автореферат диссертации по филологии, специальность ВАК РФ 10.01.02
диссертация на тему:
С. Сейфиллиж - исследователь истории литературы

  • Год: 1994
  • Автор научной работы: Багылбеков, Медет Колбайулы
  • Ученая cтепень: кандидата филологических наук
  • Место защиты диссертации: Алматы
  • Код cпециальности ВАК: 10.01.02
Автореферат по филологии на тему 'С. Сейфиллиж - исследователь истории литературы'

Полный текст автореферата диссертации по теме "С. Сейфиллиж - исследователь истории литературы"

ал ФАРАБИ АТЫНДА^! МЕМЛЕКЕТТ1К

УЛТТЫК УНИВЕРСИТЕТ!

РГ6 о

2 1 НАР Колжазбаад^ында

БАГЫЛБЕКОВ МЕДЕТ К0ЛБАЙ¥ЛЫ

С. СЕЙФУЛЛИН—ЭДЕБИЕТ ТАРИХЫН ЗЕРТТЕУШ1

Мамандыц: 10.01.02. К,аз1рп казак 5»дебиет1 10.01.09 Фольклористика

Автореферат

Филология гылымдарыныц кандидаты гылыми дзрежест алу ушш дайындалган

Алматы-1904

Шуиыс Эл Фараби, атин^а^ы ^зе^ чемлаквт^к улпик уни -верситетШц фэак, эгебиет! ыен сыны кафедра аода орын-рал^ы. '

Гылыыи 'л'втекш'х - фИ>ОчЛОГИЯ ГЫЛЫШНЩ Д10КТ0РЫ I

про^ссор 4(ек1И0а Т.К. '

■ресми оппоненттер-фило^огия гылышниц уркторы , профессор Базарбавз М.

- фИЛОЛОРИЯ ГШШМЫНЫЦ канхи^81ы,

уоцвнт Эбхлкасыыов В. . Жетеюп! уйым ■ ~ - 'Абай атынрагы .Алшты ывылзкетт1к . ушэерсиает1,Цаза1; агебиот1 ка -

' • , федрашг, ;г . • • • -

Дюсертация 1994 тали_^Л£?^р*<3__________сагат/^А^Эг Фараби

а тин логи Каэац ывмлекетт1к улттыц университет!н!ц / 480121» Ал;/дти,0л Оараби гацгилы,71 / ганын^ггы филология гилиняа-рьгньщ ^окторы д>арс;»ес!н бяру ^онгндеН Д.1-1А.С1.22 маши -гвядорылган канэст^ ыэуШсхнрз коргала^ы.

Д^ссгртацня^сн Эл Сараби атын^агы ^дзац меылеке'тк улттьп' унивврситетйЦн гылыыи. к1тапханасшда таьасуга болады. .

" Автореферат 1994 гили "// " тавдтылид.

Цаиаига»ллршган • коцз ст 1ц гилими хатсиси,филология гылымлахиныц

гоктори /Г) !/;■' ^ Оуашоп Н.

Ецбекгщ жадны сипаттьиасы

Такырыптык зерулич. XX гасырдык 20-20 жылдарында вде-би-мэдени мураларды жинап-баетыру, верттеу жумыстары жада каркынмен жанданып, соньщ 1вмнде, казак фольклора иен вдв-биеп туралы да тын ой-шк1рлер айтылып, тущммды тгжырымдар жасау ерекет I кец канат хайды.

Бгпкп Зи1г:м\эден ква салар болсак, еск! мен жацаныц тайталасы тусында осы б1р ипл1кт1 1сте агыга айтып асыра с1лтеген, згансак жазчп жанилыс баскан йальи кэдаидарды да ангарар ед1к. Толкымали таркхй ахуалдар мои саяси наукандар когамдык вм1рд1н, бар саласын шарпыды.

- Аталар арманы мек йабалар даналагын, сулулык к»Д1рвт1 мен ерл1к Е0Ж1рес1н б'.р эойына спиргвн кааацтын вдвйи ыурасынын тагдыры да таразыга тгст1. Осы ту ста А. Вайту рсы-нов, ХАймауытов, X. Досмтхамедов, I. Яансгпров, В. Ыайлин, С. Мккдков, В. Кенжебаевтардык «ера1ыд1 басылымдарда жарык кврген макала лары иен халыкка арпай жаз^ган "аяшк хатта-рында” казак ауыз эдебиет1НЩ кад1р-касиет! мен акын-жирау мтраларынын мен-мацыоы жан-жакты анпмд Оолып жатты. Рво-публикамывда ашыла бастаган орта мектептерге, жогаргы оку орындарына окнтатын ецбвктерд1ц категт1Л1П, аерулич айкын овз!л1п, олар окулыктар жаау Ю1не деи койган-ды.

К1Н6, едеби мура твн1рвг*ндв турд1 П1к1рлвр. дау-даыай-лар, айтис-тартистар ушыгып турган 20 нылдардын вк1нш1 жар-тыси мен 30 жылдардын баски кеэдвр1кдё казак ауыэ вдеби-ет1Н1ц. «еке акындардыч мураларынын жиналуына, жарыкка шыгып басяа бе'Лн керу^не, зерттёл!ну1нэ жэнв ^акыттмн вэ1

- - 2 -

хїктеген ісхерді аткаруга шамасыньщ келгенінше глее косуды аэаиаттык, арынын ісі ден білгендердін бірі- С.Сейфуллин.

Оіі асыл ««раларымыздьщ кейбір тлгілерінін, иыгу тарихыаа, маэмтнына, к'»рыдысына. варианттылыгына, синкреттілігіне, коллективтігіне, ксшстадиялыгына (яолисгадия), таныткыштык сипатына, табигатина, жене хеке дарын иелерініч, шыгармала-рыныч керкемд1 к ерекиелігіне. тілініц вирайлылыгыка айрыкша назар аударып, оларды елдін дэсттр- салтыыен, халыктын ба-сынан еткерген ер алуан кевевдерімек сабактастыра, тарихца Катыстыра аерттеп. бага берш, хинактар к*растырып, гылыми ецбектер ион окулыцтар жаэып казак эдебиеттану гылымыНыц еркендеуше вор тлес косты. . ; .

С.Сейфуллинніц емірі ыен творчествосы кап верттелді. Яе-■■ келеген макалаларды былай койганда, lpi-ipi монографиялар жарияланды, • ер салада диссертациялар коргалды. Зсіресе. С. Ыкканов, В. Ысмайылов, С. Нлрабаев, Т. Какішев т. б. сынды ага галымдар ер кырынан зерттеп, багалап, адебиетімізден алатын орнын айкындады. ..

Алайда, Секантану гылымында бтгінге дейін елеусіз ескер і лив й жаткан проблвмалар да жок euec. Солардын бірі-Свквнкін білікті фолъклоршы, верттеуші-галим болган-дыгын айгактайтын арнайы верттеу енбепнік жазылмай келуї.

БІЗДЩ МІНДЄТІМІ8 - Секенніц гылыми екбектерінін аткарган киаметінв уакыт вындыгымен сабактастыра бага беру, артык-кемш айкындау, озыгына вріс бері п. тоэыгы иен толым-сыэын керсету, вйткені онык ой пікірі ол кеэде шешуші роль аткарганын да естеи шыгармайык.

Гылыми жакадыгы. Диссертация . Сакен Сейфу лдинтн кдэак

- з -

фольклористикасьжа коскан копакты глес ін ер саладан (жинау-вы, бастырушы, зерттеуві) жан-жакты айкындап,саралауды мак.сат тутыл.талап жасаган алгавкы ецбек.

Б*л ецбектб Свкеннін ауыз едебиет»н,жекв дарьш нелерініц выгармаларын жкнаудагы бзіне тен мавыгы, зстетикалык' керкемдігі аогары, менді дегендврін бастыруы.оларды жанрыиа карай іріктеуі Сарынша сев болады. Оныц фольклорлыц мира-ларды (авторсыэ. ауыэаа выгаргаи азторлар) іріктеп. . ара Ж1ГІН ааудагы ютанган принцип і н аныктау ларыз.

Свкевніц 20-30 жылдары казак ауыэ адебиеті wen деке акындар туралы айткан, б»л ктндері уакыт -тевіне ттсіп жаткан крйвылыкты ой- пікірлерініц негівгі оырыя аву, белец алган турпайы - социологиялык сынныц есерін керсету, Ыбы-рай, Абай, Акан, Г»кар, Акмолла. Векерім т.б. сынды дарын-дар шыгармавылыгы турани толымды ойларын талдай отырып, олардыц м*раларын тануга, едебиет тарихында алатын орындп-рын аныктау меселесіне нааар аударылады.

Ауыз вдебиетіНін жанрлык ерекшеліктерін жіктеу принцип-тері мен олардыц выгу тарихи, дамуы, сакталуы. керкемдігі,' жанрлык к*рылысы т. б. туралы внімді гылыми ой- пікір пЛтут* жене бгпнп гылыми танымнан, Фольклсршы галимдардыц ецбет-терінен колдау табуы, иан-дакты дамытылуы накты ыисалдармес карсетіледі. dcipece, Секен курастырган "Кдэактыд оскі «эде-биет нїскаларьі" (1931), "Батырлар жыры" (1933), Вакорім кджыныц Физулиден аударган "Лейлі-Нажнун" дастаны, ЫбьграЗ-дын» Акан оерінін, Акмолланын (1935) елендер жинагы, "Кдзак едебиет Г* (1932) мен "Квркем едебиет" (1935) атты гылыми эерттеу, 01;улынтарьжын фолъклортану гылымына коскан зор

тлесі, аткарган кьізметі шындык дейгейінде багаланады

Д;:ссёртациянын максаты мен міндеттері. Ечбекті жазудагі максат - Секенніч казактыц едеби ыкраларына жасаган цамнор-лыгынын казак ' фольклорт&ну гылымына коскдн тлесі мен онь еркендетуге жасаган ыкпалын аныктау. Осыган орай диссертация да мына меселелерге квщл аударылды.

- Эдеби мураны жинаудагы, бастырудагы, гергтеудоп алды-на койган максаты, басшылыкка алган методикасы, кстангач принципі;

- Ол жинаган, бастырган тлґілердін деректік, халыктык. таныткыштык сипаты:

- - Материалды іріктеп. таразьілап, екшеп белгілі бір жуйе

негіаінде топгастыру негіаі;

- Ауыэ вдебиетін ткрге, жакрга белу, «іктеу принцип 1 н М. ©уээовтщ, X. Досмгхамедовтыц, М, Габдуллинніц жене кааіргі казак фолькдоршыларынын енбектерімен салыстнра керсету;

Жеке акындар мграсьі течірегінде ерелі ой айтып, бай-ламды пікір білдіруі, оларды тануга, Сагалауга сіЮрген внбегі;

- Ауыэ едебиетінік тгрлері, ханрлары туралы 30 жылдары айткан кейбір ой-топшылауларынын. гылыми корьп ындыаарыныц гылыми тагдыры меселелері карастырылады.

Методика жене методология. Днссертациялыц верттеудщ те-ОрИЯЛЫК жене методологИЯлык НЄГІ81 бкрынгы КСРО адеби-етшілерініц толымды ой- пікірлері мен Ы.вуЭЗОВТ1Н, X Досмтхамедовтын. С. Ы»кааовтын, й. Габдулинніч. Е. Ысмайы-

ловтік, КгЖс-ма_____яиеатіц, Б. Кенжебаевтын. М. Дїйсеновтід,

Р, Бердібаевтьщ, Б.Уакатовтык. С. Каскабасовтын т. б. бедгілі

- о -

галым - едебиетшілердіц гылыми ецбектері Солып табылады.

ДиссерТгацияныц негіагі материалдары рвтінде Свкен Сейфу-линнін ккрастырып шыгарган жинактары ыен жаагая гылыми ецбектері, окулыктары, республикалык мерзімді баспа сввдв карияланган "аиык хаттары" мен макалалары, сейлвгея сеадері пайдаланылды.

Практика лык жене теориялык мені. Секенніц кавак фоль-клортану гылымына коскан огбелі у лас ін аныктау - вдебиетта-ну гылымы у він маныады мвнге ке.

Диссертация материалын казак фольклоры, Свкен ыурасын аерттеушілер, республиканыц мектебі мен жогаргы оку орында-рында "Кдаак фольклоры" курсы бойынпа жалпы жвнё арнайы лекция о кит ын окытушылар пайдалануы мумкін. Сондай - ак ха>-лык творчествосымен айналысушыларга септігін тигізуі гажап емес. 1

Диссертациянын макулдануы. Диссертацияныц материалы, ыец негізгі мазмуны 1993 жылы "Кдаак университет 1" баспасылан оыккан гылыми жинакта, Акдн сорі Кррамсаульшыц 150 жыл-дыгына байланысты вткізілген республикалык гылыми - практи-калык конференцияяыц материалдарында тезис ретінде борілді. Хэне республикалык мерзімді баспасев бетг-ріндв бірпесо макала жарияланды.

Диссертация Эл-вараби атындагы Кдэактыц улттыц меыле-кеттік университет інщ каэак едебиетініц тарихы пен сыны кафедрасында талкыланды.

ЕнЗектін курылысы. Диссертация кіріспеден, га тараудаїг, корытындыдан ту рады. Соцында пайдаланылган едебиеттердщ тіабесі берілген.

Екбектін неп аг» мавшны.

Кіріспєдє Секен творчествосыныц верттелуїне, 20-30.Шг. дардагы казак фольклорыныц жилалуьіна, баспа бетів керуіве, міра тецірегінде ер тгрлі кеэкарастардыц болгаядыгыва кыскаша шолу жасалып, такырыптьщ ыэн - мацызы ашалады; максаты, мі идет і, иетодологиялык негіаі аныкталады.

Бірінші тарау. "Секен ^ казак одебиеті тдгідерін кинау-ш коне Оастыруоы. " Б»д тарауда Секенніц едеби иіршш .. глагі, бастнрудагы алдина койгап максаты, карудаиган ыотодп* касо, ыатериалды іріктеу тосілі, ервквзлінїеріїш цдрай топ-тастыруы карастырылады.

Сокен.Сейфулинніц гылыми кайраткерлігі ауыз едабиетіїпц тдгілері мен аэкелогєн акындардыц шраларын глзып алып, яа-рмялауынан бастау алады.

Алдымен халык мтрасын кинауга кіріскеиде алдына ідзйгаа максаттары: біріншіден, 18 - тгесіа яогалып кетуден сактау, каттап, кагаэга ткоіру; екіншіден, талгап - таревыл&п, ов слегінен еткіоіп, уакыт кедесіне карайтылдарып таска басты-рып, карыкка иыгару; гвіиоіден, ваыав талабы ыеп ескелец;' емір алга тарткан кажеттіліктерді етеу, ягни мектептер мев аогаргы оку орындарын хрестоматия - окулыктарыен, кавак едебиетініч тарихьш баяндайтын ецбектермен кдктамасоыз ету. вД1. '

Свкен нас кеаінен-ак талай енер сацлактарын тудырган, с*лулыгы " мьищауга тіл бітірген,". акьшдарга шалкар шабыт берген Кекшені аралап, акьт-еншілеріне, енер "актадгер-

леріне" катнсты деректерді динай стріп, эерттеп насихаттау тшін ел арасында айтылып жїрген ацыз - оцгімедерді, ер-тенлерді .кэптвп иавып алып отырган. Корі к*д&к селірв* лерді» соіїдай-аі; акьін-ециїлврді'ц пыгарцадарын, ауыа едебпт етініч їлгілерін, небір киссаларди хас зеберлерге аїіткьгаьш;; аса какеттіаерін, . к*ндыларын кагаа бетіне ттсіро Середі. Сал- серілігсті биікке котерген Віркан сал ааа Ацан серіпіц, балуаядыгымен, акьш-онпілігімен, саогерлігії^ен халія; агрегіне ;:ол тапчан Балуан Шолактвд їрпактаримеїі кеодосіп, оларды білетні, онеріпе тамсангап аранаттардац йод каглїкаттар жщіауи - Сокеїшс; Оїл- игі іске. ягрл^и-Сардтг араласпай Ъьшдап іаріокендігіи корсет.оді. • _ •

Акан сарі, Біркан сал, І'зйкот, Царакряа т.б. вдер ідайч раткерлерініц. нккаларнн ел аралап лтріп глаип алса, Гднбііл,.. Кэпе л. сиздьі яалук акындарымец ,тл або - г.то кездесіп» Летісуга аты мапіі/р озго жирриларднц со.одоріїїе дазар’ауда-рады. , • . ' • / • . '

■1921 гнлы ОмСы, Пэтропввл, *-Аятола, Кокзетау, Цррагшіди, Спасскіні аралагалда да ауыэ едебиетииц глгілоріп тыздап, ор ецірді.Д лост.грігі, ерекаемікторіп цоэШэн кароді. Опал . кейіигі саларларннда да- ел- трао.ыл- жннайтыи траллы, ОаЯ <щірлерді айкындап отырады. . ’ . . •

Студенгтерге и;азак одебие.ті тврихынан доріс беріп зтргенде- оку кгралцнеГ зорулис кысып, "Бдбекпі каоак" газет 1 • оркилы казактыц оиялы; • коз 1 караїми ‘аваматтарйда* "Д&ш^ одеОйет 1 • ту'ралы' ашк хат"1 иаза’ды.’• "Халык тарихып, едебиет

* "Ецбекпі казак" газеті. 1929. , кдэ.ан.

тарихын тертштеп жааып шыгаруга едебиет тарнхыныц дервп керек. 9рк1м вр жэрде бвлек-бвлек денап нгргеннев, жалвыньщ ортасындагы »лы ^азан тер1эд1Университетке ж1берулер1В впн1ш кыдамыа. Кейб£р йакыады магл*мат?арга акиа теленед! (Ти1ст1 атласы почтамен Ж1бер1лед1). вте-мёте керек болыв отырган матлуматтар;Асан Кдйгы се8дер1.Бгхар кырау;Шортан-бай.Акмолла акын.МепЛир .1тс1пт1ц севдер1-.ес1ресе " Хал-аху-алын, АКан сер1н.1.н севдер!, елец-ктйлер1, Жаяу Шса • • 4 * влендер|,'Цанмацгерд1н Ыбырайыныц, Балуан Шолак,. Ыэди, Омар Кдрашов елецдер1, ос1ресе "Терме" дегея елец1"’ дев аса Кажетт1лер1н1ц астын сыза айтып, ез тй1в!ц адресу 1на к!бе-руд! впнед!.

Онын осы асык хатына кенбайтак республикамыадыц . ер тткп!р1нен жауап хаттар кептеп келгеп. Кейб1р окыриандар газет ар^шш жауап берд1. Секев кеиеп тиген б1разын»{ ат-тарын еэтщ енбепнде атап отырады.1

Секен халык ауыэ едебкепнщ мураларын, жеке акывдардыц вцгармаларын, айтыстарын. жинаганда осындай иг1 юте оган тлгч болар Ш. Уалиханов, 12. Алтыпсарин, В. Радлов. Г. Поташш, в. Диваев, и. О. Ковеев, т.О. синды гклаиа аааматтардыц дв-ивс1нч жасагалы сэвсю.2 __

■ в Сокыяэн катар' хх гасыр басинда кдзак;тиц вннли

кауымы, б 1 р. ворцр слуги «лдарц едебиет глгиерт вшап, бастыруды улттиц иакс&тка ейвоядиргавы да Сокэигс есср от-

I

1 Сейфудлнн С. кдзап одобкэт 1. Кдаш:орда.1032.

2 КДОек фояьклорис?икасыиыц тарихы. (Револоцняга деШип ’

кеееЮ.А., 1688. .

пай калмады. Сол т*стагы аса веру мэселёнщ б±р1 жане б1ре-гей!-орта мектептерге, жогаргы оку оуындарына ана т1Я1ндв' окытатын окулыг.тар жасау, жазу болды. Б»л кажетт!л1кт1

а.^аш сеэген де халкьмыздыц . сол ат тебелшдей эиялыдары ед1. Нэдениет1м1э, гылымымыз вркендеуге мтмк1нд1к алган кеэде, олар кол кусырып отыра алмады. Осындай кажетплк.тер • кысып, Л. Байттрсынов, X. Доем*хамедов, Н. Аймауытов, И Зтыа-Оаев,- 0. Сейфуллин, Ц. Эуеэов, М. Еолдыбаев, С. Шианов т. б., окулын; маэу 1с1мен пггылданды. Олардыц ыаманды^тары ер . турл1 бола ткрса да веру маселет' пешу гпин аянбай ецбек етт. иан-жак;ты б1л!мдярлыктыц (универсализм) озык »лпс1н кереетт1. Осы топтыц алдыцгы лвгшде Саке к болды.

Ол 1929 тлгы "Ашык хатын" шэегв асырмак болып Здркара-лы округ1 не барады. "Крянды” жврмецкес1нв келген акын -внш1лерд!д, свз б1лет1н адаыдардьщ, шзшен карттардыц аузы-„ нан кептеген фольклорлык тлплерд1 жаэып алады. Б»л сапары /9н1нде Мвжит Сейфуллиннщ естелт - макаласында иол дерек бар.* ' •

Сэкен вм!р1н эерттвп жгрген профессор Т. Квк1шев акынныц-К^рцаралыга баруына байланысты "Свкен жэне ГтлбаЬрам" деген эссес1нде гстамды, двлелд1 ойлар айтады.

. "Свкенд! 1929 жылы кгзде Тагкеннен ер1кс1э шакыртып алып, б!рнеше ай сандалтып, партиялык тазалаудан втк1зудщ сыры бар. 1929 жылы А. Байт*рсынов, М.Дулатов, Ц.Жтыабаев т.б. квп зиялылар ттткындалып, жауап алынып жатк;ан квз бо-латын. Голощекин жэне о шн'жандайшаптары реп .келсе, свбеп

* "Куэыл синкар” кинагы. Алматы. 1970.64-676.

табылса Секенді оларга цосацтап, кезін к*ртуды кв8деді.

Бірак олардыч дегені болмады. Эйтседе, Алматыдагы цыаыл

кездерден жасырына ткрудыц айласын ойлау кажет, болганда

Секен окулык аврулігі жэне- ауыз едебиеті їлгілерін жинау ■ - і максатын тілге тиек етті де, 1930 мамыр айында Сарыаркагь

алты айга фольклорлык экспедицияга шыгып кетті. Сілтелген к*рыкка ілінбеуді ойластырып жїргенде, Секенніч ауыз едебиеті тлгілерін жинауы ері свтті, ері єнімді Оолдьі. врине, . Секен жгчаган глгілеп 1Э37 жылы к*рымаганда' біь талай кыэыкты дгниеге ие болар вдік.*'* '

Секен кептеген макалаларында, сейлеген сеадерінде, жа-с..ган балн~амаларында едеби мграны жинауды, аерттеуді Гчсщ міндет етіп кетеріп, осы бір ізгілікті іске квпшіліктід де ат салысуын, ж*мыла кірісуін калады. Республикамызда бїд жїмьгстардьщ кенжелеу калып отырганын жете їгьінші, 'ел болып,' халык болып кірісуге шакырды. 19?4 жылы К'закстан жазушыла-рыныц 1 к*рылтайында сейлеген сезінде едеби мграны когарц багалап, оган ерекше токтап, жинау, бастыру, зерттеу кезогс кгтірмейтін іс деп білді. Тіпті, 1924 жьіідардьщ езінде-ш;

О^нбор каласында, казак кастарыньщ клубкчда "Кдзак вдоби-..

2

етішн кыскаша тарихы" деген такырыптаги лекциясында, да осы меселеге кеціл белгсн болсгьщ. 1928 кылы Таїлкенттегі Р^азак - кыргыэ агарту институ.тцныч студ^нттевіне і;аза\- еде-биетініч тай - кіііі иен і йде маамтнди баяндамалар шсап, . білімге сусындап дгрген жастардыц "шалін кандырлп.адсбиег

* ''Мїлдьіз". N1. 1937.

£ "ЕчОекші к?чак" газеті. 192^, 19 акпа.;.

йен енердин оларга мел1м емес кыр - сырьи, к*пиясын б1луге жол ашады. Кмргыэ, каракалпак _дебиеттерт1ц еркен-деу1 жвШнде де ой -шк1р айтып отырады.

Ол квне мураларды, жеке акындар шыгармаларын жинагаяда. мынандай жолдарды кайдаланган.

- Кдвактьщ б1раэ жерш аралап, кенвквэ • карияларман ест т. еэ1 жавып алады.

- Ел?эн ест 1 гендер 1н жадында сактаган.

- Б1р"ан сал, - Акан сер1, Балуан Шолак урцактарымен кев-дес1п, б&лаларымен жгвдвсш, б 1раз'деректер алган.

- Жамбылды, Квненд1, Иман Жтеит1, Гааиэд1 кеп тыадаган.

- Э. Диеаевтан кептеген керект1 материалд'-.р алгая.

- 1929 жылдан бастап студенттер арцылы жинастырга”.

- 1929 жылы "Енбеки1 казак” газет1не "Аиык хат" жааып кепшшктщ кемепне сгйенген.

Б*л баяндаулар сныц халык ыурасын жинау^агы кыэметш, есел! енбепн танытса, енд1 61р сала ецбеп сол мураларды бастырып, жарг^лап, ньоихаттауымен де тагылымды.

Цазак едебиеттану гылымында. сонгы кеэде ”баэб1р" вертте-уш1- галымдар басцалардыц прнектеп жинап, бастырганы Со-йынша гана еэ ой - топюылауларын, П1к1рт айтып, "дайын дгниеден” "тау жасап трсе", еэгеси айтпаганда А. Байтурсы-ноа, X.Доем*хамедов, М.вуезов, С. Сейфуллиидер ондай ип 1ст1 еэ колымен аткарып,. азап - бейнетт де, рахат кызыгыа да катар керш, толымды п!К1р айтып отыргац бейнеткор галымдардыц оаык »лп - очегест, сара жолын корсет 1п, са-лып Онн к*й I н Е. Ыемайылав,. Б. Кенжебаев, Ц.Жумалиев-

г^р сатт I лалгаотырск О1ЛД1.

Секен алгаш рет "Жана мектеп"-* журналында Цглмамбет пен Майкет акындардыц айтысын. сондай-ак "Ианкожа жыры" мен ''Жанкожа жайындагы елевдерд1" жариялады. '

1929 жылы "Каца мектеп" журналынын 12 санында Швжен1ц елен1н, бар казака аты жай^ла коймаган Мтс 1 рьл бид1 т ныс-тырып, слын сеэдер1н бастырганда керкемдт ерекшелтне ыэн - магынасына, шыгу тарихына айырыкша кен1л бвлд1.

20 жыддардак басталган гэд1кс1з 1эденуд1н. зейнеттенудщ нэтижес1нде жиналган мол дтниелерд1 30 жылдечдан Састап гылым аукымы; а тартып, казак фольклортану гылымына комацты тлес косты. 1931 жылы "К£эактыч еск1 вдебиет нкскаларын", 193? жылы I. йанстпртлы, в. Мвметкел1н1, * Б. Ыайлыглдарымен 61р1г 1п "бдебиеттану оку киралын", 1933 жылы "Батырлар жы-рынын" б1р1нш1 томын, 1934 жылы Ы. Алтынеариннщ елецдер жи-нагын, 1935 жылы О. Ткрманжановпен б1рлес1п 5-класкд ар-налган "Керкем вдебиет" окулыгын, Акдн сер1 мен Акмолла акын злендер1н1ц жинагын, Ш. Кгдайбердилы аударган "Лайл1-Мэжнтн” дастанык бастырып шыгарды. НепзН зерттеу енбеп 1932 жылы ”Кдзак‘вдебиет!" деген атпен жарык керд1.

Сэкенн1Н осы ецбектер1н топтастырыдуы мен маз! гндарына жене жанр жагынан 1р1ктелу1не гарай б!рнеше арнага йелу орынгу. Себеб1. ол тек таза ауыз вдебиет! глнлер1н гана жинап, зерттеп коймай, жеке дарындардыц» онык 1ш1нде ауы-зек1 ар1 жазба едеби^ет ек1лдер1Н1н де мграларын жинап, ой

- ткжырым жасауын ескеруге ти!сп1э.

* Иана мектеп. 1926, N4.

2 Яана мектеп". 1926, N5-0.

Ек1нш1 тарау. "Секэн- жеке акындар мт расын еНегелеуш!. •• 20 жылдары Секен вдеби мтра тец1репнде пролеткультты-лардыц, трандарина 1м тартып, артык с1лтеген кездер1 де жок „цес. Абай, Сглтанмахмгт туралы тапшылдык ттргысынан кайшы-лыкты nlKipaep дв айтты. Абайды бай - феодал акыны двсв, Олтанмахмгтты глтшыл, алашордашыл акын деп тацбалады. Ауыз вдебиет1 шыгармаларыньщ барлыгын дерлт тстом таптыч ыкпа-лын тарататын мыкты к*Р&л Двп »кты. Жене казан тецкерюше дей1нп "едеОиет н*скалары!шк Oepl де б*рынгы вамандагы елд1 билвп гст0мд1к жгрнзген билвр, байлар табынын тстем санасымвн шиккан жакз солтаптыц к*ралы болган едебиет*'* двгвн и'ымда болды. Шндай тгс1н1ктв болуы - оныц да шалые кадамдар .зсап, кемш1Л1ктерге кол 6eptn, бой илдырганыи кврсвтвд1. 0pi фолъклорга, коне ыурага деген берт, вз1нд1к кеэкдрасыныц калыптасып болмаганын танытады.

Б*л - Свкеннщ жалгыз, жеке дара басыньщ кател1Н вмео вд1. Осы твр1адес кате ттсШ1ктерд1 20-30 жылдардагы вдеби-вттану вкбвктер! мен к^не ы*рага арналган йакалалардан жи1 кездест1руге ©олады. Оныч непэп сыры - квне м*рага деген тапшылдык позиция мен кввкарастардыч, катавдыгынан, TinTl Кател1пнен тер1с ткжырым - ттешктер втек алып кеткен! бтн жацалык емес.

Б1р кеадер1 цролвткупьт шылауында болган Свкен 30 жыл-

* Сейфуллин С. Казак вдебиет1. Кыаылорда. 1932, 6-7беттер.

Сейфуллин С. Идаактыд еск! вдебиет нтокалары. Кыаылор-да. 1931, 3-бет. '

дарга карай елгі райынан кайтып, халык мтрасынын кадірініц

жогары екенін. тгсініп, гылыми тургыдан верттеуге бекінді де

еиірініц соцына дейін оныц камкоршы жанашыры болып етті.

Абайды да алгашкылардын бірі болып таныды.* Ал’Сїлтан-

махмуттын ецбегін багалауда, мурасын танып білуде, ілгеріде

айткан пікірін кейін де евгертпеді.’.

Секеннін мундай квакарасына тан калуга Оолмайды, вйткені

1932 жылы влкелік партия комитетініц алган каулысында

кааактьщ окыган виялылзры мен акын- жаэушылардыц бэр» ала-

шорда катарында болып, ултшылдыкты уагыздады деген тужырым-

ды реті бар болса да, жок болса да соларга таца беру

женінде н; «жау • берген болатын. Кдэак тарихыньщ тапшг дык

тургыдан "аанды" бтрмалануы осыдан врбіген-ді. Болмаса,

1823 жылы А. Байту рсыновтын 60 жылдыгында с ей ле ген сваїнде

Секен . Уйкы баскан к^лын кааактын улт намысын. жыртып,

ултык арын жоктаган патша ваманыкда жалгьс-ак Ахмет еді....

Ахмет казак Ултына жанын аямай кыэметтерш. кылды. Ахмет

Байтурсын улы ултын оын стйетін шын ултшыл. .. Бірак байын,

кедейін айырыай каэакты гана сгйетін адал жтрек тааа

з ’ •

УЛТШЫЛ" • - деп, АХМЄТТІ халкын шексів СГГібіЛГвН, УЛТвНЫД

ар намысы жолында вэ емірін киога дайын тургап "тааа

1 Сейфуллин С. Шыгармалар. 4-том. п., '1962,224-г-эт.

„Налын". 1988, N'4, 38-бет.

^ "Квркем вдебиетГ А. ,1935

Кдзакстан кенес жазушыларынын тгнгыш к*рылта-

йы.х934,12-18 маусым, 110-9ет ^ "Бес арыс" хинагы. А. , 1992, 180-182бе*тер.

”лтшыл" ха" рет1нде жогары багалаган болатын.

Ал, 20 жылдардьц вк1ни1 жартысынан былай карай '•* лтшыл" деген совдIн мэ '-ыагынасын терю. айналдырып алдык. Осыдан барып, казак виялылары "»лтшыл", "алашордашыл", "советш1л", ”тен,квр1сш1л" болыг б0Д1н1п шыга келд1 де б1р-б1рлер1не карсы идеологиялык майдан ашты. Б1р клттьщ бетке кстарлапы-нын осылайша ..Лкке, топка бел1Н1п, езд1-вэ1н1Н кыркысуы Го-лоцекиндерге аса кажет те ед1. Олар енд1 "ктрес" квр1г1н барыниа кыздырып, шиелешст 1 руге тырысып б акты. Ол Ю-ере-кеттер1н1к натижес1а болмаганын бкпнп тавда анык керш отырмыэ.

Осындай саяси наукандардын теке - Т1рес1 ттсында вдебиет майданына «рандай тгскен ага «риактыч жанын штберекке ттйе жазган ак* адал ецбектер1нд*? кездесер осындай 61р уакыт салган сыааттарды суыртпактап шыгарып, дабырайта даурыгу, белпл! б1р тклгалар тв.дрепчде дау ту'ызу. келенке ТТС1РУ, халык квц1л1н суыту сия. гы кел--кс1з П1к1рлер дау-рыкпалы атакка к*мар-'кандар да кеэдест те жатканын жасы-руга болмайды.

"Азаттык такы атты" деп алабиртып, "ерк1н ел С лампа" деп елецдесш, 1 л г»-р 1 кмтылган халкымыэдын талай талантты ..ерзенттер! та|>их сахна..ына шыкты. Алайда адамзат тарихын-дагы ен<.р - 61Л1МН1Н танымдык касиетш кер! шегерш, *лтты 1р1т1п, ж>ртты балшектейт!п таптик квзкарас пен идеология-лик т»с1Н1к белен, алып, оц сокпактан шыгарып ж1берген1 б г г 1н айдай акикат. А. Байт»рсынов, М. Дудатов, М. Ягмабаеа сынд<^ казактин аймацдай асылдарынын, тагдырлары сол ттстагы казак зт.лылари туралы тктас »гым - ттжцрым Сола алмайтын-

дыгын мойындатады. мйшылыкты ем1р соклагы тенкер1ст1ч алгашкы кезеч1нде Свкенд! коммунист1к идеяныц гуманист 1к буына бой алдырып, мвдениетт1ц улттык сипатынан гер1 жалпы адамзаттын;. таптыц, интернационалист!к мтддес1не.ойыскан-дардыч алдынгы лвпндв Солганы тагы шындык- Свкеннщ вр жанрда жазган пыгармаларынан сонын !г!н гэрт отырамыэ.

"Касаймыэ жаца дгниеГ' деп алабетен алабкрткдн Свкен замена агымыныц б!раз сырын ггып, бглталакка салыи та кврд1. Сол тш1" твнкерю жолчна б!рге шыкдандардан таяц жеп, сары-уайымга тгскен кез1 де аз емес-т1. Кргамнан тыс жасау мтмк1н емест!г 1н кврген сон асыл мтрамыздын жокшусы, глкег !.-1сихатча: зысы болуды вз1н!н аэаматтык. галымдык парыг^ са-науыныц 01р сыры осылан.

Коммуниста партияныч Селсенд1 мгшес< гана емес, республика жетекш!лер1н!н б 1 р 1 болгандык,тан сол кезде етек жайып келе жаткан маркхспк-ленинд к тагт..; тгсткпен »лт мгддес1н кэксеген вм^ршец ойларымен оэа шауып, кез1нде РКП( б)нын алдын орап кете жаэдаган "Алаш" партиясы вк1лдер!не Свкен кекей1н-? зерредей кыжыл болмады деп врек-«Ьге болмайды, Кд-ай болганда да ол саяги "бакталастарын" К»птай кетуден бойын аулак салдь. Сондыктан кеке-дара П1к1рлеры есте т*та отырып, Свкенн1к тарихта е^ы калган акьшдардын мтрасын зерттеу, б°стыру еч0епн1ч мен - м^гына-сына назар а: 'аргьа .бзал. Тапшылдык кезчарастын шалыгы мгнда да кездесед!. Б1рак тттплн1ч шалкуы тгзу екен1н ачгармаска болмаГ.ды.

■Эуел1 жеко акындар мграсын жиггп, 0ейнет1 мол жинак шыгарушылык м^шыгимвн таныстыр"ак> Сб;сен кайраткерл)Г1Н1Н

- 17 -

бір кдоы наркьрай корінуї мгмкін.

" И&аактыд ескі оглбиет н»^калары" де.вн юг'акта Бкцар, Балкы Зазар, Шор' інбай, Доскожа, Сїйінєі'\й. Шэн«, Балта, Квк.л1рбай, Шапак. Тїбвк, Орьшбай, Серіелі, Тогжан, бвт, ЯымОыл, Малкот "виїллі ныр дглдгддерініц влввдорін, айтис.арші бастирып шыгарды. Кейбіреулерініц выармалары алгаш рэт осы динак аркылы баспа ботін корді.

ЗО шлдари гшін ііакенніц осы дипакты жариялауы їла бір сонылш^, батылдьп'ы бар яацалыц болумен катар, кегшіліктіц' каяетіпе глрап, практикалык 8зрулікті етегені даусиз..

Согсен: "Бїл яинактагы ескі одебиет совдерініц пікірлері-ецбекші тап максатына терю келетін пікірлер. Ол лайды окупилар осінен шгармаун тшс"* - доп ескерту жасай-ды. БтлаП айтуга о/ оріксіз барган. Шортанбайды, Кенесары конысииаи ауі^нда Доскояа аіайткан елоцін, иешзсо Бгкар бабамыздын орыс патиасыныд тгбіяде озімізді багынды-рчп, шрайлы жерімізді, суымызды, ата конысымыэды біртіндеп а^атынин, отарлау саясатыи ныктап ягргізетіїип болжап, сактандыр'п Абылай ханга айтісан ащы одечдеріп ондіріп отырг^лдыктан, Свкен ю басыида отыргандардыц, сол кеэдеп "кырагы коз" сыншылардыц тчшакты шыгармай крю,, кгзеп кырчгылык керсету врвкмгтврінвн чауіптонгв««і шва

К0лтірмейді. "Тапшылдыгыв" бадырайта кврсслп, "іргесін бермеуге** нивттвніп отырып, ааыан ыдгайына кайта келетін "квшегі" сездерді окушыларга жеткізу кажет болганын ацгго-

1 Сейфуллия С. Кдз'чтык еск едебиетг н»скалары. Кызылорда 1931, 3-бет. • • •• с

;.ау ебест'ж болар ед1. Ыкндай ерекеттер кей1иП кевде.- "оОъ-ективт! насихахИ-танылган Солатын. Сондыктан елг! нцыидар-дын аттары тгг!л1, шыгармаларын атагандарды к»Ш кевого дей1н к(налап келггч1м18 ет1р1к емес.

Доскожаныц елещн жар'<ялаганы тш1н Секенд1 дв талгампаз-дык кврсете б!лмвд1, саяси киг^гылык • такыта алмади доп ай птадык. Оларды "*лтшыл", "кертартпа", "еткенд! квксе'’ш1И акындар дет айып тагып, колдан коцырау байлап, вдаОн-вт 1 м|8д 1 ц тарихынан ысырып, б1раа ш адастык-та. Лсындай аумалы-текпел1 в ^анды ескерер болсак, Сокеннщ 30 кылда-ру-а(; улкек 1стщ батыл иастауиысы болганына ке81м1э «-тедь

Секен осы жинагында Бгкар жыраудыц творчествосына мол орын берщ, оныц тек акын - жыр-у гана емес, ее т»сь'чда глкен-тлке^меселелерге араласып отырган 1р1 мемлекет кай-раткер1, Абылай ханнын, данагей акылшысы, табанды сер1п, халык,тын, камфоры боде лнын акгартады жене *л ауэындагы ацыа-дардьЧ кисындйсын Б»карга яанастыра отырып, даналыгы мен тапкырлыгы, глкен ой, толымды П1к1р1 бар севдер1н!ц Кврке|-Д|к касиет!и кыга таниды. . - . ■

Б<карды щетке,какпай еэ1мен тец дережедо *стап, мен хан-мын, м>эке дара ал Силеуш1м1н деп бет каратпай, кеМрек кер-мей аь;ылга сал.ып, парасаттылык таныта, к эй ретте сеэ1не К* лак асып отырган Абылайдын б1лг1шт1г1, акылдылыгы оныц тчлгасын Т1ПТ1 1р1ленд»ре ттседк Сонымен катар Бткардыц гХАк?а ыклал к&еайтын би болганын айгактайды да. Теле бидиу "Елг>? бнЛ к*т *?мес, би к<т" деген аталы сезш растайды.

Абылайды арнайы сеа етш ток,талмаганымен, Бккардык оган

puan айтгін бір топ елендерін, ел аузындагы ацыздарды, ецгімелерді ендіру аркылы да А^ылай у\нньщ халкымыэдыц та-рихындагы ірі цайраткер тїлга болганын. ангартады. йанв Б*к;ар жыраудыц всиет- накдлдарын. философиялык толгауларын дариялау аркылы вэ' айта алмаган ойларды, пікірлерді жана-малап еткізсв, Абылай сынды ьшылекет кайраткеріи вл есічен иыгармаудыц да айласын тапты. Сынай отырып насихаттаудыц бір парасы Саквнніц. "Квкшэтау" поэмасында анык ангартатьшьш всіміаден шыгармайык. Сэкен - вз халкынын намысы мен ари жогары, терезесі твн Оолуын каяаган, сол жолда енбек еткен цалакгер. >

Сондай-ак, бкл жинакта ШортанОай иыгармалары кенес аама-нында алгаа рет топтастырыла жариялануыньщ басы болды.

Осы жинакка енген мтраларды Сакен жариялаганда окырманга ' тїсінікті болу максатын кеэдеп, вр бір акынныц влвндерінін. айтыстарынын тїп-твркініне, чпыру темне, айтылган жер-лерінедейін навар аударып, баяндап Оеріп, сапасына да катты кеніл Селеді.

Свкеннін 6їл ;.инагы - ауызек1 вдебивт вкілдерініц шыгар-ыаларыньщ баоын бірікті^іп, к*Р&стырылган алгашкы лшак бо-луымен айрыкша к*нды. бдебиетіміздщ взіндік ерекшвлігін танытатын дарындардыц шыгармаларын хронологиялык жгЙемен орН£.лас/ыру, гылыми тгсіндірме беріп отыру машыгымен казак эдебивттану гылымыньщ ацызына вгілген алгашкы двнніц бірі.

Саквннін вэ халкына сінірер ецбегі вр саладан, тJпт 1 жи-наушы, баотыруышы ретіндегі бейнеткррлыгынын взі айрыкша ата/га лайык. Ойткені, емірдегі сал - серіліп внер сала-сындагы махнагшылдыгымен ажарлана ттскенін кврмеске болма.л-

- гЬ -

ды. Осы едбекшілдікті. Сэкен кааба едеОиет екілдерінщ шыгармаларын насихаттау, верттеу Оагнтыняв коюдандырып те-реедете ттскен.

"Керкем вдебиет" деген окудык (в.Турманкановпен Сірлеоіп жаэган - Ы. Б.) казак; окырманда^ына Султанмахмттпеп

бірге казан тецкерісіне дейін бірнеие лннак иариялап, кааак едебиетіне сїбелі глес коскан белгілі да^ындар яайында кед ой толгайды. Бул едбек казак вдебиет іиіц тарихында бо..ган дарындарды педагогикалык тургыдан таныстырушы к*рал болуы-мен С.рге, Свквнгщ кайшылыкты пікірлерін тиянактап, квркемдік куатын в/чл сипаттауы тургысынан да айрыкша нааар аударуды талап ететін дїни-*. ' " •

Абай, І.марднц пыгармалары, тіліт.б. ервкшеліктері

* О

жогары багаланады. вдебиетімівге црсдан тлестері орынды,

о

устамды пікірлермен нацтыланады.

"Керкем вдебиетте" Абай, Султатаахшт, Гуыар аттарына кей туста "ескілікті кексейді", "удтачлдакты кырлайды" деген сиякты свз косактап, олардьщ "саяои олкылыктарьш" тілге тиек етуі - сол тустагы " солакай саясатшылардыц" сокпагына тгсе отырып аталган акын; ірди халыкка кед і ре к кг лаг дар ету, олардьщ мурасьінан кейінгі урпак квв казып, ыак*рыы цаімау максатын ойлагандык деп Оілгеніміз абаал. Біздін, 6ул ойы-лызды "...lL-йдаоы болатыи вткендеп вдебиет иа-терлері. керкем сеэдщ кврнекті иеб<? усталары, классиктерімів -Абай, Акмолла, Кдрашу^ы Омар. Itemhrp Жгсіп, . Торайгырулы Султанмахмут, тагы баскалар”* - деген вэ тужырымдары да

і "Керкем е^ебиет". А., 1135,580-биТ.

растаМы. Свкеннен калган мол гылыми мтраларды актарып

іастьірганда, окулыкка кіргвн акындар гана вмес, казак'

едебиетінщ еріден жеткен алыптары - Б*цар, ШортанОай,

Доскожа, Бйлкы Бавар, СгйінОай, Швжв, Ж^мбыл, Ц. лмамбет,

Ыайкет т.б. акындар жырлары мен А^ан сері, Ы.Алтынсарйн,

Бір ан сал, Акмолли, Шзкврім шыгармао. лыктары туралы

пікірлер де нак осы сыкайды танытады. Кдзак едебиетінщ

асыл ттлгаларын кейінпі ірпакка таныстырып, енегелеу жолына

кеп кто жтмсаганнч карсетеді. Жэн келешекте кавактын жаэба . * ! эд биетініч тарихын жасаудын алдын - ала жасалган барлауы

болып та :ерінеді. вйткені ол кевде мек зп окулыгын бірден

едебиет тарихьп.а айналдиіип жіберу максаты елі ктн

тертібіне койыла коймаган болатын.

Сондай-ак ^'Оырайдыц, Акан сорінін, Акмолланын влевдег'Н,

Шзкарімнід "Лайлі-І^лнгн" дастанын ім»ке - х’ке жияак етіп,

алгы саз жаэып, халыкка тсынган да Сэкен. Бтлардыц кай-*ай-

ськ.л болмасын вздеріне тэн ерекИіЛіктері бар казактын жазба

едебиетініч ірі екілдері. Оларды мектеп окушыларына емес,

калын окушыга арнагандыктан "бвзбіреулерліН талап тастама-

уы" гаін алгы со1 жазудч айрыкпа каже1, тапты. ІМде

тгсіндірз баяндап, квйде кыска кайыруьшыц сыры - вн іпаїз

г»лгасыньщ саяси ттргыдан "ктрделілігіне" де байлан^сты

ЄДі.

9сіресе, Сакеннін А.^олланы тануга коскан тлесі зор "Акмолла - каз~к адебиет тарихыгчн да, • татар вдебие" тарн-х>'чан да зор орын ал га тиіс акын екені рас"*- Дьп

* Акмолла. Олендер жинагы. А.,1935, 7-бет.

>лт едебиеттер1не ортак К< былые екен1н алгав айтты. Кдзак «дебиет1нен де лайыкты орын бер»п, шыгармалары»’ жинап, зерттеу кпект1г1не баса навар аударды. Акмолла сиякты удкен ацынныц Ж едебиет1не олжа саларын ерте ойлас-тырган да ед1.

Секеннщ Ак,молла жайлы айткан ;омакты ойлары бгпнде де *0..^ жтзеге асып болды деу киын. Рас, ол бастаган эны бастама 1лг р1лей берепндепне ктмвн жок. Оган Б. Квнжеба-ввтщ баспылыгымен, У.Кдлижановтьщ арнайы диссертация коргауы, шыгармал^рын жариялауы, Б. Ыскдковтын, верттеу арна-сь'"а тартп, насихатта/ы, д. Дербюалиншн ыацала жавуы куантарлык К*былые болганымен каэак едебиеттану гылымына а^дык етед1.

Шекер1м аударган "Лейд1-Ив*нгндГ' Оастыруы да клкен гж-вапылыкпен аталуы тию. "Дастанды казакшага аударган белпл1 акын Швкер1м К,»дайбердн лы" ^ - деп ашык жазуы, Швквр1мн1ц атын жар сала атап теуокелге Р руы - сол кезен, тш1н чезс1в ерлшпен пара-пар ед1.

Свйт1п, Секен кдзак; акындарыныц шрасын тануга еэ1н1ц вор '1лес1н косып кана кой май, адебиет тарихын жасауга Кажетт1 ютердщ тлпс1н до керсетт1. Кд^ак едебиеттану "ылымыныц ацызына вшмшц двн ект1, ввект! арнаны мензедь Уш1нш1 т~оау. "Секен - казак ауыз едеОиет.н верттеупи".

Секен Сейфуллиннщ гылыми екбектер1Н1ч 1 ш1 ндег 1 гана

1 ’Лайл1-Мажнгни дастаны. К»растырушы Сейфоллаглы Секен. А. . 1935.

эмес, бткіл казак едсОиеттану гьш индагы вресі Оиік эцОсК - "Казак едебиеті" атты окулык-:;>естоматиясы вдеби-ЗТІМІЗДІЦ тарихын зерттру жвкг іе Ахмет Чайтурсыновтыц *,

9 в ■ , . .

М. Эуэзо. тын \ X. Г^смухамедовтыц * екбектерівіц .lain ала

жааы тан кг.делі ецбек. Эдебиеттщ тарихын, оиыц калыптв-ып'

даму кезеедерін тарихка байланыстырь кдрастыру, 1 едебиеттіЧ

халыкт!.; сипатын ашып керсетуде еа кеаінде ерекие кывмет

аткарды, практикалык меніде зор болды.

Сонымен катар мынанАай тарихи шындыкты есте ткткан орыя-

ды. Бул кітаптард..ц, ецбектердщ Jepi де "алаиордашылдарт

дыц" каламынан шыккандыктан гылыми- практикалык мені нел

горі "саяси* жагына назар кеп аударылып, мектоп пен

• * л • .

журтшылыктаи тасалап устаганымыэ купил емес. Ыеселен Ы. Эуэ-

80ВТЩ "Эдебиет тарихы" 1927 жылы басылып, енді таратылайын •

деп турганда бьрлык тиражы ттгелдей ертелінді. Окуиыга жь-v-

пей калды, пактикалык ко.пануда болмады. Сондыктан Секеннщ "Кдзак •едебиеті" кейінп урпакка едебиет тари ыя тапшылдыкпен ттсіндерген бірден-бір екбек болды.

"КэсЖ едебиеті" ецбепнін летістігі, КЄМ1СТ1ГП КУНДЫ-

1ыгы женінте М. Колдыбайглы \ В. Квнявба J 5, Н.Смк;і-

f. ' ' '

нова,

■* Байтурсынов А. Эдебкет таныткыш. 1926.

2 Эуээов 11. Эдебиет тар».хы. 1927.

3 Досмтхамедов X. кдэак халык едебиеті. 1928.

Сейфуллин С. Казак едебиеті.КЫ31лорда. 1932

5 Кенжебаев Б. "Эдебиет майданы”. 1933, N6-9

а

Эдеби мура яви* оны зерттеу. А., 1961, 81-бет.

4

- 24 -

12 9 4

0. Ыккднов, Т. Кб Лиев, . М. Габдуллин, 0. Кирабаев ,т. £

галымдар макалаларьшда. верттеулерінде ой пікірл р айтылдь

Халкымыэдьщ тарихьіна волу хасап, елдіц туриысы, басынг

еткергэн деуірдері, ковш-цонып жгргеи жерлері, кесібі, вк

руашылыгы, батирлары» бнлері, діні, тіл енері, едебиеті

т. б. туралы ез ойлар"н ортага салып, гылыми цорытынды жас'г

уы - Свкен ецбегініц метод икагік >тымды жагы. Єйткєні. <

деуірдщ тарихи-елеуметтік жагдайын білмей, кено еде(

мтрамыр^ын сыр-сипатын ттсіну онай шаруа емес.

Нурлымыэдыц білім дережесі, талгам-таразысы, -^дебиеттаї

гЬлыми, сыны всіп, казак халкынын тарихы кайта хааыльн

жаца, тыц дгниелерлен, сокы маглтматтармен толыктырьш

жаткднын ескерер болсак. Секенніц кейбір ойлары, т»хырымд!

ры тстірттеу керіиуі гахап емес. Бірак, бкл ецбект

30-хылдарда жааылганын впкдшан еоте «етап, ва кеві їш

аткарган кнаметіне орай багалагаа абаал. Єйткєні. осы ецбі

* ЗО жылдардагы казак едебиеттану гылымьшыц шыккан децгей

Л

Ыуканов С- Кдзак едебиетінде жана чра /Сейфуллйн , 6-ТОМ, А. , 1864. і

2 Какішев Т. Халык казынасы. /Сейфуллин С. 6 том, А. ,-10і Кеківев Т. С.Сейфуллин. "Сенщ стйі..ті жааушьщ" серияі

‘ А. . 1989.

Какіш^в Т. Секен Сейфуллин. Жинакта: Казак фольклорист касы. А. , 1972.

3

•• Рабдуллин К. Тыцнан тїскєн хол. "Кааак едебиеті". їді 29 кантар.

4 Кирабаев С. Секен Сейфуллин. А. , 1974, 413-414 бетте

- 25 -

Д'ре.тлсін энгэртады. 1

Автор хал- ч;тьг тарихына вту жасаганда еаінв дейіягі «•гртте^ші ралнмдар: Левшин, Бад^ов, Потвнин, Бартольд,, Д'

заев, Ш*к-?рім, Тынышпайулынын енбектврін жене гаэеттердв ларияланган материалдарды орынды пвйдалавыя, ой-таразысына салып, еэ елегінен еткізіп отырады. Ойын двлелдеу нацтылай тїсу їшін ауыэ едебиеті улгіхлріне, батырлар жЫрьгаа, жеке *>кындар туынднларына арка сгйеЯді. олардан накты мыса' ;ар Кгл'іреді. Халкымыэдыц тарихы иаэылып, бір іаге, Сір жтйеге тїсіп Солмаранг іь;тан, Секен осы твсілді басшылыкка алып, халык твсфч^ствосынан алиг .тамаудач глгісін керретеди

Окулыь; - хрестоматиянын коо міндетті ардалауын, есіресе

• і

егб^.іі Сілім жолына тгсу ушін кет тарихка шолу ^асауыл С. М^квнов, ’ Габдуллин <}иякты ірі галымдар басы артык; нерсе деп сзнамаган.

«втор чуыэ адебиетін глкен екі бвлімге бвліп ц^растыра-ды. Бірінші боЛіміне: 1/Ертбктер, ~/Салт елец жырлари,

о''Ескіліктєп дін салтынан туган елец жырлар, 4/Ыа. туралы, "кадірлі” лануарлар туралы вцгіме,’ елец куй, жырлар, б/Жас-тык, ойын, кїлкі елец - такдактары, 6/Билер свадері трріаді ауыэ едеСигТінін турлерін ецгізеді. Екінші бвлімін Батыр-л&р «ырлары мс і 'ертед-гі жырлы енгімелердіц (лиро-гшостыЮ шьігу тарихына, керкемдік врзкшелегінв дырдьщ .(урылысын э-рттеуге арнайды.

Халын; ауыэ едебиетічіц негізгі тігрлерін сала - салага беліп, оныч ішкі ь^екшелекгеріне карай тагы да усак _ »--ац тур.П’їрг'ь, уанрларга саралап. тар’-актап, жіліктеїі, ербіріні" -гсіидік “гСіїгтт-ріН' токгалып, тїйгєн Оа»лаулы ткірін ай-

тып, ой корытындылаи отырады.

Оныц осылай ауьге вдеСиетінін ттрлерін ішкі ерек-шеліктеріне, мазмундарьша, орындалу ретіне, такырыптарыне царай Ов.-У принципі, жіктеп саралауы - • ээ1рг1 гияымга жаі «мес. Тіпті цайбі^ енімді салалары Секен квалификаг’ясына» бастау алганын да керемів.

Секен не н бурын ч;авак ауыэ едеоиетіи классификация жа-оаган улцен галыыдарымыг М. Эуэзов пен X. Доем»х-медов оола-тын. Мухтар 1927 жылгы "Эдебиет тарихы" атты ^верттеу ецбепиде ауыа едебиеті ніч жаирлык турлерін былай жіктеген еді. ' Сыршылдык салт елендері (е : салтындагы вер елввдер; *:.к,тау, еотірту, кошт асу, квцілайту), дінмеч байлаиысты влендер (ислам дініне байлаиысты елввдер - жарамазан, бата ■зру. єскі дінге бай; нысты елевдвр - наурыг, баксы;. цыз оату їстіндегі салт едецде, (жар-жар. коитасу-танысу, бет аиар), батырлар ецгімесі, ел поэмалары, тарихи влецдер, ер-теп, айтыс егэндвр, Оилер айтысы, кет інші белімі - зар гаман ацындары. Ал X. Досмкхамедов 192« жылгы "Кдаактын, халык едебиеті" очеркінде ауыа едебиетініч жанрльїц турлерік 46

беледі. Олар: эпос (жыр), ертенлер, макал-мателдер,

жумбактар, ырым сеадері, жачылтпаш, вавьім-сенім, жыл санау, демнологиялык ецтімелер, космогниялык ечпмелер, т»с жору, эйындар, впеаналар, шежіре, лиро-_пос, айтыс, мактау

еле.уіері, жоічтау елечлвр, жылау-сыктау влечдер, квчіл айту, жубату елечдвр'. мыекыл, кекесін елечдер, билік сезі, бата,

. *

алгыс,■каргые, кулкі, кечілдесу евві, єзіл, угіт алеч. бол-лал элеч, всие? елеч. вмірбаян, бєсік жыры, уйлену- салт харлары, жігіт елеч, коштасу алечі. карісу елеч, селем

елен, аруакпен сейлесу, емдеу макса^ндагы елевдер, еті'рік елец, ларамазай, днш вдеттен влввдер, кдасса.

М. Эуззовтщ ецбегі ауыэ в^ебиетін . «анрлы” ттрлерге жіктеудегі алраш.а твжірибе, талап, ть^га тгсгчн ттрвн іспеттво болгандыктан ірілеп бвлуїмен ерекшельлрв. X. Досмїхамедовтін эцбе”і мол камтып, yсактап болуімен кеэге тїседі.. Кезінде 6їл вкі едбек те ткрпайы сынга їеш; ады. Екі *лы галымныц сондагы айткан тшкыр ойларынаи да кашканымыэ ккпия емес. Ал Свквп - екбегініч окулык ері хростомг.гияныд кїгін аркалайтынын иаксат tvтип, гылымп, педегогнкалык жагына баса навар аударады. Жэне вр канрдыц "таппылдугыяа" літі Кенія бвліп отыргандыгынен взгешеленеді.

30 жылд'ары Сэкен тстанган принципке карагпда, Отпнп зерттеудщ озык методологияснмея карулангаи фольклорист . галымдарымыз типоло,'’шлык салыстырмг одіст^ Оасшлыкка ала отырып, . ауы вдебиетін й*/теу, яанрларга болу, ерек-шеліктерін айкьшдау, генезисіи, к*рьиысын,, варианттарын г шктау, т. б. салада коп ілгері кетіп, каналыктарга кол жоткізіп отыр. Бгган кррап, Свкен аЯткаи пікірлзр, чстанггп 0діс-тесі..дер мглдег иадызын жойгап екэа дотчп полащ oft sy-мау керек. Населен, ауыз едебиотініц кзіі тгріп болмасьг»

ТЖСерГеИ КЄЗДЄ ХаЛПКТиЦ Т РИХЬШЭГ!, 7КрИЫС-Т 1 РПІД.1 Г1 КОи,

на м-сенігімен, ''злт-санасымен,. вдвт-г'pmweir-тшт:з бшіла-

’ і

иыстырып, одан елдщ а"чан-мтгн»нык. тнньістт.рпілігіиіц папайи керіиісін тауып, гылымп дїрус коритыг/дилар глсап огы-руьі-бї"ін дс мацмзды. ‘ ■

Вір ЄК1НІИТІСІ - ертегілерді немесо ауыз эдобиегчиц 9зге тгрлерін тап1. .к ’пргыьан карап, бкл ruiciptu едбектіц

ен бойында кайта-кайта ескертіп зтыратындыгы. Осы таптык квзцарас агтордын езініц де кесілуіне ырык бере бермегені. ойын тксаганы кевге *рьіп-ак тирады.

Меселен, салт елец йырларын. баты[ьар жырларын царас-тырганда "тырнак асхынан кір їздегендей” таптык тенейдіктерді квп ів^естіреді. Сондай -ак біиер сеидерін ,тглдаганда олагга жогары бага бере отыра, кстем таптыц кїзєтшісі, олар сездерінін кебін сол устем‘таптыц тілегіне орай айткан дегён бір жакты корытынды жасап, онык т^кырыбы-на, .мзні.не, тербиелік сипатына, керкемдігіне, кирылысына. ешпес халыктык, мура ёке'Чне, теуевдей коймайтындыгы ссн-дыктан. • • . •

Ол "Казак одвбиеті" кітабініц екінші балімін "Ертедегі дырлы ецгімелер, яки ногайлы лвуїрінен калган ьдебиет нкскалары” деп атап, буд белімге батьплар жырлары мен жырлы ецгімелерді кіргізеді. Батырларды зкеке-жеке тексереді. "Едігв", "Кроыланды", "'Ер Таргын", Ер Сайын", "Нарік улы Шора батыр", "Кдмбар", "Алпамыс багыр", лиро-эпостык жыр-ларданиКрэы Кврпеш-Баян сулу", "К*т Кібек" секілді жырлар-дын, май.мундарьш бір шаиа баяндап, халык арасына таралуи, басты каЬармандарыныц тарихна катыеы, кейМрпиц езге ха-лыктар адебйетінде кевдесетіні. варианттарыныц ыолдыгы, врбір ,‘щрдын курылысы, керкемдік ерекшелігі, кепцабаттылыгы (полистадиялылыгы"), т. б. кдсиеттеріне врекше навар аудара-ды, ‘ез’їне 'дейін айтылган пікірлермен кейде келісе, кейде теч'аса’отырып,-взінін шеиімді, кесімді пікірін айтады, ойын

«ннактап ко'ртындыяап отырады. .

к . . .

Бкл жырлардыН‘б1Р*азынНогайлы деуїріне карай икемдей бе-

ретіні де бар. Оси ойына келіспеупілердін Д9 болатынын ескері п, казак болтан рулардын бурын Ногайлы Солгандыгыи далелдеу у він тарюсты сейлепп, соган нек артады. Явне 6ул хырларды кезпіде Ногайлы вакаяын бастарынан откізген ваге халыктар да ваіміадіц туындыыьв два иемдешп. Сауыр баса а()тударына тарихм негів бар екенін орынды ескертіп отырады.

Ногайлы зама«ьшд£ жасары де.п тапкдн батырлардын кдзак едебиетіндегі тллдерщ ваге, турік елдеріндегі нускалармен врдайым салыстыра отырып карастырады. Булай эерттеу твоілі врбір жырдыц кеце скпатын. квркеидіпн, соны озгерісгеріп, содгы коспалардыц сырын аЯкындауг'а мол мумкінвілік бергенін кереміз. ’ .

"Алпамыс батыр” жырын верт.тегенде казак, взбек, турікивн аускаларын салыстыра отыррп, уксастицтары иеи еэге-веліктеріне токталады. Осыла!) казак элосын ногай эпосыиеп салыстыра карастыру, зерттеу кервк дегед внімді концепцияяы *у зеге асырган Сакеп Солды. Сондыктан казак вдебиеттану гылымында типологиялык салыстырме^ эерттеу .тесіліне айрыква

ден койгандыгы вдебиеттанудыц екбір внімді- арйасші , в •

керсетті. 0

Яырлардыц курылысы явніндеп туйшдеулері де £\са- мациз-ды. Ойткені, каЭ-кай яыр болмасыи- алгавкн дускасын ва уакитта сактаиай. турлі ааманнын, ар- доуірдіц кдли-іуіли« окигаларын косип огип, озгерюко усырап отыратындыгин гылы-ми пег їзда дурас корсете білді.

Свкенніц буд енбеп кайсибір кем-кетіг»не карамап. казок фольклористикасшшн нєгізінє каланган конакти, гшшми врос і бит эерттеу, окулиь;-хрестоматия болгандыгин еа уакытта ес-

- зо -

тен шыгррмау ке ре к. Бул ешкашан меню, кунын sofiuaftTt кгрделі ецбек болып кала Середі. Од осы ецбепмен кааг фольклортану гылымыньщ таднхьшан еаівдік орыи олады.

Корытынды. Секен 20 яылдардыц екінші картысы мен 30 еш дары хаяыктык рухани байлыгы.болып саналатын ауыа рдебі етініц ел арасынан киналып, Оаспа кта-інде халик^а белги болуына, оларды в.ерттеп багалауга.езіндік вор тлес цосп Алгашкылардыц цатарында рлардьщ. пыпу. пег is 1 не, гшке ак^л дардьщ выгарыаларынын іущір-цасиетін. хвлыктш; сипатш коркемдік олеміл, т.б. танытуг.а кулаш.урып,. ой-пікірп

• • * о , . * ■ '

кеэ-'Кпрасын білдірді. . ’

Бул мураларды, есіресе, ауыз ©дебнетініц гшкелегс

тгрлерін тексерген уакытта елдіц ілгоріден тле яатцг

грдістерімен, тарихыыен байланыстыра, сабшугастыра царау;

дурыс деп білді иене eat солай етті де. • ,

1931 жылгы "Кдэактын ескі едобиет пускрларьГ.деп отали

тын *шнагы-б1р топ акындардыц шгарыаларын алгаа паснхаттг

уымен ері олардыц мураларшшц басіш цурап, топтастирш

біріктіргендігімен д& кіундіі. * • • '•

Ал, 1934-35 «ыдцары Абай, Султаныахшт. Гу иарлар;

окулык енбегіие едгігіп, творчестволарын сеэ етсе, Ак*

О ’ .

сері, Акмолла*, ЫбыраП сынды акындардыц иытариаларын ояг£

рет «еке-яеке хшгак втіп, алгы сезін вавьп, еиірлорі. rypaJ

• # * •*.*** бірквдьру мелімет б.ердіу Шакеріи аударыасъш халыкка тапіл

Ш • ■ ' ' ‘ ,

Бул ©р.екеттерг.е Секенді итермелегеи басты себеп - олаї дыц мгр.аларыныц халыктын рухани баПлыгшт айнадатыныи ct тустарда-ак яете у run, касиеттеріп глзбай таиыгандыгиш

едь 6рк,айсысытуралы врвл! ойлар айтып, могары багалаутв тырыеты. Кейб1р1и калган айтылган есектврден аравалауга а* салысып, халык;тыц игшпнв айналдыруга отрындык Оояди, Адалдыктын, вд1лдистыц а* жолын кврсепп', оларды грлаа багалай б!луге улг1 болды. Лан» ауыз лдвбнепн, акыпдар мурасы» лалан наснхаттауаы ганэ емес, эоманыныц 1р! фоль-клоршысы, едэбиетт оергтоуи! галым да болды. "Дрзад одебн-

0Т1” аТТЫ 9ЦбеГ1 - МОЛ ©ДОбИ ГЛПЛврД» ИркТЫГаН СОЛ 1СОЭДЭГ1

еоусаедеи сапарлыц кгрдел1 оцбектордщ савптилдз 7»р.

Секем вдебяет1М1э;1 дау1рге Солу го, глярыаз ;*ораЯ кпгго-уге талаптенды дегэяде, оэ кез» гп1н тич ойлар, Ч»иди П1к)рлер, байсалди гшшни яог1а1 бар уугшркэдзр гасйдн доу дурыс. . '

Оныц фольклора, одобиот тарихниа цат^сты !рЛ-1',аЛ едбап болмасыя оэ кео1 ушз улкои практнкадык 1уш»эт аткарумэя катар, кавац едеСяеттану гыдымодьщ туъш, г/шлтасуына к,оскан баг ас и зор гхос! доп далтактамаЯ аПтуга тлюпю. Ол оцбоктер1 Сэкеншц галыи, аерттоуа!, фодышзрш еквтн та-пытты.

Диасортацияныц цорытындысында Соканшц галымдыгы гяШндег! гылыми туаырымымыз ттйшделдь

Диссертацияиык такыгыбы бойыниа жариялаягап енбектер.

1. Секен - фольклоршы. Казак вдвбивт1 тарихыныц езекп мэселе/вр! (жинак). Алматы, 1993.

2. Акандай асылды ардак тттквн - Сэкен вД1.

- 32 -

Гылыыи теэистер жинагы. Какветау. 1993.

3. Свквн - едвбн мира кдшфры. врквк. 1932, 24 кдо&н.

4. бвкен - асылдарды енегелеупі. Ашаты Ацвамы, 1992,

1 желтоксав. .

6. Сагым .кайлагам оана. Хас алая. 1992, 16 желтокран.

' РЕЗЮМЕ

Данная диссертация представлена на соискание учетной степени кандидата филологических наук. Тема диссертаций "С.Сейфиллиь - иеследогатель истории литературы".

В работе показан многосторонний вКлад С .Се Яруллина в раа-ентии казахского литературоведения /как собирателя, издателя, исследователя литературы ифольклора/.

С научных позиция определил значение творчества С.Сейфуллина для совремеїшого казахского литературоведения.

'Гаорчестзо СаКзна Сейфуллина достаточно много изучалось, но ость л :ш ресенные проблемы.Сн известен «ак поэт, но к. исуча-нип его творчества как фольклориста, как известного литературоведа мало Кто обращался.

Тема диссертационного исследования являлось изучение творчества С.Сейфуллина к собирателя, издателя и исследователя лучших образцов казахского фольклора.

Научная новизна заключается в изучении литературного. наследия С.Сейруллина отображается его своеобразный стиль, подразделение на жанры, к&ких он поддерживался принципов в изучении-устного народного творчества.

Основная цель диссертанта - дать оценку научным статьям С.Сейфуллина, показать значение его трудов для просвепрния казахскою народа, определить положительные и отрицательные стороны его творчества.

Научная концепция С.Сейфуллина имеет важное значение в современном литературоведении.Диссертация состоит из введення трох глаз, заключена* и списка пользуемой лктературн.

SUMUBT .

*hla dissertation la preaeuted for getting a Mlimtlflo degree of * Candidate of Selene* / Xbllologr /

The these of dissertation la ■ В.8«уЛ111іі - a research nan on hlat&ry of literature *. ‘

Tbla work jdeals «1th S.Sayfullln'a contribution to th* da7a -lopneut of Kaaakb literature /ha «as a collector,publisher and researcher of literature and folklore /.

She liiportaaoe of S.SeyfUllln's activity la deteralnad la tbla paper, from ao lentifЗо point of тім. .

Seyfullln’a aotlrlty baa bam enetlned mueb but at 111 tbar* raaaln aoaa ргоЪЗ.яаа unsolved.He la knoea «а a poet and tbar* are few people «bo examined bla folklore researchea.

The ala of tbla dissertation la to prenact S.Seyfullln aa • eollectortpubllabe? and research man of beat patterns of g»a«vh folklore.

A new approach to Seyfullln's style, refleet Ion of Seyfullln'a understanding of folklore la presented In tbla paper.

The aala goal of tbla research paper la to appreciate the Importance of Seyfullln’a aelentlflo, artloles,to determine all poaltlva and negative party of bla oreative work.

So lent if le eonaaptloa of 8«arfttllln plays an lap о rt ant role la modern literature study.

Dissertation eonalata of three parta(eoaeluslon end a list of books used.

■Ж.Ь-**±4