автореферат диссертации по филологии, специальность ВАК РФ 10.01.09
диссертация на тему: Узбекский детский обрядовый фольклор
Полный текст автореферата диссертации по теме "Узбекский детский обрядовый фольклор"
УЗБЕКИСТОН РЕСПУБЛИКАСИ ФАНЛАР ЛКАДЕМИЯСИ АЛИШЕР НАВОИЙ НОМИДАГИ АДАБИЁТ ИНСТИТУТИ
Кулёзма хукукида
ЦУРБОНОВА Нафиса Хусняевна
УДК 398 (5-75.1)
УЗБЕК БОЛАЛАР МАРОСИМ ФОЛЬКЛОРИ
10.01.09 — фольклоршунослик
Филология фанлари номзодн илмий даражасини олиш учун такдим этилган диссертация АВТОРЕФЕРАТИ
Тошкент — 1994
Тадцгщот Узбекистан Республпкаси фанлар академияси Алишер Нааонй номидаги Адабиёт' институти фольклор бу-лимида бажарилган.
Илмий рахбар — филология фанлари доктори, профессор Б. И. САРИМС01\0В
Расмий оппонентлар — филология фанлари доктори, 'профессор М. МУРОДОВ — филология фанлари номзоди М. ЖУРАЕВ
Етакчи муассаса — Низомий номидаги Тошкент Давлат педагогика институту
Хнмоя фс*сЩ> 1994 йил соат^£___да Узбекистан Республпкаси Фанлар академияси Алишер Навоий номидаги Адабиёт институти хузуридаги Д 015. 04. 21 ра-цамли докторлик илмий даражасини олши учун диссертация ^имояси буй.чча ихтисослашган илмий кенгаш йигилишида утказилади. (700170. Тошкент ша-фи, И. Муминов кучаси, 9-уй).
Диссертация билан Узбекистан Республпкаси Фанлар академиясининг бош кутубхонасида танишиш мумкин (Тошкент ша^ри, И. Муминов кучаси, 13-уй).
Автореферат 1994 йил «А_» ¿¿¿¿се/ да тарцатилган.
Ихтисослашгирилган кенгаш илмий котиби, филология//7 /г
фанлари доктори ^МпЬ г Н. К. РА^ИМЖОНОВ
шнинг татмий тАЕстаа
• . Мзвзтнанг долзаобяита. Узбек фохысяорвуноелгра хал* огаз-нгад наяуналаринк туплаб, ялвий назаряй хахатдаа тадхах «5 мадаЕиЗ-иаьназай хадрнятларамизга катга хаеса яуямовда— з. Халхгказ огзаот ижоди балая tío J за мапхурдир. Ана шу бой звавкй тазанана назарий кахагдан урганка зеа;узлиггинзнз яна-чужурроч хяс этвшга ас ос буяа ояада. Кейиага даврларда гала >ани ягод наяуяалара устада олаб босвлган тададцот апларя моадоряята бнлвн кузга тапланвб узбак фояьклорауноеявганв ?ат гадатядан ривожига саяарали тзасяр курсагмовда.
Узбак халх огзшге ижодяёгида боладар маросим фольклора уз я» узагз хсслага бадан ахралгб турадн. Болалар фольклора-tr узага хослатз бадапй суз, раса-русуз ва харааагдарншг zoc-•а бадан беллланадз. Фольнлораунослапшаэ болалар маросаи ькяоря таркабиня таистл эгув-чз бадияй суз, раса-русум за та харакагларнадзалахтак бар лях сафатяда тадхяд эгзб ыуваф-иятларга эршаишя нушсин»
Болалар мароеяя фольклора шаклланаш ва ризоаслашгаяда ка-i тарахаЗ боекичяардзз угаб, бадиий жяхатдан бойзб бязгача б калган. Халд огзакя ажодиётшааг ажралмас. каша булпот бо-ар нароста фольклорина аший-аазарай жзхагдгн урганая фольк-I асарларна сиетеналаптаратя, аяш4 яахатдан аяглаб олншга ам-яратада. Халк тафаккурага асосланган куп асретк халд.сгзакз д анъаналара соф мняли4гшр» Бу эса бодалап маросш* больклсрз-диахроняк ва санхронах тадкик эгапня тахозо зтада. Чункл :<ар фольклор асаряна, хусусан тяг, тафаккур иахсуяа бултаз бо-нр яарослм фольклорага оад асаряарнинг rapaxni дгдазларинп аниш у ласкан? хозиста холатааи, вазифаларзнз очзб баркб, с>-л-маданий мохаятанк куреатада»
Узбек хаяхи tíevmc туйи маростГ Фольклора ва у билан болтах у ал ва хосеаяаряа назарзЗ жахагдая урганип упарна хадкямиа вннЗ-магнавай хаётадага ахаыалтяна тутра тупунашга ёрдау бэ-а.
^озарги вадтгача-узбек хаззя бс-стз туйи маросам фояьклпрз -катрр кнхатлардзн урганалмагал. Бу sea болалар маросам- фолья-s?a холнеона, об'ьактав бахо бернезда анча клйант/лз?г гутохрада-Узбчт фояьяяорнунослаггжгз мяросая Фолгкяорв- иуазшпзаез ';■
М.Алавая, Б.Саримсокзз, Т.Ыарз&ев, М.Цуродов, С.Сатароз, К.Пмо-мэв яшгаргда чувдр ва тзддиЗ тадкихо? кияинган. Шз бияаы бирга узбек бслалар маросам сряькяори, хзсусан Оесик туЗл марооима фольклора, 5нинг таргай клдазяари, у билан боглян хусзсяятлар, Х?Д5ДЕ2 хусусиктлар махздс гадккк эталмадл. Мана шунк хасобга оляб б из мазкур ипанизда беяпк туйи мапосим йояьклоряга о ид мусм-мсларни гарлхий, ижяй-назарм кяхатдан ёратипга харакат килаглиз.
Тадникотамаз маззуининг долзарблзгя яза зд (ллан белгяла-надиза,. бар гакгларз эскялпк коддяги, болакши соглитага зяёи зтказадя каби бахоналзр б я лак умуман хаётяыкздан чи?дрпб таЕлан-ган бепак ва у балан бсглик маросямлар уз айтим ва олкиияари ба-лак яяа хай:амязга кайтДл. Б? нарса р-зспублякамязникг лсгакязя-га зсяппгся каба уякзд тарихий зоцеа.тлзрофатйдпр. Блнобаргк, бизкянг тадкихэтлялз бола гугзяаЕЯ ва ^ка лаозаспглап Саха ая:-кадср басча марзсамларни, уларда акрэ зталадгган ранг-Сасанг фольклор жанрларязи излляй кадргя? ся^агпца гаклапга Задам бара-гака, б? нарса хам тадкакотЕмазнанг доязараллглн:! тагманлозчк жлхатлардан хисрбльзадя.
Узбек бегпк ту2к иарзеюга ^зльклзгптл::, унг-кг тарахий асзс-ларккя оч"15 берлз упбу мароскмняяг хозлрга холати ва мохиятяна турла худудтрга'.огд аатеркаляар асосида таднак этиа фояьклср-суносдагамаз зчзя долзарбдчр. Еезлк туйа маросам. фольклора ва 7 бялан боггпк кеиг маъиодагя карасям хоосаларйка умумлаитяриш узбек марсаям фольклоршш иуайяи газам урганкпща доязарблак касб згади.
Тадкако? мансяди на чазитася. Иснинг-асосий максали узбек бояаяар мпросвы (Еольхлопинанг Оарча ганрларяни яхро зтплнш урна, парг-сароата б и дан боггаклякда таряхлй-гвпологик гадки« эгяз г-а бйтяк туйи .'/аросями блага бог;.лк, муекмсларня вь'динлап-гиряш, бесзк туйа кзсосимз Фэяьклорши язгаИ ^ыуклаптгравдак ябосаг.
7сбу иакоаддая кпляб чккгб блг, уз олаиянз^а здЗлдагяча за-ззсзларяя ку5д<гк:
- узбйп болалар массскм с;ольклорг бзлан богшк расы-пусу!"-.~го'пнг тагкххи яетлзлаоакг сялхлез;
- гупл^ппх-лг слг-г: ва чгкдлок.лпкр дазслдп :7ггсп— з::.глдяг?а глсм-оусумгаэ, уларда ягг.о зталадлган фольклор ганс-"гпг.: лпаЗ тазелав:
- rite ва бепинка сзд уисурларнинг гекезисинп ëps-
- узбек бегая туЕн расм-русумларски урганис;
- узбек бегпк туйи изросш.ж фольклоринпкг расм-русум ra;— кяопдагп етакчи унсурлара sa уларнкнг вазифаяаркнк еркг:::-.;
- соланпнг пакалэнггк даврг ва tíersiE туги кгрсопги фол-клс-р-кякг бадккй табиагяки гадкп:; эгге.
Тазчрузгекг иетоголгтдяс'/ ва мртодгкаок. Ианпнг кетодол::-г::к ECDC2HK газ;он ва узбек фольклсрщунос, адгбпётпуяос, этнограф-ларккинг бадгий и год, адайгй ?зь'К"~, этяографияга ors. и лжи тад-кичотларп гашлял этадг.
Ие бяр Ееча худудларга иансуб матерпаллар асоспда яраталэ-ёггаЕяпги сабабяи гаркхкй-ккёсиЗ урганкз укгнг методики бегги-га^дс.
Кшнинг тагилиги. Ееглк туйк нарэспмк фольклоре узннпкг бо£-шгп, хозкргя дазрда еегеколй ^аётимизла катта ахаипятга эга. Бу нарса казкур этнофольклоргЗ ходисани назарий етхатдан умум-летгераяни талаб зтмокга. Хозиргх гайтгача беппк vfSy. марооакк 5ольклорп ва'булар б я лая боглик барча унсурлар егарлича тадкез? зтишаган. Узбек бешк ту2к нароет; фольклоре; ва уларнгвг гари-хпй асосларя, поэтик хусуыжгяарага багзшяанган ижи2-назар?.й '¿слар гуда кзм зкаплигипп гассйга ояиб дкссертацсяда ёритЕЛгав дуйгзагя гахатларни гп:гнг ежей ялгиляггг сяфаткда ба*олаз вум-гсш:
- беепк га бешгк г?£и билап боглик расм-русук, унсургашл тарЕги?-семанткк scocraps акикландк ;
- беляк т?кг f.f2pDcn!.'K фолылзргни ^удудпй-тглсдокп: гусу-спят гар2 белгллакг:: ;
- бешк ияроепит тпркзбкдагл расм-русумларнпнг узнга згоелкгя "У'ргаткд*:: ;
- бзгак туйя иарэспкк фэп-клергкннг еоэгск аос^ларг тавтек
Иднтатг кгзагдй ва амалпй еханая-й'. Jizccepraœos. спжагг 3i:pn2 каГалао ва хуsocaлар "бслалар йогсзем фзльгяерз vycjtt'orapn-¡:r. ечкпдг;, • мпроспмлтглп rsswx с<:-г™2 луллагзяггг гу.таш:. ¡'.~-л»гт ка'тг.п^лгиг кзхсус итге ссфагдд^ С о лага р ksçoczm фзпклэ-зпз ургзптаа олг£ tr.yr cprrapzEœr факусьтетлара- та-
,-2í.anap2 гск 5'нув г;уллг-:.'.:г;, Йг-лап? сэльглоргг со>;аскда гадкг-
когчклар учун илмей манба скрггвда кшлагишпи кумкин.
Твртткотнугет коря8яан%ш. Из Узбекистан Ресвублккасв фан-иар акедемияси А литер Вдвоей еоиедэги Адабцет енстету'ти фоль* лор оузтмЕда кухокама ккхикдк.
Лиосергнцкккскг асоспй мазкунп ¡¿уаляифнспг турт иаиояаеи-да акс эттириетгн. .
Нииг.нг ттзидпве. Дисзергацея Еврвш, кклк боб, ил оса ва фойдаланглгак егабиётлар руЗхати каби ккемлардЕЕ гсткел топгш
-1
КПЫШГ АСОСПЙ 1&ЗЦУЕИ
Кирэтз кисиеда мивзунеег долзарбякгв, ыаксадг, вазифасп, i киС янгилнге, тадкгкотнинг мегодологаяса ва иетэдЕкаси асосла-киб, диссертант»сн еененг назаргЕ ва акалгй адамвяти, акалга « налганлиги курсатияадг-
Еаркнчи боб "УзОек болалар каросам фэяьклоринипг уэига хс леги ва гнрихвЕ веослари" деб номлакиб, болалар иаросим фольк; Рененг функционал гусускятларя ва гекезискга балпаиЕган.
КейЕнгк Ёилларда узбзк мироскм фольнлэрнни туплаш ва тад-тек эгЕшда бир катор му ваффаккят ларга аришдди. Айниг.са, Бадив КиЕкг, Сует хогин, Ё Гайдар, Обло барака, вазруз, яой тугиш, -яе-юсук, шох мойлар кайл иаросимлар фолькясри намуналаринЕнг елк бор нон о график &УнаяЕ£да ургееклиея фольклордунослигимиэ-неег тарадхгм уфглариЗ?. янада яеЕгайткрди. Шу бклан бир като да ?-збек халк оалЕВЕй-маиший мароскмпарв фожьклориш тарихий-склояогнк ягсагдан тадцкъ атшига хаи жетдий ахам пят беритвпги кузга «азлэнмовда. Чуеке халхкшзнЕнг бола тугилиши билая ало-хадор, еуегегдсе, чаадлз« гарбвяси, туй ва котам билак боглик наросквлар ^огьклорг., С? тадбгрларкЕ утказвш чогедз ::акал кпдз педпгее гдуклар, 5ЪГ2Кодг£ глраи;ар га враььсиргмлар, кгфоло-гкг гсоЕВЕурлар яа хар хег г.аг.'да алогггглар зелягача туга
гагскф кигпгмаган.
Хал1;г.1згзайЕГ оилада фарзавд тугплкшп ва бола тарбяясп би-гаа борлак вгтйодЕй'караиаари,' мароскм ва унда ееьо этиладв-ган поэтик каткла?и тарпгек-зтаографик ва фольклористик куктап кезардез С,~р г.адар ургакпгггак. £у урккдь В.В.Наянвккн, Ы.Налгв-гагаа, А.Дйааев; Н.1удэёрхов, К.П.Остроувов,. В.В.Радяог, Ы.Лекс-шкн, А.Сагокловпч, К.С.Андреев, Л.А.Трокцяал, Г.П.Снесарев, Н.Б.Лоба^ава, Г.Л.ЗадзхЕЕа каби тгдкиг>стчиларнЕнг нокларккк
таб утиши лозим деб баламаз. Бу нзланиилар купанча умумий «айдлар за этнографии кузатувлар асосяда ёзаб олинган мате-рааялардан зборат булса-да, узбек бола пар марссаи фольклорный туплаш ва алшгй азхатдан ургзнятада мухим маяба булаб хпз-:.-ат кялади^.
Болалар маросим фольклора начунаяарини ёзаб олшгбевосз-та асрамагнинг 20-йидларадан бсшлвнгая булаб, Fosa Олям Гнусов, Элбек, Ходя Зариф болалар огзаки поэтик якода ва маросзм фояьк-лорвнянг злк намуналараня тупладялар"". Кейанчаляк М.Алавая, ЖДобуянаёзов, Я.Раззонов, О.Соблров, З.Хусаанова, Г.2ахэнгк-ров, О.Сафаров- каби оламлар узбек болалар фольклора хакада те-рая тадкакотлар яратдалар.
GO-йалларда болалар маросим йольклорананг алмаЗ назаряй томонларгаш ургаяапиа яна бар катта муваффакаятга зришалда. Зольклсршунос О.Сафаров "Узбек болалгр фольклора жанрларгг поэ-такаси" хакада Заряк тадкакот яратд*. 7 узбек болалар фолькло-рананг жанрлар таркяба ва поэгакаелни хар гомонлама урганаа би-лая бар каторда болалар фольклорага оад матврваляаряа хаилаб пакр эгтарда. 1983 Яадда чоп эталган*"Бойчечак" нэмла бу ::,а?~ муага узбек болалар фольклосанинг зуда куп наыуналася карятнл-ган.............................. ..... .........;....... ' • ----- -
О пи) асосан Бухоро вилоятядан йигидган болалар фольклора матеркалларага асослапяб ни курада. Эсгатаб утялгая тадклкотлар-да болалар маросим фольклорининг генезиса ва эволвцяясп махсус урганалган омас. .Базнянгча, болалар маросим фольклора занрлзра гонезаса, манбалари ва. поэтик эволпцаясаня тадкак зтвп уннн?
■ ^ На лав епп В., Налпвквна М. Очерка быта уенизнь отйллого туземного яаселеная Ферганы. -Казань,1886; Дзваев А. Капа-кпр-газскае колибельныз песни. -Ташкент, 1П0; Худаяо-хан Н. Кек-^-тооые обычая а сусвеояя у езэтов, связанных с оождением пебен-ка. "Этнографические обозрения".-М. ,1900. .'ё!; Тосяцкая А'.А. JIsd-Еые сорок дней оебенка(чзлля) сведя оседлего населения Ташкентского и Чимкентского района. -пСб.В.З.Еяотольду".-?аикгнг,1327; Лпкссин Н. Пол жизни в Туркестана.-Тапгкент,1900; СамоЯлотзич Д.Н. Кпымско-татарскяе скооогово^ка.-У.,1900; Остэоуисв H.H. Пословной и загадки сартов.-Ташкент, 1285; Снесарев Г.Н. Реликты сульмансках веоований-и обсядов у узбеков хооезма.-М.,1363; Ло-бачева И.П. Оотлагзованяв новой обсядяостя узбеков. —М..1375; Палы-гтаа К.Л. Узбека дельты Аму-дапья -"Тоуды Хзоезмской экспедлют'' вып.I. -И.,1352. "
п
~ Хода Заоаф. 7эбек совет фолькяоса такпеадан. -"Узбек совет «ольклори масалаларл". -Ташкент,19?0.
узига хое гусзеаятлари ва рпвокданшп боскичларини шивдаш имко-цявя берада. Увда а?там-олкишларнинг генезяси, уларнннг тари-ха5 алдазлара, трансформация хблатлара каби фолъкль-згаунослик-нгаг иухам муаммолара тадкак эталади. Айтам-о лкапларнапг жанр сафатидаги ибтадоси куда кадим замокдарга бориб такалади. <5ик-римизняшг исбэти таршюида. узбек халка орасида кенг тарчалган\ айтта-одвдшдарда элшизнанг миллий. узига хос лиги, тарахий так-дагри, маънавнй одами, рухий'дунеси, фикрдаш усулл яккол кура-яиб туришши курсаташ мумкан. Айтим таркабадаги хар бар факр, хар бар суз. хар бар позтшс унсур муайян ахтимояй-фалсафаЗ, бадасИ, усдубяй вазафана бажаради.
Айтнм-олкишлар болалар маросямфольклоринанг бошка жэнрла-радаи узига хос хусусиятларига хура.'.фарк килади. Айтам-ошчяп-лар халч орасада махеус атака билан юригалади,. яьна халц тила-дага "дуо* суза хам "олкии" маъносяЕИ англатади. Бизнангча, аЗ-нш-оякишларнинг мохвяги ва казмунидан келиб чакаб, уларни ху-Зидагн тарзда тасниф калаш максадга мувофивдир: • I) айтимлар; ' 2) олхишячр.
Болалар Mapocmi фольклорига ;хос суз унсурини бунда! кячак. жанрларга таснифяаш уларкинг ыазмуни ва вазафаларини тула ера- ■ тая нмконани берадн. Айтим тушунчаса зкоционал-семантшг ну ктаи назардая олкшплардан фарклааада. Фикрииазни куйадаги айтимлар цач гасдпадайдн:
Болам оркаси пахта, болам бешаги тахта. Тахтаса шшоккина, зу богам ушостдша^.
Поэтик мата мазмуная бир ходасана таъкадлэяга иараталган булиб," здда айта» а2тувчи чакалок билан борлик катор фактларай '
вдлаб утмокда. Я'ьаг таъсврчанлик дуцтаа назарадаа бадиай матЕ бетараф хусусаятга эгадяр.. Демак, гаъсарчанлик пуцтаи ка-зарадая бетараф хусусаятга зга булган бадиий матвларни "олкип'* туздуячаси билан бордаш, базнянг фикримязча, мантикка зад булпо, ударна "айтам" сафатада бахолап «аксадга мувофивдир. Болалар маросям фольллопананг бошса поэтик катнларага мурокааг этсак, 2яда аЗгцклардан фаркля ул^рон эмоционаллакнанг куч ли лаги, поэтах иазаукнйяг. узата хос вазифадошлак йунашплари яккол кузга
ЕгЯчечак. -Топгент;158«1.- -19-бег.
ташланио турииикинг гувозси булашгз:
Чадалзкка чопонча -
Олнб келинг, дадасс.
Ёкасига кузкунчок -
Такш5 кеяинг, дадесЕ.
~ Ёиаси нойлв булсин,
t
Этаги лойян булсш . Мазку р шеърпй матнниаг охирги вкки мисраеида мугассамлапгав эзгу тилак.тилаш, яьзи олкшплаш иазкунг бутун пеъриА ыагнга куч-ли эмоционаллик касб. зтади. "Ёкаси ыойле булсгн,'этаги лоАгк булеин" ггвсраларгдаги дуога хос белгилар кучлп рамзий ассоциация уйготмокда. Демак, болалар маросим фолькиорнниЕГ олнеш кан-рини тгърифлацда икрочиневг эзгу тилакларв вфодаланган мисралар асосий мезон вазифасинн бажаргди. Бощача.пилгб аЕтганда, оляее ЕанрЕнянг поэтик табаатв матн мазмуЕЕнинг уга таъсирчанлигЕ ва дуога Вугрияганлиги билан характерланади. Юкорпда келтирг.тан ' мисоллар.шунвкурсатадики, хозирги вадтгача влкЕЙ манбаларда куллалиб келинган айтвм-олкш атамасп мазмунв ва семантик функ-цияларига кура, яккя мустаквл туяунчанв Есродалаб келар экан. Натикада, болалар маросим фольклоркнинг стшта алохгда- ганри яго-па атама остида умумлаитгрвлгав.-Бу эеа,. бвринчздан, мазиунаи фаркланувчг кичвк.теъоий кагнларнккг жанр. белгиларвнЕ. аниклавда чалкашлвк тугднради, пккинчидан, атамаздуиослик прпетшпларв та-лабларига зсавоб беролмайди. Шункнг учун биз уз гадкекотиянада тахглл эгнладиган поэтик катннипг ■ ганр хусусгятларкне хзсобга олгав *ощга айтпм ва олкиш ганрларпнв алохяда кустадЕя поэтик -хатегориялар сгоатпда урганкташ лоэкм тоадик. •'
Айтим-олкиш каЕрларп Етамаси кенг омказажагаз. Хусусан, уларнкнг куллакЕЛИпяда 7,ш катор ноавиклякязр, чаякавлаклариг-г 5ул куйглгак. "Узбек ги лет га г изрыли. лугзтгГда. "айтпм" сузи уку-ман яугагдаги' сузлар каторпга кирзти,таган, яънв лугатдан тует-рзб. колдкрияган. "Олкпп" сузи. зса екне хел маъно функцвясвЕИ ба-гарувчи суз СЕфатнда изо?яанадп. ЛугатчЕларяпнг ^лкрпча, "олкгп". сузининг бкргшчЕ маьнсск, -яхпп тияаклар сядаргг: кахсадгда• айтг-
1 Бойче чак. -Топкеяг,19бЙ. -50-бгт» ?збек тЕлгнгнг.взозслз —гати. -М. .ISSI.
«
ю
Кйтт ва олккшларнинг куп лари "дао" тушунчасининг ас л иаъ-. носиня пфодаяашга кодер вмас. Лекин болалар маросим фолъклори-да ка£д килингак айрии айтим ва олккшлар мазмунига кура, эзгу гилаг тплас шксадвда arpo эти лиши маълук.
Айтим ва олюгш атамалари болалар маросик фольклорининг ик-кг кустакил гапри коми сифатида «уайян ыаьно-хиссЕй вазифа бажа-радп. Юкориде вдкд килинган 'фикр-мулохазалардан болалар маросим фольклоре жанрларкни фарклаш ва таснифлащда кулланилаётган ата-■í/аласга бпроз аниклик киритилг зарурлиги аён булади. Х5'сусак, айтим-олкис атакаспни куллаш натижасида болалар маросим фольклорининг кохиятини тула ифодалаш мушкуллиги муносабати билан увбу гул атака компонентяарини иккига ажратиб, хар бир кксыпни ало-хкда агама сифатида куллат максадга мувофнкдир, деб уйлайииз. 0
Узбек болалар Фольклоре асарларида бола тугилкпж ва гарбия-сп билля боглик урф-одатларда аддимги туркий ва зронкй халкяар-иеег кифологек, анвмистик, тотемистик вдрашлари, оташпарасишк, помонллк, мусулмон дикий аквдалари колдккларини хам учратиш мум-кен. Азалдан халхитаз янгк тугилган чахалокни-химоя килиш макса-дида катор марооииларВЕ яратган.
Кедкмий аньаналарга кура, чахалок билан боглик, баьзи урф^ одаттйр аёл кяеененг хомиладорлик давридаёк утказила боплайди вг она кэрнидати боланк турлп хавфлардан сахлашга наратилган булади. Бу урф-одатларга кура, она уз хомиласини ёвуз кучлар хуру-г:а;ал окон сахлаи учун муайян тартиб-хоидаяарга амал кшшпи за-рур булган. Инс-гянслар иккикат аёл ва унинг хоаиласига звён еч-кЕвпаи мумкик деб хавфсираган авдодларимиз хилма-хил иримлар ва табу дар системасини яратганлар.
Хусусан, халхишз орасида хомиладор аёл сакич чайнаса, бэ-ланикг кулога огрийди, иккихат зёл ерда ётган арконнинг устидав хатлаб у тс а, хогпласЕНИнг киндиги буЬнига уралиб холади', агар согук сухдй, айникса окар сувда чумилса, суь париларк зиён етКа-зади, чупон таегившг устидан хатлаб утса, чакалокнинг бурни узук бу.диб тугилади, мабодо, косовнинг устидан хатласа, боласи улик тугилади, деган иримлар мавжуд. Аркон билан боглик приэда гп ва киндикнинг шаклий ухшаплиги асосга олинган булса, чупон таёгп, косой, сур хакндаги иримлар бевосита анимизмга бориб та-наладг.
УзбекларнЕнг оилада бола тугилиш ва фарзанд тарбеясв би-
тан; tío ринк ыаросам b¿ удумяарини шартла равящда уч касмга б у лап мумкин: I) иккикат аёл ва унинг хомиласини ёвуз'кучлар '*уружи-дан химоякилащ максздида: утгазаладаган рйсм-русумлар ва табу-йарг ёки бола гугалттшля;г оЛдинга ьйросамдар фольклора;' .•
2) хоглиладор аёлрингкуз ёршзи ва.лакалотаипг ryninama кара ён и билан борликздумлар;
3) чилла саклаш ва бола гарбияс1Г билан алокадор-маросамлар фольклора......
Хар бир табу ёки тавдп? затрида.:халкимйзнинг_хомилана хавф-хатардан саклшга' караталган эзгу наятлара мугассамлапган. Енуссбодлик Мунара она Мардон -кизинанг айтагяча, аккахат аёл то кузи ёрамагунича, дочини кирктирмаслиги корак экая, акс хэлда. • боласанавг умри киснзрар эмиш.. Ока ойнага куп у,араса, ч аналоги хунук, бадбашаоа„б?лади двб :ирам каладллар.-'Бундан ташкара, хо-миладор аёлга мурдана курий, ахлат ■ таиланадагая яфлсс койларда граи, кагзава тукилгаа ёки мол суйялган ерлардан уташ, кар-чар кийам-^оаяар'ш* кийиб .юраш, -супургининг устадан хатлаб утаи ■ хам лозим булмаган. . '
Еундан таицари, 350млладор аёл yv-н баъзя овцагларап астеъ-■мол килаш-¡çaM, шунингдэк,;а2рим'войларда срап хам. ман^эталгая.
. Чакалокнаяг соглигана ссклаш, ункнр-уз-куддатяда-ёрур-дунёга .....
~Ёёляшинн таьшгалашиаксадида хомяладор-аёлга туя гупта'ёйяг хаи хан эта ладя.
. Кадямгв иафологияда куч-цу'драт,-хскамаят, хосалдорлак за давлат тимсола-сафатида мухаддаслаптарилган туя,- образа- -квйанча-;лик маросим фольклорананг анъ'анавай рзмзларадан баряга айлакгая Туя'мучаддао -жоайвор булганлагя учун у:<и уряп,-." сукип'мучкан булмаган. - ' " ■'-. • ;
' Туя гузти еган аккяздт аёл хомиласгхва бар .йил кутарадя, ' яъни вактидан анча утказаб тугадя деган акадага. кура, у ига бу конзБорнквг. гуэтини астеъмолкилгшта'ькикягнади.
. Яакаик хаётяв'и'ёвуз-кучлардан, :ёмон .кузлардач, ' турли хал . балолардан ac'cain учун хомпяадор аёл .маъракаларга бормаЗдя.До-эдладор аёл,ту'рилажак лакалоги'хуЕфэъл,- хукглуомала булсая ,учун ' хеч камнянг дялшш орратмаслигя лозам. Она бадьа*л за-курс бул-са, боласа хач бадфеья булаб; туга лада дг-б арам калаягая.
. Демак, 'аадодларямиэ- чакалокнанг феъл-а'тзори тутяяыасдан." кя-гарирок. иакллана бошяашга, уяаяг ^эйажакда ;канда5 сдам булата
ходаладор аёлнинг хатти-харакатлара,-характера га онани ?раб одган ижтичоий мухита богликлигани яхши баяишган. Халц тасав-вурида чацалок билан унинг онасини инс-кинслар гаъгяридав оион саклаш.уларнинг чилла даври тартиб-коадаларига цанчалик рвоя килашлдрига борливдир»
Чилла - нирк кунлик муддат булиС, бунда чакалок ва онани • ёвуз руллардан•аораш мансадида цирк кун ичида маглум ирим-си-симларга- кагьий амаг кплянади. Чкллалик уйга ёвуз кучлар йулп-:',лгаипкг олдини о лил, уларна чакалокля уй. остонасига яв;инлапти&-масля;;, чалгитиб Еборпш мак с ад ид а бир катор магик харакатлар, гримзар, табулар яраги-лган.' Чиллазшс уйга боласп туриаган, гук-кан.'оулйа'здаа, турла ссй'абпарга.кура чакаяоклара ёшянгида.но-буд булиб К5тган аёллар, нодрк кимсзлар кзрвтилмаган. Агар щу. '.кярч куп ичида Зирор сабаб билан она ёки бола касаллакса, бупл *л!яяа даври расм-*рзсумяарига амал калмаслякдан даб бияганлар..
. Еу мага;; удумга ясос булган ирим-сприм ва таъкикларнинг аксарияти-апокретик, яъна'она-болана ёвуз кучлардан химоя ки-•лшп, ёвуз рухлзрви чиллаяак. хонадондаи куваш вазифасини батара-ди. '
Еолани саклаб калит ва хавф-хатарлардан химоя килиш тура-ёггаа аёлнинг бапча на рин дош-уругларига хам тааллуют вазифа ' деб «аралган. Улар хам кадимги анъан'алари буйиза. бир-катор- ирав-ларга риоя килиб .вриоади. 1оразм вилоятида тугрукхонада кузи ёрнган аёлни кургаяи борган цариндсплар она-боланинг бели ба-КУвеэт булеин деран умдда'хухум ковуриб боришар экан. Каряя-лар янги туталган чакалокка чилла тушаслиги.ва баданига хар хил яра-чакялар тэпгиб тетмаслигя учунаяа ту гухум пучога воси-тасида иахсус ириуни бахарииади: чакилган тухум пучокларина би-рорта янга, халя иилагилмаган вдиига солиб, устидан сув гудди-радялао ва ёш бояанинг пула етмайдиган, балапдроц койга яаираб куядилар- Бу идаш кирз кун сакланади. Ана пу тухум пучоги сув ичида турса. чилла чпвдияча бола хеч касалга чалинмайди дейди-»20. '
Гэтанкнг кяндзгипи- кесган-доя кэсилган кяндакня бвроога •хт.т.: ;ззтэ бучагига яхаиязб угаЗ, тугиб, бегакнянг таоаёи-' ,;ага Сети гагкга баквтаб куядктао.'л.гяп хяндигя Зуколяб колса, • давсяда Зола тур за касалляклаога чалянади д>5б куркадилар. ■Г.огт бекткгага ёсгяк остига чуйяшда чакалок униб-ус-
'•"н, 'явакт но^тд б^таасж дегаи истак мукассамлашган..
Î3
Чакалок тугилган кундан кэйин Сиринчи беш кун ичида Еа беш кун яулгач, катор расм-русумлар утказялади. Бола гугилгаквга бес кун булгач, беш окшом маросики кплипадк. ?ша куня чакалок-ли хонядонла-"беиогдаом" маросшшшнг махсус таоми ' - у к сшп (чузма лашон) килинади. Кули-кушиилар ва якин ксрвндои-угуглар {¡.кгклиажб, ,ун оег еб, уДин-кулгу килиб, гудак хаккгз дуо г.ялгб кеталглар.
Болага плк бор кукрак тутяб, змизпгп адади капитан тасаЕву:-лар асосида юзага келгав анъаналар сирасига кирзди. ïy су'сак, у.г~ размликлар удумпга кура, дол момо янги тугилган гудапгп г.окпза матога ураб, онасининг кулига. тутказиб ку£гандан кекин, пи слеге: Есскц сув сслиб, нон ушокларини ивитади ,:за чадалокнинг огзига пвитилган вон усокларини солади. Сундай килинса, боланинг ризнк узи билан бирга кеиган булади, умри узун буяади, умр буии халол мехнат килиб, тук-фаровон хаёт кечиради деб умид киладилар. Ана ¡пу расм-русумлар килингач, она чакалогини илк бор эмизади.
Бухоро вилоятида момолар яхта ният бялан чакалокнкнг огзига озгпна сариёг суртадилар. Шундан'сунг она боласини эмизишга рухсат этилади.
Тугилган фарзандлари ёпяга ешасдан, кетма-кет нобуд була-верадиган оилада чакалок дунёга кеяса, болани бяринчи марта эми-зищдан аввал муайян тогеикстик лримлар бакарилади. Фарзанд доте-да куйган аёл кузи ёригандан кейин доя момолар- "Итдек купайишиб . юрсин, умри узун булсин, боладан хар «андай бало йирок грсин, йуликкан бало-казолар ктга ёпишсин" - деган умидда болага иг су-гидан бир-икки томчи кчкрадилар.
Куринадики, халкикизнииг янга тугалган чакалзкни илк бор эмвзив билек боглик, удуы ва маросвмлари нвхоягда хклуа-хя'л 6v-либ, болага узок умр, сйхат-салоиатлиз:, туккн-сочш сгг>:-ва сл-рононлик тилапга, унп ёЕГ? 1;учлардак з;имоя кклкпга каратялгак.
Узбек 2 а .и; ура-одатларпда хам ту к van .аёл маъкуи вантгача, яьнл то kit Евкнкагунича и опок хисобланади. Туккаа а ёдникг нойокип: хаётв одатда ккска вак.т давэм этади, яьни купи бялнк сття кун-дан тукккз купгача- чузилади. Пэкдангупяга кала о яяг?. гуккан г-"г каълум габуларга а мал кялад".
Чилла пайтида чаклло!-; ётгаи хокага хом. гупг кяр;:г2г?.?а2дй. Хом гупт киритилшли халкижз назлрида хосгятсязлкк ало,vets csça-тида туиуяияади. Чунки бола ётг.ан yjtra хом гуит кзритилва; ча-калокнинг йадаяига чЕЗша яра токвб кстар 'змис.
Бепик бопига ёвуз куч^вр. инс-жинслар акинпашмасйн дегаи нинтда бешик ичага пичод. ёки найчи -луядалар. Умуман, пичокдан магик ашё. сифатида ¿ййцаланиш аньанасиниЕГ тарихий ас ос лари иб-ткдоий даврларга борйб такаладк» Пачок кадивдад одамнинг хамро-ха, .унинг энг аввал кайф зтган куролларадан бири сана лада. Иб-тидоей одам энг кадимги.хуроли - тот тщчоклар ёрдамида узига ■ овкат топиб истеъмол килган , 'пичок' ёрдамида узини химоя -калган. ■
Еепакнинг бошига тош хуйикудуми кумзцгрвятимизнинг деярли барча вилоятларида кенг таркалгавбулиб, чакалох ва бешик бакан, боглик маросим фольклора системасвда мухйм роль .уйнаЦдиган ритуал элемент ларвдан.биридир. Бепик бошига тот куйте удумининг тарихий-мкфологак илдизлара кадимгв, ога-боболаримизнинг тош ас-РЕдаги ибтидоий харапларига б.ориб такаладЕ. Чункй топгава та-биатдаги ботка ковсиз.нарс'аларга сиганпи анъанаси худдн ку-давр-да келкб чиккан. Тбшлараи.мукаддаслаштириш, уларни ёвуз табнат -ёмон рухлардан -химоя зоситаси сифагщт маросимларда авъанавкй-. лактирпш одати хам ана шундан келиб чиккан. \
Узбек халки ичида-ннс-ишсларнинг куриниш-хаКЕдаги тасав-гурлар хам узига хосдир. Улар хамканинг лам к узига курин аверма!5- ■ диган, гайри оддиё хусусиятларга.эга булган рухлар/гокфасини ~ ташкил этадЕ. Баъзилар уларнк. чквянлар -кабй увм-^ш 'булиб хает' кечирадиган/'мавяудотлар деб таьркфласалар, б опта бир ккшилар ЕЕс-гинсни тур ли хил гочггэряар, дахпатлй махлуклар саклада на-моён -булддиган афсокавий рух'деб тупунтирадилар, Хащ анъанаш-ригг кура, инс-^икелардан болаларни, айникса купрок химря кила-. . хх712 р. Чунки ¡шс-гинс: епша, алвгета болаларга учрок булар эмиш. Енс-ютс.л^р асосад. инсон хадами етмайдиган шгетнамликкарда, кул ' .тепа, якка даряхт,; дсайрагоч .остида :кстикрмат килар arar. Халхи-миз орасЕдс. ипс-гкнснинг бир- тури,, хке обланган «инлар. кушнинг. 'кчида' хам яшайда. дёган-'эътикодлар бор. '...•'.. .'..-••
Олов.бгган боглик, ра&м-русуклар хам"бола тугилизи" ва .чилла ■ caí;лай аньачйларида мухам 'Магик ахамиятга эга. Олов билан бог-лак бундбй табулар. бола .'тугилганда хам- -оаяарилади. '.Чунрйчи,' ча- '. калок дунёга келганда., чипласи. чикхункта. кадар оилавинг овови учкрилмаЕди,- укинг кгтедигк гугагунигача куни-купниларга о л ов бер-- маСди. Чилла давридапг-инс-ганс'^арни -'хайдшп. 'каксадкда .пклик ёшл', чуг билак EУ^гнaлгpi:к xaíaIarr бoлa..бeглгк,:' атрофидав олэв-айлгн-.таргб Елас-халрс- килип к&би.,одатяар-.хам; олонга.'сигйнепг, .удуми ■ - ■
оташпарастлил анъаналарн билан алокадордир.
Бешик даври билан бог лик каросикларда. кулланиладиган риту- ' ал'эяекентлардан.яна бири - .ойна хисобланади. Б? магик 'ami уэ-■ бекиСтоянинг барча вилоятларида бола тугпдаш билаЕ боглик ка-росимлар чогада кулланилади. 1алк тасаввурига. биноав, инс-гвнс-лар беизк,-атрофига келиб болага дахл килмокчв булгшларида бепик бошига ку2илгак.ойнада узларин'инг аксини куриб, куркиб кетикада
- ва чакалокка зиён етказмасдан дархол куваб цолишар змии. Демак, бола тарбияси билан боглик каросамлар фольклорнда ойкадан магик Еоспта спфатида фсйдаланшцца унинг внс-гинслараи куркитЕП ва чучптиш функцияси асосга олинган. - ■
Нон Узбек халк маросимларида магик кудратга зга булган предмет свфатида кулланиладв. Ноннинг-магик -чудрати унинг ок ундан буяганлиги хамда кеши ризк-рузя манбаи, инс'ов ха&тв билан богликлиггдадир. Узбек болалар маросим-фоявкзгарида воннинг ало-х&да эътиборга олинишининг сабаби хам ана пунда.
.Туккая еёл зарурият туфайля чикмокчи булса, боланвнг ёягга 'нон куйиб кетади. Яьни нон болани ёвуз кучлардан кУряклаб, эна-синкнг 2 ук ли гик и би'лдирмай. турзди: деб прим киладилар,-Онаси йук-ли'гида: б'оланпнг ёнига келгая папса-^ивин ёяи чуколи.нов билан овуниб гурадклар-, б о лага зиён етказмайдяяардеб у2ла£дияар* Нон болани хар наидаЗ. бало-казодан омон садлайди деган йпонч бу магик ашё билан боглик эътикРдаинг келиб чикипига. аоос'буяган. ' ' ■-" Кадим замокларда исирикнинр сифобахш хусусиятларвяв илмий • гахатдан и'зохлапга-огиз булган авдодларимиз унв-клохи£яалгтвпиб,-иагик восита свфаткда твлеймлашгирганлер. ..'5йсярин одамларяв куз . тегипидан, зпёь-захматлар озор.'ётказиридан сакяайдвган'магик кудратга зга,булган. мукадпас нарсадеб биггая одамаар деярлг хар- .бир хайрли 'маросишв . утказии дазоьгида ксиркк тутатиб;, инс-. Еинсларни кувшзга харакат киладилар. Нсярикдан болалар маросим фольклорида. !ткки хил усудла-фзЯдаяанадияар; бзрйнчиси, исвригс- '. тутатиб, махсус ритуал аЕгзмяарнв ижро з'типз .оркали" болани ёзуз .
- кучлар таъсирЕдаз халос кийий;. иккеечиси,. ¡.свриквинг-узидзн ое-вооита магик восита свфатпда'-фэйдаланпз. Буусулга кура,. попри;: докалариден тумор ¿влвб, боланинг кя&мгкг.а "осйб 'к?2Йяадк.
Йсеоик, . одатда,. оилакинг.-анг кокза -изМоси -ёки доя' кампв' " •гомовадан. тутатилади. ■ Исирпк --тутатувчи' чу? 'сояингая .идапга rj-ритилган исврикни таплаб, 'бола й/.тищ онаишгг атрофпд2а.,айлля.ти-
- рар экан,-'анъанави2-а2тимлариа"тадр-ортаб' т'уради..'Бз .уду» оркаяг
йэяанн ёкон куздак, сувдш, инс-юшслар хуружидан химоя квлади-дар, вйтимлар восигассда эса чшсалоккк яхши тилаклар баён этила да. Одатда, исариц тутатилаётгапда: Онасининг кузи, Ёыон куз-тукилсвн, Бало-казр йукоясен, Шу бола окон булсин, - дея яшк талак бпддкридадк. ;Л1оЕрик тутаталаётганда айтиладиган аньане-бкЕ аЁгимларнкнг мохиятп суз-магиясига ишопишга асослангав бу-лад;;. •
Визиги влос-хадослан маросимнакг уьказплип тартибида хаз.? узвга хослкклар кузга таЕланадк. Ургутлихявр "ук, иезип ранги: матэлардан етгкта палик яоаб бешакнанг ocre, уста ва агройидан айлантирсадар, бухоролик моыолар болани беладдан пввал бесикнинг бос томонига учта, оёк:тарафига учта ва тувакка учга слов ёкади-лар. Худда niyEra якин одатлар Коракалпогистоы, Лкззах, 1оразм ва Сурхондарёда хам мавжуд. Еу магик ждумлар олов ва ё руг да к- ^ нпвг хаётбахш еддратага шпониш, евузлик, ёмонликки кувипга эъти-1?од куйипяан келаб чиккан.
Чаканокни чумилтарип маросими хам'муайяв зсудудий. узига хос-лакларга эга экан.-Бу фаркланашлар авваяо болара ввинтиржи учук тайёрланган сувга солинадиган карсаларнинг табиатида ку4Л надк.
Чадаловди чумилтарганда сувга' «унчок,, узук, танга, ?уйру;;. тупрок, бугдои, кумуш танга, пахта,, гушг хам солинади. Бу нарса-лнрнк сувга соллпща болага куз тегмаслиги ва келакакда бой булк-пкга умид биадириладк.
Болага т:пп чпккан даврда утказиладиган удумлар ва arpo эти-ладиган айтпм хаида олкипларда халвдшизвинг бола тарбияси билак боглик «адккий тасаввурдарининг изларани учратамиз. Болага елк бор тип ёркб чикшпв - оала. аъзолари учун катта вокеа хпсоблак-• ган.-Тиш чюдони - рпзк чзкиши катталар томоиадан кувонч билан кайд килпниб, су воцеага атаб пахе у с ыуЕосабат бч лдипи лган, яъш: узЕга.хос "гаи туйк" варосамлари-утказалгак.
Чакаяокка исм куйкщда кониворлар ношиан фойдаланив агата . гпхати билан харакгерлааади. Нема одал-ларга ксм булувчи хайвок-' лдрниЕГ айркмяари эса утмищда-тотом спф-тида еигиниш объекта ролики -утаган. Кухна кем к.уйиш удумларкни кузатиш асосида баз бо-лаларга исм яуйвгаа адкидаги ходатлар эътибэрга олкнишини аквд-яедик: I) Фасл б алан боглик номлар; .2) динкй акидалар ва ыаро-саклар баяан donan; Еомлар; 3) авлод-акдод ла р:шн г исмлари билач . боглпк л ок. лар; 4) чадало:-; баданкдаги барор туша белтаси билав боглик п.омлар; 5) хаййовот дукёси билан боглик номяар;: 6) т
куроллара билан боглик номлар; 7) т'ангри, худо, пайгаябарлар билан богиге номлар; 8) усиилакяар билан богляк номлар; 9) само ёриткичлари бизгак боглик нсмяар; 10) гузал ва нафяс нарса-лар билан богянк ном куйиш одати.
Узбекларда бола тугилиши ва унинг тарбияса билан боглик расм-русумяар гизимида чакалощпгаг сочини олиш энг мухпм удум-лардав бири хисобланада. Соч магик хусусаятли мукаддас азпё ся-фатида тглсимлаштирялтан булаб, кадим заменлардан бери у билан алокадор купгина удумлар, маросамлар, ирим-сирим,■табу ва'таъ-киклар яратилган.
Айтям-олкипяарнинг болалар маросим фольклора канряаря сид-слласида.гутган ?рни, поэтик табиати ва узига хсс хусусзятлари-па ургаяиш асосида куйидагя хулосаяарга каддик:
1. АЗтим-олкишлар болалар мае ослы фольклоринпнг wye таги л як-::и канри булл^, ибтздояЗ хамаятдагя млфолегяк эътикодлар эволзз-сяяси асосйда взага калган, вазпфадопяик няхатидан аЗтсм ва ол-кишлар биринча навбатда болага яхпи. нияг, эзгу та лак балдпряс-га каратялган булиб.хамтаа ота-она тсмонпдап 'лт.рз этилген. Тари-хий асосларвга кура, болалар фольклорининг алла, эркадама кабз жанрларидан кадимий хисобланган" айтим ва олклплар болаки ёзуз ' кучяар хурукидан хамоя килиш максадида. утказяладиган магик ха-
—ракатларнингсузкисии сифатада взага кеяган. Хозаргача бятта агама сяфатида италатилиб калган айтиы-олхиилар поэтик табиатг ва вазифаларига кура, иккя- мустакил жанр сяфатида бахоланиси максадга мувофявдир.
2. Айтим ва оладшлар чацалокня бесикяа солил, хомпладорллк, бола тугилигеи ва тарбияся, боланабвшиклан ечзб оляп, чакалокка иеярик солии, .чакалокки t.-лк бор ювинтлрис, • ише бор боланлнг тяр-ногина, сочини олиш,' кизалоклар сочиня бяринчя марта пвяб-тапас, чилла саклаш ва чакалоют чилладзн- чи:{грип; чакалок уч, -lan, or-тя, туккиз куптак Зулганда, чакалокни биринчи бор таништапгак-
.да, биринчп бор мустакил утирганда, биринчи нарта грганда - оэц чякаргаяда, ян г л кийим кийгизганда за иу каби анъаяазлй уду;.;-ас-иинг утказилиз! чотияа ижоо эти лада. -
4. Айтам-ва олкиялар лиан о тахатдшт ранг-<5агаяг булиб, бала лзётянинг дастлабпи дазряаоя билая боглак барча хздасаяарна 7Зада мужассамлаитарган.'. '
5. Айтим за олкишяар узбек болалар маросим фолвклоргнанг"'энг кадимий канрларндан. бири будаЗ.. поэтик. тзФаккло TacaiiX2er,ir:v 'iv—
хин урин тутадава 5ш авлодни эзгу лик рухада тарбпялашда мухам роль. уЛнайдя-
Иккинчи боб "Бешак fyflg. маросим фодьклоранинг узига ioc ху- '. сусаятларя" деб номланадя. Узбек халк беиик туйлари авдодлави-кязнинг бола тугалиш ва уни гарбиялаш билан длокадор купгива кадиаий удумлари 'ва анъаналари нажмуасидан рбораг булиб, узига хос айгим z\a~ олкиалардан тапкид топган суз компонента билан ак-раляб туради.
Ее сак туйатуркий халклар орасада кенг таргдлган мароскмлар-дан бппи'булиб, асдида генетик асоси бир булган.бу удум хар бир халк этник хусусиятига кура,, узига хос анъаналар -салсяласа сифс-тяда паклланган. • . а
- Узбек халки .арасида азадцЕН утказишб келинган бепик-туйлат- ■ ра узяга'хос худудий-этни: фарклара билан агралиб ,'туради.. Бундай фаркланяш авва лома росам таркабада; яъни бешиктуйини таскал зтув-4Z удумлар тазамянанг узига хослагада, куранада. Бепик туйларанинг . таркаб жихатидан• Фаркланиш-.бевосига■ маросимларамиз тарихининг. ЕакллЕнаш боскичларада кечган ;тарстий-актисоди2 ва маданяй-эт- -ник нараенларга богливдир. Бешик туйлари узинянг таряхий-бадиий .- эволюцией давомида, бар томондан.гкадлмги гасаввурлар ва маро- / самлар балан,акклцчй томондан, ас лом дани таъламоти таъсирида
тугпдгзн удумлар билан-бойибг такомаллашб, хагош-хал ирам-си-.__
ряылар, удумлар ыажмуасядан, ибораг-отагавий 'тадбпй сифатада аакл-ианган.' -• • '. ' - .
Удбекларнинг тсадамай.'овлазкй-^аизкй. маросимлара:тартибкга\ кура, оилада биринча ёки ккккача Фарзанд тугалганда' аньаяага кура беетктуйя утказиладт. Бешк туйяаринянг асосий сабабчася ча-т:алокларгяр.
Озлада Саранча фарзанд кнз_.бола булса, "экди бу хонадоннинг етта пуатн ¡.таъмур булгой"— деб вття кундан сунг-беиик туйа ут-. казадилар. У ¿и л бзла тугалса, одатда, туккиз ёки ун бар кундан койин,-яъни. ток кун утгач, беаикка беланада ва йигирма бир кун-дан кейик бепик гуйи килаб бериладя.. Еэаик гуйиня утказиш вацти Х?м аньанавий тасавзурлао асосада иаклланган булиб, маълум ксцу-н;гягларга -богланада./Чункз бешик туЗи'хохлаган пайтда утказила- • : .верадяг2л тгдбяп эмас. ' ••• • _
'•. Бешик туйи :.;арос!!;.'ини; утказяцпя хосаятли ва. бехоскят кун-.. , лар хакадагг'.кг-^лапга хам еиад киланган. Нлгапаиари oü ва' хаф-таняЕГ бахтйя хамда^ бахтсаз кунлари, хар бир кукквнг хосията •
ва хусусиятлари батафсил баёк кияинган таъбирномалар булган. Масалан, угган асрга мансуб "Макмуат ал-ахком" комли кулёзма-да айтилипгача, якшанба куви Шамс, яъки куёшга таалдуклв булиб,-иморат кялт/ок, еш Ебтидо кклмок, улугларга, подшоларга ва ула-моларга учрамок хайрли хисобланади. Туй маросимлари килип, уму-мак, иодиёналик *-адбкрларики утказиш учун одина, яъни гума ку- -нп хайрли кул сифагида тавсия килинган. Чагдалзк тугиггандан ке-йин ток кунни утказвб, иккопи борича, уша кунни кумага тугри-лаб бешик туйи квлаш илгапв замокларда хайрли саналгак.
Чакаяок беш-ояти куняик булганида, кузи ёриган келиннияг ота-онасп, карикдсп-уруглари ва якинлари чакалок курдига келада лар. Улар узлари билан лиги бешик, она билан болага аталган яибослар, совга-саломлар ва бешик туйи учун харг.ликлар олиб ке-ладилар. Кудаларвга хаи боа-оёк сарпо килинади. Бешик т^йи квл-мокчи булгак оила уз имконкятларидан келиб чиккал холда, бирор-та куй ёки беш-олтята товук суйиб дон чикаради. Барор хайрли тадбирни амалга оширипщан аввал кон чикариш халкимпзнинг азалий удумларидан бири хисобланади. Шу боис хатто туйга етаряи гуштни кассобдан сотиб олишса-да, иримига бирорта яондор суйиб кон чикариш фарз дейдилар.
Бешик гуйи утказилпшида, кайвонилар чакалокни ввинтириб, янги яибосларви кзйдирадилар. Мехмонлар орасвдаги улугрок ка>.<-пир ёки кайвони чакалокни кутариб олади ва бешикка солиш удуми-пи бакаради. У болани бешикка ёткизаётиб: Туф-туф, зга лари келди, Кучу к лари кочсие. Бепзкдаги бэяамга -Фа ришта лар куЗнпн • очсп;. деган айтимни айтадк.
Шундай ирим-сиримяар ачалга о^ирвлгач, чакалокни бешикка . солиб, дул-оёга богяанздп. Кампвр'лардав бпри чупнянг бсшига хтахта ураб, пи лик ясайди ва ёкка ботириб чирок тайёрлгйди. Су тахсус чирокни ёкиб, бола ётган бепак атрэфидан уч карта айяен-тяриладп. Еу кадимгн андодларимизнинг оловга топикпш билан боглик эътикодларлга бориб такалувчн иркгдпр*
Болани бешикка со лип билан алскадор вркм-сирЕмязр адо ы,:о булпнгач, даврага дастурхон ёзсладя за туйга гвтирплган таомлар мэхмсаяар олдига тортилади. Чакалок ётган бешик устидая хар хил
кавд-вдрслар сочалади. Еу ирим оргили доем тудин-с.очинливда япайлкк, янги тугикган чавдлокаинг ризки мул булсан, деган ни-ят бслдарЕлади.
Бэла учук беппкнп кунанча болашшг бувасй харид калади. ' Харэд -кидинганда саздояалазасдан, уста сураган пулини бераб бе-гика,: ойгб• келишадЕ. Бешик бадан бпрга тггипли анкомлар (сумак га тувзк) хам оланади. Сотиб .оливгандав сукг бешкни бош у ара баланд кутарган ходатда олиб г, един ад е. Бои узра кутаришикг нагноен - бегают кадрлас, унда ётадигая болананг азпздпгк, муъта-бардигинс эъзоздалаан иборатдир. Келанникг онаси тиккан Оешик асбобяари бадан бешикнп ясатиб, чакалоцла уйга'одиб келадилар. Беспкни келикзквг онаси олиб келики халдакзда "куда томоныинг Суслова" дейиладп. •
Одатда, бешак тут дарахтиникг • ёрочвдавгдеалади. Бешикнинг тут ёгочидан ясалишида хам муайян маъно бор. Аникрори, узбек' хаяк хунаркандчнлигвда катъий анъана тусини, олган бу одат халцк-.'.::: знак г кадимий мифологах-тасаввурларига богданади. Тут кадим замокдардан''" агдодларамиз тасаввурида хосилдэртшк, кут-барака рамзи сисатада кукаддаслЕШтпралган будаб, хосиятли- -ус к к ли к са-. ка лган. С клада фарзандяар купайкза, тут дарахтининг мевасидай кздряз, парны булипп, бодалзрнвнг разка-рузи мул булиша умидидй язгк тугидган чакадэн, ором оладаган бешикни тут ёгочидан ясаш . одат ту сига ккрган. Зеро,бола туги лиши ва унанг чилла лик даври овлан акокадер купгана.удумлар ва ирам-евримлар тут дарахти_ би- . дан .беряакади. Хусусан, чакллок чилла даврида бирор касалга йу-лпцеа ста: бадапига чдлла яра тошиб кетса "чилла т^т" мукаддас даргхгдак гкфэ топади .дсб уйлагавлар. !<!о.'.:олар касая боланинг дудласаки ояаб, чклла тут. оддига ташлаб ксладилар. Еундай квган-зз, чак?логлщг; дардп тутга утсб, у яхши будаб кетади, деб арии
Лсд:; с рас ада" тумор болага .хоми.йяик г.аяувчи сехрдн НУДРагга зга дг-б хасо^даиеда. Туморни-болакинг бетаагпга, нийикларЕга.хат-то ЧЕ!;адЬ.ч стдддган з£ тпхозларяга хаг ооадвлар.
Т;коэ гакпа с.ятдздзм-бадан-алокадор. тасаввурларанпкг бево-спгг. дсвоип булкб, сехрли восата. сиФатида хизмат.кплада. Т,умор-дарлакг есхрла /вазифа багарапига .евэеке акъанасп двхновчидак ма--дкаятгнгкг келвб чаципа.ва тарак-чиети тарахк окяан боглак ходда. тугдгген- ;;5еал^эр1пк культе билан бевосста адокадордпр. 'Тумор -ясохда г5'г-лк даврларга хоз ^осиддорлик, хо:.'ейлек ва автшёлик
кзtíи эьгикодай анъакалар ?з афодасаяя топтан.
Туморлар аоосан, уч бурчак, думало ч ёка тург бурчак шавдда булада. Олашшяг уч лисага булааяда - хиора одам - осмоя, Урга олзк - зашн ва ер осей дунёса хакадага карашдзр, уч сонаяянг аагак хусуеаягя гУграсадага яифологак эъ?акодлар, 'лушягдак, биз япаёгган дунёшшг уч Улчаылаллга гуабаяардага уч бурчак.шак-лананг сшалашашига сабей булган булаш нарёк.
Еолвнанг Усаб-улгайисада беоакнанг бола гзрбаясадага афзал-ликлара асосан куйадагаларда кУринади: ■
1. Табрагашгз мослаштаралгашшга беаакда бола мшч-осудэ ухлаб, дам.олади. ;
2. Чакалокналг «ускуллара ?угра равоялаяада. Бола ёсядга.ч-да .тага х?л булыаяда. Бу оса у на сзбадалаб, касалга ч&линлшдан саклайди.
. 3. Бепак васбзтан энгал булгаяа учун ишлагишга гоят пулaü, оналар у на узларага кулай ва Унгай зоага беыалол олаб бораб :;у-Зашлара мумкад. • ' > .
4. Бола бешакна боглаагаЕИ учун ортакчз, нозуя харакаглар вдлолыайда, вз-кузияа тамдаЛаыайди, бэрмогана огзага солызйда.
Бу эса бола салоыатлигяга язшя таъсар курсагузча одаллардаа блса-Дар. . . • -.....——.-------- ------—- -т ; ......
5. Бепак к?рпа . ёка-духоба балан ёйяб кУЗалганлага учун бола таща мухагнаяг ножу я таъсарйдзн холи булада. ¿руглак,тушаб, ухлашага хзлзл берцайда, хава.харорзга ыуъгадаллагача саклэаада,
Тошкеыг'оахря ва вядояг кишдокларяда Уткззаладагаи заг:она-вий бешик 1У2а'маросашда каланяаяг кайнонасагз бар сидра боа-, оёк.сарпо чшшнада. Сардо эле^еятларлклнг анъанавай сояа ва мдк-дораг турлара гургуя эмас, ?УЗ УтказувчЕяанг'агт.ошшглорагз карай узгёраб тураваради. Келиннанг кайногасатз хам бар садрз бпи-оёк сарпо килшадй.'-Бодана беиакка.белашдан сввзл сэрфарзанд, бо-лалара униб-усган аёл ёки каыаар.-чулийинг. бир -барботина саси-ёр-балая есал араладаасига.богарлб олада-да, чакалсчкаят тзнгла-Яигз сургзда ва гаяглайааа кутэпиб тураб:
Бисьшллохар рохиаяар рсхийя." Тиладг ширин булсак, Огзакт аойли булоая, Куланг .иолла сулоан, Рязкааг; аул. булоая» •• . Зарззндаяг упи. булсан.'.-•
деб яхши астак балдирадилар. * ...
• ?збекларнинг надира удумларлга кУра, чакалокка кяйгизала-диган илк лабос чилла куйлак ёки яг пУйлаи деб агалггл. Одагдэ, чакалоквднг иошся ёки бувасинянг эскя клйа.ьщдак гайёрлеяадйган бу лябоснд чайчадз кяредш гаъкиклангзн. Доя моио чакалокна кУлига слаб, аввал хУйлзкчэш кУЙ боглэягаи козлкка киигазкб кура- . да. Ёлгаз болага заён-захадтляр хунуи накади дзб бухсралаглзр бола бош учига кулча, пачок, саршвок; намангашшк. эр нулча, туз, свраисок, ислрпк, пиэз; сурхондарёликлар сйко, ¿арок; тсшкодтллк-лзр rapo«, ойна, кулча, пичоч, геридора, кузмунчок; саааркзвдлик-лао тошкайрок, tapo«, кулча, пиез, наламшр; андаконллклар тси, кулча; кащадзрёликлар кУйууЕчок, кулча, пачек, пяёз, тугдока, калампир каба кагик хусуспягга эга дзб таоазвур ккланген нзреа-ларни «Уядалар. ■
Бешик гУйида болани бешкка белш яараёкидаги магик харахат-лар кУп аерлар давомида Уз шакги ва ыохаягани. Узгарткрмзсдзн халк орасида сакланаб иелгап. Чакалокни цлк бор башяккз белашда бу удумна бегарзётгая аел^ албагга, болзнл икки марта беаакка ноту гри ёткизади. Учиачи мартасида чакалокни бешкка тУгра ёткиза-ди. Кузатешдариьаздаа шу нарса ыаълук булдики, чакалокни бвшик-ка биринча марта бвлаш' билзн богллк бу ¿¡атак хэракаг Узйокисгон-нияг деярли барча худудларида аиглда КУллаяаладя-ю, a.wi/.o уцянг_ . бажаралиЕИда цуайяд Уздга хосликлар 'кавяуддир. Бу регаонол фарк куйидагиларда к'Уринади: кайЕОна юмонядан батерилгэн нагик хапа-кагшнг рака« рвкзи'—учликка реоя килиш хамма яойда кайл килия-тан булса-да, бу у душа бакариш чогидз виталадаган суз ко;лоненг, яъни аЗгша-олкипларда йарк сезалада.•
Балки илк бор башенка бслагандсн кзйин анъанага кура, духо-ба ёка курокла кУрпоча ёпалгзн бешак куббаса устада bufo к чаккле-ди, бешак усгидея ¡санд-;<урс, ohfok, магаз, писга сочадилзр. Бу сочяялар.хау ыуайян ргмзяй мгъногз эга. Илгарилари бешак ус гадай гурсалок хам сочгр оканлар. Сочилтэн гурсалоклардан етти до-иаокни i-ериб олиб, бип иодан утказиб, бешкнднг бош тсмониге ослб куйилген. Í5y уринда xa ¿i бгз егтк рокамининг магяк хусуоия-гига слганао удушнляг ?з:;га хос кУршшпаяадг гувоха 67vUíd, Сур-хондерёдз оег::-:нлаг устига ctrü- кпват нарса ёшьладд, бир кааагй . дзетуахоа б?.Т£да. Бзгдк усгига ёаилган нарса-1сршшг егга каваг ■:ул:жтэ езбео улгзУганда ог;:п, бсоак, ¿¡Уши-кооил ода;., оул-c:\-i tcí upaíí !;:злл:!:дар. л^кягшЗ уд/^^га кура, зтгг пуаганя биляп-
савиб. Xsrro аддод хак eiMïs: Фарзаяд, навара, эьвра, чзвэрз, rsBsps, озорз, Ocrons. Веник у с; л га еттк кават нарса ешст одг?-гй хал ана шу ссхрли етта раадыкгз эътячсд кУйиздзн келдб чак-
К2Я.
Туйгэ тайёргерлик кУриш :-.узя ёрпгав кслиянвнг онэспнияг yie-дан бощлзнади. Tía куш: белгЕлакгзндан кзйен, бешдх безогил&дн-гэн хонздонга кундуз кунк десанта чареб бзрчз бешлк б-ззагнб бо-рядагзн аёллар йашладвдар. йусЕка^илср гулки ву хонадаЕдан бос-лаб, теззрак-атройГЕ.кзрязй, сурнай, noFopa ово&лорикя теркате5, f?ë б$лаёггааяиг2ни маълуакиладпяар. Декан зоосей туп тантене-дара боща гойда угказйлшси f-уносабаги билав келиннннг ossceeset уйида деогурхон тузгталмайди. Во плача келдо ейтгаадэ, беги; т"-йи келиЕнанг онзсиндлг уйндан бошланадг.
Бешик тУйл булаётген хоаадонга етвб бордпгач, туйги калган (лехмоялар тУйхона ячяшда аЕгобуслердан тупшзада. Туйхонггача булгая масофанияг колганянн удар яёз бослб угадалар. Туйхонага караб бораада ёси улугрок каширдар'бесхкнл бсш узрз кутзраб олн-вада. Туйхона олдкда икки.пуда soíéoh вакяллори Уйанга гупидалзр. Куда токон ysiífira .тусаётган ¿¡ехионлэрга румолча хаыдз хап хил мзто булакларини ¡:Уйиб чикадилер. П|упден кейян олвб релакган бе-кик аяъанага кура азизрок ва курдниздиро:< гойга .чуйилвди. Веник ёнига чакалояча. одиб келинган бошно совгалап хам яУйгшади. Калган мехмоадарнинг туйншг ксйекге «исиндб дастурхснга такалф каладндар. Уэбгк yx.~¿' туйлерида шклардладкган гурли хел гвоадар аслида iiernK хераетерга зга. булган расм-русук ПЕпиркклари будяб, одатде, бекак гУйкга таЗёрленздкган пишЕрдчлар одагдаги он?,бг-лэрдан бароз фарклЕЕадя.
Бешск тУйяари. удумлзрнпапг внъаняЕай йлбмепгларддап бири туй охардда фотЕХз берап. одаздир. Csttmiü кайудятдэ утган тУй-д&н сУнг cm улуг кампдр чадалокка яхпн кгяглзр тилаи {стиха Учеее хзлдикизкпнг акъоназкй удумларкдан бсрлга айланган. Топ-кенгликлар удущга кура, Огшк тУйдда Укаладигон ф-отг.ханЕ одег-
. Д5 СУрНаЙЧИ б5рЕЩ1.
КузетдЕльракЕЗ пуна кУрезгадикк, Узбек сеппк-г'йлэра фшгьк-лори хар бар худудда узагз хоодаги бЕдан Бкрадаб турЕДз. Оу сн-лан бпрга уларнйнг raaesEca, бзддей гузслйВйдг yi.yua^jiantap ч/Д.
З'збек халки ораоЕда Утказйлоёгган oeru:: rjüaspfl Уздгг zoo дуд;'длй-этш1Е фэрклзнашларл бил^н я та зля б турадд. Еундай фзрк- '
ланЕСдарики tízs, агвало, мароаим тарккОсда, яъйк бгикк туйияк ТыЕЕЕЛ гтуъчи удумлар тезеле таркибида кузатдип.
Уулоса гао;го;сгшжг умуши хулосалари иа натЕсада-
ри баёи ьтклгац.
Лдосертаи?.яаипг аоозкй шгхуни чувдаги маг.одалардз еко гт-тиоилга.":
1. ;<ацслалардаги ыоёб фикрлаг. "Тел ьз адабиот таьл1м:"ДЬгГ, Ь-сое,- Iû-бот.
2. Сарзададгр беаггсда. "¡¿удског"Д ï.'.<2, I-ос;:, bC-bs-ocr.ia:.. Е. Бошкк ту&ларп фольклоре. 'Vsoor. тали еп сдгЗвётв", 1Í-C2,
S-oo:í, 42-44-бсглар.
4. Воздан утдк - тоидан укп:. "ЫзЬсозт", IbS;S, ó-co.-:, I-í-íc-т
о
дар.
? е з a y s
диссертационно.* работа Н.Х.КУРБАНОйСй "Узбекский дотекли обпядовын рольалор", представленной аа защиту для получэнжя ученой степаня кандидата раяологячэ-екгх наук по спапдалъаостл IO.QI.C'-г - рольгслооастада
Во "Введении" даются сааденжя cd актуальнсстз. стэпзял ззучан-аостя то:.;!!, зевизне, цели я задачах, мзтодологзя а «а^одгкэ, тоооэ-тячаскоя и праатзчвекой заачлмоста дзссертэдюннок раооти.
В первой глава "Исторячасзза основа я своеобразия узбаксдого датского обрядоаого фольклора" освещаются занрояче особенности ''елнзш* н "алтям"сэ - обрядоянх песонь исполняемых а пэоиод "чхллд". Пснятла "чглля" з язнясм случае обозначает временной отрезок сосок дна к поело рождения ребезка. Ло настоящего времена таомиан "ожиа'* í "злтич" употреблялись для сбсзяачеиля одного ^ольклегнего з-зара. Ясз этом отсадесталялгсь Д23 хаасэ узоакокего дз^охого о.эаядозого ¿ольядора. а работе обоснозизаэтся з доказывается, что "олклз'* ч "алтари является самсетоятэльнжм Ьольвлорнима *пнра;дз датского обрядового Фольклора. Кроме этого, определяются место, Ьуяксал, дудсзастаэнныа сссбэкясста данннх шзеоз, освощавтся асторл'-х-сг.-ю оезош элекактэв датского сбрядогсго ^олъалсра.
Зо стопой главе "Особеяноста обрядового pasbasapa" "isas:: rr¿' зпарваа исследуются нансови-а escocíрцзгл песенъ. "аат^и" ч за-, ксполакэжэ го врзия проведают бэшак ту,: (проззютичх спздзтзз. заязаняих с пеленацией парного ребезка а кодцб-злъ). Анализируется мриаяти, определяются масто а роль данных га яре э датской соркясусл тоэзля.
Одноа из особенностей данного исследоваяяя является то, что :опаальнсо содержание "deau..: туи", аго мзего л зизкз узпзнеяего шеода, пропэсс псоввденяя зтого лразднзчяого чарсприятЕл, состав ■частников, рушецаи ясполвязмах тмезяь. "айтзм" я •''олхкГс з оезо-¡автея как с зклолсгячасяой тая я ятаограйзчасло^ ccsxiisi.
3 "Зйкле-эняз" обобщается лтнозольхлоряая природа узбеке ¡.toro í3 тс кого обрядового фольклора. Давтзя аквоцц о его эоспитатэльннг. ютино-хтдсжастяенннх особенностях.
/
SuaaarT"
»
-0t "afiaa iarbaaova£3 tiuais "Zz'c-.i's chilirj-ritaal foliloro" rs^rosiztcà for a
¿3^53 ci philological -33i-îas;}3 as spécialisation - lO.CI.C-î - folSlarc.
¿a I^trcdictioa acçusiat3 -as v.itli sa i.rforaatioa ajout acïuslity, tha oxtaat ai iavastigstio-S cf tha Uopic. aovolt/, purpoae- aad goals, aa «sois le ¿7 iai asthodd, tîjesrïtical aad ;>raotical aijaifiaaaoe oZ ths thnaia.
fira-t chaptsr aaasd "-h3 hiatorioal r "-idjir'iîataia • aad o^isir.alitj ci "z'seï cailârea retaal folklore"- elusidctis tba ¿oara pecaliaritias of "Olklac" aad - tas ritva3
302.^3 3?rfor-3d dardas ¿tehilla". "C'ailla" la aasd in t'ac-
aeialng the oariod cf iort7 days aftsr a baoy'a oirth.
Tiil pressât, th-s tor-S "Ollcish- and "¿ytish" t>iss ussd sa a tara of oaa fol'ilors gsare,. ideatifiag t-vo ¡rcares of chil drea ritual foUtlorc.
îbs rssorcà substaatiats3 oai provaa t'aat "Olidsh" a ad "dj'tisa" cc original iadeosadâat roliiora genres of childrsa ritual fclîclore.
. ïhs iaportaase of tho thsai3 ia charactarised 07 ths fact, thst hera the place-of fuactioa, ¿rtistio ori.-iaality of tbea? tr.o sears3 snd 3l:£Îtoricai bass of t>eir cimenta ia chiidraa
rituel rclïloro ers datersiaad. -—.....*—.
îho so.oond chaoter "Spccial foararoa pf ritual foilclore" "beabik t07:' fsr the first ti-.s is devotad tà iavsati^atios tho cars posalnritios of son^s "Oliish" aad,"ï/tich" porfora-iag curiag "cashii toy" /cslobratioa coaaectèd vrith the iirst ¡nraidla of a fcaby irto a cradle/.
Che versions ox< saaliscd aad fcave fceea deterr.iaed tha -plaça aad tha rais of thesa genres In cblldr^a ritual poctr;.'.
¡Lie of. the .-secalaritica of this iavesti-atioas ia ïhafc • 33sial jcatart of "b33hik toy", ita rôle ia tho lire of Usbeâ .îeoTlo, thj csroi.any of holdiaç tbia f ;sti~ai hossure, the oact of ;:arti3ipat3rs, tha fcaeclona of tbu /psrfor^sd soags as "lytish", aad "OlKlsa" ars ^lusidated bath rroa ohuîoiociaaî sad froa athaorraphioal point bf vlow. •
la Coaolurioa ïha etbao-fclZlore aa^orM c£ Usbolc ar.ildraa -itusl roiklore ia seairoliE^d aad is givsa iafar^a'as oa ita îucsa^e, sdacativo sad srti . ' at-orcn.