автореферат диссертации по филологии, специальность ВАК РФ 10.01.09
диссертация на тему:
Поэтические особенности произведений фольклора в традиционных праздниках узбекского народа

  • Год: 1993
  • Автор научной работы: Соатов, Гайрат
  • Ученая cтепень: кандидата филологических наук
  • Место защиты диссертации: Ташкент
  • Код cпециальности ВАК: 10.01.09
Автореферат по филологии на тему 'Поэтические особенности произведений фольклора в традиционных праздниках узбекского народа'

Полный текст автореферата диссертации по теме "Поэтические особенности произведений фольклора в традиционных праздниках узбекского народа"

УЗБЕКИСТОП РЕСПУБЛПКЛСП ФЛПЛАР АКАДЕМИЯСИ АЛПШЕР НАВОНП НОДШДАШ АДАБИЕТ ПНСТИТУТИ

FT0 ОД

1 í; 0¿u ÍJC;¿ Кулёзма ^уку^ида

СО ATO В Райрат

УДК '393.332(575.1)

Узбек халц анъанамшм

башрашж&рж т&ржсмбшдагш фольклор йсарларяяянг поэт тс хусус «гятяаря

10.01.09 — фольклоршуноелнк

Филология фанлари номзоди илмии даражаенни олиш учун тацдим этилган диссертация

АВТОРЕФЕРАТИ

Тошкент — 1993

ТАДК.ИК.ОТ НАМАНГАН ДАВЛАТ УНИВЕРСИТЕТИДА БАЖАРИЛГАН

Илмий рахбар — филология фанлари доктор», профессор

М. МУ РОДОВ.

Расмий такризчклчр — филология фанлари доктори —

к. имомов.

филология фанлари иомзоди — С. НОСИРОВ. - .

£так.чк илмий муассаса — Тошкснт Давлат Дорилфунуии.

>;имоя 159^ й. « ^3 » с_соат «/У. » да

Узбекистон Рсспубликаси Фанлар Академияси Алншер Навоий -цокидат АдаЗиёт институт и хузурндаги Д 015.04.21 ракаылн докторлнк илмий дараж :снкн слнш учуй диссертация з^имояси буй::ча нхтисосланмам илмип кеигаш иигили-и;ида уткалилади.

(700170, Тошке"т шагфн. И. Мумико;; кучаеи, 9-уй). Диссертация .билап Узбекистан Ресаублнкаеи Фа::лар Ададемиясппииг А соси и кутубхоиасида (Тошкемт ша^ри, И. Мч мш.ов кучаси, !3-ун) тамишиш мумкин.

Автореферат 199^ пил « ■> да жунатилди.

/

Ихтисослашган илмий кенгаш котиби, филология фанлари

доктори ДЯН^^^ Н" рл*имжонов-

.'¿АВЗУНКНГ ДОЛЗАРБЛИГь. Лнсонпяг интккоиё г..чра**иётнянг кУ'пги-на погоналаркни боснб Утаркан, хаётиня сермаз:.^ «ила олувчн, унта ювдрк рухий кайфяят ато каладнгаи, умидсизлях ва рухии тушкунлик Урниня яоплай биладиган хурсавдчялик, иоду-хуррамляк сингари рухш* холатларни хам вужудга келтирганлар. Буяд'аи баьрамона таятаналар ппсоннинг Узлигини аяглаш, Уз хурсандчилихлзркнл бошкалар билан бахам иУрии ва биргалпкда нишонлаш ичтвдоринияг махсулядир. Баираи-лар яясонлятнянг маъкавии бойляклария .яратя- га адратилгая коллектив ихадяй мехнатшшнг кУряияшядпр.

Байрамлар хар бяр ыяллат ва элатнинг Узигч хос тлит «иёфаси-Ш1 напоён этувчи нузгудяр. !1у сабабля хар бяр халвдинг маъкавиЯ ян-яулар дурдонаси - миллий чадриятлари ва уыинг шили и *яёфаси тугря-ойда ¡¿тайна тасавв}'рга'эга б.улиа учун уиа эляинГ фольклора, раом-русущари, урф-одатларя, царосямлари ва баираыларига назар ташлатак-кграк. I

Узбек халд анъанавий байрамларинянг миллии-этнографик хуоусият-ларя, ажцодларимиз яратган маьнавий мадаляятнинг хам огзакк поэткх Я.Т.ОДИИЛ рлвоалантиркшдагн ролиш: тЗМНЯ этиа, шунингдек, фольклор асарларядая фоидаланиз оряаля байрашшрыинг ноэтякхусусият касб этяиши/ назарнй гяхатдая асослап мазкур тадщщог ыавзусшшнг дол-зарблягяни англатади. ■ ,

Турля тапкялий аралазувлар ва тоталятзр тузуы |иаифаатлариня мустахкамлашга хязмаг цялувчя замоиавий ыаросямларки оммалаштаршига уряняилар онябатяда кеиинса еткии йил мобайняда ышшатнинг вдёфася-ая акс эттярувчя аяъанавяй байрамлар узкяикг асосмя хусусяягларя -мяллзй Узига хослигиня йуцота бошладя. Инсонкят бадяяй тафаккури-яянг гахсуж булмиа байрашарнииг хачадям акодкоря хисобланган хал^ аздодларямлз меросиня рявоялаятярувчя экас, балки оддии томохабин даражасига тук я 5 ¡{олдя. Байрамлар хаявчий фольклор наиунаса ёкн эт-яографлк иаяба сяфатндагя бадияй-зстетяк фуннцяясини йУадтиб, хукм-роя кафкура тазйичидаги мазбурийлякка асослангаа суньяН харакатлар каямуига айлалди. Натидада халд кжоднорлягяяянг руха сундиралди. Етыяш йял иобайнада баираилларнинг фалсафий-ахлоний мохияти, аяьаяа-вгй,гоявнй-бадаяа хусуснятларя, гарбиязлй ахаияятя, эстетик тафак-кур' тарлхядагя Узига хосляклари унутиляб/хачяллй хал« иодикинг оляй рухи, маъяавий кяёфаси суньиялаагирялдя. Байрамларня хукыроя гоя рухига бУйсудириш орцаля уларяинг тарихяй асослари хаеддага ха«ячат сохталаитярялдя. Халчиянг улллий рухи ва ияёфасинн акс эття-

рувчи хусуснятлари хагду'шланиб, асрлар давомида Еаклланган алъана-ларк узгартирилда, сохталаштирвдда ва ДУч чилишга харакат чолинди.

Хар бир давлатшшг мустачиллигкни ц/рсатувчи Узига хос белг£-лар азвала бобокалонла^дшшг меллии мзроси - иаросиы ва бакрак-сакл-ларга, умуман аньанавш «адриятларга бУлган халччил иуносабатларда паноён йулади. Узбекистоняянг аустачил давлатга айлашвл шдлаа, маьнавий ва рухка ыадаивдтимнзни ял ада ривожлантириЕниыг' кеяг вмко-шгятлариня очади. Бу оса 3?з иагбаткда келлий кадаидяткккзнЕяг асл холкга 'чайтсэдши, яъяс килллй урф-одатлар, мароспмлар, аньанавЕй байраы-саилларни чаита таклаш, уларда фэкдаланяладиган фольклор аа-i-уналарпнинг бадяий кулдариласини боиитишни талаб чвладя.

Миллий чадриятларни тикла^ ва ривоЕлалтярси Уз ыавбатсда халч ■харкхи, маданиятя билал боглач унутилаёзгаа ба^рачлар, саиллар, ыа-росаиларга дойр кахерггллараа умумлаштяриб илшШ хадчвд -этити. та- . ■ чоза этади. Мначса, бакрам ва мароскмларшшг бугунги кувда уыутил-ган чадк.жй узЕларинк .чайта тикдашда ана шундал чпёсиИ-тарлхии из-ланиалар ыухвм ахашятга згадкр. •

Узбек халц акъанаглй байрамларининг тарихяй асослари ва бадиий сззолвдияси', байрам тарклбкДаги фольклор элемантдарпшшг шллие-эт-ник Узига хослигн ва соэтяк хусусиятларя, фольклор на^уналаридан Сайрал'ларда фойдаланиЕккнг встетик принципларяня алохида гадчич 2тиш зарурлдги тадчмог цавзусинииг долзарблигкни билдаради.

' Узоч йиллар мобцьцпдг хал ft ижода хар гокондака ургаиклган бУя-сада» бироч ыаросш фольклор и, айнкчса халч ба^рш/ларини Ургаииы тадчвчотчллар эътиборкдан четдг чолкб келгаа. Ба&раыларыянг генеза-еи, улар взага келган ^ллйи-бадивй замш, уни харанатлантирувчи хазда хаёт бахш этувчг хал:-; анода анъаналари халигача гадчш; этел-ганкча

[¿иллатнинг згаик киёфаея.чи кУрсатувчм чадраятларкинг хаэтбахи-Л2гин2 таьшшловчп анъакаЕй!: баарашар чандай зашн асссида вужуд-га_келкасин, ким гоконлдан увагирклмасин халч иктярохк ва унянг сарчазжаларидан ча^каб чичадиган, милляй рух билан сугорклган халч иаодкорлигисиз яшай олкавди; Зеро, байра:/лаикиыг генезйскда фольклор ланрлари кухим Урин тутади. Халчиккзнкнг миллеь-отняк хусусият-лари, поддай ва маънавиь хасти, уларниаг рухий кечинмалари ва обьек-тее борличча муносабати тУгрисида муа^ян тасаввурлар берувчи канба-лардан бири - ба&раь'ларницг поэтик табкатини Урганис ыасаласи хозир-гача:тадчичотчзлар эътиборвдая четда чолиб келди.

Узбек баирамларя таркгбидаг.1 фольклор ас;..рдари1шяг поэтик . хусус«»тларини монографии плаща Урганиа мазкур диссертацияниш: долзарблегини англатада*

ТАЖИКОТНМГГ 1ЩСАД ВА ВАЗЬФ.ШРИ. Мазкур тадкиют Узбек хам байрш.шариклкг этно-фолыслор хусусиятларцня Урганиш, аяъанавий баа-рамлар хал* юодиётининг энг мукамыал га иураккаб ¡иашыаридан биря зкаилигкни илмиа кихатдад асослат, ушиц? поэтик хусусвятлари, б акрам томошаларида фсядаланиладигая фольклор камуналарининг трансфор-нациАхашув холатияинг эстетик яринцяплари хавда сахнавял диффузая-ланиш чояуняятлариня .Ургалишни асосш вазкфа штаб 1\Уяди. Шу боис упбу тад^ячотда куиидаги асосаа масалаларни ёцатиа ¡¿а^садга цувофия деб тоеялди:

- "байрам" туауячасининг мохияти ва фолъклоргй ходиса сдфатида-ги поэтик белгиларияи Ургании;

- байрамларнянг тарихий асосларн, уларня ьужудга келтиргаа. кхтамааа замин ва отлларни аничлаш;

- анъаяавяД хаад байрамлариыинг миллий-эгнографах хусусилтларг-ж очяб берлл^

- байрамларшшг вузудга келягада фольклор яаырларяниш? роля ва Урнини тадкач этиш;.

- байрамларнинг ривожлашиа боскичларкда белгиловчи омял була-оладигак фольклор жаярлариня аншмаа;

- баирамлардаги фольклор иаАтунатарянлнг У зага хас хусусиягла-раня ва улараянг бадаийлягяяя тахлил едляш;

- бацраыларвннг Еугудга к елям ва ривохлакишида фольклор ?.анр-ларс диффузиясинянг. Уршшя белг/лаш.

ТАДКпКОТН/ШГ ИШДОДЗГ/ДСК ВА |У!£Юд1ЖЛШ. ¡Гаряяанг буюк алло-калари, анъанавий каданилтиияз тад^адотчилара, Узбек фольклоржунос-лари, удуЪгаунос ва элуяосларишшг хал4 сгзакя ияоди, анъакавяд нароем Еа бакраылар туурясядагд тадцаадтларя назкур дассертадлоа ¡шдахг илкяй-аазаркй асосларика гагжал этади. £уиянгдек, баарашар-няаг тарихяй асослари ва уларняяг таркибядаги фольклор асарлари-яинг бадииа хусусяятларяни Ургаякшда Е.Э.Бертельс, И.С.Брагкнскиа, З.Л.Цроаа, Г.П.Снасарев, £.^.11еЕерева, Х.Зарафов, М.Алавкя, М.Афза-лое, М.Саядов, Т..,2ирзаев, Б.Сарямсацов, М.Иуродов, К.Имомов, Г.Салолов, Х.ЗгачоЕ, „¡.Еураев, У.Корабоевларнинг илмий иаларпдага наза-рхк иулохазаларига «сосландяк.

Байраыларникг вухудга иелашя ва бадикь эеолюцияся адяуняятла-ршя Ургакишда ки'скй-тарихий ва аналитик ммш тад^ивдт услубкдан

фсйдаландин.

ЦАВЗШЖ УРГЖПШ £АРАНАСИ_ВА M,'.üiíi ЯШЖИГИ. Узбек фолъююр-зукослигида халч 0F3aicü ижоди яанрдаришшг поэтикасини Урганаьга дойр бйр адтор шшшг 'лад^ичохлар ярахклганлигига караь-.асдаы^ баи-рамларнинг келкб чинкая, таршшй тараадпехи, маросим ва анъанаЕаи. удуклардан 'фаради зшхахлари, фольклор канрларпдан фойдалаыиш ярин-цяплари алохида тадпи^ отшьчаган.

11.Кодиров, М.Удаодсв, Б.Сарамсолов, Х.Эгамов, Т.Кпдичев, F.Kaíy-ров, И.ЕураеЕ, У.Корабоевларшшг асарларида маъкавии ыадаыияхшкз-шшг етакчи унсурларидак бяри_ с&налхац байраалар на уларниаг хабка-IK халда бадкияхики Урганшлга зътибор берлдгая. Оммавиа ахборох госиталарпда, хатто а^рим эхкографкяга сед адабиёхларда хам "dais-рам" ва "ыаросиы" тушунчаларинд кУллавда кУслнча чалкашлскка £Ул пУйилгаилягяникг. гувоха б.Уламиз.-Щу бодс Узбек ^олышорлунсслигида хал цклиниыи лозии б?.дгаа ьнг кузды t/.асолалардаа йарк tcapacuu ва байра^ хукукчаларининг узаро куносабахларини анивдаб бервздан вбо-сахлишнл таъкядлагаи Б.СарЕысоповнинг баЬраклар гекезисида каиосыы-лар схадаклаги тУгрис^даг- пазарияси^. нухиы алии-.;..': а>;а.1,'.дятга ora.

У.Корабоевнинг хадкшютларида байрамлар acocas халниьшз хаёти-да анъанавиалашган илтимои*; ходиса енфахида бахолааада.* Урха Осиё

1.£пр.\!уиски£ В.М, Зарлфоз 2.Т. Узбе^срй -^ародшй героический эпос. ¡Л. 1947;Ллавия К.Узбек хал;-; к?ЕДЧЛйрк.Тош|?енг,1953;Уша автор.Узбек халч кароспы щГши«лара;Тоткеях,^74^й4рзаеь Т.Хал« бахвадарияннг эпд;с реЕертуари.Тошкш1Т,197Э;Саидор {,!,'/збек халч досгоычклигида бадяий Maxopas.TosKeHTtIS69;I¿y'poíoíi М.'элос "ГорогльГ сокровищница дуси с чаянии карада.Ташсенх?1Э;Ю;/1М0£.:0Е К./збек хал* прозаснЛ'ои-Ееят,1981;Еалолов F.ipbeji xqju; грхакларц воэхикаси.ТоикенхДЭТб.

2.Кодирол М.Уйбек хал>; огзакя 'др^ас^.ТоькевтДЗпЗ^уродов L¡, Зга-i/.ов X. Фольклор ба11ра.\--сайллар:1.Т0щкент,1Э88;0ари;,:с01\0в Б.Узбзк каросги фольклорп.Тоакеыт,1Э86;гу2личев ТЛоразк хам хеатрд.Тош-'яент, 1388;FaJypÓB Р.Удукларда. хал«' <аяба.Тохкеах, ID36;£ураев ш. Холкухакедов К.Етхи ьздымдати "exTE^ap.Т^кент, 1339;){opaíoeE- У. Табках 6a¿раилари.Тсакеах,IS33;Уса автор.Узбекютоя баара-мпари.

Тоскеит,1Э91.

i 1

3.Сарямсочов Б.'_Узбек маросяк ||ольклсри.ТоЕкент,1Эс6.14-16-беглар.

4.Корабоев У.Уз'бекисюн ба£раклара.1оскеах,1Э91,4Э-50-бехлар.

халлларининсг "падший бахорий удумлари - туироадя эъзозлащ, сув, олов на офтобни муцаддаслаштириш- билан борляп удумлар асосяда келяс чивдан" кухна .байрашаримяздан бири - наврУз таркябядагя анъанавив фольклор элементларнниыг баддяятини Ургаяган Т.Ыирзаев ва М.&ураев-ларнянг наврУз тарихя, унинг узвларя, афсбна ва кУшячлари тахлялигг дояр мулохазалари-1 байрамлар поэтик табиатиня филологяк жяхатдан Урганяшда мухим'нДзарий ахамяятга эга.

Шундай кялиб, узбек халч анъанаЕяй бая;амларининг келиб чади-шя, таряхяй таравдиёти, фольклор жанрларяга муносабати, байрам структурасидагя фольклор элементларияияг эстетик функдияларя хозяр-гача монография плаяда Ургаяилмаган. Ушбу тадчмчот бу борадаги яле язлаяяшлар сирасига кирадя.

Байрам Еа сайлляр таркябяда КГллашлгаи фольклор жанрларк улар-нинг „во-^еликнд* акс эттярии характеряга хам сузсяз таъсир этади. Айрим яанрлар воцеликня эпик планда акс зттирса, бошцалари ляряк ва драматяк плаяда таснирлайдя ва яна шундай фольклор жанрларк мав.1уд1Ш, улар вочелякяи матозяи на рамзий образларда яфодалаади.

КУрпнаб турибдяки, байрам Еа фйльклор тушуачаларяня бкр-биридаг асло ажратиб булмайдя. Чуяки, байрам харакатларяяя, баярамона даки-каларни фольклорсяз тасаЕвур «иляш муыкян эмас. Байрам иясоният маданиятининг эяг ^адакяй ва рявожланиб борувчя злемеятидир?

Байрам гушунчаси хам да унинг мохиятя нас ал а си кенг кУламли вв. мураккаб масаладир. Шу бояс байрамяяш? эстетик табиатя, ункнг асо-сай хусусиятларя ва вазифаларияя тарихкЙ-тиЕологяк ва тарихяк-^яё-сий жяхатдан Ургаяяш мазкур таднмотняях мухям илмай янгялигкдир.

Ддссёртацияда.байрамнянг асосий кошюнеятларядая бяря хгсоб-лаягая фольклор жанрларнняяг иштирокв ва уларнияг байрамларни бади-ийлащтяряшдагя роля махсус тадаяп этялади. Масалан, "НаврУз" яхлят оляб чаралса, бу байравдагя бадяяй фольклор элементлари -. хар хял оммавий Уйкнлар, чУивдлар, аскяя, вдзипчиляк, турли цилляй уйинлар, тояашыоклар иусобанася, бахияларняяг,чя^иыларн ва бомалардая фой-далаягаалягяда яачоёя буладя.

Тадпвдотяякг йлмей яягялигякя курсатувчк хусусиятларядак яна биря, байрамларни таикял этишда фойдалянилгаи, аммо бугунгя кунда

ЫЛярзаев Т, дураев а.Асрларяя мунаввар этган наврУз.Ташкент, 1992, 2-5-бетлар.

2.Косвен Ы.О.Ибтидояй мадаяяят-таряхядан очерклар.Тошкент,1960.

183-бет.

yayí бУлнб кетаётган фольклор аанрдарянк зшелаш за уларнянг воэта-:шсини очиб беряшга ьлохида зътябор б'ерилисидир. ,

Халкошзняяг анъанавя! Сайрамлари тарки(5ндаги фольклор эле- • чентларининг бадиий о¿олюциясининг, тарихяй-чрольклориа яараён билан соглох холда тадчик .из&амш удбу • гадчичот ыавзусинннг илшш жвхат-;дая янгиляги ва Узига хослкгши кУрсахади..

ТАПККНОТШНГ ИЖИИ ВА. .ЩДЙ АХAbilir 1ЯТЫ. Байрамлар таркибидага фольклор элементларинйнг поэтик хусусиятлари, халч огзахи шкоди гсарлариня байрам структураскга глалаатиришшшг эстетик чонушштлари •гУгрзсидагя казарий ¡„улохазалар Узбек хам маросим фольклорная, анъакавлй томоша санъагдни фалолохчис г^яхахдан илмии-яазарая ургаяяи глухим ахамаятга зга, Гэдчвдотяянг "ллмии ахаыияти Узбек фольклоршу-лэслигида слк бор байралла? фольклорай ходиса сифахида Урганилаёг-геялагя бглан белгилакади. • -

Тадчлчогяядг иахлдаларидан олий учув юртларида халч о?заки -Ш0Д2 га байсамлап тапмси ¿аззусидага- маърузалао Уадшда', ¿унинг-унув «С/ллакмаларл, ;.:ахсус семинар ьа лекшялар катнлари зузнш-йоадаланиа ьумхин. сб&раиларни хаёгга чайта гадбач эзаа-

^а, фояьхлор гаярларпдал ¿-зададаниб, байрамшшг бадиий-Еыоцяонал á&jCsji кучдни сайра®, _:аз'гундэрлиггня гаьшалаада дассергациянаиг ...г.з22-казар2й* хулосаларз s£.oyji ; /ллаи-ча Еазздасяяя иайзд маз--ЗТ- гадчачотнинг мухих? гягилягга ог&лягзал .к-?рса?ада.

ТАЩ!КОГНМНГ ОЕЬГАСД'и ¿¿с^йрзадияЕИнг ггага хеливида турли 1ал-сажал чедингел г~ор-;.5аог££.г.»к зь ¡гдугогрс^ах схсдсдшхсл-•"S?2 сзмояядан У/глгшгал халг-: ааъакагл;. :,.аг.&ниятлга ог.д ¡¡ьгерааллар /улл? сурля чУлззла голдлар-¡да содгидаЛ асарласз-

наярлари мазхур тздчмот г^хгяк глкбз сулада. ¡'.уинагдек . ¿.гадздтчз темопядеы IC20-IS23 Lssza'j :-оба1нада жаргона, Ка.'чшган, , ддлдоз» КдасадврЗ, • . ей Zzszsx

-зтор Дзбссяан, ¿¿лаасз, Бглгод.. Л£ш/а?а. Яагд-

Чертой, ХГг,а«/, s Hoxüí, 4j*o?, ^узоабод, ¿еаов, -

."Tn^z. ñaüajis, ГУ seo, Л^якооод. üssoh, i^ix^y o-oü : Илззах

■¿ол/ ту^аяларпдаь. : ^оидалглглцг.

■■■".CCaPTAClfl АГРОБ г^сог^гащи »'coaiuiorr-i госяусх^касг

ахадемаяод Лглш-^ нокгцагя Адаояет дасткхути «'слъю-.ор

""ллклаинг йагалигида "™'"о:{а-:а /хлшшб :шксяга тавсая гтялх-ан.

.ч'-'-осерташишинг ücoixí .лазмуа: ;.:7гллйт;н;;шг бир р::солй /'2.L с.г./ га зуцг вокдата ^¡шл «аколасада уг глодаекки '.гопгаа,

::д/лй)Т№ЛГ 'САРK'.Ki. TasíiBitox етрви, ííkkz боб, хулоса иа .'•Сляаланвлгай адаблёгда ;• /чхат."!«-»- -¿оъа?.

тадкикотнмг шзтъ,1.

Тадкичотнянг "кириш" чисмяда диссертация мавзусийинг долзарб-лягя, мачсад ва вазифалари, яягилиги, илмий хавда амалии ахамлятк кабя умумяй масалалар ёрнтилган.

Бяриячя боб - "Аяъанавий хам байра&ларининг мохияти ва тарихяй -фоль клорий яараёндаги Урая" деб номланган бУдаб, уыда "байрам" тушуачаси, унинг мохияти, вазифалари хаыда маросимлар бялан узаро алонаси ва улар уртасидаги фарвдар тадкип г-тилган. Шу билаа бирга мазкур бобда байрамларшшг этно-генегик асосларига тУхталинади.

Анъанавяй халч байрамларя - кишиляк жамиятк маъкавик маданяять-нинг мураккаб ва мукаммал кУриняшидир. Кхтишия-бадшш ходиса хясоб-ланувчя анъанаЕий хам байрамлари кадям-^адям гамо 'лардан буён хате ижодияинг оляи кУриниш сяфатвда фольклор жанрлариня у зада мунас-самлаатириб, хааднинг маънавпк кероси сифатида бизгача етиб калган.

Шу бялан бярга байрамлар хар бир халининг ияткмоии тараччяёти-дауя вдтасодии, сиёскй ва маданкй ривояланишишыг мезони хамдир. Байрамларнинг яамият хаётидан кандай Урин эгаллашига, кишдларнияг турмушяга скнгиб кетганлигига караО, халчнинг яшаш картчиароитлари, интилишлари ва орзу-хавасяня белгилаб олип кумкин. Байрамлар яяти-моий хаётни барчарорлаштиришяинг восятася хисобланадя. Уз яавбати-да вдтисодий, сяёсяй ва маданяи хаётни жадаллаштяркага туртки бера олувчи куч хамдир. Байрамлар кишяларчи жилслаштиради, хакхяхатликка чорлайди ва улар Уртасидаги ыуносабатларня барадрорлаштиради.

Хар чандай байрам ижтимоии ходиса сяфатида муаиян вазифаларни балариш билан к/зга ядчол ташланяб туради. Улар умумяясоняй ахлок норыалдряня таркяб топтяра боряб, куиядагя функшяларни бажарадя; а/бялиш; б/тарбяявяй; в/коммуникатив - алоча Урнатиа» муносабатларня таркиб топтириш; г/маданяй; д/эмоционал-эстетик;е/уиютрувчиляк.

Байрамлар муайян маросшлларни бажариш ва унта амал чялкш нати-жасяда вужудга келган. фольклор асарларшшнг айрямлари маросимлар-нянг гаркибий чисмларя сяфатида шаклланган. Кейинчаляк байрам хара-катлари мураккаблаишб, Узида фольклорнинг турли-тум&н яанрлариви бирлаттярадк ва халд якодкорлигининг Узига хос шакли сяфатида маро-симлардан ажраляб чичади. Вадтлар Утиши бялая фольклор асарлари байрашаряинг табиатяга сиягиб ва грансформацияланяб, уларнинг асо-сий компонентларига аилакадя. Байрам ва маросимларнинг табиати ва Узяга хос хусусиятларкни бир-бирига киёслащ натнжасвда улар уртасидаги фарчларня нуйидаги тартибда буляш муккин.

I.Маросимлар купянча конкрет иксон хаётя билан боглич булган

:.-!У.яж ьо«еаларга са..иданяв ташккл килвнса, байраилау этавк гурух-:аз, златлар, шш&^лап, zammg, данлаглар хаёти га зшихк бияаи, .•¡неон хаётикя туб&'щ Узгиртирсб вборадкган caûaai ходвсаларига Оог-.jUHTüä халда таахкл с-s.лад;;.,

З.Г.'/да кУп. xc^ia^a .-„аиосямлао асосиза данлк тасаввурларга оог-о^лгаа ходисалар' етса, еагра'ллар асосыа ая::г! ре.ал хает балан ,оглик болтан /дяюь оа^оаклаудак гаа«а=;и/ хоаясалар етади.

?.4сльхлорзувос алия Ü.Сарямадоз таъкуллаганоак, "масосим Уз i£:::¿sóy.ra хао :,-óhís¿ -.акога "ос бадяий текстлаоня -чшоаб олкаадиит

ЛаЬраила.с sea. .70 ч&рзибвга газ usasaú ~аного ::ос йадиии тексг-■ .l;a.v:caö олади.

•-l.Eüüpa.vjiap бз.хгяланган кунла Утказагса, ка„:ос.1&лач :;ü;í ;;ар пандак 1:авсуыд&, яг-аа "ает гадайл оллан г,:уадлк. аодна Уткозмаде.

З.Еайрамлар гл -тш'йг тзрахеа т}т$-л олгвйяака био хаг>вагв

асакаиша бузкб. у.-а доглая аад^озл^лик бакмлаоя, Ea¿;pa¿; валт-

«гнг .био xuisara хаогшатзни бузаб} унга змопиоиал у..он беради, úaco-

■::.:.г:лау sea, вант окйуидагд зеряказля вдотеларга э;/ошюнал fon беоса

:гыя, Еачтнлкг танзил о<сшгга тахг.озяйляк ба/йшлаи о.т.'.аьди за .'/sa-

г.

:л.хнг чггаралангак додраелда угказ&лада?

6.Кароскмлар aaSsaiara ;:?i¡a учта ^ункциякд - гзжхологяк, эстетик ва уввтирузчялак фуцкцяялвряни бажаЪали• Байрамлар зса, Уз гаьсиз доарасшшш кенгляги бялан елгята функдяягш: бялию-ахборот беовш, тарбиявяЯ, кошуинкатяв, уютйрувчалик, иадашки в а акоаьоаал-эстетяк фуккцияларни оаяаради.' ■ ■

7.Каросшлар. Уэйнннг таьскр доярасига К'ра хаи байрамлаодая çapit ^глади. Маросяклар ккшялаошшг иаьяу» бар юр доирасинк ламраб олса, байрамлар киъяларяяиг куда кенг ^аглакларкга кулхалланади. йаросимлаз хочадон. махалла доирасяда таикил гтияса, баяраалар taxaps ~уман, еилоят, иамлахат хатто к^игипа давлатла? ышшёскда Утказиладк.

8.К?пгина шросшяар&шг асосяда ¡-Упянча иккя кошонвнт - хара-кат ва сУз комяонектлари главжуд бУлади. EaiipaM;iap таикибида ^са «1арча компонентлас -наракат, с'/з, мусик,а, раке, Уакя ее 6oa.ua ком-ионентлар ётадк.'

йаросикларда барча харакатлар.- крсм-сирим, расы-русун ва удум--laora катта аътябор берилади. Чунки, каросимдагн басча харакатлар нуаяяя тартиб чоида асосида бажарилади. Ба1;рш.шарда эса, ба^ча хара-

1.CapiiKCOiîOB Б.Узбек ^аросим фольклори.Тоькент, 1986, 11-0ет.

2.Саримсочов Б. КУрсатилган асар. 15-бет.

катлар кишкларнкнг эркки ва кхта=гкй харахаглар;: тарзлда бажаралади.

Ю.Байрамларда фольклоршшг кУипша ханрлари синтеэлаа>яб кета-ди. Хатто, битта фольклор а сари, кяро этилишида Узига бир нечта канрларии бкрлакткради. ¡.'асалан, бкрор бир эпазодда фойдаланилаёт-гад лацар мусича жУрлигида ва рачсга туьган холда икра этилади. На-тижада бир нечта жанр биргаликда синтезлашиб келади»■

П.Бакрач дастурига киритилган барча жанрлар махсус таргибда томоша шаклпга келтирплади, яъни бадикй /театр/лаштирилади.

Г2.Ба1.рамлар кишилар хаетининг фачат хурсандчилик кунларида няшонлакса, маросимлар xaw хурсандчилик, хам ча^гулк кунларида ИЕшонланадя»

Су билан бррга биринчи бобда аяъанаЕШ: халч байраыларидан бири "НазрУз"нкнг генезисшш анлчлашга ахамият бериладд. Бунда "Навруз" байрамшшнг оташпарастлик диш билан алочасига алохида тухталднади. НаврУ з байраг. ининг вуяудга келиши хамда иохияти тахлилида шу баи-рамнинг асосида ётган зардукткйлик динк хамда илохик кучлар тугра-сгдаги тасаввурлар, удуылар на маросимларккнг ази очилади. ЕаврУз баграми даотлаб зардуиткаларнинг чуё'ш Еа укинг ердаги шакля - олов-га багииланган.

Рявоят чплилларича, Заратуштра /Зардувт/ бу баирашя эзгУлия ва адолат тангриси Аиа-Вахима /У та Одил/ хамда оловга багашлаб чиш билан кУклам оралигида, яъни бахорги тент хунлккда Утказган.

Бу Зардувтий утказадяган анъанави& байрамнинг энг суцггиса бу-лпб, зеки ва янги йил Урин алмашадигая саодатли кун - "Аил" /Адолат/ узил-кесил тантала чиладиган кунда ниионламгая. Шу билан бирга бу куц абадий хаетнкнг янги куни б.Уляб чолади. Бу Сайрам йшшинг, "Аху-ра" давринянг - ёзнянг бошлаяганлигидан далолат беради хамда оловни абадяй зулкат ва совучда сачлаадзпчи бУлган. ёвуз кучларнинг ииллик маглубиятинв аиглатадп!

Бу ба2рамнинг бахорги тент кунлякда Утказилашянанг хам муааян хаётий асослари бор: шу кундан боалаб кунлар исий бошлаган. Натижа-• да олов - иссикнинг хукмроялиги боилаади деган тасаввурлар вукудга келган. Хаттоки, дашт сахрода ялшб, чорвачшшк билан шугулланувча-лар хан, бу кундан эьтиборан оловдан камроч фоидапана бошлаидилар, Зардуштиилик ачидаларега к7ра, бир-бирага чарама-чарш ходкеалар -яхшеляк бглан ёмонлик, ёруглик билан чаронгулик, ассич билан сову«, хает б клан. Улик 7ртасвдагк кураш бахорил тент кунлакда эзг/лик куч-

1.Бо2с М.Зороастри^цы. Берованяя и. ос5ычаиЛ.1.Наука.1987, с.45.

ларинянг галабаси бклан нихояланлди. ЭзгУлик тимсааи Ахура ¡¿азда бглан Ангра Каинйу /.Дхрйкан/ Уртасядаги бу куралда Ахура йазда роляЗ 4K¿íajyi, бахорк: тенг кунляк ааа шу эзгУ всчеа рун бергак сао-датля куидкр дегаа тасаггурлар ЕаврУзшшг кеяг оккалаыашга сабаб булган. Ахриман.киш ааслипгнг-рамзи булиб, ккввларга кУп. кулфатлар-ни - коронрулякня /чушек хундузи чкеча булган/, улимня /чушк.соЕуч--дан кишилаа кУярач касал булганлар, чкдда кафачат одаклар; балки хаЙЕОнлар хам озкч-осчатдан чкнналганлар, гуё табпаг Улган/" ва со-вучнк олиб калган. Ахура [¿азда sea» бахор тимсоли буляб, кундуаця. узайткргаи, хаво харсратяня вутаргад, табиатнк "тирдлтирган", одам-лап ва xaïBoanapra егул*;к етказган. ILy саоаЗдаа хам бахорги теяг куплях эзгУлих тантаиася сифатида кенг ншиокланган.

НаврУзыииг ииьенланилида бяр чат ар чалкашлЁкларга ¿Ул кУЬчлгая. Бу чалкагишеларнянг acocníi сабабларядан бпри - Эрошшлар «уёщ ха»{-ЕУ.мпдаги. узгаряила£.д:.р. ыасалан, Сосошшлар даьрнга келкб, кил кабесали чилянгак4 ,яъщ; улар яилни 260 кунга б.'/ляб, орхиб чолган бед; куши «илнинг охяряга <Ушадалар. Катйаада, бехергк тенг .г.унл::2-да цишонланадягаа баксам беи кун орчага суряладк. Дегин, халч Уз аньанасядан воз кечмаяди. 'Навр.Уз азалдац иучаддас деб хисоблангак кукда - бахоргс тент куплккда шшмшшаверади. Натинада pact'Xi &ълол ' чилинган кун "бялан ода^га аилангал öaiipan кущ: оралигяда беи :суялик байрам сирасига кирптхб юборилган хавда "фраари", львг спагардкгап кунлари деб атала бои.ланган. Натыкала "^pagcüá" ауяларрЕи' |1йлда скее ыарта хаи эски xßccd буивча, хам раский Ecpri гтялган хуцдК шжоклак-дегаа бУлди. , _ 1 •• ' '

Йкл хксобидагя >" згартязлар вапзцовда '.Соссишйлар >^югроцлага-нйыг Ур1аларвга келкб /вреккзшшг 507-511. нкллагг.да/ иаарУз öalpa'ü.-FE хозкрги хисоб бУ;.;;чз вю&>оивда нкхшлаь шьаиага а^доагаи.

Байрашарни Уткагиы тертяби гоаг.итзя^нг X ааг.з схпрхиди^ачэ. деярлх У з rap г, с си з кодгач. Эроши:йг каттагкяа чпемг.цг. уз таоарру^дга. ояггдЗ Еуидлар давриде запод'^тийларя^нг 1,:арссяглар;! ояр чадар хонжх-raii, Xycycaií Адуд ад J£sz& эаконяда бу хол к;зга жчох зазгхаиада.

Бусдлар даврида хатр^вгада узгаркшлар ккритала боглаегаи. ИаЕр>зш Адур ойвыкнг бирпнча куазда шхоьшь umавадгхледткрглгш а аерда чУллаяклл'ая -гш^вгкга дУра Адур oun а;а: |scea' уртадарига г/грк келгаа. 1006 й;;лга келпб Саргардкн о^инлаг бг.рянч:. куь;; бахор-х:: тенг куклилка тУ 1~ри келган. Худда ¡¡¡у иилк авгаиавкк га рекзак НахрУз бкр кунда, яъик Фарвардиняянг бкркнта ¿:уни насоалаигал. ^з кавйаткда барча гахадбарлар, яъш, Ахура ¿¡аздянкнг олтя аагудхас

хокийлари impa^ara ниаонлаиадаган аяъанавиа зардуьтиплкк баюраг.ла^и хам Узининг зеки .Урнага кУчган^

Ислокдан аввалги иил ва оилардагп фарчларна, ислом давридаги Йкл ва оиларга тач*ослагаи Беруняк хам тачви.кда узгарахла* клвхуд-ллгинл таъкядлаб Утади. Дессертацаяда, Беруйл^нинг аыг-анавии тачвлг, хачадаги кулохаэатари тахлил этилади.

НаврУз Узлнлнг чадим-чадолдан. г.онлд огзакл анъанада я^&З кела-ётгаа орзака ижод вакуналара - бахшячилик.в? с/^ччилик санъата, viskh га кусича санъата, халч токошалара, ка;..,с»ьлари, удуылауи, тур-ли-тукая мусооачаларга OoL бУлаш Залал бар л^т ;рда эрклн хатти-харакатлари Еа слхаввьлигг билан а>.раляб турада.

НаврУз Закраин таблагнкнг уигокища билан богла З/лганлаги • учуй хам бир чатор халч дахссига хос удугллар ва ачадаларнл уз ичига чамраб олада. (\адицда "сехрли" рачаыларга эьтичод чнлаь хам балраас дастурхонида Уз акелни топган? НаврУз дастурхонига етти хил дарахт похларк, етти хил дондан тааёрланган ноллар, дошхарнляг хар барадан етти декадам, етта опиоч адин, сут казссулогларидаа етти хал таох хула? кукласедандяр. Бизнингча'"етталик" ра-/.за лади:,'да отаппа--растликдаги худолар Ахура ¡«азда. ва Олти Амеша Спента худолари билан боглич ЗУлса керак.

Шу билан бирга баирам дастурхонн тепасида янги зарб эт-илган дирхам ва длкор, уйгонаэтган табиат р-'чзл евфатида бУялган тухум, Нуръсн /унииг ислоь-дан с.Уяг киритялгавдиги субхасиз/, устг.да барг сузиб грган сув чуаалган коса, атир гул суви /шарбат/ соланган идиш, хар хил кевалар, ях^а няят билан бктта оаш, хамда мархуклар рухана эслатаб турка учун бар дона ёнаб турган каишнг б/лкшя карт бУлгаы.

Сох саройа хоЕллслда плхлч глг.тдан чуралган Ун икка устуя тепа-сига Ун икка хил зкан у ругани чадаганлар ва КаврУзнинг олтинчя куна - "РУза Хурдсд" куна ашула актиаиб, кусича чаяизхб, pajera туашшиб Vpc6 одганлар. Бу эккнларнк /дсн уругларани/ анждш асосий мачсад кариб колпи янги аалнанг чандаи келлц.ини ва чаиси дон к/проч хосил-Í3p;:i...;,; элдз.чдгш билиЗ олаи хисобланган. 1(а1си дон бошчаларига ыас-оаган лхл.я Усса 7¿¡а денна экгсга харака? чилгаилар.

демак, НаврУз зайра-.:инакг тарихс;: илдизларя авлод-авдодла^имаз-нкнг длааа зътлчеди хасобланган а-лидаааулга, унинг нии-онланиал ва генезиса чалилтл халчларнанг табааа ходкеалар бил&» боглич афсон..— Eaíi тузунчатарк, аакичса, Улувча ва тарилуЕчя таЗаат худоси тУгра-

Х.Бо^с КУрсаталгак асар. сЛЭЗ.

2.I!ipa5B ь!,Хол;/уха;,:едо2 'Л.'¿77л ичлал;да['и "ег1а"лар.Гошкрнт,128Э.

2С-1.7-бетлар,

сгдаги тасаввурларга боркб тачаладя.

Ку билак бирга дкссертацяяшшг Скрипчи бобя анъанавдь халч байри/ларида фольклор ганрларянииг Урня масаласиня хаы tfav.pa5 олган. Халп áaiipavjiapa Узкнкьт киллия-этняк хусусяятларя, шхкяти ва ьсте-тик табиатяга к'/ра халмяя фольклор намунася хисобланади. Фольклор яанрларвсиз баирамларниих казкуни хам, fohehí. иУяалкши хаы очилма*-ди, уларсиз Oalípar.: харакатларинянг буляьк хам мушшн эмас. Баярам таркябидагя фольклор элекентлари муайян эстетик вазифала^ни бакарадк, турли мавзулардаги фольклор жанрларкдаы байрал-ларнянг бадяяя-томо-аавяйлягння осериш восктаси сяфатяда кош? фапдаланкладя. Знг <\адяк-гя байрамлар содда кУряяяздаги ыаросвм харакатларядан ибо^ат буляб, уларда ф,оидаланкладг.ган фольклор жанрларя xav. энг оддия ва пркиятяв шаклда бУлган^ Дастлаб вужудга келган байрам-кароскмларда фоидала-нилган фольклор нанрлари - раке, муеика Еа драыа /панто;.лка/ элемент-лари Уртасидаги узаяя боглячлкк ыавкуд булиб, улар баяраы-каросял;-ларняяг мазиуня ва скхетинк очяада бадкия-эстетик Еосита ролиня Утаган. кбтидояй одаг^чинг мехкат ¿¡араёни Еа турли каросикларда баграм сюжетининг ялк унсурлари - пантомим рачс, кусина ва бкр-ляги юзага келган.. Бу баардкла^да кусина чаляниб, pajera тушялгак, содда маросямлас Утказилган ва нихоят огзакя драиатургияшшг закиня •яратилгая. Байрамлар <адаги одам хаётидагя хар хил во/.еа ва ходисалар - мева ва экишшрякнг пяялся, бола тугиляш,- бирор кшняиг муваффацяятлЕ такокланш», os, харбга юркш Еа боадалар куносайати бялая уиатярялган? Бу тантаналар алия паятда хам квросям, xa¿: баь-раа Урнянг босган.

Баирал: харакатларзда фойдаланилгая барча содда кУриняшдагя . фольклор яанрлари бирор ходссавк - ое г.иляа:, кехкат караёнк, хосел-яицг кУл бУлкии, ёмгкряянг ёгккя кабиларня акс эттяргаь. ¿'.ади.хк турк байрамлари хам бОЕОсгта шлймчклцк давреда етя^ткрялган иул хоевлня йкгиб-терлб олкнгаядая с'/яг, баракаля хярк-.ок паразита усьти-рклганлкгк XI аерда яд.arad туркьукос ,'Лах;.:уд пол,гарк1.няяг "¿.евоиу

1.Ta¿acp Э.ь.СерЕОбытная культура.-I.ГЭсЮ ,с.2d'j-23C; Косвеь .«.u.i-dia-дои^ каданяят таркхяжан очерклзр Л ооеьт. I5C4J, Кб-ХоЬ-сетла^; Рахконов Ü..Узбек театра Лоькент. 1976, 4?-bi-Оьтлар;¡¿одяров ....У зоек аеат^к ааъаналарк. iCa.Ke;¡t.I97ó,2d-Cei; /¿.а автор .Узбек хал* токсна саиъатс Лоькеат. 1031,14-15-бетлар ;Сар;:;.'.сог,оь Б .Узбек Küpocí::/, ;ольк-лорк. Ташкент. 1Э36,24-G6-<3етлар;Корабоев У.Узбекястон бги-^&мла,.»!. Тонкен!.1991,6-11-0етлар.

2.Косвен ¡,"..0. КУрсатклга.-: асар. 133-бст.

луготит хурк" асарпда келтирилгая чуяидаги тУртдикда хай тасдйлла-нади.

Йягитларяк иьлагу, йигоч-ямк:. иргагу, Кулон кшл-ж овДату, Базрам чадиб овналим. /яыш, ёш иигитларки кшга сола^лхк, улар дарах'тларнк склкитиб мева терскнлар, чулоя, ккикк кабк еввоии хамонларни оалаьга бусра^лик, бу севинчля купларнк баирам чклкб шодлик билан Ухказаллик/.

КУринадкки, "базрам" яъни "бакрам" 11 асрда хам умушсалч о.одг-ёнаси сифатида яшюнланган ва халч орзаки изодк билая узвкл алочада бУлган экая.

Кеаинчалик гилаб чачариш усулияинг хараччиёте за яхтимсхи-илтя-содиИ куносабахларнинг хакомплласуви наткасасида ба^раьмгаросг1..;лард1 фоидалаяилган фольклор наыуоалари на улардагя бадиик-тасвкрик восд-талар силсиласи хам мураккаблаша бсилагая. Баярам-маросгшардах л мусичий ва верЗал коьшонеятларнинг бадиии кУлами кеыгая боргая.

Кадимги 5роя ва Туроч худудкда ял.аган халчлзрнкыг "Нав^уз", "Ыехргоя", "Сада" каба баирал-ларада кдор асарлара, мусича, дра-р.-.атик харакатлар ва бадпиа сУздан. баарак таьсирчаалшгяки ои;рувчи ёрдаича Еосята си^атида кенг кУладаа фовдаланклган. ласалак, куар-рих ион ¿¡кскавшиинг ьУрсахиб уткзича, XI асрда "Сада" бзира^к кун-лари кубадлар на аьулачллар "¡{айсароц", "Бахкая". "Сарвисток", "¿х-кана", "Тахгк Арда&ер" каЗи кун ва чУикчларни илро этишая^

Ба£ракларнияг ячиялалЕагк харихиа-^ольклорта лараеннкнг гашаця-гига хам таъскр курсатган, Баррам ячиялаъавертач, фольклор асарлара яратилз босланган, мехиат чУи:чларя куаланпб, хечка Ухирашларда ха-биат ходксала^п хачкда, байрак туррисадаги тошшмоад«у аитилиб, рквоях ва а^ссналар хккол чилинган. Вачхлар Утееп б/лая юсте!<:оии-бадккя ходкса хкссблангаи баыра.-.-лар мураккаЗласаб, г.арсскм кУркш'.^я-дан, V:-. чувончла,.::, ходяпкла^кни, ичкк кечяякзлари-ю, кнткляала^яка кфода ох^диган юкддекс кУринкьдагк харакатлар «ааг^аси - баиразта а£ла*:гаи. Хуллас, дастлаЗю пактладеа вяро зхилган халч огзакя кхо-лл .чал'у::^-^':^;: г:;л'1 сэдда глклда бУлса, ке^кячаллк с к игр ет к к ьУринйа-дагл ;ОЛЬАСОр аД."/а»ГЗм.

^хг/уд.Догону луготкт турк.Тоздент.ЦС«}, 2.Бе,.т-:-.~ г Сада ь тоддйкскок поо-зин.Ь к.:.С5ор-

нкк стать» зо ксторкк 'л ■{йлздоше нарсдзз Среднее А зле. Ст;1ллна;ал. с.41.

Иккикчи оо5 - "Узбек хавд анъзнавия баярамларянянг поэтик хусу-силтларк" д--5 шкланган булиб, унда бакрагаарцинг поэтвкаси, -уларда '¿о^даланйладйгаа вербал ва харакат комлонентлари, фольклор канрларл-нинг анъанавяа ва бадихаЕяя услубда ягро этилиш хагда уларнинг траксфоркацяялалдв характере тасши$ этилад».

Дгссертацияяинг бу $аслида багракларкянг поэтик хусусяятлари фольклористки нучтая назардан чараляб, уыда фойдаланяладяган фольклор яанрларянинг банрачлар бадиштиия яфодалаа, уларнинг юя ва «азуушши очииага, байрамларнв (.¡указал сшъзт асари дарааасига кУтарялдагя ахамиятк тахлил чилянадя.

Бш:ра.'.'лар хар каыда« санъат асари скнгарв куайяа кошшзециои ту салаг;, яъ;;;: бадяяи асарлардага скнгари таркгбкк чшдлар, образ-дар, б ад;:/.я носиталар магмуаси, tsyaüm гояня илгари сурки б клан хзсахтзрланада. Чунхг, банраг.;лар хам сиякретяк ходяса хасобланади, уяда фольклоркянг деярля барча гаырларя ягона коыаозидлон гллимга бсрлаыах холда iiaxoöu бУлади. Еу сабабля ба^раклариинг поэтах хусусиятлари э.чг аввало фольклор каярларкнкнг бадяяятида кУзга тазланадя.

Еаираа поэтякасинянг вукудга келядяда фольклор асарлари ыуаи-ян экоцаовад хслатларнкиг юзага чиниияга сабаб булади. лисол учун лирик кРьицдагя оханг ва бадяин тасвку восяталаря кишлларда иафосат ва назокатга бУлгаы кухаббат хяссяия уяготса, лор, латяфа,. аския ва кулки-хяколлардаги бадкнл образ, тил восятадарп хордиц' члча^иш вазкфасяни У тагах холда байрамга зеб беради. Раксга чо^ланднх'ан ы.у-сичалар зса кУхармш каяфкят б.-.xi. ьтади. Декак, фольклор асарлари öai'.pa.v. но&тикасинянг каябак ся,_.ада, хихклирдйг;. куа*ши рухяи хо-латларак кфодаг.адикйх остеткх восатасяга анланадн,

Фо.ъ клор асарлари скнгарк анъанавя;. б;^рам сюжетк хам aeocau бОйлэ./а, вочееиа^. рвьоах ва тугаллаака сяигаря бадяин ляодлардап тадкил тоцддя. Аиьанавги халл ба^ракл&^к к/л^оч л1:рсз:.ха ь,о,;г.л б:/ла-дк на кни.пларнинг хкс-ту^гуларяга таъсяр к/рсагяб, яжрочи га toï.o-г;абяялар;и:нг ячкя кечкнкала^яня напоен «■.илади. í_y сабабля бая^амлар кокпозицкясидаги тугун, ечи:.. ва конфликт «асаласяни аняллнб олих бкр \;увча кураккаб кечадя, Ькнобаркн, лкрязшньг кучлилнгк саоаолс, улардаги зиддиятдк халатлар хаь- к/зга та^лачяб тур..-л>.д::.

Лиссерта;;т "НаврУз" баяра;. яда контакт t.'.с, „-.а с к га тУхт-....p ^ьа.г. бу ба^ра^ сг^етядагя ассскя .■,i;pa;;a-.¡apa¡:.;;:¡; л',:^ иа бах;;; /4,та-

сядагя зи7д;:лтлан яборат ька..л;:гяня ..акя,» ûy

клик 3a.:pav; с^.'йткнг счяб 3t ^уичя ро.ъклс, xai;,..^;; ьосятасяда

си. j-.арда бахо^ ^аслпии улуглаа, таб.:.-.;-,.:.-;г у».гСаИхяял

мацх этид!га асссяя эътабор беукляцп, Кеа. фа ели зса, х/кяаиагит зкк раикЗа сйфатяда бакраи скжетидаги золеалар орчаскдагк к/зга ку-рлпг/ас куч тарзнда берплада. Батрак сьиетада Оерллгаа ба^ла фоль кл о о данрлагида Навр/з - багоуНЕцг «ка <;аслл устадаа ьр/жган галабаса тарзида тамзя «алкнадв. Бу /з-узим&и коп^лгкт вчккшш грдалакди.

Соль клоршунослвк пуктов цазаридаа, балра.'лши: утк&зклкь тарге-бк з;/ас, бачки байракда чУдланкладигап халл огзаки ейоди коэтвкаои-ив тахлвл чилие ыуцик нззарий ахагшига зга. 11.'у болсдая дассертация-да бакрамлзр кошозицияса за асхетяквнг аирвм тасккбш: дасмларида кУлланган фольклор асарларинаиг бадлил-таезара^ воскталара хадида каскак т/хтадвб /талада. Балра-.слар когчпозлцйясадагк асосал тарклбил кисы - кучаддака ааркя холларда анъанавид тангана боалаягдиган кун-дач илгарирол бошланади ыукяин. Чуяхи, бвряачкдан, б8££аклар катико-пй -/одиса са^атида катта бар даврни Уз лчкга олади, ккклнчадан, у хвлка-хил узЕлардан таркиб топгаи анх-аналардап бара, ьу сабабла, ' диссертант баи рам пух ятя яраталадаган ака тадбирнанг утанага 'бУлиб хкзкат члладлган бакрзм олда {»ухятлна куххы аха.'/лятга зга, деб хисоблЕйда.

Байракларикнг мучадаккасн К7а холларда ба^ра^ олда г.ухата боглач тздбирлзрия Уз ачяга оладв. Бу даврда к/пгшш кзодо» га л:-тишал фолдала хасаснлар бУлкб Уталп. Хкссертацаяда "Навруз" баьгяьд схспозициясгапнг иухиы элвкенти хисоблаяувчя "Болчвчак хабара", харча-хабарчиларнанг нар-чорлова ва бахсвчаоирла^нлнг баира.\; терг/,а~ лари хамда уларяиаг позтпкасига £атаТ,сил тухталкб Утилада. ;*аселаа, "Бдачечак хабари" баврам кошозйцкясинанг мухик элекенхи сифатядагя Узига хос яозтлк ;.:азкун касб этади. "Еолчечак хабара" ч'/иигя оола-лар томо..адал ::;::ро зтллада. 1Гу сзбабли балрахнанг боаяаняьв бола-ларнкиг Узлдек багубор, кУ х-ьодон ва |жязли б.? лиши рашки глаъно касб зтган.

Еолалар "Бе/.чечак хасара"ни ху^хабар'тарзада, бор сзньатлартш, ."ахоратларинн ига соляб, Уллнга гувяшаб, хар хал рамза_; харакат-ларкй ба^рЕЕяб баеа отгаялар:

лтаахси -- Бснчечвгек боклоядг;, •'■.озон т'/ла а^рсндк. Аароякнгда}! бер:/асанг :\озон-тоЕогакг Еадроядк.

КУпчялвк - 1Сатткц ердан г.аталоб чкФ»ан болчечак, i-.V2.OK ер,;ан :з:.'.:и;аэ чакча! йоачечак.

Яккахон - Ъо^чечашш тутдилар, Тут ёгочга осдилар. Кяляч бмш! чопднлар Бахл-ал билая ёпдклар.

КУпчилик - Катти* ердая чаталаб чиркал бо^чечак, К*аво1» ердая талай чяадан боячечак^

Боячечак хабарики еткази.га шошилгая болалар, катталардая суюн-че слишга укяд нилгаплар. Сушчя болалар учун энг катта тортик хксоб-лакган. Ну сабаблп болаларга суинчи бериб, сихласангпь оялаагяздаа барака арлкаядк, деб катталарип сахп^ликка чорлаганлар.

"Бокчечак" 1чУая;ришшг севяб илро этиляия, таъсир уиинг соддалв-гк, ачмо мазыуньы боя Еа бадияя юксаклигкдадир. СУзларнкнг хар бнри чУзачлгкка асосланган холда тузклгая, ряткик-снятактак параллелизм, Ута муболагали часа.клантирип баярамнянг зкоционал чудратяыи оширади. Тасаввур чилинг, кичклна гул-боячечак. У эзгулик, яягялаяяш, яхлит-лик, гУзалляк, кодлик-чузояч, омад рамзи. Еиро* ана ку ааышгина, на£исгина гуляй тутга, ёгсчга осяб, чиляч билая чош-вддалар. Аслида уня бяр пуф деьяш билан учлриб гбориш ёки озгина харакат б клан топ-таб ташлаа мумкия. Бироч бу тарздагя чорани лУллат бадииялпкня кУЧна чи.-шради, халчона гУзал ташбех, гипербола рУя беркаадк. кунинг у чуя хатто пкчоц б клак змас, балки килкя билая чопднлар. К/з Укгимкзда эпик чахраконни дорга тортиш ёкк Улшлга хукм зткщ лаьхеларк гаЕда-лаяади. Бокчечак уша идеал чахракои даракасчга кУтарклади. Хал« суя-ган, ардоклаган., агаклагаа нарсани оддиигяна тарзда яУчотиш муишн гмас. Ьу бокс шодлик ва яваркш тимсоли хисоблангая боячечакка нерки кучлэр гУё уни йУчотисга бел боглаган бахаябат дез каби ёкя ахдахо сингарк ёвуз ва улкалдир. Акни шундшг Уринларда ба^раклар тарккбида-ги фоль клорнинг бэдкпи сксаклиги, голвии тераалигк кУзга тахлаяади, уни яратган га куйлагая халединг бадиия дахоск, сузиышг ^удратя накоёя бУлади.

Диссертащшда байрам мавзусига багишяанган латк*алар, ло.^лар, аскиялар, цушичлар, халч томоша санъатига хос лавхалар водеалар ри-всжи сифатида бериладя. Олчиш ва аярим дракаткк харакатлар эса, байрач'линг ечкмя ва финал хпсш сифатида тахлил килянадк.

Ваяраклар скнкретик ходиса сифатида узида хам вербал, яъни с.Уз кскпояентлариня, хам харакатлк коштснентларни чамраб олад;:, Чункя,

I. Навруз. Тошкеят. Фая. 1Э92, 48-бет.

:"и.'ларШ! фэ«{ат. хараками уйинкар. тог.оиа саиьг.тядаи иборат лйлзй ••'ее ¡.гумкии о^л^аганиаек, уни фз-чах горбал гоипоне.чхлэ^даа вборах :::zá ,<узвш ".::.* "лумкин з;,:ас. Казсишс с'у'лкхлла жклочентлер бкрлаьлб .тая хасполпсяна, »лих соганязк си'иарн стнкретгк

■ лсагi аллаи .'л::,

..о-ла •^..х.'/мияг гаовахгчя. хуоусяягл-чря за .'»хаяткая оч-ю с><г-. j7.a Су лика 'о'/лонеитнинг кьиок Олси »'ухам ах&квяггз эга зконлзга-. .-.ядклао олли талай -срляюш. Г-зиршллар Уэ гаьсяр долрасяга 'Ура ;:>.-з,•.«.■:.«« мр. К/япздкх т'планазкгзи г.оиза сгокодзэек Фольклор лань; "-■■нл:,.н .-..'лад}!, Л.гиак, Ззлсаклаок/'нг мохадти 2а :/аз1.гушит :*аслслангая' ";олъхло>: глналар;:. о^яб бегэдв.. Вер^ал г;олък-чм са^раг,:ллкг : ,о''ллт;1 ла «азмуякна очиб оеришда ёо-г-алба "-.'j хссяха ххсоолакади. 1гло Оалоам-ш аольклоршуяоедяк у ??аэ яазар.чдгн тахлял Чиясак, сУз хо.таонентд биркнчл Урввга - -¡ракатлао сса. л'/пшкча :занба си-дтлда /ргаш*лапя. К/шлларнинг с.рзу-ехакдаои, .^гоааглара. ва хпс-гуагуларлня очиб бесувчи с/з кошгоненхл • icäcavja асос:-;Л бадзиа дэспта ролики '/таяли. Фольклор жонрларя. бак-лг. харакахлелтла беаоспта с::нгиб хетати. хауакагла^ш'нг эрх>:нлигл-" '^чрад:1.. ;,псол :-;.'лпб, халаюисшяг аяъанавкя у^/нлзся, ла-

.аилар.",. ялло-:Зр;;, огзахл драгася г. а бсг.г'длопни олиб этгкин.

:u:cüEi::;r úy лаырласл Узкнинг г//хлгг:1, ::аренгдорллг/1 бялая k^lüiií-олол харсдахларга ухдюйдя, бськача -<;'.лгб аДггаида. бу иаяолар c:';.:ib2a хадбкр .чаракадлга туохкк беруз"л бгздгй scxex.'iK зосиха хисоб-пакадя.

Б?8раклг;:гогл хох. "тар асарларияиьг возтзк табяахааи, яшоа«?ааляя "са-дда К7.0ДИ2 сш'оялааиш шгошяхларчни белгилакда ьаьана2.«шшк ва баллхаг/йлкк jíjxkk роль Уалали;;, Бу зкки хатегориясмз халч яжодддаг.ч хеп чандаа хслксашздг. шт-' ?суг<кадая, байрашаршшг гарахав асослаиа, ■ гоягйц-хештхк гусуспятласиш з-а поэтик табиаханя хУгсл бахолаб

Ляссерхаиялда байра:/ларда фоадаланйладигаа фольклор данрларя-н?нг акьакавй^лцк ва бадихагУйлик хусусияглари, úakpau поэхикасада •/.••арнкнг ахавиятй, улар дон фоадалаакшда бадиханинг анъаяавииликка, акг-2л;!виал;!кнкнг бадахах'а анлакиши хусусиятларини ургаьшига кенг 1>р;:н Зорйладп. Палрам харкибидаги xamt огзаки ¡шоди намукаларя ьасх-í ii раакоща аяъ:щавкцлкк устунлик чклувчя хаыда бадихага моя у. л б'/лган фольклор хаирхаргга бУлкнада. '.¡охкях нунтаи назаридан олиб параган-;а таскирнккг бу икки услубини бир биридая ажрахкш гумккн экао. Ба^-

Т.Саеигссохов Б-Узбек маросяк фольклоря. Тоа:кент. 1983, 31-бех.

рамда фолдаланиладиган фольклор жанрларининг .Узига хос хусусиятн иундаки, ачъанаЕЛкликда албатта бадиха, бадихагунлякда албатта анъакавайлик сакланаб чолади.

Бадиха устунлик дааддган фольклор ,жанрлариш! чукуррод тахлил едлинса, уларда анъанавиилик хам мухим Урин тутгашшги ыаълук була-ди. Бадиханинг такомилдашиши натккасида анъанавиилик хам кучалиб рявоиланиб боради, кяодия яараён сифатида ыукамаллапади. Колаверса, бадкха анъаяавиВлкк доирасида наслоён б.Улади. Касалан, чадши-чадам-дан халч балрашари, сайллари ва туи-томошаларида анъанаЕии. тарзда намокая кклкб келинган лазяччклик, масхарабозляк, дорбозляк, чИгир-чочбовлкк Узининг кУра анъанаво хисоблансада, юкрода бадихагуиляк-ни талаб ;;ялади ва хар бир кзродан с.Унг хам казмунан, хаы гоявии м-хатдан янглланаб, такокяллаяжб боради. Байрамларда улочдолга, ку-paai, aiEK ва илон Ушатлш, к/чздр, хУроз, бедана уркктириш каби халл токоааларидан анъанавил тарзда фо^далакилса, уларнинг кжросида йоды зркянляЕка асосланади.

АнъанаЕаилик чоидасига КУра фольклор жанрларк матнкншг-асосий' фабуласи анъаяавш; холатда буллб, икро гараанида унга камдан-кал; Узгариолар ккрктилади. Анъанавийлякнинг .Узкий иккк. ыаънода тушуниш мумкан. Биринчидан, анъанаЕКилик муаиян асарнинг халч-жонли шеЕаси-да ияро этилаш.иш5 англатадк, кккинчидан, анъанавялляк бу фольклор ханрларанянг бевоскта структуруал-яипологик хусусяятларкга тегкиж ходаса булиб, унда муаиян фолъклор, асаришшг Узига хос погткк тузл-лках анъанааавйл формула ва кУчиб юрувчи обраглар /дев, а^яна, ялш-гпз камяир, золим подшох Еа бо^.\адар/ни накраб одиьи назарда тути-лади. •

БадихагУйлккка асосланган харакатлар Уз кохиятига кУра дои1,;о Узгарувчан ва муакян шарт-шароитлардан келаб чш;цщ холатласина та-чоза килади. ■ Масалан, сУз'ва харакагли /¿wusap,'ыусобачалар, лофлар, огзака драка, касхарабозлик, латифа кабк фольклор злекентларц шарт-шароитдан келиб чиадан холда .Узгариб турсада, жанр фабуласа, структурам ва мазмуни Узгаришсиз колади. Акс холда у уз таоаатана Узгар-тлрада ва ыохият нучтаи назаридан фольклор канрл сафатлда тал олля-малди, яьаи ёзма адаби!! асар намунаси слфатида чаралади.

Хуллас, анъанавий хаян. баЬршяарида фоидаланаладаган фольклор накуналарл - аскля, лоф, латкфа, лапарлар, .огзаки драла, олдшц ва алтинувлар каби турларнинг асосада верба-т когшонентлар устунлак цилса, /илн фольклори, ч'/гирчонбовлик, болазар фольклора, халч томо-аа caiibaru /дорбозлар, кураи, уло.-í, хар хил мусобачала^/да sea

;сараааг асослй ко-ллояеыт газяфасаяи базаради, Демак, сУзга асослаа-

ган фольклор яанрларя кяииларняяг ачляй бархамоллигини шаклланти-и'лошнг асосяй роситася сифатида иамоён булса, харакатларга асос-лангак фольклор гсанрларя дисконта ва аллкл камолог манбак саааладя.

Шунянгдек уэбу бобда фольклор' канрларининг байрак поэтикасияа очаздагя роли, улардан фойдалаыш муамыолари хавда трансформацияга учраки ::абз иасалаларга хам тУхталинади. -}оль клоршшг хУпгина яанр-дарк баДрам тсмошасини бадиийлаштиришнянг мухям восятася эканлиги. бадоаа хомдозяцяясядагн опязодларяя бяр-бяряга богловчя, бяр зпязод-дах'2 Еочеаласнияг мккянчиси бялая алмашяшяда мантячяи кУпряк еэзя-фас?тк;л уташкня алохида «айд -чялянади. •

Д"ссвр?ацяяда хаи окзаяя иходиялнг латяфа, лоф» асккя, терна :а кУсан каби пакрларядан байрам етрухтурасяня бодятузчи бадяяй-тас-"¿зргЗ гссата сяфатяда фоидаяаяив хамда уларнинг -таснсформадиялажуа .солаг.» гкля фольклор аааоларанинг сдатяй холатда га баирзм шароатя-да кгсро ,91лл2екнйнг узарб фар«лари '1ахлял кидинадк.

Лпраэкга г.:огял бУлгаа анъанавяя бакрзилараянг энг таъсясчан бэдшй-сгасгио;:;! гсретагзрг^ая бпрп хал* к/ьиклаездяр, Хал* <увд«--.'."рпда 20«елак сдхснкйг чсггагалзрг ор.сао ахс г.хада. Бу руха* :<олат

вярланади. Чункк, бу ¡фиш бевосята мехнат яараёняда яратилгая. Огяр мехнат машаедати, турмуш «яйинчиляклари билая богляч кундошляк ала-мл хачидагя рухий кечянмани яфодалаядиган мазкур кУшяч кундаляк хаёт ва баярам томошаларя караёнида куйлаяяшя билан характерланади.

■Бадиий параллели зшянг гУзал намунаси /чархнинг таноб ташлашя ва кундошляк алами/га асослангая бу чУшядда, баирамояа рух хар бир мис-радагя "хай ёр-ёр айланак" такроря натяяасяда юзага келади.

Хуллас, таряхия-фольклория жараённяяг нисбатан кейинроч вукуд-га келган баярам шакля, дастлаб инсоя тафаккуркнянг илк бадиия ках-сули хксоблангая'мяфлар асоеида юзага кедган б.улса, кеяяичаляк, та-раччиёт юксала боргая сари, яъня бадяия сУз саньатининг трансфориа-цияланиши натяхасида халч анъанасига анлангая* Яясоният таряхи, ма~ даняяти ва маънавиятя билан боглич масалаларяя тадчич этгая олямлар-нинг ялмий кузатилларига асослаяган холда Узбек халч анъанавия бая-рамлари ва улархшнг тарккбидаги фольклор яанрлари -поэтикасиня Урга-ниш фольклор асарларк оммавия характердаги марасим, урф-одат ва бая-раыларяинг юзага келим учуя бадяия ва белгиловчи окил эканлигкяя . хавда бу омил иасоннинг маъяавий.-эстетик кяхатдан юксашиняга хязмат чилганлягиыи анячлаш ямконяня бердя. .'

Демак, байраклар хам иктямоии-бадиня ва синкретик ходяса сифа-тяда Узяга хос- поэтяк хусусяягга эга. Бу поэтик хусусяят фольклор-нинг турля-яукая каирларядан. - хам 1ербал, хам харакатларга асослая-гай компонентларядан,фоядаланяш натияаскда вуяудга келади.

Бу коыпонентлар баЦра45ларяинг поэтяк хусусиятлариш: очяб беряь билан бир чаторда. уларни тугагва мукашал, мураккаб ва .тоыокабои саньат асарлари даракасшга'олиб чичздк хавда баирамда фольклор асар-ларининг" анъанавииликдан. бадихавиялякка, .бадихаЕИнликдая. акьанаЕия- ' лякяа аалана олиш имконининг кавхудлигини' накопит ^ила олувчя иухик' бадиий Еосята вазвфасиняхам Утаиди. ' / ;

Дяссертацяянинг "хотима" едскада тадчкч зтялгак. мавзу. буяича баен этклган назаряЯ хулосалар умумлаштирилади. .

Диссертациянинг асосяи мазмуни ва хулрсаларк нуаллкф' томонкдан аълоц нилинган чуаидаги рясола ва' мацолаларяда .Уз акскяя тонгая.

1Лалч бакрамларкшшг зтко-фольклор хусусяятлари. Нагангая.

'." 1992, 2,5 б.т.

2.1алч байрамларвшщг эстетикаси. "МаданиИ ва маънавкя тарал-чиёт - инсоя камолоти омяли". Наманган Давлат Универсятетининг 50 йяллик юбилеяя муносабатя онлая чоа этялгаа клмия кадолалар тун-лами. Еау.ангая, 1992, 0,1 б.т. '

3.Л.{лии sa ямс;,:олил тарбпяда ха>ц уиаима^атиг роли. "Бсыан-гу.ч синфларда таьлкм ва тарбия". iia¡..a¡¡ra(i Давлат Университета ojizm-лариш-шг iulvji/ качолалар т.Уплш.:и. Наманган. 1033, 0,G öjt.

4. БаЬрахни пандан нааоалаамиз? "Илтисод на хиссбот" журнал;!. 1093, 4-ссн. 0,4 б.т.

5. Бадр&'.марнкнг наросаткга до^р. "Хал<; дошикалдлиги сабо*-лари". Л.Додири' rio-u-ji Тонкент ЛаЕлат ладанилт института слккларл-нднг илмш '/аколалар тУплш/л. Тоалсент. 1393, 0,2 б.т.

Р£3 ГУП

Диссертация Ооатоьа Г. "Поэтические особенности произведений фольклора в традщионлих праз-деика* узбзкского народа" посвягрна комплексному изучению одной из акту альтах проблем узбекской фольклористики, имевши ва-иг/ю ¡^аучну» значимость и практическую нал-ранлзнкозть.

Работа состоит из введение, двух глав, заключен::.-; и списка использованной литература.

Б диссертации иослзпуатал национадьно-етногра:;ич,скоз особенности традщкоша* праздников узбзкского народа, роль духовного яас-лз.^1,-1 прздков в разЕптли и соезрленсг'вовании поотичзсиого устного народного творчзстьа, а так'з тзоритнчески обосновивазтся возможность прздажг: праздника* особых поэтичзсюк черт путэа исполь-« ■ зоаапия происьодзний фольклора.

Автор исслздоваяия опрз^зляот трэдиционныз народнаэ прозаики как совершенную и сло.кнуз форму устного народного творчества и шяв-лязт ого поетическиз особенности, рассматривает эстетически-з принципы трансформации используе;,ы.< в празднествах произведений фольклора и закономерности и .-с сценической дидаузия. 5-

"Баирая" первоначально "базрам", как народное празднество стало отличатся, начиная с XI века и было непосредственно связано с устным народным творчеством, Впоследствии, вместе с развитием способа производства и совершенствовании обцествзннс-^кономичзских отношении усло'.а; тлись используемое в обрядах образца произЕодзку.;'. фольклора. и и< изобразитально-в'дразит'злыша. средства. Расширился диапазон праздника.

Праздгккл как обдествзнно-худо.г.еогвенноа и синкретичэскоз явление, обладает своеобразными поэтическими особенностями, которое возникают в результате использования вэрб&чьшк: и игрови: жанров фольклора.

Научная навизна я тзорятическое значение исследования замечается V. том, что в нём впервые в узбекской фольклористика празднк-• ки изучаютс-; как явление устного народного творчества.

Результаты исследования ^огут бить использоваш при составлении учебных пособия по устноьу наро.цноцу творчеству, а та!г:е при про-в;'\зш!и лекционное и семинарии занятий в высших учзбньи завэде-ниял г.о соответственному курсу.

li B 3 U jl B

The dic3ertational work of Soatov G. "The poetical peculiaritiaa of tha wcrks of iaik-lore in traditional holidays of the Uzbok peoplo"i3 devoted to the study of cno of tlie actual problems of tho science of Uzbok falk-loro and has a great aoointifio and practical importance.

Tha work con3ist3 of tho introduction.t.vo chaptcra and tho li3t of used literature.

Tho nstion.il peculiarities of Uzbek traditional holidayn.the rolo of ancestors in tho development and iraprovc.'jsnt of oral poetical creations aro studed in the dissortational work. Tho possibility of giving tho holidays spocial poetical features uain^ tho falk-loro i3 theoretically substantiated.

Tha author defines tho tr&ditional holidaya na porfeot. and complicated form of peoples oral creative work and sho»3 thoir poetical peculiarities. Ha examines the esthetic principles of tranf ox-mat ion o*f ;vori:s of falk-loro which aro uood in holidaya play and its stage diffusion.

".Cairani" or "Bazram" ao pooblo holiday separated bo/ilnin:? iron tho xi contuxy and was corji;cted with the oral creative .vork of tho people.Thon.alongside with the development of Droduction and improvement of socio-economical relations,the works of faltc-lore, the representational tnean3 became more complicated.The ran;;e of holidays bec?ma wider.Holidays as social mattor3 have their own poetical peculiarities »vhioh appear as tho result of uain^ of verbal and play genres of falk-lora.The scientific novolty and theoretical importance of tho investigation av« in that the holidays in Uzbek folklore 3tudy i6 studied as tho part of pooDlo'3 oral croativo work.

Tnu results of the inventigation .r.ay be used in books on people's oral croativo work,and alco in lectionfJ and 09,dinars in higher educational institutions