автореферат диссертации по филологии, специальность ВАК РФ 10.01.09
диссертация на тему:
Классификация и поэтика узбекского детского игрового фольклора

  • Год: 1998
  • Автор научной работы: Галиев, Шамиль
  • Ученая cтепень: доктора филологических наук
  • Место защиты диссертации: Ташкент
  • Код cпециальности ВАК: 10.01.09
Автореферат по филологии на тему 'Классификация и поэтика узбекского детского игрового фольклора'

Полный текст автореферата диссертации по теме "Классификация и поэтика узбекского детского игрового фольклора"

УЗБЕКИСТОН РЕСПУБЛИКАСИ ФАНЛАР АКАДЕМИЯСП АЛИШЕР НАВОИЙ НОМИДАГИ АДАБИЁТ ИНСТИТУТИ

^ ЦулГ-ама ^уцуцида

ГАЛИЕВ ШАМИЛЬ

УДК 793.4-398 (576.1)

УЗБЕК БОЛАЛАР ШН ФОЛЬКЛОРИНИНГ ТАСНИФИ ВА ПОЭТИКАСИ

10.01.09 - фольклоршунослик

Филология фанлари номзоди илмий даражасини олиш учун ёзилган диссертащ1Я

АВТОРЕФЕРАТИ

Тошкент- 1998

Илыяй иш Абдулла Кодирий номли Тощкенг Даалаг Маданияг инсгигугинлнг Оммавий байраылар ва халк 1вагри рекиссураси кафедра сида баваралган.

Илмий рахбар - филология фанлари доктора,профессор

Е.0.2АЛ0Л0В

Расиий оппонвнтлар - филология фанлари докгори

Маматцул 2УРАЕВ

- филология фанлари доктора.профессор Бокикон ТУХЛИЕВ

Егакчи шшиЯ муассаса- Тошканг вилояг Давлаг педагогика

института

/ > ^___

Хиыоя 1998 йил " / " СЦ'&^Ш соаг да Узбакисгон Рвопубликаси Фанлар акадаыиясга Алишер Навоий нолшдаги Адабиёг института хузуридаги Ж 015.04.01 рачамли докторлик илшй дарв-каоини олиш учун диссэртациялар яимояси буйича Бирлашган Ихги-сослаштирилган илшш кенгвш йигилишида Утказилади (700170. Тош-кен! шахри, И.Муиинов ку-часи, 9-уй).

Диссертация билан Узбакистон Республикаси Фанлар академия-сининг Асосий кугубхонасида ганишиш ыумкш (700170. Тошкенг шах ри, И.МУыинов кУчаси, 13-уа)

Автореферат 1998 йил »л/*" таркатилди.

у

Бирлашгва Ихтисослашгирилган илмий кенгаш когиби, фялола гия фанлари доктори

А.ШОЛОВ

ИШНШГ УМУШ ТАВСШ

.Ьмвзунянг долзарбляги. Халк огзаки и кода «Задний гафаккур тараччиёгинянг барча босчичларида яратилган энг илгор ва Хаёт-бахш эяъавалврт У зада муизссамлашгярган маънавияг сврчашмаси-дир. Ана шу маънавий маросяинг энг налимий чаглэмига хос чад -риятлар тизямида узбек болалар Уйян фольклори анъаналари ало -хида Урин тугада.

Болалар Уйиялари шунчаки буш вачтни кунгилли угказиш во -сигаси эмас, балки ёш ввлодня жисмоняй ва маънавий жихатдан баркамол чиляб тарбяялашнянг самаради усулларядан бири хамдир. Боболаримиз ?з.фарзандларини уыумбашарий гуйгулар, миллий кад-ряяглэрга садонат рухида гарбяялаш максадада фольклор асарла -ринянг икса к иаъватй нудратидая самарали фойяалаяяб келяшган. Уйянлар хам халч оммасининг икодий салохияги нагивдсида юзага келгвнлягя, аорлар давомида бадиий-эсгетик анъана тарзида яшаб калаётганляги, турля-туман вариантларда ошалашганлиги, бадиий суз (фольклор), изчил гизям сифатяда шанлланган ха.ракаг ва оханг узвларидан 1аркяб топгашшгига кУра мохияган халч огзаки якоди намунаои хясобланади. Шунинг учун хам болалар Уйинларининг кв -жб чикяша,таряхя, ёш авлод тарбиясядагя ижгимояй-эсгагяк аха -миягя, поэгикася ва бадиий гакомилини гадчич этиш бугунги фольк-лоршунослян учун долзарб масала хясобланади.

Болалар Уйинларини тУдлаш ва гарриб этиш - авдодларямиз -нинг ёш авлодни баркамол чиляб. вояга егказиш бораоидаги кадимий ва илгор анъанзлариня гиклаи йулидаги мухим бар кадамдир. Заро юргбопшмиз И.А.Каримов «уда гУгри ёзганларядзк, "Олдимязда мус-тэчил буш давлаг чуришдвк мураккаб ва шарафли вазяфа гурген бяр пайтда бу маънавий .чадряятларнинг аХамияги минг карра орга-ди. Нега дегзада, хар.кандай улуг мачсадларга вгишиш, янгд жа -мияг, фаровон турмуш чуриш, инсон зогига муяооиб гузал хаёг бар-по э!иш, аввало, шу жамияг аъзолари булган коыил одамларга, ка-ланак баркамол авлодига богаицдир. Шу боясдан дам хознрга кун-да, халчямиз, фарззндларяшз ячболяня уйлаб, чаттич бел боглаб мехнаг чялаетган масъуляягля бяр даврда мазкур тушунчалар янада

терен тъно касб этади"*.

Узбек болалар Уйинларининг келиб чикиш тарихиаи тадкик этиш, болалар Уйинлерини таснифлэш ва тавсиф чилшнинг илмий-назарий хизишйи шакллаширивдаги эстегик Урни ва ижтимоий ва-зифаларини курсатиб баряш, щунингдек, болалар Уйян фольклора поэгикасиня Урганиш узбек фольклоршунослигиаинг долзерб муаи -ыолари сирасига киради.

Узбек болалар Уйинларининг таснифк, гарихий асослари ва 58Дрижий ривожи, Уйин таркибидаги фольклор элеменгларянинг ба-даий хусусияглари ва эстегик вазифаларини монографик авдагдвн тадкиц эгиш зарурлиги диссертация мавзусинянг долзарб экашш-гшш курса та ди.

Мавз^нинг $рганилиш да рака си. .Узбек болвлар Уйин фольклора филологии нуктаи яазардан гадцик вдлинмаган булсада, бола -лар Уйинларини ёзиб олиш, тУплаш, нашр эгиш ва твхлил килиш би-лан ¡куда кун мутахассислар шугуллашшгва.

А.Васильев, Е.М.Пешчерева, Н.Н.Еангусов, М.С.Андреев,

А.К.Боровковларнинг мачолаларида Урга Ооиё болаларининг мавсу-

мий, предыегли ва харакатли Уйинлари вдкида мулохазалар билди-2

рилган .

Уйинлар таркибидаги фольклор элементларининг бадиий хусу-сиятларини Урганган Р.Кахонгиров "Уйинга чакиряш", "Уйин боши", "Уйин охири" узвларидаги фольнлор асарлари поэтикаси хусусида киддий илшй ыулохвзалар баён эгган^.

Узбек болалвр поэгик фольклори тадчичогчиси О.Сафаров эсарларида хаы Уйшларнинг фольклор ходисаои сифагидаги мохия-тя хэадда эътиборли фикрлар ыавкуд4.

* Каримов И.А- Истиклол ва маънавият. -Тошкент: Узбекис-юн, 1994. -127-128-бет.

2 Васильей А. Игры оартовских двтей/У'Туркествнские ведомости-.-1909.-Н09; Пешчерева Е.М. Некоторые игры среди оседлого населения Туркесгана//Бюллегень САБУ. II.-Ташкент, 1925.-С. 8298; Ее же. Праздник твдьпанаСлола) в сел.Исфара Кокандского уездаСб.в честь В.В.Бартольда.-Ташкент,1927.-С.374-583. Ее ке. Игрушки и детские игры у таджиков и узбеков(по материалам 192435 гг.)//С6ЖЗ. Т.17.-М.,1957. -С.22-94.

Жахонгиров Е. Узбек болалар фольклори. -ТошкентгУадгув-чи, 1975. -101-бет.

^ Сафаров 0. Узбек Хал« болалар поэгик фольклори.-Тошкенг,

Б.Сайфуллавв, А.Носирова, У.Корабоевлар Узбек халк Уйин-ларини педагогик ва фалсафий нучгаи назардан тахлил чилишган*.

Узбек халц Уйинлари санъэтшунослик нучгаи назаридан .1,1 До-диров, Р.Каримова, Т.Обидов ва И.АбдураХмоновларнинг тадчичог-ларадэ гахлил нилинган2.

Тадчицотнинг максад ва вазифалвои. Узбек болалар Уйинлари-нинг гУпланиш ва Урганяляш тарихиня ёрягяб бериш, Уйянларни гасняфлаш ва уларнинг генетик илдизларини аниклаш хамда болалар уйин фольклорининг поэтик хусусиятларини.тадчич эгиш мазкур ил-мий ишимизнинг бон мачсвдидир. Дна шу максадни амалгэ оптриш учун чуйидаги вазифалар белгилэнди:

- узбек болалвр Уйияларини тУплат ва тадчич эгиш тарихини Урганиш;

- болалар Уйиялэрияя илмий ыазонлар асосида тасниф чяляш;

- болалар Уйинларининг генезисиня чадимий маросим фольк -лори билан боглячлякда гадедч чяляш,'

- Узбек хал« болалар Уйинларини этнофольклорисгик нучтая назардан Урганиш;

- болалар Уйинлвркнянг икгимоий-эсгегик, бадиий ва гоявий функцияларини аниклаш;

- анъанавий сайялларнинг сюжет гязимидаги Уйин фольклора намуналарининг эстетик мохяятини очаб бериш;

- Узбек болалар Уйин фольклори поэтикасини тадчич эгиш.

Тадчичотнинг назарий асослари ва методикаои. Дунё фольклор-

шуяослягянинг каънавай на драятлзр тязимяни тадчич эгиш асосида чичарилган хулоса ва умумлашыалармдиссертация ишимизнинг илмий-назарий асосларини ташкил этади. Узбек болалар Уйин фольклора -нинг генезиси, таснифи ва поэтикасини Урганишда Е.М.Пешчарева, А.Боровков, М.С.Андреев, Х-Зарифов, Т.Ьшрзаев, Б.Саримсочов, М.РаХмонов, МДодиров, М.Алавия, Р.йахонгиров, О.Сафаров, Б.Сай-

1 Сайфуллаев Б. Импровизационно-творческая игра как метод организаций массовой культуры. АКД.-Л.,I9S7; Насырова A.M. Педагогические возмонности развития игровой культуры личности в условиях праздничного досуга. АКД. -Ташкент,1995: Карабаев У.Х. Традиционное народное творчество. -Ташкент: Фан,1УУ1.-0.ва-Уо.

2 Нодяров М. Узбек халч томоша санъати.-Тошкент,1974; Каримова Р. Хорезмский та не ц.-Ташкент,1975; Абидов Т. Театр масхара-бозов Хорезма. АКД.-Ташкент,1967; Абдурахманов И.Р. Узбекские народные игры. АКД. -Ташкент,1997.

фуллаев, К.Шониёзов, Р.Далолов, ¡Л.Муродов, Х.Эгамов, УДорабо-ев, ЮУраев, Т.Обидов, ТДаличвв сингари фольклоршунос, этнограф, фэйласуф ва ыаънавий квдрият тадчичогчаларининг асврла -радаги назарий мулохазаларга суянилди.

Узбек .болалар Уйан фольклорининг гаснифи ва поэтикасини Урганишда киёоий-тарихай илмий тадчичот усуладвн фойдаланилди.

Тадчикотаинг илмий янгалиги. Узбек болалар уйан фольклора биранча марта монографак жихатдан Ургааилди. Болалар Уйинлара -нанг шаклланиш гарихи ва хаётий асослара очиб бералганлиги, Махмуд Кошгарий, Е.М.Пешчерева, А.К.Боровков гУплаган Уйинлар ,эт-нофольклорастик нучтаа назардан гахлил эгалганлига, узбек болалар Уйан фольклора .биранчи марта таснифланганлиги, Уйан фольклора поэгикаси тадчич этилганлига дассзргащянинг янгилигини курса тади.

Узбек фольклоршунослагада баринчи ыарга анъанавай халч са-йаллара сюкетанинг егакчи узвларидан бари хасобланган Уйин фольклора намуналаринаяг поэтикаси гадкич этилди. Болалар Уйанлара -нанг халч сайаллари мазмунини геранлаштириш хамда бадаайлак дв-ражасини оширишдаги роли ва эстетик вазифалари очиб берилганли-ги хам диссортациянинг ыухим янгилигидар.

Даооертациянинг илмий ва эмалий ахамияти. Узбек болалар Уйшлариаинг асосий типлари, локал гурланишлари ва Уйин фольклорининг бадаий хусусиягларини Урганишга багишланген ушбу диссертация ишининг назарий хулосалари узбек фольклора канрларининг генезиси ва поэтик такошишни, йаросшд фольклора ва томоша санъа-ти канрларининг Уйинларга ыуносабагини тадкич чилишда мухим илмий ахамият касб эгада. Тадчичог хулосалара болалар Уйан фольклора поэгакасани туркай .халчлар огзаки ижоди материаллари асоси-да кенг кУламда тахлал чалишнинг усгувор йУналишларини белгилай-Дй.

Диссертация нагажаларадан Узбек болалар Уйинларини тУшщш ва нашр этиш; олий Учув юртларяда халк огзаки икода курсидан назарий ва амалай машгулотлар Утказиш; халч Уйинлари фестивал-лари ва курик-ганловларини уштириш; ошавай байрам ва сайил -ларнинг гомошавайлиги хамда бадиийлигини ошириш мансадида болалар Уйин фольклоридан фойдаланаш бУйича методик тавсиялар ишлаб чичишда фойдаланиш муыкин.

Тадкикотнинг объакги. Диссаргавдя ишни ёзишдэ Махмуд Кош-гарийнинг "Девону лугогиг гурк" асарида келгирилгая чадимги гуркий Уйинлар, Е.Ы.Пашчерева, А.К.Ьоровков каби шарчиунослар гомонидан асримиз бошларида гУплаяган Узбак болалар Уйинлари, шунингдек, Х.Зврифов, Р.Жахонгиров, О.Сафэровлар ёзиб олиб нашр чилдирган Уйин фольклора намуналаридан фойдаланилда. Илмий, маърифий ва методик характердагя ишлар, фольклор аоврларининг омыавий нашрларидаги магериаллар, шунингдек, баз гомонимиздвн ёзиб олинган уйинлар хам тэдчич эгилди.

Диссертакиянинг жаиоатчилик зъгкборидан Угиши. Тадчиког Абдулла Кодирий номидаги .Топкент Лавлат Маданияг инсгитугининг ошавий байрамлар ва халч теагри ренщссураси .кафедрасада ба«а-рилган. Унинг гугалланган намунаси шу олий у чу в юртининг Ошавий байрамлар вэ халк гвагри рекиссураси, Хвлч аяодиёги, Узбек гили ва адабиёгя кафедраларянинг чушма маклисида мухокама чили-ниб, ижобий бахоланган.

Диссертация УзФк Алишар Навоий ношм Адабиёг инсгитугининг фольклор бУлимида хам мухокама чилиниб, химояга гавсия этилган. Шунингдек, мазкур илмий гадчичог Аллшер Навоий номидаги Адабиёг института ва Абдулла Кодирий номидаги Тошкенг Давлаг Маданияг яногигуги чопяда 10.01.09 - фольклоршунослик мугахассислиги бу-йича ташкил эгилган илмий семинарлэрда хам мухокама згиляб,яжо-бий бахоланган хамда химояга лойич деб юпилган.

Диссергациянинг асосий мазмуни тадничогчининг нашр эгилган рисола ва илмий мачолаларида Уз ифодасиня гопган.

Тадчичотнинг тузилишя. Дисоэртация Кириш, икки асосий боб, Хулоса ва фойдаланилган адабиёглар рУйхагидан ибораг.

ТАДКИКОТНИНГ АСОСИЙ МАСШНИ

Кяриш чисмида мавзунинг долзарблиги, яшнинг мачсади ва ва-зифалари, Урганиляш даракаси ва илмий яншлиги, назэрий ва ама-ляй ахамяяти, методологияси ва мегодикэси, манбалари хамда ко-ряйляяяш дарэкаси каби мэсалалар ёритилган.

Бяринчи боб "Узбек болалар УЙин фольклорининг урганилиш гарихи ва тасняфи" деб агэлган.

Туркий халчлар болалар уйинлари хакидаги илк маълумотлар XI асрда яшаб Утган машхур гуркийшунос олим Махмуд Кошгарийншг "Девону лугогиг турк" всарида кайд чилинган. "Девон"нинг 1-жил-дида "Ут .бандал" номли болалар-Уйини изохланген. Одат-

да чУчмочли таён .билаи човгоа УЙинвда копток урилган. Болалар эоа бундай ч5 чмочли таёклврнанг учини ёндириб, кеча си бир-бир-ларнга Учталиб Уйнаганлар. Ана шу Уйин "Уг бэндал" деб атал-ган

XI асрда яшаган туркий чавылар орасида ёнгоч билан Уйна-ладиган "Кучирма Уйин" номли Уйин хаы булган. Махмуд Кошгарий айрим .чабилалар тилида бу Уйин "Ун тУрг" дебдам агалишивд кайд чилади. Олимнинг ёзшича, болалар ерга чУргончага Ухшатиб гУрг чизич гортяб, унга Унта эшик чилшган. Ана шу шаклга тош ёки ёнгок гашлаб уйнаганлар ("Деван". 1-килд, 452-бет). ТУрт чкзич ва Унга эшик чизилганлигига кУра Уйин номи "Ун тУрг" деб агалган.

Ёнгоч Уйини хозирги кунда хаы Узбек болаларининг куз-чиш фаслларида Уйнайдиган мввсумий Уйинларидан бири хисобланади. Назаримизда, "Кучирма Уйин" аслида шалок тош восигасида Уйнал-ган. Кзйинчалик бу прадаетли Уйинда тош Урнига ёнгочдан фойда-ланиш анъанаси юза га келган.

"Девону лугогит гурк"нинг 3-килдида болзларнинг кечаси Уйнайдиган Уйинларндан бири - "КарагунТ" хакида хам маълумог бв-рилган (261-бет). Бу Уйин хам хозарги кунга кадар болалар Уйин фольклори гаркибида "Кора курдам" нош билан сачлааиб келмочда. Бу уйиннинг онабоши сайлаш, яшириниш, ютвдзган бола шериклари-нинг чаерда эканлигини аничлаши каби узвлари бекинмачоч Уйини билан деярли бир хил. Фацат Уйин кечаси Уйналиши ва шериклари-ни излайдиган бола яширинган Уйинчини кУргандв "Доре кУрдим" айтимини айгиши билан бу уйин бекшшач'окдан фврчланади. Диссертациям, бу чадимий болалар Уйинининг хозирги Узбек уйин фольк-лорида мавжуд .булган "Зим-зиё", "Бекинмачоч" каби локал турла-нишларда хам чиёсланган.

.Узбек болалар копгок Уйинларининг генезиси хам чадимги гуркий чавмлвр фольклорига бориб тачаледи. Махмуд Кошгарий "тулДУ"

* Кошгарий Махмуд. Девону луготиг турк. 1-жилд. -Тошкенг, 1960. -445-бат.

о?зиии изохлаш мачсадида "эр копгокни айри билан урди" кумла-синя келгиради-да, шундай ёзади: "Бу туркларга хос Уйиннинг бир гури бУлиб, Уйинчи Уйиннияг олди узидан бошланишини исга-са, у копгокни шундай айри билан уради. Копгокни кшл чатгич уроа, Уйин Уша кишдан бошланади" ("Девон", 2-килд, 31-бвг).

Узбек болалар Уйин фольклорида "Копгок Уйян", "Туп огиш", "Дов гУп" сингари уйинлар борки, улар Уйинчяларнинг гУпни таёч билан баландга уриб, шшб олишига асосланади. Махмуд Кошгарий гаовирлаган Уйинда эса гаёч билан копгокни уриш Уйяння биринчи бУлиб бошловчи шахсни аничлаш восигаси вазифасини бакарган. Шу-нингдак, ушбу бобда "Девону луготиг гурк"да келгирилган.УЙ1Ш фольклорига алочадор яна бяр чагор агамалар хам гахлил чилин-ган.

XIX всрнинг охири - XX асрнинг 30-йилларигача булган давр-да хам узбек болалэр Уйин фольклорига дойр магериалларни туплаш ва нашр этиш борасида бир чатор мухим ишлар амалга ошярилган. Диссергацияда Ю.Казбеков, А.Вамбери, А.Самойлович, П.Пангусов, Н.ва М.Наливкинлар, Ы.С.Андреев, А.Васильевларнянг болалар Уйинларига оид чайдларига муносабэт билдириб угилгвн.

XX аорнинг 20-йилларида Узбек болалар уйинларини тУплаш ва Урганиш билан Уша пайгда Урга Осиё Давлаг универсягаги Шарч факультегининг галабаси булган Е.Ы.Пешчзрева мунгазэм равишда щугуллана' бошлади. Унинг магариаллари узбек болалар Уйин фольк-лоринянг бадиий эволюциясини гарихий-гадрижий жихагдан Урганиш-да мухим чиёсий манба хясоблянади. Хусусан, "Чучварэ чайнай -дир-о" чУшири "Читтигул" Уйиаи гаркибида эмао, балки алохида Уйин айгдми сифагяда ижро эгилган. Олиманинг чайд чилишича, 1012 явар .чизчалар дойра пакли да гизиляб гура дилер .ва бир-бирла-рининг чУлларидан упшаб, айланиб гуриб чуйидаги чУшични айгади-лар:

Чучвара чайнайдир, Ачам менга бермайдур, Б е рма са -б эрма су н, Уйимга кирмасун, Элаким олмасун, Нонимни емасун, Аряч б?йи гергвнчуц,

Терганиб кетманг.кон келин, Кэйнонангиз урушчоч, Уриша катманг жон келин*.

Дна шу чУшич айтилгач, адзлар куфг-жуфт булиб булшшшб, бир-бирларининг нуллвридан ушлаб гуриб вйланишгвн. Уйин хар ик-ки уйинчи гомошдан баб-бараварига айгилган: Ха-ю, читгигул, Ха-ю!

о

айтимидан кейин якунланган .

КУринадики, Е.М.Пешчерева материвллари "Читгигул" Уйини-нинг чадиыий поагик сгрукгурасини тиклаш ва ушшг бирламчи ба-диий гипини аничлаш имкошни беради. Бу Уйин сшеги уз тузили-шига кУра уч чисмдан ибораг булган: а) "Чучвара кайнайдур" -экспозиция чисш ёки Уйин бошламаси; б) "Чиггигул" - Уйиннинг всссий чисми; в) "Хаю чиггигул" - Уйин гугалланмаси.

Олима тарихий-генегик жихагдан "Офгоб чикди оламга" Уйини чадимги мавсушй маросиылардан бири - чуёш чакирищ удуыининг бадиий-сахнавий талвднларидан иборат; .бойчечак чичиши муносаба-ти билан айгилган "Бойчечак" туркуми чУшичлари эса аслида Угмиш-да ятаган одаыларнинг Усшликларга сигиниш билан алочадор маро-симларнасосида келиб чиччан деб гугри фикр юригган.

Узбек болалар Уйинларини киёсий-гипологик жихагдан Урга-нишга хам Е.М.Пешчерева асос солган. Хусусан, у "Оч геракми, кук герак" номли Узбек халч болалар Уйини "Чью дущу желаете?" деб 818ЛГ8Н рус болалар Уйинига Ухшашшгини чэйд чилади. "Бойчечак" уйини европаликларнинг "май дарахги" номли мавсумий маро-симлари билан бир хил генетик асосга эга бУлиша керак деган ху-лосага келади®.

Е.М.Пешчерева Узининг бу мачоласида "Очгеракми, кУк герак", "Бойчечак", ''Олагой-булагой", "Оппочкон", "Бука-букавой", "IV -нафшалар очилда", "Лайлак келда, ёз.булди", "Саъва мома" синга-ри уйинларни ва бу Уйинларнинг чУшичларини хам келгириб утади.

Узбек ва токик Уйин фольклоридаги Уйинчочли (предмегли) ва

Пещерева Е.М. Некоторые игры среди оседлого населения Туркестана И Бюллетень САГУ. вып.П.-Ташкент,1925. -С.82-83.

Пещерева Е.М. КУрсатилган мачола, 87-88-беглар.

Пещерева Е.М. КУрсатилган мачола, 90-94-бетлар.

уйинчочсиз (предаетсиз) Уйияларня тавсифлашгз багишланган яна бир мачоласада Е.Ы.Пешчеревз дафн «арослмцнинг болалар УЯян фольклори глздмидаги поэтик нУчими яагиаэсяда шзклланган "Caдр"

Уйинининг бир неча хил вариантларини оммалаытиргаи.

Кукча дахасининг Корасарой ыавзесидэ чизалоклар гупрочдан одам шаклинд ясаганлар. СУнгра ана шу шакл агрофида айланиб, садр гушишгая ва

Тугга чячиб гуг еган, эй, Курвонтон, Икки кузиня чурт еган, эй, Курвонжон, -деб чУшч айшлган*.

Баъзан одам суратиня деворга ёки уйняяг гомига (агар том усгяда Уйналса) чизганлар. Кейдн вне щу ерда ясалган одам шак-ли агрофада ёки деворга чизилган сурат олдида эйланиб, садр туш-га нлар. Лэфн иароскмида садр тепаёгган аёллар маросим .амзллзри-яи чандэй бакаришган булса, болалар хам худди шуядай харакат чилганлар. Уйин пайтида бешёгочлик болалар шундэй чУшич айтган-лэр:

Тугга чичиб гут егаа, Уголоч, Икки кузиня чурт еган, Уголоч.

Бешёгочда бу Уйин "Садр" деб эмас, балки "Уголок" деб юри-гилган. Уша махаллада гарчалган афсонага Караганда, .Уголоч бир кампирнинг оги. Бу кампир туг ейман деб дарахгга чиччан. Уша пайтда бир ари унинг кУзини чачиб олибди. Огриччв чидай олмаган кампир гутдан йичялиб тушиб, улябди. Хотинлар унинг садрида вйг-ган марсия кейинчалик Уйян чУшигяга айланган эмиш.

Уйяннинг учинчи вариантиня Е.М.Пешчарева 1930 Йилда КУкча дахасядагя махаллалардан бирида яшйдяган болвлврдан ёзиб оптан. Бу Уйин "Ana болам" деб агвлади. Уйиннянг Угказяляш гартибя.де-галларя, поэгяк фольклора "Садр", "Уголоч" Уйинлари сгрукгураси-га мое келади.

.Е.М.Пешчерзванинг чайд чиляшяча, чяшда чалин чор.öfcb, .чиз-лар чорни ималочлаб, чорбобо яоагаялар ва уяя ерга ёгчизиб чУй-ганлар. Ана шу чорбобо агрофада зйланяб, садр тушиб чУшич айт-ганла р:

1 Пещерева Е.М. Игрушки и детские игры у таджиков и узбеков (по материалам 1924-35 гг.)// Сб.МАЭ. Т.27. -iL,1957. -С.93.

Угологим, очгунлик, Хотянларя кукгунлик, Болелари хар рэнгга, Бошидан чоча а тенге.

Бу чУшични изохлаш мачсадида аёлларга муровдаг килган оли-и8 шундай жавоб олади: "Уролочшшг кУк тУнли хотини" - чиш оч-шомида изгирин совуч олиб келадиган аёз маъносини энглагвди. У-нанг болалари булоа шамол, бУрон ва хоказолардир"*.

Бизнинг назарииизда, бу Уйин .кУ. ширин« шундай шархламоч ло-зимдар: "оч гУнлик Уголок" - оппоч чорли .чиш гимсолидир, яъни "оч гУн" - заминнияг чишки лябоси; Уголочнинг "кУк гУнла хоти-ш" - чишдан кейин к ела ди ген сулим фа с л - куклам раызи. Вахор келиши билан далаларда уг-уланлар кукаряб.геварак-агроф ям-яшил (яъни кУк) гусга кяради. Яна бироз вачгдан кейин ана шу яшиллик багрида ранг-баранг гуллар очялади. "Хао рангли бодала о" - гул-лар Уз "онаси"- "кУк гУнли хотин" устидан "ганга сочиши" - кУклам гулларининг очилишяни англагади. Хуллас,"Уголоч" Уйинининг бу вариангидаги поэгик фольклор дафн маросими чУшичлари - йУч-лов жанри билан алочадор эмас. Бу вариангнинг чУшигя болалар-нинг йял фасллари алмашиниши хакидам гасаввурларини бадяий акс эттирган.

"Садр" Уйини молем марос или таъсиряда пайдо бУлганлягининг аникланиши Узбек халч болалар Уйин фольклоринянг муайян бир гип-лари бевосита маросшларнинг поэгик трансформациям асосида шаклланганлигини нвзарий жихатдан исботлаш имконини береди.

Узбек болалар Уйин фольклоринянг тупланиши ва Урганшшши масаласини ёригищда А.К.Ббровковаинг "Игры узбекских детей" ном-ли мачоласи2 алохида ахамиягга эга. Тадчичогчи болаларнинг бвхор фаоля Уйнаб айгвдяган бир чатор Уйин чУпшчларини, хусусан^лайлак келганда ияро эгяладиган бир чУшич ма-шши хам келтирадя: Лайлак келди, илон чоч, Бола-чаЧанг олиб чоч. Янги тУнинг кийиб чоч, Эски тУнинг гашлаб чоч^.

-т-

* Пещврева Е.М. Игрушки и детские игра..., С.92-93.

Боровков А .К. Игры узбекских детей//Сб.научного кружка при Восгфаке САГУ. ВыпЛ. -Ташкент,1928. -С.31-42.

Боровков А.К. КУрсагллган мачола, 32-бег.

Бу Уйин чУш»ги лайлак билан богляч болалар айтимларининг хо-зяргачз яашр чялянган мэжмуаларяда учраыайди.

Урга Осиё халчларя лайлакни мучаддас куш деб билганлар. Бу чушни Улдириш, унинг уясини бузиш, гухуми ёки полопоняни оляш огяр гунох саналган. Айтишларича, лайлакка озор берган кишииинг бошига отр г.усябаг тушар экан*. Назариыизда, "Лайлак ялонни ов-ладя" Уйиня бу жоняворяи .(лайлакяя) мучаддаслаштяряш анъанэси ва у хачидаги мифологии чарашлар негизядв яратилган. Этнограф Е.К.Боровкова 1927 йилда Наманган вилоягида фольклор экспедиция-сида булганида лайлакнянг илонни овлаши хачидаги афсонани ёзиб олган^.

"Лайлак илонни овлади" УЙинянинг яратилишига вна шу .айсона снжети бадиий замин вазкфасиня бавдрган. Чунки лайлак мучаддас чуш - культ даракасига кУгарилган чадимгя замонларда бу яонивор-га а гай махсус маросшлар Угказилган бУлиши мумкин. Айничса.лай-лакларнинг кУкламда учиб келяши ва кузда иссяк жойлэрга кучиш муддатлари узига хос ритуаллар билан няшонланган. Ана шундай ма-росимлар чогида бу чуш хачидаги мифологии афсоналар хикоя чиляб ёки баъзи холларда ритуал Уйинлар восигасида кУрсагиб берилгая. Шу тарича "Лайлак илоння овлади" Уйининянг ритуал харакаглар матуя гарзядагя ялк вариант шэкллангэн. Даврлар Угяши билан, рягузл харакатлар маросяы гаркибидан чичиб, анъанавяй болалар Уйини кУриняшини олган. Демак, "Лайлак ялонни овлади" Уйининянг такомиля "миф —ритуал —^Уйин —^ томоша" босчичларидан иборатдир.

А.К.Боровков Уз мачоласядэ Узбек болаларинянг XX аср бошя-да Уйналган "Пакитак","2уки-гЖукя","Беш тот","Чаччон\"Халгяычак", "Билгиш той", ."Чянка'!,"Кулоч чУзш","0ши1^Уйинларида айтилэлиган айгш ва чУшячлар хачида чизячарли маълумог барялган. Тадчячог-чя "Хилола бочи", "Чалакам чаггя", "КУлгопар", "Сям-ся^ гаёч", "Дим" сянгаря Уйинларнинг тУляч тавсяфкня баён чиладя. Бундан гашчври, олим уз шшяй экспедициялари мобайнида "Уери-Угри","ИУл тегди","Богмон-богмон","Таёч","Он мунчоч.кУк мунчоч","Т?пибоз",

1 Нэливкин В.П., Наливкина М.В. Очерки быта женщины оседлого туземного населения Ферганы. -Казань,1886. -С.185.

2 Боровков А.К. Аист и связанные о ням приметы я поверья

у местного населения/Сб.научного кружка при Востфаке СА1У.-Вып. I. -Ташкент,1928. -С.45.

"Улок","Эшак ыинди">пШйшбоз,:,"Из-иэ","Бекшшачои" каби Уйинлар-ни хам тУплагашшгини чайд пилада.

А.К.Боровков хозирги кунда Узбек болалар ?Йин фольклора ти-* зимида сачландб чолмаген оУз Уйинларидан бири "Тарабар тили" Уйини хачида хам ыаълумогларни келгирган. Хар шахар ёки чишлоч болалари ёшига- караб бир неча гурухларга бУлинган. Хар бир ёш-табача гурухи узига хос Уйинлари, Уз уйин.жойларига эга бУлган. Болаларшшг бундай ёш-табака булиниш "тачия" деб еталген. Хар бир гачияяинг .Узига хос "гили" булган. "Тарабар тилк" деб агал-ган бу гил гачия аъзоси б?лмаган болаларга, шунингдек, бошча та-чия аъзолари ва бегона кишиларга гушунарсиз .бУлган. Тачия аъзолари узаро ана шу "гил" воситасида мулочог чилганлар.

"Тарабар гили"шшг узига хос усулларидан бири шундай: хар бир суз гаркибидаги бугиаларнинг жойи Узгаргирилади. Масалан, "бордим" сузидаги бугинларнинг Урни Узгаргирилса, "димбор" сУзи хосил булади. .Бундай бугинларнинг Урни узгартирилган узвларини гез галаффуз чилганда, тачия аъзоси бужагвн болалар Хеч нарса гушунишмаган.

Яна бир усулга кУра, хар бир бУгиндаги ушш говушдан кейин бирорта ундош, масалан, "з" орггирилади. Бунда "мен сени кУрдиы" гваи "ма-зан са-за-ня ку-зур-ду-зум" гарзида галаффуз этилади. Хар бир гачия бундай холатда Узига ыаъчул булган ундошдан фойдв-ланиши мумкин бУлган*.

"Тарабар гили"да сУзлашш XX аср бошида болалар сУз уйинларидан бири сифатида омыалашган бУлсада, аслида бу анъананинг за-мини ибгидоий жамоа тузумидаги "яширин жамоа"лар хачидаги налимий халч чарашлвридадир.

"Яшдрин игтифоч" аъзолари хам Узаро мулочог чилганда чабила-нинг бошча одамларига гушунарли булмаган "сирли. тил"да сузлашиш-ган^. Бундай ибтидоий ритуал иштирокчиларининг яшаш ва маросиы-ларни угказиш койи, анъаналари, сигинвдиган илохий культ ва танг-риларининг ноыи, жамоа аъзоларининг тдркиби ва гузилшш, инициация маросимидаги синов шартларининг мохияги бошчалар учун сир ту-тилган. Бунча нарсани сир тугиш учун эса Узига хос рамзийлашти-рилган муомала воситаси, харакатлар тизшли ва "сирли тил"да суз-

-_-

¿ Боровков А.К. КУрсатилган мачола, -33-бег. • Токарев С.А. Ранные формы религии. -М.-.Политиздат,1990.

~С. 209 •

лашяш малакаси талаб чилинади. "Тарабар гили" хам аслида ана шун-дэй яширян лисониЯ ыулочог воснгаларидан бири булган. Урга Осиё-да кечган тарихий-этногрзфик караёнлар давомида бундэй сУзлашув усули ригуалляк маъноси ва вазифасиаи йучотиб, болалэр Уйин фольклор« наиунасига айлзнган.

Биз Узбьк болалар уйин фольклорини гасниф чилишнинг бир не-ча хил мезонлари ва йуллари борлигини аникладик. Айрям Уйинларда иштирокчилар муайян предает ёки нарсалардан фойдаланадилар. Шун-га кУра Узбек болалар Уйинлари икки гурухга бУлинэди:

1) предаетли Уйинлар;

2) предметсиз Уйинлар.

Халч орасида предаетли Уйинлар кУп Уйналади. Предмагли Уйинларда Уйин харекаглари гош ("Беш той", "Тот огар","Чойнм-чоЙим", "Тош олиш","Лаппар","Жамба","¿гти гош","Копгок ил","Лов гУпи", "Копток","Иноч","Чучурчага гушириш","Копгок думала та р","Кочар туп","Биз тайёр","Чиллим кес","Думалоч","ТУп тепиш","Копгок геп-ди","Яягир1.:ага егказ"), таёч .("Зувуллагар^,"Гулш1рзанинг.гаёги", "Букурма гаёч","£она"), ёнгоч ("Ёнгоч УЙини". Бундан таачари о ошич, суяк, данак, олма.тош квби предмеглардан хвм фойдаланилади. Бу нарсв-предмеглар бУлмаса.Уйин харакаглари багарилмайдя.

Узбеклар орасида кенг гарчалган предаетли Уйинлардан бири "Беш гош" деб агалади. Бу уйяняяяг гурли хил варнанглзря Урга Осиё , халчлари орасида кенг гарчалганлигини М.С.Андреев, К.Шо-лиёзов кабя олшлар хам на Яд чиладялар*.

Уйиндэ.тошлар соаининг бешта булиб келиш рачам магияси.яъни бешлик санок усулига алочадордир. Уйинда тош деталидан фойдаланиш внъанасининг тарихий замини эса гош асри анъаналарига бориб гача-лади. Чунки палеолит, яъня гош асрида чадиыгд одам тошдан турли-туман мехнаг чуроллари - чиргич, болга, пичоч ясашни Урганиб ол-ган, санччялар гайёрлаган. Шу тарика тощ мехнаг чуроляга айлан-ган. Уйин Хам болаларнинг Узига хос "мехнаг фаолияги" хисобланга-ни учун, гошнянг Уйин сюжзгяга асос бУлган рамзий деталга айлани-ши анъанасянинг тарихяй зэмяня гош асряга бориб гачалади.

"Беш тош" куда мураккаб сюжет тизимига эга бУлгвн Уйин булиб ,всосан чиз болалэр гомонядая Уйналздл. Р.Жахонгиров нашр

1 Андреев М.С. Таджики долины Хуй. Вып.1. -Сталинабад,1957. -С.112-113. Шаниязов К. Узбаки-карлуки. -Ташкент: Фан,1964.-С. 167-168.

чилдирган Уйин иатнида унщг элеиенглзри куйздаги тартибда баён чилинган: I) Бош; 2) Капчич; 3) Блр олар; 4) Икки олар; .8) Уч олар; 6) ТУрт олар; 7) Д?.ппос; 8) Олма; 9) Мша; 10) Чин этар; II) Чин этмас; 12) Сандич1.

Предаетли уйинларнинг куцчилиги узига хоо айтим ва чУшичлар-га хам эга. Мвсалан, хоразшшклар орасида ошич огаёгганда чуйи-даги айгимлар иаро эгилади:

Бир ошичли - битлас, Икки ошичли - йигитмас, Уч ошичли - урагал, ТУрг ошичли-тура гал, Баш ошичли - бера гад, Олги ошич - олчи ошич,

о

Етти ошич - ОЛГИ КОШИЧ .

Мазкур айтим бадиий чурилишининг узига хослиги чуйидагйлар-дан иборвт: а) матянинг бадиий чурилиши егтилик саноч амалининг фольклор асарларидаги поэтик форыуласига асооланади; б) хар бир мисрадэги оузлар фонетик чурилшиидаги муганооиблик сачланади;

Диссергацияда "Подщо-вазир" Уйянининг бир неча хил .локал вариантлари хам тахлил шшнган. Хоразм вилоягишнг Хонча тумани-даги Сарипоён чишлогилик Вахтёр Кодировыинг маълумогларига кура, Уйин подшо билан вазнрни аничлашдан бошланган, Ошич ташланиб,угри ашдааигач, вазир подшога шундай ыурожааг чилэди: Подшом-подшом, бир угря тугдимУ Подшо: У чандай Угри? Вазир: Бу Угрининг даошшан эшакда гУчим, киссамда Учим, чулда оозоч, гуяли чозоч чолмади. Утганнинг Уро-гини олди, кетганнинг.кетмониня олн. Ушшг дардиннан авлиёда синч, этикларда дУн» чолмади. Угри булоа - Ура кагсин, чароччя булса - чира чичсин. Подшохим, нима казо берамиз?

Подшо угрини чуйидагича жазолашни буюради:

I) "Каптар учирди" - угри" чУкка гушиб утиради. "Вазир" унинг олдида утириб,"угри"нинг .кузи олдида икки марта чапак ча-лади ва учинчи мартасида икки чУллаб "угри"нинг чаккасига шапа-лоч билан уради;

* Миаг бир бола Уйини, 78-бет.

2 Хоразм хазинаси. -Ургенч: Хоразм, 1996. -18-бег.

Г7

2) "КУш сурди" - "Угри" чУкка тушиб Угиради, вазир унинг олдида тикка турганча, икки бармоги билан "Угри"нинг сочини эн-сасидвн пеионасигача гараб келади-дв, пешанасига чэргади;

3) "Тегирмон айлантирди" - "вазир" курсаткич бармоги .билан "Угри"нинг бошядан чизик чизади. Уч марта айлвна шаклина чилиб, кадяа гепасигэ чертилади;

4) "Угин йрди'1- "Угри" чуккалаган куйи энкайиб Угиради. "Угри"нинг елкасига мушт гуыиради;

5) "Чумчуч учирдд" - "вазир" чУккалаб угирган "Угри"нинг орчасида гикка гуриб, "угри"нинг икки чаккасига уради;

6) "Дарра урдш" - белбог ёка рУмолнинг учина гугиб, дарра яоалади. Анв ту дарра билан "угри"аинг орчасига урилади.

Анъанавий Уйия сшети мавжудлиги, у Яш харакагларининг муэй-ян роль бакарувчи ишгирокчилар гомонидан амалга ошярилиши; лясо-яий мулочог диалоккз асосланганлага; Уйян Уйналэдиган кой (мех-монхона ёки бошча кой) табиий сахна вазифасини бакэриши; уйин ишгирокчилари узи бакарадиган ролга мувофич гашчи кУринашгэ эга бУлиши (ыасалан, подшога салла Уралиши); Уйинчилар хонанлалик, созандалик, рачс тушив, тачладчилик борасидаги чобиляягларини Хам намойиш эгипш "Подио-вазир" Уйинининг сахнявийлигшш таъмия-лаган.

Узбек болалар Уйинлари анъанавий халк календари ва вачг хи-собига муносабагига кУра иккага булинади:

а) доимий Уйинлар;

б), мзвсумий Уйинлар.

Айрим Уйинлар йил фасллари алмашинапшдан чагьий назар ?Мв-либ келднаверади. Аксарият болалар Уйинлари вачг белгисига кУра доимий хисодланади. Ывовлаа, "Баш тош", "Яшрпннвчок", "Чйллим кес", "Урди-чоч", "Лаппар", "Анкол", "Очсуяк" каби уйинлар йил-яинг яствлган фа слила УЯналааериши ыушин. Баъзи Уйиялар эса йил бУйи эмас, муайян фасллардагина уйналади.

ЫавсумяЯ уйинлэрнанг узяга хос хусусияглари диссергацияда "Баррвк учириш", "Нор хат" Уйинлари тахлили орчали кУрсагиб бе-рилган. "Варрак учириш" уйини асосаи кУкламда, айничса, НаврУз баЯрами кунлари омыавий тарзда Уйналадк. Узбек болалар.поэтик фольклорида "Варрак учарип" Уйинининг чУшичлари хам сачланиб чолган:

Шамол, чаног ёз.

Боланг чуйа(чудуч)га йичилди-и.

Яулангга мурч-пиёз,

Тезроч вгиб кел.

Бодрак-чархпалак.

Озгина кумак керак,

Тезроч вгиб келмасанг,

Меага кунак бермасанг,

Ыинларга сигинавер,

Болагинангдан тинав8р(а2фалзвер),

Яулингга ыурч-пиёз,

Боланг керак булев,

Канотингни ёз.

Боланг чуйи^а йичилди,

Боланг бодра к

Кумак керак*.

Бу Уйин чУишги аслида .Узбекларнинг шамол чачириш маросими-да айтиладиган ритуал чУшнчнинг бадиий гексги асосида шакллан-ган. Шаыод чачириш мэ росш/.аяинг Хайдар кулыи билан боглич наыу-наларида Х8Ы ючоридага Уйин кУшат матнига хамоханг айгимлар кайд нилинган^. Варрак Уйышнинг кУшига шамол чаЧириш ыаросимла-ринанг функционал кучшли натикасида шаклланган.

Узбек болалар Уйинлври мазыуни ва мохиятига кура куйидаги лшларга булинади:

I) Харакагли Уйинлар; 2) Дидактик Уйинлар; 3) Вочеабанд Уйинлар; 4) Шавки баланд Уйинлар.

Харакагли уйинларнинг сюжет гузилишидаги барча алементлар мохаяга бевосига Уйин кагнашчиларининг фаол харакаг килиши нати-«асада ойдинлашади. Узбеклар орасида "Оч таёч.кук гари", "Оч га-ракми, кУк гервк", "Кувалаш", "Розлар", "Мак-мак", "Хуроз","Шол-гом торгиш" каби харакагли Уйинлар кенг. гарквлган.

"Он теракми, кУк герак" Уйпнининг поэтик фольклори гугал ба-дииЗ гекстга эгалиги, бир неча хил вариангларда оыыалашганлиги, локал версияларга хам эгалиги билан характерла нади.

Хоразм вилоягида бу уйиннинг н0й герак, кун герак" деган

варианта кайд чилинган: ---

Хоразм хвзиывси, 24-бат.

^ Жураев М. Узбекларнинг шамол билан боглич мифологик тасвв-вурлари. 2. Хвйдар культиАУзбек гили ва адабиёги.-1997.-14.-41-6.

- Ой гарак, ой герак,

- Ойдан ортич не карак?

- Сайраган булбул керак,

Бир бахши У тон керак,

- Кайтаб юпсанг элингни,

Ол, оланак булбулингии*.

Уйиннанг бу локал варианта "Оа герак, кун герак" двб агали-шининг меълум сабаблари бор. Маълумки, гарак баргининг бир гомони очащ, иккинчи гомони кУкимткр-яшал гусли булади. .Шу боио барг-нинг очиш гомони кундуз, кукиш гомони булса, .тунга чиёс чилин-ган. Кундуз ва гун ёригчичлара ("Ой" билан "чуёш", яъни "кун") поэгик аналогия восигаоидв барг тимсолига кучирилади. Натижада "Ой терак, кун гарак" поэтик формуласи келиб чиччан.

"Оч геракми, кУк терак" Уйинида т.арак образи рамзий маъно-да УЯин иштирокчиларининг узига генг деб чаралиши лозим. Чунки уйин ишгирокчилари икки гурухга булинишгани каби, "оч герак" бир жамоэ, "кук терак'! эса иккинчи камоа тиысоли хисобланган. Биаобарин, славян халчлари маросшл фольклорида хам "гарак"'номли ритуал Уйин булган. Бунда бир чиз бошига гулчамбар гачиб^герак" ролини бакарган. Дугоналари "герак чиз"ни чишлоч буйлаб олиб юриб, маросим чУшигини айгганлар^.

Биз "Оч геракми, кУк терак" Уйини чабилачилик дввридага ду-ал тузилии, яъни чабила ичидаги фратрияларнинг Узаро бахс-муно-заралара, рамзий жанглари наыойиш.этилган кадимий маросимлар аоо-сида келиб чиччан даб хисоблайыиз.

Узбек болалар Уйин фольклора магариалларини гахлил чилиш асосида дидактик харакгердаги анъанавай Уйинларни куйидагача тво-ниф чилинди;

I) Бошчогирма Уйинлар; 2) Суз уйанлари; 3) Уйинчочля Уйин-

лар.

Ур1а Осаё халчлври орвсидр азалдан Уйналиб келинган бошчогирма уйинлар ёшларнинг ачлини Устирашга, уларни тез фикрлашга Ургатишга, топчир, зунко булишга Ургатиш вазифасини бажарвди.

* Хорезм хазанеси, 23-24-6етлар.

^ Соколов E.F. Весенне-летние календарные обряды русоких, украинцев, и балорусов.-М.: Наука,1939. -С.197; Курочкин.А.В, Растительная символика календарной обрядности украшщевлРОбряды и обрядовый фольклор. 41. ,1984. -С. 158-159. ''

"Шохмог", "Пачиз", "Туздум", "КУчмак" сингари Уйинлар бошчогир-ыа Уйинлар сирасига киради. Чунки бу уяинларни Уйнаш.учун уйин ишгирокчиларидан ачлий салохият галвб килинади. Бошчогирма уйин-ларнинг Узига хоо кихагларини ёритиш мачсадида диссертацияда "КУчмак" Уйини гахлил килинди.

Вочебанд Уйинларнинг Узига хос хусусияги шундаки, улар уз оюкег гузилишининг кенгчамровлилиги, Узаро боглич узвларнинг из-чил тизимидан ибораглиги, ишгирокчилар мичдорк кУплиги, тугал оюжаг чурилипшга эгалиги билан алохида ажралиб гуради. Ишгирок-чиларнинг таркиби, ёши, Уйинда фойдаланиладиган предмеглар ва хер бир ишгирокчининг вазифаси Уйин сюжети дегалларини вочелик-ка айлангириши учун хизмат чилади. Сахнавийлик, оммавий гарзда ижро этишга мулжалланганлик, анъанавий маросиы фольклори ва са-йил-гомошалар, байрамлар, о№4авий харакгердаги турли-гуман гвд-бирлар билан чамбарчао богличлик вочебанд Уйинларнинг егакчи опе-цифик бэлгилари гизиминя тешкил эгади.

"Ашшадарози","ХУббимбой","Бойчечак хабари","Аравадаги Уйин"* "Мошова"Кор хаг","Подшо-вазир","Шафтоли-шакар","Ковун-човун", "Ширшшоввот","Олма огиш" каби вочебанд Уйинлар халч сайиллари-нинг гаркибий чисыини гашкил эгади ва сайилнинг томошавийлигини гаъминловчи есосяй эстетик унсур вазифасини бака ради.

Узбек халч Уйин фольклорида чадимдан иаклланган янв бир тур-кум Уйинлар мэвауд^ Бундей Уйинлар ишгирокчилар гоыонидэн алохи-да завч билан, шавч билан Уйнелади. Бундай Уйинларнинг бошидан охиригача шидйатли гуйгулар кураши, эхтирослар гугёни авк олиб гуради. Биз бу тип Уйинларня хам влохида гурухла штирдик ва "шав-чи баланд .уйинлар" деб номладик.

"Улоч","1?из чувиш",иПойга",',Чавгонп,',Кураш","Эшвк кУдкари", "Пиёда кУпкари","ТУппай гизлади'!,"Ошич огиш","Хумор","Очко" каби уйинлар шу туркумга киради. Шавчи баланд Уйиялардан бири "Тупик яширди" деб агалада. Бу Уйин Бухоро вилоягининг Олог гуманида чуйидаги тартибда Уйналар экан:

КУй гУ.шгидан пиширялган гаом исгеъмол чилинган вачтда коса-сидан гупич суяги.бор гУшт чиччвн одам бир илок чилиб ана шу су-якли гУщгни шарикларидан бироргасининг чУлига гугчаза олса, у киши тупичча югчазган хисоб бУлади. Илгари замонлардэ гупич суяги-ни бир ошам ош орасига чУйиб ошагишган, нон орасигв солкб узатиш-ган, ёглич гУшггв Ураб беришган ва х.к.

ХУличнй билмасдан олиб чУйгая киши халиги гУпич берувчидан "тУпичча ютчазган" ёки Ччэрз булган" хисобланади. Шаргга кУра "чарз булган" киши тупикни ё одамлар олдида ютиб юбориши, ё бУл-маса, ёнида сачлаб юриб, гУпич берувчи киши чачон сУраса, уша захоти чайтариш берншге суз бериши лозим булган. Одзгда тупич суягини ютиб юбориш муыкш булыаганлиги гуфайли, "чарз булган" киши уша суякни доимо ёнида кУгариб юрган. Хагго айрим уддабу-рон кишилар тупич суягини гешиб, ундан ип Угказиб буйинларигв осиб хам чУйгаялар. Чунки гупичча чарз чилган киши югчазган одаы-дан истаган вактида гУпични сУраб чолиши мумкин бУлган. Уйин чои-дасига кУра, сУралган вачгда Уша гУпични топиб бара олгвн киши ютган булада. Агар топиб беролшса, югчазади. "Чарз булган" киши ютиб чичса, гУпич эгаси заёфагга гушади. Мободо "чарз булган'' киши суякни сУралган пайгда топиб беролмзса, ютчазган булади ва зиёфаг берищга маябур булади.

Боб нихоясида биз узбек болалар Уйинларининг Урганилиш жари-хи ва таснифи юзасидан баён этилган назарий мулохазаларимизнд умумлаштирдик.

Диссертациянинг иккинчи боби "Уйин фольклора поэтикаси" деб номланган. Биз бу масалани сайиллар таркибидаги уйан фольклора материалларини тахлил чилиш асносида Ургандик. Халч оайиллари смет тизимидаги Уйин фольклора поэгикасини тадкич этиш ниятидв анъанавай Уйанларнинг халч сайаллари таркибадаги бадшй Урни ва поэтик хусусаятлари; уйан фольклора поэтик элеыентлари тазими-нанг шаклланаш тарихи ва эстетик вазафалара; болалар Уйинларининг кУишчларидаги поэтик рамз ва гимсолларнинг эстетик табиаги хусусада суз .юритдак.

Аршмчок учиш Уйини поэтак фольклоринанг насбатан чадиыга-роч намунаса А.К.Боровков гомояидан асримазнинг 20-йилларида бзиб олинган. Назлар бочча чикиб, дарахгларга арчон боглаб, халанчак ясаганлар. Казлардан баггаои Халинчакка Угариб уча,вди бошча Чиз-лар булса, уни учариб туриб:

Халанчак -салгимчак, Опаям салом, Додаяы салом, -

деб КУшач айтишган. Шу тарича халинчак учаёгган чизнинг барча чариндош-уругларига "селом" чилгацлар. Аргямчоч учаёгган чиз бош-часига навбаг бараётганда эса дугоналари шундай чУшич айгишгвн:

22

Халинчагим жунасин, Сарич огим сачлансун, КУк огим кУклансун, Пушти огим пишлансун, Оч огим очлансун*.

Бу чУшичда Хам мисраларни гашкил эгган сУзларнинг бош харф-лари Узаро мугвносиблигининг поэгик ыезони чоидаси, яъни .аллегэ-рация санъаги уз бадиий ифодасини гопган. "Сазич" ва "сачлансун", "кУк" ва "кУклансун", "пушги" ва "пишлансин'!, ""оч" ва "очлан-оин" аллетерацион всуфтликлари чУпшч поэгик чурилишининг ригмик асосини гашкил эгган.

Мазкур чУпшчнинг поэгик гузилишини гахлил чилишда, мисралар-шшг самангик асосини Узида ыужассамлашгирган ранглар символика-оиг8 хам алохида даччаг чилиш карак. Назаримизда, бу чУшичдаги ранглар гимоолининг поэгик ыазмуни фасллар хачидаги хэлч чарага-лари замирида ойдинлашади.

Л.Леви-Брюлнинг ёзишича, чадиыги Шарч манбаларида хар бир фаслнинг узига хоо ранг белгиси мавжуд бУлган экан. Ыасалан, ба-хор - кУк, ёз - чизил, куз - оч, вдш - чора?.

А на шу поэтик раызлар тили восигасида чУшични гахлил чила-даган бУлсак, чуйидаги ифодаларга эга буламиз: "кУк огим куклан-син" - куклам келиб, бугун олам ям-яшил либосга бурканиш; "сарич огим сачланоин" - мева-чавалар гарч пишган ёз гиысоли; уму-ман олганда, сврин - пишиччилик тимсоли; "пушти огим шшлансин"-япрочлар саргайиб, .хвзонрезги бошланадигаы куз фаели; "оч осям очлансин" - оппоч чор бялан Хгадиган чишнинг поэгик аналоги.

Бундан гашчари, бу чУшичдаги ранг тшеоллари иноон умрининг гурли фаелларига хам гашбахланади. Шу кихатдан Караганда халч поэгик дахоси "кУк ранг" - бахор фасля - болалик; "сарич ранг" -ёз фаели - ёщляк; "пушги ранг" - куз фасли - егуклик; "оч ранг"-чиш фасли - чаршшк" гушунчаларини ранг гимсоли восигасида да галла шгирганлиги кУрина ди.

Халинчак учиш узбекларнинг чадимий оммавий УШшларидан бири булган. Келиб чичяш геоихига кУра халинчак учиш Уйини аслида хо-оилдорлик кульгларига алочвдор чадимги ыаросиыла р тизимида юза га

1 Боровков А.К. Игры узбекских детей//Сб.научного кружка при Воогфаке САГУ. Вып.1. -Ташкент,1928. -С.35-36.

2 Лави-Бршь Л. Первобытное мышление. -Л., 1930. -С.139.

келган. Утмишда яшаган дэхчонлав ёш чизлар ва келянчакларнинг ба-хор к в лиши шара фига угказилган аграр маросимлар чошда мевали да-рахтларга арчон гашлаб ясалган халинчакда учишлари келаётган дех-чончилик йилининг баракали бУлишигв сирли равишда гаъсир .кУрса-гади деб хиооблаганлар. Демак, даоглаб магик восита деб чарал-ган халинчак учиш удуми кейинчалик оммавий Уйин харакэтига айлан-ган.

Узбек болаларининг бойчечак хабари Уйини чуйидаги таргибда Уйналган: "Эрга бахорда, хали чорлар бугунлай эримай гуриб.чиш-лоч болалари, йигиг-яланглар тог этакларига, адирларга, чирлар-га чичиб, бойчечак излашгая. Кор осгидан.садафдек чиччан бойче-* чаклардан етти дояадан гариб олиб, чишлочча чайтишган. Кишлочча чайггач, кекса кишилар.касал одамлар бор хонадонларга кириб.бой-чечвкяи кУрсагишган. Кексалар бойчечакни юз-кУзларига оургиб, гавоф чилиб:

Омонлик-омонлик, Хеч кУрмайлик ёмонлик, Янаги Пил шукунларга, Эсон-омон егайляк.- дейшшан-'-.

Топщенг вилоягининг гогли худудларидв эса бойчечак гврган болалар чишлоч айланишганда хар бир уй олдига бориб: Адирлар гула чечак, Биз келдик уча-уча, Бойчвчагим, бойчечак, Кутиб олинг, хой чача,- деб чиччиришган.

Хонадон эгалари булса бойчечакни юзламга оургиб: Омонлик, омонлик, Хеч кУрмайлик .ёмонлик,-деб айгим айгиб, болаларга чанд-чурс, ширинлик, мвва-чвва гачдим эгишган. Шунда болалар хам хурсанд булипшб:

Бойчечак калгирдик, эшигингизга,

Худойим угил бероин бещигингизга, -дейдилар.

Нуфглик кульгининг поэгик галчини ("чУш кокил") восигасида соч магиясинвдг маъноси янада кучайгириб ифодаланган: Хурли булинг, хурли булинг, Бойчечакдай гулли булинг, Келаои йил шу махал,

--

Корабоев У. Узбекисгон байрамлари.-Тошкенг:Учигувчи,1991. -30-бег.

Куш кокял Угялли булинг.

Поэгик кУчиш ходисасинянг Узига хос бир кУринши Уйин чУ-шичларинияг шаклланяишда намоёя бУлади. Бу маълум бир гяпдаги мисралар ёкя тУрглякларнянг гурли харакяердагя чУшичлар гаркя-бида келяшида кУрияади. Фарзанд тилаш билан 6орлик исгак ифода-ланган мясра анъанавяй формула .тарзида кенг гаокалгая булиб,бойка жанрларда.масален, рамазон чУшичларяда хам учрайди.

Уйин чУшичларяда Ухшагиш бадиий восигаси хвм кУлланилади. Одаада Ухшагялаёгган нарса-ходяса номига -дай,-дак чУшямчаларя-ни кУшиш оркали бу поэгик сэнъаг шакллангириладя. Юкоридаги

турглякда "Бойчечакдай :гулли бУлинг" мисрасида исгак чарагил-ган шахснинг сарфарзанд булиши бойчечак хулларининг кУп бУлиши-га Ухшатилган.

Бахор даракчиси хисобланган бойчечак улиб-гирилувчи табяаг рамзидир. Кяшда рамзий маънода "Улган" табяат илк куклам келииш бялая гирилади, я:ьня нор осгидан бойчечак бУляб уняб чякади. "Бойчечак хабари" Уляб-гярилурчя табяаг шарафнга Утказялган ча-'димяй болалар Уйянядир.

"Чиггягул" у йишнинг чУшичлари республякэмязнянг гурля вило-ягларядан ёзяб олянган буляб, хар хил харакгердагя гУдламларда бир неча марга нашр хам этялгая. Агокля олям Ходи Заряфов томоаи-дан "Узбек фольклоря" тУпламида нашр этялган магн чУшичнинг энг мукаммал варяанги даб эыяроф эгялган*.

"Чиггягул" Уйянининг генезяси бахор фасля бялан богляч мав-оумяй ыаросимлар чогида бажарилган рамзий хвракаглар гизямига бо-риб гакаладя. Ана щу рамзяй - магяк харанаглэр ыуайян рягмик яз-чиллякда бажаршшшя давоняла вербал-мусивдй компонент юзага калган. Нагижадв ригмяк харакаг - оуз - мусичяйлик узвларянянг чори-шик холда уюшиши "Чяттигул" Уйиняни хосял кялган.

"Чиггягул" Уйинининг Уйналяш таргябиня гавсифлаш бу Уйин мо-ыятиня ойдпнлашглрада. Бу Уйияаи 10-12 яшар чиз болалар Уйнайди-лар. Уйяння Уйнаш учун энг камида икки нафар киз булнши шарг. Кизлар ховли, бог ёки даладаги бярор яланглякка чикиб, иккитадан-иккитадан бУлишиб бир-бирларига якин, рУпарама-рУпара гуришиб' уй-найдилар.

Иккитадая бир-бярларяга «араб, «арама-карши гурган чязлар "Чяггигула-чит тигул" сУзларяга баробарлаб бирлари чУлларяяя ёзяб,

Узбек фольклори. 1-кятоб. Хрестоматия.-Тошкзат, 1939.-300-301-68 г.

иккинчи томондаги узига каратиб кУлини ёзиб турган кизнинг кУлига кУлини уриб(иккала томон бараварига уришади) хар иккаласи баб-баравар "Читтигул" кушигини айтадилар: Чигтигуп-е, читтигул, Ха-ю, читтигул, Чигти гулга гулбосай, Эгагинга гул босай, Ха-ю, чигтигул, Ха-ю, читтиг.ул/ Уйин иушигида хар бир бандцан кейин "Xa-io, читтигул" реФре-нини икки марта такрор лахЧдилар. Бу такрор Уйин иштирокчилаоининг харакатига мое оавишда ижро этипади. Шу билан бирга такрор ба-диий матнга эмоционал рух багишлайдиган поэтик восига вазифаси-ни хам бяжаради. Сунгра "Ка-га,читтигул"ни яна икки марта айти-шиб, кУпларини икки маротаба бир-бирлариникига каттик уришкб, яна икки марта айланишадилар. Бу дастлабки айланиш булиб, ту-бандаги кушикларни айтишб Уйинларини яна давом эттираверадилар: КУлинг чУлбогда булсин, Белинг белбоэда булсин, Ха-ю, чигтигул, Ха-ю, чигтигул.' Уйин кушиги бадиий жихатдан пшпин чицишида аллегерация санъатидан фойдаланиш алохида ахамият касб этган. "КУлинг кУл-богда" ва "белинг белбогда" бирикмал'ари сузлар бош харфларининг Узаро мое келиши мезони асосида шаклланганлиги кУшикка уйноки-лик, мусикийлик бахш этган. Бу мусикийляк Уз навбатида уйинчи-лар харакати билан ригмик мутаносибликка хам эга.

Юкоридаги икки миерада хам аслида маълум бир ички маъно яширинган. Ана шу маъно рамзлар тили билан ифода этилади. "Кул-бор"-чакалокни бегаикка белаганда ишлатиладиган ашё, бешикдаги боланинг кУллари кУлбог билан богланади. "КУлинг кУлбогда булсин" мисрасини келажакда фарзандли булишга билдирилган истак деб бахолаш мумкин.

"Белбог"'эса халк анъаналарига кура эрлик, йигиглик.ку.ч-кувват, бойлик, белнинг бакувватлиги тимсоли сифатида гушунила-ди. Уйин кУшигада эса бу рамз "бел бакувватлиги" маъноевдаги поэтик деталь булиб келмовда.

Дукур-дукур от кедди, Чикиб каранг ким кедци,

26

Аробада уд келди, Чилдирмада гул келди, Гул яхши-я, гул яхши, Гулиинг попуги яхши, Шу у рте да Уйнаган чизнинг, Хайлар кокили яхши, Ха-ю, чиггагул,

Ха-ю, чиггигул, -дейишиб., ючоридагича чУлларини бир-бирлврига .уришиб.икки марта ай-ланганларидан кейин яна дасглабки койлаоига чайтадилар. Бир-бирла-рига нараб гуриб.нУлларини ушлашиб туриб.чуйидаги чУшични айгади-лар:

Оч шоли-ё, Q4 июли, Оч шолини очлайлик, КУк шолини кУклайлик, Ниёзимга оачлайлик, Ха-ю, чиггигул, Ха-ю чиггигул/ Ранг гимсолларияияг лоэтик к?лзш кенглигд "оч" ва "кУк" оУзларини бадиий магнга олиб киргая. "Оч шолини очлайлик" ыисра-ои чиш фаслини кузагиш, "кУк шолини куклаш" эоа кУкламнинг кели-ши маъносида ишлагилган.

Буядан гашчари, дисоепгациянинг иккинчи бобида "Олмэ огиш", "Ковун-човун","Ширинноввог" каби Уйинлар чУшичларинанг поэтик хусуоияглври хам агрофлича ёригиб берилган.

Ишнинг Х.улооа чисмида гадчикогшнг илмий-назаряй нагивдлари чуйидагича умумлашгирилган:

I) ТарихяЗ калиб чинишига кУра узбек халч Уйиндари Марказяй Ооиёда яшаган кадимги ога-боболаримизнинг гурмуш тарзи, бадиий гафаккури ва эстетик чарашлари билан бевосига алочадордир. Чунки дехчончилик, чорвачилик ва овчалик билан ыашгул бУлгвн авдодлара-миз гомонидан утмилща ярагилган кУпгина маросим ва удумларнинг маълум бир чисми даврлар Утиши билан Уйин фольклорянинг шакллани-ши учун эсгегик асаслик вазифасини Утей бошлаган. Улжа мул булсин деган ниягда Угказилган ов олди ритуаллари, гогем-авдоддан ёрдам сУрашнинг мвгик амалларини узида ыукассаы этган.маросим рвчслари всосида кейинчалик овчилик билан богаич Уйин фольклора юзага кел-ган.

Хусусан, бойчечак чичиши муносабаги билан Угказиб келингвн "Бойчечак хабари" Уйини, сумалак сайля билан боглич булган "Ашша-дарози" Уйини, гул сайлида Уйяалган "Читгигул" Уйини сув муакки-лини эслаш билан боглич холда юзага калган "ХУббимбой" Уйини,хо-силдорлик гояларини гашувчи аграр маросимлар аоосида калиб чиччан "Ковун-човун", "Ширинноввот"," Шафтоли-шакар" Уйинлари, ибгидоий яширин жамияглар ва инициация маросимларининг функционал кучими хисобланган "Тарабар гили","Подао-вазир","Ко_р хаг" Уйинлари асли-да чэдиыги магик маросимларшшг функционал Узгаришга учраган га-рихий-гшологик вариантлари хисобланади.

2) .Узбек болалар Уйинлари тарихий-ганегпк вдатдан чадимги гуркий чвбилалар Уйин фольклори анъаналари билан узакдошдир. На-димги гуркий уйинларнинг бир чясми бухунги Узбек болалар Уйин фольклори гизшида анъана сифагида сачланиб келмочда. Махмуд Кош-гарийнинг "Девону лугогяг турк" асарида номи зяко эгилган "Кара-гуни", "Мунгиз-мунгиз", "Иалнгу", "Ошич","Чавгон","Ёй огиш" каби Уйинларнинг миллий вероиялари узбаклар ораоида азалдан оммалашиб келганлигининг Узи ана шу гарихий-ворисий алочадорликнинг бир ифодаоидир.

3) Тарихий калиб чичиши, яъни маншаи ва ыанбаяга кУра У.збек болалар У.йинларини чуйидаги гипларга булиш мачсадгэ'мувофичдир;

а) чадимги гуркий чабилалар Уйинлври ва маросим фольклори анъаналари всосида шаклланган болалар Уйинлари;

б) бевосига Узбекларнинг Узлари томонидан яратилган болалар Уйинлари;

в) чардош ва чардош бу.лмаган халчлар билан генегик-конгакг Хамда ижгимоий-маданий алочалар нагижасида Уэлашгирилган болалар У}1инлари.

4) Болалар Уйинлари халчимиз маънавиягининг акралмао узвла-ридан бири сифагида гояг мухим тарбиявий-дидакгик, фалсафий-ахло-чий, гоявий-эсгегик, иЕГимоий-кошлунякатив вазифани бакариб калган. Ёш авлодни аадодларнянг илгор анъаналари рухидз гарбиялашда Уйинларда ыужассамлашган халч фалсафасининг хаёгбахш чудраги Узи-га хос ыакгаб ролини Угаган. Болалар Уйин восигасидв оламни анг-лайдилар, ога-боболарининг гурмуш гарзини Уйинга айланган воче-лик' ррчали идрок эгадилар.

5) .Жахон фольклоршунослигининг болалвр Хйинларини тавсиф ва гасниф чилиш бораоидаги илгор тажрибалари хасида назарий хулоса-

ларини хисобга олган холда биз узбек халч Уйинларини гасниф чи-лишнинг чуЗидаги егакчи илмий мезонларини ишлаб чичдик: а) Уйин-нинг анъаиавий вачг белгисига муносабаги; б) Уйиннинг макон нуч-гаи назаридан турланшшаои; в) Уйинда инцирок эгувчи шахсларнинг ёш мансубияги ва жинс белгисига кУра фарчланишври; г) Уйин да-вомида муайян предметларнинг чУлланилиши; д) уйиннинг мачсади ва асосий мавзу ауналишшри.

6) Халч сайиллари Уз сюжег гизшида фольклор санъагининг турли хил канр ларини чамраб олган бадиий ходиса хисобланар экан, уяинг гаркибидаги болалар Уйин фольклора намуяалари хам муайян поэгик, эогегик ва ижтимоий вазифа Оажаради. Гул сайиллари, хо-силдорлик кулылари билан алочадор анъанэвий сайиллар гаркибида-ги Уйин фольклори иштирокчи Еа гоыошабинларнинг бадиий дидини Ус-гириш, гузалллк гуйгуларини гакошшшшгяриш, эстетик чараиларини баркамоллашгяриш вазифасини бажаради. Бадиий сУз, шаргли-ролли харакагларнинг табиий-хаёгий йУналганлиги, мусичийлик, оахнавий-лик, халч геатри анъаналарининг поэхик мазмун касб эгиб келиши сайил таркибядаги болалар Уйинларининг бадиийлягини таъмияловчи •асосий омиллар хисобланади.

Тадчикогнинг асосий мазмуни чуйидаги нашр эгилгэн рисола ва илмий мачолаларда Уз ифодасини гоагая:

1. Узбек болалар Уйин фольклори. -Тошкенг: "Фан",1998. -5

б.г.

2. Анъанавий халч сайиллари. твркибидаги Уйин фольклори //^ Узбек гили ва адабиёги. -1997. -JI5 .— ЧЧ- 46- бгтлэр.

3. "Оч.геракш, кУк герак" чУшиги генезисигв дойр// Узбек гили ва адабиёги, -1997. -Ж>. -64-66-беглар.

4. Бойчечагим бойланди //Фан ва гурмуш. -1998. -¡¡2.

РЕЗЮМЕ

диссертации Шамиля ГАЛИЕВА "Классификация и поэтика узбекского детского игрового фольклора", представленной на соискание ученой степени кандидата филологических наук по специальности 10.01.09 - Фольклористика

В диссертации материалы по узбекскому детскому игровому фольклору исследуются впервые как объект специального научного изучения. Детский игровой фольклор на основе научной фольклористики рассмотрен обстоятельно и всесторонне в плане его подробной систематизации и самобытной поэтики. Научная новизна настоящей работы заключается также и в том, что основная часть фактических материалов, анализированных в ней, собрана и зафиксирована самим автором реферируемого исследования.

Диссертация состоит из введения, двух глав, заключения и библиографии использованной литературы.

В вводной части работы освещаются актуальность проблемы, степень ее разработанности, научная новизна, теоретическая и практическая значимость исследования.

Первая глава диссертации озаглавлена "История изучения и систематизации узбекского детского игрового фольклора. В ней история изучения узбекского детского игрового фольклора рассматривается с разделением этого вопроса на три ступени. При этом выявляются специфические и характерные особенности детских игр на каждой из этих ступеней, указываются их эволюция, общности и разница. Для этого диссертантом рассмотрен и сделан анализ также детских игр, собранных Махмудом Кашгари, Е.М.Пеш-черовой, А.К.Боровковым. В данной главе всесторонне освещены такие вопросы, как генезис, источники и художественная эволюция детского игрового фольклора, и это в узбекской фольклористике делается впервые.

Вторая глава диссертации посвящена поэтике узбекского детского игрового фольклора. В ней изучены эстетические функвди художественных средств в таких играх, как "Чигтигуя", "Бойчечак", "Олма отит", "Халинчак", "Ширинноввот", которые присутствуют в составе массовых народных празднеств. В этой же главе тщательно анализируются традиционные художественные приемы и средства, используемые в поэтическом фольклоре народных празд-

неств, а именно - сравнения, символы, аллитерация, параллелизм, метафора, гипербола я др. В данной главе также подробно и детально исследуются вопросы об особенностях рифмы и системы стихосложения в игровых детских песнях.

Теоретические выводы и результаты данной диссертации могут послукигь для eme более углубленного исследования поэтики узбекского устно-поэтического народного творчества. Практическое значение настоящей работы определяется ее методической ценностью, направленной для дальнейшего развития духовных основ независимой суверенной республики Узбекистан и воспитания молодого поколения в лучших народных традициях.

Clasaification and poetjca of the Uzbek folklre playgaaea.

Shamil Galier SUMMARY

The materials on the Uzbek folklore play - qanea are inveatl-qated aa the object of the special acuntifec atudy in disaertat ion for the first tiae. The folklore playgamea are considered on the basis of scientifis folklore in detail and in the plan of detailed ayateaatizution and original poetiks thorounghly. The ecuntific novelty of the present work is that the sain gart of the actual nateriala analysed in it is collected and fixed by the author himself .

The dissertation consists of introduction, two chapters and conclusion. The vital guestions, the degree of their elaboration the scientifec novelty, the theoretical and gractical iafortance of the atady are elucidated in introduction.

The firat chapter is named " The history of st»dy and systana tization of the Uzbek folklore playgams. This gueation is considered by dividing it by three steps in this chapter. The speci -fic and choracteri8tic features of the playgaaea are revealed on each of these steps and theer evolution, cowmnitji and differenc are indicated. The author considers and analyses the playganes collected by Makhaud Kashgari, E.M.Pechorova, A.K.Borovkov. Such gueations aa the genesiatthe aourcea and the art evolution of the folklore playgaaes are elucidated thoroughly in the given chapter waht is done in the Uzbek folklore for the first ti»e.

The second chapter of the thesia is devoted to the poetice of the Uzbek folklore playgans. The aesthetic functions of the art aeans are studied in such danea as "Chittigyl"."Eoychechak" vta. otish" ."Khalinchak" ."Shirinnovvot* which are avoilable in the mass popular feasts. The traditional art ways arid Means are thor» oudhly analysed in the sane chapter. They are used in the poetic folklore of popular feaats, naraely - comparisons, syabola,«llite ration,parallélisn, r>etafpfor., hyperbole et al. The gueationa of the peculiarctiea of the rhyaed and the ayatea versification in the playearas with sonda are atudied in detail in this chapter to

The theoretical concluaiona and the results of the given diaae rtation nay serve for still sioie dupened atudy of the poetics of the Uzbek of oral and poetic popular creative work. The practicad importanse of the present work is delermined by its methodical v fralue directed for the further development of the spiritual bases of the independent sovereign republic of Uzbekistan.