автореферат диссертации по филологии, специальность ВАК РФ 10.01.03
диссертация на тему: Идейно-художественные тенденции в азербайджанской детской литературе 1970-80-х годов
Полный текст автореферата диссертации по теме "Идейно-художественные тенденции в азербайджанской детской литературе 1970-80-х годов"
АЗЗРПЛЛЧЛН [:J!M.!I,)[> ЛКАДЕМ1ПЛСЫ НИЗАМИ АДЫНЛ î> ДОБИЛА! ИНСТИТУТУ
Эл]азмасы Иугугунда
ЭЛ HJEB ВАГИФ KAM ИЛ оглу
1970—80-чи ИЛЛЭРДЭ АЗЭРБАЛЧАН УШАГ ЗДЭБИЛАТЫИЫН ИДЕЛА-БЭДИИ ИСТИГАМЭТЛЭРИ
10.01.03 — Азэрба]чан эдэбадаты
Фплолсж^'а елмлэри намизэди алимлик дэрэчзси алмаг учун тэгдим едилмиш aiicccpracnj;i![Mii
А 15 Т О Р IÎ Ф Е Р А Т Ы
БАКЫ - 1997
Иш Н. Туси адына Азэрба]чан Девлот Педагожи Уни-верситетиндэ ]'еринэ ]'етирилмишдир.
Елми рэЬбэр:
—филолокл^а елмлэри доктору, профессор А. Ч. Ьачьцев.
Рэсыи оппонентлэр:
—филолою^а елмлэри доктор}', профессор Г. М. Намазов, —филолокн]а елмлэри намизэдн, досент 3. Ч. ТаЬирли,
Апарычы муэссисэ: 9. Ьусе,)'нзадэ адына Азэрба]'чан Дов-лэт Мэдэни^'эт вэ Инчэсэнэт Университети.
Азэрба]чан ЕА Низами адына Эдэби^ат Институту нэздин-дэки (Д 004.14.01) Ихтисаслашдырылмыш Шурасынын пч-ласында кечирилэчэкдир. (Унван: 370143, Бакы, Ь. Чавид пр., 31, Академ^'а шэИэрчирг, Зсас бина, V мзртобэ).
Диссертас^а ило Азэрба]чан Республнхасы Елмлэр Ака-делп^асы Мэркэзи Елми К.птаб:;анасьшда таиыш олмаг мум-кундур.
Автореферат «---»----1997-чн илдо кондорил-
мишдир.
ил саат «---»дэ
Ихтисаслашдырылмыш Шуранын елми катиби:
дам тгмш сэМидавси ' ■
Мввзунун актуаллыгы. Азэрбадчан ушаг едебяjjaiH бттевлткда бу вдебиззатын езг гвдар. гадим гарихэ малиадир. Илк нтмунелер^ше nuKjahH халг зарадычылыгында раст келдидимиз ладлалар, охшаыалар, негмелэр, кагыл вэ дастанлйр таудаииеде. вдебиззатын, о сырадан . ушаг вдебиjjaTHHHH ёсасыны, онун илк темел гагларыцн тешкил едир Ушаглар тчтн дазшшш ше"р ве поемалара, нагыл ве Ьекадвлерэ бир сыра Ьалларда икинчи нев эдэби нтаунелэр'ХИЩ бахылыр, овлары • тенгад, теЬлил вэ арашдырма сбдектинэ чевярмодв хтсуои чейд кес-тврилмяр, Анчаг, беллидир ки, дтида халглзршнн, о сырадан Азэр-бадчан эдебиздаты классдалэрлнян бир чоху ушаглар тчтн ве ушаглар haiTHHfla ¿азшшыц есерлера- дарадачылыгларьшда хтсуси дер а^ыршш, вдэбвззатын бу cahecme хусуси гадгы ве мэЬвббвтлэ данашшшлар.
Бедтк класояклврин всерлер'лздэ досглуг, гарцашлыг.зеЬмвт, ■аэадлыг ве берабэрлик, syJw, Ьагсызлнг, елм, сенет ве сенеткар Ьаггында бэдтгклэрло берабер.ушагларын да анладиб дорк еде би-• лечекд&ри севиззедэ зтзлэряэ ибретамиз фзкирлэра, иэсиЬет ве ^ генавтлерэ раст келмвк олар. Фтзулинян ушаглар учти заэдыгы "СэЬбвттл-Эсмар" еовряндэн башга "Ещцг-ЗаЬид" ве "Бенкт-Бад'в" ними лоемаларында ушаг дтндасына, онун гаврама аэвйззвоино уд-*7н олан мегашшра аз тесадтф едилмяр.' Хетаи, Гурбани вэ М.П. Вагифин твбиот ве онун казедликларине hecp одунмуш ше";рл8ряндв дэ беле атмунелере твоадтф едояир. А.Бакыханов ве Г*Б.Закирян бир сыра есарлари нее бу caha^e хтоуси мерЬэлвдар. ' . ;
XIX зтзилдик бттевлткдо Азербадчан ыедейиззетиндв елдугу-' , ' клми ушаг эдэби j даты саЬэсикдэ дэ хтгсуся дэвр ктй гядмотлан-'дираляр. .Илк милди штбуат, ушаглар утогилк терчше кятаблары, Илк дэреляклер меЬз будэвртн ада ила баглыдйр. • -, " ■ ХХдтздллик Азербадчан маарафчи -адеба^ датынын апарычы пт--, мунелеря садшпш, ¿арадычил .""ларында ушаглар тчггн шшткшбе-... для нтмунелзре да хтсуси дер однран Ч.Мишэдгудуэада, Сабир, ■ | . С.М.Генвэаде, Э.Ьагвердидев, Н. Нариманов, С.С.Ахундов, У.йачы-6ejoB, А.Шаиг, А.СеЫает кими сенат фодаялоринда бу встигамвтдв квддпеларя иш адщча гэзд едилмэлядяр. , ;, '•?
Диосертасизада 1970-Ш-чи ъяхащъ' зарвныый ушаг едвбл^--тн* арашдырылмш,;,бу двврув ушаг вдебьззатыннн бошп».л^ЙЯв^щ
иге здвнлвщдирилмищдир.
Ушаг едебиззатынын бу мэрвелэси чох вахт тэнгид ве едебиз-затвпгнайшгын диггетяндан кэнардэ галмыщдыр. Ушаг едабиззаты ИЛ8 баглн зйзлтшш бир сыра аращцырмаларда бу едабизранын анчаг Мтвззвн марЬвлэлерищш мазмун вв идеда кезфиззэтлэр/ бе"зен»анчаг сос волоки мавгелерден ишыгландцршмагла бэдо внчаликлар, жанр, форма ве мезмун, вазн х> сусиззатлери типолокязасынын езу-. нэмехоуслугук елми-тгазиса,ди тедгиг-таштил вэ с. вши еЬемя3-дэтли мечэлелар лазыми сэвиззеде экс етдирилмещшдир.
Бу диссертдсизада бир тер8<$цэн ушаг едебиззатынын хусусэн советлэшмеден сонракы дввртнгн мтхтелиф марЬалелеринян маЬшззе-ти шасир твлэблэр оахымындан елмп-незэри теЫщле чвлб едилмиш, 19?0-80-чи иллэр кими ен меЬсуйдар вв мтаззвн идеза-бедяи угур-лар олан мелела Ьартерефяя ара вдырылшшдыр. " . .
' ТЭДГИГАТШ 6САС М8ГС8ЛИ« Азербаз'чан ушаг адебяззатынын ' 1970-80-чи яллор мэрЬелесвни жанрлар тгзрэ тесняф едиб мухтелиф фес&ллэрде ве мгеззэн дахиля белкулар асасында тедгиг атмэк, онуи есас мезязЗвт вэ нэгсаиларыны, идеза-бедия Ьезфиззетлери-ни узе чыхардаг, елми-мугазиселя теЬдил золу иле умумялешдирде-лэр а парада олмушдур,. Бурада зеря кэлдикче ушаг едебиззатынын адры-азры канрларшын кечдизя 30л, онун шифаЬи халг едебизза-тындан бу ктне гедэр ехз етдизи тарихи ен"ененин формалашма вэ профессяоналлыга догру кеден аросесл^ри конкрет едеби материал-^ лар есасында дакыщндщмагла вделан новатор кезфяззетлэри до ; аравдырылыр. Поезидада метафорик вэ аллегорик ифада усулу, форма езунеглехсу слугу, бедии несрде фолклор 9н"8ноле чнин хтсусилв '■' жанр бахьшндан'зени кедаззетлер есасында зарадычы инкишафн, драма турки дада мтасяр театр сэйнасянян верди ¿¡з техники имкан-лар'севиззэсинда елдэ.едилен динамик чевикдик ва башга ен"ене-*'ВДн зарадычы шекилде, нова торлугла давамына миоал ола билечек хтгсусиззетлершдевдир. Азербазчан ушаг едабиззатынын башга халг ларын узгун едэбиззатлары ила елми-мтггазисели теЬлиле чело едилмэсв, дтнзашш азры-азры халгларынын'.едеби мэпсулларындан "'едвлен терчтаелэр есасында апарылан паралеллар да диссертдс|н зада зер тутур. Бутун бувларын есасында 1970-80-чя .вллэрин бедии нтаунеларй асасында Азе базчан ушаг адэоиззатында мтасир
ланзарэсини кез енунда чанландардаг, онун елми-незари «аонифатыны ен плана чакмаклэ едабиззатшызын бу сапесинда качилан тари-Х0..6Д9ОИ "просес Ьахтшща муаззен тасаввур заратмаг дисоертаси-зада гаршыза гозулан башлыча магсадлэрдэндир.
Диссертасиланын методоложи асасшщ елми-тарихи, аналитик-• тяположв,. адеза-Оодии тайлил усуду ташклл едир,
ТЦДГИГАТЫН ДЕШ-ИИЗИ.Диссертасилада тадгиг едилан давр чох-асрлик адаби-тарихи лросесин зени бадии матерлаллар, jeiíB ахта-рышлар фонунда даваш кими елми-^азар^ т'аышл с'узкачнндан кечи-рялир, jema натвчалар асасшда majjeH умумилавдрмалазэ" апары-лыр. , ■ \
Диссертасвзада влк дафэ азры-азры фасиллар^ч верилан дахя-лл балкулзрда ва бу балкуларца апарылан твЫшлларда адеби ну-мунедврин вдеза-оадди хтсусиззатлари паралел шакилда эзранилиб ишыглвддыршшр. Таоиит мевзусунда дазылан есаряарда ь;етацюрлк ифада усулу, тарбнза, азуд-наеиьетла баглы олаа ше"р ва ноема-ларда-бадии дидактиканын едаби-тарихи эн"аналар асасында дава-мы вэ ишслшайы, аллегорий ила темеилларан дахили канр хусу-.ОЛззатдари бахышндал, лфада ваелталари занундан охлшр ва фарг-ли чвпатлари, банзэчмэ,'ismóeh, встиара кими санатдо образлы-лыгы аламатландиран бадяи.днчаллклэрин ушаг пслхолокизасынын савизза вэ имканлары ила гаршшшглы элагаси вэ байта масалалар есавдэ тез-тез мурачиэт.едилан бела санаткарлыг инчаликларин-дендир.' Ушаг адабл-ззаты нуыуналаришш форла хусуслзззтларина кениш jep верллмасл, вазн, белку, шэкил, сэслаша вз;азаштара-сизаларын коькрет адабл шгериаллар эсасында таонифаты да аса-рвн асас зенлликлариндэндир.
ТЭЯГИЩЩ ПРЕНИИ. Шасир Азарбазчан адабаззатында ушаг поезязасы,, бадии'насри ва драма турки засы илэ иэшгул олан адиб-ларлн ушаг адабиззатшшн нуыунэся садила билачак ва диссертаси-зада гозулан проблемларэ чавай верон эсарлари тодгигата чалб едилмш, асарлн башшча лредаемшэ чеврилмвщцир.
ДОССЕРтмДАНШ ДРАК'ЫК ¿a8M3J8TH. лзербазчан ушаг едэбиз-■ затпнш! тэдглгата чалб едилаи девру янДизадак хусуси олараг. аращцырышаьшы, оиуп елци-лэзерн гизшщ там Ьалда верилмашш-
дир, Г.Нашзовун "Азарбазчан ушаг едабвззаты" дарслизинин сон фаслйнда бу дввр ушаг едэбиззатшшн бир сыра нума зендалервнин зарадычылыгн барадвмухтасар ва даЬа чох едеби-бвографшс внфор-маси^а характера дашызан мв"лумаглар назара алшмазса.бу мзрЬа-ланин систем йалцнда, умуади дросес шаклинда в а а зры-а да' дроб-лемлэр еоасында елгли-цазври. шэрЩ), вдеда-бэдии х^сусвззатларднин конкрет еде Си фактлар асайшда т&дгиг т вышли бу вахтадак оз Ьедаани кезлезя^ди. Бу бахывдан диссертасида ва онун мезмунуну оЬатэ едан мегала ве ма"рузэлер ледагокя университетлардэ.уни.-верситетларин филолокида факултеларинда дэрслик материалы,слми- , практики адабиззат киыи имифздз едила бвлар< Дцссертасиза елэче 1 да Азарбазчш} ушаг едабиззатывалмумиззетЛа онун тарихи ва тед- : ги_и вла мэшгул олан елш ишчилэр,'аспирант ве дассертактлар учун да елш васаит кими аЬэииззатлядир. •
ШИН АПГОБАСД АСЬ1.' Тедгигатцн асас ыэзмта.у муелддйин да-ш публйкасизасы, а чумлвден методик весаитиндэ акс олунмуцщур.
■ ДЮСЕРГАОЙЗЛНЫН ГУРУЛУШУ. Иш, кириш, икв фасвл, натича ва ястифаде олущуы галнагларда слзаЬнсшдан йбарзгдир.
Г №Ш ЗСАС ива.1УНУ."Кииид"де цавз.унун актуаллыгы, тадгига-тын магсад ва вазифалари, елш зенилизи во .тачруби еЬешззатя . , кастерялир.
Дассертасипанын I шасли "Ушаг поездзасынын яде за истига- . мэтларв, форла ва жанр хусусиззетлара" адланыр. Ьаллвдар кв, дунза*халгларынш1 адабиззатшда олдугу киыи Азарбазчан ушаг лоезизаеыннн влк рушезшшря да лазла ва охшамалардан башлан'ыр. Нагни, дастан ва афсаналэр артыг икинчи иерЬэлени ташкил едцр. Бвз Азарбазчан ушаг поезизасынш 1970-80-чи илчэр марЬелесишш \ идеза-бэдии хусусяззатларини ашагвдакы квш груплащццшгы маг- .! сэдеузгун с'азыриг:
|.Табват ше"ряэрицда образлы-иетофорик вфада васитэлэри. •■ ■ 21.11оезкзада тврблдэ проблема вэ'онун дидак*шс-ма11иззети. • • ■
3,Твмслллв|дэ аллегордзэ усулунун ролу ве гаршшшглы ала* <
га масвлаларв. • • ()
' Ушагш дунза Ьадисэлэрн.втраф муЬит ва меишэтла баглы илк тамасы "бу надир?" суалы вла башяшшр.
Тесадуфи дез ил ки, бу иллерде .зазылмш ушаг китабларыкдан ■• бнри "Гыяшын суаллары" адданыр. • '.
Тэбиег тосв;1|ларщин азунда мгззлэн" бир дахнли балку,тес-
- 7 -
нифат система вар. Те бив т ше"рлэринин чоху ушаглада вэ.тена
меЬвббат, онларда ввтэнлв баглы дтштнчв. ,ф01малапщыряаг мегсе-
ди дашыjap¡ . . ■ • Г ■ '
Baïjap чагн
Ama багк
■ Аг дон'kejhp,
- Кэл.кел flejup.
Баидан-баша
Бир тамвша
Стд кими аг,' '
Шэффаф,парлаг. ;
' Аг дениздир
. Алма багы. - ;
Чичекледцен.
рэнк алачаг
■ ; ■ Квj гуршагы^..1
Тебиатш феоиллэрвнэ, онларын ушаг ясвхолокидаснна удгуй...
qeuHjjBBH XTcyciijзетлэрина Ьэср едилэн поезида нтмунелэря иле.
сых-сще гартылашырыг. Х.Элибезли.М.Эля¿ев.Т.Мттеллзбов ве .
¡¿.Намаз кими у таг шаишэриивн еоерлэрвндэ илцн бтттн фэсиллэ-*
рйнда.тэреннтмтне те"рлер зазыпыб. .
' ' Аста-аста , "
Агыр-агыр
Гар jarkp...
, Дошанларын-
Зувасына
Азнларш!
Кдаасына •
» о
. Jysy загыр...
'Башга бяр ше"вдэ öahap тэсвир одунур:
Behap зтартд гущунун •
Лэлэклеринд кэлди,- ■
О step ганадлы cehep
К7леклвринде келдя...^ .
Бттевлгедэ тебиэт лирзкасы Азэрбадчан ушаг едебиззатннын, . ;
о сырадан 70-Ш-чи иллер ма^элесяняи баилыча галуну тэшквл едяр,'
i. г.ыаимуд. 'Ч'ызымын суалларк".Б. .Канчлик, 1973. 2.1Л.Намаэ. Оаз дагышы.Ь.,"Кенчлвк",1976,с.51. З.Х.блиба^и. Эзиз комиссар.Б.,"Квичлвк",1980,с.15.
Ушаг эдэбвззатшшн Оашлыча мэгседлэрииден бири вэ оаилы-адоы ¿л 3 J! ки -M о " ¡I э в л твроизе шсе^елэри ила баглы ыездана чдокр. Илк шибала ри, зухарыда касгедаздашз ними ба зашла рыа кбтндаи иевлеринв ташквл еден лазла йэ охшакаларла башлпнац çe'Mahaj-¿етввдэ jaxmiffl писдан, хедири ыордэн ejup.íaiv шсаш догрувс-нигамэтэ звналтмэк дат мэгсед олан все pao иди р.- Бу ен"еио бу KYH де давам едир. Бу ше^^де бир нечз,мегсэд изланилврг бв-. рвичиси,. ваг&ие, торпага;ыэйеобэт Ьисси тэлгии олуиур; вкшчв-си, вта-аналара, теллвмлэре, опеатдо беусклврэ норда! ашы-ланыр} r<fYH4YCr, neiaeje, оеиетэ, займете баглылыг горбвдэ сдв-лир; flopßYHMYcv, залай, бэЬтан, всрадчшшг, hapa-л, огурлуг.гул-дурл^г, Ьаршишг, xûjaHOT кпми мг аи Х7сусиззэтл9р тентид олуиур.
Ветен оевкиср вле баглы ше"рладцэ ушаглазда öytob вдтен йнлознш чврбйЗе олуиур. Шаирлор уша^лавда етрур Ьвссв фордв-лашдырыр, »ехенин дашшы, га дасшш, чвчазвнв торошпм едерек догма зурде баглылыг дузгусу озадыр.
Дидамсвк есарларлэ баглы швфаЬи халг едэбвззаты иуцунвле-рввдв олдугу ш.ш классик вэ шаоир ушаг едебвззатыцпа вки баш-лыча тендшюиза ö3yhy кестврвр: бкринчисв, бирбаша, зв"нв мто-бвЪ во манфи ма"нада риторик вфаделере еоасланан о^д-насипа-зди оларшш васитэзе чеврилдази едэбв вствгашт; вквнчвсв, hejar Ьадиоалэрв1Ш врилв-хырцалы мэамун вэ стгкатледце вкс ет-днрмэкле YMyMiwieimuJiweK. 1970-1аб0-чи вллервн у шаг шо"риидо вдавд теш дул тгстувдур. Бу даЬа чох s3yhy X. йдибезланин, Т. Ел-чинйн, h. Звзаиын, З.Хелилвн, М.Аслоншг, М.Ндаазыг зарадычшш-гында ea?hy кестеряр. Бу ке¿фи339т дайа чох бу вллэвда зазыл-мщ поемапохда 93yhy кеотерир. Беле всерлардэп ф.Садыгын '7ша , ели", И.Тапдыгын "бпвадатлц манэум нагшшар", Т.ЫаЪмудуи "fiup-' mía кеззлдизв"; "Уч гыз", "Гакси стручтсу", "Сейрдя щцшн", С.Мэшадзодещш "Ьадвззэ гуау", "Ивяи ачар", З.Хвладвн "Сэ-мандор" вэ башгаларыны кестэре бвлврнк» Шавр Т.Влчвн "Тогрул бабанын нагки агачы" силсвлэслндэ - мелэум нагыллавда мэгсед ве Ьадисэлер дэ'звщвдкче онларын ааенгане yjrya олараг теории фор,1а ве вазни да да зииир. Шавр.мисралары jtia бу мезмунун зса-сывда сыраламага, везнв лс ,ладан дахиди белетлэр. japaiwara
- 9 -
кайл оду р. Леллио) TOhicwjacu арха плана кечнр, диалоглар yctyh-лгк газаинр ва охучу иагшшр дукзасша душур; Чох зариуди, инча иди Зл-азагы
Сачларындан сурушлувду Келогады - Таныш олаг, Lien - осмэреи. Нагшг десзи тэлешзро.м. . . .ыэлякшшэд ы8кгэс.л1ц БцТИрМИШЭМ. Ыеи иагшгаы башлы да Катирнвиш... '
iiap сыра араадырлаларда аллегори за^рдан- даншанда даЬа чох Ьвдванларш he ¿атыкдан кэтуртглан ва ja оиларын дили иле тесвяр едилан падисэ ва вэзизоэтлар назэрдэ тутулур, тамсиллавда едебиззатен бу навуне баглшшяараг бу ики адэби-бадии истига-ыэтин'фоша ва. канр хусусиззетлери гарьшдыршшр. Анчаг, аллегории есерлэрде текчэ Ьезванларын hajaT терзи онларын давраныш ва иунасибатлариндеки иксан чэмиззатлари ила багланцяан асас чайетлар дедил, табиэмш башга биолсми варпыгларышн агач.мед-Б9, битки еэ сама чисиылэриндэи олан Кунаш, аз.улдузларын ела-чэ до ев ешз'аларыкын образларьшдан да астифадэ едила билар.
Ущаглар учун зазьш.олд аллегории эсарлзрэ мевзу бахшындан гушлар ва hojBaïuapi битки ва чвсмлэр, siaja ва алетлар кики ъ'эбиэт ва^иш-гларц вэ ба"зи шишэт деталларындан,Ьатта влин фа-силлэршщап 'гушуы парф вэ рэгэнлэрэдэк штрихлэрден иотлфадэ едилен бодил пуыунелэр дахил едила билэр.Еу ва ja"башга штрих шаицларин эсэрлоршда устунлук газана билир. Населен, З.Хали-лин зарадычшшгшзда бирбаиа heisan еэ битки навлэришш.табцет деталларшшн аллегорик-шуафоршс ас.ада фоггласша асасланан асэрлэ^ /"Узун зол", "Ары ва капапак", 'Татыр", "Ъилдирадн", "Гыргоьул", "пачияеу.ак", "Ьулоул", ". лэ1игак""Тозуг","Лопелар" "Дрвшаи bq кепок", "довшан вэ чанааар", "ТУлку bs бечалар" те"рлар11, '"Чанаварш! зухусу", "йвчаиларин калази", " Сар
челер"'. ва б, не гея доемаларц/, С, Мешадзаде да тахшшан едки сализзади ше"р ва доемалар /"Сарчэ", "Лишизин насийати",-"Валит", vat se ит", ''Довшан", "Идманчц пвшик", "Довшан бадасы", "Ar чхчд, rapa чгчз", "йедизза гузу"/, М.Аслан, М.Намаз ва И. Тапдаг зарадашоыгшща агач ва бутавлукда ыухталиф битки невла-ри есеоында ¿аранан' аллегоризалер /"Базурткан - беда тикан", 'Тоз ледаси", "Лала", "Шлцд jceky'Al.Аслан; "Чучелари, "Бенев-ше"Ы.Навдз; "Какликоту", '"Чичаклерш", "йячир", "Пуста ага-чни, "Бадам", "Зогал агачы", "фындыг" - и.Тапдыг;/ ц.Талдыг,, Т.Елчин ва Х.Элрбэздинин зарадычшшгында илк ушаг ооразлары иле тэбиат чашшвдрынш ахлаги Ьаггшда олан адлегоризалар /"Балача Куыазг^ дщщрргт нагаолар-'-Т.Елчян; "ьзлача Садим", "¿eme пакими", "Ra русел", "Чинар"', "Пищидин лазласы", "Hjue", ■ "Адма Парада битир?1', "Азы"» "Дечал кулак" - Х,ьлибазли/ устун-лук хешадл едир.' * ' • .
1970-й0-чи илявр поеаизасннда ушаг едвоиззатшда тамсил жанрынын янкишадшща й,3йзаныд хидиатлари авазсиздир. О, оу канвда анды^ыл ре/системли шэквлда асарлер зазмышдыр. Ьикглат Зинаида таысиллери гыса, ■ зыгчаы ва аталар сезу-шли Ьикмвт-лвдир: • ; ■
' Нагарачы вуренда
Ьава чалды нагара Нащы ал тохунанда Сэс-ктз сайда нагара. . * -
. h.SHja Ьарф ва регам кивд аз ишланен аллегорлк васитала-ри. де угурла сшагдан кечирир.
. 70-80-чи илларда ушаг едэбяззатында аллегории поемалар-дан да азрыча данышаг олар., Бу есарлэри he зван ва гувшарцн, ушагларын иштирак етдизи нагшх услубунда зазылмыш епик, лирик ■ ва ja ^епик-лирик сапкдцэ гелама алшщн иоешла^а «jupuar дузкук оларци. Бела есарпадцен З.Халидш нагыл адландырдыгы "Бунл^р да ки, нагылды", С.Мэммедзаденин "Hahernc гарпыаын нагрш", "Ar 'чуча, rapa чуча", "Гарапгуш. Оалалары Бил ва Вил", Т.Елчшшн "Кетдин кевдун", "Довшанын еви", Ь.'Звзанын "Чырьшдазан чырчы-ршла", М.Намазын "Кенулун досглары" киш лирик сэчизза дашызан
лоемаларц диггэти чеки p.
Аллегории солкида зазылан кениш плаилы елик вв ja едик-ляряк лоемаларын, хусусан вагшг-лоемаларын ecac xrcyca j jaavia-риндвн бири одур ки, бунларца фолклордан -калан Ьазыр суает во мотивл8рцвн даЬа чох муеллифларин эзлеринин гурцугу Ьадисалар-зараднчы незллар устундур. Башга бир vahaî иса бу поила ларца су ¡кет ва Ьадиса охшарлнгинын олмасндыр.
1970-Ш-чи' иллар Азарбазчан ушаг адабиззатынын ше"р году азунадэк олан адаби инкишафш ан дахгл ч'оЬетлариии кетурзрек идеза-мазцун ва сенеткарящ1 бахдаындан бир сира делиликлор орта ja чыхардыш ва адабиз датымизы оржинал мезмуц ва форма ила да-tía да занкинлащцнр.щшд0р.
Диссертасипанын II фэслц "Бедии наср ва драматурга¿ада ен"эйа вз новаторяуг лроблеми" адлашр.
Тарихи «н"эналери олса да тодгигатчнлар ушаг насринин илк лешакар нумунэларинин заранмаеыны XIX эсрин сон рубуна аид едир-лар..' Ушаглар учун фолклор мотивларинян тошщнмасы, нашрд ва он-ларш! зарадычы инадшащшш асасан С.М.Гэнизада, Ь.Ыайлудбэзов ва "М.Т.Сидгшшн адн иле баглазирлар. Езни тедглгатчылар Ф.Качар-линин XX есрин овваллиршдэ чал етдгрдази "Балалара Ьадилja" китабындакы неср нуыунэлериви, бир аз сонра нешрэ башлазан "Ыэк-таб", "Pohdop" ва "Дабистан" ш« ушаг аурналларшын саЬифэла-рдндв чая олунан нагьш, - вфсана ва рэвазатлари, Р.Эфендизсв,А.М. МеЬдпэада, a.LLfoiycajeB, Ь.Чавадов, Э.Даглы, А.Асим, А.РаЬ'лан-зада, А.Балкханов, М.РаЬимзада, Л.Саферов, К.Исмазылов ва б. маарифчи зизалц ва зазычшшрщ бу с aha деки фзализзетлариш ушаг насринин пешакар нумунэлардно догру атшин илк адцымлар ними гизметлецдирирлор.
60-чы иллэрэдак ушаг насринин идеда истигаматц башлвча , олараг уяагларын "Ла^лгли совот вотандашы" киш зетишэсина догру звнеляр. Ушаг психолокизаснныи сзчиззави гатларн ве он-лары 1/.ездана чыхаран оедиц васдтэлор, санеткарлыг месалаларц арха плана кечирди.
1970-60-чи иллар Азарбазчан ушаг баериниц идеза-бвдид истигаматиндаки эН"ана г,а новаторлуг кезфиззэтларини шертлан-дирап хусусиззотлари бела грушхашдар.таг олар:
1. Jfojnuiop мотивларя есасында japaitaii неср асаряэрикин жанр ве форма еэунзмехсуслугу истягшвздяде ен"ене ве новатор-лугун гаршылыглы елагося.
2. Аллегории есерледца ыуасирдизин бадии Ьелли.
S» Реалист Ьекаjo во я'овеотларин ядеза-бедяи хгсусиззэтле-
ри.
Фолкдор мшявлери есасында заранан ушаг насри нумунелэрд-HiiH асасыны на, jjuiap тэшкил едир. ?0-80-чи яллэрце ушаг насрян-да беле* осариэрин пешакар нумунелершш З.Хэлил ве Э.'Се'мадов ja-ратшвдир. З.Хэлилин "Чырзданып нагшхлары" вэ "Азманш пагыл-лары" башлыгы алтында тояла'зыб натр зтдящи'^и есарлар ен"анэзе. созканмакле ■ ¿алаш даЬа чох иоватрр кедфидзетлврв ила диггетя чакир. Бу китаблардакы нагылларда новаторлугла баглы ону дедак' ки» Чыртдашш нагьшщрн Ьечмче нагшщан да{га чох мнниатгр су. нетлери хатырладирса, Азманыи нагшишры бу еянк фолкдор невуну е дни бахьмдан гамамламат сечиззеся даты дыр. Классик нагылларда олдугу кили, бу асерпарце да идеза иотигамети даЬа чох тер-бядевя маки з jera хидаэт едир, вн"енвви нагьугчылыг усуду яла бе-рабер шгасир Ьеказечшшк ыеЗди да оу нагклларын адарычы. хусу-сяз¿этлериндендир.
1 З.Семадовун нагыл-Ьеказадери даЬа чох ан"енэза баглвдыр. Бунунла бэрабер, б.Саыэдовун нагыя-Ьека двларин-эки фолклорун кшщ ва невларивд дариндан белед олдааг, шче мушаЬидв габилиз-зати, ушаг ислхолокидасшш ejpatimje мадл онун зарадычылыг им-канларшщан copar верир.
.Бела нагыл-Jaeicajеларде фолклор -магседден даЬа чох васига ролуну одна дыр. Бурада фолклор вдву , шифеЬи едебиззат мотяви зазшы учун дахили маЫшети, копкрет. мэ"нанц чагдыраг .учун нстифаде едялир.
'¡/'¡уасир ушаг несринда алдегорлк. асэрлар даЬа чох зазылыб, • Бу дайа нох еи"а'не иле саглвдыр. З.Хелилин кичик 'пачыдп "Чапид'к "Кузку", "Ансамбл", "Ики нар",. "Гидиг оуран aj¿ балаоа". heica-Иэ-на^ылларцнд'а ьедван, гуш ве битки, ад, булуд, "загар, гар куш аллегории образ ве васителердан истифада едвлмивдир.
пеуванлары, адача алаpar вагши ЬезвциЛары ушаглара нуму-на кестарорвк онлары тербидв етмак образлв та"сир васятеларян-дэндир. 8.Свмадовун "Пахш: гарга", '"¿алакчн бярэбятдвн","Ло j-
лэк.ве турач", "Гадали да г, дашнп толе", "Еынгнров" адлы йагыл-Ьекаделершще дедиклэрвмизя а дан кэрмэк олар.
Реалист yinar Ьс!:адодори ичянда тарихя мавзулара hecp одил-миш всзрлорэ да тосадгф едилир. /шчаг бу са!мдо дэ шасир мев-зулу Ьеказзлар даЬа чех зазылыо. ЗЛелил, Н.СтЛобанов, 9.0м-ра!юв, Э.а'пшдова, Л.Зпмадсва, Ь.'посоков, ИЛте/мэтов кимя ¿азы-чшгар реалист ушаг насряпин кэзал нтмушлеряни ¿азмышлар. Ееаляс yinai' наершщв вэтвнпарвордик мэвзусунда ¿азилан эсардар ичари-синдо бу бахивдэн З.Хэлилпн ''Азарбадчан Ьаггшща Ьека.]элэр" баш-лыги алтында топланзл асэрдер диггати чаквр. Бу Ьокаделер канр бахшщцан меисур гэеманы хатырладыр. Образлы дтшунчэ терзя, лирик-романтик гслуб, поетик иячеляклер бу Ьоказзлорин' башлнча хтгсусидпетлериндвндир.
:Л9)ртэб bajara, т8"л}ш-тер0ядэ мтаослсзлори ушаг зазычыла-рынын аеврдарпиде ajрыча jep тутур. Э.Сомвдовун "Чпнар емрг узун . олур", Н.СтлеЗкановун "Идаш дерев", "Ушаглар кудондэ", б.Эмра-. Ьовун "Атамнн мтоллими", "Гг^тарцлмш' hojav", 8.8Шедованын "Ел-беняз дэрса кедяр", Л.ЭЬмодованын "íyc дили телашмв" ва башга Ьекадэ вэ довсстлардэ мэктэб bajara кэниш гесвир олунуб.
Ушаг несри саЬесипдэ елми-фантостот ганр да мтаjjen ¿ep тутур. Бу жанрш! авдычил ен"енеси олыаса да, мтасяр ушаг неерш-дв бу яанрин влк пашакар гтдуналэршщ 'Вида МаЬмудов зазнб.Онун "Каинат камиои", "Итершаязш дтп: ja", "Венеранын ке^лари од ячиь-двдир", "Дащр вече ajar ачды", "Гедд олмуи свслвр" асэрпари бу жанрыя К9ЭЭЛ нумунэларидир. Н. Абдулладевян елмя-фантастяк асор лэри 70-чя иллардэ диггати чакир. Онун еоерлеривде кось&ж чисм, Бзрлш? ва мухталпф схемлер да ha чох Зер Ьадясэлардав, инсаны дарк етмак тчтн васята ролуну однадыр. •
• Белэликла, Vu-80-чя вллар ушаг насринян- тмумв мензараси оеле ояр натячази. калмвje асас верир-тси, бу дввртгн едеоя ыеь-суллары ветер" кемяз jar, йот реэ да Kejgaj дет бахдашщан ушаг поезидасы нумуналарьнвн сэвиздэсяндэ далавыаса да ен"анвнян дарадычы шэкиодэ давамы- вэ инквша^ы иле ояркэ, муаззаи новатор-луг хтсусидзэтлари дэ газ&ншщцыр.
Ъадии неср кями мтасир ушаг драматуркиласн да гч всяо ио-^дгаглатде инкяша® етмищдир. Бирян^лся, фолклор штявларивдчн
йстяфаде долу иле дарадыдан нагыл-пдеслер; вквнчвси аллегорвк есэрлэр; учтнчтст, муасир ыевзуларца зазылмыш драм вэ коиеди-¿алар. 1у70г80-чи цллврцэ сашлыча олараг Кенч тамашачылар ъа Кукла театрларшда тамашаза гозулан бу пдеслерин вдеоа'мэзму-нуну да овдии насцце олдугу ними тароизвви мотавлар ташкил •
¿дир. .
Азарсазчанда хтсуси ш шик вэ мараовмлврдв баЬарын гарш-ланыасы,- ад гозма, то] кама ритуаляарла занашы, гураглыг, 3а-гыш, сусузлуг ва б. табиат Ьадиселари, дини епкамлара оаглн олан мтхталиф йвгсед ве свчаззали тдааша-тадбврлар Ьязата ке-чврйлмиш вэ онларш Ьэр оврвнин езгнамехсус "канр" вэ композв-сяза ?тсусиззетлври мвздана чыха1'.г замая-заман форлалашыо 'Янкша® ешщцир. пезвашшрын, гушларвн дезтгшдтрглмеои, ох ат-ыа, атчапма, ктч.сынама, ктлеш кама озунларда оераоер заваш-заваш зарадычы фантазизанын мвЬсулу олан театрлапщырылмыш мез-дан таманшлары да писан мэдоытйнвн азрылмаз Ьвссвсвна чеврвл-|щпдир. " ' ,
Азароадчан' уадг драма гурки за сшшн илк пешейар нтауналэри де бела стжехлер еоаоында зарадаяан нагшнпзеслвр олмушдур. Р.Эфанди зёван ушаглар тчтн заздыгы кичвк свЬнвчвклари, А.Шаи-гин оу канрца гелвмв алдыры влк асэрдври мвйз нагыл-пзеслерден вбарат олмущщгр. Сонралар в.Аооасов, Е.Агазев, М.Дилбавв.М.Се-звдзадэ, Г.Илквн квми ушг заэычШш]& бу вн"енвни давам етдир-мвшлар. "
Фолклор мотивлеринден ве классик едэби суяетлэрцэн всти-фадв 1У/0-80-чд иллар ушг драматургазасынын да сашлыча иств-гамвтлерЛнден бври сшлущдур. ИЛошгунун "Лазлаз", Э.Семадовун "Сейдряи халча", п.Иизанш "бкиз гарда шлар", Ф.Мвммедовун . "Сирдв дэ зврлан", Анарын "Гаравелди",' Ф.Садыгш "Бир парча ва-тан" пзесларинда буыотяв ктчлтгдтр. Ушаг вдзбиззатынын батлы-ча идеза истигамета олан Хезрле Шерин мтбаризвсВ| мардлвк, че-оарет кямя внсани кезфиззетларин твблигв, залан, Ьизлвкаршик, хвзанат, горхаглнг, ана за мэЬеббет, гущлара, Ьззванлара гар-гн вэ бу золла да ушагларнн ма"нввв тврбвзвсвнв свнатин бедна шгчтг васигасвле те"сир ешек ыегсади бу пзеслервн.маэыунуну итеззвнлешдврир. .
ib • -
Бадии наорда оддугу кики ушаг драматурки ¿аспида да адлего-зида глхталлу сзчиздвда, щхталиф гурулуш в.а номпозисиза еле-(¡енглори ¿та влагали- шакилдв меддана чыхыр. Бу асерлавдэ hejBttH-iap ве гушлар, табиет деталлары-битки, агаи, даг, даре ва ja '•■ ;амачисиылари ■-. кунзш, aj, улдузлар ва о, иштврак етдиjh Ьаада, Зашга чисм асарларда инсанлар, елечаде ушаглар да иштирак адцр. í.0лл0эзлшан "Довшанын ад куну", "Тулку MaiuceM'aja кадар",Ф.Ага-зевин "лоруз", Э.Самадовун "Кулен даг", Т.Муталлибовун "Чучэла--рим" есарлериида бу дезилэнлэр габарит- карунур. .Ф.Садыгын бу ¡¡аЪэдакй иолдэ усулу Ьазырчаваблыги, образлшшгы, дах^ли сес-яанмалари ва диалоглары ила дапа чох сечилир. - ;
70-80-чи HJDiap ушаг драматурга ¿асында бадук зашли ушаглар учун назарда тутулан ва мактаб haзатинданбеЬс ед^я пдеслар aj-рыча jep тутур. Г.Илкинин "Таза шакирд", "Санин зашцдларш", Анарын "Кечан илин сон кечаси", б.Свмадовун "ИмтаЬан", С.Годир-заданин "Ширинбала бал jurup", И.Ыэяикзаденин "Саглыг олсун" асардаринда мактаб ве аила'he jara галама алышыщцыр.
70-60-чи иллар Азарбазчан ушаг драматуркизасында кичи'к тамашачыларш Ьевасла бахдыглары елии фантастика тэкча Н.Кэиче-ьйнин "Ознмыш планетин сервати" лзесдвда керчэклаша бшвдщдир.
Ону да демализвк ки, муасир Азарбазчан ушаг драматуркйда-сшш инкишафында чддди арцычкшшг олмаjud. Бу исэ бадия-'есте-тик душуцчамиза зарымчиглыг кэтирир. Азарбазчан ушаг драыатур-кизас'ы ¿аранма ва инкцшаф ыар11алэси кечса да пешекар савиззвда ЗУксала билмашидир. -
H á Т ¡И 9 Д 0. диссертасизанш фасиллеризда дезялмш фя-
кдрлэр умрдаювдиральщш, 70-80-чи иллар Азарбазчан'ушаг едебл j-затшын тарихи - едаби газнаглары, идеза-бэдии хусусиздеглер, санаткаршг мэселйлэри, башлыча мавзулары грушащцырылараг ке-лачак инкишаф jaiuiapn кестарилншдир. Бела бир $икир ajpilsa ' вургуланмышдар ки, VG-80-чи идшор ушаг едаби ¿даты езуна'дак олан адаби ирсин ан замш 4Qha тлорини мегшми ü ja рак бир снра деки чизкилар да japaTi/шшдир. Бу довр ушг одэб- jjara шалун ве идеза оржиналлигы, форма ве жанр сарбастлизи ила сечилйр.
Мевзу ила баглн чад олсунмуш мэгалалер:
X. 70-80-чя влл'ар ушаг несрдцце "Деде-Горгуд ен"эн8лэрв". Кенч тарихчилврии II Уыумресдублика.конфрансы.Бакы,1992.
2. бдаби тангидин. ушаг адабидзатша ьгшасябатя. Педагоги Универсятёт хеберлери - Ьуманятар елмлар., сервисы Ч 2 - 1935, могалэ - 2 сеЬ.
3, Ушаг едабв^атынын тадгигвна дайр.
"Али педа1тд мэктаблэрда Ьуманятар вв ичтиши елшшрин ... тадгигива тедраси" адиы елми •конфрансын тезяслерв. . Бакы, 1995. Н.Туои аднна ХДПУ-нун нашряззагы.
' 4. 1970-80-чи иллевде ушаг поезизасында терблдэ вэ несяЬатин образлы-дидактик маЬиззети Ьаггннда. -"/методик кеотариш/, Бакы - ,1996, Н.Туся адына АДПУ-нун'нашриззаты.
В. к. Алтея
Идейно-художественные тенденции в азербайджанской детской -литературе 1970-80-х годов
РЕЗЮМЕ . ;
В настоящей диссертации предпринято исследование азербайджанской датской литературы 1870-80-х годов, рассматриваемых как самостоятельный этап э эволюции 'данной области национального художественного творчества.
Структура работы предусматривает жанровый- принцип рассмотрения объекта: идейно-художественных особенностей поэзии и традиций а прозе и драматургии. 1 '
Обзор соответствующего литературоведческого опыта показывает . превалирование исследовательских поисков, направленных на выявление идейно-содержательных особенностей датской литературы, причем главным образом в свете дидактических норм, диктуемых советской идеологией.*
В данном исследовании главный акцент связан о художественно-выразительными особенностями детской литературы. В частности основное внимание уделено способам метафоризации в произведениях о природе, роли историко-литературных традиций в дидактических образцах. Прослежен вопрос о жанровнх особенностях аллегории и басни, их типологии, использовании эпитетов, сравнений; гипербол и т.д. с точки зрения их связи со спецификой детского восприятия. Достаточно места уделено вопросу о формах детской литературы, специально рассмотрены стихосложение, звукоподражания, аллитерация и i.f^.
В процессе анализа дана следующая классификация' детской поэзии: метафоризация в стихах о природе; образно-дидактическая сущность воспитательно-назидательных стихов, формально-жанровая специфика аллегорий и басен.
Что касается детской прозы, в ее анализе превалируют такие аспекты, как формально-жанровые особенности произведений на фольклорные мотивы и Их связь с традицией; художественное решение современности в аллегорических произведениях; идейно-художественные качества реалистических рассказов и повестей.
Выявление характерных тенденций детской прозы 1970-80-х Ь»дов дает возможность определить перспективные направления в развитии :как й плане тематики, так и Художественных форм.
IT. K. Aliov
Ideoiogical-Artistlo Trend* In Azerbaijanian Child's Literature of 1070» -60a
SUMMARY
In the present work research has bnen undertaken on Azerbaijan child's llteratur of 19708-608 reviewed as an independent phase In evolution of this sphere ( i national artistic creative work.
; The work's structure envisages the genre principle of the object review: ( Ideological -arfletlc peculiarities of poetry and traditions In prose and the drama.
' Review of appropriate experience in the field of history of literature shovs 7 prevailing of studying searches aimed at revelation of Ideologlcal-substanti; . peculiarities of child's literature, ptjmar;;y, In the light of didactic norms dictate . by Soviet Ideology,
The principal acoent of the present research Is related to artistic -expresslv features of child's literature. In particular, the main attention has been paid t w-'iys of rnetaphorlsatlo.n In works on nature, on a role of hlstorlcal-literai traditions In didactic samples. Tie Issue has been retraced regarding genr ' peculiarities of allegory and fable, their typology, the use of epithet! comparisons, hyperbole, from the standpoint of their connection with speclfi character of child's perception. Sufficient attention was paid to the Issue of form of child's literature; versification; onomatopoeia, alliteration was. speciali revleweJ. •
The following classification of child's poetry has been given during analysl . process: metaphorlsation in views on nature, figurative -didactic essence c educational -edifying verses; formally-gen© specific character of allegory an fable.
As regards child's prose, the following aspects prevail In Its ¡analysis: formally genre peculiarities of works on folk-lore motives and their connection wii tradition; artiste solution of contemporaneity In allegoric works; Ideologies artist'-; features of realistic storlea and tales.
Disclosure and qualification of opeclflc trends of child's prose of 1970s-8C enables to Identify perspective directions In its development - in aspects of bot subjects and artistic forms.