автореферат диссертации по филологии, специальность ВАК РФ 10.01.02
диссертация на тему:
Проблема лирического героя в казахской поэзии /80-е годы/

  • Год: 1994
  • Автор научной работы: Шапаев, Турсынжан Муканулы
  • Ученая cтепень: кандидата химических наук
  • Место защиты диссертации: Алматы
  • Код cпециальности ВАК: 10.01.02
Автореферат по филологии на тему 'Проблема лирического героя в казахской поэзии /80-е годы/'

Полный текст автореферата диссертации по теме "Проблема лирического героя в казахской поэзии /80-е годы/"

КАЗАХСТАН РЕСПУБЛИКАМ ПТЩ ГЫЛЫ!’ АКАДЕ1ЩЯСИ М,..Э1Е30В АТННДАГЫ 0ДЕБИЕТ ЖЭНЕ 9НЕР ИНСТИТУТЫ

3 Ой

• !/»(■' 'С.: Колхаэба цу^ында

'ПРСЫНИАН МЦАНШ К1АПАЕВ

ЦАЗА!\ ПОЭЗИЯСННДАРЫ ЛИРИКАЛЫЦ Т¥ЛРА ПРОБЛЕМАМ /80-Ш1 яылдар/ -•

10.01.02. - Цаз1рг1 цаза!\ эдебиет!

Филология рылымдарыныц кандидаты рнлыми дэрежес1н алу уга1н дайындалган диссертациями^

. АВТОРЕФЕРАТЫ .

Алматы - 1994

1уыыс Казацстан Республихасы ¥лттыц Рылым Академия^

Н.Эуезов атындагы Здебиет хэне внер институтыныц цаз1рг1 ^азац эдебие*! бвишнде орындалды...

, ; Рылыы* хётехо1с1 - филология рылыыдарыныц докторы,

' . V профессор, РПРА корр.-ыушес»?

' ■: С.СДЙРАБАЕВ •• . . '

' Ресыи оппанеи»тер1 - филология рылымдарынЪц докторы,

' профессор Т.КЭК1ШЕВ '

■ филология рылыыдарыныц кандидаты

.. . ' К.СЕЙ1Т0ВА . ;

Явтекв1 уйыы - Абай атындары Алыаты ыемлекеттЛ ,

- университет ’ •

- Диссертация 199... хылн ............. сагат .......

Наза^стан Республихасы Ьттыц Рилыы Акйдеыиясы Н.Эуезов ‘ атындагы Эдебиет хэне енер институтыныц ханындагы филология гылымдарыныц докторы дэре*ес1н беру хещндеП Д.53.34.01. ыанандандирылган кецес1н1ц ыах1х1с1нде цорралады. , ,

/480021, Алматы ^аласы, Цурмангазы кевес1, 29/.

. ' Диссертацияиен Улттыц Рылыы Акадеыиясыныц Орталщ рыхыми к1тапханасында танысуга болады. .................

'-Автореферат ................... таратылды.

Наыандырылран кецесПц рылыыи хатшысы, фндологхя гялыидарыныц,докторы ' . . ИБРАЕВ И.

' ганстац шиш сипаттамаси • . ’ '

. ?55й2її2іїїц_§5її1'іьайійіїїі Дазаі; эдебиеттану. гылйииида .im-ЕЇ555Ї!5-ЇЇІЕ5 ярэблеиасы арнайы зертїеу ньісанаси dftn алинган емес. Біраї^. б^дан лирикалиі^ тулга. - ёгжей-тег£ёйлt аёрттёлГй . болган мэселе ,цегєн nutp тумаса керек. ^аЯ*а,ДазірН лирйкйді-р« єіі даулы, іаласїьі урымдарды^ бірі - осы. Автор ней лнрипіли^ текст . мазмуныйыН ара ^атынаснндагы ар^иліі сйпй^сагіал&рди-ecitep-ией, іерминді тал^амсиз цолдану, бул МаселенІЦ тоцірогінде ауы^-ауыц теорияльіц пікір ыс!арын тудіїрип йіаррани белгіліД4-

зац эдебйёттануы мен сынында да oca упшга ijaibciu &з пайймы иен позициясын dІлд£рген жеке-Харнії пікірійр айтилмаіі цалган жц. Населен, профессор СДйрабаеб лйрикалм^ кёйІпйерДІ. /т^лга-ни/ "тек автордиц азі Деп р,арау жеткіліксіз.. ЛярнЛйла^ гербйдьЩ сезНі-ку-йі, ой-тйлабы і^шан да бір аї[нй зміріні!| пшідкрннан гарі ио'і да.мн-жацт болады'1* - дел я&зада. ' . . ' . .

: .Віз аз жумысьшызда а.лемдік лирМадйРы кзркейдій, і>узі:ани |Э-

аїрибелерді наз арда уст ай отырип, яегізінен, лирикалыц Гервй /тулра, кейіпкер/ урымин ^алыйтастырып, ойы теорияли^ тусінік, категория ретінде негПдёген ормс адебизтїану рйлымындагц теория лыц пайымдарра, агагі айі^анда, Л.Н.Тнняног, Г.А.Туіввсяиі.І.Я.-У Гинзбург, jf.H;Тимофеев, И.”.Усок, !!.5.Роднянская, Б.Т.Удодбв, -Д.Цаксииов, А.Эльяае'вйч. сйіцтн раіаМдардбіЦ тубегейЛІ їв{ітїеуіе^ ріне, сондай-ац, яалпи лиряяага, ондары лирякалыц субъект тави-гаты ту рал ы і(унда .ойлар. айінлг ан З.Ґ.Велинский, Й.А.Боройинй,

І. Дирабаез .С, Революция іа'йе Здйб&ет: Ііа^алалар. «єн septiey-лер. Екі томды'ц. Т*І - Алмати, 1977, 350-6. '

А.Н.Весеяовск»», В.С.Соловьев.Б.Ц.Зйхеибаум, Е.Г.Зткннд, Б.З. Тоиааевский, Г.Н.Поспелов, Б.С.Нейлах, Г.0.Винокур,' !.!.Б.Нейлах, 11.!!.Кравцов, Н.!!.Балашов, таги басцалардиц ецбектерше суйенд1к. Сониме'н цатар, коркеьг творчество зацдылицтары, лнри-калиц образ тайигаты туралы эр кезде айтылран элей ;)илосо}та-ринш;-/Аристотель, Гегель, Спиноза, Ницие, Инг, Марнтен, Борхес т.б./, ацин-казуиплари мен зерттеугП-синсшларинпц /Р.Барт, §.Т,Маринетти, ?.Элиот, ’..1.де Унаиуно.д.Мачадо, Б.Поудьсен, А.

Урбан, А.Цкхайлов т.б./ л1Шрлер1н де ескер1п отирдыц.

Б1 а багдарга тут^ан еид 1 г 1 б 1 р сала - к,аза^ гдебпеттануи кен сшшндары жалпи поэзилга ^атисты зерттеулер иен адеби-син мацалалар. Настилай айтсаг,, Л.БаЯтурсинов, И.ЛГшауытов, Г>.!1у-банав, М.Эуеэов , ’ЭЛаррулаи, д.Пумалнев, 2.Сиайылов1'аратаев,

!.) .Габдуллин, З.Уахатов, Р.£ерд1баев, Н.Зазарбаев, Р.Нургалиев, Ы.Елеухенов, З.СерЩалиев, Э.Иаршдбетов, ОДутсбаев, ■ сониц 1а1ндв оз зерттеу, иацалаларинда лирикалц кеГЦакер, талии поэ-зиядары "ыен“-турали азди-кепт1 толгамдар усииган 3.!г,абдолов,

С .Кмрабаез, ЭЛхиетов,' Юараунн, А.СеГ1д1«беков , Б.Зб1лг,асииов, Ц.МаиПур-Яустов, -А.Еспембетов тэр1зд1 ралии, сшшилардиц ец-бектер!. • . . . '

Когарида а'Пттьц, цазац лирикаенндары лирнкали^ тулга - ал 1 арнайы зерттелмеген ыэселе. Оныц лирикамнзда туу, цалиптасу.ор- -ниру колшшц вз1нд1к ерекиеяитер!, сондай-аг*, руханл-эстетика-лиц цубылис рет 1 нде всу1 иен толируи, лирикадаги бастн .образ децгей 1 не квтер1лу1\- с а э бола цойгап :хо ц. Оспдан келт. эр:;а~ иан дамудары, цоэгалистаги теориялцц тус1н1кт1ц буг1нг1 ау.^ц-ыин цазац лирнкаси тэ:::1рибес1иде г.орастиру, отгц ол1 де бодса, толиц баси аыила цоГшаран тер:.тцнд1к оекарасин, урцмдш; на^тнли-

- з -

рин аіциндай тусу цажеттігі туады. Бул ^Зйрттеудіц а?І2ал_ь^н-лы£ы да осында. ■

ЕУ5УУЇЇ_53ИЭ5Й£Ы* Диссеріацияд'а лирикалыц тулганші тэл поэ-зичмызда алравцы "Менніц" пайда болуынан бастап, б у г 1н г 1 ореге кеткенге дейінгі тарихы жалпы внердегі индивидуальдыц негіздіц, жеке адандыц дербес сана-сезінніц /личностное самосознание/ жетілу, даму тарихымен, эр дауIрде цалыптасцан жеке адам кон-цепциясымен тнрыз байланыста царастырылады. Сонймен цатар.бел- *

• ^ У С'-''’ • '

г 1 л 1 бір кезец лирикасындагы /80-ш1 жылдар/ рухани, керхемдш 1 зден 1 с тер мен яетістік, кемиїліктер сипатына лирикалыц тулга бейнес1 ар^ылы талдау жасалады. "Лирикалы^ кейіпкер" атйуыныц терминдік баламаларьша жеке-жеке .сипагтама беріліп, оларди на^-ты лирикаліц контекстегі иарыналарына царай практикада жіктеп і^олдану усынылады. Осы Ізденіс нзтижелері хумыстьщ взіндік жа-ца'лыгы болып табылады. •.

Зе£тт_еу_^]ц_нег_ізг| ма^са_ти - лирикалыц тулганыц цаэац ли-рикасында ^алыптасу тарихын барлай отырып, оныц рухани эре с 1н» творчествольц тулганыц даралыгы мен цогамдьц-злеуметтік фактор-лардыц тутастыры негізінде айцындау жэне сол арцылы лирика ду-‘ , ние цубылысыныц, цогам езгерістерініц тірі кузгері - бугінгі кун адачнныц жан злеміне цаншальц бойлай алды, квціл-куй, .сезім вындырнн врнектеу маселесі цай децгейде аеиїлдГ деген сауаддар-ра жауап їздеу. Сол негізде, цазац лирикасыныц 80-ші лсылдарда жеткен ересіне бара беру. ' • • ,

Осыдан келіп, алдымызга оешімін табура тиіс мынадай и_1н-дет_т^2 дсйылады:

- лирикальц "менніц" рухани. злеуметтік туп-тегіне уцілу.

рщ ібу г-1 н г і, туррттари лирйкЕиы^ тулга д’ецгейіне ;хёту холина ццс^ара сиііаттача'яасау;' . ■ • >/

' - бул процес? 1 олеидік .пйэзцяда.риоси текті даму кезецде-

ріи^'ц ^йланыста' ц?рас£ыру; ' ■ ? .. .. . ' .

•' , :цаэ.ЭД лирикасиныц буран деіНн дедкен рресін ескере оти-рапі:33-ііі аилдар дирздазш^ тулрарщцц озі.ндік ереиеліктеріи 'аіциндау, творчеріврлщ; тулРа' цен. яирикальц. "менніц". ара цзты-г ; насы иарелесін, а^ин - 522!2ї2іУ5-їїі£? _ £5і!2!і2!2 пройлемас-ын атііЛРан кеаеі) лоззиясц тэ:кі рибес інІц нег'їзінде і^араСтцру.

иогарыда аталг^н ралшідар. иен эдебнет сцнаиларыныц.' Ліиі.о-со^тардиц _єцбектерІндегі; теорнялщ лайцмдаулар иен' пШрлерді зерттеуіи)згр і! е т о д о л о г !! л л и :‘ц ііегіз єїіп устан-

дм»,. ' -

■ . .Диссертацияниц практик а л и ц м а н 1 минада:

- эдебиет.тануында алі жеке зерттеу '.обьектісі бол мар ан масе-

.леге арна^Раидьцтан, диссертация лирикалыц тулга турасындат дастурлі тусінікті белгШ дэрехеде трлці^піра, настилай, туседі; цатар цолдай.ылып *ург,ен терииндер. лирикаліц контекстегі магына-лы^ аурмцна*:-автор мен лирикалы^ "ценніц" ара цатынасына ^арай саралзна^и, ё.8чдаЙ-а^ лирккадары рухани, квркендіх їздєністерді лирикальц тулра ,|абиратинан танудыц да негізд! екені дзлелдене-ді. Сондццтан. зерттеу натияел^рін лцрикалід поэзня?а цатиста М^аРії адццтта ?»*цлиач зерттеу, сын цацалаларда ескеруге бола-ды, Осымён цатар эерутеу натериалдарин жораррьі.оцу орындарында (цытупнлиг, практикада да цолдану мункіддігГ бар. .

.ІЇЙЇЇ£ЇЙ!І_£НЙЙ2!І-2ЇЇІ‘ Диссертация Казахстан Ресгіубликасч' їлттиіі рылым акадеииясн Ц,0.Эуёзрв атиндары эдебит аэне внер

. - 5 -

институтьшш| рылми Кецес 1 н^е яэне Даэ 1 рг 1 цазац &де'биет1 м1нде талцыланып, г,абылданран. • . ' ■ . ;

Диссертацияныц нег1зг1 мазиуны республикалы^ басылыадарда /''Яулдыз", ")1алын“, "Цазац эдебиетГ' т.б./ яыл. сайын пшр&тын > "Уацыт жэне ^аламгер” эдеби-сын мацалалар жинацтар^нда, эдеби-жыл цорытандысында яасалган баяндамаларда, радио-телёзидение хабарларында, "Ой туб1нде яат^ан сэз" /"Яазусш", 1989/ жеве сын к1табында яер1н1 с'таптн. 1 '

Йиссертадиялы5_ж^«мстыц_дхрь!лым'ы. Диссертация "К1р1 спе" мен "Норытындндая" бас^а непзп ек1 тараудан турады. Соцннда пайдаланылран эдебиеттер Т1з1м1 бер1лгец, ' ' "• .

шшсщ непзп НА31даи ; ,

К1р1 спедё диссертация'та^ырыбыц актуальдылиш, мацсатм мен м1ндеттер1, гилии яацалиры,'теориялыц, Ярактикалыц нан1 аЯ^андалады. . . ’ ' _

?1Е!!!21_1§Е&2* "Якрикалыг, тулга проблемасина казцара'с". ’ Бул тарауда лирикалы^ тулра хацындары теорияльц пайымдар са-раланадч язне лирикалаз .тулра к8ркемд1к ойлаудыц яаца тип1 ре-1 т1нде лирикалыц сана даыуцмен байланысты царастцриладц. Тел . 1

эдебиеттанушшзда бул тацирыптары. алрапцы зерттеу' болганды'цтак', бурьщрц-соцп! тужриндалран теориялиц зайьшдар мен'^айпыльцп: ’ л 1 п 1 рлерд1 саралау. лирикалиц тулганкц цаэац поэзиясында цалип-тасу, орнцру тарихшт то^талу, сол арг,ылы бул тараптагы ез рил-'

ии позицнмизды айн,цидау цазетт1г1 туады. Ал. бул, эз кезег1нде.

• * ' . ' •

элемдн поэзия тзя1рибес1не де уц1ле отцруды ц1ндеттейд1 .Эйтке-н 1. цазац поэзиясы злеыд1к эдеби дамудан оцлау турран'яо!^; ал

8з 1ы1 з царастырралы отырран 80-ш1 нылдар поэзиясындащ лир»-'

. калыц тулга да кесіелі-бугін гана панда болтан феномен е.чес -

сол эдеби дамудіщ жемісі. Алгашцы тараудыц мазиуни осы кезца-

растан туындайды. ’

Лирикаліц кейіпкер /лирический герой/ урымын алгаи иегіз-

деп.'оран атау берген - 10.Тынянов. А.Блок цайтнс болганнан

кейін, коп кеиікпей жазылран "Блок туралы"* деген иацаласында

/1921 ж./ ол ацынныч бук 1 л поэзиясын тутас к о р1н1 с, бірегей цу-

■ былые ретінде кейіптеп турран наї^т^адаї^бейнесі бар екеніне

тоцтала келіп, эдебиеттану гылымина теорияліц цуни зте кацнзды

ли2ииалыз_кей1пкер_катег0£иясын енгізді. Терминніц иек-аекарасы,

ол цаытитын цубылыстар пен белИ-нышандар ауцымы алі де болса

талассыз емес. Саныц іиінде, ец таласты населенії-; бірі - лирика-

льн{ тулраныц автордш] оз баенмен ара-цатйнасы. Гегель: "лирика-

лиц туындыныц орталыц "персоналы" - оны каратупыныц езі, ец ал' - . 9 • ’ ' .

дыыен, ониц.іикі злеиі"ь - дейді. Зйтсе де, лирикальц кейіпкер

мен оны "яаратушы" ацинньщ арасин^ абсоліотті тецд 1 к бєлгісін цоп-

ра болмайды, Лирика туралы Шкір айтцан философ, адебиетиілор-

■ /

дЬЧ цай-цайсысы да ацынныц сол жеке еырлариннц жалпыадаыдиц си-•патыныц талассыздырына цол цояды. Лириканй "таза лирика","цол-данб.алы /прикладная/ лирика" деп боліп тастап /бул яерде "цол-данбады" деп некрасовтьц маРынадагы лириканй айтнп отыр/,"иде-алды" лириканыц иоделін сипаттаран орыс философы, ацин, адебиет сыншысы В.Соловьевтыц озі де -лярикада адам заішниц іпк 1 сулулягы дуниенІЦ обьективті мазмуныиен ундесетінін, сол калпира тэн

' I, 3.Н.Тынянов. Поэтика. История литературы. Кнко. II., 1977,

, . ■ С.ІІ8-І24 .

2. Гегель Г.В.§. Зсїетика, т.З, М., 1971, с.501

магмна-иазмунныц хеке сана арцылы кэркеы ^оритилатинин"* жазади. Лирикалиц-"иенд1" автордыц' нац аз1 деп туе 1 нет 1н дэстурд1 сынай кел1п. сыртцы эм1рбаяндыц факт 1лерд1 иулде аоцца пшгарура бол-майты^ин. квркем шыгармадары субъект творчестволыц тулранын *ез-гел_адеви_болмысыИ екен1н Г.0.Винокур^, ал "хеке тулганьщ лнри-калыц иазмундары езгеае болмцеи ацннныц аз ои1рбаянына sa^a

О ' ■» *‘

румыр дарытатынын Д.Моюльская, К.Соколова дэйектед!. Ата^ты немН философы Ф.Ни^ие: "дириктЦ образдари - ацынныц аз1нсн басца епк!м де емес, тек бул оныц эр цилы форыада обьективтенген турпаты. сондыцтан осынау уланрайыр элеин1ц к1|!д1к-тутцасы ре-> т1нде од "Мен" деп сойлеуге эбден хамили; (Нрац бул "Мен" зм-прикадьц реальды "Менн1ц" ез1не уцсаыайды, ол - халпи ар'нэрсе-

н!ц тепнде. ■ нег 1 з 1 иде хатцан б1рден-б1р иэцмяи цасиет, ар-

„4 • -

цат-мэн рет1нде квр1нед1 - дей кел1п, оси аренды лирикт1 ха-

лац субьективт! ацын деген тус1н!кт1 хоцца шнрара отырып, Tln-

т1 ацинниц eslH букIл ой-сез1м элем1мен*, туптеп келгенде, сол

931 х&ратцан 5ИЕИкадц5_генийд1!1 /Ницпенгц атаун/ танымы рана

деп бIледt. Бул ойлардыц ацын мен лири^алиц кейШкердН аРа

тинасын парьцтауда улкен мацызы бар. ■

Лирикальц кейшкер - ацынныц Твз болыисыниц езге сапага

хвшу1* екенппц /Гегель: "переход в свое другое"/ иллвстратив-

т1 к айцын 6ip мысалы испан ацыны.Фернандо Пеесао творчествосы,

1. Соловьев B.C. Стихотворения. Эстетика. Литературйая критика.

М., 1990, с.210 -

2. Зинокур Г.О. филологические исследования: Лингвистика и

. поэтика, !,(., 1990, с.125

3. Мотольская Д.,- Соколова К-.-Лирическое^произведениё. - В кн.:

1^31 TfsTЛК1ературнт пР°',зввявния"

4. Ница* Сочинения в- двух токах* - ТЛ». И.Л990,;. с.,73-74 '

- 8 - .

Онып алтывлендер кітабиниц арпайсысы бір-бірінен мулдв взгеше

цодтацба танытып, алтауч аііи талантты ацынныч хеке твдрчество-

сындай эсер цаддырады екен. Эр мтаптыц вз дирикаліц кейіпкерле-

pl бар хэне олардшг хан-дуниесі бі$-б1ріне уцсаиайтын белек-белек

эдец. Бул.т ацчн і^іялиннц иексіз кецісїігіи, оныц басца болмыс-

• ’ ■ ’ . ’’ ’ . }* ца турлену /перевоплощение/ ^абідетініц ерекше иуиніндігін нвр-

сететт мысал, Біра^, иунан а^ын ханы - цайцалыпца ^уйылса.со-

ныч цусінін алып шнратын, взіндік порьш-бітіиі *05 алдебір “cyft-

ыц" материя сияцты \цегеч угым туыасца ти і с. Нендей турге тус і п,

•цандай пішінмен ^убылса да, негізгі "материал" - ацын ханы.твор-

честволыц тудранцц оэ бодиысыныц сзудесі екені айцин бодса керек.

Цатын Аиерикасы адебиетініц классип, XX гаСырднч улкен ойаылда-

"риннц бірі Х.Л.Ворхес "Уитнец турали хазбаларында" ■ Унтиенніц

кейіпкер) ош( езі дейтін туеініктерді синай отырып, Уитиен-

• аде.б^етшіні ЧУАай тектес кей1пкер-Уитие*шен пвтастыруга болиай-

ды, дейді. - вмірдегі Уитиен -кап cast хо$, устаиды. байыпты

адаы, кейІпкер-Уитиен - вртше лапнддаран $ыз?ын те.цпераиент иесі.

"Швп^вашарындарц" бацытты кеэбё бул алецдерді хаза алиайтынын

тусінген абзал"*/ Борхес УитиеннЦ еиірдегі -бцрдыц адаидарра

уцсаура", солардыц эр^айсысына "сіціп" хетугв тырысцанын, сод ■

арцылы бугінгі куні "баріиїздц сырласыиызра, /.,./ езіиізге.ба-

ццтымызра"4, айкадранын хазады. . '

Лирика -субьективтік сипатыб^сыи бірден бір ханр. Автор-

дыц 93 тулраси иен творчествосыныч, елёщ иен виїрінц, дербес

сананиц /индивидуальное сознани.е/двркеи образвен тиёлей. бай-

1. Бррхес Х.Л, Письмена Бога. U.,. 1992, с. 159 .' ,

2. Сонда, 163-6. ; . ;

- ■З - ■

ланыста, біте цайнас!(ан бірлікте болуы, барінен бурын, лирияа-

?а тзн цасиат, цубылыс'. Іирикада зрнектелген ой мен сезім, кв-

чіл-куйдіч *УП ивсі, "жаратушысы", арине Ацын. Бірад, ацин ха.-

ниныц бул цубылыстары ендігі жерде жене адаиниц ешндиры еиес,

лирикалыц образ призмасыныч сузгісінен сзулеленіп, сараланып

шьц^ан §52581 болып танылады. Лирикалыц кейіпкерге тацылган

вмірбаяндцц сипаттар ыен шынайы ешрлік детальдар, ба*сца да

субьективтік жайлар^- ацынды^ "иенд|“ ацынныч жене басына жа-

«I

циндата тусет1к1 рас. "Лириканыч бас цаПарианы - а^ынныч аз!

- деп ЗДабдолОв, оныч оси цырына иечзейді. Солай бола тура, . бул ацинныч нац взі еиес, “оцаау образ" еканін де аіЦиндай ке-теді. Осыныч бэр!не оцырианныч еч субьективті адеби бейне - ли-рикалыц кейіпкерді забилаа^психологиясшшц ереіспеліктері цоси-лады. Дал осы себептен де, БаЙронныч бук 1 л вырариаларындары кей-іпкерлерді вз тусындагы о^ыриан талассыз Байронныц азі деп тусIн~ ген. Лермонтов пен Блок, Маяковский. Есенин де осындай кепті бастан кеиті. Муцарали Нацатаев поззиясын цад1р тутатын нег1 з г I хапшілік, оцыриан цауии ацынныч «він (йрген жо^, еиірде цандай куй кешті, Шыдермен ^андай ^арыц-цатынаста болди, мінезі цан-дай, азі цандай ед 1 - білген яо^. Бірац, соран цараиастан,- аркій-ац вз1н они ацын ретінде рана емес, жеке адаы /личность/ ретінде білетін, гус 1нег1 к сияцты сезінеді. Мунш( сыры, оныч вз поэзияя сында жан-жацты сондал кеткен жар^ын бейнесініч* ярни, біз И^-

55Е55!!35І3.23І Деп білетін айцын тулралн Л!Б!!555йї_5§ЗіП5вВЗІ!І боауында. Лирикады^ кейішер - тварчествааыц тулр'аныц рыгариада-'

. ри каркемдік проекциясы, адеби бейне.^"Поэвияда вдам емірі,

I. Мдолов 3. Саз енері. Алмати, 1992, 310-6.

иінезі, іс-арекеті, кескін-келбеті бейнеленгенде, ониц сан-алуаі дара, дербес азгешелитерін толіц саі^таран юне сод адан ескен ортаныц, дзуїрдіц сирларын танытатин типтік цасиеттері бар жан-•ди тулра жасалып аигади"^. Лирикалыц тулра - ацинниц сшндыцца царим-^атынасин бейнелеіі отцрып, ониц позтикалиц злемін тутас-тыцва цалыптастйрура иуцкіндік береті бірден-бір фактор болип табилади.

Віз "лнрккильїц кейіпкер", лирикалиц тулра" атауларин лек-сикалш;-сеиантикадиц рецктер і не. лирикалыц кейіпкер бейнесініц наїсти контекстегі мазиунина о рай, масштаби жонінен айириалап

царауди усынаиыз. ”0зге коз-келген рылиидары сияцти здебиетта-

' 7

нуда да мзцгі ориыццан, взгермейтін териин болуц иуккін еиес .

- ї'улра - "личность" угииина орайлас саз. Лирикадаги тулгали бейне, дара кісілПс ке А1 а хеке-харии влецдегі ниоандариен еиес.бу-' ии бір шыгармашылыц процесс ауцииында даиип толисцан, взіндік ^айсшлыцтарыцен. коркеиди сана цозралыстарымен жанди тутасти^-ца айналран бірегей сапаларивн сипатталиац. Сондицтан хеке туын-дилардары лирикалыц беГінені - лирикалиц тулра еиес, лирикалы5_ кейіпкер двп тануымцз орынди. Орис эдебиеттануында "лирический герой" тернині, барлыц хардаііда б 1 рдей оргац цолданылади. !.!эселен "лирический герой стихотворения "Я помни чудное цгновение”, яки "лирический герой Лермонтова”. Алдицрыси - хеке сэт. хеке ситуа-циядаги оцшау сезіи иен кеціл-куйдіц иесі. Соцриси - аз алдина лирикалыц "тагдиры", адандьц бет-бейнесі, цорацдыц позициясы толіц айцындалган дара бейне, тутас тулра.Соган орай, айталиі^,

1. Ахметов 3. Олец саздЦ теорияси. А., 1973, 8-6.

2. Бупшин А.С. Методологические вопросы литературоведческих

исследований. Л., І9&9. с.90.

Абайднц жеке алеЩндег1 лирикал!ц кей1пкерд1, улн а^ыннкц б у к 1 л лирикасына ^атысты алганда, "Абай поэзиясиидаги лирикалиц тулр&" десек', на^тылыц жан!нен ориндн болмац. Зер?теуп1лер кеЙ1 нг 1 квз-де "лирикальц кей1пкер" урииыи ацннныц бук 1 л творчествосына 1^а-тысти цолданудыц нег1зд1 екен1не ден !^оя бастады.*

Сонымен, лирикалы5_т^лра - а5ынныц_б^к1л_дырармапнлири_к0н; текс1нзе_айзнндала1ин_бейне_болсаА_ли2икалы5_кей1пке2_;_хаке фрагмент а1)лц5_текстех_лирикалыз_алеаае_к9р1н1с_тап5ан_авт 02 лы5_*

Диссертацияда практикада синоним рет1нде цолданылып яурген

а5инаи5_"ме1з"х_ли2икалы5_"иен“1_ли2икализ_!5апа2ман т.б."атаулар

нак.ты лирикальц текстег1 иазиун, масштабына, поэтикальц шырар-

маларды талдау барысында ацрарылатын нэз1к марыналыц ньяанстары-

на орай ж1ктел1п, сараланды. Гйлымда "мундай синониндес тернин-

дерд1ц болуы - пайдалы. Оныц эвристикальц функципсы бар: атау-

ларды булай аэгерт1п цолдану - идеяны ай^ннырац байы'птаура ке- . «2

мектесед1 .

Буг 1 нг 1 тус1н1ктег1 лирикальц кей1пкер эволгациясы - калпы керкен творчество тарихында авторлыц "менн1ц". дербес сана кар'1-н 1 с 1н1ц пайда болуынан басталады деп ^араймыз. "Яыршыныц дербес

сана-сез1м1 /самосознание певца/ - цауымдш; ы^пал нен туйы^иц-

■ 3

тан 1рге анирата бастаган хеке тулгакиц сана-сез1ц1". "9з1н .

1. Роднянская И.Б. Лирический герой Лермонтова.- "Лермонтовская

энциклопедия", 1981, с.258-262

2. Педуиевский В.В. Миграция терминов и системность науки.

В кн."Психология процес-сов художественного творчества", Л., 1980, -с.ХЗЗ. * .

3. Веселовский А.Н. Историческая поэтика. !.!., 1939, с.219.

енер туиндысын ларатусш цаб1лет, цудчрет иес! рет1нде сез1ну -гворчествоныц ;ийца сатыга кетер1лу1н айгацтайтын цубилцс екен1н-де дау жоц: алдццры планга енд1 авторльц "мен" шигадн"^. Авторлык; тулраныц /"иен"/, .керкем творчествода алраш бой кэрсету1н зерт-теуийлер, коне грек поэзилсыныц Гомерден кей1нг 1 кезец1не, Геси-одтыц /б.з.д. УН р;/ дидактикалыв; эпосина апарып т1рейд1. Алай-;да, поэзиядары "менд1к" сананиц туп-тег1 сонау Пуыер, Египет. дау!р1нен сацталып цалган жыр жолдарьшда да поэтикалыг, орнек ■цалдырраньш керуге болади. . ■

Гесиодтан бастап кене грек лирииасында /Архилох, Сап^о т.б:, б.з.д. УП-У1 г.-р./ ез1н!ц дуниен1 дербес туй с 1 ну ерексел1г1п т1-келей, ашьц ернектей бастаган а:;ындар Избег! сараланди. Б1рац, кене грек лирикасиндагн авторлыц "мои" табиратын зерттеген В.Яр-хо бул "мендерд1ц" дэстурл! "лирикалыц кей'1пкер" упшынан эл1

тип алые датчанин яазады. Ыундары "меи" цайталанбас даральцтыц

■ . ' 2 бейнес1 емес.оцыау топтыц /коллективен/ ортац "менГ . '

А^ын творчествосына оныц хеке ем1рбаяндьц факт 1 лер1н1ц эсе-р1 Ьолатыны сезс1з, б1ра^ бук 1 л поэзиясьшыц мазыунын соган эке-л1п телуге болиайды деген тус 1н1кт1 коне грек дэу1р!нен бзр1рек-тег 1. Рим поэзилсыныц гулденген кезеЩне /б.з.д. I р./ цатыстп ^олданура болады./Тибулл, Овидий, Проперций т.б./.

1 Ортагасырльц Е1ырис /араб-парси, турк1 Т1лд1/ лирикасы эз1-н1ц уэац тарихында цалнптас^ан датац дэстурлер, поэтикалнв; ка-нондар, эдеби этикеттер ау^ыыында дамыдн. ?а1'ырып, цурилнм, кер-кеид1к бзйнелеу г^уралдаринда лирикаииц иег 1 зг 1 сайры разал, .

I. Эб1лкасымов Б.И. Нанр толгау в казахской устной поэзии.Алиати,

■ . . 1934. с.83. . .

2.. Ярхо 3. Поэтическое "Я" в древнегреческой лирике. - Зопр.

литературу. 1933, 9 4. с,I53 . . :

сондаЯ-а!(, туяг, рубаи, фард сияц'ты турлер! белг!л1 б1р

нормаларды, орньп^ан яуПен1 устанды. СезИ,!, Коц1л-куй врнёг1,ндэ де дэстурл1 образдар пайдаланылды . Ширнс поэ'зиясы классиктерЧ-,н1ц /Рудакнден Навоиге дей1н/ шырармаларында на^ты, яеке "мен" жо^, канондьц-дэстурл1 "меня1ц" куидел1кт1 иаЯ т1рл1ятвн, кэ-н 1 г 1 ортадан яорари турран болмыс^а Ил цатуы, каллы аданга тан сеэ 1 мдерд 1 ц эс1реленген орнег1 бар. Бул ерёкшел1ктер уйренп!кт^1 турммсты^ цалыптан би!к туру туралы ортагасырльц урыннан туатшг: адеби вшрармапылыц .уацштан тыс, дерекс 1з /отвлеченность/ болу керек деген пайы.ммен уптасып катыр. Канондн^, урд1 ст1 к иектеу -лирикалыц сана ер 1 с 1 и да с0зс 1 з тарилтады. Соидыцтан лирикалн^ сананыц баринша апыц, баршша тольц ау^ымин цантитнн лирикалыц кей1пкер болиыси бул кезец поэзиясында да кемел турпат тузуден алыснрац болатын. . ' 1 .

Лирикада адаиныц 1 пкI элешн беПиелеуд 1^ц дуниетанын сяпа-тына, содан ербит1н жеке адам концепцнясына ИкелёП тауелд1 -екен1 ортарасырлыц качон поззиясы нысалдарынан ай^ын кор 1нёд1 * Адаиниц дуниедеП занди-кансыз агаульшен, бук 1 л элеммеи ахмра-1 раы'ас байланыста екондIг 1 туралы дзэнд1к идеяны бейнелеу, таби-, рат с у р е -г 1 ар^ылы "мен" яэне "мен-емес"-т1ч айирмасыз еиен1п кеосету - сол кезецдег1 яапон поэзиясыныц басты сипаты. Напо.ч ацыны уа1н барпа дуниен1ч басы мен аягп - табигат.. Оныц табигат-тан белек оз сырн, жан-дуниее1н1(] зеке элем], нацтц оз бейнэс! •

I. Иванов С.Н. Свиток столетий: Тпркская классическая поэзия •

ХЫ-ХХ иеков. Л., 1991. с.12 • . .

Стеблева И.В. К вопросу'формирования образной системы лирики-в классической торкоязычной ябдзии. - В кн.: ■ Проблемы исторической поэтики лктератуп Зостоха.; -М.. 1333, с.175-183. " .

- 14 -

яоц. Субъект пен обьект айыриасыэ біртутас. '

Орта расырлш; запон а^шш уиїн абсолптт 1 к болмысн;а, сурет-теп отирран обьектіге с11( 1 п "кврінбей" к-егу - творчествоянц басты парты. Суреткер оз циллин цоснп, езгеие образ, "озге бол-мыс" KacayFa тністі емес. '.(1 не, осындаП дуниетанимдиц принцип, зстетикаліщ, яанрліц канондар тек ;.:апон рана емес, калпы цнцр . Шырыс елдері лирикасындары Дытай, Корел, Вьетнам т.б./ "менте" бугінгі лирикалш; кеГі 1 пкёр YFLiMuuen ‘келуге болмайтинин кэр-

С0ТВДІ.

Лирикальц кейіпкер эволюциясындагы ец ueayml кезец, осп урьшди лприкалыц сананыц белгілі бір типі ретінде теорилліц тур-ридан негіздеуге муикіндік берген - европа :лзне орис роиантик-терініц творч’естаоси /Дз.Баіірон, Г.Гейне, З.Л.Чуковский, Н.З. Лєрмонтов/. Взіндік оцаау тарднрішен, іи'і олеіініц психологнялш; айцын-ернегімен, тіпті сыртцы сын-сипатнмен де дербес кісілік турпаті(а не болган, ашц сирпіїлдирішен, автордцц ез образы ту-.ралы КАНцептуалдьц аындипшен ациннш; емірдегі болписчна мей-лінпе яа^ын rypFaH лирикалыц кейіпкер'дуннеге келд1<“

Кек'е адацныц жан-дуииесінде букіл злемніц суреті бар.оїшц Інкі “мені" аексіз деген концепция ;*оне оіш бейнелеудегі одсби-. канондіц аарттыльцтан тзуелсіздік, а^индьц еркіндік, омір нэп ,онердіц арасіша тепе-тецдік белгісін цоПран роаантикалиц коз:;а-рас.шындщты субьективтік цабылдау йен орпектсу принципі романти-каліщ поэзчядары лирикалъц "ценді" г.аца зстетйкалш; canaFa ко-терді. ' ' .

. Квп расарльц даму тарихм бар цазац поэзилсындагы "мен" де озініц бугінгі Турпат, сын-сипатына б 1рден не болган кзц.

- 15 - .

Казіргі марынасындары лирикалыц образ децгейіне кзтерілу сипа-тында алемдік поэзияга тан орта^ арнадан жырылып алые кетпегені-мен, цазац 9леі|1ндег1 "менніц" езіндік кейбір ереквеліятері де бар.

І^азац поззиясиныц туп-тамири датчан сонау кеме ту рік дас-

тандариниц взінде /"Култегін", “Тониквк" т.б./ аЯ^ин "Мен" бар.

' ' *'\

Бірац, бул "мен" - текст иесініц эз аэторлыгын айгацтап, бекіту

ушін гана цолданран жалац есіидік емес. ;1алпы ^урылыси, поэтика-

сц хвнінен бул жырлар зпикальц туындылар болып табылранмен, ха-

цари "иендерде" белгілі дарехеде, лирикалиі^ иазмун бар. Ярни, .

сол УП f а с ы р цоДнауинда xacaFaH поэзияниц ^унарында, кейіннен

ииндш^ти беГшелеудіц взгеае бір тзеїлі ретіндегі субьективтік

бастаулар, индивидуалди^ квркем ай нишандари белгі бергенін кв-

реміз.

Лалпитуркілік ортаі\ арнедан іргесін ахыратип, ХУ расирдан бастап дербес аз атымен аталатин цазац поззиясиныц да алранцы бет 1 н цуатти ацындыц "Цен" ааты. '

Йыраулыц толгаудары тэкаппар "Менїііц" аст^ац бітіиі - жырау-лар поэзиясиниц хауингерли рухынан турпат тузген. Хеке басиниц цадірін, Гайдары soFapu орнын сезіну, ацындыц, санаткерлік ' тулрасиныц кесектігін, ианділігін, харцындырын туЯс1 ну жираудин ез атынан св.ілеп, вз биігінен кесія-пlayІне алрыаарт хасаран се-кілді. !.ііне дал оси себептен де і\азтуран вз атина тагілтіп иадац аіітудан еп .^ымсинбаЯды. /"ІІусилман нен квуїрдіц- Арасын втіп.бу-зип дінді аа^ан - СуіИнаїули і\азтуран"/..ІІалкиіз бен Ниембет.Бу-царлар ез омі раї. хандаріша анилин да бо^ади, яулдиздари яараспай калган езттерде цир кврсетіп, иі;тирип ал7дан, оздерініц кім еке-

-16 -

ній ескертіп к,оюдан да тайынбайды,

"Тодраудыц аиіраецдігі мен тартыидылцри шындыцтиц биік поэ-зияра беленіп берідгендігінде"! М.НарауиН хыраульн; поэзияньщ вц негізгі жанры соті толрві; екені» вйта отырып, оларды ойра цу-рьілран .'оне сирра цурылган /лирикалыц/ толрау дел екіге бвлвді.

Іирйкалиц толрауларда “негізгі жукті кетеретін - сезіи, эмоция...

' ■ ' ' * 2 Мундай толраулардан хыраудыц езіндік "ивні" де бой керсвтедГ .

бірінаідвн, лирикальц толрауларда /Доспанбет, Иалкиїз т.б./ бел-

гШ дзреяеде позти&альц беПне децгейіне кетерілген "йен* бар.

Поэзняныц сол тустары ересіне сай жырау езініц квріем тулрасын

соцдайды. Цолданар керкеидік тесілі - зсірелеу.. Осірелеу, бул жер-

де, хай керкеидік цурал рана еиес, злендік иаденнеттіц белгілі

бір кезеціндегі цубылыстыц цазаі^ топырарындары айрацты иысалы

ретінде кврінеді. Орта расырльц таныи алеиіндв хеке тулраныц

жалпы трптан бой асырип, каиіл танылуы т оніщ вз цуцкіндіктерін

асыра бйРалап, цасиет-цадірін кетзре керсете білуїне кеп байла-

нысти Йрлранын ЛЛІ.Баткин Лоренцо МедичидЦ творчестволыц тул-

• з ' ■ ■ .

,1,расына оайланыстира отырып дзлелдейді. . :

•• . Екіниїден, индивидуальдыц сананыц тауелсіз, бірегей суре г 1

бар. Эйтсе де а^ьшдыц "міеннЦ" табиратын толрау-жырларда хеке тул-

раныц ез субьективтік назиунынан бурин ханрдич иарттари ./идея,

сарын, тацырып/ аныцтайды. Сондыцтан творчестволыц тулганыц ез

бейнесінен гарі, ханрра тацылган “иен" басьш. Дегенмен, бул, кей-

1нг1 кемел поззияніщ лирикаяы^ "иеніне" ^арай аасалган улкен

. І. Бердібаев Р. Сар^илмас цазына; Алматы, 1983, 57-6.

2. Марауин I.!. Расырлар бедер!:. ?деби зерттеулер, Алмати, 1991,

; ' ■ 128-0. . '

3,.Баткин Л.И, Итальянское возрождение в поисках индивидуальнос-ности. - И., 1959, с.70-77, .

• - 17 - _ •: . .

.цадаи екенінде дау хоц.

Халыц лирикасыдары. оныц эр турлі ханрлардари "иен" - ано-22і!ЗІ-£¥!!ї25І- Населен, турмыс-салт жырларындарц арб І р "менніц” ар хаРында наїсти, белгілі бір адаи еиес, сол туриистыц ^адпын, дэстур-салттыц иазмуньш устакран аартты субьект тур. Ад ^ара' алецде дард тулраниц, яеке субьект.ініц бейнес! еиес. хадпылиЧ нандегі, шартти, езініц субстанцнялдыц негізінен ажиуаиаган "мен", галпи адаираутан болиыстыц, квпшілікке ортац куйдіц *е-£в£в_ї§!ШЕаїї керінісі бар. Бул - лирика дамуындары '"хеке тул-

раныц кошаїліктен злі балінбеген, а з 1н азі обьект етуге, вз1н•

I •

азі ба^ылап-зерттеуге хете ^ойиаран хезецін снпаттайтын факт.

Дазац поэзиясы Абай кетерілген биікке дейін взге хурттыц ' адеби асерлерге квп бой аддырмай, негізінен тал урдісі , вз ул-гісінен даиыди /СІал, Дулат, Цахаибет, Портанбай, Суйіибай т.б./. Ондарн кацід-хуй, сезіи арнегі, табигат квркі хеке зстетикадіц цундылыц, керкеидік тутастыцца айналиай, ацын поэзиясыидагы ' негізгі сарын - §леунетт1к_уайим, 52Еацди5_ацСарра астар ретінде адинды. Сондыцтан, жалпы Абайга дейінй ацындар поэзиясы ущін, дербес лирика туралы, деыек бут 1 н тулгады лирикадьц кейщкер ?ур?ды сез цозрау эд! ертерёк бодиад.

Дазац топырарындары турпаты взгеше адраццы позтцкалыц гадай - Абай поэзиясы болды. Буран дейін болыаран тыц керкеидік кестелер Абай арцыды кеч аРна тартып.орыс, ввропа'поэзиясыныц -озыц айшыцтары цааац едецініцтед цасиетіне айналды. ¥ды ацын-ныц творчестволыц цахырыныц арцасында цааа^ дирикасы. хаца бод-иис, кёмед бітіиге ие бодды. Казац поэзцвсына шыниагынасындагы

I. Веселовский А.Н. Историческая поэтика. !К, 1939, с.213.

, - 18 - , лй£Икалы5.Т^лра келді. . . .

. Айайдыц . лирикаліц Тулгасы - ацинныц дара болиысынан, дер-бес сана, бутін.дуниетанымынан болініп-жарилмаран бірегей-тутас цубылис. Ол, ец алдыиен, “приваттц"1/интимдік, езіндік інші злені шацберіндегі/ субьект, ыетафизикальц бірлік, болыыс. Ек 1 нщ.Дден. .дорамды^-элеуметти бітім-тулга, нацты тарихн ортада кар 1 н 1 с ?ап-цан'.ай£ндиі$_бейне. Абай лирикасиныц тулгасы /“цен"/ лирикальц кеиел иазиуннцц сон ^утцасы болып турпат тузеді. -

Іаца типті поэзияныц Абайдан яейінгі ец керненгі вкілдер!

□ э к эр 1 и. Султанмахиут, Магхан, Бернияз лирикаеиндарц повтикали^ “иен" вз тусыкдары ^ораиды^ ^алып, заиана, дзуїр сипатына орай £уруан арчилы сарын, кеціл-куй фонында рухани-психологипліщ тур-_^ыда взгешв бітім танытып, эр ацынныц езіндік дуниетаньшы, дарын ерекаеліктеріне сяй керкеидік ере танытты.Сод туста'алеидік ли-рикада тенденция ретінде белец ала бастаган цубылыс г эпикальц материалды лирнкалы^ тасілмен игеру, ярки, жеке адацды зпнкальц кецістікте кан-жаг^ЕЫ бейнелеу, цораидыц куйді яеке бастыц /"иен-н1ц“/ жан драмасы,- кеціл сиры арцылы ернектеу. Элеи адебиетінде У.Уитменнен басталран бул урд1 с, лирикалыц"иенн1ц“ зрекет аясын, жанрлыц кецістігін улрайту г Султанмахиут шырариашцлыри арцыли /"Адасцан вм 1р"Кедей‘7 Абайдан кейінгі цазац поэзиясына єн-ген елсулі жацалыц. , . . • .

' ■XX гасырдыц курдел! шиндыги батыс иодеркгаиіндв сан алуан арымдар, ыектептер тудырди. Адаиды бейнелеу. цогам, дэу1р шынды-^ын адам ар^ылы...керсоту-лринципЬайналысындагы эртури теория-#ыц манифестер, айтыс-тартыстар дианозоны * эдебиети автордыц Ы "менінен", ярни психологиядан аэат етуден" /5.Т.Маринетти/ *

- 19 - .

бастап, 1 ик 1 "центе11, "жекр адамннц иындырына''1* /Б.Поульсеп/. рана бойлаута дейінгі аралиі^ти алып' жатти.

Совет дзуїріндегі эдебиет деп аталатын, яетпіс яылдан астам тарихы бар кезецде, осы дзуїр идеологиясы усынран табигат пен злеііді взгертер цудырет не с 1 - яасампаз адам яонц^пцияси, "ас-цац" идеалдарта умтылу пафосы цаза;; лирикасынпЦ да тардырып тал-цыга салип, даму царг(ынын коп жылдарга бзсецдетіп кетті. ■

Кнрцыниы-алпксшшы шмдар аралыгы цазац лирикасына Ч.Аманло-лов, Я.Свнн, Э.Тэ.Ибаев, Р.Орманов, Э.Сэрсенбаев, Д.Нацритбаев, С.Мэуленов, £ ДаЯнрбеков, Л.Зліибаев,- Т.Бердняров сняцти дармн-дардн верд1. 0з1нП| 1ик1 злеміне негурлым тероцдей у?!ілтен, сол арцылы дауїр адамішиц хан-дуниесін,. арман-муратин- кзціреїт тої-- -ра;і бастаган лирикалиц кейіпкер цайта бой корсетті.

, 60-іш :;ьілдар лирикасіїндарьі сапальїц серпіліс, езгерістер диалектикасц. ец алдішен, 5ЇЕЇЇ555ЇЇ5_ЇЇЗЕ§ болнысыман снпатталады.. Ол замандас курегіндггі ец ацсарлн пернелерді басип.^неР-урліш адангерпіл тілмен сир айта, шер тарцата, ой толрай келді. Лири-калыц тулга арццлц адаи зсаныныц тереці, цасиет-цу'аты гіердесіз'1 керініс таптц. 1\азац лирикасындары осы каца дзуїр Т.!.!олда?алйЄ'й, Ц.Мырзалиев, О.Сулеймэнов, С.Ниенбаев, М.иіацатаев, З.Нурралчев,

З.Оцрарсьшова,. И.НзяНіеденов, Т.Айбергенов есіидерімен ти?из •'

• 2 * байланисты яэне оран "лирикалиг, цаПарманниц есепі" тзн. ,

?_Ї2Е2Ї--"Лирикалні; тулганиц руханії келбеті" /ЗО—пі -аилдар~, .

дари цазац лирикаси материалдарн негізінде/. АлдьГцгн бвлімдегі.

талдаулардан лирикали.:, тулраниц - лирикалиі; елецдегі бас:к образ,-

1.- З.Т.Ііаринетти. Первай манифест футуріїзпа. ”-3 кн.: "Називать1.

вецн своими именами". Л., .1936, с.155.

Сонда: З.Поульсен; Запня из слоновой кости, с'.439і ” '

2, Базарбаев И. 0лец-се'зд1ц патпаси. саз сарасц-- А..1973,247-6 '

- 20 - .

оныц цурылымдьц хуйесін, руханії мазмуїшн айцындайтын негізгі каркемдік субстрат екені айцын керінеді. Бул - яеке ацын твор- ' ііествосьіндари, сондай-ац белгілі бір кезєц поэзиясиндагы керкем-дік табыстар мен кеїшіліктер сырын лирикалыц тулганыц сын-сипащ арцылы парьцтаура нумкіндік беред1. Тараудіщ иазмуны оси кезца-расца'ИегІзделген. Талдау материалы - негізінен, 80-ш1 жылдары творчествольц кемелдену кезеціне аяц басцан поэтикалыц буын эк 1л-

■ дер 1: Я.Збдірааев, К.Мырзабеков. Т.Яедетбеков, К.Яацнпбаев, И. Оразбаев, Д.Стаыбеков, К.Ахметова, ІІІ.Сариев, Г.Кандыбаев, Т.Рахимов т.б. творчествосы. Сонымен бірге, сол хылдары поэзияга айцын дар.альц таныта келген Ї.Е'сдэу'летов. Е.Раушанов, С.Ацсуц-ца'рулы, РДулахметов, И.Збдікарімов, Г.Сальцбаева иарармашылыры, алдыцры орта буын екілдері ТЛолдагалнев пен М.Шаханов лирикасы да ортац проблема ыцрайында цатар царастьГрылади.

_ . Лирииалыц тулга -'дзуїрдіц, сондай-ащ тв.орчествольіц тулга-

ныц езіндік жеке_ааам_конуепзилсынь!ц кврінісі. Лирикалыц тулга, цашан да - позиция. Ол, ацынныь; талант децгейіне, дуниегаїшмшіа, шынд&цты цай дэрежедё теревдей танып, орнектеуїне орай тулга ту. з'еді. 80-ш1 жылдардагы ацындар творчествосына, б 1 з лирик.аніщ;ок-даги басты образ - лирикалыц тулганин осії жеткен ер.е-децгейіне сэйкес талаппен келдік. Диссертацияда аталган кезе^ лирикасында->ы кейбір жарцун сипаттарнен цатар, лирикалЕц поэ-зилныц алдицш ' онжылдьцтарда /60; 70/ яеткен вресінен, сол туста аГциндап алган . кейбір яеиісті, цунарл’ы багыттврдан ауитцип, оз позиципсын бо~ сацсытып алу себептері ?алданды. Сол тустагы яирикада, калпи ал-ранда, публицистикалыц сарын дендеп, ыынайы сырпилдицты ко б 1 не іирикаліц халац декларация ытстирди. Дай сирин перткен элецдерде

руханії тере^дік, линешлднц, аі- цога-іднц, аледді'к о^игаларра, злеуі.іетїік носелелерге ун цосцан хырларда. иинайч азаматтцц теи-пераиенї яетіспеіі затти.. Лирикалш; тулра :іал,ац идеяіиіц лирика-ліц иллпстрацидсина аГшалда. Лирика - замандаспщ курделене . »ускен волаисшіониц руханії ацсари Ч;ен яаи драиасим, тутастаЯ алрандари цорамдиц. коі|іл-куііді цеткілікті каркєидік вреде бе-дерлеіі• аліійдо.’ Зул, белгілі дэргяеде; ліірика дамушідарц*дардарис, позтикаліц инерция кбзеї'іГ балди. Оіціі; 'а;Цын бвлгісіи' ой-врв’сі аектеулі, руханії‘таяз, е:.:елг г аі^іцатіар, цзлін цисиндар иецбй-р 1 нд0 ой толрап, "дурне" сзГілвгі , "дурне" пГаетін "нориативт 1 ”• лиракалиц г/лгалар бейпесінеп де таниаиз. Зірац, соя саяси- . олеу.меттік о:.іі р І її їзді її кен І міієіЇ '"тоцнрау". деп аталрагі' кезеі)іцде де, лирикаїшц зз ізінде инерцяя тЦтауын бузып, ■ сєцді цозг'ар-.яа-і|а иолдір а?исгар ар її а їартигі, багкт тузер жзтты. Бул - поэзия- . дагц улттия, б'олиисца, уцілуулттиц цундилицт'ар мен ауез-нациица ден цоп тенденциясщіан бастау алган сипат. Сол тустари улттиц сана-сезінніц к^рт ерлеуі турцзтан бул цубилис цазац цораиннда-ри злеунзттік квщі-куйдг тап■ басуиие):, ёл яанцндар'и, са?цниа • пен ацеарды рзгауииен оцириан ццыласин иелвнді. 30-хылдардиц. екікпі аартисыла цараГі яелген жас толцын погэиясында, муньшен ’ цаі-тар, злеунеттік, адаїїідьц болиыс сырларин кец цамтып, терёьЦрек зерделеугє, соран сзіікес, лирйкаяыц тулра бітінін де поэтккалцц данудиц хаі|а вресіне саТі иазмунди, келісті соидау умтылы.см баіі-цаяди. • ' • ■ ■ ' ■ '' ■

52ЕїїЙІ!йІ(* Лирикалиц тулраньїі) лнрикалнц влендегі, басти образ, ониц цурщиидиц жуйвсін, рухами маэзднын аііцнндайтин негіз-гі керкеидік субстрат екені диссертациями талдаулардан айцын

кврінеді. Оныц бугінгі лирикадагы осы децгей-врес 1 - кэп расыр-лыц лирикалыц дамудыц нзтижесі. Осы процесс, лирикалыц тулганмц цалыптасуы. зволюциясы, езініц туп-таркін бастауын поэзиядагы двке адамдыц сана-сезінніц алгашцы нышандарынан алады. Поэзия дамуындагы бул цубылыс алем жэне цазац поэзиясындагы мысалдар-мен байланыста царастырылды,

Авторлыц сананыц асан-жацты толыц ауцымы, жеке тулгалыц фактор - цазіргі лирикалыц поэзияда ацынныц шындыцца царым-цатыка-сындагы басым сипатца, айцындаунш керкемдік принципов анналды. Муныц ез1 влецдегі психологияльц терецдікті, сезімдік кернеу децгейін арттырип, лирикалыц "менді" ацынныц творчествольц дара-лырына елшем, азаматтыц, рухани тугырына айган; боларлыц децгейге квтерді. 80-ті яылдардарц цазац поэзиясыныц керкемдік ере с 1н, рухани болмысын лирикалыц тулга табигаты брайынан царастыру буран тары да квз жеткізе туседі.

Дисседтация_тазы2ыбы_бойынша_,мынааай

§!35®ЇЇ®Е_*1ЕЙ5_5®ЕЙІ:

1. Шалаев Т. Ой тубінде жаткан с в з - /Бугінгі лирика багдары/.

Эдеби сын кітаоьі. Алмати, "Зазуан", 1989.

Мацалалар: . .

2. Кол айирыгы."Уацыт жане цаламгер" кітабьшда. Алматы, 1985.

/"Казац адсбиеті" 5 мамнр, 1935/. .

3. Алис пен хацынныц араси. "Калин" З З, 1985.

4. Ізденіс ернектер! /ЯДацыпбаев елецдері туралы/ "Жулдыз" ,.Т' 4,

1936.

5. ІЦствр кане хьір врісі. "іКулянз” !і 8.

5. їйцаси елецікніц сыцрырласын. "Іїуддиз", і,* І, 1987.

7. Ой тубінде жатцан саз /І-мацала/ "Кулднз" З 4, 1937.

8. Ой. тубінде жатцан свз /І-мацала/ "Іїулднз" Іі' 5, 1987.

9. Ац свйлеп, адалина жугінсек. " Уакит жэне калаї.ігер" кітабьшда.

Алматы, 1990 /"Лулдыз" і.1 6, 1933/.

/ /

Диссертационная работа Шалаева Т.Н. на соискание ученой степени кандидата филологических наук "Проблема лирического героя в казахской поэзии /80=е годы/ посвящена научению особенности возникновения, развития личностного начала и полнокровного воплощения лирического субьекта в казахской поэзии, Проблема рассматривается на фоне поэтического развития и во взаимосвязи с концепцией личности разных эпох и кул'отур. Лирический герой в современной понятии в казахской поэзии утверядается впервые в творчеотве Абая. Лирическое двиязниа последующих литературных периодов, по мнению диссертанта, . тесно связано с диалектикой развития этого поэтического фе-ноиана. Лирический герой - главный структурообразующий эле-, мент лирического образа, уровень воплощения которого дает возможность выявлять худонвствйнные достоинства произведения как отдельного поэта, так и творчества целого поколения. Художественные и духовные искания в поэзии 80=а годов рассматривается под этим углом зрения. В диссертации так на впервые уточняется н корректируется смысл рагетьос синонимических терминов обозначающие понятие "лирический герой”, рекомендуется применять их в соответствии о содержанием конкретного лирического текста.

The thesis '.'The lyric hero problem in the Kazakh poetry of 80-th" sumitted for .a candidate’s degree .(philology) by Shapnev T.M. deals with the Kazakh poetry's particular features of origin, evolution and proper realization.of a lyrical subject. The problem'is treated against a backgrovmd of poetical evolution and ih correlation with the. conception of a person of diffprent epochs and cultures. ' . . . . - - .

‘ The iriodpn notion of' a lyric hero was introduced in the Kazakh poetry by Aba.j. The further development, of the Kazakh

lyrics, according to the thesis"4 .Authori is tightly 1 inked to the

dialectics» of development of thi-s poetical phenomenoh. i.yric hero is the main, structural eleirent of a lyrical image, with the Standard of i^^%0 etnbtfdiment bringing an opportunity to reveal

artistic merits of . the works both .of. a .s-e.paratf> pnet and a generation of poets-as a wKole. Literary and R-pirituaJ strivings of the poetry in the 80-th .are considered from.t'his poiht of vi^W. In the thesis, for the first time as veil, . the .se-ns-o - of various, synonymic terms concerning thf* notion of a "lyric hero" is specified and corrected, these terms.ftre recommended to be

U3ed in. accordance with the context of a concrete lyric Kdrk.