автореферат диссертации по филологии, специальность ВАК РФ 10.01.02
диссертация на тему:
Эпоха и герой в лирике Керима Курбаннепесова

  • Год: 1994
  • Автор научной работы: Амандурдыева, Огулбабек
  • Ученая cтепень: кандидата филологических наук
  • Место защиты диссертации: Ашгабад
  • Код cпециальности ВАК: 10.01.02
Автореферат по филологии на тему 'Эпоха и герой в лирике Керима Курбаннепесова'

Полный текст автореферата диссертации по теме "Эпоха и герой в лирике Керима Курбаннепесова"

ТУ Р КМ Е И И СТА Н ЫЛЫМЛАР АКАДЕШШСЫ МАГТЬШГУЛЫ АДЫНДАКи ЭДЕБИЯТ ИНСТИТУТЫ

С Г ^

' 1 о ОН

Голязма хекмунде

АМАНДУРДЫЕВА Огулбабгк

КЕРИМ ГУРБАННЕП ЕСОВЫЦ ЛИРИКАСЫНДА ДО СУР

ВЕ ГАХРЫМАН

Хуиэри: 10.01.02 — Хэзирки замай миллн эдебияты (туркмен эдебияты)

Филология ылымларынын кандидаты диен алы.млык дережестш алмак у-шн язылаи диссептацияньщ

авторефераты

АШГАБАТ -

1994 й.

Иш Туркменистан Ылымлар академиясыньщ Магтымгулы адындакы Эдебият ингтитутында ернве етирилди.

Ылдш ёлбашчи: филология ылымларыныц докторы М, Гурбансэхедов

Рссми оппонентлер:

Филологии ылымларыныц докторы, профессор А. Гараев

Фллологик ылымларыныц кандидаты А. Велнев

Иврите сын бери|Я?и гурама — Азады адындакы Туркмен дввлет Диллер ве эдебият педагогик институты

Диссертация 1994-нж.и йылыц « ^ » сагат

Туркменистан ЫА-ньщ Магтымгулы адындакы Эдебият институтыиын докторлык диссертациялары горамак барадакы йерителсшдирилен со-ветшшц межлисинде гораляр (744000, Ашгабат ш., меркез, Гоголь кечесн, 15).

Диссертация билен Туркменистан ЫА-нын Меркези ылмы китапха-пасында танышмак мумкин (Ашгабат ш., Гоголь кечеси, 15).

Автореферат 1994-шки йылыц « £ » £г^эсаиуд нберилди.

о

Йерителешднрилен советпц алым

секретари, филология ылымларыныц докторы Б. Д'.О'ДМЕТЯЗОВ

ИШЩ ШУШ ХЭСИЕТНАМАСЫ

Шахсывтиц двмгыетв гатнапыгы тарыхы хадысацыр. Бу гатнапык чемгыетадлик шертлзрине баглы болуп, дегишля хэсиетлери кемала гетирйэр. Дурли эйямларын адаылариныч дунйэгарайшы, дуппгнжелери бири-биринден тапавутланянда болса, адам дуйгулары езунэ отер-лик дережадэ дурнуклы хем-да умушдьгр. Бу бизе гечмиш эдебията-ныч лирякасыяыч ич оцат нусгаларына иэряк болмага мумкинчилик ... берйэр. '

Туркменистанып Президент» С.А.Ныязов Туркмениотаныч дере-Д1ОД1ЛИК интвллигенцкясы билон душушаныяда здабияты ве сунгаты " осдурмегич тазе ёллары, яа гарашсыз дэвлэтя пугталандырмакда язы-глларыч улц ролы хакында гтрргн этди. "Вгаип милля байлыкларымыз болуп дурян халкымызцч модэниетинич ве сунгатыныч кеклери асир~ ■ ларыч дтшушинэ узалш гидйэр. • .

Бойик иахырлар хеььдэ акылдарлар Магтдагулыныч, Молланепо-сич, Кеминэняч вэ Сэйдшшч. Байрам .ханыч ве Андалыбыч, Азадкныч ва Зэлилинич эсерлера болмаздан ттркменич рухы дурмушны газ очуна Гетирмек мумкин дэддир. V л'

Олар Ваташ ,оз хадкшы оэймёги — овродйэрдялер, ахлак тайдан кэмиллиге чагырярдалар. Кэно ваттларда Магтымгулшыч гоо-гулар яитабы г чин дго берилйэндиги тотзнден дэлдяр".^ дийипг, Тгркмзнбаша догры баллада. :

Шахыр ¡езигштчилик гатнашклары билан нэчэ кап багланыпшлы болса, ол дэвтрдэилзринич дурмудана хал» етокдакя борцуна, рухы ахлагына гоз етярдагичэ, вэ дэвртно чуп вэ хертараплы дУоунйэр. Хер бир иахырыч дэредиздлик ycTYiuatni шгашзд нобатдаонуч лирики гахршаншнц пахсыот дэрэчесине чзшш готериляп бидмэгине, 0!(уч П0ээ1шсшыч чуччур мазцунына, ивоцчир дурмуо ао гэрэа пози-циясына баглаанр. "

Еизтггараасыздэвруииз адам аадкач хэы дгшгичэсиниц тэз© басганчахлара галкалы дэврудир. Хэзирки aflrorai хеи чылшрышы гечиш зтапыш баидан гечирйэн, он» оча алып барян окюданыц галап-ларынь» XX асырьгч йцгримиици, отузынвд йыллары билен децанвдрмек

I. С.АЛЬязоо. Тгрююнистаныч де ради лик итмлагенциясы бл-адгщушйнвда сеэлэн свзи, Ватан, 1993, 17-нии ишь.

ьшдаш'дэл. Хэзирка заман туркмен окьвдлары тэзечз ятайшыч эгирт у ли тежр'ибесине эе'бойан одаштр. ПЬЯле, оквдныч рухы ислегини канагагландармак вв кэшллеадиршк учин дурцувдч дашкы аламатла-рынц Гэрхезкек еторлшс Дэл, Шахыр довруц чээглмедик ыкдысацд хем ахлак пробломаларшш чэзмэго гатнашмагы ве чепер образына стщирмеги башармальЬ ••

бз вдайыа осерлерн билен туркмен эдебиятына у ли гошант го' шан шахырларыч бирН хем Туркменистаныч халк языдысы Керим Гур-баннепесовдыр. Ол поэзия«ызыч хил аграшны кесгатлейан гуйчли 'сез уссатларыныч dap« болды. Керим Гурбаннепесов езунден очки классыкларыч ацайып гошгуларынын дидактикасыны, гуманастик дэп-лерини Доред'.одшпсли довам атДирмек билен бирликде олары аз дэв-ртшщ'явртлерике лайыклыкда осдурдц. Шахырыи дереадвдлиганде ахлак, ватанчылик, сэйги, ынсан ве ынсап, ээхмет, уруш ве парахат-чылык темалары эсасы орны эеледн. Шахырыч лирики гахрыманыныч бу меселзлере гарайшы эсер сайын чучлащда. Ол озунич граждшушк р.ухы, философик ойланмалары, улы чэперчилик гозлеглоря билен туркмен п'оозиясыны оча экигди. Шахыран доэзиясы ез дэдрунич талапла-рына долы догап берип билди. Дрвруч поэзияеыныч ёкара гетерилыо-гине оз улц гошандыш гошды.

Керш Гурбаниапеоовын дзредивдллш барада метбугат сахыпа-ларында знчзко иакишлар пойда болда. Шахырач доредвдш:ги шдагщ эдеби танкыдыч унс мзркезияде дуряр. Онуч доредивдлиги барадакы говруыли ишлерип хатарында К.Цушевин "Керны Гурбаннопосов" /1977/ атлы монографиясьиы, А.Нурсэхедошч "Керим Гурбаннепесовыч уссат-лыгы" /1980/ атлы кандидат лык ишини горкезмзк болар. Бу шш пело р К.Гурбаннепасовыц шахырана дэредивдлигинич ве поомаларыныч шеалынца ерине етирялзн.ишлзрдир..Биз1щ диссертащяшзыч олардан тапавуды шахырыч лирики гахрыманыныч образынач эсагы иэселе эдил алнанлыгындадда. . . . ' •

Темашц ^а^Гшслиги. Дэвур ве лирики гахрыман проблемасы ишиц эсасыны дгзйэр. Еу каселашт ылг.щ барлагында шахырцч лирики гахрыманыныч образыны селзцерыек учин илки туркмей поэзияеыныч уму-ш есуишна сер саланяр. Лирики"гахрымашч дэвур, ¿емгыетчилик дур-мушы билен багланышгыны ачып геркезкек у.чин, эллиьвд йыляарыч туркмен поэзияеыныч лирики гахрыман проблемаСына гез айланыляр.

Теманьщ ещещлиш." Кефш Гурбшадепесовыч. лирикасында давтр ве гахрыман проблемаоы туркмен эдеблятына оврениш ылмында Йэриге

оврэниленок. Туркмен эдебиягчылары Я.Аллаковыч "Хэзирки дезур ве туркмон эдебияты", А.Оразовын "Туркмен прозасында довур во гахрыманыи чэперчилкк концепциясы", А.Взлиоиич 1965—1975-ге*л йылларыч прозасында дэвур ве гахрыман" издлеринде дэвур ве гахрыман месолзеине унс берчлди. Бу ишлердэ дэвруч ахлак, шахсыет ве ¡немгыат проблемасы хашкда гурргч эдилйэр, Ь'ежт умуму туркмен одвбиятыжч ыысалында анализ эдилип, бу вйлер проза доадры-пан материаллары осасыняа ииленендяр, Эвда шахсыетин лигмвдда-т суратландырьшш Силен онуч прозадакн беяш принципиал тапв^-оутлЕНяр• Лирикада пахсызт дуйгы аркалй ачуляр. $ейле хзм.бу нвдз проблема Порите бяр иахарыц доредивдлигл эсаеында овронмл-йэр.

Бар латы н ылш тэзелиги. Хэзирки задан туркмен поэзиясыныч ооушиндв дуйпйГыз гшщырай, уссат иахыр Керим Гурбаннепесовыц поэзиясы дуй пли овредалмэге шнасш. Шахир озунич ёкары дарвди-511 ли к уссатлыгы билон япан доврукиц кейбани суратландарьга билгет-ди. АцаЙып тахырыч Л1фики гахрылш!ы-дэвур билен дем алан, онуч знчэш шхум меселелэринэ сёсленен шахсыетда. Бу ишич ылмы *э- ■ золиги шахырыч Ёкары: чёпйредлшозд .лирикасында дэвур ве гахрыман пробл01исыны-гшиюзд газёк ылш гайдан барлаяндыгындан ыбаратдыр.

Иаич максады во вазиполерп.' Корим Гурбаннепесошп лирика- ' сыны ылны зсасда солдермокден, .хэзирки' заиан тургшан эдебиягын-да апхыркч д;!рйка .гахрцманынцц тутнн ррнуны кэсгнтлемэкдэн ыба-раг. • • . "'. ;; •'<.■"•.-"'.'"-•' ;-. '■.'

Дэпур во л;гркк{г гахрыган меселесшш чэзмзи у там, илкшсуг нобатда" шахырыч яшан дэвруии гсси еоренмек герек.

Шахнрац -фродивдяик дтйэсинэ чучнур аралаисач.'алтмышняи, атмишняя Йылларыч туркган дурмушныч озболуалц бсяиыны гормак, ызардшш боляр. Бу шахырыц дицо бир озтшч хем дэл, эйсем тугуи хэз.чркн за:.;"? Т{ркысн поэзиястыц дэзур се лирики гахрыман тсе-лосана озлоэдвраэодв етзи уссатльд дэрегщсши, гсчен осуи этап-ларины а1шламакаага ярдам эдПгр. ,

Еапглгап отмтш! эжиети. .«а хэзнрхи замап туркмен поэзия эдобняшыч йЛры-вЙра вавдп. месололврина, оларып. тарахы, дурмуа хапясаткна' болон гатнапитиш цльм та>5дал'.барлакахда, теоретики Хем практик! отгяотгш'-'оЕдшитавдрмавда уг.а роль ойнар. Барлагыц «¡опЕпвлориге! Керим* 1>рбсггнопесозыч.-дэродчя^тлетп х'акында, гойлв

хэзирки заыан туркмен эдебияти барада язищак ылмы напер дз, ёка-ры окув «дйларында йеритв куреларда, семинарларда пейдаланып бо-лар. Цунуц взи бу ылш барлагач улы практики эхмиетини геркез-ЙЭР.

- хекмунде Туркмениста-

кыц Президента С.А.Ныязовыч да*лислердэ, у ли йыгнакларда, яшулу-ларыч маслахатларында созлэн созлериндэки сьшсц йералгелери ве туркмен эдебиятчы алымларыныч шплери^, тайле хеи, рус ве бейлеки : халкларыч эдебиятчыларыныч поэзия барадакы ишлери^ хызмаг отди. К,Гурбшшепесошц йыгындылары, фольклор ыатерналлары, тургшон . эдёбиятыныц классыкларыныч вэ хэзирки заман шахырларынын гошту-лары уланыляр.

1. Абдаллаав 6. Талант, хвдув, уссатлык. А.: Туркменистан, 1975. - 143. Вцебияг теориясыныч осаслары. -А.: Туркменистан, 1972. - 329 с. Аллаков Эдебият ылшна гириш. - А.г Матарыф, 1972. - 413 с. Бэкшрадов А. Ыагтымгулыныц поззиясында шахырана "дзп ве тазочи ллик гвзлеглври. А,: Ылыы, 1989. - 192 с. Гандыыов Ш. Поэзиямызыч пэлваны. А.: Ышм, 1984. - 116 с. Гараев А. Туркмен совет поэзиясыныц о суш зтаплары. /19X7—1977/. - А.: Ылыы, 1971 о. Поээшшыз кэмиллик ё лун да. - А., Ылш, 1974. - 194 с. Гелдиев Г. Поэзияшзыч хэзирки замай кешби. - Ашгабат: Туркменистан, 1978, 97 о. Кэмиллик ёлунда. {¡акалалар. - А.: Туркменистан, 1983,.- 127 с. Дунаев Й. Корим Гурбаннепесов. - А.: Ышм, 1977. - 94 с. Нуралцов Д. Шыгпр бил он нкичэв. А.: Туркменистан, 1967. 249. с. Шахсыет ве одеби процос. А.: Ышм, 1982. - 137 с. Регдабов Р. Лирики иазкун ве шгцр сунгаты. - А.: Ылым, 1968.

- 346 с. .

2. Барабаш Ü. О народности. Н.: Сов. писатель, 1970 - 363 с. Благой Д. Поэзия действительности. - М.: Сов. писатель. I9&I - . -168 с. Брооыан Г. Герой к врали. - "1Г нзд-во "Знаннз" 1964. Бузник. Лирика и время. "Ц.Л.". изд-во "^аука", 1964. Вознесенский А. Проблема духа. - Ы.: Сов.писатель, '1984," 496 с. Воронов. Лирики народный кизнй. - М»: Сов .писатель 1972 . 310 с. Гинзбург Л.Я. О лирике. Изд. 2-ое. Л.: Сов.писатель,1974,424 с. Михайлов А. Лирика сердца и разума; - Ы, : Сов.писатель,. 1965.

б.

Барлагыц мэлим эдилиши. Диссертация Туркменистан 1й-нь1к Кагтымгулы адыкдакы Эдебият институтыныч Хэзиркк эаман туркмен • здсбияты бэлгиинин гичелдилен йыгнагында, иол Институтыч алыМ-лар гецешиниц кздлисинде ара алнып ыаслахатлашылды. Диссерта-цияныц эсасы мазмуш авторыц ии боюлча нешир этдирен макалала-рьвда хем иу азторефератда вз беяныни теспт билди.

ЛЕШ гурду™« Диссертация "Гирипщен", уч бапдан, "Нетиже-ден", "Пейдаланылан эдебиятлардан" ыбарат.

Шип эсасы мазута . • •

Гирипще. К.Гурбаннепесовыц дурмуш ве дэредидилик ёлы,' ону(! лирики гохрымшкниц дуйгусы, оно стрЯанпшширлери, доври барада, ишц актуаллыгц, максады, методологиям! барада гасгача маглумат берилйэр. Керим Гурбаннепесовыч псэзиясы барада эдебиягы ОБре- • . ниш ылшнда яэылан ыяш иплер, мзтбугат сахыпаларында чет эдилеп макалалар барад^ ггррун адилйэр. '

Барина;!! бел "Керим Гурбаниепесовыц поэзиясы камилляй ёлщда" д-тПляп атлшадыриляр. -.'•■"

• Эллиади Кыллар эдебияг тарькйшза' оврглшгшс этапы хэкмундо гирди. Бу дэвурда туркмен поззиясында знчемз тэзеликлер болдЦ. Бу балда эллинлц Гылларда эдебията гадам басан пахырларьщ дэрз-диаплиги ддцзщцирмэ дзхтиндзн ылкы анализ оддлйэр.

Бу дэвруц поэзиясы дурмусы догручыл гэр'.сезкоги баиараН хем болса, урупдан сонкц йаллардо. газанцлан усттнликлери артнк та-рыпламага унс берип, -дурь^упдакы кзбяр пэсгэлчшшкяери горпез;-,;;.» лете салыпды. "Ксяфлшггспзллк" тесрняси поэзияда оз тзоирннн отирал, шг£ор!'лг;!л кзчзеа гопгулзр коп язилилдц. Дур^таи она гпт-мзлше зцян берЛэн нсгсгшлшшгра гарзи язылан госгулар бор хаи болса* олар пзлшс эдйзрдн. Онут; терсюп, лирики гахримакиц ал-кк&зяягтартьг псхэдигнтэ готсал алгшг /пгяан. П.Г^бат.'огтоссп хсигоджг ПОЛ дэвурдэ туркмсн ПОЗЗНЯСЫНа ГОЯ'П гояулушщ, Яз па-янр-л? и;п:;пп?л гепгулел Нютшдыларшща ёкардаки ягдаЯлсрцч тгенрл дуоляр. Бу ягдайлпр лирики гахржашц инд^шщуалляпет образ хок» кундсу кеиала голмэгаю пэсгол бврПэр. Экла, ркяр оз дородкщдш: ёяунн гозлейэрдя: Онуч ялрикя • гагрдаша: озболузйы лярякя гагря-

!ПИ ХОВДГПДО «ЗЯШЗ ЭДПгрДП. ' .•

• Эллжп;! Гилларып ишкзгярыишач стрпкэп л!!ри.касн созхуляа.

дабаралы сатирлэрдэн риторики хем дзкларативлик ялы ягдайлардап сапланмак уг.рунда айгытлы хам ызыгадерли горешжди. Шахырларыц шгырларьида ынсанып to ре к дуйгусы, девур хандакы чучпур пикир-лер орун алып баылады. Элливдя йцлларын ахырларына ченли К.Гур-баднеп&совыч лирики гахрьшаш хем кзмиллиге етишипди. Шахырыц шол йылларда дороден лирикасы бизиц поэзшшызык уссаттк эгапына га-лаквдгына шаятлык эдйэрди.

. ШахырыИ кэмил поэзиясшда оз-езунден хаоап сорамак во дур-мушда габат голйэи ярамаз хадыоалара гарда чыкмак, лирики гахры-кан учин дэбе еврузди, Шыгырларда орбоша галян лирики гохрыма-ныч дуйгусы эхли туркызнлэре дахсус болан дуйга болуп, довруниц дахум месолелерини орта етяр. Ол унуш шовхуна коиалавыан, дур-цушч. мэхум пр обломал ары хакында гурруч гозгаяр. Ол гахрыман езу-ниц шадшшлыгы, дурмуш сэйудоиги, дегишгенлиги билон тапавут-ланяр,•

К.Гурбашгепосовын соцкы йылларда язан гошгуларыныц филасо-фиясц хае чуцлаидц. Шахыр озунац шахыр щ лык. уссатлыгьша бкрнэчз гвзл'еглер.ни, огтардаларыц, тввдибвлерин нетиадсинде етищди.

• Шахцрын эдебията гвлш барада бирнэче ишлердз ылмц маглу-ыатлар борнлйэр.* " •

Корим Гурбаннепвсоввд "Гуйзумич разбаш" атлн илкинвд Еи-гандысы 1951-)ОД1 Шлда чаядан чшшр» йондан сои "Солдат Йуреги" /1933/, "Гошгулар вэ поэмалар" /19561/, "Тайыаз баба" /I960/, "Ата ве огул" /1961/, "Гуедан ташлан йгрэк" /1965/, "Кырк" /1967/, "Аял багш" /1972/, "Бахар поэкасы" /1973/, "Qiivp" /1975/, "Топрак" /1978/, "Шизил" /1979/, "Авд гуалер суйгл гунлер" /1983/, "Достлук чзызни" /1995/, ."Дуйя, ву гун" /1968/ йыгындц-ларц чап болуп чыкда.

Баранки балда скардаш китапяарыц хер бирянде лирики гахры-ишшн о.бразшед борлиш хагшнда дурлуп гочилЕзр. ILaxupun отзолом кетапларындакы ьол лирики гаэдщыаи оз доврукиц ецдебары»я одаш ' болупды. Ол треде, .хайсы угурда . шлесе-де, онуц коибгагдо адал-дара иахсус асылш сипах zap »узнлек.'шдир. '"•.'"

Зохинли шахыриц лирики гахрш-кшглод сеси эсёрсайыя бедха

I. Соре?. Туркыет сова? одобиетц,' Аагаба-г,. IS72 - 2

Туркизи эдзбиятшшц^арнхи. -- АЕтабагг.Е'ам, 1922. - 6 I китап, 129 с.'Х&кгюв К. Керии Гурбашсгюсрз. — Длтаба-г, Ыиш, 1977. - 94 с.

батльг ячланяр, дурланяр. Онуч сочны йылларда язан лирики гошгу-лары идея вэ адперчилик 7аРдак хас кэмиллешйэр, Ол гоогулар озуняч темасышч актуаллыгы, идеясыныч сагдынлыгы вэ чоперчилигн тайынцая хас кэмил болуп, туркмен лирикасыныч ич говы нусгалары-ныч хатарында дурмага мынасыпдыр. Шахцрач госты сетирлери оваз-. лылыгы, ширинлиги, халкылыгы, гысгадан даналыгы,- образлнлыгы ве Ч/ЧЧУР, айдыч, дуры пикирлилиги, мылайым юмсгра югруландагы. билен тапавутланяр.

1967-hcjt йылца шахырыч "Ккрк" атлы китабы чапдан чыкды. Бу" китапда онуч лирики шгырлары билен бирлгосце, "Кырк" поэмасы хом ерлэщдирилипдир. Бу поэма иахырыч дурнуклы, непис, шахырана стилинш! Ягзе чажандытыси субут эдйэр. Поэманыч бутнн доваган-дакы пякирич бутевилиги, салыкотлылыга, эсеряч философия хэсио-тинич гуйчлулигл окыдыныц унсуни езуно чекйзр. Бе лент идедаи,. белзнт адамкэрчилик концепциями езунде дсмлейэн бу лирики гах-рыман оз дэвтрдешлерине нусга боляр.

Адамыч дунЙэдэки ориы барадакы. песет эхли довурде-до одо-биятыч эсасы месолзси болуп дуряр. Ададач доврз,. ¡цекгаете, та-рыха, тёбагата, адамлара гатнаадслары пахырыч идеалы тарагсындяи хэскетлендирилйэр. К.Гурбаннзпесоэич тутуш дэродичнлигиндо аах-сызт проблемасы шншняя планда дуряр. Бу болса иахырыч озуниц ' хом белэнт вахсыот деродосинмц боландыгьт шятлык эдйэр. Пэкдкрин мен иисабышц оцундэ, ■ iferom очумдс-де пэкдир ынсабым. бмрумич пкинт болега.чдз-де, Шо боаiад гидор менич хасабым. Шо боюнча вно ягыш боларан, Ш0> бошча енэ чэрзк ясарын.^*

Еахыр.чч соцра чал болуп чшсан "бмур", "Гопрак", "Цензил" атлы йыгындаларында эе бярнэчо лирики поэтдарцида бу мосояс шлешт, эстетики идеалдыр шахскэт концепциям хас-да гичоди. "HicaH.se ынсап", "йурек" лоэм-лларында бу идея-хас мэлим Яуза одкяп. ПЪПлв хем, "бмур", "Кьшчылак хайда", "бмру.ч каныец", "Ериц 'ГУЙли", "Ларахатлш;" атлы гоЕгуларгаща вол. рух хас-да йитк дувляр». Диссертант бу балда "6?.:ур""Топрыс", "Мензил" йагшдаларшвд устуидэ дуруп, .таогрыч- поззетешыч гемдтякя г«ч-лшчшя, лирики ггвфымаиыц довур билон баглш!КЕЫГЫ«1, чэперчалик

айратыншкларыны субут эдйэр.

Икингци. бап.: "Шахырыц лирики гахциманы" дийлип отлалдырыляр. Диссертант- бу балда дэвур вв лирики г ах рымам меселесине дегишли ылш ивдера сер саляр.

- Лирики гахрыман образына эдеби танкытда эллинвд Йылларыа орталарцндаа бэри урч эдилип йузлениллпдир. Шол дэвурден баш-лай, гунделик метбугатда лирики гахрыыаныч образы барада чекиш-ш довам эдип башлапдар.

Шол довурде йыш-йыгыдан "Эдеби танкытда лирики гахрыман ререкш!?" диен шсело орта атылыпдар. Еирнэче эдебиятчы алымлар^ поэзияда' лирики гахрьшаныц орш барацакы ыеселэни вне сурйэрди-лер. Олар лирики эсврдэ беян эдилйэн дуйгыныц, ягны лирики гах-рыманыч дуйгусыш'ц кепчулиге дегилли болакдуйгыдыганы тассыкла-ярдилар. ЗЬнкытчыларыц бирнэчсси^ болса, поэзияда лирики гахрыман, шахырыч эзи диен пикири вне сурйэрдилер. Диссертацияда бу макалалар барада йорите дурлуп гвчилйэр.

1. Таллинский М. О поэте в лирических стихах, На рубеже 1953, 10, 92 с. Иэмашавский Б. Призрак в литературоведении. — Литературная газета, 1963, I июня. Назаренко В. О так называемом лирическом герое. Звезда, 1957, 10, II. Соянов В. 0.лирике / На рубеже, 1954, 8, 143 с. Урбан А. Мода, штамп и поэт. Вопросы литературы, 1962, 9, 88 с. Любовцев В. Рольдштейн: Кто же прав; На рубеже, 1954, 112 с.

2. йобовцем В, Рольдштейн. Кто же прав. /Ala рубеже, 1954, 12. Урбан А. Мзда, шгаап и поэт: //Вопросы литературы, 1962,

9. 88 с. Соянов в. о лирике. //На- рубеже, 1954, 8, 143 с. Нура-jiuob д. Поэзия, тахсцет ве дэвур," //Эдебият ве сунгат. 1978, 19 ноябрь. Гараев А. Мзселе дервайыс8 пикир алышмак зерур..,'' Эдебият ве сунгат. 1978, 23 декабрь. Хок^гелдиев Н. Анык гурруч. герек. // Эдебият ве сунгат, 1979, 20 январь.

3. Назаренко В. О так называемом лирцщском герое. //Звезда. 1957. 10. IÍ с.

■ ТЬплинский U." О поэте в лиричэских стихах. //На рубеже, 1953, 10.92 с. Томшвевский Б.. Призрак в литературоведении. . Литературная-газеты, 19Ш,: 1июНя.

10.

Дэвур хем лярики гахрыман- месёлзсине дэгишл! кэбир. и'шлерич языландыгы бу проблеманыч долы чэзулендигини ачлатмаяр. Дэвур хемише уйтгэп дуряр. Дэвруц, адамларыч эзгермзги лирики гахры-тныч образина тэсир эдйзр. Бу образ вахырана образ болуп, ав-торыц эсасы чепер.дуйгусыны, онуч дурчуш нонцзпциясыны тэхлелен-дирйэр. Поээиянып лирика гахрымаш г оттуда авторы ч концепциясыны, пикирини Яузе чыкаряр. Диймек, лирики гахрыманыч дуйгусы ее пики-ри онуч дэври билеи пугта' багланышклы экен. Хер 6ffp лирики гахг рыман ез япан дэврунич, эз асырыныч адамы. Бизип хэзирки'заман ' поэзшшкзыч гахрыманн бизич довурдзшишз дийип тассыкламак болар.

Лирики гахрыман белли бир шахсыете дегитли, .поэзияныч'хай-сыдцр бир дэври билен багланышклы болса хем, окда эз .асырыныц реал хакыкатыныч умукы ве анык тараплары шэхлолэндирилйэр.

Поэзияда умумы бир лирики гахрыман "болуп, бир дэвурдз яша- • ' ян бирнэчз шахырыч лирики гахрымаш аол дэвруч Лирики гахры'маннны nueza гегирйэр. 13ол лирика гахрыманда дэвруч ал ад ал ары, ецишлеря, орта атан асыллы идеялары яшшзнаолядир, 'ягны хайсы-да болса бир до в рун улы лирики гахрыманы шол дэвруч хакьГш граядашхекмунде . ot» 'ш:яр. Ол халка дегиили эхли сыпаглары езунде зешюйэр, Лирик« гахрымашч образа дэвурдешлершшч тшиклетая образыдыр.

Лоэз'кядоки лирики гахрыманларыч эхлиси у чин бир уиуми зат- — оларыч граздаиаяк актив яягидир. Карим Гурбаннепесоаыч 'лирики гах-рыманыныч греаданлык активлигя хем рэал дур куп хакыкаты билон багланышклы. Дэврунз махсус болан типика дуйгы, рухы ахвалат лирики гахрдаанын цбразшща г,бмлвняп бклйзр.

Лярики гахрыман сахарин озп болмаса-да, Еахкрыя-тахсыетияден айры хек дэлдир. Ол сахирач ндеясыны, ныгтаян шяшрлэрини херекот-лендириж^дир. Шахырыц лирики гахрыманн хер'госгуда айры-айры си-яетдэ гднланян хем болса, онуч бутин дэредиэдлигинцо бир макеада гвнукдиралендяр. Шол каксат'болса гракдднлык бортд вз гозеллик ялы йорзлгелерз гцгг.ат эдйзр. Эсер хайен те.'«, дурцусгч хайсг/ гп~ рвпкна'Птзленсо-дз, ол девруч углумн.ковбинл такГ.эр, закандавларч-ныч кеобикя а*зш гэркозйэр. Дисссртант пу зсасда. айры-айрц гоггу-лары анализ ??;»к билен, К.Гурбаннопэсошч лирики гахрмманшич рухы кепбам ачнп гзркезйзр. у ' ■

Хакыкы'шахыр О'одмак уадн, илкн билен оя еахскетина тербад-лемелидиги-барздага пикир ппхырыч д9рздиг?!л:1К па^остзм KnoriiTí';-йгр. Шахыр' вахенотя барадаш гоштуларкнда "rapa доккоцц" пли

болман, ез сескч билен /бзуыче ичерин, диче азумче, гыгырарын взгмич овазьв! билен/ сесленмелидигини ныгтаяр. "Шахыра горек затлар", • "Шахир", "Шахырыч гези" ялы гошгуларыкда дерздвдилшс ззхыетинйц кынчылыш, «огапкэрчилиги барада сез ачыляр. Шахырыч шахсы-дурмуш образыныч анализ» дашш среда билен багланышыкга берилйэр.

. Шахырыч шыгырларыцца лирики гахрыманыц усги билен шахсыет концепциясыныч эсасы принцип» болан ахлаклылыгыч сыпатлары гиц-ден ачылып гэркезилйэр. Гахрыманы безейзн зеасы зат онун ахлак сцпатларцдар. Ахлак темасы шахырыч тутуш доредюдалигикден эривь -аргач болуц гечйэр. Хатда, айратын алнан сетирлерде хем гахры-маныч озунин арасса ахлаклылигына буйсанч дуйгусы {¡уза одкяр. Лирики гахрыман довурцашлеряли рухы тайдаа гезел болмаклага ча-гиряр). Эййэм шахырыч дэредивдлигинац биривдя этабында лирики гахрыман азунич шу хэсиетлари билен да вруник арасса ахлаклы шах-сыети хакмунда окыжа езуни танадяр. Шахырыч кэмиллешмеги билен Йолса лирики гахрцманыч хакыката болан назары йитилзшп, онуч образшт тэзечэ сыпатлар гелип гощуляр,

. Шахыр пзхишшлигине, бай дурмуш тещрибосине даянып, хакыка-ты типиклешдирйэр, шайла хем, гахрыманыц дурмуша болан философики гараЯшны йУзе чьиаряр. Лиршси гахрьшшшч усти билен бизич дэ-вурдешлеримизич.шйшри, дхнйэгарайшы, ахлак сыпатлары хьс'айдыч гвркезялйзр, Онуч шсагаервзрлик сыпатлары дёвруч ахлак кешбкни кесгитлейэр. • ; ; "'*..'"•

Адам йемгыетчги&к гатнадыкларыш херакетлендириа^дир. Онун хосизти хем юахсыетг тзсир эдйзн шол тарыхы дэвруч талапларына, иушшнчиликлеринолайышшкда кэмаллвтйэр. Хер бир лирики -гахрыман озуни дареден шахырыч дэври билен багланышыкдбг,.- ;

йэне рухыбелентлик поэзиянач хемщмик хемрасы болыагы-на галяр. Дичэ бир уцуыы тенденциялар, умукы процеслер дэл,. хер бир конкрет вака, хатда клчяэдк проблемалар лиршси гахрымашч хэсиетине тзсир эдйэр. Дурцуш чэклендиришедик вакалардан, чззул-шдик ве чэзулмали проблемалардан долы. Ионуч, у чин лирики гахрыманыц образына хас кдакрат чемелешмвк, гахрцманыч хэсиетине проб-леыаларыц, дурмуш хшшкйтышч тэсир эдишини евренмек.бизич довур-дешлеримизич йузуш гэркезмэге Шывинодлик. бе^йэр.

К.Гурбайнепёсовыч-говгуларында, эсасан хем, "бирукэ пвнт",

"бзума", "Берги", "Онуч сеййэн зады дагда геэмекди", "Адамыч башланыш", "Адам", "Ена-де мен адам", "Дост", "Шехрат", "Гоча" ве ш.ы. шыгырларында ез дэврунич шатлыгыны, гайгысыны, езуне кабул эдил алан шахсыет гэрунйэр. Дсгры, бу гошгулар идея-чеперчи-лик таралдан бир мачзеш дэл. Диймзк, оларыч херсинде лирики гах-рьшаныч хэсиети дур ли дере^еда йузе чыкяр. йене бир зады инкор ' этмек болмаз, себэби бу гахрыман ез дэвурдешлеринич ички дуйгу-еыны, толгукмасыны, арзувыш, гынанидна, бегекадни а чип геркез-йэр. Шол гахрыман бяяервайлыга гаршы гэрашмэга, хушгарлиге ча-, гыряр. Биперпайлык, гелецсизлик адамкэрчилиге гаршы дуруп, зы-.янлц, негатив ягдайларыч хае артыагьша гетирйэр. Лирики гахры-иан "Дэвур бейле дэлДир" гошгусында дэвруч устушшклэрине хем, кеичиликлерине хем, адэмларыч озлери себэпкэр диен нетищэ гел-йэр. Шахыр бу ягдайы дэвурден герйэн адам ар билен ылалашмаяр; Сорадьш мен Дэврэ бакып: "Догруданам шэйлеми сен? Хат антыч? Ханы хаяч? Серхоомы сен? 1Ьлбемиц сен? Дэвур мача ¡погап берди: Мен хемише сиза баглы, Удалдян хем адам оглы, кичелдйэн хем адам оглы.*

XXX асырда Кэминэ тахырыч лирики гахрыманы ез дэврунич иад-дц гардалыгандан «алая болса,- К.Гурбанкепессвыч лирики гахрьшанц оз деврунйч рухы тайдан гарыплашып башландышна, халкымызыч ахлак тайдан песо душендигине, ынсабыч йитип барянлыгына гынаняр; Лирики гахрыман ез асырыныч ылымда, техникада, акыл етиришдэ есуп е?ен даревдсннв гаршы дэл-де, эйсом, дэвруч адамкэр чиликла

дуйгуларына гуллух этмейзк рехимсиз адаыларына гарны. Ол диче техниканыч ёкары гэтерилмеги барада дэл-де, адамыч теиигы дуй-

гусы болан акыл етирий, ол ары ынсанперверлик, адамкэрчилик эса-

сшда осдурмек угрунда аладаланяр.

Ай, гараз, хеше зат диленап чыкды,

Гт: "Болгадан" баалап гынада чеши,

йэне велин акыл дилзн болмады..,

о

Акылдан квсенйэн ёк бора чемли.

Диссертант бу балда шахырыч поэзия ыукаддвслкги барадакы4 шахырич аахсаети» шахсыет концапциясыкач.эсасы принципа болан ахлаклылыгыч сыпатларыны ачыгт гаркезйзя ^гошгулары аналазлейэр.

1. Гурбаннепесов К, Мензил, 246 с,

2. Шол ерда, 507 с.

Учунжи бал — "¿sby2 2§ Дввребаплык" дийлип атландырылып, шахырыч ваганчылык, зэхмэт, сыясы, уруш ве царахатчылык, свйги темаларындакы гошгуларында лирики гахрыманыч дэвур билен багла-нышыгы йузе шкарыляр^ Деврун осуш ритмине ese гошмак хер бир шахырыч борт. Умумы эдебиятда болшы ялы, поэзияныч лирики гах^ рыманларыныч хэсиети хем хайсыдыр бир дэвруц проблемалары билен баглы, хатда йенокейце вака хем'онуч хэсиетине тзеир эдйэр. Го-чилен 70 йылда эдэбият коммунистки идеологиянык ярагына еврулд«. йигримищде, отузывды йыллардан башлап, шейле хэеиетли эсерлеркч саны йылсайын артды. Бу хадыса Карим Гурбаннепесоэыч довурдеш шахырларыныч хем гапдалшдан совлул гечмеди. Шахыр еэ поэзия-сында социалистик щзмгыетич устунликлерини, ногсан тарапларыны ызарлады.

К.Пурбаннепесовыч сыясы темадакы гошгуларындакы лирики гахрыманыч образы доврyи сыясатына гатнашян, сыясы вакалар, пробгсь малар барада келле дэвйзн дэвурдешинин образыдар. Bi3 парахат-лык ислейэн, ер йузхнде адалатыч, хакыкатыч дабаралантагыны ар-зув эдПзц лирики гохрыманыц образины горйзрис. Оя гахрымаи до-вурдзшлорини Йутин дунйэнич ыкбалы барада аладалакмага чагыряр, Шейле хем, адаыыц дунйэгарайшна тэсир эднп, умумы адамкэрчилик дуйгусыш ояряр. Себэби лирики гахрышшч беяи эдйэн гарайшлар;;, Дичз бир халкыч дэл-де, yt.iyt.ii адашадыц дурмушна догнили.

Хакыкага, пэк ахлаклылыга, адалатлылыга, сойги дэротмек эдебиятыц, поэзияныч зсасы ыеселзеидир. Лирики гахрамашч дун-йэГарайш халкып гэзьетимшщ гииелдйэр, озунз ынаодин артдыряр,

Доврушзиц иробломаларына багышланан гошгуларыч лирики гахрымаялары дурмуа хдкшеагишщ умуш пррблемаларыны, халкыч дурцуиьищан алнаи вакалар билон баглдшшыклы ягдейларыч окьпгд нэхили тэсир эдйзнднг.ини шхлодондирПэр. Бу К.Гурбаниепесовыч дэвурде'ы вшырларынцц зхлиевндо душ голйэр. Писал учин, ззхкзт, уруш ве парахатчылык, сойги теыаларц К.ГурбаннсгюсоЕиц, Б.Худай-пазарошч, А.Хайыдовыч» А.Агсцрпоаыч дородидоигшщо кынасып opici зелейэр. Эдобиятда уруш билаи багланцаыклц йыллар апратин бир сахнпа болуп галды. Бу тема бнзш; эдобиятымазан хсмивеяи: гомасыиа оврхлди. Уруш дэвруниц вашрларц билзп бирлккдз, хззир-ки эаыан Ьдебиятткзкч.Еахырлара хем бу хека йузлгнкеклернгш девам этдирйэрлзр. •.

К.Гурбаннепесовыч лирики гахрыманы урша гарш гэрешеаде ынсанперверлик герказйэр. "Ат дакылмадык гахрыманлар", "бмрум-де бир гезэк ялан сэзледим", П1Ьрш<", "Уруш даврунич энеси" ялы гошгулары ¡луна шсал болуп билер. Бу гошгуларда дэвруч ададь лары рухы. физики, мадам тайдан агар ягдая саландыга, дэвруч айылганч кешби, улулар билен бирликда чагаларыц хем башна ду- • шен хорлук, вагтындан эч улалан чагаларыц образы гез очунде «анланяр. Гошгуларыч саш кэпелдигиче, гахрыманыч бу мэсолэ га-райш хас чунлашяр. Ол урша гарш, шейле хем, бу месэлзш умумы адамзат учин эхмиетли мэселе хасаплаяр.

"Ат дакылмадык гахрыманлар" гошгусында миллионлкрча адам-.ларыч уриуч пйдасы боландыш айдыляр. Лирики гахрыман ахли халк трагедиясы барада саз ачяр. Герэймэге, адаты бир зат айдылян ялы, эмма гошга сине сын этсоч, уршуч бизич йурегимизо салан, • хич ватт битмедзк ярасыныч хас хем агырдыгына гозуд етйэр. Ша-хыр эмур танабы кесилэн миллионларча агаларыч айылганч йылларыч пидасы боландыгыны беллемек билен, олардан она?зк нэсиллернч хем иол уршуч пидасы боландыгына огодиныч унсуни чекйэр.

Шол бир дэвре багышланан гошгуларыч мазмуншда якынлык ду-шшн ерлерине хем душмак боляр. йэне, умуман аланычда, шол то-малара йузлекйзн гошгуларыч гахрыманлары дурли тип ли гахрцшн-лардыр. Бу тебягы зат. Шсал учин, ватанчЫлык темасындакы шол . бир дэвре дегишли лирики гахрыманларыч хэсиетлерине сер еалеак, бири-биринэ мечзеш, кол бир вагтыч озундз хем бири-биринден дуй-бунден тапавутланян персонажларыч бардыгыны герйэрнс. Олар диче пикири дэл-де, дуйгусы билен хэм талавутланярлар. Бнрнэчэ гошгуларда лирики гахрыманыч ватана сэйгуси ез юрдуныч тебцгатына, тебигы байлыкларына, гезеллигнне болан сойги билен утгашып гид-йэр. Эмма кзбир гошгуларда она сурулйэн идея бир болса-да, пики-риц Йузе «и ёллары башгача болуп билер. Лирики гахрыман ва-таныч диче байлыгына дэл-де, онун хемишеляк аеси болан халка сейги ояряр.

Сатанщл1к теыасы Керим Гурбаннепесовыч дэредидалигинде йэргунли темацыр. Шахырыч "Туркмении", "Республикам пенни", "Туркмбнистаныч картасыныч ечундэ", "Яйлаклары бар" ве ш.м, гошгулары бу тема багышланандыр. Бу гошгуларда лирики гахрымашц миллц хэсиети, ват ала г из гни сэйгуси ашляр.Шахыр ватаныц об-

раэыны дэреденде, диче пейзажи уланман, халкыч езболутлы, ккллн хэоиетля тарапларша, мавды ве руга дурмуш образларына, онуч гечшшине ве хэзирки гунуне йузленйэр. Бу Ватаныч образыныч долы умушлашдырыландагыны, типиклевдрилендигини геркезйэр. Ватаныч образы лирики гахрыманыч девре, адамлара ак йурекли гыз» гын сейгусинич, дуйгусыны ц усти билен берилйзр.

Гундогар багшысын дннло гукбатар, Динлэрчерэк бардыр дили Туркмении.^

Бизич дилимизич кемсидилсн йьглларында хем лирики гахрыманыч эне долина болан буйсащу шсйло ёкары дерзко галыпда. Дил бабатда юрдумызыч душен ягдайы хеммгшзе айдыч. "Бизич дилимиз гарып, эхли айтщак пикириии айдып боланок" диййэн дэвурдешлери-миз хем тапылыпды. Муна шахырвд лирики гахрыманы шойле сетирлер бнлен здэгап берйэр. К.Гурбаннепесовац "Знемич учи гущ язылан сетирлер" гошгусывда она сейгуси оне дилияе болан сойгуси билен утгашып гидйэр.

Сен барада галл сетир чырпамак хьтнатдар,

Сен овретдач галл созуч, чшгсозуц ысларины;

Бейик эие дилимце, диймвк, сенич диличде

?

Пайладым ил-гхауые.сезлерич растларьгны. .

Бкз совет дэврунде халкыч яшайыш дередесинич взгерэнднгини, инкэр эдип бнлкейэрис. Шонуч ялы, бизяч кеп затлары Оя тироица- '■ гимизи хем беллзмек борпушздцр. Иахырыч лирики гахрыманы ез дов-рунип, устунлжлерше гуванмак билен бирлэде," дэвруч аг'ысша-да аглады. Хич б;ф лирики гахрьыанач дуй гуси оз доврунич дурмуш ха-дысаЛаршдан узиэ болуп билмез. Себэби шгыр иол ягдайларыч тэ-сирн билен дэрейэр. "Довур бейло дэлдир" гоигусында шахир ез дов-рунпц артшмач таралларындш, кемчилйклорянден нотисе чмкаряр.

"(.!агты:«:гулыш![ ядчгэрллгшшч очундо окалан гошгуда" лирики гахрыман оз копруно гувслкак бялзн:

Ечдо гечцич Мсцлн гызыч угрунда, . Сыила Мочлилери совет дэврунде. Шоиуч учин Лзат ко одч угруада , Сача поагоа бордик багыч ягшчсш.® .

1. Гурбшшопесов К. (.'«знзнл. — Лигабат; 1979 . 357 с.

2. Шол орде, 149 с.

3. Шол орде, 60 с.

~ дийип, Магтангула йузленйэн болса, "Гоша сораглар" шгрында оз дзври барада вэйле беллейэр,

Щэйле адамлары динлэн ъуванлар, Багда нэдил отыр гызыл ойлэнлар, Додакларын гот бирек-бирэгв, ¡.'йнззп ошрлар роша copara.

Лирики гахрыман яилары халшвдзыч асырлар бойц чемчелзп йыгнан рухы баЛлыкларыны, окат дэп-дессурларыну сакламага чагыр-лр, Халкдашьгц озге халклардад тапавутлшт оэбопуош ойроток-лыклары бар. Шз — Гундогар адаш. Бизин хут озумизе махсус бодан дэл-дессурышз бар. Утачч-хал барадакы аз душунжэмиз, йо~ рвлгэмнэ бар. Виз ислендик халкдан хзи рухушэа голай болан хо-сиети кабул эдал билорис. Шол халкыч устунликлерики, о пат нуОга-лариш езренмэк болар. ¡Ззрув дэл "медзнаети" кабул этиок ялсли-лыкдыр. Эна дилимизич датой ягдайы муча шеал болуп бнлер, Гечен йылларда дилшшиц, халяымьшн вхлак терлигявдч» инче дуйгур~ лыганыч сылшшазлыга, оча бЯ.ратш халк 5»ю.»ундо хормат роилмаз-лыгы бизич доя урд1шлзри ЮТm хэсиотино тосир этди. Ол йыллар дурмушч эх ли тараяларинда оз тосирмл г-алдырда. Бу яг дай эдв-биятыч хом Аэтщан cos луп геадодл» Шонул учим, И.Гурбштепосс-

BUU •

Гаррилары "l'an %охая из»" дяерлер, 17-дир доглан Шт туркмена«'»^

диен сотирлерши ятлвизк еторллкдир, Он одянул йилдан сон халкыч яшайыа доро^эси уйтгеди, йопо "халк дорулды" даймвк боли&з. Вир факты белен? тутмагыч 'хатырасына икииул бир факта гоз нэдогрудыр. Шэйлэ сстирлзр халкцч миллн буйсшдана тосир зтди, Милли буйсанч — милли идеологдашп эзенц. -Иилля буйсщедч ес-дурилмедик ериндэ, ыкдцеадиетич, ¡яши меденяегнц есмого хдш ёкдур. Дуйнки гуни гонлен халккч, ста-баба рухундан узчолзидч-ряяен хаяшц буйсанад хзи здпл zouyn яящыр. Бу ягдаВ К.Гурбпл-непесов ялы вахарлары'-кзич хои деродидоигино ?oc¡rp втиэн дур-

Ватина, сне топрагп буйсаич дуйгусц Еахнрач ээх'лзт гсгасц-

1. Гурбттоооп К.' 1!зизяя> - АггаСг», 1979» £72 с»

2. . ИЪд орд?, 357 с.

ныч хем хамьгрмаясы болуп дуряр. Онуч дэредаднлнгиндо бу теш гич орун алды. Бу тема шахырыч илкинда Йыгывдыларшдзн баилап, дэрэдидилнгишч кзмил дэвртндэки китапларына чемли оз орнуны тапды. Авторыч "Мени(г мандатам" шгрында хем ватаныч гозелллги-нн артдырян, зэхмегсоор адамларыч образы дэродилйэр. Лирики гах-рыман дахрата козалашман, хал ал з эх мот чвкмэго, ынсаплылыга ча-гыряр.

Шахыр .хакыкы зэхмет адамыный чапер образыш доретмеги ба-шарда. Онуч "Яагтачы билен хова Бэросы", "Язгул хакда очэрк", "Гара туччэнич башында ак пагта билен ак марал хакында о дилен гтрруч" гошгуларыны оканывда, гивд-ггндиз оз аэхмзтинич мивеси барода пикирленйэн, гыдан-язын <цанш* аяман зэхмет <екйэн лирика гахрыманыч образы гоз очуие гелйзр, Бу образ туркмен даПханц-ныч образыдыр.

Туркмен хич дэвгрдс-до озгнк топршсдан, зэхмзгдон гзчэ гез очуно гстирен халк дэл. Кзбир шахырларшызыц доредивдлигиндо топршс билен дайханыч арасшща гаршлык бар ялы бслуп герунйэр. Топрагач заялонмагы онуч дайханыч ковдне гайтмагы хасапланылпр. Дайхан болса, шол коч^ашн гарщсына торовищи здллип суратлан-дарыляр. Адам топрага бош огднрвдп эдалип, хайбатлы созлор уланыляр. К.Гурбшшопосошч лирики гахрыманы болса, мунуч тер-ато, топрага дайханчылык хоссарчылыгыныч герекдигини ныгтаяр, топрага болан сойгина боян 'здйэр:

Сен бизиц оно:,из, биз сснкч балач, . . Ерде чуйрсиозюга топрага сыдан. Сэхор билон туруп, иц илки сапа, Онсоц онсшзе берйэрис сала«.

Туркмен обасшы лтласач, илки б;Г.пеп, ццбалшы, омртш топрага, рро сицдирен дайханыч образы гоэ ецуне гелйэр. Гааз, ша-хырыч огзалан гошгусывда шойяз сотнрлор бар.

Довок мов&шлари хатарна-хатар^ Кервоалон хатарц опдан-да ботор. "Дгйшси ач халк кндн надет йерп дкйия, Лчкарып дур Ггндогара ГупОагар/"

1. Гурбшшоцзсов К. вонзил, 18 ч,

2. Шол срдо, 18 с. ,

18.

"Дэвок машынларц хатар.ча-хатар" болса-да, оларц ишлетдек неслич, дайханларыц гадывд неслиндеи ©вренмэли зада кап болса горек. Туркмен ез багтыньг зэхметден тапш, топрак билен багры бадашан халк. Топрага ззхмет сичцирен халк, хич ватт ач болуп билмез. Топрак диче яанаямазаклы зэхметин нетидесинде асырлар бойы "вз тенинден чэрек ясап гедди" ве гелер.

К.Гурбаннепесов гелин-гызларыч эркинлиггши, азатлыгыны, арасса•ахлагыны васп эдйэн бирнэча зсерлер деретди. "Оваданлык хец эдэп"', Тошгн'скаян гцза", "Вэгул", "Габанч", "Алл хакда", "Шзлар хек аахырлар", "Сана", "Овацан гыза" гошгуларшда ве позмаларында гелин-гызларыч мертобесини ёкары готерйэр, Лирика ' гахраман "Алл дийилйэн зог д(нйэч диреги11 диен пикире уйяр. Ол аял-эркек арасындакы двчлиги, сарпаны васп здйэр.

Шахыр диче аял-гызлары васп этмек билен чэкленмэн, олары • эдепли болыага чагыряр. Эдеп-зкрамсыз голкн-гызлары язгармак дэ~ би классыкы поззиямыздан дзп болуп гелигщн. Бу К.Гурбвннепесосыч хем унс иеркозинде дуран неселелерич бири болцы. Ол туркшн гелии--гызларыныч езлеринз махеус болан, халкыч кабул зден оцат ахлак сыпатларыны горал сакламакларыны ислейэр. Бу максат, эсасан хеы, ""Айна" телэяурналында окалан гоетуда" Пузо шкяр.

Шахырыч реалисткк иаз^нш лирикаси милли хэсиотлп лирики гахрыманы орта щкардц, бу болса шахырыч халкыч РУхы психология-сына бе.ютдипшз шаятлык одйэр. Ол Туркмении психологиясыныч гэ-зеллиги кабул эднш кадасындан чыканок. Лирики гахрыыан умувд адамзат ахлаш б а рада сез.ачса-да, цилли хэсиет билан утгаскл гидПэр.

Шахырыч сэйги темасындакы гошгулары хеи ту максада гонук-днриленднр. "Свйги нэме?" гоягусында цахыр магшук гыза йуэлецйэр: "Сойгн нэмо?" дийдим бир агдп Газа. Ол ики элини узадыл ыза, ДШди: "Сойги - ызниц эдебиы, хаям"^

Гоигуда буйсанчли гезелич образы шзкиллендирилйэр. Шахырыч свйги дирикасында сэйги ахлак элчеги хэкмунда суратландарыляр ве свйги м^кдвдеслигини горамак унделйэр, .

1Ьич "Нэтшцесинде" К.Гурбалнзпесовцц' лнрлкасында дэвур ве •

I. Гурбаннепесов К. Иензил, 433 с.

лирики гахрымаи мосалосищ оврониек мак сады билен алнда барлан дерневлар осасында бярнэче нетиадлер чыкарьшр.

К.Гурбанн'епесов йхлак, ватанчылык.сойги, шсал ве ынсап, зэхмег, уруш во парохатчылык теьаларында бирнзчз аадйып эсарлэр дэретди. Бу эсерлер довруц поэзиясынын ёкары готерилмегяне улы гооант болда. Ол эсерлер озуниц гравданлык рухы, философик ой-ланмалары бален вне сайланяр, Шахыр лирики гахрымааыц рухы дун-йэсини ачыц горкезмекде, адаы гатнашкларыш шхлелендирмзкде иусга аларлык ии эгди, .

К.Гурбаннепесов хайсы теш Йузлеысе-де, туркмен тахыЦыгана галяр. Себэбн, шллилик иахырыц дэреддаялигинден ориш-аргач . болуп гвчй&р. Еахыр гечшж) йузлэнсо-до, оз явап Йорен деврундея узнйлешмейэр. Онуч дэреддаилигандо оэ енуп-всен топрагыца вепа-лы болмагыч адайып нусгалары бар. Бу шахырыч лирики гахрыманыныц ватан йилвн багрынук ©и?рлик бадашандыгыш ачладяр.

Ватал^лык теиасыща Eofixyii билен Хазар аралгына хэсиатли •затларыч Х9Ш0СИ мрунйэр, .,,

Сойти яиришгывда, сойги .мукаадтелигини горал саклаян лирики гахрымаи арбоона галяр. ДУтушлыгына аланыада. иахырыч сайга лирикасында оригиналобразлар.Йелектходув, сахыраиа гочгунлл-лик агдиклык здйэр. Оларда вахырада гиперболаларын вдайып нус~ галары душяр., >:' •

V' <. К.Гурбаниепе'совыч' лирики гахрыыаш гундзлйк дурцущда адаы-лар билен иа салшыпйаран, озгунэсидир соГйбыкм хасаба аяыл, ондаи нетаде "чыкарш 611ЛЙЭН» йонэ оз кээашиа, адамкйрчияик барада копцопциясына вепалы одам. Шаэшрцу адажэрчияигац белэнт -. сыпатлары билен бозелой, халкыш Йурсги бзяец соййзн, белен? баилы^ шэхдачык, лмригш гахрыманы бар? ' '.

• Дюсертацияныц мазмуны ашакдака майаяапзрда боя1! рднлйэр Дуркйен дялинде/.

1. 'Лирики 'ггЬсрьшан пробломасы'; //ША-ш'ч хабаряарг«, гуманитар ылымлары сериясы», 1992, б, 56-62 с.

2.'-Кероы ГурбмшопесО'зыц сойги лирикасы. //TdA-izxi хабарлары, туианятар ылыылары сориясц, 1993,-3.

3» Арасйа-ахлагыц тарыпчысы. //Гарагум - 1933,. 3. 185-107 с. 4. Корим Гурбаннепесовыц поэзиясы одобя хшшдад. /Дашпа. Онупчиликдо.

20.

АННОТАЦИЯ

на диссертационную работу Огульбабек Амандурдыевой на тому "Эпоха и герой в лирике Керима Курбаннепесова" -, представлена-": к защите на соискание ученой степени кандидата филологичесшгл наук по специальности 10.01.02 — современная национальная литература /туркменская литература/ / »

Защита состоится г. в —----часов

в специализированном совете по защите докторских диссертаций Института литературы им. Магтымгулы АН Туркменистана, 744000, ■ Ашгабат, ул.Гоголя, 15.

Актуальность теш. Керим Курбаннепссов как великий мастер слова оставил глубокий след в развитии туркменской поэзии. Не-, многим удавалось правдивое отражение облика своего времени, как это сделал К.Курбаннепесоз. Его лирический герой — это личность с активной жизненной позицией, отзывающийся на многие важные задачи, стоящие перед обществом. Этим обуслена актуальность исследование становления и развития лирического героя поэта.

Научная новизна. Творчество К.Курбшшепесова находилось и остается в центре внимания литературоведческих исследований я литературной критики. На материале его поэм написан ряд исследований. В данном исследовании в качестве обьекта исследования выбраны лирические стихотворения поэта. К вопросу о времени я ляри-f ческой герое К.Курбаннепесбва исследовательский интерес до сих пор да обратился, lia материале лиричэских стихотворений поэта мозно выявить не только то, как- К.Курбаннепесов освои.ч проблему эпохи я лирического героя, его уровень поэтического мастерства, этапы возмужания поэта, а так.-s и то как переломились эти проблемы туркменской поэшш в целом. '

Практическая значимость. Результаты исследования могут быть использованы в написании работ о творчестве К.Курбаннепесова, о современной туркменской литеразурз, о спецкурсах я семинарах для филологических факультетов вузов. Исследование мелет стать теоретическим и практическим пособием в изучении актуальных проблей туркменской поэзия ее отношения к исторической и кизненной прав-, де.

Структура Eâ^SSii» Диссертация состоят из Вйздфшш, трэх

глав, Заключения, списка использованный литературы.

Во введении обосновывается актуальность цели методология работ. Дается обзор литературы о поэзии К.Курбаннепесова, опубликованных в виде отдельных изданий, а тате газетных статей.

В первой главе —, "О формировании поэзии К.Курбаннепесова" проводится понорамный анализ творчества поэтов, вступивших в литературу в 50-ые годы. К концу 50-х годов лирический герой К. Курбаннепесова успел ужа полностью формироваться. По мере его роста углублется философия стихотворений поэта. Для достижения совершенства своих произведений поэт неустанно искал, изучал опыт прошлой и современной литературы,

§2 второ<) главе ,— "Лирический герой поэта" разбирается значение термина "лирический герой" в современных литературоведческих исследованиях. В ней раскрывается то, как поэт представляет своего лирического героя, характеризуется.нравственный мир героя, который является основой концепции личности лиричзского рерол. Здесь также исследованы произверания поэта о поээш!, личности поэта, нравственности, что является надежной основой для понимания суп^-иости лирического героя поэта.

Третьд глава — "Шока к современность" посвящена социальному облику лирического героя.; К.Курбаннепесова, его патриотические «рты, отноозние к труду, к политике, к войне, прызыв к миру проявление характера лирического героя в любви, связи эпохи илирического героя* *

8 Заключение делаются обобщающие выводы о лирическом герое К.Курбаннепесова, его отношении к лирическояу герою в^ туркменской поэзии, месте лиричэских произведений поэта « развитии туркменской литературы.

Заказ М ф

Тираж /¿ДО

Нцимциьмс предприятие «ГАРЛАВАЧ»

744012 г. Ашгабат, ул. Советских пограничников, Я2а.