автореферат диссертации по философии, специальность ВАК РФ 09.00.06
диссертация на тему:
Чтения и известные чтецы Корана в Дамаске (I - XIV вв. хиджры)

  • Год: 1994
  • Автор научной работы: Аль-Хафиз, Мухаммад Мути
  • Ученая cтепень: кандидата философских наук
  • Место защиты диссертации: Баку
  • Код cпециальности ВАК: 09.00.06
Автореферат по философии на тему 'Чтения и известные чтецы Корана в Дамаске (I - XIV вв. хиджры)'

Полный текст автореферата диссертации по теме "Чтения и известные чтецы Корана в Дамаске (I - XIV вв. хиджры)"

A33PBAJ4AH ЕЛМЛЭР АКАДЕМШАСЫ ЭЛМЗМАЛАР ИНСТИТУТУ

Эл]азмасы Ьугугунда

МУЬЭММЭД МУТИ' ЭЛ-ЬАФИЗ

ДЭМЭШГДЭ ГУР'АНИ-КЭРИМИН ГИРАЭТЛЭРИ ВЗ МЭШЬУР ГАРЕЛЭРИ

(Ьичрэтин I—XIV эсрлэри) 09.00.06—Дин нэзэри]]эси вэ тарихи (исламшунаслыг)

ИлаЬи^ат елмлэри намизэди алимлик дэрзчэсинин иддиасы учун олан диссертаси]'анын

АВТОРЕФЕРАТЫ

Бакы—1994

Иш Азэрба]'чан Елмлэр Академи]асы Эл]азмалар инсти-тутунун Эрэбдилли ]азылы абидэлор ше'бэсннда Ьазырлан-мышдыр.

Ел ми рэЬбэр:

фэлсэфэ елмлэри доктору Эли]ев Р. 3.

Рэсми оппонентлэр:

тарих елмлэри доктору Пашазадэ А. Ь.

фнлолоюца елмлэри намизэди Чэфэров В. А.

Апарычы тэшкилат—М. Э. Расулзадэ адына Бакы Дев* лэт Университетинин эрэб филолок^'асы кафедрасы

Мудафиэ 1994-чу ил _а,]'ынын « »-дэ

саат « /'¥ »-дэ Азэрба]чаи Елмлэр Академщасы Эл]азмалар ннститутуиуп иэздиндэки нлаЬи^ат елмлэри намизэди алим-лик дэрэчэси алмаг учу» дисссртас^алар мудафиэсн узРэ 71.004.24.01. Ихтисаелашмыш шураиын ичласында кечирилэ-чэкдир.

Унван: 370001, Бакы, Истиглали^'эт кучэси, 8.

Диссертаац'а илэ Азэрба]'чан Елмлэр Академ1д'асыньщ эсаслы китабханасьшда таныш олмаг олар. Унван: Бакы шэЬэри, Ьусер! Чавнд проспект», 31.

Автореферат « » 1994-чу илдэ кендэ-

рилмишдир.

Ихтисаслашмыш шуранын елми катиби,

филолок^а елмлэри намизэди

БиилкллаЮф-РаЬманщь-РвЬш

I. Едя TMYMj Rfflflapi

Ыввзтвтн актуаллигы. 1^р'ани-Кэрим аазил едиддиЗи вахт дан óanutajapar онув эзбарланмэси, еЗраншмэси вэ горунуб сахлавил-иасы ызсэласи даима- мусэлманларын диггзт мэркэгшщз олмушдур. 1^р'анн ез галблэриядэ чэы едав Кафизлэргн баппшсы (Се.11яд эх— frvftfea) Пе^гамбар - сэллэдлаЬу але^Ьх вэ сэллэы - ез сэЬабэлэ-рквэ ХУр'авы эзбэр е;}рэвэняэрэ Зетишчэк мукафат барэдэ хэбэр вермакла онлары бу шд Ьэвэслэндирмотдир. Эмирулме 'минив Зли бан Эби Талиб рвва^эт едир ян.'ЛеЗгаибэр С с) буЗуркушдур: "Он-да кг АллаЬын кедкэсиндэн башга келка аша'Зачаг, Гур'ан вттртг-чтлари Ояун квлкэсивдэ олачаглар" Зл-Бухари вэ Муслвм бел» &ф Ьадис рзва^эт едщхаар: "Пе^гамбар (с) буЗурмушдур: "Гур'а-выв гираэтиндэ маЬир олая кэс Ьоркзтлн эмэлисалеЬ мгсафгрларлэ бвркадир" 2. О, ha бела демшдар: "Снзлэрдэн эн Захшнсн одур ки, Тур*аны еЗрэноин вэ osy. еЗрэтсиЕ* 3,

АллаЬын Катайнва бумарат вэ. га^ге тэдричая Гур'ан елмла-■риния (' ултм ал-Гур'ан) еэш'эг тапмасива такав веркзш, гкраэт, тачэид вэ тэфсир елмлэри Даравяраг тэаэкктл тапмшпдар. Бу елм-лэрин бир cahacE кши гираатлэр един да ÖejYK эЬзмжЗЗэтэ малик олмушдур._Ьэмин елмив ТУр'ани-Кэрикив вазал едиддиДв шэкилда охунулмасында, таЬрифа уграиадая горунуб сахлашдмасннда, Ьам-чинин Bah ид араб адаби литтгт форкадаимасннда иисилсиз ролу олмушдтр. Исламнн эя бэ^гк. па^тахгларнндан бири кими Дэмаштив да алкмлэри бу саЬэдэ муЬтм хйдыэглэ^ш ила фэргланмиплэр.

Бу бахывдав, Дамэшгдэ ^р'ани-Харимив гираатлэри вэ мэшЬур гарелэри ыевзусунув тэдеиги ггсуси акгуадлнг касб едир.

Дэмэшг гираэтлэри вэ гарелари мевзусувун арашднралмасн Ал-даЬнн Китабыва хидмэг баташнлаи да даима актуалдвр. АллаЬ та-барэка вэ тэала буЗурмушдур: "Гур'авы Бив вазил етдик вэ оезстз

1. Sc-Cyjyте. Эл-Итгав фи * тлум эл-Гур'ая.

2. Бу ha дней эл-Бухари "эт-Тафсир^дэ, Муслим исэ "Фэзл эл-маЬнр би-л-Гур'ан" фэслиндэ рэвазэт етюшлар.

3. Эл-Бухари. Эс-СэЬиЬ, 9/66; ат-Тирмизи: Зс-Сунэв, рагам 2909; Ибн Йача. Эс-Сувэв, рагам 2П.

ки,' Виз дэ ону (Ьэр чтр тэЬриф вэ тэбдилдэн, арты|>ыб эскилтмэ-дэн) гору^уб сахла^ачагнг" (Ьичр. 9)Гираэтлэрин е^рзнилмэси бу иуЬум клин керчэклэшмэси гч*н бир весил© ала билэр.

Умуми^этлэ.Гур'аныв ваЬид бир Китай шэклиндэ топланнлма-сы вэ онун гираэтикнн тэсбит едилмэси тарихи дола^ысы глэ олса да Азэрба;)чанла да .элагэдардар. Рзва^эт едирлэр ки, "Ьузе;]фэ Оин эл-^змэн .Осман бян Зффашн 1 акына кэлди. О, Шам эЬлияи Ираг эЬли илэ биркэ Зриини^а вэ Азэрба^чанын фатЬ едилмэси гчун гэ-ээвата сэйэрбэр едирда. Онларын.гираэт барэдэ ихтилаф етмэлэри Ьузе;)фэни нараЬат етмишда. ЬузеЗфэ Османа деда: "На гэдэр хя, бу ушэт Китаб барэсиндэ ихтилаф салма^ыб, ^етил ондара...". Осман сэЬнфэлэрин (топланмасн) барэдэ эмр вердавэ онлар мус-Ьэфлэрэ кечуруддулэр"

Дахэр тэрэфдэв, Дэмэшгдэ Гур'ан гиразтлэра мевзусу исла-иын бе^ук мэдэнкЗ^эт мэркэзлэривдэн бири олмуш бу шэЬэрдэ Ьаг-гы .батилдэн а^ырд едэн Китабын тарихшшн еЗрэнилмэсшгэ хидаэт етмэклэ Канада, Ьэы дэ шэЬэран алм алэминдэ• тутдугу ^ер барэдэ сэЬиЬ мз'лумат элдэ етмэк имкашг зарадар. ■

Тэдгигатын предмета кили Дэмэшг гарелэринин рираэт- услуб-ларынын тэЬлили катурулмущдур. Зсас диггэт гарелэрин тэрчуме;)и -Ьалларынын дэгигдэшдирилмэсинэ,. гираэт етурмэлэринин (тзива1ат) ардачыллыгыыын (дэватур^ излэнилмэсинэ,''гираэт алимлзринин (эл-мугри'тн) истинад етдиклэри нэзэри мэнбэлэрин, истифадз етдиклэри эзбэрлэтмэ (тэЬФиз) вэ охутдурма (игра*) услубларинын му-э^энлэщдиралмэсинэ, гираэтлэрин хусуси^зтлэршшн арашдарылма-сыва верилир.

Тэдгигатын хроноложи чэрчивэси Дэмэшгин 6ухун ислам девру тарихини, Ьичрэтив 1-ХП эсрлэрини эЬатэ едир. Белэ бар

узун тарихи двврун кетурулмзси хэлифэ 0мэр бин эд-Хэттабын Дэ-мэшгэ Гур'аны е;)рэтмэк учун кендзрдиди илк гираэт алими Эбу-д-Дэрдадан башламш та ПУ эсрив ахырларына гэдэр Дэмэшгдэ гарелэрин вэ гираэтлэрин кечди^г тарихи Золу 6ус6утун ипшгланяирма-га и"чан верир, хэлифз Осман бин Эффанын рэЬбэрлизи алтонда тэртиб едшс.шг Гур'ан нусхэлэриндэн эл-Мугирэ бин Эби ШкЬабла Шама кендэршшш вэ сонралар мэнбэлэрдэ Шам МУсЬэфи кими тани-нан'нусхэния твле^ини йзлэмэв учуй шэраит Зарадыр.

I. Зл-Бухари. Зс-СэЬиЬг рэгвм 4703.

Тэдгзгатня эсас мэгсэда Гур'ана-Кэрпглин Дэмэшг гираэтлз-ринин тарихикз излзмгн, бу гараэтлэрин майдана -чихыаса сзбэб-лэрини вэ :«эллифлзрика шэЗЗэнлэшдармэкдир. - .

Бу мэгсэдэ мгвафиг олараг тэдгигат Еаандэ'гаршыЗа ашагн-дакы вэзгфалар гозулиущдур:

- бу вахта гэдэр пгсуси тэдгигат аегэусу оша^ан бэ'зи аз е^рэналмаш вэ ытсбаЬисэла саДндан ыэсэлэлэряв Ьэдли 1 (ширина аггарьааг;

-Дэмэшг шраэт эн*экэлзринив мэнбэлэряня в» маЬз^этЕни арашдыркаг, бу эн'энэлэрия бир-биридэ гарпылыглв эдагэсини вэ. ислам тарихиндэ Ьэр бир зср та даЬа сэчиЗзэви олан гираэтлэ-рин башлыча пгсуси^этлэрини эшкар етаэк;

- мввчуд гнраэтлзрин хтгсуси ичтаЬада еЬтиЗач олмадан вэ Пе^гэмбэрин (с) мтэзЗэз етда^я зсаслар узэрандэ тэцрютл тап-дагынн, тауш ислам эн'энэлэри чзрчлвзсиядзн кэвара -чюсиадагы-нн стгбута Зетлрмэк.

Тэдгигагак елми 1екии1и онуйла изай едалир кз, Дэмэзг ги-разтлэри мевзусу Ьэлз шздар гэдэр тстэгил тэдгигат мевзусу ими тлэшзтш, ислам елшгэривэ дайр эдэбгЗЗатда бу мевзуда сакбаллы эсэр, демэл олар ки.-зох дэрэчэсиндэдир. Муэллнфия . се'чдазя тздгага? ^слубу да эз Зенвли^и илэ сзрглзнгр вэ" тама-милэ.орззлналдыр.

Тэлгитатъ'н. иэнбэапгкаслаг эсасккы орта эсрлэр Дэмэшг гаре-лэрикин тэрч7мэ^з-ЬалларкЕа дайр зсзрлзр, онларнн бэлзриния ги-разтлзрин мухтэлнф нззэрй ыэсзлэлэринэ дайр Ьазырладыглары ки-таблар, Х^р'ани-Кэршин даггзлиф деврлэрдэ Зазнлмыш тэфсирлэри •вэ Ьэдис топлуларн тэеншг едир. Бу мзнбэлэр арасанда амам Ибн эл-Чэззршрш (взфаты - 832/1429) "Гарелэрин тэбэгэлэри барздэ сон газа" 1 китабы хусуси зер ту тур. Ьэдон китабда Дэмэшг гаре-лэри, хусусллз гираэт елми саЬэсиндэ бв;)ук хидаэтлэри олмуш га-релзр барэсивдэ кенш мэ'лумаг верилир,. онларын тэрчумэти-Ьал-лары хе<стэршшр. ймам эз-ЗэЬэбивзш' (вэфатн - 748Д348) "Бе^тк гарелзр Ьаггында билик" ^ китабн. да. Дэмэшг гарелэри барэдэ сон дзрэчэ муЬуи мэ'лзматлар еЬтиваедир. Зл-Гэззинин (вэфаты -984/ 1577) "Доггузунчу эсрин херкэмли шэхси^зтлзри барэдэ парлаг

1. Зл-Чэззрн, Шзмс зд-дан МуЬзммэд бив ЫуЬэммэд.. Га^эт зн-ниЬа-Зэ тзбэгат эл-гурра. Нэшэрэп Берчстрассар. Зл-ГаЬирэ, хЗЗх^хЗЗЗ•

2. Зз-ЗэЬэби Шэмс эд-даш. Н^'рифэт эл-ггрра эл-^кибар. Димэшг.

шыг" вэ "Онунчу ^узеллеЗин керкэмли шэхсиззэтдарг барэдэ сезр едэн уддувлар" 1 кигаблары, эл-МуЬиббиник (вэфаты - 1110/1699) "Он биркячи эсрин херкзкт шэхсиззэтлэри барэдэ эсэрлэрин худа-сэсг" , ЯЙЕ Эсакирин (вэфаты - 572/1176) -"ДзмзЕггн гыоа тарк-хя" эл-Мурадияин (вьсагн - 1205/1791) "Он иканчи эсрин кер-кэшш п»хсЕззэтлэри барэдэ млрвари .сапы" 4 бз байта эсэрлэр дэ тэдгигага чэлб едошшшир. Муэллкф бу иэнбэлэрэ эсасланараг Дэ-мэшгаш гираэт алвдлэри вэ окларын равилэркнин тэрчумеЗи-Ьалла-ра Ьаггывда кекша материал топлашш, бу материаллары хроволони ардачыллыгла нкзама салшлп вэ -шуми нэтичэлэр элдэ етиишдир.

Тэдгигагыв кэзэрг вэ эмэди эЬэмиНэтиви онунла изаЬ етмэк олар ки, овун материаллары гираэт эв'эвэлэринин^араимасн вэ иккшафы просесивнн е^рэнилмаси оаЬэсявдэ бу вахта гэдэр 30л верилмша взгаслизян арадав галдырнлмасына кемэк едэр, гираэтлэр вэ уыумиззэтлэ Гур'ан елмлэри саЬэсиндэ чалышан мутэхэссислэр гчув шЬум мэвбэ ролуку одна^а билэр. Тэдгигат йазырда Гур'аки-Кэримин гарелэри, Ьашизлэри, Ьабелэ илаЬиззат факултэлэривдэ тэЬсел алан тзлэбэлэр учув сакбаллы тэдрис вэсаети кими истнфа-дэ едалз билэр.

Тздгигатын нэтичэлэринин эмэли тэсдкги ез эксини Азэрба;}-' чав Елшюр Акадеш^асы Эл^азмалары институтунда кечирилмиш т-заккрэдэ, тэдгагатын материаллары асасннда Ьазырланмыш вэ Дэ-мэпгдэ, Куве;)тдэ вэ Дибэ^дэ чал едилг-шн адты китабда, Ьабелэ бхр сыра елмЕ мзгалэязрдэ ташшцшр.

ТэдгЕгатын гурултагу вэ Ьэчми муэллифин' гаршсына го;)дугу эсас мэгсэдэ шгвафиг олараг хгриш, те фэсилдэн, вэтичэ вэ эдэ-биЗдат сиЗаЬысындан ибарэтдир. Диссертасизаныв мэтни 175 'иаки-ва сэЬнфэсг тэшкшг едир.

1. 9л-Гэззг. Вэчм 8д-дке йгЬэмкэд бив Мупэммэд. Эд-Дзу эл-ла-ми4 фи э' зав эя-гэрв эт-таск4: 1енэ овун эл-Кэвакиб эс-саи-рэ 62—э' зав эл-ми'э эл-'адшрэ С1-111). Бейрут, 1945. "

2. Эл-МуЬиббн, ЫуЬэммяд Эмев. Хуласэ? эл-эсэр фи э' ;)ав эл-гзрн в®-&ада *эшэр С1-1У). Зд-ГаЬирэ, вэшр или Зоздур-

3. ЫтггэсЬр таршс двиэшг лв-Нбв Эсакир (1-ХПХ). ИхтэсэрэЬ Му-Ьэшэд 6т Мэкреи, Ибв Мэвзур. ТэЬгкг 'эдэд мин эл-муЬэгги-гив. Димэшг, 1404/1984.

4. Зл-Муради, ЫуЬэшэд Хэлнл. Силк вд-дгрэр фи э' Зан эл-гэрв эс-оани 'эшэр (1-1У). Эл-ГаЬирз, вэшр или ^оадур.

- ? -

П. Лиссзртаси.1аннн эсас мэзмуну

; Кирш Ьяссэсдндз цеззукун тздггг едалмэсннин эЬэмиЗЗэти эсасландарылыр, гэдгзгатда rapnmja гаЗулан мэгсэд вэ вэзифэлэр муз^зн едилир, бэ'зи эсас мэнбэлэрян хуласэса верилгр.

I сЬэсюг "Гур'ани-Кэримин еркзн тарист: назкл олмасы, топ-лак,асы вэ тэртиби. МусЬэфлэр" адлашр. Бу фзсиддз тэдгигатда ишлэдалэн эсас мэфчгшарын лугэзи мэ'валары, шэриэтдэ техника истилай кими ачыгламаяары верилир.

Бу фэслин "Гур'аня-Кэримин назил олмасы вэ Пе^гэмбэргн (с) деврундз топданылмасы" адланан иканчи параграфында муэллиф Кя-табын назил олмасы мэрЬэлэлэрина муздзэн етмэ^э чалыдар, Гур*~ акнн езунэ истинадэн кестэрир АллаЪ-гэала оку. уч дэфэ^э казил етмишдир. Биринча дэфэ Гур'ан ЛевЬи-МэЬфуза назил едиш-дар: "Xej'p, о (ше'р дез.ил) шанлы Гур'анднр! О, ЛэвЬи-МэЬфуэда-дыр!" (Бэгэра. 21-22). йкинчи дэфэ Гур'ан- ашагн"сэма^а ендарил-мшдир: '.'Бкз ону.Гэдр кечэси (ЛевЬи-МэЬфуз дан) дунза сэыасына назил етдак" (Гэдр. I); "Биэ ону мубарэк бир хечэдэЧГэдр кечэ-сиядэ) назил етдак" (Духан. 3);"Гур*ан Рамазан а^ында назад едилмжцир" (Бзгэрэ. 185). Y чукчу дзфэ Китаб мухтэдаф мунаси-бэтлэрлэ 23 гл муддэтиндэ Де;)гэмбэрин (с) гэлбинэ назил едзл-мишдир: "Ону Чэбраил (РуЬулзшга) ендирди: (кунаЬкарлары Аллапнн ззабы илэ) горхудан neiгзмбэрлэбдэя оласан дедэ, сэезн гэлбинэ (назил етда). Взч дэ ачыг-аздын зрэб диллядз" (Шу'эра. 193-195); "Инсанлара арамла, заваш-зават ozyjacaa дедэ, Биз Гур'аны Ьис-сэлэрэ азырнб (а^э-а^э, сурэ-сурэ) кендэрдик. Баз ону (тэдричлэ, бир-биринин ардынча изирми уч илэ захнл бир ыуддэт эрзикдэ) казил етдик'^ (Исра. 106) .

. Пезгзмбэрэ ( с) назил едядэн аззлзрин гиразти дэ она э^рэ-дилирди. Сонра азэлэр ояун кестэрдзгди тэрткбдэ катиблзр тэрэ-финдэн Зазыва алынырдн. ПеЗгзмбэр С с) бу тэртиби Ьэр ил' бир дэ-фэ чэнаб Чэбраилэ зохлатдырнрды. Пезгэмбэрин деврундз Гур'ан белэ гопланырда: урзклэрдэ эабэ'рлэвир, сады мухгэлиф мзкбэлэрэ • херэ 23-30 арасында олан ВзЬЗ катиблэргг тзрзфиндэн мухтзлиф ие^лэр узэрпндэ ^азылырды. Пе;)гэмбэрив (с) саглыгында Гур'аккн сэЬифэлэрэ кечурулмэмэси сзбэблэринз белэ изаЬ етаэк олар: ПвЗ-гзмбзрз (с) Bshj казлл оларкэн АллаЬ-тэала истэди^и-а^элари кэсх едирда; Гур'ан Ьиссэ-Ьиссэ назил олурду вэ Пе^гзыбзр (с) даима БэЬ^ин назил олмаскна кезлэ^ирди; Пе^гэыбэр (о) саг икэн

Гур'акан Зазыва алынгасыка еЬтнЗач hzcc еддлмирда, гарелэр вэ iyp'aEB ззбэр билэнлэр чох иди, ислам Ьэлэ Эрэбкстан Заркмада-синдаЕ кенара "талмашЕдн, фитнэ-фэсед тэЬлукэсе ;'ох иди; му-сэлманлар Гур'акы З&зыЗа алмагдавса оду эзбзрлэмзЗи даЬа эмэ-лисалеЬ ш Ьесаб едардилэр, Зазн алэтлэрн дэ шЗэссэр де^илди.

• Бу фэслин "ПеЗгэмбэрив (с) вэфатыкдан сокра Гур'ашн топ-лавшшсы. МусЬэфлэр" адланан учукчу параграфыкда кестэршшр кг, "риддэ цуЬарибэлэрккдэ" Гур'аны ээбэр билэк сэЬабэлэрив чоху елдурулмуш, бир чоху да ^ени шэЬэрлэрэ дагылшшышдалар. Еэ-твчэдэ ГУр'анын гиразтикдз муздзэн ихтилафлар^меЗдана чшшшада. Хэлифэ Эбу Бэкр (II/632-I3/634) ПеЗгэмбэрив етмэдази бир ю киршмэклэ бвд'зтз Зол верзчзЗиндзн еЬтизат етсэ дэ, нэЬа^эт, Гур'аш дэри вэ сумук парчаларн узэривдэн сзЬифэлэрэ кечурткэк барэдэ.ЗеЗД бин Сабитэ хестэриш верди. ЗеЗд а^элэри топлада, "Тевбэ" сурэсинив-сон аЗзлэриндэн икисики -Эбу Хузе^мэ эл-Знса-ридэн талда вэ сэЬифэлэри тэртиб етда. СэЬифэлэр Эбу Бэкр вэфат едэвэ гэдэр онда, сонра бмэрдэ, овдан сонра ксэ бмэрин гызы Ьэфсэдя олмушдур*. СэЬифэлэр шаЬщушк эсасында тэртиб едилмиш-да, Зэ'ви езундэки аЗэлэри тэгдйм едэв Ьэр кэс . ики вэфэр шаЬид кэтириэлг иди вэ шаЬвдлэр шэЬадэт верглэли идилэр ки, тэгдйм едклэн парчалар Пе^гэмбэрэ (с) вэфат етда;'и ил квстэрилйшпдир ? Гур'ан зазыва алынаркэв Ьзр ше^дзн эввэл она эсаслаяырдылар ки, Зазнлав Ьиссэлзр эзбэрлэншш слсун, Пезгэмбэрин (с) деврундз Зазнлмыш олсун, исвадлары бирбаша ПеЗгэмбэрэ te) кедаб -чыхсыв.

Хэлвфз Осмавыв деврувдэ .(23/644-35/656) Гур'ан аЗрн-аЗры шэЬэрлэрдз •сэЬабзлэрдзн бириннн гираэт тэрзи эсасында охувурду: Шавда Y6ej3 бин Кз'эбия, Куфэдэ ЭбдуллаЬ бив Мзс'удув, башга Зерлэрдэ Збу Муса эл-Эш'эркнан гираэтг ЗаЗылшгшда. Бувув езбзбк о иди ки, Гур'ан зедди эрэб .деЬчэснндэ назил олмувду вэ сэЬабэ-лэр ону Ьэмив ¿гэЬчэлэрдэн бириндэ охуЗурдулар. Бу ихтилаф фгт.-вэ-фэсада сэбэб олачат бир тэЬлукэ Заратда.' Осман эмр етди ки, Збу Бэкрин даврундэ тэртиб едилшад сэЬифэлэр эсасында Гур'акын ваЬид нусхэси ЗазыЗа алынсна. Бу иш Зезд бин Сабит, ЭбдуллаЬ бин ЗубеЗр, Сэ'ид бин эл-Ас вэ Эбд эр-РэЬыан эл-Ьарисэ ташы-рылда вэ хестэрш верилди ки, ихтилаф ортаЗа чыхарса гуреЗшилэ-

1. Эл-Бухари. Зс-СэЬиЬ. Китаб фэдаил эл-Гур'ан. Баб чэы* эл-■ Гур'ан би-рэгэм 4071.

2. Эл-Итган, 1/84.

рин лэЬчэсияз yctvejtyk верилсин. "СэЬифэлэри мусЬэфлэрэ квчурт-дудэр. Осман сэЬифэлэри ЬэфсэЗэ га^тарды, hep тэрэфэ онларын кечуртдуклэривдэн бир игсЪэф кендэрди вэ эмр етди кя, Гур'акдан (кендэрди-Зи м*сЬ*фдэн) савана нэ сэЬис© вэ Ja мтсЬэф варса jas-дырылснн" •

Осман мусЬэфдэриш фэрглэндарэн чэЬэтлэри беда сэчиЗЗэлэв-дирьэк олар: шгсЬэфлэр ajpH-ajpa адамлар гэрэфиндэн jar, била-васитэ ардачыл олараг ПеЗгэмбэрэ (с) гэдэр кедиб шхав зсвадла св;)лэшшшя адэлэри еЬтива едарди; тилавэти аэсх едилэи вэ Hej-гэмбэрин (с) ахырынчы дэфэ Чэбраилэ вума^иш етдирдиЗи барэдэ . дэлил-с*буту олма;)ан а^элэр чыхарылмыщды; сурэлэр вэ а^элэр Пв^гэмбэрдэв (с) галма тэртиб'тгэрэ тэртиб едшшшда; мтсЬэфлэ-рин задаг:.сясЕ1 гираэт тэрзлэрини да тодламага кемэк етмшцди.

Белэлнклэ буттв сэЬабэлэр Османын мтгсЬэфдэрини гэбул етди-

лэр. ЗбдуллаЬ бин Мэс'уд, Y6ejj бив Кэ'эб, Аишэ, Эли бин 9би

Талиб, Збу ЬгзеЗфэнин мевласы Салим дэ бу шсЬэфлэри рэЬбэр

тутдулар. Збу Бэкрин а^элэр шэкляндэ топладагы сэЬифэлэр вэсх

едилди. Зли бин Збу Талиб деминдир: "Османын мэшгул олдугу ии-

лэ мэн мэшгул олсаЗдым, мэн дэ апсЬэфдэр барэсиндэ онув етдази-

___ ___ и 2 *

ни едэрдим" .

Зксэр мусэлман алшлэри белэ бар фикирдедирлэр ки, Осман Гур'аяы чэм етдикдэн сонра оку "эл-Имам" адланднрмышдыр. Сонра дерд тгсхэ мтгсЬдф кечуртдурмуш, Куфэзэ, Бэсрэ^э вз Шама Ьэрэси-нэ бир нусхэ..кендэрмш, бир нтгсхэ дэ езтндэ сахламышдыр. Бэ'зи-лэрг дезирлэр ки, нтгсхэлэрин са^ы Зедди олмуш, Мэккэ^э , Лэмэнэ. вэ БэЬреЗнэ дэ тсхэлэр хендэрилдщдаф. Эввэлки pa'J даЬа сэЬиЬ-дир. Осшнын эмри илэ Зе^д бин Сабит Гур'алы Мэданэдэ, ЗбдуллаЬ бин эс-Саиб Мэккэдэ, эл-Мугирэ бин Зби ШиЬаб Намда, Збу Збдул- • лаЬ гс-Сглэмз Куфэдэ, Амцр бив ЗбдуллаЬ«эл-ГаЗс Бэсрэдэ охут-дурмушлар. МгсЬэфдэр шэЬэрлэрэ чатдырылдыгдан сонра Гур'анын Пе^гэмбэр (с) тэрэфиндэв охунулдугу тэрзда охувулмасн тэ'миа едилмялщир. Османын кендэрда^и мусЬэ&яэр эсасында мквлэрлэ myc-Ьэф К0-Ч1ГрУЛМУШД*р, . .

Щам мусЬэФи Османын шэЬэрлэрэ кендэрди;] и ьисЬэфлэрдэн бирл-дир вэ узун муддэт Дэмэшгдэ сахланылмышдыр. Зд-Динэвэри Зазнр

I. Збд эр-РэЬман бин Ясма'ил эл-мэ'руф би-Зби Шамэ эл-М-угэддэси.

' Зл-4«уршид эл-вэчиз ила 'тлум тэта1 эллэг би-л-Китаб эл-Эзиэ.

ЬэггэгэЬ Tajiap Алты Гулач. Бейрут. I3S5/I975, с.49-51.

2* ** 'тлум

ка, Шам эЬлш СифФин деЗупундэ беЗта Дэмэшг мусЬэфинл беш низа устуез годмушду .ЭЕ-Ку'еЗми "Мухтэсэр тарих эл-ислам" аоэрин-дэ ээ-8эЬэбидзн вэгл едэрэк Зазыр ки, 507-чи илдэ Осман мусЬафи ТэбэриЗЗэдэ иди, ону Тугтэкин (577/II8I-593/1197) Дэмэшг мэсчи-давэ кечуртду Ибн ал-ймад, Ибн ЧубеЗр, эл-Ьэрзви, Ибн Батута, Ибн Кэсир, Кбв эл-Чэзэри бу МУсЬэфи Дэмэшг чамеиндэ кердгк-лэрини хэбэр верирлар. 1311/1893-чу" илдэ чамедэ баш вермиш Зан-гын "чамедэки тарихи абидэлэри буруду, Ьэтта бедук Осман муcha-финн да. буруду" . МуЬэммэд Курд Эли ¿анав мусЬэфин Бусрадан кэтирыган мусЬэф олдугуву бглдирир. •

ГеЗд едилмэлидир ки, h оме шэЬэриндэ дэ Османа аид едилэн бир мусЬэф олмувщур. ШеЗх ТаЬир ар-Рэис квегзрир ки, бу шсЬэфи hoMca халифа ©мэр бин Збд эл-Эзиз .хендэрмишдир. Биринчи дун^а муЬарибэси 'башлаванда мусЬэф Алмакизаза, захуд Сэмэргэндэ вэ За Дашкзндз апаршмашдар. МусЬэф узуклугу 80 см., ени 60 см. олан чеЗран дэриси уззриндэ'Зазылмыидыр. Лакин бу мусЬэф Османын ffia-ua квндардази мусЬаф деЗилдир. • •

II Фэсил "Гираат Гур'ая елмлэриндэн бири кими" адланыр. Бу фэслин "Гираэтлэрин маншэзи ва ЗаЗылмасы" адланан биринчи параг-рафъшда эз-Зиршшшнин, Ибн эл-Чэзэрикин, эд-ДумЗатикин гираэтлэ-рэ вердиклэри тэ'рифлар тэЬлил едилир, гираат тарзларинин меЗда-на.чыхыасы сэбэблэри арашдырылыр. ТэЬлкл нэтичэсивдэ музллиф гн~ раэтлэрин эсасларыны тэшкил' едэн ашагыдакы шартлари ашкар едир:

1. Гираат карак араб дилчилиЗи саЬэлариндэв биринэ' керэ араб дали гаЗдаларына мувафиг олсун, ja да ела ихтилафда олсун ки, бунун зэрэри олмасын. Экэр гираэт кениш ЗаЗнлырдыса ва гираат алимлэри ону сэЪиЬ иснад эсасында габул едардилэреэ, демэли,

0. башлнча мэ'хэз ва гуввэтли эсас сазнлырды вэ тэдгигагчнлар ону араб дюш гаЗдаларына уЗгунлуг сарыдая сечилмиш (мухтар) he-саб едарделэр..

2. Гираат кзрзк тэхмини да олса Осман мтсЬэфлэриндэн бнривэ ктвафиг олсун. Осман мУсЬзфлэривэ мувафиглик она керэ тэрт саЗн-лнр ки, бу ыусЬэфлэр ахырннчы дэфэ ПеЗгэмбзрэ (с) охунан матн эсасында тэртиб едилмишдир.

1. Эл-Эхбар ат-тивал; с.189.

2. Эн-Нт'еЗми, Збд эл-Гадар бин МуЬаммэд. Зд-Ларио фи тарих эл-мэдарис. 4.I-II. Димэшг, I/I65.

2. Ьэриг эл-чами* ал-эмэви вэ бивауЬ. Вусус ЬэггэгэЬа МуЬэммэд Мути1 эл-Ьафиз. Эл-КувеЗт, 1409/1939, с.13.

- II -

3. Гираэтин сэЬиЬ иснад'зсаснЕда Пе^гэмбэрин (с) гираэтив-дзн етурулмэси ардачнллыгы хэзлэеишиш олсув. Ардачшышг гираэтин елэ етурулмэсини нэзэрдэ гутур ки, ону бир дзета адам байга дэстэ адямдан етурур вэ адамларнн адэтэ херэ илк иснаддан агы-равчн иснада кими ¿алана jai вермэси ге^ри-мтакунцур.

Бу уч шэртэ, захуд онлардан биринэ чаваб вериз^эн гираэт-лэр "позгун гцраэтлэр" (гираат шаззэ) адяаннр ки. бунларан да бир вечэ незу мэ'дувдур: аЬад. мудзррэч. мэвзт вэ мэийутз.

Бу параграшда муэллиф эн квнш jajitsMuni ^едди гкраэт тэрзи барэдэ бэ'зи фзкирлэри араддырыр, Ьэдислэрэ вэ дикэр мэябэлэрэ истинадэн кестэрир ки; зедди тзрздэ гираэт эн'энэвиднр (тэвги-Фгпэ). хусуси рэ'ja зсаслашыр (ге.1ри ичтиЬади.Иэ), Бу тэрзл?-ри Педгэмбэр (с) чэнаб Чэбраилдэн алшшдар.

чокра шзллзф "зеддн дил", jaxya "jejum лзЬчэ" (эЬруф езб'э) ифадзеинин из * насынн ачнгланага чалышыр вэ.мзнбэлэрэ истинадэн кестэрир ки, Гур'анкн зедди лэЬчэдэ казил адашэси о демэвдир ки, Гур'ан о девр зрэйлэринин зедди лэЬчэсяндэ Еазил еетдашпдир. Пезгзмбэр (с) Гур'акы ез сэЬабзлэринэ мухтэлиф лэЬ-чэлэрдэ "чатдар;гкшдыр, бз'зилзри ону бу лэЬчэдэ, бгжгалары исэ дикэр лзЬчэд'э охумуплар. лэлифэ Османыя- вахтында мусЬэфлэр тэр-тиб едалзркэн бу лэЬчзлэр горунуб сахлаЕылмышдар. МусЬэфлэрин мзтниндэ негтэлэрин вэ Ьэрзкэлэрин олмамасы мэтвэ хзлэл кзтир-мздэн онун гиразтлэринин югхтэлиф олмасы учун иккан дарагллд-дар.

Бз'зилзри Заклал олараг "зедди лэЬчэ" илэ "зедди гираэт" арасында yjryaaar херурлэр. Бунун бир сэбэби дэ ондадар ки,- йбн МучаЬид гиразтлзрэ дайр китабыны заэанда' вэ гираатлэрин са^ыкыа Зедди олдугуну хестэрэндэ шэЬэрлэрэ хвндэрилмш мусЬэйлзрин са-Зыны да буна узгунлашдармага чалнзмышдыр. Тэсадуфзн бу- caj Зедди лэЬчэкиз cajHEa yjryH алыЕмышдар. Бир сэбэби дэ хусуси гаЗд етмзк лазымдар ки, гарелэрин чоху- "Ьэрф" созуну "гираэт" мэ'на-сында шлэтмишдир. Лакан белэ деЗвддир. йбн Муча^идин ез кита-бында зедди rape узэриндэ даЗакмасц. лэЬчолэрин сазышн Зедди олдугуна херэ jox, Залныз тэсадуф нзтичэсиндэ олмушдур.

Бу фэслин икинчи параграфында муэллиф эн мэшЬур он дерд rape - ЗбдуллаЬ бин Амир (взфаты - 118), ЭбдУллаЬ бин Кэсир (вэ^чты - 120), кот бин Эби-н-Нучуд (вэфатй - 127), Эбу Эмр бин эл-Эла (вэфаты - 154), Ьэмзэ эз-ЗзЗЗат (вэфатн - 156), На-

фи (вэфаты - 169), эл-Кисаи (вэфаты - IS8), ?бу Чэ' фэр J азид бив sà-Ts' та' (вэфаты - 130), Je* губ эл-Ьэзрэки (вэфаты - 205), Хэлэф (вэфаты -.229), Збу Сэ»ид эл-Ьэсэн бин ЭбулЬэсэн Jôccap эл-Бэери (вэфаты - ПО), Ибн Mvhejcíffi (вэфаты — 123), Jahja эл-Jasjpoi (вэсаты - 202), Шанбузи-(вэфатн - 388) Ьаггында, онларын гираэт'у слублары, эсэрлэри вэ равилэри барэдэ этрафлы ыэ'лукат верир. -

Диссертаси1анын учу sky вэ эсас фэсли "Дэмэшг гираэт мэктэ-би, онун тслуб вэ хусусиззэтлэри" адланкр. Бу фэслин "Дэмэшгдэ сэЬабэлэрдэн олан гарелэр. Гираэтин тэдриси Доллары" адланан биринчк параграфаЕда муэллиф Ьэлз хэлкфэ бмэр бин эл-Хэттаб тэ-рэфнндэн Шаи »Ьливэ Гур'аш е^рэтмэк гчун кендэрилшпп Эбу-д-Дэр-даныв (вэфетн - 32) тзрчтгмеЗ и-Ьалнва, онун гираэтин тэдрисендэ истифадэ етдизи услубларын тэЬлилинэ кениш jep ajupup. Сонра УЬуд двзушгнун, Шамын вэ Мисирин фэтЬивин таЬиди олмуш сэЬабэ фузалэ бин УбеЗд эл-Эвсари (вэфаты - 53), Дэмэзщдэки сэЬабэлэр арасында эе ахырынчы вэфат едэв, Тэбук дв^ушукун шаЬзди олмуш, Дэмэщгин фэтЬикдэ истирав етмиш Вэсилэ бин эл-Эсгэ' эл-Кинаш эл-Лезсн (вэфаты - 85) -вэ оклардан сонракы табиилэрин гираэтлэр сапэсиЕДэки хшогатлэри арашдарклыр. Муэллиф сэЬабэлэр вэ табии-лэр девру 6Утуе Дэмэшг гарелэринкя тэрчумеЗи-Ьаллары, онларын тэдрис услублары вэ шахирдлэри Ьаггында кениш мэ'луыат верир, араддарылав материаллара зекув вурараг хестэрир ки, бу деврдэ Эбу-д-Дэрда Дэмэишдэ гарелэрин зэ гираэт алямлэринин шеЗхи ол-муадур» Онзгн гираэт дэрнэЗиадэ 1600 Ьафиз вэ rape дэрс алмкпь дыр. Бир сыра гарелэр, о чталэдэн ЗВДДи эн кэшЬур гаредэн бири олан ЭбдуллаЬ бин Акгр Эбу-д-Дэрданын дэркэзиндэ зетшшиплэр. ЭбдуллаЬ бив Ашфив дэрнэ^иедэ исэ артыг 4 мин rape дэрс алмыш-

дар.

Ьичрэтин •биринчи эсривдэ Дэмэшгдэ гарелэрин хусуси тэдрйс тслуОу одмупцсур. Мтэллим вз шакирдлэркЕИ он-он белур, Ьэр он вэфэрэ <йф муэллим кемэкчиси ('эриф). тэ'зие едирди. Ие1х онлара бир нечз "a , -Захуд бир суре oxyjyp, онлар ешитдаюхэрини тэкрар едирдилэр, сонра исэ буву s э бэрдэз крдалэр. ¡¡¡акирдлэрдэн бири Заншшрдаса вз муэллш кеиэкчисикдэн сорушурду, муэллим квиэк-чисв хэта^а Зол верирдасэ шезхдэн сорушурду. Шакирд мэтки эз-бэрлэдикдэк сонра муэллии кемэгчиси ону шлтаЬан едаряи, Ьазкр олдугуну керэндэ ону гнЗмэтлэндирмэк гчуе шезхэ тэгдйм едарди.

Ьэ'зи тахирдлэр гираэти бир. нечэ дэфэ гэкрар едирдилар. Бэ*зи мэшЬур гарелэрив бир неяэ ше^хи олурду, бэ'зилэри есэ jazros бир ше^хлэ ЕифаЗэтлэЕнрдилэр. Эсас тэдрас услубу "эс-Суб'" ад-ланырда. Бу услуб шакгрдаэрин су6Ь намазындан сонра шеЗгин ар-дынча такрар етмэклэ Гур'аннн ЗеДДВД® бир Ьиссэсини охуыагла-рындак ибарэт иди. Сонралар бела Гур'ан охунулан Зерларэ "ао-С?б'де^ирдилар.

Ьичрэтин биривчи эсриндэ халифа вэ эмирлэрдэн бир чоху Гур'аяын эзбарлэЕмэсинэ марат хестармиа, бу иши гэшвиг егмэк гчун хусуси вэсаит аЗырмышлар. Халифа бмэр бив Эбд эл-Ззиз бу мэгсэдлэ бе;)тулмалдан hap ил Зуз динар аЗырырды.

Бу двврда ба'зи гадавлар да гираэтэ Ьавас хестэрмишгэр. 2зни замакда гираэтэ дайр ба'зи хитаблар З'азнлмага башламыпдир. Бкр чох гарелэр Ьэм дэ Ьэдас, фигЬ вэ дилчилшсла мэшгул олмуш-лар. Дэмэшг.мэсчида шэЬэрда зык Гур'ан евк олмуш, бурада torn-hyp rape вэ Ьафизлэр Зетишишлэр, .

Бу фэслив икинчи параграфында. Ьичрэтин II-HII эсрлэрипдэ Дэмэшгдэ гарелэрив тэрчумеЗи-Ьаллары, гираэт услублары вэ эн кении ЗаЗылмыш гираэтлэркн хусусиЗЗэтлэри арашдырвлыр, Ьэр ао-рэ дайр материаллара а;)рыча Зекун вурулур.

пичээтен икинчи эсриндэ Дэмэшгдэ бутун гарелэр гираэти Эбу-д-Дэрдаянн хэлэфи Йбн Амирдэн сояра гарелэрив ае^хи олмут Jah;ja бин эл-Ьарисдэв, ондав сонра исэ Sjjy6 бин Тэыивдэн ej-рэнмипшэр. Шам елкалэриндэ умумэн мэгбул гираэт Ибв Амирик гираэти олмушдур. Бэ'зи гарелэр байта гираэт тэрзлэрини да в^рэн-мишлэр..Мэсэлэн, Вэлид бив Муслим Мэдияэ гарей Нафи'дэв тэ • сир-лэнглшдир. Лавин эсас гираэт Йбн Амирин гираэти иди. Гираэтая эсас тэдрис услубу шеЗхлэрдэв шифаЬь динлэмэ услубу сазылжз-дар. Гур'аны вэ гираэтлэри шифаЬи де^ил, билаваситэ мусЬэфлэр-дэн едрзвэвлэрин (эс-сэЬэФгЦув) гираэти мэгбул саЗшашрда. Гк-релэр арасинда фэгиЬлэр, муЬэдщислэр вэ газилэр дэ олмушдур.

Ьичрэтин' учунчу эсриндэ эввэлчэ Sj'jyd бин Тэмимин, сонра исэ ЭбдуллаЬ бив Зэкваннн гираэтлэри кеншп За;)нлмышдар. Дэмэшг гарелэри Сутув ислам дундасында шеЬрэт газавмышднлар. Эбу Му-сэЬЬир Эбд эл-Э'лв эл-Гэссани, ЭбдуллаЬ бив'Зэкваь вэ Ьарун эл-Эхфэш ез биликлэри вэ ифа усталыглары илэ Цам Осман гграэтинив, даЬа догрусу, Ибн Амирив тираэгинин шеЬрэтини Ьэр зана jajjiba-дылар, онларнв мухтэлиф ислгм елкалэриндэн ахнииб кслэн тглэбэ-

лэрингн са^ы чох олмувдур. Эн мэшЬур гараэт ЗбдулдаЬ бин Аш-рин гираэти олмувдур. Ибн Зэкван вэ Ьшам бия Зммар Ибн Амирин гираэтииш етуручулэри хши ÖejYK е'тибар газанмышдылар. Мэнбз-лэрдэ Ибн Зэквашн вэ эл-Зхфашия гираэтин нэзэри мэсэлэлэринэ дайр китаблары олдугу св^лзнилир. Лакин бу китаблар базэ кэлиб чалшшшдыр.

Ьичрэткн дврдунчу эсриндз Дэмэшгдэ мэскэв салмып бэ'зи ги-раэт алимлэри Эбу Змрин гираэтини За^салар да эсас гираэт Зенэ да Ибн Амирин гираэти саЗылнр. Гираэтин тэдрисиндэ бэ'зи jess тслублар тэт бит едилмэ^э башламыщдыр, мэсэлэн, Ибн эл-Зхрэм тэчвид газдаларывын изаЬында вэ сезлэрин Ьэрэкэлэныэсиндэ ал bî агыэ ишарэлэриндэв истифадэ. втшщднр. Илк дэфэ олараг гарелик ихтисасынын атадан огула кечмэси мушаЬидэ олунур вэ Збу УбеЗдэ гираэти атасы Ибн Зэквандан етурлэ Золу илэ тэдрис'едар. •

Ьичрэтин бешинчи зсриндэ гарелэрин мухтэлиф тэбэгэлэря арасында Ибн .Амирин гираэти эн чох е'тимад кестэрилэн гираэт олараг галыр, заЬидлик, дун^а глалына лагездлик, шахирдяэрдэЕ harr вэ' ЬэдаЗЗэ алмамаг Дэмэшг. гарелэринив сэчиЗЗэви хусуси;)-Зэтлэриндэн олур, Ибн Амирин'гираэтинин вэ, бир сыра байга гира-этлэрин isahnp ифасы, Ьабелэ гарелэрин хениа шеЬрэти са^эсиндз Дэмэшгэ гараэт в^рэниэ^э хэлэнлэрин са;)ы артыр. Бу двврдэ гираэт шезхлэринэ мунасибэтдэ эсас ме ^jap-ше^хан ихтисас сэвиЗЗэси олур. ciaikt таэЬэря Ддрнзакын имамы, атасы христиан олан 36ул-Ьэсэе Зли бин Давуду Дэмэшг чамеинин шамы сечэкдэ мэЬз бу ме'-jap эсас кетурудмушдур. ИсЕадын дузпуелу1унз бе^ук эЬэми^эт верилмшдир. .Гарелэр бир нечэ ше;)хдэн дэрс алмага устунлук вер-мишлэр, мэсэлэн, эл-Ьэсэн эл-ЭЬвазинин.бир нечэ ше^хи олмувдур. 1У эсрин ахырлары - У эсрия эввэллэриндэ Дэмэшгдэ гарелэр вэ тэлэбэлэр учуй,'илк хусуса Гур'ан еви тэ'сис едилир: Бу вэгф' иэдрэсэси ислам дун^асунда биринчи мздрэсэлэрдэн олур. Эмэвилэ| чамеи Дэмэшгдэ гараэтлэрин е;)рэнилмэсинин башлыча мэркэзи. олараг галыр. Гпраэтлэ'рэ дайр бир сыра китаблар Зазылыр.

. ''зчрзтин алтыкчы эсриндэ Дэмэшгдэ мэншэчэ дэмэшгли олан гарелэр азлыг тэшкил етмш, Багдадцан кечуб кэлмиш гираэт алим-лэринан cajú чох олмуш вэ нэтичэдэ Эбу Змрин гираэтинэ устунлу! верилшшдир. Биринчи олараг Эбу Змрин гираэа:* устундэ оху^ан Ибн Тавус олцушдур. Имам эл-Чэзэри Дэмэшгдэ Збу Змрин гираэти-. нин За^илмасыны Cytíaj' бин эл-Мусэллэш» элагэлэндиряр. Алтынчь

эсрдэв бапшаЗараг Дэмэпггэ кэлэв гарелэр арасыкда Зндэлис гаре-лэривэ да раст кэлмэк олур, Ьалбуки о деврэ гэдар гарелэр Дэ-мэшгэ эсасэн «Лэщриг ■елкэлэриядэн кэлирдилэр.

Ьйчрэтив -jp,ttтттт апргтвда Дэмэшгда 6утун Зедди гираэт тэр-зи тэдрис едиляр. Гираэтлэрин тэдриснндэ гираэт алимлэри даЬа чох имам эш-Шатибинив "пирз зл-экани" гэсидзсенэ эсаслаяырлар. Бу иш имам эш-Еатибинин Дэмэшгэ кэлмиш бир вечэ шахирди, о чум-лэдэн имам Зли эс-Сэхави васитэсялэ Ьэзата кечирилир. Бу эоэр Зедци гираэт тэрзинин горувуб сахлакылмасы учун эсае -тэмэл ол-мушдур. Сонралар Дэмэшгин бир чох мэшЬур гираэт ашллэри бу эсэрэ шэрЬлэр зазмышлар. Имам эс-Сэхавинин, эл-Мунтэчэб эл-Ьэм-данинин вэ Збу Шамэ эл-Мугэддэсинин пэрЬлэри кениш Зазылмшдар. Гарелэркк "эпйЕатибиЗЗэ" эсэринэ алудэчшщЗи Ьисс олунур. бзлэ-рини Гур• ани-Кэримин гираэтинэ Ьэср етмиш аилэлэр мездана чахнр. Ата, огул вэ вэвэ Ибн Тавуслар аилэси буна мисал ола билэр. Гираэт мэсэлэлэринэ дайр бир сыра нэзэри эсэрлэр Заракыр вэ бир чох мэшЬур .гираэт алимлэри jerumzp. Зс-Сэхави, эл->'.5увтэчэб эл-Ьгмдаяи, Ибн эл-Ьачиб, Збу-л-ФэтЬ эл-Знсари, ел-Гасим эл-1эврэ-ги, Збу Шамэ эл-Мугэддэси, Ибн Малик эн-НэЬэви бэ^ук шеЬрэт га-занырлар. Бу деврдэ имам эс-Сэхави гарелэрин* башчысы вэ шезхи олур вэ о, гираэтин тэдрисиндэ хусуси услубун эсасыны rojyp. Бу деврдэ •"эс-СалиЬиЗЗ®" мэдрэсэси (Ymm СалиЬ турбэси) эсас гираэт мэркэзинэ чеврилир. Бир сыра ¿ени мэдрэсэлэр, о чумлэдэв эл-îîô-лик эл-^шрэф турбэси, "эл-Адали^э эл-кубра" мэдрэсэси, ВэчиЬ эд-дин МуЬэммэд бин Осман бин эл-Мэнча эт-Тэнухивин тикдарди^и "эл-ВэчиЬизЗэ" мэдрэсэси, Збу бмэр эл-Мугэддэсинин тикдирдаЗи *эл-8мэри33э" мэдрэсэси фзалиЭДэтэ башла^ыр. П3ш-Шатиби33э"3э алудэлшс Дэмэшг гарелэрини .Збу Эмрин гираэтиндэн узаглашдармыр, онлар гираэтлэри чэм едэндэ Иэш-Шатибиj3э"3э, Гур'аш бир етур-мэ эсаскнда. оху^анда исэ Збу Эырин гираэт тэрзивэ риа^эт едирди-лэр,.

Ьичрэтин сэккизинчи эсриндэ имам эш-0атибинин "эш-ШатибиЗ-js" ады илэ мэшЬур олан "Ьирз эл-эмани" йсэри Зеддд гираэт тэр-зинин горукуб сахланылшсы ипшндэ башлыча мэнбэ олараг галмагда давам едар. Бир сыра гираэт алимлэри, о чумлэдэн Ибн Бэсхан она шэрЬлэр Зазырлар. Дэмэшг, ГаЬирэ, ИскэвдэриЗЗэ, эл-Хэлил бэ Гудс шэЬэрлэри арасында гираэтин тэдриси саЬэсивдэ гаршылыглы элагэ-лэр артыр, бу исэ "эш-Шатиби^^э"неш эсрдэн-эсрэ даЬа кевищ ja-

Зылдагына дэлалэт едир. Имам эс-Сэхавшшн Ьазырладыгы тэдрис тслубу ез эЬэмиЗЗатини сахлаЗыр. ^ни гираэт евлэри тшшшр ки, бунларын да арасында 735-чи илдэ вэфат етмш та чир Зли бин Ис- ' ыа'ил эо-Сэнчаринин тикдирдаЗн "эс-Сэнчари^э" мэдрэсэсини, Ьа-белэ "эт-ТинкизиЗЗа" ва "эс-СэбабиЗЗэ" кими Гур'ан ва Ьэдислэ-рин тэдриси евлэрини геЗд етмэк олар. Бу ишлэ "эл-Эфридуни^э" вэ "эл-Зщрэффэ" турбэлэри дэ ыэшгул олмушлар. Ибн Кэсйр 751-чи вэ 761-чи иллэрда инша едилмишдаЬа шеи Гур'ан ыэдрэсэси.бара дэ мэ'лумат верир. Имам Ибн эл-Чэзэри эсрин ахырларында' даЬа' бир мэдрэсэ тикдирир вэ вэ шакирда, 7Э0-чы илдэ вэфат етмиш Эли эл-Лэздааи ораЗа бадгш тэ'Зин едир. Ибн Амирин Змэвилэр чамеин-дэки гираэт дэрнэЗинин Зери горунуб сахланылыр. Бу она дэлалэт едир ки, Эбу Эмр бин эл-Эланын гираэти кениш ЗаЗылса да, бэ'зи дэмэшглилэр Ибн Амирин гираэтини рэЬбэр тутурлар, Гарелэрин • шеЗхи вэзифэсинэ тэ'Зинат мэсэлэсинэ чох чидда Занашылыр вэ о, султанын фэрмаш ила та'Зин едилир. "Эс-СалиЬиЗЗэ'' мэдрэсэси • Гур'анын тэдриси мэркэзи оддугуна керэ бурада шеЗхлик етмэк мэ-гамы да Эбу Эмрин гираэт тэрзини рэЬбэр тутан дэрин биликли, рэЬмли, чалышган гираэт алнмлэринэ Ьэвала едилир.

Ьичрэтин доггузунчу эсриндэ Дэмэшгдэ гираэтлэрин тэдгиги вэ ЗаЗылмасы саЬэсиндэ эн беЗУК хидмэт имам эл-ЧэзэриЗэ мэхсус-дур. О, "эпЯПатибиЗЗэ" ила Занятн. "эт-ТаЗЗибэ" кими муЬум мэн-бэлэрэ ис.тинайэн чэсарэтли дэлиллэр эсасында он гираэт тэрзинин ардачыллыгыны субута Зетирмкш ва бу гираэтлэри 3&За бглмшдир. О, гираэтлэра дайр бир сыра ги^мэтли эсэрлэр Зазмыш, Мисирин эв мэшЬур гарелэршздэн эн сэЬиЬ етурмэлэр васитэсилэ эн дэгиг ис-аад силсилэси зарада билмишдир. Эбу-л-ХеЗр МуЬэммэд эл-Чэзэри-нин (чэфаты - 833) гираэтлэрэ вэ Гур'ан елмлэрикэ дайр "Усул ал гира'ат", "эт-ТэмЬид фи-т-тэчвид", "ТэЬбир эт-ТэЗсир", "эд-Дур£ эл-музиЗЗэ фи-л-гира'ат эс-сэлас эл-мурзиЗэ", "ГаЗэт эн-ниЬаЗэ фи тэбагат эл-гурра", "Тэззибэт эн-нэщр фи-л-гира'ат эл- эпюр" вэ 20-дэв артыг дакэр асэрлэри олмушдур, Онун шхтэлиф шэЬэрлэ! дэ с? ;'7;ыз-Ьесабсыз шакирдлэри олмуш, ишини евладяары да давам етдармишлэр. Бу эердэ мухтэлиф тэЬэрлэрдэн гираэт алимлэри Да-мэшгэ ахыоыб кэлмиш, еЗни заманда Дэмэшг гарелэри дэ Захын вэ узаг'елкэлэрэ кечуб хетмишлэр. МушаЬидэ олунгн Ьаллардан бири лэ'одур ки, Зеви3бтмэлэр арасыкда Ьэр Ьаксы бир ушаг.-¡Ур'анн а: бэрлэзэн кими вэ намаз гылмаг имканына малик олан кими Эмэвилэ]

-17 "

чамеинян завиЗэлэриндэн бириндэ чамаага пишнамазлиг едэрэк намаз галырды. Бу вахт онун Зетхинлик Задана чатнб-чатмадыгыва фикир вершрдалэр. ШэЬэрдэ Зени Гур'ан евлэри тикилирди. ЦуЬам-мэд эл-2еЗзэринив тикдирдиЗи "эл-ХеЗБэриЗЗэ" гвраэт вви вэ ЭЬ-мэд бгн Дэламаннн 648-чи аддэ инша етдаЗи "эд-ДэламиЗЗэ" Гур'ан еви гираэтлэрин тэблиги шини апарнрдылар.

Ьичрэтия онунчу эсриндэ бэ'зи гарелэр Ибн эл-Чэзэринин "эт-ТэЗЗибэ" эсэриндэя истифадэ етсэлэр дэ, гираэтлэр саЬэсиндэ истивад едилэн башлыча мэнбэ "эш-ЕатибиЗЗэ" олараг галнр. Гираэт еЗрэкмэк учун бир чохлары Мисирэ хедирлэр. Дэмэшг Ьэлэ гираэт "саЬэсиндэки шеЬрэтини горуЗур. Тэкчэ Эбу.Эмрин гираэтинэ де-Зил, 6утун мэшЬур. ¿ираэтлэрэ мараг нэзэри чэлб едир. Амма Шам, Мисир вэ Ьичаз Османлн хилафэтинэ табе одщггларнндан вэ бу Зер-лэрэ алимлэр вэ газилэр мэркэздэн хендэриддиклэрннэ херэ Ьэфсин етурмэси эсасында гираэт тэрзи даЬа хениш ЗаЗылмага башлаЗыр. Турклэр фкгЬэ вэ тэсэввуфэ даЬа артыг мараг хестэрдиклэриндэн вэ Зени гираэт мэктэблэри тикмэдаклэриндэн мутэхэссис гарелэрин саЗн эввэлки эсрлэрэ нисбэтэн азалмага башлаЗнр.

Ьичрэтин он биринчк эсриндэ гираэтлэр узрэ ихтисаслашма надир Ьала чеврилир, Гур'ан елмлэри- эвэзинэ фигЬ вэ мэнтиг елмлэ-ри хенишлэнмэзэ башлаЗнр. Дэмэшгдэ Ьэфсин. Асимдэн етурдуЗУ гираэт тэрзи Ьаким олса да, гарелэр арасында Ибн Амирин вэ Збу Эмрин гираэтлэринэ гадгн галмагда давам едир. Бу Ьал гарелэрин шеЗхи ИбраЬим эл-ймадинин фэалиЗЗэтиндэ аЗдын мушаЬидэ олунур.

Ьичрэтин он икинчи эсриндэ Дэмэшгдэ эн нуфузлу гираэт али-ми-шеЗх Эбу-л-МэваЬиб эл-Ьэнбэли олмушдур. Эксэр гарелэрэ о езу дэрс- демиш, За да онун шахирдлэри муэллимлик етмишлэр. Онун ги-раэтлэрэ дайр бир сыра нэзэри эсэрлэри олмушдур. О, Гур'акнн гираэтинин Дэмэшг эдасн илэ ГаЬнрэ эдаснны бирлэшдирмяшдир. Гарелэр гираэт саЬэсиндэ "эш-ЕатибиЗЗэ" вэ "эт-ТэзЗибэ", тэчвид саЬэсиндэ исэ "эл-Ч.эзэриЗЗэ" вэ "эл-МеЗданизЗэ" эсэрлэринэ эсас-лашрлар. Ьэфсин гираэти Дэмэшгдэ гираэт, тэлгин вэ намазда Ьаким гираэт тэрзи олмагда давам едир. Ьэфсин гираэтинэ дайр бир сыра эсэрлэр Зазылыр. Гарелэрин швЗхлиЗи Ьэлэ дэ "эс-СалиЬиЗЗэ" мэдрэсэсиндэ Зерлэшир. Лакин гираэтлэр эсвс е'тибары илэ Экэви-лэр чамеиндэ апарнлыр. Гираэти тэдрис едэнлэр гираэтлэрлэ Зана-ваГ бир сыра дихэр елмлэрлэ дэ мэшгул олурлар. Ихтисаслы гираэт алимлэри саЗча азлиг тэшкил едирлэр.

- 18 -

• Ьичрэтин он учунчу эсриндэ Дэмэшгдэ щраэт алимлэри вэ гираэт ше^хлэри азалыр. Бу деврдэ Залныз бир нэфэр гираэт алиминэ тэсадтф едилир ки, о да кэнардан кзлмэдир. Гираэтлэр саЬэсиндэ— ки биликлзр инкишаф етдголлиир, "эш-ШатибиЗ^э" вэ "зт-ГэЗЗибэ" илэ кифаЗэтлэкызк ме^ли эзуну кестэрир. Ьэфсин гираэти Дэмэшгдэ эсас гираэт ними галмагда давам едир. Гарелэр даЬа чох фигЬ вэ Ьэдис саЬэсиндэ ез бачарнгларыны вуштиш етдирирлэр.

Диссертасизанын уяунчу фэслинин сонунчу параграфы "Ьичрэтин НУ эсриндэ Дэмэшгин эн мэшЬур гарелэри вэ онларын. гираэтлэри" адланыр. Бу параграф она керэ а^рыча верилмишдар ки, ар-тнг Ш эсрдз Дэмэшгдэ гираэтлэр елминин зенвдэн дирчэлдилмэси мушаЬидэ олунур. Бу эсрдэ Дэмэшгдэ гираэтлэр елминэ олан биха-нэлик арадан галхыр, ики мэшЬур гираэт алиминин меЗдана чыхмаса илэ Дэмэшгин гираэтлэр саЬэсиндэки кечмаш шая-шеЬрэти гаЗтарн-лыр. Бу.алимлэрдэн биринчиси гарелэр шеЗхи ЭЬмэд эл-Ьулванн, икинчиси исэ шеЗх ЭбдуллаЬ эл-Мунчид олмушдур. ШеЗх'ЭЬмэд эл-Ьулвани "эш-ШатибяЗЗэ"ни_вэ "эд-Дуррэ"ни, шеЗх ЭбдуллаЬ зл-Мун-чид исэ'"ТэЗЗибзт эн-нэшрпи Задмагла Дэмзшги Зенидэн СуриЗа вэ Ливанда гираэтлэрин тэблиги мэркэзикэ чевирирлэр..Дэмэщг алим-лэри гираэтлэрэ-даир бир сыра нэзэри эсэрлэрин Зенидэн нэшрини оГэшкил едир, езлэри дэ бир сыра эоэрдзр Зазырлар,. ШеЗх МуЬэммэд ДэЬман Ибн эл-Чэзэривин "зя-Кэшр фи-л-гира'ат эл-' зшэр" вэ Эбу Эмр эд-Ланинин "эл-Мугтэни*" китабларыкы нэшр едир, шеЗх МуЬэммэд Эбу-с-Сзфа эл-Малики "ФэтЬ зл мэчид фи илм зт-тэчвидпэсэри-ни Зазыр, ЭЬмэд эл-Ьулвани "Мугэддшэт усул эл-гира'ат", "ЗиЗ&-дат тэЗЗибэт эн-нгшр" вэ "¡¿а. ча'э фи рэсм эл-Гур'ан эла риваЗэт Ьэфс" зсэрлэрини Зазыр, онун шахирди ЬусеЗн Хэттаб бу эсэрлэри нэшр едир, шеЗх Эбд эл-Гадир ГувеЗдэр■ езунун "эл-Мухтэсэр фи илм эт-тэчвид" эсэрини нэшр едир, шеЗх Эбд зл-Ьэким эл-Эфгаки 'Чэш-Шатиби33э"3э шзрЬ Зазыр, лакин бу шэрЬ нэшр олунмур, шеЗх ЭЬмэд ДэЬман "ШэрЬ зл-МеЗданиЗЗэп вэ "КифаЗэт эл-югрид фи 'илм •эт-тэчвид" зсэрлэрини Зазыр. Бу деврдэ'бэ'зи алимлзр тэчвид ел-мани гэр'эн вачиб саЗмамаг' иддиасында олурлар,лакин ше^х МуЬэммэд Су'леЗм эл-Ьулвани белэ иддиалара гаршы чыхнр. Бу вахт бэ»зи алишюр МусЬэфин уэуну Зеш" рэсмдэ кечурмэк тэклифини ирз.та су-рурлэр. Эл-Ьафиз Осман эт-Туркинин бу Золла Заздагы МусЬзфэ му-касибзтдэ Дэмэшг алимлзри ики ЬяссэЗ® .белунурлэр, лакин муэЗЗэн мубаЬисзлэрдзн сонра Осман бин Эффашн рэсми .рзЬбэр рэсм салолы]

- 19 -

.. он дердувчу эсрин сон рубунда Дэмэшг алишгарв Гур'ан елм-юри саЬэсиндэ Ьэгиги дврчэлншэ наил олурлар. Ше^х hycejH Хэт-габ, ¡nejx МуЬэммэд Кэрим РачиЬ, ше^х ЗбУлЬэсэн эл-Курда, ше^х 1уЬэшэд Суккэр, mejx Збд эр-Рэззаг эл-Ьэлэби бу деврун эн бв-)тк алимлзрьндэндирлэр.

ДгссертасиЗанын нэтичэ Ьиссэсиндэ апарнлан тэдгигатын нэ-сичэлэринэ Зекун вурулур.

ДиссертасиЗаннн эсас мэзмуну ез эксини ашагыдакы "нэщрлэр-ташшпщр:

1. Эл-ЧаюР эл-эмэви бн-Димэшг (Нтсус ли-Ибн Чубелр вэ-л-Уыэ^и^вэ-н-Ку' еЗми). ТэЬгиг МуЬэммэд Мути* эл-Ьафиз. Димэшг,

2. МуЬэммэд Мути* эл-hafzs, Нэзар Збазэ. Тарих 'улэма Ди-!эшг фи-л-гэрн эр-раби' 'эшэр (1-III). Дшэшг, I40S/I386,

3. Ьэриг эл-чачи* эл-эмэви вэ бинауЬ. Еусус ЬэггэгэЬа Му-1эшэд Мути* эл-Ьафиз. Эл-Куве^т, 1409/1989.

'4. Дэлил эл-эбЬас эт-тарихи;Иэ фи-л-мэчэллат эс-суриЗЗэ. .'эЬгиг МуЬэммэд Мути* эл-Ьафиз. Гэзвэт Бэдир. Гэддэм лэЬу эд-суктур Шакир эл-ФэЬЬам. Димэшг, 1406/1986.

5. 'МуЬэммэд Мути* ' эл-ЬаЗЕжз, Нэзар Эбазэ. 'Улэма Димэшг вэ i* janyha фи-л-гэрн эс-салис гиэр эл-пичри. Димэшг, I4I2/I9SI.

В. МуЬэммэд Эбд эл-Баги эл-Ьэнбэли эд-Димэшги. Мэш^эхэт би-л-МэваЬиб эл-Ьэнбэли. ТэЬгиг МуЬэммэд Мути1 эл-Ьафиз. Димэг :410Д990.

ЧТЕНИЯ И ИЗЗБСТНЫЕ ЧТЕЦЫ КОРАНА В ДАМАСКЕ ' /1-Х1У вв. хиджры/

Диссертация состоит из введения, трёх глав, заключения я списка использованной литературы. .

Зо введении характеризуется значимость темы диссертации, раскрываются цель а задачи исследования.

В первой главе дается анализ.понятийного аппарата проблематики диссертации, рассматриваются наиболее ваяние и спорные вопросы истории ниспослания Откровения, изучения его ранними мусульманами,.передачи и записи, а затем и составления после-.смерти Пророка - да. благословит его Адпах и да приветствует! -сводного текста Корана. Здесь прослеживаются также основные мо менты выработки первых мусхафов - списков единого текста Книги Аллаха,- один из которых был отправлен халифом Османом бин Аф-фаном.в Сирию.

Вторая глава диссертации посвящена анализу истории возник новения "науки редитахши Корана" как части коранических наук. В этой главе прослеживаются особенности каждой из." наиболее известных семи и четырнадцати "систем рецитации Корана", приводятся автобиографические данные самых, популярных чтецов /курса а их передатчиков /руват/. Особый акцент при этом делается на наиболее распространенном в Сараи в течение первых пяти зеков хиджры.ьариантном,чтении Абдулдаха бин Ашра /ум. в 118 г.х./.

Треуья и основная глава диссертации посвящена изучению ва риантных чтений Дамасской школы, методов и особенностей этих чтений. Автор подробно останавливается на наиболее попул/зрных чтениях, бытовавших в Дамаске в течение всех четырнадцати веко истории ислама, прослеживает.периоды и причины взлета и спада кауки рецитации. Обстоятельному анализу подвергаются наиболее известные теоретические труды по чтениям, такие как "аш-Шатиби £а", "ад-Дурра",-"ТаМибат ан-наир" и т.д.

.В заключении диссертации подводятся итоги исследования, выдвигаются рекомендации по использованию его результатов.

Основное содержание диссертации отражено в шести публикациях.

RECITATIONS AHD FAMOUS RECITERS OP' THB QUR'AH 13 DAMASCUS (I-XI7 OQ. Hidjra)

The dissertation consists of introduction, three chapters, conclusion and bibliography.

. The Introduction defines the importance of the topic of the dissertation, discloses purpose and object of the research work.

The first chapter*examines the most important and simultaneously disputable issues of the Revelation, its study by early Kusulmans, records and compilations of composite text of the Qur'an made after the Prophet's deaths peace and blessings of Allah be upon him. Main aspects of first mushafs. - lists of single text of the Book of Allah, one of which was sent to Syria by Xhalif Othnan bin Atfan.

The second chapter of the dissertation is devoted to the analysis of the history of "science of Qur'an'a recitation" as a part of Qur'anlc sciences. The chapter retraces features of each, most famous seven and fourteen "systems of Qur'an's recitation, gives the information about the most papular reciter» (karra) and their transmitters (ruvat). A special acent is aade on the widely spread in Syria during th«; first five centuries Hidjra variant reading by Abdullah bin Amir (d.118 H.). .

The third and the major chapter of the dissertation is devoted to the study of variant reading of Damascus school, methods and features of them. The author dwells on the question of the- most popular recitations spread in Damascus within all -fourteen century of Islam's-history, traces back the periods and reasons of risinga and declines of recitation science. He also analyses the most famous theoretical works on recitation, such <±a "ash-Shutlbiya", "ad-Durra", "Tayyibat an-nashr", etc.

The conclusion of the dissertation sums up the results of the investigation, puts forward recommendations for their uo.

The main provisions of the dissertation are reflected in six publications.