автореферат диссертации по искусствоведению, специальность ВАК РФ 17.00.02
диссертация на тему:
Гармоничные аспекты современной композиторской техники (на примере симфонического творчества Е. Станковича)

  • Год: 1994
  • Автор научной работы: Дугина, Татьяна Евгеньевна
  • Ученая cтепень: кандидата искусствоведения
  • Место защиты диссертации: Киев
  • Код cпециальности ВАК: 17.00.02
Автореферат по искусствоведению на тему 'Гармоничные аспекты современной композиторской техники (на примере симфонического творчества Е. Станковича)'

Полный текст автореферата диссертации по теме "Гармоничные аспекты современной композиторской техники (на примере симфонического творчества Е. Станковича)"

Г б ОД MIHICTEPCTBO КУЛЬТУН! 7KPAÎIÏÏ

КИ1ВСЪМ ДЕРЖАВНА КОНСЕРВАТОРЫ • iî.TSHï П. I. ЧАЙКОВСШЯХ)

Спец!ал!зована нчена рада Д 092. M. 01.

На правах рукотасу

ДУПНА ТЕТЯНА бВГЕШША

ГАРГЛЭН1ЧН1 АСПЕКТИ СУЧАСН01 НОШОЗИТОРСЬКОI ТЕХН1КИ /на прикладt скшон!чкях твор!в S. Станконпча/

17. 00. 02 - Цузнчне кпететггво

АВТОРЕФЕРАТ

дясертапН па здобугтя паукового ступени кандидата глстептЕозназстЕЗ.

Кя!з - IS94

Дисертац!я е рукоттсоы. Роботу вяконано на кафедр! теор!I иузики Кя1всько1 державно! консерватор!I {мен! П. I. ЧайкоЕСЬкого

Науковий кер!вник - доктор мзстецтвознавства, професор

КОТЛНРЕВСЬКИЙ 1ван Арсенович Науковий консультант - доктор шстецтвознавства, професор

ГОРЕКIНА Над г я 0лександр1Ена

0ф1п!йн1 опоненпг - доктор шстецтвознавства, професор

РОВЕНКО Олександр 1ванович - кандидат шстецтвознавства, доцент ШАПОВАЛОВА Людмила Володимир!вна

.Пров¡дний заклад - Донецька державна консерватор!я

1меш С. С. Прокоф'ева.

Захист дисертад!I в!дбудеться "24й -глстопада 1994 р. о 15 год. 30 хв. на зас!данн! спец1ал!зовано! вчено! ради Д. 092. 14. 01. по захисту дисертац!й на здобуття.наухоього ступенл кандидата мзстецтвознавства при Ки!вськ!й державв!й консерватор!I !м. П. I. Чайковського за адресов: 252001, Ки1в - I, вул. Карла Маркса 1/3, 2 поверх, ауд. 36

3 дисертадIею можна ознайомитись в <5!<5л!отец! консерватор!I. " Автореферат роз!слано жовтня ■ 1-394 р.

Вченнй секретар спш!ал13овано! вчено! ради, кандидат мистецгво знавства, доцен?

тишко с. в.

ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА. ДИСЕРТАШ!

Усв!домлення ситуацН синтезу мовких засоб!в, очевидного в сучасЕ1й компззиторсыпй практид!, йде в музикозназсх'в! разними шляхами. Серед них пров1дною е тенденция до штеграцП наукових пошугЛв, до виходу на нов! система! р!вш. У эв'язку з ним зазнаать глибокого яшсного перетворення ке~т!льки окре-м! положения, а й перебуцовуються шл1 галуз! теоретичного му-зикознавства. До них передуспм належить наука про гармошю. особливо я та П царина, що засвоюе мову сучасно! музики. "Розмита безлгч" }ндкв1дуальних мэтод1в композицН, "безкрае море 1ндив1дуал1зованих структур" /Ю. Холопов/, що склалися в гармонП друтоI половини XX стор!ччЯ, досг не дозволягать виро-бити загалып методолог1ЧН1 принщши й спричиняють або велику к!лыисть суб'ективних, конкретно-стильових методIв гармошч-ного аяал1зу, або поза!сторячно -тпверсальш шдходи. Удоско-налення вяе знайдених, подальша розробка нещодавно в1дкритих засоб!в засвоення нового гармонгчного феномену ,/чи то окремий стиль гармош! - чи4.то загально-ф^лософське и тлумачення/-завдання, що завади знаходяться у сфер! актуальних дослдаень сучасно!-музично! науки.

Актуальн!сть дисертанг! посилюеться на перетшп проблем теор!I композищ I та гармояП й зумовлюеться комплексом факто-р!в. По-перие, загалъним станом комяозиторсько! творчост1 ос-танн1Х роктв. драгнення композиторов до уза.'альнення набутого досв1ду вне не потребуе радикальких шновац!й I сприяе утворен-ню нових цШсностей в меяах типового сьогочасного "мислення стилями" /В. Виноградов/. Серед таких цШсностей найменш дослужено композиторську техшку - поняття поновленого зм!сту й обсягу, гао обгрунтовуеться в пропоновашй роботи По-друге, по-ходячим з першого осойтавим - пожреним --ракурсом сприйняття .гармонП, шо доззоляе побачити зипи, Н1Ж традкц!йно, ,р1вн! П функц!онування. Гармон!чн1 /або звуковисотн!/ техтки утворююи такий структурнкй р1вень I функщонуюгь як елементи в сучасшй систем! гармонИ. 1х вивчення, яке поки що,: залишаеться "темою наступних розробок" /Н. Гулянииька/, й складае предает цього . досл1дкення. По-трете, актуальним стае бамюсйредньл об*екж

гармсшчного анализу. Сш,фэн!чна глузика'та пов'язаш з нею деяк! Iкш1 1нструтлентальн{ твори Станкевича ше не вивчались детально аш з точки зору гармонП, аш /в окрешх вшзадкгх/ як так! взагал!.

Внкладене вище зумовлюз няукову новизну дисертацН, яка полягае в нетрадищйкому наз!ть для радикально поновлених ме-тод!в напретлку доелгдхення сучаско! гармонИ: з позицП зву-коеисоткех технпс. Це дало позлив!сть уточкити музикознавчу тершкологгю; побачити ряд гармон!чккх засоб!в писыла не Т1лъкк у "чистому" виглядI, а 5 я: елементи сиктезрвано! система; в новому ракурс! - на п!дстаз! "ЕлОору та сполучення" /Ю. Кен/ - податн еволющю звуковисотких способ!в композкц!I в музиш XX стор1ччя; нарепт!, вивчити в устаковлеких координатах 1ндив1 дуальный стиль ГармонП, якин позначенин ориг1-налылстга та устален!стк> й до того я суттево впливае на еволю-ц!йн! пронеси укра!нсько! композиторськоТ.школи надюго часу,-стиль бвгеяа Станковича. В результат! встангжчено не Т1льки д1ев!сть гармон!чного чкнника. Бо останн!й мал н1 в сучас-н!й музиц! взагал1, нг окреш у Станковича того ступеня неза-леяност! В1Д шаих вираглльких засоб!в, що дозеолнв би обмежп-тись ттльки- його-' вивченням та досягнути при-дьому надежного ргвня зм1стоено~смислових узагальнень. Обраний шлях досл1дхяен-ня допоу.иг я'ойачкти 1ндив{дуально-стилъов! можливост! зтеяен-ня, взаемовпливу, синтезу р1зних метод!в композиц!!, на шд-стазг виянленого "механизму" зв'язку установит спос!б сполучення функп!й пах1,техник з }нашкн /коетзозиШЯннмп, драматур-Г1чними/ й тим сачим розздити-нов! зм!стовн! гран! компози-торського стилю Станковича, простежитд його еволюц!к>.

Отне, метою поботи було визчення теоретични;-: засад та стильозих вияа1в сучасно! гармон!I за допомогою вир!шешш наступних головких завпань:

О»

1. Заф!ксувати сади слов! меж! понять "комто"зиторська техн!ка", "звуковисотна техника", з'ясувати 1х функц!I у змшеному гармон ¡чкому контекст! музики друго! половиш XX стор!ччя.

2. Просл!дкувати, р13нояк1сн! зв'язпп звуковисотних техн!к в запальному еволюцгйному план! та особливо - в сучааий синте-зовангй систем! гармон!!.

3. Знайтл паизагальшш! властивост! та фушец! ональн! дом!нан-

та в застосуванн! звуковисотних техн!к сучаспкки укра!кськзш композиторами.

4. Розробити методику гармоничного анал1зу з позицН "7ехн{к" щодо ¡ядив!дуального стиле гаркон!I: вериф1кувати теоретичш положения дисертадП на приклад} вявчення сжфоктчнлх опус г з 6. Станковича.

Методолог!к дисертадтI будуеться на сукупност! Р1зких методик. У зв'язку з досл1дженням певних засобгв гармонгчного письма як елемент1в складно! система порушуиться аспекта системного /злеб!льшого систекно-функц{онального/ методу, що аш-роко використовуеться у ф1лософП та мистецтвозкавств1. 1з власне музикознавчих залучайться в першу чергу функшоналъний метод Ю. Холопова. Теоретичною базою для розроэлено! в дисертадП ■ проблематики стали такон численыI науковI прат "В1тчиз-няних /та, частково, закордонних/ досл}джувач!в, як1 присвяче-н! вивченню гармон11, техшки композиш I, ф!лософ11 техники /в аспект!, що нас шкавить/. Залучаються також деяк1 о крем) методи, ' ' здебгльшого вгдбизаззгь багатоаспектпгсть музидо-знавчих ^ лзлень до творчост! е. Станковича.

Практичне значения дослЕдження. Матер1али дисеруацП мо-яуть ¿ути використаш як у сфер! навчальноЗ практики,, так } в науков1й. Внит} в курсах сучасно! гармон!!, анал1зу музичних твор|в, сучасно 1 украгасько! музики, вони допоможуть удоскона-ленню методики гармошчного анал1зу шодо поимрення I.! зм1стов-ного контексту, бгльшого наближення до 1ндив1дуальних компози-торських стилI в. В науков1й сфер1 сприятимуть подальшому роз-витков} теорП гармон11 та композиш 1 у напрямку понят!йного, загальнофункц}овального осмислення процес^в, що притаманш му-зиц| друго! половигш.ХХ стов!ччя, стануть в пригод! для наступ-них студ!Й сучасно! композиторсько! творчост!.

Апт)Обап{я тюбати. Дисертад!ю обговорено на заеданиях ка-федри теорП музикз Ки1вськс! державно! консерватор}! ¿мен! П. I. Чайковського, де II ¿уло виконано. Основн} теоретичн} те" зи роботи викладено в иублшацгях.

Структура дисевтанП. Робота складаеться 1з вступу, двох глав, заклетешщ, б!бл10граф!1 /224 позипП/ та додатку, шо м! стать список партитур, на якг зройлено посилання, котш приклади та схему.

ЗМ1СТ Р050ТИ

У уступ! обгрунтовузться актуалк^сть обрако! теми, ви-значаються предает та об'ект, набора новизна д0сл1дження, эказано на його метсдоличчку основу та практичне значения. Проведено огляд л^тератури з питанъ гарсон51 та кэмпсзитор-сько! технтки, глдпорядкований мет1 та завданням дисертацН.

1дея синтезу техьпк, шо приззодить до нових якЛсяих утворень в гармэкП, зумоЕлена ус!м рухом композиторсько! творчост1 й на цей час качебто лепить на поэерхн1, прямо чн опосередковако простереться з йагатьох музккознавчих працях. При дьог.ту мзва йде I про стильовнй синтез, I про техн1ку як таку, 1 про гармзкгчш II р1зновиди. Проте, якао вектор ево-люцП гармон1чного шслення взагал! позначений, якщо звуков: системи осмислюэться музикознавством як нова шл!сн1сть 1 висловлюгаться схоя1 думки про II характер, то все це тьчьки повирюе коло питанъ, поз'язаних з бсзпосередньою реал]за-щею, практичним п¡дтвердженням таких очелядних полокень. Зм1нена функшя сьогочасно! системи гармоны здеб!льпого констатуеться й не вщиляеться !з контексту або синкретично-единого, загально-естетичного сприймакня кових художн!х щн-ностей, або гнших проблем теоретично! науки.

Методолопчного основою подано! роботи став функШокалъ- \ ний метод Ю. Холспова, який переосмислюе гармошчну функшо- . налыпсть в тоадицшному розум]кн! й виходить !з широкого -системного - трактування фуккц10калъност1, притаманкого су-часн!й науди Зв1Сно, п;о ней метод мае Оагато переваг перед гкакмн щодо музики капо! дойн. Одначе в!д з!ткнекня з конкретном ¡сторичним матер!атом /в тому члсл1 в роботах саМогг Холопова/ В1Н стае обмененим, 6а тЬтьки трохи' В1дкрар.ае ви- ' диму частину зм1стсвого "айсбергу". Б!лып1сть досл!дник!в прагне пэдолати подину ушверсальн^сть, оскллжи мокливг::ть одним 1 тим самим методом анал!зувати "Моцарта та Шеноерга" виявляеться не ст'льки його перевагою, ск!лькя недоликом. 3

прадях вр:гаяып1к1в холопэзська: погляд!з на гар:ю:-:!э /зо-крегла, у Н. ГулянппькоI, Л. Д'нчково!, Ю. Бшкова, Л. Макли-гша, Н. Какагкн, П. Катукян, Т. Фглатсвс!, Ю. ХудряЕОКа/» а таког пря1.2Х чи нецрямих Ь: опонент1В /зокре;.та, у Т. Бер-т палсько!, С. Григор'ева, Ю. Кена, И. Скорика, Л. мазеля/ г.ток-на побачити деяк1 налрямки такого педолакня. В ргчкще позна-чених тенденций улявазться к гшотеза ц!е! днсертацП, по по-лягае в розушши сучасно! гармони як складно! сцстеш; взаемопов'язаних звуковисотккх техт-пк.

а,Т1СТ легго! глави /'Тармонтчн! аспекта сучасно! кошози-. торсько! тохнпси"/ розкривасться у триадичшй послгдовност!: композиторська техника - звуковпеотна технпса - нова система гатеонП в музииI украшськпх композиторов. По-перше, тут.1 йдеться про емпеловкй контекст поняття '"т е х н I к а". Броаналтзовано велику кгльклегь "звичайннх" та фглософсъких 'тлумачень техшкн й на шй засад! знайденс те спальне, що дозволяв визначити дал! статус поняття "композиторська техн!-ка", яко охоплюв чкуаллй сенс I актуанзуеться як са\;ост1кне на сучасно;,ту' тгал! розвитку теоретичного музикознавства.

За ошлышми ознакамп в "узвичаеному" контекстI "техн!-ку" та "технолог!ю" можна трактувати як сукушпсть за^дгпв /способгв, методов, навг'чкгв/ в яко;.ту-кеб1дъ р!зновид! Д1ялъ-ност!. Бтдомо, що в етимолог!! слова опечатку перевалила гк-дав!дуальна ма2с?ерн!сть. Але згодом вока ставала загальн!-ео:о: техн пса перетворилась у носН; багатоз!кового досв1ду людства, внасл1док чого смислова домшанта остаточно пере-шстилась ка "кегсл;" засоби праш . Вас- це поштно й на хро-нолеггчкьй посл1довностI глзначень "техн!га": у Брокгауза та Ефрока "вчення" про технолог]ю 'ле с своерш-гою "теор'ге-о ко-рисност!", контекст п:'знгших /серед них I енпиклопедичних/ Еизначепь поняття - суто пронес матер!альпого виробшщтва» Додамо, по первхске визначення прхйило в суперечтпеть з оста-точшш. Сагле ним можна пояскита той факт, шо багато хто з композитор!в назого часу вшекдае к,1В1тъ Iснуванкя техн пси, а цузикознавш п;ту!тивно вгдокремлкють зм!ст "техн1ки-майстер-ност!" в 1Д "техк!ки-засоб!в виробниптва", оскЬтысп в'льно вяивають сагле слово або в лапках, або оез.

В ф!лософськог,ту контекст! численна кногана пгтешрэ-

- Й —

теЦ1 й тохшкл ¡снуе б досить с задних уго вах всьлякнх, з тому ч:-;ел! й суперечлпвих, евхтогляшгах позиц!й. I хоча вз-значекня поняття не позбуваються сгасловях стрткг1!в ! ту?, вонл легко п Iдпорядковупсься там чи !кекм ф!лософсы®м кон-цепшям гназлЩок великого зг.^стозкого обсягу. Нелряклад, поняття 13 фглэсохсько! екдиклопедП та Ю. Мелегенко зор!битовая! па спстзуняй, 3. Калир!ня - на фукзсгискалыгай, Н. Та-рзеенко - на культуролог{чний ракурс, В;!значения н Г. Бичко-ва знявляе "техшднстську" спрямован!сть й мгцну натс-р1ач1с-тичну платформу. У зз'язку з цнм В. Глазячев в!рно помечав, но "лоходячий з единого "техне" св1т ?е:>::-пкл й дос! позбаз-лекпй пенкост! у зм>:с?1 й ¿эрмуеться як своергдне поецнашш трьох евтв: натай, практично! дЫльност1 та шетецтва"1. В попуках гармокП названнх "трьох сзхтгв" багато фчлософчв прагно педолати розрив М1К стрр.ткнм техн!чнам прогресом та !нг:гм формам лсдсьхого буття. М. Хайдегер бачить таким ПЛЯХ у рОЗЕИТКу ТВ0рч01 уЯВИ, ОбОВ'ЯЗКОВО! ДЛЯ буДЬ-ЯКО! Д1-

ялы-осп людей, К. .Чекере - в збагленн! "неразумного" /дяере-ла мудрост!/, лисьменннк-фантаст С. Лем - в керутачги сил! "хро:.*осо:.2-:о!", а но "мозково!" системи розвитку сугипльства.

Зрозумгло, в заэдання поданого Д0сл1Длрння не входить л¡дкорення "просних каменев" будь-якоI ф1лософ1I. Одначс знаГ'ти тппове, усталене в суперечлпвП; систем! погляд!з на т"лк1ку й сп1ьставити зага-ькозначуще з аспекта',''т. музичкнми, композиторськнми - завсаякя ва&яиве й досить реачьне. Це за-гальяозначуяе функц!онуз через:

1. Усталей!сть значенневнх стрншив у г.изначениях техтки.

2. Перепаяно системна съогочасне тлумачення поняття.

5. Нев!д'емну суперечлив! сть "образу техк!км" /Л. Покатанв/-посередне в!дбиття в пьому глоС-альккх оуперечностей епохи К??.

4. Високий с г;" 5 н ь смислового уз апаш; ей ня /те.пика - свос-р!;:на "онтолог!я запального" (Н. Тараеенко) / та його наелчд-кл: великий обсяг, и!режзання конкретное?! З'.псту й мута-белънIсть понлття.

'Глазнчев В. Л. Ко?.:по«ек7!2 „нанля в мире техники //Философские вопрос:-! технического знания.-!,!., 1984. - С. 99.

В "узвнчазному" контекстi музикознавчих працъ знаходпыо таку а, як i ракine, велику К1ль:-йсть смислових в1дт!нк1в. Техника мохе трактуватися як "музична композвдя" /А. Серов,

1. Сгравгнський, А. Соколов, Ю. Холопов/. Ado 1денткф1кува-ткся з "вираиаяьними засойамп музики" /Е. Нлтомпрсьннй,

2. Ыазель, Ю. Холопов/. В ¡ншх випадках вона постае як "му-зична г»;эва" /Г. Тараева, Ю. Кок, Л. Березоэчук, В. Ценоза/, навгть "жанр" /Б. Зитомирський/, "стиль" /С. Прэкоф'ев, Ю. Холопов, Г. Григор'ева, В. Холопова, М. Араковсъкий, Л. Раабен, В. Варнавська/.

С першого погляду здаеться, ш контекст увгбраз техкшу й перетворив саме слово в "яодаткови?" {менник. Насправд1 а поняття знову ствердкуз свою утпверсальшсть /каз1ть слово "стиль" в переклад! з грепько! - cnociö роботи, г!лочка для письма/. Технша розкифровуе сенс словосполучень, со з нею укиваиться як синон!ми, i в так1й якост! здатна до "nepeBTi-лень". Таким чином, специф!зад1к загалъноф!лософсъкзго зм!с-ту обмежила обсяг поняття /як мистецтва композиц!!/, але не сконцентрувала специфичного зм1сту: унл версалыйсть загально-значушо! "TexHiKH" в Сбилась в унтверсальност} "техники ком-позиторсько!".

Все частше поняття, шо стуД1юеться, висуваеться як дис-курсивна домшанта музикознавчих доомдкекь. При цьому до-сл1дяувач! знов мають на увазт кайр!зн0ман1тнш1 явл'да. На-приклад, в1лома монография И. Когоутка micthtb, хоча Р спе-щально не пояснюс, власну кокдепшю техшкп /автор розу?,ме останню як меток або систем композит!1, класифткуе сучасш прийоми письма, вид¿ляс серед ¿нгпх гармонгчш /в широкому розум{кн1/ засоби/*. А в стильових "карисах" Е. Денисова^ загальш питания сучасно! компэзиторсько! техшкк та II ево-лвд!я спед1ально не розглядаються, назва niei роооти - ско-р1ше перспектива, на котру спрямоване досапдження. Додамо,

^Когоутек Д. Техника композиции в музыке XX века /Пер. с чей.- Н»: Музыка, 1976. - 365 с.

Денисов Э. Современная музыка и проблемы эволюции ко?.тюзи-торской техника.- Ы„: Советский композитор, 1965. - 206 с.

со окреслена сптуаи!я до того 2 мало в{др}зняоться в!д закордонной Робот;: Л. Далпт , Д. Штчела, В. ПерсИ:ет1, 0. Меспана, К. ?1з1кгера й п}здн!е! /Р. Брайкдла/ маэть лисе непряшГ: зз'язок з композиторськоо техшкоа на понятполому р1зн5 3 здеСмлъпого розкриваеть иэвн! особлнвост1 окре-шх стил!з ча напрям!в в музнц1.

Не дивно, во пера! спроби формулювакня поняття кожнв зка^тк в досл1дгекнях 1н-о!, к!2 та, по вивчаеться, тематики. Й р13ного "ареалу":

I/ ""техн1ка композицП" - система прннхэгпв писания муза-к'л"; "техшка ... м!стать бс! компонент;: загалъно! музичко! системз, то ¡скузть: звуковзсотн}, континуален!, даначИн!, теморофон:чш"*;

2/ "поняття "техн!ка" поеднуе уявлення про використований звукоьий матер¡ал та його аластивост!, про гармошю та еле-менти форми"^.

Викладене впще зумовлюе наступну пропозицш в1докремнти принайми! дв1 сфери в:--язакня поняття: 1/загально!сторичну /ио вбирае семантичк! р!вн! стиля, формл чи старший контекст/, 2/ музично-внражальних засоб)в /мовну/. ?1Дпов1Дно саме поняття мснна тлумачптн як: I/ и!л1сне внязлення властивос-тей музично! форми /композиторсъка техшка/, 2/ сукупн|сть якнх-небудь конкретних засоо!в та прийом!в композиторсько! майстерност! /техника композипН/.

В перхому випадку техк1ка моле виступати як слнон!м композицП, засоб!в виразност!, музично! (¡арка, мови, стилю, лтгнру. В другому - як синоним типу письма, методу, системи композицП.

В первому зкачекп? техшка сп;вз'дноситься з широким ф1-лософським сенсом: це структуровакий спос(б пГзнання, сп!л-кування татця /композитора/ з I св!том, не система 1сторично в!д1браних типорих засоб^в виразност!, загалыгай композитор-ський досв!д. В другое значеннт поняття наближаяться до "технолог! I", осктлькг зт!люе конкретний зас}б досягнення

1 Кудрявов Ю. Катехизис теории сонорного лада // Аспекты теоретического музчкознания.- Л.: ЛГИТМиК, 1989.-С. 131-133. ^ Холопоз В. Форма музыкальная // Музыкальная энциклопедия.-ГА.: Соз. композитор, 19Вч. Т. 5.-С. 89?.

композитйно! худол.чьо I мети.

Позначен: ргвн 1 мають особлив! форма взаемозв'язку, що спрямован! на будуванЕЯ 1нднв1дуаль:-ях компознторських сти-д!В. 0дноб1чне волод!ння затальною композиторською техшкоо або "антитехн!чна" прпродка орзхчналыпсть мислення - досить В1ДОМ1 явища стилъэвоI безвиразност!, що трапляються внасл1-док втрати надежно! гармош! в цих взаемов!дносинах. Осташи зазнають великих евэлишйних зшн, особливо в музищ кадш доби Проте, на каш погляд, окрем! устален! 1хн1 властивос-т! монна констатувати в результат! розгляду з точки зору • "вибору та сполучення", що пропонуеться-Ю. Коном для досл!д-кекня сьогочасно! ладово! оргашзаш I1. Композиторська техника формуватиж в такш систем! парапигматичну в!сь /ви-б!р/, а п втдбиття в техшш композиш! - синтагматичку /втсь сполучення/. Проакцентуемо- пей взаемозв'язок в дек!ль-кох ¡сторичних добах.

У вУенських класшив композиторська техн!ка - як уза- -гальнене втглення логтки побудови музично! форш - була ц1-л1Сною. Композиторами стилI суттево В1др!знялись як худокн! явиша, але в мовких "деталях" безпосередньо! техшки компози-п!1 - не завжди. Монолттка в!сь вибору в1дпов!дним чином вплинула на в!сь сполучення: музкка цього !сторичногсРпер!о-ду позначена високим ступеней техн1ко-стильово1 едност1.

В романтична музиШ композиторська техника в и1лому не втрачае свое! структури, !ерархП, хоча й суттево поновлюеть-. ся. Мозлиеост! побудоБп на II основ! гндпв!дуальних стил!в злачно зростають. Плсуча, по сут-!, в одшй I т!й сш«пй техн!-Ш, юттпозитори зааходкли пеэну свободу за ра-дунок подовнен-ня всте! в1с1 вибору /й е;дпов!дно1 збагачуваност! в:с! сполучення/ хоча суттево! зм! п: ш сп!зв¡дношення не зазнають: в!дм!нност! !ндив!дуальних стилIв значко посилжзться, але, передусш, зумовлен! у романтик г в доновлекоо, та все ж таки функцтонально класичнов гармонлек.

На початку XX стор!ччя, Енаслгдэк Ч1ткого в1докрешгення часом кардинально протилеяних стильових нйлрямктв, в1сь вибору змтнюеться. Сер!йний метод "нововтденшз" в!дродив тех-

* Ков Ю. Г. Ладогармокическая организация как выбор и сочетание // Кон Ю. Г. Вопросы анализа современной музыки.- Л.: Советский композитор, 1Э32. - С. 4-24.

н!ко-стялъову едн!сть в!денсьхих класийв на прнншшово тн-ц мовних умовах /"вибуховзй" стрибок/. Тональний, в протзвагу "агональност!", "яевп5знанноп зм!нив внутр!шн1 зз'язхи мп: гармон!езо та ¡ншкш засобаш виразност!, призв!ь до утворекня безл!чI ¡нднв1дуальнах висотних структур /по-ступовий стрибок/. Загальна композиторська техн!ка в ней час остаточио втрачае цШсть I розпадаеться на велику к1ль-кгсть авторсыпх техник ксмгссзицП: зв!дси максимально збли-гсуються поняття "стилю" та "техк!ки". Випонання ц!л!сно1 мо-дел! композиторсъко! техн!ки, мояливв в попередн! в!ки /як, напряклад, пе зроблено в практичн!й частин! гармон!I як уч~ бово! дасшпл!нн/, стае яеможливим. Лише в наступну добу !п~ днв!дуально-стшгьове /пол!тональн!сть Страв!нського, ряты1чн1 та звуковисотн! модуси Мес!ана, лIнеарно-гармон!чна ?ехн!ка Шостаковича, д!атон!чна хроматика /¡0. Холопов/ - хроматична Д1атон!ка /И. Скорзк/ Прокоф*ева та !н./ перетвориться у та-пове.

У середин! XX стор!ччя тенденц!га до в 1докремлення сти-льових налрямгз зм!нюе пер!од взаемодП. Стиль, як "наКвящий вид художн ьо I едностГ'/С. Скребков/, стае н айвами в ¡ашя чикником, що орган!зуе музичний тв}р. I якщо на початку сто-л!ття композиторська техн1ка множинна при внутр!шн!й. едност! ¡ндивгдуальних "монотехн!к" композицН, то тепер ця мнокин-н1сть сфокусована в !ндив!дуальному. Техн!ка, стиль перетво-рюються в елементи "мета"-мови. "Мова техн!к" постае як нове системне вим1рювшшя, й тому ан! поновлення, ал! про-еклН В1сей одне на одну /як в ладотональност! за висновком Ю. Кона/, ач! !нш! способа взаемодН налекним чином його о х ар акт ери з увати не мокуь, бо сам! в!с! стоить чриншшово пшимз. "Безмежна" в!сь вибору й така ж "неосяжна" в!сь спо-лучення потребують нових критер!!в досл!дяеннк.

У св!тл! сказаного зрозум!ла умовн!оть ! недосконал!сть ¡снуючих класлф!кац!й техн!к /П. Когоутек, Ю, Холопов, В. Це-нова та 1н./. ! в!дсутн!сть поки що ц!л!сно1, розвинуто! система погляд!в на'композиторську техн!ку, на яку вказував ще в 1952 роц! С. Скребкоз*. Досить важко також надати дал! визна-

* Див. Скребков С. С. О композиторской технике (заметки педагога) // Сов. музыка.- 1952.- Л10,- С. 65-69. . .

- и -

чення гарион!чк!Я техк!ц!, оск!льки Е1ЛНосно обох понять, со П утворюать,тачаться бур зела в! дискус!!.

Шдкреслкота, со в основу визначення, яке пропонуеться, лягла пошгрена пошзепц!я сучаско! гармон!5 /за Ю. Ходоповкм, Б. Гузипшш>ков. Л. Д»ячковов та ¡е./, в якоет1 робочо! модели ¡¿окна кпсорпстатп наступив: г а р ?/ о н ! ч н а /або звуковксотнв/ т е x к i к £ - р{зноеее когаозкторсько! тех-кгкп, в ккому звукависоткпй чпккик безпосередкьо керуе формо-утБоренняи, як саш по соб!, так ! поряд з пдлши. Це визначення дар г.'22ллвгсть в:др!знигл дал5 принаймн! лв1 групп звуковасотпЕх технIк, со б контекст: гармонН традиц!йно вва-Еались однопорядковзми: I/ "чист!" /тональшсть, модальн1сть, сер Нш! сть, атональность, шкрохроматика/; 2/ м!шан! /сонорв-ка, алеаторика, стохастика, комб!наторика/.

Персу групу характеркзуе усталена висотна п!л1сн!сть. V. то'.-у каста з "чястих" техн!к мог.е "замккутися" не соб! й Iс-цувата Бшносно автономно в сучаснгй звуков!й систем!. В дру-• гШ грун! гармон!я - не единий чинник формоутворения. Саме пьоыу шиак! техн!ки кекз вгдособлен! поргвнякз з "чистике" й здатнгп:! до поеднакнк з ¡нггими та одне з одним /як., налриклад, сонорно -алеаторн1 формувачня/.

Влкладене вшде дозвэляе простеяити системн! зв'язкн в функд!онуванн! гармонично! техшки. 1¡"центральной елемент" угвориоть лише "чист!", ипох1Дний" або "контрастний"- - 5 "чист!? ! иIпан1. Посклена роль мгкаких техн:к, цо прнтаманна музпп! наго! доби, не пору^уе в цьтому встачовлено! ¡ерарх!!.

Заф!ксуеш загальк! ь^астиБост! систем звуковисотних технтк, що сьогодш 1снус.

Т о и а л ь н I сть мае всессялН! зм!стовн: нластико-ст1, концентруе сам 1 суттсв; якост! музкчногэ тематкзму ал до ототоЕнення з осташпм ! • функц!онуе як центральчкй елемент ¿!льеост1 гармонгчних систем. Саме ь тактй якост! !1 влкоркс-тозугать В. Б!бик, В. Губа, В. Губаренко, Л. Грабовський, В. 1аекко, Л, Колодуб, Б. Сильвестров ! багато Ьгших компози-

"Дентральаий елемент' , "пох1Дний еле;.:ент", "контрастнкй еле-иент" - поняття, введен! Ю. Холодоейм при вивченн! зв'язк^в М1Н. елементами гармон!! як звуковпсотно! структура 9 ц!лком здатн! для гаргсон1чкз!. системн це витого р!вня.

тор ib.

Н о д а л ь п i с т ь збагачуе ладовий матер!ал, поновляв конструка!I вертикалей, л:кеаррл прийоми композицП, але здебкчь-лого не ¡скус як окремий 3aci6, що "п!дкоряе" iHiai. Ке-зичерпне мелодичке багатство укра!нсько! народно! nicHi, що вытворилось в посиленн! мелодпзму як головного компоненту опасно! музично! тканини, приззодить ! до типовпх модалъннх засобтв - мелодичнг лздоутЕорення фольклорного походаГегаш збе-р^гакться в горизонтально-вертикальному розгортанвт. Частое за все модатьн! засобн письма ¡снують в пглршому контекст! тональности. Саме так викорнстозуать модальность Л. Дичко, JI. Колодуб, о. Станкович, !.'. Скорнк, 1. Карабнпь, Б. Губарен-ко, Л. Грабовський.

С е р i й н е письмо тея "розчинене" в "пантональкост!" /Р. Peri/, а точнее - в тонально-модальна гармон!чн!й лог!-ш. КайуживашЕа в музищ останн!х рок!в - техника в!льних дванадцятнзвукозих пол1В /Ю. Холопов/. Налриклад, у М. Скорл-ка та В. Сильвестрова вона використовуеться з акордовою конструктивною домткантсю, а в музищ S. Станкозича, 3. ßiöiiKa -з ¡нтервально-мелодичною. В окремих композициях можна зустр!-тл також "r.opcTKi" серп'1н! прийсмд, але вьтьна сер!й;псть /Н. Гуляницька/ перевале.

"А т о н а л ь н i с т ь" - назва особливо! системи зву-коеих В1Дносин з послабленпм центром, що характеризуэ музичн! яви'ла певного ¡сторичного пер ¡оду. 3 сучасному контекст! цей термiн моке бути використачим як синон!м "особливо! тональнос-Ti" /або модальност!, cepifraocTi/ й принпипово ново! якост! ззуковисотних систем не низначаа.

Bei перел!чен! засопи гармонично! оргашзапп утворвють ¡ппрочезни?. виразний спектр ! формуоть рухливе семантичне поле. Констатуемо тальки його найзагачьн!ш! властивост!:

1. У конструктивно-логичному плач! в. сучаснгй украшськьй му-зиш переват.ае тональн!сть.

2. У ззаемоди з модальшетю та вьтьною серНЬпстю - ценоемкими складовими "г in ер"-тонально! система - народжуються численн! ¡ндив^уальн! звуков! структури.

На В1дмшу в!д назвачих, Miami технпш не магать такого значного семантичного потеши алу. Найчаст^е вони використову-ються для утворення колориту, "прлкрашання" тональкостi.та, вс(-

ЛЯКИХ ШЕИХ ЗВ7К0барБ212Х фТНКЦГЙ.

Алеаторика /що контролюзться/ здзбилылсго бу-да*е особлив! вида "гарморлчних ¿¡гуращй" /Т. БериадсЬка/, тобто "розмальовуе" гармон!чно-функц!оналъний принцип музично-го твору. Виходячи а на кашозишйш р!внл, вона синтезуеться з птпров!зац!ео, яка вгдтвораэ специф!ку украшсько! народно! шструментально! тлузики /а сам! ксмпозлцпш! "блоки" будувть-ся перш за все засобами "чистих" гармонгчких техн!к/.

Сокорика - теж. своергдне фоклчне забарчлекня р!э-них засобтв композкцП, найчастше зумовлене певною штокацпЧ-ноаэ "програмою" к керозривно иов'язане з алеаторикою. Абсолю-тизацП сонорних засоб!в до1 керуклих формоутзоренкям /як в кузин I польсьюх композиторIв/ майке нэ зустрхчаемо.

М ! крох р. окат и к а, на вхдмшу в!д всгх названих техн!к, репоезектована в сучасшй гармош! здесНльшого елемен-тамк, а не засобамп 1х зв'язку. Й шдкорена сонорно-алеаторно-му контекстов!.

Таким.чином, встаыовлення смислоних меж поняття "компози-торська теулпгса" дозволило розглянути гармошчн! технпш у В1Д-рив'1 в!д безл!<п конкретных прояз'гв г захчксувати кайзагалььл-ш! властивост! - те» що зустртчаеио в коякому кошози^рсысому стил!. Але Т1льки пщившуальке сполучення техкпс утворвз наз-ване семантичнз поле 1х виразних моЕливоетей. Тепер вагливо простатита, як саме народнуеться орнгшальнй, техтка-компози-ц!!, яку роль б П утвореннт В1Д1грають звуковисотш засоби письма.

В другШ глав? /"Системна звуковисотних техн!к в музиц! в, Станкевича"/ анал!зуються I/ властквост!, 2/ зв'язки, 3/ за-гальнлй композитйнии принцип 1кдив1дуально! синтезовано! система гармон!чннх засоб'гв письма. Пощирений ракурс досл!д.~ения гармон!I спричиняе й поширення контексту, що акалгзуеться /эг-лучаються Енутр!шн1 зв*язки по р1внятл "груп" /Ю. Холопов/ колено! звуковисотноI техшки й зовк!ин! - загадыюстильов!/.

Не гублячись у надто "пол!фок!чн!й" партитур! сьогодкш-н!х композиторських голосгв, стиль £. Станковича Еиявляе зр!в-нованен!сть обранах засоб!в письма, шдпорядковану примату ху-дознього сенсу. При цьому тут перепл!таються чке.яенш в^тчизня-н! та св!тов! традацП: драматичного симфингзму/Лятошщ-:ськзив Чайковський. Шостаковач. Малер/, "неофольклорноI" мовя /Стра-

níHCbioilí, Прокофьев, Барток/, "атрибутивно!" для сучасност! згльно] серН'шост! /"ковов^денд!"/» сонорно-алеаторного трак тування полкЪзшчно! тканзши /Лютославськкй, Булез, Денисов/. 7 поедканн! э багатшл фольклорним катер!алом вонп иародауготь типовэ для сучасност! илроке семактпчне поле. Багатом!рна сти-

лъова "система координат" спричпкяе синтезукяий тип музично! образность не позбавленнй, проте, !ндив1дуально-сткл!стичних констант» Музиш Стакковича пратамашп вгдвзрта емоцп;ч!сть • вксловленкя, суто симфошчка масштабность та р!векъ вт!лення кон'фл!кт!в, пропесуальн!сть та гнаскр!зна" драматизац!я як го-лозна яктстъ б1льигост? музпчних образ i б. Зь!дс:; - спецпфпса мовних засоб!в: оригинальна компоэиц!йна форма; перевата!crien !зод i в тривалого нагн!тання /ari до довгих i бурхлнЕИХ куль-мшашйних зон/ та лакон!зм штегругачих завершальтах розд!л!в; побудова лейт-штонаап'Ьюго мелодичного комплексу — даерела Bcix темоутворень; пшроке використання лгнеарних, пророслих з народного мелосу засобов тематичного розвитку. Провiдни?, кон-пентрухзчий bcí ц! о знаки ;~анр, - симфок!я.

1з велико! к1Лькост! музикознавчих праць, присвячених творчост! Станковича, лише деяю мають "внходц" на сталь гармо-н!! /I. Щеголевська, В. Москаленко, 6. Дзюпина/, а б!льш!сть торкаеться гарглот-пчних аспект i в непрямо /0. 3!нькевич, А, Терещенко, Ы. Горд^йчук, Т. Зубчевська, I. Полусмяк, А. Гуренко та ¡п./. Прото дана методика анализу збирае часом i контекст таких до слепень.

Серед сучасних композиторських техн i к найширше подан! у Станковича тоналън1сть,"несер!йна"додекафон1я, сонорика та алеа-торшса. Як фундамент звуковисотноÍ систета обрано мелодмчну то-налы-псгь та"несер!йну"додекафон!ю /терч!н Ю. Холопова, Ю. Parca/-: саме ц! р13новиди техн!к в!дпов!дають процесуаяьному типу образност1.

Дванадцятпщаблеза то'пальн ! с ; ь виявлчоться по горлзоктал!, в мелодичному рус!. JnopniCTb ладо-впх структур /в!д м!кро до дванздцятищаблевих/ легко зм!щуеть-ся. Тошчкий центр або завуальовакий, або в{дсутн1й. Особлив! власт;и 'ст! тоналыюст! зумовлюз асим!ляц!я фолыслорного мате-р!алу<> Переваззнкй конструктивний елемент ладу - взятий Í3 глн~ бикпих пласт i в фольклору три хорд з вар!вванкям терце-

- Id -

вэ-секукдового складу. Зростанно сели ладово! напругв /аи до iiobkoI кевпзначекост!/ спраяе вшчснення трпхорд'в та залучен-ня широких хромггпчних 1нтервал1в: тале кародно-ладов! дг"ато-fffKHi структура синтезуються з хроматичною тоналыпетв. Ладова функа}ональнi сть злеб1льшого не пошзрюзться на взаемов ^дкоаен-ня акордгв, але вплдвае ка акордику посередньо. Для конструкт! вертикалей трихорд стае гнваргактог,:, що утворюе 0езл!ч подгбнкх до. кластерных чг пол1!нтервальнЕХ. структур. Часто зустрхчаеться й "тематкчна гардан!я" /Ю. Холопов/ - проекц!! мелодичных звукоряд! в. Станкович танок широко вживаз фрагмента класичного мажору й Miнору: своергдний "колаж" класично! тональност! асо-я!юеться з образами усталеност! й досконалост!, вт1люе !дею загально! стильово! "тоткалъност!".

"Несер!йна додекафон1я" репрезентовака рядами, акордами та полями, де вЬльно здшснюеться принцип два-надцятизвуковоI /або трохи ыенше/ горизонтально!, вертикально! або "д! атонально !'■/П. Булез',"£. Казайклнський/ комплемэнтар-KOCTi. Накоютення дгачадпятитоновоет! по горизонтал! вписуеть-ся до контексту тональностг /"поступова" модуляшя ¡з тонально! сферк у кваз!сергкну здшснюеться у моменти найвищого динамгч-кого загострення/. -Секртйгдд фэшчна домшанта керуе слоруджен-ням акордх^^Ш-рпмуе високий ртвень акордово! щ!льност! Js3."-iioE/. Пришил малосекундово! коредяцП поеднуе сукупний рух горизонтал: та вевтикал1 й утворюе дзанадцятнзвуков! поля. Трап-ляеться у Стачковзтча ii "апл!кац!я" елемент!в "суворо!" додека-,фон!1, та все ж композитор продовжуе скорше берговську, his веберновську традицш, залишаючи г.51сце для вьльного розгортан-ня штонащйного "сюжету".

Шж схарактерп.ованими техзпкамд южна встачовити зв'язки. Мелодична тональность ' осереддя тематизму, головнип 3aci6 формувакня immBi дуально! ¡ктонац! I. Це центральна!! елемент система гармон!чшх техн!к. Тональность тдключае"несер!йну',доде-кафон!ю - походный елемент - як I/ 3aci6 ладово! комплементар-Hocri, 2/ фрагментарний "атональний" результат зростахно! ладово! напрут, 3/ зас!б утворекня сонорно! вертикал! та "д!аго-нал!",, темброво та фон!чно розишрюотих головукну мелод!ю.

Розглянут! властивост! провтдних техшк охошиш здеболь— кого галузь звуковисотно! координат! та т!лыш намотили функ-ц!оналыпсть фошчну. Багатозвучн! конструктивы! одиниц! фон!з-

му формуе р. ;льна дванадцятитоковI сть, що приве^ть до сонорного насл!дку. Шз пан!вними техя1камя та сонорнкоя на^агоджуэтьгя зв'язки витвору. Станковнч слрско Еикорнстов^с суто 1су>'С31 засоси, сперуе сонорно забарвлено'о г ар мои I ею /з част ко зо дкферекш'йованим сприймакням тон! в/ й особливо часто утворюз соноркг по~л, з;доиремлгакли в1д голоьно! мело л; 1 мхк-рзст.^уктури, но утворюють "безперервн!" ф1гурацН та свав1ль-ео комсинуятася /"сонорика Л1н:й" за й. Холоповлм/.

Формуванню сонорних ефеюпв сприяе к .чтрольовг-нг а л е а-•т о р и к а, 'ло охоплюе насамперед часову рган!зац!ю. 3!днос-;на ; :ксац1Я р:'тм1кз створюе всКляк! мерехт!кчя, полис.!« М1К-ропол1ф°н1чно! фактури, чим переборюегься висотна в;:значен!г.ть звучания. Так утворюеться гиповий для сучасно1 музики соноу-но-а-еаторний "симб103и.

Згадант типи письма репрезоьтовач! в гармон!чн1й систем! Станкевича на*повн!ше. 1нпп подан1 лише в еле-знтах ! г.эв'яза-Н! з формувачням звукобарвних ефект!в. И 1 к р о х р о м а -т и к а /в ''упИлъненнях" кластер1в та "прнкраЕаннях" мелодично! горизонта^!/ - фрагментарнил спутник сонорикп. П у а я -т и л ! з м - Б1ЛЬно ">М1тована" техн!ка /окремими зассбам~ поо-удо:/ фактури-', споргднена з алеаторикою.

На^гупний етап анал!зу - встановлення сум!ско! фунта!! елемент!в. У ход! розьитку системи звукозисотнпх техн!к суде-:.г> п¡дкреслювати найваяливШ! момента спального руху. Врахо-вуючи звичайн1 для сучасно! музики метабол¡чн! зрушення у сп!вв1.-ношенн! композицтйиих та драматург!чких функц|й г.тузич ■ ксгс тема?;-..»:.,у, проаналIзуемо, як зм!яюеться звуковяй матер!- . ат в якост! ваяливого компоненту темоутворення. Шдкреслпмо в!дразу, ко найяс раЧпп:^ пон;-.: ;ккком драматург!чного р(вня ^ематк-гного розвктку стае фактура.

Початковий перЮд творчост! Станковича характеризуе широка вачогкма сти^ьоеих, канрових, техн1чних пошук!в. Це ! за-евгенчя в1льно! дванадиятитоновост! т_ тональкост! в концерт! для в!олончел1, I стилизовано! протсоф'евськоI тональност! в Симфонист!, ! 1мпров1заи(йно-а17еаторн:,х форм - на псевдосер!-альнгй /камерна симфонля I/ або фольклорн!й /триптих "На Верхо^лн!", квартет/ основ!. Бс! Ц1 пошуки синтезовано у нер-штй симфонП, яка дозволяе повшетю з'ясувати усталений, оста-

v- 17 ~

, точно сформовали® компрзиторський стиль.

ВолIсемантика ларго, пропущена крозь призму яскраво !к-дивIдуалъного сучасного композиторського кислення, створюе розноманотн! стклъов! контраста. При цьому сучасна звукови-сотн1сть та класичЕ! принципа формоутворенкя дозволяють лехчсо ' знайти рельеф та фон у сяовагяноиенкI звуковисотних засоб!в. Мелодично-тональна звукова система - основа контрастних тем експозицЛ. ПолIмелодично-алеаторна тканина експокуе образи-"процеси" розробкп. Шдкреслеко вргвковаясека тоналыпсгъ сик-тезуе обидва звуковисотш принципи в реприз 1 - своер^дних ; - • фактурних "вар1ац1ях" вс1х тем та фактурних малюнктв сим$он!Ц Драматург{та! функшI эвукоБиеотжх технгк спуфзнИ "¿Иа.га. " простегуЕатимуться \ з подальвих опусах: "несер1йна" _догека-фон{Я'та мелодична тональность - в експозицЛ; "несер!йна" додекафония, контрольована алеаторика та сокорика - в розроб-вс! назван! техн!ки - в реприз!.

В друг!А симфояП випробувана геро!чна образна сфера, що " спричиняе.широки? асодоатизний ряд "музики в!йни". КовиР зм!ст вгдновив мелодичну гктонашю, яка утворила велики/. мелодичний комплекс-тем ! складку систему ¡нтонашиних арок мок ниг.я. Па^ ралельно розвяваеться витончений темброво-фактурвий "звукопис", засвоюзться нова фактура /токатно-остинатна/. Сум!ск! функц!I звуковисотних технок взагало так! к, але - ! в'цьому колосаль-ний погенцоал оорано! Станковичем система - через них легко асимолювалась нова онтонадгйн!сть.

Третя та четверта симфон! I ^плэтть худо-сне кредо композитора у-двох формах - громадянсько! / В3/|та суб'ективно! / М/ л!рики. Монументальнгсть композишйних та мовних форм тпетьо!1 сикфон!! зумовлюе квантктагивке поновлення ззукозлсот-ност! /величезн! звуков! маси, розвинута система полшарозостI •та !к./. 3!дпов1дно народкуеться„"ноза простота" еп!ко-ф!ло-софських узагальнень. "Зерно" название-пронесов - мелодизм.

В чствестГй симфонП - лоричному осередку творчост! Станюковича - тонаяьн!сть та в!льна серойность закроплен! не т!льки за аевниш етапами драматург!!, а Г."за типами фактури ./полгфо-. ночний склад - тональность, гомофонний - "атональна" двгяагюя-титоновость/, що сприяе посиленню тематично! фуккцП фактурних засобов. Образ' "шнадчасовох" лоршш скошентровано в мелодиэ-який представлений широким колом тональних "знак!®" р!зних епох та стилов. Функш я мелодично! тональнаст! лосилюеться.

Оригшзльна л!рична концепа!я симфсн11 "Пасторалей" /.^5/ позначека рисами каскр'гзно! драматизан!5. Розвянута ба-гэтоголосна тканина симфонН ¡снуе або як потовщеняй .тематизо-вэяай "фон" кежццй скрипки-соло, або як складна полшаро-В|Сть, (до походить з цях мелодтй. В симфонI5 утворюеться велика к1лък}сть Л1рнчних та драматичних образ¡в /причому Л1рич-н I значко дракатизупться/, а вс; пгостеяен"! нище функцП зву-козисотких техшк, що склалися в симфониях, кеначе в^дроджу-готься на новому ргвнк

Кардинально не зм!нюеться,„а лише висв!тлюе нов1 гран! при згткненн! з ново'-о семантикою система засоЬгв виразност!, обра-на 5. Станковичем. Кокний нови? тв]р композитора - ще одна, св0ер1дк0-1ндив1дуальна конкретизация й позначено! систем звуковисотних техкгк. Порушуючи нов1 1нтоная!йн! сфери /ев-рейсьхий музичний фольклор у Рекв1е?.п, арха!чнкй фольклор ча-с!в Ки!всько! Рус! в батет1 "Ольга" та хоров!Я симфон!I-диптиху, медитативну лирику /у друтчй камернпЧ симфснП/, вятонче-кий св!т м1н!мал1стськях образ1э /в камерно трет!й/ та бага-то ¡н;:гих/, композитор твердо дотримуетьск знайдено! систем гармок!ЧНИх техн!к. Через поновлення конкретних звукових форм, реал!зашя в р!зномаштному художньо».ту ц1лому ево.пхл;!о-нують I мовна, I стильова системи композитора. Устален1 озна-ки ¡ндив!дуального у виборг г.газних засоб!в св!дчять про За-гатство духовного свгту складно!, високооргашзовано! твор-чо! особистост1 кожого вэдатного митця сучасност!.

У зяк.т..:ч..кн! п!дсумову»ться результата дисертахипного досл!джекня, окреслюються можлив1 шляхи 1х розвитку.

Оскктькя сучасна впсотна система - яЕище скор!ие матов!-доме, тж бтлыЕ-мена вивчене, а запропонований в диссрташ' I метод - лише поодинока спроба з'ясувати ¡1 вдастивост!, в!д-криваеться досить широка перспектива подалыгаго вивчемкя за-значено! проблематики. Як в теоретичному план! /у двох "в!д-крито-системних" напршжах - кокпозкторсько! техники та сучас-но! гармонП/, так '1 по в'икоаенню до стилю гармонП багатьох укра!нських ко!,тюзитор!в, до композиторського стилю е. Стан-ковича ззагал!.

2 г

ПУБЯ1КАЦП ПО ТЕЩ Д0СЛ1ДЕНШ:

1. Теоретические аспекты современной композиторской техники.- Киев, 1994.- 40 с. -Деп. в ДКТБ Укра1ни 22.02.94,

5402-Ук 94.

2. Деяк! особливост! гармок1чно1 мови 6. Станковича! в "Сим-фон П Пасторалей" /до питания про синтез звуковисотких тех-н1к/.— Кигв, 1994.- 17 е.- Деп. в ДНТБ Укра1ни 22.02.94, 5401-Ук 94.