автореферат диссертации по филологии, специальность ВАК РФ 10.01.02
диссертация на тему: Раскрытие характера в прозе Атаджана Тагана
Полный текст автореферата диссертации по теме "Раскрытие характера в прозе Атаджана Тагана"
ТУРКМЕНИСТАН ЫЛЫМЛАР АКАДЕМИЯСЫ МАГТЫМГУЛЫ АДЫНДАКЫ ЭДЕБИЯТ ИНСТИТУТЫ
Голяэма хекмунде
ТЭЖ.ОВА Огултэч
АТАМАН ТАГАНЫ Н, ПРОЗАСЫНДА ХЭСИЕТИН, АЧЫЛЫШ ТЭРЛЕРН Хунэри 10.01.(Я? — Хэзирки заман милли эдебияты (туркмен эдебияты)
Филология ылЫмларыц кандидаты диен алымлык дережесини алмак учин язылан диссертацияньщ
автор ефераты
Ашгабат —
1995 й.
Иш Туркменистан Ылымлар академияеынын Магтымгулы адындакы Эдебият институтында ерине стприлди.
Ылмы ёлбашчы: филология ылымларыныц докторы А. Мэммедов.
Ресми оппонентлер:
1. Филология ылымларыныц докторы М. Гурбансэхедов.
2. Филология ылымларыныц кандидаты Б- Уссаез.
Иврите сын бери'Аи дашкы гурама — Азады адындакы Туркмен дэз-лст Диллер ое эдебият педагогии институтыныц туркмен эдебияты кафедр асы.
Диссертация 1995-нжи йылыц «. ^ » ОЛС-^^^ьСЦ^ сагат ^ Туркменистан Ылымлар академияеынын Магтымгулы адындакы Эдебият институтыныц докторлык диссертациялары горамак боюнча Иерителеш-дирилен советишщ межлисинде гораляр.
Диссертация билен Туркменистан ЫА-ныц Меркези ылмы кнтапха-насында танышмак болар.
Автореферат 1995-нж.и йылыц » рилои.
Йврителешдирилен советин алым секретари филология ылымларыныц докторы
Б. Л'.ЭЛШЕТЯЗОВ.
ЖШ УМУ МЫ ХЭСИЕГНАЧАСЫ
1991-нжи йылыч'27-юки октябрында вз гараисызлыгыны ыглан зден Туркманистан ез ыкбэлына ези эелик этмагв мумкинчилик тапды. йндики возипэ иол Гарашсызлыгы пугталандырмакдан, халкы,-езыгтыяр-лы, демократик, дуньеви девлотич бинасыны берк тутмакдан.ибарат, Бу угурда ирдуыызыч илкииди Президента С.А. Ньшзовыч баитутанлнгын-да эййэм дуярлыклы вдинлер эдилди. Онун Туриненистаныч'медениет ве сунгат ишгэрлври, языжы-оахырлары; эдебиятчы алымлары билон ду-иушыклврындй созлзн сезлериндв хен юрдун езбвидаклыги бгаен баглы-лыкда бу угурлары всдурмагич аник ёллври бвллонилди. Мунц Прэзидон-тимизик 1993-ний йылыч 15-нчи шпнында дередищклих изгврлари билвн гвчирен душупыгында айдан сезлери хвм тассыклаяр: "Бизиц диче ык-дысадыэгимиз, газияыз, небитимиз, пагтамыз вв дгрли харытлврымыя дунйэ чыкман, эйовм, илки билен ез рухи мвдонивтинизи дунйэ чы-кармагы бвшармалы. Дунйз халклары.бизин эдобиятымызы, тярыхымызн, сунгатымызы гвруп, туркмен халки, хакыкатданан, дунйэ цивилизация-сына эгирт улы гоиант гопан хвлкдыгына дупунмэли".*
Нанеси болмадыгыч тэзеси б<?лыаяр. Гарапсызлнк дэврунизич зде-бияты эчки давурлердоки одебиятинызич говы дэплерини, ачайып нус-голарыны осдурйзн хем-де тэзелонйэн эдебият хекмундо эййэм ёля ДУЗДИ. ' •
Хеммо дэвурдэ—до эдобнятда хэсиот пробленасы актуал пробло-маларыч'бири болуп гелди. Бу борода .саз вчып, ТЫА-ныч агзасы, филология .ылымларыныч докторы Д. Нуралывв тейле язяр:" Хэсиот проблема сы осерич яза&ыэ проблема сыднр,, эсорйн онур твнапынкц узынлы-гы-гысгалыгы месолосидир."^ '
Здобиятчынын ЬеллеГан ялы, языжынын уссатлыгы онуч дурли тип-дэки одам хэсиотдоринн догручыл, тэсирли берип биляинде хас яйднч йузв чыкяр. Чуики эдеби эсорлсрнч чепврчилигинв хэоиетлн чуччур . азлоздирилиии во хертврагаа^и ивлснклипи бовнча баха борилйэр.
Эйсем, чопер хэсиет нэмв? Чепер хэсивтдо онуч хвПоыдыр бир тв-тэнлеЯин дврейэн тараплары дэл-дв, гахрымвныч озуня алып баряыкы
1. Ныязов С.А. Турямвнистанич двредищклик ипрарлври билен ге-Яирон дуаузыгызда сезлэи сози//Здебият вэ сунг'ат,1993,2-оти нпль.
2. Нуралывв Д. Эдебиятии мэхек давы,- /агвбвт; Туркмпиистан, 1991,
- и -
дуйпли кесгитлойэн ягдайларунумилашдырыляр. Хасиет языздныч чв-перчилик уссатлыгыны хем зехинини айдынлацдцряр. Ол чеперчилигич «зболущлы елчеги болуп вне чыкяр. "Чепер хэсивт хемиие всгаде бо-луп, белли бир тарыхы шертлеро гврэ, язычынич дэредияилик усулина гврэ долдурылип, усти втирилип дурулян тарыхы катогориядыр.
сонки девурлврде туркмен одебият ылмында хэсиет проблемасы психологизм билен баглылыкда эвренилип башланылды. Здебиятчылар узак йылларыц дованында «з чикыаларинда, макалаларында хэсиетин психологик ачилыаыныч мэхумдиги бврада, психологизмич одебиятыч йурегидиги хем она "дирилик сувуны" берйэндиги барада айтдылар. Догрудан хем, язивднын дврадицилик стилине, хэсиетин дурмущылыгына, эдебиятыч ол я-да бащга бир дэвурдэки встаинде психологизмич типик ваболушлилыгына гоз отирмекдв хасиет ве прихологизми утгашык-лы ишлеыек'рдеби процзсде мвхумдир. Хасиет проблемасы вдамы чанлы, дурмуши вакаларыч ?сти билен, адамлар билен гатнавыкда, вз яшаян дэври билен гатнашыкд» хем-де шол девруч фвктлармныч вв хадыев-ларинын багланишыгинда гврквзмвк ялы веэвпелери вз к чине а л яр.
Уона„дервайыслыгы. Чепер здебиятде хэсивт проблемами хе-мше актуал'проблема болуп гелйэр. Бу лроблеманы аник бир язкЖы-нын эсерлвринич мисалывда иилвмек хем вхмиетлидир. Иейле этмвк, биртвциден, ильш шдв гарым-гатымлига ел бврмвзлик хем-де аныклык билен беглы, икинжидеи, аник бир язывдныч эсерлвринич мысалында эдебиягиныэич'.уыунылашдыршкы хасивтли тарапларыны белленак бил'еи баглы. Иука г®ра-де "Атаэдн Таганы К прозасында хэсиетин вчылия тэрлери" диен твманы .Кэритолвадирип ншлвмвги макул билдик.
Темашч евренилри. Языэд* Атодан Таганыч прозасында хасиетич ачылиш тарлери туркмен эдебияты евремш ылмында хри-хэвире чвнли йврито тема эдилип алинмандцр. Элбетде, бу проблеманыч кэбир та-/ратГары Д. Нур ал певиц1-, Ц. Лллакович^. А. Маммедовын®, С. Мырадо-^гг—------
1. Дергачева Э.С. Проблема характера в советскойлитературе.-- Чольябинск, 1938 .е, 5. • .'
2. Совет Туркменистан!!, 1538, 2-нащ апрель, * ,
3. 4дл.ч*о» .5', Дурму» А?1г й($^у', мриаг;гви, 1975. ''■ ' '. . •' "'•
4. Макадада'р йыгыидиси: Гв^ам нцйва вврулевда.»- Азгабаг, Цяым, 1987. . ' '
выч1, Э. Ашыро'ванын2, С. Алыеванын'3, Ф. Гринбергин^ М. Стахано- -вакыч иялериндв башга месолелер билпн утгаидырылып середилип го-чилйэр. Оларнч ишлвриндв бу проблема умумы туркмен эдобиятыныч мысалында анализ эдилйэр. .
Барлагыц ылннтазелиги. Хэзирки заман туркмен эдебиятында гврнтали орун туг ян язывд Атажан Таганын прозаск дуйпли. евренил-мзгв шнасып. Ол езболушлы, дгрли дунйпгарайышлы гахрыманлвры ев-эсерлеринде двретди. Онуч гехрыманлары адвты, йэнекей во вз ота-ян деври ялы чылашрымли. .Дввур билен двн гопмак, хэсиетлерини вз ички психологик процвслори билен беян зтмвк Атажан Таганын проза-сынын гахрыманларыныч шовлы тарапыдыр.
Бизиц ишимизич ылмы тозелиги язьиыныч хэсиети ачмахдаки вя-болуолылнгынк ылмы гайдан илкинзки гвзвк режели /систематик/ гвр^ нтадв барлаяндыгындан ыбаратдыр.
Хосиегин кобир эломвнтлери генетики мирас аркалы дерейэнем болса, онуч эсаслары адамып дурмуа хакыкаты хем-до бейлеки адам-лар билвн гатнашикларында дэрейэр, есйэр, дурнуклаияр. Атаипн йган хвм ау хакыкатдан угур аляр, бизич дурмушымыза орнаиян зат- , лары ве адам хэсиетлерини, гатнашыкларыкы врэн дуйгурлык билен-. суратландыряр. Ииде иу ягдайлара айратын унс берилйэр.
йшде Атажан Таганын прозасында хасисти ачмакдан этрн чепер портрет, чепер дил, конфликт ялы сернядвл'ври, тэрлври,■ талаплары бврщай эдипй, башгача вйдыланда, булар бабатдакы уссатлыгы догру-сында хэн сиз ачыляр.
Атявдн Таганын про за сыны нлнн зсаода нализлеыэкден, язнжынын гахрыманларцнын хзснетини, оларык битеви чепер образыны дэретмокдэки гсбягылнгына ылмы дтгигндирио-лер бермвкдон ыбарат. Шойле хэм иядв Агажан Таганын прозасында хэсиетиц ачнлыи тэрлорини дерченек билен, языжынын бу моселвдэки башарныгынын йузс чыкыа ёллерыны айдынлаодармак гоз энтндв тутул-яр. •
I. Совет эдебияты, 1980 , 2.
2.. Совет одебияты, 1985, 3.
3,' Алиева С. Мокент иетины. М.: Знамя, 1982, 2.
1). Гринберг Ф. Миг расплата.М.: Э1аня, 1966 , 9.
5. "Литературняя газета". 1903, 9-аа февраля.
Барлагын практики ахыиети.Иаиц иетюцеяеряии Атвпан Тагашн .дореддаилиги хем хээирки заыан туркмен здебияты боюнча язылзцяк. ылмы иалерде вв окув голланмаларыада, ёкары окув жаРларыныч филология факультётлеривде йврита лекцион курслардыр семинар са-пвкларында пвйдаланып болер.
Иидв реалистик методология айратын унс берилди. Дурыуш хакыкаты билен чэпер хакыкатыч бар-, ланышыгшш, дурмуадакы хгсивтлерич чвпер хэсиете еврулишини ев-ренмек жэхтдвн денвшдирме-анали! усулына гол япылды. Хэсиетлерич шу'хлли двнеадиридмвси болса, эз нобатывда, гахрыменларыч тип-лешмегиндгки, херекетлериндэки, гыликларындакы вв дурмуа позидия-ларывдакы езболушлылыкларц айдычлашдырмага мумкиичилик берйэр.
Ии Я8ыланда Туркменисганыч Президента С. А. Ныязовыч эдебият б ер ада кы докл'адларындан, эдебиятын теориясина ве практики неселе-лерине двгишли ишлеричден пейдаланылды. .
'..Диссертация Туркменистан ÜA-нын Магтымгулы адындакы Эдебият институтыныч хэзирки замен туркыен эдебияти, хадк деосаны, чепер тержиме вв здвби арагагна-иыклар., эдебият теорияси ве эдеби танкит бад^клеринич 1994-н*и йылич 10-нжи мюнинда болан гичишлейин маслахатында, Али мл ар совета ни н 199Ц-ти йылын 3D-ranu оеитябривда гечвн маслахатларында мая кулланилды. Иа боюнча 1992-нжи йылыч 20-22-юки октябринда .Магтыы-гули адындаки Туркмен ддвлет универснтетиндв, шойле хем Туркменистан ЫА-ныч Магтимгули адиндаки Эдебият институгында 1994-гди Йы-лын майында гочирилен конференцияларда докладлар билен чыкыш эдил-ди. Газет вв яурналларда тема дегивли ывкалалар чыкди. Олар барада ввторефератыч сочунда йэрите маглумат берилйэр. >
Варлагыц обьектива нети^елери. Язшш Атщан Таганыч тутуи .дервдижилиги дал-д«, эйсем, язшпышч оквды кепчулипинич гэвнундан туран. рдеби танкыт тарапнндан хем говы баха слан, ыкрар о дилен "Уруихачан гутаряр?", "Урушдаи сонкы севеш", "Айылганч бахарин «ибарли гуни"," йлшэлык",- "Салланчак мукамы",;'51ал перишде?, "Векил еген огул • •рЯ»рм,п Улквр биреййэы яшыпды"," Ак чвшмэнин аПдиш",'' каоаплавик пуррати" ялы повоетлеринич , хекаялар'изыи барлагид асавы обьекти боландыгыны айтналидырис."
Иящ гуулушу.Дисоер тация еоабасидии. гирииден, уч бапдан, штицвден вв пейдаданылан вв res вцунде тутулан одебиятларыч ' санаьындчи цбарат. .
КШ ■ DCACÍJ МАЗМУНЫ р1РИ'"да язьмы Атачан Taparan терчимехалы барада гысгача маглуматлар берилПэр.Онун едебията гелип, ®з йузуни гврквзип уг-ран, кэмиллошвн дэвурлеришч умущ ягдайына гв» айланып, здебия-ты эврвнив ылмыныч бу бабатдакы битиран ишлери, иплвмели меселв-лери ятланылып гечилйэр. Зсасан, хэвивт проблемасыныч зврурлыгы ныгталып гарквзилйэр. Атаман Таганыч бу неоэлвдв вэболушлв языды'-. дыгы айдилыл, гозгалян меселэнич ылмы чвзгутлорини онуН осврл4-рйнден гозлсмегич ерликлидиги делилл«ндирилйзр.
Ишин биринки бабы "Вакаларыч осушиндо хэсиетич взгврия' про-цеси". дийлип атландырыляр.
Вакаларыч эсуши хонфликхич эотаиндвн гвлип чыкяр. Конфликт эсерич сгает-композшия гуртушына гуллук этмвк билен мвхун г урана чы лык функцияларыны ерине етирйэр. • '
Атаман Таганыч эоерлвриндв гахрыманларыц психологйясына ара-лашмагы башармагы, адан калбыныч хер бир тирпилдисини хасаба ал-«аги онуч эсерлорини ввреннек учин вран очаг материаллар берйэр.
Гурруни язьиышч Бвйик Ватанчылык уриуныч адаы ый5алларына • эден тэсирлери хакывдакы эоерлерини двгширмвкден башлаярыс.
Туркмен сдебиятында озал хем уруи хакындакы язылан дурли гвврумли, гызыклы эсерлвр ёк двлди. Зима бейлв диймвклик 'уруи тв-маоы эдебиятда етерлик иаленилди диймвги' аклатмяяр» Адамларык уруш йылларында геркезен гахрыманчылыгы еэ двврунден бэшлап, хэ-" ли-хэзирлере .ченли языдыларыч йиргиден тапгырыныч унсуни езуне чекип гелйэр.
Атакан Таган уруи томасына эзболуалы чвмвлвшди. Онуч зсвр-лериндв cosen эпизод л ары, еввва ка^тиналары гвркезилмейэр дион ялы. Мунуч шейледигини 'филология ылыылврыныч докторы А. Мгммедов хем беллейор:" Атадан йганын эсерлвривдв уруш картиналары швйлв бир улы орун тутанок. Ол ионуч ялы картиналары ол я-да бейлвки гахрыманыч сочракы ыкбадыны,; амур ёлуны, яшайлыны езгердйан, ада-ыы гарааылын-у-гарапылнаян гаршшшклар билен гарпывдирян сериад» хвкмУвдв веере гиризйэр."^
Атажан Таган урауН адамлара кахили бвтбагтлык гвтирекдигини.
I, Мэмнедов А. А.йганыч дэредидгаигиндв Бвйик Ватанчылик ур-шы темаоы./Туркнонистан ССР ЫА-ныч хабарлари жемгыетчйлик «ликлеры серияеы/, I9d5, fí-5, 61 о.
гетирип билчеадиГини, ypyu зерарлы энчвме адамыч икЗалынич ямана язандыгыны тэсирли суратландыряр. £зы«ынин урущ теыасыны адам ык-болларынын Увти билен иылэп, инсаныч нэгадар чыдашшлыгшш геркез-ыак.билвн, ол арасеа харбы твманыч чыгрындан чыкды. Ол уруш двв-рунин адвмлараныч мвртлиги, она эхли кынчыликлары вимп гечыагв ярдам эдйэн адам uiax eus га ни H ахлак езони .хакында ойландирип билйэн арврлери билвн уссатлыга етди.
Явыжынын уруа хакындаки эсерлвриндв хом онуч гхлн бейлеки всврлориндэкл ялы, адамыч тавврвгиндв болуп гвчйэн затларыч эхли-си учин ахлак и,огапкэрчилиги, ахлак ярамазликлари билен ылалаамаз-лик гхсчи гуйчли яцланяр. Бу онуч дередижилигини дузйэн зсасы зат-дыр. •
Язийынын "Урушдан сонкы севош" повестинич вюжети, гозгаян мв-евлелври, о'сясы конфликт« хэзирки заман здебияты учин ончвклы бир адатк дэлдир. Бу повеотдв языциныц урушдан физики вв рухы тайдан найып болуп гелен Раг.ебнн рухы дунйэсики ачып геркозмэге чинлакай чаыедешендиги-барада баряр. Ьзьсци Рецебин кадбинин хер бир тиргал-
• диеини эаитнзго чалывяр. "Рвчебем вз обаеына, зяееинич гашына голени не рати аатды. Ол гирди-чикди билвн гумра болуп Кэрен Набат ажг гэзи дущвндв, узак йылларыч доваминда горен гвргулеринем уну-дып, взуни дунйэдэкн ин багглы аданларын бири хасап этди. Эмма шел гирди-чыкдиларын арасында Айя гези душен, пурсатында велин очки аат-
* лыгы зым-зыят б-олуп, диче бир вз герденинде чекен дэл, эйсем, г'у-лагы билен эшидвн кинчылывларгм, биреййэм болуп гечендигшб гара-ыаздан, хут иу махал гайталанян ялы эгнинден басип, ианына usa бпр-ди. № зрбедем гайталаныаларыч ûeacu ввбспкври болан, вчилвм болса, Пигсевди операция кдына душди. Шол операция ятланавда, Ре^оп эзуни хасам гынады, бир шнудин доваминда мавдайинa ciarrs дер, гвлди, дер-р.вввК" ол дери нэбелли ердан тапылан совук векал ёк етди. Ол тове-региндзкилерден, АЯядан утанян ялы йузуки &аак салды."*
Рэрнущи ялц, Рвкеп эвдр чвкйэр. Шол евдр ахлак сипатлара си-рыгяр. Гяхрыманыч ахлак оцпатлары дурли эвудпшлерде ачылып гэрке-аилйэр, 0унуя билен бнрдикдо Редебиц хврокетанин тввврегивдоки ада ила fi, илки билонгм онуц вяли; Айя нэхили тэеир здйэндмгихом аг-борыц унзуадви ваинаяр. "Бэа йилиц айрачилыгындан сон, евйауп алан-
I, Таган А. Урундан еошси еовои. » ¿агабат: Гуркмениетан,
гелнинв сатгсандв-да Речебич гявнубир болуп отурмасыны Айя хала-' мады.Шонуц учин Айя хер хили пикирлере гуллук этмели боляр: "Мв-герем, би ..." "Мегерам, урауЧ хил-хил ёлларындан йэрэп, сет-мун обеларыч устундвн гвчип, Режвп взуне Айядэнам нэче эссе говы ге-линлик тапанднр. Хер хили гарашылмадык ерденем хокга чыкаряны учин муиа дурмуа диййэрлер ахырын."*
Дичэ бир шу мысаллардан хем гэрнуши.яли,"Уруодан оонкы се- . вей" повэстинин конфликтинин эзболуилылыги ондаки гахрыманлэрыя ахлак гимматлыкларыка. езболушлы чемелепйэндиклеринден ыбаратдыр. Языжы окыжыныч уноуни гахрыманларынын чекйэн рухы хасратларына генукдирмйк билен, даииндан середэймэге олары ики саны бири-би-рйне гаршылыклайын дунйэ белйэр.
Рухы эзьет гахрымакларыч икиси учин хем кичи-гирим зат дэл. Редел хас артыграк кынчылык чекмели боляр. Себгби "Редебин пикири-чв, ол сыры Набат оте-хэ дэл, гиэлин вакаларыны айдышян ич яхын досг-ярларам билмели дэлди. Ол сыры Режеп взи билен мазара экит-мвлиди."^" Ол кзбир годек херекетлзри взундвн эрксиз этса, кеби-' рини билгешлейин гвзлзп тапды, башы.на дувен б у агыр мэсолвден гу-тулмадагына кемсиз душунйэни учин, уруп зерарлы чекилмели чебри. Айя билон пайлаимагы макул билмбди. Ре^еп ол жебря дине взи чвкип, вялинк более ол еутвмдвн гутармагы йурегинв дтади. - .
Айя билен Рвжебин дунйэ, дурмуиа душунишиндэки /оларыч пси-хологиясындан сызылып чыкян гаршылык душун^елвридир - О.Т./ бав-га-баягалык эдил мочзеш мондуоар. ялн болуп, бир сапага дузулйэр. Аслыетинде бир»-бирйнл ывдытмак, бирок-биреги инкэр этмек мейли оларыч икисининем тебигаеына от; Тобигатына ят^болан дуйгуларнч оларыч калбында деремегинде, бири^ффине хамана ят' пдамлар ялы серетмогинде нэлвт сичен уриун rapa тагмаляры собэп боляр. Инчо дуйгулар билен багланышян иол "rapa тагманы" аян этмек туркшнин мнлли рухуна хем лайык гвлмейэр. Хут понуч учином, Реяеп диче бир уриуч етирен зопери зерарлы эзьет чвкнек билен окман, эйсем, • озунич Айя берйэн азарларн учин хем, э«еси Набат эжэнич хич зада дуиунип билмэн, ики одуч арасында элениаи учин хем эзьет чекмели боллр.
1. Таган А. Урушдан сочкы еввеа.- Аагабат: Туркменистан, 1980, 202-203 с.
2. Иол ердо, 194 с.
3. Еол ерде, 209 с.
- 10 -
Евуз уршуч душмана болан герешде аданлары бири-бири билен .бирлешдирендигини, шол бирлезые эсасында-да ечив га заныл ачдыгыны билйэрис. Эмма шол "уршуц шу повестден тесвир эдилишинден чен ту-туп,'бири-бирине кыбап, бири бвйлекисиз оцуп билмедек ики ынсан йурегини вмурлик бири-биринден айра саландыгынк хом гарйэрис.
: Реяеп билен Айяныч ыкбалларынич .айра душмеги твтэеден бол-ыаяр. Оларич хасраты урыун салан ярасыньм гизлин сыры билен баглы.
■ Диймек, повесгдв зсасы гаршылык бири-бирине свйги билен баг-ланан ики ынсаныч уршуч салан кеч ыкбалына кайыл болыазлыгы нети-¡цесинде дврейэр.
Зсердв Режеп вгоист, газаплы, ындык адам шекилинде чанлан-дырыляр.Буларыч хеммесини ол бир максат учин - диче Айяшч багтлы болмагы учин эдйэр. Гахрыманы шонун ялы эыели, гошнача хасивтлере чолап сурат^авдырыак, онуч шол "ялан" хэсиехлерини чепер швкиллен-дирмек, шонуч хасабина-да эсердэки дашкы хем ички гаршылыклары руйчлендирывк языяыдан улы уссатлыгы талап эдйвр. Шонун ялы бир тарапы гизлиш1ик билон баглы вакалар арасында яиамак Режебин ®зу-н»-де ачсат душанок. Ол нэыэнин ноыедигинв вагты билон газ етирип билмадцк Айяни хем газаплы пикирлерин гужагына атяр.
Мундан бейлвк оларыч дурмувы башгача кабул атмэлидиклери авик, белли боляр. Ана, шондв хем Реяебйн Айянык ыкбалы учин ж,о-гапкарчилик дуйгулары йузс чыкяр.
Повестил эсасы конфликта Айянын калбында болуп гвчйэн х&-расат билен хас чунлашдырыляр. Уруш деврундв аялларыч герденине дгаен агыр сыиаг Айяни енип билнсйэр, ол бвйлеки обадаиларц билон бирликде эхли гузабы ези чркйэр, шлайэр, Режебв душунмек иолейэр. Шейлеликде, Айяныч калбында болуп гвчйэн'гозгалач они повестич биривяи планина гечирмаго нвжбур эдйэр. Бу болса бизин ечУМйздв бай, битеви, адаты болнадык хэсиотиц дурандыгынц ено бир гвзвк таосиклаяр.
Речеп урушда операция дучар болуп геленден сок, диче бир дуйгы, дине бир пикнр билви - Айяшн ыкбалы учин езтаич >цогапкэр-диги барадакы оладо билен шояр."Рез(еп инди оглан-огланзпык дэлди. . Еоиуп Учиааи Айяныч ыкбали хякинда диче ваи ялада отцелндн', .Онуч ., ехирка годен нвтнжесн АКянвд ругсадини бормекди. 'Режсбнч чак одними» гврз, Айя бу обадан гидип, гввнн свои адаысына дурмуаа' чык-налвды."Не1ШН бетбвгглигыма дачылип, вмруни квйдурипотурнали дел. е«У1ш багтлы водек адаиоины тапка ли. Мзн, агырам болса, айралик
.''-.: -..II
йукуни гэтермели боларкн. АПятн багги учин эхли кынчнлнклара ДОЗ ГвЛМЙЛИ бсрун."* .
Айянин хич хачан Режоби ташлап гитмежекдиги, унудып билме-жекдиги гернуп дур. Онда нэме этмоли? Ондан гача дурмалы. Она ааар бермели. 0зи гидвр ялы отмели. Ине Режебич гелвн нетижееи. Язюттвхрыыанкиыч диче бир давки среда билвн гатнашыгыны ача-нок-да, хут иол персонажларыч ycth билон ыкбалыч эдип билж'ек угурларины бедлеПэр.
Атажан Тэганнн гахрыманлары мертлиги билвн взунв чекйэр.' Олар дурмуш кынчылыкларыны мвртлик, сабцрлылык билентйршнлаяр-лар. Онуч гахрыманлары нэхили яшамалыдигыныч азцайып нусгасыны геркезип, мыдама эрбетлиго гаршы гэреидв. Мунун пойледигини "Уруп хачан гутаряр?? хекаясынын мысалында хвм гэрмек боляр. Хвкаядакм Мамур зяв ич сочки деминде-дв урша гаршы гврвийар. Онун «лун нуд-■ двтиндв ягырка адамлара йузленип айддаг ич воч'кы еэзлври болан "Уруи... хачан... гутар-я, адаы-лар-р?" диймеги урша гарпы ин гуйчли протеста болуп ячланяр.
Уршуч салан ярасы билвн багланыиыклы гуралан конфликт пара-хатчылыклы дурмуш в болан хевеси билвн, вз вкв пврзвндинв болан чэксиз сэйгуси билен урча гарин горешйэн Мамур эжэнич образины айдычлаидырмакда, онук хэоивтини хертарагпайин ачып гврквзмекдв улы функциями epi не егирйэр. Мамур вч в гераокасыкы го ян гпт онуч эмрунинем сочки нокады говлмалы. Шуны билйэн адамлар оглы Нуржа-ныч олеадигини гарры энедвн тиэлей'зрлер.
Мамур ачо урауч гутарандыгина инанмаяр. Чунки опуч дтаунжв-сине гэрэ уруи- гутарса, :онун ог.лы Нурдан хвм хэкман гвлвймели ялы. Мамур зжэнич влтмини нза тведирип', жсгынсыз гвврвсинв тап бврип, оны яаадып Йврен-хвм онуч шол ынанжы. Ахырда-да онуч аол ынанч дарагтынын квкунв палта уруякагына-да или влдап, бухлу к пай алия, харам газанч эдип йерон бир нэкес вебэп боляр. Ол ич еочки де-ыивде-дв урауч гутарандыгына ынанкзгф.Ол бар гуйжуни жеклэп, урзв" гаршы гэреийэр.
Атахадн Таган конфликта« усти билвн дввргч рухуны, зсасы хо-рвкет адйан ГУЙчлери, гахрыманларач хвсивтлерини,. олврыч максат-ларыка счип горкезмэгв чалкияр. Биз гахрыманлврын хаоиетиндо ве
I. Таган Ai Уруядан сочкы совея.- Ашгабат: Туркменистан, i960, 217-218 о.
суратландырылян дурмушыч езенинде квк тутан конфликтин шэхле-. лвндирилишини хем б у языяыныч осврлеринде геруп билйгрис,
Дурмушыч взи гапма-гаршылыклардан долы. Дурмуш кон<}тиктлери-Нвм, дартгынлы, хатда трагики ягдайларынам йитмейэндигини, оларыч дине хэсиетинич Уйтгвйэндигини субут эдйэр. Чепер эсери хакы-кы чвпер аовр дере»;есино етирмекдв гахрынанларыч хэсиети хем-де конфликт бири-бири билон бврк баглы болуп, авторыч дунйэ хем адамхакындакы концепциясыныч бирлигини берквдйэр.
Атаман Таганки эсерлеришч мысалында бизич Аемгыетимизич су-ратдандирян двври билен багланышыклы рухы атмосферасында болуп гечйэн Уйтгвшмелери объектив геркезйэн конфликтлер топарыны ха-саба алмак мумкин. Баш да айдып гечишимиз ялы. Атаман Таган диче бир даакы гаршылыклара дэл-де, гвхрыма нларын рухы дунйэеиндэки болуп гечйэн гаршылыклара улы унс берйэр. Онуч "Тара rapa галпак-лым, нирде сен" повестивде гаршылык эсерич зсасы гахрыманлары болен Хангедди билен ГУлнабадын арасында дэл-де, перзентсизллк ' зерарлы ГУлнабадын рухы дунйэеиндэки гараылык гвркезилйэр. Бака-ларыч всушивдо ол гаршылык яйбанланяр.
йзыды гахрыманларынын гатнашыкларнш, херекетл ерини ызарлаыак билен, оларыч хер биринин чага хакда эдйэн пикирлерини, аладала-рыны, психологиялярыны ызарламага унс берйэр. Ол айратын-да ГУлнабадын дуйгы-пикирериш, арзув-ислеглерини гичден беян эдип, бу гахрыманыч.рухы дунй,эсине аралашмаги башарыпвдр.
Атажан Таганык "Чагалы тумаяк" эеери суратландырылян дурмув хадысаларинын мвчбер тайдан улулыгы билен "Гара галпаклым, нирде вен" всериндвн тапавутланяр. Мунда рухы дунйэлерй бовнча бири бвйлекисинден тапавутланян еэйушйан яилар болан Зылыха бшен Еге-ннк араеындаки гариылык суратаавдыриляр.
* ГЪрнУаи ялы, конфликт преблемаеы коис^ликтнч хэсиет билен' озара гатнавыкларины, оларыч бири-биради шертлендирйэн дтпвУте-лердир. Аеаында эдеби проблемаларин еглабасы бирй-бирине вркле-неидир. Иысал учин, конфликт — хэсиети, хосивт болва cópasu вмело гетирйор.
Хсзиркя' замай прозавц ядам хэсиотини ачмагыч т?эо ёлы.бюои бярлр zi:!íceu ллциамарце. К»п осврлвриЧ. меркезиндв адаи дэредк*;!; вакалара пыже» гатнавют, дурмув хакда ейланяи, девруч еесин» сей гопян оекилде оерилйэр. Виз о л ар билен чилюырымлы дурную ярд afo» ларивда, кын вврудиви^ пурсатларында душувярыс. Дурли авторларын асерлеринде, хусусан-да, Агащан Тагашч оеорлеривде хэзирки заман
прозасыкыч чепер кэкиллигинин, вакалара философик акыл етирили-шинич, хэсиот ве конфликт меселесине, адам ве ахлак неселесине батыргай чомелешилшинич айдыи нысалыны горйэрис.
Хэсиотич гапма-гаршылыгишч усти билен ахлак ынаклилыгынич кемала гелмегиняи гэркээилмеги языжылара гахрыманларыч ички дуй-гускни ачмага, рухи дунйэсинде болуп гочйэн уйтгеанвлери яанли формада гаркозмэга мумкинчилик берйэр.
Атажан ТЪган дурмуш чунлукларина улы уосатлык билен аралаш-яр, адамларыч агир шертларде, оларыч ички дунйэлеринде болуп геч-йэн хер дурли озгеришври тебигы гаршылыклар эсаоинда йузэ чыкар-мага йыкгын эдйэр. Онуч эсерлерицдв адамыч рухи дунйэсиндоки, хэоиетиндоки гвзе гэрунмейэн гизлин гаршылыклар эсасында хэсиетин воуа, езгериш процеслерига гэрмек боляр. Биз бу пикири яэижшшн "Сазыч пири ниродв?" хекаясыныч баи гахрынаны Огулсапдынын, "Айил» ганч бахарич ¡кыбарлы гуни" повестиндэки Сапар гучухчинич обрагдя рына назара алып а^ярыс.
Бу бапда ёкардакы эсерлерич гахрымаклариныч хэсиэтинич аз» гериш процеси барада дурлуп гечилйэр.
"АПылганч бахарыч «ыбарли гуни" повестикдаки Сапар гудук-чинич хэсиогинич отрицатель тарапа взгермвгине, онуч итлере болан хорнатыныч йигренч билон чалышмагында урушда есир душендэки ягдай--лар себгп болян болса,"Сазыч пири ниреде?" хекаясындакы Огул-сапдиныч хэеиетинич езгермэгине уруа вв урушда ачыны алдырып гвлви адамоц Хешдек ообэп боляр.
Гахрымашч хэсиетиндэки взгериалери чепер шекиллендирмек зсерич умумы идвя-мазмуныны чучлашдиряр, онун зететик-эмоциокал тарапыны гУйчлендирйэр. Бу месяледо Атадан Таганыч ез одеби сти-линич, эз чеперчилнк йврелгесини»! бардыгы ёкардакы дегишрмелер-дон хем юли и болян болса герэк,
ШйШ5!Цй2Л "Гахрыманыч хзсиетиняч вв эдеби образынин теби-гылиги" дийлип атлвндирыляр. Бу ердаки г ^рруилер биринди бапдякы гуррунлвре логики осаслар аркалы багланиадыриляр. Гурргч, эеасан, язшшнач хэсиет билен образыч бдаевшигани газанмакдакы уосатлиги«. ш горкезиагич тэворатще «екленйэр. Агг*,ан Тетании "Ак чешмэнин аЗДикв", "Улкер бпреййэн лиипди",Тара сечекли арзан яглик я-да хер аймч воцки хепдеси", "Патка,'гиз дсгр упдцр","Ялдазлик","Хасап-двзак пурсэт£1п эееряериндэки гахрыианларыч хэсметларинич оларыч бятеви чепер обрззшш дерстмэхдзки тебигылыгына ил на душ ундир талер борилйэр.
- 14 - '
Атаман Тага нык "Ак чешманин айдымы", "Хажы ara", "Улквр бирей-йэм яаыпды" хекаяларыеда адаты, гунделик дурмушда хэли-шинди га-бат гелйэн вакалар суратландырыляр. Сларда языды ез гахрынанлары-нын хосиетлерини долулыгы билен ачып геркезйэн вакалары, пурсат-лары сайлап алмагы бапарылдыр. Шолары вз болшунда чепер шекиллен-дирыогич хетдосивдон голипдир.
Адаты дурмуш вакалары суратландырылян ёкаркы хекаяларда ене--де боллемели тараплар бар. Дзьиш гахрыманыч хэоиатини ачнак учин ондон хайсыдыр бир евродияиликли, анык идея мазмушныч сызылнп чыкмагыны газаннак этри, оны эсере йузуни геркезип уграндан сай-ланып алнан асасы меселе билен баглы ойланмалара югуряр. "Улкер бмрвййэм яшыпды" хекаядакы Двврвнобадакы вдесиндвн алысда- швхер-де яшаянам болса, ол диче шол хакда пикирленйэр. Э*ескнич Улкер Кылдызлар топарыны говы герйэндигини, шол барада эзуна яшлыкда кгбесинин гаты кеп гурруцлер беравдигини ол асла-да ятдан чыкара-нок. Хекаянын тутуш мавмуны онун эне хакдакы ойланмаларыны, ичгеп-летмелерини, аладаларыны, поихологик хыжувланмалэрыны оз ичине ®аяр. Атадан Тагеныч гахрыманы ве онуч чекен "Эне ве Улкер" атлы гураты билен баглы пекиллендирмелери Дэвранын эдеси барадакы пики-■раю, ички бат. алмаларыны эсли гуйчлендирйэр. 1>рэЯмэгв, Довран пололител гахрыманыц хасиати билен орта чыкяр^
Эмма окыды шэйле тесвирлерден башга бир хэсиетли Девраны тапяр. Ол хер наче эдо дийип езелонйэнеи болса, шона багышлап адайып сун-;"от эсеринй доредип, вз пврзентлик боржуны едэндигине хер наче буйсанянам болса, Ачыл ээдэнич оглундан разы болуп дунйэден етман-;<иги сочракы иаквларщ довамында'мэлим боляр. Онуч"ёгалды" хаба-jw голэнде, ады агзаяан сураты-да вз ичине алян шахсы дередидилик соргиеи ачылмаздан вНУрта» Дввран оба угран-да болса, эдееинич йузуни гвргп галмага огишип билмейэр. Аял доганы Кеннет болса Дев-раныц одэсинв хер айда иберип дуран пулларн салнан Ачыл ожеден галан дувтачеги сандыкдан чыкарып, йигидич онунэ гутледип ташлаяр. Бу ягдай Довранын"гезУни ыкыклы ачяр? они вз дурмутаы, явлыгы барада эдесинин баиындан гвчен вакалары, ози ве иши барада инди баига-чэ, хас чыьлакай пикирленмаге, • 8-пикирлерини башгачарак елчеглер-да салдзрлап герыаге ыедбур боляр. Атадан. Тагандан башга языды бо-даянлыгында ол хекаяны иунуч билен жвклесе-де демлэрди. Вакалар башланып, ест, аз-квм яйбачланып, вахалара бвлунил, ене-де бир утра гбнп'ип, ии вонунда.болоа ахыырды, Игрек гыйыды нетида гелип дирейвр ахырын1.Эмма вопле чезгут, хадыоаларын иунуч ялы тамамлан-
магы языжыны кадагэтландармалр. Шонун учпням гахрыманыч хэсивти-нии езгериш тебигылыгыны, хэсиетац хем образин бирлигини газан-ыакдан етри,.ол Доврани щэхере влип гайдип, они эз чекен уллакан портрета - "Энв вв Улкори" билен Йузбе-Яуз галдыряр.
Элбётде, вцви баллвйаимиз ялы, Дввранда озуни дунйэ гвтирвн знз улы миннетдарлык, згсилмез мэхир, сойги ёк дийип балмаз. Ол художник хакмундв эжесине багышлап ин говы, ич бир тзсирли судаа® эсерини даредйор. Энэни корвмли асман йалдызлариныч фонунда гай-тадан жанландыряр. Оны сунгатьщ бжы лредметине, дунйгнич гурса-гында галар ялы ядыгэрлиге ввурйэр. Шол сурат онуд вз мзхрибан эжвсини хели-шинди ятлаяндыгындан ньшан, якымлы ятламаларыч внуки. Змма онун шол хорвкетлври, ойланмалары, хыял-хэвеслери "ата» -энэнич говни огулда-гызда, огул-гызыч говни дар билен дузде" л1" туркмен халк пайхасыны ядына саляр. Сайлап алан кесби-кгряне, до» редижилик сенедине жуда берлен, ишине ззбер хем укыплы Довран оба-дакы эжесинич йузуни гвруп, саламлашп, хал-ахвал сорашып дур мл»: мвселесини сонкы плана суйшурип гойберипдир,"бу гун-бу гун, эрте-- эрто" билен дидарлашмага-да етишмэндир. Ине, язывдныч октшсцна дийщев болян, ныгтажак болян зады ишем иш велин, гарындашлык, ылай-та-до, ата-эне-огул-гыз га типа ыкл ары на, ким болсанам бипервэй гарамалы дэл. ■ '
"Гара сечекли арзан яглык я-да хер айыч сонкы хепдеси" диен хекадцакы 1Ьркиа велин хаоиетинии кэмил угурлары билен Деиранын сбразывдан белли-кулли тапавутланяр. Ол эжеси ёгаланда, онун ке-сединич устуне гара оечекли арзан яглык атыпдыр. Мэхелле-норекв болеа профвсоорлыга етен Тиркише "Иу болчулыкда энесино йупек яг-лыгам двзмэндир" диен нэразы назар билен гараяр. Эмма йркищ (5у иоселедв озуии гунэли хасапламаяр. Окьгчи хвм иснун позициясы билен ылалааяр, Тйркюиц мамдадигы себэпли, оча дуйгудаалык билди?~ йэр. Себэбй ТЬркив гара сечекли арзан яглыгыч тврыхына беле?! Зкэ-си болоа, огер ёгалайса, иол яглыги ог устуно япмагы она возьвг эдипдир.
Бмзиц бу ордо унс бермвли задымыз язвдыиич эсори йэнеивй бир догаздан баилап, шел деталь оркзлы башга~баага вака улгамларыны дарвдип,- иол вчкалары гохрыманларыч дурли хогиет-гылыклариныч ус-ти билен й'лр еапага дузуп орта атмага рувтои гелип бидйанлигидир. Мысал Учил Дввраныч зчееинв багышлап дорвден сураты энв хзсиетини ачып горквзмек учин илкиеди чепвр двталлык ролуни ойнояр. Хвкаяда суратдакы оне билен дурмушда хакыкатдан-да яаап йорен знэниц ара-
--
сында берк логики багланышык бар. Бейлеки хекаядакы ЗЬркияич гар-ры энеси барадакы яшлык ятланалары содра хыялда жанланян бирто-тр вакаларыч двремогине собгп боляр. Свлби эженич хгсиетини, снун онелик дунйэсини хор тараплы орта атмакда шол ятламаларын .'. язижы учин эсасы бадалга боландыгы эогэр дуюляр. Шол ятламаларда болса хекаяннч баш мазмуныны айдычлашдырян, онуч чеперчилик дереже-«иии гуйчлендирйэн башга-да бир топар жашш ве жансыз предметлер, иекиллор вне сурулйэр. Олар почтальон Хемра узнн, нагазинчи Астан ora, гарры знании огли Гичгелди барадакы гавун йувуртмолори, хыял-лары, Тиркиаич чага махсус соваллвры, магазинден алынян совгатлык харытлар во шона нечзешшрдир. Шуларыч хеммеси хем эне хэсиетинич тэворогивдо овазланяр, онун образынын хайсыдыр бир меселвде анык-лашмаг-ына ярдам берйар.
Хасиетин хер тараплайын ачылып гэркеэилмоги языжынын ез гах-риманларыныч психологиясына нэ дорежеде аралашып билшине-де баг-кидыр. Себоби, гахрыманларын хасивтини оларыч хорекети, бойлвкилер йытен гатнапыгы, дурмул позициясы, ойланмалары хасыл здйэр, Языжы С'глса гахрымашч шол ягдайлар билет утгаиыклы дашкы кешбинде ез~ _гариылврии йУзв чыкыншнч ызарлап, онуч хэсиетиндэки бвлли-балли яланатлары газе долгун гврквзйэр. -
Гадимы мирвсларын хер бирй аданэат тарыхынын айрылмаз бир £глегидир. Адамларын шуча доли res отирмеги горек. Адам гечшш пинем, гелиек тчинемозунич жогапхэрчилигини дуймалыдыр.
"Ялнызлык" поввстиндв вне сурулйэн эсасы маовлв шундан ыба-\ ратдыр. Эоеран сюжета Халкаман аганын хич вагт ядындан чыкарып, дурыуиындан вчурип билмежак ятламалары эсасында гурлупдыр.
Гочмкшдв кэбир бюрократ ёлбаичыларыч гмри билен квнзнин галындысы хвкмундв я-да бипархлык себэпли Акдепе ялы мучлерче ми-реслароврэ гарцлды. Иу хили гусоалы дурмуи хакыкаты совет хаки->шети даврглдс ол я бвйдеки жеыгиетчилик меселесинде йенекей адам-дар /халк/ билен партия ёлбаачылыгыныч /девлет сыясатыныч/ арасын-да чапраз гаршылыкларыч боландыгы на иаятлык вдйэр. Ери геленде, повэсто ву тарапдаи rapan, онун хэзирки заман рухуна лайык гелйэн-дитанн ^вм айхмавчн болярыо.
А"»аздн Тагашк поихологик ойланмалара вгрулан всерлеринин би-jíí хем "Хаеаплашык пурсаты" поввотидир. Повестде деми дав яр'ян wveu гунс ад »дип, яиынын сонунда хем выжданынын оянмагы билен аэ^зуне ¿уд вдЯвн, оэ-ввтадвн хасабат еоралн Непес аганын образы адйсеч тасирли еуратландирыляр., Зсвр бутинлейин диен ялы Heneo
аганы алдым-бердиме салып хорлаян ягламалар эсасында гурлупдкр.
Квмлэп а^илоа, Атацан Таганин осерлвринич дурли-дурли гахри-мянларыныи дурли-дурли психологик ахвалатларц дурмушы хэсиотде болуп, ол хам тебигулыги алагатландивяр. Психологики хэаивтлвнг дирмв, дурмусшлык, тебигшшк — битвви бир мазмуныц максимал йу-зе чыкмзгына хызмат здйэр вв эдеби образы окыжынич йурогпне якин эдип гойяр.
Учунжи бап "Чепер хэсиетин милли аламатлары" дийлип атланди-рыляр. Бу бавда эчки дернелен эсерлер билен бирливде "Салланчак ыукамы","Пераили есирич лгламасц", "Сарагт галасы","Ею.ченс5а гуни вйлвден сон,","Лал перишде", "Векил еген огул эерйзр" ялы осерле-ри ылмы тайдан еврвнлдЯор.Ол эсерлер Атажан Тагашк хэсиет дэрет-мегиц кэпугурлы сырларыны эзлевдирмекде взболуилы стилини, уссат-лыгыны эзрзнмвк нукдайнвзардан свдъврилйэр. Милли хэсиотин эдв-би-теоратики тараплаш айдивдаидирылып, с.нуи практики вхмиети к, саллар аркали беркидилйэр. Портрет« чепер бврмвги^, дил серпад«— леривден ерликли пайдаланмагич хэсиэтич долулыгыш угкун здйгчди-ги анык мы саллар да белле1илйэр. Себэби миллияик язижишц ёкардаки ялы чепэрчилик элементдеринэ чемелеаишинич эзболушлылыгындан г?» ляп чыкяр. Милли хэсиет иол халкич хут эзунв махсус хас унуми ait-pa танлыклариш~ взгнде ^внлойэр. Милли хэсиетде шол миллотин про-гресв тарап всущинич тарыхыш геруп боляр.
Милли хэсиет «емгыэтин всуши билон таирнба топлап мыдама вне унэук атян философж категориядыр,
Чепер эсердв милли хэсиет индивидуал алнан адам аркалы йузе чикяр. ШонуН учил ол "адам хакындаки илим" хасапланян эдебиягич езени болуп дуряр. Ашк эдеби хэсиетде язшш милли взболуилшгаги, хслкыч топлан тарыхц-дурмув тсйр^асини, онун яшайыш образшшп тапавутланян ерлэрини доли хьм айдыч ачып гвркезмэге чалыпяр.
Язывд чучпур индивидуал хоснетлери доретмек билен, онун милли тайдан индиввдуаллигына хсм Уне берйэр. Ол милли тайдан озбзлуи-лы хзскети баста хвди уйтгодип божчжак дерева етирмзкдел втри, язизд. милли хэсноти, дурмуии дича дааул!-аланатлар бовнча оурат-' ;; лавдирыза, ойсем-де болса, эсасан, гохрыузныч ички дуийэсин» чрн Hyp аралезяр. Онуч алип барян иплоршш гвркь?мэ;;дон «три, бейлеки хэсиетлор билон чакншигынн оуратлаадирш, млли хаеиегц ачип гвркезйэр.
Языдыныц "Сарагт гялзсы" романында зсаси гахрыманларшшч хэсиети билен халкыч хэвквти узнуксиз битввиликде гэркезилйар.
Языжы созун хакыкы манысында милли хзсиетлери даретмек билен, вз халкыныч ин онат, прогрессив хем демократии тарапларыны ныгтап гвркезйзр. Муни биз "Поренли есирич ятламаси" повестинде хем гэр-Яэрис.
Умуман алнанда, языжы ез халкыныч калЗыны ачып горкезйэр. Еунуч билен ез Ватанына, илинв болан миоилсиз сэйгусини, буйсан-йузо чикаряр. Миллилик, озалы билен, онуч ез шахырана кал-бывда кемала гелйэр, «ошяр, херекете гелйэр. Шейдибем, ол херекет «емгыетчилик мазмунлы умумымилли херекете гелип гошуляр.
Шу принц иплерден гаранычда, Атажан Таган ез эсерлеривде милли' хэсиети психологик планда гвркезди. Онуч Бейик .Ватанчылык уршы билен бвгланышыклы вакалардан, ыкбаллардан гурруц берйэн повостле-риндо, хекаяларында милли хэсиет езунич езболуплылыгы билен ме-йв-мэлим дуюляр. Мысал учин, • "Еди деряныч анирсында" диен хекая^ дакы Бепалы аганич отурып-туршундан чай ичиаине ченли, вз ялкыз оглунын назарины газлэп йэраунэ ввмезек, шол бир вагтда-да басан ад'»мини ызына гайдып алмажак окгукш херекетине ченли, мазарыц бавында чек дкшуп аят окайаына ченли хэсиетлери бейлеки халкла-аин аекиллерини хайран галдыряр, хвн-де оларда Туркмении Гарагумы ялы гич хем пэхимли года кигисинегуванч дуйгусыны дередйэр. Се-бээи В опалы аганич хэсиеги милли евушгинлерден долы болуп, ол ге-ранин гозуни докундыряр. -
Я-да "Екгенбо г таи ейледен сок" хекаясындакы Падыман аганы алып гврелин. Онун чагалара болвн махремлиги, гуванжы.двзумсиз-яиги, аграолыги, пакяиги, пэхимлилиги туйс туркмэн милли сыпатла-рыны взунде жемлеР.эн гожаныч кешбини гвз енумизде жанландыряр.
Атажин Твганнч проэасында «йллм хэсиет сатирики-юмористик, романтики овувгинлерде хем беридйэр. Догручыллык, реализм болса адахдакысы ялы, освоы принцип хвкмгнде онун эсерлеринин дурмуша баплыпшы квсгитлвйэр. . .
• Яьыжыиин "Векил еген огул еврйэр" диен хекаясывда адамлара, вакаларе юмористик образ болан Арзи еннэнич гвзи билен середил-йэр. Векил егеник огул тоснда чал пек яймак, гелин гетирмек ялы б»р*.«й 5дилй5в дяндессурлвр дздтдв» вв» пурсвмарда-аялларык ара-; -зында едмлйвн гтррунлер сададан гулкули здилип берилйвр. Ол зат-ла?ын валери дал-дв, олара Apsu екчэиич гатнвиыгы гулкули. Арзи «нкв Вехил егвллн тонна говаит дийип токлы алтывк билен, обадаш-ларшшч араоикда вх-сбрая 9« болжак боляр. Твя ооягат-серпайлн .¿армак — Туркмении адата; Бу адат онун милли хэсиетинин айрыл-
маа бир бвлеги болуп гидипдир. Араы вцчв хем uiy милли хэсиете эерйвн хем болса, онуч дуЙп асыллы манысиныч терсино хврэквт од-йар. Шу ерденем гулкунч яг дай гелип чнкяр.
Атаман Таганын "¿ал пертдв" диен повести яаайаа с»йги бара-дакы чуч мазмунлы фгаософик эсер болуп, онуч бел гвхрыманы Омар Багыбеков езунич белент адамкарчилиги, хысырдылы, кэбир пурсатда геч хем-де романтики херекетлори билен ятда галяр. Онда милли хэ-сиет нахили берилйэр? Гахрыыанич милли хэсиети тебигата болан гат-нашыгында йузе чыкяр. Туркмении тебигата, хусусан-да, Гарагум чв-ли шейле бир шахыраналык билен, шейле бир дурслук билен искиллен-дирилйэр велин, шол чел билен умулледшип йврен Омар Багыбеков «уда ыэхирли хем адайып адам болуп roa екунв гелйэр. Онуч милли хэсиети багри бадашан мэхрибан топрагынич »сумлик дунйасине аявлы гараЛ-аында, оны горап, илдеилеринич бохбидинв пейдаланжак болшунда г.., чыкяр.
Атажан Таганыч милли хасиети ачып гвркезйэн ич шовлы scep.t "Салланчак муками".диен повести болса герек. Повестич бан гахри-маны — Геяук Нерген. Ол дутара дил битирип билйэн уссвт сазапда. Чалян сазларцни-да онуч взи дэредйэр. Шоларич найбашисы хем ''Салланчак мукамы". Муча нэмэ учин шейле ат гооляр? Бу мукамыч ади-нич гэни хем символики макисы бар. Годугс Морген перзентсизлик дер-дини чекйэр. Шу себэпли отурымлы ерини хем тэзелейор. Йене ол бап-даа ёлдашыни ведин тэзедемейэр. &,сам,енелгесиалик бабатда онуч езунде кем ёк-да, аялында кем бар. Йене муни онуч аялы биленок. Диче Гозцук Мерген билйэр_ Билое-дв, билмезлиге саляр. Бейле ди-йилдиги ол б i', па рва й ¿дан дийилдиги дэл. Го«ук Мерген херки зады инчеден ызарлап билйэн адам. Ичцэн дуйгур. Шу хэсиет онда белент адамкэрчилик билен утгааяр. Бу аяайып хаоиетлвр болса умумыадам-зада махоуе хасиетлвр хвкмундв вчв сурулиек билен, милли ввушгин» лер билен беаелйэр, Го«ук Морген "Порзандим боланок" дийип тарки-дунйолиго йуз уранок. Онуч порзоцдв банан атолык свйгуси калбьншн твйиндо вмурлик чуйрап галанок. Ол бвлвкт дуйгы, гайтаи, хас-да хцруч .алып, гайнап дошяр. Годук Мертвя '¡»ко чыкян индивидуалист дал. Ол азуни ил-гундои айря хасап аденвг. Шонуч учиием ол ил-гу* над иатлыгыяа иатланяр, хасрашна гынаняр. Гадук Мерген ввуни мл-rун билен битеви бир геврв дийип билйани учин взганиц перзен-дино хем ата хвкмундв гуваимагы баааряр.Онуч адайып "Салланчак муками" ынсанперверлигич перзенда хвкмундв дунйа инйор. Ол мукам чага ниемвнш гурлая оалланчагыч бавында дврвйар.
Годук Мвргеяин до редан "Салланчак мукамы" хер вйуч арзилы
шхмани. Хайсы эйде чэга дгнйэ инее, Голук Мвргенич ези барып, юол иайып муканыны чалып берйэр. Мукам дунйгде вне бир Туркмении кв-¡."глендигини -- умумыадамзат ковмуна гошулып гинцек бир ынсаннн ар-тйндыгннн дунйэ яйяр. Мукам яшайшы ыкрар эдйэр.
Год у к Мвргенин "Салланчак мукамыны" динлэн адамыч рухы пэк б&ляр. Бу нэме дийилдиги боляр. Мукам йене бир мукамлыгына галанок. '0л яшаяр, дурмуша гирйэр, адамлара тэсир эдйэр. Мукамын белент миссиясы хем иундадыр.
Атачан йганмч вз гахрыманларыш милли хвеиетдв герквзиши ба-батда уч сани факты айратын боллсмеги зерур хасап эдйэрис:
Биринжи факт. Ар-нямыо моселеси. Атадан Таган муны туркменич ьманы хвкмувде нигтап гвркезйэр,
Икинжи факт. Дутар туркмзнич е р-на мы слыл ыгыны дунйэ яйкагын соргадеси хекмунде гетирилйэр.
Булар бири-бирини иертлендирйвн иекилде берилйар. Шунун билен .^¡лли хэсиег шлли серииде аркалы беян эдилйэр.
Учунди факт. Аташан Тагашч "Поренли есирич ятламасы" диен по-Еэ^тянден ве "Сараи г а ласы" диен романындан бейлеки проза эсерле-/ ,!нин эхлисинин вакалары диен ялы Гожук обасы билен багланышклы-днр. Гахрыманларынын хем хеммеси диен ялы иол обанын адамларыдыр. Гоиук обасы язьвпы'шч ез юрдуна-илине болан сэйгусини, симпатиясыны Лузе чыкармагын далнч нокады болуп дуряр.
Атаман Таган вз эсерлерине гиризПан гахрыманларынын милли хэ-<кетина эйсом, нехили соришделер аркалы дередйэр? Милли хэсиети цузо чыкармак учин миллн деталларыц - портротич, чепор дилин ме-хум эхмиетинин бардыгыны айтмак г'ерек.
йзьжы гахрыха нларынын милли хэсиетини долулыгы билен ачмакда , ау тарлврдон ерликли пейдаланмагы баоарыодыр. 0л гахрыманларыныч ¡давки хом ички кешбини вхли дол улыгы билен, эхли милли езбодуилы-лиаы билен бермеги бэдарян болса, евз билен взболушлы дунй» дэре-у#п билйср.
Хэскет ёк еривдо чепер одебият болмаяр. Квбирлер вакаларыч. топлумыны бе ян одйзрлер, Хэсиет вакаларыч ичиндв йитип гидйэр. Ней-¿;о ягдайда аака хэсиети вйдывдвидырмаяр-да хасиетин огниндец басяр. £у чепор образы солгунлаидыряр.' Энма адбир. языдыларьщ эсерлвринде вакалар суроглаидырылдыгыча, хэсиетлер айыл-сайыл болуп баряр. Ией-'.з ягдайда чвпвр »¿раз гозв дол?ун боЛуп герунйэр. Бу ппбхесиз, *'дсатлыгы янладяр. 2Ксем-де болса, хэсиет нехили тэрлерич усти билен ачыляр. Тарлор квп боляр. Йене хер бир язшш тэрлерип хайсыдыр бприио хае квп йыкгын эдйэр, Атазадн Таган хем уссат языды хекмунде
хэсиети ачип гвркезмекде дурли здвби тэрлврден павдаланипдир. Онуч гезлеглери ерине-де душупдир. Ол, вйратнн-да, милли хэсивти психологик планда ачип герквзмэге уссат. Взунем гахриманыни эдим-гылиминдан, хэсиетиндвн бавлап, пикирлешшшв, свзлейшине. чеши эсасц ввушгинлври саклик билен назара аляр. Нунун шейледиги ивич доваминда аник мисалларда белленип генилйор. Бир свз билен «вмлэп айданивда. Атаман Таганин хэсивги ачып геркезмокдв вз сэзи, •з йузи бар. Хут иу хем онуч кэмиллигв гол бореи яашвддигшт тао-сиклаяр. •
Чепер эсерде хэсиет проблеыасинык айратын роль ойнаяндиги, аоча герэ-де бу неселэнич хич хачан унсден дую грил мели дэлдиги инин "Нетщесинде" белленилип гечилйор во баплаоыч тутуи мазму-ниндан сызылып чикш анык илмь! эдемлемелер оерилйэр..-.
Дисоертацияныч зсаси мазмуш шакдаки чап эдилен ыакалаларда бвян вдилйэр /туркмен дилинде/
1. Миллилик хем-де чепер хэсиет хакиида.// Яшлик, 1994, Й-З, 56 с.
2. Кэмиллик ёлунда. Человек. Природа. Общество./ГДА-ныч яи алииларынич ылми-практики конферанцияси: Докладларин тезислери; - Аигабат, 1992, 103 с.
3. Атажан Таг вник про засында хосиетич бзгериш процесшери. Туркмен дилинич вв здебиятинич ва*;ип месалелери.// "ША-ннч Дил бил ими В9 Здебият институтиныч ылыи конференцияси: Докладларыч тезислери.-г Аигабат, 1994, 75 с. -
Атаман Таганыч.проз'агында хэсиетич ачилыю тэрлери. Монография,- Ашгабат, Ылиы, 1995, 109 о.
5. Гахримашч хэсиетк вв чепер образин тебягилиги.// ША-нин хабарлары гуманитар илынлар'ынк;» ейриясы./Онумчиликде/ .
.АН НО ГА Ц И Я на диеовртационнуп работу.0.Тактовой на тому: ■ "Раскрытие характера в презо Агддай'на ; Тагана"- ', представленную к эав.ите на ' ¿»¡¿екание,' ученой степени ' кандидата фйамоточоски*' 10.01,02 - (йвренвнная нацио»альиал'яитература / туркменская литература/. v', • '
Актдальнееть-темы.Проблема хааектауа в художественной литературе всегда била актуальней.Згу проблему важна наследовать на примере произведений конкретного писателя. Вв- первых, эте овн-
■зано о недопущением смешения общих понятий с конкретными, вв вторых- с выделением таких сторон нашей литературы, которые на примере произведений конкретного писателя носят обобщающий характер. Именно поотему автор специальнв остановился на исследовании темы "Способы раскрытия характера в прозе Ахаджана Тагана".
Научна.? новизна исследования^ Проза Атаджана Твганв, писателя, зашшаикего видное месте в современной туркменской литературе, достойна специального изучения. В своих произведениях он создал рад своеобразных образов о различными взглядами.
Научная новизна диссертации состоит в том, что впервые на научной основе последовательно и системна исследовано своеобразие раскрытия характера в произведениях А. Тагана.
Результаты исследования нокнс использовать в научных работах и учебных пособиях, в специальных лекционных курсах и на семигарских занятиях по творчеству А.Тагана и современной туркменской литературы.
Диссертация свстоит из ввдения, трех глав, заключения и библиографии. . .'.•;.
Во введении дается краткие сведения о бмграфии А. "Йгана и обосновывается значимость проблемы, своеобразие творчества А.Тв-?ана в отношении проблемы характера, а также поиска научных путей рэтония этой пргблемы в его произведениях.
Первая гласа называется "Процесо преобразования характера в развитии собнтиГ.". В отой1 главе глубоко анализируются процессы преобразования хариктерев героев в развитии свжета и конфликта произведений А. Тягана. С в той точки зрения всесторонне изучены такие произведения как "Сазын пири иироде?", "Айылганч бахарын дыбарлы гукп".
Вторая глава - "Природа характера героя и художественного обраса"- посвящеаа каствротву писателя в достижении единства характера и образа» В втой главе автор делает пирокие научные выводы о природе характере* героев произведений в создании целостного образа. • "■:■
Третья глвва - "Национальные элементы характера" - посвящена анализу своеобразия стиля» мастерства. А.Тагана в уововти различны!'. способов создания характеров /"Салланчак мукамы", "1ал периидо", ^Са'гагт галасив:ц т. д. / Особе отмечается, что художественное описание портрета; умлстноо исползование языковых средств обеспечивай целостность характеров.
- гз -
В эаклсчании делавтоя краткие выводи, мторие вытекает н общего анализа. Автором отмечается, что проблема характера имеет важнее значенной требует со#твет«твувщого внимания бе етороиы литературоведов. • .
В конце дисоертацип даетол спийвк иопопьзеванной литературы, Заиита состоится —- 1995 р. в -г (а., часов в о пази а-
лнзированном совете по защите докторской дпооертации Института литературы им. Магтынгули АН Туркменистана, 7^4100, Авгабйл, уд.: Гоголя,15.
, ' â«K»a. M . ' Тир«« /00
'■■ " ,i' . л i1, i." '■■ * v '1 ?.""y'..'JLi "' " - ■ ' ''■'• '■'< ■
К«1ДИвидуа»яое;предпр«вш .ГДРЛАВАЧ'г
• родаядеидо 92«