автореферат диссертации по филологии, специальность ВАК РФ 10.01.03
диссертация на тему: Художественно-типологическая интерпретация исторических героев в русской и русскоязычной литературе Узбекистана
Полный текст автореферата диссертации по теме "Художественно-типологическая интерпретация исторических героев в русской и русскоязычной литературе Узбекистана"
^ ;' -Уз&екистРкпу&яикаси фанпар акадвмййга rüii^jiEp №шшнамидагн йдйбийт институт?!
гиглшцц пввищг i
'"■J
л
4'ДК 894,375 (09Í)
ПАРДАЕВА Зулфм.» Ж^раевна
УЗБЕКИСТОНДАГИ РУС ВА РУСИЙЗАБОИ АДАБИЕТЙДА ТАРЙХЙЙ ^АдРАМОНЛАР-
НИНГ БАДИИЙ • ТИПОЛОП1К тллршн
10.0:
10^- ХОЗИРГИ МИЛЛ1Ш АДАБИЕТ: (РУС АДАГ.ИЕТИ}
фялояпгия фаняари ноызиди илмий даражаскки аяиш учун тандим зтнлгйн диссертация
АВТОРЕФЕРАТИ
Тгшшпит - ШГп
Илмий ра^барлар
Твдкпнот Узбекистан Рзспубликасв Фанлар академияси А лише р Навоип номидаги Ацабиёт институтпнинг Адабт алока-лар ва гаргима назапияси ха?.«ля "збекистонда рус адабиёти булимдарила ва А лшгер цавэик номидаги Самарканд Давлат универ-ситетииинг адабиёг назапияси на кардой халдлап пдрбибтп кафед-расида багарилган.
Филология (Танлари доктори .профпс-сор Т.Ш.ЛВДУЛМЕВА
филология чвнлари иокзэди, прэсТсс-соо I
Расмий оппонентлар - Республикяда хизмат к?псаптш сгон
арбоби, филология Фпнлари докгопи, профессор Н.В.ВЛАДПЕТРОВА
филология Фан лари но.^зоди, доцент Г.Л.РАСУЛОВА
Етакчи илмии муассаса - Тошкент Давлат университет
<
соат да ?збчкистон Рчс-
Химоя 1995 Вил
публикаси Фанлар академияси Алишер навош" ноиидаги ддябпёт инс-титути хузурадаги Д 015.04.21 ракачли докторлик плгчтй дарагас'ини о лига учун диссертация химояси буйиче вхгиоослашгвн илииЯ кенгаи Аигалишида утказилади (700170, Тошкснг ггахри, И.И^зшов к?часи, 9-уй).
Диссертация билан "збекистон Республикаси Фанлар академпя-сининг асосиП кутубхонасида (Тошкент иахри, И.Муг.'инов кучасн, 13-уй) таншгага мумкин.
Автореферат Г995 йил
да ягунагиддя.
Ихгисоелашган гтчий кенгат когибу, „ ^
филология Фан лари доктори Л Н.К.РА^ДКОНОБ
цчвзувпцг пзязп1у*яигй. Узбокистоншшг мустакиллякка эрику-пи пятимои Г\ (1'пияпр сохпсида хам туб tíypumtn ясадп. Г'лпёклама дапатлао баохак тошб, кухна тпопхнн, киллай кадоиятларня яши-па мезонлар асосида бахолага бэшланди. ладан, адабпёзлпунос-лпкда хам илгяпи нохак копа лапти скп птпппича iinj.itiii холислпк билгаг ургатт-аган асарлап дайта курнб чикиляптп. Вир гшйтлар "унутиб нуКилгаи" адаблар ия-эдиян урглнига кун тартибпга куЕйл--япти. АЛ торт пумкинки, суз санъат1пшнп азалий яа адабвК иезонлп-ри, нихоят уткннчп маиллпр устидпн топтана диляпти.
Игодз рплнякотакизнииг объакти килиб олинган Сергей Бородин билли Лвдаг Илёсов %т узларининг муцоспб бахоспшт кугиб ётгпи ана иундай адиблар спрасига кирадияар. Чунончп, «.Бородин зсяпларм кушшча бирёдлямп бахоланган булса, я.Илёсовшшг иро-дий Фаолияти втаолача ynraini лг.шган. Холбуки, С.Бородяшшнг та» nifxnít аомянлари-ю, я.Илйсовнпнг романтик рухдяги двссалпрв та-пахип вэколикнв оке этгирганлигп билпнгина экас, балки суз евт-птаийнг 'éñnmi нямуипеп сифатида хаи катта ахвкиятга зга. С.Бо-рпцишшнг б.угк лмяп Те куп хакидапг тпилогияси уз вадтида пл.м-í'fiH ахллап!! оппемда катта бяхе вп гоптишуплаага сабяб булгакг; ппъпум. .Туроизомишгаиг шпнли утмшптш мохирона тасвирлагаи Я.Ндссовнинг псарлпои эса адябвётэтуноелвкда халагача узинкнг г,у-носиб бахосини олггога кук. Вахэланки, Я.Илёсов уз вкодвтгаг su с «nifiioR na самаралп пнллаоини lünmj халдларинииг папафли уичшги-дан хикоя килувчя псаплпп япагшяга баЬшлаган. Гапчи у пус тк-япиа виц каяеп-па, jamm у-чбек пдибп део хис зтади ш бу бмяаи ¿[ахрлпнадн хам. гу спйаблп булеп корак, ёзувчи иг.одида fópn кйв-зуса етакчи упип тутдн. "Гпзпб оукиогя", "С?гдпёна", "Чилор улим" дяссплпри эпк ш озоддик учун куратгян, апмо аччпн диска ли пноилпо хпкядя езилган„чуцур казмунли асарлар спсатпда кй-toóxoi!пар цчлбтш х.аипц" ларзагп солнб келмокда.
И.'Илбсотатиг ветголовК-Фя jronínii рухдага "Нора бета" аса puna Oliron кяплэга ода.млаоцн.'тг а^«онавий кахрамои Глхглёп бон'чи-мгадп T;:.'[¡гпзхпн па унянг боекчичи- «утнларяга геЛш ояиб боп-ган ь-упатлр.пй гаслпрлянада. Ушшг "Тилло санам", ""l-yo!". з«а камэи" аг.црлври к;'" аллг.цачои китэйхонлар нплбидпи гой олгзн.
Хар нтндп!! иптодоргл- ёзупта хам 'гарихи!; водпаларнп санъат-копопя таегпрлап ииконаятига эга булса-дп, гарях«!)лик. мезоииотш ч:п,1!1) кет;; олцаПпи. Лнпдрога, rapiixiríi хакпкятцн бадгшг тахлил
этшцда хар кап дай иродкоп Садкий тущшалапни бовосита ёки бил-восига асар воцелигига синг.дириб юборшпга харакат килади. Бу хусусият типик ва баркароп ходиса булгани учу» . хам уни Я.Плёсов ва С.Бородин каби адибларнинг тарихий-бадиий аспрларп мисо-пида кузатдик.
Тарихий вокеликни кутаринки рух билан гавдалантиоиш тарихий мавзудаги асарларга хоо хусусиятдир. Тарихий мавзудаги асар-лар утмиш ва колаяаини бир-бирига борловчи куприк хисобланади.
Ном лари юкорида дар* этилган 1луаллисг ларнинг асарларпда ба-диий тахлил этилган тарихий вокеалар, кахрамонлап характепшш очищдаги ёзувчининг узига хос услуби, бадиий хадикагни юзпга келтиршига о ид махораглари хам хали типологии аспоктдя махсус урганилмаган. Тадкикотда бу долзарб муаммо мазкур адиблап асар-лари мисолида кенг урганилади. Перо муяГшн оягшган хап бнр асар-ни илшй тахлил этишда ёзувчи игодинпнг узига хоо томоилапи, бадиий туцимадан ^ойдаланишдаги махоратини очиб бермай туриб, унинг тарихий хакикатга мое келиш-келмаслиги хакида олдиндан хукн чикариб булмайди. Яиссертацияда бу муаммо. С.Бородин билан Я.Илёсов асарлари мисолида махсус урганилади.
Марксизм-ленинизм гояяарига асооланган бир ёклаиа ма$куоа узлатга юз тутган хозипги даврда тарихий хшдачтга псослангяи тахлил катта имкониятлар очиб берити табиийдип. Шу мхатдпн Караганда, Я.Илёсов ва С.Бородин асарларини кпйгацан тахлил килзб, янги давр нуктаи йазаридан бахолап айни шу куннинг талабидир. Мавзунинг долзарб лига хам худил ту билан болгпланади.
Лисоертопиянвнр ткепп т впргоЕяжют. Янгича карай, фикг,-лат асосида русийзабон ва рус адиблар Я.Илёсов билан С.Бородин асарларяда узининг Задний шгьйкпенни топган. !(адкмги Пар!'; таоп-хи, хамда тарихий иахелгйчшщр бп.ютй типологии образ лгшши тад-кик ни лит, иушшгдек, кпхппиоц ва бадиий туцима бопаоида улар КУллаган ижодим излопштчрнп анчкнмш, ту асосда кахоамонлапци бадиик-гипологик ихатпан тахлил эттч «уллариии курсатшп гадци-котнинг асосий мяуспдилпр. Гу куйпдяго ШШМщцтп хал эгииии такозо килади:
I) ёзувчллар асарларнда тасвирлштётрпц тошят таппхпгй боглид холда, тарихий мхе ва тунп«п об»>"ялпр патфеини болт-лай оркавя авгорнянг тарихий пхср- ёз'/гппптчшпг ти-
пологпк иунпсабакпш гишклп:;:;
,Г1
2) "гапяхпй хакякат" ва "бадяяй хакпк,ат"ш! таккослаб, асар гояси, кахояион тсахсяня очяб бпр!Г';
3) боп дахрпг'ои сякмосялагя гапихий гаахс характерини хяк-копк£ очии опк.яли вок«вякни тут; тахглл кияшп ва боп кахрамон поототяпя тасвпрлпнзёгген• дпвп тадриптй таряхишт анидлаи.
Таяфкотцпиг янгашга дуКидпгплзода к?пииади:
- дпссяптяпияпя Я.Плёсов та с.Боподвиларнпнг тарихий-бадпий есярларн хэзирги замой гялабгдащ келпб янгича рухда гах-лял киляндя;
- бу пспрлпрдя уз акопни топпн Туронзшии халиларинвнг уз мустяклллпт вя эоки учун лаг эл боскинчаларпга «арии олиб бор-ган купппп бугунги мустадил гукхуряятвкизпинг узоц тарпхя билан узвпй рпвящца боглпц зкяплягя купсатяб боридди;
- Я.Пкбсов, С. Бэр опии асапларпда тасвирлангац Туронзамин хялклари тапяхп билан борляк булган айрлм вокеа-ходмсаларга беря лган бахолар ва улар атрофяда б?лган бахс-муиозараларга анпд-лик кприт'идця;
- С.Бородин япаггаи Акпо Темур обпязяга .замой талаби асоси-да ёндолялиб, иуаяяя(втг бу обпаэгз нпрат гарях хакидатпга унчзляк мое эмасляга ва кахонгиони бирёклама таевврлаига сабаб булган омяллар курептвб бери таи;
- "гаряхий хакякат" ва "бацяий гукпма" гуиунчаларига урга-иияган асарлар матараалядан келяб чикиб анидлик кяригилди,
Дяпсептдпдянянг. г/агодологак_ асоаи ва^асрси.й ими дято/гд. Тадкиког циёсий-усяубмй ва типологии пуналишда олаб борилдп. Я.Яяёсов ва С.Бородин асарларяня уоганшида рус ва узбек адабиёт-гоунос оякилаоидав Ю.Тшшнов, Л.Тимофеев, Ц.Султонов, М.кушжонов, Н.Владимирова, С.Мггрвплпев, 3.Каримов, Т.Лобанова, М.Расулий каби тадкицотчялярнянг ял?'Ий ишларига тачкилди, тур ли илпий натрлап ва вадтяп латбуотдш чячкян яигпча нуктаи назардаги ил-мгтй изцолалардпгя мухим вякрлар хам 'эътяборга олипдв.
Дассе отаютярирг дд^ао^й в^ амагой ^хамдяти. Яйги йуналишга э^я б?лгзд тгдкядогпкиз русиВз^бон ёзувчялапнинг тарпхпй-бадиий ясарлапяяч замон пухютзя пояпб чпкг:б ?сгаипп!га муайян хясса ну-
!!!ПДЯ.
Тадк'"!;от.т!! теп-и! яикадягап пПрям ¡рало, чулохпза ва хуло-
ТТ'1 •".'■тн?: 'и-■ ^^г,::и п г* г. ^ гт,, ^р ТтПрОЛЯГЯдЯ, У^.У/У-'С
Г'Г; -г * уг...,,-, ? ... ■ ,
flncçft пта дпянвиг гоопйлпиисти. Тадкиког Л.Навоий ном ли Самарканд Давлят допулфунуни адабвёг назарияси ва нардоп халкдар ада-биёти ка.тпдпаоида тайорланди хайда УзОА Алпмер Надоип номвдаги Адабиёт инстигутшшнг Адабий а лоха лап ва таокимп назарияси були-ш хамда "збокистонда ove адабиёти булимларининг куша магласи-да мухокамадан утказилиб ёклаига тазсия килинди. ;?даипг асосий мазмунв нагар эгилгаи илмий маколалар хздя 1989-1993 йиллари Тошкент, Самарканд, "йиззах олий укув юртлапяда утказилган ёга оявмларштг илмии-назарпй ашгуканларнда кйлинган маъоузаларда акс эттан.
Лиссортацгсянинг тпокиби. Диссертация кирага, икки боб, ху-лоса ва фойдяланилган адабиётлар руйхатидан иборат.
даотг уиушВ мзагап
Кипит кисмида маваунинг долзарблиги, тадкикэтшшг максад ва вазяфалари, вдаий янгилиги, назарян ва амалий ахачияги асос-даниб, тадкик объекти, игаинг назапип-.мегодологмк ва асосий ил-шй методи, трийл'апгаии, тузи лиши хакида каълумот. берилди.
•Дисссртациянинг "Таппхии вокеликнинг бадкий галкинида гдк-ранон ва бадиий тукиманинг функциялари" деб номланган бирпнчк боби "бадиий тукима" ва "faptixiiii хеиикат" масал?лао:нш илмкй тадкин эттига каратлдди.
Мзьяумки, бадиий тукиманинг тарихий асар кахралонлари ха-рактерпни яратишдаги усни бекиёсдир. В.Яннпнг "1{??гонлардага •луълалар" асаридаги кутаринки романтик тасвирдаги тахт вориоа -миллий кахрамон Спангаиано я.йяёсзвнинг "путдиёна" ' романида Спаитамэно тасвирпдан кескин фарк килади. тарихий мавзудаги асарда тарихий воколик бадиий тяхлил асносида нуалли$шшг ихтиё-рида булади. Утмига хаётдан суз юритган иягодкорнииг хар бири узи-га хос услубда ит юритади.. вокелик оса хазфакэвляр хапактсри та-равднётида уйгунлаштирпб борплади. ку холат тарихий асардаге бадиий хак'лкатнинг умущй курвншяи хамдир.
Yn'ènw бадиий гихатдан хакконий акс эттирувчи санъат аса-сипа хозирги jçaët ёкп "тош котган дави" (м.горький) локелигп ёзувч:* тасаввурида "vitph аср don упк»катя бплр.н"* тахлнл кптт-
Г""а;;:н ]Toi'¡i,cocí.соч. в ¡т тт. Т-7. : Па.укп , ] ' ■
"ГГ.
нио.хаётий гапкп яоптилади. Близка "хаётнй хакпцат" ёзувчшш каи-даидип сабяблаогп ку™ цизиктпрган водеа ва ходисплпр, бу вокеа-парга спбабчл б;?лгян одпкпар, муаллпф тэиошдош игтпяоиП-Сакса-rfnií, бпдаий тахлил опкаия аник, rami тарзда шага колтирилпди ва китобхэнга птказплади.
Бадииг. игояшшг хар бир турила, отшодгдек, тяпахий роман-лапда хам пняк, гоняй тпсвип яратиш ёзувчининг узи яяглаб отган оламни, ка:<ппмонлягц!1, вокслшшн, хаёг ходисалапина Kaf.cti нук-гаи назап.пзн ту гиб (игтииоий-фалсаЛии, кайтсуравиК? ах лоций) ба-холяигп боглин. Луидан тзгжари, ёзувчи уз асапн биляи кптобхон-ларга нима демокчп эканлиги хан мухим ахамиятга эга.
Бадшш асарла ёзувчя услуби унинг узига хослигини биддирпш бвлгш tínnro, бадппй тукана ва таоихий хякикатнияг узаро богдик-лпгини, пвтэонпнп поэтик концешщясини очиб берувчп типологии cfancacfn¡i сриколао гам лай гав лишни курса тувчи они л хио об лакали. !®днвидуал услуб ёзувпи тасвирлаётган асарадагя давр, халк хаё-ткни бутун мох.иятп бклак купсатшнга ёодам беради. '-циончи, Я.Цлё-совнинр "С'?гшёна"(1РГ;9> рэмаяидага а^сянавий халк кахрамони ки-тобхон куз унгида хаёткй ва тулаконли гпвдалашпчн бунга далилдир. Перо, Опантэ!.*яно Напоканд бусагасида дллакпдонскппш рухан ва наънан епгяд::, логаш плгаоя ?зпгп тобо булган одамларшшг хиё-наткорлагп TV(Ta:iли холок буладп.
Я.ЯНШШГ "¡(уогэн лардаги туълалап'Чща Огтитамано саргузагат-.ипмо таскюлпигпн. И.'(ариовнинг "Сугдлёна"сида эса сяитамен* уз хплкпшшг эрки ва озадлигн учу.н куряиувчи чинакам ватанпарвар ся<?-ятдда напоён буладп. п.^ооиев Спитакон па нпкодоискяёвп тама-юз учппштарна!', балки удлини бир-бнриго зпд булгаи гол ва мак-еадяпоз оркала ишлэён цилади. п.Осимнгшг "цскшгдар ва Спптаыен" киссасида халкшшг киллии кахрамонн Спитамеи китобхонда боща-ча тасовкуп пяСдо кпяпдп. Ушбу асарларда спитамея шхси хилма-■хил гащпв килинса-да, уларшшг асосида Турокзамик халк кахрамони образи ётипи гихатидан, бу ход типологии хисобланади.
;гиссептацияда шу нуносабаг билан дехконлпр к^згэлошшинг йулбоичиси стован'Разин хакпда дар хил вантда ёзи»ган"Л.Чапигин-
к Тупонзамшшпнг бу гаоихий кахрамони номи туп ля асарлапда ТУ плача кулдана.ци. Чуцончи, В-ЯННИнг "КУРГоплпрдаг-й пуълалар" кисоаси ва Я.Цлосовштнг "Сугдиёна" помпнида Спануамано, М.Осим-нинг '' lo кап дар ва Спитамея* киссасн хайда мДописпнинг "Спита-кен ромапида. эса Спвтамон пгаклюш бепилади.
нинг "Разин Степан", Ст.Злобшшинг "Степан Разин", В.Щукшшшинг "Мен сизга эрк бергали келдим" ва д.Мордовцевнинг "Буюк булини«!" романлари хам талнин килинади. "Буюк булиниш" романида ёзулчи бадиий тукимаси тарихий хацикатга мое тушмайди. Асарнинг энг сунгги ечими - жаллод ва Степан Разин ларнинг хоч алмашиши, сунг аса жаллод Степан Разинни кагл этищдан бои гортиши китобхонни ишонтиролмайди.
Бинобарин, тарихий-бадиий насрий асарларда тасвирланаётган вокеа ва ходисалар гафеилотининг игаончга хос сТантазияси тугГаили юзага келади. Тарихий хакикатнинг бадиий хакикатга айлаштеш -"бизгача етиб келган хуккатлар булакларига" асосланган. У цайси нуринишда булмасин, бадиий тукиманинг типологии куринишларидан бири булгани учун тарихий факгнинг ички ва маънавий-рухий хола-тини очиб беришга царатилган.
Тарихий асарлардаги тарихий вокеаларни бадиий тахлил килиш оркали хацикий ва тукима нахрамонлар характерининг рухий иайта жонлантирилиб, вокеликнинг уонли тасвирларига боглаб юборилигси-га улар ятаган давр хаётий хакикагини юзага келтиоиш оркали эри-шиладики, бу бадиий тукиманинг вазифасидир.
Конли вокеликнинг бадиий тахлилида бациий тукиманинг имко-нияти чексиэ. Аммо тарихий роман ларда бу хол узгача холзгда ко-чади. Яъни утмишни тасвирлаганда, бадиий тукиманинг вазисТнси унинг тарихий хавдкатгп мое ёки якин кешта бнппн бепгилгшади.
Рмшдаги авлодлар хогираси ва кигобхон оддида узини масъул хис эгган хар кандай игодкор учун. образларда ифодаланган бадиий тукима илмий-бадиий гипотеза вазифасини хам багарчди. Е.Тиняноп, А.Толстой, ойбек, С.Бородин, ПД'эдиров, Я.Млёсоп, И.Корпев, М.Осим, Шрмухсин, Ст.Злобин ва бошкаларнинг тарихий мавзудаги асарлари бунга да ли л була олппи. Удар "каерда тапихчи сузи ту roca, Уга ерда ёзувчининг и*о«в Локланади" (Ю.'Тинянов) до гаи аки-дага амал киладилар, Яна би? кисол, таряхчи ларнинг хабарига кура, Доро бошчилигидаги Эрон кушнларя епклар юртига бостириб киради-лар. Ц'ирок и см ли чулон душман лап га хийля итлатиб, улаони сахро-да сувсизликдан халок этиб, эду юрти, халкининг хаётини саклаб колади. Худди ту -тарихий факт Я.Илёсовнинг "Гязаб сукмогя" Кис-сася учун манба булиб хизмаг «илглн. Щяпен кчхрамони Широк тп~ биатан куч ли эътикодга эга, фкдгОи ки>-<>1 ст1атядп гавцаланади.
Рус тилида июп этгац узбек «y«trt:i И.Плёсов 50-Киллагнинг ц-яп.'.'пдан 'онлаб, l'iamt хпяцттл i"joнхига тщ fijnmi "Газаб сук-
моги" (1956), "Сугдиёна"(1959), "Чипоп улим"(1965), "Илон уйна-тувчи" (1969) .сингари бадиий гихатдан мукаммал асарлар яратиб, ки-тобхонлап эътиборига тушди. Бу асарлар бадиий у »ум паша характера га зга будганлигидан, хар бир водеа ва ходиса аник тасвирлаб беряягян*. Чунон'га, мана б.у эпизодга дяддат кялияг: "Тун кооонги-латди. Хаво Дим бушб котди. Щдузлао к?ринмай доддя. Бугун одам дооонгулик ичида додди. Отанос, Коэс ва Су лаймон гелалик усгида турганлапича дооонгиликка тикилшчаркан:
- кунглям сезаяпти, бу юрт бизга яхшпляк келтирманди, -деди хавотиоланиб Оганес.
- цуркитма, - деди 1'!айх Сулашон. Келгиндипарни куркиич ва вахика чулгаб олган эди, гуё одамляп атрофида дандайдир вахима-ля шаопалар изряб юрвгагатдаи сэзпб гуригаарди. Бу рухий холат бос-динчилапга узгалар юртида тинчлик йудлипши ян а бир бор эсга со-лкб туоапди"*.
Яна бяп мисол: "Дугаан удидан халок булган Оарогатнинг ули-кяцан бир зу.ч эсанкираб долган Широк на кабила, на уз таддиринп уйламай куйди. У хозир хотини Оапогат бялан бирга удимга тайёр зди. Бип зуктена эсанкираб долган Шярод (отасининг кескпн сузла-ридан сунг) дапров узини унгяаб олди, эрксевар вртдоиларининг харакатдаряни далбида тасдидлаб, кандайдир куч сезиб, узини дай-та тугдлгандай хис этди. Бу холат бупондек тусатдан кприб кедца. Эрталаб тог эгагида эданида яичил ялангликни дУрган эди. Хозир-ги «учли паиояу НУВДлар у ни юксакяикка чинариб тшалада. У энди узод-узодларга назар таилаб, чексиз ялангликни курди"2.
Бадиий тудима ёрдамида ёзувчи дахрамон далбида душманга нисбатан нафрат ва газаб алангасини ёниб, уз халдининг эрки.бах-ти учун курашщдек ваганпарварлик туйгусини уйРотади. Еундай хол Я.Илёсовнинг Таза б судмоги" киссаспнинг боища тарихий ва тудй-гя кахоамонлари рухига хам сингиб кегган.
Я.Плёсов "сугдиёна" романидя В.Яннинг чКУргонлардаги шуъ-лалар" диссасига Караганда С?гд халдвнвдг уз мустадиллиги учун' т^урашигеяня янада мураккаброд ва. бурттириб акс эттирганини кура-миг. В.Янда тарихий водеалвр купрок эртакнамо берилади. Македонский ва Спитекон характерларшги тахлил зтищда ва водеаларни тас-вирлайда Я.Илёсовнинг ус дуби хийла романтик булса-да, хаётий,
| 'Илёсоэ Я. Сугдиёна. -Нукус: Копякаяпогистон, 1963,188-бет.
" Илёоов Я. Уйа яспр, 144-бет.
тарихий хакикатга якиндио. "сурдиёна" ромаии В.Скогт, д.де Винье, В.Гюго анъяналари асоскда ёзилган. Уларнинг и*одп!5 мактайи ёш ижодкор Я.Илёсовга угмиш 1"арн хаёгини анщ тасварлавга катта ёр~ дам берган. Я.Плёсов уз асарида Александр Иакедонскийнинг бос-кянчптк юоттртя гэнкидиЛ рухда ёриггян.
"Уруш, насадят Аттика ла Спартагагяна змас, балки?,?, бугун Элладага минглаб к?з купмаган балоларни олпб келди, - деб ёзган эди ёзулчя.
Грек дар хеч качон бунчалик у П да пни вайрон кнлмаган эди, одамяар ёсгигани куритмаган эдилар. Эллядани ояадоврук коплаб олади..."* (Таргама бизники - З.П.).
"Сурдвёиа" романяда асосий кахрамонлар (Слантямзно, Македонский, Дракия, Лазрг) воситаскда Александр Макидонскийшшг Ыап-казий Осяёга нилган вахтаёна уруш манзарасини куосатшч, кучман-чи ва утрод сугд халкгшшг уз озодлиги учун олиб бопган курап тарихини бадияй ифодалашдир. Кйгобнинг дастлябки боблари Шапк тарихини куосатмайди. Балки "бутун Элладани узининг кенг елка-сида тутиб турган баходир Аглае каби куши, йягнома минг оэод Афин а ахолисига турри келадигян ?н манглаоча хак-х^куксиз кея-гиндиларни, Эгинга зуда кидувчи ярим ми лён боскинчпларни"^ уз багрига олган Болчондаги ижтимоий-сиёсий холагни гпсвярлашдан ибораг.
Я.Плёсов "сурдаёйа" романида боскинчи ва маха алий халк хаё-тинк икки хил холатда тасвирлаган. У китобхонии дастлнб афина-ялклзр хаёти билан, сУнгра сугд халки хяёги бялан таниитиради. Пировард-натикада эса упаршткг узаро тукнапувшш курсагади. Ёзув-чи бу урлнда феогин, Лаэрт, Дракил, Латайарн образ лари тимсоли-да Элладанинг умумлаиган образини курсатса, Аонналиклар хаётгшя дехкон Феогин характерида умумлаштироди. "Нано уч йпдцирки, Эллада узэда Македонский зулмини туйиб келмокда",- деб хикоя кила-ди ёзувчи ва яна "уч йил овдин Феогишинг ери хам бор эди, уии хам бор эди, - деб купшб куяди. Энди будса хеч вакоси йук, у хам Эллада каби гадою юпун, хагто кулга хам хавас цилиб япийдп'"^. Очлик, гадоляк "озод" Феогинни хам кпнглай эллядалик юртдоплапи сангари Македонский армиясига ёллянипга мажбур этди. Худди тун-
£ Плёсов Я. Сугдиёна.-Нукус: Копалалногистон,1963,202-бтт.
Ггп орда, 286-бат.
"чП ерла, -;0?-бгт.
дай сапдо Лаэрт ва Драки л бошида хам бор эли. Феогпп очи к mi: да эмас, МакедонскиГшпнг пум нияти нлтижасида халок буладн.
Босиинчнлик, риёкоолик, пасткашлик <5 и дан толабаии кулга киритган длоксандрнтп' кулида Феогишшнг'халок булат кшгюлик рамзий магната эга булса, Драки л такдири Александр хпоактрояг!) ухшаш раизпй хаояктопга эга. У уз хатти харакати билан импера-торнинг ёвуз ниятяарини янада чудурлаттиради, табора ондинлаи--тиряди. Дпакил хам Александр каби олтииу бойлнкка уч, бойлигу Шухпат йулнда хая каштан пасткашлик килшпга ганёр. у дуст ларя Феогинга, Парменонга, сунгра Ополетга хиёнат кнлиб, бирма-бир Македонскийга согади ва узи каби хиёнаткор Запага - Опитаыин-нииг хотшшга уйлацадн.
Македонский ва Спитаненницс бип-биоига иуиоеабати хам ну|,г«с-каб. Хагго ёзувчишшг хам улзргп иуносабати бир хил з.мас. Ёзуи-чи уларнинг характерпни "бор бупи билан" (А.С.Пушив) курсагим оркпли, тагихий вокпликка уз муносабатшш билдирио, Сурд ва Эллада халклаоншшг аянчл.ч ахволига ачивади ва буни китобхоига хам юцтирэди.
Хуш, |похлар похи Александр ва ушшг ишончли эдамларининр такдири намя бялан ту годи? Сугд давлатгшинг пахлавонп Сиантама -но миллпК озоцлишч кулга кирнтдими? Бу киришбапот урукда нити рок этган '¿ракипликлар ва эллада лик лар ню,тага эрипди? Бу на тунга ухшат минглаб саволлар "Оугдиёна" ромашшинг бои мавзуси.
Йзувчи к.угилган масалаларнл ута ».юхирлик билан салъагкопэ-на бадииГ» тахлилдан утказган ва катта ютуцларня кулга киритган.
Бутуи дукёпа буПсундиригага харакат килган Алоксаидрвинг такппри алнчли тугаган. Х»нд гунрорида игаи юршикагян Александр Уттиз уч ёшида Давидов остгасида халок будди. Ушшг цудратли давлати парчалштб кетди. Сугдиёна озодликка эршцдя. Аршандах . боскинчиларни Парфиядан кувиб чикарди.
Тчрпхий воцеликнинг бундам гулаконли бадипй тахлплшш Я.Плё-совнинг "Газаб еуцмоги", "Чипор улим", "Идон ущатулчи" асар-лари мисолида хам курии иумкпн. "Сугдиёна" ромавицп- бу парса Спантампно па Александр образ лари мисолида берилез; "Газаб сук-иори"дя %оок ва Доро уистаено тудняиутшяри била» о'оглик ходда наиоён дилпппди. "%пор улим"да эса миллий кахранон Уугако ва олий япк иазарнячиси Зрон юохи КИр образлпон уз ифодасини топтан. /?а зиддпптлн, бип-бнрига капапа-карнп б?лг-ш бу образ-
ларнинг умумий муитарак томонлари шундаки, улар Шапк халклари тарихида мухим роль уйнаганлао.
Я.Илёсовшшг бадиий асарда тарихий шахслар характерини очишда сюжит яратит махорати романтик услубда опиб бэоилади ва ёзувчи катта ютуцларга эршпади.
Я.Илёсов икоди хакидага илиий тадкикотимизни якунлар экан-миз, ёзувчининг В.Скотт, А.де Винье, А.Бестутсв~!.!аплинский каби романтик ёзувчилар аоос солган ва ривоглантирган романтик тапи-хий асар яанринииг анъаналарини узинннг Туронзаминнинг тон ли ут-мишига багишлаыган 'Тазаб еукмоги", "сугдиёна", "Чипор улии" ясарларида давом эттирганини ва бадиий гахатдан мукаммал роман ва киссалар яратишга эришганини курсатиб утдик.
Ёзувчининг "Сугдиёна", 'Тазаб суцмога", "<}ипор улим" каби роман ва киссалари ёзувчи гоясини очиб берувчи бадиий мукаммал асарлар сирасига кирса, "Кора бсва" циссасида бип мунча бадиий номутаносибликлар мавгуд. Асар бош цахрамони - тукима образ Бахгиёр бир цараща хащ озодлиги учун кураиувчи фидойи юз-боши еис^агида курсатилса, асар якунига келиб эътикоди суст, иро-дасиз, хаёг сияовларига дош берошайдиган бир тахс стТагнда на-моён булади-ки, бу хол киссанинг бадиий савиясига бир мунча пу-тур етказган.
Тугрч. Я.Илёсов кигобхонни кизиктирувчи, унинг дикдатини валб этувчи саргузатгнамо вокеа-ходисалар яратишпа уста. Локин ёзувчи вокеа-ходисалар тасвирига борилиб кегиб, бадиий суз саньатининг Нозик томонларини купинча эътибордан крчиради. Дис-сертациянинг I бобида тарихий вокеликни романтик бадиий та шиш Килишда Я.Илёсовнинг романтик услубининг узига хос томонлари очиб берилиши билли бппга, ёзувчи бадиий суз санъатпдан фойда-ланишда бир мунча тлизликлпрга хаи йул куйгани адвб гомонидан битилган уч цушиц тахлилида кпскача курсатиб утилади.
Диссертациянйнг икк^нчи б оби "О.Бородин бадиий талкинида тарихий шахе кониспгюяси" доб номиптлн на унда ёзувчининг "Дмитрий Донской" романи, ханда "Самарканд осмолИда юлдузлар" тарихий трилогияси тахлил объекте кп/яб олинадя.
Ёзувчининг тарихий шахсга булган копцеицияси типологии ху~ сусиятларини очиб бе рига учун узбек пдиби Ойбекшшг "навоий" помани хам тядвдкоггп *алб эгплзпи.
ОЙбек "Навоий" роданида бу г к попа, дав лат арб оби, мгл.рийат-
парвар инсон образинп япатган буяса, С.Бородин "Дмитрий дон-ской"да рус давлат арбобшмнг тарихий образши гавлалантирди. "Навоий" ва "Дмитрий Донской" ронанларинн узаро чогяитирар экан-мяз, тапихнй шахе образяни яратипда бу икки и*одкорнинг нулла-ган усулн "бир-бирига хаиоханг эканлнгшт курамиз. Иккала адиб хам навоий ва д,донской образларинн яратнш гараёнида узбек ва рус халкининг узок утмяпига назар с о ладя, улардаги бундай уму-мий ухлат типологпк ходисалар хар капдай тароитда хаи тарнх уз буюк тахсларини дунёга келтиради, - деган хулосага олиб келади.
"Адабиёт - хаишка тапихдир. Талях хамнпа адабиётдир" - деб ёзгзн эли Ойбок, - Ёзувчи учун унда мухимя пне он, халк - гарях игодкори"!.
. Маяа иу акидага амал налган ойбек "навоий" романида фанат вопр хаётиня тасвярлаб цолмасдан.бутуя Ж аср туркий халклар хаётини кенг планда гон ли лавхаяарда тасвирлаган. "Хаяк бзхт-саодати йулида оддий навкар булиб хязмат кплии мен учун буюк бахт",- дойдя асар кахрамоня кояр навояй.
Тарихдан маълумки, йисик тарихий шахслар, давлат арбобларм Уз халкларя таотхида (салбяй ёки икобий) мухям роль уйнайдялар. уяар уз даврида мухик булган тенденаиялар учун гоя берадйлар (ёки так лиф этилган гоялардан кераклисини танлаб оладилар). Уз фикр-мулохазаларп билан халкни сафарбар кила оладилар. Тарихий шароитда "оммага йулбошчи" булган шахе дар куяинча ягона максад-ни аниклаб, бутун кучни тунга йуналтирадялар. Улап буюк кудрат сохвби булиб, харакатпанулчи, гам ловчи "фокус"га айланадилар. Еуяга тарихдан гуда куп шсоялар келтириш мумкип.
Бу асосий мавзуга нафакат тарахчилар, хатто юиоряда номлари тилга олинган ёзувчидар хам эътибор бердилар.
Бош кахрамон муаммоенни ту йул билля хал этит рус ва узбек тарихий романчилп'ги учун мугатарак бир холдир. в.Костилевнинг "Иван Грознпй", и.Сельвянскийнинг "Лявон усуши", в.Соловьевнинг "Улуг йул", О.Ёкубовнинг "Улугбек хазяиаси", М.Корпэвнпнг "Спи-та'тек" сингари асаолапида бои кахрамон муаммоси иу йул билан хал этилган. Зеро, бу асарларнинг бош кахрамонларп тарихий шахедар-дио. Иунн айтиш яопзки, вйрим асарларнинг бои кахрамон ларя маъ-луи дарагада кяеаляшятярияган. Ну м ладан, С.Бородишшнг "Дмитрий
^"одбпк. Биография закнеяя,-Ташкент: йз гвардия,1974.-С. 132.
Донской" помани хам бундан истисно э.час. lily адибнинг "Самарканд осмоиида юдцузлао" трилогвясида эса, акспнча, дни? Тсмур образи :;:>мситияган, яслпда унинг характерига хос бул.чагян салбий хусу-еиятлар меъёридан оргик бурттириб тасвирланган. Трилогияда Темур хаддан гапкари очкуз, боскинчи, яохил гаахс сифагида курсптдлган. Амир Темурга дисбат беоилгак бундай сифатлао Темур замонига маису б одил тарихчиларнинг асарларида келтирилган далиллапга .бутун-лай зиддио. С.Бородин "Утмиш ва хозир" мадэласида "Мен замонга чослашип учун кийналиб кегардим"*-деб ёзган эди. Ёзувчининг бун-дай зътирофини тез-тез узгариб турувчи мафкурачий тартяблар' ак-си деб дараш лозим. Хар лахза тупланиб, гусланиб турувчк бундай эдабий сиёсат "лол коддирулчи" ян га лаги билан узбек адабиётига Дуир Сарридгон гахадяуся билан кириб келгак ёп рус иродкопининг маънавий дунёсини узгартириб габорар эди. Айнидса, утмишнинг иаъ-навий бойликяаряни инкоп этувчи пролегар ёзувчиларининг эътидо-диня мусгахкамлашга "са^арбар этялган" рахнамолар адабий яараён мазмунига хам, чоп этияаётган асарлаога хам уэ таъсирини курса-тар адл/.гтт*? - ••rc.-v урушдав илгари ёзилгани
учун унда олга сурилган гоя хадн устидан хукмронлик дилувчилар мадсадига мое туыар эди. Асарникг Москваии дайта курган, Олтик Урдани пнгган князь - Дмитрий Донской номи билан аталиип хам давр охангларига монанд эди.
С.Бородин князь ддатрийни бувж саркаода, ыохир рахбар, иро-даси кучли шахе сифатида тасвирлаган. Бородин тасвирига кура Дмитрий донснойда аклли-бялимли одам дар донишандлиги гаму там. У Бобрик волинскиГщан - акл заковаг, Еренкодан - идрок, игумен Сергей радонеяскийдан - донолик узлататарар, удардашг обру ва таярнбаларидан фойдаланарди. Уга хийлакор, иайдатсиз булгани учун махфий кургон усталарини, митрополит кипрянни визангиддан Москвага етиб бормасдан улдиришви Бренкога гопширган хам шу князь эди. вир суз билан айтганда, с.Бородин роданида тасвирланган ол-тин Урдаш вайрон килган, Москва русининг тон-шухратини кутап-ган, рус гарихига зархал харфлар билан ёзилгзн москваии бу г'ав-кртте князи - Дмитрий Донской даплатни бошкарвта зелубп билан Сталин?«!, у тугган саёсатга »уда мое келарди.
Гкоор тапихий гкосс хакида асар ёзмодчи булгян вгодкор, у?и
' j-onanra С. "ппоилое и настоящее". pnysda народов,1971.
'* ТА, ..у,"О fl.
чаломгя олмоцчп булглн тарихий шахе ятаган даврни иккр-явкирига-ча бптт лазим, пу гнхатдаи Сергей Бородин "Самарканд осмонида юпдузлар" трияагиясини ёзиида дунё кутубхоналаридаги мазкур мав-зута оид илчий-бодшш глппбалар билан танитган (бу хакпа диссер-тагвшда батжТ-сил суз прнгггяган)лиггши кайл килнб утиш гоиз.
Ампр томур хакидагп руда куп манбапарии синчковяяк билаи Ур~ ганган-С.Бородин, негадир б.уюк давлат баппо этгон аяойяб саркар-да, иозиб та-ьб подпо А?.'ир Тему они боскинчи, кахри катти«, "хадди йук юртнинг боскинчи лодиоси, шухратпараст шох"-'- дсб катъий хукм чидапган. Бизшшгча, у т.утган бу йул масъулиятли ишга, уз бияар-монпик билан ёндотит, тарихий гаахсга бирёклама бахо берищдан бош-ка нарса эмас. Тутой, Темур хам тасарр.уфидаги камлакат сархадлапши кенгайтириш, давлапши мусгахкамлаи учун уз даврининг <fap-занди ва улкан худуднинг подшоси си$атида кон ли урушлар олиб борган. Лекин, и.у билан бирга, дунё мииёсвда ида-фан, маданият, савдо-сотпкни ривожлантирига, фаровонлик, тенглик йулида хам олам-шумул итиарни амалга опщргани спр эмас. Sono, Темур хукмронлик килган вдрк йиллик довода Мовароуннахрда тинчлик, осойишталик 'Урнатидди. ободончилик сохасида катта игалар килинди. Ёзувчи эса "Самарканд осмонида юлдузлар"да темурнинг хар бир хатги-харака-гига, сиёсатга салбий муносабатда буяган. Ху'дДП мака ту хал С.Бородиннинг билиб туриб кипгаи стратегии хатоси булиб, томур-нинг улугвор образини тулаконлп, аятимоий-сиёсий хаёт билан бор-лэб очиб берипни асар олдяга максад килиб куймаган. БУ хол Амир Темур сингапи бупк саркарда, акл-заковат. згася булган буюк со-хибкирон образига путур етказган. С.Бородин уз асарида Темурнинг кексайган чотани купрок наламга олгани бопс у хакида "ковоги со-лик, камгап,. цари лик каеридан бутон лари доимо сиркирайди, ниго-хини хамита био нуктага тикиб утиради. У узун буйли, котма чол, унг оёги оксаганидан, куриган кули зиркираб, хаётини тугаб бора-ёгганидан даран барарди"2,- деб ёзади.
Гёте "Бупк янсон хамиюа буюклигпча цолади" деган эда. ромап-да А!/ир Темуп образи ута зидциятлч тарихий иахс сифатида тасвир-ланади. дйни пайгда с.Бородин Москва сиёсатига ён бергая ходда, Амио те^урдаги нулгина яхши хусуспятларни йукна чикариб, уни боскинчи, полрг«, п'ухратпарасг килаб курсатган. Еу Урпнда ёзув-
1 Бзеоя»н С. По.пн.соб.соч. Т.3. -Тошкенг, 1973. 6-10-6«
о
' аодн, Г'З-б,
чи характер хадидати ва гасвирланаётган тарих хпкикати бирлиги донунига парши ига тутган. Тарихий ^акглар эса Акир Темур ха-миша адл-заковати, чу кур билими ту фай ли хадднинг он гида кечаёт-ган рухик ходатларни хисобга одиб ига тутганлигини тасдиклайда.
Ёзувчи "Самарканд осшнида юддузлар" романа устида ишлар экан, тарихий ванбалпрдаги Темур тгхеининг салбин томонларини очиб берувчп мзълуиотларга купрод эътибор берадя. |'!у сабабли ижодкор хаёлпда шаклланиб улгурган, бузилмас метин ко лип га туи-ган тарихий шахе Темур сиймоси нсарда боскинчи, жахонгир Темур диёфасида намоён булади.
С.Бородин "Темури" гуё ёзувчи удиган, ургангак, маъдул топтан тарихий манбалардан хужиэтлар гили билан "Самарканд осмонида юддузлар" романига ташриф буюрадн. Худди уша тарихий воколик-ка уша сохибдироп Темур етипмайди, ёзувчи бадиий тудимаси тарихий хадидат билан тенглаша олмайди, анидроги, бадиий уйдирмага айланади.
Ёзувчи бирёдлама тарихий манбадарга гаунчалик уралашиб дола-ди-ки, хатто фактлар инодкор идтидори-ю махоратшш киловлаб дуя-ди. Одибатда Темур образи схематик планда акс этади. Ус дуби одатда сергап, мадтовга мойил будгян С.Бородин Темур обсазига нисбатан ута сипо ёндошади, ёз.увчида уз дахрамони билан мулодот-да ядинлик, тасвирда эса самимият етиякайди.
Ёзувчида материал сероб, водеалар доираси кенг булииига да-рамай, романнинг "Савдогарлар" деб атадгпн буяимидагина темур сиймосига чизгилар барии учун у хаёлига бироз эрк бе ради; "Темур атрофига зътибор бермай, эгарда сад букилиб, дшшид утириб, ру-парадан эсаётган датткд шамолни гуё ёриб кетаетгандай эди. Унинг кузлари дисилган, лаблари димтилган, содоли кукрогига ёпишган эди. У узокда, рупарадан куринган кимсанинг бугзяга чангал со-лишга иайланган йулбаредай- тугрига дараб, турид отини тез йур-тиб олга дараб борарди"(16).
Хагто юдоридагв лавхада хам сохибдирон Темур кимнингдир бугзидан о лишга шайланган донхур ёв.уз сифатида тасвиряанади. Б.У та.свпр тарихий шахе Темур сиймосини реал очиб беради, - деб aii-та олмаймиз.
Ёзувчининг тарихий шахе темуото бувган ыуносабати романда-ги вокеаларнинг бадиий ривогида .унипг "босдинчи кахонгир" тутую-чапяни б.узпб утияягп йул хуймайдн. 1:;у!п;нг учуй хам тарихий г->хс
Темур обоази- асаода "боскиичи уахонгир" гояси йуналишда талкин килинади.
Назаримизда, ёзувчи Темур киёфасини сахнага олнб чиккан~у бирок асоспй эъгиборни Темур кэлиб, унинг атрофидпги нокеаларга каратгандай туюлади. Ёзувчи асарда Темур салтэнатишшг асосини куркув, зугод тпшкил этади деб тасвирлайди-ю, сохибкирошпшг кр.с-кир, табиатан газабнок, бир сузлилиги, "бутун дунёнинг якка-в ягона хукмдорн булиш" истаги оргидаги бои кузъий сабабни, том маънодаги феодал шароитида узгаларга тобе бушаслик учун кураш мазмушши очиб беролмаГщи. Illy боисдан хам тарихий пахе Темур асарда боскиичи кахонгир сифатида намоён булади.
Ёзувчи Дмир Темурни юкорида канд эгилгпн "тавсиф"лар орка-яи тасвирлар экан, гахонгиснинг мавкуд наитий хусусиятяарига унинг яма бир "камчилиги"ни тиркаб утитаи уиутмайди: буюк сохиб-кирон гузалликни гушунмайдиган, надрломайдиган, суз санъагидан бехабар шахе киёфэсида тасвирлаиади-ки, буюк тарихий пахега нис~ батан адолатсизликдан Сотка нарса эмас.
Тарихий хакмкатдпн кирок булган мана бу лавхвда зса ёзув-чининг тарихий шахе Тепупга булган муносабати янада ойдинлашади: Тулалик асирлар - уста Назар ва унинг ногнрди Борис сухбакг 0р-кали ёзувчи Томурнинг СОХИБКИРОН ТЕМУР булиб шаклланиы "сирлари-ни" очмокчи буладп: "Узи ишна кародчиликдан боплаган. Оддин ун-тпча каллакесарни узига шерик килиб олиб, кечалари бировларнинг суриларига хужум ни пар, куйларини хавдаб кетар экан. Бир кун чупонлап пайт пойлаб, унинг оётани синдирибдияар, унг кУлидаги иккита кичик бармопши чопибтилар, кулшш бураб чикариб куйиб-дилар. У ётиб тузалганидан кейин яна шу ишиии килаверябди"-1-.
Автор тарихий шпхе Теиурни мохир саркарда, буюк сохибдирон дараисидаи оддий "карокчм" кадар губанликка тупирар экан, асирлар тили билан унинг кавшга хам бахо бе ради: Бунда накм узига боп муллпеини топган, углим. Топтан,далм канакасшш дегин - одеон булса хам тиниб улмлс, кули шал ~ узи жанкалкаш. Еуларга худли тунакаси корпи. Улар боскиичи лик килиб, тажзб, бировларнинг уйига ут кУйиб, пайхон килиб, уз мяконларига» кайтадилар"2.
Тугой, Амир Темур кахри каттич, бир сузли, кесгир, айтгани-ни киладиган ва киддирадиган шахе булган. Шу билян бирга, у гу~ нохкоршшг гунохидан угадиган, одилликни, садочегии ёклаДдиган,
1-2
Бородин С. Спмаоканд осмонипп пдлузлар. -Тошконт Л%7.
40-CS.
фи га они, ёлгонни, гухмаиш, айшкса соткинликни кечиомайдиган амир булган. Бунга тарихий манбалардак Тухтамишхон, Султон Ху-сайн билан булган мояаролар мисол булнши табиийдир. Лекин ёзувчи уз акидаларига кура, асарда бир томонламаликка йул куяди. Тарихий шахе Темурнинг келиб чикигаи "боскшгаГ'лардан эканшш асарда бир неча бор таъкидлайдя.
С.Бородиннинг "Самарканд осионида юддузлар" грплогиясида Темур антрополог М.Герасимов тасвирлагандек "узун буй ли, догма бир кекса чол"* дел таърифланади. Бу 'сохибкирон Амир Темур киё-фасининг гагаки куряиишя. Ички дунёси булса хамиша сипли, хеч ким англаолмацдигнн, узи булса боскинчи, узгаларнинг сирини хар кандай йул билан хуфёна билиб ояадиган мугомбир, гирт оми... "Реалист" ёзувчи С.Бородин асарнинг бошидан охиригача буюк Темур образини, унииг кудратли салтанатининг салбийлаштирилган бадиий гукинасини ярагар экая, нима сабабдандир китобхонга бир нароани -Темур нураб бораётганини, энг кучли амирлик ичидпн емирилаётга-нини, Сохибкирон хадемай кулашини ва барча-барча хупрезликлар-га тез орада якун ясалишига ишонгирмокчи булади.
Шу Уринда, "Самарканд осмонида юдцузлар" асарида ёзувчи бадиий тукимаси хусусида баъзи мулохазалар юзага кедди-ки, буни айтиб угиш лозим. Табиийки, хар бир ёзувчи бипон асар у стада ■ шила р экан, .албатта бадиий гукимага курожаат этади. С.Мирналиев таъкидкашйча*."...хар кандай туника хак хар вакт тарихий хакикат сифатида кабул едлинавермайди. ■ Бунин г маълум чсгараси бор. Фантазия ва тукимаиинг ипшатйлиши чегараси эса бадиий хакикат крите-рияса билан улчавади. ' Буяинг учун хар кандпй фантазия па тупика тарихий фактларга, ударяинг умумнО йунллимигп буйсундирилиш лозим. . Шундагина тарихий тпраккиёгнинг гугри йулиня белгилай иум-кин булади"". -
узининг Сохибкирон Темур. хгщидпги ппинципигя содик колган С.Бородин тарихий вокеалар ва ходнеаларнинг'бадиии таивмрида ки-тобхонни хам узининг не той аътнкодзга ииоигирмоячи булади, бу-нинг учун ёзувчига Темур аввадо иисон, шахе, Ьунг эса амир деган . тушунча монелик килади. Асарда тарихий тихо Темур - боскинчи, дунёнинг якка-ю ягона х.укэдори булиши хавао килган ва пун га ин~
'•'• 1 Бородин С. Сзшоцпнд сс.чони«^- рдп'злгю. Г-к.-Тошкг-нт 19г57 16-бвг. ' '
о '
" Мнрвалиев ("I. ТярихиПялк ¡г .г жльЩ.тни-Тотитг: Г. IV-лои яоиагдги Адайиёт ва спигат ¡п"*.;>астй, ['.'79,
тилган амир, истилочи хукмрон образида намоён булади. Хулоса ки-либ лйгганлч, тарихий гохо Темур - аввало яноон, с ум г осп амир боскинчя гахоягир Тему о соясида колиб катали.
1;'.уни айтнб утпш ноизки, С.Бородин Темур образи устида шп~ лар экаи, пприм ход лорда ёзувчи гонении буюк Темур салохияти, уна таряхий даво махсбатя босиб кетади ва ёзувчи асардаги укбу бадиий хакикат конунига бумсунгал ходда, уз гоясига тескари -Темурнинг буюклик кирраларинн очиб беради. Бяз вкорида "Савдо-гарлар" деб аталган булимдан колтирилган лавхада ёзувчи Темурнинг консиз киёфэсини тасвирласа, келгуси сахифада эса у мадра-. са курига бупичз йигилган усталарга уз мулохазаонни билдиради. Бу срдя Темурнинг Мадраса меъпорчилигнга оид карашлари, чу кур фикр-мулохазалари пу дапагада таъсирли килиб бериладики, бу лав-ха боскинчя, гохил Темур гуиунчаси колипига сира мое тушмайди. Катта малика Бибихоням ва Сохибкирон Темур ораларидаги муноса-бат риёкорона хапзяй гид билан каламга оллнеа-да, Шронпохдвн рангу а пан курган келина Суюнбекага нисбаган оталарча мехру ски-багя, одиллиги Темурни шахе сифатида трилогияда бироз юзага чи-Каради.
¡Пуни хам актиб утии яоизки, ёзувчи асарга Темурга карай ула-рок, оддяй захматкаи халк образинп олиб киради. Халил Сулгошшнг севгплиси Гйдмуштнг отаси - Усто образи халк ва7шли сифатида намоён булса, Темур пгаларпнянг хаклигини сезиб хаётидан, рохат-(Тарогатидан, мухаббятидан воз кечган Сохибкирон чопари Айёр образи токурга эмикоди баланд гТидойи халкнинг умумлатма гузал об-разидир. У кшпнинг кпровли кунларида хам, ёзнинг жазирама исси-гида хам йудда, кону-нигарларини чумсаса-да.севган кизининг вас-ляни истаса-да уз хвзкат бу очини тарк эткайди, йулидан юйма^ци, маслагидан кайтмайди. Чунки уни Сохибкирон хак йулга боилайди.' Уз халкннинг мяна гсундай хурматига эритган Амир Темур мамлакат-да тенгеиз давлаг баппо килди, одамларни уз оркасидан эргаштирдл, мамлакатларня босиб одци, Мэвароуннахрга бирон-бир душманнинг та-гэвуз кн лизинга йул куймади, Самаркандца дунё меъморчилик санъати-нинг энг гузал намуналаретга бунёд эттирди.
Купгина таякичотчляар Айёр образшш бир кул сифатида талкин киладилао. Бнрчинр гикря.чизча.Айёр бадиий образ сийатида трилогияда уз согпзсгпнпга ¿пшой.эътпкодтггт хая;кинг умунлапгян обра-зидке.
Тпппи';?у лог»4»!! а мгтлг'ш мут<ие тагихпй гахсга нгсбагдп
ёзувчи концепциясини урганиш булганлиги сабабли асар бош дахра-мони -тарихий иахс Темур ва унга тобе одамлар ургасидаги муно-сабатларга бир мунча анидлик киритига лозим деб биддик.
Асарда хамма гомондан гуллаб яшнаган Темур даври ёзувчи то-монидан узига хос бадиий жонлантирилган. Уша даврда яшаган, та-рих сахифаларида дайсидир вихати билан из долдирган шахслар хам асарда иитирок эгади. Буюк Темурнинг вавохзт хаяли нарсани бо-сиб кетади. Темур хатто уз хогини Бибихонимдан хам гумонсирай-ди, хавфсирайди, узига душман деб билади. Бир тоиондан сархад-сиз буюк мамлакагнинг амири гахонгир Амир Темур ва унинг атрофи-даги дунё орасидаги муносабатда самишяг егиимайдя.
С.Бородин томонидан яратилган "Самарканд осмонида юддуздар" трилогиясининг бош дахрамони Амир Твмур сиймосинкнг ёзувчи томонидан бадиий галдин дилига махорати хадида суз борар экан Темур замонига монандрод Захириддин мухаммад Бобурнинг упбу сузларини "босдинчиликка" Уста асрлар дунёдарашидан келиб чиддан холда бе-рилган бахо деб бидамиз:
Бахонгире таваддуф бар наёбад, Жахон онро бувад кубех иштобод, Хама чизи зи рун кадхудой, Сукун меёбад. илдо подпюхй. (Саъдиига 1,*урогаат) (Маъноси: Еахонгирлик тухгаб турмайди, кигл яхгаи тирипса, кахон ушаники, булади, хаётда хар бир нарсанинг тухтати муккин, ашо подшохлик(шпи), (яъни жахонгирлик-гаъкид бизники-З.П.)тухтамяй-ди")1.
Узод асрлардан бери Амир Темур образи гахотлупу л ахямиятга эга буюк шахе сифатида дунё адабиётида глухим урин эгаляаган холла, уз миллим адабиёгимизда ва санъагимизда "бобошз Амир Темур хадида яратилган асарлар куп эмас, бир-иккита тегиб-дочиб ёзил-ган асарларни хисобга олмаганда йуд десак хам булади"2.
Буюк Амир Темур хадидаги хадинат асрлар давомида гилофга беркитилган тарих сахифаларида яширтагеб ётар экан, габиийкп на фадзт кенг оммага, балким калам ах га учун у,пи антига маън этвл-ган суз булиб келди.
Мусгадиялик туфайли биз тарихга ад о лат кузи билан назао со-
4обу рнома. -топконт :"ЮДДУзча", 1990, 320-6.
о ..
Гнубов 0- Батан осмонида поолагаи юлдуз "Узйвкисгон гдп-биёит к; слньатп",199л, _Г7 фиярадь, .',' 7, 2-6.
лит имкониятига эга булдик. Амир Тем.ур сиймосини абадийлаптириш йулида республика президента Целом Каримов ташаббуси билан амал-га огирилаётган хайрли ишляр и ян ва калам ах ли учун кенг усТдлар-ни очиб бершта иубхасиз. Чунончи, Тоикенг, шахар марказида буюк Сохибкирояга хайкал уриатилиии, 1993 йидда Амир Темур таваллуди-нинг (560 йиллигшш нинонлатга катта тайёргарли» курилаёггани фик-риыизнинг далилидир. Тарих бу фактларгя, исботу далилларга асос-ланган хакикатдип. Тарихнинг Темур "цирпшбарог ва катлном" билан иугулланган "ггихатпгина ажпатиб олиб урганиладиган булса, тарихнинг бус-бутун ханикати албатга кемтик булиии мумкин"^. А»абла-напли гойи щундаки, Амио 'Гемуо обпази мафкуоа газйики остида рус фани ва адабиётида "фацат кора буёклар билангшт ёзилган"(О.Ёку-бов).
Агар биз замоп бизга имкэиият берди деб эхтиросга берилган холла Амир Тему о сиймосини ¿Га цат игобий томонлапини оладиган булсак яна хато килган булпмиз. Тарихий хакикат биздан Амир Те-мурга уз замэнасн шарт-шароитларидан келиб чиккан ходка муноса-батда б у лихими зн и тплаб этадп. Тяникли олим И.Су лтоннинг куйида-ги мулохазалапи диккатга сазовоо: "А'.'ип Темурнниг тапихий хиз-мятига игобиП бахо бериликгага агабланувчилар ва шу муносябат билан хатто газяблянувчвляр ?птз асрлношшг апбоблапи, шу уумла-дав, ?н туртинчи аспнинг буки; сиймоси Амир Темур даврида хукм-рон мгнТкуранинг хусусиятларини эъгиборга ошасдяи от курадилар, узок утмимшнг кузга курия гаи аобобига бизнинг бугунгп кунлапи-
миз мапкупасига асослаииб бахо берацилар, яъни *уда купол хато-о
га мул куядилар
Трилогияда кям булса-дя, зиддиятли тасвир ва тахлилларнинг булиши асар тугрисида бир ёклама фикр билдиришимизга йул куймай-ди. Шунинг учун С.Бородинникг "Самарканд осмонида юлдузлар" три-логиясини ёзупчи позициясидан келиб чиккан холда, хозирги замен мезопида тяхлил кидлик.
Иснииг "Хулоса" кисшда тарихий романчилик хаозкати, С.Бородин, Я. Плёсов ляп томопидан яратилгпн тапихнинг 4плиий-гиполо-гик тахлили хусусиятига билдипипган <1икр, иулохазгмьап"якунлана-дя. Г:.уни таъкидлаш лозпмкп, пдибтао томопидан угмиш воколигиии бпдиий идоок этш'шпш' усу ли ва воситалапи турлн-тумнндпп.
^ Опипов Д. Тагах хакг.оиаяти. "?зб1ЧЯ1Ртои ппябиЯт.г ва сянъй-ти,1995, 10 Рэяояль, •* р, 1-6.
к Султанов !!. Оиупг шшохидя ?збокистоН пяабабуи на ездъп-тч, т«м, Г» с'птяй»«., • ;>с, Гг-б.
Сунгги чорак аср давомида Узбекистондаги тарихий насрчидик (М.Федоров, К. Икр омов, ПДодиров, О.Екубов) Дозигастон тарихий насрчи лиги(А.Олнотонов, М.Ееемберлен, Б.1андарбеков),Т$ргиотои тарихий романчилиги (Г.Абаийизе.Г.Гуяиа) ва бошкалар романлари-да тарихий воделик уз ифодасини топди.
60-70-йилиарда чоп этилган купгина асарлар(И.Калатиковнинг "Юафдагсиз замой", В.Пикулнинг "рлич ва калам","Суз ва иш","Кшш-лерлар аанги",М.Симашконинг "ГЛаздак", Д.Балашовиинг "Хамита навди-рон Нов город", "Марфа - ноиб хотини", Я.Ияёсовдииг "Илон уйнатув-чи" каби асарлари тарихий насрчи лик тараддиётида мухим роль уйна-ган, Уларда тарихий ксчмиш воделигига ёндошии ва талкиц этии усу л хамда услублари, тарихий хакидатга содикпик.бздиият даракаларн хам, табиийки, хилма-хиддир. Будар мавзу ¡гахатидан роман мавзусига "шунчаки ядин", объект тасвири буйича тарихий романга якинлиги сабабли тандидчилик бу холни "торихий-бадиий порт nam" деб бахола-ган. Адабиёгщуносликда тарихий дахрамонларнинг бадиий-типологик тахлили анъаяасини икки йушшшга булиб, уларнинг хар бирини узи-га хос томонларига эътибор берилади. Бунда тарихий утмиинииг бп-диий г ах лили, тарихий лиги куплар токонидан илот/л борича соддалап-тириб, гуё ёзувчининг хаётга булган тарихий дарашларп йигплсп деб даралган.
Виз хикоявинг тавсифчиликка айлашгашш утмигдаги тарихий шахе образи ва водеаларнинг тасвири борилган холатлар тудимашшг тарихга эркин кириб бориии деб биланиз. Бундпй холлпрда сю но,тип какллантиришда тарихий анидлик узининг биринчи дарагашгпни йудо-тади, бу эса ёзувчилярнинг тарих олдидаги гавобгарлив хисси ка-ыайганидан далолат б а ради. х°ибуки,- агар китобхон удиётгон кито-би унга тарихий одачлар па водеплар хадида сузлаб бершлкии билса, унии г адл-идроки ва хве-гу йгу иприга таъсири бу китобшшг кучли-род булади.
5икримизча, бзуячи дивюти' иуг,п", узвгп хослигшш ифоца ловчи ва тасвирловчи хаёгий.голонпрли тарпхяН водеа ва фжтлжхга асли-дай тиклар экан(бошдатдш1 яратпш эпас.уз холича тудий билш:: эиас), бундам асар парвозсиз,куруд иллюсгрптивлик тимсоли деб туччунидмай-ли. Ю.Тинянов,А.Кодирий.Чулпон,Ойбеi;,!.i.Авозов.М.Урдубодий,А.'Толстой ,С.Сепгиев-Цинскийларш-шг игодий т.'тиибллйри шуни курсатдики, улар утган даврни найтя тиклпп т .-«ш^ *;;>:>.'!колпр тпрафдорлашга нисбатан тарах мппболарига xowicour. ".уюсайатда булганлао»
Ел'п;п Суинлишдн - прихв'-! Р'1::.-||;чиликда •.■шшарлилик вя билгап-
лишиикнииг ахамияти гонадлрляк билли саклаб колинади. Буни биз С.Бородин вгодпда "Дмитрий Донской" рокпнида, Я.Илёсовнинг "Fa-оа<5 сукмэги", "Сугдиёна", "Тялла санам" ва ботка энг яхюи асаряа-рида кроинлкяз- и'умшт.
Тасгирланаётган тарихий воквлик хпкикати ва характер хпкикати конупи бирлпгига буйсунипи ва тарихий хякикатни аник ёки бир крича аник тасвирлага талаблапини саот кялиб куйиги гихатидан та-гший поэтик тахлил кялшдда бодиий тукимаштиг иикониятлари чексиз ва вазисра сезиларли дарагада узига хосдир. Бунда тарихий манбага ёзувчи муносабати, кигобхон олдидаги угган давр хакидага хакко-ний с?зи учуй кавобгарлик хисск мух им ахакяятга эга.
Диссертшмяда олга сурилган гоялар ясосан куйидаги каколалар-да уз акснил топтан:
1. 80-йилларда Узбекистонда яратилган рус прозасида миллий ках-рамонларни тасшрлаи купшолари.- Рус гили ва адабиётини укитии *а-раёштда укувчи ёкгляпдп бкяимга булган кизикишни иакллянтириш (ил— •,'ий ипшар туплами).-Тошкент: Тош'дщ, 1991, 0,4 б.т.
2. Узбекистонда яратилган рус прозасида тарихий хакпкат ва ёзув-чи бадиий. тукимаси. А.Навоий таваллудининг 550 йиляигига багиш-лангян ZffllI про^ессор-укитувчияар гакоася илиий назарий ангумани маърузалари тезис лари. -Тотикект, 1991.
3. С.Бородиннинг "Самарканд осмонида юддузлар" трилогиясида Темуп ва темурийлап даврининг бадиий тахлили. -АЛ{однрий 100 йиляигига багипланган институт профессор-укитувчилар XX илмий-наза-рнй кон^еренцияси матариаллапи. -Яиззах,1992.
4. Узбекистонда яратилган рус прозасида тарихий хакикат ва ёзув-чи бадиий тукимаси(Я.Плёсов ясарлари асосида).- Совет адгзбиёгида тарах ва замонавийлик масалалари.-Тошкеиг,1993, 0,4 б.т.
5. Е.Пармуэиншгаг "!'улсизликнинг аччик чанги" киссасида 1917-IP3I йиллар иггииоий карама-карпиликларнинг бадиий тасвири. —ITTIT даврида мухам гуманитар-филологик масалалари'ил?лнй анжумананивг тезислар'л. -Самарканд, 1987.
6. МИВеверлтягенг "'Кайхун" романидаги кахрамоклар характера ва рухггягияя игдтайляк ва байпадашшллак". Филология ва тарах фанла-ривипг оляй укуп юртидагп мухим мясалплари шшА оигукаиивияр тв-ргс лари.-С""tapi;aii д, IPSO.
7. ."аба;-!:^ "></г л'-'п я.-^'ан рус ноозасп:!,'! r-'iiwia" характерна тар-рирл-ч-! :•<••>••;") «-¡п! '?1.Г'г чгрдни в а "ата-ара а сосидп).--
S и M MARY
The dissertation deals with the creative work of the historical novelists Yavdat Ilyasov and Sergei Borodin whose works are original end peculiar from the point of view of creating "the form of life" for all that the artistic-typological similarity in the interpretation of the historical reality. Realism of Ilyasov' s writing is romanticised, the narration is characterized by restraint of colours, conciseness of revealing of the images! S.Borodin'D realism is maximum "strict",the deliberate narration is full of the swinging sappiness of colours. The research work deals with such works of Ya.Ilyasov as "Sogdiana", "The Path of Wrath", "Black Widow", the following works of S.Borodin "Itait-i-iy Donskoy", "Stars over Samarkand" as well as with the works of Oibeck, tTavoi, P.Kadyrov "Babur", X.Ikramov "Infantry Captain" and other writers of Uzbekistan. The investigation is done against a background of the literary process of the period of 60-70-s which is the golden age of their talent.
■ The first chapter "Functions of character and fiction in the artistic interpretation of historical reality (on the basis of "Ya.Ilyasov1 s works)" gi-ves the analysis of the novels and the narratives of Ya.Ilyasov in poetic-typological comparison with the works of S.Borodin and other authors. Interpreting both the poetic-functional role of historically real and fictitious characters and artistic fiction in creating "the form of life", the researcher proves that the romantically artistic truth in Ya.Ilyasov's works is close to the historical truth and it reflects the spirit and atmoEphere of the depicted reality of the by-gone epochs. .
The second chapter "The conception of the historical personality in the artistic interpretation of S.Borodin" deals with the analysis of the novels "Dmitriy Donskoy" and "Stars over Samarkand" on the poetic-typological level and against the background of the interpretation of the peculiarities of the literary process of 70-s. The real characters are considered from the point of view of modern ideas of the role . of the personality in the history. The main persons of the analysis яге Enitriy Eonskoy, Emir Tiamr, the legendary hero Maverranakhrs Spnn-tw:ano (Spitamen) and their surrounding.
The conclusion pre cent с the results of the research and the 11 ri; r.'l I he UP4J literature.
РЕЗШЯ
цисснпттцн! ЛАРДШОП Зульфии на тему "Худогествешю-типологическая интерпретация исторических героев в dvockoü и русскоязычной литературе Узбекистана", п подставленной'ím соискание ученой степени кандидата (Типологических наук по специальности 10.02.02 - Совосмен-ная нашшиальная литература (русская литература)
Работа посвя;цена творчеству исторических романистов Я.Ильясова и С.Бородина, произведения которых тти художественно-типологической сходности и интерпретации исторической дайствптельности своеобразны с точки зрения создания художественного произведения. Реализм ильясовского письма - романтизирован, повествование отмечено эмоциональностью раскрытия образа; реализм С.Бородина предельно "строг", повествование неторопливое, наполнено размашисто« сочностью красок. Ti орбиту исследования вовлечено'такие основные произведения, как "Оогдипнл", "Тропа гнева", "Черная вдова", "Пятнистая смерть", "Дмитрнп Донской", "Звезды над Самаркандом" и др., а такге попутно с центральной темой произведения Акбека "Навои", П.Кзлыровя "Бпбур", К.Пко'лмова "Пехотный капитан" и других писателей Узбеявстг>пп. Исследование ведется на фоне литературного nnovRCoa Г.0-7П-Х гол,ов - времени шшвиепего расцвета их даровття.
В первое гллпо "Функции героя и вымысла в художественной интерпретации исторической действительности (на материалах творчества я. Ильясова)" пнализиоуится роппип я повеети Л.Ильясова в позтико-типодогичгоыом сопостявлонип с пропзврденаяни 0.Бородина и другая писателем. Сэясглг»ль, оемюляя поэтико-функциспальную роль исторически пгллышх и внмишлрншгх героев в произволениях Я.Кпьясэва, питается доказать, что романтически окрашенный худпгеегт-шшн вымысел отпагяст дух и атмосферу изобрп!-:домой лег,:'] гптг-льноелн »'.пнувших эпох.
Во BTOooii гл.апи "Кодсепшш исторической личности в худогвет-вишой иитярлгоП'Зшт 0.Бородина" анализируются роман "Дмитрий Донсго!:" ч три'интп "Ипсвчн ИДИ Пампркандом" на пгшшео-тнполэги-чгчм.:)м .у- >;ше и на ¡'ene еммиеленпя особенностей литературного про-•■¡пссп 70-х ГОДОВ. Ü глппи ГШЛЛИГШруюТСЯ РРПЛМШО Гг'ГЮИ С ПОЗИЦИЙ oíc'u'veusiü": представлений о роли личности л истории. чкпгралышЯ Фие.уг.п в анализе - Дмитты- опокой н лмир Тимур а их окружение. 'Ршпепепч пс?зррч>}ской личности «.Бородина в отнепоник с Амиру Tiíf;v!>V р.'к CM'i'i-r иьаетсн с позиции «овроменннх трсбоплииН и оцеии-¡нд.чпоничшъ!.
Подпаоамо 'к начата <».(><». 95г. • ЗакИ'М 56 Тираж ¿0 укэ. Объем I п/л.
Отпачатаио на роталргия 1.Б-АН Республика Узбвкиста* г. TaiKíUT ул. Мумчнииа 13