автореферат диссертации по искусствоведению, специальность ВАК РФ 17.00.02
диссертация на тему: Функционирование старовядних вокально-хоровых жанров в произведениях Альфреда Вийтке
Полный текст автореферата диссертации по теме "Функционирование старовядних вокально-хоровых жанров в произведениях Альфреда Вийтке"
РГ8 ОД
ШЙСШ ДЕРИШ КОНСЕРВАТОР« iчганi ПЛ ЧПЙКОВСЬКОГО
Спец1ал1зорана вчниа рада Д 032Л4.0!.
На прарах рукппжу
ВЕРЕЩПГ11?й 0ПЕ1Ш Е8ГЕН1В1Ш
МИКЩВВЙШ CTftPUBUHliHX ВОШЬНО-ХПРОШ «flüPIB В ТВЭРЧ0СТ1 ЙЙЬФРСДП lili TUE
17.00.02 - Мцличне аистецтво
ЙВТОРЕОЕРЙТ
ÂHcepiaqlï на здоАуття нявкопт о е'тпвна кандидата кистзцтвознавства
• ' ' , * _ '--i*
КиТв - 1993
j - Дисертац1я в рукопкооы.
Робота мкоясша рв кафвдрХ teopiï ыуахкя KKÏsckicoï двр*авно1<онсерватср11' ш .П.1.ЧаИкова.ьлога, ' ¡,
'.. КауковвН кер1вн»к доктор ыиствцтвоанавства,профеоор КОТЛШШСШШ ХВАН ÀïfijsH0BK4
t Оф1ц1Вн1 опоневтн: доктор ыистапт»оэнавст»а,профвоор Э1НЫЕВИЧ Ш1 ' СШТВИА
s) каидадат иистацтвоанавотва,доцент
'' ЩИЯ OSFTÎH ЬАСИДШШ . . V'"-:
' ПроаХдкя орган1эац1я - Дояапъка даржаака коиоврьатор1я
1ц.С.Прокофмьва ( ¡,\ • ¡>\
'■■ Захает »Хдвудатюя о "^уГУгодая! на вас1да(ш1 спвд!ал1»о»аио1' ««вас " ради . Д.0Э2.14.01по аагивту дясвртацШ на адобутт« иаухового ступек«
.' доктора ккетвптаоанаветаа при K»ï»o.ij«tlt дерхаввХй кои' сврваторИ хн.ПЛ.Чайкоасьхого sa адресов!252001,Кк5Л-1, ,'. аул.Карла Марков 1/3,2 поверх,ауд.36 . «
3 дхсартгщХсю uorna оэиайонмтясь в tfidaioTaui : "\i KOBcepsaToplï. 1 *
Автореферат роэХоланмИ
» 199 j>p. ; ;
Вченжй оя|(рвтар oneuianiaoBftHoi: ради, " какдвдат иистентаоэвавства , ff^'F/i/t
tjMf- . çhbko c.b.
ЗАГЙЛЬНД ХАРАКТЕРИСТИКА РОпдТИ
Триа досл1джеьня, В дксертацП л1;ал!зцвться особлирост! фупкц}ввания старовишшх вокально хорових *анр1в я тпирчост! Альфрьда Згптне п аспокт) худоаньоТ кочун1кпцИ.
Пр {Ц'хеха и_аасл стали складов! частики «аьрового
комплвг 'у старовиниих моделей, як» на р1зш!Х р|енях ^я;сд1очдють б иузиц1 й.2|пт,чч, та Тх вялив ве коицепц!». семантику та ст^ль його тво^я.
йктиадмнетъ теми визчачаегься причинами /у.и.туроиагхчмго та етико-ф1лософ[:1.когл порздку. Одна з пядучих тендеш<1й сучасно-го хиствцтва- поглийлпний интерес до минулого, тяз1иьэ дг. рестав-рацп старояинних традиций. В музиц! процес в багать.зх ви-падлах стиыулие зверконнн кикпозитор1в до старовишшх шанревпх моделей, серея ркях значне м!сце посЦаьть роваяоно-хпро)п л1тург1чш. инри. СкладШгть прсцеса полегав п то«д, 40 *одел1 старовинних *а>!р!вне завмди в сдчасних твпрах здякч'онувть р1вн1 повного комплексу сроТу азнак, а виб5ркови на о»ре*их ровнях. Це дас иомиЕП сть фу1жц1вванн1> ознчк пгаровинних во-кзлыю-хорогих *анр1в <ая в сцчастй вокально-херов^, так ! в Ь|стр1)*рлтзлып& ку~иц(. Е^дродженна старопижшх «лигмр в ц?дзм\| аба окромих Тх припцтив я оджгв з фирн сстьтичлогп ыммелення 1К Т £14> 1" н.^ль.^ри, постановки ЗЭ5ЖДИ аКГуаЛЬМ01 присущ, трй-,<иц1й»ого 1 шшчленого а ми^тсцтвК ЯктуальШсть досл'дягнн.ч абумовлена тауож иедистатпьлз виичешНстч и!еТ сторон» ¡¡рицесу.
Не» г в р)' ал дос л (да г и.ня. В «асертацК лнал1зувтьси ткор»
}.1н1тке, в яких сфокдсован! типов! длх едчасногл клгтгцтва тсн-;енцИ. Вобран! для досл1д»рння твори - р: знпиатг.п «енринии юхпяг.енкяи'. аочзг.ънл-хоров! /Реке¡пи, Хоровий кснцерт/,вога.тоно-:кмфон1ч1п/Си111'1он{1 Н 2,4.кантата *1стор1я доктора Гагата >ацста?, канернч-вокалми/Три мадригала/, Тггстручрптплып/Пш).,', IPi.tr ий грартиг/. о ос?анн1А груп/ оэпом сгар^винтах вр;;аяъ:;п хс-мпдол^й'^чиюИпчуть на ¡лвн1* >:ироП'<; о гтялы. Як результат ;п!11 регчьеги а.мНзу ьикоркстопуду^са с;го< тирезедня над 'йиттго-¡ис^ки", Казитг/оя, Нормой сигфь?|)(г*. Третгк концертом дла отрлп-'.I о^кистраи. ;г\и\'ерт 1и(, СпчатоЕ дпз 1)1г!лоич1я1.
Досл1д»ення твсрчост! Й.Ен1тке стало основоь для висновкЗв вЦнопно вгеэагаЛьност! прьцесу ^цнкц1юиални на р!з:шх píbhex оз~ иак стпг''винних викально-хорових жанр ¡в в музиц1 íhshx сичасних коыпсзитор!в. До такмх висновк1в приводить спостьрекешшми пах тво-рами А.Еспаа, С.Haciese, В.Йртеыойа, М.ЕрмРчаева, М.Яц а, Зно.
Ыстодр» дз''.д1я»енпа став системний п i дх f д, при якок'1 вмхЗдним г уявлешш про старовинн1 вокалъно-хоров! яанрн ях про цШсну система, цо протис: ;1ть сучасм1й «^носфер! J скла- . даеться э ц!лшо ряду п!дсистем. ФункцП и1лсисгеи визпачавтьса ¿x м1сцем в раммх ц1лого. Сучаина фоносфора. цосоилгв cof.r.d систему музкчиих i3hpíb в флсму.
rti¡ajiij особливостсй сучасиогп <рукц i юианли старовинних моделей • зд5йснветъся шралельно з дасл1дяеииям мвтод!в робти композит; а з стсрестинок 1х худоаньо! канун! кацИ. Разам ai специф!чн1стю в ковром!) икреыону випадну, ц! метода к уиЗверсалъшшк, цо дав мох-лшИг.ть рпзгладати Тх на прикяад! 1наих иуэичнкх tbopíb та гвор!в cyniximx вид!в мистсцтва.
£осл1д«улчи окрем! твори А.Вн!тке з точки зору фу1ша1вван;ш в »их оэнак \ ьрмшриНв старовишшх мвделвй., «и зввртадясь до вомилаксного анал1зу.
Системний Шдх1д дав ц.)1лив1сть роэгланутн творч!сть оиремо-го композитора в контекст! тих прьцес5в i явиц, як! ипитамани! сучасному мигтечтвц з ц1лому, .
„ Начкппа нпиядца. Творч1сть Й.1н1тке пост!йно змаходиться в фокас1 уваги *уэикизнапц1в, проте а лспвхтГ функц1»»аии» иа pí3hxx píbhsíx старовнмнмх вокалыш-хоровик аанр!в сом це не розглядаяаг.я. Пашкова новизна роботи вбачаеться не т!*ы;и в ио'ш , ну аспскт! д01л1д«(.нна. аяе t,a А к томи, чо такмй аспэкт дае иом-jutBictb виачити ак вл^сне вокаяьнр-хорову, так i \нстрймвнтг.яьну "1 ]зикц композитора а точки зорц впливу на не i стпровииноГ хоровоГ ицзяки. Кр1м того9 такий ракурс дозволяв дисл!дити i проблему е^а^' чд!)Г вомлоньго i ¡нетрументальвого начал в /ворах кимпозн-}opú.¡''-:- •• . ' ■■■■■■•}'¡:.; • /■' .. ■
' /»'Ч!итргд!ц1йннм >. ракурс даслЦнепня есобливостей ^йтаразиичах но^елей q рогладр 1#6Цвс!»*хдао*т»оТ ко-'9и1кац'П,: Ос -дяи внвчййнй ii{i¿6 ieaa s'íicubkt!' худояш>о| конпн^мц!! стали ' б;0г,о$'ера. Я ,, 6. ПаЦйк! нсъког.о t: В, Ке^аевськосо,
С.Pannonupic?, (ив. KoMyuiiíarüou! фипкц'Т зйбезцгчупть и<г.шчкояэ твор!, мовлшНста слугити засобом пп1л«двлнчя. 3?к(НплиниД за Ветром гип ыМлкцвання ми наздоли стереотипом худотый м-
«aniiífuí î/схк/,
/)осл1ДУст'л Tflnpiß /l.ff.iiTKü проносилось з «¡сins пизначечня » них осойлмпи'лей Функпдсвсиня як пивного кокпле»":« оз:;аь с rapa-ашшо. аанрозо! модел1, так 1 ïï складовмх частин , n laites сщ-пеня ïx вплыву на структуру сумсного кзирови«'а -зрззна. Otsc, е зв'чзиу а цим < пн(>а fi у я в пигиякти так! задач!; дифЬретОвпати piBHÎ фдикц!1Шйння старооитшх «анр(в р гворчост! й.ЗиИке; ди-Фбрси'йшвати иетоди робота композитора з СХК старовинних моделей, визпаччти »/собливист! взаемозЕ'язкд nil pimsM Фуш;ц1пвл1шя стз-ровшшето жачра Í методом уоОотм з СХК; охарактезунатч ' сгНвэ1дновенна трад1и!йного i оновяен^ого в творах. Й.1н2тке; бияпитя загал" ii зэчпчши1ряост1 <>анкц1®воннй старовияних «анр!в в cyiacui Р. композиторськЛЙ пректиц!.
На чахисг вкнссятьгы та.и положения:
I. Про дифербнц1а;\1в mpv^xíp рпСотн компочи.гра з СХК с.таро-ричних моделей оикалько-хоривих lawpin.
Про (KítviTopiEHeBufi характер vyiiK'ii »мання сюровшших Eanpin в тпорчост! il. Sut тле i в1дпов1д|Нсть коаному piaiip пёниого «eiода portant з СХК.
При ьри, jT'iitib ь трорччет! компечтпра mopin, цо вtл.по&í д.<ят;ч ипшюыу ц^впленг.у огнзк стаоошшиоТ ьдкросс-Т чодпд i.
4, Fifo г.плг.р. окреми/ ¿чладових занрооого комплексу, .зикрема эленент!п халросого птили, на перенесения концепцП творв в жлнропу плоцину.
5, Про пилив старонин»1Чг вокалыю-хорчвих saupio, í'jhkíuoiíi;-sí'ux на j>iHHÍ »анрового стиле, на драматург!* i стил1стикд mer-; удмеитальимх твор5ч. '
6, Яро прсМдИу рзлъ Г 7!>0p4CCïi Л.5н1тК6 хоривих дцхиьних ra«pín пк взлетая хугл'ниього-к^едо коыпо'штора.
Üp.SKTíNIM ni;lriicrt, ¡loá'lít! иолягаз П МРВЛШШПТ i i и .ори^т :iu;m ïï i'üjii'si.'iib и «догах .vunîria »'изччпих tí'1;ij'h арм я»--u'iimiui jícïc»:ч iст'г,1ц"цил ¡a п'щк.'ть^шу тгм -'ннщинлад, 'íí,iij¡j , ' Г.тал»'. "Bm-..-;,rtin>-yo{4<«ii <:ири> UapoKO"/, ctj'wchoï музчки Í nuçfcy '"'•г;1|и;тичл> проЧисми <?\-?и>ш oj." для гтуд.'аМв конопречторц,
Структура робоги. Дисертац!» складаетьса з Вступу, 4-х глав, Заключении, б!бл1сграф,Т та дидатк1в. Йпро5ац1я роботи в1дРзлась на к ф8цр( Tuopií кузики КиГвськоГ диряагкоГ консерватор!
3HICT РОВОТЯ.
9 Е£хап1 визначаяться гриа i ракурс до л.кения, основи об-раиого млто/у апал!зу мазики, M'j3m4iü твори, iikí стал» матер]а -дом вивченна.
Твери в.Шптке, як! г.отрапияи до клла об'екпв досл1дяекня, з'ввились нр протяз! часу з к1нца 60-х до середини 80-х pp., на злак! двох тип!в (сторичних пср!од1в - гоц!ально-активиого 1 рефлексивного /Т.Левая/. В1дисв1дно вони характеризуиться як стад1а "•зустрИиого i>axy* i стадия актилних стильових взаемод!й /Г.Гри-гпр'ева/. Koieu ензначний художн1й TBip павнна чиной -»Цображуе iiaAiapacTepuíii порцес . в яитт! сусп'льстна, в!н е бсзпосврсд1Пм "и сшос^редкованим в!дгуком на його под!!. Творч1сгь пкремого художника завядм знаходитьси в русл! голшших тенденц1й сучаевого баку мистецтва. Току пер». Him перейти до локальних проблам - дпсл1дкешш, я №>йэагальн!>><х рисах розглянуто панораму мистацтва I в II контекст! - тпорч!сть Ihítkb.
Перма симфоп!я композитора /1909-1972/ тала я.-кравим прик г «адом "мистецтва факту*. Докь зитал!стика i публ5цистика носi дали " -ponifliie н1сцв практично а вс1х видах мистецтва того часу. Музич-пими документами епохм, кр!н симфон!? 1н!тке, стали Другй симфо -Hia i "Поетор1а' Р.1едр1на, кантата Е.Дснкова ".онце 1нк!в", Третз симфон1я S.Tlqeitxa, íhb.
Одна з головная теидеиц!й рефлексувчого п vi оду 70-х - пери, пол.80-х p.p. - iiiTepec до минулпго, ísiiiiiia до ргстлнрацП »¿h^íb "позамииулйх" час!в. 1Исл£ бурхливих гшиук!» a ху
апчнгарду тоипезиюри все чйст1иь обирлвть га oijJeiithp " •»1>адчн1ь. "ПсставангардниЛ синдром" потре-уе значит уэагалытпь tisniijjom, iiccra' ши jíígUjiuh загдлытлрдсъких, кадчасовях, Поиир-.-: нвяне до ,ш*овяиа периоджерел - ос.човннй аотиз муанчних •твор1в -raro, часу: Дрдго! симфрл!1 Й.Тертсряка, П'мто« wwiJoh.'í Г.Каи-:'чел!'; lacroi ськ$зн!Г С.Hacine, ЧетверглТ сикфсиП D.fi..uae¡;Tpo-ва, П'ятоГ сикфокП В.Т1ц»зшга."
Спроба рпгтаврац>Т старояшших канрових моделей f-npHii!.ieThC!i як nc'THAia reiiflcnLtis* руйнувашш в мистецтв!. й.Янике ■ иошш-зитор, якоку притаманнс особливо rompe почуття Пам' stî. В flnrn творчостi фоиугувтъся ochobhî тендкнцп <:учаснсго мистчитп.', »ki цозволявть розглядати музику композитора як »вице типове, не *авчи на полику памобу'пНст'о таланту нитцп. Прикл<>да*и мистрцтпа реф.чексув'шго породу стали Conr.srti Grosci, PcKBiti*, Симфо-н!я-иеса, кантата "Фацет", ХоровМ ионцерт,
Зпсрнуввись дп проблеаи використчшш старовишшх нанрогих моделей в творчост! композитора, ми прий«ли до висновку, цо А. Huiтке досить часто звертаеться до >анр1к иокально-хпропих, як! в його творах з'явлчвться i в "чистпну", i в огюсередкованому зиг-ляд1. 1снуе 41лий ряд твпр1в, де впсь комплекс ознак хорового аанру не присутн!й, але вплив »анроного стили !Лдчунаеться на про-тяз1 усього твпру або окремих його фрпгыент1в /СимфопП H 1,7..4, 11ортеп!аш1»1й uBinTr.T, Имни, Другий квартет/. Пр-ирадиьо, що прип-ципк вокального жанру вплинили на характер мисячння в 5нс.т. ци«»н--та.тыюму Tfjopi.
Bei доел)дяуваш твори об'вдна1П .нами в ц!л;сну систему, чч дозволило пимг.ити в них ФУННЦ] оку . li на р1з)!их piüiiax сярмснти комплекс!) гтарсвинних вокально-хорових ïaupiB. Р î в и î в такого фуршПзшаннч дск^лька: -р)вень iiomioro комплексу означ старсвкч-110ï модел' /PoKBie*, Сичфшпя и?г.а, Хоропий концкрт, Три мадриги-ли/, - piuei'b snn^nMoT концерцп i егмгштики , СикфаиГч H 4, кантата "Фауст" /, - piouir.» юнривого сгилв / Сймфшп« H 1, Пкни, Другий квартет, ùis./.
Сп1вв5дновення тгядппйнпго i чновлонч'лго нпй61лри рскравп вистулавП) и тих Ttopax композитора, дй ttiii. зпгртиеться до л) lypriutiHX saupÎB, в йккх головни« стаЙ1л1зуячиа фактором е текст. Остпнн1й так канш^зувзв иузику, нап1ть в1д!рвавиись В1Д ньогь, вона aöepirne його семантику. Тому вс1 цигати зноиен-них рпасп!я1я, • •ригор1анськ5«х хорал!? в контокст! сучасиого тпору снриАчаптьсм однозначно. В;;сденчы такого мптерЬглч в те i р эбш <»-чуе його глшпе гичпо i ссмаитичио.
Ям:л1ди!.чи уптодй робот« 3Î ст.фпьшыими ïatipODVIXh кодвлаки, М1.'Й1М ЗрГ.бМР аи!.ÎHjRUH ЧРДО ПГ.ОбЛИВСГТР^ ÏX ЭДНКф »1ПГ.1ШМ як в thop'joctI окрнирго композитора, так 1-п njunciiift иузиц! в ц{лпиу.
Глава 1 "Тоор.я aai.plB ! иетоьи роботи з стереотипом xu-ьодньоТ к')Мик1кя|МУ" присвячена загальним проблемам вивчешш zaupiB, вязьаченнв катсгорг'иного апаратц, рпзробц! методолог!! ' тип!« роботи композитора з СХК старовинних вокально-хсрових ' канр!в. Б другМй, третей 1 чвтверт1й главах на приклад! окремих M'jdH'iiiv.x TBopiD двталъг.о ьивчаетъса певг.чй тип роб ти з СХК пор'азан) з ним ог.обливист! функц1юзанна старпвинних моцелг^ . Olp. O'^tiKqiBBainiaM сл!д розум!ти безло-срсдн". д!йову i пост!йнц рсал1зац1в характерных ваг.рь^их зв'язк1в ни Нзних pimiax; се-рнд _лемент1в аанрпвэго комплексу; з елементами Ihimx ханр!в; з навколиян!* середоьицьм, яке ьпливаи на умовк шжонання i | спрккиатта «аиру.
Ваьр е своер1дчим худояньо - гннетичним кодом /¿.Засильев/, Л який програмуе cnoci6 моделввання д1йсност! художником. В Ц( 1 код ' входить ц1лиЯ комплекс огнак, ак' характеризуем санр з д1яльнос-. но Г i хцдовньоГ CTopiii. CyTriicTt власне музичного soupy полпгег в с;1!вв!дныенн! музичнсо I псземуэичного, яке створ„е ст!йи! стрултари з однздовнми сеиактмчнихи фулчц!яии в р{зних контекстах, СтйбШзукчим фактором в музиц! е позамузичн! структура. Го-ловна уьова !снунашы жанру - Аого м!нлив!сть на тл) незм!нниго. Пор1ънмвчм Исторично в!ддален! и!х собою зразни одного i того ■ ханрч, мо«на пом1тит/, к!льк!сна зм1на аанрових ознак переходить в зм!ну Аого яцост1. Це призввдить до э1ииирання одних ! на-радхенна \н*их жгшр1в. ; Особливо яскраво д5я закону переходу к!лькост! в як!сть понятна в жанрах, ак! в!дходили в " !сторичну т!нь * . Серед таких булн i ханри хорово! духовно!' муэикк, п!дродженип (нтерьсу до &ких ми зараз спостер!'аемо. Д1ядьи!сна сторона духовних ванр!в' сприймавться як п.-рпинна, вона визначае обставини, ауди-Topin ! зясоби'кому^кацН, Тому {гонению ыуаячн! стриктури в духовних хангтх досип- ргг ламннтоваи!. КомунЬмтивна сле-' ЦИф1Чн!сть культово) иузькс. визначаеться ни т!льки лбптавхнаы' \ .конляня, алп й особливостями II часовоТ оргак!зиц{1. II¡лии ря- • дом засоб!в часоэа орга!!дзац1я мцзик»: до;(аетьсз, що призгпдить до в!дсутно^т1в!дчут*и'., рся'лпиого часу, загяиблгнчя в vac а;т-'
v' \ , . ;
!' ,Ггзгляда0'1к'"йп!!у1пклткзн.!Л npotir-c г 9>*Kigjfrr>at<»i j'j, мое ': *.^4%Ил1лятц г,стой! ftot-.o вт^пя:- crr.iif.dHiK '¡onepeRi'toI ияпи допо-'
_иогои *йнргвоп> ni^заголовка "твору, - отримаинл Ле?посеридн1х (.лучших вралень, як! ствгрвьть лнттев! йгпц1лцГ' у ^лухпо, -устдо. ленн.ч Иеюраац! I, j.ks мояливе сане при допомоз! ангтеиих асоц!ац!й. - цэагальнсння »иттгвич асоцЬнпй в худиан!, Иг< пр^тяз> Bcix еташв компилятивного гроцесу в св!доиос11 слухача проходить процес яанревоТ 5дрнтиф1кпц1Т. Складность прс.исаши цьогп процегу залгжити пiд ¡сторхчного жанропого дасв1ду та особ-к/сого дигн1д1- слухача.
Сдтн1сть процесу санровоТ Цонти^кпцЧ полегав в ёмянлчь'ин! тога, иагк'лъки кснкретниА тв!р 8!дпов!дае традтЦйиии уявченкя* при його яанропу модель i в визначеин! твпрчого «зтоду композитора.
Аптор твору ном йти яляхом п1лтверд«ення i мляхок погаму-ва:шя ГХК. Тпорч! методи Ь.Вштке були диференц1йов<?н! само в разках цъого твердження.
111.4 методо" п!дтвердмеяиа СХК маемо на цваз1 п1дпоа1дн1сть твпру полному комплексу ознак стаоовиннпГ i. Концепту-
зльио-семантичпиЛ ! драиатурНчний piawi Рвнв1ч*1;, Хорового концерту. Грьпя мадригал!а знахпдяться в русл! традиц!йниу улв.ченъ :(рс 'ix яанрпв! «одел!, а Й1див\дуалъне нача-ш прояплысться кл piniti стиле як способа пгтонування.
Пошга BiRHOBiWitCTü cjiMirHoro твору комплексу ознак отаро-BiiHHöi модал! riiocTepirafтьс» ! при використати комгозитсро» ме-тадц екпгдвнни СХК, який потребуе равноправного аоеднаннл nrapo-BiiHiion» вокально-хороисго ялнру з яиим-небудь ¡нвиа. Таке ло^диа^ия ирпгносйть ъ s'j^'Hüy нову як!сть, аде не ь сшпезувчм*. Яоанл süHpoBd модзль повинна бути вп1зиаков в контекст! тзору. Спос7ер1га*;тьг.я чей мчтед на лриклид) „руги! синфокП. Ьвиидико! ирси". з лкiй иодел! сиифон'! i григор!ач-|-коТ моей icaysti. пара-лелмн.' :)j;hj пд'Цй, Духиьний »aap самостШ?ий i декгльчл sisoccö-лений в ткакин^ счмфон!чного тпору. ¡¡етод чоглмувлннс СХК .«кки-ристовугться й,?н!тке гшзодкчпо i ли.ьз чг. р!вн! пкремих частив цычла. Й Sanct.iis У РетеН'Кл гмо1|!йний стан ротл i 'Т'У «юа.Мстз руй-яе улиц?»»;; про ьедель и к(мея<шочу варк«1Т). Б такому !!инад:;у •, а к у-;?..<■. я див.-: оиоцхйио- исиьомог^чниЯ pit'Piib ГХК при пЧерпяош? тр.1дии!Г|Но1 Kr-M.U'OfuiT ризд!ч';.
Метод cy6«i*ai|il CXK - це перавядення комун!катмвпих стереотип) в в !н«й аанровц п лощину, результатом чого с гас упод!биення рис, притаманних хддожн!й ком>КкацИ одного жанру, аналог !чним рисам iiiioro >a,jpy. Таив упод1бноння иоже суттево первосыис-лити концспц!в первинноги жанру.
Завдяки звиденлв в кантату "Фауст" принцип!в nacioHiB, жанр CBlTcbüoi кантати наЗлижугться за трактоиков до рвл!г!йного. Тске ijnoAiÖiiPüiifl зм!нило в слухацькому сприйнятт! кшщошНв старовинноТ лсгенди про эна-енитого чорнои ижника i дозволило знайтч риси типологччно! едност! м!ж тлуааченьям noeicTi про Ой-уста 1 евангельсъков опопЦдв при Icyca Христа. 6 кантат! озиаки старовииного жанру nacioniu функц!онувть на стил!стичномц i, в б!льи!й üipi, коицептуально-сематичному р!внях.
При Ф1)нкц1вБакн1 старовинних вокапь.ю-хорових мир! а т)льки на р!вн! жанрового стили Й.Вн1тке обмрае метод комплементарнопт! СХК. Введен! в музичну тканину !нструментальних твор1в слементи стил1стики старовинних вокально-хорових lanpiD доповиявть слу-хацькь сприйнуття новиьи художн!ми асоц!ац!ями, впливавть на дра-иатург1чний р!в?нь твору.
Головна в!дм!ин!сгь истоду комплемонтарност! СХК в!д методу складчина СХК полагав в тому, цо остлнюй винагае викорнсташш первшшого жаару иiлком и р!нниправноиу поеднапн! э 1нвим. При All м«тгду комплемонтарност1 СХК основав е (нструменталышй «акр, а вокально-хоровнй ли ее доповнве його на ран 1 тск"атично-!нто~ нац>йних елеиент1в жанрового стилв, як! займавть п!длегло цГкце и понтсисг! ц!лого. При допокоз! прийои!в цитування, алвзГ) ! адаптац1Т з'являвться ознаки духопних жанр!в в Пера!й симфон!!, Пмнах, KbIiitrtI, Другому кварте г!, В!илончэлы>1й сш.'ат! та !нсих • тпорах й.1н)тие,
Б зр'язку з виксристанням понять *жанравк>. стиль" I "ж.ыроьа |;рнцегн(1а" в перо!й глав1 роботи да-льса Ix тлдмачсикя.
Мдзтосхцвчись г>1д~ 1деТ Ч.Йрсновськогс про симфон!чиу кон-Г тц1ы, мь прийвли до висновку, що В1диосно пост!йнты кокцешПя-uu БЫ1пд1вть i рвя!г!йии аанри. 1анр меси и загальних рисах пб-кальавуе кснцопц.!) Bora. Рекв1ви п!дтпорге коицеш^й 1мття ! Саррт!. Основой пас!оп!в стала кош|епц1я Ппокути.
ГяаяаЛ. 1ПлА1вордгвння i скдадан"я в стериотшп ху ji о a ii ( >п •омчн'.каци" «¡пить двсл!дмеш<а цих иегод1в lid pititii функ^инлн ня повного комплексу ознак старовинного вокааьип хорового ganp;j. Магер1алом доел1д*ення в ц1й глав! стали Рекв1еы, Концерт для хо ра на bipii Гр.Карекоци, Три мадригали на в. Фр. Танцера га сим-фогНя-меса. П«р«д апал!зом комного з Tuopin у друг i й i наступим.. главах пери за оси охарактеризоваться «анрова модель.
Просл!дкувавми рволпц!йний розниток меси 1 рекв!ема, моим зпайти ц!яий рад cuíüuhhx аапрших нонсташ: аакрпыенп сливнсн.) основа, ыщтр!яия коипозиц!я Г1ын!чммх частин i тип kühii¡cí;í;j «i* ними; стил!стична стаб!льн1сть, ^лыИсть i регламентоваи!сть чт-ргувалня псзлмодичних, .(онтрапунктичних I хоралышх рпздьпв; пост iftiii ефекти просторово! пол!фонП. Головна в i дм i ни i с т г> рекв!ема в!д меси - в б1льм!й свобод! перяого у Bu6opi i розм'\-'ценп1 градуальних частин, цо призвело до в!днпсно! моб!лыюст! циклу.
Еволпц!я меси 1 рекв!ема проходила в напрямку Тх муэичноТ секц-яярГзлм:'?. Crafii чьнчи для bcíx !сгоричних thnip рекв1кыа i «ы.н бцв кашничний л1типс!>киА текст та його прикладна функция и рПл!г!А||ому ofipQUi . Суто музмчн! пришршн винниЛИСЬ моб) лы1имн компонентами lacpuiiürn комплексу.
PcKuiea П.5н!тке досить близькнй до свого каншНчного церковного прототипу не т!льки завдяки латинському тексту, але й п!дхпду г,втора до нього як до тнору суто хорового. 9hv иайхе у bcíx лразиах цього «анру, пичикаачи з к!нця XIÍIII ст., буяа в1дпогнг piBHoeara вокального i 1нстррентаяьного начав, ти в TBopi А.1н1тке перевага надавться хочовому началу, я:сс ц!лксм п1дкоряв cc6i {нструменгсльчий суировгд. Е^течично uimiiiu PeKniEki с c¡w тчибр лпдськоги голнеу, а не його взньмод!Г тембрами мупичн'их 1нструм'!пт1з.
ПосяЦивго вт!лвшчя нгтод п1дтвердаення СХК, е систем! ду-зично-пиразин/ засоб!в композитор зэергаетьга до р1зноиа»и1тннх i складных acoiiiauift слухача.- Сшмд»|!сть Тк ¡.олаг.ш в ¡< i дсутысч i /за едичим вшыткоа/ кокврстнчх сткчьових зси. Уцдогк! исоц!ацЛ, оикпинлн! музик(гг, чеяна 'jvcBno ;гза1т.ггк па грцлпл; здгалйна 1 конкретно г.тйлйиь t. Д.; ül¡.íü\ rpyi.n и!я'..сгати.а .ici-uiau*». aw! з1дгил£шть рэцапкита ди окрзмоТ сгнльоаоТ виохн, а конкретно cmiboni ncaqfaqfT спряковуять слухзцьке сг.рийнягтя до стило одного окремого композитора. Природньп, nepsa трупа ассоц;ац1й
зэймае п твор1 б!лы сцтткве м!сцв, н!я друга.
Сгильэв! асо!11ац11 э класичним • реквиемом стимулввть музьчн! смбломи жанру /теми-символи/, Р1зноман1тн1 музиччо-риторичн! ♦¡гупи виклнкавть асоц!ац1Т з бароковоп «упикою. Модальна мелодика экреких чоздШв наближуетьпя до стародавньоруських п1спепп!в1в. Фрагментарно використачня сер!йко! техн!ки нагадуе при пол!фон!чний стиль XX стоНття.
Конкретно стильов! асоц!ац!Т виникавть на окремих д1 ланках . Рекв!ема з музикпв Пэндерепького, Страв1нського, Орфа.
Дек1лька розжиоввться можлиеост! художньо! комун!кац!Т Реквйма введениям до нього уозд!лу Сгяйо, який е частнноа тра-ди'Пйно! иней, а не рекв1ема. НеобхЦний в мое) постулат в!ри коицепц!йно зверняний до спгр!дненогр жанру, в результат! чого роздуми про 1лття ! Смерть доп знввться роздумами про Б!ру як Г.жеречо лэдських над!а.
В ц!ломц, на р1шп циклу виявлено функ^пвашш повиоги комплексу «акрпвих ознак УтаровиниоТ кодел), прччому комплекс уи)брав Д9 себе ¡' р>зноман1тн! метаморфози "«анрооих зннк!в", як! зЧвились за час багатошковоТ !стор!Т жанру. В 1|>.ому -ориг1нальн1сть творчого методу Й.Вн!тке.
Метод п!дтвердження СХК використову? композитор ! в Хоровому концерн, эвертасчись до духовного жанри в1тчизншш? традицН. Аналог1чний Г'1>нв1еку метод роботи з СХК 1 р!вень Функц!ееэшш оз-нак старовинно! модел! призвели до спир!дпе>шогт] засоб1в иузкчт нь! виразност1.
Одна з ггЯйгГГяХ особливэстей ^ункц1ввания - концепту-альнэ-семантична !динтичн!сть сучасного твору 1 його прототипу. Драматург!чи! I стил1«тичн1 законом!рност1 е насл!дками 1пвТ спор1Дьепносг!. Отжв, Хчровий кочцер? Й.Вн^тке в!дтзорве сана трлдиц!Т кинцрртр для херу ян жанру рел!г!йного, а не сь!тпького.
, 3 зм!сг твору композитор поклав Трети .лову з "Книги скор' йлиих п1итсп"1в'з" Гр.Иг.рвкапи. Врха1чн1сть течг.гу не привела до археТ шост! ьузччноТ мови. Ппираичись на стсровнш'! плагти нузич-но! ш'льтцря, кпьлагптар иасмчус партитуру сучаьним звучаниям. Г,к тгр^стоязетгся тут таио« ! тахн1ка "стип1сгччн>;х наг,як1в", яка апр^ва л/) рИнааа.Птаих чцдоан1:; асли'<и*!й,
йикерипсовугчи квтод ;Мцтзррд«1!ния СХК. комсозигор е5дтв,1Г»"-
- и -
духовний жанр, нагадув про його генезис I, в той ie час, збвр!гаь Н1д>в1дуалы;1сть свпго стилю.
Серед Tpopie ;) назрев "Иадригали" Три иадригали Й.Кникн н<> в.Фр.Танцера складивть своер(дний виноток, do ближче за tin! < ю-ять до сг.ого жанрового прототипу. Зи1ст поетичноГ (¡плогоф i Фр.Тапцсра знакидиться в сфер] загалыш! гоиност! 1,»орчост1 А.1н1тке.
В ццзичаому иплыш! juicTy зиачну роль в1дп-рпли приш;иш< 1|гнтрал1зацП 1 децентрал^ьацП. Кузичн! структури Трьох кадри гал!в загалон в1дпов<давть уявлешшм про жанровий прототип. Принципа! централ1зац1Т 1 децентрал!зацП проавлсвтьса на {нтонац1йно-му 1 комппзиц!йному piuiiHx, Голсвна образна задача композитора -розкрнтта аванс in тексту, оскКчьхи предметний зм!ст трьох utprin одпаковий
Кожпий мадригал сучас.шго композитора з1дпов!дае СХК иодел!, Р1ввиь же цикл!здц11 компояиц(Т характеризуемся ц1д1сн1стп «кпТ но ма.:и ста'рпвинн! иацрчгали.
Мадригал сконцентрувап в codi веллин! рисн мнетецтва Рсннсаи су. В Трьих мадригалах П.Вн1ткс сфскусован1 тенденц5Т иистецтва сучаснпго з його тяжншям до ф1лософськп-художньчго бачьнш-св1ту.
Ивюд екдадання СХК в творчисН Л.1ь1ткг, пщлр^чаьтьса в Друпй снхфонП, в як!й piBiior.paBHO поеднуитьсы дв! жанров' ми-дол)-иеси 1 симфонИ. /Птературнпо осноиов став канон1чннй ла-тинський тгл{ст католицькс! л1тцрг11,
Тради1|!йна кониилц!я уеси виаагае паряважаниа стаб1льного тчали Сиифшр'чна кинцслпра Лвдини на первочу пл.кп пптрейуе 1!об)лынл-и начала ян перивагавчого. "кновов драиатургКноги розетку симфолИ-мзси стало д1ал«!ктичне сп1вв)ДНовеш;я цах двох начал, мке рсзгляяаеться на йпонацгйнаму, драиатурНчи у i Мнк:ичио-ка><пози1|1йноиу pluHiX,
d ошфо'.цт npHcyrui aci изнакл станин v.uun? мр.-и. 3 гочкч '.'■• р>, jisbpt'ji тиирц, мсга f. угицсм wipfлиний. Сами
роз.Нлах ир.-и эвкклденп пгсь 1н\иидц1йгйй «..iopiuj, aaWi i.«ir<bi;-•МГ»..-.3 у l'.JWU И*5 pCj.f.l.'laX, KCR4ii> I'CfcH liai-OIJi-eCV! <
: ii'.'i..l...4 il Ci>i<ti-~i>i>tugi - Ukttuuy Иа^ИПЙОГО KaT^piJUa CM.nnAaJiit,. rpHropiaiichHi ,шсгиви.
Ueca в симфонП fснуе вЦокремлено ) мае зв'язки з жанровим прототиппи не ттлькк на р1вн! структури та 1нтонуваннч, але й иа pinnl прийом!в компйзиторськоТ техники.
Сп1вв1дншення в сичфонН диох р<вноц1шшх i в!дкосно е!док-ремлених моделей призвело до появи двох план!в розвитку. Лщи умопно вичлечити з симфонП хоров! розд1ли, то вони самост!йио утппрюлть традиц!йну модель меси, яка дае другий план драматург) 1, Сп!вв1днояелня в одному цикл! меси 1 симфонП не утворве ханровоТ аси*!ляц1Т.
Сп1чст<)г.лягчи t з-1ли*увчи модел1 меси i симфонП, композитор зпаходить спор)днси1;1сть соц1алъно-худоян!х функц1й (¡их полярнкх ва-.ipiB, I меса, 1 симфои!я слухать • символами еднання лвдей. Поеднлння функцкчтльно 'дептичлих жанр'.в в одному цикл! чожна сприймати як спробу нагадати про Тх первинне соц1ально-худоане значения.
Особливост! Функц!пБання модел! меси в Друг i Я симфон!Т поля-гавть в тому, цо II манров! ознаки з'являвться в новому контекст! 1 нових зв'язках з навколихНм середовицем, Meca i снуе не як са-моспйний цикл, а ик складова частина циклу счмфо1)!чного. 3 новому середопич1 !снування меса втратила свов цикл!чну замкненн!сть !• вступила у сп!вб1дж>вг.ння з симфон!еп.
Методи гНдтвердження ! складання СХК використовувть сгаро-вииму модель на р1ви! повного комплексу жанрових ознак. Друг.чй метод дозволяе б1льв «¡льне використання старовинного Жанру. Не-обх!дн!сть його в Друг!й симфонП можна нояснити tje й тим факточ, цо в nlft композитор вииориптовуе 1 стчл'.етччний пласт старов< mol модзл1. Для падания Тй рис сучасност! послужили власне симфон!чш принципи. Ир i ц Того, Симфон1я з'явилась як cunepi дний кузичний дар, мо традиц!йно дозиоляе досить (пльну {нтерпретац'в обрано! жапровоТ i стил1стичпо1 модел!. "кчо в старовинн!й ыес1 д!яльн1сна сторона переважала над художньов, то в. даном« виладку само художн!й сторон! твиру подкорен! вс! »aupoei принципи, чо 1 дозволило ноедпаги в рамках одного циклу дв1 жанров! модел!,
Пайб!лья складники г;п!пв1дноапн;шуи трад1и!йнпго i оновле-н"го в систем} муг»ичн»г(| жанру характеризуемся мзтод субл'чац'Т П'<К, якому приггячена гланд 3
кантат, Чгхоры Дикто|)а1 (наш., 0<?цсуа" 1 Чь'тисрт]Й синфонп". Ун!калыпсть цьиго иетоду полагав, к!« !нвим, б використанн! пас!оннин жащнв, ак! по в об'вкгауг, (нтгнсивког цоаги г.учлсиих композиторе. Сане ознш'.и часьцЛв спрямэвують художнш комун!кац!и, тинопу дли симфотТ, в меди га 1ИВНС русло Четверти* сны.ръиП. Введепи:! пил!стичних при^цшиь пасшпв в кантату "Фауст" сприяе исреоскислишь ковцеицП ин. т1льки жагру кантати, але й традицШшТ !дсУ образу Фауста.
й кантчт! 1 снмфон!Т .знаки духопчих ганр1ч » 1.1
Д£к1лыюх р1внях, в!д р1вня стиля, коипооииП 1 драматурги д) концептуального р!вня твору. Повного комплексу «анрпвих аанак 'и твори не мають, оск!лыш в них не присутн! л!тург!чи! тексти -иолитви Роэар!я 1 главк з 6вангвл!я, як! притажанн! -Тх жинрчиим прототипам. Присутн!сть ознак. старовиннпго жанру на дек1яькох р!внях дозволяе слухачам мати на уваз1 ц! тексти, отжв - точн!вп сприймати автореьк! !де1.
Принципи пас!01жих аанр!п ио-р1зиоиц иг!ле1п в катят* 1 склони. Яке,и кантата зворнена до наг!он!о бнгншеерчдньо, то |-.пи::ози!('я симфонП будциться на основ! "сунутника" пзсЬчмп, Гх медитативного иарьшту - Розар1я, - в основ! ¡¡кого е розяуми ¡и»д сакралымми 'стор'ими, а не постунове Тх оикладення. Кпнцвпуу ■ ¿■лмы с®;.-р.; г.бох твор1в скяацаятьса г.аме яавдякм духовним жанрам, ОспГшллсть викориптлчня пас!ьн!в. полягае э тому, жо 'г* жанров! ознлки з'являться в "завуальовлнному" внгляд!. Я у 1 н ;; оди ( г> п»-!0в!1нх компонент!;; ганроиого комплексу - иерйлльний гми.г, дкий формузав ¡иаиенгно музичн! принципи. Полярп!сть образ¡и Фауста та Нсуса Христа дозволила' композиторов! вияначити кантату як "|ц Г-1ТИНННЙ час!«н".
0р1 ет и чо&г^иХ олки: жакри.чо! о комплексу стали дм ти-пк пагЛоНв - рпсцрнсор1эльпий та оратор1альиий. Семантику жанра складаить заключи! глави з Евлнгол!я,
Принес апкшавання ханру п<н!п-<Ь> в »ннт.чт! починае'ься
гф{1тзтя"у сти.'-е. Само Лсгч и':-лк!: '¡ичиньчИГ, «а. ¡и. и г'Г . '.¡иста ;■;<. ¡¿..-8 и'»г £.2и1т1«.
плс!»:!..*»'.
П трят!й глав! тако* проанал!зовзно функц!вяаннк канрових ознак nacioiii» на р1вн! драиатургН, в !итонпц!йноиу кол! кантати. Псобгивост! дроплааогг!' часов?! орган1зацП, типовоТ дл:. tiact-„оч!ч, розкрито на приклад! окргмих фрагмент!в кантати.
Великого значения для усв!дсмле)шя понцвпц!! кантати Кибувас; еп!лог. Присутн!ст1> в кантат! пр>;нцип!б nacirmin призрела j?,o иоя-ви иовоТ кпнцепцИ образу Фауста, яка набивая самого яскрасого ащ'чакил саме в зпплвчатп г.антати, Традиц1йна концет'!а легенда-, про цю гсо5ист!сть - коицепц!» Покэпи. Драматург!чн! та !нто-нац!йн! ознаки пас!оч!в иагадувть про семантику i концепции' реЛгШгого «аиру. Результатов цього стае транслормац1я коьцргщН , Покарк л пас!гн!вську концепц!в Спокутн. ПарадоксалыПсть такого: концептиаяьного "цепленна" в кантат! полагав в тому, so його сти- ; м-ллсяав pictcHL жанрового стиля naciottlB, якчй вплипув на кон-цзпц!в та сг-мантиуу кантатя.
Таким чином, за допомогоя елеиент!в ванревого стиле пас!- .. он;в, 1,о призвпли до трансформац!Т концепцЦ твори, СХК кантати субл{мучться в худомнв KOKyi:lnauiD naptiwiB, - жанра, спорЦне-ного з качтотою 3>J м':]зичними ознаками, пле суттево в!дч)пного за Цьйним зм!стом.
Пог!ка под!й 15-ти тпемлнць Pormpis стала "стрингерной основой Четиерто1 си*фон1Т А.И|-'1ткв. В!днов!д1Ш -рьом "п'яторицлм" р;.|д!сних, сяпрйотних 1 сл^впих таемлигь будпеться едмочаптимна . форма сичфп;|!т, яка м!сгить.три рарЬиИйких м1кпоцими, Цсобли-пост! фц,;кц1оигл!,1^ прл»1'(ип1р духовного жанру ni дтвер^г.^вть метод -ушчмр.фТ СХК. Сам? структура сичфгчИТ нлгадуь' two сикот Рочар!я. -
Кс*на "п'ятгфицу" Bdpia<i!fc симсол!-ав певиц конферв 1 иле свов 1кго'МЦ*«йн9 cfrpy. в як!й . 8iктворввтьса стильор! озиаки KHJbvcuoT муэикк пзпньгг. илпрянку - чатоп!цкз1'у, ппотестоигизку, пр^чогЛыГя
Ifo piBiii драматург!1 д!»ть I приниипи власни nauionia, як! епк-ркйгь iipocuipoBsi часиву дп0Г|Ланов1сть "ИкфокП: сп'г.ог,:;, в л'.га $нм!'чяЦчзтъг.я грп но*!!- /¡мило? 1чио ирогохо»?иг,в талнату. 'ч • кс.шц.¡X Розар!«/ i &!лос<.'ф.;»кй~узагалыютч! ег|1зод'<. Теремзпгт . останн!, лги1л(-пь вчни оЛриовлйн! чриродоч пигг Р{.-«.-.рi.<t -л пог-ли'л?миу каадтатиьиии
• Драмчтдрг *via"X! ¿<' яршмшн i ч nací oui. прох«дкть yiweb:t>u :нв ib ..риэводчть до нредичтчпх .icouiauifs з церковниы оО^ядоч.
СХК симфонП и цьому твор! суттево ■ субл1ицет!>ся. Cevjï Ри-lapia не просто -навертас CHMijonia в медитативно русло, а дпноди\:> Л до piuiiy ритуалу, а якоиу на пераиму ulcui знакомиться сш-50üt«ne значения fioro складских частин. Як i в Друг1й сим^онН, н (кому твор! озиакр ьтарсаинного saup'i ФдакеДадуиг.у «a рш,. ком-!Q3i¡uii i аанрг>вого гтилв. В1дм1т<1сть метсд!в работи в СХК ноля-'ае ни т!лькч Б в1дг;цтцпст: в Чств~р11?. u^^iï ьано^члш-о •8«ct«j, а а л fiiaimmj в!дноярнн! до гтпрояъшшТ ao^t. В поряжу ипадку модель мег.и пикпристовуеться ан пгантськл цитата, яка озроблясъся в сиифон1ч1шх розд!лах, але не атрачар червипшЛ истоти. ПорМсний зь1ст Ро:зар5я здаптуеться до 1 мдщ<1 au<i^h>iîuï гильако? гигтемк композитора. ¡Infi нртцсс нпопльки глибинний, цо икфон1я сгиз стилЬугться п!д ритуал, став симфо.ичноя nc»¡cit«i ücIohIb, як? керувть провесом худогньоГ комун1кацП, СХК син-а я î Т розчиняеться, переводиться в iney яанрову ллпцрну. г;ы1зуеться я!д рнтупльиц д?з, Процсг, г.убл(мгни" СХК enpm i лидл<И BÍД1'1>ТНОС1 i TCiiCTlU л Чотпр.рт$й симфонП.
Винчешш г.собл1;гос.'ьй фуншйиБання старовинних вокально-хо-■них saiipin па pïmii ¡.анровага ¡.тиля присвячсна OiluaJ^
''JlaSiflÄ'iiillüilEiüillüI__'PSI~
Ц'ектая:..цих твепах , П полпредах глинах ¿Цло щюл-
нпзовано тг.орч, .-i якчх очиаки .ларопштих вокаяьно-хирчвих i ь р i и Фуы;Щ«шали на к'дьк^х pîniox. серед а чих :<ш!хдн dyu ¡ij/И-rrnlfl i j; i о eut, жанрового стиле завдаии CTpaiift детерм!нованност1 |дзлвй. Айч D водному цих гвор!в ¡йвонь ¿агрипшо сети ну С.ци .мним L функц{ша|ш1 старони'.шэТ модел!, ос к i ль ки ьавгди павлину ль а:д1грааала i рлдова надогнуть твор!в Й.Ец1тке до музикк кально'-хоропаТ, пака*ьиа-СкШф!ш1чиЬТ aâo вокально-1нстру н-лькоТ', Трори, в яках старшшш i йодед! рундцйнувть на pieni «jieser« стийв, дпЬьаться да протьдлмо! родово! гпунн ittcrpy-птаямтх «¡>и?!;;. Р.лвмоити ланровагг. ' стиль ьтйр"зиннях в«-ллр хокших 44AÜJIUÄ яатоя-JUäKCt ! «яиврсляпко! r-.'an-
: ? 1нсгр>чс1:.-м/ышч T/' ^i iX ™н! üpKunWv.a^ питу-
лпп.п' î Ii адакт.щ! t, и!,. 1«»орн9ват1|»ть
я!с1Вл1стичя1 тепд?иц11 в узчас«1й мупиц!, тл\ пспй«:5Шо, яскр;шч.
проявились в Перя!й гимфонПТ композитора.
Другий квартет та Пмни А.Вп!тке, в яких використовувгься молод!! зиахснних розсп!и!в та старовинних Г1ми!в, належать до твор!п моностил1стичного типу. Моностил1стика грунтуеться на гли-бинних асоц!ац!ях стильових перводясрел. Такии .чином, тстш!ка адаитац!Т е одч!ею з озиак 1 пол!стил1стичноТ, ! моностил!стично! музики. !
Знайомий слухачу СХК кожного !нструментального т'вору не руй~ пуеть^я, а суттево доповиветься р!зноман!тними художн!ми асоц!ац! , у ми. Взаеми!сть цього процесу найб!льв паочно проявляемся при Ж вичористанн! принципу адаптац!!, цо I дозволило назвати тьорчий метод композитора методов комплРМбнтарност1 СХК. Поинцип адап-• тацП рознривае пев! 5нтонац1йн! ! драматург!чн{ резэрви в'о-кольноТ музики, яка ста<; основою тематизму !нструментального тво-ру. Саме тому основна увага в ~лав1 прид!ляетьс!1 Пкнам та Лруто-му квартету, в яких ознаки сгаровинного стили з'являоться не еп!зодично, а стаять 1нтонац1йЯим фундаментом тиору.
Розглянуто принцип цитування на приклад! ПсркоТ симфоиП, Кв!нтету, "*иттеопис!в" та його символ!чне значения в кпнтскст! тгпр!в.
4лвэП хоралу в Третьему кошшрт! цлп скрипки з оркестром, Оортеп!ан1:ому концерт! тг, В1олоичгяыпй сенат! таком »иконувть символ!чну функц!в ! не вплипавть да кпмпозиц!» шетр^минтальних твор1в. . .
В тих випадках, коли стлролиш/а тп^а стае {нтонаш'йним фундаментом, II вплив еггак ! кг.штиц!йчо-драчатург!чного р'вня гвор!в.
Результатов анаи'зу Г!мн1в стали так! виегювкч: - г!мн яи сориотпорча Цея керув проциг.пм становления структур» .. метин циклу; - комняРментарн1пть СХК !нструк5нтйлыгого т*сру спостср!гавтьгл! не т!ли?и па р!вн! стил!стики ! драматург!!, ало й нз р!вн) асоц!а1ивкого кола; - однТев я г лпьних иово1;!й компи лятора с эигйдепгя формотсорчкх ре:-.ерп!в мелодики гллрокитых г!мн1в; - до старовипного жанрового нротогущ коыюзитпр ста-Ч1ш-ся ы! до символу духогнэ! гариокп та ¡даалу.
Иото; ко-шя?м*нтарпг.<:п ГХК, ркий ьиьктистояустьси : в />(>у~
i 7 -
: roue квартет t.,- дозволив- композиторов! - ецттвзо - ябагатитя- fmrtpg-
В1.'италы1ий sanp за pjx;jH')K його вокалк(ццп i "хори »auI ï". Рос!йський хороний уеяодишшй натер¡ал п1длагае ¿нсгруас^гадьпн« ■ истодам розробки. В cuos чергу, papiaHTiii методи позвитку, прктп-MaiiHi pociftcbiUft дух»вн1й иузиц!, поеднувться з aaxi Him- (r.îiiu пойською техч!ков канон!в, симфпн!<шим роэниткоя, !nc::pî:mon , ипи)злц1св теи Квартету. Як : в шн'.ерндтпну канадку, 0X11 Ыстрц ипнта.цьного твору дапошшетьс!! иавим килом xy^oaiiix асицыц1й.
В Заклыченн! поставг на проблема всезагальност! досл5*втп-мпго ярим. Сане эктксний ¡трпцве ззвригпча ro стдро1»«:шшх saiipo-вих моделей дап поатовх до створення р!зноман!тпих метода роботн з СХК.
Узагйльнвачи результати досл!д8внна, в$дзначаемо ун1вер-сальность методики анал!зу тяор!в з точки зору роботи композитора з СХК, яка мою вико.шстовуватиси при вивччнн! твор!в, котр! не мавть безпосередн!х зв'язк1в з старовинними иоделами. Головпа gмова II використлння - иклвчвння анал'зованих твор!в не т!льки дд воитчксти тпорчзст1 оиревого кьмпозитпрп, о й до певнот x'i дынього с гили i namioî ¡сторичноТ епохи, viid фориуять с в и Y СХК.
ncpri.u.tTHMiios » мкп« проблема дог.лЦхбмня сцчаснг)? аузики в «спгкт! функц5Еваннч з н{й старовипних ганр!з ак аетафори.
Одни*» з реэуды пт i в дослЦеьння стали тя.чов виенпвчи ¿^д» ciiocoOy здмшнвигшкя схарсзиниих маряяяй - в зосередаено'гу I гит;, герещгшищу виг-ид!. Парвий снос 16 cnocT8pir<wrt>ca на нрим.,\»д1
CTilllOSKHHOÏ МУЗИИИ, СТНорВНоТ ДЛЯ ПРИКЛАДНОГО Щ!И311с1ЧС:>-№1. й
тапрчост! n.iiiit.'io ijîh t-'.îuï '|устр!ча>!гьс^ ¡i ти* творах, а ;!ки> стировинна модель Функц1онуе ня pijiii пввпогп комплексу cboïx оз-нлк. Л такому вкладку композитор обирав гирсоСи •п!дтм,р»»гтИ ! еяладання ПХК.
Д||хон<|1 s.-misк г сичасн!й ацаиц!- часта едихц1ььукть ь-¡>û;iù- -середввному пш лзд!, при яксну оьреи! xaupoui ознзкя щ>и iï.ihhÎ Йагатйои творам, весь Тх «пкпгсчс в uIjiîchcï;? йигсрактиппо,' ю зикиристовиеться, Як пркк"<зд« паввдек! рек»'!«я» ryiac;™^ кп\* iio:uTiipfn.
Ког«ди роботч ры:л?-;!цт! ни i3c,jîi»-A.Stii гки,-
»находима t в творчост! !ниих ком11озктор!в /зокреча, Й.Евпая, М.Брмппаева/.
Одн!ев s ц1каси'х 3 перспективных проблем для досл1дкень ose стати проблема в!дродження жачровиТ "чистотк" '•.тарсвишшх моделей. Така тсндежИя сппстер5галг,сь ■ у Хоровочу концерт! . та Рекв!ем! А.Ви!ткё. Повернгчшяи п!д иатафоричиост! до занррвоТ "чиг.тоти" характеризуется також рекв!сми Н.Вуха ! П.Артемова, за основу wicHX взято старопмнну католицьку модель. Композитори в цих тверах викормстппувть метод кочплементарпост1 СХК, Осиблив!сть йпго викорисшшя полягае в то»;у, го худо*н!ми асоц!ац!«ни доппг-нметьса гама модель р.сл!гШюго жанру.
Наповнеиня церковно! капрово! уодел! сучасчим звучания« яск-раво нпкреелве жанрово-стил^тичну антитезу "минуле - майбитнв"-, в ян if; мчпуле сприймаетъгя як дьервло !сторичного духовного иар-бзння; Можливо* в!дтсоретш !стинноТ сутногт! жанру ппчлеться ! па в1Д11оиеннв ди час ionic та !нвих церкозних моделей, як! приоер-нуть 1нтенс!вву увагу компвзитор!в 1 о!дкривть нов? ягрснектяви длч досл1кник1б.
: Роботи, спубл!кояап! за тпмов дисертацП:
1. Вкплышй клуГ лвбитчл^й музики и проблемы занровой идентификации // Актуальные вопроса тегрич и методики организации му-гмкалыиги досуга современного якольиика. - Когкиа Рииница, 193!.
3 птар. /рлг.моьов/.
2. Вокз«biio-txorовне праиьзедения П.Внитке. К Проблема совре мениой интерпретации старинной жанровой модели.// Тезиса рсснуб ликанекпд научно-практической конференции "Й1:гцалы<не пряблемк подготовки соьремвш'ого хорового дк,»ижсра. - Донецк, !Я!И. -3 ( Тир. /рос.ь, /
3. Нвкитшше черты типологический обцнсст* . мумцги Г.Пип ксф:-'ва и Й.Чнитке. // Тсзнси яокладов рсспубкчклкгкай нздч-по -»мкткч'скгй KOtüVüpi'tlUKU np»4uc(;:)pr.:«i-'ipüiii'/iai» >rf/i.. I' u.i > .»п.. 1 <iCHnpainnii iSg-rjo hwjccipü.-"floiio:(r, !s3> 3 rti ' > /
IctOJX p.xinrii Г|» .. ОРТПТИШ;* XlWWrTliOt;-».? V • .'■■<■■ Г — /•-' Ooprap'ji.. mi; му:ик.ш.ип srnirwnK.i^ куд^турн у чч .'<••< ! i. •• t" .. чек. ах i:|4;f'..i;ii!i f ;«nt-M2"»« • Виит it, '' "Г-' Г 1