автореферат диссертации по филологии, специальность ВАК РФ 10.01.02
диссертация на тему: Психологизм в романе Бердиназара Худайназарова
Полный текст автореферата диссертации по теме "Психологизм в романе Бердиназара Худайназарова"
ТУРКМЕНИСТАН ЫЛЫМЛЛР АКАДЕМИЯСЫ МАГТЫМГУЛЫ АДЫНДЛКЫ ЭДЕБИЯТ ИНСТИТУТЫ
БЕРДИНАЗАР ХУДАЙНАЗАРОВЫЦ РОМАНЛАРЫНДА
ПСИХОЛОГИЗМ
Хунэр»: 10.01.02 — Хэзирки заман милли эдебияты -'(туркмен эдебияты)
Филология ылымларыныц кандидаты диен алымлык дереж.есики алмак учил язылан диссертацияныц
авторефераты
Голязма хэкмунде
туваков Мырат
Ашгабат — 1994 а.
Иш Туркменистан Ылымлар академиясыныц Магтымгулы адындакы Эдебият институтында ерине етирилди.
Ылмы ёлбашчы: филология ылымларыныц докторы А. Мэммедев.
Ресми оппонентлер:
Филология ылымларыныц докторы Ш. Гелдкеза. Филология ылымларыныц КОДД. К- Нурбатоо.
Иврите сын бгри>ки дашкы гурама — Магтымгулы адындакы Туркмен девлет университета.
Диссертация 199^~нж;и йылыц . ■ - ^
/О - А
Туркменистан ЫА-ныц Магтымгулы адындахы Эдебият институты::ац дохторлык днссертацияларыны горамак барадакы йерителешдирнлен сове-тиниц межлисинде гораляр (744000, Ашгабат ш., меркез, Гоголь кячс-си, 15).
Диссертация билен Туркменистан ЫА-ныц Меркези ылмы китапхана-сында танышмак мумкин (Ашгабат ш., Гоголь кечесн, 15).
Автореферат 1йылыц
йерителешдирнлен советин алым секретарь!,
алым секретари,
филология ылымларыныц докгоры/^^^/^" Б. МЭАШЕТЯЗОВ.
: ЯШИН УМУМЫ ХсЮИЕТНАМАСЫ
Адамзат .бэхбитлери меселесинде сухи хем ахлак дэплершгн мохум роль ойнаяндыгы ' дупнуклидио. Бу туркмен меденнети,. сунгаты. эдебкяты барада айдыланда-да ¡кйледкр. Турккениста-' над Президепти 0. А. Ныязовын 1Ш-вмг<1нлыя 17т нот янва'рында »■ж. маслахаткньи ве Мклли галкинт- херекетинщ биоиа^я гу-: рултайыяын бирлендирилен меядасинд«' ,'эден докладьшда шейл?. дийилйэр: "Хэзир ' бизнн «.'цумязле халкымкзщ меденк рухунц. гайтадан дикелтмек. гараиюыз Туркмекисташи шлли медениети-ни евренкп, . «емлэп. : байлаящырш. оньгдунйэ медепиенг билек бапланьгадырмак везипеси дуряр. Шэл везипелеркн хотдесиндеи ' гелмек ' учии мгдениетимизки ве еунгатнюзыя дурлл геряушле-.рйня чуидан евренип. •' олары тззо гарайия. тззо мазмун б1кен .долдурмак мэхум болупдуряр" (1). • ";'
Бу сезлер. юрдумызын дередилллик ишгэрлеринден; эдебият-. чылардан хем .¡аейле валмп меселвлере чынлакай' япышмагы .таяаа эдйзр. Эдебиятыиызын топлен теярибалерине чундан даянып, олары ичгхя' селэдгрмек,' рухы гымматлыкдары тугуш халкын хыз-матында гоймак зёрурлыгы-да шу орден гелии чккяр. ..' ; Ягхгы&тчилт. гатиашкларш.'Н «еркезиндг дуран кахскетян' тарыхы орнуны, рухы дунйэсинк, оиун дурмуш хакыкатына болан гарайшыны аЯдьчлашдыршкда язижу дурлн чеперчилнк сершделе-ряне йуз уряр. Гахрыманын кчкя дуийэсиай дуряи усулларын усгл Силен психологики асдегегде бермек.чепер эсер дврет'кегин эса-сы вертлеринин биридир. , Психологии дернев диен термина ил-кшвд улананларын бири, рус эдебиятыньи гернукли векши Н. Г. Чернкшевсклдир. Ол иейле диййэр : . "Психологик анализ дурли угурлы болуп билер, . шахырларвд бирииде ол хэскети ге-% киллендирмепщ гуралыдыр:'икинжио гаде,¿»мгдетчилкк гатнашк-' ларгаьщ ве дурмуш чакньшыкларьшш хэсиете тэсиридир; учункн бириндо, дуйгуларыа херекетлер аркалы багланыяыгшшр, ■ дордунадде,' тедвасларын анализклир; граф Толстой учин. дамме'
1. С. Д. Шяэов. Зйалк маслахаткнын ве Милли галккныш.хе-рекетинии биривли гурулт'айыиын меэдисинде эден доклада "Туркменистан" газети. 1994» 18 январь
- з
затдан мэхуми-психологик процесин хут езудир, онун формасы-ны, онун канунларыны, йурегвд диалектикасыны анык терминлер 'билён'.анлатмагын.серишдесидир" (1).
г' '.'■' гериушз ялы. хер бир языт даредидалик укьйына гора, адам хзсиетлерини ичгин ачмагд, дурмушы догручыл еуратлан-. дырмага. вакаларвд ¡немгнетичилик-эотетики гыыматыны ачьга: геркезмзге. чальшр., л. - .
/ Псяхологик дернев оран ваадо хем чылшыршлыдыр. Гахры-маньщ, -персоналии рухы дунйзсини, дуйгусыны. гайгы-хесрети-ни, аладасыкы ичгин ачмак ве шонуч эеасында хзсиетин взенини .аядынлашдырмак чепер эсерик тэсирини, ыкандырыхылыгыны хас-.-да артдыряр. Психологизм .эдебиятын эхли канрына махсус бодуп. ол шоларцн хер биринин тебигатына лайиклыкдайузе чыкяр. • "'...■ Роман халкин дурыушшы. : ондакь мехум хадысалары гинищ-леЯяи суратландьфмага. хавкьщ акында, психологиясында болян . дуйпли' езгеришлери ЧУН гвркезмэге долы мужунчилик берйэр. Туркмен романларына гахркыанын психологик процеслерине чун аралаыак, гахрьшнш интеллектуал есушиии ныгтап геркезыек ялы хэсиетли айратынлыклар махоусдыр.
Т'ахрыманын ички психологик херекетини геркезыеклик йзтеш тезфибэни, кэмиллиги, дурмуша белетдиги, иргинсиз зэхмзти талап эдйэр. Туркмен прозаешна психологизм рухуны "гуйчлендирмекде,- психологик'пурсатлар аркалы гахрыманларкнын тербилейжшк куватыны ве эмоционал тэсирлнгини артдырмакда; Е Худайназаровын дередидалиги мехум эхмиете эедир. Язьщынын романлары психологизм билен сбразын идаасыСетики ылмы тайдан селзчгрия гормэге доли 1г/кхинчиж -берйэр, СеОэби бу язьвдныа »эсерлеринде гахрикйш кики безеудыелелери, гуйчли толгутга-., лары ве рухн эз-^тлери, ез-еэлэрлни ее твверепшдэкилерин хдрйкетдершы, хадазалары-саадарлаа горувлери пщден векил-леидирилйар.' . : ! ' - •
■ Б. Худайлазаровин дзредш^шп! барака штбугат сахыпала-рында эйчвмв' макалалар язылды.. йзыждашв: дерадюдашги шлака эдебя таикыаиг уис- меркезинже болуп гелаэр.- диссерта-
циямызын сларда}! тапавуда языжыныя рошнларждакы гахршан-ларын хэскетлерлнин исихологики аспекгде ачшшыни,- ыилли
1. Чернышевский'Е Г! Эсерлер йыгиндьюы. 3 т., К ;Лравда, 1974,' с. 334 /тержкые изумаэинки-М.Т.Л
хзсиети суратландырмакдакы взболушлылыгыны айдынлавдырмакдыр..
Теманын дервайысылыгы. Туркмен' эдебиягыны еврении ыл-
мында психологик меселэнин чепер эдебиятдакы орны барала иу вагта ченлл гинишлейин шг языланок. Бу ягдай чепер эдебиятьщ' •хилинин кэмиллешмек пгшесини хеотараплы гоз енуне гетиомэге мумкинчилик бермейэр. Психологкзмин чепер эдебиятдакы ролунй ылмы-теоретикн тайдан эсасландырмак. языжыларын бу угурдакц езболушлы тар'апларшш айгкнлаияырызк, прозадакы милли хэспе-тинтебигатины ачып геркеэмек вздап меселелерин'биридир; Диссертациянын объекти эдилип, белли "языжынын дереден эсерла-ринин альммагыньи ези хем теманын девребаплыгшыя нышаныдыр.
Теманщ евренилиши. Б. Худайнзаровын романларында хэсие-
тин психологики аспектде ачьшьш. 'язышад чепер псйхологики суратландырыш серишделеринден ерлиюш пейдаланмакдакн "айра-тьшлыгн, килли хзсиет • проблемасы туркмен эдебияты евреящ ылмында йэрите/евреииленок. Хут'шонун. учикем *'ииде; ягыжыкыч ири проза зсерлерине улы'орун берилди.' Туркмен здебиятчыла-ры Кака Салыхкн "Туркмен, ротяларында уссатлык проблемасы", Ы. Гурбаксзхеловын "Верди Кербабаевын "А^гнглы эдим" роканкн-'да психологизм". А. Оразовьщ "Туркмен проз&сында довур ве гах-рыманкн чеперчилик концепциясы", А. Велкевиц "Туркмен романын-да типлилиг 'проблемасы" ялы килеринде хэскет. тип доретмек-1 лигин проблемзлары. пррзанын чеперчилик 'сеоииделери • догру» сыида гуррун'эяилйэр. Эжа ол Чшервд кзбиринде -туркмен ро-маньшын ирки этапларынын гурруни эдилйэн Солса, бейлекиле-ринде коплекч Б. Худайназаровщ романларшшн бирнэчесн ылмн дерневден четде галды. V ■ * .
Барлагын ылмы тэзелиги. Хззирки заман туркмен эдебияты-
нын всушне вняейли гошавт гошан Б.ХУдайназаровьщ р:манлары дуйпли евреншшге- мынасип. Доврун кешбгага, халкык комли ру-хуны догручыл хем тэсирли суратландкрмагкн хетдесинден гелйзн уссат языжй езболутлыдоредижилиги билей тапаЬутлан-• яр.' Бу иш'н ылмы тэзелиги языжынья еэ эсерлеринде здебиятыя баи прбдметй боАан адамын хэс'иетини психологик аспектде' кептараплы ачянлыгыны, милли психологияны вакаларыя есужи. гахрымадларщ херекети билен берк утгашдырянлыгьшь!; "ынеан
- ь
хэенетики сыпат шекиллери Силен багланыгадырьт. онун психологик" тарапыны деретмекдзки усеатльггыни ылмы тайдан барлаян-лыгыдыр.-
. Пики максады ве везипелери. Б. Худайназаровьщ романларинда
психологию! суратландырыш серишделеринин ве тэрлеринин ула-"-; нылышнндакы айратынлыклары ачш горкеамекден. 'язьданын милли; х?'оие?и .-бермекдэки . озболушлы тарапларыиы дуйпли ееляермек- : ,ден, 'мялли эдеби процеси оригинал эсерлер ве хэсиетлер билен байлашдырыш прикцилдерини айдьщлашдырмакдан, ыбаратдыр.
•Диооертациянын мэлим 'эдилиши. Бу диссертация Туркменистан .Ылымдар академиясынын 1/лгтшгулы адшдакы Эдэбият инс-титутьшын здебият теориясы ве эдеби танкыт болуыинде ерине етирилди.'. Шол' белумин гйнелдилен маслахатында гаралды хем .горамаклыга ходурленди. Здебият институтьшщ Алымлар кода- . еинде .макулланып кабул эдилди хем горамаклыга йвруте совете хедурленди. Ка боюнча авторш энчеме тезислери. макалалары чап" эдилди. Олар авторефератыи ахыршда ерлешдирилди.
Барлагып практики эхыиети. Иш хэзирки заман туркмен ро-.
ьаныньи айрььайры Еагып меселелерини. оларын тарыхыны дурнуш '¿акыкаткна'болан гатйашгшш ылмы тайдан барламакда, бу угра дегишли теоретики хем практики меселелери'айдынлашдырьакда эхыиетлидир. Барлагын нетиадлерини Б, Худайназаровын дере- ' дияилиги хакында, шейле хеЛ1, хэзирки заман туркмен эдебияты барада яаьвдак шшы итлерде, ёкары окув яайларында йорито 1<урсларда, сештарларда пейдаланьш болар/ , • Ишин практики ве штодологики всасы хекмунде Туркмслнс-
'такын Президенти С. А.НыяЕовын ыевдисдэрде, улы йыгнакларда,-икулуларын масяахатварыада сеалэнееэлера. туркшн сдебиятчы алимларынып,. йейлэ хем рус во беЯяеки халкларын эдебиятчи-лариныц проза,'' психологизм, • хэскет барадакы ншлери хцэыат: этди. Фольклор - ыатеркалларьшдап, туркмен вде'биятшшн клас-.оыкдарынын' ве хэзирки заман явыжыларынын эсеряерине хеы сад-гшшылды / Чешелер диссертациякын сонунда горкезилендир /. ' Иппщ гурлуши. 'Диссертация''Свзбашьщан" , "Гиришден",. уч
бапдан, " Нетияеден ", пейдаланылан ве гез онунде тутул&н эде> биятласын'санавындан кбарат.
ИШИН ЭСАОН МАЗМУНЫ .
Гиришде чепер психологизмин прозадакы эхмиети, адам
хэсиетлерини ачмакда ерине етирйэн ролы, Б. Худайназаровын 'дередижилик езболушлылыгы. шин актуаллыгы, максады, методо--логиясы барада гысгача маглумат берилйэр.
Биртш баш " Бердиназар Худайназаровын дередикилигинё-багышланан ылш танкыды ишлере сын " дийлип атландырыляр: .'•
Эдебият мейданына хер бир талантын аралашмагы билен. эдеби танкытда хем «анланма эмеле гелйэр. Бу йене ерден. дэл, . себэби эдеби процесе. аралаш^н язьачжын двредивдяигинин шовлы .хем шовсуз- тарапьиы ачып г-ызгыны билен геркезмек эдеби.. тан-кыдын илкшш везипесидир.
Шахсы гарайш, езболушлы дурмуш телрибеси билен эдебият мейданына аралашан & Худайназаровын дере дикилиги хем эдебя танкыднн унсуни езунде х^мледи. . • , .
Б. Худайназаров эдебията илки кэмил поззиясы билен гелен хом болса, сонра дередизддигшшк ерускни хас-да гинелтди. ;. Прозанын хекая, повесть, роман ялы гернушлеринде хем ажайып эсерлер дорёдип, уссаглыгьщ кэмиллешме ёлуны гечди. Генезли-гини дурмуп хакькатындан альп гайдян девур хем яшайыш хакда чуннур пикирленйэн адамын чылшрымлы рухы дунйэсини, хэсиет-лерини ачып горкезйэн халкы хем милли мазмунлы эсерлери билен окьвадларын сейгусине хем-де эдеби тапкыдын ыкрарына .ми-насып болды. Ол туркмен халкынык гбчмишини хем шу гунки дур-мушыны догручыл суратландырмаклыгын хетдесинден гелди. Ын-сап. дуз, рыск, девлет, эне суйди, гум, адам, акыл, намью ялы душунжелери милли психология билен чундан багланызшьгоып, туркмен эдебиятынын гымматыш хас-да артдырды. Языдынвд дередилшигинин шу ве бейлеки айратынлыкларн туркмен здеби-ятчыларынын йити назарындан сьамады. Муны Б. Худайназаровын проза эсерлери барадакы язылан «акадаяар, сынлар хем тс-осык-• лаяр. .■"-.■' . ■'.,. .•....,;■' ' •
•. Б. Худайназаров " Хапар " Аргал " повестлеринле. "Гумлулар " романында уруш йылларынын кничшыкяарьиа; уриун адамлара гетирен физики хем психологики экиряерине ёэ на-заръети билен гарамагын, олары езболушлы чепер суэгучлерд<?|
гечирмегин' тэрлерини тапды. Язылщ дине бир вакаларин дащкы евушгунлерине дэл-де, эйсем шол дурмуш вакаларына гатнашян ад&м. хэсиетлерине, оларщ ички дунйэсиндэки чуннур психологик процеслере аграм салды. Шу эсасда хэсиетлерин ички езе-нини айдынлашдырды. Ву.ягдай онун эсерлеринин тэсирлилигини артдырды,.идеяэсасларыны гуйчлендирди. • -
Балда эдебиятчы алымлар ДурдымухамметНуралыевин "Зэхмет . ве хэсйет", Шамухамм&т Халмухаммедовын "Хакыкатин хатырасы", .
Зэхмет, гахрыман, деьур ", Каш Жумаевик " Чепер эдеби-ят ье зэхмет процеси", Ширшшэмал Гелдиеванын "Харбы теманын тззече евушгини " атлы макалаларьшыр,. синларындакы эде-би-танш!ы гарайышлара синнитли назар айланяр. 11Ьл чыкыш-ларда Б. Худайназаровыц эсерлеринде хэсиетин зэхмет процеснн-де ачылышына, галагоплы девурде энчеме пида чекибем мертебе-с1ши сэхелче-де песелтмедик, ватанчылык ыграрына вепалы адаы хасиетлеришщ ынандырьишыклы Уйнландирылышына. дурмуш хакы-катынык догручыл беян эдмлишине, хасиетин кептараплы герке-зилйэндигине улы эхмиег берлендиги айдшлашдырыляр. . ••. • Эдебиятчылар Нуры Атдаевин " Ёр, суь. хзсиет ве чепер образ", .Гичгелди Ашыровии " Чалун кешби ве интернационал гах-рыманлар .", Ораз Ягмыровын " Тазе довур, тазе гатнашклар ".' Аба' Гылычдурдывин " Шахсыетин ахлак йерелгелери Мерет . Щанымкуловын " Етмишшжи йылларин туркмен романларинда сэйги хем ахлак меселелери " атлы макалаларында Б. ХудайнаЗаровын романларынвд идея-тематик дввреОаллыгына, даредиедлик стили-'нин милли айратынлыгыиа, ¿'онун эсерлеринин интернационал ру-хуна. дурмуш хакыкагшш суратландырмакдакы чеперчилкк газлеглерике. бу угурдакы шо в ли эдиилерине. сюжет гурлушына окьшларщ унси чекилйэр хем-де ерликли пикирлер орта атыл-яр, . Диссертант булар; хш<да : йоритв дуруц гечйэр хеы-де Яэыадын эсерлеринин эхииетлй тарапларыцы ачып теркезмекдэки езболуашзлыгини. айдывдаздиряр. Авторларын кэбир пикирлери бабатда олар билен «р.деле гирйэр хеы-де ез гарайшны субут эдйзр. . ■ . х ■ •''. . • ■ ■ . •
Мысад учив, Г. Ашров •» Кэпииллетли. сов'ет халкынын • дек . хукуклы машгаласында яшап. окап. .ёкары ме^ениетлилиге етен туркменлер бу гун догоялык-достлуга улы сарпа гойяр " дийил. биртараплы-'дикир» орта ;а?ад>. ; Туркмен халкьшвд ыедениетинин. здеп-экрашнын. ахлак дзплеринин ез гезбашыны асцрларьщ
луммушинден алып гайдяндыгкна шек-шубхе ёкдур. Туркменлер ни; етини ягша тутуп гелен хер бирадаш онун хайсы миллетик ве-килидигине гарамаздан мыдама хорматлап. гелшдир. Эмма Г. Литров муна етерлик унс бермэндир. , Нетиэтеде онун макаласында доганлык-достлук, медениетлшшк душун*еси туркмене дине совет деврунде аралашан ялы болуп ныгталыпдыр. Ыакаланын авто-рынын салгыланян " Акар сувун айдымы." романындакы Ялканын, ■• Мергенин хэсиетлеринин .суратландырылышы танкктчынын" вне. сурйэн пикиринин биртараплыдыгьма гувэ гечйэр..
Профессорлар е. Абдыллаевин " Роман .танрыкын есупгандэки • . эсасы тенденшялар " (1). :к. Аллаковын " Ахлак дэплериц саз-лашыгы " (2).' " Прозами?ки эдкмлесинден" (3), " Роман тднры ве онун таккыдц " (4), " руррун кэп-де. херекег аз " (5),. "Деврун талабы ве гахрыман "(б). А.Оразовын " Эдеби процес хакда ойланмалар " (?) атлы ишлеринде Б. Худайназаровын ро-манларынвд: халкылык. миллилик рухуна, хэсиетлерин ачылышына. туркмен халкынын ахлак дэплеринин осдурилшине, девур ;;ем гахрыман кеселесине. дурмуш хакыкаты билён чепер хакьтатын мынасибеткне. хас дуйпли аралашмак. аркалы ерликли нетижлере . гелинйэр. • . :
9.Абдшюаев "Акар сувун айдьш" .романындакы Ялкапыц хэсиетинё Махсус кичигйвунлилигин, ар&сса 'выдданлнлыгьш; ар-намыслылыпт, баткргайлыгын онун яилигьшдаэне-атаснндан, мекдепдон. обанда асыллы алайларындан алан тербиесинин нв-титесинде дурнуглаиандыгьии ачып горкезйэр. Я, Аллаков "Биэнн довурдешлеримнзиц нурана кесби,. болент ахлак сыпаты, бай рухи дунйэеи тетэнден дораен я-да кесёден гетирилен затлар дэл. Олар халкымьшш узак дввурлеркн довамындакы гариылыклы тары-хы осуш-шин. рухи гозгегг-эркнкяч нетитесидир" - дийип. Ялканын хзсиетине махсус ахлак сьтамарн чунлаыдыряр. Азтор га-
1. 'АСдыллаев в. Вэврун кеябк - эдебиятын кешби. А.;
Туркменистан, 1980, 60 сах, . 2. Китапда: Туркмен эдебйягшмя ирсбдайалары. А.; ТДУ.1978.
3. Совет эдебияты, . 1976, 2.
4. Совет эдебияты, 197В, 4.
б. .Совет, эдебияты, 1987. 53.
6. Совет, эдебияты, 1988, 5.
7. Оразов А. Эаеба процес хакда сЯяанмалар. А. ,Ылым, ,1992
райшыны романдакы халк зтикасынын Сеяны болан роваятларщ езени билен багланышдыряр.
, '.. ' Профессор К. Аллаков, -Б.Худайназаровын романларындакы фи-лоеофик мазмунын чунлашмагыны Ч. Айтматовын даредидаяигинин онайлы тэсирленмесщшгини айдынлашдырмага чалышяр. ДА.Губа- . реванын "Ч. Айтматов хем-де гыргыз, туркмен ве гарагалпак по-вестлериндэки тэзечиллик" атлы кандидатлык диссертациясында Я Айтматовын дередмкилигинин туркмен • эдебиятынын тэзе-тэзе тема тайиндан, девребап проблемлар, тэсирли суратландырыш се-ришделери бабатда Сайлашмагша голтгы берекдиги ныгталяр. Эмма окук шшнде туркмен милли языхыларынын прозасынын мысалын-. да анкк маглумат берилмейзр.
5- Худайназаровын. Ч. Айтматовын дередижилигиндер тэсир-ленйэндигини эдебиятчы А. Акматалиев хем ез ишинде беллэп геч-йзр. (2) Эмма бу ишде хем дуйпли ылмы субутнамалара габат гег ЛИ1Г боланск.
Ч. Айтматов милли психологиянын чэклерини гинелдип, рус ве дунйа классыкларыньи тежрибелерине даянып эсерлер дерет-ди." Ч.'Айтматовын дередювдик уссатлыгы рухдаш милли эдебият-ларын-Ички есушини ве умумы типологик тенденцийларыны хэси--етлендирмзге зсас боляр. Онун туркмен языжыларына тематика-да. проблема тапмакда, хэсиет деретмекде тэсир етиренлиги шубхесиздир. Эмта. Туркмен языщяарынын, шол санда, К Худайназаровын проза эсерлери Ч. Айтиатовын прозасьма генумел, гу-раксы тэсирленмёк Силен дередилмеди.' Гайтам ондан алан тэсирлерини туркмен язьиыл£фы ез халкынын милли рухуна, ахлак' дэплерине югурдылар. ЛЬнун нетижесинде олар психологик кон-.депцияларын эсасында.хакыкы чепер хэсиет деретмегин, хэсиетй есдурмегин айтматовчылык тэрлерини нмыклы' взлешдирдилер. Уилли психология кембаха гаралып, системаньи эмрине г«рз до-.редилен обр&злар. ярамаэ тэзеликлервд кере-керлук билен чепер
• 1. К. Адлаков, ' Ахлак дэплерин сазлашыгы. Йыгынды : Туркмен здбиятьащц проблемадары. Ащгабат, 1ДУ, 1978, 3 сах. :
2. Губарева Я А., Творчество Ч. Айтматова и новаторские тенденции в киргизской, туркменской и каракалпакской повесги. Ярунае, 1990. ? - ' ; "
3. Акматалиев'А. Чингиз Айтматов и взаимосвязь литератур. Бишкек, 1980.
доредютлиге брнаодырьймагы милли эдебяята гуйчли зарба урдц, Танкытчы С. Хыдгоовкн "Ынеалдан. ' адамкэрчиликден угур алсак ..."(1) атлы макаласындйЕХУдаЯнаааровьщ "Ынсабыц ызасы" романы хакында дуйплн хем дегерли пккирлер ене сурулйэр. Романдакы бирнэче вакаларыя ьтандырыяылыксыздыгы, конфликтен йузлейлиги ерликли делиллендиюилйэр.
. Эдебиятчы алым Л. Куралыевин "Романларымызда роман'лык • пайхас"(2) атлы гинигалейин макаласкнЯа хем бу романда чеперчи* лигин, язьотышк уссатлыгьшын, • идея чунлугынын кемтерлик-: эдйзнлиги, "языядаьн баш концепцияда гол-зол озуни гайтадал . йеренлиги" ерликли белленилйэр. Эксе'ртант бу бапда- ёкарда-. кы ялы какалалардыр сынлары ичгия евреши Б. ХудаЯназаррвын прозасынын эдебияты еврейка ылымыада кеплеич,; квптараплы гол-Дава мынаеып болупдыр, дине сонкы йылларын танкыдыонун эсерлерине, пол санда романларына хас хем талабедиаилик би-лен чеыелешип, язкяьшвд дуйпли сэвлшлерб-д© бл берйэндигияе яемгыетчиллгин- хем-де онун ез ' унсуни чекишшр диен нетиля гелй?р. Хер хап 'ол ишлёрде, макаг.аларда языжияы; хэсиети ач-. . мак.: псигологяк анализе гол япылып образ' двретмек: ялы' месв- • лелере орзн чынлакай.' япыпиндыгыны догри беллейэр. Щг,ягдайын;' ези хем Б. Худайназаровш чепер дерелшидикде уссатлыгш- ха-' кыкы меклебини гечеидигине ¡паятлык эдйэр.- .у •,•" 7,:
$&инли бап. __"Пси>:ологики умумыладдырма ве: милли хэсиет*'
дийлип атландцрьшф. ' • .'" •' ' • . '.•.;; ",■>
Диссертант Оу бапда. псйходогизмвд здебиятлакы орны; гахрымаиын хэсйетини ачмакдакы эхмиети, мплли' хэсиет. проб-;. лемасы барада гиниилейин дуруп гечйгр. / г. '
Чепер эсерин зсасы гшматы. ондакы сбразларып хэсиет де-редесине готерилмегиндедир.-Бу болса язылкдан дурмуиа беяет-лигя. тебигы таланты, доредиздлик уссатлыгыяы хем гезлегле-ряии талап эдйэр. Язьшы адамын калбындакы дуйгулары,. анында-, ми ойланмалары чындан ачкагЫ. аЯдын беян этыеги башарал ваг-тгстла, дсврун. хале - дурмушыиын езболушлы. тарапы • ионча-да тэетрт йузе чыкяр. Чепер хэсиег психологики айратынльшгарын ^ятшгыдир. Ол гахрыманын шахсыетини эмеле гетирйэр.
1. Эяебият ве сунгат. 1989, гз-няы ишь.
2. Эдебият ве сунгат, 1989, 15-лги декабрь.
• " Профессор Оде Абдыядаев Су барада шейле язяр: "Щллилик хайсы-да болса бир халкын узак тарыхы довурлеринин довамында ¡ыедыс&ды; социал, скясы, галыберсе-де. географик ягдайлары 'билен баглыдыкда яшайыш дурмушща, . аншда, рухунда, психо-глагияеында. дап-дессурында, эндиклершще, ахли гернущдзки чепер доредююшгинде эм&ле гелен у1иумы ( езболушлылыгы-дыр"'. (1) ...'...- ' •
..Щлли хэсиет бир болушда дурмаяр, ол дурмуш шертлеринин .уйтгемепи Силен езгерйэр, есйзр, йене хер этапда-да бои ерден . дэреюн, гечмишц оцат тезфибесини. дэплеркки довам этдирйэр, иэче езгерое-де гечмив билен ички багланышыгыны йитирмейэр, 'Шллй хэсиет нцдама уиушлыкда йузе чыкып дурмаяр. Ол инди-Ёидуаллыкда~да айдыцлашр хем-де миллетин дурмуш телфибесинин бухсвилигини озунде дамлейэр. Милли хзсиетин эдебиятдакы и»хл5леы!,йси орзн чылшырыилыдыр. Бу умумы, айратын хем еке-яккдэки задщ азара багланышгыны ачып .геркезмек укыбыны талая эдйзр. Шлли егболуавшьк милли гахркманын психологиясы-ши яб.-минде.' штрленкесинде ве дунйэгарайшыпда йузе чыкяр. Шлет хзоизтн- ве миллк рухы ачш геркезмек ин. бир кын хем догзпкэрли 'ш. Ол сез сенеткзринден уссатлыгы. дуйгурлыгы, жалкий тарыхьшы чуниур билмеклщ'и ве 'езлещирмеклиги. вонун ялы-да, кэ халат да, тавекгеллиги. талал эдйзр. Исяендик -языду, згер онуц «догдук мекакына сейгуси болмаса. онук енунде кргапкэрчияиги дуймаса. рз илинде болян затлара би-первай, .гараса, халкынвд гелеаеги учин аладаланмаса, онда язши адына мынасып дэлдир? Дике хакыкы шнысындакы милли йзыяы умумыадамзат бэхбитлерини .оке чькарян эсери двредип билер.
• "Интернацкональ хввеслерил гинлиги аданан вз туц:этин-ден- арасыяы уэмегтш, -оны умукы адамза? Оэхбитлера билен бирлеэдираэк кеклэри.оыурмаклыгы ве шунун хас&бьша, ; хамана, элем-жахаяыи граздаяы болшкшгианлатмаяр" (2) дийип, Г.Ло-. мидае ерликли нышаар.. 8дебият*ш .алым Георгий Гачев хэзирки эталда шлдеглэрии ве'меденнетин есуииидэки ане ги-
: 1. Абдыллаев е. Даврун кешби-одеОиягын ,'кеайи. Ашгабат, Туркменистан. 1980, . Б сах.
, 2. ЛомэдзеГ. • Интернациональный пафос советскойлитерату-ры-Ы. ,1669. с. 103.
дишгаги бутиндунйэ-тарыхы эсасда болян хадыса хекмунде хзси-еглендирйзр. Языжыларыя хер хаякнн эдебиятындакы .милли дэл-дессурларын тазе мазмуна ее боляндыгыны ныгтамакчы бо-лакларкнда, бу бабатда хушгзрлиги злден бермели дэлдигини ве милли. психология кембаха гарамалы далдигиии беллейэр. }.5едеяи тайдан есен дийилйэн юртларын ендебарыда теафибесшш гемумел ©з халкьм бойнуна атток' болмагьи иэдогрудыгыну. эша они ка-' бул эдип алмагьщ нэхиладир бир о луна тсшмагьи герурлыгнны . айдып, белли эдебиятчы "хут милли медени дэплери осдурмек ' Силен бир вагтда/айратьшлькда дэл-Г. Гячев/онун езболушла дурмуш гкмматлыкяармнн' айлшлаааафш " (1) беян этмегин ерлик-ь лидигини г'еркезйэр. . . ■'.'
Рухы тайдан айдьи, ез дурмуя-идеяларынн ене чккарян, душман-чшмн. *уйчлере гарпшыгс геркезмегя баварян обраэлары,,дине'. хакыкы дурмушдан оз гахрыманларккын протот'кпини гезлёйэн, тапян ве товерекдэки хадиеалары йити сынчылык назарындан ге-чирм?ге укыпли -язюашр явредип бияйзр. ..Реалистик .здебиятын' ' бир ганаш-белая романын умумы есуклие кчгин сер салып,; эде-биятдакы дурмуш типик ве хэсиетин психологкки б*яныиа" оэтуи хас-да чун аралашяндыгыны' гермек боляр. "-Ет'мивашяи' йкаларын: романларннда гахрымакын психологики процеслерияе чун аралаш-мак. гахркманын интеллектуал всушкни кЬгтап горкезмек ялы тендёшдаларын гуйчлеяендиги-де дувляр" (2)-дийип, Аде-", Аб~ двллаев-ерликли беллейэр. Щу угра-йыкгш эден язьиыларын" б№> ри-яе Б. Худайназаров болдн. /Языто-дурмуш-; хакыкатшш.% адан хэсйетдврики' ■ шеютенлармекле кэмлл реажстш эдебиятьм бир верти болан психологики яохлелекдирш аграм салды, Язьга/ньм дурцуиз, ягпайса болан арзув-ислеги гуйчли болса, олары хакыкы болиунда ачып геркезмек', ■ суратланднрмак. мумкинчилигинин эдебкятда тонча-да чэксиэлигини В. Худайназаровьщ прозасыквд мдаалкнда хем гормек боляр. Язьда ызыгидер есуп. езгерип ду-рая дурмуш ягдайлары хакда догручыл нетия© чккармага укыплы ад&м хэсиетлерини, оларын рухы. дунйэсиндэки 'психологик сарс-гшлары дуярлкклц суратландырмагин хегдесйнден телйэр, Сада.
1. Гачев Г. Неименуемое. Ускоренное развитие литература йзсква. Художественная литература, 1989,. с. 16."
2. Абдыллаев в. Доврун кешби-здебиятын кешби. к. „Туркменистан. 1980, 101 сах.
- 1а -
ачыкгэвунли, пайхаслы сайылян гумлуларын ыкбалы силен баглы дур«уш: хадысалары язьшшын доредияилигрин агргшлы селегини эелейэр.. ' :
Миллй психологиянын. хзсиетин «азмуныны догручыл ачмак-лыга чалушяндыгыщ, бу. угурда психологик анализе, умумылаш-дырмалара аграы саяяндыгыны языдунын ромаилагындакы Анкар аганвд, Ёллыньи, . Н&йик гелнин, /"Гумлулар"/, Ялкан аганын, ; Мергенин /"Акар суьун айдымы"/. Мерхе1*ет аганын. Кер багшыныц /■"Гарачэгэнин огуллары"/, Алланур аганьи /"Ынсабын ызасында"/ * хзеиеглеринде гермек боляр. Вакаларьи ве хэсиеглерии сазда-шыгы оз нсбатинда белли-Оеллк сюжет улгамларында. тутуш эсе-рин-идея-иазыунында. гахрыманяарын нэмэ ве нзхили кмтидян-дыкларынм. хатда авторы« шахсы позициясыны хем айыл-сайыд эдйэр. {¿ахласы, айдалы. авторын дунйэгарашш гонуден-гони ..йуае !чыкмаяр-да, дурмуш хадьюаларынын. , образларын чуи бея-"нцра'айдынлашяр. -Кер бир адам ички дунйэси боюнча эрзн чыл-* шырымлыдыр. Шонуц учинем онун дине бир социал шзмуныны ачщ гёркезиек оны товерекл&йин гез енуне гетиркэге мумкинчклик берыейэр. Себэби вахсыетин ички дунйэси дине Сир онун хере-кет э'дйэн. ямаян сюртлери Силен баглы болман. онун ыкбалын-дакы болуп гечен чэксиз хадысалары, вюл адамын кемала гелен ■ве есйэн средасы билекем баглаиышыклыдыр. Хакыкаты догручыл , суратландырмак зерурдьгр. ИЬхсыетиа индивидуал хэсиетине дур' мушын сыясы, ишяады. ах лак тараплары, .милли дзп-дебсурдар хем тзсир эдйэр.. Шу затларыа умумьиыкдакы тэсири астьшда кэмиллешйэн, есйэн чепер хзсиети дэретмекяэшинын боржудыр.
Балда Б. Худайназаровьщ романларындакы :' гахрыыанларын хэсиетлертшн психологики тнушлаааирашшынын уетунде ышклы ' дуруляр. Яэачшын эдеби гахраманьи образында дурмуш те^аиын-, дач эсасландырьиан психологии Кэсиети вузе, чыкаряндыгы бел-ленилйзр. .Ше'йлеликде,. ;зсердэки гахрыман поэтики сериаде хвкмунде Кесгитлркйар Кем- до 'явьсадшн: проааоыидакы психодо-■ гики тиллерин, мыо&шнда дернаяЯэр. . " < •; . .-л Б.Худвйназаров Емьвад /"Гумлулар"/ кзсиеиши психологии рушлашдырмаларда ачяр. Эаофли з^ем кшчылшоы. гунлерин аза-" : быны геркезмекде асуда дэврук вакаларынын онун кадбында гад- -' дыран йкымлы. левзетли пурсатдарыны езегишюгйн гее енуне ге-тирмедеринде адндандыряр. Яшлыгында ол обадашарь билен док-дукда, шатлыкда яшапдыр.' чарва халкынын щ тасирли деври бо-
лан бахар паслыцдс. язлагда зэхмет чекипдир, той-мейлислердэ айдш-саз динлзпдир, : Шсмг эаглашн' аюши' я* лашси они эзста-ледекок. гайтам шл гунлешн ене доения 'гелмепшик гатыра-сына агыр гунлер'и ил билен ден чекмэге чалотяр. Язижн Елли-НЫН адаты болмадык психологик пурсатлаода таплэниаини,. аоу-далыга болэн ислегини. арасса чол дурыупавдз. сзхга гозелли-гинде алян илхамшы отгкн.^П'н калбина махсус, сгоолувльшжда тэскрли суратл?.ндыряр. Туркмен.' .сзхрасыны етгиндегии геэи билен сынлаыак аркалы окун' ле'ззеткнк. дуймазлнк. окун чага канбынун ислегине гошулмазлык муыкин. ,дэл. рл ог арасса. сэхрайы калбы бклен. окылыны-да езуне, туркмен сэхрасына 'им-' рикдирйзр. она сейги, хормат доредйэр. "Тебигат1ЭД .сунгаты баки нусгадыр, гебигатда ин улн ье асцялы зат адамдыр" /Е Белинский/ диен пзхими биыгтыяр' ядыиа сайр.
•Яэш&| туркмен халкыкын. гадимыетмнден бзри.-Явр*?лге Солуп. несиллерин адкка орнан. ияассккн эдебиять'Н хер вир сетирлнде Пузе чыкян эркинлиге. -асудалыга. бирск-б«г<еге.хемаяткэрлиге, шхыанееерлиге бслан ислеги -етгиндагин рухи дукйэеийе' арала-шып йузе чккаряр. Еу ерде язюдаи;! доредмлили'к 'эркпнлипшин, вакалары ичгин сел«?рмэге бодан■ мункинчилштэхмиетнне у не Сермек герек. Пеихологизни прозакин озенине '.гоамак- аркалы хакыкы проза эсерлеринл доретмек муыкии. Шихологиэм-шюза эсерииин йуреги.'- дуйгуеы хем-овазиды». Прозада ..психологик пурсатларын. инче суратландырманьщ зерурлнгн-да шу ерден ге-■ лип чыкяр. Хут шейле • зерурдыклэн угур алия. хер бир язши гахрымаиларинып психологик айратыняигыни озуче шохлелон-дирйэр. Ву яглай Б. Худайназаровыд. романларындахк психологик образлара-да дахыллыдыр. ,'■ -.:.'. •''.,:
Б. Худайназаров психологии хг,еиеткн диие милли формаси билен иш салышмаяр.' ол шочун билен- бирликде онуи милли маз-муныны йузе чыкармагы максат эдикйэр. Туркмен аял-гызларынын езболуилы милли гькык-хэсиетлерини,' оларда деврун, тарыхы ягдайларьи. дурмуш верурлчкларынщ эеасында йуее чыкянг гай-дувеызлыгы, чьщамлылыгы, ватанчылш дуйгуларыны ээберлик билен умушлаадырды. Кейик гелнин /" Гумлулар"/ ¡эбразында бу хас-да губерчеклзп гезе илйэр. Язьмы психологии; умумылаш-• дырмалар аркаш яш гелния адамсына болаи сойгусини. хэсие-тиндзки садалыгы,. мылайымлкгы. ынсак свйгусин!« мертебееин/1, гудратьиы ачып горкезйар. Кейик гелнин образы ёвуз уруш ае-
. - 16 ". ..
рарлы янелдашындэн айра душуп, аеудалыгын хем эокинлигин ха-тьтасына гайдувсызлык билен герешен туркмен гелинлериниц типлошнрилен еке-тэк кешби хоКкунде окыжыннн газ енунде гайтадан канландырнляр.
• - Б. Худайназаров Анкар аганын /"Гумлулар"/ хэскетини дурли психологик пурсатларда ачып, сэхрайы гояанын хзсиетине махсус теСйгклыгн айдынлапдыряр. Ол сада, бир сеэли. - на-. шс«ян тоха. Х-?р бир гаразылмадык чылшьшкмлы пурсатларда. гой. кейле ягдай онун мазгаласннда я-да онун бейлеки адамлар билен гаткапшкларында болсун, тапавуды ек, Анкар аганын угур-тапы*ылык уккбы, . горум-гвреядэ, евут-ундеве дахыллы гечум этмек башрныгы туркмен яиулусынин хэсиетине махсус айратын-лыкларын бирй. Ол урщу« гетирйэн хедэкчилигине, йитгисине дуЕунсе-ле. .небересннин бигайратлык- этмегине ел бердек дэл. С'унун учин ол ев уз кынчыльклзра тайяр. Ол шу хзсиети билен ураун гетирен рухы ве Физики взапларыиа хем дэз гелмеги ба-. шаряр. Индивиду ai мейидде-де хэсиет гыраден болмаяр. Анкар аганын ватан. ар-намыс барада' вкары душушкеси бар. Осгун хзси&ткн эсоеында - хем тедаб? даянян. шоиун ялы пи дувун»?лилик ятяр. Кимиа дуиуняеси. техрибеси. акылы озаса сазлашыклы ишлейзн болса шоиуа ялы типин хэсиети тэсиоли хэсиетдир, герум-герелце вларлыклы хэсиетдир. Некерин гейдук ;;?с>:ет1{кин бирден озгермеги. онун урша гид'кл-гитмезлик бара-лакы меселеде тэзеден гутарныклы айгыда гелмеги Анкар аганын квптараплы. дурнукдаван. хэсиетинин тэсйриниц иетгакесидир. Онда мшайымлык хем'садалык хас губерчеклэп герунйэр. Бу ягдай олун сезлейии эхенинден ачык анланыляр. Языда Анкар аганын хзсиети аркады Туркмении •белентдегойян йерелгелерини ез окьдасына дийсен тэсирли етирйэр.' Туркмен мертлиге ве на-мартлыга чун дуаунен халк, ел дине, бир душанын келлесини алып гелене мерт диймэн. эргашлиге, асудалыга гадыр гойяна. элизе голдав бермеги, шхиан кабул этмеги бапаряаа ве щ. м. -дери мерт дийип хэсиетлендирмеги догры тапяр. Шгтымгу-лы-Пырагыныа "Мерт чькар мыхмана гулер йуз билен. Намарт G3Yíi гизлэр.мыхман елукса" диен сетирлерк-де шуны тассыкла-яр. ■ Романдакы Анкар ara дурмуш сьтагларындан гечмекде хут шонун ялы милли психологиясы билен тапавутланяр. ' : ' .
Хэсиет деретмекде эсасы шертлерин бири шахсыетин психо-логиясыньи .немала гелпини. иод процеслериа айратьшлыгьшы. •
гемгыетдэки чылрырымлы осувини суратландыпмакдцр. Б. Худайна-заров жэзирки заман романларкнда' гахрамаш ооииал. ахдак хем психологик езеннни ачип геркезй^р. Ялкан Пенаевин /"Акар .¿увун аадиминда"/ хэсиетинде'хргапкэочилик дуйгусы. таадув-с иг лык, ии«?нлик, эмоциокал тайдан тэсир элиталик. пикирл*?-риндэки довребаплкк тоЕер<гКлейин ачшяр. Язылн Яяканын хэскетинш шу тарапдарииы туркмен халкынын ах лак дзплери Силен батланыидырип, здебиятда нусгалык образ деретмеги башар-дьг. Милли психологияиьи гысылан, гозбоягчшыгнн моьч алан шол системаоында белент адам'кэрчидик-■ дуйгул&рынк горап чы-кьш здйэн Ялкан аганык образы " бз ватаныик соямек.. онда адамзат ид<=ашнкя -берлей эдилишини гвршги даигунлн ислвмек-дир. гу¡'.XVк етдипшден шона коыек Сермекдир" /в. Г. Белинский/ диен пэхими яда саляр. •
Диссертант бу бапда ■ В. Худайггаз^оьын ■ романларыни .синнитлйлик билен д«рнэп,' язухыныа,туркм?а халкынын пенхоло-гкк айратыклыгыни индивидуал хэси«?тл*рд>? умуьи^дырыл, снуй всушини. дизур, дурмуа т-аткашыклары эсаеинда сурат ланлир»а!ы-ны ыэарлаяр. Ол хер доврун ок<- чыкарян проблемолармни гахры-маныч хзскетинин пскхологик амхлчлеккесино. с о ил ал- Фи.ло сс'йк гарайышларина аграм еалмак аркалы .язьсшния .хертар&плы ачып гвркезйэн.гигинн делилли аядинлашдыряр.- • ,
Б. ХУдайназароеын "Нксабын, аз&сы" романында пеихблогиз-мин усти билен де&рун рух'уяык, гахрымачнн хзсиегиннн социал. хемгкетчилик зхмиетли.тараяларынын чундан чепер ачылып ана-.яиэленйэндиги дксс&вташша- шандырыжнлыюш Оелдеимдйэр. ШеЯле хем тотэнлйин дуйгуларын. ерсиз эейреичлерин беянина кеп уис берлйп. гахрыманая адлы херекетлерйнич говшамагьша ёд берлендкги ныгтаяып горкезклйзр, Языад отрицатель гахра-манларын бирнэчесйнин хэсиетини ачмага бир тарашш чеме-леЕЙэр. неткаддё оСраз психологик тайдан чунлашдырылмаяр. Бу ягдай болса хэсиети« тзсирлилипини. дурмушшшгииы говшадып-дыр- . V .
• Учунта бап-"Языягавд психологик, хэсиет деретмекдэки егболушлылыпГ-Б. Худайназаровед романлаоындакы хэсиетлерин чепер суратландырылиш, эмоциокал тайдан гуйчли хем тэскрли . ачылыш айратынлыкларына багшшшандыр.
Языашын гахршакларыныи дуйгн дунйзсине чун аралкшып пикир-хыяллару билен скыдыкы еэуне бенди эдип билмеги. чепер
. .." ■■., - t? -• ; . • * эсерия емрунин узах болмагыны кесгитлейэр. Ддамын хэсиетинин ' вэени онун чьУ!Еырьгмлы д>йгус?ында, аладаларында. толгунмала-рында, гам-гусс,аласында хас-да шандырьталыклы Пузе чыкяр.
Б. Худайназаров чеперчидик сериидеси бслак психологик портретик усти билен гахрыманларын рухы дунйэсини ачмага гин орун берйэр. Гахршанларынын эндиклерине. йузунин мимика-сына. сезлейии эхенкне, тутуш херекетине ОутеЕИ ягдайда на-аар айлаяр, ички дунйэси билен дашкы эндиклерянин багланьшы-гыны инчалик билен суратландыряр. -
Язык^ши "Гумлулар" романындаюа гахршэиларын даакы кешб.шин суратландырьаышьмда-да бу ягдай айдьи дуюляр. Карпе оглы Штерна уруада'вепат болсшдыгы хакьшдакы дуйдансыз ха-барнн гелмеги Анкар ara улы ургы болуп дегйар. Язьш онун ички дунйэсиндэки гояян харасады давка кешбинде шей.че сурат-С.андыряр. . . • '
. " Ол хезир тзрш.» .элини-дирэп, Кекерин яп-яньиа эл-: • ден-зле гечип, длвардан асылгы дуран оуратыка донан ялы бо-. луп серодип дурды. Ики мыхманкн херси оязгьга бир гапдалында бавыш акак салил отырдк... Анкар аганда гезлеринден яш чы--канокды. Мыхмандарын янына гелип отуранда. онун йузунде экиз-лигин аламаты дэл-де агыр гуне дудка серкердэнин газаплы хем пэхимли ойланмасынын алатты СардьГ (1). .
Язьвды туркмен го*асша махсус гайратлылыгы. пайхаслылы-ru онун психологик кешбннде уссатлык бил ^ермеги башарып-. дыр. Гезяш дакыесе-де, онун чекйэн рухы a.. .арыну дуярлкклы шохлелендирилдир. Чепер портретин усти билен, гахрыманьа хэсиетчшин. . белли бир психологики пурсатдакы рухы дунйзси-ник. она махсус озболушлылыгын дуйпли ачылкшшы романдакы Кейик гелнин образында хем гермек боляр. Онун хэсиетине ве-палылык, гайдувсызлык. янбе^ыезлик билен бирликде инче Дуй-гучыллык хем махсус. Онун гудкуси-де. айдян созлери-де, агы-сы-да йурегинин терунден чыкяр. -. Романда онун . психологики пурсатлардакы кешби дуярлыклы чзкилйэр.
Кейик гелнин гактарма болуп гелйэркэ янёлдашы Юрдаман хаклакы яуйгусыны. онун билен солкак индики душушыга йуреги--ниц атыгсайжыны автор дийсен чепер шекиллендирипдир. Языжы
1. Б. ХудаГшазаров. Оайланач зсерлер.-Ашгабат, Туркменистан. 19S9. 61 сах.
уруш барадакы хабарш яйрандыгыны. яш гелнин арзувларынын орта ёлда узуляэкдигини мумкингадар гелинден гизлэп. дине тебигат картинасынын усти билен анладяр. ■
!\.'. Хова инди бирхили дымылиыкды. торерегин гернуши болса бирхили ичгысдыргынчды, гезъетим думанлап дурды"(1).
Тебигатнн языжы тарапындан чекилен шейле шекили зрбет харасатдан хабар берйэр. Шундан сонкы еакалар хем дал пурсат билен баглылыкда яйбанлаияр. йувуржиси Некерин ©нлеринден чы-кып, уршун башланандыгыны хабар бермеги- калбы арзувдан долы яш гелни серпмеден гайдана дендерйэр. -
"Гик келдабе чайканып, ак мая ьгоан атып дуранялы болуп душды. Бирденкэ ерин ези шол кедабзнин депесинде пырланып. ■ башлады. Кейик гелин гезлерини юмды ..." (2).
Щулар ялы психологик пурсамарын айдын шекили, бир та-рапдан, хэеиетин озенини. ички дунйэсини ачып горкезмэге хызмат этсе, икянда бир тарапдан окыжа хем ез' эмоциональ тасирини егирйзр.
"Данли. психологики портрет бермегин тзрлерини довам этдирмек хем-де барха кзмиллешдирмек ваадп меселелерин бири-дир. Языжло.рымыз бу меселэ нэче чынлакай чемелепюедер, олар гахрыманлары-да шол дережрде анык дуярлыюы, танлы шекилде окыжынын гэз енуне гетирип билерлер. Гахрыманы шейле сурат-ландырмаклык бо'лса хэзирки деврун эстетики дуйгусы есен окьошарын талабыны канагатландырмак учин-де, реалистик стили есдурмек учин-де зерурдыр " (3) - дийип, в. Абдыллаев ер-ликли ныгтапдыр.
Б. Худайназаров "Гумлуларда" Кейик-гелнин адамсы Крдама-нын фронтда вепат боланлыгыны эшиденде чекйзн хасратыны, агы-сыны бутин «анлылыгында суратландыряр. Язьвд бары-егы екеже ай яиашмак миессер эден, еонра уруш 8ерарлы айралыга сеэевар болан, инди хем ондан емурлик ада душен гелнин , рухы дунйэсиндэки хесрет'' онун дашкы кешби, агысы. янгынлы сезле: ри аркалы дахлелендирйэр. • •• • .... ;
——, _ . _ ^
• 1. Б. Худайназаров. Сайланан эсерлер, Ашгабат. Туркменистан. 1989, 14 сах.
•2» • 8Ьл ерде. 16 сах.
3. в. Абдыллаев. Туркмен проаасыида дэп ве. тээечиллик. .Ашгабат, Туркменистан. 1972, 277сах.
. Языжы шу пурсаткн гэсирлилигини хао хем аотдыряр ягны, тебигат каотинасыны уссатлык Силен херекете гетирйэр.
" Ковсарлап гелен гуйчли ;шемал сырдам деоегин лик депе-сини девере гетирди. Агадан *дуйби-де сарсып гитди. Яланач галан шахажиклар найыняар вувлады.- Бирденкэ белент аскан' яг-тылып Гитди. йылдыгшын из яны билен: '-.'илкинжи совук дам«а гелнин гдагын манлайына патлап душди" (1). Тебигатыц сурат-к^илик Силен чекилен кешбиник тасири артып,. гевнуне болмаса тебигат предметлери тонланш., гахркманын ахвалынн,, хасратыны дан пайлаиян ялы Солуп дуюляр. Ери гелеяде айтсак, кэ халат-да гахрнмашш .ички дунйэсини.горкезмекде языхн чепер портрет хем-де пейзаж: шеки.№;рини лен дереяеде ишледйэр. Алнан. мы-еалдакы "совук дамжд''4 ве "гызгын ыанлай" душунжелери мунун ачык мыс'алкдыр. Бу ягдай гахрыманин хзсиет психологиясыны Оели.деревде .гуйчлвндирйэр; - Язкпшын прозада портрети «ан-.-лы, ' херекетде бермеги хэсиетин-чун ачьш.1агинда улы эхмиете эе. . Шейле. эдиленде хэсиетш-де, вакаяаркн-да ннандарыдылыгы. артяр. ■ .', ■ . ■'
Гахрыманнн ички дунйэсиндзки психологик процеслер билен багланышыклы .-»аилы, херекетля портрет Ялканын /"Лк&р сувун айдымы"/ образы билен бапшЛ вакаларда энчеме ерде душ гелйэр. • ' .'.-. . : - '
. '"Ол-ланна еринден туруп, . кепбесике гнрди-де. злиду-таолы воланот чыкды. Лаяныкльг тавре дутаоын. устуне эгклди.'.. Гулагыны екаркы. перделерин .устуне гоюп, . дутары дузди-де, кэте абай' билен аркан гайшп.,' кэте еде омзап, гоша киршиц тэсин овазына гопуп, хинленмэге.башлады ... .
...Айдым сонланды. ; Ёгнас узын баомаклар велин хенизем госта киршнн устунде ойнаярды. Алые дан ен байрага гойберллен ахал-теке атлары пеллехана геленсонам, бирбада зкылавыны чек-дирмейэрлер," эдил шонун ялы, менин .гуррундешим хем йурекден гайнап чыкан хыжувы айдым сонланса-да энтек эгеип билмейзн Соларлы" (2).
Языки гахрыманларьм хэсиетине, б&шдан гечирйэн дуйгу-;сынН, рухы хасратыка герэ.'онун тер'нушиндэки аламатлары дуяр-
. .. 1, Б. Худайнаэаров. Сайланан эсерлер. Ашгабат. Туркменистан. 1989. 278 сах.
г. Шзл ерде. 407 сах.
-.ЕО -
лыклы шекиллендирйэр.;
Гахрыманларын ички дунйзсини. хэсиетини. гарайшыны йузе чыкармакда психологик хгшандирманин бир тэри болан моно-логларйн эхмиети хем улудкр. Зсаеанам, .чепер персонален ин бир гизлин сыоларыны. гарайиклаиыны езунде жгмлейзн монолог-ларьщ тэсири гуйчлудир.
Монологларда гахрымаиын дине бир пикири. гарайшы ленмзн. рухы дунйэеиидэки галма-гаршы дуйгуларын ве гап-ма-гаршклыгвд гахоыманын акына эдйэн тэсири-де йуэе чыкяр. Монологларьщ биринде пккирии ве дуйгынын чун ма.-муиы.«гмлен-се, адамын рухы дунйэсиндэки есушии ве \чьшэдь!мШигш, кал-бындакы тэзеленишин мазмуны айдынлашса, сне бир монологда гахрыманын. ички дунйэсиндэки. ; шбзлындакы дуйпли озени, себэплери уднлавдырыляр.. Еке бирюче монолог-«ккирденмеде, монолог-чакишмеде гахрыманын ояинда д&рой^н .билесигёли.уллнк-ли гезлеглер «?мленендир.- Эдил шонун ялы-да хер бир персона-, уд типики монолог хэсиетлидир. . Гахршанин индивидуал исле-гйне. хзсиетинин тебигатына махсус монологлар эсйрин умумы психологик мазмуныиы гуйчлендирЯэр.. . Щгйлеликде. монолог-пи-кирлекме, монолог-ятлама. монолог-ислег. ялы эдеби чеперчилик тзрлерин уссатлык Силен уланылмаги онун гахрьшнларымын и.ч-дивиду&ллашан хусусылэшан 'тарапларыни-да се'ляэрмэге мумкин-чилнк берйэр. -,
"Еизин обаыыза гелип-гидйэн;' мыхман-медиванлар хэкман Ардаманьи сазыны динлэрдилер.' раст о л саз чаллрми-тугуш оба-да улудан-кичэ оларын гапысьта суйшуп барарды. Ай-айда". томус гилелери геплэп дуран гощ киршиц оваэы 'гунбатаркы аланлардан. акыркы такырдан аяшп, район меркезине етерди" (1) - дийип. уршдан вики парахат дурыутын атламаларыны баа-дан гечирйэн.Еллыныи /"Гумлулар"/ алынд&кы психологик умуму-дашдырылмасы хает, тщ рухы исдепши. ачып гвркезйзр. Uteft^o-ллкде • монолог-ятлаыа моиолог-ислеге еврулйэр. Етгишиегин;
"Од гунлерден обаиьа гечдугимикэ ? .... Ол гунл*р дола--' ныл гелершкз.. я-да ... " (2) дийип, гевун иолегини, ховсала-сыны йузе чыкармагы шл деврун типик хзсиеглерини rea енуне ' гетирмэге мумкинчилшс берйэр.
1. Б. Худайназаров. Ягланая китап, 18 сах.
2. Шол ерде. 7 .у -:
21.....V
Психологизшщ <5вр чеперчилик тэто болан моколог-ичгеп-летме гахрымандыр-персояаяын ез чозмели меселеои боюнча пи-кирлениш процеслердаи., шол шюцесин довамында онун келлесине гелип гечйэн олчерип-докмблери, икиргкинленмелери хем-де ахьго сонунда гелйэи нетшесини ичгин айдынлашдышакда эхмиетли бо-луп дуряр. Б. Худайназаров бу чеперчиллк тэрине хем улы унс , беоип. хэсиетин езболущлы тарапыны, она махсус айратынлыгы ичгин шохлелендирйэр. Анкар аганын, Ёллынын, Кейигин /"Гум-лулар'У, Мерхемет аганын. /"Гарачэгэнин сгуллары"/. Ялканьщ. Мергенин /"Акар сувун айдымында'У, Алланур аганын /"Ынсабын ызасында"/ хэсиетлери психологик суратландырманвд ёкаркы ялы сершделеричин хасабына зсгетик-эшционал гайдан тэсирли дереве ачыляр.
Дурмуш хакыкатыны. хэсиети ачмакда психологизмин бир че-перчилик серишдеси Солая диалоглар хем Б, Худайназаровын ро-манларында. ерликли уланыляр.! Языдадиалогларда илки билен хэсиетин индивидуаллыгынын гиреви болан геплейиш айратынлы-" гьиа унси гуйчлендирйэр. Романлардакы гожа образларында Анкар аганын. Ялкан аганын. Мерхемет аганын. Кер багшынын, Алланур аганын .дилинде бир геплилик. пэхим-пайхаслылык, гингеврумлилик агдыклык зтсе, япг йигитлерде: Ёллынын, Мергенин. Мурчэнин, Алагозун, Атавын геплейшинде ганыгызгьшльк, сонуны саймазлык. гечгунлилик хас , дуйпли ачыляр. ПЬнун ялы-да отрицатель тиллерин геплейшинде гедемлик, эгоистлик, шехратпаразлык эшгэр боляр. }
Умумак. Б. Худайназаров хакыкы психологик чепер эсере махсус болан чеперчилик серишделеринин усти билен дурмуш хакыкатыны. алам хзсиетлеринин дурлулигини айдынлашдыряр, ш-нун ялы хэсиетлерин психологиясыны, дурмушьшы, дунйэгарай-шыны ынандырдылыклы, эдацибнал хэсиетли берип,-1 эсерин идея-мазмуныны* хас хем кзмиллешдирйэр.
Бапда язызвднын пейдаланан накыллаоыныя, аталар созугаад, роваятларынын, классыклардан алнан акыл-пайхаса югрулан дурдэне сетирлерий хэсиетин психологиясына етирйэн : тэсирле-ринин-де гурруни эдилйэр.' Диссертант, бу бапда Б. Худайназа-ровын туркмен эдебиятыны дине бир идея-зстетик эхмиетли ай-; дын чепер типлер билен байлашдырман. зйсем. туркмен халкыньи ' милли рухуны, гечшшини хем шу гунуни, дурмуш хакыкаты эса-сында догручыл суратландырандыгыны. онун хзсиетиндэки милли
■ - 22 -
айратынлыгы. довребаплыги .меселесинде-де она улы гошант го-шандыгыны Сел/шп гечйэр. •
Икни "Н^тидаскняе" дурмуш хакыкатини. адам хэеиетлерини ве Ьухы дунйэсини догручыл ачмакда чекер психологигшш зхии-ети, Б. Худайназаровин яэшилык уссатлыги. ромаяларындаки хе-рекет эд;1-.н персонаяларын' коптараплы психологики хэсиетл&ри-ник ачыльи озболушлылыгы. псмхологизмин умукы милли тарапл»-ры барада аник кемленме'лере гелинйэр. . Олар иу ашакдакылардан ыбаратдыр:
а/ эдеби танкыт Б. Худайнаэаровын дередилисигинии. хусу-сан-да онун празаеынын чепе р. психологами югруландигынн, му-нун болса оз гезегинде гахрыманларин хэситеринии во хере-кетлеринин ынавдцфыянликхы болтгыча гетирендигнни. эсасан. догры беляейэр. •.
5/ Языад эсерлеринде хег^кет эдй^н гахрнмаилжл милли хэсютини туркмен халкынШ рухуна лайик гелй-:<н этика двссург ла'р аркали' анладяр ве* олари анык бир типин •сСразснла психологик кебширлемелере сегевар эдйэр.
в/ Глхрыманларым чепер гаршлык линийдарындчки >:<-рекет: лери олардаки хаеиетин психологики аспект л« чыкмагыны
■делиллендирйэр. Нетимг-де, улы гаршнлыкларшг ичшще ички пси-! хологик гаршылыклар эмеле гелйэр..
г/ Б. Худайнагаров . психологик хэсиетин милли озболушлы'-лыгыны йузе чыкармак максады билен гахрымаиын чепср кешбиии чекмек, бу меселеде ;тебигат предметлерино аграм С-[.мек ялы дзплердену шейле хем хакыкы чепер эсер-двретмегик эдеби усул-ларындан /диалоглар, монологлар / ээберлик силен пейдзданяр. Туркмен дилинин чеперчилик серивделеринк-де ионуи ялы ас ¡или ыаксадын хыэматында гойяр, ,
д/ Доврун адаы хэсиетине ве психологияснна 'етирйэл Тчсирлери дередилей образларын сувдуне ымыклн сикдирилйэр. '.
'Диссертациями мавмуны шу ашкдакы ишлерд^ез бея-ныны тапяр / туркмен дилинде /
1. Вердиназар Худайназаровын.романларында психологизм.• Монография.--Ашгабат. Шым. 1994. 460 с-.
2, Психологизм ве. чепер. образ Актуальные проблемы современной науки "^..Чардйюу, 1991. 7 Тезисы докладов участников
'межвузовской конференции молодых ученых и специалистов Туркменистана /.
ï ( 3. Бердиназар Худайназаровык рбмалларында гожа образла-ры.-" Кельта" журналы, 1993, N'8. ••
' 4. Хэсиетин психологиясы / В. Худайнаааровьщ романлари- . нын мысалннда/. ПроФессор-мугаллымлар составынын 9 ылмы = кэнференциясы / Докладларын тезислери Ашгабат, 1993. . i 5. Психологик повестлер.-Эдебият ве суягат " гааети. 1932, январь / А. Ыэммедоц билен билеликде /. • , 6. Бердиназар ХУдайназаровын прозасында -зенан обраэлары /ГЫА-нын хабарлара гуманитар ыяымларыньи серйяса /енумчиликде./ ;
7. Образ, ¡хзсиет.пстсологизм," Туркан тшнйн ве эде-биятнньт . важып меселелерй и,- АагаОат, 1994 / Яш алшларын ь-мы кокйкоекцияскныя докладларынын теаиолерй /. .
.. '■■ - 24 - : . ' А Н Н О Т А Ц К Я на диссертационную работу Тувакдва Мирада на тему " Психологизм в романе Бердиназара Худайназарова представленную к зашите на соискание ученой степени кандидата филологических-наук по специальности 10.01.02 - Современная национальная литература (Туркменская лотература ).
' Актуальность темы- заключается в том, что она впервой
всесторонне исследует проблемы психологизма в романах одного из видных писателей Туркменистана Бердиназара Худайназирова. Одной из важных проблем теории литературы является изучение природы психологии героев, что способствует в глубоком раок-ритии характера, Помимо этого проблема данная отличается сво-. ей современностью, злободневностью. . ' • •
Новизна исследования состоит в том, что 'она посвящена
неразработанной ранее теме в туркменском литературоведении. Она затрагивает и анализирует конкретные романы Б. 'Худайназарова как " Люди песков Песня бегущей воды " Мучения совести " и др. В этих произведениях ярче раскрываются духовный мир наших современников и способствуют углублению читательского вкуса, глубме понять смысл жизни.
Практическое значение исследования заключается в том,
что эта проблема намного способствует написанию истории, реалистической туркменской литературы. ведению спецкурсов, спецсеминаров по жа.чру проза, а также изучению творческой индивидуальности Б. Худайназарова.
Структура работы. Диссертация состоит кз " Введения ",
"Предисловия трех глав. " Заключения " и списка литературы.
. Во " Евелеииц " сбсюковывается В1йор теш, актуальность исследования, $»?с*одс1Гш яедеш»' ««алй?й, научяо-п^^ичес-кое значение. ооавр«®НЯ* ШЗОЙ МЗШ..'' - .
В " Предисловий " говорился о тъер^оких особенностях писателя Б. Худайназарова, анализируется путь писателя и его • индивидуальный вклад в развитие отечественной литературы.
В первой главе " Обзор научно-критических работ о твор-
-; гё - у,
честве П. Худайназарова " россмат'ривается' весь цикл работ о нем'и дается краткий анализ по; каждому из них. Шесте с тему автор выдвигает свои- суждения по основным направлениям его творческих поисков.
Во второй главе " Психологическое обобщение и националь-' иый характер " диссертант, особое внимание уделяет тем сторонам его писательской лаборатории, где наиболее выпукло входит вперед национальная черта героя;' как илубяе- и убедительно раскрывается внутренний мир образа. Раскрытие индивидуальной личности героя зависит от его общественного отношения.к среде, к своему окрукенигл а такхё от прямой зависимости общества, в котором от живет. Вся эта совокупность вопроса исследуется в этой главе. .'"..' у.'
В третьей главе '.' Своеобразие писателя в создании психологического характера' " анализ ируется индивидуальный подход его к раскрытию души'героя.'' „Герои Е Худайназарова всегда но-. • аят большую общественную нагрузку. Они часто впадают в мир монологов и часто сталкиваются с нравственными конфликтами, где психологический момент играет важную роль'в понимании человека и сущность егоЧ'Ункшш в обществе, в жизни. В этом и заключается весь художественный код писателя Б. Худайназарова.
В " Заключении " делаются краткие выводы, которые вытекают из обшего анализа исследования. / —
Защита состоится /& • (Р^ 129£**г. в часов в спешили- : эированнсм совете по защите докторской диссертации Института Литературы им. Магтымгулы' АН Туркменистана. 744000, Ашгабад, ул. Гоголя 15.
Заказ №
.Тираж У00
Индивидуальное предприятие «ГАРЛАВАЧ»
744012'г.'Ашгабат," ул. Советских пограничников, 92я.