автореферат диссертации по филологии, специальность ВАК РФ 10.01.09
диссертация на тему: Исторические основы и художественная интерпретация образа дива в узбекском фольклоре
Полный текст автореферата диссертации по теме "Исторические основы и художественная интерпретация образа дива в узбекском фольклоре"
/ г и и; I
1 О опт
УЗБЕКИСТОН РЕСПУБЛИКАСИ ФАНЛАР АКАДЕМИЯСИ АЛИШЕР НАВОИ И НОЛШДАГИ АДАБИЁТ ИНСТИТУТИ
К$лёзма ^уцу^нда
ЭШОНКУЛОВ Жоппар Солиевич
УДК 398.22(575)
УЗБЕК ФОЛЬКЛОРИДА ДЕВ ОБРАЗИНИНГ МИФОЛОГИК АСОСЛАРИ ВА БАДИИЙ ТАЛКИНИ
10.01.09 — фольклоршунослик
Филология фанлара номзоди илмий даражасини адшн учук такдим этилган диссертация
АВТОР ЕФ ЕРАТ И
Тошкент —1998
Тадвдот Узбекистан Республикаси Фанлар академия»
Алишср Навоий номидагн Адабиёт институтинннг фольклор лимида бажарилган.
Шу«й ра:фар — Берукин номидагн Республика давлат муко фотининг совриндори, филология фанларп доктори, профессор Тура МИРЗАЕВ
Расмий оппонентлар: филология флнлари докгори, профессор
Райрат ЖАЛОЛОВ
филология фанлари поызоди Шомирза ТУРДИМОВ
Етакчи илмий мугссаса — Тошкент Давлат Университета.
Диссертация ^имокси 1996 йил »соат/У 11 Узбекпстоа Республикаси Фанлар академиясн Алишер НавоиА комидагн Адабиёт института зузуридаги ДК 015.04.01 рацаыля докторлик илмий даражасини олиш учу» диссертациялар ^имояси буйича Ихтисослашган илмий кенгаш иигилишида $тказилади (7С0170, Тошкент шазцж, И^Муминов кучасн, 9 уй).
Диссертация билам Узбекистои Республикаси Фанлар акаде-миясининг Асосий кутубхонаснда (Тошкент ша*ря, И. М$миво1 кучаси, 13 уй) ганкшнш мумкин.
Автореферат 199С йкл д /ЦХс^Г йв ж^втмд*
Бирлпиган Ихтисослашган нлмий кенгаш котнбя, филология фаширм доктора
А. ЖАЛОЛОВ
ТАДВДОТНШГ УМУШЗ ТАВСИФИ
Н а п з у к пн г л о лз n.rvl ли гг;. Хплк огзаки иг ода миллий та^аккур-нинг ягралкас па кухим кискилир. Луне элимлари халк огзаки иго-дини ianar Сояьклорг'уносликнииггшт экас, балки ^алсафа, этнография, тарях ва ёзма ндабнётнинг хан манбаси сифатида урган-мондала р.
Хар бир хплк киё^аси, ^еъл-агвори, тафаккупи, рухияти ва сприяси аввало уник г огзаки игодида акс этади. Та^аккур тари-хи, эволгндэн тараккиот боскичлари огзаки игод намуналарнда на-мосн булади. Оольклорда халкнигсг дунёив, узини бчлии, англаш сари н?"ган каламларя, жараёнлари поэтик мужассамлапгпидир.
У луг иутяс^аккир Эрих Фромм тимсоллар тилида баён этилган ув£лпр инсок калби, ички дунёси, рухиятини и<?ода этувчи мухим восита экан лигяни тпъкидлао, у ни хар кандай санъатнинг авва ли оплатила бахолайди*.
Г'шУ'ологак обрпплпр узок т-ряхиЯ гараёнлагни акс эттирув-чи унсупляр си<?'ягпда пайдэ булгапни, ми^яярдаги хар бир образ хаг.у, луцёцараглшинг кайсидир бир гкхати ва боскичши ифида зтп-ди. Гарта бундаГ; образлар тасТ'аккуриинг энг куйи боскичига хос ■оуяса-дп, уларнинг илк поэтик ^икрлапии богалаб берганлигининг узиёк, олам-олям талкицотларга дястур була олади.
ТагихиЯ ас ос лари иифологик та^аккур билан боглщ булган дрв эбразининг узбак хяяк огзаки игодидаги Урии бекяёсдир.
Образн:шг илк асоси цаПси далрлар билан боглин? Унинг оа-лкиЯ-тяесолий загляни вз Сункшшси нима ля план иборат? Халк дунё-. кара::«, тп^агкуо эволшияси гяраснида ту г га н урни кандай? -Fy каЗи I .¡салаларни гадкик этил ^ольклоряуносликка бой катери-аллап бсради. Лев образшинг ми^ологик, бадии!5-тимсолий асоси-ни тахлпл нилии оркали блз хадк маънавияти га та^аккури таркхи хакида каъдумотларга зга булагиз. З'нииг килляй ас ос кии апик-лл1!'лгз«.
1.!аллий кадриятларимиз тикланаётг*н Дозпргк тарихпй давр-ла дев образшш таджик килип б:: зга ?акат халк огзак;: ижодпни эмас, балки халк муиохада гарихшш ургянип юясоншт бе ради-
1 Сроим Эрих. Дува человека. • .,1992. -C.I83.
Лунё фояьклоршу нос лиги, яйникса Гарб илмида калим миг; ва мифологии обуазлардан инсон рухий-маьнавий дунёсшш тахлил ки-лищца кенг фойдаланилмохда. Бу хол К.Шг, Э.Орош каби маихур олимлар ярагган лсихо-аналитика мактаби Фаолиягидп яккол спзи-лади. Гйумладан, З.Фрейд ва Э.Фром?' уз твдцикотларида замона-вий туилар ва кадим к.:фларнинг идлизида ягона ас ос ётади де-ган фихрни ургага ташлайДики, бу миф ва мифологии образ ларнинг бугунги инсон кайфияти хакда тафаккургаш та*лип ки лигой катта ахамиятга эта лигши куссатади*.
Хялк огзаки икодидаги тугаунча ва гасаввурлар бизга соф хаГ:рат хазда хаёлогга тупик онг эволпциясингшг дястлабкк бос-кичларидан маълумот берадики, бу маьлумоглар барча игпшоий файлар у чу к хамипа допзаоб. ахамияг кпсб этади.
Узбек фольклорпувоснигида бундай масалаларни урганипга ке-1'гинги даврларда киринилганлигини хисобга олсак, мавзугтззнинг дотаяг)би1П1 давр такозасидан келиб чи клан лиги аён булади. дола-легса, дев образини Ургании халн плодила поэтик Фикрляга тяргэд-ниаг эволютой гаоаёнияи бпггиладда хам ь\ухимдир.
Мавзуитг упгянктщ- дрп^у?пи ва иго'ий .яргяпяги. Леи обра-зининг мифологии ва этнографик та гадай борасила купгииа олимлар турли муносабат билан маълум даражада тухталиб угганлар.
Турк олими Мурот Уро„, этнографлар 0.Муродов, Г.П.Снесо-рев, А.А.Дивасв, Н.С.Андреев, О.Сухарева, А.А.Семенов, здабиёг-кунос, фояьклоршуносяар И.С.Брагинский, В.М.КирмунскиП, Х-Т.За-ркфов, К.Имомов, Р.О.(>лолов, Б.Сарк./соков, Х.Эгамов, М.Муролов, М.Еураев кабиларнинг тадкикотларида фольклор, халн примла-рг,маросимларидаги дев образшшнг у ёки бу шхатлари тахлил ки-лингак .
1 Опейд 3. Толкование сновидений. СПб.,1913; Опомм Э. За- . быгий язык// Душа человека. -?,!. ,1992. -С. 179-292.
2 Муоог Упоз. Турк асогирлаои//"Сипли олам" жуга. -1991. -'."•1-6; МуЬодов 0. Доевние "обоазн мифологии у таджиков долшш Зе-
зсллана. -Дуяанбе: Донип,1979; Снесаоев Г.П. Реликта домусуль-'.■знских верований я обоядов у узбеков Хопезма.-М.: Наука, 1%9: Бопгинский И.С. Из истории тадгикской няЬэдной поэзии. -М.,1974; Жирмунский B.W. Тюокский гепоический эпос. -Л.: Наука,197-1; Кир-мунекиЯ D.M..ЗаоифЬв Х.Т. Узбекские наподдай гепоический опое, -м.,1£17; Зарифрв Х.Т. Оолъклор ва апхЬология штеоиялларийи киёсий упгашга^ "Узбек тили ва адабиёти" iryok.-I95Ö.-.,i'I,-E,25-31; ЗариФов Х.Т. Узбек халн достонларининг тарихий ясосляри бу-
Мавзу!лизнянг авваяо дев образининг мифо-
логии ва бадиий-тимсолий асосини биринчя: марта махсус йунапт~ да урганип беягалаЯди. Из сабабли кп давомида В.Я.Проппнинг "Сехрли эртакяарнинг гарихий илднзларя", Е.Мелетинскийнкнг "Миф поэтикася" монографиялари, З.Тайлор, Дж.Фрэзер асаряаря-га мавзуни ёритишда зз/ий асос свФатида таянитая*.
Мавзуииз плнай янгилигинянг яна бир гахатя шундаки, биз дев образи хакида цу пайтгача «илинган тадкикотларга суянгая холза образнинг этнографии, таркхий-мифояогик з?дг«да бадиий— ткмсояий таякпнига алохвда эътибор бердик. Чунки мифологпк таявдн эртак ва достонлардаги дев образининг факат бир ту,этики, яъкп мифологии хусусиятннпгина камраб ояадн. Образнинг ба-даий-эстетпн функшялари, баципй восита сифатидагн хусуетятла-ри тахлпл килинмай нолади.
Бу иккя уихат ка^он эгяо-фолъвяорпунсслигида хам яадол кузга таи лани б туради. Хусусан, Э.Тайяор, Дя.Фрэзер,■В.Я.Пропп нзби олямлар мифологах образларвинг келяб чикишвга кенг тухтал-ган булеалар, К.Киг, Л.Попенгаур, О.Шеллинг, З.Фрейд, Э.Фромм ва бовдалар образник^ бадшш-ясихологик ва фалса^ий жи^атлари-нпи талкин килганлар. Бу икки хил ёндзшув хам илмий асосга эга булиб, уларга хал« огзаки и?оди маиба берган. Ely сабабли биз ищда мифологии ва бадпий-тшсолий тахлилки бттргаяикда киесий тарзда олиб бордикки, бу мавзумизнинг илгий янгилигти таъмян-лаига уз ижобий таъсирини курсатди.
Тадкидогда дев образининг халк огзаки ижодидаги киёфалари, девнинг йиргкич мах лук курйниотдан'го одам киёфасини олгунча босиб утган караёнлари тахлпл килиндп. Ооразшшг киёфа ва функ-' цкяларп Фольклор асарлари мясолпда гаснпф, гадкик килип фольк-
i'-ича текпчгппшетп // Пулкан попп.- Т.:ФЛН,1976.-Б.65-39; Еалолов F. узсек халк эпгакяаои позтакасй. -Т.: ФАН,1979; Сашке окоз Б. Узбек- !<апост:м гольнлопа. -Т.: ОЛНД986; Имомов К. Лгсона, сквоят вп накллао// Узбек халк огзэки поэтик пуодя. -Т.: уккстечя.гээо. Ьуояея П. Узбек сачзвпй аФсонаяаои. -Т.: 0АИ,1995;Шрзаев Т. Халк оахЕкл-'рининг эпик реиергуари.-Т.: ОАН,1979; Мусакулов А. Узбек халк лишкасн: Таопхпй асослаш ва бадиияти.-Т.: OAH.IS95 ва х.к.
1 Поопп В.Я. йстотгческяе копни вольиебной сказки. -Л.:Изр-во ЛГУ.19Р6; Мел°гинс1агй ЕПоэтика мпфа. -М.: Наука,1976; Та Г: и о Э.Б. Ке о во битная культупа. 41.: Изд-во полптячес чой ет-тератуга - 1Ш,1990; Опэзео Д^'. Золотая ветвь, -м.: ШЛ,1986. 0оэз9о Дг. Оальклоо в Ветхом Завета. -?,".: 1ШЛ,1986 и до.
лорщуносяикда иу пайтгача Х!унозараяи бугаб келаёгган баъзи мифологии образларнинг келиб чикиши хакидаги карашларни тулдира-ди. Халк орзаки ижодидаги хар бир мифологии киёфа халкнинг маъ~ дум даврдаги онг ва гасаввури боскичяни акс эггирадики, бу м ипишзшшг иший янгилигши бэГмтади. Киска килиб аАтганда, Узбек фольклоридаги дев образинк махсус тадкик кили б, унинг мифологии ва тимсолай пгасизи бир бугук ховда тектарялгани, образ-га пклатияган снмвоялар, психик холатлар, кечшшаяар тарпхий-киёсий хамда психоаналитик усу л билан гекшрилгани тадкикоти-мизнинг узбек фольклэрщунослигидаги ишгй янптлипшш.
Тадкикотнинг максад ва. вази^алари. Узбек халк огзаки то-дидаги дев образининг тарякий-мифо логик асосларини т ад кик этии, увкнг хаян эпик исоди ва гоончларидаги урни, бадиий-тимсолий талкинини Ургании тадкикотнкнг асосий ма.ксадпдир. Бу максадни амаяга оширип учун куйидаги вазифаларна бакарип белгиланди: • - дев образининг "Авесто"даги урнанв аниклаш ва узбек фольклоридаги бу образнвнг тарихий асосида туркий агдодларимиз карашари, 1.®флари ту рган липши курсатшп;
- дев образининг халк маросгш ва урф-одатларидаги урнини кузатиш;
- дев образининг шаклланишида иомэнлик карашларининг аха-мвяггни урганиш;
- дев образининг зртак ва достон ларимизда эпик кахрамон билан мунооабатдарини ёригиш;
- дев образининг халк икодидаги бадаий маъно ва восига си-фагидаги ЕЕхагларини аниклаш;
- дев образининг эргак ва досгонлардаги бадиий-эсгетик функция лари;
- дев образини психоаналитик талкин килаш.
Тадкикдт мегоди ва илмий-разапяй асосдаря. Тадкикотда ку-йилгав вазифаларна хал килипща А.А.Афанасьев, Н.Я.Бичурин, и.Брагинский, Ч.Ваяихояов, В.М.Жирмунский, Х.Т.Зарифов, Г.О.Еа-лолов, 'С.Мйрзаев, Х.Эгамов, М.Муродов, Г.П.Снесарев, С.П.Толстое, Э.Б.Тайлор, С.А.Токарев, В.Я.Прош, Дж.Фрэзер, З.Фре!^, Э.Фромм, Мурот Уроз, М.Яураев, А.Муеакулов хаби фольклориунис-иар, этнограф, философ, терихчи, адабиётиунос олимларнинг фактик материаллари ва илмий ху восадарига таяндик.
Диссертация ёзма ва огзаки манбаяар, материаллар, образни стадиал тадкш? кялишга асосланиб ёзплганлиги учун унда циёсий-таряхяй метод устиворлик каяади.
Тадаикотяинг илмий-назарий ва амалий ахамиятд. Тадютог-аинг назаппй ахаииягд. бир образ мисолвда узбек фольклорининг тарихий гараютёт йулини курсатига, глифологик образларна урга-нувчй мутахассяслар учун маълум даражада илмий асос будиш билан белгилаяадн.
Халд огзаки ижодикинг мифологик асос каркни урганш барча хашдар алабиётшуносттгида яяддай назарий ахамият касб этади. Дунёга маяэдр фаиласуфлар, зтнографлар, тарихчилар шу сабабяя мифология билан иахсус шугуляаяа богсладидвр.
Яозирги кахон адабиёгитгнг йирик вакплларн - Т.Маян, У.Фолъняер, Г.Г.Маркес, Х.Л.Борхес, Р.Акутагува, Н.П.Сартр, С.Бекэтт, Н.Койс, Ч.Айтматов таби ёзувчияарнинг иколида мяфго? яфода, мифяк мегафоралар устиворшк килади. Мифология адабиёт, сан-ьат, фалсафа, тарах ва бовда фаняарга янгп-янга материаллар бермовда.
' Бугунги машхур санъат дурдоналари, олшлщумул капфиётяарни миф, мифологик образларсиз тасаввур килиш дийин. Таникли фай-ласу? А.Ф.Лосев: "Фан мифлан тугилмайди, бироц мифсиз хам яиай олмайда", - деб бетаз айтиаган .
Шфларнинг инсоният гафаккури, фан тараадиётидаги Урни бе-киёс булиб, уларня тадктс килии бундан кейия хам фанга факаг ихобий самараяар беради. Дунёни илк англаш, узлаштирии мифлар-дан боиланган. Улар нарсаларга нем куйиб берди, гузаллик ва ху~ нуклик, эзгулик ва ёвузлик, макон ва замок илк бор мвфяарда баён килинди.
Узбек халк огзаки икодида хам баз кадим ятлагпаркинг тим-соли сяфагида мухрланио цолгзк ми^ологик образларга дуч кела-1ТЯЗКИ, улардак оири дев персояаетди?. Бу образ бизни аждодлари-миз дунёкарапи, гафаккури.тарихи, о лам ва эзгулик хакидаги ту-иунчаларп, йалсафаси, урф-одатларидзн хабардор нилади. Шу сабаб-ли бунда?, образлар хакядаги илмий тадкикоглар хамита тадщтЯ илмий-назарий ахакият касб этади.
1 й°2ев Философия. Уфология. Культура. -И.: ЙПЛ, 1991. —С.32.
Тадкикот катикалари ва хулосаяаридан узбек фольклора тари-хи, узига хослиги бклан кизикувчи фояькяорнунос, этнограф, та-рихчи олимлар, олий ва махсус укув вртлари талаба, укитувчила-рининг кеиг Фойдаланшяи муыкинлиги унинг аиаций аха^ягини бел-гилайди.
Тадкнрот .нанбалаои. Узбек фояьклоридаги дев образининг ии-фологик, бадииС-тимсошй асосларини гадкий этиш учун узбек халк эргаклари, доогонкари, урф-одат, удумлари, баьзп археология факглар асосий объект килпб ояпкда.
Тадкик о тшткг. у о рий л а,ниш. Диссертацион пи Узбекастон Рес-публикаси Алишер Навоий номндаги Адабиёт инсгитуги фольклор бушли йнгакиш хачда Абдулла Кодирий номидагп Топжент Давлат Маданият инстртути кошида галки я этилган семинар кенгапида му-хокама килиниб, химояга тавсия этилган. Ишнинг асосий мазмуни 1993-19% йилларда ?зР ФА Адабиёт киститугада угказилган ёш адабиётщунос олимларнинг Республика аньанавий илшй ангуманторила килинган иаърузалар хаода муаллиф эълон килган 4 та илшй маколада акс эттирилган.
Тадкикотнинг таркиби. Ыавзу талабидан келиб чикиб, диссертация кириш, асосий икки боб, хулоса ва адабиёглар руйхатидан ташкил топган.
ДИОСЕРТАШННШГ АСОСИЙ МА&4УНИ
Ишнинг биринчи боба - "Узбек халк икодвда дев образининг мифология асослари" деб аталади.
Огзаки ижодда мухим урин- тутувчи дев образининг шфолоптк асослари бевосита аждодларимизнинг кадимги ■ дунёкарашлари бп~ лан боглик булиб, унда инсоният таФаккурининг илк катламлари. уз поэтик ифодасини топган. Узи ва табиат уртасидаги муносабат-ни ибтидоий аждодларимиз у он ли холла тасаввур килинган: табиат улик эмас, тирик, икс он табиатнинг бир булаги атас', балки та-биатнинг айнан узидир. Шунинг учун инсонда кечадкган рухий ке-чинмалар табиатга хос ва унга боглик деб тунгу ни лган. Бундай дунёкарап, яъни анимистик тасаввур Урта Осиё, умумая туркий халкларда кадим-кадимдан то бугунги кунимизгача халк асогирла-
?н, достон, эртаклари ва урф-одат, внъанаяара оркалз шаб кел-локда.
Ипзвнг бяртгчи бобвда таризийияяизкця *уда кадимий давр-гар бплан борланадиган мифология образлардан бушга дев персо-шжининг халк тайзккурида тутган Урнига батафсял тухталганмиз.
Тадкикогда рус, тожик, узбек олимяарияинг дев образига 5огяпк шларига уз муносабатимизни биддиргач, бевосята образ (илан борлик манбалар тахлял ккшнадк. Бу манбалар боб ичида 1ЛОХИЛЯ фасллар сяфатида уоганилади ва боб якунида фасллар гам-гаштипияпб, умумий хулосаларга калляадя.
"Авестр"да дев, .обрззи/кзгта Урин гутади. Унда девлар ёвуз-ик тимсоли иблислвр сяфатида тасвир зтияади. Зардуитайлик дева илох, маъбуд ёкз тангри деб эмас, балки ёвуз куч сгфатида ахо берадя.
■ "Авесто"никг Вецди-даг бобида дев гасвиря бир неча бор айтарилади. Деэлар инсойни й?лйаи Ьзди$Ы учУн Ахраман Султан ёвуз рухлар булпб, Ахуратазда ва унинг-эзгу ипларига карпи уршлувталардир*.
. мАвесто"да дев ялмогаз вя парилар кабя ёвузлик таиувчилар яфэтида датнатади.
Ипда "Азесго"даги деэ образи узбек халк огзахи ияодидата зв образи билан кяёсланяо, улар уртесядаги угшашлик ва фаркли !хатлар тахлил кияанади. Узбек фолъклоридаги дев, всосан куйя-згз фаркларга эга: Функция тахатдан; тагпда ккёфа; тасвир т-¡гдан; сифатлар япхагдан.
Узбек фольклоридаги дев образига "Азесто" мифологиясининг i-ьсиринй инкор этмаган холда, отзаки йжоддагя дез узянкнг та-тсий ясослярига кура ундая кадимий рок гасавзурлар махсуля де-н xyrocaia келинади. Еумладая, "Авесго"да дев фахат ёвузтак мзи булса, узбек халк эртакларидага девлар икки хил: хомий :ох ва ёвуз рух вазифасини утапади. Кадииги турквй лугатда м дев с узя п _ гангра, илох сузининг синоникн сифа-
да берилади^.
' " "V" ....... ■ " '
1 Еоагинский И.С. Из история тадгакской народной поэзии. .Г39-184: Абаев З.И. Анпсзвовский надпись Ксеркса // Иеанс/аЙ -"!. ,I945.-T.I.~C.I34~I4I; Доезден М. Мифология Дпевнзго зна/П,!ифолэгия древного Мара. -Ж: Наука, -С.337-366.
Дрезнетюркский словарь. -Л.Г::тука, 1969. -С. 160.
Терний халкяао мифологиясидз дев образи. Дев образа кадим-ги турхийларнинг космогокик карашлари бвлан боршадир. Туркий халкларнинг космогокик карашларини акс эттирувчи Улген, Эрлик-хон, Тиамат хакидаги мифлар бизгача етиб келган знг кадимги туркий даФлар булиб, улар Олгой, Ёкут, Щумер, Урол буйп, Кол-мик, Муруя, Шаркий Туркисгон халкларикинг огзаки икодвда хозир-гача мавкуд. Бу кифларга кура, коинат дасттгаб туман ва сувдан иборат булиб, чучук сув - Опсу, пур сув - Тиамагдеб аталган. Улар кУшилиб, куруклик, одамлар, тангрилар хиг">бланмин девлар-т яратди.
Туркий халклар асотирларида эзгулик ва ёвузлик хакидаги тасаввуряар узаро ухшаш. Энг куп ё'Ггилган асотир Улген ва Эрлик-хон хакидаги миф булиб, Эрликхон гурлн касофатларни ер осткдан ёвуз рухлар булмии девлар, турли вахший хайвонлар оркали ер юзига гаркатади*.
Эргак ва доетоняаримиздапг "борса келмас юрги" ва Эрликхон дунёси ухшаш, туркий халкларнинг ёвузлик ва ёвуз куч дар хакидаги тасаввурлари муштарак, илдизк битта эканлишш курсатади. Иида ана ду миф ёрдамида дев образининг мифологик асосини ёри-ткшга харакат килгаймиз. Дев катнапган зртак ва досточлар ва дев образи иштирок эгган кадим мифларни киёспй урганиб дев образи хакидаги ияк туиунча ана щундай кадим тасаввурлар натика-сидир деган хуяосага келганшз.
Борса кешас юрти узбек фо^ъклопида баъзан куш учса каноти, одам юрса оёри куядигаи эпик сахролар ортида булиб, у одатда тог ва горлар билан борлик равищца ё ер осгида ё кун ботиш та-рафда ройлашган булади^. Бу эпик маконнинг мифологик асоспари гуда кадиига борпб такаяади. "Ирк битига'1 таьбирномасида о лам уч кием - кук, эашн, ер остидан ибораг дейилган0. Туркларнинг кадим асотирларида кук - тангрилар, замив - одамлар, ер ости -агдархо, дев, ..ялмогиз каби ёвуз кучяар макони хисобланган.
Уч олам хакидаги тасаввурларга ас лада инки олак хакидаги
1 Мурот Уроз. Турк асотир лари//"Скрли о лам",-1991.-Ш:. -Б. 17-19.
О
Малика Айёо: Узбек халк икоди. -Т.: Адабиёг ва сакъаг вашрйёти,1988. -Б.35; Пахлавон Рустам: Узбек хал« эргаклари. -Т.: Увдтувчи,Ш1. -Б.6.
3 Ирк битиги/Дадимяй хикматлар. -Т.: Адабиёг ва саньаг нан!риётв,19£7. -Б.49.
карашлар сабаб булган. "Ибтидоий пнсоннпнг олам хакидаги гасав-вура уэи яшаётган моддий ояам ~а унга карши турган "узга дунё-иия фарклапщан боиланади"*.
Барча туркай халцларда ер ости дунёси тор (той) ва горлар билан богланадими, бу кадим туркларда ушбу койлар илохий саяал-ганидан, бу эса девларнинг нафакат ёвуз куч, балки цадивда пло-хий кучларга тааллудлилигидан далолат беради. "Малика айёр" дос-гонида хам девлар макони худди эртаклардагидек гордан бошлана-ди: Торга бора берди. Караса, горда бир дарвоза куринди. Дарво-зани очиб, ичкарзга кириб караса, клрк дев арок-марок ичиб, ша-рол мает буяиб утирибда"2.
Эртак ва достонларимизда арок ичиб мает булшя иунчаки кел-тирилмайди. Бу мастлин туркий асотирлардаги сакрал мастлик, бе-хушлпк тущунчалари билан боглич булиб, улар шомонни нариги "Уз-га" дунё билан борловчи восита хисобланади. Девларнинг мает холла (баъзан уйку, ёхуд бирга овкатлании холатила) тасвирланиш уларнинг тарихгн нариги дунё билан борлшдагига ишорадир.
Узбек фольклоридаги борса келмас юрги инсоният таравдяётп-нинг тур ли боскичларини узида му кассам эгганн учун ундаги девлар хам баъзан салбий, баъзан ияобий вазифаларни бааарада. С!у-нинг учуя хам дастлаб факат узга дунё рамзи булган борса-кел-масда. бу дуиёга хос бе ягипар хам учрайди.
Онг юксалган за габпат сир лари очилган, шсоя дунёки куп-рок урганган сайта борса кэлмпедага - "узга" сот хам г?ига мое, яъни тафаккур гзраёнига хос узгаргзя. Ёвуз рухлар ir.sv.o4H хам иноонпят тафаккури билан «адамба-кадям уз киё§асй8й узгартяркб борган. Тафаккур жараёнидаги хар бир узгаргпл, <5у дунёяи уз лап- • тирни у41'я ташланган хар бир калач яапягя дунё хакидаги тушун-чаларда хам акс зтпб борган. Бзрса кзя.:яслаги юрт - узга дунё дастлаб хаос (зулмат, буплзк) паклзда тасаввур килинса, овчи-лик пайдо булгач, хайвоняар, сехрли кушлар макони, дехкончилнк пайдо булгач таясимля брглап, рэдарлзр бунёдга кежш билан тпл-спмли аахаолар тарзида тасаввур кияянган, иунга мое равягда ун-да япозчи ёвуз кучлар киёфаси хам узгариб борган.
* кураев М. Узбек эртакларида "сехоли" оаканлао. -Т.: Оан,
1991. -Б.50. "
? •
Малика айёо,.. -Б.37. .
Тадкикотда борса-кеямас вртининг мифологик асосяари, эпик макон сифагидаги ху су спят лари хаяк эртак ва достонлари тахлклида кенг ёритилган.
Акдодларимизнинг кадим дунёкаратида эзгуляк ва ёвузлик нафакаг уз ва узга дунё хактааги тущунчалар, балки ранглар би-лан хам богликлигини эргак ва досгонларнмизда куплаб учрата-миз.
Текшришларимиз узбек фольклорндаги девлар егги хил ранг-да булиб, бу ранглар хам уч олам хакидаги кагашларни тимсолий акс эгтиршдики курсагади.
Озарбайжон олиш М.Сеидов халк икодида сакланиб колган ранглар тимсоли улим ва «он тушунчалари билан богликлигини ай-тади1.
Кадимги турклар шомонлигшха Ок шомон кук билан, Кора шо-мон ер ости билан богланади^.
Узбек фольклоридаги дев образининг турли рангларда булипщ хал! ана щундай кадимий карашлар билан боглик. Бундан тащари эргак ва достонларимизда габиаг ходисаларини англатувчи Тузон дев, Кахрагон дев, Момакаадирок дев, БУрон дев, Япрок дев ка-би образлар хам учрайдики, улар хам гарихий асосига *:<ура, кадимий карашлар билан богтклиги ивда батафсил ёритилган.
Дев, образининг хал^ ннончлаои^аги "Уши» Узбек фольклоридаги дев образининг гарихий игоизи халк инончлари, туркий халк-лар тарихида мухим роль уйнагаь иомчнлик караплари билан хам ■ боглик. Этнографик гихатдан узбек инончларидаги дев образи ан-ча тадкик килинган. Эгнографлар Г.П.Снесарев, О.А.Сухарева, О.Мур^лов каби олимлар Урга Осиё халклари урф-одаги, маросимла-ридаги дев образини агрофлича урганганлар3.
Биз ивда этнографии магериалларга таяниб, узбек фольклори-да дев образининг паклланипида урф-одатлар, иримлар, инонч ■ ■ хамда маросимларнинг тугган урнини этно-фольклористик йуналип-да ёригиб беришга харакаг килганмиз. Халк инончлари ва фолькло-
* Се дов М. Кс!ог,езр>асыв-л-* лняси//Изв.All АзССР, серия: Литература, Язык, Искусство. 1973. # 2. -С.23-36.
2 Алексеев H.A. Шаманизм гюркоязычннх народов. -Новосибирск: Наука,1984. -С.27-29.
3 Снесарев Г.П. Реликты домусульманских верования...; Сухарева O.A. Пережитки демонологии и шаманства у равнинных тад-гиков//Домуьльманские верования и обряда в Ср.Азии.-М.:Наука, 1975.-0,5-85; Муоодов 0. Древние обряды мифология у тадгаков долины Зерафшана'. -Душанбе:Донип,1979.
ркдзта дез образляппни кпёсиЯ такютл кялиб, уларкккг тарпхий ясосп бис липши ва туда яядикиПтлгиня кУрсатаб берганетз.
/'ев в а г,омзц-кахг>амон. Узбек фолъклорпунослягида иомон ва бадикхон муносабатларп бпрпнчи марта фольклорпунос Б.Свримсо-ков то!юкйдап гидщГт тадкиг, килвнгак*. Кузатяплар иомон ва шо-уэнляк узбек фольклорпдаги девнинг антипода булгая кахрамон об-разпшшг пайдо буляпида хам иухям роль уйнагаяякя курсатадн.
Г'омоа ззгулик пухлари - тзнгрилар билэн одамларни боглаб тусузчл купгвкдяр. Такпкля шшсунос С.Л.Токарев помок ёвуз рух-
лаэга чапш купэпдз иккп «сулнп кУляагдп: ё унп чакиоиб оладп
о
ёки узя изляб толпб казояэйдя, деГдк".
Гака су яккп холатнинг бгдияЯ и^одзси эртак ва досгонла-ртгазца кяхпаиакнннг ёвуз кучяао ¡.таконига боркпи ёпл ёвуз куч-н'лнг ас ар бопларида кахрамон каконпга келися тзрзяда намоёй • булада.
Сомон бллан кахрамон уртэсида ухиалликлар кУп. Агдодлари-мвз тасавву рларида иомоннинг ёвуз рухлар, цахрамоанпнг ёвуз кучлар бялан курага фантазия ёки тукяма эмас, реая деб билин-ган. "... ибгцдопй -неон, - деб ёзади Б.Саримсоков, - бадикхон бялая мпфкк кучлао упгасидата нореал купапни оеал кураи таои-«асяда каоул килган .
Ёвуз рух билан xaj«.'.a ха*л курапа оямайди. 1!!у сабаблп эртак ва достэялапш.лтзда иккп катта ака нарпги дунё рачзи булган бор-са-келмяс йуддан юрмаГдплар. Помонларнинг ёвуз рухлар бдлан курага хашгааги тасаввуплар кейинчалик халк огзаки ижодида мэда-нгЛ хахрамон - кахрамонларнинг курают сифатидэ уз поэтик ифода-сини топгав.
Бу маеллалар исща мксоллар билаи кенг тахлил кплинган.
Лев рп туп. Тупнинг янсон рухи дунёсидаги ахамияти беки-ёсдар. Туп га алохяда зьглбор берии *уда кадимдан маввуд. Барб-да олямлар туп ходисаси бплан махсус цугуллаииб, унинг инсон рухяй холатидаги ахамияти хакяда таълямог яратднлар4. Аядодла-
~ Саря.-соков Б. Узбек маросим фольклора. -Т.: йгн,1986. Банные фоокн оелигии... -С.271.
Г? ~
Сариисокэв Б. Олхппяао ва каопгалао К Узбек фольклоо.; очеркласп. -T.I. -Т.: Фан,19й8. -БЛ28-151.
4 <?рейд 3. Толькованяя снов. -СПб., 1913: Свош Э. Душа человека. :?есп-ка , 1992.
римиз эса тушкнг енсон хаёгэдаги ахамаятпни Еуда кадиидак англаб етганлар. Шр сабабли фольклор асарларида гув-иксов ру~ Хеятйнпкг гнмсоли срфагида яахрямонни у-пгяпп ва келакакдан ого; кияадиган поэтик ходиса сифатида камоён булади.
Тадквкогда эртак ва достозалар ыисолида пом он тупи, дев-нинг укдудаги хояагяари вдёскй Урганипиб, хулосалар кавшади.
Дев^Дпазд^ Кузаттплар
шуни курсагадикк, узбек хаяк игодвдаги дев образп узининг сер-ккрралЕги, аник ва ёрвдн гасаввур кикинвип балан агра?глб тура-ди. Зеро,бу образнинг бопща халклар игоди оркали кпрпб келма-ганк, кадим замонлардаа то бугунгл кунимизга кадар авдодларк-мпзнинг аявмистик эътикоди ыа^суяи сифатида яшаб келаётгаяжп-гиви купсатади. Айяи пайгда дев образа ?зхон ха ли лари фолькяо-ридзгк таргшзй-гнподогик ходиеажардан биридир. Чуккп, "...мифологах мавкудоглар билан боглих тасаввурлар дунё халкяариакнг . барчаси учун хосдир"*. !1гу сабабли дев ва унинг циёфадошкари, вазифадошлари туркий булыаган халклар игодида хам куп учрайдп.
Хкнд мифологиясининг илк боскичини ифодалаган "Махабхо-
рат" ва "Рамаяна" эпосларида хм уч дунё - осмон, зачин ва ер
2
ости бир-бирига богких холла тасвирланади . Ер остида яповчи ракшаслар ёвузлилнги, тасвирий етхати, турли шаклларга зврила олиши билан туркий мифология ва узбек фольклоридаги девга якин туради.
Эрон мифологиясидаги девлар, асосан ёвузлих тимсоли снФа-тида гавдаяанадя. "Шохкома", "Русгашома", "Искаядарнома" кабп достонларидаги дев эса "Авесго" билан богланади3.
Мугуллар мифологаясида хам охам уч кием: осмон, замнн, ер ости дукёларидан иборат. У туркий халклар мифологиясига якин булганлиги учун олимлар хупинча мут*ул~турк гафологияси атамаси-ни г.7ллайдилар.
Араб мифологиясЕда девларнннг хиёфадоплари гинлар куп уч-райди. Мащур "Минг бир кеча"нинг деярли хар бир эр та гида гин
^ Норман Браун. Индийская мифология // ¡.'дфология древного мира. -М.: Наука,1977. -С.283-335.
2 Саримсохоа Е. Олхиплар ва наопгалао//?збек фольклопи очерклари. -Т.: Фан,1988. -Б. 147.
3 Боаттшский И.С. Поэзия и проза Доевного Востока. -!.!.: Наука,1974.
образига дуч келамиз.
Курьони Кара-уда гинлзр за девлар уртасида фарк баён этил-гав, яъни дезлар ода»нар кабя биокэгпк хус^сяятларга эга буя-са, жинлар ккмёеяй унсур злоядан яратилган^.
Туркий халклар ипфологаясидагп яошялик кияувчи балзн р'вуз девлар каби иском таълнмотпга кура 'ншлар ичида хам пхки тоифа мавжуд: биринчлса мусу лмонлапн, яънп хакка им он келтир-ганлари, иккянчяса ёвуз тпнлар - ямок кедтирмай3оллохга карт борган ганяао,
Еизга маъдуьгая, узбек халк пжодндагп дев образп бпр томон-дан кадим есотирлзснинг гаъсиряии саклаб колган буяса, пслом-дан с 7кг баъзи обрззлар не лом лапа боплаган. Кумладая^Бобо Рад-*' аан", "Иброхим Адхам' киссаси"кабя досгонларда дев образининг ана итундэй жихатларпга дуч келамиз.
1!яда иунингдак, тон мифолэгиясидагя циклоп образи хам дез образига кнёсданган. Европа ва Кавказ орти халкларк фольк-лорядагл дев ва унинг киефадопларп образи хакида мулохазалар баддирилган. Боб сунгида хулосалар баён этияган.
Иккинчи боб - "Лев образининг бадиий талкина" деб номланиб, бир неча гчки мавзулардан яборат.
Лев хакидаги илк тасаввурлар халк огзаки икодидага мазкур образнинг илк тарихий асосини ташки л килса-да, даврлар утиши билан огзаки ижодда янги-янги киёфа касб этиб борган, айни пайтда кадим замонларга хос унсурларини хам еаклаб колган. Ку-затислар узбек фольклоридаги дев образининг бадиий-тасвирий киёфаларини уч боскичга булиш кумкинлигини кУрсатади:
I. Аохаик киёфа.. Цутахассислар, хусусан, Дж.Фрэзер ва В.Я.Лропплао антропоморфик образларнинг гайдо булиппни фольк-лорда хайвонларнинг маданийяапуви окибати деб сархлайдилар2.
Узбек фольклоридаги дев образи ана шундай маданяйлашиб, туда поэтик характер касб этиб борган персонажлардан биридир.
"аданийлащувгача булггн даврда дев образи одамлар тасав-зуряда архлик киёфада булган.
Узбек эргакларяда дев бир мунча архаик киёфада, аникроги,
...... * Куоъони Каоим. Узбекча изохли таожима Таргпма ва изох-
лар муаллзфи Алоуддин [Лансур. -Т.: Чуллэн,1992. -Б. 180.
Ооэзео Дж. Оольклоо Ветхом Завете. -U. :1Ш,1986: Поопп З.Я. Исторические корни вольпебной сказки. -Л.: йзд-во ЛГУ,1946.
йирткич хайвон - агдархо, илон киёфалаоида тасвпрланган.
Тадкикотда бизгача егиб келган дев образи маданййлаиган, иу билан бирга архаик киёфасини хам каъдум дарагада саклаб кол-ган деган фикр илгари сурилади. Лев аввал йирткич курингшвда булпб, кейпнчалпк кнсон мадгнийлапган сайин унинг киёфаси хач маданийлапа бопяаган. В.Я.Пропп нафакат образлар, балки "худо"-лар хам йирткич «иёфасидан одам кпёфасига кипа бошлаган дейдк*.
Шахарлар пайдо булапи билав огзаки ияоддаги йиргкич хай-вонлар хам одам киёфасига кира боплаган.
Девнинг икки бопли, гург бошли, жундор, дум ли булипи, олов пуркапи, куш кутариб келиии дуалисгик-гасаввурлар махсули бу-либ, увинг архаик киёфасини гасаввур килпш имконики беради.
Бобда дев ва агдахонинг киёфалари, вазкфалари узаро киёс-лаяган. Дев .ва агдахо ёвузлик гимсоллари булиб, эртак хамда достонларда куп холларда Урин ажаыиб келади. Девга хам, агда- • хога хам кизлар куобонлик килинади. Дев ва атдарнинг учиб юри-шй.био томондан.В.Я.Поопп айгганидек, эпик чатисма ходисаси булса , иккинчи гомондан^уларнинг "худэлар" бнлан богликшзги хосиласидир. Чунки учит кук билан, кук зса худолар билан бог-лаяади. Оольклордаги дев ва агдаога курбонликлар килиниш хам каднмги худоларга курбонликлар киша маросимлари билан боглик.
Дев ва агдар фольклор асарларпда кахрамон гас опашни бурт-тирии учун хизкат килиб, киёфа ва вазифа гахатдан »уда якин. "Агдарнинг узи минордек, каляаеи чинордек экан, кузлари чакмок-дек ёниб, огзини гордек очиб ерга тупибди-ю, Сухробни ютмокчп булиб, дамига гортибди"®. "Огзидан ут пуркаёгган дев хайбат билан якинлашибди"4. Бу иккала гасвирдаги узаро якиилик тасодифий булмай^алк тафаккури ва гасаввурининг муптарак боскичларига боглик. Ийда бу гезислар эртак ва достонлзр гахлилида исбог-ланг .н.
Эртак ва досгонларда дев ва аждахо купинча кизларни угир-лаб кетади. Бадиия тасвир воситаси булмин "угяплап" паптлилик нагитасида эртак ёки достоннинг умушй сюгет чязигиня белгилаб
* Пропп Е.Я. Исторические корни... -С.138.
г Уша канба. -Б.245.
5 Сухроб билан Мизроб// Узбзк халк эртаклари. -Т. ,1991. —Б.125.
4 Щу китоб. -Б.183.
берздп. Девлар бдпча .узлари иитнрох этгая фольклор- асарларвда шартлялпкня юзага чихарувчя образ вазифасиня-бакаряда.
Шла дев образпни Урганип глхатпдан нодир вамуналардан бира булган "Русгачхон достонгс мпсояида халк тафаккурдда ха£-вон киёфаспдагп илохнянг дев кяёфасига усгсб утишя гахлпл хпллн-ган.
Хаян вгодидага девлар от, хуетз, иер, йулбарс, бургут, туя курпнкпяарнда хам учряйдп. Бу тотенпстпк караилар ва хяй-*онлар культя бплан борлпк бугаб, образнинг узок давом эгган маданпплаши гараёни натпгаспдир,
Тадхпкогда фольклордагв девга хос хусусаятлариянг кеГгпнги боскичи хакяда хам суз юрлтилпб, алплар бплан девлар хпёспй Ур-ганилган.
П.М.ЕпркунсккПнпнг фпкрпча, алплар бплан девлар тасэяра ур~ тасидаги ухгаияик тасотшфпй э:.;ас2.
"Ллпо!.'йа',да Корагон Ляпоуигап акдархога ¡^хсатадп. Гурурли-нпнг '10 Еигатп "кирх агдахо" де£илпдя па х.к.'Ч
2. Мпдан;п" ,хпосГ;п. Тарихпй тораккпёт давокпда девлар арха-вк чиёфасяна маъдум дарзгада саклаб колган булса-да, мяданпй киёфа кясб этгач, Ггарткич шакллдяя гула кутулганляр. 1Г!у сабаб-лп кейпнгп босцпчда яратялган достонлярдп девлар муглакз одам киёфасини олганлар. Нас алан, "Рустамеон" досгонпда дев одамдон фаркланмайдп, хагто одамдан кУгхадя хам.
Девлар мадпниП кпёфзга эга булгач, парпларнинг хизмагкорп, хурякчи образларпга аЯланпб холадялар. Девятаг мадяняЯ клёфаси хам пккя боскичдан кборатдир. Дастлаб, дев хУркинчлл, одамхур, вайрон хллувчи ёвуз куч булса, кейшгя боскичдя юввоп, баъзан лахмя, одам у чуя хпзматгтня аямайдигян образга айланадл. Бу пуб->, хасиз, халх онгинпнг тарпкчиёги, уз кучигп ипоииии яагиуася эди.
11лда дев обрззпипнг маланпй кяёфася хам эргак ва досгоц-лар мясолпдя атросляча ургяки'лгая.
3. ТямсоляЯ каёфа. Узбек фольклора намуналарнда бяз, асо-
-г-
Алпости. Рустакхон: Досгонлар. -Т. ,1065.
о
" Еигмунскяй Б.и, Тюркскяй герояческяП эпос. -Л.: Наука, 1974. -С.596-598.
о
° Нгто.'.'унскиЛ В.?.!., Запяфов Х.Т. УзбекеняЯ наоодныЯ героя-ческгтП эпос. 41.: ПКЛ, 1947. -С.308.
сан мадавийлашган дев киёфасини учратсак-да, аслнда бадкий асарларда барча образлар бирор рояни юэага чикарувчи бадпий восита сифаткда иигпрок зтадя. Пу сабабт бадиий икод начунаев булмиш эртак ва достонларда дев образи муайян тимссл оплатила катор бадпий-эстетик вазифаларни багаради. Образнпнг кан-лай вазифалар бакариии асарнинг у мумий поэтикасидан кзлиб чи-кади.
Эртак ва достой ларимпздаги дев об рази халк тасазвурида-' ги девнинг поэтик кайта муиохада килггаган ифодаси булгаки учун мохиягига к?ра улар уртасида фарк куринмайдя. Оакат фолькяор-даги дев образи поэтик тафаккур, халк инончяаридаги дев образи мифологик тафаккур махсу ли сифатида акралиб ту ради. Гунинг учун тарихий асосига к?ра дев обргзида Оно томзндан мифологик хусусиятлар саняаниб колган булса-да, фольклорда у аввало бадиий образдир. Бу эса халк ееодидзгп дев образи яхлит олганда мифэ-поэтик тафаккур махсулядир дейта имконини берадп.
Ая£ су фяктлардан келкб чикиб, ицда дев образида мууассам-яаетган бир нечз мтфо-поэткк рамзлар атрофлпча пархлакган.
Дев - зУрлтгк, .тиусоли. Узбек фольклэрпунослигида тарихий асосига кура мифологик булган образларшшг поэтик табиати, • улар таотйдиган каънэ ва гоялар нам Урганилган.
Тадкикотда тике о л тущунчасп ва унинг курпниплврига бпр мун-ча батафеил тухталинади.
Тиксол - инсон рухиятпнинг тили буллб, у габпаг билан шу тидца гаплапа бослаган-1-. Шфлар, зртаклар, достокяар , гкмеолляп тилида юзага келган. Халк игодида эзгулик ва ёвузлик кураги хам тимсоллар тили билан баёв килинади. 11нсон Узпни пнгпзйботп-' лагэндан то хозирги кунгача зулм ва зуплик сабабларини аник,лап-га, уларяи тахлил-хнлиста астойдия кизикиб келади. Гу сабаб ли Гпрбда зурликни Ургзнувчи фан - психоанелигикз кенг ривог топдп.
Америка лик олда Эрих Ором уз сафдоплари К.Енг, З.Орейд кзби о ел! ла он инг тадкикотда рига таяниб, инсон характера ва ру-хиятинп тахлал килгтб, барча инсонлагни: биогттпп ва нд.кроГ'ип-г.пг) деб икки топфага булади. У мехр-кухаббатлп, хаетни севув-чи, инсоният келагагп учун хизмат килувчпларни бнофпягоп. хаёт-гз насрат билан кзровчи, келаглкни вайрон этувчи, улпмнп севув-
1 Ором Э. Дуиа человека. -!.!.,1992. -С. 188.
чп ксшларкя некпэФпллчр деб атайди*. Маълуг-тш» халк огзакп пгоди гуда кадим "за?:энларда!1 биофиллар каранларпни ёклаб кэ ладит. Зулм вя зурлякни хакипа кораяайдя. Эзгулик гантанасига ипо-надя.
"Зулм ва зурликня шзкор этап, гугрилпк ва адолатня маъкул-лаи сехпла-сапгузаит эотаклашпнг роявий-мазмунннп тапки л эга-дя" - деб ёзадя фопьклорнунос олим КЛЬюмов'".
Халк огзакп ккодкда бу зурляк чу кур ва пзчил тарзда узп-рп хос бадяпй тахлил этииганкя, у ни урганяи пне он рухяятанпнг янги, номаълум ва баркарор киррасшш очиб беради.
Зуолик иктимоий ходкеа булягсн бялан бпрга пепхяк ходпеа хамдир. Зурлнкка мопиллнк инсон психологпясида мавкуд. Зурллк одам нчкарясяда, бунн аэдодласямиз бизга тп^соллар оркалт ет-казгяклар. П'унинг учун хам ёнузлик яфодачися дев салбпй кахра-монларнп дев ёкя упгп монанд гасвирлашга асос берган.
Тадкикогда зурлнк - некпофиллик психологпяси бплан эртак за достонларпмиздагя дев обпязига рачзлпиган зурляк кяёслшт-ди, тахлял эгяладл.
УРУ^ятк^тт'сотщ. Тямсоллар халк огзакп яжодя-да плохида ахампят касб этади. Халк кечянматпрянинг махсули бул-мип эртак ва достонларни тимсоллар нуктая назарпдан тахп!Л хи-яип фольклор спецпфякастш тула урганпп пмнонпки берадп.
Узбек фольклорядягя дев образя тимсол спфагяда Факаг ёвуз-лякни англатмай, маълум эртаклар таркибида вазяфасига кура гур-лл тимсолий маъно касб этади. Пулардан бпря ота-уругчплпк гим-соллдпр. Тадкикотда патрипрхал ва гагриархал япая гарзлапяня мяфлардан излпш гаъгамотини лратган олим лар фикрларпга муноса-бат биддприляо, щу асосда узбек фотгьхлоридагп девларпинг яккн ч хил функцяяси шархлпнган. Булардан бирп девларнпнг гузал кяз-лар, париларни туткунда саклаиидпр. Бу функция ora уругп гуэу-иининг поэтик яфодаларидан бяридир.
Лвда "Куёи ерлнинг пахлавоня", "Саяд ботпр", "Тагримтои" эртакларя, "Рустамхон" досгони мисолида девнпнг аёлларня туткув-ликда сак лап функцляся, "Тумаряс" ва "Ойсулув" афсоцаларя хйй-епда она уругбоия туэуьчэдан ота уоурбопи тузумага утии гяраёня-
1 Ором Э. Адольф Гптлво; Клинический случай некоофяля.-ü., 1992. -С.-12.
2 11м ом о в К. Узбек халк прозаси. -Т.: Оан,1961. -Б.72.
нпнг фопьклордаги изяари тахлнл килиб берилган. Ота уругбоптс хукмрон иавиеки эгаллай бошлаган сари аёл илохалар урншш эр илохкар эгаллай бошлагани археолэгик ва фольклор материаллари-ви киёслаш асосида курсатилган.
Дев образининг ота уругбопи тузумннинг тимсоли эканлпги унинг яна бир функцкяси - аёлларни кУриклащда хам куринади. Бу айникса, "Ыаликаи Айёр" достонида яуда гузал поэтик ифодалан-ган. Шункнгдек, бу буламда девларнинг ккзлар ва аёлларни олпб кочиши жинсий май л тимсоли эканп хакпда хам суз вритилган. Досгонларда бу майл купрон "ошклик" тушунчасида берилади. Одам-эот маданийлапган сари унинг майля хам гаданийлапиб борган. Бу фолькяорда Гуругли, Аваз каби эпик кахрамэнлар фаолиятида хам сезилиб туради. Хусусан, "Ога Юкусшшг олиб цочилини" достонида ёввойи май л тимсоли булмиш Ада он девни Гуругли эмас, Аваз уддиради. Умумал ояганда, девни Гуругли хам уддиригга мумкин эдп. Бирок у досгонда ёввойи майлнинг охиря, маданий майлнинг боши сифатида тасвирланган. Ёввойи майддан кутулпо учун эса янги авлод керак эди. Бу авлоднинг рамзи эса Аваздир. [."¡у сабаб-ли Гуругли туркум достонларида Аваз Гуруглидек серкахр глас, одатда гояг сулув йигит сифатида тасвирланади. гузаллик ту Г: гуси ва маданий жгосий майд эса эгпзакдир.
Дев-эскялик ва янги лик кураспт гпмсоли. Эртак ва достонла-римизда кахрамоннинг девни удцзрагснда рухсй-аналятик тимсол борки, пида бпз бу масалзни хам ёрптппга харакат килганмпз.
Кадимги мифларда кахрамон уч бокли дев ёкк агдахони улдл-риб, пари, маликани озод килади. Бпз дев образи мавгуд кайсв бир эртак ёкп достонни кузатмайлик, кахрамэн барчаспда тур ли кпёфа-дзге девларнв улднриб, хампва гэлиб келаворади. Бунинг ас л сэ-бзбя щундякк, ёввойи одам билан маданий одам уртасидага эвопэ-опон фарк факат поддай неъматларнп уз лаютоилда эмас, балки узя-ни англап дарагаси, рухий холатларда хам курпняди.
Ёввойи одамдаи кура маданий одамнинг интеллектуал "мен"и кенгрок ва маънолирокдир.
Халк огзаки игоди камуналзряда кахрамон девни улд:пар экан, бу ас ляда кнсоннинг Уз рухидагя ёввойпликни уддирггб, уз маданпйласган Имен"и сари якпнлапувпнинг поэтик ифодасалир.
Оольклордаги кахрамон билан дев ганги ёввойи ва гаданий
дунё курашшшнг ¡тнъикосп булиб, бунда инсондаги ёввойк рухлят билап маданайлаииб бораётган ёки маданийлапиб булган иясоч ру-Хйяти тукнап келади.
Таряхий тараххиёт давомида шсоният уз ёввойвлигини ентаб боргави кабв, унинг рухий "мен"и хам камолот сари иксаладя.
Огзаки ижодда эса академик Д.С.Лихачев айтганпдек, "мен" хамила коллектив "мен "ига тенгдир. 15у сабабли эртак ва достон-лардаги эпик хахрамонютнг девни енгиш коллекгавнпнг ёввойтлак-ни енгиб боршшня ифодалайди.
Заданий "мен" Уз табиатидаги ёввоШыленнп хар сафар Уддп-раверадд. Инсокият таряхида узок вахт давом этгпн бу *араён эртак ва достонларда хахрамон ва дев хангя гасолпда акс этган бул-са-да, ran ёввойтлик, йиртчичлнк конуниятлара билан курсалган яиага тарзидан аЯнан янги гаданий "иен" пайдо булаётганп хакя-да кетаёггзнини билпп кииин экас.
Хаях игодида образлар, тимсоллар оркали поэтик пфодалан-ган ёввэйп ва заданий "мен" курапи янги инсон, янгпча караплар, янги гасаввурлар тугилаётганидан, эскяляк билан янгнлях курапи бутун йнсонйят таракхаёти учун хосшгидан дарак. берадп.
Г'у сабабля фояьклордагп хахрачон ва дев кураки-фахат ма-фологпк хараилардаги кандайдир гайри табиий зиддиятлар курага эмас, янги дунё учун хам курапщир. Еундай курагалар табпатнянг онгга берган тиксоллари натигасида халх тафаккуря янгиланяб, кенгайиб, уси б б о рада.
Мазкур бобда девларнинг архаик ва маданий хпёфпларн ва улар фольклор асврларида юзага чикарадиган мифо-поэтпк маъно-лар, мифо-психологик кечинмалар, рамзпар, тимсоллар, умуман дев обраэянинг бадияй-зстетик функция ласа кенг тахлял хплпнган.;
Боб халх огзаки икодидаги имен'*н1шг ишклланиша, узяга хос' хусусиятлари ва унда дев образининг поэтик Урни хамда"ахают^тп хахидаги мулохазалар билан'гтсунлаган.
Тадхяхог Хулоспсдца иш давомпдаги кузатииляр, фякр иулоха-залар натижаси, издан келиб чикадиган назарий-ачаляй хараглар кисхача бяён хилпнган.
Дев образн халк огзакя игодида аудодларякизнпнг ибтядояй хаёти, бирламчп: тафаккуря, Э.Б.Тайлор тпьбпрл билан айтганда, бутун фалсафага куч ва мвнба берган "бирламчи фалсафий наpan-
ларни"*, дунё, табиат, илохият, к пин от хакидаги илк карашларк-ни акс эттиради*
Узбек халк оязаки икодидаги дев образи факат "Авесто" гаъ-сирида пайдо булмай, балки ундан хам кадимийрок тасаввурлар мах-су ли буляб, аядодларимизнинг дунёнинг яра лиши хакидаги шбологик тафаккгрядан озик олган хамда халк огзаки игодининг бои мав-зуои эзгулик ва ёвузлик жураш пфодасида мухпм урин уутади.
Хозиргача сакнаниб колган купгша наросимяар, урф-одатла'р, иримлар, тотемизм рудиментлари, знг мухимл иомонлик дунёкапаки-ненг дев образидаги поэтик ифодаси унинг тарихий асосларига кура агдодларимизнинг кадим гасаввурлари билан чамоарчас боглик эканлигидан далолаг беради. Хамда узбек халк огзаки игодп ва га-росимларидаги дев образи узининг серкирралиги, аник ва ёркин та-саввур килиншги билан акралиб туради.
Дев образи халкимизнинг илк дунёкапаш коинот хакидаги дастлабки мушохадалари, икки карама-карши олач-эзгулкк ва ёвузлик о лаки хакидаги тасаввурлари, табиатга булган турляча муно-сабагларининг хосиласи булиб, агдодларимизнинг тасаввур ва онг боскичлари билан боглик хоэда, иктимоий онг узгарган сайин дев образининг киёфалари хам узгариб, маданийлапиб борган.
Илк тарихий асосига кура коскогоник, диний, »оннинг кучиб юршпи, эзгулик ва ёвузлик хакидаги халк, тасаввурларшинг1 махсу-ли булган дев образи узбек фэльклорида рамзлар, тимсоллап, ия-тимоий ва интик-оилавий масалалар, агдодларимизнинг рухий тафак-кур дунёспни урганивда мухим ахамиягга эга.
Узбек халк огзаки игодида халкнинг рухий дунёси, иктимоий ва маиший хает хакидаги каратлари, юксак поэтик игоди ва кахра-' мон ва дев шаклида рамзлаитирилган образларга сингдириб юборил-ган. Г;!унинг учун хам дев образини тарихий-киёсий ва рухип-ана-лигик тахлил йуналипшда урганиш фольклорщуносликка бой материал беради.
Дев образи бадиий тимсол сифатида хам узпда мифологик та-саввурларни саклаб колиб, асар таркибида купгина бадиий^эстетик Еазифаларни бакариб кзлади. Бу гихатдан унинг мифологик ва бадиий фуницкялари узаро фаркланади.
Дез образи асар поэтикасининг мухим ва зарурий кисми бу-_ ткб, эпик асарларда бадиий восита спфатида иптирок этганда,
1 Таклор Э.Б. Первобытная культура. -'.!.: Ш1Л,1990. —С.369.
уникг поэгикаскна чукурлаигириш, шартлалкк тимсол саньатинпнг хклма-хяллпгпнп курсатга, фзясафнй маъносини-кенгаьтаряпга хиз-мат килади. Хаггэ бгргзна ясарнкнг узидаёк дев образи тур ли роя, фнлсафай тусунча, ангимоий караилар, муаммолар гпмсояи бу-диб кеяадв.
Дев образина тадкик этап, халк гафаккур гарихнни гадай« эткшдир. Узбек фольклоридаги мафологик образяарни, кум ладан дев образина Ургании эргак ва достонларкмизнинг маьноси, аха-мпятв, юксйк бадиияткнл дао этап икконини беради,
Диссергацион тпиянг асосий мазмуни чоп этилган куйдага маколалар ва каъруза тезксларида уз пфодасиии топган:
1. Дев образинпнг бздиий гасвйри "Узбек тяля ва адабиёти" журн. -19Э5.-4-сон.-30-33-бетлар.
2. Узбек эпик асарларада "узга" дунё гупунчасп "Узбек тили ва адабиёги" кугн. -1996. -2-еон. -37—Ю-беглзр.
3. Рухият манзаралаоя "Узбеклстон адабпёгц ва саньаги" газ. -1994, 13 май. -3-бет.
4. "Тиксолий талкннлар "Мпллий гпклашш" газ.-1995. 25 вил. 7-сон. -3-бвг.
5. Дев образинпнг тарахий асосларига допр. Кумздрият ёш адабаёгцуноеларининг анъанавай влмий конфоренцияса матеоналла-ри. -Ташкент,1993.
6. Борса кешаодагя юрг. - £умхурнят ёш адабиёткунослари-иинг аньанавпй илкий-конферанцияен матерзаллари. -Топленг, 1994. -27-28-бетлар.
7. Дев образининг тимсотпй таякини. - Кумхурият ёп адаба-ётвуносяаринкнг аньанавий нлмий конференцияси магериаллари. -То;зкенг,1995. -75-77-бетлар.
РЕЗЮМЕ' ЭШОШШЮВ Коппар Салиевпч
Исторические основы и художественная интерпретация образа дива в узбекской фольклоре
Среди своеобразиях скдзочных типов образ дива - демонического существа в облике исполина с рогами - является одним из популярнейшх созданий народной фантазии. Этот персонак узбекских народных сказок и мифов поднят в устно-поэтическом творчестве до степени вполне слоившегося к зрелого художественного типа. Однако до сего времени в узбекской фольклористике образ дявз специально не рассматривался в монографическом плане. Обращение к национальной культуре, фольклору, мифологии всякий раз обусловлено ростом национального самосознания личности и общества, все возрастающим интересом и вниманием к индивидуально-неповторимому и национально-самобытному в истории и культуре народа. Интерес этот п внимание предпологают историческую точку зрения на национальное прошлое как непеременное условие даяьнейпего развития гуманитарных наук, и в том числе развития науки о фольклоре и мифологии.
Резюмируемая ' диссертационная работа является результатом нее ледова тельских поисков в одной из труднейших областей узбекской фольклористики - мифологии. Тема выявления исторических корней и художественная трактовка образа дива впервые глубоко к всесторонне исследована в данной работе. В ней на основе ис-, ' торяко-сравнптельного и психо-аналитического методов определено место, занимаемое образом дива в узбекском народном эпическом творчестве, рассмотрены традиционные представления и понятия, предоппеделивние возникновение образа дива, исследованы народные верования о диве и художественное з:-....^. 'гте этого образа. Бесспорно, без изучения архаичных явлений культуры невозможно воссоздание духоовной истории народа, и в этом заключена актуальность геш дгг^сертгции.
5 "р^з:* гпзрр работы достаточно подробно исследованы пстэ-гячгсхнс зсиовы образа дива - старинные обряды, связанные с этим г.грезнакем, отгэчены место и роль образа дива в космогонических
представлениях древних предков, вняшены сходства и различия образа дива и "Авесте" и узбекском фольклоре.
3 диссертации внявленоэ отношение образа дива к пачанству, а такге на примерах из произведений устного народного творчества определено типологическое единство борьбы ггамана со зшмп духами и эпического героя с дивом. Это раскрнтвается в тагах логически связанных и дополнявших друг друга разделах глав», как "Образ дива в мифологии тюркских народов", "Народные верования и образ дива", "Противоборство шмана, эпического героя и дива", "Образ дива в религиозном мировоззрения". Опираясь на вив ода, полученные от репения этих проблем, автор выдвигает мысль о происхождении образа дива как отголоска языческой старики и остатка от доисторической эпохи, как отпечатка древних представлений' нзкмх предков и их веровжий об округавдей природе, вселенной и божественном духе. 15 результате всестороннего анализа п исследования материалов узбекского фольклора в диссертации делается вив од о том, что первоначально образ дива эоз-itiK на основе представлений народа о злых языческих богах и что то истечении веков он утратил эту свою особенность враждебности хуха, став лишь поэтическим выражением и символикой его в уст-юм народном творчестве.
Втооая глава диссертации озаглавлена "Художественная интерпретация образа дива в узбекском фольклоре". В ней исследованы судожествеккоа выражение образа дива в народных сказках и дас-чанах я его художественно-эстетические функции. В этом фольклор-[ом образе вследствии исторической эволюции его на протяжении [лительного периода времени запечатлевались наплпставания эпох : он нес санкции то божкп, то злых духов, а с приходрм ислама . н выполнял роль грозного страка. Характерно,что рптуально-мифо-югичвское представление узбекского народа отразилось такте на ровне языка - пословицах, поговорках к устойчивых выражениях, ак, отголоска мифологических представлений сохранились в пого-орте "Су лаймов удди.довлпр кутулдин(Сулейман умер, диви освобо-м.ттсь), в словосочетаниях "Дев кадамп(Паги дива),"Дев комат" Исполинский рост). Образ дива в устном народном творчногве, охраняя в себе первоначальные исторические основ.'), продолтлл
люлнять ноль художественного спедства п символа во времг-ни. оэтому всякий обпаз пива в птнзведенаях фольклэга спосэбстзо-зл усилении идейности ü художественности повествования. Носом-знно, обг-пз липл - это худогесгэешгэ-эстетическэе язлрни^ мег-унпподного хягакгера, и потому он ene не паз будет темой !Г---!;х •сследований.
sumuEi
HISTORICAZi BASES AED ABTISMC HiTKHKtETAilGtf os " ds7 " bugs hi usbsk foiiclore
jabbob s. s3ha;sux£i7
5ho " dev " iaage as a deaonic creature in a guiant appear anco aitb honi3 is one of the popular heroes of ¿oik fantasy aaong the original falry-talo types. Thia personages in oral poetic works is raised up to tha typo already formed and matured. It should bo aentioned that thia image was not specially regal— dad yet in Usbok etudy of follclor ia a sonographic plaa.Aadrsssi
to motional culture, folklore,ay tholoijy is always due to the groeth of self-conscfioancc3 of the personality end society, by t dcvcloppins interest ood attention to individual,unique and natj nal-original phenomena in history and culture of th3 people. Be the interest and attention «suppose the historical point of view to tho national pact co e. obligatory condition of further devtilc aont of fcimanitarian sciences including folklore and aythologj ibo tbG.Us is a result of the research in one of the most difficult fieldc in Uzbek study of folklore i.e. in ojftlwlo^. Tbe thene of revealing the historical roots and an artiutic int< pretotioc of " dev" iiace is thoroughly and many-aidedly rosea; ched for tho first tioe in this work.
The place occupycd by **dav" isa^e in Uzbek folk epEiic work is deter^lued on tte bases oX historical-co:iyar-:itivc. and psycho-ai.ulyt.ic; 1 methods, traditional inclinations tad conception.; i»r< do Icr.ilijin^ the ap^corf.nce of " dev" ir.ao' ore considered,folk beliefs oliout the " dev " and aa artistic personification of t o" are researched in it. iio doubt,it is not possible ro-crcnfcc spiritual history of people without studying tne archaic phenoa of cilltiU'O. 2U.3 is the actuality of tho work.
In the firat chapter the hiatorical bases of tee i^n^a "de ari roiianrchvrd in -detail i.e. lije—old ceraaonieo connected v.it thia >u:?so:ia,;oj the place aal tha role of the "dev " in co&io,; nic .-oroojxificationa of ancient unceatora are noteo., il£on.os3os t-«i diffor.itces of t:.<= '* dev " in " ¿ViiilA " and Uzbek
fjikiore arc revealed.
In thesis the attitude of t'ae "dev" ir.a^e to chauanitc Art? revealed ai:d the typological unity of She chasan struggle v
spirits and ephlc beroo with " dev " are deterainod oa the exanp' lea from the oral folklore worts as well. This la shown in such logically connected and supplementing each other part3 of chapters a3 " Tba " dov " imago in mythology of Turkish people? " Folic beliefs and tho " dov ina^e" v n -Anto^oniaa of shanian,6phic beroo and " dev " Tho " dev" iaage in roligiouo world outlook«
The second chapter ia named " Artistic interpretation of "dev" ioase in Uzbek folklore". An artistic expression of the " dev " image in folk fairy-tales and da3tan3 and its artistic aethtio functions are researched in it. For ages due to its historical ^evolution tho bedding of epcha ware inprintod in this folklore inase and St played a role of both a snail idol and cruel evils, and with tho appearance of l3laa ho did that of a terriblo guard as well. It ia significant that tho ritual mythological laaeina-tions of Uzbek people are reflected on tho language lovel as nelli in proverbs,sayins3 and fifed combinations. For exaaploJ" Suley-man uldi.devlar kutildi"-/ Sulejiman has £One,devs wore released/, in the expresiJons aa " Dov kadami "-/Dev steps /, " Dev koaat / Giant height /. Tho " dov " iaaga continued to carry out tha role of artistic neana and symbol in tlae in oral folk trarka, keeping the original historical bases in itself. Therefor,oach " dev" inago proaoted tho strengthening of noral substance fibre and artistic narration in folkloro. Ho doubt,tho " do? " laa<$e is an artistic and aethotic phenoaena of International character and that is why it will be tho theae of nany new reaearchaa.