автореферат диссертации по филологии, специальность ВАК РФ 10.01.09
диссертация на тему:
Азербайджано-туркменские фольклорные связи (на материале детского фольклора)

  • Год: 1996
  • Автор научной работы: Мусаева, С.
  • Ученая cтепень: кандидата философских наук
  • Место защиты диссертации: Баку
  • Код cпециальности ВАК: 10.01.09
Автореферат по филологии на тему 'Азербайджано-туркменские фольклорные связи (на материале детского фольклора)'

Полный текст автореферата диссертации по теме "Азербайджано-туркменские фольклорные связи (на материале детского фольклора)"

АЗЭРБАЛЧАН ЕЛ МЛ ЭР АКАДЕМШАСЫ НИЗАМИ АДЫНА ЭДЭБ1ШАТ ИНСТИТУТУ

од

эл^змасы Ьугугунда

1 о н:0!! '¡32В

МУСАЛЕВА СЕВИНЧ ГУДРЭТ ГЫЗЫ

АЗЭРБА^АН-ТУРКМЭН ФОЛКЛОР ЭЛАГЭЛЭРИ (ушаг фолклору материалы эсасында)

10. 01. 09 — фолклоршунаслыг

Филолоки]'а елмлэри намизэди алимлик дэрзчэси алмаг учун тэгдим олунмуш диссертаси]'анын

АВТОРЕФЕРАТЫ

Б А К Ы — 1996

Тэдгигат иши М. Э. Рэсулзадэ адына Бакы Девлат Университетшши Фолклор кафедрасында ]ер;:;1Э ^етирк/.мишдир.

Елми рэЬбэр:

—филолокщ'а елмлори доктору, профессор А. М. НЭБШЕВ

Рэсми оппонентлэр:

—фклолоки;а елмлзри доктору, профессор Г. М. ПАШАЛЕВ — ¡гилолок^а елмлгри намизэди, досент Ф. Д. !ЭЛИМИРЗЭ^ВА

Апарычы муэсск:о — Н. Туси адына Азсрба]'чан Девлат Педагожм Университета

ЭдэбиЯат Институтунун Д. 004. 14.01 ихтисаслашдырылмыш шура-сынын ичласында кечирилэчэкдир.

(Унван: 370143, Ь. Чацид проспекти 31, Акадениф шэЬэрчир, V мэртэбэ).

Диссертаси^а илэ Азэрба]чан Елмлэр Академщасынъш Мэркэзи Елми китабханасында таныш олмаг олар.

Мудафиэ

саат /

Низами адына

1996-чы ил тарихда кен-

дэрилмишдир.

У

Ихтисаслашдырылмыш шуранын елми катиб фнлолок^а елмлэри намизэди:

С. J. ОСМАНЛЫ

ШШ .ЭСАС. ХАРМТЕРИСШКАСЫ V '.

Тариха, ' дил, м.энзэ чэЬэвдэя чох захын олан Аззрба^чан : £3 гуркглэя ЕйшаЬя халг ¿арадачилыгында халган кэлэчэ^э,' , хошбэхт Ьэ^ата, гэлэбэ^э. ösjyk внаш, здалэтия' зулм, захшы-лыгкн пис.из к узэриЕдэ гэлэбэсинэ ööjyk ваам тэоьзр едалир.

Охиар гарихи мэрЬаяалэри кечмиш бу халгларнн Ьэ^атындакы иуЬум Ьадисзлэр бу халгларын. фолклорунда бу вэ ja дгкэр шэкялдэ' ез бэдии ин"икасыш ташшщнр.

Азэрбазчан зэ туркмэн фолклору адагэлзряня тэдгиг едэркэ.ч бутун б-;нлары нээзрэ адмаг лазымдыр.

Бплдизямиз кши, ушат йолхлору • г эбязтдэ баш. верэн Ьадасалзрин сиррини ачмагда, кердуМэря шаз'лэриа зламэт, KOjiiijjaï вэ idahiijjöTB. Ьагганда' мэ"думат тспламагда, hejaaa зэ гушлаэын хасиз з'этиндэки гзрибэликлэри баша дут-мэчцз, öojYiüispn дузкун анладагда вэ саз еЬтйдатларыны ,, артырглагда уиаглара камэк едир. Фсшслор Ьэм дэ онларын' , Ьйртарофли инх'.ша^ша вэ' Зарадычнлнг габилизЗэтинвя,форма- ' лалмаснша комок едяр. h ом Азэрбазчан, Ьэм дэ туркмэя шафаЬи . халг западичилигинын urhm бир Ьнссэсяня тэшкил едэн ушат фэдмсру - ба"зв эдобяд^атлэрда фолклоруя качик лаярлары кшли voy олуаан лазладар, охшамалар, санамалар» тая-мачалар, нзвнллар вэ с. халг педагокикасшин б y туя талэб-лэрияи эдэ^ир вэ ушат дунjacuHKH бутуя чэЬэтлэрияя оз ширинли^и илэ экс етдирир. .

• '¡¿овзунчн .акт^гитцщгы, Дундада елэ халг, шллэт ташаг олмаз ки, оиун дхшслору^ эдэбд jjaru hap Ьансн óup халгш тСсириндоц- ajpu japanub инкяшаф етсан. Злбэттэ, гарихи инкиаа^м myoJjok глорЬэлосиндэ щэраигдйн аснлы олараг MYojjSH халглар арасында элагэлор каЬ зэифяэмиш, каЬ да

КУЧЛОН'ЛНШДЯр. ■

JaxuH, гоЬум халгларын дзолклор элагадэрлаан езрэнялмэеи проблема фолклоршунаслыгын гаршеында да^анан вавдб цроблем-лэрдандир. Эдзбя злагалэр, фолкдор алагалэря-Ьаггында Азэр-бадчаалд бир чох монографидалар, нашзадлик вэ докторлуг диссертаси^алары зазылшшднр. Умуми^этла, Азарба^чан фолклорз длэ турк халгларынын ■ долклору элагэларянш тадгигата еЬтида-чы вардыр. Базам двссертасидада гаршы^а го^улан асас проблем яки гардаш, гоЬум халглар - Азэрба^чан вэ туркмэн халгларк .арасындакы фолклор алагэлариявн тэдгигидир.

Бггтн дун ja халгларында-олдугу ними, турк халгларынын " да эдэби^аты bs ¿азнсы cwiijiajaa деврларда танндыгы ¿еканэ дарадцчылыг фолклор оладушдур."Ттрк халгларынын $олклорунун ' гэдгйгй бу кун нэ гадэр зарурл вэ актуаддцрса, турк халгларынын фолкяоруяун мугазвсали '- т.иподол.в т'зЬляла бир о гэдзр заруридяр. Данылыаз Ьагигатдар ки, шлли фолклорумузун эн . дэрян гатларынын japasm девру вэ мэрЬалэдэрвни, ejHü заман-да жанр сйстемияй даЬа дзриндэа араящкрыаг учун ону уадмтурк контекстиядэ кетурмэк чох зарурлдвр.

Мэкшэ^инэ, • тарйхлнэ, дал гоЬумдугуна, чографа ьгАйтшэ, адат вэ эн"энэ уjryasyryHa' керз Азарба^чан вэ Туркмэнистая арасында бир ¿ахынлыг вар. Бу халгларын ¡¿олклорунун jaxuii-лыгы да M3h3 бу элагййрян нэтвчэы? кими ме^дана чыхмышдыр. Енкелсин та"бирйнчэ десэк, гаряхэ дэрвндэн балзд олдугча халглар арасындакы фэргли хтсуси^этлэр азалыр. Бу, Аз эр-óa;} чан вэ туркмэн фолклор элагзлэршян езрэяилмэсвндэ эзуну даЬа ajUHH кестэрвр. Ьэгдгэгэн дэ hap яки халгын фолклор нумуналзринэ нэззр саланда бу узгунлугу, ^ахынлыгы корурук, бэ"зэн бу мэ"нави хэзинэнин пансы халга мзнсуб олдугуну та"зия етмэкдэ чэтянлик чакирозн.

Еилдидидаз киш, умуми. егяик мэниэ^э иалкк халгларын фолклоруида бир чох ¿ахшиыг вэ охшарлыг вардыр.. Бу, Ьэьш халгларын таряхи гоЬувду^у илэ, онларын дил гоЬумлугу тарахя, мэдэни элагэлзр'я илэ апагадардыр ■ Муасир двьрдэ фолклоршу-наслыг елминин гаршсында дуран акту ал масзлзлзрдан -бири да

белэ гопум - твдш етняк мэншэдэ малик халгларыя фолклору-нуа муга^исаи - "тяполажи тэдгигидир.

Муасир деврдэ Азэрба^ан фолклору мг бир чох ттрк халгдарынын'фолклор элагапзфлнин тэдгигянэ, оаларын тэр-кибиндэушаг фолклору элагэлэринян тэдгагинэ еЬтядач бэдта-дур. Бу саЬэдэ муэ^эн тэдгягатлар апарылмыадыр.

Бз"зи тэдгигатларда Аззрбазчан вэ хуркмэн фолклору, е^аи замаяда Аззрбазчан вэ туркмэн уиаг фолклору элагмэрии э аид мтатагаф элми мулаЬазаяэрэ раст халсэк дэ,* влк дэфэ олараг мэЬз б? диосертаси^ада бу. ики ?оЬум халгын ушат фолклору элагэлэра арашдырылыр, бу халгларын ушат фЬлклорудун жанр сисгеми мгга^ясэли- - типолсша тэЬлилэ чалб едаляр..

Аззрба^чан вэ ттршэа ушат §ожлорунуа мугазисаля • типояожи тэЬлали е^ая зашвда бу•халгларын И эр баранин ашфа!ги зарадычылыгынын езтаэмэхсус фэрвд. хтсусиэтл эряшз даИа а^ын шэкалдэ кестэрар.

Тэягдуадыя обДекти. Диссертаси^аныя тэдгигат об;)акм Аззрбазчан вэ туркмен ушат фолклорудур..

'Ьркмзн халгы вз тарихи бо^у кезэл пшфаЬа" зарадачы-лаг нувдналври ^аратшшдыр. Азврба^чан фолклоруняа олдугу киш - туркмэа фолклоруада да халгын азад Ьэ_}ат, хошбэхт-лик арзздару, бу аЗашшг, хошбзхтлак угрувдакы мтгбаризэся, калэчэ]3 иааш эз зксини тадыашдмр.

ДиссертасаЗада Ьэр ища халгын - Азврба^чаа вэ туркмэн халгыцкн пшфаЬи ¿арадычылыгышн даЬа архаик моделлэрвндэн олая ушат фолклору ятоуяалэри ?эЬлалэ чалб едилир. . . * . .

»муми^«^.*;», лз^чиа^мг^н л» ххрлт^й ишщагш зарадыча-лыгында умумалик вэ вшдтэрэкдак бахшывдад бир-биря илэ даЬа чох саслэиэни ушат фолклору нтаунэлзрядир. . /Ьэр ики халгын ушат фолклорунда о гэдэр умумя, у згу а чэЬэтлэр иэзчудлур ки, буаларын адры-азры халглара ыэхсус олдугуна иаанмаг бэ"зэн чэтин олур. Бунунла занаш, фэргди чвЬэт-лэрин ошадагыны да де^вк олыаз.

Бела Озр гзааэт алдэ едаляр кй, бэ"зя йэрглл чэЬэт-'дзрвнэ óazí.iajapar Азэрба^ман-турклэя ушат ч^одклорунун жанр сис,теьи аналога узгувдуга малвкдир. hou Азарбадчан, h ал дэ туркмэа адимд аршин. бу барздэ фикир^зра ов^лэяйлир. Тэцги-гат ишндэ бэ"зан áy мудаКизэлзра истанад едвл^экдэ'мтс-тэгил фякирлэр се длзнилирТэдгйгагчннац етлаЬиззлэря коякрег факглара эсаслалыр.

Тэдглгатнн мэгсйди вэ вэзи.ьа^эрл. Ддссергасйjatî^îi башшча.мзгсэди мааша^инэ, таряхшэ, дил гоЬуздугуна, чограйя муЬитияэ, адат ва ав"энэлэринЕЦ удгукдугуна корэ-чох jaxKH олзл Азэрба^чад за'туркмэн хамтип гаряхэн бир-бирлнэ оагла^аи, снларкн coj кеяуллэ алагэдар japaaaó hop бирянщ езудэмэхсус милли зэьагаандэ иккишаф едон ушаг фолклору алагалэринш тэдгвгиндэн ибаратдвр.'

Диссартаслja ишшдэ тадгигатчы, тадш^этлз.Аззрба^чая вэ туркмэн фолклор алагэлэрйнин kskyhy дунэнлэ, бу кгр.лэ ñejzji, даЬа еркэн чагларла багламага чалшыр.

Тэдгягат ишшдэ хусуси олараг кэстарилир ¡-a, jaxsa, rohyw халмарын фолклор адагэлзршшн' е ¿рэнилмаси проблема фсшслоршунасдыгын гарииеыяда дурзя вачяб яроблемлзрдзадир. . Азарба^чая вэ 6вр чох халгларак эдэбя адагэлгря Ьаггында бир чох мовографи^алар, нашзэдлик вэ докгорлуг диссерта-си^алары'¿азылмащцир. Умумилякда пса, Азарба^чан ушаг. фолклору яла турк .халгларыныя ушаг фолклору глагзлэркяйя тэдгигага еЬгя^ачы варлыр. Ики гардаи, гоЬум халпгя -АзарбаДчан вэ туркмэн халгы араскддакы ушг фолкЛору элагалэрини е^рэныэк - диссертасиjaaaa асас ваза^ася будар.

. Тэдглгат акшнаэ Аззрба^чан вэ туркмзн уаах1 фрлклору алагадариаа'даЬа а^дын нэззрэ чапдырмаг yчта hsp яки халгыа шафаЬа зарадачылыгындакы yjrya, охаар ушат фолклоруi 'нумунэлэри мугазясали - тяполояя ?аЫшлэ чалб едиляр.

Каякрот фшдошрла,- ujpu/ujpu иумуяэлорян кг/га j и о эли - . •гиполоз тоЬлялэ чолб сдяллэся ялэ ушат $олклору жаярла-ршшн, слэчэ дэ увдшшкдв.Ьэр якя халшгуиаг фолклсру ара&шдаш умуивлйк, иуштэрэдлик а^дия яэзэрэ чатдаршшр.'

Азгрба;)ча1ч - туршэя ушат фолклорундадо адшли^и, охшарлигн, ¡.rrúiT зрэкли^и адаялавдыриаг мэгсэда илö ашагы-дш'Л вазифолзр гарш^а го^удур:

- hßi,i As&pöajv.aH, h «л дэ туркигн -ушат фояклоруяу шгчуд тгсшзфат осасында функсяонал rpyruapa белмэк; о^ун-ларла элагоцар вэ о^ундарсыз ж|а олуйан, бз;)уклзр во ушаг-•лар 'тэрэ^йндэя ^арадалая ушат фодклору яумуиолсряия тэНлялэ чаяб етмэк; -,

' - Ьэр яки халгин шифаЬя ^арадачшш^шдака лирик у шаг фолклору нтауналэринян ыуга^исола - гшшяи тэЬлилэ чзлб еди'лмоси; ояларын мэзмун вэ естэтяк ядраки oh5MHjjOT0№0, • елзчэ дэ ла^лаларун, охшамаларын вэ o.'yjryH жанр XYoyoaj-, jOïJiopjHîii костэрмэк;

- ешж ушат фолйлоруяумуяэлэршшя юта^йсэля ?эЬля-лини. вермэклэ, бу нтаунэлэрдэки суретлэр шшшщен боЬс етуэк,стает, ошфлаги месолозиио тохуимах'; ' Зшшлтмачлприя, •гатдачаларын, иапшшрци болкусуцу апармагла онлары муга-раола ~ яиполоаа мЬлялэ чадб о так; оояэткарлнг мосам-лоршщэл даяшлаг; ' .

: - сник у;гм< фсшслору иумуиалоряидгки охшар чэЬэтлоря a'üití косторнгклэ jaiiaiuu, h эр хатш озуяэмэхсус бэ"зя ЧУЗ"Я форда хуоусв^ртлэринв ге^д ешэк;

- Нгм Азорбазчаеда, hau дэ Туркмэяиотанда шшш ¿jajimaa бэ"зи уюаг о^нларшш гоЬлялэ чэдб оток, ояларыи УМУШ!, охиар чаьэглэрияя аЧЫб КОСТОрГЛОК, бу УЩШЛИ30И

с об об пня бу халгларшг мешали, ячгитя-ся;)аои hojuiu вэ таряхя идо злаусдар еиш; Ьэр шея халкш утр фолкдо-p,viw-iKt Q$iiwjwim 'j¿mi бздйи хусусв^отлйряадон ôôhc е:гж; • '

Тзцгуг^ткц нэзэру эоаси зэ .метододокпjao". Бу мввзу деьсэк олар ки, ялк дэфэ олараг гэдгягата чалб ецилдизиндоа бяр сыра керкэигя фолклорчуларын дэ^эрла елш эсэрлзря влэ janaera, гарих,'егнографиja, мэдэаиjjöT, археолога вэ дилчядик елизнэ апд матеряаллара ыурачиэт едилмеадир.

. Дяссертасязада Азврбадчан-туряман фодклор алагалэрз проблеме Ьэр яки халгын шфаЬи ¿арадычылыгыядаш ушаг ■фолклору материалы эсасшща арашдцрылыр.

Тэдглгат шяндэ эсасэя херкгьш алшллэрдоя Х.Короглунун, В.Зэлпзевян, П7Эфэнди1евдн, A.Haöisje'buh, П.Хэлиловун, 3.Холилин,- Р.Гафаровун, Х.Тангрынулазеван, Э.Р.Элизевин, К.Беркел-з¿евин, А.Чик::j-збин, К.Дурдызеваныя, Д-Нуратазевкн, B.KappujebEH, рус алдмлэряндэн В.Апзйгигц; Г.Вмотрадснун, Г.Засллдевааия', Т.Скоенргввн, И.Стеблевания,. ^.С&халлнин еэ бвр чох балга ала:аяаряи' «оэрлзранэ ь5урач2эт едялгдаздпр.

Азэрбадчан в а туркмэн ушаг фолклорундсл-л таумадгзп, охшарлыгы вэ итатэрэкляди субут ежэк учун эн"энгзи, эя • сынанмыш метод кк:,а: нхта^исашз - типолоая методдан иствфадэ олу н;душдур.

Азарбадчая-туршлая фолклорунун гаршклнглы элагэ вэ зэякднлашэ просесини экс етдирзн щ-Пум чоЬэтлардэн блря hap кки халгын фолклорукдакз охиар.яанр сясгз:.ищдэдлр. hap ики халгын шифайи фарадычылыгияда гарзндкглк элагэ вэ тз"сир, увдмялйк вэ иушгэрэклик, тарихи"бирлидиа бирка зарадычылыг усдубу бу жаярларда фзал муЬафизэ едялмаидир. Гаршылыглы тэ"сяр, элагэ вэ зэнюшлэ'дмэдзя даныааркэн кестзрилэя нумунэлэр субут едир ки , hap яки халгын japa-дычылыгындакы ушаг фолклору«yf г жанр тэртби халг ¿арадычы-лыгында заранан. илк «анрлар сялсилэси Ьесаб едилмалацир» ШифаЬи зарадычылыгын соиракы кенвш' вэ чохчэЪэтля яапрлар . система мэЬз бу илкин зЬ;,ия узаряпдо ввюгае* евдащир.

Билдизвмиз кшн, Азэрбазчанда Ьодз ¿азыja ояаакипа узат фолклору нущналзрл истонялэд гэдэрдяр.- Турхпэнпстанда да болэ иуздгцзлзр чохдур. Диссертаси^а якакдо тзЬлялэ чал.5

олукад матвдор, яумуналар мухталиф захгларда мясзалиф sasôajjûTJiapea» аятолокидыгс.р^а, топлаш иоларинда яэшр олуяцуш катерлаллардыр. t>

Нумуяаларин öejvK эксspajjэти, демак олар ки, илк да£э олграт таЬдпло чэлб олукизшдур. Овд да гезд етмэк лазимдыр и!, lîyrajJîcara - тяположа таЬлилэ мэЬз о нувдяа-лэр чэлб ещтиадир кя, ояларда hsp яки халгыя (¿¡олкяоруя-дакы мгштэрэклик, узгунлуг озуну дала габарыг шзкнлдэ кас-тэряр.

»

Елми jemmijK. Тэдгягатда ялк дэфэ олараг Аззрбазчан-туркмзн фолклор алагэлэря ушат фолклору материалы эсасында арашдкрыляр. Бо"зя гэдгигагларда Азэрбазчан-туркглэя бхжлору "элагэлэрянэ гохущ'лмушдур. Лапин бу'дяссертасязада бяр чох мосэлаяэрэ jj¡u! конгекстдо з&чашылыр.-Илк дэфэ олараг Азэрбазчая зэ rrvpraoH ушат (¿олкйоруяун кадр система арасында-п?.рал;ллар апарошр. Бзяэ бир гэнаэт элдэ" едилзр кя, Аззр^ баЗчал-тгрш;« ^юлклорунуи гаршшшглы алага вэ эанкяялзша просесяяя эхе егдярон míryii чаЬэтлгрдэн биря оу ики халгыя упаг фолклор^ииакя охаар кадр свстемпядадир.

АйорбаЗчая-îvpiojoH ушаг фолклорунун канр тэркибя аяалоаи уЗгл'Нлуга тлшшир. hap халгыя езтяэмэхсуо мустагил каярларц олса да, дзмэк олар кя, hap яки халгыя шифаЬи зараднчхтапшдакн ушаг фолклору ну я канр спстеми ejHuuap. Халгин вч™.ш-пэдо'и! дуязакоруиупу, таряхяяи'.вэ естетяк амалши оке итдирмоз; тэяаби вла дождана кадмш б одни imsj-нэлэр ссярадад цуотегил гагар юш 1£оршлап.\шдир. Ушаг • (¿ялгелору нтмуязларянш Зарашласшпгд соз, ыусигя, Ьэрокэт, ямпрояиза g j н я дгрэчода'^ воЬдэтдэ якпгирак едар. Бу о зулу ¿аирзаран да костаряр.

Â30pôùj4&H 7шаг ¿олгелору ганрлары хаы jaJuja. алхкша-жшсф.' Туршсадзрдо да h ала голлашадаи xej.í;i нидуцалар вар. Бупа ¿ax^ajaiar hop nía хадгии топлшшб jasKja алинша

ушаг фолклору нумунэлэрянэ нэзэр еаядыгда бяр сыра эя муЬум нанрлар арасында гаршылыглы элагэ вэ тз"сирия олдугу а^дын керунур.

Кэтирилэн варяслик, алагэлэр, маддя вэ мэ"нэзи мэдзни^-, ¿этия дэрин коклэри Ьаггында паралеллэр вэ мугазисэлэр'субут едир ки, УВД ми J ja? л э Азэрбадчая вэ туркмэя адагэлэрзялн кеку дунэялэ, бу куялэ элагэдар олма^ыб, даЬа еркэя чагларла баглыдыр.

Гэиэккулуяэ, таряхл тале^нэ, дил захынлыгына, чогра£з шзраитянэ, адэт вэ эя"эялэринэ керэ Азэрба^чак вэ туршзн . халгы бир-бйринэ чох ¿ахаядыр. h эр ики хаягын ушаг фолкло- ' руядакы охшарлыг, у^гуядуг мзЬз бунуя нзтичэся кима ме^дана чшимшдыр. . ' ¡

Лакия гаршылыглы элагэ вэ тэ"спр фону яда Ьзм A3Spöaj-чая, Ьэм дэ туркмэн халгыная езуяэ мэхсус' сыр.р шшш japa-дачылыгыны да иякар етмэк олмаз. Кэтярилэя паралеллэр вэ MyrajBcswöp бу кичик, яэзэра чарпмадан бэ"зи фэргля хусу-си^этлэр Ьаггында да мэ"луиа,г вервр. • '

ЛиссептаскjaHHH олми-ппактик эЬз:.щ]]этл. Бу тэдгкгаз умумиззэтлэ, охшар талаля Азэрбадчаа вэ туркмэн халгышн .фолклор элагэдэрияин тэдгигяяэ Ьзср едилэчэк кэлэчэк араи-дырмалар учун муЬум эЬзш^зт дашза билэр. Бязим дяссерга-сидада тэтбиг олуная систешш арашлырма' мгтоду башга турк халгларынын да ушаг .'с^олклорунуя дг/га j к с оли -т мп о ло;ха тэдгигя саЬзсяндэ jeHB елми аравдырмаларын меддана кэлмэсинэ сэбэб ола билэр.

Бу чур янаадырачы дашл вэ субуглара встинад едэя тэдгягатлар бир даЬа -тэсдиг едир ки, турк халгларыяш бяр чох чэЬ'этдэя дахынлыгына керэ ояларын фэлсофа тафзккуру, • мздэяя33ЭТИ, фолклору гаршлнглы элагэ вэ тэ"сяр иросесия-дэ янкяшаф. етшшдир.

- гт -

Азэрбаз"чан во гурнмэн халгынын ист эр тарихгяд», лстор мэдэяидзэзмшдэ, истэрсз дэ фолклорунда олан ¿ахшш-гын, утду милиция вэ муштэрэклизан тэдгаги бу халгларыя даЬа сых елмя эмэкдашшг етмэсвндэ хусуся рол ojflaja билэр.

Дяссертасязання aripotiacajaca. Дяссертасиja яшя Баки Девлзг Университетвнин. Фолклор кафедраошда лазырлайдашднр. Гэдгигатын эсас муддэалары ез эксвна елма коафранслардаки яэ"рузэ вэ тезислзрдэ, чал одунмуш елиа мзгалалзрдэ тап-шшдыр.

ДиссертасяjaHHH структур?. Диссертаой^ w,p;uv, тч £зсил, нзтячэ вэ иотлфадэ одунмуш здэби¿¡}атыя мундаричатын-

{ац ибарэтдир. ' .

» . ..

. .' : ■ ШШ ЭСАС ЮЗSSW

*

. ■ Кимвдз nHccepiacgjaHHH елыи дг^эри, мовзунун актуал-нгы, аращырманан об^акги, мэгсэд вэ вззифзлзря, тздгйгат етоду, елки jeauajsj^ вз фактик муз j j sîîл эшдирал-

азшр. -,

• Биозичя -^зекл.. "Аззрба^чаи зэ гуркизй sii^afia фарады-иллшда ушат ^одклору" xocj-жцз кэсузрмлр кй, hsa 3->£K)aj'iaii, Ьац я» •¡•ур-~.ш лалгииаа чохзсрлак œi^ib'i japa-«шаги::'::! муЬум Ьзссйсййв »аакид едзл уш-ar фелкяору гхтжъул h&t iiz-sju, h as г.г»з«уя, Ьзм дэ ггзЬэгдгя заглиркн jiat ZYCyCiiJj^iAVpJ ВО НОЯХОЛОШрОй ЯЗЗЗрЬ •umvii'jui japaiи p.

Сол алдзриа уааг. ^¿iKsopyna hscp атаямуз тздгигат ¿я-трлядо эсас sa Ъ.Анакяшш scac деуряпр*

:;;;.£/';{ узаг ¡¿адкяорунуя ¡ювлзро на жырлгда

шткаэскни тсбяк GSapar бэ^уяяг^ая уазтлар учуя ¿арадн-sm Цгруя}» боркдзрт заааа кгчпякчэ уагатлара кечва фкдач'^гш-шга (Игруя) вз сэзуя Ьзгягй иэ'касияда уштларня

езлзряняа 1арадачалыгаяа Ш груи) а^ырмагла башлаиаг лаЗывдыр.

Бязчэ Азэрбадчан аэ турж-оа халгинын шяфаЬя ■ japa.vjmj-лшмнда ушаг фолклору ттеряаляарыанн тэЬлиланй верэркзл бу тэсня^ага истияад екдэк слар.

Профессор Азад Нэби^ев jasup: "Профессор ВЛЬА'накияин . тэояифата Азарбадчая вэ туркмен утаг фолклоруяу сяотемла швкилдо араадыртг::, о?;уя жанр уэркябяяя, бэдяя xycycjjjjsr-лоряии ©зрэкмэтз ижан верир"^

. Сон иллэрдэ Азэрба^чаяда да ушат фолклоруяа-аад оэнза ' хэдгигат яшлорв зазшшшшр.3 : Тярхаояистаяаа ясо.ироф.КЛ'ан-гры куляjонии reja етди^и кямя, сыр*. yu&r фолклоруяуя xycycßj-¿оглэриядая, oiiy a янкишаф ¿oJUtcgüami 6¿ho сдг;i кгида, . сакбапла тудкц'ата кониа еЬтидач ду^'УДУР^.

A3apóaj4a¡¡-Typ:a.íoH у Dar (¿олкдоруицта у^гуялугу, гар-яшуглы тэ"сира, умуазяяк во ¡лтатаракля^я озрэи.7.эздэ канр система ссас косгорааддир. Бу яка гойум халгил ушат ¡умшяору канрлара арааиндакы цгатарэклак вз уад;л!лик илагалзрлн илкиа формасы ялэ баглндыр.

. Ист эр Азэрба,}чан,' истэрсэ да гуркмон-ушат ¿одклору нумуналэриядэ ши^аЬа ¿арадачьшг учуя эя"эяэзя'слая архая-:-лик- Ьам армада, Ьэм дг мззэдпда горуяуб оохлатшдир.

hsp яки халган ушаг фолглэру иг^нзл'зри бэдая фараду ча-_. лигын лиряк,' епяк вэ дршатяк яовлэряядэ ¿араяшадар.

' Азарбадчан вэ тур'кмэя ушаг ^слклоруяуа ¿санр тэркибияэ ■бахдыгда jaraw едирик ки, óy яки гоЬум халган шифаЬи japa- •

дычылнгында бэдия ви"якао кичик каирлардан битдамаидар.

___' _ . _-___t

1. Аникин 3.II. Русскпе- ягоодкко поодовхщ, птсво'л.3, -saraiic: и детскяй фольклор. М.-, líü7coh.títí., *

2. Набивав-А. СвоЬод üa.Mojon ааагалзр, Б., lüü 0, сэЬ.23 ,

3. Хгдилов 3. Азэрба1чая ушаг эдзбя^ата so a,o.:nvíopy.Б.,lySü. Гафароз Р. Азэрбадчая ушг ^олклору (ышл.дпссер?.)!>.,lütío.

4. Тангрнкулиев К. Дстска.1 дятерагу^ Ty.">K.7,o¡n;;, ¡I., 1€72

Халг дараднчал^гь'ннн сонрака хаияш ьэ чохч&Ьз5ли жаярлар система бу клкин ззиия узоряадэ ¿драный яякииа£ етмашдир.

Азэрбазчая-туроэн ушат фолклору яанрлары арасындагш лгщгэрэклик вэ уэдшшш атагглзргя илкин формасн ялэ батлы-дыр.

Ьэр ищ5 хаягын ушаг фолклоруиун аанрлар сястешшш илюш муга^исэли - тааолояи мушаЬидэси белэ бир Ьэгигзтя тэсдиг етмэд'э вмкан верир.

h «л Азс-рбадчан, -Над дэ туркмэн у таг фолклоруядаш ла^лалар ¿;:гчам олса да меззусунуя эЬатэ даирэоинэ хэрэ кеяяидир. Бзздэ "лаз.лад" нэгэраг кими чахни едир, .туркмэя-лэрдо "хувдя хув". hap ики халгыя шяфаЬя зарадачилыгинда ла^лаларая Ьэзия мусягя (луша^эт едир,

' hop яки халгыя ушаг фслклоруна яйззр салдыгда корурук ки, лададарда» "охцамаларда. ар зу ла*да ,б эслзмзлэрдэ вэ о. тургс хаягларшшн шифзЬи зарадачшшгаяа мэхсус öytyh • К03-

.р j JOïVISp 03YHY КОСТЗрйр.

.Упэтлария ягггккдэ ¡-с; увдьшгавда h эр яки хаягын ушаг фолклоруяда озунэмахсус j-эр vjtsa яанрлардан бярз клми занылплачлар ннтгян иккяшафянда tíroj jan " jep ту тур. Ьэм Азэрба.1чал, h ил дэ туркмэн з'анилтмачларында форма, мэзмун, услуб охпарлыглари илэ jaiiamu шлли hojaiu эксетдирмэ бахншядаи форднлик дэ ©зуну костэряр.

hop ики хялгш ушаг d-олклорупда тосадуф етдидимиз хусуск т"р нумуиакора - сапамалардан у шаг одундары заманы ojyií тэляснл о-яд эк,' caj сястошэри japamar, caj заддашнн öopna стмок могсоди илэ вста^адо сдилмокдэдир.

Тшадачаяир у:::агларьн тaduar аэ чо:л;;дзэт Ьадисаюри бародо дтатачоси, hоjai точрубоси, щ-заЬидэдэря вэ с. яэтичуоя гсш дузоядялоа бу вэ ja башга бзр Ьадисояин поотяк уйипкридвр. hœ.i АэирОДчга, Ьзц дэ туркмэн гашачаларапда UYi'rijüoo, б.;»:го?.мэ, уозод, ?oj:d.;íi, сш;тст, б&див суал во с.

васиталэрдэн кениш'ястяфзда одущгр , буялар да ушатларыя зеЬни инкишафына квизк едир. _

Ушат фолклорудун яуадналврищн дгл^исаш-тидалони тэЫщли кесгвряр ка, Азарба;)чан вэ туркмая уиаг нун лирик канрлараяы тэ"зин едэа ькйум шартяардэн бяри да h эр яанрыя азрилыгда хусуся поетик система .шляк олмасндыр. Байга сезлв, охшарлыг, у^гуялуг «зуяу жаярыя гурудушудда вэ формасында кестаряр, мясраларда Ьечапар б араб эр вэ ja \ гезри-барабэрдир, мисралар хусуси в^адзларлэ башланыр, ¿¿ня raaajs сястемя ялэ бяр-биряяэ баглаяяр, сэсяэр, сэс бярлэш-ыэлэря, сезлэр тез-тез такрар олуяур, ше"р яагэратла гугарар вэ с. ...

Мугазисэяи-тнполо£и тэЬдялэ чэлб едилан поегяк нуьiy-нэдэрвя бир гисми бэдии чэЬэтдэя басит вэ долааиг факярлард» долу олсада, ястэр ушагларыя дахяли &яэ;.шяя, нсяхолокяза-сыны, марагыны, ястэ^яди, арзусуну о^рэяыэк когте яазэр-дэн, истэрсэ дэ Ьэр-икя халгьгя yaiar фолклсру арасыядаг-сч увдшлизия вэ муштаракли31Ш тэдгиги ч'аЬэтдэа э1ай:,шззгтл;зд>:р.

ЛвосетасяЗаннн иквнчи фэоли "Азарбазчая-туркмэн нагылларында ферма в а мэзнун муштэрэкляз'л" адланыр.

Туркыая нагылларында ориавнал сукетлэрла ¿анаш Ьэц гоншу халгларыя, hза дэ турк халгларняыя нагул сгаетлара ила, хусусэя Азэрбазчан халгыяыя нагыл суяетларя яла узгуя, охшар стает л ара раст кадяряк. . .

Туркыая яагылларыш тэдгиг едэя ади;длэряя бир чоху ез тэдгигатлар&яда турк халгларннын нагыл зарадичылыгннда кеяиш зазылшш сужэтлэрин haM Азэрбазчая, Ьам дэ туркмэя нагыллараяа мэхсус олдугуяу ce^ajnp, елца эсэрлэрян, на-гылларыя. соцуяда зерилмяш язаЬатларда конкрет олараг Ьансы сукетлэрлн уст-уста дтадудупу гезд едирлэр.

I. Сака, ли М.А. "ТуркмёнскЕй сказочный эпос',' ггэд.АН ТСС?,

А., 1956.

Стебдева И.В. Проданный сон. Тушаояокяе с-сазка («r'css)-

M..H..I969 ' ' .

Лебедев Н.Г. Туркменские Сказка, (ш сад),А., 1255

народные сказка Марийского р-иа.

Скосыреа Т.Л.Лястьл-и'двегы.-Ц., 195?.

•• -- .м- - i-адзр yjfjHflyp ки, бура^яа ^алныз узгунлугдан, мтгэрэкликдэя, охшарлнгдан дезял, бизэ ела катар ки, ягизбасдан данышмаг лазны кзлар. Иэсэлэн: Аззрбад-чан нагыла "Косанын нагылы" зэ туркмзя нагыли 'Тч некзр гардаш", "Азэрбазчач ?агылм "Горхаг Аганэзэр". нагыла "5aj вэ яекэр", глэаЬур "Jeдай гардаи" нагылыннн

аналокизаса "Акпашк" нагнлы вэ с. •

i . ' •

^ JYЗЛэpлэ ларалел вэ у jrya стает cajear олар кз, бунлар да туркиэа, нагылларя илэ азарба^чан яагыллары арасыяда алагэлэр одцугуиу субуг едир. Бу ачагазэр коз бу халгларин оспдгрдан кэ.тзн Ьэ'.! эдэби, hor.i :;одэлй, Ьз:л дэ eajac;: баглшшгкп цзтйчэспдир.

Суязглэрлн захыалашасн, бяядя^я:.аз кдмл, лэяк прос;о-'дир. Бу ¿гшшяаггзд заглакы jean ¿юишлэр ахэла кзлгр,- je;:;: дехаллор Ьасия олуяур. Бел» Зсхннлаиха h s:.:

хйлгыаыя иагыллариндокы сп;ет вз тур:с;зл ал

аик супах вз иоадзлэрзна ;з"сяр кос?зр::рдк, hs:.t дз тур?::.*-:-: яагудлари'ядагсы бз"зи стает вз иотизлэр кагаллархллзкн cyr.:¿r вэ мотввлзринэ тэ"сир одярди. Бтгун бу прссес, jorv.n МУрЭ1СКЗб олэдидур.

Гарзшыгды ашгалзр мзханяка, ксртобиа де^ял, .'лялг.г хусусазззтлэрнн тзисирп илэ ¿аралуча аакилдэ заказа* ед;:р. Сулет вэ мотлвлэрин. узгунлугу чл-рафи, таряхв, и ч тягла::, ягтисади, мэдэяи партларлэ у jrya одаалыдыр. Оилар ызлдз мэкшэт деталлары илэ зЬатз едилир, озунз:лэхсус бзд;::з тзр-тибатда чыхыш едзрэя,- мзЬз о халгыа, о миллатдя hoja? израя-тяяз yjгyялaшдыpылыp.

Ьзи Азарбадчанда,•hœi да Туркмэнястаяда силсллэ тэ&снл ед-эа охпар суаетля навыллар белэ заракжадыр. hap зкв халгыя охшар сркэя hajara нагил зарадычылнгы учуя, оцун янхииафн учуя зэмак олмуиду.

Дунзшшн оутун иагал тоялазанлара вз тэдгигатчылаш бу яаярын тосняфаты ила мзпгул олмушлар.

"Азэрба;}чаяда да ьглстадиф вал:;:::};.,-;. дигилл^;? л-ос:: зф едилжпдлр. Ь.Араслы, Li.h.Tehi.iacKÖ, З.Гарабаглн, й.Седядоз, ■ 3.Basajs3, A.Ha6ajeB вэ б. нагыллара кухталвф чур тэсяяф етмгпдзп".^

i

Сое илдар бнр чох боякулар japaaca да Азарбадчаи кагылларшы асасэя бела груплаадирнрлар: hejaaa-îap Ьаггыкда яагяллар, сэЬярл;; яагиллар, мэатэт нагыллари.

Туркмал кагялларйяы тэдгиг едая алимлэр да турклзц яагылларынл бу белкудэ тасаяф етмашлэр.

¿1ясанлар чох-гадиулэрдэнЬезьйЯларла томасда олздилар. Ьутуя буклар оз излэрини бэ"зй нагылларда сахламьздыр. г.-з^ваялар Ьаггяяда яагяллар чох заман яэсиЬзт характера дагя.-ли^дяр.

Азарбадчан вэ туркмая нагылларыиш Ьо^вадлар алэгля ралкар«;кляр. hap якя халгцн hejaaiuap Ьаггында нагилларанда. тулкулар, чаяаьарлар, яиикклэр, гурбагалар, итлэр, илаилар и^тирак едир. hejaaa'jiap яясан дшшвдцршшр, иясанлара .хае xacrj са-'-арш кочуру.-д';,. Ly i ялларда

у^аглар Ьоjааяларин харяча' коруяущу, hajaT тэрзя Ьаггында глк мг/'лукат алдэ одцрл^р. пэр якя халгыя яагилларинда -¿¡хид едэц hojbaiiÄipi:« характерак чизкялэря едп^дир. Тулку h;:j-.-<:-jp, гурд авгодкр, яглар садагагли доегдур вэ с.

"Cajón тулку" "Тулгу^мая ?ojyr" Чаззрбазчан) '

¿ахуд "Гарга ва тулку" турил эя нап.'-л ело "Ту-лг/' во Ьачи ~ ли злоj" азарби;)чи.ч л&пихва наузр салдг:гдд буна с:лзи олуруг.

. Бела яагилл<>рдц чах заглая кдеаальр да тэра^лугабил ■ ед;:рл-'/р. К^ла í:а саялугларлл

С'Лди ajuicip" тур::: •.:,-» ¿агуд ",í ;::t ¡.'..и-;:.

а;;с/.оазчая ьа е.).

Г.. t jíj И^ "Ari^íajH^H ш^яЬ« хал:' ада^я j ja'ía" .Z.,

"СвЬирла нагыллар лап кврпэлякдэн уяагларьг ¿¿.чгаст;:;; алаллэ таныш едир, онларда Ьэ^аткн рс:*ан?акас!.'на дузмагда ¿cao бздии васитэ^э чеврзляр".*

Бу сэзлэря Ьэм A3sptíaj4aí!, haï да гурнмзн се'пярдя нагыллары Ьаггында деыэк олар, Ьзр üks халгая сеЬярлл н"е:;л гэЬрэманлары мутлэг c:',\::~r.:: Ьадясэ зэ ja гувзс- глэ узлэлпр. Лакин бу нагдлдар васятзсллз уааглара адилаяь'р ка, hey блр сярля,' дэЬшэтла, се?шрля гувзэ лнсан аглыяа устуя хэлэ бядмэз, ваоаныа ззкасу ¡rahá уогуадур. b¿лэ ¿jiubp lu rohyu xaaiJH Ьзр биряаян а^рылцгда о'здяа тэ^эккуруита, йаягазазасяйиа у.эзад г,.гадзсяаар. . •

СеЬарла стасглзргн jfipaaincu оз котг-рг тараххн Заддаг^-арляда jacajas зэ п=,г::гз?.-:;;р.-;.>

барл;-; одцувдур.

hsp идя халг;;л сеЬврлк каг.ч£:.ара м-чд.;р. 1\-:ú халгларйяь'н c¿h;:¡>7;¡ нагц.г:аркяа ;.;»XC7J -

Сшгург вэ Зя.гоуд ryi^apü, пзрялзр, ддвлзр, о.

Аззрба^чан во гурзглзц нагилларизда a¡¿ cjsa однрлзр.

! hop яка халгьгл сеЬсрдя нзгклдаринда гг эг^го-

«юаадддур, газиатли даа, саь:зр-из узук, кгйлгчлз í ,ее!шрля ь-злалар зэ с. ("ПадсаЬ:::; уч оглу"" ,

ля узук" азорба^чан, "Зэзярая сглу" турк-д.'л, "Иадпа'-.лн оглу" азербадчан, "ííkgj' ана во гыз" туркаоя, "Koi-iÄt ^йг.и" азэр5азчан аз с.).,

Ьз:л Азэрбазчан, hew дэ туркмэн сеЬяр.'л: aara.v.apa адэтэн xejpiin шэр узэриадэ гэлэбэеа бятдр. Лагхн чох аз да олоа бодб'пн сондугла бятс-я туркмен ceh;:p:i;: кагял-ларияа тэоадуф едярвх. ("З'лдаЬа возаряп огдулур", 'Тара бзхт" зэ с.).

I.' йатаjog 3. Азорба^чад аолклору, Б., 1065, сзЬ.<1Э6.

hap яки халгая яагал зарадачалнганда раст иэлдя^ншз сеЬирли стает, цотив зэ деталлар бу нагалдаран да ejiu: кекдэа'олдугуну аздаклашдырмага кемэк здир.

Азэрбадчан вэ туркмэя ^олклорундака куядэлии Ьэ^атдан бэЬс ецэн мзшэт нагаддара сеЬярли вагаллардан ^эрглэнир.

'пал Азэрба;}чан, Ьэгл дэ туркмэя мэишэт Ьэ^атыш экс. етдкрзн бела нагалларан кошгазисиjaca сада, швзусу рэяка-рэнкдир. Агхтлы адамлар сияфи мезгезиндэн асяла cuimjapar ] Ьермэт, ну ;аЬлои олур. Бэ"зи нагылларда халг кутлэскняя бутуя зумрэе^низ яуглазэндэлэра иатирак едяр. Азврба^чая мэиаэт нагилларанда.олдугу кима, туркмэя мэяшэт яагылларын-да да халг еЬти^ач вэ агар кузараядая гутараагыя золуяу агалда керитадур. Азэрбазчая нагыла "Дэрзи шахирди УЬмэд" илэ "Дэрзи оглу"'Стршэы нагыла бу чэЬэтдэн охшарсукетлядяр. ■

Ywyuajjs. Ьэр яки халган мэяшэт нагалларанда ¿¿дэдэ, цешэдз, сзаэта иэвэббэт тэрэннш едилир. Белэ нагыл-ларда ушаглара hsj¿T, инсанларк, сэнэт, сэяэткар, догма Зерлэрин тэбяэтя, аглын'Ьэр тедэ галяб кэлмэся-, дузлудун, тзмизлязия гэятэнэси Ьаггында мэ"лумат верыляр. Агал, зэка тэрэннум едилир, пахыллыг, ачкезлук, тамаЬкарлаг вэ с. писланир. ' .

Аззрбадчая вэ туркмэя нагкяларинця бэдии хусусяззэт-' лэряяэ дяггэтлэ данашдагда, умумяЗдэтлэ турк халглара яагшшарацан бэдии хусусядзэтлэри илэ удгувдзгунун .шаЬидя олуруг.

Учуячу фзсял "Азэрбазчая вэ туркмэя т/шаг одуяларинда .'тяположя удгуидуг вэ озунэмэхсуслуг" адланыр.

Ь5э"луыдур ки, улаглар одун вэ эдлэнчэлэрил к&мэди илэ этраф алзав, внсаялар арасаядака гаршалагла муиасвбэх-лзри дэрк едйрдзр..

'МэЬз о^унларла ушаглар тэглидчиликдзя дашроаязасазаза кечярлар. Онларын одунларла баглы дарадычылыг фэалид^атя г сйнкретпзшшди илэ цэ дяггати чэдб едир, рзгс, драм, здскг-а уясурлэрляи езунда барлэшдврир.

hap яки халгын ушат о^уялары мэзмун аа форма бахкшн-дая олдугча зэнкия вэ чохчаларлыдыр. ' ,

Ела бир ojyH.кестэрмэк олмаз ки, орала ушаглар ез акг^орлуг мэЬарэтлэрина нумадиш етдирмэсинлзр. Дянэ^.икллк, тэглидчилик, ¿умор, комик Ьэракэтлэр hap" яка ншзр учуя характеряк злачэглэрдир. Бу хусусй"ззэ?лэр hap яка халгыа ушат озуяЛарына алддир. .. -

• Азэрбазчаада озуаларла алагадар чохлу китаб вэ мзгелз-лэр зазиж.ышдыр.^

Туркмэнистанда да у^аг озуалара тздглгата чэлб олунздащур.^

ззэглэ тэдгягатчклар у кат 'озунлары.чйя yinr-iapa,: тэрбязэсиндэ, физика инкизафаяда о^надыга роду корта, она дуксэк гя^мэг верярмлэр.

Бу тэцгигат ишяндэ охиар, уjryH уааг озунлараааа r.L.v.:;cu'-HiJ зЬатз егмок мумкуи дэзилддр. Узгунлугу нэзэрз чатдарлаг учуя бэ"зи охиар ушаг ojyíuapa ыута^асзля-гглолсал т^плялз

чолб ОЛУ1ВДС!ДУр.

I* Асланов S.M. £л оба ojyay, халг таматса. Б., IS8-1 OjyH вэ эзлэнчзлэр, Б., 1961 . Araiea h. Азэрбазчан мугэЬзртмк одунлатзн, Б., 1953 Аббасов Т. Аилэдэ уиагларыа одунларына рэЬборлик, Б., ¿'-t. . Кечэрля с>. Балалара hojjjjja, ь., 1367 Мэшздова .Т. Ушаг рдундары Ьагганда Азарбадчад шфаЬа . халг.эдзоязлатына аид тэдглглэр, 1У китаб, Б., 1973 Набидев А. £д нэгмэлзрл ха.щ" одунларыл Б.,- 19Б8 •Ахундов С. Азэрбадчан ушаг одунлары, Ь., i980 Седидов H. «¿олклор нувдналэри, Б., 1980 вэ с.

2. Паролова С. "Гуокмзяскле игры", ы., 1959 JapaaàM А., 1УоО

Днпк:-:о.з А.Д. Турк^лс:::;: лрззд'-:::;::,

рпзвлачеа:!,1:, лггк, A., It?0 а о с.

"Кззлоаяач" (Азэрбадчая). "Букклдый" • (т?ркмэн) одуя-::ь.ули а нзээр с&лсаг у.врорвр кя, каЬяддэтчэ едии ол ад бела . здунлар ушагларда тэфэккур, ястягамэтлгядщиэ габилиддзтлэря-КЯ ЭКС о'/дсряр. /

Ьэ;л Азэрбадчан, пз:д дэ туркглэя одуяларааа яэзэр сал-. д.-хгда аддан кермэк олур кя, одунларан бир чоху ибгядая яясанан ыззгуляjдзтл, тэсэрруфаты ило багла олмушдур.

Годунчулуг, уздмиддэтлэ малдарлчг тэсэрру^атааа халгая иэЬэббагя "Апыг-ашаг" одуяу (Азэрбадчан) вэ бу одунун аналзкгjaca олаа ААаак одна" адлаяан туркмэн одуяунда s ог зксвка такдаодур. •

Алта даяшдан он уч даианадэк огланлар арасинда дадал-

бу о дун Азэрбадчаяда да, Туркаэняс танца. да кении

G 2 japaaacu, гаклзра ялэ шгсанлыган ушаглыг чагларана í.J 0.V.JI ори вэ одлзячадэр даляцз мэяшаг ловЬдяэрияи экс ojya.~ap олараг гажгшшл, турк тад^алара ячэрясяядэ с/..- сира гздга достлуг, бяркэдад:ада;н га^далараяа экс стдяр- . • up. ■

. Нс-тг.чот*» жяссортисх jasa, апьралая ирэдурка;}» додуя

л---j. j - ' ' . ■ .

.vyritjxcîci-viîawiosca тоьлял кос? эрой га, у:дея^дотлэ •. ур ; ¡ззуаЬк jumeau чада!» иумуналоряадо хчхратац'ли

; и.......\:л u^L-'-'-.'/p.'Б.у зэлкхялошэ, та"сяр дая.«каз Ьох*я-

, '¿«.-«у Лз арба j чая аз тур;з.13я халгааяя - бу ики

.. '.: м дедял, 'бутуа турк холы&рияая uai.j/ilin '

,v. : ; uvl^-.t пуг^'яэлзряадо бу то"сх;р ajoun озгяу костсряр.

Нэзйрг.оа ксч:;рд;:3я:.:лз ;д.олкдор нг..:унолэряадо;:я тзяологл ;;J•-■;,■.: hop лидппг тзкго гоДдодуг атйглгора

J::;, о;:..аглп х:зчд;;дя ?аря/.я норЬэлзлоряя одзарллгиядалсар.

кцрыаш тяаолсиа яодхмгат хвлглирна яаркхи-. с я;,о багла бяао каЬа аэягяя мг>"луияг воряр; '

\

ГоЬум халгларня Лолклор элагэлзрляэ нэзэр салдыгда корурук ки, алагэларяч цэябаза бу кунлэ, дунэяла алагэдар "де^пл; о халгларнн тардхя оярдизя, coj кэку ялз баглядкр. Елэ бу занкян дарадачклыг лроеесяяаа озундэ шллл japasu-чыльт услубларыяыя мухтачяфлязя, Oy халглария соврана янкляаф яросеся яла багля олараг &эр б=?ряняя езуяалзхсус шэкзлдэ ¿аратдага ятауяалэр диггэта чэлб едар.

Дассет.тасяja лшянян иэвзусуна аяд час олуядаш мэгалалэрин •

• '. ■ CUJAhíi СИ1 •

1. "Азэрба^чая вэ туркцзя тапмачаларкяда ыупггрэалдк" -Чохшшгэтля Совет Здоби^зтыяня з&радкчнлкг ллатгор:.:ас:

, Рзсяублзка елга-казаря кон^раксц :лэ"руэадэряяян хезяслэрз, Hojaöp 1989, Ад/.

2. ."Доплалыгкн язлзра". Аз арба j чан хзячлэрп", 14 . 1991.

' 3. "Хэарба;}чаа-2урклэа ^олхзорунда 3:шнлг:т'1-' <-олн..ор. 9н"эяэ'-. Элагз. Тэдгигат «еззусуада республдгл з. • конщрансы ыэ"рузэлэрия;щ тезлслард. Б., I95Í.

4. "АзэрбаЗчая-турккза яагылдарыпда cxiaap c-v;.-:; >\\;; •^олклоршуяаслыг косэлэлорз, АДГ, 1991.

5. "АзэрбаЗчаи халг ajyarapa" — "Азорба^чи з M Умумресиубллха кон^раясыння тозаолэря, Б.,

6. "Азэрбазчая-гурк-зн яагклларяяда oxtiap ста тле.:,: к". ¿олкяоркуяаелкг' масаяэлэря, А¡У, 1991.

7. "Азарбазчая-ттркмая фолклоруада охшамзлг.р".. сдоба •• гэлэрия вэ бздип .терчумэяпя езрэяилмэг;ш:н' акту ал

нроблемларя' ел:лй коадансаа тезяелаэя, Б., IS92.

8. "Азэрб.азчда-турлзмя модем яаглллгршпа crzj: лыгы" Д Кс-нч -адабаззагстшалария рзсязблти

Аз арб. Peony блякас.-; Кизиля а:;:я-:п Оци:'*;:^,.: il . , 19^4.

9. "Аззрбазчая-тгршза фолклор элагэлэря таряхандэн". ; Дал во од50и¿дат, П бурахнлиш. Аззрба^чан Милли . Jaрадашлыг Академидасы вэ Носима еди.ча Дилчяллк Институту, Б., 1995. ■

Резюме

автореферата кандидатской диссертации С. Мусаевой на тему:

"Азербайджано-туркменские фольклорные связи (на материале

детского фольклора)"

Диссертация представляет собой первое монографическое исследование азербайджано-туркменских фольклорных связей, выполненное в сопоставительно-типологическом аспекте -на материале образцов преимущественно детского фольклора.

Термин "связи" -в контексте азербайджанского и туркменского фольклора, генетически восходящего к единым этническим корням, ■ отражающего общетюркскую модель поведения и архаическое сознание, -применяется условно.

Исследование заявленной проблемы на материале детского фольклора как одной из наиболее архаичных моделей устного творчества способствует выявлению исторической типологии тюркской фольклорной традиции.

Объект анализа, в основном, представлен соответствующими текстами; образцами, опубликованными в различных изданиях, в том числе фольклорных антологиях.

Основные направления работы связаны с определением места детского фольклора в устном творчестве обоих народов, исследованием общности и специфики эпического и лирического жанров, выявлением типологии детских игр.

Материал работы классифицирован, главным образом, с точки зрения функциональной (наличие-отсутствие игрового элемента, учет возрастного фактора -"детского", "взрослого" авторства и т.д.), жанровой и других характеристик.

8 результате сопоставительного анализа сделаны выводы относительно содержательно-эстетических качеств лирических и эпических форм. Наряду с выявлением целого ряда общностей, аналогий, обусловленных как этно-генетическими факторами, так и схожестью исторического пути, пройденного обоими народами, типологический, аспект исследования позволил высветить и ряд этличительных особенностей фольклорных образцов, связанных с «ациональной спецификой.

Summary

of the essay of S. Musayeva's candidate thesis on the subject:

"Azerbaijanian- Turkmen folk-lore relations ( on the material of

child's folk-lore)"

The thesis is the first monographic research of Azerbaijanian-Turkmen relations made in a comparative-typological aspect on the material of examples of mainly child's folklore.

The term "relations" - in the context of the Azerbaijanian and Turkmen folklore genetically reaching the undivisable roots, reflecting the generally turkic behaviour model and archaic consciousness,-is used conditionally.

Researching the declared problem on the material of child's folk-lore as one of the most archaic model of oral folk-lore promote to revealing of the Turkic folk-lore tradition's historical typology.

The object of the analysis, in the main, is presented by the appropriate texts, examples published in various editions, including the folk-lore anthologies.

The work's main directions are connected with the identification of the child's folk-lore place in both of the nations* oral folk-lore, researching of the community and specific features of epic and lyric genres, revealing of the child's games' typology.

The work's material is classified mainly from the standpoint of functional (presence-absence of playing element, taking into consideration of the age factor -"child's", "adult" authorship etc.), genre and other chafacters.

In a result of the comparative analysis the conclusions concerning lyric and epic forms' sapid-aesthetic peculiarities have been made. Side by side with the revealing of a number of communities, analogies, stipulated by the ethhic-genetic factors as well as by the similarity of the the historic way both of the nations have been passed, the research's typological aspect has enabled to bring to light also a number of the folk-lore examples' characteristic features related to the national specific features.