автореферат диссертации по филологии, специальность ВАК РФ 10.01.02
диссертация на тему:
Эстетические идеалы писателя и женские образы (на примере романов "Ут-ган кунлар" и "Кеча ва кундуэ")

  • Год: 1994
  • Автор научной работы: Лутфиддинова, Хадичахон
  • Ученая cтепень: доктора филологических наук
  • Место защиты диссертации: Ташкент
  • Код cпециальности ВАК: 10.01.02
Автореферат по филологии на тему 'Эстетические идеалы писателя и женские образы (на примере романов "Ут-ган кунлар" и "Кеча ва кундуэ")'

Полный текст автореферата диссертации по теме "Эстетические идеалы писателя и женские образы (на примере романов "Ут-ган кунлар" и "Кеча ва кундуэ")"

с # ■

4 УЗБЕКИСТОН РЕСПУБЛИКАСИ ФАНЛАР АКАДЕМИЯСЦ

АЛИШЕР, НАВОИЙ НОМИДАГИ АДАБИЕТ ИНСТИТУТИ

Кулёзма ^укуцида ЛУТФИДДИНОВА Хадичахон

УДК 894.375

ЕЗУВЧИНИНГ ЭСТЕТИК ИДЕАЛИ ВА АЕЛЛАР

ОБРАЗИ

(«Утган кунлар», «Кеча ва кундуз» романлари мисолида) 10.01.Q2 — Х°зирги миллий адабиёт (узбек адабиёти)

Филология фанлари номзоди илмий даражасини олиш учун тацдим этилган диссертация .

АВТОРЕФЕРАТИ

ТОШКЕНТ- 1994

Илмий иш Узбекистон Республикаси Фанлар академияси Алишер Навоий номидаги Адабиёт институтининг адабиёт иазарияси булимида бажарилган.

Илмий ра^бар — УзР ФА мухбир аъзоси, филология фан-лари доктори, профессор Матёцуб КУШЖОНОВ

Расмнй оппонентлар — Узбекистонда хизмат ку'рсатган

фан арбоби, филология фанлари доктори, профессор Умарали НОРМАТОВ

— Беруний номидаги Узбекистон Давлат мукофотининг лауреати, филология фанлари доктори Наим КАРИМОВ

Етакчи муассаса — Абдулла ^одирий номидаги Тошкент Давлат Маданият институты.

Диссертация ^имояси

иил «

да Узбекистон Фанлар академияси Алишер Навоий номидаги Адабиёт института ^узуридаги Д 015.04.21 рацамли док-торлик илмий даражасшш олиш учун диссертация хнмояси буйича ихтисослашган илмий кенгаш йигилишида утказила-ди (700170, Тошкент ша^ри, И. Муминов кучаси, 9-уй).

Диссертация билан Узбекистон Республикаси Фанлар академияешшнг Асосий кутубхонасида (Тошкент ша^ри, И. Муминов кучаси, 13-уй) танишиш мумкин.

Автореферат « К? » вьк^&^рс

да жунатилди.

Ихтисослашган илмий Кенгаш котиби, филология фанлгфи доктори

Н. К. РАХИМЖОНОВ

ИМИ ТЛВСШОМА

Мавз.удинг заргурпиги. Абдулла Кодируй эсгегикасида хам, Чуппон фалсафасида хам идеал тушунчаси роят куп киррали, сер-маъно, серкатлам. Санъат, ахлоц, сиёсат масалалари адибларнинг эстетик идеали билан боглин равишда тажассум топади. Заро, хар , «аидай жамиятни фукаролар орзу-идеалисиз, хар наддай чинакам ■ адабиётни эса санъаткорларнинг ижтимоий эстетик идеалиоиз та-саввур кипит мумкин эмас. Хакикий санъат асарлари инсоният цел-' бида бокий яшашлигшинг боиси хам шунда. Суз санъаит аталмиш бадиий адабиётимизнинг шундай нодир сарчашмалара борки, улар-дан халкимиз хамиша бахраманд булиб келмовда. Касддан унитил- • • ган 20-30 йиллар узбек адаоиёти ижтимоий-фалеафии тафаккурнинг ана шундай ёруг сахифаларидан.

XX аср оошларида жамият, табиат, инсон туррисидаги дагича тасаввур ва тушунчалари билан «айнон икодий фаолиятга, х&втга юз бурган «агор ижодкорлар "кизил салтанат"нинг курбони булди.

Узбек романчилиги мактабйга асос солган Абдулла Цодирий хам, суз сехргари Чулпон хам кафакат XX аср узбек маданиятида, умуман, гузаллик, эзрулик, тсоиШтт идеалининг бадиий галчи-нига кура узбек ижгимоий-бадиий тафаккурида янги сахифалар оч-дилар.

Шу боисдан хам умуминсоний гузаллик идеалига асослгщган А.Цодарий ва Чулпон дунёиараши дастлабки одимларданок инкило-бий диктатурага таянган социализм мафкураси билан, социализм идеаллари билан чикиша олмади,

Хар икки санъаткорнинг эстетик вдеали ахлодай, иягимоий-сиёсий карашлари билан яхлиг бирликда зухр топади. АДодирий магбаачилик ва адибларнинг ижтимоий масъулияти хусусида ёэади: ''Эски замон нашрёг ва магбуогчиларининг уйлагани чунтак ва мак-сади-халкка авхомат (вахималар, бемаъни уйдирма гаплар) тарка- -тиш эди... Виз хеч бир замон куз курмаган, кулон эшитмаган за-монда турамиз, нашриёт ва матбуотимиз хам юцоридаги кулинг ул-гирсин хаёлотлардан хавдкатларга утганини курамиз. Хар калдай нарса оулсин хакикат кузда тутилмасдан па авхоматга туф дейиш макоадидан.ташкари ёзилмайди.

¡Латбпа шминяяпри хам авхомат, мереж на таигрнляр кудрати-гп пштнмпиди нп ёзднчиларимиз хпи ушшдаи курпкдп турмпйдиган

меърожляр, сийярлар, Jico каби огасиз турилган щубхалик гаплар ва бир чанага тур'майдиган цувва'г ва чумолининг оёгиии цимирлаг-гани кучи етмаган "вддрат"лардан ёэиб, халцнинг миясини сукоти-га айлантирмайди. Бу' куз олдимизда куриб г^рган хавдкатдир"1.

Чулпоннинг ушбу мулохазапари хам АДэдирий нуктаи назарп-га эш. Улар бир-бирларини тулдиради ва'бойигади:

"Зеки адабиёг билан янги адабиётнинг уртасида колрон шарк-лик ёш чинакам чучмал бир вазиятдир. Эски адабиёт бир ширин, янгича яна ширин, рарбники татон, яна ширин. .Кайси биггасига купрон берилсин? Бир-биридан ширин, ахир. •

Бизнинг узбеклар учун хали-хозирга у хил чучмал лик йук. Нимага двсангаз, узбеклар эскидан, хеч сабабсиз - аразлаган, хафа, янгича эндигина сукилиб кирмакда. У адабиёт майдонида янгпликка нисбатан ёш бола, гудак. "чакалоц", эскиликка нисбатан, стим-кимсасиз, беспризорный "узбошли". Журъаг килйб "йулсиз" деб юбо-■райин дейману, куркаман; негаким; бошлаб узим йулсиз".

Узимнинг* йулсиз лигимдан сузлаб угайин: Навоий, Лутфий, Бойкаро, Мащраб, Умархон, Фазлий, Фуркат, Муии-мийларни унийман': бир хил, бир хил, бир хил.

Кунгил бойца нарса - янгилик кидиради. Богу, Гайратий, Оя-гой, Ойбек, йулкинбойларни Укийман: кувонгирадир холос. Улар, мснинг учун ёнран чиронлар булса хам, менинг эргам учун: Авло-ний, Та'валло, Сидциций ва Хакимзодаларни учимайман, укимайнан. Мени-щу булга солгон ушалар.. . ■

Нечун очидди кузим, кайда кетди уйкулариы?... Тукайцан тор-тцб Кови Нажмийгача - татар адабиётини, ХОДВДан торгиб, Х-Еовид-га кадар Озарбвйкон адабиётини (Хусайин Еовидни ажратиб олиб ■ крлдим). Ноши Комолдан Алиф Сойфига довур усмонли адабиётини Укийман. Ундан кейин Яхё Камолни "Сайзобод" рухида баъзи нарса-ларнй: Фанат -.Улар. Щу кадар озки..."2.

Ижодкор безовтаяигидан маъ'дум булаяптики,.хаёгдаги мавкуд Хакицат уни цониктирмаётир, у янгиликка мухток. Мана шундай налб изтиробларидан сунг ир.одкор уз эстетик идеал,лари йулида бир из-

1 Абдулла Кодприй.. Кичпк асаргар.-Тошкент,1969.-Б.128~129.

2 Чулпон. "Улуг Хинди" Лнди*оя,1925. -24 счнг.; "Маориф ва Укнтрувчи" эдснали. -Б.7,8,24,26.

о

ланиш тарзида "Кеча ва кундуз"ни ва ундаги Зебони сиймосини яратгани бежиз эмао.

Куринадики, хар икки адиб утмиш маданиятидаги гузаллпк идеалини хам, XX аср тонги шуро мафкурасига таянган социалисток ахлок, гузаллик хаквдаш тасаввур-тущунчаларини хам сингди-ра олиши дийин булаяшти. Ана шу мураккаб холатдан бир жихатни ажратиб олиб айтиш зарурки, хар икки санъаткор эстетикасида ах-, лок масаласи устивор урин тутади. Иктимоий-сиёсий характердаги ахлок нормалари ва инсонийлик хусусидаги карашлари эса уз нав- . батида эстетик мохият касб этади. Бу бежиз эмас, албатта.

Айтиш мумкинки, XX аср тонгидаги миллат, Ватан ва янги ада-биёгнинг тавдиря масаласи хар икки адиб дунёкарашидаги узаро явднликни, мушгаракликни таъминлаган омиллар сирасидандир.

Кодирий ва Чулпон асарлари энг нуфузли олимларимиздан тор-тиб оддип китобхонгача янги бир фикр айгишга даъват этади. Укув-чини фикрлашга, хаёгдан мазмун ва маъно излашга, гузалликка ош-но килишга ишгиёк нузгота олади. Шунинг учун хам бу асарлар тур-ли цгихатдан тадчицог объекгига айланиши габиий. Мацола ва тац-ризлар, монография ва тадкикогларнинг аксариятида бу асарлараинг гоявий-бадиий хусусиятлари, образлар тизимл, бадиий тили ва бош-ка масалалар батафсил урганидци''-. Бирок, амалга оширилган иш- " ларнинг барчасида ижодкорларнинг эстетик идеали, унинг узига хос жихатлари ва муайян образнинг яратилиш жараёнида амал килин-ган конуниятлар махсус текширилмаган. Албатта А.Кодирий, чулпон каби ёзувчилар ижоди тахлил этилганда, шубхасиз, эстетик идеал хакида хам фикр юритилади.

Аммо бундай мулохазалар ижодкорнинг эстетик идеали хакида тулаконли тухтамларга келишга имкон бермайди. Мана шуни хисоб-га олиб, биз А.Кодирий ва Чулпон эстетикасининг мухим тармоги -рузаллик идеалининг аёллар образи - Зеби ва Кумуш характерлари бадиий талкинидаги иягимоий хамда ахлокий маъно «ирралари би -лан кизивдик.

Алиев А. Исторические романы А.Надари. АКД.-Ташкент,I960. Кушжонов М. Абдулла Кодирийнинг гасвирлпш санъати ("Угган кун-лар" романи мисолида).-Тошкент,1966; Алиев А. Абдулла Кодирий. Адаоий-танкидий очерк.-Тошкент,1967; Мирвалиев С. Узбек романп. -Тошкент,1969; Мирзаев И. Абдулла Кодирий.-Тошкент,1975: Мнпэа-ев И. Л Оду ляп 1(од!Юийшшг ижодии эволюцияси.-Тошкент, 19ЯГ: 1,1а ра-фицдинов и. Ижоди!) кзл!1Нгоклао.,Т.1арц юдду зи" .Ш'Р.-гй-З; Г.:лгафид-ПИВОИ О. Ч v лп чн. -Toihk ел т, 1.99 J; KvnoHon д. 'ЧСеча |>а кун дун" ро-ш:1".Х(1Л0!Г:!:1. -.ivi.-Tor.u'eiiv ,! VJ: .'

Тадкицот|нидг максад в а вазифалари. Чулпон ва 1{одирий роман-ларидата аёллар образининг бадиий талкини асосида эстетик идеал-нинг мухим кирралари булмиш иктимоий-ахлокий карашларининг уй-Ринлигини, маъно кагламларини урганиш учун куйидаги вазифаларни хал этишга интилдик:

- Зеби, Кумуш каби миллий характерлар мисолида хар икки икодкорнинг эстетик идеалидаги гузаллик тущунчасининг меъзонла-рини аникяаш;

- эстетик идеал билан боглик миллийлик хусусиятларшшнг узк-га хос кихатларини курсатиш;

- ижодкор эстетикасининг иктимоий идеали билан омухталикда намоён булишини кузатиш;

- гузаллик ва хунуклик, эзгулик ва ёвуэлик каби категория-лари асосида аёллар образлари бадиий талкин ыаъиоларини ёритиш.

Масаланинг урганилиш тарихи. А.Кодирий хам Чулпон хам ками-яг асосларини, иктимоий комиллик омилларини, турмуш гажрибалари- ■ НИ иктимоий идеал асосида куздан кечиради хаеда уз- эстетик идеа-лини шакллантиради.

Санъаткорнинг эстетик идеали категориям кахон илмида анча чукур ва атрофлича текпшрилган. Мафкуралар, ижтимоий туэумяар, дунёцарашлар узгаригси билан боглял равищца эстетик идеал табиаги-даги сифат-узгаришлари мохиятининг тадриетй такомилиш- кузатиш бизнинг бугуиги вазифамизга кирмайди, албатта.

Эстетик идеал «уда куп минг йиллардан буён кахон олимларини • узига жадб этган. Еу хавда хар бир давр авлоди уз карашларини баён ттб келади. Немис классик фалсафаси'нинг намояндалари Кант, Шиллердан торгиб Гегелгача, В.Ф.Асмус хамда М.А.Лифшиц таъкидла-ганидек1, Платон, Аристотель, Эпикур, Горация, Цецерон, Полибир, Цсевдо-Лонгина, Скалигера, Рафаэля, Микеландкело ва бошкалар хам эстетик идеал тугрисида бош котирганлар.

•Бевосита ту' мавзу билан кизивдан собиц игтифок олимлари: Н.Рей, В.Пискунов, Е.Громов, А.Т.Калинкин, О.В.Лармин, Б.Г.Лукьянов, В.М.Муриан, Н.А.Ястребова кабиларнинг хам катор шдлари мав-

1 Асмус В.Ф. Немецская эстетика ХУШ в. .-М. ,1963. Лифшиц Мих. Иоганн Иоахим Винкельман и три эпохи буржуазного мировоззрения. В кн.: Лифшиц Мих. Вопросы искусства и философии. -М.,1935.

куд1. Икки юздан ортикрок и л?,гай асарларда, унлаб адабии фалса-фий, мангиний ва умумий дугагларда, щунингдек кагор монография, брошюра, ва рисолаларда эстетик идеалнинг барча муаммош кир-ралари хацида турлича карашлар хусусида .ran юритилади'. Щунингдек. кардош халклар олимлари хам'бу борада галай ишлар килиш-2

ган .

Узбек адабиётшунослигида икодкорнинг эстетик идеали билан борлик бадиий махорат масалалари монографик йусинда махсус ур~ ганилмаглн булса хам, И.Сулгон, М.Куияонов, Х.Абдусаматов, Т.Махмудов, М.Нурматов ва бошкаларнинг айрим илмий ишларида у.

о

ёки бу даракада тухгалиб утилади ..

Уйгониш даври олшлларидан токи ханузгача мутафаккирлар эътиборини тортиб келаётган эстетик идеал гущунчасининг асл uav носи нима? Лугагларда курсатилишича эстетику (грекча) хис ни-лиш маъносини биддиради.

Идеал (французча; намуиа, мукаммалликка, олий максадга П№-' тилиш демавдир. И.Султон таъбири билан антганда, эстетика - гузалликни сезиш, кздрлаш демавдир. Бизнингча эса. Эстетик идеал -мукаммал гузалликни, олии гузалликни хис килишдир. Ёзувчининг эсгетик идеали эса, хаёгда Оор гузалликшшг бадиий асардаги му-каммалликда куриниши, жилоланишидир.

Геи н., Пискунов В. Эстетический идеал советской литература. -ГЛ. ,1963. Гоомов К. Эстетический идеал. -М. ,1961. Калин-нин А.Т. эстетический идеал и познание в искусстве. -ГЛ. ,1980. Ларман 0. Эстетический идеал и современность. -М.,1964. Лукьянов Б.Г. Эстетический идеал. В кн. "Эстетический сознание и процесс его формирования". -М.,1981. Мурман 13.М. Эстетический идеал. -М.,1966. Ястребова H.A. Формирование эстетического идеала

и искусство. -М.,1976. ?

• Аскаров т. Эстетическая приоода художественной условности в литературе. Авторе^.дисс. на соис.уч.ст. канд.философ.н. -Фрунзе,1964. 23 с. ДжиоладзеТ. Принцип эстетического воспитания. -Тбилиси,1971. Заманова Э.Э. Эстетическая мксль в совромен-. ной Турции. -Баку: Элм,1991. Нигматудлина Ю.Г. Национальное своеобразие идеала и искусство. -Казань: Татгосиздат,1970. -ИЗ с.

3 Султонов И. Адабиёт нааарияси. -Тошкент.1980. -Б.36. КУ®-жонов М. И ¡код масьулияги. -Тошкент,1981. -Б.315-341. Абдусама-тов X. Эстетика ва хаёт. К.Яшиннинг ядпбий-танкиднй кпрагаларига дойр. -Тогакент: Адабиёт ва санъат нпи)риёти,1976. -268 б. Махмудов Т. Эстетик дид хацида. -Тошкент:Уз.цпв}1ашр,19б4. -40 б. Махмудов ,Т. Гузаллик ва хаёт. -Тошкент: Адабиёт ва спнъпт нпппнё-тк, 1977. -IGB б. Лурматов У. Тгшки.Д вп эстетика. -Тошки,чт:Г.Гулом н»:кдага пдпоиЬт вп егшъаг наириёти, 197S. -'J7D б.

Дис.сергациявдкг, илмий яргилиги. Кейинги йилларда яратилган купчипик романларимизда аёллар образи уз нафосатини йукотиб бор-мокда. Аёл-кизлар образи том маънодаги инсон сифагида эмас, над-рамонлар мунЬсабатини богловчи восита сифагида курсатила бошла-ди.

Биз эса тадкинотимизда миллий аньаналаримиз, урф-одаглари-мизни мукаддас билган узбекона характер ва рух билан сугорил-ган идеал аёллар образи, аникрога ёзувчининг эстетик идеали хи-собланган Кумушбиби хамда Зебинисо сингари гузаллик тимсоли, на-мунаси булган зотлйр хакида фикр юритамиз. Кумушбиби ва Зебинисо образларининг зохирий хамда ботиний гузаллигини эстетик тах-лил килиш гадкикотнинг янгилигини белгилайди.

Тадки^отдинг иший-дазарий ва амалий ахамияти. Диссертация мазмуни ва хулосаларидан:

- узбек адабиётининг назарий масалаларини ишлашда;

- 20-30-йиллар адабиётини эстетик нуктаи назардан текши-.ргацца;

- олий укув юртларининг филология (узбек тили ва адабиёти) факультетлари хавда урта махсус Укув юртлари учун дарелик ва кулланмалар яратищца;

- махсус' курелар учун лекция ва сухбатлар тайёрлшвда;

- ижодкорнинг эстетик идеали ва бадиий караён масаласибу-йича тадкикот ишлари олиб бораёгган филологлар хамда талабалар учун кулланмалар яратищца;

. - махсус семинарлар утказишца фойдаланиш мумкин.

Диссертациянирг методологии: асосд. Диссертант тадкикотни яратищца кахон эстетик-тафаккурининг юксак намуналарига таяна-д'и. Циёсий типологик ва эстетик тахлил йулидан боради.

■ Маънавиятнинг буюк устозлари Алишер Навоий, АДодирий, Чул-пон, Ойбек, тандидчиларимиздан И.Султон, МДУшконов, О.Шарафид-диновларнинг бадиий ижод хакидаги илмий-назарий фикрлари хам диссертант кузлаган максадни хал эгийда йулланма булиб хизмат кидди. Ишнинг методологик асосини узбек ва хорижий халклар ада-биёгщунослигида тупланган такриба хамда хул'осалар ташкил этади.

Диссертацпянинг жорийланиши. Мазкур тадкикот Алишер Навоий-номидаги Адабиёт институтида тайёрланган. Адабиёг назаркяси бу-иимининг умумий йирилишида мухокама «илиниб, химояга гавсия этилган. Диссертацияда илгари сурилган асосий фикр ва мулохаза-

лар муалшфнинг "Зеби, 3еб0на"(1993), "Лрлалар ичидаги бир гул" (1594) китобларида (умумий хажми 4,5 босма табок).Республика матбуотида эълон килинган кагор маколаларида уз аксини топган.

Тадкикотринг кури лита тартиби. Диссертация кириш, икки боб, хулоса ва адабиётлар руйхатидан иборат.

ИШШГ АСОСВД ЫАЗМУНИ

Кипим «исмида мавзунинг долзарблиги, ишнинг .янгилиги хамда. назарий ва амалий ахамиятн курсатиб берилади.'Ёзувчининг эстетик идеалини, хусусан гузаллик, эзгулик, инсонийлик хакидаги ах-локий хамда ижтимоий карашларини узада мукассам этган Зеби ва Куму ш образлари тадкикот учун танлангани кайд этилади.

Бирпнчк боб."1{умуIII - эстетик идеал намунаси". Уз Кумушлари-ни яратган давр шарк адабиёти тарихида учмас из кодцирди. Худци п:у вактга келиб узбек адабиётида, маънавиятида янги бир тулкин, янгиланиш гараёни боишанди. Бу узгарнш аьваламбор халкнинг миллий хаётида, икодкорларининг оншда - эстетик идеалида буй кур-сатди.

XX аср узбек адабиётида Бехбудий, Авлоний, Фитрат, Чулпон, • Цодирий, Хамзалар сингари бетакрор янги суз усталари пайдо бул-' ди. Улар хаётга хам, ижодга хам янгичп назар билан караб, давр муаммоларига янгича кавоб вддирдилар.

Узбек адабиётида янги яанр - ромянчиликнинг бошланиши хам ту давр билан богликдир. Кодирий "Езмовда нияглннганйм ушбу -"Утган кунлар", янги замон румончилиги билан танишиш йулида кич-кина бир таярис.., ян а турриси, бир хавасдир" деб ёзаркан, катта бир мехнаг махсулига камтарона бахо берган эди.

Романда хонлик давридаги ички низо, эски одат ва илрор ин-тилишлар кураши акс этган.

• Кумушбиби - Абдулла 1{одирийяинг "Утган кунлар" романвдаги етакчи образлардан бири. сифагнда муаллифшнг эстетик идеалини хам ифодалайди. Дарвоке, Кумуш Огабек ёктириб колган махбубагина эмас, уз даври аёл-кизларининг хам эзгу идеали буяпб гавдалалоди. У афсонавий Тумарис, Ширину Лайли, Барчшюн ва Цалдиргочлпрга нисбатан реал ва х.метои булгани холдм, Гпъно, Гу днорлпрдпп оса кугатшкк, бурттирнб ¡^'одплпнгшпшгн лп«1 ягр.-иглб туради. кзуп-чшшг Куглуга обрпзпди куздп тутп'н пс: упк кцгялл '.'книг портрет-

лаги анфис гузаллик хакидаги тасаввур ва тушунчалари талнини би-лан белгиланади. Муаллиф бизни Кумуш билан таништирар экан,- суз-лардан заргарона фойдаланиб, унинг гузал сиймосини ыаликалар кие фасида чизади.

"Уйнинг турига солинган атлас курпа, пар ёстин кучогида, совувдан зринибми ва ё бойца бир сабаб билашли, уйгон ёгган бир низни курамиз. Унинг нора зулфи пар ёстиннинг турли томонпга тартибсиз сурагда тузгиб, нуюк жингала киприк осгидаги г им нора кузлари бир нуктага тикилган-да, ниманидир бир нарсани курган каби... Цол-кора кайон, утиб кетган нафис, адйин ношгари чими-рилган-да, ниманидир бир нарсадан чучиган каби... Тулган ойдек губорсиз он юзи бир оз кизилликка айланган-да кимдаидир уялган каби... Шу вант курпани кайириб ушлаган он нуллари билан лэтиф бурнининг унг томонида, табиатнинг нихоятда уста «ули билан нун-дирилган нора холини кашиди ва бошини ёсгикдан олиб угирди. Серии рупох атиас куйлакнинг устидан унинг ургача кукраги бироз кутарилаб турмокда эди. 1

Туриб утиргач, бошини бир силкитди-да, икирганиб нуйди. Си киниш орнасида унинг юзини тузгиган соч толалари ураб олиб, жон-сиз бир сурагга киргизди. Бу низ суратида куринган мала к Ку ти-дорнинг низи Кумушбиби эди"*.

Бу сатрларни унир экансиз, куз оддйнгизга узига тун, бадав' лат хонадон ва унинг ашёлари келади. "Атлас курпа, пар ёстин" уша вактда хамма хонадонларда хам булавермаган. Узига яраша мол дунёля, нУрли-нутли эотларда буладиган бу уй жихозлари хар нан-дай одамга хам тушалавермаган. Атлас-курпа, пар ёстинлар уйнинг курки булиб, тахмонларга тахлаб куйилган. Хонадонларнинг бундай

бисотлари фанат азиз мехмоняарга ва эъзозга лойин булган кишила гагина тушалган. Пар ёстивда бош нуядирган зот хам эъзоз-эътибо га лойин булиши табиий. Биз илк бор "атлас курпа, пар ёстин нуч гида" етган бир низни курамиз. Демак, бу низ хам эъзозга, эъти-борга лойин зсурма'гяи зотлардан. ' . .

Яна иу нарса бизга маълумки, зарур юлушда одам уйнудан уй-гонгани хамон даррсш урнздан туркб не шаги аник. Демакки, бу кие

* Абдулла Кодирий. "Утган кунлар". -Тоыкент: P.i-'улом hoi.uu гп вдасяёт ва санъат наипиёгя,197!. -30-31-бет. (Кчйинги сахпйт фанат, бетлао куссатилад::).

пинг узига юклагялгпн зарур шуплари x-'JJ йун. Гедор па эриичок харакаги-холатидан англашладики, унда цандайдир енгиб булмас кунгил раюликлари, хавотирлиги бор.

Кизнинг портрета унинг "кора зулфи"ни чизишдан бошланади. Умуман олганда, зулф кизлар, аёлларга яраширлик булган хусн, унинг «оралиги зса шарк халклари эзгу идеалига мое. Зулфнинг тим / кора - коп-коралигини шарада алохида ургу билан таъриф килишади-'' ки, таърпфу тавсифда ундан угадигани булмас. К°ра зулф гузаллик-1 нинг илк рамзи хисобланади. Шунинг учун хам адибу шоирлар бу хакда куплаб байту миералар, касидалар бигганлар* гузалнинг хус-нига янада хусн багишлайдиган габиат эхеони булган "кора зулф" юцорвда хам йлк тилга олингани шундан булса керак. "Кора зулф"-нинг пар ёстикни тулдириб, тузгоб ёгашини эса тирикликнинг, хаётнинг мавжигагина тенглаш, мумкин чицар..

Кейинги чизгилар малакнинг киприкларига утади. "Куюц кинга-ла киприк" хам фанат гузалларнинг гузалигапша табиаг муносиб курган муыгаза... Унинг харакатларини куз олдингизга келтириб куринг. 1оя уртагувдек хол намоён буяади. Кейинги таъриф кузлар-га берилади. "Тим кора куз"ли махбубаларга битилган газалларнйнг саноги-ю адоги булмаса керак...

Иошлар эса куйидагича чизилган: "Коп-кора камон, утиб кат— ган нафис, кийик кошлари чимирилган"■малакни, балки хеч качон уч-патмаган хам чикарсиз. Ала энди нигохингизда таърифи йук гузаллик сохиоининг "тулган ойдек руборсиз он юзи гуё ёришгандек була-ди. Сузлар ёрдамида хотирангизда уз ыалагингиз буй чузади. Малакнинг "он куллари'Чш хам куриб турибсиз. Унинг харакатлари янада нафосатли,..

Хеч ким уйлаб тополмаган таъриф билан "латиф бурун"ни ва унга яраюиглик - "унг томонвдаги кора хол"ни уйлаганда, мафтун булмай мложингиз йук. Циз "эгнидаги оарик рупох атлас" сизга микрон оловида тобланаётган он гулнинг безовгалигини билдирса, "кизнинг уртача кукраги" ундаги дуркунлик ва агилганликка и'шора бера-ди.

Кахрамоннинг зохирий гузаллигини аёи этувчи белгилардан ту нарса айглашилядики, Кумушбиби хакикий гузаллик намунаси.

Ижодкорни мафтун этган, олий туйруларидан эстетик идеал б?-либ яралган бу кашфиёт уадвчи учун хам носб. Дпрпоцо иемда хам гаи куп. Нега энди Олтиной ёки Барчиноп эше? Кумуш - Кумуыбнби?

Кадим-кадиеданок уз таркиоий хосса ва хосиятлари билан кисонни кизингириб квлган кимматбахо бу маъданнинг исмга кучирилишида хам рамзийлик маъноси бутит нерак.

Таърифи келтирил'ган кахрамон ёки образ бадиий адабиётимиз-да учрамаган, хаетда хам хали биз курмаган хилдат. Унинг холати ва харакати шундай нафис ва куйма,. колипдан чиккандек андозали-ки, бундан бошкача булишини хаёлингизга сигдиролмажиэ хам. Укув-чи сагрлар ортида кахрамоники куриб ту ради. Курибгина колмайди, узи хис килади, уз тафаккурида уз Кумушиникг сурат ва сийратики руй-рост гавдалантиради. укувчи тасаввури икодкор яратган нарса-нинг узи эмас, асар хакидаги жонли мушохадацан келиб чшдан янги бир олам. укувчининг уз ижодий олами.

Демак,- асарни яна минг киши Укиса, минг хидца тасаввур ту-рилаверади. Уларнинг хаммаси хам олийканоо хис-туйгу уйготувчи тасаввур. Олийжанобликдан хам юкорирок намуна булзши мумкинми? Сиз ганишган ва ошно булган цахрамон узига хос улчачга, кадр ва циммагга эга. Бу улчам - энг олий улчам. -

Аникрок кили б айтганда, образнинг ёзу.вчи тасаввуридаги кури ниши, унинг анич намоён булиши эстетик идеал тушунчасининг мохия тини белгилайди..Бундай вокелик тарихий зарурият конуниятлари асосидагина эмас, балки гузаллик конуниятлари ну к,таи назаридан хам тасвирланади. Ижодкор хар бир образни эстетик мезонлар асо-сида бадиий жихатдан мукаммал яратибгина колмай, айни бир вякт-нинг узида, щу образга узйнинг муносабатини хан бищдаради, яъни . уни хасдиклайди ё инкор этади. Эстетик идеал ижодкордан хамма вакт хаётий хакикатнинг бадиий асар максадига мое булишини талас этади, аммо ёзувчи хаёт ва характер мантирига хилоф иш тутмаДди.

'. Эстетик идеал агамаси дастлаб И.И.Винкельман, кейинчалик , Г.Э;Лессинг асарларида кУлланилди. Платон тушунчасига кура, кор нарсашшг образини санъат асарида уз тасаввуридан ортик дарг када акс .эттира 'билмайди. Аристогалча, шоир хаётнинг ухшашини к; таринки тарзда лратади.

Агар биз Кумушбиби образи динамикаейга эъгибор бериб карай-диган булсак, худци афсона.ва эртаклардаги ейнгари бир касоратн: . кузатамиз..Дали чилласи хам чикмагая келинчак, аёл боши билан У] да хукмдори каршисида туриб тухмат билан дорга осилаётган отаси ва эриии уливдан асраб колади. Худци шу ерда хаёт кутарпнки рух-да романтизм, рухи билан сугорилган тарзда берияади. Одций бир

LO

аёлднш тадбвркор'шк, давллт ахаотя.'ш я молик воке/ши ryrpj! у. ил килишида, шюон тавдишга му нос аба г масаласида хиккоинй да ли л си^гида курсагилвди. Цукбегк Кумушбибшш 'Hatto? фариштаси" деб атайди.

Абдулла Нодирийшшг Кумушбиби игмсояидан кузлаган эхтиёш -исломай акидалар асосида шаклланган узбекчилик кадр-киммаги, vf~/' зал одоб, шаркоца мадамият, ибо, э^аё, низокатни узида камлаган муслима аёлни курсатиш эди. Такводор бандаларда чинакам инсоний фазилаглар напоён буя;ши габаийдяр. Кумуи хам мусулмончилик та-лабларини сиддидиддан бако келтирувчи давр ва хаёг толибаси. У. цукадцас китобларни Укиб, инсоний, олиГ: фазилатларни узида мужас-самлаштирган. Кумушбибн - ота-она тилагига яраша мукосиб фарзанд, паркера келин, узукка куз солгандек куёвига мое рафика, чин кн-сон. У узига юклатилган фарзандлик, келшшга, хотинлик вазифала-ршш адо этаркан узбекона удум, хаё ва ибо чегарасидан чицмайди. Бир гомопдан, Mai.-лакатдаги ички низолар, пкшнчи томондан, мус-гамлэда исгнбдоди осгида дарз кетаёгган миллим кадрпяглар, нихо-яг, учинчи томондан, янги камиягни куришда покдомон инсоняар за-рурлиги, муътадил маънавий мухиг ва мезонларнинг устиворлипгаи таъшнлаш зарураги ёзувчидан утмиш ва келажакка сабок вазифэси-ни у'ховчи бир асар яратшши такозо этган. Езувчининг эстетик адеали aim ray мулохазалардан келиб чикадн. Мана ту узига хос их~ тимоий-маънавий вазнфаяарни адо эгивда Отабек, Юсуфбек хояи, Мир-закарим кутидор, Уста Олим, Саодат, Хясакпли каби ижобий хусуснят ли кахрамонлар кагори Кумупшнг хам урни бор.

Кумукбиби тимсолида яратилган гузаллпк хар томонлама олнй гузаллик намунаеп. Абдулла Кодирий уз орзу идеалларидан яралган маъбудосини во'коа-ходвеялар ршзогада гуэа/ш;к галаблари доирпси-да нзчкл харакатлаптиради. Знг кизирн пщндакн, кутилмаган дади-каларда кайгулар купнидан кулгу пар орушига, висолу шодликлар адогидан фокеалар гирдобига олиб утаверади. ]Сумупбиби хаявонли онларда xar.i, хомупшгидп. хам, хагто куэларидан дув eu куйи л ганда хаи гузалдан гузал таспиршшади. Куыуиб'.тби орзуларшш тузи-тиб, кундогалик ккемпти дум колгпнида хаи узини мардонаьор ту гиб, хастда булппм мумгащ булган паст ва тубан ишлардпи юкори ту ради. Гузал инсоний одоби, фахм-идрони, нпзокати бплан калпк; назнят-лппда. хпм тадбиркор/шк, доношк <5<шш гэппб чикади. Хая хусну клколотда, хам окну флросатдя paco, иояикгпеск бор буг.гд Кумуо-

биби Тошкентдек юрти азиада, кайнога-ю, кайнона мехрига, мухаб-багига сазовор булади. Таассуфки, Кумушнинг фокеаси хаи таъсир-чанликни таъминлаган бош омиллардан бири эди. Бу якун бадиий мантивда мое- ва табиийлик, хакконийлик, самимийлик каби бадиияз мезонларига гула кавоб беради. Демак, Абдулла Кодирий Кумутбибь образини тулаконпи эстетик идеал .сифатида тасвирлашда бадиий зс гетик мезонлар талабига тула риоя килган. Куыушбиби образи мисс лидаги бебахо миллийлик асарни, манзур дилган омиллардандир. Аб-дулла Кодирийнинг Кумуш тимсоли ордали кузлаган бадиий няяти, эстетик вдеали ана-щу мулохазалар билан мухтасарланади.

Абдулла Кодирий эстетик идеалидаги Шарк аёли намунаси кан-дай булиши керак эди? Бу унинг суюкпи кахрамони Кумуш тнксолидг курикади. ИЕодкор фикрича, аёл юксак хурматга, эътпборга лойик булиши керак. Юриш-туриши хам, сумбати, бутун борлиги, орази, муомаласи, харакатлари, уй-фикрлари, орзулари... Хуллас, хамма-.хаммаси, ички дунёси ташки дунёсига мое булиши керак. Икодкор уз кахрамонини миллий кадриятлар рухида тарбияланиб камол топтан, ибо ли, ориятли, мулойим, назокат эга.си булмоплш истайди. Муаллиф яна бир никохли оиланинг, севги-мухаббатнинг тарафдори.

Отабек узбе.к халкининг рус халки сингари илгоррок тузумда яшашини истайди. 7 яшаб утган давр миллий бирликни такозо этув-чи, монархияга суянган хонликлар тузуми эди. У миллий мустадил-шкни.онгли ва эркин хаётни, илгор тузумни ёклайди, орзу эгади Буларнинг хаммаси асарнинг роясига, мазмунига, ёзувчининг эстетик идеалига сингдирилган. Отабек, Юсуфбек хожи, Кумуш образла-ри такомилида ёзувчининг эзгу орзуси, эстетик кдеали бадиий кило ланган.

. Иккинчи боб - "Эстетик идеал йулида" део номланади. Мазкур бобда Чулпоннинг "Кеча ва кундуз"идаги Зеби (Зебиниса) образи устида кенгрок гухталамиз. Езувчи эсгетик идеалини гамувчи бу образ сохиби - Зеби узига хос кихатлари: козибадор овози ва гу-зал ёшлиги б иле л а лох и да ахамият касб этади.

Чулпон'Узбек хотин-кизлари образини'ярата'туриб, кахрамон ижтимоий мохиятига Кодирийга нисбаган узгача ёндошзди. Шунинг-дек, образ ярагшвда хам бошкача йулдан боради. Uiy сабабдан "Утган кунлар"нинг бои кахрамонларидан бири, улуг мухаббат эгаси Кумуп хоким сикф ваккллари ичидан танлаб олинган булса, Чулпон "Кеч.а ва кундуз"пда энг камбагал, у топгани бу топгалига отмай-

дгган ои ладан чивдан узбек хогин-кизларини тасвир объекги ни- ' :и б о лад и.

"Утган кунлар"да Кумуш хам хеч кимга киёсланмайди. Езувчи ■ашн бевосита Кумувдан, ундаги ;мухаббагнинг гурилишвдан бошлан--и. Чулпон эса, асарини эндигина мухаббаг ёшига етган Зебининг ■/ ;ай$иятини, холатини бахорга киёслаш билан бошлайди. Адиб уйго-'' [И1!1 фасли бахор хакида юракларга завк берадиган белгиларни кайд ; шлади:

"Хар йил келадиган бахор севинчи яна кунгилларни китиклай-Зошлади. Яна тябиаяшнг дилдираган. танларига илщ кон югурди..." Окорида келгирилган кайдни укир экансиз, гуё хаёлингизда табиат-ншг хам конли зог монанд, яна хам аникрори кунжикиб гурган киз гимсолида уйгоиа бошлаганини тасаввур киласдаз.

Хар йили бахор келганини илк бор куз-куз циладиган, "гол-лар орочшрл" эркалай билган хассос адиб, хаёгни ундан-да ортик-рок суядц: "Хаёт нега бу кадар гузал ва ширин булади бахорда?" дея шоироиа сузяар кидирар экан, Оахорга вдёсланиб, Зебиниса киёфаси гавдалапаверади. Зеби яшаган ижтимоий хаётнинг узи хам бахор янглир капта гурилмовда эди. Чернишевский сингари Чулпон хам янги даврнинг янги кишиларини, янги хает, турмушга уринишла-рини курсатмоеда рарбатланади.

Лдиб асркар ока эски урф~одатлар искацкасида булган киз-жу-вонларимизнинг тнмсоли сифагида ганланган Зебиниса билан бизни куйидагича ганишгиради:

"Зеои (Зебштса)н1шг кии ичи сшдалиб, занглаб чиккан кунг-Л11 бахорнинг илк ховури билан очила тушган: энди устига похол тушалган аравада булса хам, аллакайларга, дала-кирларга, чиииб яйрашни туснй бошлаган зди"^. Адиб танлаган кахрамон - халн жуда ёш. Уни хаётнинг аччицчучугини хам гатиб улгурмаган, оилада ва орладан тапщарида булаетган хаётий зиддиятпарни хали у кадар ту-тунл бермайдиган мурггина нихол сифагида гасаввур киламиз. 1(из тасвиридаги илк рухип узгаришлар хам табиат билан хамохангликда чизипзди. Бахорда тонглар хам сулим буладп. Узбек китобхонига ру~ хан ганиш. бир манзара, льни шарцона удумга биноан тонг отиши билан он ховли сагхи, куча эшик атрофларини чинни-чирокдек яркира-

1 Чулпон. .'[на ОЛДЕМ созиыни. -Точки«-, 1901". -Я1-<5ет.

гиб, супуриб-сидириш келшу кизларшлизшшг хаПрли юмуиларндан бири хисобланади.' Ижодкор каламидан бу юдуш хам жозибали булиб чинади. Бебига юклатилган гоыгги супур-сидир юмуиларига бир назар татпланг-а: "Бир кулида супургиси, бир нули тиззасида - ерга эгилган куйи эпик томонга тпкилиб долди". Хакиний узбек хонадо-ня билан тщшш кишга оу туйгу хузурбахвдир. Юкорида биз уз юмул-ларини бахояи кудрат бакариб юрган бетаиюиш кизшшг бир оний хо-латини кузатдик, хояос. Лекин бу манзаршш боща тилда сузла-шувчи кигобхонга таркима орцали ыиллий таровати билан етказиб булармиканУ ' ' ■

Бадиий икоднинг узи мураккаб ходиса, хяёг эса ундан хам му-раккаб. Бадиий асар эса икки мураккабликнинг омухтпсидан пборат. Романнинг биринчи бегларида бмзга завк берадиган гашшяар ке-йинрон эндигпна рунча булиб очилаегган кизнинг нисматини уйлага-диган, ич-ичимиздан ачингирадиган манзаралар билан алыашшиб бо--рада. Бу манзараларнинг хам дебочаси бор. Зеби тугилкб усган оила - камбарал. Бирок ran камбагалликда хам эмас;. Камбагал бу-ла туриб, хаёгда уз бахгини топганлар хам.оз эмас. Гап Зеои ус-ган оиладаги зидциягларга куншшвдадир. Зеби хам Кумушга ухшаб оиланинг якка-ю .ёлгкз фарзанди. Лекин Зобининг огаси Кутидорга ухшаб оликапоб фазилатлари билан эмас, балки жохилликлари билан таиилган.

Бирор характер ёки бирор ходисанинг гузаллиги, ёки хунуклиги акаарият пайтларда ундан келиб чицадиган фожиавпй ёки комик холатларнинг тасвирини бермокчи булса, ёзувчи авваламбор маитик-ни уйлайди. Тугрирори, мантик яратади. "Кеча ва кундуз" романи марказига олинган Зобининг фокиаси уша давр ижтимоий хаёги ва мухити билан борлик эди. Шунга амикмизки, Зеби хам улардан узг гача булиши мумкин эмас. У хам огасининг жохиллиги-ю, замонаси-нйнг одатларига куникишга мажбур. Замонасозликка, уз-узини инкор килиб, узгаяар газмикини кабул килишга махкум. Хямма даврларда хам вокеа ва х'сдисаларга уз замонаси талаблари асосида бахо бе-риш урин ли.'.Зеби хам уз даври ва замонаейшшг фарзанди. Шушшг учун хам хаётда рун бераёгган ёки руй бериий мумкин будган бяр-ча кургиликларга чидаши, кушзкшш карг.

Ёшлар эзгу армонларида, идеалларида узлари ёктирган; сев-ган к'/дилари ила ковуши б ахти билан яшаса хам, маввуд хаётий караён узгартиркм мумкинлкгинк хаёлларига хам келтиролмасдилар.

Одзтда tin йлгит-кизлар бир-бкршш танлаб суйгашша хач, уз хо-/мча куИкб, уз таадирига кунигта ма*бур эдн. Урф^-одат, закона зайли деганларидек низ хам, йигит хам кунглидаги сопгйни, гуэал туйгуларини оикор килищдан гохо дурдар, гохо уялар, тортинаг, гохо туррирори, гунох, айб деб биларди.

>¡nc~TyííFy ларга эрк берган ёки уз муносябптлпридпн бопцалар-ни огох этганлар эса купчиликнинг на$ряту мало,мят дарит долпрди. Бяъзан сввшпган юраклар отиимакка илок тоиолмпй уз »oüitra клсд килиб, тпскин готгар эдила р. Бу xaëniii фэжешш дапр. тллпбн нуд-таи назаридшг хал эпш бугун бпр га ряхи й анъанплприн пнгиб чп-киш билан богточ муаммо эди. Образ пар пшсолидя олингал Пуму m Хам, Зеби xaií айни севги-мухаббат ёшида. Улар >;нёпш уз тушунч;з-ларида иафис туйгулар билан кашф килаётган кунгилларида мпхр куртак отоб, севги гул таратаёгган бахорий паяла. Зеби Улмасжон--ии ж он кадар севади, локин бу туйгуни узидан-да яииршига тирнша-ди. Ёшгина гаракни куйга тувдиргэн армонлар, урганишлар, согинч-лар - сир ли ва махфий. Ленин у уз кечинмалари, хис-гуйруларини хеч кимга билдиркадцн. Чунки одат щу. Севги иш - мураккаб. Бил-дирса, гусикка учраб, эл кузида одобсиз ёки хаёсиз саналшздан , нурдади, эхтиётсизлик ту фай ли кизшшг шаънпга гард тшилин up дплади.

Фалончи-фалончини севиб долибди, фалончининг ишки фалончм-га тушибди дегак сузнинг узи бир фожея хисобланган лайтда, сов-ги тан олинмаган, меъёрдан ташкяри холаг, жунунлик-ишнилик деб тушунилган. Эр-хотинлик эса донуний, табний. холаг. Були катгалпр, ога-оналар хал килишлари керак. Чунки улар хает талабларидан коли б чикиб кнмни-кимга бериш ёки ким-кимга муносиблигини, кейин-чалик хаётлари яхши будишига кафолаг ва шмоич биддирганларидаги-'на ёшлар ковушиши мумкин деб саналган. Бу эса аввал совчиларншп' унаштириши ва сунгра туй килиш билан алодадор.

Давр хамда хает галабидан келиб чивдал холда мупохеда горк-тадиган булсак, Зеби наздида Улмасяон унга муносиб, лекин огаси уни бойрок даргохга узагиш пайида. Ora шу мулжадда бир Рула уз оиласи хаёти даракаснни бироз буяса-да идтисодий кугармодчи, Рл.гз-30J! суфи бунга узини гула хакяп хиеоблайди. Бу уш давр ахяок

.. ва одоби нуктаи назарндан хакидатга якин. Лент ижодкэр хяёгий водеа-ходисаларга умуг.инсоний нудгаи «азаодан караб, гароэуга

гош куяди. Автор назарида бу муаммони ёшларнинг шюн-ихтиёрлари-д:ш келиб чикиб, инсоний кадриятлари поймол килинмаган халда хал эти/мши карак. Еу, давр муаммоси, ёшлар хаёгини хал килиш боскичида кундаланг турган хаётий сирлардан бири. Агар буни ижод-кор курпб, илгаб, уз ижодий махсулига айлантира билмаганида, балки уша сирлигича «олавериши хам мумкнн эди.

Хаётдаги бор хакикатни куриб ва уни бадиий образлар тимсо-лнда курсагиб бериш масалашшг бир гомони булса, унда'н келиб чи-кадиган маъно иккинчи томошши гашил вдлади. Демак, ёшлар уз гаадярларини хал цилаётган катталар одцида овоз'га эга булишлари керак.

Агар Зеби уз орзу-максадларини билдира олганида, уз тенги булган Улмасконни твнламасмиди. Демак, ижодкор хаётни курсатиб-гина колмай, уни узгартириш мумкин булган холларда, укувчига йулчи кзлдуз хамдяр. Якка никохни ёклаш, гурмуш куршвда уз такди-ри хал килинаётган ёшларнинг инон-нхгиёрига караб масалани ечиш ижодкор эзгу идее ли билан боглиц. Бу макан ва замон таяабларкга нисбатан жиддий бир бурилиш, маънавий юксалиш ёки хаётий инци-лоб деган ran.

Энахон армон килади, канн энди кули киска лик килмаса-ю, ша-хардан келган дугоналарини ёрлик паловлар, кази-карта-ю, гупт-лик сомсалар билан кутиб олса. Эрта сахардан кеч шоыгача ишлаб, косаси одармаган мехнагкашларнинг яна кандаы эзгу армон и - ндеа-ли булсйн?

Ёзувчининг эзгу идеали зса анча те ран. Чулпонникг зстотик идеалвдаги кахрамон лундек коронру замондан хам, зимистон кеча-лардан хам зиё кидирган. Чулпон хар бир ходисадан унинг эзгу, гузал нукталарини гопа билган, орзу-хаваси бисёр ижодкор эди. У Зебидан хам инсоний гузаллик кидиради да топади. Зеби гузал ва ёш. Бунинг устига хеч кимда йу:-., табиат щтирган ноёб сало-хиётга куркам овозга эга. Исгеъдодли хрнанда сифатида уз мухлис-лари бор. Лекин хаёгда нихоягда гакрибасиз. ¡{ишловда уртоклари билан уйнаб келишга бориб, келажакда буладиган фогаадар тузоги-га тушиб колади. Ота-онаси унинг бахтли булишни хохлайди. Лекин улар уз килшыяари окибатларини яхши англаб етмаслик оркаси-да гуддек кизлари ицболига завол бу ладила р. Бунда бутун бир шяят-ианг, халкшшг спёсий, икгисодий, каъиькгё ^олэкллга оки-

батида унинг уз гузал келажагидан махрум булаётганлигига имо-ишора бор. Ота-она уз фарзанди камолини бой бераяпти. Демак, эл-юрг, миллаг уз келажагини бой бвряпти. Ижодкор идейли буля-жак фожеалардан, бизни огох этаётир. Зеби - покиза калб этслт, Ута содща, оддий, берубор инсон. Аммо у яшаб турган мухиг хукм-дорлар, капкирлар, келгинди, ахлоксиз туралар кулида. Зеби ха~ ли хаёти, дунё мураккаблигини тасаввур килмайдп. Ёши хам, били-ми хам буни англаш даражасида змас, хукмдорлар томонидан атай-дан жахолатда асралаёгган омма вакиласи, бунингустига, урф-одаглар бандаси.

Зеби гакдиридаги фожеани, ундан кутилиш йулларини, чорала-рини билмайди. Ота-онаси хам бу сохада н отав он, уни химоя килши-га ошиз.

Суфи кизининг бахтига зомин булганини кечикиброк англайди. Бу, содцалигидан, омилигидан, саводсизлиги ва узбилармон, жохил- ■ лигидан бошига етганини нажогсиз колганида англаб лолади. Энг сунгги даникаларда булса-да, кизига оталик мехри, инсонийлик • туйгуси билан яхшилик «и линии истайди. Бунин г удцасидан чина ол-маслигини сезгач, уни хамита ипсиз борлаб, сузсиз адцаб келган, уз и кул берган пиридан - устозидан уч олади. Жохиллиплкпнг са-бабларини фанат эшондан кидиради. Вахоланки, унинг ёнида мустам-лакачи ва махаллий золим мингбоши бор эди.

Масалага яна хам чукуррок карайдиган булсак, унинг маъноси-'да икгимоий тушунча бор. суфи уша давр мехнагкашларининг типик вакили деб карайдиган булсак, унинг эътикоди булган эшон ва дин хам уларнинг ^арашлари уша давр мафкураси асосларини ташкил этар , эди. Аммо романда курсатилган эион махаллий хукумагнинг малайи ва хизматкорига хам айланиб колган.

Зеби гухмат билан Сибирга сургун вдлинади, аммо атрофига бокиб "Энди уйимга кандай етиб бораман?" дейди, бишайдики, кис-матини/агрофидагилар: айёр тулкилар, оч бурилар, кашкирлар хал килиб булган. Бунга ким ва нима сабабчи? Ёзувчи эстетик идеалига кура, бунга мустамлакачилик ва махаллий малайларнинг оммани нодонлик ва жахолатда саклаш сиёоати сабабчи. Хуллас, Зеби идеа-лида маъсум покяик, ёшликка хос соф мехру мухаббатни курамиз. У хатто кундошларидан хам мурувваткни дариг тутмаддиган содда * инсон. Зеби образи гимсолида мазлум, оддий, багри кенг, сахий узбек миллий характери акс этган.

Кзувчи'жохкл кимсаляр ва му*нт гоняшдэд аёлжк ];адр->;им-мати топталган пйни эамонлар «аъридан хам нурлп нуктаяар квдк-ради. Бу нурли нукталарни у Зебядан кизшщг уй-хаёллари хамда орзуларидан гопадя ва уни эстетик идеал дараяасига кутара опади.

Бу "нур" Зебининг ксронгу хает ва зулнатли тунлардан - кеча лардак таралган куприрокдай овози-ю, гараигдор ку лгу лпридир. Ana ад нурли чизик дарнинг хам синншига, хаетшяг зимисгон коронку кечага айланииига зоыин булган зэтлар айнпн Газзок суфига ухшаган малакасиз, ночор, бвлимсиэ омма эдн. Улартшг хает ха-кида, инсон хакида, келавак хакида уз фикпяара будааган, фачат-гина айрим чаласавод муяяайарга эргамиб, ущшнг ачидаларшш кайтарншни хш.1 фарз, хам карз деб билганяар. Уша омманинг типик • ва'кияи булган Раззоц суфшшнг аёя-ккзтрга яисбатан муносабати кандай эди? Суфи узииннг куфтн халэаи Курвонбибини на аёя, im инсон. на она до б тан оязда. Хагто игчапик мах ад к каторида -Хам курмайди. Аёл зоги суфн учун гуё дадрснз парса» шахсиН б«р буш. Шунинг учун хам суфи ¡«нзн Зебинисоня шнгбошига бйр бушдек со-тади1 Ундан кейингн хает савдолари Зебшшсона таедпп оииопй&ри-дан бирма-бир олиб утади. Ва, инхоят, бегунох Зеби тухмат асо-сида эрига ¡(огаляикда айбланадя. Зеби образ» бошядан адогнгача фожеалар ичидан утади. Лекш унинг ёшлиги, овоэи, багри кснгт-ги ва софяиги жамяанган бир нур борки, зушатни ёритгавдек auü таратиб ту ради. . •

Зеби ижодкор эстетик идеалини ташувчи бадиий хакнкатдир.

Хулоса цисмида тадкиц мавзуимизнинг мухимлиги хакида фикр бидцирилади.

Ёзувчи эстетик идеала ва аёллар образини ярагиш масаяаси атрофлича тадкиц чилиняши лозим булгаи муаммолардандар, Виз бунд икки ёзувчи асаридаги Кумуибиби ва Зеби образ л,ни мпсовда бахоли кудрат очиб.беришга интилдик.

)Jap икки забардасг иводкор яратган аёллар образа пустая на-заридан карайдигая булсак, Зебонадек хуиовоз балки к,айтиб учра-маспиги хам мумкин. Ёкй Кумуабйбидек бекач бадииятимизда кайтиб тугилмас. Кодирий ярагган Кумуш хате яна неча-неча авлодлар ру-хида абэдий яшайди. Оебшшаг кайсарилмяс овози с одна ва берубор сиЯмоси уз ркувадсштп" руадямтя поклай, завк-шавк уйротавера-ди.

Биз ишмизда Зеби ва Кумуш образи характера кирралариш очиб берувчи нукталар тахлили мисолвда ёзувчи-эзгу идеашш ку-затишга харакаг кпдцик.

Яна гауни хам айтиш жоиэки, хар икки ижодкор асарллри кадри -ни оширган, бадиийлигини белгилаган омиллардан бири асарлар ти-лининг бой ва маънодорлигидадир. Асардаги хеч -бир с?з шунчаки итлатилмайди. Унинг хар бирига маъно ва хаётий козиба бахга эти-лади.

Хулоса сифатида айтиш мумкинки, ижодкор идеали бадиий об-разлар гакомялида, тимсолида намоён буяяди. Зебинисо билан Ку-мушбиби Чулпон хамда 1{одкрийнинг олий туйгуларидан, эрмонлари-дан гугилган бадиий мукаммалликнинг нузгусидир.

Дархакикат, кейинги авлод Кодирий яраггаи образлар тимсолида, эзгу идеал!! асосида тарбияланди. Эскича урф-одатлар, зур-лаб куёвга узатиш, зурлаб уйлантириилар аста-сокин .бархам топа борди. Чулпоннинг эстетик идеалини ана ¡ну даврдаги мустамлака-чилик, мутеток ва зулмнинг макру хийлаларига нисбатан нафрат,-инсоний, миллиЙ кадриятларни таншп ва тиклагага даъват килиш, тухматга карши инсон хукукларини химоя этиш гоялари белгилайди.

, Шундан келиб чикиб, хулоса килиш мумкинки, миллионлаб кигобхон-лар укувчилар калбини, яна хам аникроги, маълум бир камияг онги-нинг муайян маънода усишида ёки шунга игатиёк турдиришда ижодкор эзгу идеалининг таьсири мислсиздир.

Хулоса «илиб айтиш керакки, хар икки роман хам хаёт хаквда, унинг муаммолари хакида, кнсон хякида, унинг тавдири, кайру ва шодликлари, орзу-армонлари хакида уйлашга, фикрлашга ургагади-ган, маънавий озука бериб, укувчининг савиясина бир кадар кута-ришга имкон берадиган санъат дурдоналари эканлигини жамоатчилик 'хакли равишда турри бахолаб берган. Уша давр мехнаткашларининг эзгу армони, идеали тинчлик ва фаровонликка, тукин-сочинликка 1 эришиш, гаахс эркини оёк осги килмаслик ва мутеликка тутмасяик эди.

Шуни айтиш мухимки, хар иккала ижодкор хам уз мавзуларига ута самимият ва зхгргпос билан ёвдошадилар. Хаёгни буяб, бекаталая, хотсона курсагиб беришга муваффак буладилар. Хусусая,- Ко-дирий уз асарида гузалливдан гузаллик чвдврди. Лекин, не ькаб-ки, шгмият ана щу" гузалликни асрай олмади. Чулпон эса, хаёт фо-киаларидач хам гузаллик топа олди. Няодкорларнинг бири узига.

тук, <Ml eh бядавлат, .маърифатлв, шли». кьдыюяг «щъаналари-лан бахрампнд оилани назарда тутиб, уларшшг турмуш тарзи, фао-лияги, инсоний кадр киммагини таърифга тушириб, калам тебратса, иккинчн бири, царама-карщ уларок, У гонгами бу топганига ет-майдиган, камбагал, илму маърифатдан_йирок, йуксилпикнинг жабр-карохагини курган инсоннинг турмуш тарзи, орзу-уыидлари билан отно нилади, хаетни туиушш ва унга муносабат бидцириига ошз-лик килган кимсалар фовеасини чизади. Хар икки санъаткор хам уз маисадларини, эзгу идеалларини уз асарларида руёбга чикариш-га бор махоратларини аямаганлар.

Ивлшизкинг богаланшн кисмвда эстетик идеал - наыуна деб кайд килган булсак, уни згаллаган ижодкор хам уз макон ва замо-нида намунавий шахе сифатида шаклланган, умуминсоний туйгулар-га эга эканлигига цубха йук. Еадиий тафаккур тараккиётида яра-гилган кашки гузал аспрлардан бахраманд булиш учун хам биз эстетик идеал асосида шаклланган булишимиз керак. Бадиий дид ва савия глхатдан бу шаклланиш эса бадиий адабнётимиз дурдоналарп-дан &ай гарзда гаъсирланганимиз билан бвлгиланади. Буяаршгнг ак-си уларок гузал гояларсиз, эзгу идеалсиз яратилган асарлар инсон тасаввури, тафаккури ва тарбиясига саябий таъсир атади. Бош-кача килиб айтганда, гузал хис-туйгулардан махрум килади, диди-' ни утмаслашгпради. Шунинг учун хам бнз Чуллондек, Нодиривдек истеъдод сохибларини ярйтган утмгашшиз билан фахряансак арзийди.

Хамма даврлар учун,. айникса бугунимиз учун, жамиятимиз киши лари онгини юксалтириш, бадиий дидини янада нафосатга отао ки-лиш, калбида ззгуликка хайрихохтак, Тузалликка умидворлик уйро-тиш кечиктириб булмайдиган вазифадир. Эзгу идеалдан махрум булган ижодкор юксак бадиий санъат дурдонасини яратиши хам душвор. Эзгу идеал асарнинг юксак бадиийлигини гаъминлашинг асосида ту-ради.

Ёзувчининг эстетик идеала х-ёгдан андоза ёки кучирма .олиш деган ran эмас.Балки гУзаллик талаблари асосида хаётда мунам-маллик учун булган интилишлари, курашлари эвазига тугнягш янги бир намунавий гузалликдир. Абдулла Цодирий хам, чулпон хам янги даврнинг янги йунаяишдаги асарини яратар экан, образлар талци-лида хам узига хос йусинда иш куради. Бу хар икки ижодкорнинг образлар яратига тизимида намоён булади. Кумушбиби ва Зебиниса об раз лари хаётгп пцинлиги билан, хает хавдатпга ухмашлиги би-

лан, хаёт психологиясига айнан мое лиги ва ишонарлилиги билан кимматга эга. Бу сохада хар икки ёзувчи узпдан олдшггк ва узи-дан кейинги икодкорлардан тубдан фарч нилади. Бу фярд'уларнинг олий- туйруларида - эстетик идсалларида мужассам. БУ ПАРСА ДА КУРИНАДИКИ, БИРПНЧИДАН, УЛАР АЁЛ ОЕРАЗШИ ЯРАТА ТУР1ПЗ УЗ ШШАТЛАРИ СШСШИ КУЗДА. ТУТАДИЛАР. Онага булган хурмат ва эх-тиром, фарзандлик самимияти мусаффо хаводек асарга сингиб кета-ди.

Иккинчидан, аёлга зр кншштнг хотгши деб эмас, балки га -миятнинг-тенг хукукли вакили - ИНСОИ деб карайдилар ва бу рояни сингдириш учун хаётий фояеаларни курсатищцан чучимайдилар.

Учинчидан, бизга маъдумки, халк орзаки ижоди ва классикла-римиз ижодида синфий тенгеизлик ва кадимий удумларга биноан "циз боланинг боша - палахмоннинг тоши." деб асрий анъаналэрга биноан чорасизликда, мазлуматткда курсатилган булса, бу икки асарда аёл шаклланаётган вахс сифагида нямоён булади.

Туртинчидан эса, Кумушбиби хам, Зебиниса хам уз тенгдошла-ридан хар томонлама фарк «илади. Тенгдошлари уларга хавас билли карайди.

Бевинчидан, аёл кадр-циммати Отабекдек, Уста Олимдек, Ул-маежондек эрлар гомонидан эъзозланади. Юкорида санаб угилган хусусияглар бугунга адабиётимизда хам маромига отказгглмагяни, муаллифларнинг аёлга беглсандлик билан карашлари туфайлн хачон биз Кумушбиби ва Зебинисадек образларга согинч билан ягааймиз.

Хулоса килиб щуни айтиш зарурки, миллатимизнинг равнани, мусгавдл давлатимизнинг ривожини гаъминлаш йулида бадиий адабй-ётнинг маънавий кучидан турри фойдаланиш учун бизга замонамиз Кумушбибиларининг ханконий образлари зарур. Эстетик идеалсиз 'хаётий намунясиз куп ттгмк камаят кишларинпнг орзу-исгакла-рини янгича гузалликка йуналтириб булмайди. Шунинг учун хам бадиий адабиётдан ва унинг яратувчилари булган кжодкорлардан му-кашал" инсоняй фазилагларга эга булган янги дахрамонлар образ ла-рани куткшга ханлимиз. Айникса, аёляар хаётк, турмуга тарзи му-раккаблашган, инсон сифатида мехнат ва рохатни турри ташкил ки-лпшга кийналаётган, маънавий хамда икгимоай-сиё.сий билимлардая тула бахраманд булолмаётган айни пайтда жамият эстетик идеалшп; тапжил килувчи умумкнеоний фазилатларни узида мужясеямлаштирген накунавай кахрачонга - зачонакизнинг уз Зебпнисолчпи ва Кулуибя--

бикарига эхтиёк катта.

Биз юкорида хар вкки адибкинг эстетик идеалларини фадат ик-ки аёя дахрамон мисолйда гвкширдик. Абду лла ¡Содирийшнг "Угган куилар" хамда Чулпоннинг "Кеча да кундуз" асарлари гузаллик иук-га и назаридан туганмас хазйна, очилмаган кури д. Бу гузал асар-ларнинг маълум бир нирраларшшгина уз имкониятимиз даракасидан келиб чидиб тафсилий тахяил килшгапша эрищдик. Мазкур роман-лардаги хар бир обсаз, хар бир персонаж, хар бнр деталнинг уз урни, уз мазмуни ва узига юклатилган вазифаси бор. Биз уларни текширмай, ту бита етмай туриб бу бебахо асарларнинг маънавий дадрини бе лгилай олмайшз...

Чулпон ва Абдуляа КОДирнй эсгетикасмшнг ижтимоий-фалсафий асослари, саиьагкоряар дунёцараши ва икодий методи, бадиий та-факкур табиати ва услубий изланишлар, эстетик идеал ва хает ха-кидаги сингари иасалаяар хам уз ечимвни кутаётир. Хар икки адиб дунёкарашининг ях лиг ли гини таъминлаган сиёсий, ижтимоий, ахло-кий, фалеафий, эстетик карашларини гузаллик, фокелик, комизм нудтйи назаридан бадииятини урганиш хам роят актуал, закий тад-чинотларга махтал.

Биртана Юсуфбек хожининг ижтимоий идеали ва ияодкор эсте- ■ тик карашларининг куштарак жихатпари, маъно датламлари уэи бир • китоб булса арзийди. Раззок суфи тоифасидаги образлар давр та-дозоои билан пшиклик касб эгса-да, уни турри туиуниш уз ечим-ларини'кутади. Узбек ойим, Офтоб .ойим, Цурвонбибилар миллатимиз-нинг оналарз сифатида гавдаланадипар. Упардаги узига хоолик, хавдонийлик, инсонийлик кирраларини намойиш диладиган ишларимиз Йук. Мария ва Мирёкуб образлари линиясини чукур Урганмай туриб биз "Кеча ва кундуз "га муносиб бахо беришимиз мушку л. Хул лас, мустадиллигимиз шарофати билан нодир асарларимизга булгаи кизи-адшларимизнинг ортиб бораёгганинпнг узи савобли ищдир.

ДЙссертациянинг аеосий мазмуни дуйидаги. рисола ва мадола-ларда уз аксини топган:

1. Зеби, .Зебона. -Тошкент: УзбекистонДЭЭЗ. 2,13 б.т.

2. Лола пар ичидаги гул. -Тошкенг:Узбекистон,1994. 2,42 б.т.

3. Эстетик идеал йулида "Узбек тили ва адабиети",199-1. 3-сон. 0,3 бл.

4

. Кумугбиби - эстетик идеал нимунзсй. "Узб«\« тили ва ада-бйс^ГЛУМ. ~4-а:п. О,Г', б.т.

РЕЗЮМЕ

диссертации ЛУТФВДДИНОВОЙ X., "Эстетические идеалы писателя и женские образы" (на примере романов "Ут~ ган кунлар" и "Кеча ва кундуз"), представленной на соискание ученой степени кандидата филологических наук по специальности 10.01.01-Современная национальная литература (узбекская литература)

В настоящей работе анализируется мастерство воплощения эстетических идеалов в творчестве двух известных деятелей узбекской литературы .XX века - Абдуллн Кпдири и Чулттана. Для анализа были выбраны образы Кумуш из романа "Утган кунлар" и Зеби (Зебиниссо) - "Кеча ва кундуз". Несмотря на то, что категория эстетического идеала вообще и эстетического идеала писателя в частности в мировой литературе изучены и изучаются достаточно глубоко, в узбекском литературоведения женский образ как. сред*-ство выражения категории эстетического ядеака исследуется впервые.

Известно, что эстетический идеал писателя показывает его стремление на-основе требований прекрасного в полной мере отразить происходящие в жизни события, а также родившиеся в результате борьбы новые образцы прекрасного. В широком значении писатель формирует свои мечту и идеал, в узком же значении это выражается з идее, характере образа. Носитель эстетического идеала, писатель должен исходить из правдивого описания чьей-то жизни. Демонстрируя эту правду на примере образов, персонажей, связывая их с недостижимой мечтой, писатель достигает мастер-•ства.

Настоящая диссертация состоит из введения, двух глав, заключения и списка использованной литературы.

Во введерирт обосновывается актуальность темы, определяются научная новизна работы, её теоретическая и практическая значимость.

Первая глава "Куму® - образец эстетического идеала" посвящена на исследованию образа Кумутбиби как одного из совершенных образов романа Абдуллы Кадыри "Утган кунлар" и выразителя эстетических идеалов писателя. Кумуш не просто возлюбленная Отабека, она воплощает в-себе и идеал женской доброта своего

времени. В соответствии с идеалом писателя - Кумуш умная, скромная, смышлёная, Преданная и мужественная девушка. Она -носительница прекрасных человеческих качеств. Очень красивая, образованная, она воплощает идеал человеческой свободы. Эти черты описываются в романе на фоне узбекских национальных духовных ценностей. Для rovo, чтобы втот образ был художественно завершенным, при его создании использовались новые средства художественного описания,- шёл поиск новых языковых выразительных средств, придающих описываемым событиям жизненность, правдивость.

Вторая глава "На пути к эстетическому идеалу" (на примере образа Зеби)". В ней Чулпан, используя образ Зебинисо в качестве эстетического идеала прекрасного, наделяет её красотой, неповторимым музыкальным слухом. Ей подражают подруги. Безобидная, росшая в среде невежд, молодая девушка становится жертвой жизненных трудностей, невежества, несовершенного общества. Чул^эн выражает в образе Зеби луч света в темноте. Свои эстетические взгляда Чулпан выражает, обращаясь к помощи средств лирики, широко используя образы, выражающие национальный дух.

В заключении даётся сравнительная интерпретация способов создания национальных эстетических и присущих каждому из писателей в отдельности идеалов. Не смотря на различные в сословном происхождении, образы Кумуш и Зеби являются образцами носителей восточной морали, исламской культуры.

Результаты настоящей работы могут быть использованы в научных исследованиях, составлении учебников и учебных пособий, а также в качестве спецкурса на филологических факультетах.

EESffttS , on author's abstract of dissertation"Aesthetic ideals of a writer and women imagesCas a. example of novels "Otg^n kunlar"("flay gone by") apd "Kecha., vt «iindu»" ("Day and Wight") of Lutfutdinova Kh.for a candidate degree of Ihilological scieness,

In present res enroll the author has analysed artistic skill of embodiment of aesthetic ideals in the creative work of t'.vo known culjwral workers of Uzbek litcraturs-yibciulla Kadir-i .and Chv^lpan.

for. the analysis it wao selected inages Kumu3h fponi"U'tg{in fcun-lar("Days gons by") apd Zebi(Zebinisao) f^om "Kecha' va Kundua" (" pays and Night") novels.

-for(the first time the author made an attempt to show women's image as a means of category expression though both the category of aesthetic ideals generally and aesthetic ideal of a vrtiter in particular in the world literature have been carried and new they are being under consideration in Uzbpk history.

It ¿s known that writer's aesthetic ideal points out his aspiration on the basis of beautiful requirement in full measure to reflect happened in life events and as well as new images appearec' 'as a result of fighting.The, writer in the broad sense build up his dream,ideal and this in the narrow sense expresses in, imp-c's idea and character,

Pho,research includes i;i introduction,two chapters,conclusion and. list of used literature.

Jn the introduction a theme actuality, scientific newless of the rsscarcli ana'its theoretical and practical significance are . given.

THe rirot ch&ptr.T~"K\mish is an ejw.pic of Dc5t:i;ri~ ice.il"

it, unvoted to the study rvuuiush! s image as cue completed ima^e of 'i,¿an Kunla.r"C"iMy gor\e by") novel by Abuulla Kadiri and taouch-p.i<ice of the writer's aesthetic ideals.

Kuaush is not simple beloved Gtabek, she is the personification

soman'6 goodness of her times.In $ccordancc vdth writer's idealj-Kucush. is'a clever,modest,bright,staunch friend and manful girl. She is a bearer of fine human quality.Jn the novel these features are described against of a back ground of Jzbek national spiritual vbJues.To wake this image artistically perfect in the time of its beginning it was used new means artistic description,tried to look for new language expressive means ¿iven described events vitality ,

trU^hf liliWBS

In the second chapter"On the way to the aesthetic ideul"( as a f

example ¿.ebi iwa^e) Obulpan,Using Zebiniso's iiaaye as a uesthetical beautiful ideal describes her fine,her good ear for music.Her friends imitate her. ille young,inoffensive &irl grown in the know-nothing surronnings becomes a victim to vital difficultios,unperfect tocifcty. i'he .author reflects in Zybi'a image gleam of light in the dark.

'.omparative interpretation of creation way of national aesthetic iueals and those inherent in ..each writers taken separately, are found in the conclusion. In spite of that .Cumush and Z.ebi are descend-' ed from different estate their images are of bearer example of Eastern mor&X-^f Islamic cultur«.

'Che results of This research can be used in the scientific work in the composition for text books,training appliances and as material jfor specialized course at the Phylological faculty,.