автореферат диссертации по филологии, специальность ВАК РФ 10.01.02
диссертация на тему:
Юмористическое мастерство Саида Ахмада

  • Год: 1994
  • Автор научной работы: Ахмедова, Шоира Неъматовна
  • Ученая cтепень: доктора филологических наук
  • Место защиты диссертации: Ташкент
  • Код cпециальности ВАК: 10.01.02
Автореферат по филологии на тему 'Юмористическое мастерство Саида Ахмада'

Полный текст автореферата диссертации по теме "Юмористическое мастерство Саида Ахмада"

Р Г Б Од

УЗБЕКИО'ГОН РЕСПУШИКАСИ ФШЛР АКАДМШСИ 1ШШР НА1ЮИЙ нощами АДАШЁТ ШСТИТУТИ

[{улёзма адкукида АХМВДО]ЗА Шопра Неъматовна

УДК 894.375(092)

ОЛИД АХ1МД ХАШТЁТВДА БАД1П1Й МАХОРАТ.

10.01.02 - Хозиргн миллий адабиёт (узбек адабиётн)

Филология фанлари номзоди илмий дараяасшш олиш'учуц тавдим этилган диссертация

% В Т О Р Е Ф Е Р А Т И

Тошкенг - 1994

тйдвдкот ф.Хугаев номидаги "Хурмат балгиси" орденли Бу-хоро давлат университета "XX аср узбек пдабиёти ва фольклор" кафедрасида бажарилган;

Иший рахбар - филология фан лари докторй, профессор, Узбе-кистон Республикасида хйэмат курсатган халц гаълами ходими С.А.АЛИЕВ

Расмий оппоиентлпр - филология фан лари докторй,профессор Ш.ХОЛМАТОВ

- филология фанлари номзоди, Лбу Райхон Беруний номидаги Узбекистон Республикам Дав лаг мукофогп лаурсати

т.мУтюв

Етакчи илшй муассаса - Ниэомпй номидаги Тошкент давлаг педагогика институт

Химоя "./' " .АЩ&^рг 1994 йил соаг " '>- " да Узбекистон Республикам Фанлар академияси Алишер Навояй номидаги Адабиёт •института хузуридаги Д 015.04.21 раиамли докторлик иший дара-касини олига учун диссертация химояси буйича ихтисослашган илмий кенгаш йигилишида утказилади (700170, Тошкент ищрп, И.иумшов к.учаси, 9-уй).

Диссертация билан Узбекистон Республикам ФА сининг асосий кутубхонасяда (Топжент ивдри, И.Муминов кучаси, 13-уй) танишиш мумкин.

Автореферат 1994 йил " '¿<-41 да «унатидци.

Ихтисослашган илшй кенгаш котиби, филология фан лари докторй

Н.К.РЛХИМЮНОВ

ШИШИГ УМУМИЙ ТАВСИФИ

Мавзунинг допзарбстг;! ва уоганнтчн даракаси. Х°зирги заыон адабиётщунослиги "кулги б и лад бвзаш" санъаги хисобланган хавши-ётнинг шаклларини тарихай ёки ни ёсий-тип о логик куламда урганши-ци долзпрб вазифа деб хисоблайди. Чунки инсоннин? маънавий эх-тиёжларидан бири - кулги адабиёг ва санъагда мухим эстетик ва-зифаларни бажаради. Щунинг учун борлищш, инсон хаётшш бадпий акс эттирадиган хажвнинг узига хос хусусиятларини, асар рояси, цахрамонлар характерини очиб баришдаги ролнни, адионинг кулги яратишдаги мажорашш тадкик этиш адабиётшуносликнинг мухим вн долзарб масанаиаридан бири буяиб иолда.

Хаквиёг ва унинг жанрлари, хусусиятлари, асар тукимасидаги ёзувчи мацсадини очищдаги хизмати маоалаларини урганиш буйича «атор монографик тадкичотлар, риоолалар яратилди .

Узбек адабиётида хаяв таракииёгига муиосад хисса «ушиб кв-лаётган Сайд Ахмад мохир юморист сифатида танилган. Унинг нас-рий асарларида хам юмор узига хос мавкега эга энан лигшш курии мумкин. Еинобарин, адийнинг юмористик асарлари донрасидагина эмас, кидций насрида хам юмористик махораги сирлорини урганиш зарурлиги келиб чикади.

Сайд Ахмаднинг бир нянча хикоялари, хажвпари ва "УФн" три-логияси мисолида юмор мосаласшш урганиш,унинг принциплари, асар тукимасидаги урни, эстетик вазифаларини ижодкор бадиий майората о'илан б огнях ходда тадкик этиш мавзунинг долзарблнгини курсатади. Еу йуналшвдаги таднииот шорнинг табиати, тарбиявий вазифаларини урганиганй'нг кенг имкониятларини очади.

1 Раззоцов X. Узбек хашс икодида сатира ва юмор. -Тошнант, 1965; Мамаконов С. Гафур Гулом прозаси. -Тошкент,1966; Абдугифу-ров А. НавоиИ сатираси. 1-китоб. 1968; 2-китоб: Навоий щгодидо сатира. -Ташкент,1972; Абдусаматов Х- Узбо^ совет сатираси маса-лалари. -Гошквнт,1968; Кушжонов М. Абдулла Каххор ижодида сатира ва юмор. -Тошкант,19?8.

Взувчи Сайд Ахмаднинг "Кулгининг кашф этилмаган маънолари куп... кулгининг бу хилдаги хали очидааган сирли.сехрли шло лари бехисоб" дэган гаплари асоссиз эмас. 'Кум ладан, юмор-нкн г габиати, узига хос хусусиятлари, оригиналлиги, манбалари, тчрбиявий, мпърифий, ахлоций ахамиятп, санъаткорнинг юмористик кулгп" ярагиш махорати; цандай у су л.чар билан китобхонга таъсир кдшши сингори натор масалалар хозирга кадар атрофлича урганил-ган эмас. Бинобарин, езувчшганг кулги яратиш махоратини Киёсий "рганиш, бу кулгининг манбаларини вниклаш, уни гасниф чияиш, б у усулларнинг тавсифини бериш фан учун янгилик булиши аниц. Чунки кулги санъаткор кулида "хакикатни-ёлгондан акрпти'шда улур восита"(Белинский В.Г.) булиб, кишига к.увонч бахш этади, те тик кайфияг уйготиб, яхшиликка, ошжянобликка ундайди.

хуш, кулгининг узи нима? К У лги физиологии, психик ва фалсафий ^одисадир. Бадиий ижодда эса адибнинг хаётни тасвирлаш, образ яратиш усулларидан биридир. Шу боисдан кулгининг жонли хаёгдяги вазифаси эмас».', балки бадиий асардагп урни, роли «и-зинарлирокдир. Ипща пмконият даражасида кулгининг, acocan, юмор кулгисининг бадиий тасвир воситаси, вонеа-ходисаларни ифо-даляш прииципи, образ яратиш усулларидан бири сифатидаги ролини Сопд Ахмад икоди мисолида ойдинлаштиришга вдракат вдлинади.

Сайд Ахмад хажви хакида, одагда, узбек хакви тадвд« килин-, ган турли-характердаги игаларда умумий фикрлар баён килиб утил-ган. Лдабиётшуносликка оид айрин ишларда Сайд Ахмад иноди наза-рий к!;;атдан гадки« килинган*.

Бирок,бу ишларда Сайд Ахмад юморининг табиати йул-йулакай-изохланган,холос'|.-Шунинг учун иазкур тадцицотда Сайд Ахмад шо-ршшнг «ирраларини, образлар характерини юмор оркали очиш усул-ларини, у озицланган манбаларни Урганиш, адиб асарларига тая-¡шб хагвшшг гядршгай Усишни имконият даражасида курсаглшга уриниб курилади.

■ 1 Цорматов У. Сайд Ахмад. -Тошкент,197Г; Владимирова Н.В. Мастерство Спида Ахмада. -Ташкент, 1973; Бафуров И. Прозанинг шоири. -ТошкеКт, I9G7. ,

luy эхтиёждан келиб чициб.'адиб асарларида юмор ходисисининг ц^лла-нишини махсус таджик; этиш долзарб илмий муаммо эканлигини чаъцнд-лашга тугри келади.^шадбарин.ишда шу масалани жиддий урганиш eco--, сий вазифа килиб-белгиланади.

Диссертациянинг иаксади ва вазифалари.Диссерящиянинг асосий мак^ади Сайд Д>;маднинг бир канча хикоялари.хажвиялари ва "Уфк;" трилогиясида х;ажв кандай куринишларда намоё'н булиьини очиб берно, Юморнинг табиати.вазифалари,эстечик хусусиятларини ёритиш.юмор-нинг кучи адиб цаламида нималарга кодир эканлигини курсачиб берид-дан ибоpai.Чунки °аид А*мад ижодининг узига хослигини бу кулгилар-сиз тасаввур этиб булмайди.Кулги адибнинг бош куроли хисобланадн, бирок бизни фацат кулгининг узигина цизиктирмайди.Лолбуки,кулги кенг маънодаги ходиса: хам сатира ,*ам юморни англатади .Бинобарин, иш олдида Сайд Ахмад юморининг ас л мох;ия1и,асардаги роли, аханиям, янаям аницроги, кулгининг техникаси.адибнинг санъаткор сифатида юмор яратиш усуллари.асар гояси.образлар тасвирининг хажв билан богли^лиги каби масалаларни илмий Ь'ритиш муаммоси турибди.

luy муносабат билан муаллиф куйидаги вазифаларни кал килиани кузда ту чади:

- ¡¿зувчи кулгисининг чадрижий усиб боришини курсачиш;

- адио юмори W анбаларини очиб бериш;

- юмор ярчтиш махорачини к и ¿с ий-типологии аспекчда чешиириш;

- адиб юмористик истеъдодининг чархланишига халк огзаки ижодининг таъсирики далиллаш;

- юмор куринишларига тасниф бериш;

- Сайд Ахмад асарлари оркали юморнинг табиатини,бадиий хусу-сиятларини очиб бериш,•<"

- миллим какрамон образини яратишда юморнинг ролини ёзувчи ижодий принциплари ва бадиий махорати билан боглаб чахлил килив;

- юмор уйготувчи воситаларни тасниф ва тахлил цалш;

- юморнинг бадиий тасвир усулларини такомиллаштиришдаги роли ни курсатиб бериш.

Хуллааишда Сайд А'хмаднинг мохир юмористлиги,нжоди мана иу хусуоияти бклан ажралиб туриши.бу хусусия1 нималарда ва койси урин-ларда чукур ва теран ифодаланганини очиб йеришга харакат килинади.

iii-iL'SyiSii.^.ii"^!!_мо^о Дя^иерчация-

нинг мшодологик асосини хозирги замон адаби^тшунослигининг му-х,им ютук;лари,Х0ЖВшунос олимларнинг илмий-эстешк карашлари.илгор фикрлари.методини эса аналитик усул ташкил цилади.

^шнинг мазмунини еритишда чв! эл ва кардош,узбек адабиё'тшунос-лигида мавжуд илшй-тадцицот шиларидан тонцидий ва изкодий фойда-данилди.Нумладан.юморнинг мохиятига дойр назарияни еритишда *а®в-нинг асардаги ролини.шяоларини тадцик этишда.юмористик усуллар-tiи аник,лашда М.БахтинДан-Поль Рихтер,Л.Пинский,к'-Борев,В.И.Пропп, А. Ма ка ря н, А. Абду га фу ро в, X • лбдуса ма 'job, С. Мгишжо но в, Р. My к, имо в, Н. Вла -димирова.У .Норма то в ва бошща олимларнинг назарий хулооаларига ижодий таяндик.

'1адкикотнинг илмий янгилиги .Диссертация мо\иятан фа кат юмор табиатини очишнн кузлагашшги жихатидан аяралиб ту ради, негаки, хажвиётга багишлаиган ишларда кулинча сатира чуцур тахлил'этила-ди.юморга эса алохчда эътибор ^аратилмайдиДолоуки, юмор сатира билан баравар турувчи, хажвиётнинг бир киснидир.шунинг учун юмор хакидаги фикрлар кенгайтирилади.унинг куринишлари тосниф ва тав-сиф к»линади.¡Оморнинг бадиий асар тущимасидаги урни.вазифалари, вдибнинг юиор яратишдаги бадиий махорати.уни юзага чицарган ман-балар ва омиллар.юмор яратувчи воситаларнинг кенг урганилиши дис-сертацион ишнинг илмий янгилиги хисобланади.

Вморнинг бундам кенг мик,ёсди урганилиши.унинг яратилишида езув-чи бадиий махоратини аниклаш,юморнинг юзага келиш усуллари ва. манбаларини очиш хадвнинг узбек адабиоти таракдаётида аутган ур-нини белгилаш имконини беради.

'¿адк;ик,отнинг илмий янгилиги яна ёзувчи насридаги юморниниг эстетик нохиятини очиш замирида узбек миллий юморининг узига хос-лигини курсатиада хам куринади.

1адцикотда асооий муа^мо буйича чикарилган илмий хулосалар уз бек хажвшунослигида юмор табиатини урганиш тажрибасига камтарона улуш булиб кушилади.Знг асосийси.юморнинг илмий жихатдан махсус тадциц этилиши кулгининг мазмунини хвмда бадиий табиатини тугри,

осон ва теран I------англаш имконини яратади.

^адкикотнинг назарий ва амалий аханияти. 1адн,ичотнинг илмий ва амалий ахамияти.энг аввало.юмор ходис .сининг бадиий асарда цулланишини монографик йусинда хар томонлана тадкиц цилишга урин

ганликда куринади.Зотан.юмор бадиий усул,асарнинг тобиатй даражп-сига кутарила олганлиги билан диккатни жалб этади.Шунинг учуй, диссертацияда Сайд Ахмад ю мори ни тадцик этиш орк,али унинг бадиий ахамиятини.асардаги етакчи хусусиятларини,эстетик вазифаларини хар юмонлама урганиш;юморнинг асарда тутган урншш курсатиш,ш,у ~ нингдек,асарнинг бадиийлигига,охангига,сюжета,курилишига кандай таъсир этганлигини аниклаш жуда мухимдир.Ьулардан узбек хажгшунос лигининг хали ишланнаган муамнолприни еритишда фойдаланиш мумкин.

Ишнинг назарий жихатдан ахамияти унинг узбек адаби'етшунослиги-даги.жумладан,юморнинг бадиий хусусиятларини умуилаштириш муаммо-ларига оид карашларнинг лнадя чуцурлпшуви ва бойишига,тугри ва та зимли хал утилишига ёрдпм бврикш билан изохланади.

Аналий жихатдан м >зкур иш узбек адабиоти тарихи ва адабиёт нч-зариясида хвжв хак;ида илмий тадкикотларни янада чуцурлаипиришда, олий укув юртларида шу мавзуда махсус курс ва сенинарлар утишда, курс ва диплом ишларни бажаришда,узбек адабиётига оид уцув-мето-дик кулланмплар за дареликлэр ёзишда нуучим манба булиб хиэмат пила олади.

Д|дк;ик;0'1нинг манба лари • Узбек адабиётида хажв масаласшшнг к.ймрови гоят кэнглиги боне юмор масаласини бир езувчи ижоди асоси-да текишрии мзъкул топилди.Шунинг учун Сайд Ахмад насри,баъзи хикоялари, хажвиялари ва "Уфх" трилогилси илмий тадцицот объекта к,н-либ олинди.

1адк;икотнинг жамоатчилик эътиборидан утиши. Диссертация Бухоро да'влат университета "XX аср узбек адабиати ва фольклор" кафедра-сида бажарилди.Унинг тугал варианта ушбу кафодрада ва Узбекистон Республикаси Фанлар академияси алишер Навоий номпдаги Ддабиёт институтининг XX аср узбек адабиети булимида мухокама цилинди ва ХИмояга тавсия этилди.

Ишнинг ососий мазиуни буйича 6 та маколо эълон к;илинди.Тадк;и-кот натилалари Кухоро давлат университета профеесор-укитувчилари-нинг илмий-назарий анжунвнларида ,(19Ь13,19ои, 19Ь9,1990,1991,199?, 199о, 199'^ .щднингдек-,Алишер Навоий номидпгй Адабиёт института таш-кил этган республика ёш филолог олимларининг аньанавий илмий анл-у-манларида {1967, 19Ь9,1991-199'д) уцилган ипърузаларда баён килиб борилгр.м.

Таддикотринг т,узипиита. Диссертация Кириш, уч асоспй боб, хуло-сядап тяпгкил топтан булиб, хами 147 бетдан иборат. Иш суиггида фой-г.ллянплган адабиётлар руйхати илова дилинган.

ДИССЕГТАЦИШШГ АСОСИЙ МАЗМУНИ

Ккцш касмида мавзунинг долзарблиги псосланиб, муаммонинг чот ял, иардош ва узбек филолог ояиилпри томоиидвн Урганилиш дара-васп, тадкицотшшг надсад ва вазифалари, усдубияти, услубий асосла-т, манбалари, илмий янгплиги, амалий ва назарий пхашяти, ивдинг гог\шяаншга ва тапкиби хакида маъдумот берилган.

Бирин'ш боб "Сайд Аздеад кулгисининг сарчашалари" доб номла-и-чдп. Еу боб уч цисмдан иборат: I. Хаёт ёзувчи хаташинг биринчи мпнбчадир. 2. Адиб хаквига устозларининг таъсири. 3. Хакв санъати ва фольклор анъаиалари.

Шща хаёт ёзувчи хашзишшг биринчи манбаи. эканииги мисоллар ордчлл курсатилгал, кулгшинг табиати, шорнинг баъзи хусускятлари одаб берилган. Кулги адабиётда увдмий холатда хаквиёт, хусусий хо-латда сатира ва шор ислохотлари ос гида ифодаланади.

Сатира хавдда анча таддидотлар юэага калган лиги ходда адабиёт пазарияси овдида узок вадтдан бери торга анид гоъриф берип вази-

гурибдики, унинг ёрдамида сатирик, шорисгик ва шундай хусу-сиятгп эга хаётбахш кулгига бой асарлар уртасидаги тафовутни турри ospnwm тобора заруриятга айланиб боомокда. Чунки хаётда булгани »■■чби адабиётда хам бундам кулги узига хос вазифаларни бажаради. Унинг мохияти факат кулги хосил цчлищцан иборат эмас, балки у ии-соннп яшартиришга хизмаг кплади. Бегубор,одамларни бир-биоига мех-рабон, одибатли ва инок киладиган бундам кулги га хам алохида дик-«птни даратиш зарур.

Хагд уэ табиатига эга мукашал, алохида бпр тизимдар. У тярки-бпн бир цеча тизимчаларни узида бирлашгирган ход да ях ли г лик касб этадя;

йлэр инглязча - феъл-агвор, хулд сузидан, логинча - суюдлик сузила« отшган.(Кадимги эамонларда кишилар ер юзидаги барча мавжудот турт унсур - суюдлик, ут, лпво ва тупроддан яратилган деб уйлаган-пар. liiyura боглид ходда одамларда хам турт микоз (томисроминт) бор, деб хисобланган: хул, иссид, куруд ва совук)*. Демак, инсонга нис-батан бкрилган турт хусусиятни ифодаиаган.

1 Панский Л. [Лагистральнпй сюкет.-М.:"Ооветстой писатель", 1989.

Ю„ор кулгисини узбекчага зарофач- ¿'за рифли к/ кулгиси деб уги-риш мункин.Негаки,юмор чуйгусига зга одамлар нозик дид,закий,зариф булиши.хазил-мутойибани севиши.халцимиз хам бундай одакларни зукко, зариф деб ачаши шундай хулоса цилиш имконини беради.Демак.юмор-за-кийлик, зарофач- ¿'ёки зарифона кулги^ кулгисидир.Бирок;, хозирча юмор ачамаси кенг маънода кулланиши.бадиий асарларда чурлича куринишлар-да намоен булини,хар бир куринишда узига хоо кирраларини алохида акс эттириши чуфайли халкаро мик;е'сда истегмол к;илинишини хисобга олиб.уз холича кабул килган маъцулдир.

йыориочик тасвирлаш усулининг конунийлиги часвирланаёчган ходя-еакинг узига хос хусусиятларидан ва санъаткарнинг унга муносабпта-дан келиб чик,ади.Адиб ходисадаги комизмни очии1га,обрпзларни инди-видуаллашчиришга,^одисаларнинг му^и,., кирралприни ё'ритишга объектив-ликни бузмасдан хам эришиши мумкин.Ходисадаги иккинчи дарйжали ху-сусиятларнинг ижобийлигини чукуррок хис эчган холда акс эчтирар экан.юморисч кенг имкониятларга эга булади:юмор тасвирланаётган хо-дисанинг реал куринишини узида купрок саклайди.ходиса ва унинг тур-ли хусусилчларини хар чоманлама тасвирлай олади.чунки сачира ижоб^ ходисаларни узининг объекчи килиб ололмайди.юмор эса хам ижобий.кам салбии вокеа-ходисаларни кулгили к;илиб часвирлаш имкониячига эга.

Ю,.,орда хаётий фактларни кайча ишлаш сачирога нисбачан бошк,ача. Сачирада часвирланаёчган ходисага нисбачан салбий хис-чуйгуни,хусу-сиятаи кучайчириш «цйли усчиворлик к;илади,энг оддий нарсалар хам инкорни кучайчиради.Юморда эса.аксинча.юмористик лавхалардаги.об-раздаги комизм - бу ходисанинг умумий ижобийлиги фонида берилаёч--ган дечаллар комизмидир.Йтористик булмаган образларнинг хажвий цир-ралари персонажларнинг' ички хаёчи еки чашци куринишларига гегишли хусуснячлари чурли-чуман шаклларда бернлишидан качъи назар.ундаги ижоб-.ш чмпесурочни бузмайди. ■ ;

Аюрга пафоснинг бир куриниши деб к,араш хам унинг и^кониячлари кенглигини курса чади*.

И»юр асосида муаллифнинг вокеликка нисбачан кулгили ва ижобий му-носабпчи ё'чади.бу муносабат газаб билан эмпс,балки ачиниш,хамдард-лик.баъзан беозорлнк туйгуларида ифодаланади.Юмор узининг бир канча кирралари билан узаро муносабачларда ажрплиб ч'уради:унга гох ачи-ниш.гох хурсандлик.гох конициш.гох нарсаларни комиклик чегарасидан

___' I"

---------

введение в личерачуроведение.М./'Вксшая школа" ., 1976 .С.П2--Ц.;/

у.мклашаириб.ба'ьзан юксакликка.баьзан щахрамонликка.баьзан гузал-ликка якинлашгирадиган файласуфона муносаоатлар хосдир.

легель ыморга нисбатан фалсафий «уносабетни бир мунча аник ифодалайди.у юморнинг вазифасини ижтимоий царама-к;аршиликла рни келиштириш.хаётнинг гармониясини химоя килиш деб белгилайди:"Бу романтик санъатда, умуман, куз еши аралаш ифодаланган кулги хиооб-ланади.Куз ёшлар щайгу хасида,кулги ёруг карашлар хацида сузлай-ди"1.

Сайд Ахмад хажвининг асосий мохиятини таыкил отувчи юмор хам ана шундай "ёруг царашлар"га згалиги билан(киаобхонни узига тезда жалб этиши билан ажралиб ту ради.

Смордан кенг куламда фойдаланиш Сайд Ахмад услубининг ориги-наллигини курсатиди.йунинг сабаби нимада?1<улги воситасида мухим ижзимоий-ахлокий маоалаларни уртага куйиш.хавт хакикатини айта олиы.даврнинг хажвий типларини яратиш мумкин.% оркали кулгини санъат дара,„асига кутариш мумкинлигини чукур англаган Сайд Йхмад асарларида самимий лиризм кувнок; комизм билан кушилиб кетади.бир-бирини тулдиради ва хаеани мукаммалрок; акс этгиришга ердан беради. Шу туф&йли езувчи ижодида юмористик йунплиш,айни^са,буртиб курииа-ди.бунинг натижасида Сайд Ахмад инсонга булган мухаобатдан туги-ладиган узбекона миллий кулгини яратади.^у билан узбек хажви'ётога сермазмун мморни олиб кирди.Шу зайлда юмор адиб услубини белгилов-чи бош хусусиятлардан бирига айланиб колди.

Сайд Ахмаднинг ноёб истеъдоди - табиатан юморга ыопиллиги ижо-дига катта таъсир курсатган.Ьу унинг нафацат хажвий асарларида, балки жиддий асарларида хам ядал куринади.шунинг учун адиб ижоди-даги кудги унинг табиатидан келиб чицадиган,кон-конига сингиб кет-ган хусусиит.колаверса,унинг фикрлашидаги, дунекарашидаги узига хосликдан тугилган.

¿зувчи асарларида юмор турли хил вазифаларни бажариб келади: вокеликка муносабатни ифодаловчи восита.У тарбиялаш куроли - ках-рамонни жозибали.асарни ущимишли к;илади;инсонни хар хил иллатлар-дан халос килишга кумаклашади,турли хил иллатлар "касали"га дучор булиынинг олдини олади.юмор хиссини устиради ва тарбиялайди.Шунинг

1 Гегель И.В. Сочинения.'1.12. М-Л.,1КЗв.иЛб2.

учун Спид Ахмад ижоднда юмор жиддиП кучга,катта ахпминчгп эгп, унинг асарларида кулгининг жуда куп шакллари.усулляри учраИднки, бу хажвга оид карашлар,имкониятлар доирасининг нечогли кенг пкап-лигини курсачади ва хяжв хацидпги янги тадцикотларга йул очно береди.

Сайд Ах,тд ижодидпги юморнинг муайян манбялари мавжуд.Унинг биринчи манбаи булгпн хает ёрцин кулгили вокеа-ходисаларга тулп. Адиб буни чукур хис эчган холда хамиыя кайнок хасч ичида ,хплк орасида яшади.халкнинг гузал фазилатларини,миллий кулгисини чукур очиб беришга интилди.Шу еабабли Сайд Ахмад юморининг хаётий.халк-чил чикишининг аеоси хаи ту хаёчнинг узидир,унинг конуний илдиэла-рини хам хаётнинг уэидпн кидириш керак.Бу аса адибдан воцеа-ходи-саларнинг ич-ичига кириб.унинг мазмуни.ички хусусиятларини хар то-монлама кенг билишни тплаб цилади.Саид Ахмад шунинг учун уз кулги-сига хаёчнинг узидан объект чанлпб олади.шундоккина жуищин х,а!-'ч-нинг.ундаги кулгининг узини асарларига кучиради.

Езувчининг "Мутти" хикояси кайнок хаёчнинг бир парчаси булиб, ундаги вокеалар саидахмадона бир усулда - лачифанамо хазил-мутойи-балар асосидя часвирланади Дико я цахрамони Инъомжоннинг биринчи марта чалабалик даврида конга келиши,кулгили ахволга тушиши комик чарздп баСн этилади.Адчбнинг устплиги шунцаки,хикояда мухаббаа, унинг тугилиши хакида лиризм билан сузланади,бирок лчризмгп хам юмор кушмасдан туролмайди, тасвир ичига кулгини сочиб ибо ради Днит мак,еади юмор оркали янпда ойдинлашади.Мехнат кишилари -йигит билан цизнкнг бегубор севгисини.хаетни юмор билан улуглайди.Шунинг учун соддалиги чуфайли киэга ё'киб колган Инъомжон ва шайтон киз Ьуч'ти сизга е'киб ко л а ди Дико яда г и чарбиявий хизмачнинг бир кисми-ни юнор божпради.111ундйй килиб.юмор Сайд Ахмад асарларида вокелнк-ни хар тьмонлама бадиий чахлил цилишга ва бахолаюга им кон берувчи, шунингдек.укувчининг чуйгуларига таъсир цилиш билан бирга унда муайян кайфияч- хосил отишга ёрдам берувчи мухим гэсчечик мезонга ай-ланади.Бу йуналишда юмор кулгиси усчиворлик килади.

Аднбнинг. маадрати хает ичида мукамьаллаюиб борди.у хажвий усул-лардан,вокеани куриш йулларидан,тилдпн шу кадар уочалик билан фой-даланадики.бу билан асарни ха&'ч'бахщ юморга тулдиради,начижада унги. бир или.«; оханг бахш этади.

Сайд А^мад лирик-юмористик хикоялари,хажвий миниатирадари таъ-сирида бак,увват юморист булиб ет'ишди.унинг хикояларида самилий лирика хажв унсурлари билан цоришиб кеаади.Бу икки фазилат адиб ижо-дида хикоядан хикояга уси$ богди.йирик асарларига хам кучди.

Езувчи ижодидаги нозик, лирик хомда Юмористик'холатларнинг цуши-либ келиш усулини буюк юморист О.Генри хикояларида куриш мумкин. Унинг "Сирли олма","Тухфа" каби хикояларида кутилмаган ечим купин-ча цайгули ва ачинарли, бирок^ кулгили булиб чикади.^аид Ахмадда эса кутилмаган ечим хавтбахш юморга эгалиги билан ажралиб туради.

Адиб хажвиётига устозларининг таъсири катэа булди.шунинг учун Сайд Ах;мад озикланган чашмалардан яна бири унинг ус то зла ради р. Адиб Г.Гуломнинг халцчил юмори.ЛДаххор. чпкикий сатирасининг анг яхши анъаналари рухида тарбияланди,улар кулгисидан илхомлании унингузи-га хос такрорланшс кулги санъати яритишига олиб келди.

Сайд Ахмад ижодига,айнихса,Г.Гуломнинг таъсири кучлилиги боис ишда улар ижодидаги кулги циёсан тахлил килинди.Чунки уларнинг ■халкчил юморида муштарак томонлар жуда куп.Комик обраалар мохияти, кулгили вазиятлар ярааиш,хажвий портречларни тасвирлад каби жихат-лари билан мукояса щилинди,бунда хар иккала адибнинг муштарак томон-лори ва индивидуал хусусиятлари намоён булади.£у'хусусият улар асарларининг ички жихатдан, эмоционпл кшористик охангга эгалиги билан бир-бирига як;ин ухшашлигида яккол куринади.

Бу иккала «зувчининг хар бири хациций хажвчиларга хос ху-сусиятларни юксак даражада эгаллаган: улкан бадиий талант, халн; ^албига якин аскиялар, хозиржавоблик, халкчиллик Г.Гулом билан Сайд Ахмадни яцинлаптиради, улар кулгисига эмоционал буёк; бе ради. Кулгини халкнинг миллий хусусиятларидан келиб чшдан холда ярагган бу ёэувчилар кулгисидаги миллийлик фацат аил воопаларидагина эмас, балки,онг аввало.халк, хаётида.характерларнинг яратилпшида хам.хатто кулги хакидаги эстетик карашларидп хам кузга ташлпнпди.Уларнинг кулгиси инсонни комилликка злтувчи йу'лга олиб чицувчи,унинг эстетик чуйгуларини тарбияловчи юмордир.Шу туфайли уларни "бациий кулги-нинг буюклари" .(Луначарский/ деб хисоблош мумкин.

Иккплп ёзувчи кулгисининг такрорланнаслигини курсатувчи хусуси-ятлар куйидогилар:Г.Гулом ижодида сатира ва юмор доимо бирга кела-ди.хсж'з билан хазил-куюйиба бирикиб - бир бутуиликни ташкил кплади.

Шум билаиииг цизикчилик цилиб баларган ишлари кувнок; кулги уйгочь ди.баъзи харакатлари билан оса у перионажларни кулгига дучор зта-ди (та.вдир ичидан туриб "ошиклар"1ы фош этити) ,ойни чогдв фацчт болага царатилган шух, бегубор кулги-юмор бола характеридаги етакчи хусусиятларни очиб бериш билан уэвий богликдир.

Сайд Ахмад кахрамонларида хам ¡цундай хусусиятлар бор. Бирок уникг кулгисида юмор етакчи уринга чикади ва куп маънолилик кашф этади. Буки "Чул хикоялари"даги образлар, вокаалар тасвирида к.у-риш мумкин.

Г.Гулом кулгиси бироэ дайгули, вччиц, сатирага якин. Сайд Ахмадда эса^ кугшнча, хаётбахш, кувнок юмор устун. Г.Гулом сатира ярааишда фойдаланган усуллардан Сайд Ахмад юмор яратишда фойдала-нади. Юморга мойиллик устозига нисбатан Сайд Ахмаднинг жиддий асарларида хам ярк этиб туради. Шу мацсадда тадкикотда иккала езув-; чи асарлари киёсланди.

Хажв санъати ва фольклор анъаналари. Сайд Ахмад кулгисининг сарчашмаларидан яна бири халк огзани ижодидир. Шу жихатдан Ъ'зувчи ижодига назар ташлагудек булсак, унинг фолъклорга муносабати в терли даражада тадкик этилмаганини хайд этишга чугри квлди. Шу боиода н кулгисининг узига хослигини, манбаларини халн, кулгисига муно-сабачини.унинг фольклор билан боглин; томонларини очиш мухим илмий-амалий кимматга молик-^ана шуни хисобга олиб.Саид Ахмад кулгиси билан халк кулгиси уртасидаги алокани турт йуналишга булиб урга-нилди: 1.аский - смор'.'.счг-лк кугг-лнинг мухим манбаи сифатидоу.З.Хплк; ог.чаки ижодининг боика жанрларидан фойдалпниш. ;3.Комик вазият яратишда фольклор анъаналарининг роли; 4.Халк афоризмларининг хвжв яра-тишга таъсири-

Хажвиёт чарихига назар ташлайдиган булоак.шундай холни кура-миз: комикликнинг узи - юнонча .кувнок.кулгили сузидан олинган^ца-димги Юнонисюндо узум худоси Дионис шарафига кувнок;, галати кийин-ган оломоннинг гишлокчасига байрам килшии.хуриандчилиги муносабати билан келиб чиккан.Шу тарик;а комиклик,кулгининг узи азалдан халк; хаоти.ижоди билан вобаста пайдо булгвн, ривожланган, кейинча-лик ёзма адабибтга утган.Шунинг учун халкимизнинг огзаки поэтик ижоди сатирик ва юнористик кулгига бой.бу кулги латифаларда.пския-ларда.халкнинг жонли тилида ва ундаги ибораларда уз ифодвсини.

топтан, Бинобарин, кулги халд рухини кутприш, шодлигшш ифодалаш, рамшш енгиллатиш учун куч ли восига булнб хизмат цилади.

Ёзма адабиётда бундай кулгидан фойдаланий хани рухини ифо-далаища бир муцча ад лайлик турднради: кишилар характвршш, мурак-каб ички дунёсини ойдинлаштиради, водоа-ходисалар баёнпга ихчам-лик, сашшийлик бахг.1 этадц, ёзувчи ижодий-эстетик карашларини очиш-да бир восита родшш уйнайди. Maua шу лудтаи пазардан дараганда, Спид Ахмад юморишшг халд рухига ящш'лиги туфайли узидп миллийлик на халдчиллик хусусиягларшш мужассамлаштирганини куриш мумкин.

Сайд Ахмад халд пскияларнга, ушшг турли шпклларига катта эъти-бор бергшнши бир данча хикоялари ва "Уфд"да кунгига дорилган «а' тор лавхалар явдол курсатяди. Ушшг тасвирида сския дахрпмонларига аутций характеристика беришнинг мухим воситасига айланди. Бу эса уз навбатида характерларга харорат, воцеаларга драматизм бахш эт-ган. Йохир ижодкор ас кия восигасида порсонажлар маънавий дунёсн-нинг нозик тебранишдаршш, характерининг ирода йуналишшш очади, яширинган хусусиятларини шага чицпради.

Узбек халкишшг азаддан аския ва унинг пайравларига, лофга ишцибозлигшш чу дур хис этгац Сайд Ахмад асарларида улардан махо-рат билац фойдаланибгииа долмай, узи хам оригинал аския намуналари-ни яратди. Улар уткирлиги, ихчамлиги билан халд кулгисишшг "энг таиёри, энг 1ШЗИГИ, энг ёкимлиги" (Р.Рулом) хисобланган аскиялар-га ухшаб кетади ва китобхонда дувонч хислприни уйротади. Зарарли, ёмон нарсалардан кулиш, яхшиликка интилиш ва шу асосда хаёт гузал-ликларшш дадрлага хислатларини тарбиялайди.

Сайд Ахмаднинг аскиядан водеа-ходисалярни колли, кулгили тас-вирлашда, образ цирранарини ёрцтишда хацда суз уйинлари билаи кул-ги чидарш:. мадсадида фойдаланинш, üiy асосда юзага кслтирилган кул-ги эса, адпб шмтшш укувчнга отказувчи Боситага айлашши мпсол-лар орцали батафпил курсатилади.

Бунинг устига ёзувчи бир лахзашшг узида халд икодшшнг аския, душиц, халдона кулгили ибора, эртак канри унсурлари синтиз-лашган усу лини дуллайдики, натижада булаётган водеаларнинг, цахра-монларнинг тулпд ва кон ли гасвири берилади, улар яшайдиган, мохнат циладиган миллий мухит тасвиршшнг ёрдинлигига эригаиладп. '

Ас кия орцали чикарилган кулгинипг характори хар хил булиб.тур--лича мазйун иасб этади.^екпянинг (шкониятлпри кснг.унда хам вмор, хам сатира унсурлзри буллши мумким.Ьу аскиянинг мазмуни.об'ьокти, характер«, вокеаларнинг бориши билан узгариб турадигон ходиспдир. Ъхлиллр.р шуни курсатадики,"Уфк"даги аскиялзр куп рок юмор хвракче-ридалиги, к,иск;аллги,ихчпмлиги (кочирик; во чандиш шаклларининг куч ишлатилиши,/ билин халк аскинлари {пайровлпр.ухшатмала^дан фарц циляди.Ьадиий асарларда ишлатилайтган бундай аскиялярни а д а 6 нД аскич дсб номлаи моцсадга мувофикдир.Чункп аскиялар ёзувчилар щмо-нидан.уларнинг фатазняси.мехнятидан п.чага келар экая,у энди сама адабиёт мулкига айланвли.шуларни оътиборда тутиб.бундой аскичлпрнм табиатига кура юмор ва campa хараглеридаги адчбий аскиялорга 6y-j ¡ лиш мумкин.Куринадики, энди хвлк яскяяляри ёзувчилар иуоднй фаолия-тида узининг адабий аския шаклидаги куриниши билан маънавий ва ба-диий хзётинизда тарбия бос и та л ори дан бири сифатида фаол хизпат кила бошшди.Зонам,узлигимиэга кайтаётгаи хозирги шароитдя куп асрлик миллий ва умумбашаркй мохиятга эга маданий мвросга таяниш парурия-ти хар кэчонгидан кура купрок; сезилмокда.Шунинг учун ёзма адабиёч-даги аскиялар ана шундай заруриятнинг натижаларидан бири сифатида юзага келди.дойиш мацсадга мувофидар.

Езувчи халк афсона ва латифаларидан хам унумли фойдалана-'и.улв^ дан уз истеъдоди,табиатига мосларинигина танлаб оладч.Купчилик Ла-тифалар халк, хаёти заминида юзага келади .Уларга деярли хамна халила рда учрайдиган доимий хушчацчиклик.узига хос кулги.аччиц кино я ёки ппшок хазил-мутойиба.баьзан sea о пилона нозик кузатувчанлик сингори хусусиятлар хос.Миллий мухит.образлар тасвирининг нрцинли-гини орттирищ мацсадида комик тасвир ичига халк; о рас идо нашхур кул-гили латифалар сингдириб пборилмди.Бу аспрнинг унумий рухига мое келиб.унга кутаринкилик багишлаши мисоллар оркали курсатилди.

Хозирги узбек насрида Сайд Ахмад биринчилардан булиб халк, пол-вонларининг ёркин обрззлярини яратди.улзрнинг рухиятлприни очиб бе-ришга харакот цилди."Кирк беш кун"да халк полвонлари обрззларига кенг урин беуилгпнлиги бунинг исботидир.Асарда халк; полвонларишшг гап-суплари,хвтти-хоракатлари,пилилари Спад Ахипдгагииа хос котик тилда.коиик вазиятлорда тасвирлаиган.улэр-шнг тилидягй,рухмяаида-ги иухии хусусилтлап старлича очиб бчрилган.

Сайд Ахмад фольклордаги комик вазият яратиш усулларига и^одий ёндошиб.уз йулидан борди.Комик вазият бир канча холатлар.аницроги, жой,вахт,сабаб.мэксад билан боглик холда руй беради.Комик таассурот-га оришиш учу» улардан фойдаланилади .Масалан.жой комизми персонажа . ларнинг хпрактерини.ундаги. камчиликларни курсатишга ордам беради. "Комик холатларни вужудга келтирувчи воситаларни учга булиш мумкин: а) персонажли комик холат яратиш;б) сюжетли комик холат яратиш;^) ус-луб оркали комик холат яратиш.

Биринчи йул -персонажлч комик холат яратиш луда одчий булиб.ун-да образнинг ташки циёфасидаги кулгили холлар,купчилик олдида гапи-ро олмай цолиш холлари кулги кУзгайди.

Йккинчи йул - сюжетли комик холат ярачишда кулгпли вазиятлар асо-сий роль уйнайди. Бунда кахрвмоннинг гайри,'Тебиий холго туш и б колики ши,гайритабиии харакатлари кулги чикаради.

Учинчи Пул - уел,у {Торкали комик холат яратишда тасвирланаётган образнинг,ходисанинг камчиликлари турли суз уйинлари.муаллиф нутк;и оркали ифодаланади.Халк эртаклари,достонларида ;.,ана шундай комик холатлардан вужудга келадиган комик вазиятлар жудп куп учрайди.улар образларни ойдинлаштиришга хизмат килади.Саид Ахмад хам Азизхон об-разипи яра тар экан.уни ёркинрок ва кутаринки рухда тасвирлаш манса-дида ш.ундай усулларга суянади.

Инка бундай усуллар кенг тахлил килинади,ёзувчининг характер ¡гулгисини яратишида халк ижодидагидек,фавкулодда вокеалар, кутилма-ган ходисалар.холатлардан фойдаланиш усуллари тахлил килиб берила-ди.

Шундай килиб,ёзувчи ижодида халкнинг хажв санъатидан бахраманд булианинг турт мухим усули мавжуд:

1. Образлар рухий олаыйга.киёфасига мое ташки тасвир ва харакат-нинг уйгун (зерилиши.унда хаяк достонлари.эртакларидан фойдаланиш;

2. Фольклор материалларини уз асарлари таркибига умумлаштирган холда едириб юбориш усули,улардан бир йула бир нечтасини комбинация ососида куллаш усули;

3. Характерлар мохиятини.уларнинг рухий оламини ва хатти-харакат-ларини тулдириш,тасдиклаш ва кулги чикариш мацсадида оддий фольклор унсурларини куллаш усули;

Ьу максадда бадиий тасвир воситалари:малоз ва муболага.суз уиини ва кочирик.хазил,киноялардан фойдолаиил. усули.Ьу усуллар ;.ил-лт'1 ру\пи кучайчириь имконини борпди.

Иккинчи боб "Сайд Ахмад юморининг узигп хослиги" деб номлан-гвн.Бу бобда сатира m юморнинг узаро алоквси.мохияти.обт.ектлпри^ бир-рнридвн фарки ва ухшаш чомонларч,юморнинг узигп хос белгиляри очиб берилади.Саид Ахнпд асарларидаги юморнинг урки та роли, разифп-лари курсатилади.Шулар асоеидв юморнинг кугинишларп тасниф цилинади.

<\ажв хусусида ran боргвнда кУпинча шунгп диккачни карптиш ке-рвкки, вокеликдаги хидиеаларда хажв турлича булиши мумкип:

а) ^одисанииг свлб-ий хуеусиячларини намочи очи» швкли сифачида;

б) ^идиоалардаги иккинчи дарожоли камчиликлпрни очиб барии иак-ли сифачида;

nj бучунлаи салбий ;

т) еки аксинча.бучунлай и?оСий ходисаларни очиш шагли сифачида куриниыи мумкин.Шундагина сатира преднети билам юмор предмета Урча-сидаги фаркнинг илдязи кузго таилпнади.

Сачирик асарнинг объектини носа чирик асарнинг объектидян фарк-ловчи хусусият хажв-кулги хисоблвнади,бирок.юморчстик часвир объект хам худди шу хусусиятга ora.Улар воколиккв нуносвбвти,чвбив-ти,характери,мохилчи лихачидпн бир-биридан фарк килпди.уларчинг асосий.ягоня, бир-йнригп ухшаш хусусият« к у лги дир.

Кулгининг дврая.аси,мач>нолари,мпкеади ханишв санъаткор танлагпн, ижодии йуналчирган кулиш объект билан бирга вниклвнади.АЯтайлик, "Уфк"да юморнинг салмоги качта,бирок у на юмористак,на сатирик deep. Бунда адибнинг жиддий асарларида хам юморни лиризм билан кушиб бе-ра олиш махорати кузга тяшлпнади. Зрилогшда хам лирик,хвм фожеий, хам сатирик, хам юморисчик холатлар кенг к.уламда кушилиб, ту твшиб ке-твди.Бундвй услуб ёзувчининг узига хос услубий цирраларшш курсвта-Ди- ..

Кулгининг мазмуни.куринишлари ранго-рангдир, чунки инсон табиа-ти турли хил булгани квби кулгнси хам турлича .КулгИ куринишларининг куплчги мвънолерининг хилма-хиллигига боглиц.Адвбиётшуносликда хатвни тасниф килиш масалаеи хам турлича''.Узбек вдабиётшунослигида Сайд Ахмад юморини урганиш асносида унинг куринишлари биринчи марта тасниф кидинаяпти.йундай экан.юмор кулгисини саяиясига квраб.к.у-йидаги куринчшларга булиш мумкин:

1.Дустонв юмор - самимий.мулойин.окловчи хусусиятларга зга бу-либ,нуксонлпрдан кутулишга ундаш рухидпги кулгига асослвниди,унинг

^ Мпкпряч Л. О сачире.К."Советский писатель" .I9ü7.C.IÍ'i.; Пропп 3. Я. Проблем* кокизи'о' и смеха.М."Искусет-->о". 19Уо. С. ЬУ.

Ь'измуипдп дисман танкид хам булади.

2. Нишоиз юмор - умуман ташшдцан холи, фадат яхшилшши улуг-ловчи, олдитлолчи, бнъзян содда, эзгу кулгига асооланади.

3. Кугеюд юмор - халд сайилларидаги ва байрамларидаги хугачад-чад, униворсал, соглом ва дахдахани, куп маъноли, тантаналп дулгига асослпнпди.

4. Наносим шори,- халднинг бирор бир тадбири билан боглид мяропимлапда ишлатиладиган кулги.

Юмор гснотик яихатдан дадимги даврларда барча халдларшшг моросим - уйинлари, халдона байргамларидаги комшшшнинг асооий шакл-лари сифатида ягаирин хопда камланган, кейиичалик маданиятшшг ривок-" ланиши давомида булиниб квтган "дадимий" кулгидан акраган ходда колиб ч-л^дян. Бу "дадимий" кулгининг доришид (синкрстик) характори-дп юмор .учун мохиятли дирраларп мавжудлиги иида батафсил курсагилган.

Юмор куршшгаларининг куплаги.уларнинг сермазмунлиги юморнинг та-бппти хадидаги фикрларни яиада кенгайтириш имконшш баряди.

Юмор кулгиси Уга таъсирчан хам булиши мумкин. Ванобарнн, уни тягсяр к.учпга дараб хом'тубандагича тасниф дилиш мумкин: а) ёрдам игипб гузатяди; б) таъсир килади; в) яхшилайди; г) тозалайди; д) улуг лчйди ва х.к. Тадкпдотда Сайд Ахмад асарларида юмор юдорида эсла-м'лган вазифаларнинг барчасини бакариб квла олганлиги кУрсптилади.

Юмор ломуганосиблик замирпда юзага колади, номутаносиблик о !":'п:ятда, ё хвлатда кечади. 1Уу -хусуспятига кура уни дуйидагича тяс--;' дилиш мумкин:

1. Ьаэаят яратнт орда ли хосил буладиган юмор;

2, Холаг гасвкри ордали хосил буладиган шор.

Уз навбатида лязпяг ордали хосил буладиган юмор хэдисалар-нинг мпзмуни ва упнига кура уч хидца намоён булган. А. Бир хил ва 1и,унгя ухшаш ходисаларнинг такрорланшпидан юзага колган юмор; [■. >,одисалар инворсиясц (гапда сузларнинг одатдагидан бошдача гойлашшш, урин алмагошпида), масалан, болаиинг отасига ургатиши ва х^кпзолапдан хосил буладиган юмор. В. Ходчсалпр даторининг интер-(Торошмясн - яъии товуидаракат ва холат устма-уст ке л ганда, кушл-т'ппдп бир-бирини кучайтириш ёки сусайтириш одибатида пайдо булган юмор.

Шоппшг бу то,мои лари .умуман ,ушшг яма датор хусусиятларшш рнндл.ш учун янги материал берадя. Юмор принцип гахатдан дунёни ?:;заг:"»ча хпрактерга эгплпгп.хаётга бгдо бопшада чу дур муагсха-"л 1,пя!:л:, муоаккаб охпигга эгалагп. б-ллан хпг .••уудо ахаминтгп

эга. Бу цушдагнларда курииади:^ юмор оииана узнга карата ола-AU-joy кулгилп уисурларга.ушшг натикасида ке.шб чиедан "хашщат-га"'караиасдан иасхараловчи.вайрон этувчп кулги курииишларнга ца-рана-царии шахсип оцлайди ва хишялапди;^ кулги предиетига ниоба -тан лиши ни уилаига.фикрлашга тайёрлайди.

Хачпцатдан згастда эсаииа нарсага "ниддпй" ва "кулгшш" цараш мушиш. Юмор оса, айшьчса.узинннг внори.янада характер.«!! шакллар:»-да хаётга узгача иуносабатда булиб, узннинг уч киррасини кашф этади.имор: г^уаиверсал; 6J синтетик дараюлар; в^шорютик дунё-караш асослда шаклланади.

Пшда юморщшг ички кУришшларига хос хусусинтлар.уларшнг юзага келиш йУллари,асардаги Урни, эстетик вазифалари,Узаро ухшаш ва фарили белгилари шсоллар ёрдаипда тавсифлапади.Бундай тавсиф-лар юмор ни нг имкониятларн чексизлигшш курсатади. йюр турларшш аниклаш - шор ;;одисаси иахияти ни, унга хос хусусилтларии.табиати-ш1,бадииятшш,тарш1явии-0стетик ахаыиятиш о'илиб олншга ёрдаи беради,

Шорнннг таснифоти унинг саниясига.таьсир кучига,юзага кели-шига кура бадиий асарлар иисоляда нлк бор келтирилшн.да.'Зотаи, юмор писбатаи насрий асарларга хос бадпин тасвнр усулн булиб.улар-нингйадииятиго таьснр чиладн.иазнуинш бснштади.Ьу хусусиятлар виорнинг очилкаган дарраларшш кашф этишга пикон беради.

Демак.шор хан, сатира сингари,Узбек бадиий икодиётишшг ха-рактерлп белгилари дан о'ирпдир.Ьмор иазиуни, характера, алоздда белгилари б.нлан ааралиб турадигаи тасдикловчн.хаётбахш^мазнундор кулги дир.

Хааний кулги ва эпоционал ташсидшшг бир тур и саналувчи'чи-накаи кувноч.шух ва назиундор шор билан сугорилган асар ларии хал1{1шиз севадн.Бундам асарларни яратиш наитии зарурат/шр.

Сатира ва шорга тур ёкн манр спшатида парашлар :;ам ыавжуд-лигшш хнсобга олнб,тадкш{ит назиунндап келиб чикиб.шундаи хуло-сага келпнди: Бизниигча.хаавиёт - сатира ва юмор бадиий нкоднпнг назм, паср,драматургия сингари хар бир турида уларга иапсуб гаак-лии хилма-хилликлариинг барчасида икодшшг характерн.табиатн си-фатида напоён булади .Патинада иавнуд шакл ёхуд шшршшг характер -пи белпгловчплнк мохиятшм касб атади.Зотан,з?шсоя - бу ипик тур-шшг кичик бир ¡..апрн.шорпстпк .хикоя зса - бу ианршшг т.одни

йунатши, характприни ифодаловчи белгиск.цир.

Шорнинг ян ада чудуррод, кпдцийрок цирраиари "фантазия диа-ликтпкасш'Чуаара анодаси) писткашликдаги юксанликнн, пдлсизлпк ичидаги доноликни, нарсаларшшг чин табиатпдаги га лаги хусушштпа-ршш, дайгу ичидаги кулгини очиб борпщца куринади. Шшршшг мурак-каблиги серназмушшгида, жиддийлиги - хаддонийликда, ушшг табиати-фалсафцйлавда, донишмандлигидц, дунёцарапщ - куч ли эътидодидадир. Шунинг учуп Кан Поль шорни душга - срни хоч дачон назардан дочир-маслик учун думини юдорига даратиб учаётган душга ухшатади. Бунда

у икни ну пиши, гшидрод дилиб айтганда, шор га хос икни диррашк

\ > ^ и и

а) юксаклшши намокши этувчи шорнинг реализмдаги "дуневиилпк" -

■ ерга мухаббатни ва б) "осмэн"га нисбатан ботакаллуфлик - хурмагсиз-лик днлса-да, барибнр, унга внтилишни мукассамлаштирган образ, тим-солни куриш мумкин^.

Дсмак, шор инсон табиатиии мукаммаллаштиришга, инсонийлик туйруларшш шакллантиршпга хизмаг дилади.

Шорнинг яна бцр данча хусусиятлари - хаётий фазилатларни чудуррод очиб беришда ва уларни Узида яддол камлай бплишида хам ёрдин куринади. Шор асосида келиштирувчи кулгига рагбат, майл, хайрихохяик ётади, унда келиштирувчи ликка нисбатан сабр кучлидир, сатирада эса - шафдатсиз кулги, унда антипатия ётади, келиштирувчпликка майл булмайди. Мана щу хайрихохлик хаётий фазилатларни бургтириб курсатшига хизмат дилади. Шунинг учун Сайд Ахмад юмори хамиша хайрихохлик туйрусига эгадиги билан акралиб ту ради.

Юмор, умуман, олганда, хаётий ходисаларга бахо беришга инги-лади, гарчи юзаки куринишидан умумий, ралати туюлса хам (кулги бул-гани учун) нарсанинг, водеа-ходисашшг ички мохиятшш анпдрод, хаддонийрид, тула ва эркин очиб беради. Бундан ташдари оливаноблик, эзгулцк туй рула рига эга кулги тор-шаг боида дирраларшш хам очиб беради. Шунинг учун олигсаноб кулги юморда бор жилолари, буёдларн билан турланпб, килваланиб ту ради.

Шундай ци ли б, маввуд кулги куринишлари том маънодаги хадидий

1 Рихтер ¡¡Сан-Поль. Приготовительная школа эстетики. -М. ,1970. >0/1 '

юморнинг баъзи кирраларинигина курсага олади, холоо. Уиинг жуда куп яшрип маънолари турли-туман шакллпрдя намоёи буладики.улар-нп очиб бериш галдаги вазифалардшщир. Бу хадда Сайд Ахмаднинг узи шундай дойди: "Кушлар свирагагошнг дай бир охпнги кулги, буни биз билмаймиз. Гулларнинг яшнаб очилиши хам менинг наэаримда, гиёхларшшг хаидон кулгисига ухшайди. Хавдимиэ бирон чиройли имо-ратни курса, кулиб турибди, дейди. Мешшча, бу ran беяиз айтплма-ган. Кулгининг бу хиддпги маънолари з^али капф этнлган эмас"1.

Юморнинг тундай умумий хусусиятлари борки, улар биз тилга олган куринишларга хам, хали текширшя объект булмаган ботда такл-ларга хам тегишлидир. Шорнинг барча куршшиларига хос умумий хусусиятлари чуйидагилар: а) универсаллик; б) кугилмагянлик; в) диода лик; г) юдумлилик; д) халкчиллик; е) оммавийлик. Инда бу хуеу-сиятлар батафсил изохлпнган.

Учидчи боб "Ёзувчишшг кулги яратшп махорати хадида" деб номлэнади. Боб икки дисмдан иборат:

I. Миллий хорактернинг шаклланишида шорнинг роли.

?.. Кулги уйготулчи воситалар.

Миллий харакгернинг шаклленишпда шорнинг роли Азизхон, Асрора, Туланбой образ лари таз? ли ли ордали анидланади.

Комик лик хадида гапирганда, шорнинг инсонпарварлик, яра-тувчанлик ролига хам эътиборни дпратиш лозим. Жахон адабиётидаги мумтоз асарларда кахрамонларнинг хадидий мохиятшш очиш, уларга гайсиф беришда кулгининг маиа шу маъноларидан фойдалпнганлиги маълум. Сайд Ахмад хам шу йул билан узи яратган обраэларга узига хослик багитлашга эршиади.

Хацикагдап хам шундай дахрамонлар борки, уларнинг хусусилг-лари, игобий г ом он лари кулги ордали очиб борилпди. Ас лини олгэн-да, образ ярптшпда, унинг характер дэрагясининг кутарилишда юморнинг роли, вазифасн махсус урганпшга лошпс ит. Щу боне юнорпстин кулгининг обгазларнпнг ойрим тоыонларнни очищцаги, миллий липши тоъкинлшидаги роли пнконият дпряясоэда кур сагиб бери лада.

1 Сайд Ахмад. Смшанма. Уч кплдлпк. З-пгд. -Тошконт: F.Гулом номядпги Лдпбиёт ва санъат нш-'риёгп, ISB2. -СОб-бст.

Шллий чадрам он характер« ни яратишда, хусусап, у мансуб халд.миллатнинг урф-одатларини,ниллий диёфасини ицюдалаш чинаком п.: санъат аоарининг зарурий шартларидан биридир. Кулх'и.хазил-иу-тойибанн чип дилдан севиш,аския.чочиридда усталик каби хусусплт-лар образларга кон баришлаб.узгача харорат бсради.Кулги миллим характерш! ёрдин очишда, унинг даётини чудур ёритишда нудим бнр ьоситага айланади.

Хуфчадча^лиы.-.кутаринкилик.лшсионий тетиклик ва адлиЬ сог-ломлик,хаётни севиш шористик згамда шористик будиаган, бирод ю морга бой асар дадрамонларининг ажойиб хислатларидир.Улар тур-иущда дапчалик машаддатларга учрамасин.рудий тушсушшк.и'зтиробга бсрилмасдан узларини бардам ва мух тутадилар.истидболга ишонч билан бодадилар.Цадраионларшнг мана шу фазилатлари китобхонни Узига мафтун чшшб.уларшнг айрим камчиликларини кечпришга олиб келади.

Сайд Ахмад дадрамонларининг купчилигида, датто унинг Узи таышдлаганидек,"тддпй"цахрамо1шри характерида дач кулгига мо-йнллик бор.кулги уларш безашга хизыат «илган.Иунинг учун адиб-нинг дупгина дикояларида дам шор билан жило берилган дадраыонона характерларнл учратиш ыушшн."ЧУл бургути" гуркуы дикояларидаги шористик образлар бунга нисол булади.Бу усул"Уфд"да АсрораДзиз-хон.ТУланбой образ лари твлкинида. куда дул келган.Муаллиф бу образлар ордали дувнод, хаётбахш.ияобий шорнинг куч-дудратини я на бир бор намойиш этди.

Асардаги дувнод,гУзал образлардан бири А с р о р а таъри-фидаги эзгу юморнинг негизи бениш.рухдантирадигаи.нулойии.баъзан дулол.дустона ва самииийдар.Бу образ дадида адабиётшуносликдаги дарашларга иуносабат дан билдирилди.Унинг тасвирнда яиирии кшор бор лиги дам анидланди.Гарбда бундди шорни кугашча "дора юмор" деб аташадц1»Бу юмор сатирага ядин булнб,унинг ними Асрорага зиас, балзш у ордали тузуыга,давр сиёсатига даратилган.-узбек аёллари-нинг бунчалик орир ме^натга дучор дилишш маеапаси таидид дилин-

I Тройская 11.Л.Ненецкая сентиментально-юмористический роман эпохи Просвещения.Л.1965,0.32.

ran.

Ёзувчшшнг ширин юмори урушни коралашга, аёлларни орир мехнатдан халос килишга, улардаги нафосатни.гузалликни садлашга наратилганлиги билан зътиборга молик. Сашмий юмор билан жило бе-рилган кахрамонлар силсиласи ичида А з и з х о н характери ёркинлиги, жозибадорлиги билан ажралиб туради. Унинг узига хос-лигини, миллийлигини курсагищда кулгининг урни катта, бирок У шористик образ эмас, жиддий образ. Унинг талкинида хажвни тур-ри игалата билиш адибнинг юморга мойил табиати билан борлнб да-лилланди. Азизхонда узбек полвонларига хос чапанилик, мардлик, тантилик каби миллий хусусиятларнинг шакллана бориши кулги ор-цали тугра ва ханноний курсатиб берилган. Унинг талкинида кулги маъноларини образнинг рухиятига мувофик этиб олганлиги очиб берилди. Бу эса кулгининг кахрамонлар киёфаларида турлича тов-ланиши, турлича рухий даража касб''этиши, хажвда хам персонаж-ларнинг индивидуал киёфасининг мухри булшпи хакидаги фикрларни исботлашга ёрдам беради. Хаётбахш юмор билан безатилган Азиз-хон узбек миллий полвонларининг типик вакили сифатида ссвимли кахрамонлар-дан бирига пйланди.

Тула и бой обрпзи эса Сайд Ахмад хаквий махорати-нинг кенглигини курсатитга хизмат килади. Бу кахрамон хал« ор-заки икодидаги Афанди, Хамза икодидаги Мулладуст каби образлар-дан илхомланиш асосида яратидди. Унда халк зукколигига хос ут-кирсузлик, сузамоллик, манолга, аскияга усталик хусусиятлари юмор оркали курсатилиб, образнинг миллийлиги таъминланган.

Асардаги бу ёркин. миллий рух чукур байналмилал мазмунга'хам зга. Миллий либосда ифодаланган райоат-шикоат, ифтихор замирила бутун юрт манфаати ётади. Трилогияда кардош халц вакиллари -рус инженери Сув тура - Белявский, хазилкаш, орзидан "Гулойим" «ушита тушиаидиган уйрур йигити Рузи охун, азамат киргиз ота-болалар образ лари роят жозибадор чивдан, уларни хажвчишшг хаёт-бахш юмори шуъла сочиб, ёритиб турибди.

Узбпкона табиат, узбекона сахий калб,миллий гил,узбек сакияси-нинг бу кадар ёрнин курсатилишида хажвнинг.юмористик буёвдинг таъ-сири катта.Шунинг учун Сайд Ахмад асарларини укиган хар бир китоб-хон ундаги куп воцеаларнинг.эпизсдларнинг,кахрамонлар хаётининг'4

оаъзи кирралари кулги била» йуррилгянлигига, адиб асарларининг "сехрловчи ад роли" кулги булганлигига тан беради.

Кулш уйротувчи воситалар, усулиар acocan иккинчи кисмда тасииф килинади. Юмор бадиий асарда воделик тасвирида, образлар ва бадиий воситаларнинг анид бадиий-астетик мансад йулида хизмат вдшшшш таъминяайдиган, унинг таъсирчанлигини оширвдиган мезон-лардан бири эканлиги курсатиладк;.

Ёзувчи кулгисшшнг халдчил булишида кон ли халд тилидаги миллийлик, ифодавийлик, "олмосдай уткир ва соф иборалар"(П,1{оди-ров) мухим роль уйнади. Буни, айнииса, тасвирда халд гилида учрай-диган идеоматик иборалар, фразаологик бирикмалардан фойдаланишда курим мумкин'.

Хаквий ииодда "эзопча усулда ёзиш" деган ибора бор.. Бунда муаллифнинг узи фикр-мулохазаларшш турридан-гтурри айтмай, балки уларни киноя билан дочирик «илиб ёки мажозий усдубда ифодалайди. АДодирий, Фитрат, АДаэдер каби адиблар бу усулдан фойдаланганлар. Сайд Ахмад эса бу усздда хам янгиликка интилди: унинг тилида киноя, кочиривдан кура самимий кулги оханги биринчи уринда ту ради. Унинг майин кулги араиашган нутди асарнинг роясини, образларнинг дирра-ларини, вокеа-ходисага, муайян шахсга муносабатни очишга хизмат килади. Унда симпатия уйротади.

Сайд Ахмад инсонни бир-бири устидан куладигвн, кулдиришга карагилшн юзаки кулгини эмас, балки инсонга мухаббатдан турила-диган бетакрор кулгини яратди. Шу туфайли адиб асарларидаги куда куп унсурлар хажв хосил дилишга хизмат килади ва бу унсурлар ёзувчи услубшш белгиловчи бош хусусиятлардан бирига айланади. Унинг асарларида номлар, даг.аблар, сузларни кучма маънода куллащ, ухша-тишлар каби турли-туман воситалар кулги уйротишга ёрдам боради. Бошца бирор ёзувчи асарида бу воситалар, умуман, хаюз уйротмасли-ги мумкин, бирок тугка юморист Сайд Ахмад барча унсурларни хакв уйротиш вооиталарига айлантиради.

Кмористик асарлар нафакат тил воситаларц билан яратилади, балки уларда комизм билан тасвирланган вазиятлар, воцсшлар ва ха-. ракгерларла бадиий мазмун яа таьсирчаплик кучлирод ифодаланади. Бу усу л шористик булмаган, бирод юморга бой асарларда хам кУл'ка-ладики, Саид Ахмад ииоди бунинг ёрдин нам.у насиди р.

Ёзувчи асарларида ханш яратувчи усуллпр куйидогплао дпб Хисобланади:

- сузларни кучма маънода пул лат оркали юмор хосп," ",-тлиф;

- хор хил купол сузларни ишлатиш оркали кулги у/к'п.ч 7''Т1ч;

- номлар ва лацаблар оркали кулги чин.ариш;

- тевага хос сузларни кудлат оркали юмор яратит;

- бошнп тилдан суз о лига, чот сузларни уз тилига мослй"'>-ч пч оркали хает уйротиш;

- хар хил касбга оид сузларни кслтириш бялан юмор хвоил Килиш;

- ортикчп такаллуфлар оркали юмор кулгиси кУзрага;

- ухшатишлар оркали кулги чицариш;

- оддий холкона ифодалардаги шорни ажратиб олиш;

- кулги уйготувчи алохида юморисгик сузлар;

- асарда шахслар портрети кирраларини чизии, киёслаш оркали кулги г а йул очиш.

Хашз яратувчи бу воситалар Сайд Ахмад гаорининг табиатини, мпзмунини анидлаши, тугри тушуниига ёрдям бсриш ишда тахлил жа-раёнида мисоллар оркали асосяаб б прилган.

Сапд Ахмад ижодида бошца тилларга муносабатдан кулги чика-риш усулп уч йул билан аглалга оширилоди.

1. Богака тилдаги сузни турридан-турри квлтириш йули билан.'

2. Сузларни уз тилига мослагатиршл йули билан. Биринчп усул-да юморке тик оханг сацланса, иккинчи усулда оханг кулгига айлан-тириллди.

3. Сузларни бузиб талаффуз килиш оркали хам кулги чикпри-

лади.

Сайд Ахмад ийодида кулги уйготувчи алохида сузлар анчагина учрайди, уларнп матн билан «ушиб уцилса хам кулги уйготпдп, гар-чи унчалик дяражадп куриншеа-да, алохида олпб каралса хам, хает-чи «аламишшг учидан юмор тукилиб тургани учуй улар кулги ли булиб куринади: "...Туланбой мук домой пдлдираб кставерарди"(18-б.). "Пиддираб" -мугаётган одамни таоаввур кияиб куринг, копток пидцп-райди, унумай, гамалоц гаарга ухшагап барча нарсалар пилдиршпи иум-кин, бирок одомнинг иплдираб кптаверишп тасапвурга оигишн ;;и;"л-ш гайрподлтий, номувофш; ходисо. и^нинг учун мпиа ту номувофидлик гоморни колтириб чидапади.

Ншда келтирилган бундай мисоллардан Сайд Ахмад томонвдан яратилган юмористик ифодалар, вооиталар, умуман, юморнинг турли-туманлиги хакида яхлит тасаввур хосил килиш муыкин.

Диссертяцияиинг хотима кисмида -иищаги асосий фикрлар хуло-саланади:

1. Сайд Ахмаднинг. хагаздаги санъиткорлиги 5 мухим унсурдан татки л топади: а) ушшг тугма таланти, табиатидаги хашзга глойил-лик ва унинг дунёдарашига таьсарн; б) у озичланган чпшмалар, авва-ло, хаётшшг узи, устозлари, халк огзаки и кода; в) кулги мавзула-рини танлаш принциплари; г) кулгисишшг оригиналлпги, шу боис ха-рактерлар талцинидаги узига хосликлар; д) хатчининг тили ва ус-луби. Бу йул хажвий (Задний махоратни аниц бир тизим асоснда jfpra-ншл имконини беради.

2. Шор вокеликни тасвирлапшинг узига хос усулларидал бири булнб, *аётий фазилатларни чувд>р очпб беради, объект ва субъект-га нисбатаи ивобий шил уйготади, оммани тезда узига 1{арата ола-ди, объекпш оклайди ва даюялайди, куп маъноли хусусиятларга эга. Юмор бутун инсониятга царатилганлиги, барча ку лаётганларни тенг-лаштириши, озод ва зркинлиги билан агсралиб ту ради.

3. Юмор Сайд Ахмад истеъдодининг энг ёрчкн килоларидан бири-дир. Кулги шунинг учун ада б асарларининг гораги, об-хавосига aft-ланган, хамита яхшилик, эзгулик уруглприни сочаверади. Унинг хаяши Узбек насри учун хаи характерлидир. Бу эса узбек шллий юмори бой-лигини, гаклан, мнзмунан куда юксак фазилатларга эга экшштши куроагади.

Игсшшг acocnii. мазмуни чоп эттирипгаи куйидаги мацолаларда уз вксини топган:

1. Аския - Сайд Ахмад кулгисининг мухим манбаи сифатида "Узбек гили ва адабиёти" курнали,1991, 6-сони, 15-20-бетлар.

2. Халк кулгиси - ёзувчи юморининг манбаи сифатида Республика ёш филолог олимларининг анъанавий илшй конференцияси мпте-риаллари. -Ташкент:"Фан" нашриёти, 1991, 52-53-бетлар.

3. Юморшшг куршшпглари ва рзига хос лиги хакяда Кумхурияг ёш одабиётшулосларининг анъанавий илшй конферешдиясп магериал-г,при.--Тожонт:"Фан" нашриёти,1992, 24-25-бетлар.

4. Ынллий характер иаклланштада юморнинг роли Республика ёш

адабиётщуносларшшнг анъанавий илмий конфсронцияси магсриалларп. -Тошкент: "Фан" нашриёти, 1993. -7-8-ботлар.

5. Сайд Авдаднинг юмор ярагиш махорати масалалари "Узбек

тили ва адабиёги" гурнали, 1993, 5-сон, -44-50-бетлар.

6. йлорнинг хусусиятлари ходида. ГДуосир Бухоро филологияси. I ¡куз. Бухоро нашриёти,1994, 53-бет.

- -

РЕЗЮМЕ

Диссертация на соискание ученой степени кандидата филологических наук ДМЁДОШЙ Шоиры на тему: "Шо-ристического мастерство Сайда Ахмада".

Данная работа посвящена исследованию юмора, как художественного явления, мало изученного в литоратуре. Здесь дается филологический анализ юмора Сайда Ахмада, указываются художественно-эстетические функции и роль шора в содержании и форме художественного произведения, изучение общетеоретических вопросов сатиры и шора приобретает вавное значение.

Диссертация состоит из "Введения", трех основных глав и "Заключения".

Во "Введении" определена актуальность, научная новизна, цели и аадачи работы, методологические основы, а также методы и объект исследования, теоретическая и практическая значимость.

В первой главе "Источники смеха Сайда Ахмада" рассматривается природа смеха, некоторые особенности шора, отношение к сатире и юмору в узбекской литературе. Исходя из этого анализируются взгляды Сайда Ахмада на комическому. Даются источники, указывается на примерах место юмора в произведении и его функции. Дается сопоставление юмора Гафура Гуляма и Сайда Ахмада, указывается на его сходство и различие. Перечисляются канры устного народного творчества такие как анекдот, легенда, показывается роль Фольклора а создании комической ситуации.

Во второй главе "Оригинальность шора Спида Ахмада" раскрывается природа, сущность и своеобразие шора писателя. Дается собственная авторская система классификации юмора с учетом последних научных разработок в данной области, подчеркивается, что мюор является принципом изображения действительности, пробувдает симпатии к объекту и субъекту, показывается амбивалентность, содержание, характер, отличительные особенности юмора, еро жизнерадостность и содержательность, определяется общие особенности, характерные для всех форм юмора.

Во третьей главе диссертации "Маеторс гво писателя в создании смеха" анализируются способы, принципы возникновения смоха. Автор считает, что шор - один из критериев повышения привлекательности

произведения, обеспечивающий в художественном произведении реальное изображение конкретной цели.

Диссертация заверкяетоя обобщающими выводами о г^ч. что изучение шора в литературе во многом способствует ретеним и осмыслению проблем возникновения и зарождения многчх общечеловеческих идей и образов.

Основное содержание исследования отражено в шести стшмп., опубликованных в научных сборниках и журнале "Узбек тили вп адч-биёти".

- 2 a -

S 11 M M A- li if of the thesis lor a Candidate'a degree of Shorn-» Akhmedova 011 the theme "Satiric and Humorous Skill of Said Akhmad".

• The present thesis la dedicated to reserch of Said Akhmfd'a works,to complex study and analysis of satire and humour In litila works. The aim of thla research is to show arttstis and aestlie-tls fuhc|;lona and role of. humour in hia worka.

The thesis consists of the Introduction, three chapters,the conclusion,the list ol the inferences and appendixes.The actuality of the theme la defined,the purposes and problems,methodology, its selentl.fls novelty, theoretical and practical value are Substantiated in the Introduction.

The first chapter la called "Sources of Said Akhmad's Laughter.The nature of Laughter,some peculiarities of humour,the attitude of writers to humour In the Ushelc Literature are shown here,Said Akhmad's opinion on humour am J satire,the influence of life on the writer's humour are studied here.

Sholra Akmedova compares Said Akhmad's humour wits that oi Gafur Gulyam.l'h^ shows genres of the creative work of the people 3uch as anecdotes, legenda, the role of rolklore in creating a comic situation.

The second chapter "The orlginalty of Said Akhmad's humour". On this chapter Sh.Akhmedova shows the nature, the essence and hecullaiitjes of the writer's humour, as artistic phenomenon.The classifies different forma of humour and stresses that humout' la the main principle In dlplctlnd reality.

in the third chapter "The writer's skill In creating laughter"

Sholra /Jthmedova analyses methods arid .principles of creating I,alfiler.The says that humour 1,3 one of the most important criterion of raising the attractiveness of the work.

In the conclusion the author nays that humour helps comprehend some facts connected with origin of ideas and Images common for the entire people.The main contents of the thesis are refLoc. ted in five articles putll1 shed in some collections or seientills articled and in the mafjasine "The Usbek Language and Literature".

Подписано к печати Об. Заказ № 129 Тираж (¡0 экз. Обьем I п/л.

Отпечатано на ротапринте й> АН Республика Узбекистан г.Ташкент ул.М/минова 13