автореферат диссертации по философии, специальность ВАК РФ 09.00.01
диссертация на тему:
Интерпретация как метод научного познания

  • Год: 2000
  • Автор научной работы: Алиматова, Наргис Абдухалиловна
  • Ученая cтепень: кандидата философских наук
  • Место защиты диссертации: Ташкент
  • Код cпециальности ВАК: 09.00.01
Автореферат по философии на тему 'Интерпретация как метод научного познания'

Полный текст автореферата диссертации по теме "Интерпретация как метод научного познания"

Уз БЕ К И СТО II РГССПУНЛИКАСИ ФЛНЛЛР лклдкмияси И .М. МУМИИ ОН ИОМИДЛГИ ФЛЛСЛФЛ ВД *У1{УК институт

° Т4* Цулёзма ^учуцида

^ УДК 165.1

>

I

ЛЛИМАТОВА НАРГИС АБДУХАЛИЛОВНА

ТАЛЦИН ИЛМИЙ БИЛИШ УСЛУБИ СИФАТИДА

09.00.01 - ДИАЛЕКТИКА ВА БИЛИШ ИАЗАРИЯСИ

Фалсафа фанларн номзоди илмий даражасини олиш учуй ёзилгаи диссертацияшшг

АВТОР ЕФЕРАТИ

ТОШКЕНТ - 2000

Тадк,ик,ог Тошкент Давлат юридик института Фалсафий фанлар кафедрасида бажарилган.

Илмий рах,бар — фалсафа фанлари доктори, профессор А. К,. Кддиров

Расмий оппонентлар — фалсафа фанлари доктори,

профессор С. С. Комилова; _ фалсафа фанлари номзоди,

доцент С. О. Облок,улов.

Етакчи илмий муассаса — Тошкент Давлат

Икдисодиёт Университети

Х.ИМОЯ 2000 йил ^ -^слр/Ъ Соат //^ да Узбекистан Республнкаси Фанлар академияси И. М. Муминов номидаги Фалсафа ва х,укук, институтининг Д.015.03.02 ра^амли докторлик илмий даражасини олиш учун диссертациялар ^имояси буйича ихтисослашган кенгаши йнгалишида утказилади (700170, И. Муминов кучаси, 9 уй).

Диссертация билан УзФАшшг Асосий кутубхонасида танишиш мумкин (700170, И. Муминов кучаси, 13 уй).

Автореферат 2 ОО'О йил тарк,атилди.

фс'А^,-^ да

Ихтисослашган илмий кенгаш котиби, фалсафа фанлари доктори, профессор

А. Алик,улов

тддк,ик;отнинг умумий тавсифи

Мавзунинг долзарблиги. Биринчидан, тарихий туб бурилишлар ва ижтимоий ислох,отлар нафак,ат кишиларнинг саъи-х;аракатларгши, балки, знг аввало, бу с а ъ й - х; а р а к атл а р и и н г ибтидоси булган тафаккур, акд, идрок, билимнинг давр эх,тиёжларига мослашувини ва давр эх,тиёжларнни к,ондирувчи кучга айланишшш такрзо этади. "Мустак,иллик, - деб таъкидлайди Узбекистан Республикаси Президента И. А. Каримов, - маилакатимиз ах,олисининг билим даражасини кенгайтиради. Тарих ва хрзирги замон вокеликларига мурожаат к,илиш бизнинг ижтимоий тафаккуримиздан х,аётни идрок этишнинг мавхум ак,идапарастлик к,олипларини енгиб утишни, мустак,ил фикр юритиш ва руй бераётган х,одисаларни бах,олай олиш Кобилиятини талаб к,илади".1

Иккинчидан, тафаккур, дунёкдраш, онг уз хусусиятларига кура консерватив х,одисалар булгани учун аста-секинлик билан узгаришга мойил. Х,атго акд, идрок ва билимга к,изик,иш кучли булган жойда х,ам тафаккур, дунёкдраш, онг эскича кдлиши мумкин. Бирок, акд, идрок, билим, вок,еликни тугри илмий талк,ин этиш интенсивлиги ва крбилияти охир натижада тафаккур, дунёк,араш, оигии ижтимоий борлик, талабларига монанд узгартирмай к,олмайди. Демак, х,озирнинг узидаёк, шу нарса маълумки, инсониятнинг келажаги, ижтимоий таракдиётнинг такдири содир булаётган узгаРишлаРни> вок,еликни кишиларнинг акд, идрок ва билим нук,таи назаридан гутри талк,ин к,иллш , куникмаларига бевосита борлик, булади.

Учинчидан, Узбекистон Республикаси, мустак,ил давлат ва халкдро муносабатларнинг субъекта сифатида, илм-фани, маданияти, техникаси ва ижтимоий таракдиёти юксак болтан давлатлар билан алокдлар урнатиб, улар к,аторидан жой олишга инталмокда. Бу эзгу ният ва саъй-хдракатлар такдидчилик ёки тайёр андозаларни трридан-т$Ь?ри кучиришни эмас, балки мавжуд ютукдарни миллий манфаатлар ва узбек этномаданияти нук,таи назаридан тахдил ва талк,ин к,илиб узлаштиришни талаб этади. Акс х,олда узбек халк,и ва ёш узбек давлати ривожланган айрим давлатлар ёки уларнинг иттифок,и тазйик,и остига тушиб

1 Каримов И. А- Узбекистон XXI аср бусагасида: хавфсизликка тахдид, барк,арорлик шартлари ва тарак,к,иёт кафолатлари. — Т.: 1997, Б. 150

крлиши эх,тимолдан холи эмас. Муста к,ил фикрлашга, х,ар бир ижтимоий жараёнларни эркин тахдил ва талкдн: к,илишга урганиш шахснинг х,ам, бутун миллатнинг х,ам узлигини англаш, уз маънавий кучига ишониш омилидир.

Туртинчидан, бир ижтимоий-маданий к,адриятлардан иккинчи ижтимоий-маданий к,адриятларга, бир турмуш тарзидан иккинчи турмуш тарзига утаётганда олдинги боск,ич тамойиллари ва турмуш тарзини хдкдоний талк,ин к,илиш нафакдт илм-фан, билиш, худди шунингдек, ижтимоий таракдиёт, келажак учун х,ам зарур булади. Дарвок,е, Ф. Ницше айтганидек, "келажакни яратаётгангина утмиш устидан х,укм чик,аришга х.акди".1 Узбекистан Республикаси уз келажагини к.урмохда, бу жараён энг аввало утмишни, утган боск,ичларни объектив бах,олашдан бошланиши табиий. Худди шунинг учун юк,оридаги ижтимоий зарурият ва эх,тиёжлар талк,ин мавзусини долзарб муаммолардан бир ига айлантиради.

Талк,ин муаммосининг долзарблиги илм-фан сох,асида руй бераётган куйидаги узгаришлар билан >;ам изохданади:

- илмий тадк,ик,отларда юзага келаётган ранг-баранг назарий концепциялар, ёндашувлар, тавсиялар ва андозалар ижтимоий борлик,нинг онгга, онгнинг эса ижтимоий борлик,к,а муносабати масалаларини ана шу узгаришлар нук,таи назаридан к,араб чик,ишни так,озо этмокда. Бу эса энг аввало илмий талк,ин муаммосини урганишга ундайди;

фалсафанинг, фанлар методологияси ва билиш назариясининг асосий усулларидан бири илмий талк,ин х,исобланади. Инсоннинг оламга, жамиятга ва ён-атрофга муносабати унинг борликни талк,ин к,илишида иамоён булса-да, илмий талкдн муаммосини махсус урганиш, афсуски, тадк,ик,отчилар дик,к,атидан четда к,олиб келди;

- ижтимоий-ик,тисодий, сиёсий, маданий сох,аларда к,арор топаётган ранг-баранглик, демократии тамойиллар, илмий билиш ва изланишларда з^ам уларга монанд ранг-баранг талк,инларни юзага келтиради. Ушбу ранг-баранг талк,инлар оркдлигина биз жамиятда, шу жумладан илм-фанда х,ам, демократик . тамойилларни, хурфикрликни к,ай даражада к,арор топаётганини англаймиз;

- илм-фанда илгариги тор синфий талк,ин урнига эркин ранг-баранг талк,ин шаклланмокда. Бу жараённи тутри англаш, эркин ранг-баранг талк,иннинг ички тузилишини, намоён булиш хусусиятларини, илмий билишнинг бошк,а

1 Ницше Ф. Сочинения в двух томах. Т. |. — М.: Мысль, 1990. — Б. 198 — 199

йуналишлари билан алокдларини ва, охир натижада, фалсафий билишдаги урнини очиб бериш лозим.

Буларнинг барчаси танланган мавзушшг х,ам-амалий-ижтимоий, х;ам илмий-назарий долзарблигини асослайди.

Муаммоиинг ншланганлик даражаси. Илмий талк,ин (интерпретация) - инсоннинг оламни билишга, идрок этишга йуналтирилган акдлй фаолиятишшг бир йуналиши, усули сифатида к,аднмдан бери мутафаккирлар ва фалсафий ок,имлар дикдатини жалб этиб келади. Кддимги Хитой, Х.ИНДИСТОН ва Грецияда, бир-бирига б орлик, булмаган тарзда, инсоннинг оламни билиш к,увватлари ва билимини талк,ин этиш, таъбирлаш, шархдаш усуллари х,ак,ида дастлабки к,арашлар ва асарлар юзага келади.1 Агар Сук,рот уз мурок,абалари билан фикрлаш ва талк,ин килишнинг кенг имкониятларини намойиш к,илган булса, Платон асарларида уларга илмий ёндашиш негизларини курамиз. Аристотель эса фикрлаш, талк,ин к,илиш, таъбирлаш ва шархдашни мантик, фанп даражасига кутаради.'2

Урта Осиёлик мутафаккирлар — Абу Наср Форобий, Абу Абдуллох, ал-Хоразмий, Абу Али иби Сино, Абу Райхрн Беруний, Махмуд Замахшарий, Тафтазоний, Журжоний асарларида билишнинг акд, идрок, фикрлаш ва талк,ин к,илиш билан боглпк, куп к,ирралари очиб берилади. Масалан, Форобий илмий иборалар х,ис-х;аяжондаЕ1 узок, булиши ва объектив талк,инга таяниши лозимлигини таъкидлайди.3 Х,ак,ик,ий талкднга асосланган илмий иборалар туфайли, деб ёзади Форобий, мантик, "акдни турри йулга бошлайди ва ... хатолардан сакдайди". 4

Абу Абдуллох, ал-Хоразмий ва Мах,муд Замах,шарий асарларида сузлар, атамалар ва тушунчалар орк,али билиш жараёнларининг хусусиятлари, х,одисаларнинг маъноси к,ай даражада онгда инъикос топиши муаммолари тах,лил этилади. 5

Абу Али ибн Синонинг "Аш-шифо" асарига кирган китоблардан гукдизтаси мантик; плмига багишланган.

1 К,аранг: Древнекитайская философия. Собр. текстов в двух томах. Т. 2. — М.: Мысль, 1973. — Б. 74-84; Радхакришнан С. Индийская философия. Т. 1, - М.; ИВЛ, 1956. — Б. 247-260; Хайруллаев М. М., Х,ак,бердиев М. Манти^. 2 нашри, - Т.: ?к,итувчи, 1993. - Б. 40-46.

2 К,аранг: Попов П. С., Стяжкин Н. И.-Развитие логических идей от античности до эпохи Возрождения. — М.: МГУ, 1974. — Б. 27-60.

3 К,аранг: Форобий, Абу Наср. Рисолалар. — Т.: Фан, 1975. — Б. 28.

4 Уша асар. - Б. 40.

5 К,аранп Хайруллаев М. М., Бахадиров Р. М. Лбу Абдуллах ал-Хораэми. — М.: Наука, 1938; Рустамов А. Махмуд Замахшарий. — Т.; 1997.

Улардан бири - "Ал-иборат" талк,ин, таъбир, шархдаш усулларини тадк,ик, этади. Ибн Синонинг фикрига к>фа, илмий талк,ин мантик.ий фикрлаш ва мулох,азаларнинг бир куриниши, унда чин ва хато фикрларнинг булиши онгда объектив борлищшнг к,андай шгьикос топишига безлик,.1

XIV аср бошларида яшаган Тафтазонийнинг "Тахзиб ал-мантик, ва-л- калом" ("Мантик, ва каломга сайкдл бериш"), "Ал-мутаввал" ("Кенг галк,ин"), "Ал мак,осийа ат толибин" ("Толиби илмларнинг мак,сади") асарлари билиш ва талк,ин, шарх; к,илиш масалаларига, мантилий фикрлаш крнуниятларини урганишга кдратилгани билан к,имматлидир. Унинг шогирди Журжоний эса уз замонасшшнг йирик мантикдлуноси сифатида "Ат-таърифот" ("Таърифлар"), "Усули мантик,ийа" ("Мантик, усули"), "Одоб ул-мунозара", "Авсат дар мантик," ("Мантикда урта хулоса") каби асарларида мантик,ий фикрлаш, мунозара юритиш, билиш, талк,ин к,илиш ва шархдаш усулларига оид уз к,арашларини баён к,илади.2

IX-XIV аерларда яшаган Урта осиёлик мутафаккирларнинг илмий талк,ин муаммосини урганиш борасидаги изланишлари acocan мантик, илми билан боглик, эди.

XX аерда узбекистонлик тадк,ик,отчилар мантик, илмини, инсонаинг оламни билиш крнуниятларини, онг, борлик; ва фаолият уртасидаги диалектик борликдикларни кенг тадк,ик, этишга интиддилар. Улар (М. М. Хайруллаев, Э. Ю. Юсупов, О. Ф. Файзуллаев, М. Н. Абдуллаева, Р. Н. Носиров, А. К,. К,одиров, А. X,. Аликулов, Б. О. Тураев, М. Х,ак,бердиев, К. И. Иванова ва б.) нинг тадк,ик,отлари туфайли мантик, илм сох,асига, билиш махсус • назарияга айланади, инсоннинг оламни билиш ва идрок этиш имкониятй, илмий-галк,иний салох,ияти чексиз эканлиги асосланади.

Илмий талк,ин, ало^ида тадк;ик,от объекти булмаса-да, у ёки бу фалсафий билиш муаммолари доирасида россиялик тадк,ик,отчилар томонидан х,ам урганилади. Г. И. Рузавин, М. В. Попович, М. Э. Омельяновский, В. С. Добриянов, В. Ф. Асмус, О. Н. Кудровский илмий талкднни мух,окама тушунчасига оид алох,ида х,одиса сифатида к,арайдилар. А. Д. Бочвар, С. А. Яновская, Д. П. Горский, П.

1 К,аранг: Ирисов А. Х,аким Ибн Сино. — Т.: Узбеки стон, 1992. — Б. 85.

2 К,аранг: Хайруллаев М. М., Х,ак,бердиев М. Мантик,. — Т.: Ук,итувчи, 1993. — Б. 58-59; Маънавият юлдузлари: (Марказий Осиёлик машх,ур сиймолар, алломалар, адиблар). — Т.: А. К,°Аирий номидаги халк, мероси нашри, 1999. — Б. 162 — 169.

В. Копнин, В. И. Сагатовский эса илмий талк,инни билишнинг воситаси сифатида тахдил этадилар. Илмий талк,ннга илмий билишнинг узгартирилган куриниши деб к,араш С. Б. Крымский, А. Б. Баженов, А. Д. Урсул асарларида кузга ташланади. Мазкур тадк,ик,отчиларнинг илмий билишга кушган х,1гссаларини эътироф этган х;олда, уларнинг илмий талк,инга шунчаки бир билиш усули сифатида ёндашганларини, шу боисдаи илмий талк;иннинг МОХ.ИЯТИ, ички тузилиши, классификация«! ва билишнинг бошкд йуналишлари билан интегратив алокдлари улар дик,к,атидан чеккада к,олганини хам к,айд этишимиз зарур.

Илмий талкиннинг барча тадк;ик,отларда мук;аррарлиги ва шу боисдан унинг кенг кдмровлик хусусияти барча фаплардаги талк,ин усулларига назар ташлашни так,озо этади. Х,ак,ик,атан х,ам бугуи илмий талк,ин металогика ва математика (А. Черч, X. Kapp, И. С. Клини), замонавий физика (Н. Бор, М. Бунге, В. Гейзенберг, Иордан, Дирак, Л. И. Мендельштам, А. И. Фок), табиатшунослик (А. Эйнштейн, М. Пруст, Ч. Пирс, А. Уайтхед, Т. Кун, Б. Г. Кедров, В, И. Вернадский), герменевтика (Л. Рапке, Ф. Шлеймахер, А. Бекк, Ф, Бласс, И. Г. Дройзен, В. Дильтей, Х.-Г. Гадамер, Т. Е. Васильева) ва ижтимоий фанларда (Ф. Бэкон, Т. Гоббс, Кант, Гегель, А. Бергсон, О. Шпенглер, М. Хайдеггер, Э. Гуссерл, М. И. Каринский, С. Н. Земляная, А. Грюнбаум, В. С. Сгепин, А. И. Панченко, А. Н. Леонтьев, А. А. Бодалев ва б.) у ёки бу даражада ^фганилган. Шубхдсиз, мазкур тадк,ик,отчиларнинг муаммони урганишдаги хизматлари катга. Бирок, XX аср охирларида илмий ва ижтимоий кдрашлар жиддий таъсир килган шундай тарихий ходисалар руй бердики, улар илмий талкдга муаммосига х;ам янгича ёндашишни так;озо этади.

Тадкикотнинг максали. Илмий талк,иннинг оламни, ижтимоий борлик,ни билишдаги урнини, онг — билиш — фаолият тизимидаги интеграцион вазифаларини, миллий тафаккурнинг шакллашшгага таъсир доирасини урганишдан иборатдир.

Ушбу мак,садга к,уйидаги вазифалар орк;али эришилади:

тал^иннинг илмий билиш усули сифатида фалсафа, мантик,шунослик ва билиш назариясида шаклланиш х;амда эволюдион ривожланиш боск,ичларини кузатиш; оламни, ижтимоий борликдга билишда илмий талк,иннинг урнини аншушш;

илмий талк,иннинг онг — билиш — фаолият тизимндаги ингеграцион вазифасини очиб бериш; турлл илмий сох;аларда талк,иннинг умумий ва хусусий тарзда намоён булишини кузатиш;

илмий талк,ин билан билишнинг бошк,а усуллари уртасидаги диалектик борликдикни, ало^адорликни аникдаш;

илмий талкдннинг илм тили, роботехника тизими ва

Узбекистоннинг бозор муносабатларига утиш жараёни

билан боглик, муаммоларини тах,лил этиш;

миллий онг ва тафаккурнинг шаклланишига илмий

талк,иннинг таъсир этиш имкониятларини, йулларини

урганиш.

Тадк.ик.отдаги илмий янгмликлар:

1. Талк,иннинг онг, тафаккурнинг илк шаклланиш боск,ичларида англанмаган, эмиссий, гайриилмий куринишда таркдлгани, илм-фаннинг ривожланиши билан эса (XVII асрдан бошлаб) тажрибага, а1дга, мантикда асосланган илмий-рационал билиш усули сифатида шакллангани очиб берилади.

2. Талк,ин, таъбир, шарх,ни мантик, илмининг, акдий билишнинг усули сифатида караш Урта Осиё мутафаккирларинг илмий изланишларида мух,им урин тутгани, бу илмий мероснн эгаллаш эса илмий талк,иннинг миллий онг ва тафаккурни шакллантиришдаги ах,амиятини тутри англашга ёрдам бериши курсатилади.

3. Илмий талкдннинг онг. — билиш — фаолият тизимидаги интеграцион вазифалари очиб берилади ва ана шу "учлик"нинг узлуксиз алок,асигина, билишнинг бурамасимон ривожланиш к,онунига мувофик, талкдш, таъбир, шархда объектив борликда монанд белги, андоза, тасвирлар яратиши илгари сурилади.

4. Илмий талк,ин — кенг кдмровлик хусусиятига эга, унинг х;ар бир илм сох;асида умумий ва хусуснй белгиларни намоён этиши, билишнинг бодща усуллари билан доимо алокада булиши объектив билишнинг зарур шарти эканлиги исботланади.

5. Узбекистондаги ижтимоий ислох,отлар эски тор синфий талкдн .урнига эркин ранг-баранг талк,инларни шакллантираётгани, миллий онг ва тафаккурнинг ана шу эркин талкднлар майдонида миллатга хос урин эгаллаши

учун зарур булган ик,тисодий, сиёсий, маданий ва маънавий омиллардан фойдаланиш йуллари ишлаб чик,илади.

Тадкикотнпиг илмнй-метолологик ва ндзарий асослари. Тадкикртнинг илмин-методологик асосларини

фалсафа, мантик, фанлари ва билиш назариясшшнг талк,ин - илмий билиш усули, инсон билиш имкониятларшшнг чексизлиги х;амда оламни, ижтимоий борлик,ни урганиш, узгартнриш ижтимоий онг, тафаккур ва билимга богликлиги х,ак,идаги конунлари ташкил этади.

Худди шунингдек, тадк;ик;отда Узбеки стон Республикаси Президента И. А; Каримовшшг У рта осиёлик мутафаккирлар к,олдирган илмий, маданий, фалсафий меросни ^рганиш, мустак,ил давлатни мустах,камловчи ва билимли, онгли, ижтимоий фаол ёшларпи тарбиялашга кдратилган таълим-тарбия, ижодий сало^иягдан унумли фойдаланиш хакидаги курсатмалари, фикрлари х,ам илмий-методологик асос килиб олинди.

Талк,икотнинг амалий ах,амияти шундаки, унда чик,арилган хулосалар "Фалсафа", "Мантик," фанлари ва билиш назарияснни бойитади. Урта Осиё мутафаккирларининг талк,ин, таъбир, шарх, х,ак,идаги к,арашлари укув юрглари учун махсус курслар тайёрлашга ёрдам беради. Эркин ранг-баранг талк,инни эса жамиятда, илм-фанда х,урфикрлик, миллий онг ва тафаккурни ривожлантиришга каратилган илмий-амалий ах,амиятга эга йурик,, андоза сифатида к,араш мумкин.

Мавзунинг жорийлангуви. Диссертадиянинг асосий мазмуни "Муста^ил Узбекистан: фалсафа фанининг долзарб муаммолари" (Тошкент — 1995), "Бозор ик,тисодиётига ^тишнинг амалий ва назарий асослари" (Тошкент — 1995), "Узбекистонда бозор муносабатл^ри шаклланиши шароитида маънавият ва тарбия муаммолари" (Тошкент — 1997) мавзуларидаги илмий-амалий анжуманларида баён этилган.

Диссертация Тошкент Давлат юридик института Фалсафий фанлар кафедрасининг мажлисида (1998 йил 30 сентябр), И. М. Муминов номидаги Фалсафа ва х,ук,ук, институти "Фалсафа ва фанлар методологияси" булимининг мажлисида (1999 йил 18 июн), Тошкент тукимачилик ва енгил саноат институти Фалсафа кафедрасининг илмий-назарий семинарида (1999 йил 23 сентябр, 2-баённома), И. М. Муминов номидаги Фалсафа ва х,ук,ук, институтининг 09.00.01 — "Диалектика ва билиш назарияси" ихтисослиги

М. Муминов номидаги Фалсафа ва х,ук,ук, институтининг 09.00.01 — "Диалектика ва билиш назарияси" ихтисослиги буйича номзодлик ва докторлик диссертацияларини мух;окама этиш ва х,имояга тавсия этиш буйича Муаммовий Кенгаш мажлисида (1999 йил 29 октябр) мух,окама этилиб, х,имояга тавсия этилган.

Тадк,ик,отнинг асосий хулосалари ва к,оидалари республика матбуотида эълон к,илинган иккита макрлада, илмий-амалий анжуман тупламларида, илмий-услубий к,улланмада уз аксини топган.

Диссертапиянинг таркиби. Диссертация кириш, иккита боб, хулоса ва фойдаланилган адабиётлар руйхдтидан иборат.

Диссертациянинг асосий мазмуни

Диссертациянинг кириш к,исмида мавзунинг долзарблиги асосланади, муаммонииг ишланганлик даражаси аникданади, тадк,ик,отнипг мак,сад ва вазифалари белгиланади, илмий янгилиги, амалий ахдмияти х,амда назарий-методологик асослари очиб берилади.

Биринчи боб — "Илмий талк,ин тушунчаси ва унинг турлари" деб аталади. Унда илмий талк,иннинг мазмуни, илм-фанга кириб келиши, тафаккур таракдиёти таъсирида эволюцион узгариш йуллари, илмий билишнинг бошк,а усуллари, айник,са герменевтика билан диалектик борллкдиги, ички тузилиши х,амда х,озирги пайтда фалсафа, мантик,, билиш назариясида тутган урни масалалари назарий тадк,ик, этилади.

Тафаккур тарихи курсатадики, инсоннинг оламни, ён-атрофни билишга булган к,изик;иши унинг табиий-азалий фазилатларидан биридир. Тавротда зикр этилишича, Худованди Карим одамни узи каби абадий кд/шб яратган. Аммо, одам "яхши ва ёмонни билиш дарахти"дан тотиб куришни абадий яшашдан афзал курган.1 Ибтидоий тафаккурни урганган Клод Леви-Строснинг таъкидлашича, "содда, архаик халкдар бутунлай йук, булиб кетмаган. Аксинча, улар ён-атрофдаги цивилизацияга тез мослашиб кеттан, шу боисдан цивилизация универсал характерга эга".2 Худди шунинг учун х;ам ибтидоий тафаккур изларини, худди шунингдек, ибтидоий содда талкдш,

1 К,аранг: Иижил. Ибтидо. — Стокгольм, 1992 - Б. 4.

г Леви-Строс К. Первобытное мышление. — М.: Республика, 1994 (Мыслители XX века). — Б. 31.

Диссертацияда талдиншшг бир-биршш тулдириб келган икки — ибтидоий содда, мифологик, диний- мистик, догматик ва х,аётий тажрибага, кузатиш, синаш, умумийлаштиришга асосланган илмий йуналишда ривожланиб, тафаккур таракдиёти билан эволюцион узгариб келгани очиб оерилади. Шу тарифа илм-фанда материализм ва идеализм, догматизм ва релятивизм, изоморфизм ва гомоморфизм каби билишнинг, ранг-баранг ок,им ва куринишлари юзага келади.

Талк,ин, шархдаш Платон ва Аристотель асарларида мулох;азаларнинг чин ёки хато эканлигшш аникдашга ёрдам берадиган усуллар сифатида к,аралади. Улар диалог, бах,с, мунозара пайтида намоён булади.1

Урта асарларда Рарбда талк,ин этиш acocan диний манбаларии, айпик,са, Ипжилни шархдаш, изохдаш тарзида давом отди. Черков ва ушшг рух,оиийларигина диний манбаларии талк,ин к,илиши, шархдаши мумкин эди, холос.

Ёзувнинг оммавийлашуви, китоб нашр этишнинг вужудга келиши, илм-фаннинг ривожланиши талк,ин усулларини янги боск,ичга кутарди. Мук,аддас ёзувлар х;ак,ида турли бах;с - мунозарали фикрлар, х,атто кескин атеистик талк,инлар пайдо булди. Натижада протестанизм билан ёнма-ён талк,инни махсус илмий билиш усули даражасига кутарган давр бошланди. Католик черковининг Инжилни талк>ин этишдаги якка х,укмронлиги барх,ам тоиди. XV асрда ятаган илохиёгшунос Матиюс Илирийский тушунишни мак,сад ва восита сифатида фаркдаш зарурлигини илгари суради.2 Натижада шу даврдан бошлаб тушуниш мак,сад сифатида гушуниш деб, восита сифатида эса интерпретация — илмий талк,ин деб аталадиган булади.

Уйгониш даврининг мутафаккирлари Эразм Роттердамский, Джонаццо Манетги ва бошк,алар эса эътикрднинг узини тахдил этиш, мукдлдас ёзувларни кдйта ук,иб чик,иш ва уларни "тарихий танк,ид" к,илиш, агар лозим булса матндан четга чик,иб ^ушимчалардан тозалаш зарур деган фикрлар билан чикддилар.3

Диссертацияда Р. Декарт, Ф. Бэкон, Т. Гоббс, И. Кант, Гегель, К. Маркс ва Ф. Энгельсларнинг талк,иннинг дунёни билишдаги урни, унинг фаолият билан богликдиги,

1 К,аранг: Хайруллаев М. М., Х,ак,беридиев М. Мантиц. — Т.: '9]упувчн, 1993. — Б. 42-44.

2 К,аранг: Чуешов В. И. Введение в современную философию. - Минск, 1997 - Б. 83.

3 К,аранг: Эразм Роттердамский. Философские произведения. — М.: Наука, 1986. — - Б. 37-39.

мулох,аза, бахс ва асослашда фойдаланиш усуллари х,ак;идаш карашлари очиб берилади.

XIX асрда яшаган фалсафий герменевтиканинг асосчиларидан булган ф. Шлейермахер талк,ин этишнинг туб муаммоси "тушунишга булган х,ох,иш ва истак" билан бсжлик, деган фикрни асослади.1 У "тушуниш", "талк,ин" ва "тушуитириш"ларга ухшаш х,одисалар сифатида к,аради. Илмий талк,инни грамматик ва психологик ёндашишлар иуктаи назаридан гадк,ик; к,илади.

Шлейермахернинг ушбу умумий герменевтикаси унииг тарафдорлари ва издошлари Дильтей, Бультман, Хайдеггер, Э. Бетти, Гадамер томонидан ривожлантирилди. Ч. Пирскинг семиотик ёндашуви эса илмий талк,инни билиш усули сифатида к,арашларни янада бойитди. Диссертацияда ушбу назарий к,арашлардаги бах ели, баъзан эса бир томонлама ёндашишлар х,ам мавжудлиги курсатилади.

"Илмий талк,ин". тушунчаси "интерпретация", "тушуииш", "тушунтириш", "маъно" гушунчалари билан богликдир. Бирок, бу туигунчалар уртасида, бизнинг фикримизча, маълум бир маъновий фаркушр мавжуд. "Тушуниш" услуб сифатида талк,ин жараёнида намоён булади. Бу уринда талк,ин х,иссий (эмоционал) ва аклий (рационал) билишлар ифодасидир. Демак, "тушуниш" — онгнинг 6орлик,к,а муносабати, уни идрок этиш жараёни, "илмий талк,ин" эса бу муносабат ва идрокнинг фикр, суз, белги, андоза тарзидаги инъикоси х;исобланади. "Тушуниш" ва "тушунтириш" уйгунлашиб илмий талк,ин усулини юзага келтиради.

"Маъно" — талк,ишшнг юраги. Биз "маъно"га кдраб х,ис ва ак/шинг борлик,ни к,андай узлаштирганини, билгаиини аник,лаймиз. Шунинг учун илмий талх,ин доимо маъновий тасвирлар (суз, фикр, белги, андоза) дан иборат.

Диссертацияда илмий талк,иннинг: а) оиаки нутк,; б) ёзма нутк,; в) мантик,ий-семантик ёндашув; г) тан к, ид ёндашув; д) филологик ёндашув; е) фалсафий-герменевтик ва семиотик ёндашув боск,ичларини босиб утгани, х,ар бир боск,ичда унииг тадк;ик,от сох,алари, билишнинг бошк,а усуллари билан алок,алари кенгайиб бортани очиб берилади.

Иккинчи боб "Миллий онгнинг юксалиши ва илмий талв^ин муаммоси" деб номланади.

1 К,аранг: Габитова Р. М. "Универсальная герменевтика" Фридриха Шлейермахера // Герменевтика: история и современность. — М.: Мысль, 1985. — Б. 62.

Мазкур бобда узаро диалектик боглик, умумийлик, хусусийлик ва ягоналикнинг илмий талж,инда акс этиши, миллий онгнинг узгаршпи ва юксалишида илмий тал^иннинг урни масалалари таджик, этилади.

Илмий талдинда икки — табиий ва ижтимоий жараёнларни, крнунларни урганишга к,аратилган х*1уналишлар мавжуд. Диссертацияда бир томондан, физика, биология, химия каби табиатшуносликка, иккинчи томондан, онг, маданият ва жамиятга оид ижтимоий фанларда билиш назариясининг умумийлик, хусусийлик ва ягоналик к,онуни илмий-назарий талдинларда к,андай акс этгани тахлил к,илинади.

Интерпретациянинг ички тузилишида икки йуналишни — ижтимоий маъно ва шахсий маънони ажратиб курсатиш мумкин.

Маъно, баъзи аддбиётларда ва тадк,ик;отларда назарда тутилганидек, талк,шшинг айнан узи эмас. Маъно-талк,иннинг мохияти. Ушбу мох;иятга к,араб биз билиш усули ижобий ёки салбий ахдмият касб этганини англаймиз. Маънога эга булмаган талк,ин, тасвир, шарх, илм учун к,имматли эмас. "Гап билишнинг куплигида эмас, балки маънонинг купли гидадир" (Демокрит).1

Гносеологик нук,таи назардан х,ам, аксеологик нук,таи назардан х,ам ижтимоий ва шахсий маъно бир-бирига диалектик боглик,. Шу билаи бирга улар узининг ички хусусиятларига хам эга.

Ижтимоий маъно-жамият, илм ахдининг умумий мулки. У шахсий ма-ънода намоён булса-да, узининг ички хусусиятини батамом йук,отмайди. Ижтимоий маънонинг шахе изланишлари ва фаолиятига кириши эса бу изланиш ва фаолиятнинг ижтимоийлашув жараёнини акс эттиради.

Диссертацияда илмий талх,иннинг инсоилараро ва маданиятлараро интегратив вазифалари кенг тадк,ик, к,илинади. Бу вазифалар илмий талк,иннинг тил (мулок,от) ва матн (белги) билан б орлик, томонлариии урганишни так,озо этади. Ушбу ёндашувдан келиб чик,иб илмий талк,ин ва тил: - биринчидан, инсоннинг борлик,ни, ён-атрофни, ижтимоий х,аётни билиш тажрибасини ифода этувчи ва мана шу изланишлар жараёнида шаклланиб, бойиб, бир-бирини тулдириб келадиган;

1 К.аранг". Афоризмы. — Минск, Современ. литератор, 1999. — Б. 172 (Классическая философская мысль).

- иккинчидан, билиш жараёнининг бепоён, чексиз ва купжих,атлнлик хусусияти туфайли тадрижий ривожланадиган;

учинчидан, пнсонлараро ва маданияглараро интеграцияни, мулок,отни шакллантирадиган, Узбекистан Республикасининг жах,он цившшзацияси ютукдаридан кенгроь; бахраманд булишига х,амда жах,он х,амжамиятида муносиб урин эгаллашига ёрдам берадиган воситаэканлиги асосланади,

Илмий талк,инда тил билан бир к,аторда белгилар, матн дам мухим урин тутади.

Матн оммабоп ва тор илмий куринишда булиши мумкин. Оммабоп матн уз хусусиятига кура купчиликка, барчага тушувдрли талк,ишш, тор илмий матн эса айрим мутахассисларгагнна аён белги, ифода, тасвирни талаб этади.

Магнии тушунишдаги хар хиллик илмий талк,ин жараёнининг гносеологнк хусусиятлари билан боклик,. Борлик,, ходисаларнинг чексизлиги, серк,ирралиги билан инсон к,увватлартшнг макон ва замонда чекланганлиги уртасидаги номувофикдик х,ам тушунишда, хам тал^инда х,ар хилликни келтириб чик,аради. Диссертацияда илмий талк,иннинг тушуниш, тушунтириш, мулок;от, нутк;, фикрлаш билан алок,алари гахдил к,илинади.

Илмий талк,иннинг хрзирги ижтимоий вок,еликни, хдётда, кишилар тафакурри ва маънавиятида руй бераётган узгаришлар мох;иягшш, миллий онгнинг шаклланищидаги 5фнини 5фганиш х,ам илмий-назарий, х,ам ижтимоий-амалий ах,амиятга эга. Маълумки, миллий онг тил, маданият, дин, ижтимоий-маданий тизим, моддий эх;тиёжларнинг к,ондирилиши, рухият ва маънавият таъсирида шаклланади. Милий онгнинг ушбу купк,ирралик хусусияти илмий талк,иннинг х;ам ана шу к;ирраларга боглик, томонларини очиб беришга ундайди.

Илмий талкдн ижтимоий вок,еликни, борллкдш шунчаки к;айд этиш усули эмас. Унга танк,идий ёндашиш х;ам хос. Шу нук,таи назардан кдраганда, миллий онгнинг шаклланишида ранг-баранг фикрлар, ёндашувлар, тахдиллар тукрашуви булиши табиий. Илмий талк,иннинг урни эса ана шу ранг-баранг ёндашувларни нафакдт фан, техника шу билан бирга, миллий тарак,к,иёт ва миллий онгни шакллантириш мак;садидан келиб чик,ишга йуналтиришдан иборатдир.

Утказилган тадк;ик,от к,уйидагн хулосаларга олиб келади:

1. Илмий талк.ин иисошшнг оламни, ён-атрофни, ижтимоий вок,елшши билишга кдратилган акдий-тафаккурий изланишларишшг усули сифатида ибтидоий онгнинг илк куринишларидаёк; кузга ташланади. Бирок, бу куршшшлар хдли х,аётий тажрибаларни умумлаштириш ва илмий тахдил этишдан кура гайрихдётий х,иссиётлар махнули эди.

2. Фалсафа ва мантик, фанларининг шаклланиши талк,ин, таъбир, шар^лашиинг х,ам илмий билиш усули сифатида щаклланишидир. Тугри, то XVII асргача тафаккурий изланишларда экзегетлар (иукдддас китобларни шархдовчилар) таъсири етакчилик к,илади, аммо илмий талк,инга иитилиш хам бир он тухтамади. XVII асрдап бошлаб эса тафаккурий изланишларда х,иссий ёндашувлар урнини илм, фан, амалий эх;тиёжлар эгаллади. Бу эса талк,ин, таъбир, шарх,ни борлик,нинг объектив к,онунларини билишга ^аратилган инсон акдий-тафаккурий излашипларшшнг усулларига айлантирди.

3. Илмий талк;иншшг ички тузилиши (огзаки, ёзма, танк,идий ва б.), вазифалари (амалий, кддрий, интегратив, мулок,от ва б.) ва билишнинг бошкд к,исмлари (тушукиш, тушунтириш, фикрлаш ва б.) билаи алок,алари куп асрлик илмий-тафаккурий изланишлар жараёнида шаклланган. Талк;иннинг бу кулк,ирралиги тадк,ик,от йуналишларининг ранг-баранглиги ' ва билишнинг чексизлиги билан изохданади. Шу боис у нафак,ат илмда, шу билан бирга ижтимоий х,аёгда, инсонлараро ва маданиятлараро муносабатларда демократик тамойилларнинг кдрор топишига ёрдам беради.

4. Миллий онг ранг-баранг этник ва ижодий-амалий ёндашувлар, талдинлар х;амда рояларнмнг умуминсоний к,адриятлар негизида шаклланган мажмуидир. Илмий талк,ин эса ижтимоий узгаришларни тахдил к,илар экан, бозор ик,тисодиётига мое янги ижтимоий-маданий тамойилларнинг шаклланишига, илм-фанда, жамиятда х,урфикрлик ва демократиянинг к,арор топишига ёрдам беради. Бу эса миллий онгнинг х,ам таракдиёт шартидир.

Диссертациянинг асосий мазмуни куйидаги чоп этилган мак,олаларда уз аксини топган:

1. Философские аспекты правосознания. //Узбекистоннинг мустак,ил ж,ук,ук,ий йули: тажриба ва муаммолар. Илмий-назарий анжуман. - Т.: 1994. - Б. 129132 / х,аммуаллнф/.

1. Талк,ин к,илиш фалсафий муаммо сифатида. //Мустакдл Узбекистан: фалсафа фанининг долзарб муаммолари. П Республика илмий~назарий конференциям.

- Т.: 1995. - Б. 31-32/.

3. Талк,ин к,илиш (интерпретация) нлмий билиш усули сифатида. // Бозор ик,тисодиётига утишнинг назарий ва амалий асослари. Илмий конференция. - Т.: 1995. — Б. 3940.

4. Таллин килиш илмий билиш усули сифатида. //Мустак,иллик, дунёк,араш, ижтимоий фанлар. Илмий-назарий ва амалий конференция. - Т.: 1995. — Б. 25-26.

5. Улут мак,садлар йулида. // Ик,тисодиёт ва х,исобот.

- 1996 - № 8. - Б. 2-5. /хдммуаллиф/.

6. Интерпретация в развитии научных знаний. //Узбекистонда бозор муносабатлари шаклланиши шароитида маънавият ва тарбия муаммолари. - Т.: 1997. — Б. 111-113.

7. Интерпретация — талк,ин этиш. // Фан ва турмуш. 1999. № 2, - Б. 12-13.

Резюме кандидатской диссертации Алиматовой Наргис Абдухалиловны на тему «Интерпретация как метод научного познания»

Данная диссертация посвящается изучению места и роли интерпретации как метода в научном познании.

Структура диссертации включает в себя введение, две главы, заключение и список использованной литературы.

Во введении обосновывается актуальность темы исследования, раскрывается степень ее разработанности, цель и задачи, теоретическая и практическая значимость работы, научная новизна, теоретическая и методологическая основы,

Первая глава — «Понятие интерпретации и ее вилы». В ней освещается историческая эволюция понятия интерпретации, место интерпретации как метода в научном познании и ее взаимосвязь с другими герменевтическими операциями, такими, как понимание, объяснение, виды интерпретации и основания деления интерпретации на виды.

Содержание понятия интерпретации в процессе эволюции изменялось от простого к сложному. В диссертации изучаются различные подходы к изучению проблемы интерпретации, существовавшие в истории философии, такие, как логический, семиотический, герменевтический. Обосновывается вклад в изучение проблемы интерпретации мыслителей Средней Азии 1Х-ХН веков.

Дается определение интерпретации. Определяются тождество и различие ингепретации с пониманием, объяснением, определением. Основаниями деления интерпретации на виды могут быть способы реализации интерпретации и вид смысла, определяемого в процессе интерпретации.

Вторая глава — «Прогресс национального сознания и проблемы интерпретации». В ней изучаются особенности проявления в интерпретации диалектики общего, особенного и единичного, логические и практические проблемы интерпретации, значение интерпретации в развитии национального сознания.

Являясь достоянием общества, социальной общности социальные знания реализуются в индивидуальном сознании, отражая степень овладения обобщенным социальным опытом. Поэтому следует различать в смысловой структуре интерпретации социальное значение и его значение для индивида — личностный смысл.

В диссертаций рассматриваются проблемы интерпретации, связянные с языком науки, роботехникой и перехода Узбекистана к рыночным отношениям. Делается вывод, что разрешение проблемы интерпретации в науке и производстве способствуют . повышению

производительности труда человека, развитию философского мировоззрения. Из истории известно, что развитие мировоззрения мыслителей тесно связано с прогрессом национального сознания. Интерпретация этого развития включает в себя несколько периодов. В переходный период для формирования нового гражданского сознания требуется разработать критерии и правила интерпретации духовного наследия.

В заключение диссертации приводятся краткие выводы, делаются соответствующие теоретические обобщения.

Summary of candidate dissertation by Nargis Alimatova on the subject "Interpretation as a method of scientific perception"

The given dissertation is devoted to study of a place and role of interpretation as method in scientific perception.

The structure of the dissertation includes introduction, two chapters, six paragraphs, conclusion and index of used literature.

Introduction describes an urgency of the topic of research, to what extent it was developed in the past, its purposes and goats, theoretical and practical importance of work, scientific novelty, and theoretical and methodological basis.

First chapter was named "Concept of interpretation and its kinds". This chapter covers the historical evolution of concept of interpretation, importance of interpretation as a method in scientific perception and its interrelation with other hermeneutic operations, such as understanding, argument, kinds of interpretation and basis for division of interpretation into various kinds.

The contents of concept of interpretation in process of evolution was changed from simple to complex. Dissertation studies a problem of interpretations existing in a history of philosophy, . such as logic, semiotic and hermeneutic. Contribution of Central Asian of IX —XII centuries to studying the topic of interpretation is also given in the work.

The definition of interpretation is given in the research. Author defined the identity and discrepancy of interpretation with such notions as understanding, argument and definition. The basis for division of interpretation into kinds could be methods of realization of interpretation and kind of sense defined during interpretation.

Second chapter — "Progress of national consciousness and problems of interpretation". In it author studies features of display in interpretation of dialectics of common, especial and individual, logic and practical problems of interpretation and significance of interpretation in development of national consciousness.

Being the common property of society and social generality, the social knowledge are being realized in individual consciousness, thus reflecting a degree of mastering by generalized social experience. Therefore it is necessary to distinguish in semantic structure of interpretation social

significance and its significance for the individual — personality sense.

The dissertation considers problems of interpretation, related to language of science, robotechnics and transition of Uzbekistan to the market economy. Research makes conclusion that the resolution of a problem of interpretation in a science and production promotes raising of productivity of work of the person, development of philosophical world outlook. From a history it is known, that the development of world outlook of thinkers is closely connected to progress of national consciousness. The interpretation of this development includes some periods. In a transition period it is required to develop criteria and rules of interpretation of a spiritual heritage for forming a new civil consciousness.

In summary of dissertation there are brief conclusions and appropriate theoretical summarizing.