автореферат диссертации по искусствоведению, специальность ВАК РФ 17.00.04
диссертация на тему:
Изобразительная тематика в декоративно-прикладном искусстве Узбекистана второй половины XIX века - 80 годов ХХ века

  • Год: 2000
  • Автор научной работы: Фатхуллаев, Равшан С.
  • Ученая cтепень: кандидата искусствоведения
  • Место защиты диссертации: Ташкент
  • Код cпециальности ВАК: 17.00.04
Автореферат по искусствоведению на тему 'Изобразительная тематика в декоративно-прикладном искусстве Узбекистана второй половины XIX века - 80 годов ХХ века'

Полный текст автореферата диссертации по теме "Изобразительная тематика в декоративно-прикладном искусстве Узбекистана второй половины XIX века - 80 годов ХХ века"

УЗБЕКИСТОН БЛДИНИ ЛКЛДПМПЯСИ СЛПЪЛТШУНОСЛМК ИЛМИИ-ТЛДК^ИфТ институт

РГО од

_ J I rrv О. - <" "

/ г. . . ï ¿^uj jr.. ■■

1\улезма хукуцида

УДК 746.3; 738; 730 Фатхуллаев Равшан САЪДУЛЛАЕВИЧ

XIX АСРНИНГ ИККИНЧИ ЯРД1И-ХХ АСРНИНГ 80-ПИЛЛАРИДА УЗБЕКИСТОН АМАЛИЙ-БЕЗАК САПЪАТИДАГИ ТАСВИРНП МАВЗУЛАР

Ихтисослик— 17.00.04 — «тасвирин ва амалип-безак санъати»

санъатшуиослик фанлари помзоди илмип даражасига даъвогар диссертация ,

Автореферат!!

ТОШК H H Т — 2000

Тад^ицот Узбекистон Бадиий Акадсмняси Санъатшунос-лик илмий-тадцицот институт «Амалий-безак санъати» бу-лимида бажарилган.

Илмий ра^бар: сапъатшунослик фанларп докгори, профессор, Узбекпстон Бадини Академияси академпги А. А. Хакимоз

Расмий оппонентлар: фалсафа фанлари доктори,

профессор, Дамза номидаги Давлат мукофоти совриидори

Т. Махмудов,

Бадиий Академияси Сапъатшунослик нлмнй-тадцицот инсти-тути ^узуридаги Д.092.11.01 —рацамли Ихтисослашган кен-гаш мажлисида булиб утади.

Диссертациянинг тула матни билан Узбекистон Бадиий Академияси Сапъатшунослик илмий-тад^нкот ннститути ку-тубхонасида танишиш мумкин. Манзил: Тошкент 700029, Муста^иллик майдони, 2.

сапъатшунослик фанларп номзоди, доцент III. Цамбаропа

Етакчи ташкилот: К. Бе.\зод номидаги рассомлик ва дизайн Миллий институты

Х,имоя 2000 йил соа/^^да Узбекистон

Автореферат 2000 йил «

Ихтисослашган кенгаш

илмий котиби сапъатшунослик ф^"™"" номзоди

РАХМАТУЛЛАЕВА

X н р II ш

XIX асрнинг иккинчи ярми-ХХ асрнинг 80-иилларига калар Узбекистон амалий-безак санъати узига \ос ривожланиш пулини эосиб утдп. Уыбу даврлаги кагор тарихий на ижтимопй узгаришлар, жумладан, феодализм зулмнга карши олиб борилган гурли хал к кузголонлари, 1917 нилгп Октябр чунтариши, Vpia Оснё на Кавказ зртнни Рус чоризми томонидан забт эгилшин, 1941-1945 йиллардлгн иккпнчи жахон уруши, бошка сохалар каби халк амалий-безак :анъатнга хам уз таъсирини курсатди. Лзалдлн мавжу булиб, тлоддан-авлод кулида сапкаллашиб келаёгган накшдарда асга-секин замом рухи на мафкураси билам боглик баъзи гасвпрлар хам буй <урсага бошладп.

Яши ижгнмоий гузумга угилпши м\ноонбачн йилан - XV юршшг аввалидан го SO-йилларигача булги н лавр.ча яратилгагс юарларда тарихий аиъаналар билли бирга "совет даг^идаги" аафкура, "шахсга ■ сигпнпш", "социалисты рсалтм", у'збекисгомдапг иахчанинг мкклчокимлигп, инлуарняшшг чивожланиши билам богл11к хусуеиячлар хам шаклланди.

Ддабиёчларннмг кискача шар\н. Амилии-безак санки и ил tapinu-it мн i.ai шумосднкди кенг Урганмлшп б\Диб. уига купли б илмип-адкикочлар 6ai ишланган. Узбекисгом Муаакиллш ими кул га uipnirvHiá кадар бу еохадаги адабиёгдар умумп.шфок микёсида XI см булгам услубдл, яч.ни амалий-безак синипшиш' lapnxii, чозпрги купи ва уилаги муаммодар acocan маколллар гулами холила iaiiip килпиарди. Ушбу изланишлариимг деярлп аксарпят Москва,

leiepoypijiiiK олимларга тааллукди булиб, улар хам асосип »ъшборллрпни рус амалий-безак симъапшииг глхчилига capa гганлар.

Узбекисгонда хам бу соха да куплао илмий и иаиишлар олиб íopn.'iiaii. 1»у ишларнинг аксарпяги ч. ли кп шунос.чик илмий-адикпкос ииспплч ининг ' iijimiiü ходимлари томонилам амалга ипиридган булиб, уларда дасгаввал Узбекпстн лма.шй-бе мк лнч.лги алохида жанр ва ыуринишларга булиб уршнилган. Масалли, ^.С.Морозовлнинг чадкикоиарида acocan каипачилнк сочаси на чпшг асосий марказлари, капиачи усгаларнинг ижо.иаршл капа п.тбор карагилиб, капггаларлаги накшларнинг ч\рларп м тч.ноллрига хам агро(|)лича шарх берилгаи.

Л.К.11псарчпк, кашгичиликиииг мухим гармоги хисоблаш.ш-<ияклардаги нлкшллрга 6aiишланган "Орнлмспншпн oíдедочиои есмы" асарида, амалий слиьашинг бошка сохаларила йунлнп к.»">и чиякларда yia шарит хисоблангам часнирларга ил улрииш

маъноларига атрофлича шарх беради. Т.А.Абдуллаевшшг 1974 йилг. нашр этилган "Х1Х-ХХ аср узбек кандакорлиги" иомли асарши хпкли равишла ушбу сохадаги нлк нзланишларнннг цаторигс киритишимиз му.мкин. Д.Фахретдинова, Л.Аведова, С.Махкамова, К.Окиловаларнпнг хам катор тадкикотлари амалий-безак санъати назарплспшшг муаммоларига башшланган. Узбекистан амалий-безак санъатидагп тасвириП унсурларнпнг пайдо булиши, таркалпши на рпвожлашшш тахлили билан боглик масалалар ил к бор Л.Ремпелнинг тадкпкотларида уз акепни гопди. Бу асарлар билан бир каторда халк амалий-безак санъапшинг нафакат тарнхига, балки ундаги катор масалаларга, анъана ва замонавийлик, мазмун ва жараённп мунтазам узгариб, шаклланпб, ривожланиб бориши муаммоларига башшланган назарий ахамиятга молик тадкнкотлар хам олпб борнлган. Ушбу фундамснтал изланишлар кагорига А.А.Хакимовшшг тадкикотларпни киритиш мумкин. Муаллнф узпнинг 1977 йилла хнмоя. этган "Изобразительно-орнаментальные образы и мотивы прикладного искусства Мавераннахра 1У-начало ХШ вв." мавзусидаги номзодлик диссертациясидан тортиб, то 1988 й или нашрдаи чиккан "Современное декоративное искусство республик Средней Азии" каби бир канча асарларида, шунингдек, сунгги даврларда эьлон кнлинаёттан катор тадкпкотларида амалий-безак санъатини хар томонлама тадкик, этиб, нафакат ундаги таевпрлар ва куп таркалган унсурлар балки хознрда нжод килаётган усгаларнпнг ижолларидаш уз и га хоелик, халк санъатида юзага келаётган муаммолар ва уларни бартараф этиш йуллари борасида катор таклифларнн нлгарп суради.

Амалий-безак санъатига башшланган илмий ишлар куп булсада, бирок шу б угу ига кадар бу санъатдаги тасвириП мавзулар бир ерга жамлаииб, алохида урганилмаган. Бу таилангаи мавзушшг му\11.мл11П111И белгилайди. XIX аернинг пккинчн ярми-ХХ аернпнг апвалига келиб, амалмп санъаг намуналаридаги тасвириП жараёнда кадимпи анъаналар билан бирга "замонавии" унсурлар хам иайло б\ла бош.тади. Мамлакаг хаётилаги узгаришларнинг тобора янгича туе ола бориши, аернинг урталарига келиб, партия рахбарларининг хнётга, хусусам санъаиа булган муносабатлари, талабларинннг Хзгариши, колаверса мафкура хам амалип санъат намуналарига уз .льсяринп курсата борли. Юкорпдаш ташки таъсирлар натпжаепда плндо булган янги уисурларни аппкташ, уларнинг амалий слнъагнинг млълум бир тури ривожилагп урнипи упилиин танланган м.и>-лтглш мухпмлигипп яма бир карра псбоглаид!.

Мавзушшг долзаролигн. Маълумки, собпк, нч'ролар даврпда тасвирий санъат, графика, махобатли раштасвпр на хапкалтарошликнннг турмушдаги урин оширилди на партняпипг бу жанрларга бу..ган талабн кучайтнрплди. Окибатида, амалпп-безак санъати иккннчн даражага туплю колди.

Амалпп-безак санъати тарпхпдан маълумки, хар бпр лавр усгалар ижодига уз таъспршт угказиб, уларшшг асарларига япги бпр унсурларни олиб кпрган. Дастлабки пкки-уч пил ораснда улар кап куринишда булмасин (пакшнп гул ёки реал куринишдап таспир буладпми) "янгплик" саналадп. Вакт утпб, бошка янги таснир па накшларни ьайло булпши натпжасила аввалгп таевпрларппнг доимий рупхатпга киркб борпб, уз-узпдан барча марказларда бпрдск кулланила бошлайди.

Тадкикотимизнинг долзарблнги хам аннап улармп тартпбга келтириш, тасииф этиш ва бу жараошпшг асосин caoa'viapiuiii урганишдап ибора;.

Тадк,ик,о'п!инг илмий яигнлиги. Диссертанпяда тахдпл отнлаётгап масала муаллиф томонпдап плк бор санъатшупослпк фанпга плмнй аснода кпрптплаяпти. Ушбу манзуни срит\вчп амалпй санъат манбалари хаддан знёд куп булпб, сап ъа тшумослик тадкнкотларппппг аксарпятпда улар мактаб па жанрларга булга и \олда ургапилган. Факатпша 1980-йиллардаи бош.лб, амалии-безак сапъатп назарпясн, упдагп муаммолар, бадипп тпл, уларнинг уз и га хос хусусиятларнни ёрптувчи изланпш па тал ко ко гл ар (А.А.Хакимои, С.Махкамова, К.Окплова, С.Алиева, И.Умарова, О.Хужапиёзова па б.) хам пандо була бошлади. Лекнн бу талкпкотларипнг аксарпятпда муаммолар бнр пула барча томопдап камраб олшпан холла урганнлгап.

Биз эса асоснй эътиборпми.шн танлангап мапзунп амалпй санъатнинг асоснй турт турпдагн (кулолчплпк, каилакорлпк, каштачилик ва зардузлпк) холатшш чукуррок урганшнга каратдик. Бу турт турни таплашимизга сабаб, амалии-безак саньапшимг бу гурларпдаш пакт ва таевнрлар унннг ботка гурларп учуп хам хос. Бу холпи айнпкеа кулолчплпк ва каштачплнкда яккол к>'ршн мумкин. Дисссртацияпппг илмий янгплигп бу упсур на гасвирларпинг пайдо булишп ва сабабларинн илмий аснода /ргапнш билап боглик.

Дисссрглцшшинг мазпрнн на амалпй ахамтпн шундам нбор.мкп, /нда кугарплгап муаммолар, мулохазалар ва хулосалар иафакаг :а I п>ап пуп осла р, улкатунослар, гарнхчплар, усгалар учуп фойдали, пунпнгдек, улардан "халк; амалий-безак сат.аш" курен укилалшан итлат санъат на мадантп инеппутларипипг та.ыбалари, сапыиа

о

мослаш гирилгап махсус колледж ва мактаблар укувчилари учу и ларелик на кулланмалар ¡апер.iaui жараёГшда фойдаланиш мумкип. Бундам ташкари. дпссертацимнииг нлгижалари 6у мавзуда олпГ) борпладтам китдаги илмий-пазлрнп тадкнкоглар учуй хам манбаа булипш мумкип. > гмиш маланип меросимиз каша гараклаиасггаи бугуигп куила чадкнкогимизнппг ахампяги гарчи юр допрадаш ижодкорллр учуй булса хам казтлднр.

Тадкикоппшг .макелд на иазифалари куймдагилардан иборат:

• XIX аернинг иккннчк ярми - XX аернинг 80-йплларида УзПекисгоп кулолчплнгп. кандмкорлиги, каштачилпги на зарлу злигида к\'лллпи.к!па.. пакшларга атрофлпча шарх бериш;

• амални-безак сам haï пнинг тур г асоеий турпда (кудолчилик, кандакорлик, каиплчилпк. зардузлик) кенг таркллган накшларпи lapiiiñra келтрпш на уларшшг мазмунларини таснифлаш;

• асоепп пакипар билан биргалпкда коанъанавий булган унеурларнн аниклаш ва "замонавий" хисобланган тасвирпй макзуларни тар]нога келтириш, тахлил этпш, уларнп хар томешлама ino.viani;

•тасвирпй мавзуларшшг хар бир ланрдат сиёсий ва пктисодпи V 31 аршилар йплан у.мумнйлпгп ва богликлппшп аниклаиз;

• амалий-безак еаньатидагп таснирий мавзуларга хос булган етакчи i Osmil на улардаш муаммоларип хар томонлама урганишдан иборат.

Диссергаишпшиг таркибии тузилиши. Диссертации: Кирши, икки асосий боб. хулоса на алабиётлар руихатидаи иборат.

Тадкпког Узбекистан Бадиип Акалсминси Санъатшу нослик илмпи - тадкиког ппстптутшпшг "Амалий-безак санъати" булимпда мухокамл эгилиб. химояга тавеня ли.пап. Нлмни семипарлар К.Бе.хзод по илаги рассомлик на дизайн Миллим инстпгутп ва Низо.мпп номпдаш Тошкент Давлат Педагогика Унивсрептетллрпла хтказил! ан.

Диссертанияшшг acocmí мазмуин

Бнриичи боб "XIX аернинг иккничи ярми - XX аернннг 20-ннлларнла Узбекистан амалми-безак саньа!илаги таснирий манзулар: келиб чикиши ва хараки'рн" — деб номлаииб. у бир неча булимларни клмрлб о.пап. Пшнннг кирши кис мила манзунипг лолзарблигп, гадки кот обьекти. млкеад на лазифачари, илмии ингпллги. амапш ахлмпчи!. м-.чодолошк "сослари баси лапан.

Ииринчи úv.fif.M. ЧуркчспшнОаги ntupuxuù na ил ..¡имиий шарт-и :роипиар, амчлий-всшк саньан. ми ■ чж.шшшшга умумий шарх,

lypkH.MOU Г.'.рИМ'. !.l XIX ЛЛрП'.ПП иккиичи ярми \.:ч \\лли ai's.: :¡ и длл-рн'.р лишлри лрлмашк холпеатлр! л. спесии зп.иншл.'.р: :

5ой булди. Шулардан асосийси, чор Россиясинипг }'лкада давом >тиб келаётган боскинчнлнк сиёсати билам богликдпр.

XIX асрнниг нккиичи ярмпдаги Туркистондагп тарихпп караёнпи шар ли равпшда лкки даврга булиш му.мкпп.

1-давр. 1865-1890 йпллар.

2-давр эса 1890 нилдан - 1917 йплгача булган йпллар.

Бу даврларнипг иккаласпда хам улка руслар учуй acocan хом-шё базаси сифатида хизмат килган. Мустамлакачплар тукпмачплнк, 1ефть ма\сулотлари, металл буюмлар, аггорлик ва бог'ка хал к [сътемоли молларинн олиб келар, эвазпга эса жуп, курук, мева, хеш пак, тери ва _иг acocníicn - плхтапи олиб кетардплар.

Ушбу даир катор ембии оцибатларга сабаб булсада, хар капдай 1ароитдап катъпи мазар савдо-сотпк. хупар\!андчплик ^зпнпнг залий анъаналарпга суяпган холда рипожландп. Тугрп, баьзан прим сохалар (металл буюмларни пшлаб микариш, таинарх" балапл улолчилик асарлари, тукимачилик ва матога гул босиш ва шу абилар) маълум муддат тушкунлпкка юз тугдп. Лекиа хукмрои !шф вакиллари томонидан олиб борилган курилпшларда ёгоч тмакорлигп, паккошлпк, туп кач ил и клан кенг фопдаланплди. Бунда пшкеа, халк, хунармандларпнипг кекса пакилларн аеарларта гад а б ip пакт катга булди. Чункн улар доимо махаллнп бой па рус 1ёлиларл томонидан куллаб-кувпатлапдп ва б. юрг.малар билам гьминлаб турилдн.

Ушбу дапр амалпп-безак сан'ьатп хам даврнипг снёсши, уплат гаришлар на зиддиятлар билаи хамоханг ривожлапгап. булсада, (ппг хамма турларн бпрдск кадрлапмагап. Кудодчиликда юкорн |фатди, таннархи бирмупча баланд булган пдшиларга булган талиб ■сайгам. Гарчп Тошкепт уша даврда Росспядап мне, темпр, кумуш 'ТИб олиши эвазпга бу ерда хуиармандчпликпппг рпвожлапишша зроптлар яратплган булса хам. Худдп шу ходни кандакор.тикла хам затишимиз мумкин. Тадкпкотчилар бупппг сабабипп, ушбу врдан бошлаб, Россия фабрпкадарида "копвепр" асоспда пшлаб адрилгаи махсулотларнп Урга Оспё болорларпга жадал сурьатда риб келиши билаи боглашади. Ушбу махсулотларипнг пархн паст амлиги ва улкада "ннгилик" саналгаии учуй хам, улар ичкн боюрла /храт козоиадп. Окнбатда махалдии усталар томонидан пшлангам юмларшшг 1пакллари хам кишиларпппг талабларини комлприш ксадида узгара борадп: офтобадлр билам бпргл.шкда 1Счойкакдар, самонарлар ишлаб чикдрпш, бую.мдарминг сагхпмп' или эмаллар билаи бу'лш, киммагблхо тошларлам вен кечиб, или шишалармм инкрустация килиш оммаллшиб кешди.

Кулолчили1' пи кандакорлик капитализм ишлаб чнкарншдаш муносабатлар сабабли айрим томондан тушкунлик давринн бошидан кечпрсада, каштачилик ва зардузлпкда бу каби зидднятлар унчалик ку зга ташланманди. Бу даврда айникса каштачилик халклниг турмуш тарзида кенг кулланилгап. Нафакдт махаллпй халк балки рус тураларл, зпёлпларинииг орасида хам каштачилик буюмларп кадрлашаи.

XIX асрпинг иккинчи • ярмидаи 1920-йнлгача булган давр оралпгида амалпй саиъатда адъанавийлик кучли сакдангаи. Уларга хамма марказларда рпоя килпиган. Бу кезлари факат Россияда ишлангаи буюмларппнг шакллари ва улардаги тасвирларгпна махаллий буюмлар бидаи ракобатлаша олган. Фака i кулолчилнкдапша юкоридагилар бплан бирга эрон, турк, хитон чинниларининг баъзп таъсирпин (acocan накдпларда) куришимпз мумким.

Демак, айтнш мумкинки, 1920-йнлгача булган давр орасида махаллпй мактабларда ишлангаи амалий-бсзак санъагц асарларй азалий апъаналарга таяигап хрлда ишлангаи. Усталар ички ва ташкй бозор муносабагларидагп талабдап кслиб чиккан холда пжул килишга, нархи бнрмунча паст лскнп бадпий жнхатда!Г юкорй булган буюмларни яратишга харакат килпшлар. -

Иккинчи булим. Лмалий-безан санъати асирларидаги таспирий

жараёниинг тахтли (кулолчилик, кандакорлнк, каштачилик ва

зардумик)

К у л о л ч и л и к» XIX асрпинг иккинчи ярмидаи бошлаб, Риштон кулоллари томонидан ишлаб чикарилгаи буюмлар бошка марказларга Караганда узшшнг юкорн савияси бичап ажралиб туради. Буюмларнпнг орасида шокоса, íiopitu тонок, кузача, офтоба ва бошкалар куп ишлапиб, кулолчнликдаги тасвнрий унсурларипш асоснйларп хам айнан шуларда уз ифодасини топтан. Кулоллар куллагаи накшларнннг руйхаги капа булиб, улардан бнргнна "занжира"нн олсак, унннг "капалак-'занжира", "занжираи тарбуз", "занжпрап бодрннг", "занжираи нслими олхурн", "кучкорак занжпра" каби куринншларп машхур булган.

Кулолчилпкда тасвнрий унсурлар бошка буюмларга Караганда KvnpoK лаганларда кенг таркалган. Бу борада тилга олипган накдл турларпдан ташкари, уларпинг марказита жойлаштпрнладиган накшларнипг хам узша хос руйхати манжуд булган: "палакгул", "гунмунчок", "ялпизгу", "чор магпз", "чапг, :и булбул" ва бошкалар.

асрнпнг иккинчи ярмида. бошлаб, Рнштон кулолчплпгпла "к$чкоршоч'\ "ислимн зулук", "луми балпк", "каноги тонус".

"канат» урдак", "думи хуроз", "каноти бойкуш", "думи бургуг", "олтин куш из" па бошка шу куриишидаги зооморф ^псурлар хам кулланилган. Улар кай йусинда берплмаспн, албатта усимлпк иовдаллрига Гирлашгап тарзда таспнрланадн.' Масалаи, "капели тонус", "каноти урдак", "думи кабутар", "думи бургут" уисурлари, шкшларда кеиг таркдлган "туруиж" к\'рпнишида тасвирланади па факдтгиш баъзи чпзиклари оркдлигииа бпр-бирндан фаркданади.

Рнштоидан ташь;ари, Риждувон ва Шахрисабз мактабларида к^ллапилган накшин тасвир'"^ х^м турли-туманднр. Албатга, улар узидаги композиция, идиш. шг ишлашпп услуби па бошк.а яма катор жихатл^ри билаи рии^опликларинкидан бадипй жихатдан бирмунчл гариб туюлиши мумкип. Лекнн уларнииг хам узига хос хусуснятларп мавжуд.

Шахрисабз кулолчидигида кулланилган рлнглар мажмуаси (жигарранг, саргиш-заргалдок ва б.) баъзи томонлардан гпждупонликларникига ухшаб кегади. Бу мактабдаги буюмларшшг шакллари на накшлар руй.хатп республикашшг бошка марказларида ишланган буюмлар билан куп томондан ухшаш. Хап'О, удар гохида блр-бирпип такрорлайдн. Марказий иакшлар аксприят холлардд муйкаламда чизилали. Хошиялардаги ва баъзи геомсерпк куринпшдаги чизнкдар эса "калами" услубида тасв.-рчанади.

Шахрисабз лаганларида накшларшшг аргнби бошка буюмлардйгидан бнрмунча кизикдрли ва рамг-барангдир. Айипкса, сурхон кашталарида кеиг таркдлган гулдасталарни кулолчилнк буюмларида куп учратиш мумкпн.

Геометрик шаклларга келсак, улар орасида айлана бошкяларга Караганда куп ншлатиладп. Унинг атрофи эса бошка ёрдамчи деталлар билан безатилади ва атрофдаги кошур "хол-хол" макшидаги ок. нукгалар билан уйгунлашнб кетадп. Бу хол Шахрисабз кулолчилнпща кеиг таркалгам услублардап.

Шахрисабздан ташкари, Самарканд мактабидаги пакшларда хам зсосий урин усимлпк дунёсига ажратплгаи. Ушбу макчабиимг усталари буюм текпслигипи пкки асосий булакка булиб, ундагн иакшларшшг румхатпни эса куйидаги коидага буйсупдпрган холла 1малга оширадилар:

1. Марказий к»смда - турлн шакллардаги розсткалар.

2. Атрофида (хошияда) - майда гул ва иовдалардап иборат еимлик характеридаги яхлит гулдасгалар.

Лекнн шумиси кнзикки, Самарканд накшларпда кжоридагиллр ¡план бир каторда, меъморчилнк кошииларида учрлпдшан :омпозиииялар ("кошкул", "мадохили чорбарг" на б.) хлм кун уллаиилгап.

ш

Хоразмда уснмлик накшларига х,амо\анг 'еометрик шакллар хам куп ишлатнллдн. Буларнинг орасида "эгри-бугри" (зигзак) на мпзикдарнн параллел кнлиб жойлаштириш кенг таркдлган. Бу курпнншдаги накшлар acocan хошияларга хос булиб, улар марказдаги тасвирлардан контур чизик ёрдамнда ажратпб курсатплади.

Хоразм накшларида айлана ва розеткалар мухим родни уйнайди. Тасвирий унсурлар кандай курпнпшда булишидан катъий назар, куп холларда апнан шу айланаларнпнг ичига жойлаштприлади. Маиший буюмлардан дутор, пичок, мплтпктар хам гарчи реал тарзда тасвирланмасада, юкорпдагиларга омухталашган холда гасвирланади. Бунда улар оч фон устига т\.< шшп ёки жпгарранг тусдаги буёкларда пфодаланади.

Юкоридагп тафсплотлардан хам куриниб турганидек, XIX асрнинг иккннчи ярмпдан бош;шб, Узбекистан кулолчилпгн узининг рнвожланншида янги боскнчга кугарилди. Биринчидан, анъанавий рулор буюмларидан ташкари хптой чинниларнга такдидан яратилган буюмлар хам пайдо булдп. Уларнинг сатхига эса Туркистонга Росснядан кел! прилган буюмларнинг нак,шларидан кучпрма килщи урф була бошлади.

Иккинчидан эса пньанавий накшларнинг руйхати пичок. милтик, кузача каби аник тасвирларга купа иди. Бу тасвирлар аввалги давр кулолчилигида хам учрасада, лекин апнан шу даврдан бошлаб, улар а инк-реал курии ишдарда тасвирлана бошлади.

К а и д а к о р л и к. XIX асрнинг иккинчи ярмида хам худди аср бошдарида булгани каби acocan уй рузгор буюмлари -кумгонлар, дастшуй, селобча, чой идиш ва бошкалар яратилган. Ушбу буюмларнпнг сирти куп холларда накшлар йигиндиси бнлан безаш.пан булиб, бундай буюмлар биринчи навбатда буюргма асосила юкор табака вакпллари учун ишланган.

Тасвирий мавзулар октябр тунтаришшача булган давр оралигида бир хил холатларда курсатнлган, аникроги бир унсур бошка жанрларла кулланилганп каби чегара билмагаи. Фа кат улар буюмларнинг умумий шаклига хамоханг тарзда жойлаштирилган, холос.

Кушина камлакорлик ашёларнлаги тасвирий унсурларда acocan > с и млн к. leoMeipiiK куринишдл! и накшларни, зооморф могивлар, парр.шлалар. су в ма. кудоглари (acotan бал и к) ва :осмогоиик ш.и^тлар ку pcai илган. X1X асрнинг иккинчи яп.ллан бошлаб, мае!арлнкла янги сами,..! очи.тиб. ашкшавнй yen.. к ва leoNieipiiK Ko\' 4>i',ii!i!4.iap k.uopm.t реал íac ip.iap хам кнрнб чела бошлами . l.K'i.i.if'sii п.пила нр.иилиш мсвирллр.ы купрок меъморлик

и

ншоатларлнинг фасад кисмлари турли вариантларла учрайди. .уларнинг ораслда Кукондагн Худоёрхон "Урда"липинг тасвирн гакчшик килади. Бу холат эса XIX асрнмнг охирнда Кукон онлигида млсгарллкнинг кенг рлвож топганлигндан далолагдлр. ошкелт, Xi.aa, Шахрмсабзда эса ялгиллклар унча кузга шланмайди.

1920 йллгача булган даврдаги Узбеклстон кандакорлиги :арлартлш куздтишимиздан аён булдмкн, кулолчпликка караганада исгарликда тасвнрлй жараён бирмунча жадал суратд /ивожланган. 1ундлн келиб чикиб, уларнл куйидаш гурухларга булиш мумкии:

•Анъанавий уснмлик накшлари — "гулдасталар", "новдалар", пистагулл", "гунчагул", "лолагул", ''бодомзор", "толбарг", карнаигул", "сумбулл"(саргиш ра.н-ти атпргул), "ялнизгул", чухот", "олмагул", "каламплр" ва б. Улардан купрок, хошняларни ¡зашла фондал.";!нлган;

• геометрик накшлар ушбу давр мисгарлигпнннг асоснй тементларлдал хпсобланадн - айлана, кунбурчаклар ва б.;

• хайвоиот оламндан — "балик,", "попушак", "зулук-залжпра", )ЛП1Н кунгиз", "кушлар"нинг тасвирлари худдм дастгозди шггасвир асарларидек аник куриншпда мшланади ва уларнч коридаги айлана, купбурчакларнинг ораслда тасвпрлаш одат зусша фадл. Х,анвонларнлнг баъзи тана кнсмлари ва улар билан боглиц свирлар*— "илон пзи", "кучкориюхи", "чашмп булбул", "думи ргут", "думи балик", "кднотн бойкуш", "тог эчкнси moxu";

• фазовнй тасвирлар - "будут занжира", "накши офгобн", "oil pi";

• турмушда пшлатиладлган маншпй буюмлар — "милтик-инчок,", уморча", "пичок, кинл", "човгул", "офтоба", "нонсаваг" на б.;

•араб нмлосидаги "Куръон"дан, "Хдднс'дан олинган бптпклар. iap аксарият холларда мислаганларда учрайди ва уларнн бу лавр ун янгилнкдеб булмайдн;

• усталар ишлаб чнкарнлган буюмларнинг бозорпнн ташкил шиш (реализация) мак,саг чда нстеъмолчн талабпдап 'келиб кадилар. Шунннг окибпгида кундалик р уз горда ншлапимлнган ъзи буюмларнинг шакллари узгара борадн - мнсчойнаклар, моварлар, иаднисларни янгича туршурчак, овал каби шакллари идо булади.

К а ш т а ч н л к к. Тасвирнй мавпдар бошка турларга ра ганда куирок каштачиликда ж уда ранг-бараиг куринишларда пиб ишланган: жияклар, дасфумодлар, сузлналар, чоишаб'ыр, лаклар, турли капалнкчаги дас1урхонлар, эркак ва аёлларнннг, по болаларнинг либосларинннг бант кисмларта (одагла ска на

енг) тикплган кииталар, бош кий им ва дуппилар хамма каштачилик м а р ка з ла р и да ти к и л га н.

Самарканд, Бухоро, Китоб, Ургут, Шахрисабз, Кдрши вохасида, Андижонда, Тошкент ва бошка марказларда яратидган асарларнинг аксарият накшларида катор ухшашликлар мавжуд. Уларни гулларининг жойлаштирплиш таргиби ва умумий ранглар жилоси оркалигина бир-биридан. фаркдаш мумкин. Масалан, Бухоро каппаларининг накшлари бошкдпарга Караганда бирмунча зич, Тошкент мактабига тааллукпиларида эса уларнинг оргси бирмунча очик- Ушбу давр каштачилигининг асосий тармокдари — иалаклар, сузаналар, жияклар, даструмоллар ва бошкалардаги тасвирий жараён юкоридаги турларга хамоханг булсада, уларнинг узига хос томонлари хам мавжуд. Лекин азалий анъаналар тулалигича сакланиб колинган. Баьзп унсурлар реал курипишда ишланса хам, уларни бу давр учун ингилик деб булмаиди. Фнкримизча, улар усталар томонидан утмиш анъаиаси енфатида кур-куроналик билан узлаштирилган. Виз 1920 йилгача булган давр учун куйидагиларни каштачиликнинг асосий накш ва тасвирлари сифатида танлаб олдик:

•усимликлардан — "каламиир", "мурч", "анор", "бута", "туккиз олма raropa гул", "олти олма бодом гул", "лола", "дарахтча", "олчагули";

•хайвонот дунёсидан — "ёввойи эчки изи", "илон изи", "кучкорак",-"зулук", "хуроз", "капалак", "чашми булбул" ва х.;

• маиший буюмлардан - "кузачаи думдор", "кузача", "ишкандариечони кузачанок", "банди кайчийи кузачанок" ва х.;

• космогс ик рамзлардан — "юлдуз", "куш".

3 а р д у з л и к. Зардузлнкнинг тарихи узок утмишга - Сосоний Эронига, Византияга бориб такдлсада, Марказий Осиёда бу санъат acocan Бухоро билан богликдир. Бухорода унинг гулчаган даври XIX аерга, айникса Насруллох (1827-1860) ва Абдулахадхон (1885-1910) хукмронлик килган даврларга тури келади.

Зардузлпк санъатида хам тасвирий мавзулар кандай либос гайёрланишидан кагьий назар, жуда бой. Ачбатта, бутун XIX - XX аернинг бошларидан бизгача етиб келган асарларда бирон реал тасвирий мавзуни узида акс эттирувчи холатларни учратиш кийпн. Ч/нки уларда усимлик ва геометрик накшлари аксарият холларда омухталашган холла гасвирланган. Жумладан, каитчиликдаги "бодом" накши зардузликда хам кенг кулланилган. I туркумга хос асарллр куп булиб, уда,, комиозиипясининг зам. .да acocan бир гур.-дн гул - худлп Чусг эркаклар" луипидаридагп кали "каламиир" шлкшм якин. лекин бирмунча япалок куришпилагп яссчитл мсг.при ёмди. Болом иакшннпнг асосини бир гул гашкпл ¿¡сада,

куп холларда уша ёрдамчи булган иккиламчн гуллар, баъзида "кучкоршохи", бошка холларда "турунж", "лолагул" -а бошкалар хамоханг булади, Зардузлпк республикада факат Бухоро бплан богликдипши хисобга оладигап булсак, ундагп куп нак,ш упсурларн Бухоро кашталаридаш композицияларга жуда ухшаш. Тугри, кашталарда накшларни жойлаштирпшшшг узига хос хам услубий, хам фалсафий маънолари бор. Лекин каштачплпкдаги ши имконияш, техник жараён зардузликка Караганда бирмунча кенгрок. Бушшг устига кашталардаги маънони очиб беришда рапглардан (ранглп пп) фойдаланишади. Зардузликда эса бу ход чегараланган булиб, унда кашталар асосгч заррин па ку.муш ранг ипларла тикилган. Бу даврдаги асарларпи кузатиб, шуига амин булднккп, зардузип асарларда acocníí урин успмликспмон накшларга берилган. Уларнинг асослни купрок "гулдасталар", "бута" куринпшидагн тасвирлар эгаллаган. Кулолчилик, каштачилмк па мнсгарликдагн оз булсада, учраб турадиган апик тасвирлар, зардузликда кузга ташланмайди. Демак, ушбу дапрла зардузликда апъаналарга кдттнк амал кшшнган.

XIX асршшг ИККШ1ЧИ ярмидан асримизтшг 20-иплларпга к,адар яратилгап буюмларлагп тасвирии жараён тахдллн реал гасвирларьн накшин гуллар, новдалар хамда геометрик шаклларга баъзи коллардапша хамоханг булганинп курсатдп. Шунла'' келпб чн.чпб, бу танрда, зардузликда апъаналарпинг бузилишп рун бермаган, легап ■сулосага келнш мумкии.

Иккинчи боб. 1920-80 - Гшлларда Узбекистои амалнй-безак :анъатидаги тасвирии мавзулар билаи боглш; булган ижодии жараенни мадаиий шароитлар иукдаи иазаридап урганнпг

1920-йиллардан бошлаб, амалип-безак санъати буюмлари тфакат устахоналарда балки фабрика-артелларда хам шилаб шкарнлган. Аввалги даврдан фаркди уларок. бу вактда яратилгап >уюмларнинг на фа кат шаклп ва турмушда тутган урн и балки 'ларшшг тасвирии мавзуларида хам катор узгаришллр содир булл и. 1унки, октябр туптариши в;, ундан кспингп даврларда таепприп анъат асарларпга булган талабнннг орппнн натпжаенда амалий апъат буюмларига булган эхтиёж бирмунча сусанди. Лекнн бу жкрдан санъатпинг бу тури тушкунлик давринп боишдан кечнргап, егам фикр уигопмаелнги лозим. Билъакс, бу даврда амалпй саньат ■уюмларпда "мсисимаслик" муиосабати сезилсада, тасвпрни твзулар унда кспг, жадал суратда ншлана бордн. Бу \олии уаалар аснирий санъатга эргаппан холла узларнга булган мупосабдши згартиринпа харакат кп.наплнкиарн бплап боглаш, фикрнмшча бир омонлама булур :>ди. Мунки, мамумкп айнам ам.мии бс ш;

санъагида кайся тур булишидан катыш назар, реал тасвирлар, бпрш мавзуга, вокеага багншланган унсурлар хар вакт аник, лунда кил и С курсатнлган ва бу улига хос равон бадиий тил хозиргача яша( келмокда.

Биринчи бу.шм. Азалий саньит бую.шаришшг турмушдиги ролит. узгириши жарасни. Замоначии мшиулиршшг пайдо бу.шши аа сипьат исарлирига кириб келиши(ку.юлчилшс, цапдакорлик, каштичилик ва

зардумик)

К у л о л ч и л и к. 1920-йиллардан бошлаб, амалий саньагнпш бошка турларига Караганда айнан кулолчнлнкда тасвирий жараё! бпрмунча тез ва кизпкарлп суратда кечган.

40-йилдардан бошлаб, худай тасвирий санъатДа булгани каб( кулолчнлнкда хам портретлар кенг куламда ишлана бошланган Бунинг сабаби оддий - совет даврндаш сиёсий карашлар, "шахсп спгнний1"нинг кенг катламларга ёйилнши ва бу сохата саньат арбобларннпнг хам бевоскта жало килинишлари, саньаТ ва адабнёгдг юзага келтан "соцналнстик реализм"кннг шаклланиши ва бу x,oj деярлн хар вакт сапъаг асарлапига гоя тарикасида хизмат килиил ш ул а р жу мла сила ид и р.

Лаганаларда нафакдт давлат арбоблари, балки уша даврда баобр; саиалган ижодкорлар - шоирлар, акгерлар ва рлссомлар, хапо оддш ме\наткан1ларнинг хам суратлари чизилгаи. Албатта, бу каби асарла) таваллуд са радар и, юбилейлар муносабати билан буюртма асосяд; ишланган. Лекии улардаги портретлар асосан "академик" тасвирш санъат мактабини курмаган халк усталари томонидан пшлагаш боне, куп злагда купол хатоликларга эга (анатомияга умумаг эыибор каратплмаган, норгретдаги шахенянг рухий холатлари хал ж уда заиф, нисбаглар бир-бирига тугрн келмайди ва х)-

Бу лавр п'ьряяг мавзуси билан боглик сахналар, бошк,а турларп кара пиша кулолчнлнкда кенг тар калган. Булар Якин ва Урта Шар* миниатюра мактабларида севиб ишланган Низомий Ганжавий Алишер Навоип, Ампр Хусрав Дехчавнйларнинг достонларидап минпагюраларда учрайдиган са\налардир. Улар мумю; миниатюралардан кур-куроналпк билан кучнритган холос. Бунд; усгаларнпнг мавзунн ёриппига, кулолчнлнкда г и узига хос бадиш |,1лни ярагншга харакат кн.панликлари умуман сезялмайди. Бу кола" эса хагто хозиргп кун лча худди портретларда булгани чабя, даво* эшб келмокла.

1950-60-йиллардан кулолчнлнкда мявзу и ""аси кеигайди янг'ликлар курима бошладп. Эг ч! мусаввир-куло.1.1ар анъанавт хнеобланг.ич мумюз шеьрии асарлар сахифаларша ишдангчн мини.»iюрлллрлаи нусха кучириш билан чегараланиб ко.тмаслан

унлнг услубпй TOMOM.-tiipi 11 а хам злмоилвий хисобланпш дасчтохли рангчасвир удумллрини о.чпб кира бошдлйдйлар. Лаганллриинг марказита чеатрларнпнг. мехмонхонадлршит ё.ч . гомондан, перспектива ерламидаш сурач'лариии чп ч бошлашадм. Шунингдек, табиат маназарасн, кучалар. авточобилдар, очамларнинг киёфадлри ва х- усчадарнинг зъчиборипи \чца жал б 3ia бошлайди. Бпргина лаганни олиб, унп бпр ллхзлгл хошиясит тасаввур кдлсак, куз олдимизда шахар манчарасндлн ллвча -чкс эгган фогосурлг ёки дастгохдн раигтасппр асарн ёдимизга тушадп.

1960 йиллардап боигчб, кулолчиликкл безлк куриншпллгп асарлар хам кириб кела бошлади. Кичик хажмдлги лойдан нш.чанган дастгохдн гемлчпк ^айкалчаларнн ушбуднвр учун умуман кутллмаган холат деб баходаш мумкин. Тугри, бу каби кичик хаикалчалар i ■•долчиликнинг куп марказларида ишллнпш. Бу борлда айпнкса Уба (Бу.хоро вило,41 и) уиничокдарп - хучлчаклар ж уда млшхур. Кулолчиликдаги часвирий жараённи жадаллашнши окиблчида анъ.чнапий йупалиннкии хлпкалч;Г'лр ("Лжчахо'ллр, "Х,умокуши", "Семургкуиг'. уй хайвондаринииг киёфасп) орасида тематик, сахпалар хам пайдо була бошла.чп. Улар длстгохди хайкалтарошлик асарларига хлмохалг тлрздл (" Глндир-'. 'Тон"ар'' кочпочиипяллрн вл б.) пайдо булди. Бу ¡'фта шшл аслрдарнинг ючага кслишигл махал.чий усллларнинг собик умумииифок доирлсидз учкачилглн кургазмаларда (Москва, С.-Петербург, Болтикбуни

жумхуриячллридтгч курка''- марин назарла- пчмокдамич) пштирок эшб, уларта кур куроналик иидаи зрглнчандикллрн хам слбаб булан. Бунтшг окиблшда м;,,,а шумдай сави'-ч ч юкори булмлтлн асарлар дунёга келдн вл плтижа ia бу жарлёи уюк да пом этмади.

1920-80-йпллар грлсидлги г ло.ччидикдагн часвирий мавзуларни курнншпига кура, купила! и rypyx.iapi.-i будлик:

1. Поргрекчар, умумчашмл oiïpa- ар.

2. Шахарлаги биирдлр ва мmчарадар тевлри.

3. Тематик композппиячар.

4. Усимликларшпи члсиири.

Куриннб турглнидек, бу дщргп келиб, кулодчичнкдлги часвирий мавзуд Ф доираси жуда кенглйди. !.. ниш саблбллридан бири. назаримизла кул о:ччиликдл! п и-хиик нмконнятллрнинг бошка гурллргл кара! шла бпрмунчл кепглипплчир.

Демлк, айтиш мумкипки, 1920.-,SO - йил.пр Уп'екнстон куло.ччп 'ш ил. часвирий санч.аг асарларига, удчрнмнг мавзу домрасига, кур-куроналпк билан эргашиш яккол ку ira гашл.шали. Кола перса, с лб кирплаёчгап янги гаевлрд. р бирои-бпр спина багчппланганини пнобапа олмаечк. улар учила чеч г,цр -мыкат

англа гмайди. Уз навбатида, усталарнинг шу йул билан узларн ицшаб чикарган буюмларини кургазмаларда, халк, ораснда кенгрок таргиб кмлнб, жамоазчиликнинг диккатпни узларша жалб этишга харакат килганлпкларини я на бир бор курсатади.

К а п д а к о р л и к. 1920-пнлларга кадар мисгарликнинг асосий марказлари-Бухоро ва Кук.он булиб, Тошкент, Самарканд, Хужанд кабн марказлар иккинчи даражалп хисобланган. Кандакорликдаги азалии анъаналар кучлилнгн сабабли маълум бир унсур барча марказларда севиб ишланганнни кузатиш мумкин. Шунинг учун хам ншланган асарлар аксарият холда композиция жихатдан бир-бирини нжрорлаб келган. Бу табинй хол, албатта.

Бу даврда кулолчнликда булгани каби меъморлик обидаларини мне лаганларга зарб килиш хам кенг таркалган. Бу холни асосий марказлар - Бухоро, Кукон, Самарканд усталарининг нжодларида кун учратищ мумкин. Бу йуналишдаги асардарни бир-бирндан факдггина лаган ургасидаги тасвпр оркалишна ажратнш мумкин. Масалан, Бухоро мактабига мансуб асар 1арда "Лаби-ховуз" мажмуасига кнрувчи бинолар, "Арк", "Соманкйлар макбараси", "Минор'аи-калон" тассирлари куп учрайди.

Куконда эса Худоёрхон "Урда"сн, Самарканлда купинча "Регчстон" майдонидаги "учлик", "Гури Амир", "Шохи-Зинда" мажмуасидаги зиёратгохдар куп ншланган. Асосий тасвирнинг атрофидаги хошняларда эса анъанавий накдглар гурухи "кушбодом", "мадохил", "занжира", "мехроб", "айлана" ва бошкалар хамрохднк килади.

Кандакорликда хам кулолчилнкдаги каби, баъзи анъанавий тасвирлардан умуман йирок тасвпрлар (пионер-укувчилар, "Ленин Ордени" шшюни-Хива мактабида кун ншланган, "Урок ва болга" рамзи ва б.) га^чи оз булсада, учраб туради. Бу холат хам амалий-безак санъатида удум булган, тасвирий санъатга кУр-кУроналик билан эргашиш каби маънисиз жараён билан боглик,-

Бу даврда кандакорликнинг техник томонларила хам асримизнинг бошлариДа булгани каби накшларни чукур кил и б уйиш, уларни зич жойлаштириш каби хусусиятлар унчалик сезнлмайди. Бундан, иш услубида азалий анъаналарнинг бузилиш холлари рун берган, деб хулоса кнлиш мумкин.

К а ш т а ч и л и к. XX асрнинг 30-йилларидан бошлаб, ^'збекистон каштачилигида Тошкент, Фаргона, Самарканд, Бухоро, Шахрисабз, Уратена, Нурота ва Куконлар асосий марказлар булиб, хозпрда музейлар хазиналарининг асосини хам айнан шу мактабларда яра! ил гаи асарлар ташкил этади.

1928 йилда Шахрисабзла "^ужум", Намаи ганда '%амза", "Куйбишев номли", "Кизил Армия", 1931 йиЛи эса Самаркандла "Труд женщин", 1939 йлли Тошкентда "Шарк гули" ва Лнднжонда "Мехнат гули", "Победа" артеллари ташкил эгилган. Айникса, 1939 йилда бир йула етгита, ят ли Тошкентнинг узида "Ударник" на "Сталин номли", Маргилонда "Зарбдор", Куконда "Чкалов номли", Фарго нала "Крупская номли", Чустда "1-май номли" ва Бухорода "Молотов номли" каштачилик артелларнинг фаолият курса га бошлаши, бу даврда санъатнннг бу турига булган талабнинг юкори эканлиги вп уз навбатида шилаб чикариладпган асарлар турларининг кушшгидан далолат беради.

1930-йилдан бошлаб, ушбу аргелларда хам биринчи бобнинг кашгачиликка дойр буллмида келтириб утилган аср бошлариллгп буюмлар ишлаб чикарилгаи ва улардаги накшлар хам факатгина баъзи унсурларнгина узгаршрилгани холда шлланаверпш. Артелларда буюмларнинг асослй кисмлари бутунлай техника асосида -"Блок", "Юргенс" ва "Зингер" каби фирмаларнинг тамбур мокли машиналарида тикилгани сабаб, уларнинг бадиий савияси унчалик _ юкори эмас. Чунки уларнинг "конвейр" асосияа кенг омма учун шилаб чикдрнлгани хам буша сабабднр.

Ушбу давр каипачилипша кулда тикилган дупппларнинг урни. турмушда хам, ишлаб чикаришла хам нихоятда катта булга! . Дулпиларга тикилган тасвирлар бир-блрига ухшаир булсада, уларни фаркдаш кийин эмас. Жумладан, улардаги "бодом" ёки "к?тамнир" . кашталарини олалиган булсак, Фаргонада улар бирмунча знч, Тошкентда булса, "чузикрок" тарзда тасвирланган. Узбекистоннинг бошка каштачилик марказларига Караганда Чустда тикилган дуппилар узидаги каштачиликнинг азалий одатларнни саклаб колганлиги билан ажралиб тура л и. Одагда Чует дуплиларида кора фон устига ок ипакда "калампир" ёки "бодом" тасвири куп тикилад". Маргилон дуппиларини эса чустликларникидан .члла.мпирининг ингичкарок ва узунчокроклиги бил н фаркдаш мумкин. Ургут дуппилар лда эса "гулдаста" ва "барг"ларнинг йигиндисидан иборат композиция кенг таркалган. Биз бу холатнп унинг эволюпияси о'кибатилал, деб бахоладик.

Вилоятларда ишланган луппнларда анъаналар т^лалигича саклаб .чолинишига муваффак булпнпш. Факат Тошкеи г мактабида яратилганларида "урок ва бол га", "юлдуз" ва совет млфкуплси билан бопшктурли "шиорий"-сузлар куп учраиди.

Кашга1' -ликда куп таркалган тасвирларлан яш бпри ха1'тонлар тасвиридир. Маълу.мкл, уларнинг глин.и • нёфалари тасвири нафакат каштачиликда балки ха.тк саш.лг,: лип бошка

турларнда хам махшур булпш. Курсатплгаи давр каштачилипша эса купрт; кушларштг (куришпндаи аоиус), кабугарларнцнг (тннчликнннг, осопшпталпклпнг рамзи) клёфалари, таиаси арслошшкига ухшаш халвоплдрппнг тасвпри учраши мумкпп. Шушнндек, нсприк, мурч, каламлир, жийда па бодомлар кабп аньанашш-сирлл маънодаги тасьлрлар куп ишлашап. Дсмак, азалий аньаналар дуппиларда хам и\шп саклапгаи. Макаллий ахолинппг хагго хозиргача дупппга маклум маънода илохпй бош кнйим слфатпда карашлари хам ьии а сабаб булгап. Шунннг учун хам тикуьчилар дуннндарга бу зар-булмас тасвпрларнн кпрптишдан узиаринп тийганлар. Акс \илда буюм буюршачи талабпш хавоб бермаслпгл на согилман ко плпи мумкпн эди.

Темашк композпнпяларнпш (палполар-асосан байрамлар, тацбирлар учуй ишланган) аксарлятп Тошкепт мактабпда лратилган. Уларннлг мапзу допрасл жуда бой булиб, давлат горби, байрокларлдан тс.либ, мапшил сахналаргача: пахта даласн манзаралари, нортрстлар, индустрия манзараларп, ателстпк голлар билан боглпк сахнааар, спорт ua Х- камраб олгап.

Шуларг i хпсобга олгап холда айтиш мумкипки, 1920-80 йиллар Узбекискш »'аштачшшгияа анъапавий гасвир ва иацшлар, бу давр учун том маьнода яншлик саналгап, лиги, жанрли сахналар хисобнга бойкгап. Бу жараёи жаминтдапс сиёсий карашлар, мафкура óiuiau чамоарчас бо<лик холда кечын. Ленин таькид.нл жоизки, усгаларга ушбу мавзуларин асарларша оли5 кирши хакпда хукумаг сип бирои бир iiiKujtii ташкндог тмонпдаи курсатмалар бсрилган булмасаиа, усталар онгли рииишда бпр томоидан ижодларшш пиала кеигрпц намоён згши шушшгдек, жамиятшшг эьтхборшш узларнга каратшц млкеадида хам бу мавзуларнн уз асарларша олнб кнришга мажбур бу.папл р.

3 а р д у з л и к. 1920- йиллардан то 80-ииллар орасида Бухоро зардузлик саньати acocan зардузлик фабрикаси фаолияти бнлал бог-лик булиб, бу ерда шилаб чпкарилган махсулозлар орасида иафакат аньанавнн услубдагп дупнилар, чопоилар, болаларнииг чопоилари, бслбоглар, оёк, кийимлар, балки замома рухига мое кслувчи дивалларнинг жилдлари, ёстикдарнлнг устнга мулжаллашал турли катгаликдаги "ёлинчикдар", портретлар ва юбилей сапалари муносабати билал тайерланган турли улчонлардагл тематик ланполарга хам урин берплган.

Маълумкп, зардузлпкда асосал усимлик ва геометрик курилиищаги пакт зурлари кеиг таркалгал, Бу хол Бухоро зардушппда XIX аернлпг бошларпга кадар булгап давр'да айилкса кула тапыападп. Лекии халк, салъатллилг бошка турларнда булганл

каби бу жанрда хам реал тасвирий садла куринишлари кириб кела бошлайди. Жумладан, дуппилар узидаги асосш'Гнакш кашгасипшп тури ва куринишига караб, бир-бирпдан фарк килади ва шу аснода номланади. "Кдхрамон" мавзусидаги дупплларли олсак, унлаги накшнинг марказига беш кирралп юлдуз куринишидаги гул тикилиб, аннан шу тасвир бир неча марта мато текислигида гакрорланглнинп кузатиш мумкин. Уларнинг хаммасила умумий композиция леярли бнр хил булиб, факатгина асосий "юлдуз"нинг атрофидат накшларлаги баъзи уисурлар оркалигина бир-биридаи фаркланади.

Лекин айтлш лозимки, бу ерда юлдуз аввалги даврларлаги каби космогоник унсур слфатида эмяс, балки яла "сошгалнстик лсамият" рамзи сифатида кулланилган.

Юлдуздан ташкари, 1950-70 ниллар оралигида "Фестивал", "Ок олтин" каби мавзулар хам пайдо булдл. "Ок, олтин" накши acocan У '.бекистондаги пахтанинг яккахокимлиги билан боглик булса, "Фестивал" эса курннишдан Тошкент шахрида утказнладшлн Оспе, Африка ва Лотин Америкаси мамлакатлари кинофестивали бнлан богланган. Айтнш мумкинки, усталар уз даврида машхур булган бу , икки мавзуга бекорга кул урмаганлар.

1960-йиллардан бошлаб, каштачиликлл булга ни каби зарлузни ашёларнллг opaoiua хам тематик ипншшрнп ншлаб чнкариш иулга куйилди. Албапа, тематик панноларни ишлаб чпкарнш, кжоридаги асарларнинг техник жараёнига Караганда бирмунча мураккаб ва кагор мутахассислар-рассомлар, мохир тикувчиларнпнг хамкорлигинн тала б этган. Купчиликнинг мехнати эваипа танёрланадиган бундай кагга улчовдаги пан пол ар одагда ланлат буюргмасн асослда тикилган ва уларнинг бадипй ва техник сифати ж уда гокори булган. Улардаги мавзу хам даставвал пойтахтдаги эксперпментал лаборатория рассшлари томонидан чшланиб. махсус комиссия томонидан тасдикданган. Бу панноларнинг аксариятинн "Байрам" мавузусидаги тантанавор асарлар гашкил эта/ш.

Бундан ташкари, даатат ёкл республика гербларининг тасвири, меъморлик обпдаларининг умумий куринишлари хам зардузликла куп ишлаиган. Лекин улар чегараланган хода i да, acocan лавлат буюртмаси асосида (икилгал зеро уларга кундалик талаб хам катта б\Л.маг н.

Афсуски, 1950-80 ниллар мамлакат солир буи ал у ни л хос спёсий тургулик ва колаверса, зардузлпкнпиг асосий маркази булмиш Бухорода буюмларнннг аксарияти шачардаш ф мрикала "конвейп" а-оснда ишлаб чикарилиши окиблшла умрмги фалсафии icpan гоялар. чокларлаги кСрммлик ва лл>аи'л 0;<р";,гга тко.илни якг м кузга /ашланади

Лекин замой талаби нечоглик узгармасин, кднч.ишк янгл мавзулар кирш илмасип, улар зардузлик слчъатида муваффакклят козонмаган. Юкоршги и уч чурда, аиникса кашчачиликда бу тасвирлар кдлбир маьнода уз урннни тошандир, лекии зардузликда улараинг "беи)на"лип1 да р.ко л кузга ташланади. Хачло исчеьмолчиларнинг хам оу каби асарларга чалаблари,кагга булмагани ушбу фпкрпмпзни яна блр бор часдикдлйди.

ííkkuhhu üpiiiii. Лчъшшчий тисвирий мшпулирни нмшышивий мшиу.тр óii.ttiH у ulpo óu&iiti.itieu

Диссергацияшшг икки асиеий булимида чахлил эгшнан мачериалларниш гаснифндан аиьанл п ноанъанавийлик муаммоси бмз урганаёиан давр амалий-безак слш.аччш aituикса долзарблик касб эпанлши намоён булдн. Ьу масала бир неча йллдан бери назариё1чиларнлнг диккдчларшш узлга жало килиб келиши хам бежнз эмас. Шуииш учуп бу борада суз юритишдан олдин, умуман '"анъана" иборлслштг узлы атрофллча шарх бериб утлшнл лозим

TOilíiHK.

"Анъана" ибораси чадкикотчилар юмонидан турлича изохданадн. Уларнинг аксариячи (А.Хдкимов, К.Окилова, Р.Токчош, Т.Махмудов, А.Умаров, М.Хдмидова, А.Эгамберди'ев, Н.Ахмедовл, М.А.Некрасова, В.М.Василенко, Т.М.Разина ва б.) ушбу пбора оркаян а мал шЧ саньагда кддимдан хозпргача кулланшшб келинаётган образлар, накш ва унсурларга фалсафий томондан бахо беришга инглллшади.

Дархакпкат, айнан халк амалий-безак санчлтида "малакали-академик" санъашинг бошкд чурларига Караганда аньаналар билан бо1ланпш к учли саклашан. Аш.аналарни авлоддан-ашюдга утиши, халкнинг геогрлфик жоилашуви, ушшг чабиий ресурслари ва урф-одатлари билан хам чамбарчасднр. Чунки, улар хар даврда бир-бприни тулдириб келган.

Ьиламшки, анкшалар хар сохада, яыш нкгисодий, маъиавии, урф-одагларда ва бошкаларда булипш мумкин. Лекчн амалий-безак саньаги ва халк хунармандчилиглдаш аньаналар хозирги кунгача, acocan "ycra-ши.ирд" оркали яшаб келмокда. Яшапшда хам кандай булса uiyi'uaiuiiH ича эмас, балкл янгл "кушлмча" унсурлар билан ушунлашган холда ривожланмокда. Хдгто хозирги , куч i да ишланаетгаи буммларнлнг сиртидаги накшларда хам, улардагн тасвирларнинг руйхачидл хам кадимги ва урта асрлардаги холатни ва шу билан Onpia бугунги кунда замонавий хисоолаигаи унсурларни куриш мумкин.

Пшлаб чикаршшш жамоалаштиршн, иш жараёнига малакали муг'ввирларни жалб эчиш, колаверса мафкурадаги узгаришлар,

тасвирий санъачнинг яккахокимднги каби омиллар амалин-бемк санч.атнда "ноангынавий" кисобланган чам'онавий часвир на унсурларнинг кнриб ке/шшп жараённни бирмунча iewauirnp;ui. Уларга у) давридч яшилик деб клрадглн булса бузунга келиб, бу унсурлар донмий часвирдар каюридан жой «лшпга узиуриб булл и. Кдй усулда булмаснн, ноанч-анавни хисоблашаи унсурларниш амалий-безак саньачи асарларша кнриб келишини салбий ход деб эмас, балки табиий бир жараётг деб клраш до зим. Айтиб учнлганидек, устала р хар канча анч.аначарни узлаппиршша. сакчашга харакат килмаспнлар, уллрни ривожлангириш керзк. Бугунгн кун усчаси асарларч(а яшаб чургап жамиягп ва хаётлаги узгарншларни, колаверса, узннинг лил ва идеалларини, бач.зи холларда муаммоллрини хал? сингдиришинн табний хол деб уйдаймиз.

1950-60 йиллардан амалий-безак санктшннг каштачилик, зардузлик, кашчакср.чик, кулолчидик хамда бошка гурларлаги санKiг асарларида чурли ичсвирдар билан бир кат орда баьзи ёзувчар ("КПССга шон-шарафлар", "Пахгли булингдар!", "Пахгамнз- . бойлигнмнз", "Ок ол шнни-олтнн куллар ярагади" па хам "тулдирупчи" смфатда кашашали. Назаримизла бу .ход хам игьаналарга зил .змас. 20-йилллргача айннкса миаарликда линий мавзудаги сузлар, качпмаларни ншлагчш \рф булган булса, ок1яб" гунчарншидан ва иккинчи »axon урушидач Keiiiinni даврлгпла :иёсий-1ниоромуз мпсраларни кудлат авжига чикали. Ьиз 6v ходни дна даврнинг у ига хос хусусиятларилан бирп, деб кабул килдик. {унки, улар бир карашда бир бутун яхликликни иникил эчади. Нунинг учун уларни би()-б11рилан чжрагиш ёкч) бу холни ньаналарнинг бузилиши неб кара in Фикрнмичча муаммолидир. X у .< n а

XIX асрнинг иккинчи ярми-ХХ асрнинг 80- йилларила 'збекистон амалнй-безак сан'ьаш арча даврларда булган и к;;бн арихий анъаналарга суяниб, шушиидек, хаёт билам хамчафас холла ивожланиб, замон, кишил 'рнпш кунлалик турмуш гарш, хаёчдаги згаришлар била» чамбарчдс зканлигини яна бир карра исбоглайди.

Ушбу .чапр амалпй-безак оант-атидаги гасвнрнй мавзулар чурл vidian булиб, улар чашки ва ички чаьсирдар нашжаеида зкомиддаигиб, янш-янги унсурлар билан боинм борли. У) 1ДКИКОЧ им изда амалий-бечак слнч>ачшшнг клмчр чурлари |раккиётини да^'арга булиб урсанар эканмит хар бир /мнрии зага ч] карпи! шарг-шароитлар, удар билан боглик унсурларни омил этиипа ва хулосалар кили:.;: • ннтиллик.

Шуидай кнлиб, танлаб олишан давр амалий-безак санъатндаш часвприй мавзуларни куйидаги эгапларга б"либ урганиш максадга мувофик:

• XIX асрпинг иккинчи ярмидан то XX асрнинг 20-йилларнга кадар, баъзи бир маиший характердаги бучомлардан ппчок, м ид ти к, кузалар тасвирини хисобга олмасак, амалий-безак саиъатида анъаналар кучли сакданган, уларга отишмай амал килинган. Лекин 1917 йнлдаги октябр тунтаришидан сунг, амалий-безак санъатининг нафакдт биз тахлпл этгаи асосий турт тури, балки деярли барча турлари узлуксиз янги тасвирий унсурлар ва мавзулар бплан бойиб борганнин курсагади. Жу мл ада и:

• 30-йиллардан бошлаб, голдуз, урок ва болта;

• 40-50-йнллардан самолётларни тасвири;

• 60-йиллардаи пахта, индустрия, портрет, хосил байрамларига багишланган темат'к паинолар;

•70-80-йиллардан автомобилларнинг тасвири, Герблар, байрокдар, вымпеллар ва >;. Буларнииг бари азалий анъаналарга тамомац ■ 31 д булсада, баъзи х,олларда амалий-безак саньатн иамуиаларидн хагто хдоиргача ишлатилиб келипмокда.

XIX аср охирида пай до булган милтик, пичок,, кузалар тасвирини яиц,лик снфатнда кабул килган эканмиз, 1920-80-йнлларда юзага кслган мавзуларии хам, гарчи истамасакда тан олншга мажбурмиз. Замона зайли билан иайдо булгани сабабли, колаверса, анъаналар бузилаётгаиига карамай, амалий-безак замой билан бирга хдмнафас булиб, узша хос Йуиалишда ривожланмокда. Зеро, хдро бир давр накшлар ва тасвирий унсурларда уз изшш колднради. Уз даврнда маълум бир маьно ташиган баъзи бир унсурлар уз вазифасини бажариб булгач, бошка янгиларига урин бушатиб беради. Будар орасида узининг яшовчан эканлигини исботлаб, хдмма даврларда бирдек куллапиб келинганлари хам бор. Шуниси мухимки, улар тарих синовларпга факдт дош берибгина код май, тарихий вазиятлар кескиилашган даврларда мазмунан янада бойиб борган. Бу эса танлапгап мавзуни амалий-безак санъатининг колган барча турлари доирасида хам давом эттириш эхтиёжини кун тарибига куяди.

Лиссертацилпипг мавзусидан келиб чщиб, куйидаги мацолалар чоп эмилгаи:

1. "Шарк миииатюрасида Амир Темур сиймоси".-Сапьаппунослпк нихоллари. Тошкент, 1995. 5-17 беглар.

2. "Хадк санъатида тасвирий мавзулар".:-"Гулистои" журнали, 1996, 1 —сон, 23-бет.

3. "Тсмурийлар тасвири".-"Санъат" журнали, 1991, 10-сон,

Краткое содержание ьмн 'п ia нт.чш ;i¡.cccpinii!in 1\Г".Фа rxy.i.i¡ieii;i

"Пjoópaniге.тьпая icm;h¡i> . и тенора! шиш-прикладном пскусомс Узбекистана втором полоинньг XIX иски - 81' го до и XX пека"

В искуса воведчсской литературе изобразительная тематика в прикладном искусстве Узбекистана до сп\ пор остается малоизученной, хотя о декоративно-прикладном искусстве региона написано ряд статей, книг, монографий и т.п.

Диссертация состоит из введения, двух глав, заключения и списка использованной литературы.

fio введении дается обзор научных труден, определяется актуальность темы, новизна, методология и предмет пселедовалнч.

В первой главе диссертации "Изобразительная тематика в декоратшчю-прнкладном искусстве Узбекистана второй половины XIX века - 20 годов XX века: появление н характер" дается исторический обзор, анализируется процесс проникновения на внутренний рынок региона российской мапуфакторпои продукции, которая повлияла на характер декорт и прначеш.т местных изделий прикладного искусства. Зачастую это воuiciieiвне mv ю iici.. ■ 1вный характер,/Т.к. местные ремесленники в целях прогивос ючнич наплыву фабричных изделий вынуждены были использовать дешевое сырье, искусственные красители и чуждые традиционному искуссшу .мошгы и узоры. В качестве предмета и объекта исследования нами было пыбрапь четыре основных вида прикладного искусства - керамика, '/тожественный металл, вышивка и золотое шитье В процессе нашего исследование мы выявили, что со второй половины XIX река вплоть до 20 юдов XX пека в основном мастера сфого придерживались местных традиций. В редких случаях появлялись некоторые нетрадициенн--е изобразительные мошкы -нож, кум гаи и ружье как следспшя влияния инонациональной традиций.

Во второй главе диссертации "Пзобраштельная тематика в прикладном искусстве Узбекистана 1920-80 гг. Изучение творческого процесса п культурном контексте" наряду с традиционными изображениями анализируются новые, нетрадиционные, современные мотивы. 'Jio- в основном, тематические сцены (типа праздника урожая, сбора хлопка и другие сюжетные нлЛ тематические и юбражения). Также широко распространяются сцены из клп .-ических мишмиор Среднею и Ближнею Восток.! В керамике наряду с традшшс..нымн игрушками из тлины появляются тематические ко.мпонпшн а виде мелкой круглой скульптуры. Начиная с 193( \ годов нич'рачнгедьчач темашка в н,¡ротном иску ее те в связи с пилившимся давлением комму пне шчеекои илео.кчли на ¡-.ce '.Меры общееiге'чзого ■ сознания приобретает специфическую направленное!).. Главным кршерием в искусстве станокшея приверл-е-чесп. лриишкич соцреализма и и критерии непродуманно перенося ч и.;; ".ни то

ltCK\eetita. Мастера были ьмн\;гденм гнелряи. в ьч.ч'ьчш/и;« ■ ■ ■<;::.:,','

новую советскую символику и атрибутику - серп и молот, пятиконечную звезду, вводить краткие надписи на кириллице у другие изобразительные мотивы. Во многом это было связано и с просчетами в теории искусства, когда народное искусство и художественные ремесла рассматривались в качестве ''низших" (но сравнению с живописью и скульптурой) видов творчества. Этот в целом негативный процесс проникновения нетрадиционной изобразительной тематики в народный орнамент протекал с 1930-х г. вплоть 1980-х г. в разной .степени интенсивности. Но в 1970-80 гг., теоретики народного искусства пытались отстоять чистоту природы народного искусства, высокий художественный стагус орнаментального искусства, что оказало воздействие на практику народных мастеров. В этот период наблюдается все более глубокое к тонкое восприятие народными мастерами собственных традиций искусства орнамента, возрождение наиболее оригинальных узоров и шлючение их в композицию своих изделий.

В заключение делается вывод, о том, что появление изобразительной 1с.м;ники, с одной стороны, нарушает многовековую традицию в декоративно-прикладном искусстве Узбекистана, изменяя эстетическую природу народного нскуссша. С другой стороны, ее появление тесным образом связано с :шолюци</й общества, изменениями и достижениями в жизни народа, и поэтому данной процесс является в известной мере закономерным. В теоретическом плане важно дать профессиональную, дифференцированную оценку и анализ этого явления в каждом конкретном случае.

Summary of the Dissertation Paper by R.S. Fntkliullaev the "Descriptive Thematics in the Decorative Applied Art of Uzbekistan,'second half from the XIX c. to the SO-s of the XXc".

The Descriptive Thematics in the Decorative Applied Art of Uzbekistan is still very little investigated, though there have been written a lot of books, articles and monographic works.

The Dissertation Paper consists of Introduction, two chapters, conclusion and the list of utilized literature,

The Introduction deals with a review of scientific studies, the definition of actuality of a selected topic, methodology, uniqueness and the subject of study.

The first chapter ¡lie "Descriptive Thematics in the Decorative Applied Art of Uzbekistan, from the second half of the XIX c. to the 80-s of the XXc.: the appearance and character" deals with historical review and the analyses of the process of penetration to the local market of the region of the Russia's manufacturing goods, which had made an impact upon the character of a décor and ornament of local artifacts of applied art. Very often this impact was of negative character, as local handicraftsmen while opposing the inflow of factory-made items had to use cheap raw materials, the artificial dyes, foreign motifs and patterns.

For the object and subject of study we chose the four types of applied art -ceramics, the artistic r,etal works, embroidery and the gold-thread sewing. In the our studies we had discovered that since the second half of the XIX c. to the 20-s of the XXc., the masters were basically attached to local traditions. The non-traditiona artistic motifs were rarely seen among the works - but the art of knives, kumgans (water-pots) and guns making had resulted due to a foreign influence upon local handicraftsmen.

The second part of this Paper "Descriptive Thematics in the Appjied Art of Uzbekistan, 1920-80-ss. Studying of a creative process in a cultural context" deals with analyses of traditional painting as well as with the new non-traditional contemporary motifs. They are basically the ¡hematic scenes such as the harvest least, cotton picking and other genre thematic descriptions There are also scenes from classic miniatures of the Near and Miduie East. The ceran ics art together with ■ is traditional clay toys is getting enriched with thematic compostions of small round shape sculptures.

Beginning from 1930-s the descriptive thematics in the folk art because of an mcrcasind ideological communist /.essure upon all areas of public conscious is obtaining more specific direction. The mam criteria in art becomes the de\otion and .ttachment to principles of socialist realism and these criteria were transmitted to the Held of folk art. Handicraft masters had to introduce the new .So\!<u symbolics and attributes into their works - hammer and sickle, five andled star, short mscripiions in Cyrillic, h. geneul it was connected with the wrong statements in the theory of art when the folk art and handicrafts were considered as the "1,>v.c-t" four.s ci art (against the arts of painting and sculpture) This cemuu. Jy poi.j-", ,.{

penetration of the non-traditional descriptive tliematics into a folk ornament was flowing from 1930-s to 1980-s with fluctuating intensity.

But ¡11 1970-80-ss the theoreticians of folk art : ied to defend the purity of Nature in art, the high artistic status in ornamental art which had made an influence upon the works of new masters. This period is marked by more thoroughfu! and delicate acceptation of own traditions of ornament art by folk masters, it had also seen the recuperation of the more original artistic patterns through introducing them into ¿1 composition of their artifacts.

In conclusion, there has been made a finding that the appearance of a descriptive tliematics on one hand destroys a multy-centuy tradition in the decorative applied art of Uzbekistan changing the aesthetic nature of folk art. On the other hand, its appearance has been closely connected with an evolution of a society, changes and the achievements in the life of the people. Therefore this issue to a certain extend is quite lawful. It's important to give professional and differential evaluation and analyses of this phenomenon in theoretical context in every concrete case.

I' _ muaiihcuiiu u iic4uii. .¿J. I J ¿li't.

"1'opMut: £.£>/{<(/{c Oikiu;

Tup»*: t'tC'O -'«¡iKiu: /< f.

thjioi i'a'wi)) oiii.i'.uiiiiiimi iii 'iaih tauihcht — 70<>"(!l) rip- PiijjH.un.HuH, til.