автореферат диссертации по филологии, специальность ВАК РФ 10.01.02
диссертация на тему:
Некоторые особенности поэтики современных узбекских газелей

  • Год: 1993
  • Автор научной работы: Кодиров, Валидон Абдурахманович
  • Ученая cтепень: кандидата филологических наук
  • Место защиты диссертации: Ташкент
  • Код cпециальности ВАК: 10.01.02
Автореферат по филологии на тему 'Некоторые особенности поэтики современных узбекских газелей'

Полный текст автореферата диссертации по теме "Некоторые особенности поэтики современных узбекских газелей"

УЗВЕКИСТСН РЕСПУБЛИКА® ФАНЛАР АКАДЕМИЯ® Р [ 3 AJНАВОИЙ НОТВДАГИ АДАБИЁТ ШСТИТУТИ

г 7 CES1 '

КУлёзма адчучвда

ВДДИРСВ ВАЛИЖОН АШРАДМОНОВИЧ

Хозирги замон газаллари поэтикасининг айрим хусусиятлари

10.01.02 - ^озирги Тзбек вдабиёти

Филология фанлари номзода илмий даражасини олиш учун тавдим этилган диссертация

■АВТОРЕФЕРАТ!!

Тошкент - 1993

ТАЖЩОТ УЗБЕКИСТОН РВСПУШШКАСИ «АН2АР АКАДШЯСИ МИШЕР НАВаиЯ НСШДАГИ АДАШЁТ ИНСТИШИДА ЕАЖАВШШ

Илшй радбар - УзР. .<64 мухбир аъзоси, Узбекио-

тонда хизмат к?рсатгая фан арбоби, филология фанлари доктора, профессор С.Мамажонов

Расмий олпонентлар - филология фанлари доктора,

профессор А.Абдугафуров

- филолгия фанлари ноызоди, доцент Т.Бобоев

Етакчи илшй ыуассаса - Андижон Давлат дорулфунининг

Узбек адабиёти кафодраси

Зимоя " за. ,соах " 1° "да

Узбекистон Фанлар А1^дешяси Алшер Навоий нощдага Адабиёт института тпгзуридаги Д 015.04.21 ра^ашш доктордик илшй даракасини слш учуй, диссертация фшояси буйича югансослашган илмий кенгаш Йирилипшда Утказклади. (700170, Тошкент шр^ри, И.ЫУминов кучаси, 9-уй)

Диссертация бадан Узбекистон Республ лсаси ФАнинг асоснй кутубхонасвда (Тошкент пщри , И.МУшгнов кУчаси 13-уй> таншшш ыужш.

Автореферат 1993 йил " <£0 " о-^-г^мда гуватаяда.

. " (У

Ихтисослашган влияй кенгаш кэтиби, филология фанлари доктори

Н«Разрпшшов

ИШНИНГ УМУМИЙ ТАВСИЗЙ

Мавзунинг долзарблиги. Иястимоий на маънавий хаётимизда руй бараётган узгаришлар хозирги кунда бутун адабиётимиз тарихини бсшщача ни г ох билан тахлил этиш, унинг куп нихатларини т^айта куриб чицишни тацозо к^ишозда. Классик адабиёт, щунингдек, XX аср узС-iK адабиётининг sap бир даврини ыавяуд тарихий-ттимоий борлиц билан биргаливда, хар бир шоир, ёзувчи ижодини у яшаган давр» колавзрса, унинг фалсафий а^идалари, ижтимоий т^арашлари, бадиий-эстетик савиясидан келиб чи^иб бахолаш айни пайтдаги ян-гича карашнинг талаб ва эхтиёжларидавдир. Ана щу талаб ва эхтиёж натикаси уларок кейинги уч-турт йил ичида тасаввуф шэъриятига ^изи^иш бе^иёс кучайди ёки XX аср 20-30-йиллар адабиётига эьти-бор, уни тадциц этил оммавий туе олди. Албатта, бундай эркин5 гаодий глуносабат эндигини шаклланиб бормовда, ечимини кутаётган долзарб '.уакмолар зса, айтип ыушпшки, бехисоб. Бу борада кейинги йиллар узбек шзъриляида классик адабиёт аньаналарининг давом этиши цуамлосини тадкик.этиш адабиётшунослиггализ вазифаларидан биридир,-

Октябрь тунтарилжлщан кейинги илк йиллардаёк пайдо булган арузга нигилистик муносабат япин-ятсин йилларгача-; сатутаниб келди. Аруз керакш, йучми кабилидаги саволлар, арузнинг 2<ч-Ф:1 тугади ка-би фиктшар ора-сира уртага ташланиб турди. Арузнинг етакчи яанри булганлиги туфайли бахслар itynpoií разал атрофвда борди.^ Бзхслар узотх йиллар давсм этганига караыай, арузни инкор этувчи-лар хам, уни х'Л'.ол килувчиларнинг купчилиги хам уз фикрларинн илмий асослаб беролнаганликлари сабаб хар гал щвшо кпницарли ечимини топмай колавэрди. Унга' яавоб, аввало, нима учун узбек

* Абтлла Каххор. Асарлар. 5-жилд. Тошкент, 1989, 71-78,185-188 бб.: Юнусов М. Бархаёт аньаналар. Тошкент, 1969, 27-47 бб., 1977 й."Узбзпистон гаданияти" газетасидаги бахслар} Норматов У., Эр-кин Вохидов. Талант тарбияси. 4 январь I-сон; Шомуханедов ш. Ту-тун хам олсв фарзанди. 18-январь, 6-сон; Шомансур Ю. кеъёр-энг у луг ыеъмор. I-фэвраль 10-сон; Умумий бахс, 29-март, 26-сон. Нор-бой Худоберганов. Бадиий катфиёт талаби билан. "Шарк Юлдузи" кур-нали 1971, 8-сон, I90-2II бб.} Салохиддин ¡/талонов. Шеър -жуда ноёб суз. "Шарк шдузия, 1972, 2-сон, 205-217 бб.; Абсамиев Хамид. 60-70 'йиллар узбек совет поэзиясида традиция ва новаторлик проб-лемалари. Диссертация кулёзмаси. Самарканд, 1985; Косимов Усмон. Абдуллаев Ортикоой. Нахр эмас, мзхр керак. "Шарк Юддузи", 1987, 11-сон, 187-195 бб., ва бопщалар.

теъриятида аруз шеърий системасининг разал ва бопща канрлари бу-тунлай орца штанга утнб цолганлигидан ва мазкур ^одисага сабаб булган омиллардан нзлаш лозим кУринади. Шунингдек, арузнннг на-зарий асосларини /вазн, «офия ва бадаят/ кейкнгк йилларда яратил-ган газалиётдага фактлар асосида кУриб чщш керак. Шунда ба^сга сабаб саволларга кавоб топиш билан биргаликда, разал шсолида >;озирги заыон Узбек адабиётцдаги аруз тиъриятннинг Узига хос ху-суспятларини ашщлаш ва унинг кейинги тараздиётини белгилаш имко-нияти туРЕлади. Айни шу нарса тадгдщот долзарблигини белгилаб з;ам беради.

Муаммонинг Утзгагошдп ташхи.

Маълуы бир худудда яшаган разалнавислар ёки айршл шоирлар т;аёти ва ижодига баршланган тадощотлар, аруз доэттсаспн™.нг вазн ва цофия илшга, оид куплаб нлшй ишлар амалга ошприлган булсада, газал жанрига баршланган аловдца тадаицотлар куда оз. С.Иванов1, Р.Орзибеков 2, О.Носиров 3 шцола ва китобларида Разалнинг ванрий хусусиятлари очиб бррилада ва турли гацатдан тасниф этилади.Пекин 60-йиллардан кейин яратилган газ^ллар вазн ва цофкл хусусаятлари-га, бадаиятига баршланган тадщпцотлар ЁУц.

Лмссзртациянинг «адсац ва вазиФаларп.

Аруз шеърий систешси Узпнинг шаклий ва цазмуний ящатлари-га кура' хилма-хил. Айнш;са, унинг яанрий ранг-баранглрггига хеч бир

шеърий система тенг келолыайди. 7н олти хил яанрлари ичида газал етакчи шакл хисобланади.

Ушбу тадцрщотдан мацсад ^ау ана шу етакчи яанр мисолида хек зирги зшон арузи поэтагасшинг айрш хусусиятларини атщлашдир. Маз^садаш амалга оширшвда чуйидаги вазифалар кУндаланг туради:

- Газал яанри мксолада Октябрь тунтаршпидан кейинги даврда аруз-шшг уз етакчилик Урнини бопща шеърий тизишгарла бушатиб бериши ва бунга сабаб булган ошлларни ашя^лаш ва XX аср газалчхшггшш даврлаштирш,

- янги давр разалларида вазн ва к,офия билан боглщ Узгаришларни ашщляш, ыазкур Узгарииларга сабаб булган тил фактлари ва боща ^одисаларни таушл к.илип;

1 Иванов С. В крапе натлённой предстаёт. Узбекская лирика ХУ-ХХ вв. Тузувч!, ва кириш сУзи муаллифи С .Иванов. I/,., 1У77, 5-39 бб.

о

О^ибеков Р. Узбек пс^зиясида разал ва ыусадаат.То^кент,1976.

3 Носиров 0. Узбек лг.абиётида Разал. Тошкент, 1972.

- ?азал жанри атрофида давоы этиб келаётган бахс, ыунозараларга муносабат билдириш;

- аньанавий поэтик лексика ва разал бадиияти масалаларини текши-риш;

- хозирги разалларца вокеликнинг бадиий-фалс&фий инкишофи муам-мосини урганиш;

- разалнавис шоирларнинг газалчиливдаги узига хос томонларини очиб бе^иш;

- таджикот натижаларига суянган холца разал жанрининг кейинги тарат^иётини белгилаш.

Тадкикотнинг илмии янгилиги.

- Узбек адабиётщунослигвда биринчи булиб разал жанрини Октябрь аунтарилишидан кейинги даврдаги тарихий-ацабий цухит билан бог-лик холда урганилди. Мавжуд ижтимоий вокелик ва мафкуранинг жанр бадиияти, услуби ва мазмунига таъсир масалалари куриб чит-илд.;;

- хозирги замон узбек тилининг холати ва бармог; вазни таъсири остида кейинги йиллар газаллари вазн ва коф-я тизимвда адаптация /мослашиш/ ходисаси юз берганлиги аникланди ва у глмий асослаб берилди;

- узининг романтик услуби, цофияланиш тартиби &лан газалга ухшаш, лакин аруз вазнига тушмайдиган шеърлар /"бармокдаги газаллар"/ хам газалнияг янги шаклий i/ри эканлиги эътироф этилди;

- кофиянинг шаклий турлари ва уларнинг разал бадиияти, шакли ва мазмунига 1/уносабати очиб бэрилди;

-образ ва аньанавий бадиият масалалари хозирги разаллар мисолида куриб чикилди ва айрим разал атрофидаги кизг/н бахсларга ака шу цуаммо нуктаи назаридан туриб муносабат билдирилди;

- арузга хос булган бадиий тафаккур меъзонларидан бири булмиш аньанавий поэтик лексикани кай дараяада ижодий узлаштрганликлари-дан келиб чикиб разалнавис шоирларнинг бадиий махоратлари, услу-бий узчга хооликлари ва ижодларидаги камчиликлар курсатиб берил-ди;

- ижтимоий во^елик талкинига баришланган разалларнинг бадиий фалсафий хусусиятлари урганилди.

Тадкикот предмати. Тадки^от предмети сифатида асосан Эркин Вохидов, Абдулла Орипов, Жамол Ка«'ол, Мирзо Канжабэк, Тохир Каххор, Ыатназар

Абдулхакшов разаллари олинди. Хозирги замон узбек разалчилиги-нинг асосий тенденцияларини узида муг-ассам акс эттирганликлари туфайли ишда ушбу шоирлар ижоди билан чекланилди. Керакли урин-ларца классик адабиёт нам^ёндалари, шунинщек, Хабибий, Собир Абдулла, Улфат разаллари тедлилга тортилди.

Тадкикот методи. назарий ва методологии асоси.

Ищда адабиётшунос олимлар У„ Туйчиев, А.Рустамов, С. Мама-жоноб, Х„ Мирхайдаров, И.В. Стеблева, С.Н. Ивановларнинг илмий макола, диссертация ва рисолаларига суянилди. Бувдаи таш^ари -дабиётшуносликнинг кейинги йилларда эришган ютукларига таянил-ди ва буларнинг барчаси ишникг назарий ва методологии асосини ташкил зтади. Диссертацияда киёсий-типологик метод куллавди ва унинг бир катор усулларидан фойдаланидци.

Ишнинг назарий ва амалий ахамияти.

Ишнинг XX асрца газал жанри таравдиёти кисмидан узбек ада-биёти тарихини, вазн, цофия ва бадииятга баришлаотан фаслларгдад эса унинг н .з ария сини яратишда фойдаланиш мушин. Тадкикот университет, институтларнинг филология факультетларида хозирги замон шеърияти, хусусан, разалияти хацида студентларга кенг кулам-да маълумот бериш имкониятини турдиради. Щу мацсадда диссертация-дан шхеус курслар тайёрлашни тавсия этил ад и. Ишнинг натижалари-га суялиб, мактаб ва олий укув юотлари учун хозирги узбек шеърияти арузини вазн, коф/ч ва бадииятдан иборат булган назарий ь;ксм-ларини уз ичига олувчи штодик кулланма яратса булади.

Ишнинг жорийланиши.

' Диссертация Узбекистон Республикаси Шандар Академияси Али-кер Навоий номидаги Адабиётшунослик институтининг хозирги адабий жараён булимвда мухокама этилди ва хгащяга тавсия цилинди.

Ишнинг асосий мазмуни илмий маколаларца, щунингдек, республика ёш фиг.элог-олимларининг /Тошкент, 1989, 1990, 1991/, узбек тилшунослиги ва адабиётшунослигининг долзарб масалаларига бариш-ланган /Кунон 1991,1992/ илмий-назарий конференцияларида у.ллган маърузаларида уз аксини топган.

Иш таркиби.

Диссертация кирш, икки асосий боб, хулоса кисмларидан иборат ва иш сунггида фойдаланилган адабиётлар руйхати илова кили-нади.

ДИССЕРТАЦИЯМ1 АСОСИЙ МАЗМУНИ

Кириа цисмида мавзунинг долзарблиги асосланиб, муаммонинг урганилш тарихи, мат; сад ва вазифалари, юший янгилиги, амалий хаада назарий ахамияти, ш таркиби хакида маълумот берилади.

Биринчи б( > "Давр ва разалчиликнинг назарий асаектлари" деб номланади, уч фаслдан иборат.

"XX аср разалчилигининг роявий-бадиий тамойиллари" аталувчи аввалги фаслда газал яанри ва айршл разалнавис шзирлар иподи ор~ кали XX аср узбек арузининг гоявий, бадиий яихатлари очиб бери-лади.

XX аср биринчи чорагида, айнщса, Октябрь тунтарипглдан кейинги давр узбек шз-ьриятига назар солсак, бармок, эркин вазнлар-нинг ривожи,янги шеърий пакллар, баён усуллари вужудга келгани кузатилади. Янги тарихий пароитда арузнинг етакчилик урнкни бош-!(а шеърий системалар ола ботплади. Бу хол 20~йилларнинг урталари-30-йиллар бошларида курина бошладя. 30-йиллар охири ва 40-йиллар— да эса аруздага тупкунлик ятскол билинади. Мазкур холатни М.Юну-сов шундай бахолайди: " % кадар узок умр нурииига карамай, разал. ёш совет адабиёти зндиглна ривомана бозлаган йилларидаёк, урнини бойка шз^рий форгталарга берзди.

... Социалистик зхгният адабиёти олдига катта ва лиги вазифалар куйган бир вазиятда разал рамкалари торлик килиб цолди. Энди у хаёт талабларига тула кавоб берадиган нанр булолмас зди. Еиноба-ркн, уки ташЕик к»л12зн!шг ахамттн цолмади"^. _ Афсуски бундай ноту рри карашар шу якин йилларгача давом этиб келди. Жанркинг ким-тати, ахамияти мамум бир роянинр талабигававоб -бэриш-берласлиги билан улчашлайди. Октябрь тунтарикидан кэйин узбек шеъриятида разалр-нг орка планга утиаи конуний бир холдир. Кузатшлар курса-тадики, XX аср бошлари узбек шеъриятида икки тенденция кузга таш-ланади. Бир тсгондан, гстодий тафаккурда аруз систе?ласидан ташка-ри чицишга эхтиёя кучайди, иккинчидан, яадидлилик харакати билет борлщ холда ижодда хам янгиликка» узига хосликка интилувчи жа-дид адабиёти вуткудга келди. Щунинг учун янги услуб ва шаклларнинг 1917 йилдан кейин тез орада мавкега эга булиши, ривожи тасодифий эмас эди. Бу даврда мавжуд вокелия мохиятини англаб етмай ёзил-ган чорлов, олциш характеридаги шеърлар яратила бошлади.

* Юнусов М. Бархаёт акьаналар. Т.» 1369, 30-бат.

Бу, албатта, яхшими, ёмонми инкилобьМ узгаришлар юз бэрган жами-ятнинг утш даври адабиёти учун табиий хол. Ихчамликка ва содда-ликка мойил башок сарбаст вазнлари бу вазифани удцалашда яхши натижа бера бошлади, Табиатан фалсафий, мураккаб ва юксак бадиий-ликка асосланган арузда бундай енгил шеърлар ёзиш ноцулай эди. % боис арузда ижод ^илган забардаст шоирларнинг бир кисии Октя-брдан сунг бармовда ёза бошлади. Хамза, Авлонийлар бунга яккол мисол була олади. Аруз анъаналари Щуролар даврида хам бошка шеь~ рий шакллар билан бир каторца равная топиши ьфгмкин эди. Лёкин уша пайтда пайдо булган маданмй шрота нигилистик муносабат газал жанрига таъсир этмай цолмади. Мумтоз адабиётга узбек зиёлиларк-нинг чарашли зиддиятли эди. Масалан, 1919 йили тузилган "Чиратой гурунги" ташкилотининг Сайдали, Фитрат каби аъзолари классик анъаналарни давом эттириб, сацлаб колизни ёклаб чиксалар, ташки-лотнинг уларга кари»« фи1фли аъзолари зса классик ядабиётки сарой адаоиёти деб бахолаб, унинг шакллари XX ас^ учун яроксиз, деган даъво билан чивдилар . Кейинчалик бопща миллий-наънавий-;' кад-риятлар таъкичлана бошланди. Аввало, динга >;ора чкзик тортилдкь сунгра "динга алокаси борлиги", "урганиш кийинлиги" учун узбек арабий имлоси "Октябрь алифбоси"га алмаштирилди. Вир ^атор буюк . шоирлар дин тамгаси билан, бошкалари сарой шоирлари дзйилиб,улар-нинг асарлари чзтга суриб куйилди. Натижада утмиш адабиёти таъск-ри остида икодий тафаккури шаклланиши адумкин булган шоирлардак адабиётимиз махрум будци. 20-йиллардан бошлаб мафкуравий зуравон-лик, адабиётга тайзик кучай борци. Бу йиллари газал ва бошка классик жанрлар матбуотда деярли босилмас, сочма шеър, ыаяковс ~ кийча наршлар савиясидан катьий назар тухтовсиз босилади. 30-йил-ларнинг иккинчи ярмидан катогон бошланиб, халк бехисоб ыоддий ва ыаънавий йукотишлар курци. Щу йилларда хазл шоирлар халкнинг сзо~ ду хуррашшгини, социалистик гояларни тараниум этиб, газаллар ёзшга ыаабур эдилар. Чабибийнинг 1939 йилдаги газали: Айтайин сирримни .эй кийматли сирдошим мэнинг, Кэлдн бахтим, кукка етди ёш экан бошим менинг. йонажон партиям култиклади, йул бошлади, Нехрибошш рахбарим, гамхуру йулдошим менинг.

_

Иброхимов И. 7збек совет поэзиясида жанрларнинг таркиб топиши.

Тошкект. 1983. 81-83

Собир Абдулланинг ушбу байти 1938 йили ёзилган:

Масканим гулхона, доим гулзорим, мен билан, Хохишим, эрким кулимда, ихтиёрим мен билан.

Бундан сохталик, баландпарвоз туттароклик 40- ва 50-йиллар газа-лиёти учун хам хосдир. Натижада газалга нисбатан нигилистик муносабат яна кучайди. Бу уринда Мирзо Турсунзода ва Абдулла Ках-хорнинг арузга муносабатларини эслаш кифоя

Щуни хам айтиб утиш керакки, Х^рошд, Чокар, Собир Абд"лла, Хабибий, Анисий, Улфат каби шоирларда ишкий мавзуда ёзилган га-залларнинг гузал намуналари бор. Улар арузда эпик асарлар хам яратдилар. Мисол тари^асида Собир Абдулланинг "Тохир ва Зухро" пьесасини, Хуршиднинг "5арход ва Ширин" "Лайли ва Маяснун" муси-кали драк-аларини, Хабибийнинг "Замонамиз Фарходлари" достоннни, Улфатнинг "Саёхатнома"сини келтириш мумкин. Ижодларидан ютук, камчиликлардан катьий назар уларнинг шеъриятимиз учун катта ,хиз-матлари шундан иборат булдики, аруз анъаналарини давом эттириб, шэъриятимизнинг услубий бир йуналишини саклаб кодд.:лар ва кейин-ги авлодга .уни »¿аънавий-икодий мерос еифатида топширдилар. Йу^олиб катили тлумкин булган девон тузит аньанасини тикладилар.

60-йилларда "Мнсоннинг факат юхнатига, фаолиятига эмас, балки рухий олашга кизичишьинг осмши натикасида поэзия узининг барча имкониятларини ишга солиб, унинг "-албини ёритишга, унинг калб манзараларини таевилла^га кириишищи. Классик узбэк ад^биёти эса 5у сох ада маълум тажриба ва анъаналарга эга эдн"^. Ана шу тажриба ва анъаналарни пухта эгаллаган Эркин В^хицов, Абдулла Орипов, ИамолКомол юксак махорат билан газални замен рухи-га, одамларимиз дили-и тилига якинлаштирдилар. Адабиёт ахли, шеъ-рият мухлислари куз унгида уазал янги бир дунё булиб ёшариб кет-ди. Кейинги та йилликларда бармо^ вазни билан бир каторда у аруз-д° хам х-ува-ЬЬяхиятли ^алам тебратаётган Мирзо Кенжабек, Тохир Каххор, Маггназар Абдулхакимов, Перо ил Субхо№"'1 као'и шоирлар шеъ-■^яятга кириб кеддилар,

т

х Гнусов М. Бархаёт анъаналатэ ЗС1—31—б.: Абдулла Кахгор. Асарлар. Беш жилдлик. Беаинчи жилд/Ташкент. 1989, 188-6.

о

?збек адабиётида жанрлар типологияси ва услублар ранг—барангли-ги тупламида: Нг^имов Н. Шеърий шакллар ва услубий , йуналиш-лар. Тошкент. 19ьл. П5-6.

£асл сукгвда диссертант фикрларяи уцумлаштириб хулосалар цилади Еа XX аср разалчзддгиии уч даврга булади:

I» Октябрь тунтар:$шигйча булган гаоалиёт-классик анщналаршшг дазои отпал;

2й Тунтаркпдан то 60-йилларгача булг-ап разалиёт-тушкунлик дав-Р"«

30 60 - йиллардан кейинги давр разалиёти-разалнинг кайта ком> лашши ёаариш даври.

Бобшшг иккинчи фасли "Хозиргп разалларнннг вазн хусусият-лари" деб номланади.

Даврлар утиши билан тил ривокланиб, узгариб боради, бир глиллач ёки даср микёсидаги шэърий системалар бир-опрпга узаро таъсир зтади, чатижада вазнда хагл узгаршлар буяиши табиий. 60 - йпллардан кейинги разаллар вазнвда руй берган узгаришларнп икки гурухга агратиш максадга гувофич куринади:

I» Классик арузшунослик .^уцтаи назаридан хато булсада, хозир-ги закон тилщунослиги цоидаларига, узбек тшпшинг холатига ва босгцг. омялларга кура очлаш цумкин булган узгаршллар;

2. Классик арузщунослик цуктаи назаридан хато, шунингдек, хозлрх1»! кунда хам оклаш мумкин булмаган ну^сонлар.

Биринчи гурухга куйидаги узгаришларнп киритиш мумкин" 1« Мпсра ичида бир чузик ва б"р р-кс?;а / -У/, ыисра сунгвда ута чузю; А-'/ хисобланган "итак", "дард", "сарв" каби сузлар бир чу-зш-; хило сифатида олинмовда. Барча адабиётларда бундай сузлар бир чузич Еа бир киска хизкога утиши таъкидланади. . Абдулла Ориповдан:

Вахки, иш^ сах/роскца кол/дим бзишк, тан/хо бу кун - У - - -у - - - у - - -у Чи^ма Кайс о/хим билан ён/мок^а бу са>;/ро ^ Кун

Разол рамали мусаммани мак сур вазнида ёзилган. Матназар Аб"улхакимовдан:

Киызш ишксиз/ айтмангиз - кет/дим юраклар/га бугун,

Бахтга йул / топганимни / энди гумрох / билмасин "У""*- — У ™• — — У — — . У

Разал рамали мусаммани махзуф вазнида. Бу икки- б&йтдаги "ишк",

"айт" сузлари бир чузиц хижо сифатида кулланилган. Бундай сузлар

Х.^устамов а.Аруз хакида сухбатлар.Т.,1972,9-бет.Туйчиев У.Узбек .поззиясида аруз систеыаси. Тошкект, 1985, 206-6.

узбек фонетикасига кура ва щу билан борлщ бармок шзъриятида бир бурин деб каралвщи. Шоирлар ижодининг катта цисыи бармоц-далигига эгьтибор каратсак мазкур уэгарш сабаби ойдинлашади.

2. Худди щу типдаги "рост", "дуст", "цацд" сингари сузлар хо-зирги разалиётда факат бир чузик хижо деб Олинмовда, Масалан, Эркин Вохидовда:

Рост, ра-зал аажида. барча ой ила Зухро эмас. Тохир Каххорда: ^ --у-.--у---у-

Дуст, бу умринцца умид кил яхшилик.

- У---У - - - У -

Бу ердаги узгариш узбек тилининг орфоэпик цоидалари билан борлик. "Самарканд,.... банд, гупгг, паст сингари сузларнинг охиридаги д ё т ундошининг орзаки нуткда тушиб колишини /Самар-кан, гуш, пас сингари/ ихчамликка интилиш нуктаи назаридан, ти-лимиз табиатини хисобга олган холда орфоэпия нориасига мое ке-лади дейиш мумкин"

3. Навбатдаги узгариш давр, кадр» сабр, умр типидаги су«лар билан борлик. Аруз илмига кура бундай сузлар бир чуэте ва бир киска хижо. Хозирги газалларда эса улар тескари парадигмадд, яъни бир киска ва бир чузик / У - / берилмоцда. Тохир Raxxojv-да:

^адрсиз топ /эдим севдинг/ мух аббат шаб/намин ичдин...

Исроил Оубхонийдан:

Ажаб Мансу/ри Халложни / куфр деб дор/га осмишлар, У---У ----У - - - У - - -

Мазкур узгаришнинг икки ¿соси бор. Биринчиси» бармок вазнининг

таъсири. Бу тилдаги сузлар узбек фонетикасида бир бурин деб ка-

pa*ca¿ft% бармок пвъриятида икки буриндек кулланилади. Масалан,

Мирзо Кенжабекнинг ун битталик туркумидаги куйидаги

Алжабрнинг жабрин чекиб сабр-ла Ал-Хоразмий ёнди охир кабр-ла

миераларида сабр,кабр сузлари икки бурин ва бу хол --------

разалларга хам кучган. Иккинчиси, бу сузларнинг талаффузи билан борлик. Кадр, куфр, умр, сехр сузларвдаги др, фр,мр, хр товушгарйнинг орасига киска и /ь / фонеиаси кушиб талаффуз килинадики, улар кодир, Собир, кумир, сохир сузларидаги и фоне-маси билан бир хил, транскрипцияда курсак, кадр -/каДЬр/, ;куфр-

А Иоабдурахмонов Ш. ва бешкалар. Хозирга узбек адабий тили. Топке нт. 1983. 100 б.

/куфьр/, умр - /умър/, сехр - /сех'ь^/ буладики, уларнинг киска ва бир чузик хижо деб кулланиши узини бутунлай оклайди.

4. Хозирги ку,да байтлардан иборат,г,офияланш тартиби ва романтик услуби билан шаклан Ра"ал, лекин аруз вазнига тутмай-диран швърлар учраб турчбди. Юсуф Ыомансурнпнг "Бармокдаги разаллар" туркуми остидаги шеърлари, Исмоил Тулакнинг "Разална-мо" деб номланган шеърлари, Анвар Обиджоннинг ГУлмат туркумида-ги разаллари шувдай шеьрлар сирасигэ киради. Бу шаклдаги газал-лар адабчётимизда куриныаган эди. Уларни узбек шеъриятида янги ходиса деб караш цумкин.

Иккинчи гурух сирасига кирувчи узггчишлар хозиргк разаллар вазнидаги айрим нуксоь ва хатоликлардан иборат.

I. Б&ъзан ёш газалнавислар айри!/ холларда унлилар сифагини аниклащда хатоликка йул куймовдалар. У,Абдулхакимовнинг "хава-си" радифли разали ракали цусаммани махбуни мах'-'Уф бахрида. Базалнинг туртинчи -

Куригай к.анча тиник, пок эса-да жилра агар Унинг хар катрасида булмаса укатан хаваси

байтида биринчи мисра бошидаги к У Р и г а й сузининг бирин-чи бугинини вазн талаби билан шартли равишда чузик хижо деб олиш ыумкин. Шунингдек, иккинчи мисрадаги унинг суэиии хам уни деб укиб кетиш мумкин. Лекин шу суздаги у чузик бу'олмайд! . Бу ерда вазн бузилган. Ёки Усмон Кучкорнинг

Окил эрди / махрамим, куз/дан хобим кув/гил деди — У — — -У- - — У — - ~ У -мисрасидаги х о и и м сузидаги биринчи хижо киска булолыайди, чунси X о б су^и алохида холда бир ярим хижога тенг» Эгалик кущ£ичаси кушилиб, уни бир чузик хижо деб олиш мумкин, холос Вазн купол равищпч бузилган. •

2. Ыаълумки, разалиётда вазн талаби билан айрим сузларни уз-гартириб куллаш мумкин. Масалан, икки сузини ики,билан-нибирла, гулисто нни гулоитон деб кулланган. Хозир баъ^л уринли холларда мазкур истисно-имтиёздан, фойдаланилмаётир.

Эркин Вохидовнинг

Овги наьмига жахоннинг гулпетони етмагаГ;

ёки

Икки ёр васлини истаб, икки ишк сузин эшитсам, Икки кузим куру, икки кулогим майли кар булсин, мисраларидаги гулистон сузи гулситон, икки сузлар и к и шаклида оерилиши лозим эди ва шунда вазн сакталиги бартараф эти-ларди.

Биринчи бобнинг учинчи фасли хозирги газаллар кофиясвдаги узгаришлар хакидадир.

Маълумки, аруз теъриётида вазнда булгани каби кофия систе-маси хам темир коцунларга эра булган араб-форс назариясига асос-ланган эди. Классик шзъриятда мазкур конувдан тадщарига чикиш, унинг цоидаларидан чекиниш холлари учраб туради. Лекин хозирги газалиётда бундай чекинишлар нормага айланган. Бунинг сабаби хам бармок вазнининг таъсири, цофиялашда фонвтик ва орфоэпик принцил-ларга таянишнинг натижасидир. Бу чакиниш-узгаришлар куйидаги хол-ларда куринади.

1. Араб-чфорс кофия назариясига кура узак билан кушимчанинг кофияланиши хато хисобланади. Хозирги кунда эса бу одатий холдир. Камол Камолнинг

То ёнаркан чарх уриб, хар лахза осмонивда ут, Ёнмасинлар бир цуёщдэк, барк Уриб жонимда ут матлали газали м&ктаъдаги "Жилвагар булса бунингдек кун гул олго-ннвда ут" иисраси билан тутами. Осмониеда, жонимда сузларига ол-гонивда сузи кофияланган. Равий "н1* кейинги сузда сифатдош ^ужим-часининг таркибида. Бувдай ыисолларни хар бир шоирцан куплаб кел-тириш мумкин.

2. Назарияга кура кофия аввало икки гурухга ажратилади: цукаййад кофия, мутлак кофия. Ыукаййад кофиянинг етти тури, мутлак кофиянинг иигирма саккиз тури Оор. *\оидага оиноан".... оирин-чи мисра кавдай кофия тури билан бошланган булса, худди шу тур кофия сунги мисрагача давом этиши керак" Хозирги кунда ижоц, стихияси бу к'оидани инкор этаётганини курамиз. Эркин Вохидовнинг "Тонг1* газали кофиялари: вараклабдур - чараклабдур - яраклабдур-цутлаци чужаррад кофия; тароклабдур - оклабдур - йироклабдур -кучоклабдур - ридфи аслийли мутлак кофия. М. Абдулхакиыовнинг "Тонг" газали кофиялари: кадар, хатар - цукаййади ^^ужаррад, равий - "р"; котар, уйготар, ётар, ботар, отар - ридфи аслийли ыутлак кофия, равий - "Т " ва хоказо.

I Ммрссайдаров X. Яна кофия ва шеър системам! хакида. "7збэк тили ва адабиёти" журн., 1976 й, № 2, 61-6.

3. Сайр, хайр, дайр каби ридфи зойиди муфрад кофиялар.васд; асл, наел каби кайдли мукаййад кофиялари баъзи холларда мукай-йади му/каррад кофия сифатида олинмокда. Равий булган прп ва "л" харфларидан оддин ундош х<~рф келиб, равий билан бу ундош ораси-да унли йук. Вазндаги узгаришлар фаслида куриб утилганвдек,бун-дай сузлар орфоэпик ва фонзтик коидаларга мослашади ва уцдошлар орасига киска "И" /ь / тушиши хисобга олинади. Бунда хижолар сифати узгаришидан тапщари, айни пайтда бу сузлар еллан хосил килинган кофиялар тур жихатдан узгаришга учрайди.

4. Равийси бир хил булмаган товушдан иборат кофиялар хам учрамседа. Масалан, М.Абдулх^кимовнинг "жон"м" радифли разалида "фасл", "».чуттасил", "асл" каби сузларга иккинчи Сайтда "асир" сузи цофияланган.

Келтирилган фактлар хозирги разаллар кофияси,"араб назария-сининг кофияда товушларнинг такрорланишини талаб этувчи коида-ларни" парчалас, халк орзаги ижоди ва -бармок шеъриятига хос булган "товушларнинг эшитилишида бир-*ирига ухшаш ва якин булган кофия" * томэн бутунлай утганини курсатади.

Ушбу фаелда кофиянинг шаклий турлари ва /ларнинг газал ба-диияти, шакли ва мазмунига муносабати очиб берилади. Байтларда келган урпнл£^;га кура разаллар кофияси учга булинган: миера сун-ги кофияси, ички кофия, миера бопи кофияси.

Маълумки, миера сунги кофияси шеъриятда асосий ва мажбурий-дкр. Хозирги разалларда кофия унсурларига кирувчи товушларнинг аллитерация хосил килиш ходисасига эътибор каратилади. "... шзьрда товуш, умуман, хусусий бадиий-ифодавий вазифани ба-каради"- деб ёзган эди Гончаров, Эркин Вохидовнинг "Эй кабутар" разалида ридфи аслий "о" ва равий "х" /шунингде-:, артикуляция жихатздан унга якин товушлар/нинг газал мазмуни ва интонацион гизпмидаги бадиий-ифодавий ахамияти юкоридаги фикрга далил була олзди.

Эй кабутар, шеърим Олиб ё/йО/ри дил ХОХимга ет, ё/йО/р менинг иХимга етмас, энди сен ОХимга ет..» гДи Худман гОХи беХуд шавку дардим шарХ кил, гОХи ОХивдан Хабарсиз, гОХи СгОХимга ет...

Газалдаги интизорлик, соринч, бир томондан, сузлар ифодалаётган каънолар билан англашилса, иккинчидан, ридфи асли "О" ва равий ^ Туйчиев У. Узбек поэзиясида аруз системаси. 34 б.

"Х" товушларининг исраларда к&торлашиб келиши бизга лирик к^хра-моннинг ОХини айтиб туради. Мирзо Кенжабекнинг "Гарчи сенга бор гинам" разалида равий "р" ва рвдфи асли "о" разалга деярли тенг сочилиб кетган. Бу икки товуш такрори бутун разал давомида ошик-нинг зорини, маъщуканинг озорини ва яна унинг фазилати - орини /яьни хаёсини/ кайта-кайта эвфоник восита билан таъкидлаб туради. Бу ходиса Жамол Камол ва Тохир Каххорнинг катор разаллари учун хам хосдир.

Ички кофия узбек адабиётида кадимдан фаол кулланиб келина-ди. Бувдай кофия мавжуд байтларда ички ритмик булакларнинг чега-раланиши буртиброк туради. Ички цофияяи хосил килаётган сузлар алохида олганда ыаъно жихатидан якин булишлари ёки булмасликла-ри нумкин. Ленин байтда муайян бир фикрни ёки бир хиссиётни'ифо-далаш учун хизмат килаётганликлари туфайли улар бир-бирларига мазмунан тортилади ва узаро кичик бир семантик гурухни хосил киладилар. Ваъзан ички кофияли разаллар бармок системаси талаби-га хам тулик мое тушади, яъни сузлар негизи худди турокда булга-ни каби икки рукнга булинибютмайди /булинса хам Зармокдагидек баъзи холларца/ ва ички коф'*ялар байтнинг иккинчи, туртинчи,ол~ тинчи рукнларининг "ёпилишига" турри келадики, хар бир байтни а - а - а - б шаклидаги туртлик сифатида олиш мумкин булади. Мисол тарикасида Жамол Камолнинг "Васлинг аро ёнсам факат..." разалининг бошланишини аввал байтларда курайлик:

Наслинг аро ёнсам факат, хажринг аро куйсам нетай, & муниси нонинг булай, ё садкаи жонинг кетай.' Эй махлико, додим сенга, утлар ёкиб, кочмок нега, Ишк дарсини ургат менга, ё кел буён, мен ургатай.

Разал ражаэи мусаммани солим бахрида ёзилган. Хар икки рукндан кейин кэлган ички кофияни бир миера килиб олсак, икки туроедан иборат булган саккиз туркумли бармовдаги туртлик хосил.булади, шунингдек, арузга хам путур етмайди:

4 4 "

Васлинг аро ёнсам факат а

хажринг аро куйсам нетай, а

Ё. ¡муниси жонинг булай, а

Ё. садкаи жонинг катай. б

4 - 14 - 4

Эй махлико додим секта* а

Утлар ёгсиб кочмок нега, а

Ишк дарении ургат менга, а

Ё кел буён мен ургатай. б

Эрккн Вохидов, кмрзо Кенжабек газ&лларида хам учрайдиган бувдай цутоносублик вазвдаги узгаришлар тяьсиря остида юзага келган.

Мисра боши кофияси халк орзаки иходи нацуналарида, ёзма адабиётда хам как учраганлиги сабаб булса керак, хозиргача тад-кикотчилар назаридан четда к°либ келмозда. Шаъриятда у ёки бу ходиса бор экан, унинг кай даражада ва пай мицдорца мавжудлиги-дан калий назар тодкик эгилиш керак. Кузатишлар курсатадики, хозирги гааалларда учрайдиган мисра бпши кофилларини шаклий жихДО дан яна ички хурУ^ларга булиш мумкин:

1. Радифли мисра боши кофияси, ' Камол Камолда:

Мамнун булиб, бир кишини мамцун этолмадим,

Иафтун булиб, бир кишини мафтун этолмадим. "Маынуннлафоун" - мисра боши кофияси, "булиб" - радиф.

2. Хожибли мисра бслш кофияси. Камол Камолда:

Интизорлик уччи хулларнинг цуаттар охидин, .

Интизорлик тошда булбулнинг ёник рубобвда. "Учди-тошди" сузлари - мисра боши кофияси, "интизорлик" - хожиб.

3. Радиф ва хожибли мисра боши кофияси, ЭркинВохидовда:

Чин маъшук улки, ашккн равона цилмас,

Чин ошик улки, ишкин элга фасона килмас. "Чин" - хожиб, "ошик-ыанцук" ~ мисра боши кофияси, "улки" - радиф.

4. Радифсиз ва хожибсиз мисра боши кофияси. Тохир Каххорда:

Элим хар тонг куёшингни узинг уйрот - умид уйгот! Дилим интилган офтоб сен, эй олий зот, умид уйрот!

Разалларца мисра боши кофшеининг кулланжш халк орзаки поэтик ижодида асосий бадиий воситаларцан бири булган ритмик-син-тактик параллелизмни юзага келтиради.

Уч киемдан иборат иккинчи боб "Хозирги замон узбек разалла-ри бадиияти" да б номланади.

Биринчи фасл образ ва анъанавий поэтика масалаларига бариш-ланадн ва увдь классик шаърият образларига хос булган ыазмуний хккн томонлиликка эътибор каратилади.

- 15 - '

Образ ^ар бяр волрда у ятаган давр мутрют, парт-саронтп, шу давр-даги «аа-нуд фалсаТзй, пгпшопй цараалар, цолаверса, шскршисг шах-сиЭ >;аёти, тавдири бшган 6орлиц ?;олда Узгача маъно касб згнш кум-кнн. Буи,,ая хелиб чщадшш, образ - бу тарюпй-фалсафпй, тгркхиЗ-илтшоий ва индивидуал категоргядир. Мазкур образлар атроЗада г^у-айян лексика гуру>;лангал б?либ, ¿лар разалкинг поэтик-лекскк тл-опшни хосил Г{илада. Хар "пр давр, хар бир шощ> гггдада образлер-нпнг узгача маъно касб этшларп баробарида поэтик-лекспк т;;з:'_,мда-гн тгшбех,, гг"ёслар, иксбатлар, цутрш шшсллангап пбоаяарда цУшпмча маъно нозикллклдра юзага келади. Г.онрларнинг узига хоолп-гп, шеъриятнЕнг бзднияти ¿лзвалдан маълум мотлвлар, дат^пй шакллпнгал поэтик лексшшдан фоПдаланган холда аньанзлкй «авауда фикрнз раздай, цай йуекнда пфодалашга боглет;. Классик иеъряят образлар снстемгсннинг Узига хос хусускяглари, нфодавпй уолубла-рл, поэтик лексика табиатшш билмаслик ёки уларни назарцан со-цпт цнлшлик Разалии, унинг образларпни потери тат;зн грл^яга, 1.;охп.;т1ШИ турри шглаб етмасллкка оллб колагя. Бундгй з;ол£Т бпз-штг дацрашзда груз цеърнята хусусвда, а&щса, Эиквн Вохпдов разаллари атро^цда бУляб утгап бахслапда яздал кУринздп.

С.Ыамаж>нов, Н.Худойберганов, У.Носимов ва О.Лбдуллазв-лср нгчалаварэда Х.Абссглев дпссертацпяснда"1 *озпрги хат-кда бзр-блрлга чарака-царин фзкргар аЯтлган. Н.ХудсЗЗерга-нсв, X.Абса-мпез каргшлерпда бир ёклааалик к?зга таплаккб турадо. Улар па газал табнатшга, "на мазозлар, образлар, муболага^эр бл-лаи фпкрлст санъалшн, на лщжк за^родон хусуснятшш, на шоиршшт Узпта хос услубизз" 0 эътлборга олади. йу боне зшснавпй газаллар-ни суиункпща, та^лпл чилпшда хатоликка. йУл гфядплар. Газ ал Узпта хос глнр отлита, услублй буёцдорлакка, раизлплпкка за г:а"озп2лшс-ка асослантан окал, уни тахлил цплшща ана шу Узгачалшаш упугпас-лнк зарур.

Мамалонов Салохиддин. Ранглар ва ох.англар. Тош..ент. 1978, 20-27 б; Худойосрганов Н. Бадиий талаби бллап "Длр,ч

юлдузи" 1971, 8-сон, I90-2II б.; Русинов У., Абдуллаев 0. Кахр эиас, иехр керак. "Шарч шдузп" IS87, II-сон, I87-I95-6.

о

Абсакиев X. Проблеш традиции и новаторства в узбекской позз'зл 60-70-годов. ВД Самарканд, IS85.

о

° Maj.îasonoB С. Зслатилган асар. 26-6.

Мазкур бобнинг иккинчи фасли "Разаллар позтик-лексикасига дойр" дэб номланади. Унда хозирги газаллар поэтик-лексик хусу-сиятларини тахтил килиш оркали, разалнавис шоирларнинг узига хосликлари, поэтик лексикаяи куллашд&ги ютук ва камчиликлар очиб берилади.

Аруз поэтикасининг катьий шаклланган "этикет" суз ва ибо-ралари хар бир жанрда чулланиш даражаси ва имкоиияти турлича булиши билан фаркланади, холос. Улар ичида разал узининг шаклий ва композицион тузилиши жихатдан шоирга поэтик-лзксик захирадан унумли фойдаланиш учун кенг имконият очади. Шоирларнинг ыавжуд аньаналарни кай даражада ва каи йусинда давом эттирганликлари, ижодларининг бадиияти мазкур захирадан кай савилда фойдаланган-ликларига {(араб белгиланади. Щу маънода Абдулла Орипов разалла-рининг бадиий савияси юксак дейиш мумкин. Шоирнинг "Нома","Бу кун" разалларининг тахлили щуни курсатадики, унда аньанавий поэтккага тегишли сузлар, "этикет" иборалар щунчаки кулланмай-ди. Улар классик шоирларнинг бизга таниш булган байтларини зсла-тади, у ларца ифодаланган м&ънони узи билан эргаштириб нзлади. Щунда шоир ана шу олам-олам изтироблар, хиссиётлар юкланган суз ва ибораларга узининг хам дарцларини, изтиробларини ортади. Бу билан байтдаги дард, изтироблар, хиссиётлар азалийлигини, хозирда фа^ат янги, бош^ача шаклда эканлигини ифодалайди.

Эркин Бохидов разалларида аньанавий поэтик лексика халк--нинг жонли сузлашув тилига, фикрлаш тарзига анча якинлаштирилди. Бу хол Жамол Камол разаллари учун хам хос. Эркин Вохидов поэтик лексикасвда "субхи байзо"дек изохга мухтож иборалар /"Барг" Разлили/, "очун" сингари умумтуркий катламга тегишли лексемалар /"Ру--бобим тори иккидур"/« "купол" каби сузлащув услубига оид сузлар /"Рашким"/ жой олган. Лекин улар шоирда райритабиийлик касб эт-майди. Шоирда арабча "ишк", "цухаббат" сузларидан кура соф тур-кий узакка эга булган "севгй" фаолрок кулланилади.

,7рта бурин шоирлари ичида арузда уз кучини синаб курганлар жуда кам. Мирзо Кенжабекнинг бу борадаги муваффакиятини таъкид-. лаш зарур. Асосий мавзуи иктиыоий характерда булгачи учун разалларида турли георграфик номгарни, миллий атамаларни, ин^илоб, байналминал, эрку ХУКУК каби сузларни учратамиз. Шоир уларни разалнинг инжик табиатига сингдира олган:

Эй ёрижон бу фурсат одамлиримни курсат, Токи рух улса - улсин зур инкилоб ичинда!

ёки

Баробар оулмаса эрку хукуклар,

Кел - эй, чорирни кУй, сокий, баробар...

Жамол Камолда поэтик-лексиклардан чекиниш, аньанавий ифода услубидан чикиш холлари мавжуд:

Паришон сочингиз билан кунгилда хисларим уйнаб,

Шиврлар тонгда ём?ирдай, бирам нозик, бирам нозия.

Ёр сочларигашг паришонлиги, щу паришон соч туфайли ошик гсунгли-даги хисларш'лг уйнаши классик поэтика куз?тувчисига якин ва . ташгш. Лекин оптик хисларининг тонцдаги ёмгирдек шивирлаши унта бир мунча бзгона, Разал учун янгича тасвир. Щу разалдаги "Кузин-глз осмошща хаёлдан килвалар курдим" мисраси хам купрок бармок ёки сарбаст шэърларига хос ифодадир. Аруз поэтикасини, арузий тафаккурни таодий узлаштирмаганликлари туфайли Тохир Каххор, Матназар Абдулхакимов катор разалларида поэтик лзксикадан чеки-ni'd холлари куплаб уч^айди. Бу шоирларнинг ижодий тафаккури бар-т.:оцда шакллангани учун разалларида бармок шзъриятига хос ифода-лар устун.

Куыаниаз Жабборов, !1аъруф Жалил, Олимяон Холдор разалларида баъзан сузларни хис килмаслик, мазноларига эътибор бермаслик туфайли оддий маънога, мантикк& путур етади. Олимжон Холдордан:

■ Ёр хажрида найлай,бошимга сита!.! келибдир, Ситам бирла хижрон кадам-бакадам келибдир.

Аввалги мисрада шоир ёр хажрида ситам келганини айтиб, ке-йингисида ситам билан хижрон оркама-орка келди, дейди. Куринадики, муаллиф хажр ва хижрон сузларининг бир узакка ва маънога эканлигини зьтиборга олмайди.

Разал муваффакиятини т&ьминлайдиган омил ~ бу арузга хос поэтик лексикани эгаллаш ва уни мохирона куллай билишдир. Яунки поэтик лексика, аввало, Шарк шоирларининг асрлар давомида шаклланган ижтимоий, фалсафий, ахлокий ва бадиий-эстетик карап-ларининг ихчам ифодасидир. Кояаверса, р&залга хос оханг, романтик услубни таъминловчи меъзон-хисобланади. Буни эгаллаган ва хис килган шоиргина етук газаллар ёза олади.

Иккинчи бобнинг охири - учинчи фасли Тазалларца вокелик-нииг бадиий-фалсафий инкишофи" деб аталади. Фасл жамият ва инсон рухияти вокеликларннинг хозирги Разалларцаги бадиий, фалсафий талкинига баришла::чди.

Маълумки, аруз шеъриятида разал бошка щаклларцан кура кенг таркалган жанр булиб, унинг мавзу кулаки нихоятда кенг. Щуниси характерлики, шоир каламга олган мавзулар, унинг тасвир камровига кирган холат ва вокелик фалсафий нигох билан тахлил этилади. Бу фалсафийлик эса, икки куринищда - биринчиси, юксак ахлоцийлик, маънавий и^усаффоликни улурлаш, уларнинг намоён булиш нукталарини курсатиш сифатида, иккинчиси, эзгуликнинг ёвузликка, рухоният-нинг нафсониятга исёни тарзида куринади. Мухаббат инсон калби-нинг маънавий борлири, рухиятнинг азалий ва абадий вокелиги. Эзгуликнинг чексизл.ти каби мухаббатнинг нaj.roён булиш кирралари поёнсиз. Классик шзъриятимизда булганидек, цухаббатни шу тах^ит талкин килиш, уни юксак ахлокий тущунча сифатида бадиий инкишоф. этиш Эркин Вохидов, Абдулла Орипов, Мирзо Кзнжабек ва бошка га-залнавислар ижодида яккол куриниб туради. Улар уртасидаги уйгун-ликни тахлил килиш билан бирга ошик ва маъшука орасидаги муноса-батлар ахлокий-фалсафий нуктан назардан $-згача изохланзди. Щунинг-дек, Эркин Вохидовнинг 'Тунча", "Сурма", "Чагима", "Узуи" каби га-залларида ошик ички кечинмасари, холатини, ыаъиука тг_ вирини бз-ришдс. факат шоирнинг узигагина хос булган, бошка шоирларда унга-ча учрамайди янгича ифода йусинини топганлиги таъкидланади.

Хозирги разалиётда ижтюлоий мавзуда ёзилган газаллар салмо-ри катта. Абдулла Ориповнинг "Бу кун" разали Шуролар даврн узбек разалчилигвда узининг фалсафий теранлиги, бедиий юксаклиги билан алохида эътиборга молик. Укда халкимиз куникиб колган мидлий Ложе ал ар, модций ва маънавий йукотишлар рухий исён билан эътирэф килинзди. Худци щундай рухий изтироб, и?ён Мирзо Кенжабакнинг барча разаллари, Матназар Абдулхакимов, Тохир Каххор разаллари-нинг айримл&ри учун хам хосдир. Уларникг 80-йиллар иккинчи ярми-дан гойинги битган разалларида. Ватан кайруси, миллий ва рухий узлнк муаимолари узаро уйрун холда талкин килинарци. Нопок ту-зум, нобоп давр устидан исёнг р рухнинг нафрат хайкириги бу га-заллардан таралиб туради. Ыирзо Канжабекдан:

Дусте =;а кулиб, рояни пинхонга сотибсан, Узликни, тузум, фотихи давронга сотибсан.

Савдо тури куп, давр, булак йукшзди молинг, Иймонни, иахот, мартаба - унвонга сотпбсан.

80-йиллар охири узбек газалчилигида Ватанни кумсаш мотиен пайдо булди. Бу мотив уз еридан узокда яшаб, инсод килган Бобур, Фуркатлар ижоди оркали бизга таыпп. Лзкин хозирги газалнавислар-да у Ватанда туриб Ватанги кумеаш, яьни уз Ватанини, халцини озод, мустакил курит истаги зди. Матназар Абдулхакимовдан:

Элим ичра ьусофирман, хаёлинг ёр, ватин булст, Хаёт нуркм, куёш мехринг таратган шуьладан булсин.

Назкур шоирлар давр иллатлари хакида фалсафий мушсхздага берилар экаплар, кейингн йилларда ёзилган жуда куплаб публицис-тик рухдаги сеърларнинг аксариятида булганидек, уларнинг ?азал-ларм ялонгоч фикрлар тизмасидан булиб кялмайди. Класскг. пеърият-га хос булган тазод, таяние, тавзиъ, истиора кабя бадпий сагпат-лар газалларни шаклий-кфодавий зхихатдаи, хам иазмунап безайди. 60-йилларнииг охири, 70-йиллррда утмгспни коралаб, Шурэ давршгл, тузутлик . одкпплаб ёзилган разаллар бор. Эркин Вохадоюни-г "Замен", Жанол Камолиинг "дустлик газали"ни мисол килитч :/<угкпн. Лзкпн улар уша даврда г/аплуд кзтшлоий зоцеллкпи апглаб ег.пег-т нел^г.аепдаггратилган газалларцггр.

Щунгалдок» уибу фаслца бадтошти буш, мазцунзн сг-ёз -лазаллар тзт1];1*д фиипгеи. Щунцай савняда ёзилган Зсякдаон Об:щоз» Пугз;;:;-ёс "Ь.ббороз- Камкчпяп» айркм ивкий мавзудага ~азал:;лр:7л?.

оаппепинг севгл хкрорп, турли холатларп кУРУК баён зтклеа, Юсуф Олггаои Холдор, 5арад Усмопнинг еггпкоий кавцудагв га-заллгри т;атбуотда, 'турли аюлуманларда айтилгал халкнкнг о:~пр зсаёти, богеавий гхволи хаквдатп фикрларжиг щунчски такрорадгн бойка нарса змас.

Ёи поирлар штида Исроил Субхонпйнинг газаллари узининг етук-г.пга билан етсралиб 'туради. Унинг мувафф^ктати арузга хос булган бг.Д!:ий тафаикурни пухта огаллаганлиги. билан изохланади. Зеро, арузий тафаккур борликни турли ранглар ва буёт;лар бплап таевкр-ла:п, вокелнкни теран, фалсаф'.гй муиохадаси демакдир.

Диссертация сунгида натияалар умумлаштирилиб, куйлдагн хулэ-салар кайд этилган:

I. Разал жанр.;, умуман, арузнинг пэър'.мтда уз етгл^ллг:: ур-"П'лш бошца паклларга бушатиб бэриши коцунпй холднр. Угпгпг оркл

планга утиб колиши асримиз бошл&ридагп бадиий тафаккур эхтиёжи натижаси булса, уцдаги маълум даврда юз берган тушкунлик Октябрь тунтаришидан кейинги магЬкуравий зуравонлик билан изохлана-ди.

2. Хозирги замон разаллари кофиясининг бармок шеъриятига хос булган "товушларнинг эшитилишида бир-бирига ухшаш ва якин кофия" /У.Туйчиэв/ томон бухунлай утганини, вазндагл. айрим уз-гаришларни оклаш мумкин. Бу узгариш узбек тилининг фонетик ва орфоэпик конуниятлари таъсирида вужудга келган. кЬърий асар кайси тилда ёзилган булса, ту тилнинг табиатига ыослашади, ко-нуниятларига буйсунади.

3. Аруз -:еъриятининг мажозийлик, рамзлилик хусусиятларини эътиборга олмаслик, разалнинг узига хос жанр тилини назардан сокит килишлик адабиётщунослпкда нотурри талкинларгз ва хато хулосаларга олиб келади.

4. Хозирги разаллар образлар тизимида, баъзи образлар табиатида муайян'узгаришлар юз берган. Бу табиий ходисадир. Чунки образ, бир томондан, давр вокеликлари /ижтимоий, сиёсий, фалсафий/, иккинчи томондан, шоирнинг дунёкараши таъсири ости-да узгача мохият касб этиши цумкин.

5. Арузга хос булган бадиий тафаккурни, поэтик лексикани эгаллаш, нжодий узлаштиришгина шоирларга газалчиликда ьуваффа-кият келтиради.

Диссертация мавзуи буйича куйидаги илмий ишлар эълон кили нган.

1. Хозирги узбек разалларида публицистик рух. Жумхурият ёш фи-лолог-олимларининг илмий конфзренцияси материаллари. Тош— кент, 1989.

2. Инкилобдан кейинги йиллар узбек шеъриятида аруз. Жумхурият ёш филолог-олимлзрнинг илмий конференцияси материаллари. Тошкент, 1990.

3. "Разалхон шоир" Дабибий чжоди хакида/. "Ёш ленинчи" газета-си. 1990 йил 13 декабрь.

4. Янги давр разалиётида вазн масалалари. Жумхурият ёш филолог-

олимларининг илмий конферзнцияси. Тошкент, 1991.

5. "Янги давр р&залларида вазн билан боглик айрим узгаришлар хусусида". Узбек тили ва адабиёти журнали, 1991 й., б сон.

6. "Висол йулида". "Шарк юлдузи" журнали, 1991 й., 9 сон.

7. Навоий ва янги давр газалиёти. узбек тилшунослиги ва адабиёт-шунослигининг МУХим муаммолари. Кукон. 1991 й.

РЕЗЮМЕ

Диссертация Кадирова Вашиона "Некоторые особенности поэтики современных узбекских газелей" посвящена исследованию газелей, созданных в узбекской поэзии после 60-х годов. В ней-рассмотрены некоторые грани поэтики современных газелей нг. основе теоретических аспектов ар,,за (метрика, рифма, художественность).

Диссертация состоит из введения, двух глав, заключения, прилежен список использованной литературы.

Первая глава работы "Эпоха и теоретические сдекты жанра газели" состоит из трех разделав. В первом разделе главы "Идейно-художественные тенденции газелей XX века" освещены особенности поэзии аруза XX века на примере жанра газ ел. В эту эпоху естественной является уступка арузом своего главенствующего места другим поэтическим формам. Если это с одной стороны явилась потребностью художественного мышления эпохи, то с другой стороны это объясняется идеологическим гнетом советского времени, влиянием нигилистического отношения ко всему, что имело, отношения к наследию прошлого. В диссертации газели XX века делятся на три периода: I.Период дооктябрьского переворота-продолжения классических традиции. П. От Октябрьского переворота до 60-х годов - период упадка. Ш. После 60-х годов - период возроздешя жанра газели.

Второй раздел главы называется *б некоторых изменениях в метрике". В нем подчеркивается изменение в метрике га~зди происходит под влиянием фонетических ж орфоэпических закономерностей узбекского языка, а также поэзии "бармиц". Данные изменения делятся на две группы: первое - изменения, оправданные под вдия-. кием закономерностей современного узбекского языка и других,хотя с точки зрения классического аруза является даибочнши; второе -ошибочные и по правилам аруза, а также недостатки, которые невозможно оправдать и нынче.

Третий раздел посвящен особенностям рифмы современных газелей. Приведенные факты в нем показывает полный переход рифмы современных газелей в стороны рифмы, свойственной устному народному творчеству и поэтической системы "барыоя". В которой наблюдается сходство и близость в звучании звуков, тем самым разрушив правила арабо-персидской теоры рифмы, х которой требуется повторение звуков. А также указаны три вида рифмы в современных газелях конечная рифма, внутренняя рифма и начальная рифма, I изучены

вопросы влияние данных видов рифмы на форму, содержание и художественные особенности газелей.

Вторая глава исследования "Художественные особенности современных узбекских газелей" также состоит из трех разделов.

В первом разделе "Образ и радицнонная поэтика" обращено внимание на то, что в поззии аруза образ является историко-философской, социальной и индивидуальной категорией. Вокруг каждого образа сгруппирована определенная лексика и их совокупность формирует систему поэтической лексики аруза. Своеобразие г^зтов, уровень их творчества такие зависят при использовании устойчиво сформированной поэтической лексики от того, как, в каком стиле выраяаат шсль в традиционной теме. В дискуссиях, спорах вокруг зганра газел были допущены много ошибок и путаница именно из-за невнимание к указанному выше.

Во втором разделе "О поэтической лексике газели" определяется позтико-лексическне особенности газеле* Зркин Вахцдова, Абдуллы Арипова, Напета Камола, 1'лрзы Кеняабекова, ¡.атназара Абдулхакиыова п других поэтов. Анализируются своеобразные особенности поэтов, достоинство и недостатки их творчества. Поэтическая лекспка-это локоничкое выражение социальных, философских, худс:хествепно-зстетячесстх взглядов, поэтов Востока, сяозившихся в течении столетий, а танхе- критерий, обеспечивании3 мелодичность свойственную газелям л романтичес. лй стиль. Кманно поэт, овладевший сю, мопет писать совершенные газели.

В последном разделе "Художественно-философское осмысление действительности в газелях" проанализированы газели различной тематики с точки зрения нравственных взглядов, общечеловеческих ценностей народов Востока. Кроме того, рассмотрены художественные особенности стихотворений, посвященных изображению социальной действительности, а также отмечены изменения, пропеходажхе в природе "отдельных образов.

. Результаты диссертации обобщены в заключительной части исследования.