автореферат диссертации по филологии, специальность ВАК РФ 10.01.03
диссертация на тему: Традиции огузнаме в дестане "Юсуп-Ахмед" Курбанали Магрули
Полный текст автореферата диссертации по теме "Традиции огузнаме в дестане "Юсуп-Ахмед" Курбанали Магрули"
Г Б р
ТУРКМЕНИСТАН ЫЛЫМЛАР АКАДЕМИЯСЫ П ¡|1ДЙ МАГТЫМГУЛЫ АДЫНДАКЫ ЭДЕБИЯТ
и ' ИНСТИТУТЫ
- ' • - Галязмя хокМупде
ПИРЖЛНОВ РЕЗКЕПМЫРЛТ КЛКАБЛЕВИЧ
ГУРБАНАЛЫ-МАГРУПЫНЫЦ "ЮСУП-АХМЕТ" ДЕССАНЫНДА ОГУЗНАМАЧЫЛЫК Д8ПЛЕРИ
Хунэри 10.01.03. — Милли эдебнятыц тарыхы (Туркмен эдебияты)
Филология ылымларыныц кандидаты диен алымяык дерещесмни олмак учкн язылан диссертацияиыц
авторефераты
АШГАБАТ — 1005
Иш Туркменистан Ылыилар академиясыныч Магтымхулы адындакы Здебият анстигутында ерине етирилди.
. - филология ыликларынкц докторы Г.НАЗАРОВ
рьсм ОШЮНШДО:*,
1. Филология ылыыларыныч доктора Г.Гелдаев. . ■
2. Филология ыламларыныч кандидат и А.!Лзш»;егцумаев.
Йерите сан бераяца дашкы гурама— Магтымгулы адындакы Туркмен девлет унйверсигетинин туркмен эдебаяты кафедрасы
Иш 19Э5-ш<а йылад " " сагат
Туркменистан Ыяымлар академиясыяыч Магтымгулы адындакы Эде-бият кнстятутынын докторлык диссертадаяларына горакак боюнча йбрителешдарилен советаниц мехртсинде гораляр. ■
Адреса: 71-аООО, Ашгабат швхери, Гоголь квчесвнвн 15-нде цайы. 4 •
Диссертация бвлен Туркменистан Ндшлар академиясыдач керкези. ылмы китапханасйнда ганышмак мумкин.
Автореферат 1695-вд йалыч "У---" иберилда.
ЙьРИТсЛсШДКРИЛЬН СОВьВД
ал»; сь№лары/ шолош . ылышрьвд докторы б- шллетязов
щвд мпш ХЭСИЕШ-
Теаадин дервайцсльгы. Туркмен классики эдеблятыяда дессаи т.аира Ш1рагшГ5р7Л~ээд91гр7~?вз5шлыа:1 гадыи:;, гахрклантлыклц роваятлардан, .хекаятлардан алып гаЯдяк бу жанр кеп аоырлык есудонян нетижесинде XYIII асира ченли aii.iем езуняя гхлис а^рагнндыхдары бллен формхрленип-ди. ПШ асырда болса дессаячвдш, гурмлвн классика э;;е<].:дт:л1да ез есуппшш ин ё;сарц дервгесинв етмек бллен бу девурде дурлл темадакы дессанларлн гздеи ó::p гангырц эмедв гелДзр. toa турамея эдеблятж-дша дзп.'онуи /.узе чкши, чезмелери, есу.а алрагхадгиларц, щонун би-Л0Н б.1рлавда гахршадчцдпгг.":;* леоойдлар, сларан вэбодушш идея-чепврчи ля» а^ратшмЬи ялы меселелер хештз взуган дата цлш чезгудпшт га-палок. Ии бзркяся двосапларын дврейга чешлелерл, олары вдея-мазмун, те.48г{шгга.'1шдан гериушлвре ба^вк мвсвлэстадэ-дэ хвниз двссаны вв-ретод адшларын ераоында еке-гэя кабул эдклея када ёк. Гахрдаанчы-ликла десоанлар бабатдакы меселе xác-да ваввалы болмагшда галап гвл-Бу tœtaaaxy дессапяарнн чеперчклдк табигатина дуйпли гез етиргсл-•ланиги-.зврарлы эдвбпяга ввреал:и шиында tíy хилк дессашпрл i::kj-rax-рьманчыякали, тарахи-гахршанчыласла, харбы десоанлар яла топарлара бвлуп, бу двооавлзраи icadaprote бака бэрлендэ й^фгарашгалшлекдан 7-гур ашшп Г№:ар. Втн гакграмте, ¡ хайсы-да болса б:ф аахирин айра-гын dip двссаашын жанрлык теблгатына, чеперчаляк гьмматша баха бар-левдв, десоанчалык дзбднла еоуи а^рагындыкдардая гез внувде тугуп, тургавн деооанларая t а;;ри-аЛрьшада шш элвкден гвчармек дотри <5олар. íiona гау ватта ченлл ту заглария хич <$нря-дв каиагадланарлы ердне вг:г-рлдлзнсак двосаячилаа дабяжш чеперчцдяк айратиндшиариниа, жшрлык тебадатшш« уоги долульпчша ачьмыаи гелЛгр. 12у аЗдидаяллр Кггруштш • "i.oja^Axmôt" двсоаншт-да гес-геня детали. Бу дессан, ут.^тш i,¡a?p/-msuH деосаила^г бабагда кэЗлр хилер * эдолен хач болса
I. Само.1дожч A.ÍI.K истород ршана"йоуф и Лхуад'^ ,"'1огр:с.1ендлп ra.tI.
Лешигред. 1937
; Cap по б ¡UOpOkJsaa £.',агруш ".Ссуф- Аглвд", ТШ-нын мвркезц шад кигагканаоа Р-31.
ХорогJi, .■:. ОрузскаЛ гвроачвежг-! эпос. ;.'1ос:<рз- Í97S. .^арривв С, ïYp'ttîQH эпос:*, лоазадлар.чw гундогар хаисларинын эшкл .
5. ьекмырадов А, одаби шрас-эбдда ¡rtpao. Ашгабат-1992. i. Дурдызв К. гурбаш,лы-?4агрупа. Довлатяр. Аашбат, 1978.
олар хениз "Юсув-Ас^ет" двесанынын.идея-челерчилик дунйэсини, стиль езйолушлшшгыны, шунуч ялы-га 1адгрупышц эпики дареди-чпликдзка уссатлыганы ылш тайдан долы ачып билмеди. Шу ерден хем бу эсера ил мы та!! дан jiбрит ел efita евренмек.зерурлыты гелип.
ЧЫКЯр. Чх; '
Барлагыч максады ве везапелера. Ьоагрупаныч "Юсуп-Ахмет"
дессанины ылш тайдан барламак, .дессаныч канртстиль ве тематик айратынлыгины, идея-уед ерчилик взболушыгыны ачып геркезмек, бу дессаны дереденде. иахырнц хайси эдеби чешмелердён тэсир-ленендигини.йузе чы карма к , дессандакы беян эдилйэн месеяеле-: ' рпн тарыха болан гатнашыгыны кесгитлемек, ¡иагрупыныч туркмен эдебиягындакы гахрыканчылыклы эликаны ведурмекдэка гошанто-шандышч ахмиетини ве орнуш, шунлукда, шахырыч чеперчилик концепция сыны ачып "геркезмек. . ■ / -
№ ^ Гурбаналы-Ь'шгрупынын "Юсуп-Ахыет"
дессанышч ии tía рл а гена багышланан йврителейин диссертация-дыр. Ишде "iücyn-Ахмег" дессанышч авторлык ь;еселеси бабатдакы бар болан шубхелере белли бар дере>цеде аЯдцчлык.'гйриэилди. 1Иа4. хырыч шу.хем-де бейлеки гахрш.анчылыкли деасанларына даянмак ; билен орта- асыр туркмен эдебаятындакы огузнакачылык даплеринац ' ХУШ acup туркмен классики эдеОкягында до вам этдирилендаги йузе чыкарылды. Дечешдирые анализич кэме'тй бвлен туркмен ,дессанчылык' дэллериндака аЗратынлыклар, гахрыь-^нчылыклы эпиканы есдурмекде ¡.лгрупыныч" уланан чеперчилик гзрлери ачылш гбрк.езилди.
' Барлагыч обьекга ве чешиелери» Барлагыч эсасы объекта'ве чещкелера ааакдакылардан ибарат: г ....
—эсаси чешелер хвкыунде "Юсуп-Ахмет." дессаныныч Туркыенис. , таныч Яйлди голязшлар институтыныч {ондунда сакланылян голяз ыа нусгаларындан, кэыекчи чешмелер хвкыунде болса Туркменистан . ЬЧ-щ--; ¡¿еркези ылш катапханасында ве Туркменистана?* Милли катапханасында сакланян материаллардан пейдаланвлда. Белли болш ялы, терилен эдебнятынын гарыхында огузнамачшшк сюжети гач орун эелейзр. Кагрупынач "Юсуп-Ахмет" дессаданы язанда; шу еюнетгч дзплераяе йузленендиганден угур алнып, Ешде гах- ■ р^шнчыдыклы огуз эпослары болан "Горкут ата", "Гвройш" эпос
ларыня-да йуэлендвк. Огузнаиачылыгыч тары г силен.; аЗрилмаз багланшыгыны газ ечунде тут^ак .билен, иотде орта асырлар тарыхчилары Салар Баба Гул Апи оглы, Харндарыныч ,"Тарых-э Салнр Баба", Абылгазы Бахадыр ханцч "Шевде-е-терахеке" ¡ш-лери--де .пейдаланылди. , ' ./', Г.- V
Бардаг^ч мето^ологиясы ве методикасы. Ишич ыэтодологиясы
бабатда эдебддты эвренш ылшндакы хэзиркп заман барлагларына ' да-шылда. Диссертант, эсасац хем А'.Н.Самойлович, Х.Керголы, Д.Бекшрадов, Т.Н.Карпов ве бейлеки.эдебиятчц алымарыч ылш шлорине даянды. Аналитик, 'децешдарме ве дегширме анализ ые- ■ годы•барлагыч эсасы методы болды. ''. . ■
онуч туркмен классыкы эдебвяты боюн-ча ылш барлаглар алнип барланда, шейле хем ёкары окув чайла-ры учвн о^ув катапларц дузуленде ве шол дэвур эдеби процесине деп1:ли лзкцшлар окаланда уланылип билинцекдигвнден гелип чыкяр. £иссертация туркмен классыкы '(гахрыманчилыклы эпакани евронмек илине белли бир дереведе гоиант болар.
|Иакч,калим эдилишв. Диссертация Туркменистан ЫА-нвщ ¡Уагтым гулы агындакы Эдебият ин&титутыяыч классыкы эдебшт, халк дере ди^идига , эдеби гатяазыклар ве чел ер гер^име белумлеринич хем-де Туркменистаныч !»«лли голязмалар институтыныч ишгэрпе-ранг-ч гатнаш^гинда гечирилен гич&здилен ме*1ля синде /199*-нчи йьшщ 13-нда декабри, протоколь Ь 6/ шейле хем вол внста гугнч Аяымлзр советвнде /1995-шда йыл^ч 2?-к№ январи, про-токоль й I/ ара алнп (ласлахаглашилды. 'Диссертацияныч эсасы »ааэцунй авторефератам сонунда гв^кезвлен макалаларда беян . адвдда, ■ . _ .'
сздктурасы. Дассертацая свзбаивдан, гиршвден, уч бап дан, нети^еден ве бийлсографиядан ибараг.
эсасы казкува. Гашшде теыаныч дepвaaыcлы:гьI,"Юcyп--Axмeтn дессанашч ьглг-ал барлаганыч георвгаки ве практики эх, «гаета щжезшйзр. Барпаналян теыашч ввренилиш деречеси, кшц ылш тазелигй, тксада, методы ве везшелери кесгитлен-йар. ШеЛде-де гакршшнчшыя гемасидач {¿агрупыяыч дэредичили-гвадб уда орув тугяюздина унс чекялип, бу аЯратышшгыц ша-хырач дарвдкяйлапша дшрдейааадрларнндан танавутландырян ала-шэдыгм вйгтпяр. ёвшн гйриз седу'лтдэ д?ссашч акорлык кесвлесвне, лгны
"йсун-Лхмет" дессацишн хакшатдан-да 1Урбаналы-&агрупынын эдеби-двредадашк карасына дег&шшдвги барадакы ыесеяэ айра-тин унс берилди. Чунйи,. «¿злим Ьодаы. ялы, гэ кыркывда йыллара ченли, "Юсуп-Ахкет" дессакы аноним дессан хасапланыа гелвпдвр. Дессан билен иш салшан алымларыч кепусв Йу эсерич Магрупы-нин галашндан чикашшгана бирх'или шубхели rapanдирлар. Шейле гарайиллар хэзврем ёк дал. Едбетде, дессаныч асил нусгасы, ягны онуц torpyлы тараштн яэылан автограф нусгасы я-ха базе rema етыэндлр, я-да ол нусга хенвз эдебияги еврениш ылыына ыа- _ лвм дал. Эйсем дессанич.хакыкагдан-да Ыагрупа дегйшлидигинв тас-сиклаян делиллер ёкмука? ШеЙле делиллери йузе чыкврыак учин биз хусусан-да (.¡агругшкич эпики дередвцйлигине хас болан аламатла-, ри аныкломаги зерур тапдж. 'Íyhkh 1.Кврогли, С.Гаррыев ялы белли здебиятчыларач беллемегвне rapa, авторлик ыеселесв бабатда эсерич темамкасынич, чещмелеришч, онда гокдян ыеселелервч ч'езулша вйратынлыкларынич эхмиетв в'рэн улудлр. Бу меселз баз хем хут шу эсаслар боюнча чемлешдик. \
Туркмен классики эдебшпыдон векиллеринден Гурбаналы-катрупи халкич гахрыманчылыюш гарыхына (Загишлан, епвки планда гаврум-ли эсер дарехмекде енумли шала» шахирларыч -бири болуп дуряр. • Галиберсе-де "ücyn-Ахмег" ¡дессанышч гвнуден-гени Магрупыниц дереицилик уссаханасындан чыканлыданц шахырыч бейлеки лирики хек-де опика эсерлеринде лейдаланан чецерчилик тзрепи, уланан гошги дузуш 5ор/.алдри-да тассыклаяр. toe селем:, "¿сул-Ахметде"'
"Дурна гбкде, дузак ерде гурулар, Ал ховада ганатларыч бурулар, ' .
Зиндан вчре ¿ердам баша дузулер, Дурна садам етир бвзич вллере1.
"£звлетярда"
Онда ничик ехер эне^нч халы, ХумаЗ хан яришн ивчик ахвали, Барча дечм.-душум тукелмй хали, Дурна салам етир свзич иллере^,
1. tearpynu "i;cyn-Axt.:er" Ашгабат, I9-Í3 й. 1*1 с.
2. Гурбанала-кагрупы, "дбвлетлр" Ашгабат, 1978 й. 84 с.
Кки дессанда хем баш гахри.'/янлйрцч зынданда; яткаклари, ола-рыц, -дурналардан сапам.nöeptin аяин/накаларынин'^огун ел-чеглеридир капыя тайындан бар тачаддан читан., ялы !деч гел-ьеги бу эсерлврйч'¿»кисиничем шол бирадашчдереди^клик стилндигини хабар берЗзн ялы горунйэр. "СеЯпелкелек-Г.'ед-халцемал", "Д^-влетяр" дессанларына Глагрупынач ези-де reo- ; ',-гбни гатнашяр. Эмка "ысуп-Ахкет" дёссанишч бвзе гелгл етен нусгаларинда шахириц, дессана гатнаишн!ери я-да бу дес-саны ¡»агрупыныц язандыг а бар а га маглумаг'ёк. ШеЛле-де более шахир бу баргздаки маглуь-аты взуниЦ'Оейлеки бкр ^ахрикан-чиликлы эсера "Лэзлетяр" дессанында галдырыпдир. Ымха, шол маглугат: . • i ' ' ,
Гвроглыда Гырат, ЮсупДа ¡«¡арглр, -, Хер ким 6üp гарында болди цахангир, Болса бар гычха-гич, болса гирха-гир, / Двмс-деме гоЙкаЛ, оуруимек .
■ Ь'-ысал гетирвлен бентде Гвроглышч, Юсубыч хек-де Гыратдыр .Маргирич ады агзаляр. Гыратыч Гврогла дегишлидигкне шубхе ёк. Юсубыч атышд Маргир бо ленда ги дессанда хали-акнди ятлан . яр., Меселеи: : ' I , >•
Ыаргириь нечуйи етмез сен, \ . Гурде гечен ёлдан бу гун?й . I
Бвз'иц цикиримизчв, "Дбвлетяр" дессанында" ятланыяян Юсуп хе^дс Мадг»р' "Юсуп-Ах№г" деосанышч ¡Саш гахрнмзиы' Шуя би-лен онуц ата Ыаргир болты. Гундогар эдебинтинда шу Юсуп дан башга Маргир атла бедеаяи байга би^ гахрыман шегерем ёк болса -горек.- '
..Магрулыдач эдеби-дереди^илиги депиирилвп еврениленде '-,: онуч дередвдилвк сталиндэки ёкардакылар ялы чепер-пшик '. тэрлериндзки, рештаки, дил айратандыклариндакц шеале уцукылыклар "Юсуп-Ахкет" дессанцшч хакакатдан-да Катрупн-нич галаминдан -чыканлыгына ынаныага. асас берйэр. >
11шич ''К)суп-^хмет'' дессань1нын гарыхы ве. челерчилик геа-J5 шал ара" атландырыдан бирин«дбабьшда туркмен халкышч ХУЛ
I. Гурбаналы-Магрулы. "Донлетяр" Ашгабат—1978 Я. 84 с, . 2. Магрупы. "йсуп-Ахкет" Аагабаг-13<*3 й. 12 с.
асырдакы яшайыа; дурмуш шертдери,;-двБруч демгыетчилик-сыясы ягдайлары барада гыстача. сын. беркап, ьагрупынич "Усу и-Ах кет" дессаныныч дбрег~егснм^ тарихы зсаслары'йузе чыкаршшага сына-шшшда. Тарихдан белли'бокиы ялы, бу.девурде туркмен халкы белли бир дере^еде отурыады^яшайша гечён болса-да, халв-ввпди йузе чыкып дурян дурли урушлар '-з ерарлы ондан-оча- гвчуп доаыа-га ме«(бур болупдырдар.' Ву гвче-гёчлуклер хёиише дашкы душман-ларын басыбалы;далыклы чозуишарынын нетвдесинде -болман, эйсем туркмен тайпадарышч взара агзалалыкл'ары-да муча белли дере->кеде себэп болупдыр. Ынха, аейле-вакаларЫч ичинде яшан, хатда' шейле агзалаликларыя пидасн болан Гурбаналы-Ьагрупы вз двре-ди^илигиыде-туркмен халкына агзцбврлвге, гахрыманчылыга, эркин-лиге чагирян идеялары вдшпдир.ЧЕунда'шахыр халкышзыц гахры-манчылыклы гечкашине Яузленмек белен туркмен халкышц бир агза бакып ид гвренде, она хич бир душманычам кзр эдап.бшшецекдв-гини "Юсуп-Ахыег"'дессашшч уста Сален халка етирмек ислзпдир.. Ишич гурруни эдшйан бабында ныгталып беллещшт ялы, дессавда беян эдилаан вакаларыч берк тарыхы эсасларн бар. ./Бизач пикири-мизче, бу вакаларыч ачырсында ХУ1 асырда ГунортаТурккенистан-да, Зтрек, Гурген, Балкан себитлеринде яшан, тарыхда "кенаряка , туркменлера" дийлип атлендырылан турк-иен таипаларыныч яшайыш--дурьушы билек Оаглашшклы тарыхы закалар ягяр. Бу та1лаларыч арасында оклы таЗласы хас гуйчли болу д дыр. Турки.енл'ер хут шу . тайпадан ныкан Аба сердарыч баштуганлыгында Зйран шасына хе*.--де онуч Астрабатда отуран дакыелервне гарша гереш*алып бйрип-дырлар. Хатда ХУ1 асырыч эллинчв йылларындан башлап, шол асирач алтшшвди й&пларыныч орталарына чекли бу туркмен тайлаларц ез-лерини ран шасына гарашсыз дуюлдарлар. Бу турккенлере Хорез-ыич ханы Алы сслган улы голдав берапдир. йене бу туркмен тай-паларыныч /оклулар, екрелилер, гаклецлер ве бейлекилер—Р.П./ Э2ран -алгрына гаршы гврешде агызлары бириксе-;де вз араларын-да очуайандырлар. кысал учин, оклулар билен емрелилерин ара-сында хэшллак угрунда барлышксыз гереи гадил дар. Тарыхда ХУ1 асырыч етнилишщ йылларындан башша Эйрая иалары таралындан турк1.:еклерг вз таралына чекыек каксады билен оларыч взлервн-ден хан селлеиек сыясаты йбредилвлдар. Шейле ханларыч бири . хеи ек:.елв таЯяасындан болая Алияр хандир. Алылр хан Астрабатда хэкишшк эден йылларында взунич чве дкпломатлык
укыбындан пейДаланып, туркмен таЯпа-тирелерйнич'арасиндакы урушларын вчуни алыпдыр. 159б-нир йылда Альшр хан олен ден сон, Астрабаг туркменлеринин арасинда ене-де о^шуксыз-лыклар башланыпдир. V-асал учин, <Яран шасы ша Аббас тарапын-дан Альшр ханыч ерпне Астрабадыч хэкшлигвне оелленен онуч оглы №ухам.:етяра 1597-нци йылда оюы тайпасыдач адамлары эл-дуршдар. Алылр ханыч хзкимлиге белленен икинчи огли Гилыч • б.ег хвк оклы таЯласыныч гуйчли гараылыгы зерарлы вз везипе-■свне гиршш билмэндир*. "Юсуп-Ахкет" дессанында беян эднл-йэн вакаларыч эоасинда ынха/шу тарыхи вакалар ятяр. Ъ'.уны дессандакы окли тайпалпндан болан Бозогл'ан хан билен онуч егенпери, /сьрелв гаЛпаоикдан—P.fl./ Юсупдыр Ахкедич ара-сындакы болуа гечйэн агзалалыкЛарам тассиклаяр. Иене дессан эдобв осср, шонун учаием foarpynu тарихы вакалары чеиер план да беян эдилдвр. Еу Йолса тарахы огузнамалардан тапавутлылык-дп, дессаныч беян эдиш хэсиети таЯандан эдеби-чепер хэсиетли огузнаыаяарыч хатарана гврйандвгини кедиллендир.1эн алаьатдыр.
Дессанда беян эдвлйэн вакаларыч эсасанда ХУ1 асарыч вакалары ятяр диЯнлЯэн пикире шертлеавн гаралса, догри болар. ' Чунки, эййэм вчде беллейшимиз ялы, турккен халкыныч ондан-04а гэчуп яшамагына халкыч агзалалыги хем.себэп болупдар. ШеЗле агзалалыклар Магрупанач яшан дв'врв ХУШ асыр учш хем хзсиетлй ягдайдыр. Шахирыч вз тиредешлери билен'Хорезме гв-чуп гигмеги 'мунуч шейледигинв тассыклаяр. Шейле болансоч "Юсуп-Ахадт".дессанцнындака беян эдилйэн вакаларда ХУШ . асыр туркмен тайпалараныч дуркуша билён баглы вакаларычам швхлолен^екдигй ез-езунден душнуклидир. Аслында шахырыч ез гахримаиларины Тргевде элгмегкнде-де самволик мани я-да, башгача айданда, огузнама хекнятларына даянян езболумы сыр бар. Тарыхы огузнамалардан белли болшы яла, XI асирлар да Ургеичда яшан огузлар хем 03 ара агзалалыклар зерарли дур ли тзрапдара пыт;<ап гвдщдарлер. Щод .огуз таЗналарыдан Ь'-ач-' чишдак, Балкан дагларина та paît гаЯдан таЛпалариныч ачинде емрелв, оклы пли тайпалари-да бар. Шейле болансоч, ыахыр Юсупдыр Ахмеда Ургенэд гатирмек бвлен ез гахриманлариш ата ватанларина долап гетирмага, туркмен халкыныч бар за-Манлардакы агзыбирлик билен й^абас да влет болуп юрт ооран
дввурлервни тэзеден ианландырмак ислэпдар. Шахыр гадыка ~п*"ичеък» ез истории туркменсжото народа п Туркменистана В-УШ—XI вв. Ашхабад- 1'Ээ<4 г. 205 с.
-■ю -
огузларач иэхраглы гечкишине белет болик билен, бу бейик халкыч ез дзврундэки несиллери болан туркмен тайпаларынын дагкшклыгкч сопуна чцкыл, ене-де течккшдзки ялы Шбхрата эе болкагыкы арзув эдыдар. ;
Эдебндтда отузнама сюжетпна иалемек гечмишдэки шахырларыч арасында езоолушш дап болупдыр. Бу угурда айратин хем Дана /та /ХУ1 а./, Андалып, Щейдайы, ялы шахырлар хас внуади шд-. лэпдарлер. Аслында."отузнама" термина о^злар хакда хекаят диен каныкы берйэр. Ёкарда аглары агзалан аахыршарыч ахласи--де бу терьине хут иу нукдайназардан чеадешип, огузларыч та-рыхы, эдим-гылыиары, дэя-дессурлары барадакы эдеби эсерлери душа ккдерипдкрлер. 1.агуугшдан тапавутлылыкда ёкаркы шахырлар отузнама сюкетодш шлэклеранде, эсасан туркмен эдебиятыныч поэзия, онуч хем милли фэрмадакы тошук жанрына даяныпдырлар. мгрупыныч отузнама скжетини ишлейши канр-стиль тайындан--да, скорма та2индан-да ёкаркы иахырларычкыдан.Сутинлей тала-вутлаа-ip. кагрупы 2ана Ах а, Андалып ялы, огузларыч тарыхыны гайтачаган бу халкыч уруш талветервнич, дурмуа йврелгелеринич сочки девур туршлвн халккшч арасында сакланып ,гадан ызлары-ш галтадан эдеби доланызкга гариэапдир. ьзи-де шахыр щца таркхы хе;..-де эдебк-чепер- дзхтден некелешипдир. Ь.унуч ые&яе-дигинп аахырач "Юсул-Ахиет " дессаныны язигына ,улы итергй берея, улчи Солуп хиз!.ат эден "Горкут ата", "Гброгли" эпосларьГ ныч десеана етирен тзсиршие-де гьрмек ооляр.
"Горкут ата" эпосында "огуз гоиуш бир ере' топланьш, ^еце тирлек болса, 64а бален хер топуч хайсы ковуыа дегишлидиги, серкердесанкч какдиги йврите саналяр"*. Л-да огузлар-турюлен лер улк сев ел херекеглеркае башладак боланларында, устлерине дупиан ховаы абанан ягдайларннда хеы бз ковуыдашларына'хабар едкп, одари кбмеге чагырыпдир. Ынха, "Гброглы" апосышн "Кыркмучлер" иахаеинда теверек-дашны ягы габан Героглы чар тарана шейле изь-уллы нака—хабар г&ядер-Зэр: 0л Ак дагдан, Тара дагдан, Кырк куч йигат чапар гелсин! Еа^-Скране к&чул берен,
Ç
¡Наны-наяа татан гелсин!
I. Бекшрадов А. Здеба tvzpac-эбеде етрас" Аетабат,1532 Й.
160 с.
2. Гбтсглы Аггабат, 1$3j 3. Ъ'сЧ с.
- ii -
Эдил шейле намзны Газ ел шадан аралмак учин ara чыкан Юсул хеы вз ковумдашарына иберйэр:
Медет берсвн Шахымердан, Юсуп,, пиркм шири Евдан," Сап чектен мерди кейдан, Сыясатлы беглер гелсин1.
кысал гетирилен гоиты сеткрлерпнйч богу'н, капия яэхтден ' кечзеш г'елмегинден башга-да бу ики эпизодабагланыздырян укумылыклар бар. Гэроглыдыр Юсубыч кеыек copan нама иберйзн ерлери огузларыч ичогуз-дадагуз бврлежесини эмеле гетирнп, яшан девурлсринде ачогузларыч яшан географик ерлерини вз йча-не аллр. ¡ьунуч взи дессанда. беян эдилйан вакаларыч хас ирки девурлер .билен галгашыклыдыгына'шааглык эдйэр.Галыоерсе-де", Ыаг рупишч дессанда огузларыч бу севеш талимкне йузленмеги шахы-рыч огузларыч тарыхы хем-де оларыч гахрыманчылаклы эсери "Героглы" эпосы бвлен ичгвн таныш боландыгындан хабар берйар. Эпос гахрвьанларышч кепусинич дессанда хем херекет эдйэндиги базе "Гвро.глы" зпосы аслында язувлы эдебиятыч внуш Со луп, онуч .хем бир голязма нусгасыныч Ьагрупыныч элцнде бар болан болма-гыныч мумкиндаги Сарадакы чакламаны ече сурмэге зсас 6ep:íap. Лессандакы йуз кырк бэш яшлы, Героглыш ге'руп галан, оча йиг-рими йыл шзгирт болан дийляп гвркезилЯэн Сапа оглы Чакан бара дакы-каглуматлар хем туркмен халкыкыч килли гахрыьакы Гер-оглынын иахсаетина аныклакакда гак/.атли каглумат болуп би-лер.. torpyntt "Юсуп-Ахмет" дессанына язанда, туркмен эдебая-тыныч тарыхына тахрыманчылыкла эпиканыч камил нусгасы болуп гирен "Горкут ата", "Героглы" эпосларындан «&редвдиликли пей даланыпдыр.
Ииич "Юсуп-Ахмет" дессанынын гахрыьашшрц ве хаскет проб .лейасы" атландырылан иккнк-и бабы кка бзлумден ыбарат болуп, бу бапда шахарыч зсерде образ, чепер конфликт двретмекдзки ве есдурмекдзка уссатлыгы йузе чыкарыляр..
Ишич биришда бабында Ьдгрупыныч "Юсуп-Ах'мет" дессанына .язанда, "Горкут ата", "Героглы" эпосларындан двредвядалдкли нейдаланандыгы шсаллар аркалы делвллендирилипди. Шахыр гах-рыканларыч хэсиетини ачып геркезмекде, оларыч херекетлерини беян.эткекде-де гахрыаднчылыклы огуз эпосларыныч чецерчилик
Магругш. Юсуп-Ахмет, Амгабат, 19*3 йачю.
даплеринден нусга алындыр. Бу бабатда шахырыц огузнама сю-жетлерике ьахсус болан озан образины даретмекдэки уссаглыгы айратын белленьаге ьшнасыпдыр. ¡'«агрупы Баба *Гамыар образины дессана гаризмек билен, гадымы огузларыч дурмушында оэанла-рыч нзхили хоркат-хукуга'эедигини инчелик билен ачып герке . зкп, бу образыч туркмен эдебшг^ндан.асла йитип гитмели образ далдагшш ныггакак ислзлдир. Хакикатдан хем озан образы, ола рыч дур;-ушдакы ролы арки орта асыр огуз «емгыетинде айратин орна эе болупдыр. "Горкут ата" эпосындан мзлим болпш ялы, огузлар хер Сир вше башанларында, Горкут ата билен гечешвд,.■ ' ондан пата алап eis башладрлар. Аслында озан сези еке бир багиы-сазанда манысыни- ачлааиан, акыл- пайхаслы, айданы гел йан, кераматлы адаы канысинда уланылипдыр. 1луны эпосда Горкут ата берилйзн хзсиетлерем тассиклаяр. "Героглы" зло-синда болса бирнзче озан образы бар. 1-ысал учин эпосда баш гахршланыч атасы Дыгалы'бегая, Гэрогдыныч хзли-шинди "ата-ба башн генеыдары" двЯк'п 2уз;;ен21зн Сапар Кесзнин—Сапар Aisxpe-ь:ич, сазич-сезуч уссади хасалланилян Ааык.Айдыч дирич образ лары сьзун хакыкы кашсиндакы озан образларыдыр.Торкуг Ата-шчак, Ашык Айгыч пвричеи. Баба Гаккарычаг.!'сазыч-се'зуч уссаг ларыдыгкны, гечен-гел'-неги ечУнден билйзн керакатла кишилердн мни гвз ечунде тутсак, онда иахырыч Баба ra~iiiap образина йене ерден Яузленмзндигвне гез етириек кын дзл. Базгача айданда Магрупы Еабагаш.ар образины ишлзэде муз шакчларша йуЗленйпдар.
Баз гахртаяы суратландырикда, ощ>ц хэсие}2на ,ачип г$р-кезкейде хеа fcarpynu гасрыьанчилцкяы эпосяарыьазыч дэплервне даяныпдыр. 1-у на бвз Сячир Газаныч» Герогланыч» Юсубич у клавиш ларуныч и.':::п-'¿4ixmерингч сурагланд^рвлыаында герйэргс. л-да иен-кенкак зерарлы.-Саш гахрыианларыч душман голуна дуаушлери -де уч эс^де-де бир херпден гопяр. Гахрыианныликлы эсерлерде бап гахршаныч &эуне шнасып беде® атнныч болмагы хбкиана аерг хасалланчр. Бу бабагда хем L-агрулы огузнаь'-ачылцк сюаети.: нсч ¿«шлервке вй;алк болул галияднр. Здил Гброглынач Гыраты дяа, ЪсуСиц xeü езуне кынасип картер атлы беден аты бар.
Егхыр долснвтел гахрш-ак образины дереденде, бу зелэ теверемейЕН че^елешкпдер. Шелле зтиек бильн ол баш гах-puruaHü Едеаллаздарыд геркезлек ялы дэби бозуп, гахрцкашч ' xcczi?zzz~ о?55»н xeu нсгсаялы тарапларына деч дередеде бер-xirz сагарьи;дцр. i.aca.t учен, Юсуп образы уму ¿шш к да аланыч-
да положител образ. Яессандан твриушв ялн, ол элормек, кичи-гэвунли, ез ала билен маслахатлашл кш гврйан, адамкарчилиги элден бермеЯэн гахрыман. Йвт онуч кен-кенлик, гедеьмигс хоси-егинйч бардыгьшам шахыр гизлекейэр. Всубыч ез да.Чысышч пен-дини алман мен-менлвк зерарли тора душиесвнем шахыр ннандыры-¡кы беян эдйэр. Гахрманич хэсиетиндзки кейле кептараплылыгы биз дюсаядакы Бозоглан ханыч образында-да r&piiapac. Еозог-лан образында ада№ч Муредшда ялцитибам, ез ялчишна душунш, они дузвтмегем бамаряндагыны, ягны адам хзсивтенич 'уйтгэп дур янхыгини гвруп боллр. Эгер-де дессакич башинда Бозоглан хан хэкимлик зерарлы егенлеринч юртдан чыкарыл гойберйэн болса, сочра ол ез ялчшшна лулунил кын гунде егенлерине ке^зге телт йэр. Индиввдин, шахсиетич рухы дунйзсинде, ачында сюлуп геч-йзя шейле оврулишиклер, езгервшлер тахримныч хзспетинич кеп-гараплы ачилыатшт, шунлук^а о ну к шояяи образ дере>',ес!:н& ет--мвгине комек зд/'зр. Бозоглан -ханыч образы шеИле хэсиетлер-и езvяде «еьяеНзн образ болуп 'Шкыадир. Шунуч ялы галрш„аныч хзсяетшшч хертаршш ачилип геркезольеги '<.аг]упиниц образ Я-ретммиаки усеатлигиндан хабар бе^азр. Uiaxup из эсера ути ш'оелы гажет са'¡¡лап аяшги йене ол иол сккем» вака-
ларыч ьсушине -даянгш ы:шгидерлв ксл^шингде бврмзвде бард&п гйЯдадыр. Бу болса кзхалатлардя /¡еусаишш тя^шжтч «суш и'зигидерлилиганкч бозули», скг.етия есман, ^аиалариц гурзкси Седн. з/илисгкие геукрвдзр. Шейле сюлтт, осьри чепорчшшк 'дере>;<ееинвч гогаадокдаш ез-езуи^ен душнуклидир.
:: Цасоертадйяиич ве,%)шея_р'нищчищк рьщори"
<аглавднр1шя учущд бабтка д&ссан хйщатц ХУШ acutmm «суш деречсси'хеи-де муидая сочки двгурде бу какриц кец-кшл/.ел ез есушши таьтаан;:ыгияыч себзплери анализ эдилЯзр. Туркан /;ее-санларыкия тематик-мазиун тайындак гахрииан'шикли, шка--роиантикк xeti-дй фантастики дессаииар ми геряуаяере белуя-йаядвгине упс пентт, Мту/питц эляки ¿ередадаш-йи« rax-риканчшткяи деесаиларич мхсус^ыги ¿еллеяилйэр. Умуиая, ша-хнрач дессаяларыш ики гояара белкйк ыумкйп: \tiim-yy.mrmv, xeto-дв хароа-гахрикаичаликяи дбссаклар.* Мгрули Аессанчи-лигыч дал болан ызкн сжетияи бзуяич "Сейп елмоль к-Ыпая^ь-«ал" ¿вссашнда кшглдир. Шахирич ¿у ¿еесакишн зсасинда арен лармн ..^яхур "Муч Сир щ^с" ады билея дуй8 одебадаияда белли
болан эртекилеринач бар сюжета ятлр. Бу сюжетв ХУ асыр езбек шахыры Ме;:1лкси-де вилзпдир. кагрупыныч "Сейпелмелек-кедхал-^екали" езунин гысгалыга билен Ь.ейугисиначкиден тагазутланяр. Ишде-де беллейшвмиз ялы, Ь'агрупы сочра эсасы унсунв харбы--гахрыканчылыклы тега берипдар. Шейдибем, ол туркмен классики эдебиятыныч гахрыкакчылцклы эпакасыны езункч "Юсуп--Ахмет",,"девлетяр", "Ачы бег-Балы бег" ялы дессанлары билен баПлашдырыпдыр. Эдебяятчы алым А.Ьекмырадов 'езунвч "Баш дессандан дсс'са баглак"^ атлы макалаоинда "Тулум хо«а" дес-. сеныни хем кагрупыныч галамыадан чикан хасап эдвп, шахирыч миллй ¡jo рад да ки хамса двредевдапш язяр. Хакыкатдан-да'Гун-до гар эдебалтында хаксачылик дэби йергунли болупдыр. Шейле болансоч ^агрупшшч хем бэш дессан язматы бутиндей болуп бвл-цек ягдай. 'Йене "Тулум хос.а" дессаны езукйч темагвкасы, жанр-стиль айратынлыга боюнча Кагрупиныч дессанлары бвлен бвр херп дек голян-да солса, бизвч пвквримизчв, бу дессаны Ыагрупышч эдеои ¡/.Красина дегшш хасапламак догры оолмаса герек. Ыу-нуч учен влкв бшхен чуччУР илш барлаглар зерур болуп дуряр. Эйсем, ьшгругшнын хамсачылык дзплера боюнча дереден бэавнци эсори хейсыка? Бизвч пвкврш'.зчо нахырын бзшаняда эсери "Ашык Элбеот"2 деосаны болса герек. Ери геленде аЗтса^ бу дессан мешхур "Нецеп оглан" дес сани шч Сир, взи-де влкиндо варв-антдаршшч бирвдир. Дессанда Магрупышч двредвщилвк ствлвнич /"¡ücyn-Ахметдэкв" озан, Баба Гамьар образы»! ятлалын—Р.П./ меое-малим душяндыгиадан башга-да Су дес сана шахырыч хут еза хем гатнашяр. Башгача айданда дес'санда Магрупы, Ашык Ай-МН бвлен нки ерде нама—совал-догал айдышып яритр,
~ - ■ - . \ \ ■
Хабар бер калла Мегрупн,
Ол не кысым валлаоы кырк, .
: Бвр бвшвкде токуз оглан, Г;'-.
Энеси бвр, алласы кырк?.
_.•■'■- I. Бекшрадов А. Эдебв tóapac—эбеди кирас". Ашгабат, I9S2 й.
2. Туркменвстаныч- Милла, голязь-алар внствтуты. внв. Ja 3377/2. • . ■ '. ' '
3. Туркменистану Мвлли голязмалар институты.-' •" внв. #3377/2. ' • ■ •
6лум че за сына хбкум эдиле н Элбенди цатышаныч хекул.инден халас эдйан гахрыманларын атларыныч Юсуп хем-де Ахмет болма-• ги-да бу барада оЯланматы талап эдйэр.Мле болансоч хениз илкы тайдан субут эдилмегина. талап эдйзн-де болса, б1\з шейле чакламаны ече сурдук. Ишяц б.у бабында Магрупыныч "Юсуп-Ахмет" дессаныны емрунин хайсы давурлеранде язандыгыны аныкламага-да сынанышык эдилди.' Биздч пикиримизче, дессан шахирыч оту8-отуз бзш яшларындака, таккынан 1760—65-н>ха йыллар теверегинде язылылдыр. Бу бабатда Стщ эсасы тугарыгшльз Недир'ша елен-ден /17ч? Й./ сонра Бэхердея, Гекдепе, Лурун себитлеринде яшан туркмен таЯпаларыныч бар бвлегинич» под санда емрелилера-цем езара урувда'р зерарлы Хорезме вечмеклерн болуп дуряр. Эхти-мал, шу агзалалыкларыч, гзче-гвчлуклерйч халкы нэхили агыр яг, дая саляндигыны вз гззв бшген геруп.эгни билен чекен'шахыр Хорезмде яшан деврунде бу дессаныш дзандыр. Эдебиятчы алыг/да
рич арасында "Юсуп-Ахмет" де'ссаныныч "Девлетяр", "Сейп елмедек-Ыедхащеыал" дэссанлары о'шген дэдзвдирзнде чзперчилик яэхетден пасу лигине салгыладал, Щкуц. себэбина Магрулыныц дессаш гарран • , деврунде язандыга Силен душундирмэге сынанышнлары-да бар. Яе-деллеиш огурыаздан, взукязщ бу айдылян пикирлерич икиси .билен-де шшашмаяндыгыкызи калим эдйэрис. Бйзич шахсы ликири-/ кизче, кагрупыкыч десеанлариныц дерейиш хронологиясы ыейле: "Сейпелмелек-1леАхалчи..ал", "йсуп-Ахмет", "Лавлетяр", "Ашык Эл-■ бент" /"Не>щ оглан" Р.П./, "Алы бег-Балы бег".
..: .. Ыагрупы "Юсун-Ахмег" дессаныш язанда, гуркмен дессзнчы-' лМк дэллеринич зхли газананларыны ез эсерине сичдирипдир. Бил-шйкйз ялы, "Юсуп-Ахмег"' дессаш ьзуиич чеперчадик тебигаты боюнча гахрыманчылыклы хэсиете эе. Гахрыкаичылыклы дессанлар-да болса. эсасы максат-душмандан ар ал мак болуп дуряр. Баш га-■ ,ча айдаяда, геркезвлйэн тахрыманчшшклар ар-нашс меселеси-нич теверегйяде яЛба^ланлр. Магрупн хеи "Юсул-Ахмет" дессаныны язанда, туркмен эдебиягышч гахрыканчылыклы эсеряери болан "Горкуг ата", "Гвроглы" эпосларында кшленен ыу дабе да-янылдыр. Гахрш«:анчилыюш асерпч тёбигатындан гелкп чикыши боюнча .баш гахрыианщ эдерьенлик геркеэкеги хекадш иерт Оолупдыр. Диче шейле эдерыед^ик гэркезен ягдайында оцуч гах-рцулнчылыгы икрар эдилипдир. Эдил гахриканчылыкли эпослары-кизда болшы яли, "Юсуи-Ахкет" дессанинда ге^кезилиан гахрымн
чыЛиклар хем ар-иамао билен баглашшдырыляр» мысал у чин, 'Teiornu" апооиияе Тонким бег й«иоп Героглы шейле кэйинйэр: "Ьне-ие хелей алея йагидв бакыц-а, ейлензн йигиде бакнч-а! Арап гелии Гуленнам вцч^на 8китди.,'0л иамыоыц ол нида гидип ятирка, сен бу ерде хздеййч билен чолаимп ятырсын»' заччар— дийин, сагунил, лагнрдал ейуно гайтан"*..
Ар меоелесинде эпосда туршменчшшгич яэилмаднк канунлары геркез влип, дир:
"—Рейхан 'Арап сана нэке т эгди? —Ол гелип Гуленнам еччеми экитди. г—Гуленнаы сччечи экиденде, кнрк-элли саны атли билен гелйп акитп&т я екеде ези гелия экигдиш?
—Хава, еке езуди.
Э'Лсеь; сен занчар, онуч устуне ¡Чыгын гураи барчрсыч-ла. Эгер сен, Герогли, бизич билен барып арычы алсач, соч енв бир махал сен Арап билен душуп саташайсач, "Хо, эачч^р. Гйр огли, кен сенич Гуленнам еччечи екеэде езум алып гайтдым, сен болса кырк, эллв саны щалатая аркачы дирзп, арычы алын-чач, торпак башыча, заччар" дийсе, сен 04а нгме днсроич» ' Гэрогли, ондан бу янннам езу'ч билйасич-дз"^.
Гернуши ялы, тахрьшанчылык, мертлик диче хакыкы болан да, ыкрар эдшшпдир. "Юсуп-Ахмет" дессаданда хом аут шей ле. Бу дессанда-да ар алмак меселеск баа планда ДУряр. "Героглы" эпосындан тапавутлылыкда ар алвшлык'мунда кепчуликле-йин хэсиете эе. Ьу-да йене ерден дал, Чункй, бвршдадон-а, Геаел ша Юсупдир Ахмеда улц Яигин бвден еоир эдак аляр. Икал аддецем, ёкарда Глотай щахои Мйовлв;>^илец ата чакан болса, . йу едее raílра йуашшц баеабадш#ш)клу агреоскасншн гари cu на хал к иепчудиганин трыи.анчылигы г^кбзидЯзр. Шейле болан 004 Щйщ аишн чшш Геэед шаниц уомнв^арьагында хвч бар ген галихяик за? ёк. Иц асаоа, доЦшшры^эшданяан бо-вш, щядариа гайтщк болшшршш, геавд шашц го ян йуауне баш, вэлбращщ двланиа гедкп, арларани адя^акдыкларыни айт-ваюшр хвй-де оларич гз гееоакач ахырына ченчя 93 создера-нйч ьш <5иду« гаждашушрыдир,
I» Гвргла. Авдабат, I98Q а..92—аз о, 8« Гарогла. Ашгабат, 1980 й. 94—95 с.
Эсерде беян эдилйэн гахрыганчылыгыч капчуляк болул я-да ягы нын гаршысына бирлеяен гоиун билен гвреззилкеги гахрыманчылыклы дессанлары ышкн-^нгастика дессанлардан гапавутландырян аламат дыр. Билшимиз ялы, ышкы-фантастики дессанларда баш гахрыканлар /олар эсасан иазадалар; бегзадалар—Р.П./ гиден бир йыгыныч, ■ девун» аждарханыч гаршысына екеликде гэрешип ечиш газанярлар. • Лушмаадч гаршысына бирлеаен гошун билен чыкмак Д9би гахрыман-чылыклы эсерлвре тзтэндвн аралаааи дал болса герек. Бу ягдай, зхтиыал, огузларыч девлет болуп яшан давурдеринден сакланып галан бир нышандыр. Чунки девлет болмгич эсасы шертлеринич бири хем шол Дбвлетвч эзунич регуляр гошуныныч болгагыдыр. Шейле болансоц 'Торкуг ата" эпосында Салыр Газаныч башына агыр нш душевое "галыч огуэ беглеранич ехшшдлери"..ялн, Магрупиныч бш гахрыманлары-да шейле ягдайда душманыч гаршысына Сана ог-лы Чакан, Хеке бегй Заман, Сапар Овган ялы серкерделер'биле'н балеликде чыкярлар. Туркыенлёрич душманыч гаршысына бирдешен гуйч билен чыкмак дэбвни Ыагрупы еке бир "Юсуп-Лхмет" дессанын да дал, эйеем, "Дввлегяр" дессанында-да шшапдир. Бу дессанда хем досты Хатакыч гашш алиак, .учин душманыч кастана чыкан Яввлетяра Шшетя$е сердар, Гулакга хан, Кеймир оглы Лннамеч-ли, Эсен хай; Хасан оглэн ялы сердарлар кеыеге гелйзр. Гахры-/ мапчылыюш дессанлардакы душманыч гаршсына иейле кепчуликле Дин чыкылмагы баш гахрымашч здеркенликлерина а ела кичелдип
гаркезмейэр. ГаЛтаы героине мунуч ези эсерич анандырыдаыгы-. ни ;>; дуркушылыгыш гуйчлендирйэр. Баз Г&роглшшч, Салыр Газа-гяЩ'Ьаш^ш еввешде-де вз гаршдашщрындан устун чыкяндык-«•'ларкш билйэрис. Дессанда' дикме-^ак гвркезилмесе-де, Юсубыч "Скзлер^шлыч билен бизлер гол билен, ройберид ыейдана тома: вам гаруч!" диен отлуклы евзлеринден ондакы душмана болан эг-силыез гахзр-газабы, синмаз рухы хеы-де физики гуйди ачмак бол
; Яр. 'г" " ' ' .
Ьагрупиныч "Юсул-Ахкег" дессанында гахрыман душманыч зли не душенде, езунич сази-сази билен бендиликден халас болмак ялы гвзбашш гахрымаячылыклы огуз эиосларандан алып гайдян десеанчылык дэллерини-де гврыек боляр.
. Иаич гурручв эдилйэн бабында шахырыч дессанда мечзетмелер ден, улалтиалардая, укумвн чеперчялик ееришделердвн пейдало-нанда-да Тароглы", "Гозркут ата" эпосларындан нусга аландыгы-
на у не чеквлип, бу бабатда Магрупыныч айратин хем есерде ка-пыялы гассана уланмакдакы уссатлыгыны ачып гвркезмэге синаны шылды. ; . '' ' .. :
Лесоаныч поэтккасы барада гурруч аднленде шахыркч эсасан двртлеые ыурапбаг, мшж гошук формасындан пейдаланандыгы, гошгуларыч чеперчилав дерещесвнич ёкарьишгы, сададан акгынлы окаллндагы б'елленилдв. Дессандакы кеп. шагырларын хэзиркв гун лерде-де бадалар гаршшндан айдым эдилвп айдыллндагы хем му нуч иеал'едкгини тасоыклаяр.
Ишде эдебидты еврениш ылмыныч дессан жанрыныч Зормасы, хус; сян-да оларда вакаларыч касса, гахрыканларыч вчкв дуйгулары-цич бодса гошги бвлан боян эдилйэндвгв догрусындакы берилйэн баха бабахда авторыч шахси. пикврв малвм эдилдв. .
Двсоертаивяннц "Нетицесвнде" вшвч бапларында гозгалан меоелейер барада умумшашднрыщы нетвлелере гелвнйэр:- "йсуп--Ахмэт" деосанынын ХУШ acup туркмен классики эдебиятанда гах-рыманчилыклы эпвканич есушвнде гврнуклв орун эелейэндаги ниг-талып, швч довамында аЯдилан пикирлер эсасында Гурбаналы-&аг рупаннч эпйки двредидагшгяне онуч "Юсуп-Ахмет" дессанышч. мксаланда ишасып баха бервлйэр.
Двссертацаяныч эсасы мазмуны ашакдакы макалаларда белн эхклда: '.'.•
1. Ш1 асирыч огузнамачысы /"imp", ISS4, Я-»/.
2. Тараха сачен иахслар—"Туркмен меденаега"'журналы
/внумчвливде/ ' i ■ . ' ':•.".
3. Авторы нвреден гвзлемели?--"Туркмен дилв ве эдебиягы" ; курналы /внумчалвкде/ \ . ¡/А [ \
4. Асланы сорасач...—"Двяр" дурналы /ёнумчвлвкде/ j '5. Горкуднч ызи Ййтдаада?—"Здейаят ве сукгат"/19£4-н,да
• ; йилыч 28-ицп январи/. " -
АННОТАЦИЯ ,
на диссертационную работу Р.ПИРГОШОВА на тему: "Традиции огузнам'э в дестене "Юсуп-Ахмед" Курбаналв=Ыагрупи" представленную к защите на соискание учевой степени кандидата филологических наук по спациалваости 10.01.03 — история национальной литературы /Туркменская литература/.
Актуальность. Дестанный жанр туркменской классической
литературы занимавг особое место. Туркменская литературоведческая наука уцедила достаточное внимание изучению особенности классической литературы, в том числе.туркменских дестанов. Немало работ посвящено формированию и развитию дестанных жанров, их идейно-художественных и тематических особенностей. Однако, героический десган "Юсуф-Ахмед", который занимает особое место на только в ппическом*творчестве Курбанали=Ыагрупи, а в целом туркменской классической литературе,до сих пор не было объектом специальных научных исследований. Поэтому не было раскрыто его стиле —жанровое, идейно-художественное своеобразие. В диссертации затрагиваются исторические и художест-ва_лныэ корни описываемых событий а дестане. Изучеиие этих проблем определяет актуальность данной диссертации.
Научная_новизна. Данная диссертация специально посвящена научному исследованию дэстана "Юсуф-Ахмед" Курбанали=Магрупи. Основываясь на данный* и другие героические дестены Магрупи, выявля^ра дицию огузнаме, которая выработана в средневековой туркменской литературе., диссертант делает выводы, что эта традиция продолжалась и в ХШ веке в туркменской литературе. Также с помощью сравнительно — сопоставительных анализов раскрывается литературное местерствф Магрупи в эпическом творчестве.
ЫйУУИЗгПВЗ^таУ'сНОЗ.аЫэНЁтЗ-М^ЗЗЭМШЯ' Диссертация может быть использована в подготовке научных трудов и учебных пособий по туркменской классической литературе, а также специальных лекционных курсах и семинарах, занятиях на филологических факультетах вузов, на уроках по туркменской литературе в педа-
гогичэских училищах и т.д.
Диссертация Р.Пирчсанова на тему; "Традиции огузнаме в дестанэ "Юсуф=Ахме^'Курбанали=Магрупи состоит из предисловия, введения, трзх глав, заключения и библиографии. В предисловии обосновываются актуальность темы, методика и.методология исследования, теоретическое и практическое значение, цель и задачи работы посяящзнной эпическому творчеству, в частности, двстану "¡Осуф-Ахмэд* туркменского поата ХШ вака Курбонали* Магрупи.
Во введении говорится об истории исследовании иэучэмо)» темы, также затрагивается проблема авторства двстана, поскольку в ранние периоды литературоведческой науки по атому вопросу существовали различные взгляды, мнения. Основываясь на стиловое и тематическое своеобразие творчества Магрупи, а текжа дополнительный материал , автор приходит (с единому многою, что дазстан "Юсуф-Ахмед" действительно прицадлакит литературному насдедио туркменского поэта КурбанаяивМагрупи.
В первой глава "Художественные и исторические корни дес-тана раскрываются исторические корни описываемы* ,
событий 8 деотано. Кроме того с помощью сра^телъных методов анализируются сюжетная общность дестана с героическими эпосе-ми "Горкут ата" и "Гёрогли".
Во второ? главе диссертации "Возникновение конфликта в дэстане и последовательность его развития" состоящая из двух •частей, анализируются образная система дертана, так же мастерство поэта в создании художественного конфликта. !.
Третья глава работы называется "Магрупи и туркменские ' дестанныэ традиции". В ней многосторонне Исследуются отличительные черты и общность эпического творчества Магрупи.в этом жанре в сравнении с другими туркменскими ддстанами. Так же приводится хронология всех двстанов, написанных Магрупи,обнаруженных диссе{»тентом. Автор исследует причину развития и усоп:ршенствованиа дестанных жанров именно ХОД век» и дальнейшего его распада. Кроме того в этой главе показана поэ-' тика дестана "Юсуф=Ахмед".
В заключении диссертации приводятся обобщающе выводы относительно затрагиваемых проблем в работе. В результате пред» : стсвляется целостный анализ героическил произведений Магрупи.'' *
Защита состоится .^¿у^___1995 г.в /£ч»
на заседании Специализкрованного Совета по защите докторских диссертаций Института литературы им.Магтый«-лгуяа АН Туркменистана,7440(Ю,Лягайат,ул.Гоголя,15»