар учун алохида мавзу булиши хам мумкин.
Тадхищотнинг долзарблиги фалсафий билимлар тизимида мухим урин тутадиган "Ижтимоий фалсафа", "Маданиятшунослик", "Сиёсатшунослик" ва уларнинг замонавий муаммоларини тахлил килиш нуктаи назаридан янада ортмокда. Унга ана шундай муносабатда булиш имконияти фак;ат Узбекистан мустакилликка эришганидан сунггина очилди. Бу эса, уз навбатида, мазкур жараённи илмий-фалсафий тахлил килиш хамда унга хос умумий ва хусусий жихатларни умумлаштириш асосида муайян хулосапар чик;ариш, амалий таклифлар ишлаб чикишга ундайди.
Мавзунннг илмий ёрнтилиши даражаси. Узбекистонда маънавияг, мафкура, миллий гоя ва уларнинг жамият хаётидаги ахамияти мавзусига янгича к;араш Республика Президента И.А.Каримовнинг асарларида узининг ифодасини топди. Уларда миллий гояни шакллантириш асослари, жумладан, махалла, этник ва конфессионал омилларнинг ахамияти жамиягнинг тадрижий ривожланиши учун нихоятда катга ахамиятга эга эканлиги чукур фалсафий хулосалар негизида исботлаб берилган.
Жахоннинг машхур алломалари ва мутафаккирлари ижодида бу мавзу асосий уринлардан бирини эгаллайди. Шу билан бирга, республикамиз олимларининг китоб ва рисолаларида хам ушбу масалага жиддий ахамият берилмокда2. Бунда М.М.Хайруллаев, Э.Ю.Юсупов, АД.Валиев, С.Ш.Шермухамедов, К-Х.Хоназаров, Х.О.Шайхова, А.М.Жалолов, Р.Н.Нажимов каби олимларнинг тадкщотларига мурожаат килиш мумкин. Шу билан бирга, маънавий янгиланиш, миллий анъаналар, узликни англаш, Кадриятлар, уларнинг ахамияти тугрисида А.Ч.Чориев, И.Эргашев, Б.О.Тураев, А.М.Юнусов, УДДорабоев, У.М.Абилов, З.И.Мунавваров, Р.З.Жумаев, К.Н.Назаров, Ф.Р.Абдурахмонов, М.Б.Бекмуродов, С.А.Жураев, М.Х-Холматоваларнинг асарлари, диссертациялари ва тадкикотларида хам Кимматли фикрлар бор.
2 Номлари кайд этилган мутахассисларнинг асарлари "Фойдаланилган адабиётлар руйхати"да курсатилгаи
Хозирги даврга келиб, маънавият ва мафкура мавзусидаги ишлар купайиб бормоада, турли тадк;ик;отлар олиб борилмовда, китоб, рисола ва мак;олалар чоп этилмовда. Аммо, хали хам бизда бу борада миллий гояни ижтимоий-фалсафий нукгаи назардан тахлил кдпишга асосланиб олиб борилган тадкикотлар озлигича к;олмокда. К°лаверса, Узбекистондаги купконфессиялик, унинг жамият х,аётидаги урни ва ахамияти масаласига кам эътибор берилган. Диний омилни урганишда, купрок;, ислом дини, дин тарихи ва назарияси хамда диншунослик нуктаи назаридан к;араш устивор ривожланмокда. Аммо, ижтимоий фалсафа, сиёсатшунослик нук^аи назаридан этник ва диний омилнинг ахамияти, жамиятдаги турли конфессиялар, ташкилотлар билан муштарак жихатларига эътибор камлигича колмоеда.
Мавзу борасида назарий ва амалий фаолият учун бевосита куллаш имконини берадиган, нафацат диншунослик, балки, фалсафанинг бошка сохалари нукгаи назаридан амалга оширилган тадцик;отларга эътибор ортиб бормокда. Бу эса ана шу сохадаги илмий ишларнинг купайиши, асарлар, рисола ва мак;олаларнинг ёзилишига сабаб булмокда. Шу билан бирга, Хозиргача яратилган манбаларни ижтимоий-фалсафий жихатдан урганиш асосида бир кдгор илмий тадки^отлар амалга оширилганлигини к;айд килиш лозим. Иккинчи томондан, муаммонинг кам тахлил цилинган ва хозиргача етарлича урганилмаган жихатларини ижтимоий-фалсафий тадкицот объект и сифатида караш эхтиёжини юзага келгиради.
Тадкикотнинг асосий максади - жамият таракдиётининг хозирги даврида умумий миллий гоя шаклланишини таъминлайдиган баъзи омилларнинг ахамиятини ижтимоий-фалсафий тахлил килиш, купмиллатлик ва купконфессиялик шароитида бу жараённинг самарадорлигини таъминлашнинг Узбекистон мисолидаги конуниятларини урганиш, унинг истикболларини белгилайдиган йуллари ва имкониятларини курсатишга Харакат к;илишдир.
Тадкикотнинг асосий вазифалари:
- "Миллий гоя" тушунчасининг ижтимоий-фалсафий мохияги ва мазмунини илмий тахлил килиш, унинг намоён булиш хусусиятларини курсатиш;
- муста^илликни мустахкамлаш шароитида миллий гояни шакллантириш омиллари, бунинг объектив ва субъектив шарт-шароитлари Хамда асосий йуналишларини илмий-назарий тахлил к;илиш;
- миллий гояни шакллантиришга таъсир курсатадиган этник, конфессионал ва махалла жамоаси билан боглик омилларнинг самарасини ошириш имкониятларини урганиб, бу жараённинг хозирги туб узгаришлар билан боглик; узига хос хусусиятларини курсатиш;
- Узбекистон мустак;иллиги шароитида миллат, халк, махалла ва диний ташкилотлар хамжихатлигининг хозирги даврда миллий гояни ишлаб чикишда касб этаётган ахамиятини илмий-фалсафий изохлаш;
- амалга оширилаётган ислох,отлар жараёнида миллий го я шаклланишининг давлат, жамоат ташкилотлари, айник;са, махалла ва диний конфессиялар билан боглик; омилларининг самарадорлигини ошириш истицболларини аниклаш, бу борадаги имкониятларни излаб топишга интилиш;
- мустак;ил Узбекистонда миллий гоя шаклланишига хизмат кдпадиган миллатлараро муносабатлар, махаллалар ва конфессиялар билан боглик фаолиятда ёрдам берадиган амалий таклифлар ишлаб чикиш.
Тадкикотнннг назарий манбалари. Диссертацияга объект булган мавзуни ёритишда Узбекистан Президенти И.А.Каримовнинг асарларида асослаб берилган хулосаларга, маънавий янгиланиш йуллари ва имкониятлари тугрисидаги мулохаза ва курсатмаларига таянилди.
Бундан ташкари, жахоннинг машхур аллома ва мутафаккирларининг жамият таравдиётида маънавий, маърифий, гоявий мезонларга катта эътибор берилган мумтоз асарлари, юк;орида номлари курсатилган Узбекистан, МДХ давлатлари ва хорижлик олим, мутахассисларнинг тадкицотлари хам диссертациянинг асосий манбалари каторига киради. Шунингдек, тадкикртда оммавий ахборот воситаларининг хабарлари, газета ва журнал мацолалари, республикамиз хаётига оид далиллардан хам кенг фойдаланишга харакат кдлинди.
Диссертациянинг янгилнклари куйидагилардан иборат:
- "миллий гоя" тушунчаси, унинг мохияти ва асосий тамойиллари ижтимоий фалсафа нуктаи назаридан изохланганлиги, уларнинг мазмуни хамда намоён булиш хусусиятларини курсатишга харакат вдлинганлиги;
- мустакдплик шароитида миллий гояни шаклланиш тамойилларини ижтимоий-фалсафий жихатдан тахлил этилганлиги, шу асосда барк;арорлик даврндаги ички тадрижий узгаришлар жараёнининг миллий гоя билан боглик; узига хос хусусиятларини очиб беришга уринилганлиги;
- мустакилликни мустахкамлаш шароитида жамиятимизга хос умумий миллий гоянинг шаклланишини таъминлайдиган баъзи омилларнинг бир бутун уйгунликда намоён булиш жихатлари хамда уларнинг хозирги янгиланиш жараёнида касб этаётган ахамияти билан боглик; хусусиятларини илмий-фалсафий изохлашга харакат кшшнганлиги;
- Узбекистонда хозирги даврдаги амалга оширилаётган ислохотлар жараёнининг таркибий кисми булган миллий гоя вужудга келишининг этник, конфессионал ва махалла билан боглик омилларининг самарадорлигини янада ошириш истицболларини аниклаш ва буни таъминлаш имкониятларини излаб топишга интилинганлиги;
- мустакил Узбекистоннинг жахон цивилизацияси томон тутган йулида катга ахамият касб этаётган миллий гоя шаклланишининг тадрижийпигини таъминлаш ва самарадорлигини оширишга хизмат кдпадиган баъзи амалий таклифларнинг ишлаб чик;илганлиги ва хаётга тадбик; этилаётганлиги.
Химоя учун такдим этилаётган мулохаза ва хулосалар:
1. Жамият тараадиётининг тадрижий ривожланиши жараёнида умумий миллий гояни шакллантириш самарадорлигини таъминлаш имконини берадиган омиллар масаласи ижтимоий-фалсафий тадкикотларнинг мух,им мавзуларидан бири булиб цолди. Унинг катор жихатлари угмиш ва хозирги замон мутафаккирлари, олимлари ва мутахассислар ижодида уз аксини топган. Ушбу мавзуни илмий-фалсафий урганиш учун назарий манбалар, тарих ва амалиётда руй берган жараёнларга оид далиллар етарли.
2. Собик иттифоц пароканда булиб кетган, Узбекистон миллий истшуюл йулидан бораётган хозирги серцирра жараёнда, мамлакатамизда умуммиллий гоявий янгиланиш тадрижийлигини ва истик,болларини таъминлаш билан боглик; омиллар нихоятда катта ахамият касб этмовда. Бу чса истикболда курилажак буюк келажакнинг тамал тошлари куйилаётган даврда миллий бирликлар, жамоат ташкилотлари, махалла кумиталари фаоллари ва диний уламолар фаолиятига боглик тамойиллар уйгунлигига эришишни заруриятга айлантиради. Улар билан боглик; таракдаёт мезонининг замонавий хусусиятларини, очилажак имкониятларини илмий ва амапий жихатдан тахлил дилишни кун тартибига куяди.
3. Мамлакатамизда амалга оширилаётган туб узгаришлар ва чукур ислохотлар жараёнида маънавий ва мафкуравий янгиланишнинг амалга ошиши, умумэтник гоявий тамойиллар шаклланиши Узбекистон Президента И.А.Каримов бошчилигида олиб борилаётган ички ва танщи сиёсат натижасидир. Бу сиёсатнинг асосий жихатлари, унда жамоат ташкилотлари, этник ва диний омиллар бевосита таъсир киладиган шарк;она ва миллий кадриятларни асраб-авайлаш хамда келажакка мерос цолдиришга таянадиган бир катор йуналишлари мавжуд. Ушбу йуналишларни илмий-фалсафий тахлил к;илиш миллий гоя шаклланишининг этник хамда диний омиллари самарасини ошириш режаларини тугри белгилаш ва мавжуд имкониятлардан туликроы; фойдаланиш учун асос булиши мумкин.
4. Узбекистонда руй бераётган ислохотлар жараёнида бир тарихий ва ижтимоий даврдан иккинчисига утиш - икшсодий, сиёсий, гоявий янгиланиш содир булмовда. Бундай шароитда миллатлараро ва конфессиялараро муносабатлар, давлат ва жамоат ташкилотлари сохасида зскиликнинг инкор этилиши хамда янгиликнинг вужудга келишидан иборат диалектик жараён руй бермовда. Мазкур жараёнда республикамизда истиклолга мое келадиган омиллар уйгунлиги шаклланади ва у келажакни белгилайдиган илаимоий асосларга айланади. Ана шу жараённинг асосий томонларини ижтимоий фанлар, айник;са, фалсафа нуктаи назаридан тахлил к;илиш эхтиёжи пайдо булди ва амалиётнинг талабига айланди.
5. Туб узгаришлар даврида маънавий-мафкуравий ва умумгоявий максадларини белгилаш, бунда тадрижийликни таъминлаш автоматик тарзда ва осонгина рун берадиган жараён эмас. Балки, у жамшггдаги турли кучлар, харакатлар, интилишлар, партиялар, ташкилотларнинг узвий, умумлашган
фаолияти натижаси сифатида намоён булади. Ушбу фаолиятни тартибга солиш, режалаштириш ва бошкаришда х°зирги жараёнларнинг асосий ташкилотчиси - давлат бош ислохотчи ролини утайди. Мазкур жих,ат бу жараённинг самарадорлигини таъминлайдиган омилпарнинг адамиятини ошириш, айникса, махалла жамоаси ва диний к;авмлар хамкорлигини мустахкамлаш учун амалга оширилаётган ишларда хам уз заруриятини саклаб колади.
6. Узбекистонда милпий гояни шакллантириш жамиятдаги туб ислохотларни амалга ошириш имконини берадиган асосий шартлардан бири булганлигидан, унинг узлуксизлигини таъминлашга ёрдам берадиган омилларнинг самарасини оширишга хизмат кдпадиган тадбирларни муттасил утказиб туриш ва бунда масалага комплекс ёндашиш зарур. Ана шундан келиб чиккан холда, "Узбекистон мустакиллигини мустахкамлаш шароитида умуммилий гояни шакллантириш концепцияси"ни ишлаб чикиш ва унинг асосида "Мустакиллик шароитида миллий гояни шакллантириш омилларининг ахамиятини ошириш дастури" тузилиши зарур. Бундай концепция ва дастур хокимликлар, идоралар, давлат ва жамоат тузилмалари, махалла кумиталари ва диний ташкилотлар, маориф ва таълим муассасалари томонидан харакат учун кабул килиниши хамда хаётга тадбик этилиши лозим.
Талкикотнинг амалиёт учун ахамияти унда кутарилган масаиаларнинг ечимлари, баён килинган фикр ва мулохазаларни республикамиздаги ижтимоий баркарорликни мустахкамлаш учун олиб борилаётган амалий ва ташкилий фаолиятда куллаш, жамиятнинг маънавий янгиланиши хамда мустахкамланиши омиллари сифатидаги таъсирчанлигини оширишда намоён булади.
Диссертация матнидан маънавий ва мафкуравий ислохотларни илмий тахлил этиш, улар билан алокадор мавзуларни янада кенгрок; урганиш, бу сохалардаги зарур чора-тадбирлар режасини ишлаб чикиш Хамда амалий фаолият дастурини яратишда фойдаланиш мумкин. Бундан талщари, тадкикот давомида тупланган далилларни Узбекистонда амалга оширилаётган ислохотлар жараёнида умуминсоний тамойилларнинг устиворлигини таъминлаш, ташвикот ва таргибот ишлари, турли маърузалар ва сухбатларда ижодий куллаш мумкин. Уларнинг давлат, жамоат ва диний ташкилотлар, айникса махалла кумиталарининг фаолиятини такомиллаштириш учун муайян манба вазифасини утай олиш имкони хам бор.
Диссертациянинг апробацияси. Тадкикотнинг натижалари ва назарий хулосалари диссертация муаллифининг фаолиятида ижодий кулланилган, бир в;атор илмий - амалий конференцияларда килган маърузаларда, жумладан УзРФА Фалсафа ва ХУКУК институтининг анъанавий "Мустакил Узбекистон: фалсафа ва ХУКУК фанларининг долзарб муаммолари" (Тошкент, 1999 йил, май), "Маънавият, мафкура ва миллий кадриягларнинг кишилар истиклол онги ва дунёкарашини
шакллантиришдаги роли" (Самарканд, 1999 йил май) мавзуидаги илмий анжуманларда, республика вилоятларида 1999 йил май-сентябрь ойларида хокимликлар томонидан утказилган "Миллатлараро ва конфессиялараро хамжихатлик-баркарорлик омили" амалий семинарларида баён килинган.
Муаллиф иштирокида тузилган "Жамиятнинг сиёсий ва иктисодий хаётини эркинлаштириш шароитида миллатлараро ва конфессиялараро муносабатларни уйгунлаштириш дастури" Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг 1999 йил 10 июнда кабул калган "Узбекистон Республикаси Президентининг Олий Мажлис XIV сессиясидаги маърузаси асосий коидаларини амапга ошириш чора-тадбирлари тугрисида"ги №296-карори 2-кисм 5-бандига киритилган. У К^оракалпогистон Республикаси, республикамизнинг вилоятлари ва Тошкент шахри х,окимликлари томонидан шу сохадаги фаолиятда фойдаланиш учун кабул килинган. Тадкикот асосида маколалар хамда тезислар чоп этилган. Диссертация матнидан олий укув юртлари талабалари учун "Фалсафа", "Социология", "Маданиятшунослик", "Диншунослик" каби фанларнинг мавзуга алокадор масалаларини урганишда, ТошДУнинг фалсафа ва сиёсий фанлар факультетларида, боцща университетларнинг ижтимоий фан мутахассислари тайёрлайдиган булимларида, урта ва махсус укув юртларида олиб бориладиган таьлим-тарбия жараёнида ижодий фойдаланиш мумкин. Диссертация Ташкент давлат юридик институти, Иккинчи ТошДавТИ ва УзРФА фалсафа ва ХУКУК институтида мухокама килинган ва химояга тавсия этилган.
Диссертациянинг таркиби: Тадкикот матни "Кириш", икки боб, "Хулоса" ва "Фойдаланилган адабиётлар руйхати"данташкилтопган.
2. ДИССЕРТАЦИЯНИНГ АСОСИЙ МАЗМУНИ
"Кириш" кисмида танланган мавзунинг долзарблиги, муаммонинг фалсафий адабиётлардаги ёритилганлик даражаси, ишнинг, максад ва вазифалари, методологик асос ва манбалари, илмий янпшиклари, назарий ва амалий ахамияти, диссертациянинг тузилиши тавсифланган.
Тадкикотнинг 1 боби - "Миллий гоя" тушунчасини фалсафий тахлил цилишиинг илмий - назарий масалалари"га багишланган. Унда мустакилликни мустахкамлашнинг хозирги боскичида мамлакат худудининг яхлиглиги, ахолисининг хамжихатлиги, олиб борилаётган ислохотларнинг тадрижийлигини таъминлашда умуммиллий гоявий тамойилларнинг катга ахамиет касб этаётганлиги, улар билан боглик тушунчаларнинг фалсафий тавсифи ва илмий - назарий масалалари караб чикдпган. Ушбу бобнинг "Миллий гоя" тушунчаси, унинг мохияти, мазмуни ва асосий тамойиллари" деб аталган биринчи кисмида бу масапалар аниклаштирилган, миллий гояга, фалсафий тушунча сифатида таъриф берилган.
Аввало, диссертацидда таъкидлангани каби, миллий гоянинг шаклланиши Узбекистон Республикаси мустакиллигини мустахкамлаш сохасидаги серкирра вазифаларни бажариш, мамлакатдаги чукур икгисодий,
сиёсий ва маънавий узгаришлар ва янгиланиш жараёнининг узвий таркибий кисми сифатида намоён булмовда. Мустакдплик юктимоий, икггисодий ва сиёсий сохалар билан бирга, маънавий, маданий, мафкуравий х,амда маърифий жабхаларда хам янги даврни бошлаб берди. Бу бораларда хам истиклолга хос маънавий мухит шакллана бошлади, халк;имизнинг миллий узлиги, тил, дин, ■эътикрд, кадриятлар, анъана ва урф-одатларини тиклаш, авайлаб-асраш хамда келажакка етказиш учун зарур шарт-шароитлар яратилди. Жамиятнинг маданий, мафкуравий хаётида, одамларнинг онги ва дунёкарашида, имон-эътикрди, билим савияси, маънавий киёфаси, таълим- тарбиясида чу кур узгаришлар руй берди. Шу сабабдан хам миллий гоянинг шаклланиш жараёнини маънавий узгариш одимларидан ажратиб тахлил кдпишнинг иложи йук.
Бундан келиб чиккан холда, диссертацияда "маънавий янгиланиш" ва "миллий гоя" тушунчаларининг узаро алокаси ижтимоий фалсафий жихатдан тахлил кдпинган ва бир к;атор масалаларга эътиборни к;аратиш лозимлиги таъкидланган. Бунда уларнинг мустак;иллик одимлари билан богликлиги, жамиятда амалга оширилаётган туб ижтимоий ислохотларнинг таркибий кисми тарзида намоён булишини урганиш нихоятда мухим. Зеро, мустакиллик маънавий ва гоявий узгаришларнинг асоси сифатида, умумий мезон, ижтимоий омил вазифасини утайди. Фак;ат мустакилликкина хакикий маънавий янгиланишнинг шарт-шароитларини хозирлайди. Мустакилликка эришаолмаган мамлакатда эса мустамлакачиларникидан тубдан фарк хиладиган миллий гоя тугрисида фикр юритиш мумкин эмас.
Диссертациада, бошца олим ва тадкикртчиларнинг бу борадаги фикр-мулохазаларини хисобга олган ходда миллий гоянинг мохияти, мазмуни, намоён булиш ва шаклланиш хусусиятларини курсатиб беришга харакат килинган. Унда таъкидланганидек, миллий гоя хакида бир к;атор фикрлар рисола ва вактли матбуот сахифаларида тез-тез учрамовда. Бу тушунчанинг мохияти хусусида хам бир-биридан фарк киладиган мулохазалар мавжуд булиб, унинг таърифлари хам турли-туман нукгаи-назарлардан баён этилмовда. Уларни тахлил зтиш жараёнида муаллиф мазкур масалада Узбекистон Президенти И.А.Каримовнинг асарларига таянмок лозим, деб хисоблайди. Шу асосда ушбу тушунчага нисбатан куйидаги таърифни таклиф этади: Миллий гоя - уз мохияти ва мазмуни, ижтимоий асосига эга булган, жамиятдаги барча тараццийпарвар кучлар хамДа цатламлариинг манфаат ва ма^садларини умумлаштирадиган, уларни мамлакатиинг истицболи йулида бирлаштирадиган царашлар па тамойилларни ифодалайдиган серцирра фалсафий тушунчадир. Миллий гоянинг узига хос мохияти, мазмуни ва у билан боглик фалсафий жихатларнинг мавжудлиги купгина олим ва мутахассисларнинг дшдатини тортмовда3. Бу масалани
3 Каран г: Жалолов А.Миллий гоя: фалсафий жи^атлар // Мустацил Узбекистон: фалсафа фанларининг долзарб муаммолари. - Т., 1999. -Б.3-9; Шермухамедов С. Миллий гоя: мох,ият ва мазмун // Халц сузи. -1999 йил 28 август;
урганиш шуни курсатадики, миллий гоя к,отиб колган ва узгармас царашлар, интилиш ва мацсадлар мажмуидан иборат булган оддий тушунча эмас. Балки, у уз тарихий, миллий-этник хамда ХУДУДИЙ асослари, ижтимоий, сиёсий, икгисодий, маънавий омиллари, объектив ва субъекгив шарт-шароитлари билан тавсифланадиган мураккаб тушунчалардан биридир. Диссертацияда, истиклол одимлари жараёнида миллий гоя тушунчасининг мазмуни бойиб ва кенгайиб бораётганлигини хисобга олган холда, унинг мазмуни, мохияги ва намоён булиш хусусияглари, шаклланиш имкониятларини урганишнинг нихоятда мухим эканлигига алохида ахамият берилган. Шу билан бирга, илмий тадкикот нуктаи назаридан, миллий гоя вужудга келишининг ижтимоий борлик, ижтимоий онг, унинг шакллари, айникса, хал к; рухияти, мафкуравий ва сиёсий жараёнлар билан боглик; жихатлари тахлил кдпинган. Бунда мамлакатимизда шаклланаётган миллий гоя халхимизнинг тарихий хотираси, маданий мероси, анъана, урф-одатлари, цивилизациямизнинг олис таракдаёти давомида шаклланган кадрият ва идеалларни кай тарифа акс этгиришини Урганиш зарурияти тугилаётганлиги эътиборга олинган.
Миллий гояни шакллантиришнинг мамлакатимизга хос тарихий асосларини таджик; этиш шуни курсатадики, у хар кандай даврда уша замоннинг энг асосий мацсади ва тамойилларини узида акс эттиради. Масаланинг бу жихатини муаллиф, мамлакатимизнинг у™ишиДаги ижтимоий хаётида сайкалланган купгина тарихий далилларга таянган холда асослашга харакат кил га н. Агар иккинчи даражали макс ад ва вазифалар ёхуд нотугри мулжаллар миллий гоянинг асосий йуналиши тарзида таргиб этила бошланса, бу асосий жараёнларга халал беради, узгаришларнинг тугри амалга ошмаслигига олиб келади. Буни инкилобий йулдан борган ёки "карахлантириб даволаш" каби усулларни куллаган баъзи собик итгифокдош республикалар тажрибаси исботлаб турибди. Умуммиллий гояга эга була олмаган Югославия, Тожикистон ва йигирма йилдан ошикрок даврдан буён ижтимоий хамжихатликка эриша олмаётган Афганистан фожеалари хам ана шундан далолат беради.
Узбекистонда миллий гояни шакллантириш чукур маънавий янгиланиш жараёнлари, келажакнинг стратегик мулжалларини белгилайдиган узгаришларнинг конуний ва зарурий натижасидир. Мамлакатдаги ижтимоий-иктисодий, миллий-этник ва диний хилма-хилликнинг бирлигини таъминлайдиган умумий гояга эга булиш ана шундай тарихий жараёнларнинг хосиласи, табиий ва маънавий эхтиёж тарзида намоён булмовда. Бунда, аввапо, куйидаги жихатларга эътибор бериш лозим, яъни миллий гоя: 1) тадрижий тарзда рун бераётган янгиланишнинг зарурий, таркибий цнсми; 2) жамиятдаги туб узгаришларнинг натижаси ва х°силаси; 3) жамиятдаги ижтимоий ранг-барангликнииг уйгунлигини таъминлайдиган маънавий эхтиёж; 4) турли табака, гуру^ цатлам, миллат, цавм ва бошцаларнинг ^аракатларини ба^олаш, апицлаш мезони; 5) жамиятдаги асосий кучлар, ижтимоий гуру^
партия, ташкилот ва бошцаларнинг истицболга царатнлган умумий мацсадларининг ифодаси; 6) жамиятнинг х,амма цатламлари ^амжщатлигини таъминлайдиган маънапий омил ва бонщалар. Миллий гоянинг ана шу кайд этилган жихатлари уни муайян илмий тушунча, ижтимоий мазмунга эга булган категория сифатида караш заруриятини хам ифодалайди. Бу зарурият кейинги даврда купгина олим ва мутахассислар томонидан эътироф этилиб, мавзуимизга алокадор мазкур тушунчанинг концептуал асослари хамда тамойилларининг турли масалалари тахлил килинмовда4.
Ана шундан келиб чиккан холда, биринчи бобнинг иккинчи кисмида "Миллий гоя шаклланишининг объектив ва субъектив асослари" атрофлича тахлил этилган.
Муаллифнинг фикрича, миллий гояни шакллантириш учун, мустакилликнинг дастлабки кунлариданок; киришилганининг сабабларини собик иттифовдан колган мерос ва окибатлар залворидан кддирмок керак. Зеро, утган етмиш йилликнинг республика учун окибатларини, унинг ижтимоий, иктисодий, сиёсий ва бошка жабхалардаги таъсирини. бартараф этмасдан туриб, янги умуммиллий гоянинг асосларини яратиш мумкин эмас. Собик иттифок хаётининг энг сунгти даврида: а) ижтимоий сохада жамиятнинг асосий катламлари, синф ва гурухлари орасидаги хамжихатлик йуколди; б) сиёсий сохада давлатни бошкаришнинг бутун тизими самарасиз булиб колди; в) иктисодий сохада мамлакат инкирозга юз тутди.
Ана шуларнинг барчаси ягона умуммиллий гояни шакллантириш учун имкон бермас эди. Бу хам етмаганидек, мафкуравий сохадаги бухронлар умумий гояга урин колдирмади, унинг кадрсизланиши айнан ана шу жабхада энг ашаддий асоратлар колдирди, яъни жамиятнинг маънавий Хаётида муайян бушликни вужудга келтирди. Бундай маънавий тушкунлик окибатларини тугатиш зарурияти мустакилликнинг дастлабки йилларидаги кийинчиликлар билан кушилиб кетганлигидан, уларни тугатиш учун муайян муддат зарур будди. Бу эса умуммиллий гояни шакллантириш осон ва тез кечмаслиги, мустакилликнинг дастлабки йилпарида амалга ошириладиган узгаришлар жараёни булишини англатади. Шунга асосан, собик иттифок Хаётининг сунгти йилларида булиниб кетган ижтимоий кучлар, гурухлар, этник ва бошка бирликларнинг хамжихатлигини таъминлашнинг маънавий мезони сифатида умуммиллий гояни шакллантириш зарурияти пайдо булди. Диссертацияда масаланинг ушбу жихати атрофлича тахлил этилган ва шу асосда миллий гояни шакллантиришнинг хозирги даврига хос булган ижтимоий, иктисодий, сиёсий, ХУФ'КИЙ, маънавий ва бошка негизлари караб чикилган. Уларнинг алокадорлиги ва уйгунлигига асосланган холда, бу борадаги амалга ошириш лозим булган вазифаларни хал цилиш йуллари
4 -
Абилов У. Миллий гоя: маънавий омиллар. - Т.: Маънавият, 1998. - 64 бет; Тураев Б. Миллий мафкура ва миллий гоянинг концептуал асослари // "Миллий тикланиш". - 1999 йил. 24 август.
хамда имкониятларини курсатиб беришга харакат кдлинган. Муаллиф шу аснода умуммиллий гоянинг шаклланишига бевосита таъсир курсатадиган маънавий жихатларнинг икгисодий ислохотлар ва моддий омиллар билан узаро алокасини чукур илмий тахлил килишга эхтиёж ортиб бораётганлиги, мат кур масалани фалсафий жихатдан урганиш ва тадкикотлар олиб боришга янада купрок эътибор бериш зарурлигини таъкидлайди.
Миллий гоянинг шаклланишига салбий таъсир курсатувчи амилларт назардан кочирмаслик лозим булганлигидан ишда бу масала хам ча^лил чтилган. Муаллиф фикрича, улар куйидагилардир: миллатчилик ва миллий бикиклик; махаллийчилик ва уруг-аймокчилик; этник ва миллатлараро зиддиятлар; диний экстремизм ва фундаментализм; маънавий махдудлик, манку ртлик, тарихий хотирасизлик; чет эл мафкуравий полигонларининг таъсирига берилиш; рухий бокибегамлик, ноурин хогиржамлик, бокимандалик кайфиятлари ва бошкалар. Ана шу санаб утилганларнинг хар бири, мамлакат хавфсизлиги, юртимиздаги баркарорликка муайян тахдид солиши билан бирга, умуммиллий гоянинг самарали шаклланиши ва унинг жамиятни истикболга йуналтирадиган зарур маънавий омилга' айланишига хизмат килмайди. Диссертант масаланинг мазкур жихатлари билан боглик муаммоларни тавсифлаш жараёнида уларнинг ечимларини топишга хизмат киладиган имкониятларни курсатишга харакат килган, бу борада тадкикотларни олиб боришни давом эттириш зарурлигига эътиборни каратган. Бунда Узбекистан Президенти И.А.Каримовнинг асарларидаги хулосаларга, жумладан унинг куиидаги фикрига асосланган: "Хар кандай халкни халк, миллатни миллат киладиган, унинг йули ва максадларини аник-равшан чарогон этадиган мафкура -миллий гояни шакллантиришнинг асосий шарти - одамларнинг тафаккури, дунёкарашининг вокеликка таъсирини инобатга олишдир. Шу маънода миллий гоя, миллий онг туйгусининг мохиятини тугри англаш, уни тарбия килиш, уни бугунги куннинг энг зарур вазифаларидан бири сифатида эътироф этиш, бу хусусда бахс-у мунозаралар олиб бориш, фикр алмашиш, очик-ойдин гапириш, уйлайманки, ижтимоий тараккиётимиз учун катга наф келтиради"5.
Тадкикотнинг иккинчи боби "Мустацилликни муста^камлаш жараёнида миллий гояни шакллаитириш йуллари ва имкониятлари"ни
тахлил этишга багишланган. Унда миллий гоя шаклланиши жараёнининг мамлакатимиздаги этник хамжихатликни мустахкамлаш, диний-конфессионал хамкорликни янада такомиллаштириш, бу борадаги ташкилий омиллар, фукароларнинг уз-узини бошкариш органлари ва. махалла жамоаларининг фаолияги самарасини ошириш билан боглик жихатлари тахлил килинган. Мазкур масалаларни илмий урганишда айнан ана шу омилларнинг тахлил этилганлиги уларнинг жамият хаёти, мамлакатдаги
5 Каримов И.А. Уз келажагимизии уз кулимиз билан курмокуюмиз // "Далк; сузи" -1999 йил 3 февраль.
баркарорликни мустахкамлаш учун них,оятда катта ахамият касб этаётганлиги билан изохланади. Диссертант, бошка омилларнинг миллий гояни шакллантиришдаги ах,амиятини инкор этмаган х,олда, уларнинг тахдилига алохида тадкикотларни багишлаш лозимлигини таъкидлайди. Мавзунинг мохиятини очиш учун барча икгисодий, сиёсий, маънавий ва умуман моддий хамда маънавий мезонларнинг тахлилини номзодлик диссертацияси доираси ва хажмига жамлаб олишнинг имкони камлигидан айнан ишда караб чикилган омилларни комплекс тадкик этишнинг максадга мувофик булиши мумкинлигини исботлашга харакат килади. Ана шу аснода тадкикот объекти булган гояни шакллантиришга таъсир курсатувчи асослар орасидан "миллий-этник, диний-конфессионал ва ташкилий-жамоавий омиллар богланиши" танлаб олинди ва унинг турли жихатлари узаро чамбарчас алокадорликда, аник мисол ва далилларга таянган холда, урганилди.
Бунда жамоавий омил тарзида мустакиллик шароитида азалий ахамияти ва каддини ростлаётган фукароларнинг уз-узини бошкариш органлари ва махаллапар фаолиятига алохида эътибор берилди. Чунки, миллий гоянинг этник, конфессионал ва бошка ташкилий омилларининг асосий таъсири, аввало, фукароларнинг уз-узини бошкариш органлари хамда махалла жамоалари оркали кечмокда. Мамлакатимиз ахолиси ижтимоий хамжихатлигининг асосий омилларидан бири булган бошкаришнинг бу илк бугинида маънавий ва мафкуравий сохадаги узгаришларнинг асосий натижаларини куриш, миллий гояни шакплантириш борасидаги истикболга хизмат киладиган дастурларни тузиб амалга оширишни йулга куйиш мумкин.
Ана шу йунапишда олиб борилган тадкикот шуни курсатдики, миллий гояни шакллантиришнинг жамиятни ижтимоий тузилиши, ташкилотлар, махаллий хокимият, жамоатчилик, махалла ва бошцалар билан боглиц омиллари мавжуд. Мамлакатимиз мустакилликка эришганидан кейин утган давр, гарчи, киска мудцат булсада, миллий гоя шаклланишининг айнан шу омиллари, яъни фукароларнинг узини-узи бошкариш органлари ва жумладан махаллалар хаётида катта узгариш юз бермовда. Дозирги даврга келиб, узини узи бошкариш органлари янги Хукукий, фукаролик жамиятини барпо этиш, ислохотларни самарали утказиш, демократик жараёнларнинг муваффаккиятини таъминлаш тизимининг ажралмас ва мухим кис мига айланди. Жойларда фукаролар тотувлигини таъминлаш, уларни бир максад йулида бирлаштириш билан боглик катор масалаларни хал килишда уларнинг ахамияти ортиб бормокда. Бундан ташкари, мамлакатимизда курилаётган фукаролик жамиятининг асослари яратилаётган хозирги даврда кучли давлат вазифалари ва аломатлари, аста-секинлик билан тадрижий равишда, кучли жамият зиммасига угиш жараёни бошланди. Ана шу жараённинг назарий ва амалий масалалари билан боглик мохиятини атрофлича ёритиш, уни хаётимизда хал килувчи тамойил эканлигини тугри идрок этадиган кишиларни тарбиялаш
учун шарт-шароитларни тайёрлаш чнг мухим ва долзарб вазифалардан биридир.
Бугунги кунда мамлакатимизда собик; иттифовдан тубдан фаркланадиган, бир-бирини так;озо киладиган ва узвий богланган бошцарув тизими шаклланди ва у мамлакат халци учун умуммиллий гояни шакллангиришнинг ташкилий омили вазифасини зп'айди. Диссертацияда, махаллаларнинг жамият хаётидаги урнини эътиборга олган холда, мавзу буйича бир к;атор масалалар к;араб чикилган. Чунончи: а) хозирги даврда шаклланаётган миллий гоянинг республикамиз ижтимоий хаётида тарихий илдизлари борлиги, бу илдизларнинг ташкилий омиллар, жамоатчилик ва махаллалар билан боглик чканлиги курсатилган; б) Узбекистонда фукароларнинг узини узи бошкариш органлари, махаллий хокимият, жумладан махалла фаолияти, умуммиллий гояни шакллантириш нуктаи назаридан тахлил килинган; в) махалланинг, миллий кддриятларимиз силсиласидаги урни, мустак;иллик йилларида унинг янада равнац топиш ва ривожланиши мисолида, масаланинг мавзу билан алоцадор жихатлари урганилган; г) махалла таъсирининг усиб боришига оид мисолларга таянган холда умуммиллий гояни шакллантириш имкониягларини курсатишга харакат килинган. Мазкур масалаларнинг барчаси Узбекистан Республикаси "Махалла" жамгармасининг хисоботлари, махаллалар ва фуцароларнинг уз-узини бошкариш органларининг хаётига тааллукли мисоллар асосида урганилган, уларнинг фаолиятини такомиллаштиришга каратилган таклиф ва мулохазалар баён этилган.
Диссертацияда миллий гояни шакллантиришнши диний-коифессиоиал омиллари алохида (2-боб 2-к;исм) ва атрофлича урганилган. Бунда муаллиф масаланинг куйидаги жи^атларини тахлил килиш нихоятда мухим эканлигини таъкидлайди:
- собик; итгифовдаги динга карши муносабат ва унинг оцибатлари;
- мустакиллик даврида диний масалага муносабатнинг тубдан узгариши ва бу сохадаги хозирги холат;
- республикамизда мавжуд булган диний конфессиялар ва уларнинг фаолият йуналишлари;
- баъзи а^идапараст, жангари диний окимлар ва миссионерлик фаолиятига карши кураш муаммолари;
- диний-конфессионал омилларнинг самарасини ошириш йуллари, имконият ва истидболлари.
Диссертацияда мазкур масалалар чамбарчас алокддорликда талцин к;илинган. Бунда, аввало, собик; иттифовдаги динга нисбатан эмас, балки, асосий мохиятига кура, диндорларга к;арши олиб борилган сиёсатнинг к;андай аянчли натижаларга олиб келганлиги, окибатлари тугрисида фикр юритилган. Сунгра, мамлакатимиз ва унда яшайдиган халвдар хаётида катта ахамият касб этадиган ислом дини, унинг, мустациллик шароитида, жамиятдаги урни, ахамияти, умуммиллий гояни шакллантиришда мазкур диннинг имкониятларидан фойдаланиш масалалари, диний никрб остида
юртимиздаги барцарорлик ва хамжихатликка путур етказиши мумкин булган ацидапараст оким ва кучларга к;арши кураш зарурлиги тугрисида мулохазалар билдирилган.
Шу билан бирга, Узбекистонда таркалган ва фаолият юритаётган бошца диний конфессиялар х,амда диний ташкилотларнинг мавзу билан алокадор иш жараёни тахлил этилган. Бунда христианлик дини, унинг ок;имлари - православ, католицизм, арман-грегориан (апостол) черкови, протестантлик, баптистлик, адвентистлик, пятидесятниклик, лютеранлик, методистлик хамда миллий дин булган иудаизм кабиларга эътибор Каратилган. Уларнинг Узбекистондаги тарцалиш жараёни, хозирги даврда олиб бораётган фаолияти, мамлакатимизда миллий гояни шакллантиришнинг манфаатлари нукгаи назаридан, бу сохада кандай вазифаларни бажариш лозимлигини эътиборга олган холда, мавзу доирасида ва иш хажмининг имконияти даражасида, урганиб чицилган.
Муаллиф масаланинг мохиятини, Узбекистон Республикасининг "Виждон эркинлиги ва диний ташкилотлар тугрисида"ги Конуни, УзР Вазирлар Махкамасининг 1998 йил 26 мартдаги "Ижтимоий-маънавий мухитни янада согломлаштириш, диний акидапарастликнинг олдини олиш чора-тадбирлари тугрисида"ги Карори, бошца директив хужжатлар, уларнинг Хаётга тадбик; этилиши, республикамиз хаётига оид мисол ва далиллар асосида, очиб беришга харакат цилган. Шунингдек, бу борадаги ишлар ва вазифаларнинг кулами нихоятда кенг эканлиги, республикамизда мавжуд булган ноисломий конфессиялар ва диний ташкилотларнинг фаолияти илмий-фалсафий жихатдан кам урганилганлигига хам эътибор к;аратилган. Масаланинг бу жихати алохида тадк;ик;от учун мавзу булиши мумкинлиги таъкидланган.
Тадхихот давомида миллий гояни шакллантиришнинг энг таъсирчан ва катта ахамият касб этадиган этник омиллари ва уларнинг самарасини ошириш имкониятлари тугрисида (2 боб 3-^исм) фикр юритилган. Худудида 120 дан ортик; халк; вакиллари яшаётган Узбекистон учун купмиллатлилик омили нихоятда мухим эканлиги исбот тапаб этмайдиган масалалардан биридир. Таъкидлангани каби бу мавзу нихоятда серкирра ва хилма-хил жихатлар, нозик хусусиятлар касб этиши билан ажралиб туради. Миллий гояни шакллантиришнинг этник омиллари мавжудлиги, уларнинг жамият хаётидаги урни ва ахамиятининг мухимлиги тугрисида фикрлар собих иттифок; давридаги илмий-фалсафий адабиётларда кам учрайди. Бунга сабаб - уша даврда этник омилларга етарлича эътибор берилмаганлиги, асосий фикрлар эса миллатларнинг тез орада кушилиб кетиши, ягона "совет халцини" вужудга келтириш масаласига багишлангани, Хукмрон мафкура - марксизм-ленинизм, асосан, пролетариат ва дехк°нларни бирлаштирувчи "энг интернационал" назария сифатида каралиб, бунда миллий-этник омилларни иккинчи даражали, тез орада бархам топиб кетадиган хусусиятлар деб таърифланганидадир.
Аслида, купмиллатли (полиэтник) мамлакатда ягона миллий гояни шакллантириш, айникса, буни фукаролар хаётининг ички, табиий-тарихий жараёии сифатида руй беришига чришиш мазкур омилни доимо назарда тутишни, унинг нозик ва серкирра жихатларини хисобга олишни заруриятга айлантиради. Бу, айпик,са, эндигина мустакилликка эришган ва истиклол йулидан бораётган мамлакатлар учун нихоятда мухим. Югославияда руй берган фожиалар, Тогли Кррабог, Днестрбуйидаги вокеалар масаланинг нихоятда жиддийлигини англатади. Грузия ва Абхазия, Россия ва Чеченистон уртасидаги урушлар даражасига бориб етган можаролар хам миллий омилнинг ахамияти сакланиб к,олаётганлигидаи далолат беради. Бу тугридаги масалалар собик иттифок урнида шаклланган давлатлар орасида, хусусан, миллатлараро муносабатлар тигизлашиб кетгаи Россия, Грузия, Молдова кабиларнинг матбуотида, бот-бот мухокама этилмовда. Бизда эса мавзунинг миллатлараро муносабатларни уйгунлаштириш, этник кадриятлар, анъаналар, урф-одатлар, тил, миллий узликни англаш, фукаролар хамжихатлиги, ватанпарварлиги каби жихатларига купрок эътибор берилмокда. Аммо масаланинг миллий гояни шакллантиришда мазкур омилнинг ахамиятини ошириш вазифалари, имконият ва истик,боллари каби жихатлари алохида тадкицотлар учун объект булиши хам мумкин.
Диссертация матнининг якунида унинг мазмунидан келиб чикадиган хулосалар баён килинган, жумладан, куйидаги амалий таклиф ва тавсиялар берилган:
1. Миллий гояни яратишнинг нихоятда серкирра жараён эканлигини ва маънавият сохасидаги узгаришларни камраб олишини назарда тутиб, бу борадаги вазифалар, режа ва дастурларни амалга оширишни ташкил килиш максадида, Узбекистон Республикаси Маънавият ва маърифат Кенгаши томонидан, бошка алокадор ташкилот ва жамгармалар билан хамкорликда, куйидагиларни амалга ошириш максадга мувофик булур эди:
а) мустакиллик шароитидаги демократик узгаришлар натижасида шаклланаётган икгисодий ва маънавий плюрализм даврида жамият аъзоларининг умумий манфатларига хизмат киладиган "Узбекистонда миллий гояни шакллантириш концепцияси" ва унинг асосида "Узбекистонда миллий гояни шакллантиришнинг чора тадбирлари дастури"ни ишлаб чикиш ва уни амалга ошириш;
б) "Миллий гояни шакллантириш муаммолари" мавзуида республика, вилоятлар ва туманлар даражасида доимий семинарлар ташкил килиш, уларда етакчи олимлар, рахбар ва мутахассисларнинг омилкор катнашуви ва кенг халк оммасининг иштирокини таъминлаш;
в) Республика Маънавият ва маърифат Кенгаши, унинг жойлардаги булинмалари томонидан "Мустакиллик ва миллий гоя" мавзуида маърузалар, сухбатлар, ижодий учрашувлар ташкил этиш, бунда хокимиятлар, давлат ва жамоат ташкилотлари, жамгармаларнинг фаол иштирок этишига эришиш.
Ана шулар билан бирга, бу сохадаги вазифаларни хал килишда самарадорликка эришиш учун яна куйидагиларни бажариш максадга мувофик булиши мумкин:
2. Узбекистон Республикаси Олий ва урта махсус таълими, Халк таълими, Маданият ишлари ва бошк;а вазирликлар уз мутасаддиликларидаги укув юртларида "Истиклол ва миллий гоя" мавзуидаги дастур ва режалар ишлаб чикишни йулга куйишлари, бу борадаги махсус курсларнинг укитилишини таъминлашлари.
3. Узбекистон телерадиокомпанияси ва унинг вилоятлардаги булимлари "Миллий гоя", "Ягона Ватан" каби рукнлар остида турли курсатувлар, эшиттиришларнинг дастурини тузиши ва уни амалга ошириши;
4. Оммавий ахборот воситалари, айникса, республика, вилоят ва туман газета хамда журналларида "Узбекистон - Ватаним маним", "Миллий гоя", "Ягона Ватан - умумий макон" рукнлари остида хилма-хил маколалар берилиши, уларда ана шу вазифани бажаришга каратилган тамойилларни ахолининг кенг катламлари орасига кириб боришига эришилиши.
5. Республика Фан ва техника Давлат кумитаси, Фанлар Академияси ва унинг тегишли институтлари билан хамкорликда, "Мустакилликни мустахкамлашнинг хозирги даврида умуммиллий гояни шакллантиришнинг долзарб вазифалари" мавзуида анъанавий илмий-амалий анжуманлар утказишни йулга куйиши, бунда, юкори малакали олим ва мутахассислар иштирокида, ушбу масаланинг ечимларига хизмат киладиган амалий таклифларни ишлаб чикишни ташкил этиши;
6. Республика Байналмилал маданият маркази 1999 йилдаги "Миллатлараро хамжихатлик - баркарорлик омили" доимий семинарини 2000 йилда хам давом эттириши, унинг булинмалари ва бошка миллий маданий марказларнинг иш фаолиятида умумий гоявий тамойилларни шакллантириш хамда уларни такомиллаштиришга йуналтирилган тадбирлар утказишга янада купрок эътибор каратилиши.
7. Узбекистон Республикаси Вазирлар махкамаси хузуридаги Дин ишлари буйича Кумита "Республикада фаолият курсатаётган диний конфессиялар ва ташкилотлар орасида умуммиллий гояни шакллантириш ва таргиб килиш дастури"ни ишлаб чщиши ва амалга оширишни ташкил этиши.
8. Республика "Махалла" жамгармаси, бошка алокадор ташкилот ва жамгармапар билан хамкорликда, "Республикадаги махалла ва уз-узини бошкариш органларида миллий гояни шакллантириш ва такомиллаштириш дастури"ни ишлаб чикиши ва уни хаётга тадбик этишни йулга куйиши.
Курсатиб утилган ва узаро чамбарчас алокадор булган дастур хамда режаларни амалга ошириш республикамизда умуммиллий даражадаги вазифаларни белгилайди. Уларни бажаришда вазирликлар, хокимиятлар, илмий муассасалар, олий укув юртлари, олимлар, мутахассислар хамда бошка давлат ва жамоат ташкилотларининг амалий хамкорлигини таъминлаш оркали муайян натижаларга эришиш мумкин.
Тадкикотнинг асосий мазмуни муаллифнинг куйидаги чоп этилган ишларида уз ифодасини топган:
1. Араб давлатларида экстремизмга муносабат кандай? // "Хаёт ва конун" журнали. - 1999, № 1. - 33-43 бетлар.
2. Эътикод эркинлиги ва конун устиворлиги (Х,аммуаллиф -З.Хуснудинов). //"Конун химоясида" журнали. - 1999, № 3. - 13-15 бетлар.
3. Узбекистонда дин// "Х,аёт ва конун" журнали. - 1999, № 3. - 36-40
бетлар.
4. Аксиологиянинг таадирига икки хил ёндашув (Хаммуаллиф-К-Назаров) II Мустакил Узбекистан: фалсафа фанларининг долзарб муаммолари: Респ. илмий конф. материаплари. - Т., 1999, 28-май. - 41-44 бетлар.
5. Махалланинг уч таянчи // "Халк; сузи" газетаси. - 1999 йил
17 июнь.
6. Ваххобийлик таълимотининг араб дунёсига тазйики ва шщирози // "Миллатлараро ва конфессиялараро хамжихатлик - барцарорлик омили: илмий - амалий конф. материаллари.- Нукус, 1999, 7-8 июль. - 8-14 бетлар.
7. Огохликка чорлар нурли истикбол // "Фидокор" газетаси. -1999 йил 25 сентябрь.
8. Миллий гоя: изланишлар эхтиёжни кондира олмаяпти // "Хуррият" газетаси,- 1999 йил 15-21 декабрь.
9. Камолот - илм ва эътикодца // "Мулокот" журнали. - 2000, № 1. - 36-38 бетлар.
10. Истиклол ва миллий гоя. - Т.: Маънавият, 2000. - 31 б.
РЕЗЮМЕ
кандидатской диссертации О.ОЛОсупова на тему "Общенациональная идея: проблемы и факторы формирования"
Данная диссертация посвящается социально-философскому анализу роли и места общенациональной идеи как консолидирующей силы всех слоев общества. Исходя из особенностей переходного периода рассматриваются вопросы, касающиеся основных факторов и проблем его формирования в условиях укрепления независимости Республики Узбекистан.
Структура диссертации включает в себя введение, две главы, заключение и список использованной литературы.
Во введении обосновывается актуальность темы, определены цель и задачи диссертации, раскрываются степень разработанности проблемы, методологические и теоретические основы исследования, его научная новизна и практическая значимость.
Первая глава посвящена научно-теоретическим проблемам социально-философского изучения общенациональной идеи, основным факторам и особенностям ее формирования в условиях независимости. Исходя из этого, в диссертации изучаются различные подходы к вопросу о формировании общенациональной идеи, обосновывается стимулирующая роль основных социальных, экономических и духовных факторов данного процесса. Наряду с этим в данной главе анализируются некоторые издержки и пережитки прошлого, преодоление которых создает большие возможности и условия для успешного формирования общенациональной идеи.
Во второй главе изучается роль и место некоторых этнических и конфессиональных факторов в формировании общенациональной идеи. Особо отмечается, что такая консолидирующая идея может сформироваться только на основе имеющегося в нашей республике социального согласия между представителями всех наций и народностей, религиозных конфессий и организаций. При этом, в работе показывается роль махаллинского комитета, как одного из основных институтов самоуправления, играющего все большую роль в условиях демократизации общества и либерализации его экономической и политической л<изни.
В заключении диссертации приводятся краткие общие выводы, делаются соответствующие теоретические обобщения и даются конкретные практические рекомендации.
RESUME
The summary of the thesis for a candidate's degree
of O. Yusupov on the subject: "National Idea: problems and factors of formation"
The present dissertation investigates the issues concerning the role and place of a national idea, as a consolidating factor of all strata of the society, from social and philosophic point of view. Hence, these issues are considered in the background of the transition period and conditions of strengthening of independence in the Republic of Uzbekistan.
The dissertation consists of introduction, two chapters, conclusion and the list of used literature.
In the introductory part of the dissertation, the urgency of the aspect, the goals and tasks proceeding from it, the level of the problem's elaboration, the methodological and theoretical bases of the investigation, as well as its scientific novelty and practical significance are considered.
The first chapter of the dissertation is devoted to investigations, dealing with scientific and theoretical problems of study of the national idea from the social and philosophic standpoint, as well as the main factor and features of its formation in conditions of independence. Proceeding from that, different approaches to the problem of the formation of the national idea is considered in the dissertation, where the author substantiates the stimulating role of the main social, economic and spiritual motives of the relevant process. In addition, some survivals of the past received the serious study, and overcoming these survivals will create great possibilities and conditions for successful formation of the national idea.
In the second chapter, the role and place of some ethnic groups and confessions in the formation of the national idea is searched. The fact, that the consolidation of ideas of the kind may be formed in our Republic, based on the consent between all of the representatives of nations and peoples, was of a special concern of the dissertation. The role of the Makhallya (neighbourhood) Committees, one of the basic self-governing institutions, which are of great importance in conditions of the démocratisation of the society and liberalisation of its economic and political life, was analysed.
In the conclusion, the author gives not only the short general and theoretical inferences, but also shows the definite ways for their practical realisation.