автореферат диссертации по философии, специальность ВАК РФ 09.00.04
диссертация на тему: Место эстетического и религиозного сознания в художественном процессе
Полный текст автореферата диссертации по теме "Место эстетического и религиозного сознания в художественном процессе"
АЗЭРБА.Р1АН РЕСПУБЛИКАСЫ ТЭЬСИЛ НАЗИРЛШИ БАКЫ СОСИАЛ ИДАРЭЕТМЭ ВЭ ПОЛИТОЛОКША ИНСТИТУТУ
Эл^азмасы Ьугугунда
АПДИН ИЗРА.ШЛ ОРЛУ ЭДИЗАДЭ
ВЭДИИ ПРОСЕСДЭ ЕСТЕТИК ВЭ ДИНИ ШУУРУН ХЕРИ
09.00.04 - Естетика
Фэлсэфэ ел мл ори намизэди алимлик дврэчэси алмаг учун тэгдим едилмнш диссертаацанын
АВТОРЕФЕРАТЫ
БАКЫ - 1998
Диссертаси^а иши М.А.Рэсулзадэ адына Бакы Дэвлэт Универси-тетинин Ьуманитар елмпэр тэрэ фэлсэфэ кафедрэсшда ;}ершэ .^е-тирилмишдир. ЕМ Р9ЙБЭР:
- фэлсафэ елмлэри доктору, профессор Б.О.Гурбанов
рэсми ошагннтлэр-
- фэлсэфэ елмлэри доктору, профессор ХЛЛбцуллазацэ
- фэлсэфэ елмпэри намизэпц, цоеент Г.Э.Татабов АШРЬВД «ШССИСЭ:
- Азэрба^чан Иншаат мтйэнцислэри Университетдаин фэлсэфэ кафедрасы
Диссерта^энын^чтдафиэси "______1998ли
ил тарихдэ саат /0 _дэ Бакы Сосиал Идарэатмэ вэ ТТолитолскиза Институту незддадэ фэаш^эт кэстэрэн Н.054.10.01 Ихтисаслашды-рылинп Шурада олатагдыр.
Тнван: 3700(773, Бакы шаЬэря, Лермонтов ктчэси, 74. Диссертаси^а ииэ Бакы Сосиая Ицараетмэ вэ Политолога^ ЭДнститутунун китабханасшцэ тан от олмаг олар.
Автореферат «30" шу^г^
_1998-чи ил тарихдэ
кэн дар илмишдир.
Ихтисаслашщзылмыш Шург елми катиби, фэлсэфэ е; лари намизэци, досенг:
К.Ь. АллаЬверди.^ев
тэдгитад тми харш-еристикасы
_П£облемлн_экг2§ллыгыд Халгамызын демократаклэшма долунда чидцл адцымлар атмасы артыг кениш дтад'а ичтимаиддэтя тарэфиндан гэбул едалмэкдэдир.Тэбии ки.кечмиш идеологаданын сосиал-психоложи хусу-сид'д'этлэри.игтисади тасарруфатчылыг шуурунун га"сярлэри вэ галнг-лары Ьэлэ дэ муэддэн девр эзуну оахламагда давам едачавдир.Бу тэ"~ снрлэрдэн азад одмакын,демократик прансиплэрэ ва эхлаг нормаЛарина ¿изэлэнмэдин долу иса глобаллашмага д'еналмиш д'енн шуур тэрзи-нин форма лама с к илэ элагэдардыр„Милли,мэ"нэви-етак,естетик>дини, сосиал-психоложи чарчивэлэрлэ мэйдуд олмаг.игтисадидДатда дтнда Оазары вэ технолпкидасына.мэдэнидд'этдэ бэшэри бэдии-ма"неви дадар-лэрэ биканэ галмаг Ьеч заман халгын иккяшафына .сивилизасид'алы халгларла бэрабэр адцымлад'а оилмэслнэ ямкан вермир.Эксинэ,дунда-нын гзоагчыл елм.оэнэт адамларн,мутэфэккирлэри ми,дли чарчивалари ашнб мнллэтчилиди.дини фанатязми,муЬафизэкар эхлаг принсиплэриндэн лмтина едир,мэдэняд^эти инкишаф етдирэ бялан билкилар систэминдэн, бэшэри дэд'эрлэрдэя фаддаланмагы зачиб са д'ырдылар.Бу амиллер сыра-сында естетик вэ дани дэдврлар бвдук -гарихк рола маликдир.Демокра-тик чэшдд'этин меддана кэлмэси вэ инкишафы просесяндэ янсанлэрын бир-оиринэ сад'гылы мунасибата.пансы миллэтдэн олурса-олсун онун естетик мада ни д'д этана, дани инанчларына,м8"нэви эх.лагя дэдарлэринэ 1гэрмэт вэ е11тирам бзслзмак мэдэниддатака д'идэлэнэ бялмэлидирлар. Ма11з лнсанлар арасындакы бу гаршылыглы анлгшма аа пармат чамиддэ-тин эмин-ямаилыгыны,демократик аринсиплэрэ удгун инкишафынн тэ"мин втмиш олур.Тэсадуфи дед'ил ки.дввлэтин,халгын с та бил инкишафыны позмаг лстад'зн д'збанчн гуввэлар чох вахт мэПз ге¿д етдидимиз прин-сиплэри позмага ,отллидд'этчилик Ииссларини аловландырмага.дини инанчлары истисмар етмэдэ чалышырлар.Республикамызын президента Ьеддэр Элидев чэнаблары дул,август ад'ларнкда АБИ-да оларкан .тур-
налистлэрин суэлларта чаваб ода par бир дайа кастэрди ки.Азэрбаз-чакда уч дана - mtgэлманчшгыг, хри отлэнлыг,иудэй зма ситаз'иш еден вэтэндашлар эрасында йеч бир азрыоечкилик,мялли мтнагишэ вэ дта-мэнчилик Ьисслэри зоэдур эа демократа ja з'олуна гэдэм годмуш элкэ-миздэ бу мэ"нэли баглшшг.гаршылыглы анлашылма мэдэнизз'этинин даШ да инкишаф етдирилмэси чэмяззатямиз гаршысында дуран эн муПум мэ-с алэлэрдэн олачагдыро
Бэдаи npoceG анлазышы естетакадз тез-тез истифадэ олунан анла-дышлардан с азылмагдадыр„0,чох вахт бадии з'арадычылыг.естетик <рэа-лиДз'эт,бэдаи фэализ'зэт,эдэби-бэдия просео кими проблемлэрлэ элагэ-дарднр.Ьурада:
I„Бэдаи з'арадычылыгын эз'рэнилмэсинда фэлсэфэнин ролунук,оэнзткарын дунзакэруогу яла онун мунаоиоэтлэринин мтэзз'эн едалмэси.
2. ^радычылыгын динамик бир просес кими /Ьэмчинин.эсарин охучу.дан лэзичи.тамашачы тэрэфиндэн гавранылмасы/ каздэн кечирилмэси.
3.Ларадычнлыг просесиндэ ознэткарын фэализ'з'этинин оэдш иотигамэт-ландирилмэси кими мэсалэлэр хусуоилэ муйум мэ"на кэсб едир..
Бутун з'ухарыда кэстэрилэнлэр муасир марйэладэ тадгигат объекта кими даггэте аддыгымыз проблемны елми актуаллыгыны,практик мэ"на дзшымэсыны бир да tía стбут едир.
Диссертасиз'ада конкрет тэдгигат объекта кими бэдаи прооесдэ ео-тетик вэ дани шгурун дери проблеминэ хуоуси диггэт зетирилмишдир.
Азэрбазчан вэ дун .ja инчэсэнэтинин надир инчилэрини бэдаи-есте-тик бахымдан тэЬлил едэн,муасир мэрйэлэдэ онларын мэ"нэви тэрэгги-За.курэсал /умумбашэри/ зеЬниззэтин формалашмасына хидмэт етмзскни да исбат етмэзэ чайд кеотэрмищдир.
¿арадычы просесдэ бэдаи вэ дани шуур арасындакы мунасябэт вэ гаршылыглы элагэлэр естетика тарихин-дэ эн"энэви характер алшш проблемлердэн са^шшр.Езни заманда бу
з.
проблемин бэции аспектлэри /мэсалэн ,естетик идеал, цини тэсэввгр-лэр,сэнэтш цдаи-ицеолого 1'унксидасы вэ е./ бу вэ ;}а цикэр дэрэчэ-дэ Сократ,Аристотел,Винкелман,Цидро,Лессинг,Шиллер,Кант,Ьекел,Шо-пенЬауер,Нтлтсше,е,]НИ заманца XX эердэ Лукач,Ьартман,Сантаряа,Ц;}ун, Кроте,Ьа.]декер,,1асперс вэ башгаларганн фэлсэфи-естетик консепси.за-ларында за изаЬыны тапмыпцир.
Ээннимчэ, бу чскаспектли анлазьтпын тэЬлил вэ изаЬшца Ьэлэ да ишыгланцырьглмамып мэсэлэлэр чохдур. Бунлардан бири бэции просеслэ баглы зузарыца ца кэстэрдидимиз мэсэлэлэрш инди^э кими конкрет милли зэмшдэ лаэкмынча тэцгиг едиямэмэси /Й13 бураца эсасэн Азэр-бадчан эцэби^ата вэ инчэсэнэтинин наили^;]этлэринцэн чинш едирик/, цикэри ясэ бэции просесдэ бэдии-естетик штурла цини штур арасшда-кы мтнасибэтлэрин /бу бахумдан биз эсасэн ислама тэмэллэнзн иггур тэрзади вэ цавраньшларьгнш бэции ин"икасыны циггэтэ алырыг/ цэрин-цгн эзранилмэсидир.' Совет Ьакимизпэти цэвртнцэ белэ арашдырцыгымыз проблемлэ бу вэ за лцкэр дэрэчэдэ баглн бир чох эсэрлэр мездана кэлмишдир.^ Бу бахымдан Азэрбаз'чан филреофларшда эсарлэрини дэ хт~
о
суси олараг ге^ц етмэк зериндэ оларды". Тэбии ки, бу гэбилдзн олан
12.Г.Яковлев,проблемы художественного творчества,;;!. ,1572. А.Л.Лезидов. лзтор-с/ураз-читатель, Ленинград, 1977г.
С.С.Гольдентрихт. О ггулроде эстетического творчества,^. ,;лГУ,19?7.
Творческий процесс и художественное воспиятие,Ленинград ,Науна-197о.
¿.Г.Лковлев.мировые религии ,г<1., 19о1.
3. С. .леплах. Процесс творчества л художественное воспитание .■Д.,Искусство, 19-ОГ.
д.Л.олсь.Философское мышление и художественное
творчество,:.!.
2 А.Асланов.•'Я.^э."тку,!^ЗП. " ■""усбанов.Мэ *нэви сафлот Д^нла(зы,Бакы, Элис а ЭЬмэцов./Сэзйллизин тг«вйз"инл,» .накы,1591.
чалышмалар проблемин ипгасир бахымдан инчэлэнмэси у-ггн звнкин кэ-зэри мегодоложи материализм верир.Бунунла бела фэлсэфи-естетик зэ дани эдэби jjai.ua таншлыг йэм дэ бир чох мгбзйисэли мтдд зала рык, Ьаллини кезла¿ан мэоалэлэрин йэлэ дэ мввчуд олмаоыны кестэрир.Ес-тетик вэ дани идеаллар арасындакы шгрэккэб мунасибэтлэр.бэнзэрлик-лэр вз фэрглэр,едни заманда дани тэсэввтрлэрин бэдаи ия"икзсынын спесификлизини вэ а.бу кими говушуг /синтетик/ проблемлэри хусуси олараг ге^д етмэк г/пгмкгндур„3сардэ бу мурэккаб вэ эЬатэт проб-лемлэрин /бундарын чоху тарихэн инчэсэнэтин спесифик.бадаи-естетик имканлара малик невлэри.глтатвлиф дани тэсэввурлэр вэ инанчлар.онлз-рын бэдаи сурэтлэр joлy илэ ифада олунмасы ила элагэдардыр/ фэлсэ-фи-естетик тэйлили эсаоан Aззpбajчaн эдэбиз^аты вэ инчэсэнэти.елэ-чэ дэ халгымызнн ситадиш етди^и ислам дани вэ мэдэни^'эта контек-стинда нэзардан кечирилмэсинэ са"з кестэрилшшдир0
_тэдтагатщ^1эгсэз_ва_вэзиф8лэри. Диссертасиданын эсас мэгсзда бэдаи шуур илэ дани шуур арасында тарихэн заранмнш олдугча мтрэк-кэб вэ чохзешг? мтаасябэтлэри арашдырмаг.ичтимаи шуурун бу ики фор-масынын бир-биринэ олан тэ"сиряня ачыгламаг.бэдии мэдани^дэтдэ дани мевзуларын бэдаи сурэтлэр васитэси илэ ифадэ олунмасы спесификли¿и-ни гзэ чыхартмаг, е ^ни заманда дияин-тарихи драктикада инчэсэнэтэ хас естетик тнстрлэрдвн истифадэ олунмасы хусусизээтлэрини ачыб хестэрмэкдар.Лухарыдакы елми мэгсэд ашагыдакы оир сыра вэзифэлэрин нэзэрдэн кечирилмэсани дэ тэлэб едир:
- бэдаи шкур во дани шуур кими анла¿ышларын фэлсэфи-естетик эдэ-биз¿этда мездана кэлмэои просеоини нэзэрдэн кечирмэк;
- естетик идеал вэ дани идеал киш анлазышларын тарихэн ээрзнмыш мунасибэтлэрин эдэбиЗзат вэ инчэсэнэт васитэси илэ спеоифик ифадэ-синин ачыгламаг;
- проблемин йэллиндэ кечмиш /мзрксист-лешнчи/ методун мэЬдуд вэ
бирзэмзгт ицеоложи фуяксида цашнмасшы кестэрыэк ;
- цини вэ бэции штурун формалашмасьмыя маЬипзэтияи,сослал фуякси-заларьяы, хтсусизз'атларини кэстармэкла з'анашн ом лары« бэции просес-дэ,елачэ цэ бэдии-естетик тэрби^э системинца зери вэ ролуяуя мтэ^-ззя олушасыяа тешэббте кэстэрмэк ;
_ бэции мацаиизззтца бу яки анлазышыя тарихая бяр-барилэри ила тэмаскны! ицеоложи,сосиал-мацагш,шглли кэклэриии ва сабэблэрияи цитгатэ алмаг;
- Азарбадчая эцэбиззатн вэ инчэсанэтинцэ цини ицеолокиза;}а,цийи эхлаг ва цавраяшлара, бу сьраца цини идеала олая мунасибатин ха~ рактерини кэстэркэк;
- бу мтнасибэтин бэции просесда мтхтэлиф дти^акэртшлт мэвгелэрцэя /мэвчуц естетика эцэби^^атын чох заман ма"лум ицеоложи сэбаблар учунцая цдаэ олан ^аляыз тэмгици,сатирик мтнасибэтлэр цитгатэ алы-мыр,цини мэвэуларла баглы ва инсамлары олцугча Ьэдэчанламдыра би-лэи эсэрлэрин.мэсэлэя,тэсэввтр мусигисина.цини мистери^алара вэ
с.' цэ^эр верилмирци/ ишыглаяцьрылмасБяа циггати зэналтмак; -мтасир мэрЬэлэдэ халгыыызьн бэдии-естетик тэрби^'эси лшияца з'у-хэрыцакы мэвзуларла баглы санэт эсарлэринин ролу вэ дерими мтэд-3ЭН етмэк ;
- Аэ?рг"з.]'чан вэ инчэсанэтинцэ естетяк зч дини идеалш бацш-образлы ифацасииия,спеси^ик бичим вэ мэзмунца маццилэшцирил-ЫЭСИНИЛ Х7суси,-],]'этлэрини кэстэрмэк.
Тацгитатыя метоцоложи эсасыяы бэции просесда естетик вэ цини штуруя диалектик ваЬцэти тйшкил ецир. Бэции вэ дини «турун дарацы-чылыг динамикасынца тэ"сир аспектлэри, цти^'а фэлсэфи-естетик коя-сепсизаларына диалектик данашма, Азарбадчая фэлсафи фикринин инки-шафы тарихияцэ сэнэ-^кар фзали^этинин гидматлэяцирилмаси. Азэрбаз-чан вэ дгн^'а иячэсанэти ятгмуналэринип бэдии-естетик таЬлили, мтасир цэврда тмумбэшэр мэцэнйздэтинин инкишафыицакы з"ери,а,-]'ры-аз'ры
б.
фэлсэфи фикир вэ нтмунэлэрлэ исбат едилиаси.
Тэцгигатын елми ленилиди. Циссертаси^а даинин ценили^и мэЬз прос ленин вэ голулушу илэ мтэллэн олунур вэ эсасэн ашагыдакн мтдцэаларг 93 эксини тапир.
- Ьэр шелдэн эввэл проблемлэ баглы узун заман естетика елминдэ дом!, нант рол однамыш кечмишин идеоложи баглылыгындан вэ принсиплэринда-азац олмага чэЬд кэстэрилир ;
- тэдгиг олунан проблемэ кениш З-элсэфи-естетик вэ мэдэни-тарихи контексдэн з'анашыльр;
- элкэмизин, халгнмызьн мтасир мэдэни гуручулугу дэвртндэ демократ; Ьэ,]ат тэрзинин бэргэрары вэ бу просесин мэ"нэви^этлэ диалектик га] шыльтлы элагэси мтэл'пэнлэшцирилир.
Тэдгигатын тэчртби эЬэмиллэти. Циссертасил'ада гаршь'л'а гопулмуш мэсэлэлэр эз эьатэли,7глнэ,мтасирли,]инэ кэрэ естетика, културояохила сэнэтштнаслыг,динштаасяыг тчтн елми вэ практик мэ"на дашьфр. Цисо тасиданья нэтичэлэри тэцрис просесиндэ естетик биликлзрин тэблиги ишиндэ кениш истифадэ олуна билэр. Тэцгигатш эсас мтцдэалары бэди тэвгиц вэ ja бэдии эсэрлэрин тэЬлили заманы, еяэчэ дэ естетик идеа хтсусилэ дэ шэрг естетикасында идеал анлалыиы илэ баглы проблемлэр Ьэср олунмуш хтсуси програмпарын вэ курспарнн Ьазырланмасы заманы кэрэкли ола билэр.
Ишин апробасиласы. Циссертас^анын эсас мэзмуну Азэрбалчан Peer рикасы ТэЬсил Hasирлили тэрэфиндзн бэлэнилмиш "Аээрбалчаида тарихг тэшэкктл тапмыш вэ саСитлэшмш асудэ вахт формалары" адлы методик вэсаитдэ.Республика али мэктэблэри кэнч тэдгигатчыларшын XIУ peer лика елми конфрансында.Азэрбзл'чан Техники Университета тэрэтиндэн тешкил едилмш кэнч алим вэ аспирантларш республика конфранскнда. "Милли мэдэнил'лэтшиз бу кгнкт реаллыг гаршысшда" ацга вэ "Japan? чылыг, тэЬсил вэ мэдэнилзэти бэ"зи проблемлэри"на Ьэср едилмш Аз ба^чан Цэвлэт Мэдэниллвт вэ Инчэсэнэт Университетиндэ кечи-
г.
рияэя елмя-нэзэри яонфраисларцаш мч"рузэ вэ чыхынларот теяисла-риндэ шэрЬ олунмуш,елм,тэЬсил вэ мацами.-]дат мтассисалэринин раЬ-бэрлэринэ,мтвафиг мтгэхэссислэрин иэзэринэ чатдырылмшцнр.
Чиссертасипанын гуру лущу. Циссертаси^а кириш,ики фэсил,нэтича вэ библиографидадан ибарэтцир.
Дкссертасилаяын эсас маамуну^ Диссертасил'аньи кириш Ьиссастца мэвзунуи актуалшгшдан,тэдгигат штанин тарихшдэи,оиун назэри метоцолсжи эсасшцая,елми-практики эЬэмуф'этиндэм счЬбат ачылыр.
Эсэрия биринчи фэсли "Цин вэ инчэсэнэт^ Элагэлэр проблеми" ад-ланыр. Фэлсзфи-естетигс ,сосиал-идеоложи характер дашы^'ан бу фэсилда дими идеал илэ естатик идеалым гаршыльтяи мтмасибэтяэриния сэчи^а-ви хтсусиз,-]этл0ри,цинин инчэсэнатэ/лнчэсэмэтим дина олаи спесифик мтнасибэтяэри,елачэ дэ бэдии-естетик ттур ила дими штур арасымдакы бэизэрликлэр вэ фэргликлэр кэздэн кечирилир. Эввэллэр естетик вэ атеист эдэбвдатца бу мэсэлапарэ олан биртэраФли идеолога мтнаси-бэтлзрэ тахунулмагпа бэрабзр,лггасир шэраитдэ бу мэсэлэлэрэ мтнабяг-бэтда плюрализма, демократия принсиплэрэ эсасланам бир методум Ьазырланмасшън вачиблиди цэ счбут едилмад» чалшыльгр. Циесертаси-¿анья биринчи фаслиядэ бир цаЬа кэстэрилир ки, ССРИ-нин дагылмасын-дам ссмра ма"мави дэ,]эрлзрэ ^'емидэя диггэт кэстэрилмаси, идеолоки-,7'а, яхт?аг, иатэт, мтяки^ат, естетик мацами,],}эт кими динин да чэми^эт арасыида ¿ери ва ма"нэсынь!н фэргли ¿энлэрцан вэ ме"¿ар-ларцап ца^эрланцирилмаси мтЬтм мэ"на кэсб етма^а башламывдыр.' Узуя мтцдэт мэ"лум идеоложя сабэблэр тзтпдзя динин, омум цемак олар ки,бтгтн принсиплэрияин,ахлаги-етик гапда-ганунларынья бир-тэрэфлй,габагчадая мтэ^эм едилмиш ме'^арлар бахымьетдан изаЬ едил-мэси,гидматлэнщзилмаси медплари тстчилтк тэшкил ецирди. Бунунла бела алимларимизш елми арашдьрмаларь'нца дим з'алныз ма"мэви "тир-Л'эк",чэмт/ф'этим зеЬни,];]этинин,эхлагнмы,мэ"мэви],татыны позам, ому
д'арадычы фэализд'этдэн год'зн.шши вэ естетик штуруну буховладан бир васитэ ниш кестэрилшш,онун арадан галдырылмасы.секулд'арн-засида до лларынын чэмидзэтин Ггэдатындан бирдэфэлик олараг ииб-кетмэси усулларынын кэшф едалмэои вэ тэблигл сон дэрэчэ муй™ садылмыщдыр.Атеист мввгедэн чыхыш едэн алимлэрин чоху ез эсэрлэ-риндэ.эслкндэ биртэрэфди,Ьаким идеоложи систем тэрэфиндэн габаг-чадан мгэддэн едалмиш принсиплар бахдаындан данин гносеоложи,ад-раки кеклорини тэнгид едир.чох вахт да бундан атрт кечмишин та-нынмыш мэдэнид'з'ет ва сэнэт адамларына бол-бол мурачиэт етмэкдэн чэкиншгрдалэр.Бу гэбиддэн олан эсэрлэрин /хгсусилэ дэ 80-чи ил-лэрдэн бэшладараг/ чохунда дани эсэрлзрэ.хтсусилэ дэ Гур"ани-Кз-римэ.Инчиле,Таврата вэ с.бу ними мтгэддэо садылан китаблара о гэ-дэр дэ мграчиэт едалмирдсг.Тэбнидир ки.белэ оддугу муддэтдз бутгн дтндэ динлэринин.о чумлэдэн исламын эорлэрчэ инсанлар тэрэфиндэн дашадылмасы,онун ситазишчилэринин оадынын дурмадан артмасынын керчэк сэбэблэринин ортаз'а чыхардылмасы мгмкгн олмурду.Динин чэ-миздэтин мэдани инкишафынын в/пгэд'дэн оир пиллэси олмасы вэ бу сэ-бэблэрэ кэрэ дэ тэоиидир ки.езундэ оир чох сосяал мэдэни.бэдии-е с те тик гнстрлэри дашда билмэси керчэклиди чох вахт унудулур, диггэтэ алынмыр.Пэтта идеоложи-сэбэблэр учундан инкар белэ еда-лирди„Ьалбуки,дитга тэблиги вэ даПа догруоу.онун ритуалларынын дтзкта олараг д'еринэ детирялмэсинэ йэср едомга д'гзлэрчэ китаб-ларда.мэгалэлэрдэ биз данин дтааэк,эдзлэтли,эхлаги принсиплэри-нин,мэ"нэви дэдэрлэринин шаЬиди олэ бшшряк.Чох вахт бу мэ"нэзи-эхлаги дэз'эрлзрдэн узаглашмаг.онларык Пэгиги мэ"нэсыны анламамаг зэ з'а тэприф етмак Ьаллары фэлсэфи-етик эдзбиддатда.дайа чох да
1.Мэсэлэн,АБШ-да белэ ислама оптант едзнлэрин сады христианлар-дан сонра икинчи дера чыхмъшщыр.Алмэнидада исэ бу рэгэылэр учунчч с&рздэ дурур.
бэдаи эдэбидд'чтда эз тэнгида ифадэсини тэпэ билмишдир0Динин гад-да-ганунлэрыны дэриндэн билмэд'энлар,онлары з'ерли-дериндэ вэ дуз-кун истифадэ едэ билмэдэнлар.халгын диня инанчларыны истисмар едэнлар.дини кэлир манбадикз чевирмэк истэдэклар Ьэр заман тан-гид обдектина чеврилшшлэр.Белэ оир медли 11эм Гзрб.Ьем да Шэрг мэдэниддэтлэриндэ кениш оир шакилда изламэк мумкун олур.Мэсэлэн, франсыз маарифчилэринин,рус оосяал-демократларынын.элачэ да М.Ф„ Ахувдовун,Чалил Мэшэдгулузадэнин вэ молла нэсрэдпднчилэрин эоар-ларинда бу тэнгиди медли изламэк о гэдэр дэ бэд'гк чатинлик тераг-мир.ХХ эорин эн бэдук рус философларындан садылан Н.А.Берддадев ясэ тэсадуфи дедил ки.диии психолокидадан эсрлэрла рус халгынык лтурунда как салмыш христиан дининин эсас Пумэнист унсурлэриндэн а зад олманын нэтичэ з"тибары яла бед'гк сосиал фэлакэтлэрэ.фачиэ-лэре хэтириб чыхара билмэси фикрини эсаслэндырмага чалышырды.Эса-сэн Гэрб зеЬнидд'этя,хусусилэ дэ Ьекел фэлсэфи-естетик доктринлэря илэ формалэшмыш бир чох рус философ вэ мэдакиддэт хадимлэри эслин-да рус халгы вэ псяхолокидасы учун д'абанчы оаднла билэн бир дулгш-чэ тэрзини,дефримчи /ингилаби/ бир психолокаданы рус психолокид'а-сы зэминина сгн"и олараг гсзтирмиш олдулар.Чернышевоки.Белински ними керкэмли рус мадэнидд'эт хадимлэринин вз естетикларлнин бу са-бэбдэн бедук данлдалыглара дол вердиклэрини,кэлэчэкдэ бутун ма"-нэви-естетик,эхлаги дани за с.дадэрлари тамамилэ дох зтмак кими бир "дагыдычы" психолокиданын формалашмасына хидмэт егмэлэряни су-бут етмада чалышмьшцщр.пэлэ 30-чу иллэрин сонларында дазмыш олду-гу вэ бир чох Авропа даллэринэ чеврилмиш "Рус коммунизминин гад-нэгларн зэ мэ"насы" эсэриндэ Н.А.ъерддадев эслиндэ тарихи.сосиал-мадани,дани,милли вэ с.эн"энэлэрэ кекундэн зидд олан бир девлат системинин узун бир заман дата да билмэсини шубйэ алтына алмышдн.1
I.Н„л.Бердяев."Истоки,смысл русского коммунизма"„ГЛ.,Наука,1980.
Н.А,.Берцдадевин фикирлэри бир даЬа хапгын цини инанчларына, ацэт-ан"энэяэринэ,мэ"нэви мэцэниддатин а еЬтидатла дамашмагон нэ гацар бэдтк мэ"на цашымасьны кэстэрмэкцэцир.
ДОхарнца гедц етцидимиз кими, халг взт да Ьэр заман кечмишин мэ"нэви-эхлаги, мэдзни-есхехик цадэрлэринин кешидинцэ цурмую, зэн-кин халг зарацычылыгьнда,фолклорз/ица,мифолсжипасшца,нагылларш-ца, црстаяларшца вэ с.' бунун садсыз-Ьесабсыз нт^унэязржи дарахмьш цыр.Мэсэлэи,халгымызын,мэчаз,ктлтш мэцаниддатини,Ьазьрчаваблышны, Ьшшэтлилидини,сосиал эцалэтсизликлэрэ гаршы барчимаэльт Ьиссла-рини ифаца ецан мэшйур Молла Нзсрэццин лэтифэлэринцэ биз цин ха-цимлэринин,ыоллаларкн,газыларын,руЬани гылыгыиа кто мин шэхслэрин халгын естетик-ахлаг идеалы бахымынцэн тэнгидинэ тез-тез раст кэлэ билирик. Эслиица бураца Ьеч ца бэ"зияэрянин баша дтпцтклэри к ими цин, цини инамч, цини психолокида вэ идеолокида цедил, цини вэзи-фалэрини билмэдэн, онун гадца-гаяунларнны формал олараг деринэ je-тирмэда чалыпан вэ ja ринин мэвгединдэи суи исхифадэ ецэн ацамлар тангиц атэшина тутулур. Мэсэлэн, Молла Чэсрэццин яэтифэлэрдаин би-ринца Тед'муруя бир христиан кэнцини зэбт етмэси вэ бурацакы са-кияларин мтсэлман етмэкцэн этрт кэнцэ бир молланын кэнцэрилмэси эмрини вермаси ва бу молланын бураца эз вэзифасини дара.цычы цедил, формал олараг д'еринэ детирмаси сэЬнэси ифаца олунмушцур.
Халг цтЬасыныт мэЬсулу олан бу чтр тэнгици мэвзуларья вэ онла-рын естетик ифаца тсулларынын бэции даращучылыга олан та"сиринэ аиц садсыз-Ьесабсыз мисаллар кэтирмак мтмктяцтр. Бэ"зэн духарнда ца гедд етдидимиз кими онларын биртарэфли, далныз цинин тэнгидинэ дэналмиш изаЬыны кэра билирик.
Мусэлманлыгын,исламын дана душман кэсиддяди.инчэсанэтин янки-шэфына куЗэ мане олмасы фшсри да културоложи ва фалсэфи эдэбидд'ат-да кениш дад'ылмышдыроГэрбдэ дашадан алимлар дэ эслиндэ бу медли йаддиндэн зидадэ га6артмагэ,сэнэтян бэ"зи невлэринин,хусусиле дэ рассамлыгин,йедкалтэрашлыгын иуда мэйз бу себэблэра кера инкишаф едэ иилмэмэси фикрянэ агырлыг аермад'з чалышырлар.Мэсэлэн,динин,ху-сусялэ дэ Ислам дининин анчасэнатэ олан душман мтнасибэтини субут этмэд'з данэлмиш фикирлэрн,мэсэлэн,к8ркэмли гэрб алимя Ф.Розенталын бир чох эсарлариндэ кермэк мтмкундур.Ф.^озенталэ кара куда ислам эз монотеист эн"энэлэринэ кэрэ умумидд'этла,бэдии дарадычылыга душ-мэндир,
°олиндэ Гур"аки-Кариглдэ бэдаи д'арадычылыгз.инчэсэнэт.мэишэт мэ-дэнидд'этинэ.ягэхсиддэтак естетяк зввгунун янкиаафына энкэл ола би-лан йеч бир тэнгиди фикрэ раст кэлмирик.Алимлэр ;1слэшдз"атин,тэк-аллайлыгнн меддана калмэся эрэфэсиндэ денлдэн кэ1шэ динлара.чох-танршшга догру кери денмэк тэЬлукэсинин гаршысыны алмагдан етру бутпэрэстляклэ элзгэдар олан Ьедкэллэрин, тикилиларян д'ыхылмасы, учурулмасы 1тадисэларини гед'д этмэкдан бала чакинмэглишлар.Бунунла бела Ислам,онун гадда-ганунлары, эхлага-етяк дэд'эрлари нэинки инчэ-сэнатин,бэдил шуурун янкишафына анхэл олмэмыш,эксинэ инчэсанэтин спесифик бир долла ирэлилэмэсинэ.гол-гэнад ачмасына сзбэб олмуш-дуроТэсэдуфи дед'ил ки,:Пэрг-ислам мэдэнидд'этиндэ,Гэрб за дундэ мэ-дэнлддэтиндэ тэд'ы-бэрабзри олмэдзн д'ени-дени бадии-естетяк йадисэ-лэр.сэнэт навлэри меддана кэлмиш,инкишаф етшшдир.Масалан.Аныт гэ-бнрлэри,чамилэр,калэ мэвзолед'лэря.миниатур сэнэти,Ебру сэнетя.тэз-Ьиб /кзллиграфида/ сэнати,халы,килим мэдэнид'дэта зэ с.бу оахывдан хуоуся мэ"на касо едир.Гед'д едэк ки,6утун бу адларыны чэкдидимиз бэдаи эзфэалиддэт сайэлэри 6утун ¡¡¡эрг халгларыка аид олмагла бир-ливда,бэ"зи алимлэрин дэ Гмглы олараг гсестэрдаклэри ними,ислам ди-
нянин dejYK мэ"нэви тэ"сир даирэсиндэн га¿нагланмышдыр0Бу медли бир дайа Бйинбург Университетинин профессору Д.^а¿сын "Ислам рэс-самлыгы" эсэриндэ азлэмэк мумктадур.Ъурада мгэллиф.турк,Иран,Ми-сир, патта ^спзнида киш елкэлэрин бэдии мэдэнизз'эт вэ шгурунуя формалашмаоыида диггэти чэлб едэн бэнзэрликлэрин тамэлини мэйз бурэдзкы халглзрын ислама ситаджп етмэлэри.онун гэдцэ-ганунлары-ны эсас Ьэда'ш принсип киш гэбул етмэлэриндэ кэрмэдэ чалышыр„
Мисир.Шимали Африка вэ Испанида ме"марлыгывда лстифадэ олунан илк ислам бодакарлыгынын тастрлэрини тзэ чыхара билан мгэллиф /мэсэлэн.Рабатдакы XII эсрэ аид минарэт,Каз'руандакы YEI эсрэ аид чаме вэ е./ гэдим сэнэткарларын ээ иншаэтчыларын хениш бир шэкил-дэ истифадэ етдиклэри ортаг бэдии-естетак ганунаузгунлуглара вэ принеяплэрэ х;э даггэт з'етирир»%нунла бела тздгигат методунун идеолога бахымдан биртэрэфли,бэ"зэн гэрэзли фикирлэрин дэ олмасы-на шэраит заратмшщыр.Бу чэПэтэ хУсуси даггэт з'етарэн профессор Бабэк Гурбэнов бэ"зи гэрб алимлэри вэ мэдэнизз'эт нэзариддэчилари-нин билэрэкдэн вэ гэрэзли олараг "Иолам мэдэниздети","Ислам инчэ-оэнэти","Ислам ме"марлыгы" зэ с.бу ними энладыш вэ терминлэрин ел-ми-културоложи эдэбизз'ата шиширдилмиш шэкилдэ дахил олмасына чалыпз-дыгларыны фактики далиллэрэ мграчиэт едэрэк егбута ¿етирир.
Зсасэн шэрг халгларына хао,емосионаллыгы,дуз'гусаллыгы энэ чэ-кэн бу гэбилдзн олан нэзэризз'эчилэр.Пэмин халгларын мэдэнизз'этинэ, бэдии з'арадычзлыгына хас расионаллыгы,мэнтигя дтатнмэ тэрзини.му-рэккэб оэдии <|юррлалара мурачиэт едэ билме имканларынн йечэ ендир-мэк Y4TH мтгхтэлиф бэПэнэлзрэ ва муддэалара эл этмзгла бирлиадэ эс-линдэ мтхтэлиф мэдэниззэтлэр.инчэсэнэт нэвлэри арасында тарихэн мевчуд олан вэ инкишаф едэн гаршылыглы зэнкинлэшмэ вэ кенишлэнмэ просесини дэ инкар етмиш олурлар.^
I.Прой.^абэк Гурбановун "азарбадчан инчэсэнэти харичдэ"/рус дилин-дэ/ эсэриндэ бу мэсэлэ кешш июкилдэ эз тэнгида ифадэсини тапмыш-дыр.,Баку,1Э84,о.143-145.
Биринчи прэсилдэ еотетик вэ диниздеалын гаршылыглы мтаасибэтлэ-рики арашдыран муэллиш ед'ни заманда бу категорид'анын тарихи вэ аооиал мэ"на да.мэзмун вэ мундэричэдэ малик олмасы принсипиндэн чыхыш едир.
Идеал,ггсусилэ дэ естетик идеал реал зэмицдэн гидаландыгы,та-рихи-ичтимаи,сосиал лараитлэ шэртлэндядя учта сабит ээ дэд'ишмэз дедилдяроО.даима Ьэрэкэтдэдир.о даима денилэшир вэ тэкмиллэширв Буна керэ дэ гэдим инчэсэнэтин.о чумлэдэн дэ Азэрбадчан инчэсэнэ-тинин ифадэ етдиди естетик идеал,орта эсрин идеалларындан.орта эсрин идеалы иов сонракы тарихи мэрПэлэлэрин идеалывдан фэрглэ-гогроЕз'ни заманда Ьэр ики идеал ара сын да фэргдэрэ дэ тохунан муэл-лиф эсасэн белэ дглунтр ки,естетик идеал экэр реал керчэкликдэ, бу дундада.Иэдатда.мэишэтдэ херчэклэшэ билэн идеалы бэдии ¿олла, Ьисси-конкрет емосионал зэ тэмэннасыз бир шэкиддэ ифадэ едирсэ, дина идеал бэдии естетик чэйэтлэр инчэсэнэтда олдугу ними эн плана кечэ билшр»бурала 6утун бу васитэлэр /бэдии ифадэ вэ техники-естетик васитэлэр/ икинчи дэрэчэли рол однамага бапшазыр»Бурадакы идеал да да!та чох сосиал-идеоложя майипд'эт дашыдыгшдан дайа чох инсаны,мэ"нэн о бири дтадада ЬазырладБгыцдак,бэ"зэн бу дунд'адакы мэ"нэви етик,эстетик дэдэрлэри биканэлик йисслэри тэлгин етдиз'ин-дэн онун бэдии просесдэки ин"икасы да спеоифик бир вэкил алмышдыр. ДаЬа догрусу,дини мввзулара 11эср едилмиш эсэрлэр,елэчэ дэ йэтта окуп биртэрэфли тэнгяди илэ билаваситэ баплы олан бэдии эсэрлэр аслинда сэнэтэ хас полуфунксионаллыгдан /зэ"ш бир нечэ функсида дашшасындан/ узаглашыр,бэдии дарадычнлыга хас олан бутун естетик кеофиодэтлэрини узэ чыхара билмэмэкдэядир.
Мэсэлэн,Орта эср естетикасы тамамиле дани психолокиданын тэ"си-ри алтында оддугундан мутэхэссислар ону "килсэ естегикасы" деда адлэндырмыш.бу дэврлэр инчэсэнэтин эсас амачынын з'алннз бир идео-
локидада - цши ицеояохидада хидмэт етмэсини harm ояараг, К9стэр-мишлэр"^.
1 фзслин блринчи параграфында диня идеалла естетик идеала? гаршылнглы тэ"сириндан бэЬседилир. Бурада АляаЬын эн уча вэ мт-гэддэс ицеаллыге кэстэрилкр. Л.Фед'ербахын дедид'и кими, бттгн ция-лэрдэ "А.ллаЬ лдеаядан башга бир шед дедилдир. ЭЬди-чэдиддэ цедиящ ки, кэдяардакм камия атаныв «ими камня олун". ЭЬди-атигда исэ, "...мен сивин А.ллаЬынызам,пака чнхын.гтдсглддата детин,- дедиямиш-дир, - вира мин пак в» мтгэцдэсэм"2. Буна кэра да дин» /элбаттэ, монотеист динлара/, АллаЬа пэрэстиш мтэjдэн мэ"нада идеала пэрэс-тишдир, она д'|;тМ9К арзусуцур.
Цин демэк олар ки,даим инпанлары деряэ баглы олам, фэаяидд'ата чагарая реал идеаядан адырыб, кэпла багш xejnw дэрэчэдэ пуч^ас-сив идеала сэвг етмишдир .Монотеист динлэр играредиряэр ки, А.ялаЬ тчтн дахшы ояан,идеал ояан банда Ьеч да о дтндаца эзтнтн сэадати, халган мэнаде]И долунда чалыцан,вурушан каслар,чисиэн ва руЬэн гтвватли ва ирадэли шахсяар цедилцир„Эксина чисман вэ руЬан ктч-стз оланлар,мзй8,"ачиз бэндаяар","кэмтар бандэяэр" аялаЬын хсшяа-дыга, деиа ли,идеал Ьесаб етдиди бамдэлэрцир.Еуна кэрадир ки,гисмэт? гане,амра ва амирэ табе олмагы,кичилиэди,адиямэди,стртнмади бтттз динлар итаат эламати,сэлимлидин,иггслимлидин нишанаси Ьесаб едир. Буна кэрадир ки,бэдэни унутмаг,чисма аэаб вериак,маЬр;умиддэтлэрэ дэзмак,ишкинча керм®к,бттти монотеист цииларин ва дими тэригатлэ-рин демзк опар ки, Ьамысыяаа тэгцир сп^-я^р. Дияия инсанлара вера бияачэди идеал,ояук иавмуну вэ шартяерк буя дач ибарэтдир.БУраца истар-истамав З.Й.Ланкяин беяэ бар фвкри дада цта*р:"Ди» иясаиа идеал верир.Писана шзгая яазымцьр.ФевгеятаОии идеал лазым цедил,
1.Карл.Неф.История западноевропейской М., 1983, с.19.
г.Л.Шейврбах.ИэбраЯйьч; -философские пгш8вгд?пия,тЛ1, сэЬ.776.
янсани,идеал,тэбивтэ уд'гун бир идеал лазымдыр."^
Ее те тик идеал категоричен таряхвдир зэ оооиал мэ"на,мэзмун
вэ мгндэричэдэ маликдяр»11эр дэвр.Ьэр чэмиддэт,1аэр сосиал тэбэгэ
ез ядеалыны дарадыр.Идеал бурада реал зэминдэн гидэланд1Я,ы,тарихл,
ичтямзи,сосиал шэраитлэ шэртлэндяди тчта сабит вэ дэд'ишмэз дед'ял-
дир.О.даим Ьэрэкэтдэдир.о ,даим денилэпюр.тэкмиллэшир.Бу категори-
данын диалектик кедфид'д'эти йэд'зтын ез динамикаоындан вэ диалекти-
касындан догур.керчэкднкдэки тэбэддулаты.дэдкшма вэ инкишаф етмэ
просесини Ьэссаслыгла экс етдарир.Буна керэ гэдим инчэсэнэтин,о
чталэдэн д'унан вэ азэрбад'чан инчэоэнэтинин даратдыгы естетик идеал
орта эсрян идеалындан.орта эсрин эстетик идеалы,интибаЬ девртата,
сонунчу исэ капитализм вэ сосиализм дэвру инчэсэнэтишш естетик
ядеалындан фэрглэнир.лери кэлмишкэн мэрЬум академик А.Аслановун
бела бяр йикрини ха тырла маг пис олмазды.О ,гед'д етмивдир ки,гэдим
дукан инчэсзнати илэ зззрбадчэн халгшшн инчэоэнэтинин арасында
о
тэбия догмалыг, дэхынлыг.онх элагэ вардыр. Синифсиз чэшд'дэтдэки инчэсэнэт эввэлкилэрдэн тамамилэ фэргли олан идеал Ьэд'ат, тамамилэ деш типли идеал инсан образы детишдирир.Инчэсэнэтин илк вэ сон магаада херчак алэми дэрк етмэк.ону дэринлэшдирмаядир.Динин мэг-сэдн исэ сабит вэ дэд'ишмэз олан бу алэмдэн сэрф-нэзэр едиб танры-ны дэрк етмэк.онун ярздэсинэ бодун адмэютРоНэйадэт бела бяр мута-дясэ: Инчэсэнэт эз мэгсэдинэ реал злэмин дузкун ин"икаоыны верэн бэдага образларкн васитзся ила нэил олури0;ез идеалларыни да бу гоулла чэнланднрыр.Дян исэ ре"л алс-чла,практика илэ демэк олар ки, Ьеч бир элагэси олмадан зКнакдаркк йш! дз,;;.црзкз зидд олан в "тага днн зэситэси илэ езунта луч,элчатуйз кдеаднны тэблиг етмэда ча~ лышнр»
1.В0И.Ленин.Эсэрлэри, ч. ,33. с ^„£7.,
2,А.Асланов.Инчэаэнэт ва ?зрбзда,Б4.1373,0911.17.
Белэликла а^дни олду к>л,инчэсэнэт эзтнтн естетик идеальна та-чэссты вераркэя,керчэк аламин,олан вэ цу^улан варльтьн маЬи^ати-яи вэ бунунла барабэр эзтн-ти фэлсэфи-естетик майи^атини гпа чнха-рнр.Лакян дин 9з идеальяы тэблиг едзркэн олан варлыгь' /тэбиати,ин-саилари/ олма^ан варльты /фэвгэлтэбии варльтья/ киыи кэстарир.Ьал-буки,тэбиати annahm асэри Ьесаб етмэк - орижинаяы онуя сурэтияцан чыхартмаг,,jaxyд бир шез'и о ше j Ьаггьицакы фикирдэн тэратмада sep бир ишцир.
Инчэсанат es заратцыгларыннн керчаклизини ицциа етыир,елэ буна хэра Ьэгигэти икигат тэсдиг,эз идеалыяы икигат тэблиг нтаиш олур. 0,аввэяа Ьэгигэти вэ естетик идеалы Ьэгиги аяашн эзтида аггарыр, дикэр тар эф дан, ей лары бэдш зарадычыяыг тсуллары илэ ж"икас ет-дизияи кизлэтыир.Лакин дин икигат миф играр едир.Ьагигати Ьэги-гэт олмадан алэмда ахтарыр,сшра да эз уздурмаларьнш,о чтмлэдея эзтнтн ¿алан вэ мэвЬуми идеальньн Ьэгигэт олдугуна ж зли дэрачедэ гезри-сэмими анд ичир»
Икинчи параграфда дин илэ инчэсэнэтин спесифик мтнасибзтларкн-дэн данышылнр. Бурада кэстаругаир ки, ислам дин и илэ барабэр башга динлэр дэ залныз бизим элкэмиздэ з'свс,харичи элкэлэрдэ да, хтсусилэ дэ Шэрг элкэлэриндэ реалист инчэсэнэт гарша мтбаризэ апарьр,лакин бунунла бела инчэсэнэтцэн истифадэ ецир.Елэ бир дин, дини тэшкилат ва тэ"сисат мтэссисэси,а^ин,мэрасим чэтин тапылар ки,бэции зарадичь'лыгын образш емосионал тсулларыш,жанрпаршы, форма Ларины шлэтмвмш олсун,инчэсэнэтэ мтрачиэт етмэдэн этттпэ билсин.Бунун сэбаби 3-чт -"Дини символларда бэции естетик пара-метрларин функсионал эсаслары" параграЗшда апджлашцырылмшцыр.
Динин инчэсэнэтин з'арадычылыг чешмэсиндэн гидаланмасины бир нечэ тэркиб hnccaja а^ьрмаг олар: тэсэввтр вэ хэзал,Ьисси;);]ат,ми/ фолски^а вэ бэдш образшлыг.'Динин вэ инчэсэнэтин гаршылуглы мт~
насибэтлэринин мтрэккэблиди ондадьр ки,энлзрьн цашыцьтлары, "тэб-лиг етдиклэри яцеалларш экслиди,излэциклэри мэгсэцлэрин мтхтэяиф-лиди илэ данашы,бу яки штур формасуны дахшлашцырмаг тчтн тэмае нэгтэлэри цэ варцыр.Сйларын бир-бирина хедли царачэца экси олан ицеаллары бири цикэринэ дахьи тсулларла,бэ"зэн едни васитэлэрлэ тэблиг олунур вэ сацалацыгывдз дэрд тнстрцан Ьэм бэдии дарэцычылыг-да,Ьэм дэ адин,мэрасим вэ бадрамларда истифацэ едилир.
Белэликлз,ме"марлыг,ьедкэлтэра!11лыг,рэрсамлыг,мусиги|театр сэ-нэтлэршдэки бэдии образлар Ьисслэри гицаланцырыр, бунун нэтитгасин-дз исэ дин и штур- ктчят та "сир алть'на цтштб формалашьр.
Параграфца проблемлэ баглн ашагыцакы нэти^элэри вермак мэгсэдэ-мтрафигцир:
1 ,тЛнчэсанэглз динин элагэси Ьэгигеген гадим заманлардан башла-ныр вэ бу ктн дэ давэл ецир.Лакин бу элагэ,мзгсэц,идеал удгунлу-гунун цедил ,икдачинш биринчидэ мэЬтач олмасыньи нэтичэсицир.
2. Цини мэ^зуца даранмыв ,Ьэтта билаваситэ руЬанилэрин сифариши илэ ишлзнмиш эсэрлэрин бэдии-естетик дэдэри,тэ"сири мтхтэлифцир„ Онларш бир чоху унуцулцугу Ьалда,бир Ьисми бу ктнэ гэцар дашадыр, эсрпэр етэнцан сонра бело мтасир бэшзриддзт тчтн цэ вз дзд'эрдаи итлрмир.Сонунчулар двди ст*етлэрцэ Ьэдати $икирлэри,Ьуманист ице-далары дтртдзн вэ буну дтксэк еэнэткарлыгла тачзестм етщрэн эсэр-лэрдир.
3.Цин бир сьра гисмцэн олан эсэрлэри,тмумиддэтлэ реалист инча-санати Ьеч заман саглам тенденсидацан мэЬрум едэ билмамишцир.Экси-на,динин янчэсэнэт тзэринцэки тэзд'иги чох вахт янчэсэнэтин цинэ гаршы мтгавимэтини артырмшдьр.Инчэсанэт 93 янкшафшын мтэддэн
мэрЬэлэлэринцэ дини стжетлэр чэрчивэсинцэ реалист маЬиддэтли эсэр-лэр даратмш ,цинцгн фэргли,дэ"ни мттэрэгги мэгсэдлэр цашымышдър.
Еелэ Ьалларда бу ши ичтимаи штур формасынш идеаллары,мэгсэдлэ-ри 93 Ьэллини/лнчэсэнэтлэ динин элагэси вэ мтнасибэтлэри илэ экс-
л ж лэрин тоггушмасы к ими мед дан а чыхшшцыр.Бела оланца инчэсэна^ цдаэ гаршы нэинкя мтхаяифэтцэ дазандаш,Ьэм цэ œy кэскин сурэтцг ТЭНГИД-ТЭЬлИЯ СТ8КЭЧИНдэн кечирмишдир.
Шчасэнэт Ьэгигэти вэ естетик идеалы Ьэгиги алэмин эзтнцэ ах-тарыр ,бурадакы рэнкарэнклизи,зиддиззэтлэри,тэзадлары,шкишафы,ег чэ цэ шэхоиддэт вэ чэшззэт Ьэ^атындакн дэдшикликлэри, мэ"нэви рэгги долундакы тэшэббтслэри вэ с. Ьэртэрэфли экс етдирмэди цаик Ьисси-емосионал,конкрет бэдии образлар васитэси ила ифадэ етмэз= чалыпыр вэ бу ишдэ бещм зарацычылыга хас мтхгэяиф сосиал функси залардан /идраки,дэ,-)ишциричи,информатив,аксиолсжи,Ьецонистик, ее тик,ицеолажи вэ е./ истифада етмэкдэдир"'
Циссертасизанын "Сэнэт есэрлэринцэ дини амиллэр" адланан икинчи фаслинцэ цинлэ инчэсанат арасынцакы мурэккэб мтнасибэтлэр тохунуяур,бэнаэр вэ фэргли чэЬэтлэр ачьтланнр ,Ьекел/ïejepбах, Ахундов кими мттэфэккирлэрин бу мэсэлэ илэ баглы фикирлэри диггэ алыныр, енларын бэ"зияэринин бу ктн дэ актуал олмасы гэнаэти ирэ стртлтр.Мэсэлэн, Ьекел бу ики ичтимаи штгур формаларынш мтнасибэ тина- тохунараг, re 3 ц едирди ки, дини мтндэричэнин мэгзинцэ елэ бир чэЬэт варцыр ки,о,нэдаки инчэсэнэт тчтн мтз'эссэрдир, Ьэм дэ MyajjaH мэ"наца инчэсэнэтэ мэЬтачдир... Абсолз'ут ил ah и варлыгла инсани субдективпизин реал сурэтцэ ce;jp ецилэн, заЬири вэ чискан формада мэвчуд олан субдективлизин там вэ гаршылыглы сурэтцэ бир лэшмэси бу мтндэричэнин мэгэи вэ мэркэаицир... АллаЬы тэсэввтр е мэк тчтн инчэсэнэт Исанкн /Хрисгосун/ тэвэялтдтнт, онун Ьэ^атыны э8абяарьш>8лтмтат,Ц'чрилмэсини вэ кв^лэрэ ме"рачыни кбстарзн aja ни Ьацисэлэрин конкрет образыны,фэрди ,керчэк сурэтини штурун мт-Ьакимасина верир\
1 Инчэсэнэтин сссиая функсизалары Ьаггшца. Бах: М.С.Каган, ,Се^и ные функции искусства, М., Наукау198Э; Б.О.Гурбанов. Инчэсэнэт сссиал фэаллыгы, Бакы, Елм,. 1989.
2 Ьекел. Естетика, ъ.2, с.249.
Бурадан кэрундуд'у кими дин инчэсэнэтэ мунасибэтдэ онун сурэт-гэринин мавзусунун мутлэг 11эгигэт кими гавранылмасыны истэдир, 1албукя бэдии эсэрлэрдэ дэгиг бир тарих дедил,онун спесифик ама-ш хусусиддэтлэри вар.ДаЬа догрусу.о,даратдыгы меззунун,сурэтлэ-зин йеч: дэ мутлэг, дэд'ишмэз, бир Ь.эгагэт олдугуну кестэрмэк истэ-гар.Эслиндэ охучу.тамашачы вэ да динлэдичинин еотетик мэдэниддэти зэвгу вэ тэлэбатларында сэвиддэсинден аоклы олараг о,едни бир эсер-з;эн Ьэр дэфэ зэнкин вэ дени естетик информасидалар.Иэдэчанлы ангар ала оилэроБу мэсэлэдэ тохунан Л.Федербах кестэрирдя ки,"Инчэ-зэнэт тэсвир етдади бир мэнзэрэни керчэк бир дер.дахуд адам шэкли-т адам йесаб етмэдэ мэня мэчбур етмир.лакин дик истадар ки.чэки-
т
лэн шэкиллэри мэн керчэк варлыг Ьесаб едим."
¿сэрин бу фэслиндэ эсасэн инчэсэнэтдэ дани мэвзуларын тэчэссу-лу,дини тэсэввур за бэдии тэх-эддул,эдэбид'дэт вэ инчэсэнэтдэ зэх-зиддэтин дани тэсэвзурлэри аэ эхлага давранышларынын бэдии яфадэ-зи киш мэсэлэлэр эн плана чэзгалир.ьу мэсэлэлэрин йэллявдэ мтэл-лиф эсасэн Азэрбад'чан эдэбид'д'аты нэ инчэсэнэтинин зэнюга нумунэ-лэринэ тохунур.дини мэвзуларын ифадэсиндэ.елэчэ дэ данэ олан му-насибэтдэ онларын спесифик хусусиддэтлзрини.рус вэ гэрб инчэсэнэ-тиндэн фэргли тэрэфлэрини ачыгламага чалшдыр."Инчэсэнэтдэ дани мэвзуларын тэчэссуму" белтагщдэ муэллиф бу мэгсэдлэрлэ проблемин кенезисинэ зармагы йэлэ антик д'укан инчэсэнэтиндэн^ома девру ин-чэсзнэтиндэн.елэчэ дэ интибай. деврундэн бу дана онун бэдии ифадэ долларыны арамага чэйд квстэрир,бурада танрыларын /мэсэлэн,лукиэ-нын "АллаЬларын св1гбэти","9лулэр сэлтэнэтиндзки свПбэтлэр","АллаЬ-ларын мэчлиси" вэ с. всэрлэрини кестэрмэк мумкундур/,динин,дани тэсэзвурлэрин кэскин тэнгида илэ растлашмаг мумкун олур.Хусусилэ, оу медли франсыз маарифчилэриндэн Дени Дидронун ДаГшбэ/.йолтерин
I.Л.Фейербах.Избранные философские произведения,т.П,с.693-694.
20 о
"Кзндад"/"ирлеэн бзкирэси"/ вэ да Пуакишн /"Гаврялиада"/,даЬа сонралар Салтыков -Шедринин.М.Горкинин ва башга сэнэткарларын да-радычылыгында излэмэк мумкуэ олур.дзэрбадчан эдебиддаты зэ икчэсэкэ-тиндэ дэ /Хагани,Низами,Нэсиш.Фузулй Саио тэбризи.Загнф/ бу медли излэд'эн муэллиф бир даПа бурэда да зэрэрли дани галиглара,сонрадзн уЗдурулмуш тэсэвагрларэ,дзнлыш дани фикирлэрэ шубЬэ вэ е"тираз Ьис-слэринин кучлу олмасы нэзерэ чатдырылыр.Едни замэнда классиклэри-мизен эсэрлэринэ мурачиэт едэн диссертант оир дапа онларын дундз-нын,тэбиэтин кезэллидини,бу дунданын не"мэтлэрини ортодоксэл ясла-мын дунда Ьэггындакы эфсанэларицдэн устун тутмаларыны кэстэрмэдэ чалышыр.* йэмчинин диссертант бу мэвзунун бэдии яфадэсяндэ сэнэткарларын фэлсэфи-естетик дундахэрултаун.заменын апарычы фэлсэфи-етик вэ дини чэрэданларынын да му1хш рол однамасы фикринэ шэрик олур0
Диссертасиданын II фэслинин "Дини тэсэввур вэ бэдая тэхэд'дул" адландырылан 2-чи белумтадэ муэллиф эслиндэ бэшэри мэ"нэви мэдэ-ниддэтин бир тэркиб Ьиссэои кими кездзн кечиртдади динин,о чумлэ-дэн ислам данинин уддурма,д'ерсиз элавэлэрдэн тэмизлэнгдэоя.сафлаш-масы.онун д'уксэк мэ"нзви-эхлаги тэрэфлэринин тохунулмазлыгы вдеда-сынын.елэчэ дэ бу змзчла дини фанатизм,фатализм,аскетизм,мистисизм вэ мевЬумат эледЬинэ мубаризэнин кэлэчэкдэ дэ эдэбяд'дат вэ янчэсэ-нэтда.о чтмлэдэн Азэрбадчан мэдэниддэтяндэ бедук дер тутмаоыны эдани олэраг излэдз билир.Мталлиф бу бахымдан бвдук мутэфэккири-миз М.Ф.Ахундовун бэдии дарадычылыгы илэ бирлякдэ онун фэлсэфи дта-д'акарушуну кездан кечирир.онун маарифчя реализм методуна эсасланан эсэрлэринин едни ззманда материалист истигамэтли фалсэ^аси майиддэ-тини ачмага чалышыр„0,бир даЬа бу гэнаэтэ кэлир ки,М.Ф„Ахундов эз
Г.ДиссертасиЗада эдларынн чэкдидимиз клзссиклэришз бу медли ифадэ едэн бяр чох эсэр дазшшлзр.йэмин эсэрлэрэ мурачиэт олунур.
цтндак9ртш7,фэлсэфи эгидэси,ислам циндаин сэрбэст дозумяанмасша элан объектив епми-хангици мтгнасибэти илэ кечан эсряэрин бир чох мттафаккирлэринцан, сэнэткарларынцан дтксакцэ цурмушцур. Онун фэл-сэфи эсэрдэря илэ бирликдэ машЬур комещдалары бэ;]тк мттэфэккир -философун дини.шйриэти, гур'аны, ислам тламасьтен еям адландырды-гы, "тэфсир", "Ьэдис", "стнвз", "фигй", "калам" вэ с. щэризт тэ"лим-лэрини мояяаяардан бела дахшы билцидини кэстэрмзкцэцир. Эсзрцэ М.Ф.Ахундов эн"энэлэрянин,фэясэфи-естетик принсипяэринин /халгшшс, бэциилик,реализм вэ с.'/ кзлэчэкцэ да Азэрбадчан эдабиддат вэ инчэ-сзнэтинцз узун бир заман_апарнчы рол эднамасы Н.Б.Вэзиров, М.Э.Са-бир, Ч.Мэшэцгулузадэ, Т.Ьачыбэдов, С.Вургун, в.Эзимзацэ кими сэ-нэткарларымызын естетик кэрталэршэ, онларш тслуб тзрзинэ, цэст-хэтхинэ хтввэтли хэ"сир кэстэрмэсини с-убут етмэдэ чалышьр. Бу бэ-лтмцэ едни заманца инчасэнэтин мтхгаяиф Н9влври,хтсусяла,эдзбиз-дат,театр,рассамлнг,Ьэдкэлтэрашлыг,кино вэ с. саЬэлэрдэ дэ цини фанатизм® ээрэрли галыгларшын бэдш-естетик хэчэсстмт мэсэлэси-на диггэт детирилир"'.
Диссертасиданш тчтнчт - "Инсан Ьагтныца дин и бахншяар вэ сэнэт та^ита"- параграфында шзхсиддэхин сонсуз потенсиапннын тзэ чыха-рулмасы,онун кортабии гтвваларинин зсяри олмамасн,арцычыл эмэк фэа-липдэти мтбариззси нэхичэсинцэ ма"нен,руЬэн дуксэядиямэси.еями-нэзэ-ри биликлэр системинэ дил'элэнэ биямэси вэ бунун садасинцэ цини фанатизма, фатализма ,этэри миллилзатчипик Ьисслэринэ гашлмамасы идепа-ларндан бапри ттрэсесцэ за мэцЕтгдэтшнзцз, хтсусияз дз совех цэвртнцэ ме,]цана кэлминг драматуркид'ашздакы бэдии да"икасгоцая с?з ачыльр. Псасэн С.С.Ахунцовун.Ч.Мзммэцгулузадэнин, Ь.Чавицин, Ч.Чаббарлшнн, С.Вургунун мзшЬур гфслерина мтрачиэт ецзн мтэллиф
ЬМтхтэяиф бэдии тэсвир васихалэршэ,естетик имканлара малик бу сэнэт нчвяэршш цяни швоуяара оная мтнзсибэти мвсэлэси йэяэ да актуаляыгыны итирмэмишдир.
иу эоэрлэрии тэйлали заманы.естетиканын фачиэ,кулуш,гаЬреманлыг кими категорид'аларынын ганунаудгунлуглэрындан чыхыш етмэд'а сэ"д кеотэрар.бурада ифадэ олунмуш мввзуларын.оэдаи сурэтларин сосиал-ичтимаи мэ"насдаы,хусусиддэтларини даима ен плана чэкмэда чалышыр,
НЗТИ4Э ад ТЭКЛИФЛЭР
1,ьэдии естетик ва дани пгеур арасындакы гаршылыглы элагэ вэ мтаасибэтин тэШыли муасир мэрЬэлэдэ да бад'та ма"на касб едир,, Чэми^дэтимизин демократиклашмэ долу иле ирэлиламэои ишиндэ инсан-ларда глобаллашма зейнид'дэтинин формалашмаоыны бу проблешн йэлли олмадан анламаг мумкун дедилдир0
2,Ики ичтамаи нгуур /бадии ва дани/ формасы арасындакы мунэои-бэтлэри.банзэрликлэри вэ фэргли чэЬэтлэри тэШшл етмак учун есте-тик шуур,бадии шуур,еотетик зевг,естетик талэбат кими анлад'ышлар-ла бярликдэ дани тэлабат.дини инанчлар,1шсслар ва емосидалар кими анладышларын ве онларын гаршылыглы мунасибэтларишгн тэйлили дэ бе-дук мэ"на кэсб етмэлидир.Ьэмчинин естетик вэ дани идеалын бэдаи дзрадычылыгла спесифик ин"икасы проблеми дэ бу бахымдан муГпм мэ"-нэ кэсб едир.
3.Дин янчасэнэтэ мунасибэтда онун сурэтлэринин.идед'а мэзмуну-нун тасвир етдид'и обд'етстин мутлэг йэгягэт кими гавранылмасыны эсас кими габул едирсэ,эксинэ инчасанэт эсарлари печ дэ ез бадии образлэрыньш мэзмунунун тзрихи реаллыг.мутлэг бир Ьагагэт олмасыны тэлэб етмир.
4.Бэшэри,мэ"нэви мэдэниддэтин бир тэркиб Тжссаси кими кэздан кечирилэн данин.о чумладэн Ислам дининин тарихэн д'ерсиз элавэлар-дэн.уд'дурма рэаадэтлэрдэн тэмизлэнмэои,сафлавдырылмасы,онун д'уксэк
I.Естетик категоридалар йаггында бах: Н.И.Крюковский.Основные эс~ тетические к.атегории.МинокД974,!ЛоЗеленов.Курс лекций по основам эс те тики,Го рысий,1974„
мэ"нэвм-эхлэги тэрэфлэринин тохунулмазлыгы адеззсыны.Ьэмчинин дани фанатизм,фатализм,аскетизм,мистизм вэ мевйумат элед'йинэ my-баризэсинин бэдаи афадэси Азарба^чан эдэбизз'аты вэ инчэсэнэтиндэ дэ тарихэн эзткэ ÖejYK jap тутмушдур,
5оЭкэр естетик идеал реал керчэкликдэ.бу дтаз'эда.мэишэтдэ хер-чэклэиэ билэн идеалы бэдаи золла.йисси-конкрет емосионал вэ тэ-мэннасыз бир шэкиддэ яфадэ едирсэ.дини идеэдда бэдии естетик чэ-Ьэтлэр инчэсэнэтдэ олдугу ними он плана кеча билмир.бурада öytyh бу васитэлэр /бэдаи ифадэ вэ техники естетик васитэдэр/ икинчи да-рэчэли рол однамага башладыр.ьурздакы идеал дайа чох сосиал-идео-лояи майиоз'эт дашндыгындан.даЬа чох инсакы мэ"нэн о бири /ахирэт/ ynijaja 11азнрладцгындан,бэ"зэн бу дтададакы мэ"нэви--етик,естетик дэоэрлэрэ биканалик ¡лисслери тэлгин етда^индзн онун бэдии з'арзды-чылыгдакы ин"икаоы да спесифик бир шэкил алмыш.дайа чох тэтбиги функсизао'а табе олмушдур.
боАзэрбазчак эдзби^аты вэ инчэсэнэтиндэ дани мензуларз,рэва-зэтлэрэ мараг елэчэ дэ дани факаткзшн.фатализмин.шллиз^этчилик тэзаЬ^рлэринин тэнгидя тарихэн му1гол рол о;)намытдырвЭдэбиэзат зэ янчэсэнзт васитэся илэ ифадэ олунак бзшзри.мгтзраггя иде,]"алар,эх-лаги-етик дэ^эрларин 6ytyh двврлэрде изданаздэтлэрин формалашма-сында myc63t ролунун тздгиги муаоир тэдгигатчылыгын тадэ вэзишэ-си олмалыдыр,
7.Халг зарадычылыгы,шфлэр,нагыллар,дастанлар,мухталиф утопи~ jaлар,елэчэ дэ классик сэнэт нумунэлари Гуманизм вэ демократик принсиплзринэ чаваб зерэн тнагрлэрэ сон дэрэчэ ззнкинждинин тзэ чыхарылмэсы.бэдаи мэдэниj¿этда тарихэн 6ejYK мэ"на кэсб етмэси вэ спесифик бэдаи тэчэсстагата езрэнилмэси,бэдии просес энлазыш-ныи хгсусл вэ умуми ганунаузгунлугларш-ш даЬа дэриндэн гаврамагз, баша дугаэдэ кем эк едир„
8„Тарихэн бу вз да башга милли мздэниддэтлэрдэ бэдаи просеси йазырладан фэлсэфи-еотетик фикирлэр.оэдии дарадычылыг медллери, д'ениликлэр, дени бэдаи тэсвир ваоитэлэри,форма,композиоида кими техники-естетик васитэлер,йэмчинин шэхсиддэтин бэдаи зевг вэ тэ-лэбатларынын инкишафы вэ с«мэсэлэлэр Ьэмишэ даггэт марказиндэ ол-малвдыро
Э.Инчэсэнэт заситэси илэ керчэк алэм вэ варлыгын тэчэссшу просесиндэ онун фэлсари-естетяк маЬиддэтинин узэ чыхарылмасынын тэблигиндэ елми-педагожи вэ тэдрис методик вэсаитлэрдэн истифадэ олунмасы мтвафиг мутэхэссиолэр тэрэфиндэн мутэмада йэдата кечи-рилмэои мэгсэдэ мтаафигдаро
Ю.Дин тэрэфиндэн олан варлыгы олмад'ан варлыгын эсэри кими гедд олунмасы конкрет факт вэ Ьадисэлэрлэ изай едилмэли.мухтэлиф даш групуна мэнсуб ичтимаиддэтэ чатдырылмалыдыр0
И.Инчэсэнэтин йэютэти икигат тэсдиг етмэсинин тэблигата ар-халанмасы бу сайэдэки муасир васитэ $орма,ястигамэт вэ доллара истииадэн йэдата кечирилмэси мэгсэдденлудур.
Циесертаси^анш эсас мэзмуну ашагыдакн нэшр-лэрдэ экс етдирилмигацир:
. Азарбадчандз тасихэн тагаакктл тапмыш вэ сабятлэшмиш асудэ вахт
формалары, Бакы, 1997, ч.в.2, Методики васаит. !. YHCH.ijsT мэдэни^дэтинда бэ"эи фэясэфи аспектлэри. "Милли мэдэ-ниддэтишз бу ктнки реаллыг гаршнсшца" адлы елми-нэзэри кся-Франс® тезислари, Бакы, 1994, 0,1 ч.в.
3. Инсанларын мэ"нэви .ууксалиш намина кечмшин вэрэрли галыглары-нын арацан галдыршмасы, адат вэ энпэнэлзрин зенилешмэси доллары. "Республика али мэктэблэрин кэнч тэдгигатчыларынш XIУ республика елми кояфрансдаын тезислэри,Бакы,1991,0,1 ч.в.
4. Д.дат вэ эн"энэлэрш маншэди вэ маЬиддэти. Кэнч алимлэрин вэ ас-пирантларыа республика к дафр ансьтнын тезислэри Дзарба^чан техники Университета/, Бакы, 1996, 0,1 ч.в.
о. Кэзэллик хялас едэчэк. "Мэдэни-маариф" журналы,1994,? 1-2,
0,4 ч.в.
6. тЛнчэсэнэт музедлари вэ вэтэна мэЬэббэт. "Мэцэни-маариф" журналы,
1996, 1-2 /шэрикли/ 0,3 ч.в.
7. Мэцаняддэтишз ^ени сынаг гарщысвнца. "Мэдани-маариф" журналы,
1997, 1-5 /шэрикли/ 0,3 ч.в.
8. Цинин-ислашн вэ инчэсэнэтин гаршылыглы мтнасибэтлэря вэ онла-рьн характер® хтсусиздэтлэри. дарадычылыг тэЬсил вэ мэцэняддэ-тш бэ"зи проблемлэри. Елми-метоцики мэгалэлэр топлусу, Бакы,
1997.
РЕЗЮМЕ
Диссертация состоит из введения, двух глав, заключения. В вводной части раскрывается актуальность проблемы, предмет и цель, методологические основы, научная новизна и практическое значение исследования.
В первой главе "Религия и искусство: проблема взаимосвязи", носящий философско-эстетический и социально-идеологический характер, рассматриваются характерные особенности взаимосвязи религиозного и эстетического идеалов, а также сходство и различия между художественно-эстетическим и религиозным сознанием. Автор указывает на одностороннее идеологическое отношение к этим проблемам, которые существовали ранее в эстетической и атеистической литераеуре, доказывает необходимость разработки новых подходов и методов в современных условиях в отношении к этим проблемам.
Во второй главе диссертации "Религиозные факторы в произведениях искусства"-подвергаюгся нужному анализу религиозного сознания в искусстве, религиозные представления о человеческом факторе, через призму творчества таких мыслителей как Гегель, Фейербах, Ахундов. Здесь на первый план выдвигаются, главным образом, такие проблемы, как воплощение религиозных тем в искусстве, художественное мышление и религиозные представления личности, художественное выражение моральных отношений в литературе и искусстве.
В заключении диссертации указывается на то, что на современном этапе анализ взаимосвязи между художественно -эстетическим и религиозным сознанием приобретает большое значение. Отмечается, что исторически развивающиеся философско-эстетические мнения, подготавливающие художественный процесс в той или иной национальной культуре, различные тенденции художественного творчества, новые техническо-эстетические средства художественного изображения, формы и композиции, а также развитие художественного вкуса и потребностей личности и другие проблемы всегда должны быть в центре внимания.
SUMMARY
The thesis consists of introduction, two chapters, conclusion and bibliography. The topicality of problem, subject, aim methodological basis scientific havelty and proetical meaning of research is explained in introductory part
The first chapter is called "Religion and art: Interrelation problems" which has philosophically aesthetic and socially - ideological character are considered characteristic features of interrelations and aesthetic ideals £.s well resemblames and differences between artistically aesthetic and religions consciousness. The authorbroached an one-sided ideological attitude to these problems that existed in aesthetic and atheistic literature before and at the same time he proved that it was time for preparation of new methods and approaches in modern conditions in attitude to these problems.
In the second chapter of thesis called "Religions factors in art work" are analyzed questions of reflections of religions consciousness in art through works Gegel, Feyerback, Akhundov and others. Here foremost are suggested mainly such problems as personification of religions themes in art, religions conxeption artistic thinking religions imagination of a person and artistic of motel attitudes in literature and art.
In the analyses of interdependence between artistically-esthetic and religions consciousness has became very important.
МИНИСТЕРСТВО ОБРАЗОВАНИЯ АЗЕРБАЙДЖАНСКОЙ РЕСПУБЛИКИ
БАКИНСКИЙ ИНСТИТУТ СОЦИАЛЬНОГО УПРАВЛЕНИЯ И ПОЛИТОЛОГИИ
На правах рукописи
АПДИН ИЗРАИЛЬ ОГЛЫ АЛИ-ЗАДЕ
МЕСТО ЭСТЕТИЧЕСКОГО И РЕЛИГИОЗНОГО СОЗНАНИЯ В ХУДОЖЕСТВЕННОМ ПРОЦЕССЕ Специальность - 09.00.04 - Эстетика
АВТОРЕФЕРАТ
диссертации на соискание ученой степени кандидата философских наук
г.Баку - 1998 г.