автореферат диссертации по филологии, специальность ВАК РФ 10.01.01
диссертация на тему:
Демонологические сказания в русской рукописной книжности XIU-XX веков

  • Год: 1999
  • Автор научной работы: Пигин, Александр Валерьевич
  • Ученая cтепень: доктора филологических наук
  • Место защиты диссертации: Санкт-Петербург
  • Код cпециальности ВАК: 10.01.01
Диссертация по филологии на тему 'Демонологические сказания в русской рукописной книжности XIU-XX веков'

Текст диссертации на тему "Демонологические сказания в русской рукописной книжности XIU-XX веков"

§ 2.3. Редакция "с Антонием"..............................................................

§ 2.4. Житийная редакция.....................................................................

§ 2.5. Редакция "с трезубцем"..............................................................

§ 2.6. "Книжная" редакция....................................................................

§ 2.7. Краткая редакция.........................................................................

§ 2.8. Особая редакция...........................................................................

§ 2.9. "Эсхатологическая" редакция..................................................

§ 2.10. Колобовская редакция..............................................................

§ 2.11. Чертковская редакция..............................................................

§ 3. Повесть как литературный памятник XVI в.:

проблемы интерпретации......................................................................

§ 3.1. Проблема "литературности" повести....................................

§ 3.2. Повесть и древнерусские произведения о смерти

(на материале волоколамских сборников XVI в.).......................

§ 3.3. Повесть в контексте средневековой демонологии

и эсхатологии.............................................................................................

Глава 2. Повесть Никодима типикариса Соловецкого

о некоем иноке..............................................................................................

§ 1. История изучения повести...........................................................

§ 2. Повесть в рукописной традиции.

Литературная история повести...........................................................

§ 2.1. Первая (Первоначальная) редакция повести.

Вопросы атрибуции и датировки.......................................................

§ 2.2. Вторая (Выговская) редакция.................................................

§ 2.3. Третья редакция............................................................................

§ 3. Повесть и средневековая литература видений.

Демонологические и эсхатологические мотивы повести..........

Заключение................................................................................................

Часть 3. Легенда об одержимости человека дьяволом:

Повесть о бесноватой жене Соломонии....................................

Общая характеристика повести и история ее изучения.............

Глава 1. Повесть в рукописной традиции.

Литературная история повести..............................................................

481

има/л. 237 об./ши73". Аз жеъ, грешная, рекохъ: "Да73 гдЪ есмь74, госпоже, домъ твои?" Она же глагола75 ми: "Домъ бо мои есть соборная6 и апостольская церковь. Азъ же есмь нарицаюся Пресвятая Мария, рождьшая плотию Исуса Христа, Творъца своего и Бога. Дьнесь бо аз76 пока/л. 238/жу тобою чюдо велие и преславное, страха и ужаса исполънено, ради предстателей® и молЪбъников ко мнЪ праведных Прокопия и Иоанна Устюжскихъ. Ты же молися им безпрестани, яко да изсцЪлееши. Есть бо ныне во утробЪ /л. 238 об./ твоей сЪдмьдЪсятъ бЪсовъ, и еще имутъ приитить на тя тысяща сЬдмьсотъ бЬсовъ. И ты их, окаянных, не убойся. Предстателствуют бо за тебЪ святии чюдотъворцы Прокопий, Иоанн, и избавят тебе 77они святии78 от79 демонския немошныя80 си/л. 239/лы. И крЪстися ты, Соломоние, разумно и внятно крЪстньм знамением, якоже и преже сего". И рече ми Пресвятая Богородице: "Како у тебе почнут81 вопрошати святии Прокопий и Иоаннъ какова обещания твоего, и ты имъ во вс-Ьм обЪщай/л. 239 об./ся82 сохранити их заповеди, елика ти они83 изрекут". Аз же, грешная, не могу отвЪщати ей ничтоже. И посемъ же рече ми Пресвятая Богородице: "Мир тебЪ, Соломоние". И поиде от мене Пресвятая Дево Марие гЬм же путемъ, аможе прииде. /л. 240/

Азъ же возбнув от того прЪславнаго видения, и хогЬхъ аз84 от ужаснаго того видения бЪжати из церкви. И видехъ брата моего85 близ стояща, и убояхся его86, ту же паки сЪдох и воздрЪмах87.

И вид-Ьхъ свЪтъ вЪлий во цЬркви, яко нико/л. 240 об./лиже тако видех, и святаго Прокопия грядуща88 во церковь в западные двЪри. И яко близ бысть89 гроба святаго Иоанна, воста же Иоанн из гроба. И приидоша ко мнЪ, грешней, и стаста предо мною90, и глаголюще: "Отиди, проклятый /л. 241/ демоне, от рабы Божии Соломонии". И глаголаша ми святии: "Соломоние, молися от глубины сЪрдца твоего заступнице християнъской ПрЪсвятеи Богородице и святым праведным чюдотворцем91 Прокопию и Иоанну, и будеши на сий дЪнь изсцелена. И дай же нам обЬ/л. 241 об./щание таково, чтобы тебЪ ко прежнему твоему мужу не итти и за инаго такоже не посягати1"'92. И еще93 будет тебе, Соломоние, мучение люто94 на три часы дневных, и потомъ изсцЪлееши. А95 вд,9б т0 ВрЪмя призови к себ'Ъ дванадЪ/л. 242/сять священиков, и 97что они бы98 надъ тобою глаголали дванадЪсять псалтырь в три часы. А буде 99тЪх псалтиреи не исполънят100, и ты призови отца духовнаго, чтобы тебе он

6Испр., в ркп. соборрная. вИспр. по БВ, в ркп. предстатеи. г В ркп. буква а снята точкой, а на

поле написано ну. ДВ ркп. снято точкой, а на поле написано на.

74есть В. 75рече В. 7&Нет В. 77-78Нет В. 79Доб. их В. 80Нет В. 81учнут В. 82об1зщания Б. 83Нет Б. 8АНет В. 85своего В. 86Нет В. 87уснух В. 88идуща В. 89есть В. 90Доб. святии В. 91Нет В. 92посягнути БВ. 93да В. 9*Доб. еще В. 95И В. 96на БВ. 97"98чтобы они БВ. 99-100те псалтыри не исполнятся В.

482

исповедал и причастил святыхъ страшныхъ Христовыхъ Та/л. 242 об./инъ врЪменнаго ради 1И1и лютаго2 мучЪния".

Бяше же святый Прокопий видЪниемъ русъ, власы же вЪлицы, браду же просту и русу, не зЪло малу. Одеяние же его кратко, сапози на ногах, в рукахъ его3 кочЪрги. Святый же Иоанн таковъ /л. 243/ бяше, якоже 4и на иконЪ5 написан странническим образом. И паки рекоша ми святии: "Миръ тебе, Соломониее". И поидоша от менЪ святии6, и невидими быша.

Аз же, грешная, возбнувъ от того прЪславнаго видения, и въ себе пришедши, и поидохъ изъ цЪркви. /л. 243 об./ Братъ же мои поимъ менЪ, и инъ нЪкто, повЪдоша мя паки во церковь ко святому Прокопию. Азъ же начать вопити, елико могий: "Не водите мене ко святому Прокопию". Они же не послушаша мене, но с нуждею вовлекоша мя во цЪрковь. /л. 244/ Азъ же быхъ во цЪркви малъ часъ и не могохъ стояти от живущия во мнЪ демоискияж силы. И паки начать азъ молитися брату моему7, дабы менЪ отпустил из церкви. Он же ослаби ми8 и отпусти мен-Ь. Азъ же приидох в дом, идеже жи/л. 244 об./вяше. И бых9 аз10 во изтш/плении3 ума, и нача повЪдати свое видение, еже вид% во церкви святаго Иоанна чюдотворца. И не 6Ъ в той храмине11 никого живущаго человека, токъмо братъ мои внЪ храмины стояше, слушает11 словес моих, еже /л. 245/ азъ глаголю. Азъ же того не вЪм, с кЪмъ глаголю или кому повЪдаю видЪние. И егда же изглаголахк>12 и31 умолъчах, братъ мои яошедм'13 ко церкви соборней ПрЪсвятеи Богородицы и повода отцу моему духовному священнику НикитЬ, еже слыша от мене.

Онъ же по/л. 245 об./веле мя привести в соборную и апостолскую цЬрковь. Братъ же мои и ин н^кто поимъше мя и приведоша в церковь Пресвятые Богородицы, и въвЪдоша мя в придал в цЪрковь святаго Иоанна Предтечи. И нача отец мои духовный вопрошати мя о дивнЪм14 ви/л. 246/дЪнии, еже слыша он от брата моего. Азъ же помня все видение и не могох повЪдати ему от дияволскаго томления. Братъ же мой повеле имъ псалътирь глаголати. Отецъ же мои духовный да тоя же соборныя церкви священник Си/л. 246 об./меон начаша надъ мною псалтирь глаголати. И мнЪ наипаче и больши мучения 15бывъши ми16 от живущих во мнЪ демонов. И не могохъ азъ слышати от них глаголемых словес. Аз же начах вопити, чтобы ,они надо мною псалтыри не глаголали и дали /л. 247/ бы17 еще мне на три часы сроку: "И вам то мое видение все обявлЪно будет". Они же священицы повЪлеша мя вести из церкви брату моему. Поимъ же братъ мои мене17, и инъ нЪкто18, и изъщоша11 из церкви.

еИспр., в ркп. Сомоние. жИспр., в ркп. демоския. 3Испр., в /жп.изплении. ИИспр., в ркп. храми. КВ ркп. из написано на поле. лИспр. по В, в А и Б не. иИспр., в ркп. ношед. нИспр., в ркп. изодоша.

ш-{-2Нет Б. 3Нет БВ. &5Нет В. 6Нет В. 7своему В. 8они Б. 9бы им Б. 10Нет БВ. ислыша от В. 12глаголах В. 13шед В. 1АНет В. 15"16почало быти В. 17Нет Б. 18нЪкий Б, доб. человек В.

484

И внЪзапу облиста мене свЪт вЪлий. И явишася святии Прокопий, Иоаннъ, и27 ставше предо мною гЬмъ же образом, якоже и прежде видех. И рече святый Иоаннъ святому Прокопию, чтобъ "у Соломонии срачицы не оскв-Ьрнити". И святый Проко?шйс отвеща: "Не иматъ осквЪрнитися она, и домъ мой /л. 250 об./ не будет осквЪрненъ от вражыя силы". И нача святый Иоаннъ изимати тою же раною демонов, якоже и преже. Святый же Прокопий приимашет, и меташе подъ28 помостъ29 цЪрковныйУ'30, и давляше их ногою своею31. И глагола святый Прокопий ко Иоанну: "Чиста ли утроба у32 Соломонии от живущих в ней демонов?" И отвеща святый Иоанн: "Чиста есть, и нЪсть порока в ней". Посемъ и святый Прокопий смотряше во утробу мою сам, яко чиста есть.

И рече святый /л. 251/ Прокопий: "Славно Богъ прославися". Такоже и святый Иоаннъ рече: "Славно Богъ прославись". И паки рекоша и мне святии: "Глаголи и ты, Соломоние: "Славно Бог прославися"". Языкъ же мой подвижеся, 33и рекох34: "Славно Бог прославися". И глагола ми святый Прокопие: "Соломоние, от сего дни буди ты исцелена от того великаго дияволскаго мучЪния и от болезни. Еще же 35будетъ тебЪ, СоломониеФ-36, вражие мечтание, и ты не убойся". И паки рече ми святый Прокопий: "Здравствуй, Соломание, до великаго /л. 251 об./ Божия Суда". И благослових мя рукою своею, и глагола: "Буди наше благословение 37на тебе38 отнынЪ и до вЪка. Соломоние, иди к правому крылосу и сотвори молитву Исусову, и глаголи: "Славно Бог прославися". И по семъ глаголанииц святии невидими быша.

39Азъ же40 от того преславнаго видения в41 себе пришедъ, и востахъ на ноз-fe свои, и возре очима моима, и видехъ во цЬркви святаго Прокопия солнечный свЪтъ. ЧИ обозрехш всю церковь, и видехъ образъ Господа нашего Исуса Христа. Азъ же возпросихъ брата своего: "Во церкви ли стою или видение вижу?" Братъ же мой рече ми42: "Стоишь ты, сестро моя Соломоние, в цЪркви святаго Прокопия43, и44 чтется святое /л. 252/ Еуангелие".

Посем же узре аз45 и гроб святого Прокопия. И возрадовася радостию велиею46, и поклонихся азъ у гроба святаго Прокопия, и начахъ молитися: "Отче47, святче Божий, праведный Прокопие! Яко не презрел еси мене, грешную, но взыскал48 овцу погибшую и отъ лукаваго ..врага изял еси". Во утроба же своей49 никакоже слышати начахъ демонския силы вражия и быхъ, яко

сИспр„ в ркп. Прокой. 1В ркп. написано над строкой. У В ркп. далее зачеркнуто их ногою своею. ФИспр., в ркп. Сомоние. хИспр., в ркп. благолови. ц Испр., в ркп. глаголонии. ч'шИспр. по ЕВ, в ркп. ибо зрЪх.

27а В. 28на В. 29мост Б. 30До5. имаще рукою своею Б. 31Нет Б. 32Нет В. 33"34изрекох В.

35-36тебе, Соломоние, будет впредь В. 37'38Нет В. 39-40Нет Б. 41у В. 42Нет В. АЗДоб. на

литоргии В. 44Доб. в то время Б. 45грЪшная Б. 46великою В. 470 В. А8Доб. еси В. 49моей Б.