автореферат диссертации по философии, специальность ВАК РФ 09.00.03
диссертация на тему: Взаимосвязь философии и искусства раннего западно-европейского романтизма (Историко-философский анализ)
Полный текст автореферата диссертации по теме "Взаимосвязь философии и искусства раннего западно-европейского романтизма (Историко-философский анализ)"
^ ДШПРОПЕТРОВСЬКИИ ДЕРЖАВНИЙ УН1ВЕРСИТЕТ
На правах рукопису
РОЗБ6ГЛОВА Тетяна Павлпша
- С
ВЗАбМОЗВ'ЯЗОК Ф1ЛОСОФИ ТА МИСТЕЦТВА РАННЬОГО ЗАХГДНО-еВРОПЕЙСЬКОГО РОМАНТИЗМУ
(1сторико-ф1лософський анал1з) 09.00.03 — 1стор1Я ф1лософи
W
L^
Автореферат
дисертацп на здобуття наукового ступени кандидата фмософських наук
Днтропетропськ — 1994
. Дисерт0ц1сю е рукошс. Робота ьиконака на кафедр! ф1лософ11 Укра1нського державного х1м1ко-технолог1лного университету
Науковий хер!вник - доктор ф1лософських наук,
професор Г.А.За1ченко Науковий консультант: кандидат мистецтвознавства,
доцент Г.М.Бакаева
СфШйн! опоненти: доктор ф1лософсышх наук,
Пров1дна ортан!зац1л: Прядн1провська державна Акадеи1я
на эас1данн1 спец1ал1зовяно1 вчено! рада Д 053.24.06 при Дн1пропетровськоыу державному ун1верситет1 (320625, МСП,
и.Дн1пропетровськ, пр.Гагар1на, 72, корп.1, ауд. 307)
3 дасертац1ею ыожна озкайоиитися в науков!й б1Сл1оте-ц! Дн1пропетровського державного ун!верситету.
професор А.К.Бичко; кандидат ф1лософськш наук, доцент Р.О.бвтушенко
а
буд1вництва та арх!тектури
Автореферат роз!сланий
»
3
•1994р
Вчетй секретер спец!ал1зовано1 рада
ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА РОБОТИ Актуальн1сть теми досд1дкення Ф1лософ1я у своему 1сторичному розвитку значно розширила ие*1 та аспекта досл1дкення. Пошуки новы п1дход1в до анал1зу в*е 1снуючих ф1лософських проблей, а такох шшх1в вир1шення питань, що ди-ктуються сучасннмп процесами у природному, соц1аль'ному та духовному житт1, збагачують ф1лософськ1 знания, в1дкривають невром! ран1ше ИОЖЛИБОСТ1 1нтеграц11 йото э 1ншми сферами су-сп1льно1 СВ1ДОМОСТ1.
Проблема взаеиозв'язку ф1лософ11 та мистецтва мае особлива значения у контекст1 тевденцМ сучасного розвитку духовно! культура лвдства. НТР XX стор1ччя, р1зноман1тн1сть форм II осмислення неминуюче приводить до пошрення зв'язк1в ф1лософ11 з Шпиии галузями наукового знания та з р1зними формами культури. Надто вежливою е тенденц1я до зблииення яу-дохньо! та ф1лософсько1 св1доиост1 , переосмислення кордон1в та зв'язк1в м1х ф!лософ1ею та шстецтвом. У сучасному мистец-тв1 пом1тно зростае роль ф1лософсько-св1тоглядного та 1нте- . лектуального зи1сту. Одночасно ф1лософськв мислення активно вбирае в себе риси художньо! св1доиост1 (тенденц1я, яка запо-чаткована н1кецьким романтизмом,що яскраво проявила себе в працях К'еркегора, Сартра, Камю, Хайдеггера, Мерло-Понт1 та 1ншх).
Зац1кавлен1сть до проблема взаеыозв'зку ф1лософ11 та иистецтва спрямована на б1льш повне освоения та п1знання д1йсност1, а такок виявлення перспектив та шшх1в дальшого розвитку 1сультури. Це робить актуальниш теоретичн1 досл1д-ження 1сторичних форм, в яких цей взаемозв'язок зд1йснюеться.
Вишкаючий при розгллдетш! цього питания надзвпчэЯно ш-
роняй спектр проблем, примуиус обмежити досл1дкення рамками одного 1сторичного пер1оду, а сама ранн1м етапом зах1дао-европейського романтизму, який у зв'язку з нер1вноы1рннн розвиткои у. галузях ф1лософ11 та мистецтва, охоплюе в Щлоиу дек1лька перших десятир1чь XIX в1ку. При цьону галуз1 ф1лософ11 та шстецтва розглядаються у формах ф1лософ11 рел!г!1 та духовно1 ыузики на п1дстав1 ф1лософсько1 система романтизиу.
Актуальн1сть звернення до зазиаченого 1сторичного пер1оду и1дтвердкуеться тии, що в1н значно вплинув на подальше розвиток свропейського <$1лософського та худоккього мис-лення. Проблема рац1ональност1, 11 нек та в1дношешш до нера-ц1онального, що складае найвакливШшй нерв сучасно1 ^ ф1лософсько1 науки, Сула перв1сно сформульована у своему основному вид1 саые ф1лософама 1енсько1 романтично! школи. Ба-гато напрямк1в у ф1лософськ1й думц! XX стор!ччя, як1 проти-ставили абсолютному авторитету розуму 1нш1 принципа в1дношешя людини до св1ту (емоцИ, почуття, 1нту1ц1ю, тощоэ, невипадково знаходять у зах1дно-европейському романтизм1 сво1 1дейн1 даерела. Вивчення на його основ1 взаемозв'зку р1зних форм духовно1 д1яльност1 повинно сприяти розум1нню багатьох процес1в, як1 в1дбуваються у сучасн1й культур1.
Ступ1нь розробленост! проблемы. Проблема взаемов1дао-шення ф1лософ!1 1 шстецтва шроко обговорювалась та обгово-рюсться у в1гчизшга1й 1 заруб 1жн1й л1тератур1. II мохна вваха-ти "наиг.р1зною" темою, яка проходить кр1зь уев 1стор1ю ф1лософсько-естетично1 думки.
У в1ттаз!Ш11й л!тератур1 могаа вид1лити три
наЯввуц1Ив1шх топи досл1дхень: а) загально-методолог 1чн1! б) крптичн1 та в) 1сторико-тшолог1чн1.
Загально-иетодолог1чн1 досл1даенкя присвячен! виявлешш основ д1алектики взаеиов1даошащш ф1лософ11 та иистецтва. Досл1дшхи в1ди!чають:
- схоя1сть, одаор1да1сть пюсеоолог1чннх фуякц1й (В.У.Бабушк1н, М.М.Бахт1н Ю.Борев, В.С.Горський, В.6.Давидович, В.П.Яковлев, та 1нш1);
- едн1сть типолог1чних особливостей ф1лософ11 та шстц-тва, 1х функц1оналыю1 будови (В.Г.Антоненко, А.Г.егоров, А.®.31сь, М.Ф.Овеян1ков, Г.Н.Поспелов);
едк1сть п1знаБальипх та ц1яносдах об'ективних та суб'ектившх компонеит1в в них (В.6.Давидович, А.Ф.31сь, ТЛ.Ойзериан, В.П.Яковлев та 1нш1);
Щодо свЛтоглядного п1дходу до проблеют, то тут впявляю-ться роэходження досл1дкуваних познц1й, Наприклад, В.Г.Анто-некко, Г.П.Поспелов, М.Б.Храпчвнко висувають дуику про прямпй валив ф1лософськпх концепцШ на худозеню д1яльн1сть, в1диовляшц тки СЭ1ЕШ ыистецтву в особистому св1тоглядному эи1ст1. Протилёасну точку зору-висловлюс В.Д.Д1деихо, вваиаю-чя, що св1тогляд складае суттеву характеристику иистецтва, 1 що для нього та ф1лософ!1 мае и1сце едн1сть форм сусп1льно1 св1доиост1, а отка 1 едн1сть св1тоглядшх позиц1й. Ця концеп-ц1я уявляеться найб1льш в1рноя, 1 тоиу послуяила ор1ентироы у дак1й дисертац1йн1й робот!.
Критичн! досл1дження (В.Д.Д1денко, А.Ф.31сь та 1нш1>
"5
Шстять, головним чином, критику сучасшх зах1дних ф1лософ!в (Хайдеггера, Кают, Сартра, ф!лософ!в Франкфуртсько! школю,
- А -
як1 вбсолютизують значения естетичного иислення, протиставля-ючи його абсграктно-лог1чнии формаи паукового та ф1лософського знания. Властива деяким зах1дним теор1яы г1пергроф1я суб'сктивно-особистих коипонент1в ф1лософсько1 та худокньо1 св1доиост1 (В.Д1льгей, У.Джемс, X.-П.Сартр), що. в1дривае його в1д об'скту 1 веде до 1ррац1онально1 теорИ творчост1 (А.Бергсон), спростовуеться у працях В.У.Бабушк1на та В.Д.Д1денко, як1 ствердкують д1алектичний взасиозв'язок ы1ж циш компонентами. ЦШ ж точки зору дотримуються ТЛ.Ойзериан, В.Ф.ПалШ, В.Ф.Щербина, В.С.Давидович, В.П.Яковлев.
В 1сторико-типолог1чних досл1дкеннях (робота А.Ф.Лосева, В.Ф.Асмуса, Г.Манде,- Г.Д.Гачева, Ю.Н.Давидова, М.ф,Овсянико-ва, В.Д.Д1денко) м1сгиться анал1з 1сторичних форм взаеыодП ' ф1лософ11 та иистедтва, пошук р1зних форы взасиов1дношення -безпосередього (на р1вн1 окреми* явшц) та опосередованого (через моральн!, пол1тичн1, рел1г1озн1., знания), а також' об- " грунтування вид1в ф1лософсько-худохнього св1тогляду.
Анал1з л1тератури по проблеы1 взаеиов1дношення ф1лософ!1 та иистедтва дае п1дставу зробити висновок, що в дан1й галуз1 досягнут1 значн1 результата. Проте, разом з дай, залшзеться ряд 1стотши аспект1в, як1 не одержали ще необх1дного науко-вого анал1зу. Один з них пов'язанний з неоднозначн1стю понят тя "взаеыов1дношення". У науковЛй л1тератур! взаемов1дносини ф1лософИ та иистецтва розглядаються, як правило, в аспект! "взаемодИ", "взаемовпливу". Висунуте у дан1й робот1 поняття "взаешзв'язок"" мае особливий' зк1ст. Поняття взаемозв'язку, як суттево! едност!, не припускае ' взаемодИ на р!вн!
феномек1в культури, хоча 1 допускас його. При такому п1дход1 увага сконцентрована на эц1стовзгому та структурному анэл1з! окремих явищ культури, виявлии1 семантики складаючих 1х еяе-мент1в, 1х оСумоБленност1 особливостями св!тогляду . Основа взаемозв'зку, таким чином, бачаться в !дентачност1 В1сутр1пньо1 структура лбищ, сп1лыюст! процес!в та тевденц1й у них.
Розгляд "приватно!" проблеии взаемозв'язку ф1лософ!! ре-п1г!1 та духовно! музики такоя не був до цього часу темою гпец1ального досл1дкення. Анал!з II на иатер1ал! культура эаннього зах!дно-свропейського романтизму оппрзеться на дося-лккня в талуз! 1сторико-ф1лософськпх, культуролог!чних, ес-?етпч!пи досл1джень, як! у т!й чи 1ш!й и!р1 торкаються проб-гем разшьоромантично1 ф1лософ!1 рел1г!1.
Мета та завдання досл!дясення. Метою досл1даення с вияв-вння основних принцип1в взаемозв'зку ф1лософ11 рел1г!1 та уховно! иузшш раннього зах1дою-европейского романтизму на снов! в!дпов1дност! 1х !квар1антн!й структур! романтично! эл1г!йно1 св!домост1 та наявкост! сп1льних тенденцМ у конце-гуальному р1д1енн!.
Досягнення постявлешо! мети пряпускае р!шення таких ¡вдань:
- на матер!ал! твор1в ф1яософ!в 1енсько1 романтично! :оли проанзл!зувати розум1ння ними взаемозв'зку ф1лософИ ! зики як проблеми раЩонального га почуттевого тип!в знания;
- виявити св!тоглядну основу ранньоромантично! ковдегщИ лиг!!, розглянувш ф!лософсько-рел!г1йн! погляди ромаютШв
у зв'язку з рсзвиваешши загаяьзюфХлоссфськЕш прсйлек'а-ш;
- провести ф1лософсышй анал1з зи1сту 1№йвеелив!ших аан-р1в духовко1 цузики як виразу рел1г!йно1 св1доиост! у худоинШ форм1;
обгрунтувати методолог !х) ф1лософського анал1зу рел1т1йко1 св!доиост! 1 проанал1зувати з дашх ывтодолог1чних позиц1й основн1 зн!стоутворкзоч1 елемента 1в£р1шггно1 структура рел!г!йно1 св1доиост1 (сакрального простору), яка вилвляе себе у ф!лософсько-рел!г1йних концеиц!ях 1 духовнШ нузвд!;
- обгрунтувати вкутр1шш суттеву сдн!сть ф1лософ11 рел1г11 та духовно 1 иузики шляхом виявлешш сп1льних 1квар1антних структурних елемент1в та принцап1в 1х сп1вв1дношення в окрешх об'ектох - творах ф1лософсько-рел1-г1йно] думки та духовно! музыки.
В!дпов!дно до цих завдвнь притягуеться анал!тичний мате-р1ал. Як об'скт 1сторико-ф1лософського аиал!эу обраний тв!р 4р.Ыяей(зриахера "Розиови про рел1г1ю, зварнен! до осв1дчених людей, як! ставлягься до ¡¡а! з презарствои", оск!лыш в ньоцу ц!стяться 1де! не т!льки самого автора (ф1лософа 1 теолога), але й ус!е! рашшоро1шнтично1 пколи в ц!лоцу. Анал!зу»ться духовн! твори Ф.Шуберта сАвстр!» 1 Г.Берл1оза сфрашфр, як1 представляють ранн1й музичшй романтизм. Звернення до них со здае бЛльш широкий европейський контекст, дозволяючи не обме-гуватисъ вузышми раикаш нац1онально! спецхфИся .пожгрювзп висновки на всю ранньоромантичну систему св1тогляду. Залущю-ться до анал!зу такох меси Л.Бетховена, композитора "зленного" пер!оду переходу в!д класицпзму до романтизму, що дозво-
MZ2 яс;:1г" тгядап сугтсв! птсяхт ргтктич^о! коипенцИ, nv.L
П!ДТВОТ)1П::уТОТЬ pSPJ'Âbîrri' ,Г03^1:ГГГ?7" .!„
Узагэльншчпй характер ф!лосоЛ1! рол!г11 -га духовно! зпки рзнкього роиантизуу .позволя? розглдлати обида! r&r*?.Z. пзралельяо 1 у взаеыозв'зку, не давлячнеь на ix налеян!сть то р!зикх г1лок яряотЕяиства. Кезважаючч на тз» що Шлейеркэгер ппздставлл? нротестактськг теолот1в: кого paiiine згадаитЗ тз1р hg Biiiinye cnewiSlraï влэсгсе протостаитсысо! рел1г1озио: дтакя. ¡Того ф1лосо$сысо-рол1г1йие вчеикя, яг. ! вчеиия роиа»г-так!в, являс зполог1в суг! ! siílcry рзл!г1йтст! поза якийсь TsoJiori'moi спош'ф!га;.
Духовна кузгам эах!як>-есропейського роуантипму, якг збер!гас спецкф1ку католицизму по яанровШ форм! (каног. !эсп>, ла? образно-музнчняй suIct, якай в1др1знлетьсл уэзгальнен!сго та прпхальн1сто до норм музячного нястецтвз,
Тякгог та нем, i ф!яософ!я рсл!г!!, ! духовна иузяхз зэх1дно-европойсысого романтизму дозволяе скокцекгрувати ув"-гу на суттевпх моментах рел!г!йзюго в1днош2нкя шляхом звепеняя його до суб'сктна-оЗ'ектно! форели, розглянути особливое-ri рононтично! трактовки дагах- ксуяонеит1в та топу зв'яэуотп:: ix в1пиоррк--.
мйтодолот1чпоюм 1 твореточяо» осковоп роол1дае?пш s тг;Л. осиовопологз!?. прадшгпл позитпвко! OlwoofcbKOi дугяпгг пртшяп no'^rre-erí ~г пзг^-.лгчлыю! фотткя nlsimirrci? ладаягсо
czítj, вльч?^- гсц!г.: vrv.ypK?* эгоггттс-дьэгт! тс 1стс:рп^г:зт-,.> rfpiirepi' д£лль>."оси ¿ (тзорэтт-гга''. та гудо^им!) »
'7Ur"wI .г*^ • -•• ■[ •pr»I J ** ОХ*-*! ' —Т^СГ-ЧССТ* «
i.'S3IO;\ Í ГЭТСГлр.-Гг.ЛМГЛ ruspw •*/l.,:COO.,iOt,-foi ÇoncuwanorU
переобм!ркований та рац1онально реконструйовашй для адекватного внражекня сут! рел1г1йно! св1домост1, зрозуи!ло1 у тому аспект!, який узгодауеться з положениями матер18л1стично! д!алвктики про в1дбиваючу зд1бн1сть св!доиост1, форчування в д.ъому загальних структур як "криста-л1зац11" систеин сусп1льних л!доспн.
Ор!ентираии у робот! слу.шли глибок! !сторико-ф!лоссф-ськ! та культурологии! досл!дження В.Ф.Асмуса, М.М.Бахт!на, В.Горського, А.К.Бичко, I.В.Бачка, П.П.Гайденко, ПЛ.Гнатек-ка, А.Я.Гуревича, Ю.К.Давидова, Г.А.За1ченка, Р.А.бвтушенко, А.Ф.Лосева, Н.В.Мотрошлово!, А.В.Михайлова, В.Н!чик, ТЛ.Ой-зермана, В.1.Шинкарука .
В робот! над дисертац1ею штор опирався на досягнення украЛнських науковц1в в галуз! ф1лософсько-естетично! думки -в.К.Бисгрицьхого, А.К.Бичко, Л.Т.Левчук, ВЛ.Мазепи, В.А.Малахова та !ших.
Наукова новизна досл!дженкя пояягае в тому, що в ньоиу вперше на конкретному иатер1ал! даеться анал!з ! обгрукту-ваннл взаемозв'язку ф1лософ!! та мистецтва як вирахення !дентичност! внутрШньо! структури окремих явшц, сп1льност! продесЛв ! тевденц!й, як! належать до вдх форм сусп1льно! св1домост!. Доказ обгрунтованост1 зазначеного п1дходу одержа нвй у результат! 1сторико-ф1лософського анал!зу ф1лософсько-рел!г!йшх твор1в ! духовно! музики раннього зах1дно-евро~ ейського романтизму, взаемозв'язок и!ж якими не був до цього часу об'ектом спед18льного науковото досл!дкення.
До полокень.що претендують на наукову новизну, дисертант в!дносить:
- висновок про своер1дну орган1чну "спаян1сть" ф1лософ11 рел1г11 1енськнх романтик1в з 1х ф!лссофською проблематикою (такиш проблемами, як д1алектика суб'ективного 1 об'активного, к1нцевого 1 неск1нченного, чуттсвого 1 рац1онального, абсолютного 1 в1даосного та 1нш1), що дозволяв розглядати романтичну ф1лософ1ю рел1г11 на як окрему область, а як рел1г1йний аспект одн1е1 ф!лософсько1 система;
- висновок про те, що категор1л чуттевост!, центральна у ф1лософсько- рел1г1йн1Д концепц11 Iенського романтизму, мае ун1версальнэ значения, як: а) нерац1ональний метод п1знання лодиною ун1вбрсума, б) принцип зв'зку м1а суб'ектом 1 об'ек-ом рел1г1йного в1даошення, в) реальна основа едност1 форм творчо1 д1яльност1 - ф1лософсько1 та худохньо!.
Наведен! основоположн! для дано1 робота впсновки е насл1дкои детального розкриття почагкових полохень, новизна яких обгрунтовусться у дисертац11. Суть така:
- найвахлив!ш1 жанра духовно1 музики - меса та рекв1ем -у зи1стовноиу план1 являють собою певну модель ф!лософсько-рел1г1йного св1тов1даошення, волод1ють концепту а льн1стю, зд1бн1стю 1нтегрувати емоц!йну р1зноман1тн1сть у лог1хо-зм1стовн1 структура 1 на ц1А п1дстав1 стають предметом 1сторико-ф1лософського анал!зу;
- категор!я сакрального простору, яка виведека для характеристики рэл1г1йно1 культура та рел1г1йно1 св1домост1, мае значения, по-перше, для позначення горизонт1в вх1даих до нь-ого явищ, 1 по-друге, для обгрунтування едност1 цих явшц все-редин1 окремих 1сторичних тип1в культура; багатор1знен1сть сакрального простору, який мохна розуы1ги, з одного боку, як
широка поле рел1г1йно1 культура, а з другого, як "часту" структуру св1доиост1, 1явар!ант, який складаеться з основних понять - Бог, Лвдкна, Св1т (Ун1версуи) - служить фундаментальною основою висунуто1 концепцИ взаемозв'язку ф!лософ!1 ре-л!г!1 1 духовно1 музики;
- ф!лософ1я рел!г11 1 духовна цузика ранього романтизму, як1 е "виявленинп" формами сакрального простору, мають сп1льну суС'ектну ор1сктац!ю. Це положения вносить корективи в традицШну оц1нку вчення Шлейсмахера як "м!стичного панте!зиу". Рел1г1я, яка зрозум1ла "!з суб'екту", таким чином представляв принцип суб'ектавно-особистого св1тов1дношення, який не е специф1чно рел1г1йнии 1 мохе складати основу р!зних вид1в д1яльност1.
Науково-пракгичне значения дисертацИ. Результата дос-л!дхення мають як теоретичне, так ! практичне значения. Проблема взаемозв'зку ф!лософ!1 та шстецтва, як розгорнута в нетрадад1йному для дано! теми ракурс1, в1дкривае мохлив!сть б1лып глибокого розуы1ння соц!окультурних процес1в як 1сторичного иинулого, так ! сучасност1. 1нтеграц!йн! процеси, лк1 в1дбуваються у сучасн!й культур!, спромохн! стати об'ектом досл1джеко1 уваги на т1льки з точки зору 1ианентшх законов
розвитку К01шо1 з взаеыод!ючих сфер, але ! з точки зору
.1
едност! та ц!льност! породхугочого 1х загальнолюдського розуму. ' '
Результата дисертацИ можуть бути використан! як иатодолог1чна основа для побудови навчального курсу !стор!1 св!тово! культури, який опира<5ться на принцип ц!л1сност! культури в кожний конкретный 1сторичш1й пер!од 11 розвитку, а
також для роэроОкл в!дпов!дальних тем у курсах .'lctopil ф!лософ!1, основ ф!лософського св1тогляду та естетики.
Апробац!я робота здЮснювалась на кафедр1 ф!лософ!1 Ук-ра1нського державного х!м!ко-технолог!чного 3[н1!верситету. На Йважлив1ш1 положения дпсертац!! викладались в виступах на на-укових конференц1ях: XIV Всесоюзному теоретичному сем1нар1 "Св!тогляд i наукове п!знання" (Переяслав-Хыелышцъютй, 1ЭЭ1з,: М1жрег!ональн!й няуково-теоретпчн!й конферанц!! "Ф1лософ1я у сучасиому св1т!" (Дн1пропетровськ, 1991), Теоретичному сем!нар1 "Природа i культура" (Лучьк,1992), III М!гнародн!й науков!й конференцИ *"Гворч1сть. Культура. Гуман!зм" (Ки1в,19935, М!жрегЮнальн!й теоретичн!й коиференцИ "Ф1лософ!я 1 культура в сучасиому св!т!и (Дн1пропетровськ,1993).
Структура дисертацП зуйовлена ■ метою i та завданням досл1дкення. Робота складаеться з вступу, • трьох розд1л1в, висновк1в, б1бл!ограф!1 та додатку, який вбпрае до себе нотн! приклада i переклад латинських канон!чних текст1в меси та рекв1ему.
ОСНОВНШ 3MICT РОБОТИ > У вступ1 розкрнваеться актуальн1сть теми, стан Ü розробленост!, формулюеться мета та завдання досл!даення, обгрунтовуеться наукова новизна, визначаються методолог!чн! та теоретачн! основи робота, практична значпм1сть отриманих рё@Уйьтат!в.
У йершому розд!л! - *Ф!лософ1я рел!г1! та духовна музнка
"й
у контекст! ф!лософських проблем Генсысо! романтично! Шсолп"
- поставлено эавдання вилвити узагалыпсючий характер указаних форы та 1х зв'язок з основами романтичного мислення.
Автор дисертацИ розглядае проблему взаемозв'зку ф1лософ11 та мистецтва як одну з клшових проблей у ф1лософськ1й систем1 раннього зах1дно-европейського романтизму. В1дм1чаеться, що вона вир1дувалась у т1сному зв'зку з розроблпваною ф1лософами-романтиками онтолоПею 1 гносеолог1сю - уявлениям про Ун1версум як систему св1тового ц1лого 1 принципами в1дношення до нього лхщиш. Ф.Шлегель ро-зглядав 11 як проблему сп1вв1дношення почуттево1 та рацЮнально1 форм а1знання неск1нченного Ун1версуму. Виявлябться, що, коли у трактовЩ рац1онально1 сфери з 11 по-д1ленням на Verstand (власно розую 1 Vernunft (глузд) в1н дотримуеться традиц1й докантовсько1 1 кантовсько1 ф1лософ11, то розум1ння ним почуттево1 сфери з'являеться суттево 1ншм. Почуття складае, на думку Ф.Шлегеля, не окрему галузь лвдсь-ко1 св1домост1, виконуючи певну функц1ю у гносеолог1чному процес1, а основу суб'ективност1, форму повноц1нного сприй-мання суб'ектом ун1версуму.
Автор п1дкреслюе, що саме зблпженкя розуму (Verstand) 1 почуття в п1знавалъшх зд1бностях у в1дношенн1 единого об'екту - неск1нченного Универсуму, 1х нерухомий зв'язок (обидва у еукупност1 утворюють "подах душ1") лежать в ochobI романтично1 концепцИ сдност1 ф1лософ11 та мистецтва, ix сут-тевого взаемозв'зку.
На ц1й п1дстав1 дисертант внал1зуе розум1ння музики романтиками, як мистецтва, що мае св1тоглядний характер. На думку романтик1в, з yclx вид1в мистецтва музика найб1льш
д1бна до п1знання i вт1лювання 1шск1шенност1 всесв!ту. На 1дм1ну в1д Канта, який в1дмовляв музиц! у суттевому зм1ст1 а п1дстав1 в1дсутност1 в Hai понять, романтики бачуть уттев1сть цього виду мистецтва в иайб1льш повнону I декватнону вира*енн1 1даальност1 i абсолюткост! буття, аск1нченност1 як "душ!" Ун1версуму.
Автор в!даиачае, цо неск1нчешшй Универсум виступае як 5'скт i в романтичн1й концепцИ рвл1г11, обуыовлиочи там саги роданн1сть 11 до ф1лософ1! 1 музикп. Гранично загалъне дагення романтиками рел1г11 як 1нтересу до надпочуттевого" МНлогвль), ЗВ8Д0ЮСЯ рвл1гШно1 проблематики до цэитрально1 зоблемя суб'ективного сприйиання несн1нченност1, сп1льн1сть 1гальнях теоретичнпх установок дае п1дставу розглядати лософсько-рел1г1Дне вчення роиантк!в ке пк окрему галузь 1х 1адщини, а ях рел!тШшй аспект одн!е1 ф1лософсько! система, ¡ким чином, ф1лософ1я рел1г11 раннього н1мэцького роиазггизму 11 орган1чному зв'зху з загэлышш принципами ф1лософського слення в1добра»уе найва*лив1и1 позиц!1 1 ор1еитпри рсиянти-:ого св1тогляду.
Той же узагальнено-св1тоглядний характер месть найб1льш жлив1 *анри духовно1 цузикл - меса 1 рекв1ем, як 11 зновид. Сприяшь цьому специф1чн1 особливост1 канр!в: аб1льн1сть жанрового зм1сту, звкр1пленото в канон1чному те-т1, узагальнен!сть 1 м1стск1сть образно! спстеми, ск01щен-овано! навколо деох основних образно- сыислових центр1в -цини 1 Бога, канон1чн!сть жанрово! форми, яка скр1плгое об-зно-смисловнй ряд.
Досл1диик ствердэсуе, цо меса як художнШ тв1р, с образ-
кий вираз уявлення про "божествене" у його зв'язку з люда мою. 1е х в1даоситься t до рекв!ему, хоча завдяки особливому призняченюо його образка система ширша, н1ж у ива i.
Анал1з образно! систеии 1 функц1онально1 рол1 жанр1в духовно! иузики показус, що в них основн! елементи ф1лософсько-рел1г1йного св1гогляду, як1 виражен! в поняттях Бог.Людина, Св1т (Ун1версум), знаходять чуттево-емоц1йний вираз t сп!вв1дносяться один до одного, будучи в1льними в1д сю-хетно! конкретност1 I буттево1 детал!зац11. Концентрац1я на основних компонентах рел1г1йно1. св1домост1 1 здатн1сть вира-зити в образно-емоЩйнШ форм1 1х конкретно-1сторичн1 ыодаф1кац11 дозволяють розглядати твори духовно1 цузики у 1х суттевоиу взасмозв'яэку э ф1лософсько-рел1г1йшши конце пц1ями, як повноцЛнне вираження т1с! чи 1ншо1 1сторично1 форми рел1г1йно1 св!домост1.
Другий розд1л, "Феноменолог1я сакрального простору" прп-свячений анал1зу рел1г1йно! св1доиост1, як фундаментального, "грунтового" шару, який м1стить у себе як у сгорнутому вигля-д1 yci MoxjiHBi форми "виявлення" його в р1зних сферах культу-ри. Правои1рн1сть такого п1дходу обгрунтовусться автором на т1й п1дстав1, що багатоман1тн1 форми рел1г1йного переживания, яке виявляеться в р1зних формах культури, мають в ochobI дея-Ki cTitei структура св1домост1 з певшм сп1вв1дношенням скла-дойа* 1х йлеМентйи
АёЪЬр бачить Нету фёйоМёк6лог1чного анал1зу релШйно1 св1доМЗс1'1 й Тому, щоб установити в н1й т! структури, як1, виявляючись через 1ндив1дуальн1сть породхених ними явищ культури, виступають загальною основою, яка обумовлюе 1х сдн!сть
ta суттсвому р1вн1. В цьоыу аспект1 твори рел1г1йно1 культури (ф!лософ1я рел1г11. та духовна музика, зокрема) 1 визначаюч1 Lx структура рел1г1йно1 св1домост1 виступають як феномена э1зшх р1вн1в ("внутр1лт1и 1 "зовн1шн1", "продуцяруюч1" i "продуцирован!"), д1алектично взаеыод1хч1 uix собою, пршус-шоч1 можлив1сть lx 1дентиф1кац11. В феноменах р1зних р1вн1в юняття 1нтенц1ональност1, горизонтност!, суб'скту I об'екту зиявляють свою эм1стову специф1ку.
1нтерпретац1я "внутр1шнього" феномену як структури ;в1домост1 виявляе його "об*емн1сть", свого роду "внутр1шню 1росторов1сть точки", яка при транспокуванн1 11 на реальний ipocTlp св1ту розгортаеться у неск1нченн1сть. Така структура мзначаеться як "сакральний npocilp" 1 розглядэеться за одно-'0 з феноиен1в рел1г1йного- св1тогляду, волод1ючого значениям 1ервинчост1 по в1дношенню до 1шмх рел1г1йних феномен1в.
Автор пропонуе эобразити шроке поле рел1г1йно1 культури г вигляд1 концентричних к!л. Тод1 його центром буде "чиста" :труктура св1домост1, 1нвар1ант, створекиЯ основнини понят-гями - Бог,. Людина, Св1т (Ун1версум). Зм1ст 1 сп1вв1днегсення £их понять моке 1сторично зи1нюватись, але сама наявн1сть lx г св1доиост1 1 е феноменом сакрального простсру. !ункц1онування його як "модел!" рел1г1йно1 св1домост! ойумов-аос ycl вироблен1 ним явища у галуз1 рел1г1йних акт1в (культ ;а 1ндив1дуальна набожн1сть), худоиньо1 трорчост!, )ац1онального осшслення (теолог1я, <*:'лософ1я рел1г!1), а тя-юх "звороттй" процес 1х спрпймання.
Длсортазгг в1дзначзр, гао сзкрзльшй прост!р кстщгм'.трус в :об1 найвахлнв1ш1 .риси рел1г!Сного св!тогляду. Оснсвтшч
иокентоц в ньоиу е те, що людина, як рел1гШшй суб'ект, сп!вв1даоси гьея на з св1тои к1нцевих речей, що складають його хиттсве середовгаце, а з всесв1тои у ц1лому. Горизонтом в рел1г!йнШ св1доиост! висгупае . неск1нченн!сть, яка сиивол1зуеться поняттяи бога.
В дасертацИ детально анал1зусться сакральний прост!р а точки зору його суб•ектно-об'ектно1 структура, елеиенти яко! несуть в соб! певну як1сну специф1ку, яка ы1ститься, зокреиа, в 1х д1влектично1 взаеиопов'язанност1. Протилехн1сть суб'екта 1 об'скта рел1г11 (у рел1г1йн1й терм1нолог11 - Людини 1 Бога) висловлюеться через з1ставлення протилехних як1сних характеристик: к1нцевого 1 неск1нченного, в1даосного 1 абсолютного, в!чного 1 тиичасового.
Автор наголошуе, що сп1вв1даошекня Бог-Людина-Св1т е ун1версальнсю формулою рел1г1Яно1 св!доиосг1. Мохлив1сть наповнення И р1зним зи1стом, в1льного розставлення акцент1в вар1антн1сть форм сп1вв1дношання к1ж елеиентаии е основою для виведення тшолотИ структура.
Залехко в1д зазначених момент1в дисертант видимс три вахливих тшш сакрального простору: об'ектний (нвтаф1зичний), суб'сктний 1 трансцендентний.
Об'ектний тип сакрального простору характеризуемся "сховуванням" перв1сно1 суб'ективност1, "розчиненням" 11 в об'скт1, який розглядаеться в цьоиу випадку незалехно в1д якост1 суб'екта, його особисто! оц1нки. Такий тип структура сакрального простору знаходить свое виявлення у теоцентричн1£ концепц11 середьов1ково1 схоластики, сучасних
концепц1яхф1лософсыю1 теолог!!, як "теоретичного в1дноп!ення
до божества" (Ю.К1мелсв). У русл! ц1е! трэдицИ формуеться проблематика рел!г1йно-ф1лософсько1 думка, у центр! лко! сто1ть проблема Бога. Ту я об*ектив!стську традиц1о ортодоксально! теологИ кагол!цизы покляв в основу оф1ц1йного церковного культу, якнй opieirrye рел!г!йне юютецтво, зокрема, му-знку, що використовуеться в ритуал!, на виракення надособис-то! об'ективно! основи.
Якщо метаф1зичнпй, чн об'сктшй тип сакрального простору пов'язаний перевакно з рац!ональниш формами рел!г1йност1, то суб'ектний тип мае в осяов1 сфсру рел!г!йного почуттл. Це зм1ще центр структури на рефлекс1ю суб'екта, на янал!з його чуттевихперезшвань, пов'язашх з осягненням об'екта (Бога).
Анал!зуючн процес . переосмислення традиц1йкого теолог!чного комплексу 1дей, який прив!в до суб'скютпзму у ф!лософсько-теолог!чному мисленн1, автор п1дкреслте т!снв сполучення духовно1 проблематики Нового часу з влэсне рел1г1йноп, !х взаемопронпкнення. "Моральна теолог!я" 1росв!тництва, л!беральна теолог1я Шлейермахера та його юсл!довник1в, екзистенц1ально-онтолог!чняй те1зм сучасно! зах1дно! ф!лософ!1 i рел1г!1 е выражениям суб'ектного типу са-фального простору.
Трансцендентний тип сакрального простору мае основу в гозщепленн! суб'сктивност!, "Я" на "суттеве" та "емп1р1чне". 1уттева основа "Я", в1дд!ляючись в1д ецп!р1чно-зшттевого "Я", иноситься в галузь трансцендентного, надсуб'етивного, 'еднуючись з !дееп Бога i утворкгочи свого роду трансцэнден-няй комплекс, протилежглй !ма1шнтн1й суб'ектавност1. В цьому кпадку в!дбуваеться взаеиопереЩщикня суб'екта та об'екта,
- 10 -
j:ro njr.ínyuuae o¡4ra:j crcí'cf.tü;: cl:vi > 'í'.'\ cralpti-níoro алтя, cbíkoucctI " то"-;-: jawr*ct дентного комплексу Bori, а; ьг.цого "Я". Г бйгзтъсг. cr::.i:-: íl-явсг ця а&ккс траПчют" скисл, ятг зсгоогрег? рг-о-;.-.;-,./::: кйгдэвого, приватного, недосконалого г noplEKST.i г. нопк1нпешвп:, досконяльним. ейсогт;;:;.-^
Очевидно, що траисцендеитиий м: i суб'сетшГ; теп свального простору мають, л:: основ;.' г розшронк." сфар..: суб "cktitbhoctí, ii пров1дне значения у фориуванк! р8л1г1йз:м л св1товЮТокэ1аи.
Автор ввзкае, що к?. п!дстав1 анал1зу luBaplaim^I структуре CBízioitocTi, визначешш основнп:: ií тепхр еияплябться иокливпм розглялута ко нкр а тн о ~!сторичк1 фор\г: л1г1йно! культура у ü внутр1шиьоуу, суттевоку взаемэзг'ь;'.7.
В третье;'/ розд!л!, "Феномен сакрального простор;; культур! рашгього зая!дно-европ2йсысого роцантазку", аиал!з ф1лософсько-релй1йио± концепте!! О.Д.Шлвйерыагера i TBopiB духовно! пузики Я.ва;: Бэтховекг.» S.CSyCeprí, Г.Верл1оз2. Досл!даш: ставить пара/: собоя ir згу вшавпп: в !дентичн! смлслов! структура, по в!дпоз1дають структур! с:.:-ральнсго простору, сп!лы:1 тенвекц! г ио1щоптугл.:-гс:.^
plEñffiií КГ.! СВЕЯТЬ upo ÍZ Суб'еГ.ТТГ,- Ср1€ГПГ,Г;1ю.
/jisrtLs "Розно;: щ?о p::rirl:r,'" л,".".n... íbcjv, ь як^з" гХдобрзпзпо cs;:c- рс:..,хтпг.,п:..!1 рпел Мхг.сг^агл:; гп,-
;:oro с oürpírrysíustf. :rjv.:ri¡s:::Li. т.-лШСй.К';- t.;i
7 оуО'стл-л.. Е;лп ¡.¿лп^рг^тлро;; лл nrs .[■>![t
-•'litBi ЙХЙ OíKf.-n:oi
- 19 -
Лг'.гср sp сй'сктем рэл1г1йксго Tilff:cn'¿¡ma у
Улг^сриалсра став. ¡Шварсуи (ur послужило п1дставою для причисления йото зчешш до панте1зиу), зло т!лыш у своШ суттев1й пкост! цишосш m Оезл<.рюспч. Через зши01шш1сть бззпссереднього реального сприиання неск1нчешюсг1, осташш Еяступас як 1дея у св1дсмост! суб'скга. Це робать суб'ЕКТИвннй фактор не т1лькн обов'я^ковин, ала й голевнии компонентом рел1г11. 3 !деею нес.к1нченност! Шлайериахер пов'язуе поняття "бог". Отае, Бог ототсзаооеться нми не з сашш реальнзш ун1вврсуыои, а з його суттев!стю i залежнть у сгоеиу 1снуванн! з1д суб'скпшшго сприЯизгащ. Рел!г!йлий суб'ект, таким чаном, стае зосередкенням рел1т!! i единиц ¡icoicu рел1г1йного емнелу. Це ;;еспецяф!чне для панте!Бму pi ~с:~п проблема са1вв1даошения Бога 1 Св!ту ставить п!д g.^ciíb псиирене з досл1дшцьк!й л1тератур1 "панте!стичне тлуазчанна" гкэйериахеровсьхого вченкя, протн якого заперзчував i cay ф!лсссф. •
нагслоауе, гцо перемещения рал1г!йного саслу до Секу суб'ектавност! з'являеться свХдоцтвси суб'ектно1 сгЛектац!! романтичного рел1г1йного гаслення i робить проблему суй'снта центральной ;г рснйнтгпн1Л С!.':ософсько-рел!г1й1г1Л г-окцотЩ.
Ззлвляючп специфЛку романтично! :сонцешЦ1 pejilrii, автор зпс.тавлюе ддзеу, г;э зека поляг ае :сз т!дькд и принцип! суб'ективност!, як такоау, але перш зо гее, у самому розгм!нн! рел1г!йного суб'скта. Властпвост! його• Шлейермахер изводить !з закладен1йу ньому мокливост! адекватного п1энання Бога як принципу нескШченност! 1 безсуперечно1 едност!. 1з
трьох посл1добно розглянутих у цьону аспект! функцИ; лэдського духу - знания (теоретичного розуму), вол! (практичного розуыу) ! чуттевосг! - т1лыш остання волод!е исобх1дниыи передуыоваии для адекватного п!знання Бога. ГГочуття, яке ДОлейсрмахер розуы!е як тотозгн!сть шслення 1 вол1, з'являеться не в1докреиленою галуззю лвдсько! св1домост1 (ко}щепц1я рац1онал!з«у), а його найглибшщ ксренем, з якох'о п!зн!ше вид!ляються п1знавальна ! пр актична сфври. У тякий синкретичнШ ц!л!сност1 св1домост1 суб'ект являе собою аналог!«) "трансцендентно! основи", чи Бога, як абсолютно! безсуперечно1 сдност!.
Все це две п1дстави досертантов! зробити висковок, що суб'ектна ор!ентац!я ф!лософсько- рел1г!йного св!тогляду Шлейериахера у поеднанн! з 1ндав1дуально-особистов трактовкою суб'скта додае незвичайний скисл роиантично1 концепц!! рел1г!1. Бона виступае як фактор реал1зац!1 суб'ективно! повноти.
Схок1 тенденд!! у напряику ии слепня 1 розуи1нн! суб'ектиБНост! виявляються у ранш.оромантичн!й духовнШ музиц!, в особливостях !! драма тург!чного р1шення та будови.
Розглядаючи твори духовно1 ыузики, як модель особистого, !ндив!дуального уявлення про сакральний св!т, иохна вид!лити у ньому стаб!льну зи!стову схему, яка виступас як жанровий !нвар1ант. Ханровий 1нвар!акт неск та рекв!еиу в1доов1дае структур! сакрального простору завдяки наявност! в в ньоиу двох основних обрвзно-сиислових сфер (вони умовно впзначаються як сфера "людського" та сфера "бокественного"), кома з яких пов'язана з певннми розд!лами тексту.
Ядзначасться, що властива романтичним иес1 та рекв1ему 1ндив1дуал1зац1я обрвз1в, на п1дстав1 яко1 складаеться сонцепц1я, проявила себе у: аз поляризацИ основних образцах ^>ер "людського" та " божественного", 1х образно-емоц1йно1 та ;гилево1 обмеженост1; б) диференц1ац11 в середан1 зазначених афер, яка дозволяв висловити досить широкий спектр емоц!й; в) г появ! на п1дстав1 диференц1ац!1 "синтетичних" образ1в, як1 зиражають, з точки зору ф1лософсько1 семантики, "взаемод1ю" Зога 1 Лвдини, чи область людських перезспвань, як насл1док {1е1 взаемодН.
Дисертант наголошуе,' що концептуальн1сть меси - та зекв1'€му. яка стала важливим завошанняи романтично1 епохи у 5ан1й галуз!, виявляеться через розвинуту образну драиатурПю. Срадиц1йний для цих жанр1в у доромантачну епоху принцип експо-¡ицШного викладання зм!нюеться у ромзнтик1в принципом кон-грасного пор1вняння. Результатом застосування контрастно! дра-1атург11 стае розширення сфери " людського" за рахунок розвитку г1рико-драматичного образу (на в1дм1ну в1д хласицязму, де пе-зеважае еп1чний характер л1рично! образност1).
особливе значения драматизацИ л1ричного образу (сфери •людського" дозволяе зробити висновок про дом1нування 1ндив1дуально-особисто1 суб'ективно! позщИ. Якщо у мес1, та у Х1Х стол1тт1 ще виконувала культову функц1ю (що в 1евн1й м!р1 обмежувало свободу композиторсько1 творчЬст1), гринцип суб'ективност1 можна в1дзначити лише як тенденц1ю [меси Бетховена та Шуберта), то рекв1ем, який частково зийшов за рамки культово1 практики, 1 тому, а такоас завдяки ;во1й "сшетност!", допускав р!зн! 1нтерпретац11, проявляй
ЙОГО В ПОВН1Й Н1р1.
В дасертацП п1дареслюеться, що суб'сктив1зи, як ав-торська посиц!я, визначае особливост1 романтично1 концепцИ жанр!лэ духовно! цузики, зг1дно з якою Бог, як об'скт рел!г!йного в!дношення, "взаецозв'язок" його з люданою роз-глядаеться як "под1я" !ндив!дуального лвдсысого лшття, яка мае особиста значения.
На п1дстав1 результата анал!зу автор робить висновок про те, що романтична духовка ыузика, як 1 романтична ф!лософ1я рел1г1! Шлейсрмахера, висловлюе розумЛння само! рел1г!1 та 11 об'екта як фории лзодсько! духовност!, в реал!зац1! яко! 1 полягае суть та призначешш рел1г1йного переживания. В ц1й едност1 найваилив1шх свИоглядапх позшЦй полягае глабокий внутр1шн1й, суттевий взаемозв'язок даних форм культури. •
У висновках дасертацП сформульован1 основн! п1дсуики проведеного досл1дкення, п1дкреслюеться практична значении розрблено1 проблеии.
0сновн1 положения дасертацП викладен1 в таких публ1кац1ях автора:
1. Разбеглова Т.П. Феномен сакрального пространства в культуре западно-европейского романтизма (Философия религии в.Д.Шлейермахера в духовная музыка): Ствтгя; Деп. М., ЙНЙОН РАН, 1994. - 36с.
2. Разбеглова Т.П. Человек и Бот: философия и художественная концепции западно-европейского романтизма //XIV Всесоюзный теоретический семинар Мировоззрение и научное познание": Тени допов1д1. 4.17 - Киев- Переяслав-ХмельниЦки», 1991. - С.65-66.
>
3. Разбеглова Т.П. Религиозно-философские идеи ранних ииецких романтиков в контексте проблем современной эпохи /Межрегиональная научно-теоретическая конференция "Философия i современом мире": Тези допов1д1, - Днепропетровск,1931, _ .102-104.
4. Разбеглова Т.П. О значении идеи природного универсума религиозной философия раннего немецкого романтизма
/"Природа I культура". Теоретичной сем1нар: Тези допов1д! -уцьк,1992. - С.35-36.
5. Разбеглова Т.П. Бог: душа ила "символ" //"$ялоеофяя и ультура в современном мире". Межрегиональная научно-аоретическая конференция: Тези допов1д1. - Днепроп~ск,1993. -.30-32.
6. Разбеглова Т.П. Феномен сакрального пространства в злигиозной культуре //"Творч1сть, Культура. Гуман1зм": 111 [^народна науково-теоретична конферекЩя: Тези дояовШ. -.11. - К., 1993.
ityana P. Razbeglova. Interdependence о 1 Philosophy and Art ' Early »est European Romanticism (History and Fhilosophy lalysis). Dissertation ior the degree of ind.Scl. (Philosophy; speciality 09.00.03 - History of tiloBophe). Dnepropetrovsk State University, Dnlepropet->vsk,1994.
Defended is a thesis where essence interdependence ol ligion- philosophy and spiritual itmslo ol early West ropean romanticism on the basic oi correspondence of their In essence elements to invariant structure of religious
consciousness and common tendencies in their conceptual aolution is observed. 1t has been determined that religion philosophy and spiritual music of romanticism epoch have common subject orientation. As a reault ol thie religious outlook is transformed into a principle of subjective -personal attitude which is not specifically religious and becomes a real basis of interdependence of forms mentioned.
Разбеглова Т.П. Взаимосвязь философии и искусства раннего западно-европейского романтизма (Историко-философский анализ), Диссертация на соискание научной степени кандидата философских наук по специальности 09.00.03 - История философии. Днепропетровский государственный университет, Днепропетровск, Х994.
Защищается рукопись, в которой прослеживается взаимосвязь философии религии и духовной музыки раннего западноевропейского романтизма на основе соответствия их важнейших смысловых элементов инвариантной структуре религиозного сознания и наличия общих тенденций в концептуальном решении. Установлено, что философия религии и духовная музыка, романтической эпохи имеют общую для них субъектную ориентацию. Вследствие этого религиозное мировоззрение трансформируется в принцип субъективно-личностного мироотношения, который не является специфически религиозным и становится реальной основой взаимосвязи указанных форм.
Кдкчов! слова: рел1г1йна св!дои1сть, м1стичний панте1зм, сакральний простор, 1нвар1ант, суб'скт, об'ект, образна драматурПя.