автореферат диссертации по искусствоведению, специальность ВАК РФ 17.00.02
диссертация на тему:
Перманентный выдох (ПВ) в духовом исполнительстве(проблемы истории и физиологии).

  • Год: 1995
  • Автор научной работы: Качмарчик, Владимир Петрович
  • Ученая cтепень: кандидата химических наук
  • Место защиты диссертации: Киев
  • Код cпециальности ВАК: 17.00.02
Автореферат по искусствоведению на тему 'Перманентный выдох (ПВ) в духовом исполнительстве(проблемы истории и физиологии).'

Полный текст автореферата диссертации по теме "Перманентный выдох (ПВ) в духовом исполнительстве(проблемы истории и физиологии)."

М1Н1СТЕРСТВ0 КУЛЬТУРИ УКРАШИ КИШСЬКА ДЕРЖАВНА КОНСЕРВАТОРШ 1М. ПЛ.ЧАЙКОВСЬКОГО

ОД

Г; , , '; 5 На правах рукопнсу

КАЧМАРЧИКВОЛОДИМИР ПЕТРОВИЧ

ПЕРМАНЕНТНИЙ ВИДИХ У ВИКОИАВСТВ1 НА ДУХОВИХ 1НСТРУМЕНТАХ (проблеми 1сторн та ф^зюлогп)

Спещалыпсть 17.00.02 - Музичне мистецтво

Автореферат дисертаци на здобуття паукового ступеня кандидата мистецтвознавства

Кшв -1995

РоСощ ваишгано на кафедр! духовнх 1нстрциент1в ШЛвсько! дярзаз-ио'1 консерватор!! 11.1 .Майковеького.

Иаров! керйшшш -

доктор иястецтвозиаоства, профссор ВОЛОДМШР ШОЛАЯОВИЧ АШ1ТСЬКШ1 доктор цед. наук, просссор

шаило кихаапович середенко

001ц1й{(£ опонептк

доктор иистецтвозиавства. професор ЮПИ ФЕДОРОВИЧ ЛЯЕЕИКО кандидат ынсгецтвознавства, доцент ОЯЕКСЩР ОПЕКСПИДРОБИЧ ГШШ10В

Пров1дна орган(зац1я - Харк1вський дервавиий 1нститцт

кистецгв 1н. 1.Котляревсьиого

/1,1 -р _ Захист в1дбцдегься ">{%■." 19!к> р. о /;'., год.

иа зас1да1ш1 спзц1ал1зеваио'1 ради Д.092.14.01 по захистц дпсертац!й

на эдобцття планового стцпеия доктора нацк ц Ик1вськ1й дерЕави1й

воис-рваторП 11.1 .Чайковськоги f 252001, КиЧв. вил. К.иаркса,

1/3, 2-й поверх, ауд. 35 /.

3 дисертац1кв иовна озцайоиитнсь о б1бл1отец1 КпЮсько! державно!

иоасерваторП. ,

Автореферат роз1слано ....... 199-5Гр.

Вчепий секретер спец1ад1эовано'1 ради, доктор иястецтвознаоства

щ

у С.В.Тивко

зпшш характеристика тоти

Я к г у а л ь и i с т ь д о с д i д я с и и a. flcxamil десягнр1ччя з icrapil сдчасного заруб^иого га в1гчизияно'го витшавстиа «а дцхплях 1нстрциентах характерязуиться як отап ¡лтснсквиого раззиткц ноних .вкконавських прнйом1з. Така oqin-ка !¡o б ticpeQijibcenHUii. a aiauSpasas реалП» як! склаяиса в сьогодт'зньоии оркестровому i сольноад духовоаа виионазств!.

Поя ва таких пидат/ш и уз кгса ят ¡в - д цхо я mri a sit Z Л. Рзшьэль ( 3-Р. Raapal). Яз. Гелуей (Л. Gelaay), fí.íhtpe fM.Andre), ХЛоля1гер (H.HolUger), ХЛидберг CC.Lindberg), Т. Док-Eiyep» В. Буянов сыспй та пших, спркяла чс пяыге значноиц зийщзшш позкцЫ духовях IffCTpyfenTiu на ионцерлМЛ ' естрад! в рол: солшчих, але такса дозволила п1днятн чиионавськ!/ тек-iiiitu па sikícüo навий Р1вень. Ковний Í3 наззаних aaftcrpio, створпзчи власилй стиль, згшчно розэирив техтчи! иоаливост1 свого гпстрикенщ i псиино збагатив спектр пиразосих засШв аляхом поацкд новнх, а тагеоз зверненнян до старих, вез забцтих вшеонавевких прийом!в. До одного ¡з них, без сунн1ву. налегать п е р ti а н s íi т н и ñ о it д и х (ПВ) - ¡¡етра-дицШшД тип виконавського дихаг шя, ягеий аае давки i с тор j э i остатки часом стае все б!льп попцлзрнки серед ввропейських BÜ3HKaHTÍB-RUX0BHKÍB. Д0СЛ1ДЕ81ШЯ цього "...складного i «iKaooro прнйоад" С Б.Ликов "Методика обучения игре на кларнете" .У.,1983, с.176.) ии Йачкзго на сьогодн!пи1А день у энач-Hiñ uipi актцальнии i noTpiíims. тоиу go його застосцвання g виконавсыий практиц! аоае сприятн bhpíhchhb двох оаялипих проблем - нестач!' i яадлизкц пов1'тря.як! виннкавть пи час грн

- 4 -

на дцхоиих incTptjueinax.

Незеагавчн на всезростасчий lnrepsc до ПВ, bíh сьогодн! залщагться tje иаловивчеши взшоназсышц прнйошл». I яквд а bücbItjishuí питапь кетодпкк кавчанна' ПВ остп:ш!и часоы imaiTHBca деяний nporpsc, та внвчсния паредуиов вшшвнешш та розрнткд ПВ с IcTopi'i ддховсго взшоиавства i floro ®1з1ояог1ч-нсго ыехан1эиу зали^авться поза узагоа ак в1тчнзшших, тйк i зараб1нних досл1дник1в. Таким чииоз.ии позбавяыекесь не т1дъ-кн зиачного iciopHsucro досв1да « оводод!нн1 ПВ, иакогшчепого яа nporsisi багатьох стсгЛть, ало й значно зшшиеться piceiib об'ективних цяаяеиь про ©¡з1олог1чш;й исхаи1зи ПВ. Токц г о-ловцов иетоа imao'i роботи стало внвчення перодииоз ви1икисшш та роэикткц QD u íCTopil дцхового вкконавстоа, а такок прозедешш киаплоксинк лабораториях досл1диень fiioue -tóiiíüH ПВ.

'О с к о л н i з а в д а н н а дисертацП :

а) вивчскиа icTopit'íiuw. пзрсдуцов вшшкнешм та розвнтпц ПВ в схЦному виконавств! на духових Ьгстрццентах:

б) вивчення особливостей гри ra toxhíkh дихання давньо -грецькях авлсгкст1в;

в) розглйд пигамь 1сторП розвиткц ПВ в зах1дноевропсйсько-ац дцховоки виконавств!:

г) вкзначепна струнтщш ПВ;

д) доел!джегзня Ф1з1олог1чного aexaKiaug QB i особливостей Фуикц1онузаш1а opraiiíe днхашш;

д) розглад основних технологичных елеигнт1в систрви ПВ та 'ix

i

взаемозв'язку.

й « i о r о i о г 1 я s о с л 1 д с с н Теоретик» -йсюдолог1чною базой до1:л1двепия стали ройоти К.Закса,

Г.Пбсрта, В.Виноградова, Е.Герциана, Т.Внзго, О.Нарокатипа, а татю* Н.Песксг, Ph.Bate. R.Dick. [I.llolliner, Ch.Schneider, siti вняшиетсь паятвя^п д-ерелэггя . tj внзпачеин! передцков вншшшння i рсзвитиу IIB в icrupil духового викоиавстга.

¡¡столика лабораторпо-експериментальних дослЦлень б!оив-хзпйда (Iß бдла роэроблзна разок з вчеяшш ¡гсстнтдтд Ф1э1оло-г!1 О.Богомольца ПАН Икрахии, КиТвського НД1 оториноларинголог П та Доиецького НД1 про^захворзвань.

И а у к о в а новизна д о с л 1 ( g е и и з. Дана днсертац{з - одна {з пернях серед в1тч!шшпих та заруЩгних роб1т з кетодики та !сторП пикопавства иа ддхоокх 1кстрцчен-тах, в шпй Лепота спроба комплексного дослЦяенпя ПВ. Такий П1дх1д до пквчениа ПВ дозполиз:

1) вперзе розглянути 1сторич)п передаиовл виш'кнвиия та розз.чтгщ ПВ у с.чIi свропейсыгоху дихоаоау зинонаэ-ctdI;

2) провести акал!з стародавне трактат!в i визиачити ФуницП phorbeia, яка вшюристопуоалась давкьпгрецышки аолешс-таки;

3) прозести мласиф1кац1п слеионтипго склада OD i оизкачити структуру 1$1з!олог!чнаго кехаи{зиу:

4) виочити б!оасхан!кд акдиулацП та екструзП повНря в р'отовЮ поршшнп!;

5) провести пор1вкяльпиа анал1з н1в традиц!йнии типои втопаосыюго пихания та ПВ;

6) визначитй перспективу впропадвениа ПВ у внконавськц практики.

Теоретична значим!сть роботи

- s -

яакявчаеться в розвяракш сцчашшх п!знань в галцз1 сх1дного, античного та захшшезропайськиго аккокавства ка духовая iu-стрииентах, а такой ц 6ij-.bü павиокц вивчеши Oisiocoril виконгвського дихашш i Coro р1зиовидц.

.Практичие значения д я с е р т а ц 11, linrepiafln дано-! робота можуть бути влкористан! в иавчадышх курсах icTopH внкоиавства та ветодикн наачаиня гри на ддхо-Bäüx {истрииентйк, а такоа у процсс! occosuua техи1ки ПВ.

.1 п р о б а ц i а рсзцльтат!в д о с л i д -е в н и а. ochodhi похоеиння дисертацП сбговорввались на зас Цаплях кафедр духових 1нстрцыент1в Донвцько! та 1!и1всько1 RcpsaBiisix консерватора. HatopiaM досл1даения систематично викорнстовдитьса авгороц в яешЦях на факультет! л1двкцоина кв'аяЖкацЛ вихладач1в нцзичлих цчилкц.а такой в навчалышыу Kgpci нетоднни та intopi'i ииконавства на дцховик {цстрдшштах U iloiienbitiii дерзшшйй консерватор И tu. С.Прокофьева.

Структура д и с е р т а ц i 'i. Дисерта:иа скяа-давться э ßcTijnjj, дбох глав (6 роздШв), Заключения, 01бл1-ографП та Дояатку. Загаяынгй обсяг 141 сторйша, б!бд1ог-раф1с 103 r.aü«ö«yo.aiib. 3 таблиц!, 21 калшшк та ¡лЕттрацП 2 потник прикладк, 5 фопопцльшзграи.

3ÜICT Р050ТИ

$ Вступ! обгри»тоБЦ«тьса Biißip та актцальн1сть тсиа днсортацП, да«т1.са иетод!Мог1я яослЦЕекна, критнчао

анал!зцеться л!тератдра» присвачена дак!й тен!, розглядагться TepuinoAoria, а такоа визначаэться монлив! пэрспактипи використатм результат in роботи.

. Глава I. ПЕР!ШЕНШН ВИДИХ В ICT0PII ДУХОВОГО ВЙК01ШВСТВП вклпчае в себе чзтири розд!ли. В первоад розд!л1 розглядаэться псреддмови виншшенна R13 у дцховоиц шгконавста1 сходи.

Роль ПЗ ц сдчасноки вкконавств1 на духових iHc-риипитах d Kpalitax сходц Bass?o nspconimiTif. Toft вксоний р!веиь володЬшя Teicnifton ПВ, яккй на прогяз! вас багатьох стол!ть паредазтьсз i3 покол1яня в покол!нпя. продозгце збер!гатксь. На в!дм1щг о!д европсйського . д^хозого виконазства, де ПВ багатьна спрнйааеться як иовпА, сцчасннй i нсзвичайикЛ викопапський зас!б, у сх1янозд вшсоггазств! це добре знаний тип дихаипя.

Досл1дацЕчн псреддяови вишшшшгя f!3 в дуговоау виконав-ctbI, сл!д в!дзиачитп оиш)влен!сть його появи характерными специф1чкиш! особливостяцн ггузшга сходи, серед зккх вавдива "роль паггезить б'ШДо;:д. ВЦоно. по бурдой ij схшпй ндзкц} зайкае тверд! позицП i мае глибок! !сторичи! коргн!. За зиз-иачепная в1доного радянського доел!динка адзики схпдд В.С.Вн-иоградоза "... о ¡и виконус особлив! копстрдктквн! та ес-тетичн! оуь'КцП» посилпе внразов1сть иелодИ, робнть релье<э-иии 'П виоцШшй образ" (В.С.Виноградов "Заиеткя о среднеазиатской киегоголоски" // Иузика нарадоз Азии и Африки, й.. Внп.2. 1973, сЛ2! ).

Найб!льв проста Оорма I одночасно найб!яьна иеобх!дн!сть U вякористанн! ПВ, безуаозио. поо'язана з внконанняи без-перервяо внтримаиих звая1в. Безупкнний тпч - бурдон s ие т!лыш перан» початковиа етапой в occosHiii технологи ПВ. аяе

- е -

й найб!льц доступной для виконавца ©араоа йаго використаиня. Сурдап явяяк собос основу I суть технолог!! П8, тону звсрнея-ня до нього як перьопричини, котра сприяла по^в! ПВ в духопоиу винапавстс!, нам здаетьсз ц!лкои лог!чниа та законон1риии. 1(1иа из изгяо так вплкцутгк на вшшкнення перманентного виднху с духои!й {нструиснтальнШ иузиц!, як наоб-х!дн!сть у виконанн! "Цеалышго" бурдону. При гр! безперер-вного тону на звячайнону Аихани! периашпш^сть його звучания значио поругусалась через винякнешш пауз шд час вдиху. Цей недоя!!:, Йков1р1!о. 1 став оснозкш позтовхоы для виконав-ц1в-киховик1в у посуку нового, б1льн доскшшого типу дыхания, якии згодок 1 виявивса 1Ш.

Ц!каво, цо появу бурдона, як елекента иайпрост!ЕИх фор« багатоголосся в 1стор11 аумчно! культури, К.Закс пов'язуЕ з двосгволышыи духовки» Ьчсгрунентани - пидпШшии поздоввн1ии Фл'ейтаыи 1а пидвиниаи гобоаяи, 1стар1я вшшкнення яких пов'язана з давньосх!дп:аш цнвШза^яаи Йсс!ро-Вав!лонП, Еуыеру, стародавнього Египту. Вааливе м!сце тут налекить ЕуиерП. цузична систока ( в тону числ1 ! ¡нструаентарШ 1ко1 е найб1льк дави!и !з в!доынх нам.

В кра!нах давнього сходу 1снувало два б иди двоствольних !нструыент!в - подо^ний гайой, знаний в стародавне ГрецГ! як авлос. I подв!йш1й кларнет, перг.ька назва якого - дунай або дубай. Останшй багато в чоау буз под1бний до узбецького коннап 1 в1др!знався в!д авлоса не т!льки споорбон эвуковидобування, але й паралелышы розтааувашшы ствол!в а цил Iндричкинн каналами.

Достатиьо вироке повиренкя д!стали двоствольн} !нструиен-ти в стародавньоау £гипт1. Найб1льв рани! зразкя подвШюго кларнета, на думку К.Закса. зустр!чавться на рельефах епах!;

- 3 -

Стародмкього царства,

Ог.обягпе rjiсцо ? спохц Нозого царства налепить подп1йно:;у гоО&п. IcTopIs йоги зишшгсшм багато досл1дш«с1в псв'кзиять с Ciplc.T. Пот прошшпсгшя в стародавни Египет пропало в результат! покпреиня Спито** Cipí!, i в яодальгэну пмдвМкяЛ cipi:"ca!;i!,l гобой »айяе нациста o:ítfchhd еггтотсьпц поздавп:;а фяяйту. Потареиня ппдз ignoro |;1р1йськогп гобоя тагоз пов'язаао i з 1нте;:* дазиьосх^цглии рег!ока»и - ВаоХлонан. íkcipisa та Палвстшгоо.

Sí' 3{ДОПО, IWIfCTPJKHÍl ЯЗЭТКОЗйХ ДВОСТЗОЛЬЮТ ÍHCTpIJHCÍl-

tíb (nogsifttmft клдрпот, ипдгэгобой) на bírsíiiu díд дз-

s'.íüx d'ijus гтодоШшк поздотпах злейт, ¡je мг.ли сгилыгого пуп-глтцка (трест?!»!), п скдадаяксь праатичяо !з двох шптручоп-tíb з до ока пкревдеи дзереяапл звд1гопидобдоасня (трэст.чиэки). Tomij ватевавсьгшЯ íipoqsc ка n:ix стлгв cañón езягя'пга одиочес-пц гру «а двоя iiicTpuaer.Tax i вш»агав збиьзечш у два разг: витрат noDiTpa, члп зкачно пог1р2уваяась шисть виконашш через повсякчасгю виншшенця-падз для вднзд. Део1цнт пог!тря и i л час грп на двостволыих Иютрутентах гшлгш собоп ai трудноs(l для викгжавцл.

К.Зале, оплсипчн вяконавсьгси каперу с:ид1шх roóoícTir?, ствэрдпцз, по шкги вигюристовусавса "бсздотикопиЯ" cnociñ звцковидобуванпя, при якоку тростина 1«стрцивнта поин1стп Роза1гивалась о p0T0Bif¡ пороки;*!»! i губи знкопавца не тср-:са.гас& ив!. Лал1. характсризузчя пронес грп на подзайму roúo'i, oía ntras: ",..обггдв1 трцбка звучали одисчлско, прнчо.чц па orhííI !з них вЦтворвваяась аслод1а. а на iiigift тггиули одни i ijefi сакий звук" (К.Закс " Нцзаиальнаа культура Египта". // Нузнкальная культура древпзго кнра. Я., 1939. с.53.).

Вииористання "бездотиково! постановки" йцло ярл'а.пие з!

- !G -

значнимн тридноцаии. caniea la них бала ниобх1ди1сть у забзз-nc4cimi repyerii4¡íor,Ti ратово! «ороаншш. Íipí¡ повпому роз-uii;ûiiiil тростшш б порошану pora губа тжонавца стикеяиса з П твердив оптовой,кний.ка eíjuiiirj uip, тростини, sic ^класться гибноиу дтцИруиашш, тоиу для забезиечення хсриатич-¡iOQTi POTOBOÍ иородшнш вш:икала потреба s ц£лы!оиц oSámtí губшщ апаратои ытифта. Невалнкий д1аи«тр оетаннього значив затрудневав tocnunicit досягнениа цих умоь. a aiа врахцватн, цо repi:eTi¡4iiicTb ииобх1д1Ш Суда нрл гр! на двох тростинах, то ivjsasKO ijüüUTH. Ийск1л1>к« складно був процес грн па дво-сгвольмих 1истрцкснтах.

Спркати Еяр1я«нна проблей»» герыотлчност1 poToao'i порее-ьшш в зяачн!й uipi когло вюсораптапня статично! постановки губного anapaijj, нри а«1й вдкх проходив через niс. а губи при цьоиа збер1гали кезишюй стан, (Lac тут вшшиалн uso itisi трудной, .уть аиия заключалась и ¡¡аступнииу : при вдиху через uic через зб!льшшй onip носових xoaíb значыо зиивуетьса його eoo;íT¡iB:iic-b - суттвво зкепаиетьсы об'еа вдиху за единица чесу. Tait цо, внршупчи- проблему герветичыост! ooTouo'i перокшшн вказанаа способен, аиконавець набував пезо!, sica бцяа вес пав'азана з вкшншешмш де$1цнтц пов!тря. lia uas погляд, раальннц вщпнешнш ecíx цих проблей могло стати еикорисгашш RB.

Припццышя цодо застосувашза давньосх1д1шын вккоиавцяиы на двсствольних гобоях ПБ паи зд.аеться достатньо обгрун-товашш. Викорнстовувчи його, ицзинанти-духовики д!ставали коклио1сть практичного вир i пенна багатьох проблей.siti ашшкалн при грI на цьоиц iiicrpygeiiTi. llo-nepse, л£кв1ддвавс& nocTiñHo вшмкаачнй дсИцит шнИтгря. suiifi був наШльи сут-тевйв периекодов д.ш anicnoro вшшиашш. По-дрцгч, эас-

- îi -

тосувания ПВ давало ког:лнв1сть пшсшгапня "безперерпного бур-допа", котрлЛ був ппроко росповспдсеняй на двостволышх iu-струмснтлх. По-тротс. застосуплшш ПВ сирияло дотр'ииапнз статично! постановки губного апаратц i забезпечувадо гср-яетьчн!сть poroBol порпанина п!д час гри на подвШгоиу гобо!.

Твп:олог1я внкоиавського провесу па подв!Лноиу кларнет! (дупа'П, з точхи зору напрцгн губного апарагу, депо легпа, н£я па подв£йноку гсбо!. Але, незваяапчя на не, проблеиа дефициту noBÍrpa на дина! стояла ¡te rocTpino, iiis на под-niftnoag гобо!. Пов'язано це було !з злачно б£льиии звуковни отворои i в1дпсв!дно зб1яьпек!!аи внтратаии пов!тря на дцна!, так цо изобх!дн1сгъ а застосуванн! ПВ п!д час rp:t на иьоиу збср!га.таг,ь.

Ноялив£сть того, г;о двоствояып 1нструхеити в!д!граяг1 эаялкпу роль у винтшгеш!! ÜD, досгатньо велика, i поясняться це тки.цо використеннгя Пй п!д час гри на них гтавало найб£яья ефективипи способом supitísima значио! частики шшпчня трудного. 'J протилезноиу раз i виконаземтй процес на двостволь-них !нструм0итах понятно цскладнпвався.

Серед íh3íiíí incTptjHCHTib,niд час гри на зких давньосх!дн1 BKKoiía3ui використовували ПВ, слЦ вид1лнти однпстволышй гобой - зурну,Оди!ео Í3паяливнх И констрцктивиих особлнвос-тей, на в1дн1ну Biд подобного' гобоя, буяа наяшНсть чазепод1био'£ пЦсгаво, яка гЛсгияася на стикд ствола i тростина £нструвента, а такса б!льэ вирапепого конусопод!бного ствола, lia дуаку С. Лев1на, чаиенод!бна пластина була опороз для ryd. aiti охоплпвалн тверди основу тростиии. Останни №...в!лы(о в£брувала в ротовМ порознин!, яка виконупэла роль пов1тряиого резервуару. Це давало персваги в постачанн! 1н-струнента пов!тряи (цузикаит air в!льно дихати носов i понов-

хзиатй uouiTpäHHft запас без перерви в rpi) ..."( С.Левин "flgxoBue инструменты в ксторнл аузикалышй куяьтурн",fl.,19?3, с.З?.). Внкористаина способу "uir-ьио в1брцвчо1 тростшш" 1з эастосуванкам flß п!д час гри на 1истрдкситая гобайиого ткпу '(зурна.заир) особливо характерно дла сх!даого внкоиааства се-уодиьов!ччя. ззукоина iacawm sitoro буди безперервна меяадха та иезатихаЕчкй бурдой.

Виходачи iа щззкчно-естстнчши поглзд1е, skí склалкся в есрвдиьов1чноау сход i, техн!ка ПБ служила !дсальп,!й засобоы йлз "задооояення иузкчних ckükíd слухача". Внкорнстовувчи ÜB, мконавець д1ставав шпшт1сть перетворити будь-акий духовий шетруагнт у музичний "йвтпиат" ь иеобиеяенпи безнерерапни звцчаннай.

В сцчасноиу сходному духовоку виконавств! 51Ö набув вирааого розновсЕдквниа, Практично у всъому сх!дноиу períо^i t почшавчи « иусульинсы;-,!,; íspa'iij йфрыш i зашнчуачи нра-Чнани Далекого Схода i ¡Нвд8нно-Сх1дно1 йзП, зустр1чааться dukouqbui, аи! волод1нть tcxhíkob ПВ. lia cboroRiiimiift день сфера використання ПИ не обиеаусться ливе 1иструкенташ1 тбойвого та иларнетного тшпв. його стали застосовувати niß час гри i на ншых шетруиентах: поздовийй та пиперичнifi флейтах, pastoamii, губиоиц орган! та in., цо говорить про значке розимрешш ссерн внкористаннз !IB у cxiíjnoíiy виконав-ctbí. Данов техн1ков дихания сьогодн! воли;>|б1ь як tipooecifiüi виконавц!, так J народи! ццзикантн-духовики. Taidfl популяр-вост! ПВ серед виконавц!в у значн!й uipi сприали традицП сх!дно1 усно'} систсгш навчашш гри на духових {иструыентах, яка давала ноалшИсть пвредаватн sei секрета üaíicrepHocií ia покод1ння в покоя I mía.

. - 13 -

Розд!л 2. ПВ в ictopii античного духового виконаостеа.

Давиьогрецысе дцхове викоиавства явяае собой одну 1з найц1кав1вих cTnpinojt в icTopil пгструменталыю} ыуэично! нцльтурн. Будучи аскраво !ндив!дуалы1оп, еллпгська культура cboIm KopiiHiaii глибока пов'иза.ча з культурами равиьаго сходу, я персу чергу-Персдньо! (1з11 та Египту. Як в1ди!чае Г. йберт, ".,.Bss в еноху виншшення гоиер1вського епосу розпоча-лось те piкуче пропккмегша в Грец!п аз!атського мистецгва, site греки поз'язувалн з особист ¡сто f г 1 iii-ькогп аалета Ол(и-па, ...акого nianiue вони ввавалн ci>oia нузичикц кяасиком, батькой сваго справвньо худшшього иуаикдваяиз" (Г.Йберт "История древнегреческой музыки". // Цузнкаяьнаа культура древних греков. Л.. 1939.).

резуиопно, nnoiiKKiieiiiisj! <)з!а|ського иистецтрз грн на двое»

тролышх язнчкових (нстрцкентах у стародавни Грец1в спрнало появления техн1кн ¡IB в арсенал! виконавсышк засоб!в слл1н-сыгах авлетист1в.

Запознчаочи ко|1сгрукц1п !нс1рунента и схЦиих иузакаит1в, дави! греки перейаазд i способ« грн на них, тки б!льые, цо необя1дн!сть у викоркстанн! ИВ п!д час гри на пода Шишу авлос! збер!галась, враховуичн те, цо залняились колиын! вико-¡¡aBqfcitl функцП 'Пктрцкенту - чдцочасна гра реjiqal'i те^ бцрдона.

Особливо значения в удо'скпнален«1 технйш ПВ для давньог-грецькнх авлет!в вала вшшрнстанна ниии фербе! (phorbeia) -BKipaiioI пов'язки, китра розн!цуиалась »ругай голави ! рота, Функц!оналы|е вризначенна аьо! до останнього часу на було остановлена. Внвченна та аиал!з стародавн1х трактатie, a такиа проваденна ексиерииент1в з П макетой дозволили внэ-начпти функц11 форбе!, Й ход$ досл!д1в було остановлено, цо

вона запоб!гала надШриомд роздуваннв nitt, сприяла не т1лькн полйшеншз концентрацП повара у ротов1й поровшш!, на цо вказупть сучасн! досл!дшш1, а фактично видавлвпала його 1з рота пЦ час проведения одночасно носового вдияу та щ!чного виднху при ПВ. Ш ФункцП покладались на eitipaiiy пов'язкд. яков ц!льно перев'язувались «они та губи виконавця в горизонтальному напрям!. /¡рига стр!ч:а, яка розы1вдвалась навполо головн í з'еднувала з двох ctopíh горизонталыщ пов'язку, Шдтркыувала останна i не допускала ii падЬшя при видавленн! пов!тря !з ротово! порошшни, коли цокп набирали природнъого вигляду, в результат! чого зиенаувався тиск на не!. Такни чнноа, с «{дстави ввааати, ¡до секрет Оункц!онального приз-наченкя <jop6e'i був пов'язаннй !з ПВ, 1 використовувалась вона давньогрецькиаи авлетистаии як rpucTpiít для "автоиатнзацП" процесу викшання пов!тря 1з ротово! порошшш п!д час носового вдиху. И ФуницП бцли под!бн! тки, як! виконуе л1коть руки при rpi «а волинц!, здавлявчи ц!х з пов!трян.

Пр 1д час гри на авлос! без форбе! вс! дП по виникашш пов!тря !з рота внконувались ц!чнини и'язаии, форбея п була нристроеи, який значно спростнв чей процес i зв!яышв а'язовий апарат в!д иады1рног иапруги. Особливу uimiicTb sotia набувала при довг!й rpi на азлос^ коли губн! та gi4ni и'язц через велике напруаення стоылввались.

Сл1д в!дзначити, що найб!льае використовувалась форбея п!д час гри на подв1йноиу авлос1. який часто зустр!чаеться ' на стародавн!х зобравеннях, а таког описуеться в трактатах.

1Ирог!дно, TexHiKa ПВ була вЦоаа елл!нськиа иузикантаа вас в ÜI ст. до и.е., upo цо св1дчать пам'ятники образотвор-чого йистецтва, як! в!дносятся до даного ппр1оду. На них зус-тр1'чааться пиконарц! з форбеев. котра Пула специф!чним прис-

троен для ПЙ.

ТсхнПга ÍID викорнстовувалась авлетистани о р1знизанров1й 1иструкеитальи!А аузиц!. Наявн! >îparueimt эообрагень муэикан-т i в показупть, цо застосовувалн 11В аолвтистя при внконанн! boijIb н!д час зиагань, и вобшю-noxijuiiA кузиц!, в творах, яшгаи супрозодкцвались спортиаиi !гри. в святково-цвреион!-адыНЛ та розвагальн1й мувтЦ. в супровод1 театрал!зованки вистав та акоипанеаент! сп1вакаа.

Така аирока сфера застосуаання ПА била пов'язана з пш.цо обов'азковоп уиовоп в авлосовоиу внконанн! р1знохарактерно1 иузпки била iiaíiBHicTb бцрдона, натрий вииагав вниаристанни технологи, яка б эабсзпечуваяа безпергршйсть виднха»1 ■•ira струненв пов1тря.

Шдводячи п!дсиики вицесказаного, ноана зрибнтн висновсв, »50 то xilina ПО не т1лькн була в!дииа давньогрепькни нузикан-тан-духоанкаи, але ñ д!стала достатньо вироке розповсадзеинэ серед них. Запозичнанн ГШ у сю'дннх вккйнавц1в. грвцьк! ав~ яетлсти значно вдоскпналилн Аого техш)дог1о за допоногон фор-бе!. Tau сакии був notiítuo полегвенкй аетод овилод1ння ПВ та його застосування у виконавсыий практиц!.

Розд1я 3. П8 в icTopiî зах1дно«вроп«йського духового шшонавства.

Sic 1 в сх!дноиу духовому вшшнавств1.так I вврпнеЛському. те xi! i ка Uli в бi льеiй uipi нов'азана з азкчковини 1кструиен-тани í особливо гобойного типу. Пера за асе, нпзсниеться це mu. so середньоо1чи1 евроиейськ! аузииаити в цей пер!од перегнали та утрииувалн до XUII стол1ття сх!дну аанеру гри з в1льно вК1рупчов троспшоа в poroïiift поршншй, при suslíl

- 16 -

використовувався ПВ. ,

1!р!и безпоссредпього застосузанпя викокавцяаи ПВ гИд час гри на духовик 1нструионтах, сам принцип безушшко сиднха-ичого стрцгаш буп покладении в основу конструкцП волнкки. спос1б звуковидобування яко! багато с чоиу бяпзькиа до виконавськоЧ кансрк давньогрецьких авлсп'в. Тоац валика в1рог1дн{сть того.цо осгашш иогла в зкачч!й м!рI вшшпутн на винккиешш волинки.

Сл!д вденачитн. 1;о в епоху серсдкьов!ччя з'яшшеться рэд язичкогих дерев 'яних 1нструнеит1о з волииочюш типа-звуковидобування.а, в1ри1се, з "ыодерн1зовашш" «вяосошш способом звцкоутвореиня. його суть заключалась у тову, ад на 2!дц1ну в1д авлоса, де в!льно в!брувча тростина зиаходилась у рогов 1А пороЕнин!, в инструментах ново'! конструкцП вона роз-1пщалась в капсул!, яка внконувала ФушщП повДтряного резервуара. ЗаиШа природнього резервуара, яшш була рогова пороз-пина та роздут! адови виконавця. иа капсулу сприяла, з одш'еТ стороня, значнону пвяегвешш процесу гри, а з дрцго! - давала коелпвСсть зберегти поперсдИй, авлосовкй спос!б звуковидобування на язнчкооих шетруиентах. Таким чиной, у ссредиьов1чч! техн!ку ПВ продоввузали використовувагн виколавц! на ие-струиентах. з поо1тряаоа капсулой ( ШпйЬзрзоПпзЬгиовпЬеп) -погшерах, салиеях, круагорнах та ш.

Одн!бп з причин, яка спркяла викоркстаняв ПВ в серед-ньов!чнону духовому ваканавств!, а такса в б!льв п!эн!Л пер!-од, безпосередньо до перао'! подзвшш Х1Л1 стод!ття, деяк! досл1дн»н:и оваяавть {«щвавниД в духов!Л ЗнструизиталыНй кузиц! звуковкА !двад иевпиино звдчаяагп тону. яки.1 це з он-тичних час!в буо "сгНег1ип рг!пс!ра1е". Пле не т!лькн вшшнашш безперерзного тону - бурдона - на духовик 1н-

струментах винагала внкиристания ПВ. Не иенса необх!дн!сть в ньоцу винккала при rpi "беэперершм розяивавчо'1 иелодП". В!доио. цо значн1 за розн!раии фрагиенти з безупинноо келод1еы характера! для TBopin багатьок коипозитор!в XUII-XUIII ст. 9 б!льпост! випадк1в не або довг! еп1зоди, побудован! на иеагошнонц рус! я!стнэдцятнии та тридцать другими трпвалостяии при в!дсутност! цезури для вдиху, або miposi та протяни! континуальн! фрагиенти. aKi потр!бно виконати легато. Таинй виклад теыатичного аатер!алу характер-пнй для 1нструцеаталышх ToopiB В1вальд! Л.. База Й.С., та швих, йена в!донях коапозиторхв XUII—XUI11 ст.. як! писали для духових 1нструкент!в.

Все в иообх!дно в!дзначити. цо з появов на початку XUH ст. б1льп досконалкх itoiicTpjjKHift гобоз э кардинально зм!ме>шы пршщипок звукопидобувашш, в результат! чого була усунено капсулу та п1дставку, i тростина взе бралась безпосередньо губани, ПВ стали викорнстовувати значно рЦяе. 3nina ярицнпу звукоутворенна на язичковин !нструнентах суттево вплннула i на Texniitij диханнз. Разоы з тип, неабх1дн!сть у використанн! ПВ збер!галась, про до сп!дчать твори вищозгадания автор!в,

В^дридзенна давн!х траднц1й застосування ПВ у црофегЛЯно-«у духовоау BiiKoiiaBCToi в!дбулоса в XX ст., i особливо у APUrift його половин!. Як показу« сучасна виконавська практика. даний тип дихання на сьогпдн!ин!й день стае доступшш аузикантц-духовину при rpi на будь-яиоыу духовому Пштруаент!, починавчи з блакфлейти i загсИшуичп тубоа, Яскравим прикладом тону s видатн! внконавц!, aisi волод!ать ПВ. Серед них несб-х!дно в)дзначмти флейтистов J.Galuay, Q.Hikolet, R. Dink, блон^лв^тиста 3 .F!sc)iei\ гобо'1с^ 1Ц1о111вег, Ch.Schneider. ft.Tolksdorf, F.Rosier, кларнетиста ЧЛайдика, кларнетнс-

- la -

та~саксофон!ста F.Slowacek та !шшх. Ix заслуга заклвчавться в то»у, до вони эначно рознирнли сферу застосування ПВ, вдос-коналиояи техн!ку в0лод!ння циы складнин типом виконавського днхаиня, чо дало иоалнвкть викорнстовувати ПБ не т1льки при rpi довгих нот та тривалих нелодичнкх легатних фрагиснт1в, але й в стакатМй тсхшц! в ввидкшс тейпах. Останце являс собой особлизц uiHiiiCTb, тому цо 3Hitias Bei персскоди для зас-тосування ЕВ i дае ноглив1сть вккоркстовуватн його практично при BHKOiiaiiai будь-акого творд.

Розд!л 4. ПВ в iiiDHX видах лидсько! д1яльност1.

В!доно, чо використання ПВ не обневусться т!яыш виконав-ствои на духових йгструиентах. Лаку техн!ку дихання *такоа застосовушгь в скловндуванн! та при виготовленн! ввел!р1шх вирой ¡в, де а«овн технологП винагавть п^тришги постШного тиску та безперервно видихаичого струиена пов!тря.

Вайстраин-склодуваии ПВ вккористовуеться п!д час видуван-ня pi3HHX кулепод1бних посидкн. Взел!ри застосовузть його при паяни! та 1нкрустацП вироб1в, де ротова порогннна. виконус ФункцП пов!тряного накопичувача, який пост!йно наг-HiTas nooiTpa i п1дтрнцуе aap.

Деякиии досл!дникаш1 висяовлвгться дуыка, qo поява ПВ в духовоыу внконавств! стала насл!дкон запозичення його у вайс-тр!в-склодув!в. 3 ц!ев точиов зору вадко погодитнсь. якцо пор1инЕватн пер1од внникиення склодувно'! трубки в технологи виготовлення скла, де и!г використовуватись ПВ, з часом появи Сорбе'1 на авлос!, яка була пристроен для иехан!зиу ПВ пЦ час гри на авлос!.

- 13 -

Не дивлячись на значку р1зншщ у пизначени! пер¡оду вшшкнення склодувно! трубки, нав1ть найб1льв paiini П зразки в1дносять до IV ст. до п.е. Поава ФорбеТ, як в1доио, датусться ÜII-UI ст. до н.е..

Даний аргуцент, иа наа погляд, иозна ввакатн достатньо переконливии доказоы того, rço започатковано техн!ку ПВ було при rpi на духовик йютрументах, а не в склодувноыу виробннц-

tbí.

глава п. ошолопчнип иехшнзи пв.

Загальнсо1до»о, цо робота орган!в диханна в прщк.-д-пъо-Ф1з1олог1ч1шх уисвах побудована на постШюиу чергуваин! Фаз вдиху та видиху. Гака цикл1чн1сть у oyiiHUioiiynamii ocie! систени oprauls дихання е иези1нною i зуиовлена Ф1з1олог1чноп потребош оргаШзиу. Тому досягнення Ф1э1олог1чного безперер-вного видиху (такоа як i перчанентного вдиху) в !снуачому pesimi природой способои неиооиве. Внходячи з цих позиц1Я, даний тип диханиа козна розглядати ливе як втучний р!зновид виконавського дихапня,

Досягти безперервност! видихаачого струаеиа пов1тря аоа-Л1В0 ливе при створенн! додатково! выкост! для накопичення резервного запасу пов!тря та викоркстанм! двох окремнх днхалышх йлях1в. 1снувча будова систени oprania дихання доз-воляе не зробнтн. О nexanisHi ПВ ОункцП друго'1 miocTi для аиуидляцП запасу пов!тря виконуе ротова порокшша. Еластич-н1сть qfк дае иовлгЫсть значке розвярити Ii oö'gü та в!д-повшю эб1льш|тя запас пов!трз. HocobI ходи i губи слуяать окреииии вляханн, через як1 аанна одночасно проводят» вдих та видкх.

- 20 -

Таким чином, використовувчи дв1 ешост! (леген! та ротову

пороянану) для накопичешш пов!тря I окрек! иляхи для його

входу та викоду. створвиться уиовн почергового !х (екностей)

використання у звукоутворпичоиу процес! I досягненнп пер-

ианснтност! звучания 1нструмбнта на протяз1 всьсго Ф1з1-олог1чного циклц (вдиху-вндиху).

Р.роцес атучного утворекна резерва пов1тра в ротов!й поровнин! та подальоого його використання в цехаи!эи! ПВ «ас цикл!чиу форцу. В1н складабться з фази накопичення (акуыулз-ц11) запасу пов!тря в ротов!й порогшии! та фази втучного ц1ч-ного видиху (екструзП). Вони цтворспть итучнс-допом1ишй цикл.

Фази природнього носового вдиху та ротового видихц створить Прир0Д11Ь0-ф1з10Л0Г1Ч1ШЙ цикл. Техно лог 1чний кскшНзй ПВ складабться з двох паралельних 1 взаекозв'язаних цикл!в -ПРИР0ДНЬ0-131310Л0Г1ЧИ0Г0 та ВТуЧНО-ДОПОИ|£ного. ПрНрОДНЬО-ф1-з1олог1чний цикл зд1йснесться вс!ев системой орган!в дихання, при цьоау виконушться як ф{з!слог1чн1, так 1 технолоМчн! ФункцП. Фази атучио-допоу!зного циклу проходять у ротов!й пороЕшпп, де виконувться т1льии технолог1чп1 оушщП.

Безперервн1сть внднху досягаеться в результат! проведения сдночйсно Фаз природнього та атучно-допо»г!кного цикл1в з протиленниии технолог!чииии функц!ями. Н зв'язку з ции природн!й ротовий видах (звукоутвореиня) проходить одночасно з фазоп акукуляцП поз!тря в поровнин! рота (накопичення звуково1 енергП), а фаза носового вдиху - з итучнин ч!чнки видихои.

Такии чинок, перка не нтний. видих-це стуч-ний тип внконавського дихакня, який складасться з нрнрод-ньо-ф!з!олог!чного та нтучно-допом!иного цикл!в, одночасие

проведения фаз котрих дас иоелив!сть досагнения безперервнос-т! вндпхаачого струменя повНря 1, в1дпов1дно, безупшшого звучания духового !нструиента на протаз! всього ф!з1олог1ч-ного циклу - вдиху та видиху.

В структур! кехан!эау ПВ саза ф!з!олог!чного ротового видиху та процес пакопичення запасу повНря у трояпнн! рота класи5ш:усться як експ!раторнэ-акуацлятивна фаза. Створення запасу пов!тря в г^оках проходить одночасно з 8ксп!рац!си повНря ¡з легень чарез рот.

1снуе дек!лька споссб!в накопичения пов1тря в ротов!Л порогнин!, як! в!др!зняоться и!% собоя, в основной»), тривал!стп фази акуиуляцП, Осиовшши с методи акгк1..:о1, пасивио! та дов!льно1 акуиуляцП. Для первого - характерна накопичегшя запасу нов!тря в кгаооо короткий прои!аок часу в кпнд фази Ф1з!олог!чного видиху. При аетод! пасивно! акуиуляцП процос утворення запасу повНрз проходить одночас-но з початком фази природнього видиху. ! утворений резерв пов!тря збер!гаеться на протяз! вс{г1 фазя. Практично, це е гра з ност1йно надутиип доками. 1(р1и цього. ¡снуе метод доз1лъио1 акуиуляцП, коли процес утворення запасу пов!тря проходить на будь-яноиу в!др!эку фази природнього видиху, ! утворсшшй резерв пов(тря збер!гаеться да к!нця експ!рацП.

Особлива роль в процес! акуиуляцП налегшть п!чкш1 и'язам, високий р!вс-нь рухливост! яких дозполае легко корек-тувати ступ!нь 1х напрут, утпорявчи при цьогзу непбх!дний

шпр видяхаичоыд струярнев! ловНря.

• •••; I

Втучпий л!ч:шй вндкх та приридньо-ф!з!олог!чний посопий вдих проходять одночасно. Кехан!зи проведения даних фаз яяляе собоа основу ПВ I е одним, найб!льн складниы, Яого елеаантои. Пов'язан» це, в перау чергу, з пшшкненняа психолог!чного

öap'epy, поск!лькн органи дихаиня повшш! внконати одночасно до! фази з протилеанин pyxou пов!тряних попнйв. - «тучного ц!чного видиху та природнього носового вдиху. Таке атучне з'еднання двох протилсгннх фаз, як! нротирсчать природньо Ф!з!олог!чним Функц!яы opraHiB дихакия. викагае певко"! психологi4iiol п!дготовки. KpiH цього, необхши суттева пере-opieHTauia д!й Eji4irax а'яз!в. язика, и'якого п!днебшш, губ на винонання нових, незвичайннк Сункцiй в пор!вняшп з традицШшн типоы виконавського дихаиня.

Зк показали енсперикентальн! досл!ди, Фаза одночасного 01з!иЛОГ1ЧНОГО носового вдиху та «тучного цтчного вндиху роз-починаються в иоиент блокування ротово! пороанинк С в1д глотки i носових код1в) при допойоз! и'якого niRHoÖiKHa та кореня язика, як! герметично i"i прнкривавть i далть иожлшпсть одночасно проводит« через nie вдих (видих), а з ротово! nopos-нини винииашш накопиченого запасу повгтря.

Необх!дно в!дзкачити ваеливу роль у (1В носового дихаиня. яке з ф!з!олог1чно1 точки зору мае ряд переваг у nopiBHHHHi з вднхок через рог. Як стверд-аузть досл!дники, при носозоку диханн! значно гйдвизщеться електрнчиа актнвн!сть и'яз!в, у быызМ lüpi стшуляеться робота дихального центру, яка спрн-яе ippafliauii дихалышх !ипульс1В на скеяетну иускулатуру. Тим caaim, значно зростас тризал1сть та потушИсть роботи. 1Дi переваги носового вдиху е влаливиы позитившш факторон для його використання в nponeci гри на духових шетрукентах, i якцо при користуваши звкчайний типол виконавського дихаиня для носового вдиху iciiyBTb neBHi перенкоди, то в ПВ Bin -едино мовливий.

Кр iu носового вдиху. в ПВ такоа нояливе зд1йснвння носового видиху одночасно з втучнни ц!чнин видихон. Зас-

тосузанна uexaiiiavsJ ПЙ для внлучениа надлиик1в залиакпвого ¡юз1трл. вимикас п процес! rpsi на духсвих {нструиентах. дош;1 досл1д!пш! вгагапть не кеяв ц'шшы. п!к йпго застосц-вання при дтворени! деф1циту пов!тра. В1доио, 150 пост!йно гииикиенкя "зайвого" iioaiTpa при rpi приводить до зЗ!лькеш!п концентрацН COti знеквешш 0,_в кров!. Виникавчий при цьону rlnoric;i4!inft стан створпе нз т!льеш дкскокзортн! уиови для вшмшазця-диховика,..аде fi яоно негативно впливати на його здороз'я. Toî?y застосування ucxaiilsuy ПВ для вилцчениз над-лнек!в залипкового пов!тря вваеаетьса достатньо ефектившш способен Bupisemia дана! пробяекн.

В Заплачена! п1дводятьса загальп! п1дсципи результат!в досл1дяеш!а, роблаться qchobhî виснопки та наиГц'еться подальаа перспектива внвчемш ПВ та ftoro викорпстакна ц виконавськМ правтиц!.

Зг!дно тени днсертацП опубл1воваи! сяЦузч! статт! :

1. Качызрчкк В.П., Воскобойникоз'fl.îS. Блэкфяейта . Киев. 1905. ( i,20 п.л.)

2. Katchnartchik il. Zur Geschichte «nd zur Entstehung dêr iiethode des "persanenten flusatuen" //International cagazine fy brass players. "Brass Bulletin (Schsteiz).

i H 67. 1989j S.32-35. ( 0.23 п.л.)

3. KalchaartcîWk R. Zur Etuicklunesgeschichte der Persa-nentataung // llacazln fur Holzblaser. "Tibia" <BRD).

îleft 1/1993. S.34G-351. ( 0.75 п.л.)

Качкарчих В.П. Перианентный ввдох (ПВ) в духовой исполнительстве (проблеш истории и физкологпн). (Рукопись).

йиссортациа па соискание ученой степени кандидата искусствоведения по специальности 17.00.02 - иузакальное искусство. Киевская государственная консерватория ка. П.И.Чайковского, Киев. 1Э95.

В диссертации исследуется возникновение и развитие ПВ в истории восточного, античного и западноевропейского духового исполнительства, а тайге его физиологический иеханизы. Основная причина появления ПВ в духовоа исполнительстве связана с • исполнении бурдонируЕцего звука на двуствольных кнетрукен-тах. Ннизерсалыюсть физиологического цехашвда ПВ позволяет кспольззвать его как при возникновении дефицита воздуха, такз я при образовании избытка остаточного воздуха в процессе игры на духовых ннструнентак. .

Клвчов! слова: виконавство, духовi 1иструиентп, перманеитний видих.

Kachuarchlk U.P. Pereanent exhalation (РЕ) in stntf in-struEents perforaing technique (probleas of history and physiology (iiamiscript). Dissertation for scientific degree of Husicai Art Candidate on speciality 1?.00.02 - ausical art, the Kiev P. i. Tchaikovsky State Conservatoire,Kiev.1394.

The origin and dovelopEsnt of PE in the history of Eastern, Antique and (iestern European uind instruients perforaing technique are being researched in the dissertation, as uell as its physiological oechanics. The uain reason of appearing PE in uind instruaents perfornlng technique is connected Bith bourdon-like sound on a double-trunked instruaents.The universality of PE physiological ¡aechanics alloHS to use it both while air deficit and also Bhile formation of air abundance in the process of playing the uind Instruaents.