автореферат диссертации по филологии, специальность ВАК РФ 10.01.02
диссертация на тему: Художественные особенности морально-этической проблематики в повестях Панаса Мирного
Полный текст автореферата диссертации по теме "Художественные особенности морально-этической проблематики в повестях Панаса Мирного"
укра1нську1й дешбний гщагопчнлй ун1верс,'дтет шеи м.п. драгоманова
РГБ ОД
На правах рукопису
МЕЛЕШКО BIPA AHATOJIIÏBHA
художш 0сб06ння моралъно-етлш! проблематжи у пов1стях панаса -мирного
CneaiajfbHiCTb IO.OI.02 - укра1нська лхтература
автореферат дисертац11 на здобуття наукового ступени кандидата фглологхчних наук
kvîïb - 19у4
Дисвртащя е рукопвс
Дпсортахця виконана на ка$одр1 укра!Енсько1 л!тератури УкраТнського дэряавного педагогичного унхвэрситвту хм.М.П.Драго-манова,-
Науковяй кергвиик - дгйсний чин ЛШ УкраТни .доктор ■ фхлологсчнпх наук. профвсор Хрспко Петро Панасович
СЙ!1Д1ЙН1 спонанти - доктор ф1лолог!чш1Х наук, прсфаоор Копалъчук Олэксандр Герасимович; кандидат фхлолопчяях наук.доцэнт Нвмчэнко 1ван Баслльович
ТТр0о1д!га органхзащя - Вхнницький державний педагопчгаЯ
пгститут М. Островського
Еахпст вхдбудеться "_* '* 1994 р.
на засхдпннх сгтощал1зовано! ради К ИЗ.01.03 в Укра1нському . дэржаяноцу педягогхчному уя1В9рсятэт1 хм.М.Й.Драгоманова / Г 'ЯПЗО, к. ГлТв - 30, вул. Шрогова, 9/.
5 дисертацхсп можна ознайсштась у <&бл1отецх УкраГнського дерзгдяясго подагогИяого уихвэрситэту х?л.М.П.ДраГоманова
Автореферат розхслаинЯ "_" _ 1994 р.
Учзезй сокрэтар *
спелая! ковано! рада ЯилиМе^ Г.П.Вишневська
Звернення до художньо! спадавши Панаса Мирного /П.Я.Руд-ченка/. видатного проза!ка-реалхста минулого столхття, не вииэ-еове, осшльки його творч1сть - етапне явише у розЕитку укра!ись-ко! лхтератури. Повне I всеб1чне виЕченьл доробку письменника Мокливв при умовх, шо будуть системно досл:дяен1 вс1 його р1в-Н1, зокрема I художнх особливостг реалгзацг! морально-етк'щоУ проблематики«
Актуальнхоть теми дослхдження. Сьогодн1 л1тературознавцт схильнх розглядати морагсьн1 проблеми, порушуванх в художнхх творах.як своерхдну систему цыностей, що 1снують у них х реалх-зуються в етичних оцшках автора та його персонажи /Д.Лихачор, Г.Бгла/. Учен1 вшйляють тск1 системоутворюючг проблеми моралх: смерть, зв"язок часхв, особист1сний виб1р у сусгплъствх, люди-на 1 буття, людина I людина, любоа, с1м'гя. Уже привертали увагу дослхдникхв особливост1 художнього виршення морально-етичких проблем у творчостх окремого письменника /В.Бельченко, л.Зарем-бо/, своер1дност1 1хнього трактування у Л1тератур1 певиого переду, жанру /Н.ШляхоЕа,- Л.Гаевська/.
■ •.Окремкх стор1Н Ц1е1 проблеми торкалися автори праць про творч1сть Г.Нечуя-Левицького, О.Кониського, I.Франка, а/е, як не дивно, доробок Мирного П1Д таким кутом зору ще не роэглядав-ся.хоча вхн особливо пильно ставився до художнього дослтлтення таемнщц людйни, ,П тисня у суспхльствх, п моральниг глетхв \ пал1нь.
Бивчення творчостх Паласа Мирного, розпочате ае у ГР"3 ро-цх, мае свою 1стор1ю та логхку розвитку. У вхдгуках. су-югних мя-тцев1 критик1в /Б.Познанський, В.Бапв1нський, Е.Горленко/ оптика його художнхх публ1кшцй зводилась до розкриття 1хньо1 цзй-но-тематично! спрямованост1, (Гроте мсе тод: з'яьилися сорйоанх досладення Г.Франка, С.бфрекова, О.Грушегськэго,
Увагу лиературознавцхв привертали особлиЕостх' поехики про-зових тьор1в Панаса Мирного на композтдйиому та проблемно-образному р1ЕНях; в1дзначалось, шо деяк1 соцхалы» питания письменник переводить у морально-етичну плотину /1.Стешенко, б.Кирилюх, ЬТкаченко/. На жаль, Ц1 спостереження позначен: вульгарно-соц1-ологгчними надмхрностями, зумовлениыи "духом часу".
Зреатою, у 40-х роках розпзчинаеться хнтенсиЕне студхюЕання художньо! спадиини Мирного :• з"явилися розв1дки про творчхсть пи-сьмённика у контекстх епохи /М.Пиеое&рое, ВЛеркаський/, про вия-влен1 р орх!вх незаБериен1 рукописи /М.Грудницька, М.Скваченко/, про 1/а"Стерн1сть психолог 1чного аналхзу /М.ПиБОЕаров/. Принаг1Д-но в них етудхях згадуються I "вхчнГ' проблеми - хнтелхгенщя I' народ, воля та поневолення, род'овх зе"язки, спадкое;..н1сть, якх порушував Панас Мирний у поветях та романах. Однак х тут ще в1-дсутне системне вивчення морально-етично! проблематики та сьоер1-дностх П худояньо! реалхзац11 у лроз1 письменника.
У сг-1тл1 сказаного вище стае ерозушлою актуальн:хсть обрано-го дослхдкення. Прхоритет загальнолюдських начал над будь-якими итями незаперечкий, а тому мораяь моана розглядати як один 13 шл хгб утверятання Есеоб"емних гцнностей.
Об"ектом аналтэу в дисертац1йн1й робот1 е художня теорч1сть Мионэго, {'ого широкий епгстоляртй, шоденняков1 записи та лхтера-турно-критичнх статтх.
Предмет дослхдження становлягь повхстх Панаса Мирного - завершен! й незавершен:, написан1 пготягом усього творчого диття /"ГТяницр? "ЛихI люди", "Лихо даьне й сьогочасне", "Голодна воле", "2а водою"/.
Мета дисертагп! полягае у вивчешп найголовнхших хупожнхх засобп- розкрчття морально-етичног проблематики у п,?р!стях
- о -
Панаса Мирного, у з"ясуваннГ актуальном! Я сучасносп цих пр-.ш-лем. Досягнення мэтд забэзпечуегься шляхом паукового ння тагах конкрэтних завдань:
' I/ систематизахйею рвзультатхв дослхдж«иь творчосп Пряя?" Мирного;
2/ окрвслепням кола морально-зтичних проблей, владтивлх поветям ?/йрного;
3/ показом мэхан!ьму взаемод!г этичного га эстетичного х процес! худокньо! рэалхзац!! морально-этично! проблематики;
4/ мотявавдею залэкяост! художигх васобгв лг.д проблематики твор!в..
Метода дослгджэяня. Для досягнення мети г влр!гаэняя постапла-явх завдань автор даоэртацх! поеднував пствмно-огисовий, !ото-рико-гэнэтичняй та тлполог!чютй мэтоди наукового гавчмшт тэгщ яудожньо! лх'гератури.
Паткова новизна робота . У длсэргацх! лпэргтэ здлгспад« слро-ба системного анал!зу художнього вт!лэння моралт-но-втичноТ пробл* матлки у поветях Панаса Мяряого. При пьому особлива увага эрар-(таетьоя на лонкрэтнлй розгляд "оформлоного эьйо'.т", Ппт?лня мо-рал!, порушэнг лроза1ком, висв1тлгаоться як в!дгуяя на я тогочасно! дайсност!, як його думки з приводу певних явищ д!Я-сност! /едн!сть морально-этичотх та ооцхальнпх проб. э?-т/. Яп»>ри9 у проз! гшсьшнника-досл!дяуг)Ться психолог! эм та дрянаткзм та засоби художньо! рэалхзац!! морально-этично! цроблчматянл.
Теоретична та практична и!нн!сть робота вняначазться моя-лив! стю використання II результата для вса^б!чя!шого осчолен-ня внвску Панаса '{арного у розвиток укра!нсько! прозя, при гид-готовц! пос1бник!в з !стор!1 укра!ясько! л! тературв, у пу^х -ському I тк!льному викладанн1 курсу украЛнст.ко! чх^зра^уря 70 - 90-х рокхв XIX ст., при яаписаннх ктрсових та дшло'зптг
рой}т.
Апвобашя робота . Дисертацхя обговорювалась на зас!даннях
кафедр украТвськоГ л! тературм Укра1нсысого державного пэдагог!ч-)
-¡ого ун!взрситету !м.М. П. Драгоманова та Полтавсьного державного пздагоггчнсго 1нствгуту {м.В.Г.Короленла. Основн! положения t результат!} досл!дження викладвнх автором у допов!дях ! по-в{домяеянях на мгжнароднгй науковШ ковфврвтН "Лхтературо-знавотво, пПроев1та" ! духовний !деал ухсраТнпя" /Кривий Р1г, 1994/, на рвспубл!каяськ{й науково-практичн!й конфчранц}I "Проблем?! фх долог! I та розвптку комунхкативнях ум!нь в умовах педагог! пчих заквд{в" /Бар - Вхнниця, 1994/,на зв!тних кспферзн -Ц1ях Укра1ноького державного педагопчного университету !ы. Драгом,энова /Ки1в,1992, 1993/. Уатер!али дисертацхТ висв!тлен1 в севд ^бл1нац!ях.
На'пахдст ванооятъоя так! основн! положения :
1. Спепифхкою морально-етнчних проблем у повхстях Арного е 1х тхсниЯ зв'яяок з соц!алыгш.<и '/^{сгь екстра- та 1нтравдс-тепт-ттах твпщ у художн!й лхтератур!/. ..
2. Панас "!лрняй у прсз1 /повхстях/ порутуе проблени принж-У особястес-п та справедливом! наслльства.
Псчтлог1Чна? анал!з в найефентлвшшим способом вхдтео-рэггпя янутрггскього св!ту особпстост!, II пррелотвань, при цьому гтсил?гттгок найотерно влкористовуе пряйом синтезу еп1*гаого й дра-
ЧЛПППОГО.
4. Т,'за5чсавнязок этичного та естетичяого у пов1стях ?Лиряо-го дссягаедюп пляхом переведения загалъяих проблем у свгт !нди-млуаяького, транс |ормштх I социального у психолог!чне.
Стгуктуга дясартащI . ДисэрташЯнч досидження складае^ь-сл т- пступг, "пох роздхлхв, висттовктв та бхбтзотрафх!.
г в.<?.т^п1 "С'гручтову'етт.ся Рктуалыпоть трчп длсэртял!т,
визначаються предмет х об"еят дослгдкення, форлу.етл'ьон осчо*-,«! положения, що виносятъся на захист, розкряватотъск м.эта х заы.т ня,новизна дисартащйно! роботи, и/георвтична т практична щит -
У рвриоют роздхлх "Ооягаення ев! ту гринпкеноГ осг застое г• йов1стях Мирного" з"ясовуеться, що специфику морелько-бтлчнпх дроблен у повхотях Панаса Мирного становять 1х тгочиГт зв"лзок & ссцхальниш. Вхн виявляеться у розпритт! причин та као-'едпхв ъчян К1В персонажхв, суспгл;.го? зумовланоот! характеру героя,-водасчо проблематика пэребувае у прямй залежност! вхд тощ тзгру. Так, проблема принижено! особистост! порушена у "о!льоъмй" проз! /гто теть "Лихо давне й оьогочаоне" , цикл "Як вэдвтыгт, так 1 та-виться"/. Та Все ж названа проблема дута пгарока г включае у сабч !стор!ю життя "маю! лвдиии" /"Л"яниця"/ родиянх яв"язки, IX роэпад - стосункд батьк!в х Д1тей /"Мародолпбшдь", "Як ведптьоп, тан г ливеться*/, "вянаредовлюваяня" ягщоЯ та наллIдок згубного Д1яяня кргпосництва на долю особи / "Лихо давни .ч сьон-часич" , "Яр ведаться, так х таветься"/. Характерно, що ?1,<г$тй чп вдчотъ ся до однощр..л,о розкриття образхв: писъменнлк ототоапгсе со-вдального с атусу героя'х його ыоральних якостчП, шя було власти влм Яого.яопврэдникам, котр! часто пряр!внюпшга еуогилы'чЯ стан особй до II морального ества.
Проблема "вянародовлпваняя" у пor)ícгx "Лито дпр •о П оього-часн9н /1878/ розкрита через образ Маринп, колишпьох ку!ппчпв, пансьпо! коханки, яка зйпналя стршиешшх знушань I пргггупялася вавдякв людсьК1Й доброт!. Аля у новях умовах, аи^ву потрмткап у панськх палати, вона став ворогом тих, хуо ТЯ ц<п;-тг. п'-•
ворот тем заптосовуеться ¡¡анаоом Ивуним вперла в укратпькхЯ л!тйратур!, Мяршт, вхдетутшга в!д закон!» нароцво! вхякл, стаи жертвою-рабою оботавпн. Р нэп в!дЯува«?*с.я нерллх на »тяч'^ез«» "розвятси" до г1рто1'о;во;г. яэ плыи в^иялг.н г.по П;-мт^ I
■тродрла добро.
Автор безиосорэдньо не доказуе момеят!в парероджання Мари-М! Проценгово!: у 1вор1 вхдсутн! картини морально-психологхчних мук персонажа. Письмэ&ник розпов!дае про ту чл хншу под!ю як £акт, що вке вхдбувся. Справа у тому, що "Лихо давне й сьогочас-на" - не !стор!я окрвмого кигтя 411 душ!, а хронхка-з1ставлення епох, порот з пких - кр1посницька - прямо зумовляа сучасн! селян-сын не-гараздн. Таким чином, Мирний не вдаеться до в!дображення пор/зг!в душ! Меэини, а всю художню структуру повхст! п!дпоряд-ковуе рпзкриттго причин та обставив, ЯК1 зумовили "перэродження" сртанки.
У русл! дапо! проблема письменник не обминав стосункхв мгж гр!пачкоп 1 пошщнком. Панао Шрний ставить эапитання, - н!, не, "Хто вяиен?", а "Чому?" Тому трагшлась б!да з Мариною /чй Мотрею, Хряст«р/Г У зв"яэку э ним автор детально розглядае мотива повэ-д!нта га вчпнкп конкретно! особи, пэрекоиливо розкривае складну вэаячод!ю обставин I лтодського характеру, застосовуточя умовн! $оргп художнього узагальнення. Оповхдач не описуе почувань д1вчи--ни, я пэредае II пслххчнпЯ та дспхоф^зголопчниЯ стани. Того, ¡г поттм тгапилось /[Ларина стае покриткою/, Шрнкй нэ пояснюе /х р? ррпраБдопуе/ лишэ соц!альнимп причинами. В!н наголошуе ! пр т.ритер!ев! - в!длов!дальности кожно! лтодини пэрэл
о^бол та ттлтчт /у Марини була свобода вибору/.
Тстортп "ариня - н9 !оторхя неординарно! дол!, складного хагвктчрт, Р''пгорнутях через показ впливу члсленних, др!биих, не завюг! врагованчх оссбливостэП сррвдовища х псих1ки самого
Пяячор! Мярноцу прятаманнэ вясв!тлення вахтавих проблем у дрг№?г:'по кол!з!ях. Не стосуеться 1 проблэгет блгькгв -
«т:;-> гттггар Па ТЮраТЬНО^У групх : ДДТТ?» чяото Н»Ч0С "П що
-«я -
поваясати баты«в. Вхдчувакта ца, останнг намагаюлся кснпеяаувп-?в в!дсутн!сть поваги своею владою, таттешш досвхдом.
Стосуннл батьнхв х Д1гвй - вхчМ, сповяэя! наПр!зжжш!тн!~ ют.х пэряп9т!й: в!д повного протистояиня - до хцлковитого взаако-^озушння. У пореформзих десятирхччя зв"язтга ЪЙж поколхтаяш осо бливо загострились у зв"язку з народницьким рухом - своер!даиы
протестом молодих проти способу жаття, почувань I 1тэр8;;;наиь бать->
5'лв, що знайшло в1Дбит'1Я Й у л^эратур!, зокрвма у ромам Нэт/а-Дэвицького "Хмари". Та Шрний, художньо розв"язуючв питания "батьки 1 д!ти",' уникао готових схе^, виявляе творчу самост!!Мсть. НаЯчасишз письмэнник вибирае для зхткнення поко?г|яь не сусп!ль~ новол{тичну арену, а побутово-звичаеву. Правда,, у пон!ег! "Лих! лиди" в згадка, що один !з гэроТв - ТпыоВД Яук порвав 13 сво!м дворянсышм - сврэдовищем, в!дмовився в!д матэр!, що зростала -жита у розкошах. Але тало твердженяя про походячпшг 1Гука та Яогс зрэчэяяя свого стану нам вадаеться пявноч дапянои ссц!аптлЬЧ с.ут-ност! .персонажа. Тут спрацьовуе !дэал!зад!я як форма худоетъого узагальнэння. . •
,-Т поветях Панаса Кирного не просто вдеться про родичпиЯ деспотизм, а розкриваюгься Яого причини, кор!ння. 7 незм^к^чоиу твор? "Народолвбець" /опубл1кованиЯ таше у 1949 род}/ пчрша час-тина повмстю присвячеяа показов! потворних картин сгмпЗного впховаяня.що !х моюа спостерхгати у'родин! с1льсычгс голова, жорстокого самодура Петра Федоровича Шатай - '.?отая.
Основшш засобом рэал!зац!1 морально-атичиоУ троб.-тг-и у лТТародолгобц9В1" в дхатгсги плрсонажхв /конкретно - т^алог -д!гг/, вегаку роль вШграттгь у иьому таток авторськ! р?трки.
У твор1 розкрлвавгься х подвЬТтта суть патуртт ТТчтра фчдоро-вича П'атпЯ-Мотая: заграванпя, перед ввлпга, удлв»пя доброта х разом з тим. ¡короток! сть у стосупках &. пхллчглто та р!дпт:г.ш.
-- 10 -
ВЛаснэ,- тут сл!д шукати коргяня "вволгщИ" молодшого Еатай -Мотая в!д л!бералхзму - до рвакщонерства, .
Налйря иатька амб1ц1йнх: сия повиаен прославнта" рхд - т!ль-кя через це хлояця вх'дправ.ототь на навчания. Та Натрусь довотав , прети батька-деспота, написавши йому листа э "палэтини докерами". Лист-протест чи не один is кайулюблен!тих худокнхх васоб!в Пана-са Мирного /правда,гарой пое1ст1"1Гянидя'1 floro не вхдпрапляс/, що дас MosiPiBÍCTb письмевяиксв! розкривати наыхри та почуття герсонаж!в безпссередньо, досл!дкувати характер п!зсередана", У imcbMOBifl si даю»! оин виллв усе: батькову неправду, энущания,. котрим floro п!ддава>ш, Через багато рок! в Пэтро, у момент- "вибо-ру практично! дхяльяоет!" /О.Бхлэпький/, i какие розпхннть д!1 ' ИатаЯ-Мотая - старгаогб, перейыаться його эв!рячоп сутто.Кор!ет?я /батька/ дало схоже насгяня /спя/.
. У-нязак!вч9н!й noBÍCTi "Иародолюбедь" проблема батьйв i Д1тей розкрпта через-показ деспотизму глави е!м"1, лкяй приводить до морального кал!цтва свою датину. Мирний стверджув, що зло породжуе зло: аджв у феноменх -морального зла в1дбуваеться самознвщэняя лвдського в людлнх, а викорветанвя особистхсних «опдйвостэй спрямованв на знецхяэння !яшо! особи. Зло_спотворсв д?'-- .тподини /батько- зв!р, син - в!дступник/, водночас ламавчи 1 систему зв"язкхв, яка едиас ллдей /поругауються в!ков!чн! по-яяття батько-длтина, атрофуеться сухихсть с!м"1, .роданних стосув-KÍB/.
На^хярактернхЬп рлся "батьк!в" у пов!ст! "1Гяницч" /1674/ вйлено в o6pa3i чиновника Микита Хвановкча ЛеЕадного, який не зупинявей перед яайп1дйшш засобами зарадв досягнення службо-boí кар"«?« i вяйстсв у знатн! панп. Батый вськяй авторятэт Уякита ÍEP.K^Bima трита.еться на спн!всы:оиу стреху: Твзн, як i аналог: ч-j?i пврсонат з immx твор!» ?,парного, боТться батька. Ппвхть
доросла?«! в1н не йот вирватися з-пхд цього впливу I позбутися страху.
. Мзклта 1ванович Лввадний задоволений сво!м жлттям,1ныого бажае та й не уявляз. Лввадний-старший нз мислигь я: себч.н! св; 1':с ЯЗгвй поза чиновняцькою службою; вхн носгй морал! та психолог!I <5атьк!в-чиновщгав. Атмосфера с!м"1,<5а,гьмвське виховання залишак>-ть у дущ найменшого свна тяжкий сл;д на все ялття - 1ван Левадаий В1Д1рввться в!д чиновш дького середовища.алэ но стане особасттстп.
Батьки та дати ~ принижен! особи: першх - сусп!ль;('.мфбставпна-мв та власнвш морально-эвичае^имн пэреконаннямн, дхтя - батьк-З'.гп I знову-таки ХХ1ПМЛ морачьними принципата. Морадьно-чтпчпий аспект проблема батькхв та да тей розкриваеться яовими .гранями :с1У"я залишаеться найгвловнгщоп сферою формування характеру лтодяни, жорстокхсть батькхв породжуе жорстомсть д!тей, Оагато яегараздхв виникае через вхдсутнхсть порозущння га ж прядставнпкани рхзних покои нь.
Зображення "мало! лкщини" - одна {з традатп всесв!ткьо1 лхтаратурн, розрсбка яко-1 в1дкривала глпбиннг шаря П гуман! сипит момшвостеГ
У повхстх "ГГяниця" ¡йрний.чи не виэршэ п!д!Г:июв шг^тул до темя""малоI люднни",Якщо ж взята до увагл.що героем П в наПнли-чий.за рангом чиновник,то цэй тв!;р .взагал!,запечатывав II в напйй л|тератур!•
Критики неодноразово В1дзначада вгглив "Шппэ ч! Гоголя на пов1сть я1Гяниця". Сам жэ письмовник зауважував.що м!к головягал героем Зого твору 1ваном Левадним I Лкакакхем Акакхввичвм-з 1Л;--явлР бхльше в!дапнного, нхж охйльпего. В1дайнпхо1!Ь ».¿к персона*- • ш "Ппяних)л" I "Шпнел!" - у сприйнчттх ними гаттп. Та наПб'тьш 1Стотна особлив!оть,яка рхзнить гэро!в Го го и х '.йрного.та.гцо А-о-К1Й пстрапляе у снугу в!дчуяеная,а 7паи Лэвадаи^ - повально!
одинокост!.
В!дчужання Лкак!я Анак!йовича -своер!дна самодостатн1сть Енутр!шнього жпття.безйнэчнз самозаглиблення. I"парадоксально, що приводом до цього с*тае окромнв ! праштивнв занятгя - первди-сування. Така самодостатн}сть,внутр!пш0 самовдоволвния прияводать до в!докремя9ност! в! д усього на св!т! - в!д спокус 1 вражень великого .м!ста,в!д товариства 1 отке.якщо в1дчуження Баштачк!иа породжене обмэже:1н!стю його внутр!шнього св!ту,то моральна одано-к!сть Левадного - наел:док неприйняття ы!щанським оерэдовщэм його погдядхв 1 пврекои&нь. .
Персонаж повеет! Панаса Маркого в!докремяюегься т!льки'беепов?-рвдньо у свое,\^г еврвдовищ!. "Оданичя!сть" 1вана Левадного - у його моральн! й вицост! над оточуючими.
Норпльн1схь Левадного вяразно бачиться на фон! неморалькост! старшого- чиновняцчва. Лозамораяьн!сть /аморалыпеть/.эа Мирним, означав повед!нку людей, не включения у систему добропорядност!, доброчэсност!. 1ван Никитович 1з сВоТми прагнвттяш.первконаннями залшаетьоя одяноклм - еврэдовицз не розум1в,яэ сприймае його, Не так звана сш«отн}сть у натовга, що е наелтдком в!дсутност! мс; -'ьиого стхвзвучання. з хнатми людьми:- не знайшлося "друго! дуг-гт". з котрот можна под! лиги с ч думками та спод!ваннями.
Р,1ткчоняя з р!датам братом рельефно показало,¡цо люди мокуть пэрябуватр в однхй систем! морал!,ате деякх - 1ван Левадний - хз' ?чаксм п^;с,а тнш! - Петр о Левадняй - !з мхнусовим.або за !ншпга гк.чрамл.ГГе'л'ро -аладральняй тип. В!н вяптугтае рвалылш ттссхем 1снут)чях чорачыптх норм,то,д! як пэрэксняпнч 1вана -своорхдинй тапчток /в»д°'ло я м^ву про ^орв.чьну одинок!сть Твр.на Мпуптовпча/.
7 трграх ■■•прчого в!дчутно тян!пня до показу протесу тгип?!чч-по! ипдпчя. Таг. 1вая ЛввадплЯ не и?г> мпрт'тппч п гршт-чкочччи
дойготврпти^я бут-хтв*) ргерзвавтьсч ! я?лп-
раепься у Гн!вня5,аяэ нэ выправлений лист до брата. Послания Лэвадного - спов!дь його яабол!лого сердя,вияв розушния ним брезгливо! I Лшаьйрно! морал! таких,як Пэтро. На початку листа 1ь«н дае узагальнену характеристику баздуховност! { бмрдтояост}, картав тих.хто нэ пстйчав.що будуе свое щаст* на Тзльозях.вутщ! та гор!". 3 силою впевяеност! у лвдськ!й порядное?! ЛевадкнЯ-молодший засудяуе в!дсути!сть II у брата.
Головяий герой пов!ст! "ГРяницл" лише входить у самост!йнв життя: душа його в!дкрята назуотр!ч людям ! под!яы,путав взаеморо зум!ння з !нгаями, а з!ткнувтясь з духовною порожпечов ламаетмя. Та 1вач Левадяий не зм!г зрадпти свое! дут! - не пристосувавоя до аморального сэредовища. •
Сво!м твором Мирний розкрив Н9хчл1ям анкйляння лгадоня, н!ве-чйнля i! душ!. Влнуватцями ннщастя головного героя письменчик Называв конкрятну особу - Петра Лввадного та кюральяо-звичяеи! нории,що виправдовували п!дяесення одних за рахунок хншлх.
Основягм художетм засобом.який послугував Нанасу Мирному при а"ясуланн! морально-этично! проблематики у тво$1 "П"я7ппхя", був психолог! зм. Подаючи психоб! огра'$! чн! в!домост! про по передне гаття Левадяого /дитячг та шк!льн! рокя.стосунки з батьком та матхр"ю/,автор у такий спос!б вмотивовуе подалыи! поведхнку, вчинки персонажа," розкрявае кор!ння Його морально! одинокост!.
"Мала лпдина" - чиновник 1 ван Левадний - людина високих прагнчнь та поривань,складно! внутр!пгаьо! орган!защ1,в!дчував свое принижения,яке виявллеться у нвмолинвост! самореал!зац!!.
Проблема принижено! особистостх розкрита .Мнрним на приклад! життя "мало! лтодияп"/гов!сть "Тяниця"/; через показ морального "пэреродаияня" Марипи та "розсэлянтвання"селяя /"Лихо давне Й сьо-гочрсяя"/; кляхсм сб"еднаняя в один ланцюг "виня.родовлюваяня" та мпратьис-э^-ичних стссута!в м!ж покол!яйя«л! /"Народолтобець"/.
Г-Мстовою та. худояньо-сбразно» структурой твор!в письыэняик норушуе глсбальн!морально-етичн! проблема,показуючи найбЬтьш харь KTsfHÍ вчинкк,думки,первконання та настро! персоная!в /проблемати- ■ к? розкрита через образну систему пов!стей/. Панас горний не зав-иди розкривае пэршопричшгу зла /зрештоп.пе эавдання ЗдлософП/, а худояньо ствэрджуе.що розвиток окрвмо1 особтя - сжладипй процвс внутриniHboí боротьби найр1зноман!тн!ших ютивгв.-йдаесених i шигах лпбов! i H»HaBEOTÍ .бакання й необххдност!. Моральна дифэронц! ац} я персонам в близька до пршциив психологхчно! Ьтдпвхдуаягзац! I. Тут мокна говорити про т!сни# зв"язок морально-етпчно! проблематики та пспхолог!чного аналхзу.
Щэ одним художим засобом,що допомагае розкривати морально-етшчну проблематику,у '¿ирного виступае драматург!чне начало у про-ai. У дельта новхстях слово стая вчинком, i цэ слово-вчинок чергув ться з актявник! дхями'repoíB."Драматичний" дрхорлтет найчастхшэ залишаеться за д!алогом та монологом,який оргамчно виплнваз з игвчэона прямоI мови.
У пов1стях Яанаса Мирного моральш питания перебувають у еднос tí з сощальшш:принижения особи можливв при гснуваяи! моря зли-jchíb.tqmhoth.соцхальнг тло е першоосновога моральних колхзхй.
У Другому роздШ "Доля чесно! людини.борця за правду у проти-стояних злу" розкриваються художня своер!дн1сть вт1лення прсблеми сяраваддивоот! насильства у uobícthx Панаса Глрного "Jbixi люда" tí) "Голодна воля".
Для багатьох персонале! в Мирного влаотива форма протесту - постуки справедливое^ .правда, при цьому i справедлив!сть,i правда не як!сь абстракта!,a kohkpothí peanil - умовз хенування лвдини. ['¡ляхи пошук!в майр!зноманхтн!ш!: вхд добродаяння ! морально! оц!нкп поддй /д!д Улас з "Лиха давнього ! сьсгочасного"/ до вхдкри ■ того протесту,погромов i вбпвств /"Голодна водя","Ра водою"/. Me-,
Та одна - справедлив!сть.засоб!в ц досягнэняя - к!лька. То що: мата виправдовуа зассбя ? а чп навпаки? Вхдповхдь на ni пагтг.тап-ня^исьменняк йамагаеться датл поруиениям пробтемя справедтавост! нАснльства - в чого треба виходити у моральи!й оц!нц! вчянку -!з насл!дк!в зд!йсненого чиэ floro мотив!в. Худокяе дослхдтання названо! проблема ведаться письмэвником у двот аспектах. Пррияй виракэнлй через образ "ново!" людани,тобто пов"гсзгший з темою !нтвл1генц!1 та !Т олуж!няя народов!; другой стосувться зсбражоннч "пропало! сили" - нареойзованих наорданарних можяивостай- лщпнв /саляняна/. ■
I представили освхчених к!л сусп!льства,1 селянство влступяютт-за справедлив! сть.яяу воин розум!ють як лтдськ! в!днсовнп,д1Т, вчинки.що в1дп0в!дають морально-етичним 1 правовим нормам та характеризуешься сп1вв!дн0гаанням к!.тькох явгц з погляду розпсд!лу блага i зла шж людьми. Але поняття сгравчдянвост! мае конкрэтно-!сторичний характер ! залвжять в!д сусп!льпих углов, а,значить, досягнэння р!вновагя mí ж родто окрэшх лкдей у язтг! i txhím соцгаяьнпм становищем,м!ж д! даням ! вгдптатоп /злочияом f карою/, правами та обсв"я9ктт яеоднаховг для !нтел!г2нта та селянина. Земтя.воля - ochobhi блага про як! Mpisrrb npiп aira, за .як! опрей з них готов! боротися. Кращ! ж прэдставнякл !нтел!генц!1 благом дчя себе вважаля допокогу тим.хто страждас.тго позбавлоний умов для !снуваяня. Проблема справадашвост! насгтльства розкрита через долч чесно! лпдяна.бсрця за правду Василя Кучерявого /"Голодна воля"/, Петра Телепня та Тимофя Жука /"лих: люди"/,Орла /"Иародолюбець"/.
ITobíctb "luxi лпди"заклала основи якхсно ново! встятико-лхта-ратурно! традяп!! в ужра!псьяоц7 письмэнств!. Ланас lAipimfl в!дходить в!д зображення зггкнення "нового"героя з! "старим" cbíтом,вводить Лого в одчор!д*п оервдовлпп,пояазуе 1кт»л1Г»нта не у в!д!рвапост1 ртд г,".роду,.? у с^чг!ч»! Шськеянпк ггов"япуе характера но-
вочаоках !нтвл!геут!п з сусггсльним кдттям, з розвлткоц сусгйльне* ов1доност1. Якщо Марко Вовчок,О.Конисыгай,! Нэчуй-Левацыгай у зобракенн! "иових"лыдэй "лоецли мск9пт",то Мирний вдаеться дс| субъективно! характеристики героя. Пояерчднг иисьмэнники нама-галнея довести каттездатЕХоть само! 1де1 появи !ител!гента-народо-тюбцч.а ТТанас Терний у /Лихих людях" прапге ствердитп правда на бугтя характеру образу-парсоиажа'. Ш,о правда, у пов!ст! 7,Арного осчова залхшавться градиц!Яно?> - эхтккення особи I сэредовица.та спос1б оп1вв!днэсэияя гэроя ! обставив !нший: {нте.игент I св!т тхоно пов"яэанх, а письмэнник такяй зв"язок подае шляхом безпосэре-цнього аяа'иау.
Головний герой пов1ст1 "Лих! люди" Петро Телепень - письманнп^ якпй своею творчов прадега прагне пряолуягатися !ншм._ 7 вдому розу-шнн! В1Н виступае "будптялем",що суб"ективно перекиваеться як_ стравдалыг!сть. До даякоГ щри стравдання перегунуеться з !деею самопожэртви ,'котра дожить в основ! народницько! свхдомост!. Але "будятельство" - стравдаяьнхсть носить.у Панаса Мирного подв!Яне навантаяеиня: його герой намагаеться сво!ми творами.що в!дбивають кричущу свое» несправэдлпвгстю реальн!сгь, Аудита "жаль у серц!" гнобленях ! гяобителхв водночас сам караеться "етвими муками яивих людей". ?,?етафоричн1 вирази та пор!вняння перелагать психологхю творчостх Телепня: глкбоке переживаяня ним предмета зображення -"чулай д^Ьл!з та болю"; майстерн!сть топденвдйного зображення -Тарччлм с«рцвм,мов гострим ножам,в1н вир!зував тякк! В1зерунки нуядп...". Самопожертва /у народництв! - християнська за своею пра-родоп/ но усв!домляеться II нос!см,виступае як налвжне.тод! як стравдання перекивавться особою як привнесена ззовнх нзоблхднхеть -моральней обов"язок. Телепень Петро вихований у дус! творения добра дяе лиде?:: у дитинотв! не добро розумхеться як слухнян!сть,у гсна-иько?'7 в!п1 - правя запада осв!ти суспгльсгва, у паршу чергу народу.
Пётро розугйе тяг ар взято! на с гбе ttfctl ,але несе ов!й "хрздг", не боячись його. фзична квол!сть поступаетьея щсцзм духовн!й сил{ , глибок!! Bipf-y силу мнетепького слова. Лпсьменяик ствврджу* п£аво па !снування характеру,що уов1домав себя "господарям-духовного cbíту" /0.Сидоренко/. -Найперша Телепня стосупться словч вп!графа,бо головялй герой пов!сг! "Лих! ллдч" - "апостол правд* i науки",бо в!п взявоя страидати за лпдвй й не спод!ваяться на йдтримку ни розумЬгня !нших, я!коли не вдасться "апостол" до кровопролиття. Стравдання.закладене в образ Телепня,рухав'С'жет твору: repoft терпить муки - обпяательськя яегтрийяяттч Лого прягч?--' пэребування у в"язяиц!; в!я протиставлчяий íhjthm персонаж.«,?, носхяи протялеянях 1двй.»
Страждання влступяе складовою частипов перякпванъ !птел!гзнто-"будиталян,тя воно не переростае у floro фатальну нев:д"емн!сть. Аджо х CBoeptir'nR "будитечь" i птаяй персонаж иов!ст! "^их! лтоти" - Тгл".оф)1Й сук, але в!н,прихильяик силл,приносить себе у жертву т*>дш не й!дчува«чи цього. "Будительство" ¥ука д!йове: bíh чавчае трудгвникгв боротися за своТ .пряча. 7 той же час такя дхяльнгсть Тялэпчя чосить твядше морально-просвггятельсъкий характер. Вччнкн "Гетра Телепня та Тимоф!я ЗГука бул заперечечняч офисного жпття /це поняття мя вжнвдемо'для характеристики антигуманных закон!в тогочасного чи буДь-яксгс !ниого сусп!льства,способу , життя.що вянравдовуе принижения особи/ в !и"я свободи лпдинп.
Новаторство ',%рчого у пов!ст! "Лих! япди" вчявилося у торлу.гцо bíh дослхджуо внутр! ни! гмпульси повед!нки персонажи. Звичайно, ■ ие спрлчянятеь суб"ективний характер розповхдх i опов1д! та нама-гання ертора виявити тповторнхсть пспххчного стану геро!в. 1р-рап!оиалья1Сть ргдко входить до психолог!чно1 модэлх Панаса ?йр-пого.прогч обррг, Петра Толепня дэе п!дстави говоритл про не!; вх; о у "?тв? с тв^", яг« дК'де до душ! .догомэгяе üo»ty робити
ч--'^,) оправу✓ слабкхсхъ водх - п.гршопричина сьмогубства героя. -1"як|сгь характеру Петра,майотарио оготожнена Мирнш з благород-<; ¡том, служить розги знавалышм знаком образу.
Дхяльнхоть Тйлэпия - гчибоно уовхдогманв бунтарсво.Дещо вхд-шиний напрямок носять наредшшьк! пошукл Тимоф!я 1ука,який первконешй.що треба силою завойовувати новэ диття.
Образ Тпмоф1я Жука пероконуё:для Панеса Мирного характерна ирагненая зображувати киття у дштм}ц!,у наЛрхзноман!тнгших йоге вторах, показувати будхвничотворчу функц!р добра I руйн!вну силу яла. Кук обстош думку про в»"язок з народом,пропагуе хдвю його оевттв /для Телепня характерна намаганнч проев!тити уст сусп!льш отаии/,в!рить у гуман!зм, Тимо$1й в1д слхв переходить до спряеп-вчить трудящий люд /рибалок/ вииити у таймовгрно складних умовах, Ойлыгйй характер Яука допомагяе йому виотопти у Нелегкому змаге.н-н! а! евхтом доносив, п1длоот! та несправедливость Вхн герой ак'ч;-рний г нэ прйймае /прот!10то1ть/д!йсност! ,якою вона е.
Через образи Петре Тел&пня та Тимоф!я Жука гшеьшнник розкрив мовлпв! шляхи досягнання справедливост!.
1 нззакхнчен!!} повхстг "Голодна воля" /пнсалася на початку 80-» рскхв ХТХст. .впар-'э надруговаьа у 1341 рохи/ проблема, опра-пэдчрвсст! насильотва з"ясовуеться через протиставлэння Василя Кучерявого,головного героя пов!ст!,та кр!пацько1 старшим; бунт!-В'шво! вдач! Василя та покхрливост! дворових; селянськ^! маси г ¡коротокого кр!посника Гамзи.
Пасиль Кучерявей - раб, яки Я розум! в свое прикизливе станов кщ 1 ?!•? мзде з ним шритися, Прагиэннп отяти в!льшш кэруе багатыаа ¡¡от Ечивка?-га. Не будучи в!льшш -Горшльцо.Пасиль ввэжав собэ таким -Тактично, вваяад на мокллве творити суд /иясильство/. Допв! п на носнластво КуччрявиП бэра у »¿итя: пцди вбивать у пн.чков1 ьгру Р добро.
- 19 -
Письменная детально розкривав особлдвсст! характлру та вдат! Василя, рсзумхюча, що вони багато у чому зумовлюють козыре-гну повэд!нку. ВхЛьнолюбсгво спонтказ лаясвкого кучера до в1джрчгс>го влс.'угту протя прпкажчпка та самого Гамзя, Отке,основ»а »»эта Василевого яяття - воля,! не тЬчъкя дта себе. .Зв!дея - -л засо-б? досягнетая справедливое^, до якпх вдазться етак: вхдкрвта непокст:^ jcpi посницьквц законам фсоб! старшинл та прикаячикэ, Ваступеш-ч? прети володар!в-paöiв,Яасплв КучерявзЯ намагавться рнйиш^л несправедлив! сть. Е!э один илях до иеп!двладного хсну-зення - вгеча, прагнення самому соб! датн воли. Та в!дпов!дашг!сл> за долл близько! лпдиив не дозволяв эд!йснлтд пей нш^р. Такрм чг.ясм, вгльнолэтбство р!вяозначпэ глибоко усв!домпвному почуттч власяз! Г1Дност!,а в одному вям!р! я там перэбувае i здатн!сть в!дпов!дч~ ти за imrax. '
' • Басаль Я9 т!лыга не мириться э рабськзш становищем, аля ? не прилмае тих.хто зжився э влаоною неволею. Тут з!ткяул7ся бунт i ' пок!рлпв1сть. Дворовпй лтэд у nosicTi подано узагалъяечо,*т!кого автор не вихляе; об"еднуз панську челядь прпшропня з неволеп, яке .часто межуе з байдуж!стго та п!длабузтгатвом. На фон! л9ие"сь-ко! смиреннойт! ще рв.!хьефтг1пгэ вид!ляяться бунтарстве Кучерявого.
7св!дс).иення Гасилем протп^-природност! власного рабства сп!в-звуч::е !з зд'атщстл селян - героГв опов!дань О.Кониського - до протесту як !ндив!дуального вчпнку. Головн! персонаж! твор!в "от!кач!","П"яницяп,"Панська воля" роблять iepni кроки до вхдмсвя в!'д звучного пок!рного життя. Панас '¿иряий та С.Кснлський художльо доводить,що д!йся!сть не т!лъкл припичуе особист!сть.аяе й спо-нутае II до захясту влзсяЫ г!даост!,до усвгдомтення !сяуточоТ н?спррвед"гавост!.
['словчи я пчрс-тЬзк "Голодно! волг" на^агаеться боротися за ст-я?ятгт*:гцстт-, i )П!-п r>i II законам, Тясъгенгак ят л водить до
пумки,що моральна, варпсть вчинк!в визначаеться нэ 1хн!га насл1дкамп , а Тхнхми мотивами. Проблема справедливости насильст-ва поЕ"ягаа;га у псв1ст1 а рсзум!нням аморальноег! рабства э погля-лу самого раба.Мирний художньо доводить,що однаков! умови хснуван-ия породим кепримирештхсть ! бунтарство,байдрйсть I непокору причина иього сама людина.
У висновках систематизован! х узагальнен! основн! положения ДОСЛ1ДЖЭННЯ.
Звернення Панаса Мирного до моралытих проблем було не випадковим, а цглком природним. Щеьмэнника ц!капала лвдш?а,тому в повхстях "Голодна воля","Лихо давне й сьогочасне","Народолюбець","Лих! люди" соп!альнх проблема пов"язая! з ¡дарально-етичиит,3в!дси,найголовп!-шивд моряльно-етичнжщ проблемами у проз! Мирного в проблема принижено* особистост1 та,як прстиставлеяня 1й, проблема справедливости насильства.що розкрнваються через створен! автором характер:;. Увага 'Лирногб спрямована на розкриття жлттево! позицИ людини ! ка процвел II змхни /Марина - Василь Кучерявий; ШатайЧЛотай - Орел/, 7 центр! його твор1в перебуваготь процеси морального самовизначення . ос-обистост! /пов1сть "Лих! люди"/,пошуки правда й справедливое?! /Голодна воля","Лих! леди"/. Важливо.що в!дйуваяться пошукв сама особиотхсно! !стини,тобто тахсо!,яка засновала не на бездумному прийнягг! уке 1снупчо1 систечи шнноотей, а на' власному чуттаво-емопхйному доевгдх; будь-яка "правда" перэвгряеться персонажем сам.ост!йко. Через тэ моральнг пешуки геро!в маюгь напружений характер,пов"язан! з духпевними драмами,траг!эмом. Морально-втван» становления особи в!дбуваеться у постШюму з!ткненп! II переконшгь, тагсево1-поэиц!1,по-перте,з фактам д!йсност!,а по-друге, - з Ьши-га пвреионаннями та поглддами.
Пачао .Мирний доводить,що у реальнхй дхйсност! майже немовливо зусгрхглвя з Пч]тстою"мораллп,вона завждл пседнана в тпмл чи хнппмл ■¡с^стм' совдаяьтгах вхднссин /окономх чними ,рел!г1Рч^ма .вотетпчтшми/.
Ода! персонаж! '&рного,зстуяапчи у певн! стосунки в !:;ютмя,з сусл!льством беруть на саба моральн! обовпязки,що фхксуються усв1Дошонняп.( необх!дност! ,в!дпов!дальност! ,сов!ст1 /1ван Левад-нлЯ.Телепень,Гун/. Деяк! тэж отлкатчься з л*одьми,але своГ стосунки будутэть на принципах впгоди, безчесност! - аморольност! /Патро Левадний,Ларина,Шэст!рнлЯ/. В!дсутн1сть почуття морального обов"я~ зку приводить до дасгармонН у процесх лпдського сп!лкувалня: аморальна особа стае приииясеною особист!стто ! такою ж робить кого-сь хншого. Найхарактерн!шлй приклад - проблема "батькхв та д!тэй" у пов1Стях "Народолюбэць", "^яниця.". 1нколл принимна особа вдаеться до протесту проти тих.хто готовий за власнпй достаток I ситхсть забути б!ду !ниях /лист-протест 1вана Левадчого/; а детали пристосовуеться до провхдаих сусгалъних взаемов!двоспн /Уарина, Попзнко/. Прпстосовнзцтво найчаспые приводить до энищеиняг лпдсько го у лтодан! ,до "взнародсвлзняя" / персонам циклу "Пк водзться, так ! яшветься"/. У прозх Шрного простежуеться повед!нка лвдяни в екстрздальнлх ситуац!ях: головний персонаж твору "Л"яда!пя" сгсяваеться.Телэлень з "Лихих. л:одей"зак!нчус яшття самогубством. Иамагання героГв протиставитп свою дутлевну еяерг!я життевии обставгнам замняутоться трагхчно.та Тх моральна гозии!я,чесна Я вхдкрита.залиыаеться до к!нпя нэзмхняоя.
Гсновн! положения дпсертап!! виклпден! в публхкац!ях:
1. Художне освоения морально-етично! проблематики, в повхстях Панаса :.йрного // Проблем; розвитку психолого-педагогхчно! науки у науково-техичнхй творчосп голод! :Рб!рннк наукових праць. -Переясхав-Хмольницькг;Я,1Э32. - 4.1, - С.01.
2. '¡орашгс-етична проблематика пов!стеЙ Паяаса Арного // Гхдн? слово ; Збхрнпк паукових пракь. Полтава, 1903.- С.05-91.
3.5м>н? п'.'вхстрй у творчг-ст! Пая ас а ¡Лврчого // Гсзваток проб-ля?.* пситопо1'о-г'едаго1ттп! наутл в на:т"во-г9Я1!чк!Я хворчост!
^птггда: .ЭДргак прадь студент!в,асшран?!п,докторант!в. - К.: МГГД093. - Вип.1. - С.261-203.
4. Повхсть "Лихо давне й сьогочасне" Панаса Мирного у позак-.таогому читанш // Г!дп* слово.Зб!рник праць з методики викладан-■ гг укра!нсько! 7а св!товоГ л!торатури в икол!.-Цяа.1. - Полтава, ■1994.-С. 36-43.
С.ь'оралыгий свхт перооиажхв повхстей Панаса .Мирного // Тези чаупово-практячяоТ кон^зренц!I "Лхторатурознавство, "Проев!та" ! духовний !деал укра1ная".-Г.гия!!й Ргг,1994.-С.91.
6. Нов1 аспекте у ешвчэнп! новхстх Панаса 'Мирного "Лих! лпда" //Пб!рпик наукових прань. - Бар - 23!штиця, 1994.-С.83-91.
7. 1ктел!гэпцтя ! пробега справэдогавост! насильства у повхстях Панаса Арного // Рауковх яатооки Полгавсьного л9дагог!чного , 1нституту !м.Б.Т.Королечка. Сер!я >5'!лолог!чна.- Полтава,1994.-0.134-113.
'.'елапко В.А. Художественное освоение морально-этической проблематика в новостях Панаса Тарного..
.Лдссертахдая на соискание ученой степени кандидата филологически наук по специальности 10,01.02. - украинская ./гитэратура,Украинский государственный педагогический университет нм.'?.П.Драгомаяова, Клев,1994.
В работе расказывается механизм взаимодействия этического в эстетического в процесо художественной реализации морялъно-этя-ческсй проблематики; раскрывается зависимость художественных особенностей от проблематика повестей.
Установлено,что основными морально-этическими проблемами в повэетях Панаса .'¿арного оочь проблема упвхвпв^ личности п проб- • аема справедливости насильства.
Meleshko V.A. The Artistic Masterine of Moral-Etical
Problems In Stories of Panes Myrnyj. The Thesi's /typescript/ is presented for academic dearee of candidate of Philological Sciens; speciality 11.01.02 — Ukrainian literature; the State Ukrainian Pedagogical Universety named after M.P.Draflomanov; Kiev,1994. The mechanism of interaction of ethic and aesthetic in the process of artistic realization of moral-ethical problems and the correlation between artistic peculiarities and different hroblems of stories have been investigated in the thesis. It is established that the main moral-ethical problems in the works of P.Myrrtyj are .the problem of humble personality and the problem of justice violence.
K.nio4oei слова: The Key words:
художня pea.oisauia - the artistic realization
морально-етична проблематика - the moral-ethical problems принижена особист!сть - a humble personality
/person /
спрйведлие!cti» насильетва - a justice violence
П'дписано до л руку К.09.1994 Р.Об'Л, Z^fflopuar 60x84 i/lfi. Друк оас8тниП,Тир.1ПО.Зам.231.Бв8пдатио. ДОД ТЖГ (ы';Лрагоиан01Я, КиУ в, Пирога