автореферат диссертации по филологии, специальность ВАК РФ 10.01.09
диссертация на тему:
Генетические основы и специфика сказок о животных

  • Год: 1996
  • Автор научной работы: Жумаева, Салима Чуяновна
  • Ученая cтепень: доктора филологических наук
  • Место защиты диссертации: Ташкент
  • Код cпециальности ВАК: 10.01.09
Автореферат по филологии на тему 'Генетические основы и специфика сказок о животных'

Полный текст автореферата диссертации по теме "Генетические основы и специфика сказок о животных"

^ЗБЕКИСТОН РЕСПУБЛИКАСИ ФАНЛЛР АКАДЕМИЯСИ АЛИШЕР НАВОИЙ НОМИДАГИ АДАБИЙТ ИНСТИТУТИ

^лёзма урцуурш

РГБ ОЛ

ы

ЖУМАЕВА САЛИМА ЧУЯНОВНА 0 -

2 7 ЯНВ 1ЯЯ7

УДК 398.22(575.1)

^АЙВОНЛАР ^А1^ИДАГИ ЭРТАКЛ/' ИИНГ ГЕНЕТИК АСОСЛАРИ ВА СПЕЦ (>И!САСИ

10.01.09 - Фольклоршуносшк

Филология фанлари номзоди илмий даражасини олиш учун та^им этилган диссертация

АВТОРЕФЕРАТИ

Тошкент-1996

Тад1£Ш$от Узбекистон Республикаси Фанлар акаде-миясн Алишер Навоий номидаги АдабиЗт институтининг фольклор б^лимида бажарилган.

Илмин ра^бар

- филология фанлари доктори К. И. Имомов

Расмий оппонситлар

- филология фанпарн доктори, профессор М. Саидов

- филология фанлари номзоди Т. Зуфаров

Етакчи муассаса

• Ннзомнн номидаги Тошксит Давлат педагогика института.

^имоя 1997 ннл" -/¿Г" ¿швабре соат__да

Узбекистан Республика«! Фанлар академнясн Алишер Навоий номидаги Адабиёт институт ^узурндага ДК 015.04.01 ра^амли докторллк нлмий даражасинн олиш учун днссертациялар ^имояси б^йича бирлашган нхтнсослаштнрилган Илмин Кенгаш йияшншида угказилади (700170, Тоипсент ш. И. М^мннов к?часн, 9-ун).

Диссертация билан Узбекистон Республикаси Фанлар академиясннинг Асоснй кутубхонаснда танншнш мумкин (Тошксит ш., И. Муминов к^часи, 13-уй).

Автореферат 19% ннл датар^атилдм

Бпрлашгин ихтисослаштнрил-ган кенгаш илмин коти б и филологи» фанлари докгор

А. Жалолов

К И Р И Dl

Иавзунинг долзарблиги ва тадкиц зтилнм даракаси. Юксак умуминсоний гоялар билan сугорилган маьнавий цадриятларимизни бадиий тафаккур тарихисиз тасаввур этиб булмайди. Бинобарин, оламни билиш, идрок этишнинг знг ибтидояй тасаввур ма^сули бул--ган ^айвонлар ^ацидаги эргакларнинг келиб чициши, шаклланиши ва икод караёнида эпик асар даражасида урин ола бориши тарихини урганиш бугунги кун маьнавияти талабларидан биридир. Цолаверса, мазкур турдаги зртакларни илмий асосда Урганиш фолыслоршунослик фанининг бугунги кун бирламчи вазифалари цаторида туради. Зеро, тадки^отнинг илмий ва амалий циммати, мавзунинг долзарблиги шу билан белгиланади.

Мазкур мавзу рус ва бошка катор хал^лар фольклоршунослигида муайян даражада тадциц этилган1.

Узбек фолъклоршунослигида зса бевоснта шу мавзуга бапиш1ан-ган иахсус тадкикот мавкуд змас. Маззу хусусида, одатда, узбек халц ортаклари тадкиц атилган турли характердаги ишларда у ёки бу дараяада тухтаб утилган. Бу борадаги фикр-муло^азаларни Б. Каримий, М. И. Афзалов, F. Калолов, К. Имомов, X. Эгамовларнинг ишларида учратиы мумкин. Куыладан, Буш Каримий узииикг "Узбек

о

халц эртакларининг баъзи бир хусуснятлзри кацида"" номли рисола-сида Узбек фольклоршунослигида биринчнлардан булиб мазкур турга оид эргакларнинг умумий хусусиятлари юзасидан дастлабки мулоха-заларни билднради. Айни йуналивдаги дастлабки тадкицотлардан яна бири М. И. Афзаловнинг "Узбек халК эртаклари у.ацида"3 номли монографиясидир. Унда олнм бу хилдаги эртаклар персонаклари, мавзу йуналиши, гоявий мазмуни *амда бадиий хусусиятлари кацида айрим мулоцазаларни илгари суради. F. Жэлолов "Узбек хал:? эртак-

1. Аникин ЕГП. Русская народная сказка.-М.: Учпедгиз, 135Э; Померанцева Э. И. Русская народная сказка. -Н.: Наука, 1963; Бардака нова С.С. Бурятские сказки о нивотных.-Улан-Уде? 1974; Бахтина В. А. Эстетическая функция сказочной фантастики. Наблюдения над русской народной сказкой о животных. -Саратов,1972;Крук И. И. Восточнославянские сказки о хивотных( Образы. Композиция). Автореф. дисс. канд. филол. наук. -Минск, 1985; Дунаевская Я. Ф. Поэтика украинской сказки. Автореф. дисс.канд.филол. наук.-Киев, 1983; Дьяконова Ю. Н. Якутская сказка ( Русско-якутские взаимосвязи). Автореф. дисс. канд. филол. наук. -Л. ,1984.; Чолокошивили Р. К. Грузинский народный сказоч ный упос о аиеотных. Авторе^, дисс. канд. филол. наук. -Тбилиси, 1585.

2. Б. Каримий. Узбек халк эртакларининг баъзи бир хусусиятлари *акида//Узбек тили ва адабиёти.-1995.-N 5-G.-E. 57-62.

3. И.И. Афзалов. Узбек халц эртаклари хакида.-Г.: Фан, 1364.-Б. 22-33.

лари поэтикам"1 номли китобида цайвонлар *акидаги эртаклар та>;~ лилига бироэ кенгрон урин беради. Олим тацлил яараёнида мазкур типдаги эртакларнинг баъзи.бир белгилари, бадиияти, мавзу, роя ва персонаглари хус'усида трхталиб утади. К.Имомов эоа уз куза-типшарида бу хилдаги эртакларнинг генетик асослари ва узига хос хусусиятларини бирмунча асосли назарий хулосалар билан таджик этади". X. Эгамов б$> борадаги фикр~мулоу,азаларини умумий асосда баён этади.

КУринадики, юцорида тилга олинган ишлар мавзу хусусида умумлаштирувчи яхлит илмий тасзввур уйготолмайди. >[олбуки, мазкур типдаги эртакларнинг геяезиси - тарихий келиб чициши, узига хос эволщияси, бадиий трансформациям, спецификаси ва функционал хусусиятларини яхлит, «сиддий ургании худа му^имдир.

Щу э^тиёкдан келиб чикиб, мазкур тадвдотмизда цайвонлар какидаги эртакларни монографик планда махсус тадкик этиш асо-сий вазифа килиб белгиланди.

Гадки^отнинг илмий янгилиги. Гадкикотнинг клмий хихатдан янгилиги шундаки, унда фольклоршуносликда биринчи марта хайвон-лар >;ацидаги эртаклар халк прозасининг ало^ида тури сифатида урганиш учуй асос чилиб олинди.' Мазкур иш шу турдаги эртакларнинг тарихийлик мезонлари ва Узига хос специфик хусусиятларини назарий йуналишда умумлаитирувчи биринчи тадчицотдир. Унда эртакларнинг тарихийлик мезонлари археология, этнография ва тарихий манбалар фонида текширилади. Бинобарин, эртакларнинг ярати-лишига асос булган тарихий давр, реал вокеликка муносабат маса-ласи хамда тарихий *зкицатни бадиий акс эттириш принциплари узига хос мураккаб хараён сифатида тарихийлик нуктаи назаридан тадцин этишни тацозо зтади. Шундан келиб чикиб, таддаот ишида мазкур турдаги эртакларнинг ярагилиш ва тур сифатида бадиий шаклланиш караёни босвдчларга ахратилиб та*лкл этилди.

1. Р. Жалолоэ. УзОек халц эртаклари поэтикаси. -Т.: Фан, 1976. -Б. 18-36.

2. К. Имомов. Узбек-хал^ прозаси. -Г.: Фан. 1931. -Б. 33; Узбек халк эртаклари//Узбек фольклорининг эпик жанрлари. Т. ,1981.-Б. 6570; Хайвонлар ха^идагн эргаклар//Узбек фольклори очерклари, уч томлик, 11 том. -Т:Фан, 1989.-Б. 73-84; Узбек хал^ зртак-ларининг гаснифи//Узбек тили ва адабиёти.-1993.-М 1. -Б. 22-24.

3. Эгамов X. Совет Шарки туркий халклапи зртакчилик анъана-лари тарихидан очерклар.-Гошкент: Укитувчи, 1982. -Б. 40-43.

Диссертацияда цайвонлар хацидаги эртакларнинг узига хос хусусилтлари (спецификаси) яхлит тизим шаклида иж марта ёри-тишга *аракат цилинди. Бунда куйидагилар ишнинг илмий янгили-гини белгилайди:

- бадиий-композицион тузилиши;

- образлар таркиби, талцини ва функцияси;

- уйдирма, унинг характери, функцияси;

- конфликт ва унинг ечими, функцияси;

- сияет ва мотивлар хусусияти.

Цайд этилганлардан тащари, тах-пил жараёнида уртага таш-ланган муаммолар ва айни пайтда, мавзу мо^илтини янада ойдин-лаштириш мак.садида эртаклардаги рамзийлик ва мажозийлик маса-ласасига т?хтаб утилди.

Демак, ¡о^оридагилардан иу нарса англашиладики, тадацотда мавзу юзасидан чи^арилган илмий хулосалар узбек фольклоршунос-лигида ички турга оид эртакларни назарий ждатдан урганиш таж-рибаоига, шубхасиз, самарали улуш булиб ц^шилади.

Тадкикотнинг максад ва вазифалзрн. "азкур ишимизда вонлар хацидаги эртакларни хал!{ лрозасининг ички тури сифатида тадвд зтиш, тарихий тараккиёти ва узига хос характерли хусу-сиятларини ёритиш асосий мацсад цилиб ц?йилди. Шу мацсаддан келиб чициб цуйидаги вазифалар белгиланди:

- эртаклардаги мавхуд тарихийлик масзласига ойдинлшс ки-ритиш. Бунда куйидагиларга эътибор берилади:

1) х.айвоилар ^ацидаги эртакларнинг яратилишига асос бул-ган манбалар - ижтимоий-тарихий давр ва маиший *аёт хавдати, эгнографик з{одисалар, урф-одатлар ва ни^оят, диний царашлар махмуи;

. 2) эртакларнинг реал во^еликка муносабати масаласи;

3) тарихий ^акицатни бадиий акс эттириа принципларн.

- миф ва эртак муносабати, хусусан, эртакларнинг тарихий тарадаётини уларнинг шаклланиш караёнига кура белгилаш;

- персонахларнинг шаклланиш, усиш, узгариш зволюциясида генетик ва функционал алоцадорлик масаласини ёритиш;

- персонахларнинг функционал хусусиятлари ва мазмунини назарий та^лил зтиш, шундан келиб чикиб таркибиии белгилаш;

- уйдирма ва унинг персонахлар талцинида тутган Урки кам-

да ацамиятшш курсатиш;

- эртаклар. табиагини белгиловчи рамзийлик ва ни^оят, мажозийлик тушунчаларига ани^лик киритиш;

- конфликт, унинг мазмунн, функцняои ва сюхет таркибида тутган урниии белгялаш;

- эртаклариинг коыпозицион. таркиби, хусусан, сюжет ва унинг яхлитлигини таьминловчи могнвлар тизимини аншугаш;

- шу асосда н_утч ва царакат мотивннинг сюхет ташкил этиш-даги ?рни, а^амияти х.амда функциясуши белгилаш ва тадциц этиш.

Умуман олганда, у.айвонлар ^ацидаги эртаклариинг тарихий тарадаёти мураюсаб жараёнлар ичи'да кечганлиги, цолаверса, узига хос характерли хусусиятларининг турли хил шакл ва мазмун-да намоён б$лнш - тадачог ипшизда уларнинг ^ар бирини ало-яида - ало^ида, айни пайтда изчил изо^лашни э^тиёхга айлантир-ди. Бу аса уз навбатида, диссертациянинг таргсибий тизимини шу мантии асосида белгилашмизни тацозо этди.

Гадкикотнинг методикаси ва методологик асослари. Диссертациянинг методологии асосшш фолыслоршунос, адабиётшунос, тарихшунос ва злшунос олимларнинг халн огзакн иходи хамда ыада-ний меросни Ургании бобидаги илмий царашари ташкил зтади. Дсосий текаириш даструламалимиз эса т?планган материал ва диссертациянинг характеридан келиб чшдан яолда тарихий-киёсий методда олиб боришни так.озо этди. Бинобарин, огзаки ижоднинг коришь даври, цолаеерса, эртаклариинг яратилиш ва шаклланиш жараёнини муайян тарихий х.одиса сифатида аадодларимиз яшаган давр хусусияти билан боглаган холда ёритиш максадга мувофик-дир.

Ишнинг мазмунини ёритишда A. fi. Беселовский, В. Я. Пропп, E.H. Путилов, Е. й. Мелетииский, В. П. Аники н, Э. М. Померанцева, И. В. Новиков, С. С. Бардаханова, И. И. Крук, Е. А. Костюхин, Р. К. Чолокошивили, А. Баймурадов, Х- Зарифов, И. И. Афзалов, Б. Са-римсо^ов, Т. Мирзаев, К. Имомов, И. Районов, F. Калолов ва бошца цатор фольклоршунос олимларнинг илмий-назарий хулосарига таяндик. Шуншггдек, ишнинг мокиятини фактик асослашда тарихшунос, злшунос ва чадиыиятшунос (археолог) олимларнинг тадчи-Кот натихаларидан амалий фойдаландик.

Ишнинг умумий ыазмуни pesa доирасида хайвонлар *ацидаги

зртакларни назарий тадкиц этиш асосида баён цилинди.

Тадкикотнинг назарий ва амалий ахамияти. Мазкур диссерта-цион ишимиз узбек халк огзаки ижодиётинииг энг цадимги даври, «умладан, эртаклар генезиси - келиб чициш тарихи ва узига хос характерли хусусиягларини урганишга дойр фундаментал тадницот-лар яратишда дастлабки материаллардан бири сифатида муайян а*амиятга эга.

Диссертациянинг илмий хулосаларидан эдйидаги йуналишларда амалда фойдаланиш мумкин:

- миллий цадриятларимизга ниддий эътибор берилаётган бир даврда халцимиз тарихи, маданияти, адабиёти ва диний-эьтицодий царашларининг энг ибтидоий куринишларини Урганиш камда тарац-киёг босцичларини белгилавда;

- олий уцув юргларининг филология факультетлари талаба-лари учун "Узбек халц огзаки поэтик икоди" фани буйича янги дарслик ва ц?лланмалар яратищда;

- олий уцув юртларикинг филология факультетлари талабала-рига "Узбек халц огзаки поэтик игоди" фанидан лекция, махсус курс ва семинар машгулотлзри утказиыда.

Тадкикотнинг манбалари сифатида Узбекистон Фанлар акаде-мияси Алишер Навоий номидаги Адабиёт институт« хузуридаги ХОД< Зариф номли Узбек фольклори архиви ва шу архив материаллари асосида нашр этилган "Узбек халн эртаклари (1960, туплаб, нашрга тайёрловчилар И. И. Афзалов, Расулов, 3. Хусаинова), Хоразм эртаклари (1961, туплаб, нашрга тайёрловчи Ф. Абдул-лаев), Ойхамол (1969, туплаб, нашрга тайёрловчилар И. И. Афза-лов ва 3. Хусаинова), »Гулпари (1969, туплаб, нашрга тайёрловчи Т. Розибоев), Ненка ботир (1976, тузувчи ва нашрга таёрлозчи И, И. Афзалов), Олтин бешик (1985, тузувчи ва нашрга тайёрловчилар И. И. Афзалов ва К. Имомов), Зумрад ва - Циммат (1908, тупловчи ва нашрга тайёрловчи К. Имомов) тупламларидаги эртаклар асос цилиб олинди. Шунингдек, ншнинг ио^иятини фактик асослаш учун "Турк асотир (миф)лари" (Иурот-Уроз. "Сирли олам" «урн. ,1991, Н 3-11), "Авесто" (Асцар Наукам таржимаси,"Сан1ат" «урн., 1991, Я 3-"?), Абу Райяон Берунийнинг "Цадимги халклардан долган ёдгорликлар" ("Осор-ал-Боция"), С. П. Толстовнннг "Кадиы-ги Хоразм" каби ^атор тарихий манбалардан кеиг фойдаланилди.

Ишнинг »орийланипш. Диссертация Узбекистон Республикаси Фанлар акадеыияси Алииер Навоий номидаги Адабиёт институтининг фольклор булимида,шунингдек, УзРФА Х-С. Сулаймонов номидаги К?л-ёзмалар институти кошида 10.01.09-фольклоршуносдик ихтисоси бу-йича ташкил этилган илмий семинар йигилишида мухокаыа нилинди ва цимояга тавсия этилди. Ишнинг асосий ыазмуни илмий ма^олалар-да, шунингдек, Республика ёш филолог-олимларииинг (Тошкент, 1993, 1994,1995) илмий-назарий конференцияларида у долган маъру-заларда Уз аксини топган.

Та лкикотнинг тузилиши. Диссертация кирии, икки асосий боб, хулоса цисмларидан иборат ва иш срнггида фойдаланилган адабиётлар руйхати илова килинади.

Диссертациянининг асосий мазмуни.

Кириш кисмида тад^ицот мавзусининг долзарблиги асосланиб, унинг Урганилиш дарахаси, илмий янгилиги, ма^сад ва вазифалари, методикаси ва методологик асослари, назарий ва амалий армияти, ианбалари, хорийланиош ва тартиби *ацида ыаълуыот берилади.

Биринчи боб "Хайвонлар ха^идаги эртакларда тарихийлик" деб номланади. Бу бобда мазкур турдаги эртакларга хос тарихийлик мезонлари хусусида фикр вритилади. Хусусан, зртакларнинг тари-хий асослари, вокеликка муносабати масаласи ва бадиий акс зтти-риш принциплари кенг, атрофлича тадвд зтилади, Шунингдек, зртакларнинг яратилиши ва ички тур сифатида шаклланишида уларнинг урни, роли ва вазифаси курсатилди.

Кайвонлар ^ацидаги эртаклар Узбек халц зртаклари ичида ало-\ида туркуыни ташкил втади. Бу хилдагк эртаклар орзаки бадиий июднкнг узига хос насрий намунаси сифатида шклланиб, такомил-лапшб, анъана доирасига тушгунга к,а дар узок тарихий хараёндарнн босиб утган. Гарихий караёилар таьсирк аса, шуб^асиз, эртаклар ссхетида уз изини /;олдирган, колаверса, уларнинг кадимийликка дацлдор кккатларини кам сезиларли даражада хиралаштнриб ибориш-га олиб келган. Шунга кура мазкур турга оид эртаклар тарихий тараадиётининг узига хос белги-хусусиятларива асосий Соскич-ларини тарихийлик ыезонларига таяниб белгилаш ыантикан уринли-дир. Зеро, унинг мохиятида конли утмишга гайриилмий муносабат, ^одисалар ыазмунига хаёлий туе бериш ва бадиий акс эттириш мезонлари узига хос тарзда аыал кнлади. Шундаи келиб чициб, хайвонлар ^анидаги эртакларга хос тарихийлик мезонларини куйкдаги

асосда кайд этиш мумкин:

1. Хайвонлар *ацидагк эртакларнинг яратилишига асос булган манбалар - ижтимоий-тарихий давр ва маишй хаёт ^ацицати, этнография ^одисалар, урф-одатлар ва ни*оят, диний-эьтицодий цараш-лар мажмуи;

2. Хайвонлар ^ацидаги эртакларнинг реал вокеликка муноса-бати масаласи;

3. Тарихий цаки^тни бадиий акс эттириш мезонлари.

Тарихийликнинг ана шу белгилари эртакларда узига хос хусу-

сиятлари билан бадиий иакл ва мазмунда намоён булади.

Аввало, ихтимоий-тарихий давр ва маиший *аёт цацицати эртак-ларда тарихийликни келтириб чикарувчи энг аеосий ва зарурий омил-лэрдан *исобланади. Бинобарин, хайвонлар хаадаги эртаклар генетик жиз(атдан ихтимоий-тарихий хараён ма^сули булиб, гоявий асо-оига кура узи вужудга келган давр дунёцараши ва тушунчалари билан йугрилгандир.

Кайвонлар ¡(ацидаги эртакларнинг дастлабки намуналари ибти-доий овчиларнинг кундалик ов таассуротла-т асосидаги *икоятлардан иборат булган. Овчилик хараёни эса турли хил ^одисалар, ажойиб ва гаройиб саргузапгглар, шу билан бирга баъзи лолларда тасодифий ва фогиали вазиятлар билан кечган. Бундай ^одисаларга ибтидоий овчилар бефарк карамаганлар, албатта. Овдан кейин буладиган .су^батларда ¡сайвонларнинг киликлари, хатти-харакатлари ва узаро муносабатларини *икоя ^илиыга одатланганлар. Иасалан, "Бури кенг чулда югуриб кетаётган экан, унга бир от рупара келиб колибди. Бури тез-тез юриб, отнинг олдига Угиб олибди. От бурига яцин бориб, уни искаган экан, бури чавдонлик билан отнинг тукшугага ёпипшб олибди. От хуп уннаб курибди, лекин у Уз тумиупши оч буридан ажратиб ололыабди. .."Ч

Юкоридаги эпизодда во^елик узининг *аётий заминидан узилыа-ган полда баён килинган. Эътироф этиш керакки, бу каби эпизод-*икоятлар мавжуд эртакларнинг таикил топиии йа шаклланишида иаи-ба вазифасини утаган.

Кайвонлар зса^идаги эртакларнинг тарихий замини мифологияга

бориб тутаиади. Унинг мазмуний ифодаси синкретик характери билан

узига хослик ¡сасб этади. Синкретик дунёцаратар моцияти иундан

1. Ойжзмол. -Т.: Рафур Рул ом номидаги бадиий адабиёт нашриёти, 1969. - Б. 263.

нборатки,у ибтидоий инсон тафаккурининг цоришимик тамойилларига асосланади, яъни синкретик онг тушунчаси табиат ва хамият ходи-салари яацидаги умумлашма, хаёлий, айнн пайтда дуал, тасаввурлар тавсифи билан изодланади.

Синкретик тасаввурлар махмуи ибтидоий давр турмуш тарзи ва дунёкарашининг умумий талаблари доирасида пайдо булди. Жумладан, айрим /,айвонларни ило^ийлаотириш билан боглик тотемистик эьтикод-лар хамда ру* ва укинг абадийлиги хацидаги диний карашлар ана шу тасаввурлар заминида вухудга келди.

Наънавий рухий таьсирнинг кУДРатли воситаси - ру* ва унинг абадийлигига ишонч хамда жоннинг кучиб юрипш хачидаги тасаввурлар анимизмнинг асосий гол ва мазмунини ташкил атади. Анимизмнинг амалий асоси миф-асотир ва артакларда узига хос тал^инларда намоён булади.

Анимистик тасаввурларнинг бадиий кучими, асосан сехрли эртаклардагина са^ланиб «олган. Унинг айрим рудиментлари хайвон-лар з^ачидаги эртакларда х.ам учрайди. Масалан, "Бури ва тулки" эртагида тулки персонахининг айрим уринларда бир юмалаб бошца хондорга эврилиши билан боглиц эпизодларга дуч келамиз: Тулки дусти бурининг илтимосини бахариш учун у билан й?лга тушибди ва К?лида дастурхон кутарган хотинларга дуч келибди: "...Шунда тулки бир юмалаб бедана булибди ва далигн хотинларнинг олдига тушиб йургалай бошлабди...Уларга фириб бериб, максадига етгач, яна уз холига цайтиб, бурининг ёнига борибдиЧ

Шуни айтиш керакки, мазкур эртакдаги эврилиш мотиви кейинги !(одкса булиб, сехрли эртаклар таркибидаги кадамонлар хонннинг капалак ёки чушга айланиы мотиви таъсирида юзага келган. Эртакда айни тасаввур, ягни тулки холатидаги эврилиш мотиви ор^али руц ва угшнг абадийлигига ишнчиинг асосий мохияти - моддий оламда хаётнинг айлана шаклда давом отиши хацидаги анимистик тасаввурлар бадиий ифодаларда тасвирланган.

Удйвонлар хацидаги эртакларда "...у ёки бу хайвонни инсон тили^а сузлатиш ва унга инсон каби муносабатда булиш..."2 ходи-сасн хам анимистик тасаввурлар-заминида шклланган. Бинобарин, .. анимистик эътикодлар синтез» баьзи ^айвонларни авлод-ахдод-лар рухига айлантирди. Чунки анимистик эьтинод у ёки бу ^айвонни ТТТзЬек халк, эртаклари, 1 том. - Б. 37.

2. Имамов К. Узбек фольклор« очерклари//Уч томлик. 2 том. Т.: Фан, 1939.-Б. 76.

и

*айвон эмас, одамзод, авлодлар ру*и деб *ис чилишга олиб келди. Демак, ибтидоий иноон тасаввурича, у ёки бу хайвон у дунёга утиб кетган авлод-аждодларнинг рухи, уларнинг бу дунёдаги куринншн саналган..."Ч Ыасалан, "Бури билан ыерган" эртагида бурининг инсоний нутчи, чолаверса, чол билаи чариндошлик муносабатлари фикримизнинг яччол намунаси була олади: Бури похол тагидан:

- Ота. мени цувиб келаётган мерган кетдими ? - дебди. Чол:

- болам кетди. - дебди.

- Кетган булса мени чУйиб юборинг, - дебди бури. Чол:

- ХУп болам. - деб бурининг устидагя похолни олиб ташлаб-

ди"1.

Тотемистик тасаввурлар, хусусан, хайвонларнинг тотемлик но-Хияти билан боглич иринлар ва ур{нодатлар хам эртакларнинг яра-тиликига асос брлган ыанбалардан хисобланади.

Маьлумки, хозирги Марказий Осиё, шунингдек, КанубиИ Сибир ва К5нубий Урал халчлари таркибида худа куп чадимги турккй чаби-лалар, урурлар мавгуд булган. Мазкур ypyF ва чабилаларнинг асо-сий кисми бури, ')1ич, от, ит, илон ва хУкиз каби хайвонларни уз тотемлари хисоблаб, уларга сигинган ва вътичод чилган булсалар, баъзи бир чабилалар sea бури, айич» КУЙ каби хайвонларга сига-ниб, уларнн яратувчи ва хомий дараисида илохийлаштирганлар. йасалан, узбек, 40304, туркман, озарбайэюн, Яанубий Сибир халч~ ларидан олтой турклари, ёчутлар, чувашлар, Осиёдаги мугуллар орасида бури, от, ит, айич, ХУкиз каби хайвонларга нисбатан то-теник эътичод мавжуд булган. Ыунингдек, чиргнзларда ит, кнйик, бури, туркманларда зчки-твкага, озарбайяонда бури, кийикка нисбатан тотемистик эътичод нихоптда кучлн булган. Дна ыу эътичод туфайли чабила аъзолари уз тотемларкга цараб ypyF-аймочларга бу-линганлар. Шунга мувофиц чабила ва урур номлари тотем сифатида чабул килинган хайвон номи билан атала бошшган. йасалан, "... 40304. бопщирд,- мурул халчларида..."бури", "бурннайман" каби уруялар учрайди"3. Ашина ва усун/уйыун каби чабилалар хам бурига тотем сифатида топинувчи урур вакилларй хисобланади. Туркнап халчи орасидаги "така" урурининг мавяудлиги хам шундан далолат беради, Туркий чавмлар орасида яна 04 ва чора ч?Й номлари билан

1. Имомов к. Узбек фольклори очерклари//Уч тошшк. 2 том.-Г.: Фан, 19В9.-Б.76.

2. Узбек халч эртаклари, 1 том. -Е. 20-21.

3. ВДраев И. Кук бури авлодлари//н1>ан ва турмуш", 1903. - N3. -Б. 12,

faFMif ypyFJiap учрайди1. Гаъкид коизки, •*...оц кУйунли ва кора КУйунли уруглари XIV-XV асрларда иуда машцур булишган. XII аср-да Амударёдан утиб Эроннинг Шимолий районларида урнашган турк-ман уругларининг байрорида едй калласининг таевири туширилган-лигини этнограф Г. И. Карпов найд этиб утган эди"2. Айтиш мумкин-ки, бу каби *одисалар, яьни тотем ва унга эътицод тушунчалари *айвонлар ¡са^идаги зртакларнинг яратилиш ва муайян асосда ыакл-ланииида уз таьсирини курсатган. Жумладан, тотем саналган jjaü-вонлар (эчки-така, цузи-вдч^ор, бузоц-бука)нинг эртакларда етакчи персонах сифатида фаолият кУрсатиши, шунингдек, улар циёфасида цомий, химоячи, йулбошчи каби сифатларнинг нисбатла-ниыи юцоридаги фикримнзнинг ёркин асоси рсобланади.

¿¡айвоилар ^а«идаги эртакларга хос булган тарихийликнинг иккинчи белгиси - уларнинг реал воцелик'ка муносабати масаласа-сидир.

Зртакларнинг реал во^еликка муносабати масаласи нисбатан ыараккаб тушунча ва караёнларни уз ичига оладк. Ыазкур жараён узига хос хусусиятлари билан кУйидаги асосларда намоён булади. Биринчидан, кадимги одамнинг табиатга ва унинг бебош кучларига Нарши куравдаги фаоллиги, иккинчидан эса тафаккурнинг воцеликдан туриб цайратомуз парвоз килишида акс этади. Ифодаланиш1га кура sea онгеиз ва онгли муносабатлар тарзида намоён булади.

Тадк.икот ишида диссертантнинг бу борадаги илмий хулосалари цуйидаги асосда изоцланади:

Мнфологик эътицодга булган ивднчнинг йуколиош ва ннкор 8тилиши, айни пайтда воцеликка онгли муносабатнинг пайдо булиши овчишшг кикслси ва афсоналар заминида ташкил топган эртакларни Ха«и1<ат эмас, балки ёлгон, уйдирыа деб муносабатда булишаи таъ-ыиилади. Функционал хусусиятини эса астетнк муносабатлар тарзи-га айлантирдн. Бу хаеда диссертацияда батафеил тухтаб утилган.

Реал вочеликни бадиий акс эттириш мезон лари *айвонлар х.аци-даги эртакларга хос тарихийликнинг учинчи белгиси *исобланади. Эртакларда реал воцелик фантастика ва >;аётий уйдирмалар уыумлаш-ыасида акс аттирилади. Иазкур ^одиса узида реал воцеликка муносабатнинг бадиийлашиш караёкини кухассамлапггиради. Бу жараён ибтидоий даврнинг «уйидаги тарихий босцичларини камраб олади:

1~Гурсунов К. JC Генезис казакской "бытовой сказки. -Алма-Ата:

Наука, 1973.-С. 20. 2. Яураев К. "Сехрли" ракамлар сири". -Т.: Узбекистан, 1991.-Б. 53.

1. Ибтидоий даврнинг илк боскичи. Иазкур босцичга хос асосий «арашлар хайвоний одат ва хатти-*аракатлардан рамзий аидоза -олиш *амда уни инсоний циёфа ва муносабатлар мазмунига сингди-риш акидасини илгари суриши билан характерланади. Еинобарин, бу Уринда онгли ифода ёки онгли хатти-харакат тамойиллари амас, .. балки мифик тушунча ва мифик тасаввур устунлиги зоцир булган. Одамнинг хайсон билан ^риндошлиги *ацидэги тотемистик тасав-вурлар ёки *айвоннинг одам «иёфасидаги рамзий тасвири ана шу " даврда яратилган "Ашина", "Цалдиргоч", "Илон бузган" каби афсо-" на ва орзаки *икоятларнинг марзини ташкил этади.

2. Ибтидоий даврнинг овчилик боскичи, Мазкур боодичда чай- . вонлар хакидаги зртакларнинг этиологии ыазмундагн наыуналари вужудга келди.

Этиологик эртаклар ибтидоий овчининг кундалик ов таассурот-лари, к,изициш ва кузатишлари асосида юзага келган булиб, у ёки бу ^айвоннинг айрим белгиларига эьтибор берии, айблаи, масхара-лаи каби вокеалар тизимидан иборатдир.

"Кийик билан Кади", "Калдиргоч била" Зиигалаву^", "Нук^ддас балик", "Чуммо^ шакал" каби эртаклар шулар жумласидандир. Бу хилдаги зртакларнинг. яратллиш заминида "...ибтидоий одамда эстетик туйяу элементлари шакллана борди"1.

3 Ибтидоий гамиятнинг чорвачилик боскичи. Бу босцич баъза дайвонларни хонакилаштириш хараённ билан изо^ланади. Мазкур караён уй хайвонлари билан ёввойи ¡¡айвонларга булган муносабатни юзага келтирди ва бу муносабат мазкур тнпдаги зртаклар табиатида узига хос узгаришлар ясадн:

а) свхет таркибида уй хайвонлари билан' ёввойи ^айвонлар уртасидаги узаро курашарга асослангая туцнашув ыотиви вуаудга келди;

б) воцеа ва *одисалар талцинида бадиийликшшг Узига хос наыуналари кузга таишана борди.

Бурининг цонхурлиги, цащирнинг тулки бйлан айёрона ыуноса-батн, ачки, бузок;, хуроз, цуй каби уй кайвондарининг ута доно ва тадбиркорлик каби сифатлари маьнавий тудоашувларда ацлий сипов-нинг дастлабки бадиий намуналарини сзага келтирди.

Бу хилдаги бадиий жихатлар иБ?ри билан эчкн", "Эчки, бузок,

1. К. Имомов, 'г. йирзаев, Б. иаримссж.ов, о. Сафаров. Узбек каяк огэаки поэтик и золи// Ун-т ва пэд. ин-т студ. учун дарслнк.-Г.:

(?*'П|тгтм1 < ООП С <

эшзк ва цирк бури", "Гулки билан эчки", "Гулки билан хуроз", "Тулки билан Седана" каби туркум эртакларда уз ифодасини топган.

4. Ибтидоий хамиятнинг нисбатан кейинги боскичи. Бу босцич иггииоий хаёт рн»охи ва воцеликка бадиий муносабатнинг такомил-лашув жараёни билан изохланади. "Илоннинг иши захар солмок". "Тулкининг таксимоти", "Б?ри билан тулки", "Сусамбил" каби эр-таклар мазкур давр махсули хисобланади. Бу хилдаги эртакларнинг гоявий мазыуни ва персонахлар талцинида ихтиыоий фикр тараккиё-тига хоо хусусиятлар кузга таиланади.

Диссертациянинг иккинчи бобн "Хайвонлар хацидаги эртакларнинг узига хос хусусиятлари" деб номланган. Иазкур боб уз навба-тида "Персонахлар таркиби ва талцинига хос асосий хусусиятлар" хамда "Иотив ва смет" деб аталган икки фаслдан ташкил топган.

Ишда дастлаб эртакшуносликнинг назарий масаларидан бири -персонахлар таркибини тадцик зтишнинг айрим узига хос хихатлари хусусида гухтаб утидди. Унда асосан персонахларнинг функционал хусусиятлари билан мазмуний таркиби Уртасидаги узаро мутаносиб ва номутаносиб хихатларига аътибор берилди.

Эртакшуносликда персонахлар таркибини тадциц этиш мачсади биринчи галда уларнинг функционал хусусиятларини тахлил этишни вазифа циллб цуяди. Тадощотда персонахларнинг функционал хусусиятлари хатти-харакат, холат ва ыуносабатлар диалектикаси асо-сида белгиланди ва тахлил этилди. Бу борада тани^ли рус фольк-лоршуноси Б. Я. Цроппнинг илмий-назарий фикрлари хамда тахлилий таадицот услубига таянилди. Бунда диссертант куйидаги хулосалар-га келди:

Агар В. П. Цроппнинг тахлилий тадкикот услубига асосланиб ички турга оид эртак персонахларининг функционал таркибини гурух-ларга ахратадиган булсак, улар уртасида узаро мутаносиб хихатлар кузга ташлана боради. Бу мутаносиблнк умумий хусусиятларига кура ички тур эртакларнинг барчасида баб-баравар амал цилаверади. Бироц хусусий хихатларига кура персонахлар таркиби ички тур эртакларнинг хар бирида алохида 5зига хос ыазмун ва ыохият касб этади. Масалан, бош район ёки бойца ^атор персонахларнинг функционал хусусияти умумий каравда барча турдаги эртаклар учун иакллн мувофиц келса-да, бироц казмунан бир-биридан сезиларли дарахада Фарцланиб турлди. Яазкур ходиса ички тур эртакларнинг Узига хос 1СОМПОЗИЦИОН тузилиши, семантикаси хамда персонахлар

талцини билан боглиц хи^атларнинг воце булишида' акс• этади. Бундан англашиладики, ички турга оид эртаклар персонахлзрининг функционал таркиби билан мазмуний таркиби уртасида номутаносиб. жицатлар мавхуд. Бу уринда мазмуний таркиб тушунчаои эртаклар персонахларига хос хусусият, хатти-царакат ва муносабатлар мах-муининг гоявий, бадиий *амда тавсифий хи^атларини "цамраб олади.. Аммо шу уринда изо* бериб утиш хоизки, персонахларнинг функционал таркиби билан мазмуний таркибини бир-бирига богланмаган полиса сифатида тушунмаслик керак. Бинобарин, функционал таркиб мазмуний таркиб билан боищ *олда яшайди. Цолаверса, персонахларнинг мазмуний таркиби уларнинг функционал таркибини белгилаб беради. Буларнинг цаммаси ички турга оид эртаклар персонахлари табиатида узига хос тарзда амал цилади.

Иининг дастлабки фаслида *айвонлар хацидаги эртакларнинг персонахлари таркиби хусусида муло^азалар юритилди. Галкинига хос асосий хусусиятлар муайян далил ва мисоллар асосида очиб бе-рилди.

Кайвонлар ^ацидаги эртакларнинг перонахлари таркиби функционал хусусиятларига кура бир бутун яхлит ткзимни ташкил атади. Улар уз мазмуни ва амал ^илиш тартибига эга. Бинобарин, персонахларнинг функционал таркиби уз Урнида асосий сюжет чизигининг ривохланишига ыонанд жойлашган. Уларнинг айримлари сюжет чизиги-да з{ал цилувчи уринни эгалласа, айримлари эртак воцеалари даво-мида мухим бурнлиш ясай олмайди, бироц сюжет рнвохига у ёки бу дарахада туртки беради. Шунга мувофин, персонажлар таркиби сюжет, конфликт ва унинг ечимида тутган Урни ^амда фуикцияснга кура асосий ва асосий булмаган гуру^ларга булинади.'Асосий парсонах-лар гуру^и етакчи ва рациб образлардан таикил топади. Айни пайт-да асосий булмаган персонажлар гуруци ^ам икки хил тоифани ташкил этади: ёрдамчи ва >{укмдор ёки ?;оким лерсонахлар.

Хуллас, юк.оридаги фикрлардан келиб чидан >;олда ¡сайвонлар ^а^ндаги эртакларда иштирок этувчн персонажлар таркибини куносабат ва *арзкат доирасига кура иартли раоищда 4 гуру*га булиб таспиф цилии мумкин:

1. Етакчи персонаж. Ияобий хусусиятларга хос сифатларда талчин этилади. Эргаштарда у асосан кучсизларни ¡{имоя килиш функципся билан ажралиб туради. тугрилик, ^алоллик, эзгулик ва

яхииликка радоамо, айни пайтда, ацлий зукко, тадбиркор. У коби-липт, и^тидор ва имконияти жихатидан бошча персонажларга нисба-тан етакчи Уринда туради. Шу боисдан етакчи персона* зртак вокеаларида асосий ва у,ал чилувчи фигура-чахрамон хисобланади.

Етакчи персонажнинг функционал хусусияти мазмуний таркиби-га кура кенг чамровли характерга ara. Унинг дастлабки-етакчи хусусияти ыо^ият эътиборига кура, тотемистик характерга зга булиб, мазмуний ифодаси ч°ВДош, аждод боши, пратувчи хамда моячи каби тушунчалзрнн изошла йди. .

Кайвонлар хардаги зртакларда етакчи персонажлар таркиби КУЙ» эчки, бузоц, Урни билан тулки! карга, каптар кабилардан иборат булиб, улар ичида энг машх.ури эчки-така образидир.

Иазкур образ зртакларда жабр-зулмлардан чутулиш йулини ах-тариб сафарга чицади1, (улоч-серка) донолик, тадбиркорлик билан харават цилиб, дустлари - бузоч-бу}р, чУзи-ч?ччорни Йиртцич (бури) лар чангалидан чутчариб цолади". Шунингдек, дустлари бошига мушкул ташвиш тушганда ачл-идроки ва доно масла^ати билан йул курсатади3.

2. Ердамчи персонажлар. Ердамчи персонажларнинг Узига хос хусусиятлари, acocan, уларнинг функционал харакатларида, яъни бажарадиган вазифаларинннг характерида кузга ташланадн. Биз бу уринда В. Я. Лропгошнг тахлилий тадчичини ёрдамчн персонажларнинг асосий хусусиятларлни ёритишда бирдан-бир тугри йул, деб ба*ола-ганимиз холда унга айрим аничликлар киритиш орчали уз муло^аза-ларимизни баён чилдик. Бундай аничликлар асосан, чуйидагилардан иборатдир:

1. Хох сехрлл эртаклар, хох ыаиший ёки хо* ^айвонлар хачи-даги эртаклар булсин таркибида иштирок этувчи ёрдамчи персонажларнинг функционал хусусиятлари асосан, етакчи ёки бош чахрамон-ларга ёрдаы(кумак) бериш харакатлари билан белгнланади.

2. Ёрдамчи персонажлар ички турга оид зртакларнинг ¡jap би-рида хамма вачт игобий сифатларда талчин этилади. Бироч мазмуни-га кура персоиавлар функциясининг амал килим тартиблари, усул-лари ва дарахалари ички тур зртакларнинг узига хос табиати, хусусияти ва чонункятига асосжшиб соке булади. Иаеалан, Б. Я. Пропп

1. Уэб^к хал^ зргаклари, 1 то«.-Б. 32-36.

2. У га мэнба. -Б. 26-20.

3. Уша манба. -Б. 12-16.

тацлилидаги ё$даычи персонаклар асосзн, куп пландаги сарзуштли воцеалар ва мураккаб »¡одисалар ичида ^аракат килади1. Бинобарин, сецрли артаклар композициясининг мураккаблилиги, сюгет таркиби-нинг кенг куламдорлиги, образлар талцинидаги куп цирралик, зами-нида хаёлий уйдирыаларга асосланган ¡содисаларнннг саргузашт ти-пида воце булиши каби цатор узига хос жи>;атлари таркибидагн ёрдамчи ва умуман, барча персонахларнинг харакат доирасини уз им-конияти ¡{аыда талаблари даракасига ыослаштириб амал килишни та-цозо этади.

Хайвонлар ха^идаги зртакларнинг ёрдамчи персонахлари аса циска сюкетли во^еалар ичида харакат пиладя. Бинобарин, бу тур зртакларнинг компознцион тузилнши оддий, свхет таркибидаги конфликт ва унинг ечимини ташкил зтувчи зпизодлар хахми ихчаи шаклга зга булганлиги боис, ёрдамчи персонаклар табиатида сеадли ёки маиший эртаклар персонахларига хос функционал куламдорлик ва му-раккаблик куринмайди. Бу ходиса мазкур типдаги зртакларнинг узига хос хусуснятларини белгилайдн.

ХаЯвонлар ¡{ацидаги эргакларда ёрдамчи персонаяларнинг ^ара-кат доираси занхирсимон вок.еалар тизмасида *ам кечиши ыумкши Бунда персонахларнинг функционал хусусияти ыояиятан тащи, зо*и-рий хи^атларига кура к уз га ташланмайди, бироц воцеалар рнвохини динчат билан кузатар эканмиз, ыантицан ички, ботиний хикатлари уларшшг ёрдамчи персонах сифатидаги хусусиятларини оча боради. Бу *одиеани "Нунгизой", "Бит буви улибди"" каби эртакларда учра-тиш мумкин.

Хайвонлар хакидаги эр'такларнинг ёрдамчи персонахлари тарки-би тулки, от, ит, хуро'з, сичкрн кабилардан иборат булиб, функцио нал хусусиятларига кура етакчи персонахга ёрдамчи си фати да фао-лият курсатади. Кумладан, (тулки) чупонни илондан сацлаб ^оладн3, ёки чолни бурига улха булиш цавфидан уз вацтида1 ^утцариб цолади4. "Тулки билан хуроз" зртагида ит ёрдамчи персонах сифатнда наиоён булади. У хУрозии тулки чангалидан сацлаб цолади5.

Диссертаципда ёрдамчи персонахга хос барча зн^атлар тулки образи мисолнда тадкиц зтилди. Кумладан, бу образ, унинг келмб

1ТТГЯ. ПроппГ'ЙЬрфология сказки. -Н. Паука, 1969. - С. 72.

2. Узбек халк эртаклари, 1 том. -К. 78-79.

3. Уша манба. - Б. 43-44.

4. Уша манба. - Б. 20-23.

5. Уша манба. - Б. 73-75.

чициш тарихи-генезиси, эртаклар свхетида тутган Урни, функцияси, ихтимоий характеры ва узига хос белги-хусусиятлари конкрет да-лиллар асосида кенг, атрофлича ёритилди.

3. Ракиб персонахлар. Уларда салбий муносабат ва хусусият-лар мухассамлашган. Рациб персонаж эртакларда доимо етакчи ёки ёрдамчи цахрамонларга «арши чицади, уларнинг харакатлари йулида туганоц булади, зид позицияда туриб иш куради. Бинобарин, у ёвуз-лик килнш вазифаси билан ахралиб туради. Турли хил хийла-найранг-лар куллаб, панд бериш, чув тушириш йулини кидиради. Хумладан, тулки карт дуыба, деб бурини цопцонга дучор цилади1. Уз нафси йулида дуст тутинган лайлакнинг болаларини еб кУяди2, (бури) кенг яйловда майсали далалар кУйнида утлаб врган беозор хайвон-лар тинчлигига таадид солади3.

Рациб персонахларнинг у ёки бу дарахадаги хатти-харакатлари свхет тизимида алохидалик касб этади. Кузатишларимиз шуни курса-тадики, .рациб персонахларнинг функционал харакатларида кузга ташланувчи энг асосий хихат - эртаКларда сюжет динамикасини таъ-ыинлоачи зиддият ва тукнашувларни келтириб чикариши билан тавсиф-данади. АЯни ходиса етакчи ёки ёрдамчи персонахлар характерини очишда, талцккига хос икобий сифатларини ривохлантириш ва тулди-ришда бош восита булиб хизыат цилади. Демак, бунда тукнашув икки томон сифатларини белгилайди ва умумлаштиради.

Рациб персонахлар таркиби бури, шоцол, урни билан тулки, илон, карга каби парранда-даррандалардан иборат булиб, бури шу гурух ваийллари орасида фаол харакати ва уэига хос натор харак-терли хусусиятлари билан ахралиб туради.

Гадцикот ишида рациб персонахга хос хусусиятлар бури образи тимсолида очиб берилди.

4. Хоким ёки хукмдор персонах, Хоким персонах узида хукмдор-лик ыуносабатларини ифода этувчи, х.айвонлар ыанфаатларини химоя нилувчи ва айни пайтда, улар хонига тахдид солувчи, шунингдек, баьзи хихатлари билан масал цахрамонига шуш турувчи, гох ижобий, гохо эса салбий циёфаларда намоён булувчи куп циррали образлар-дан саналади. Коким персонал эртаклар ыазмунида асосий булмаган образ сифатнда тасниф этилади. Бунга сабаб мазкур образ эртаклар

1Т Узбек халц эртаоара, 1 том.- Б. 37-41.

2. Уша манба. - Б. 82-В6.

3. Уиа манба. - Б. 47-56.

сюхети, конфликтида тутган урни, вазифасига к?ра у .ёки бу дара-хада фаоллик курсатмайди. Бинобарин, уникг хукмдор ёки урмон хокими сифатидаги циёфаси, характер хусусияти, харакат ва холати, иуткий муносабати, купинча онмавий эпизодларда - гурухлашган персонахлар таркибида воке булади.

Хукмдор персонах эртакларда асосан урмон хокими, хайвонлар шохи, хукмдори сифатида намоён булади. Бинобарин, у барча тур-даги хайвонлар (йирткич, беозор ва б.) иродасини узига буйсун-диради, уларни маьлум харакзтларга ундайди. Бошцариш, буйруц бериш, хукм этиш, хазога махкум цилиш, сиёсат юргизиш (ёки сиё-сат цилиш) каби вазифалар хукмдор персонахнинг харакат мазмунини ифода этади. Кумладан, у (йулбарс подшох) тахтда викор тукиб Утираркан, царшисидаги хайвон (тулки)га: "Ниыага бу кун овкат топиб келмадинг ?" дея сиёсат цилади1. Айницса, очкузлик, хасис-лик ва манфаатпарастлик хусусиятлари зохир булганда хамрохларига газаб килишдан, цолаверса, уларни павдос еб цуйишдан хам тоймаП-

Дй2.

Хайвонлар хацидаги эртакларда иштирок этувчи хукмдор персо-нахларни ёзма адабиётдаги шох ва шохликка алоцадор талцинларнинг бошламаси сифатида бахолаш мумкин. Бундан англашиладики, эртакларда натнашувчи хукмдор персонахга берилган таъриф ихтимоий мо-хияти ва мантиций асосига кура нисбатланган характерга зга. Чу~ .нончи, инсон тафаккурининг бошлангич табнати тараедиётнинг ибти-доий босцичларига хос чекланган ва гаклан оддий тузилишга эга булиб, унинг бадиий иходдаги инъикоси хам воцеликни узига хос содда, ихчам ва чекланган тарзда акс эттириши билан тавсифлана-ди, бу биринчидан. Иккинчидан, бу типдаги перс<5нахларнинг ярати-лии тарихи ва усни, узгариш эволюцияси, трансформациялании хусусиятлари, шунингдек, рамзийликка дахлдор хихатлари ёзма адабиёт учун асос-замин булганлигини курсатади. Пана шундай таькидларга асосланиб, тадцицотимизда хайвонлар хацидаги эртакларда иштирок этувчи хоким ёки хукмдор персонахларни цуйидаги йуналишда тахлил ва талцин этишни мацсадга мувофич деб билдик: а) хукмдорликка алонадор талцинларнинг узига хос охорий хихатларини курсатия мачсадида хоким (хукмдор) образ.! циёфасини белгилаш, ахамиятики

1. узоек хал(( эртаклари, 1 том. -Ь". УЬ.

2. "Рахбари аввал", УзРФЛ Шарцшунослик института цулёзмалар фонда, инв. Н 668.-Б. 34-35.

аниклаи; б) *укыдорлик талцинини эртак талаби нуцтаи назаридан ойдинлаштириш.

Эртакларда яукмдор (*оким) образи го* ЙУлбарс, го* шер, го* арслон типида учраии сабабли биз бу борадагн фикримиз яхлитлиги ва мукаммаллигшш таьминлаш ыацсадида цар уч персонажнинг функционал хусусиятини умуыий ^олатда баравар та)(лил атишга харакат килдик.

Навбатдаги фаслда ^айвонлар *а«идаги эртакларнинг сюжет ва мотивлари тизими, хусусан, сюжет тузилиши, мотивлар характери, уларнинг яратилнш Урни, кУлланилиш кулами, функцияси ва узига хос хусусиятлари *ацида суз юритилади.'

Эртаклар сюжета эртак во^еаларининг бевосита мазмунини ифодаловчи, узаро бокланган ва мантинан изчил ривожланиб борувчи цаётий *амда хаёлий уйдирмалар асосида ташкил топган яхлит система зисобланади. Бу снстемани унинг бир-бири билан чамбарчас богланган таркибий кисмлари, ягни мотивлар тизими ташкил этади. Шунинг учун хам А.Н. Веселовский уз даврида мотивларни сюжет яхлитлигини таъминловчи комплекс сифатида эътироф этган эди1.

Куринадики, сюжет билан мотив диалектик асосда узаро узвий борланган булиб, бири иккинчисини келтириб чицаради ва айни пайтда, бири иккинчисини тулдиради.

Сюжет катор мотивларни уз ичига олади. Унинг амалий асоси эса у ёки бу турга оид эртаклар табиати ва талабидан келиб чиц-нан холда во$е булади. Касалан, ^айвон персонажларнинг фаровон <аёт ахтариб Сусамбилга йул олиши, тулкининг бури ёки ^оплонга йуликиши, Она эчки ва оч бури Уртасидаги тучнашув, одамнинг шер билан куч синапи, шунингдек, одамнинг бури ёки илонни куткаршш каби катор мотивлар хайвонлар ^ацядагн эртаклар сысетини ташкил этади.

Хайвонлар хацидаги эртаклар сюхетининг характерли белги-ларидаи бири унинг ихчам, такрорланувчи эпизодлардан ташкил то-пиб, мазмунни лунда ифодалаганлигида куринади. Сюжет воцеалари хаёлий фонда ифодалангаи булиб, унннг взага келиши реал ходиса-ларни миссий кабул цилиш ва уни акс эттириидан бошланган. Бино-барин, эртаклар сюжетшш ташкил этувчи эпик мотивлар муайян бир давр таъсирида вужудга келган.

1. А.Н. ьеселовский. Историческая поэтика. -М.: Высш. шк., 1989.

- С. 301.

Кайвонлар' ^ацидаги эртаклар свжети нутц ва каракат мотив-ларидан ташкил топади. Жумладан, нутк иотиви к?лланилиш Урни, функцияси ва узига хос характерли хусусиятларига кура мазкур турдаги эртаклар сюхетида алоХида ацамият касб этади.

Иаьлумки, тил ва унинг асосий бирлиги булган нутц бадиий асар композициясида образлар ки&фасини шакллзнтирувчи му*им во-ситалардан бири *исобланади. Шунга мувофшс, нутц мотиви эртак-ларда у ёкн бу персона* характерига хос асосий белги, хусусият-ни ойдинлааггириш, бурттириш ва яхлит килиб курсатии функциясшш адо этади.

Нутц мотивининг сюхет чизигида тутган урни иштирок этувчи лерсонахларнииг умумий ёки индивидуал шаклдаги узаро ёки хусу-сий муносабатларида карор топади. Унинг акалий асоси эртакларда диалог ва монолог тарзида воце булади.

Хайвонлар ханидаги зртаоарда диалоглар куп учрайди. Жум-ладан, такрорйй эпизодларда келувчи диалоглар конфликт ^арака-тини ривохлантириб, уни ечимга олиб чициида бош воситалардан бири хисобланади. Айии колатдаги диалоглар томонлар характерига хос асосий хусусиятларни таъкидлаш, бурттириы ^амда конфликтшшг гоявий йуналкшинк белгилаи функциясини бахарадн.

Эртакларда нут« мотивининг монолог типидаги наыуналарига хам дуч келамчз. Бирок улар диалог даракасида крп учрамзйдн. Бу эса мазкур турдаги зртакларнинг Узига хос хусусиятларини харак-терловчи бедгилардан бири ^исобланади.

Ионолог эртаклар сюхетида у ёки бу персонахнинг ички, ру-дий полати билан таикн кийфасини мувсфнклаштирупчи яосита сифа-тида воце булиб, асосан, персонажлар ру^иятини очии, ички кечин-маларшш ойдинлаягаириш, цолаверса, зпик кнсмга бадиийлкк бахы зтиб, таъсирчанлнкни янада огарнш функциясини бзяариб келади. Йасалан, бурининг фокнали холатшш тасвирлашда моно.тогшс нутц бош восита булиб хизыат ки-мди: "Бури ацлини росглаб узига-?зи таъзир бериб дебди:

Курдингки хуроз, сеига ким куйнбди' кашничу пиёз, кур-динг кУзнаи, сенга ким куйибди коннинг тузини, кррдингкн от, еб ёнида ёт: хат билмасанг кетига угиб мирза булииинг упт...деб алхираб-алжираб }дчб ¡^олибди"*.

Цайвонлар хзцидаги зртакларнинг сюкет иратувчи фаол мотив-1™Узбек халк зртаклари, Гтом. -Б. В1.

ларидан яна бири харакат мотивидир. Чунончи, харакат ыотиви эр-такларда сюхетнинг асосий кисмига оид мухим эпизодларни ташкил зтади. У сюхет вонеаларини ривожлантиради, конфликт ва унинг ечимини тагминлайди хамда персонахларнинг харакат Ва холатига урру беради.

Харакат мотиви воце булиш хусусиятига кура сюхет чизигида турли хил функцияларни адо этади. Унинг дастлабки функцияси воцеалар ривохини таъыинлаш ва уни ечим сари етаклашида явдол намоён булади:.. Арилар хар иккала бурига ёпишиб, чакаверншиб-ди-чакаверишбди... Эшак булса нарироада бор овози билан цанграб, нари бориб-бери келиб тураверибди.

Бир вакт бурилар олишиб-олишиб чарчашибди. Караса, хУкиз билан арилар улдириб кУядилар"1.

Харакат мотиви куиулятив эртакларда сюжет чизигидаги воцеа-лар тезлигинн оширувчи хамда композицион яхлитлигини таъминлов-чи восита сифатида функиия бахаради: .. бир каттик шамол туриб-ди. Шамол ыоыонкнг пахтасини учирибди. Комо кУлига калтак олиб, болаларни кувибди, болалар кучукни ура кетишибди, кучук мушук-ни талай кетибди, мушук сичконни цува кетибди, сичцон халтани теша кетибди, мерган бурини отибди, бури эчкини кувалабди, зчки янтоцни еб нУйибди"2. Знг ыухими шуки, мазкур мотив кетыа-кет келган такрорий апизодлар тизимини узаро мантикан боглаш, хаёт фалсафасини ойдинлаштириш имконини беради.

Харакат мотивида конфликтлар мазмуни ходисалар характери-га кура соф маиший ва ихтимоий-маиший маьно касб етади. Хусу-сан, дастлабки зпизодда конфликт характери маиший-эстетик маъ-нони ифодалаган булса, кейинги холатларда конфликтлар ихтимоий-маиший мазмунни изохлаган.

Диссертациянинг хулоса цисмида тадцичотчининг назарий ца-рашлари чуйидаги асосда умуылааггирилди:

Кайвонлар хакидаги ергаклар узига хос чатор белги-хусусият-лари билан ахралиб туради. Бу фарцлилик улардаги тарихийлик ме-зонлари, композицияси, образлар таркиби ва -талкини, уйдирмалар характери, конфликт мазмуни, шунингдек, сюхет ва мотивлар тизыа-сида я дол намоён булади.

Тарихийлик - эртакларнинг кадимий илдизи, яратилиш асоси,

1. Узбек халц эртаклари, 1 том.-Б. 54-55.

2. У на манба.-Ь 72.

шаклланиш ва тараццибг босцичларини белгиловчи омиллардан саиа-лади.

Эртакларнинг цадимийлигини асословчи белгнлар кУйндагиларда акс этади:

1. Днимистик тасаввурлар билан боглшрмги;

2. Тотем ва культ билан алочадорлиги;

3. Иагик таьсир ходисасига асосланганлиги;

4. йотивлар тизинининг ибтидоий тушунчалар заминида шакллан-ганлиги;

5. Сюжет чнзит композицион цурилиши жихатдан афсона ёки ри-воятга яцин туриши.

Вцоридаги хулосалардан келиб чи^иб, тадки^отимизда артаклар-нинг яратилипшга асос булган тарихий давр, 'реал вокеликка муноса-бат масаласи хамда тарихий хаци^атни бадиий акс зттириш принцип-лари узига хос мураккаб жараён сифатида тарихийлик нучтаи назари-дан таджик этилди.

Хайвонлар хакидаги эртакларнинг узига хос белгиларидан яна бири - персонахлар таркибида кузга ташлпнади. Биз тадкикотимиз давомида персонахлар таркибини уларнинг функционал хусусиятла-рига кура белгиладик. Улар сюхет таркиби, конфликт ва унинг ечииида тутган урнига кура даставвал, асосий ва асосий булыаган персонахлар гурухига булинади. Иазкур персонахлар гурухи асосий ,сюхет чизигининг ривохланишига монанд хойлашган булиб,- уз маз-нуни ва амал цилиш тартибига эга.

Персонахлар таркиби узига хос талциниП хихатлари билан ахралиб туради. Бинобарин, мазкур турдаги эртакларда персонахлар хаёлкй ва яаётий уйдирмалар умумлашмасида наноён булади. Уйдир-малар персонакларнинг шакл ва мазмуни, аницроги, талцинида тутган урнига кура чуйидаги функцияларни адо этади:

1. Персонахлар циёфасини конкретлашгиради;

2. Харакат, >;олат ва нугций муносабатини бурттиради;

3. Талцшшдаги рамзийлик ва нихоят, иаяозийликнинг шага келиши хамда шаклланишига сабабчи булади;

4. Типик хусусиятларини идеаллаштиради.

Хайвонлар хакидаги эртакларнинг характерли хусусиятларини аничлаш ва белгилашда сюхет таркиби ва мотивлар тизими злохида ахамият касб этади. Кузатитларимнз натихаси шуни курсатадмки, бу турга оид эртаклар сгосети acocan нутц ва харакат мотивлари ком-

бинациясидан ташкил топади. Иазкур мотивлар узига хос кУлланилиш кулаки, функцияси ва характерига кура алохида урин тутади.

Диссертаципнинг асосий мазмуни куйидаги аълон цилинган иш-ларда уз аксини топган:

1. ХаЯвонлар хацидагн эртакларнинг слецификаси//Узбек тили ва адабиёти.-1996.-Я 2.-Б. 30-33.

2. Хайвонлар хавддаги эртакларнинг сюхет ва мотивлари //Узбек тили ва адабиёти. -1996. -К 5.-Б. 36-37.

3. Бури - аьтицод раизи// Хал$ сузи.-1992, 2 февр.

4. Хайвонлар хацидаги эртакларнинг генетик асосларига дойр// Жумхурият ёш адабиётшуносларишшг анынавий илмий конференцияси материаллари.-Гошкент, 1993.-5.63-64.

5. Хайвонлар хадааги эртакларнинг шаклланиш жараёни хуоусида //Жумхурият ёш адабиётшунооларининг аньанавий илмий конференцияси материаллари. -Гоикент, 1994. -Б. 29-30.

6. Хайвонлар хакндаги эртакларнинг персонахлари таркиби ва талцинига доир//Жумхурият ёш адабнётшуносларининг анъанавий илмий конференцияси материаллари. -Тошкент, 1995.-Б. 55-56.

25

РЕЗЮМЕ

диссертации Хумаевой Салимы Чуяновна "Генетические основы и специфика сказок о животных".

10.01.09 - фольклористика.

Диссертация состоит из введения, двух глав, заключения и списка использованной литературы.

Во введении обосновывается актуальность теш, формируются цель а задачи работа, характеризуются степень изученности теш и научная новизна диссертации, определяются метода и практическая значимость.

В первой главе "Историзм в сказках о животных" приводятся суждения о критериях историзма. Исследуются историческая эпоха и источники, которые служили основой для создания сказок, изучается их отношение к реальной действительности* а также вопросы о критериях художественного отражения исторической действительности. Одновременно показывается их место, роль и задачи в создании и внутривидовом формировании сказок.

В диссертации исследуются критерии историзма сказок на •фоне археологических, этнографических и исторических источников.

Вторая глава диссертации "Специфические особенности сказок о животныхсостоит из двух разделов. Первый раздел называется "Особенности персонажного состава и их интерпретация", а второй - "Мотив и сюясат",

В работе затрагивается один из теоретических вопросов скаэковедения - особенности изучения персонаямото. состава. Здесь основное внимание уделено вопросам соотношения между функциональными свойствами персонажей и содержанием.

В первой разделе главы приводятся суждения о персонажном составе сказок о животных. На основе конкретных примеров и фактов раскрываются их особенности.

Во втором разделе исследуются функции, своеобразие, место создания, специфические особенности сказок о животных, а также построение, сюжет и мотивация.

В заключительной части делаются теоретические и практические обобщения и даются основные вывода.

SUMMARY

of thesis of DJumaeva Sallma Chuianovna "Genetic principles and specifIty of tales about animals" 10.01.09 - The folk-lore's study.

The thesis consist of Introduction, two chapters, conclusion and the list of used literature.

There Is base one1 s arguments on facts of actuality subject In the Introduction. There are formation of the aims and tasks of the work. There are characteristics of degree of the learninig subjects and scientific novelty of the thesis, some methods and practical values in it.

Adduce some judgements for historical criterlons in the first charter, called "The histirlcal methods the tales about animals".

There Is investigation of the historical period. There are sources which served as served as foundation for create tales and some problems about criteria of artistic reflection of histirlcal reality.

In same time- yon can see the place, the role and the tasks of the creation tales. There is investigation of the historical criteria tales on the basis of archelogical, ethnographical and historical sources.

There are two parts in the second charter of the thesis, called "Specific features of tales about animals", The first part is called "Features of personal staff and their interpretation" and the second part of the thesis is "Motive and topic".

The work touches upon one of the theoretical matters df tale -letting features of personal staff learning, Here the Main attention is given to the matter of correlation between the functional features of personals and meaning.

The first part of the chapter considers opinions about personal staff of the tales about animals, The features reveals on the basis of concrete examples and facts .

In the second part of charter the functional, peculiarities, place of creation, specific features of the animal tales about animals and also the formation, story and motivation has studied. There are theoretical and practical sunmarings and the main conclusions in the given,

Пвдпиаая» к а«чати,6Д1.96г. Закм ;ШЭ0 Тираж 100 экз. Объем I п/л.

Омачатанв на р»тапрлвтв ¿БАЛ РУ». г.Ташкент -ул,Мумии»аа 13