автореферат диссертации по филологии, специальность ВАК РФ 10.01.09
диссертация на тему: Исследование фольклора Хорезма в зарубежном востоковедении
Полный текст автореферата диссертации по теме "Исследование фольклора Хорезма в зарубежном востоковедении"
ФЗБЕКНСТОН РЕСПУШШКАСИФАШ1АР АКАДЕМИЯСИ
АЛИШЕР 11АВОИЙ номидаги АДАБИЁТ ИНСТИТУТ!! -ф-
6 ол
Кулёзма ууцуцида
РУЗИМБОЕВ ХУРРАМ САПАРБОЕВИЧ
УДК -398./575.!/
ХОРАЗМ ФОЛЬКЛОРИНИНГ
ХОРИЖДА Урганилиш тарихмдаи
( XIX аср XX аср боши)
10.01.09. - Фольклоршунослмк
Филология фашшри номзоди илмий даражасшш олиш учун швднм этилган диссертация
АВТОРЕФЕРАТ«
Тишкект - 1996
Тажикрт Ап-Хоразмнй номвдаги Ургенч Давлат университета узбек ва чет эл адабиёти кафедраларида бажарилган
Илмий радбар
филология фанлари доктори, профессор Х- АБДУЛЛАЕВ
Рвсмий оппонента ар:
филология фанлари доктори, профессор X. К. ЭГАМОВ
■ филолопш фанлари номзоди, Р. ЖУМАШ1ЁЗОВ
Етакчи илмий муассаса Хнмоя 199^ йш "/±__"
- Нукус Давдат университета.
___________соат ¿^^У да
Узбекистан Республикаси ФА Алшцер Навоий номвдаги Аабиет института хузуридаги ДК 015.04.01 ракамли докторлик 1шмнй даражасини олгал учун диссертациялар кимояси бушгча Бнрлат-ган ихтисослаштирилган илмий кенгаш йипепаиида утказиладн (700170, Тошюенг, И. Муминов кучаси, 9-уй)
Диссертация билан Узбекистан Республикаси Фанлар ака-демиясигашг Асоспй кутубхонасида танишиш мумкин (700170, Тошкеет, И. Муминов кучаси, 13-уй)
Автореферат 1996 ш " _________да гаркдгалди
Бирлашган ихтисослаштирилган илмии кенгаш котиби, филоло; фанлари доктори
ЖАЛОЛОВ
• ИШШГ'ШМИЗ ТАЗСШ Чавзунинг долзарблиги. З^озир узбек фольклортукослита катта тараччиёт й?лига тушиб олди. Узбек фолькяорининг жаярлар тарки-би, фолвклор асарларикинг генезиси ва поэтикаси, ижодкорлик ва ижрочилик масалаларини тадчич этиш билан.бирга тугиовчилик хам-да эдицион ишлар муваффачият билан давом этгирилмозда. Бирок проф. Х.Т.Зарифов, Т.Мирзаез, М.Муродовларнинг баъзи иачонаяари-яи хисобга олмагавда узбзк фольклорвуиосяиги, айничса, Узбек халчининг бой орзаки ижодини хорвда Урганилиш тарихи с?нгги йия-ларгача махсус тадчи зтилган омас. Еу зса узбек фольклоршуноо-лиги истиография бУяимининг очсааига сабаб булмочда.
Кузатишяаримиз ккглиз А.Дкэнкинсон, венгер Х.Вамбери» рус харбий магму рияти ходимяари - Н.Муравьёв, Л. Глады аз б, руо олими П.И,Рычков, И.Н.Каразин, Е.Я.КилавеПк, руо саёхи А.Россихова, рус шарЧиуноси А. 1.Кун, академик Э.В.Бартол ьд, А.Н.Самойловичларнинг узбек, хусусан, Хораэм вохаси фольклорини т?плаи хавда.тадчи'? этиш буйича фаолиятлари хознргача киддий урганилмаганлигини хУр-сатади.
Дэмак, тадничогимиз мавзуиникг дол'заобяиги , энг аввало, фольклораунослигимиз тарихига оид аЯрим очиц сахифаларни тУлди-риш билая бэлгиланади, Республиканизм« г муста^иялик Ъуфайли жахон мамлакатлари билан Узаро ичтиоодий ва мадаяий алочалари ку-чайган з^озирги даврда Узбек халч орзаки икодининг хоривда Jpra-нияиш тарихини Урганига хам киддий а^амиятга зга.
Еиз ишимизда Урганган да'вр билан хозирга кадар куп йиллар Утдк. Камиятда катта Узгаришлар руй берди. Фолькяорга муносабат-лар Узгарци. Узбек ф&кклоршукосяиги фани ааклланди ва ривож топ-мокда. Зотан, угган аор ва асримиз бооларида узбек фольклорини Урганган хорижий олимяар ва саёхларнинг бу борадаги фаояиятига бугунгй фоянкяоршуноеяигиниэ ну ¡¡таи назаридан. ба^о берив хам мазкур ишнинг долзарблига чирраяаридан биридир,
Мазкур ишнкнг яна бир долзарбпик жихати вундаки, унда узбек фольклорпунослиги тарйхининг бир wem регионал жихатдан тадциц цилинган. Еу эса давр талабидан келиб чициб, фольклор асарлари ва фольклорюуносяик.тарихини факат энига омас, буйига , Цараб хам урганиш эхтиёкидан келиб чинная.
- и -
Чавзуиинг Урганилип даражаси ва илмий янгилиги. Хорезм во-з^аск Маркаэий Осиёнинг куда цадимий удкаларидак бири буяиб, у нафачат узининг муъжизакор тарихи бнлан, балки бой ва ранг-ба-ранг орзаки ижоди билан ояиму сайёхяар диккатини Узига капб Кия я б келган. Шу сабабли ХУ1 асрдаёк Хоразмга ташряф буср-гак инглиз дипломати А.Лжзнкинсон, XIX аср бошарида во^ага келган руо зобити й.Муравьёв, XIX аор Урталарида венгер олими X, Вамбери, рус *арбийлари Н.Муравин ва Д.Гладышев, рус олими П.И. Рынков, рус нусаввири ва журналиста Л.Н.Каразин, рус сайё^и А. Россикова, XIX аср охири ва XX аср бошларида.Улкага келишрвк рус оар{вунсслари В.В.Варгольд, А.Н. Самойлович кабилараинг фаолият:.-*; яарида Хоразм фодьцлорини тУгиаш, тадчич этиш ва эьлон $ияив му~
урин тугган. Еу фаолият яанчалик кенг ва сзрчирра бУлмасин, уки урганиога узоч вачт агамиях берилмай кэливди.
Узбек фояькясри, хусусан, Хоразм регионига оид фольклор на-мунаяарининг чет эл опктарш томонидан Ургадшшвш масалаяарипа 1!изиииш №ман асримизнинг ^0-70 - Йилларида З.М.Еирмуиский томонидан бошланган бУяса-да? бу сщадаги ишлар у»аяигача кенг дои-рага чи^ани йуца Еиз Кайд эттан ишлар аоосан таржима муак-моларинк ёритипга баришланган буяиб, уларла Хорази фолыслорини фол&слоршунослик фани нуптаи назарвдак ургании назарда тутилмаган.
В.МДирмунскийдан кейин купгина тадчичотчилар узбек фодьк-я оршшнг хорикий мамнакатларда Урганилиа тарихига озми-купми Уз ^иссаларини ¡0щдилар.2
* Кирмунский Б.М. Тюркский героический зпос.-Л.: Наука, 1974; Сравнительно© литературоведение: Восток и Зашд.-Л.: Наука, 1979 г Короглы Х.Г. Взаимосвязи эпоси народов Средней Азии, Ирана и АээрйаЯдкана.-М.г Наука, 1983; Лжуманиязов Р. Народный дастан "Рсуфбек и Ахмадбек" и его исторические основа//АКД, Ташкент, 1991, Лонг ¡{озояган достой.-Т.: ^збекистон, 1993. Хал'1 икоди -ижод.-Т.: ¿Читувчи» 1993; Наврузов С. Социально-экономическая и культурная жизнь Хивинского ханства в исторической, истори-ко- географической литературе }(1Х - начала XX вв// АКД.-Т.: 1991; Шамсиева Е.А. Вопросы узбекского фольклора в зарубежном литературоведении//АКД.-Т.: 1994; Нурмурадов 3. Узбек фол ьклори немис тиявда.-Т.: ФАН, 1983. .
Еироц бу 'ишларнинг аксариятвда соф фольклорщунослик муам-молари бироз казардан чэтда цолдирилган. Ena эса чет эл аяим-лари туплаб, эълон ^илиб, тадци*{ этган Хоразм фольклорига дойр матзриалларни бэвосига фольклориукосяик масалалари нукгаи на-заридан таджик ^илишга харакат цилдикки, бу мазкур ишимизнинг илмий янгилигини кУрсатади.
Tag'jniothutir надсад ва вазифалари. йминг аоосий ма^сади XIX аср ва XX асрнинг бошларида чет эл сайёэдари з^мда шарчгау-нослари том о ни дан Хоразм згу дуд идам ту планган за хоривда чоп эти-либ, тадЧи'5 этилган фольклор асарларини муайян тизимга солио, улар ни хозкрги замон фолыслориунослигн втучлари ну? га и назари-дан урганищцан иборат'.
Ушбу на!(садга эришиш учун биз тад^иЦотимизда куйидаги маса-лаларни бакарии вазифасини >(Уйдик:
- Х.Вамбери, Н.Муравьев, З.В.Еартольд, А.Н. Самойловичлар томонвдан амалга оширилган Хоразм во^аси фольклорига овд илмий тад^и^от ишларига муносабат билдириш;
- чег ал саЯёэдари ва олимлари тУплаган, эьлон ';илган аоар-ларни тавсиф этиб, уларни ^оэирги мавжуд вариантлари билан ^пёсий Урганиа оркали маглум бир хулосаларга кэлиш;
- ана шу караёвда халч орзаки иходи намуналарининг жонли яшаш тарзи ва уларга хос тадрижийликнининг узига хос та^атлари-ни аяичлаш;
-Хораэм фольклори билан борлш; фольклорщунослик тарихига дойр масалалларни очиб берип ва'уларга баъзи аниадиклар киритии;
- тад:?и!{отимизга' объект здлиб олииган сайёх;у олимларкинг ишларига таянган ^оядй ямкон даражаовда Хоразм фольклорининг тарихий асосларкни Ургании.
Тад^мот метод и ва ид ний-назарийасоояари. Лцссзртациянияг илмий-назарий асосини ка^он ва узбек фольклоршуносяари >^.мда эт-нографларининг илмий фикрлари, назарнй чарашлари таикил этади„
Иада К.Азадовский, В.МЛирмунский, Х.Т.Зарифов» Т.Мирэаэв, Б.Саримсо:^овс К.Имомов, Р.0.£алолоБ„ Н.Муродов, Х.Эгамов, Ü. Нуп-муродовларникг тад^и^отяарига купро!? таяндик. Тадчи:{отнинг иъго-ди эоа и;иёсий-тврихий урганивдак иборат.
йянинг иазарий ва амалий ауамияти. Тададотнинг назарнй гг,и~
- б -
миятини узбек фольклорпуносяигини хорижий олимлар карашларига «иёслаш, чет ол олимяарининг узбек фолъклорига илмий муносабат-ларики анвдаш ва бу кя бундан кейинги шу характердаги тадкикот-ларга маълум даражада казарий асос була олиои белгияайди.
Дисоатациадан узбек фольклора тарихини яратига, фольклор асарларини академик наорга тайёрлаш, реопубяика олий УЧув Ертпарада филологи^ факуяьтетлари учун даролик ва чУлланмалар яратиш, махсус курслар утиш, Узбек халчи поэтик икодини чет элларда тар-риб циливда кенг фовдаланив муыкинпиги унинг амалий аз^амият-га хам мояиклигини кУрсатади.
ТадЦи^от ианбалари. Шарчшунослар, сайёз? ва з^арбий хизматчи-лар томонвдан хорикий ыамлакатларда немис э^мда рус тилада эълон цилинган монографиялар, ма:(олалар, илмий ахборот ва матнлар, шу-нингдек, узимиэда нашр этилган фольклор намуналари, узимиз тУп-лаган баъзн материалдар тад^отимизкинг аоооий манбаси бУлди.
Итаинг жорийланиши. Диссэртацион ив Ал-Хоразмий номидаги Урганч Дащат универсигетининг узбек ва чет зл адабиёти кафедра» ларининг чушма йдаилишида здамда Узбекиотон ФАси Аяишвр Навоий ■ нбмидаги Адабиёт института фольклор 65 л км ада му^окада. щттб, з^инояга тавоия Ьтилган.
Тададцотнииг асосий мо^ияти ва илмий хулосалари куаялиф эълон Чилган бир рисола Ха.мда турга мал о л ада уз ифодасини топган. Бундан танцари диссертант Урганч Давлат университет« профессор-учитувчиларининг анъакавий илмий-назарий акжуманларвда кавзу.сза-сидан Уз маьрузалари билан фаол иштирок атган,
Тад^ицотнинг тузилиии. Диссертация кузяангак ма ;сади ва уз оядига ЧУйган вазифаларвдаи келиб чидаган хояда Киришг аСосий икки боб, Хулоса ва фовдаланияган адабиётаар руйхати каби ^исм-лардан таокил топган.'
ТАЖЩОТНЯНГ АСОСИЙ МАЗМУНИ
Еиринчи боб - "Х.Вамбери асарларвда Хоразм фолькяори мате-риалларининг ёритилиши ва тадпич этилиши" дэб номланган. Мазкур бобда тадвдкотчиишг шахси хасида чискача маълумот бэрнлиб, даот- 1 лаб унинг "^рта Ооиё буйлаб саЯёхдт" китоби значила фикр билдири-пади. Сунгра ояимкинг 1857 йилда Лейпцигда иашр этилган "Чиратой тили дарслиги" китоб.ига киритидгаи асарлар э^Чида суз вритилиб,
"Еахши к ит od и", "Ойсанам-Ш океанам",, "Ооич Ойдин", "Хамро", "Та-мим са^оба", "Куруг-ли", "Хирмондали", "Зарчум ко*" каби айрим доотонлар ва мажмуа китоблар ^озиргя вариантлари бияан чиёонан-ган з^олда та^лил этилади,
карман Вамбэри "Урта Осие буПлаб сайё^ат" китобида Уз сар-гуэаштларииинг асосий ^исмини ёзиб цолдирган. Китобнинг УIII бо-бида Хоразм чу л лари, Корачум са^ролари орчали Хивагача булгая м^асфадаги маигаэдатли оайёхаг кувдалик тарзида баён эгилади. IX бобда эоа Хивадан Еухорогача булган саргузаитларга урин бэри-яадк„ Асарнинг XII бобвда Хива ва Хива хонлиги доида батафсил маълумотпар баён цилшган,
Шарвдукос опт caëwn давомида ёзган кундаликларида яул-йуяахай тари х и й- э та or рафик, баъзак фолькнорга овда материаллар-ни вдм кэлтириб Утади. Кумладан0 у хнваликлар адвда ^уйвдаги-ларни ёзади:
"Уларнинг дастлабки утроедашганидан бери куп асрлар утиб кэт ган. Биро^ хиваликларяинг урф-одатларида энг ^адимги Здрамонлик даврининг излари кам муайяя даражада сашниб долган. Уларда мимика билан бор л я1! олишувлар, жангу задал,, му coda ^алар, от чопиш каби мукофот бияан борлич томошалар мавяуд. Хар Чандай доврурли туй 9, 19, 29 мукофогдая кборат булган пойгасиз УтмаЯди. Яъни ролиб учун мукофомар 9 чуй, 19 эчки ва хакозолардан иборатдир. Дивадй ибтидоий а^оли - оташпараоглар билан бор лиц мусобанаяар *ам саЧланиб долган.* '•
1857 яилда унинг кЧисатой титш дарслиги" китобн Лейпцигда навр кияинди. Китоб тзд-Wot,, хрестоматия за лурат каби уч чисм-дан кборат. Унияг тал Wo? цисни иккн булиадая тавкил топгач.
Еиринчябулим туркий тиялар грамматикасига, иккинчи бУлим адабий ало^алар масаласига баришланган.Олим бу китобеда илк марта Хоразм билан бэвосита ало;;адор булган "Юсуф-А^мад",, "Ойсанам-Шохсакам", "^урличо-^амро",, "Ошич Ойдин", "Хирмондали" каби достонлар ва бир ^анча маадлар адвдаги ^нммайш маьлумотларни эълон даади.
Китобнинг "Хрэстоматия" Кисмида "Ма^ояларп/Еир веча Узбек надаари баён ид а турурЛ5-58 бетларД "ЕурЧ девона" /59-70 бет-
* Вамбери Г. Путеоествие по Средней Азии.-М,: 1955. -С.172.
лар/8 "Ивьрокнома"/71-84 бзтлар/,"Саъд бетлар/,
"Зарчум яо^'/В'ьКЗ бэтиар/, "Юсуф-А^ад"/9')-114 бетлар/, "То-?;ир-Зу^ра"/15'»-КЗ бетлар/» "Сейфул-Чулук"/167-193 бетлар/ синг-ари асарпардан парчалар бе рил гая. Шукингдек, китобда А.Навоий, Мазраб, Шайярий, Суфи Оллоёр каби купгина иоирлар ижсди-
дан ^ам камуналар илова этилгаи.
3{.^берииинг чисцача шар)?лари айрим лолларда мазкур асарлар-никг ^озирги вариантрарига асрсан мое келади, айримларйэса иут-яочо бойца нарса буяиб чи^ади, Масал.ан, тадэдотчи "Хириондали" достони хачеда шувдай ёзади:
" Уибу асар Цароччилар ва уиа ца'вр Ка^рамонларига дойр ^Ул-лаймадир. ксар назмда ёзиягак булиб, унда маигсур бос:;инчияик оришлари ута к он л и эпизодяарда тасвирланган. Бунцан ташчари, унда отяарга ^араш, чурол-ярдадан феЯдаланио ва кангда узини яхши ту-тию хасида курсатмалар бор".* • ■
Акглаашладики, ran "Хирмовдаяи" эрияда эмас, балки бутунлай бошча бир асар >?ачида кагмоэда, иунинг учун галантли олимнинг айрим фикряарига тузагиш киритишга турри келади. Чунончи, ушбу сУз~ бошвда у бахшилар суз юритиб, " бахшилар томониаан айтилув
чи, уларнияг узлари яратган ёки таржима -;илган" дэган муло^азани айтадики, бу фикр унинг узбек бахшилари ^а';вда анич маьлумог ола олмаганини курсатади. Нзгаки, бахшилар, энг аввало халч икодиёти-га мансуб бУлган терма ва достонларни нжро этииади.^
Уларнинг репертуарадаги аоарлар асосаи устоздан шогирдга Утади. Еахии достонни гардой хапчлар бахпилари рэпертуарвдак ол-гакда дам» Я.Вамбери айтгавдай, "тотнма чилиб" эмас, балки ижо-дий чайта ишяаш орцали узлаптиради.
Х.Вамберининг "Бур»? девона", "Саъд Ваччос", "1Ссуф-Ахмад" каби асарлар >!утни ,^ир?из ва бойца халчлар орасида ^ам бир хил куй-лаиади,д9ган Аикрига хам !?ушилиб булмайци. чуяки, "Юсу^-А^мад" достонининг Хоразмдаги ижроси бияан туркман ёки :-?озо''пар орасада-ги икро Уртасида кескин фар!?лар мавжуд. Олим "Хрестоматия"сига киритилган "Бур:? давона", "Иэьрожнома", "Саъд Ваккос каби аоар-
t ~
* Эзмбэрн Чигатой тили дарелиги.-Лейпциг: 1867. -Б.35. - Мирзазв Т. Xant бахпиларикинг опик ропзртуари.-Т.:ФАН, 1979.
лар циосахонлар рвпэрггуарига тегитли булкб, бахшилар иасроои билан алочаси йУЧ ва улар зиёлиларнинг махсус йиринпарида '¡ироат билан училган» ■
Ларчшуноо олим дарсяикнииг "Еир нэча Узбек на'шари баёнвда турур" дэган чисмида 112 мачолнинг узбакча матнини намисча тарки-маси билан бирга эълон чилгат -
Маколларнинг тил хусусиятлари ва мазмунига дичча? билан ^а— ралса, улар.;.: Хоразмдан ёзиб олинганлиги яччол кузга таиланиб туради. Хрестоматиянинг боиида берилган мачолларкинг асосиВ чисяи ж он л и хаётдан олинган. {изири.иундаки, мазкур ►ач'£олларнинг куп-чилиги хозир хам усмонли турклар тилида учрайди. ~ -
Еу маюлларни жиддий кузатиб, уларнинг тачрикий такомяли,, халч орасвда тарЧалиш доираои, яшаши ва унутилиши, ёзма манбалаэ орчали етиб келган' мачоллар билан алочаси, даврлар Утиши бидак хатто тзскари маьно касб этиши каби ховаткарни кУриш мумкик;
Уибу маьнода щундай мачсилар борки, улар кейинги бир ярим асрга ячин даврда халч тили иотеъмолвдан чичиб'катган: Отали Урил - хУжали чулЛ5-бвт/. {улга чул десанг, улгиси келур, Бекка чул десанг, купгуси кеяур/55-бат/. Хрестоматияда келтирияган мачолларнинг айриклари хозирда бутунлай бояча сак л ва маънога у-гиб кетгак:
Уста курган оогирд хар мачовда йУрралур, Уста курмаган шогйрд андин-мундин чармалур/ЗО-бат/. Бизнинг давримизда мазкур мачсянинг:
Уста курмаган погирд, хар макомга йурвалар, -вариант« саЧлаииб чоьган ва уни очоредаги вариантга чиёсяаоак, бутунлай таскари маъно келиб чичади. §икримизча, мацолнинг оски вариант« мантичан турри фикрии ифода этади, Нагаки, устоз таъли-иини тула эгаллаган шогирдгияа хар Чандай итанинг уддасидак чяча-дк. Уста курмаган иогирд эса амал-тачан ии врвдади.
Хоразм шэвасвда "чарманмоч" сузи хозир хам ишлатилади. "Йар-ианиб олдим" ибораси,чала-чулпа бирор нарсани еб олдим, маъносини берздики, ушбу маъно мачолдари маъно билан тула уйрун калади. •
* Узбек халч мачоллари.~Т.: Ацабиёт ва оаънат навриёти,1989. -Б.145.
Китобга кирган м$иолларнинг бир нечтасида фикр тарчочлиги, услубий га маъно рализлиги кузга тапланади. Шу сабабли уларкинг немиоча таржималарини текшириб кУриш зарурати тррилади. Негаки араб имлоовда берилган узбехча матнда ноаницлик пз бергак булкой мумкин. Таржимада эоа олим куда э^тиёткорона иш кУради, У *ар бир наполни ёзиб олгавда, ахборотчидан мацол мазмунини сУраб ол-гани сезилиб ту ради. Масаланг
&в йигит Улса буиур, кари одамра улмак л озим келурА7-бет/.
Der- junge М i (in mag vohl S te г b e »,
der ai + e muß sterben. ( Tsc h я ga ta I sehe, C. иакяида квлтирилган ма^олнинг узбвкча матни маъносини англаб олиш анча цийин. Мацолнииг ненисча таржимаоида эса маъно туоунарли ифо-да этилган - "Улим фаЧат чариялар учун эмас" ёки "Улик кэкса-с ёшга баробар."
Мазкур мачолларни гадад ушбу канрнинг узгарии, янги-
ланиш ва унутияиш караёни доида турри илмий хулосалар чи^ариш имконини бэради. &вр утиши билан ма^оялар тил ки^атвдан ихчамла-шиб, бадиий жиудтдан сайцаллашиб боргани з?олда камиятдаги узга-ршпарга мое равняла бош'-!ача иакл за мазмун касб этишлари кузга ташланади. Айрим мацоялар эса эскириб, истеъмолдан чика боради.
Х.Вамбари "Чиратой тили дарелиги" асарининг тад(5адот Диомида "Юсуф-А^мад" достонининг мазмунк ва баъзи тил хусусиятларига тУхталиб утади/32-35 бетлар/.
Ояимнинг взишича, "ЮсуфнА^мад" наср ва назмда битилган ро- ' мантик эпос. Унинг ёзилии услуби соф узбекча. Эпос цахрамоклари ; Исфаэ;оннинг бой-бадавлат ва чудратли подшоси Гузалшоз^га карши кураи олиб борувчи кишпар гурухикинг вакилларидир.
Тил ну^таи назарвдан ушбу аоар Хива лаз?жасвда битилган. Еи-po'S чудёзмаки кучирган одам ёки бахшк бу достоин и кучманчи халц-лар Уртасиса э^ам оммавийлавиаийи назарда тутиб, унинг таркибига Кирризча ва поражая по'.{ча сУзларни >?ам киритгаи. Шуни айтиб Утиа керакки, Х.Вамбери ^ирриз деганда г?озокларни назарда тутган.
Од им шар^вдан наълум булишича, у Узбекча матнни Хоразмдак кучирилган чулёзма асосида тайёрлаган. Уз-Узидан аёнки, ушбу матнда Хоразм уруз ла^таси билан борли^ сУзлар ишлатилган. Яна ауниси 5?аи борки, цулёзманинг Чайдаражада саводли ва ани^ кучи-
рилганлиги хам матнни тайёрлапда катта а^амиятга эга. Еу ^олат-лар Х.Вамбэридан икки нарсага аоооий эътибор билан царашни тако-зо этган. Биринчвдан, тадВДотчи Хоразм лв^жасилаги локая хусуси-ятларни туда англай олалими? йкхинчида«„ мабодо чУлёзмада котиб айби билан кетган айрим чусурлар бУлса, уяарни у турри илраб олиб тузата оладими? Бу саволларга биэкинг упбу тадчичотимиз маълум даражада кавоб бе ради .
Матнлар дшмат билан уцилганда Х.Вамберининг "Хрестоматия"-оида берилган шэьрий миораларда ^ам9 яасрий Чисмда ^ам купгина чалкаштклар рУй бэрганлиги маълум булади. Масалан;
"ГсуФбекка маъчуя булиб, Ахмадбекни уйротиб, отларни бости-риб бирлан Сордилар"/99-бет/,~ деган ибора бор. Еизяинг кУлимиэ-даги нусхала бу жумла "Юсуфбек А^мадбекни уйротиб, отларяи боо-турки билан ииниб <к?кай берди"/{улёзма0 5~бег/„- деб берилган.
Та ржи мои мазкур кумлани камис то ига нуйидагича угирган: Sie bestiegen i Kre Pf er-J-e ohne 2 4 f-itfei и (Vschaj-,*."!
Таржимздан куринадики, Х.Ванбери кумлани Яигиткарни "епин-ди1{ли"/бостйри'{ли/ огга чивдилар/мивдилар тарзида Угирган. Саз?и-фаникг пастеда эса логин ёзуввда "бостир№{ билагз" дея ¡упимча изо* берган ва яна бу сУзии немисчада "цошама^ "ёпинрич" маъ-ноларида изоз^аган: -
Бу изохлардан англаииладихи, таркимон "бостиркч б клан бор-.рилар" ибораси устида анча овора булган.Бирийчвдан китобдаги уэ-бекча матнда уибу ибора нотурри берилган. Одии унв "боотирии* деб таркима Чилгаи. Демак, унинг <(Уиидаги асл нуохада оУз турри берилган. Йккинчадан» утабу иборани сузма-суз тУрри угирган буя-са-да, унинг туб маъносгаи англаб ололнаг&к.
Агар узбзкча матнни дивдат билан учиоая,, бу ерза йигитларга кутил тгаеда гашвшгли хабар кэяади. Шу сабабаи улар агшл-тагшл кийкниб, чурол-яра?ларини огшб, отяари ёнига борадиг&р ва уларни огарлаога хам фурсат топмай» устидаги боотириздаря билак теэ-да дунаб кетадилар.
Отларяи дам от от;га борлаган ва'Ша боотири'5 Силач чуйиа о дат и v>3«p дам бор. Еукда фачаг эгар ел nö ty йилапк. Acapça отларни "бостирицли" ёки "боотнри^оиз" миниш устида сУз бораётгани flyrç, балки эгар уришга ^ам Фуреат йучлиги здаздда айтиямоЧда. Ал-батта,бундай нозик «аънонн илраини таркимоняан талаб чилиш "!и~
йин. Тарюшок' *ар бир сУз уствда квддий ишяаган. Уни «Улёзма нусхада пул кУйилган хато чалкавтиргая. Еинобарин, Я.Замбври дос*; тоянинг биргина цулёзмасига эга булиб„ пу нусха буйича иш юритиш-га мажбур булгаи. У бахпиларнинг о?заки икро уоуляарини куриб, уяардаги асосий хусусиягларни илрзй оямаган. Шу боисдан бу дос-тоялар Урта Осйёнинг туркий халцлар яиайдиган барча жойларцда бир хта куйланади, дэб коту?ри хулосага келади. Нотир аксарият Урин-ларда таркимани туррц бэргани хоиа араб имлосига асосланган уэ-бекча магвда купгина орфографик хатодарга иул ну яд и,
Мазкур бобнинг сУиги цисмвда "Чиеатой тили дарслиги"да бе-рил ган "То*ир га Зуяра'Ч "Саъд ВачИось0 "Еурц дэвона", "^иссаи Сайфул-Мулук" асарлари, иунингдек, Я.Вамберининг мулла Ис^оц би-лаи борлш? фаолияти дачвда с?з юритилади. Еоб охирвда унга тегип-ли хулосалар баёк этилади. '
Иккинчи боб - »?ус сайёкларн ва иар'даун ос пар и асарларида Хоразм фольклсрига о ад шсаяаларкинг ёритилипи" даб аталиб, унда рус зобити Н.Н.Чуравьёв ва шарЧпуноо олимлардан А.Н.Самойлович, В. В.Еартольдларкинг воца б и лай борли^ фаол иятлари таз;лил этилган.
Виз дастлаб Н.Иуравьёвкинг "Туркканиотон ва Хивага сайё^ат" /1619-1820/ китоби э?а^ада тУхгалганииз. Кит об 1622 йилда Москвада нашр этилган булиб, увда Хива хонлигининг оиёсий, ицтисодий ва Харбин а^воли ёритилиии бияан бирга Хоразм халцининг атнографияоя ва фояькяорига овд купгина мамумотлар келтнрилган. 1
Муаллиф уз китобининг "Узбекларнинг феъл-атвори, диний эъти-Цоди, урф-сдатлари ва маърифий чараияари" деб номланган бепинчи . бобида хиваликларнинг характер хусусиятлари, кийимларир истеъмол Киладкган ов^атяари, мусяЧага муносабатлари, бахшилар, хонакда-лар, досток ва ¡{ушиэдаря дацида баъзи бир маълумотларни беради. Чунончи у иуси'га ва созандалар здацидь. Цуйидагича ёзади:
"Хиваликлар муси^ани з?ам ёздрипади. Лек те улар о^ангнинг хам,, чопрукинг >;ам фарчига бормайдилар ва тупукмайдияар. Улар учун sob'íkh асосий нарса булиб яисоблакади. Ho?opas ба^ирик ёки пни^рорини аЯтганда ёввойияарча ашула айтаётган кииининг бор кучи бияая балаид ва хирилнаган товувда дайЧирашк муг^а асбоблари-яиир хозмйаяи охачгдоплигини босиб кетади. Уларда у;эч "¡ачон ик-ки тозуода бирга куйлаямайди ва тиигловчияар апула эшиттавда хо-чпнпа икр о гтаётгаи вэьрларничг иагносига купроч эътибор бвриша-
ди'. Бу шеъряар энг яхши иоиряар шводвдан танлаб олинади".*>
Руо миссионэринияг уибу тавоифига разм солсак, унинг ШарЧ, хусусан, Хоразм мусича саънати борасида рирт саводсиз эканлиги намоён булади. Унинг сузяарвда бир-бирига зид, пзаки фикрлар куп. Мусича танглаганда унинг хордич слмай» кирканиб, бэпиоандник билан утирганя ючоридаги гапларидан билиниб туради. Суэининг боши-да хиваликларнинг мусичани ёчтиришиии авгаряа таькидлаган эобит шу захоти уларни хвч нароанинг фарчига бориайдиган овсарга чица-риб ЧУяди. Сузининг охирвда эса кишиларнинг авула маьносига куп-роч эътибор бариялари даша гапириб» яна уэ фикредан чайтади.
Н.Муравьёвникг икки товушда биргаликда ашула айтиямайди, де-ган фикри « Чувки Хоразмда мачсм яулларининг шакяланиш
тарихи куда чадимий бУлиб„ уларни з?еч Чачои якка хояанда ияро • чилмвгак. Маглум буладики, у Хоразм мачомларини тингяамаган.
Н.Мурвьёв уз миосияои давомвда бахшилар ижрооини хам томоша Чилган. Шу аснода "ОииЧ Рариб" достоин з?ачида дам эоитган булса к в рак к и„ досток кинг чисна баёнига китобндан Урин бэргак. Унинг бу борадаги чарашлари, мугахасяс бУлмаган киейнинг фикяари экан-яигидан чаътий назаре фольклорпуносяик фанга учун чимматли тари-хиа манба сифатида хизмат чилади.
Н.Мупавьёшяяг "Овкч Рариб" достоян здакида бзрган наълумот-лари эпик асарларнинг авяоддан авлодга Утиа иараёиидаги узгария-,лар яисбатини аничяавда, достон мотивларининг эволв^иясини ургат-иявда катта илмий-амаляй адамиятга зга.
Мазкур бобнинг кавб&тдаги чисмида А.Н.Самоялович фаолиятига диччат жал б этилади. Жотяаб унинг ™ {урЧут ста ва Гуруряи здачвда афсойа" деган тк таллия зтияадя. Кейййчалик'"Хоразмяоив" таря-хий чУшири доида суз вритилади.
А.Н.Самойлович Хива сафари караёнада "Хоразмнома" чУииридан парча дам ёзиб ояади ва уни руеча гаржимаси билан 1910 йияда Салк-Пэтербургада чоп чилдиради. ДуЯида ундаи парча келтирамиз: Урус келиб оени вртингни олдиг-. • Мусулмо» вртиягга ЧУз-ролон сояди, *
* Музеев Н. Путвяеэтвио в Туркмению Ж Хи$у... -С. ТГ. ^ Самайлович А,Н. Две отрывки из "Хорезм -яамэ". ЗБОРАО, Т.XIX. - Спб.2 -С.07В-003.
- tt -
Лннинг олурга змди не чолди, Урусга Карали кунинг, Хорагм, Шеър матняариии шар^лар экан0 А.Н.Самойлович оундай ёзади: " ^икоя цилишларича, ШЗ йилда русяарнинг Хнвада пайдо булиш-лари муносабати билак. бир Канча хивалик воир ва шоиралар узяари-нинг ватанпарварлик туйруларики веърларида изхор этганлар. Мен j;ap тУртликнинг охирн "Хоразм" сузк билан тугайдиган икки булим-дан иборат "Хоразннома" !?Уширидан атиги икки парчани чулга кири-тиага муяссар булдим. Икки парча з^ам -шеърнинг муКадцима (?иомига оид булиб, шу карсани курсатадики„ халч шори деб аталмиш номаь-лум муаллиф 1{аламига мансуб булган усбу пеър ориздан-ошзга утиб, алла^ачон вариантларга ora буяишга улгурган. Гкрчаларни usara иккита хишяик эсдалик тарзида ёзиб беривди",
Гарчи асар туда булмаса дам парчалар назмунвдан унинг уму-мий мо^иятини билиб олиш г(ийин змас.
ИЬда олим келтирган "Му^аммад МозфУЙ >ДЧвда ривоятлар", "Хива хаквияои" асарлари ^ан тадяил этияиб, и;тнни угиривщаги айрим хатоликлар ЧаИд этиб Утилган.
А.Н.Самайлович Хивада буяган пайтида бир а)^нча афсока ва эр-такяарни хам ёзиб олган ва уяарни айрим нашрларда зъяон ¡доган.
Олим акоарият зиёлилар билан ^амсу^бат булгани учун кУпро^ линий характердаги афсокалар билан танишгани ва уларни ёзиб ояга-ни свзияиб туради. Умукан, диний характердаги афсонаяарнинг илди-1 зи куда кадимий булиб, улар дуиё хал'5 л ар и фольклорида турлича версияларда яшаб кепади.-
А.Н.Самойлович келтирган ({алдирроч билан борпЩ афсона ас'яи-да гийрамбарлар ка'ЗДаги афсоналардак булиб0 унинг асосида "Тав-рогг"дагв Нух пайеамбар образк туради, Вочеа эса дуиё туфони, Ну* ва унинг кемаси билан узвиЯ борданиб кетади,
Майсур этнограф-Фояьклориунос Дж.Фрэээр увбу афсонаки бобил-ликлар, иумэрлар, я^удвйлар, Чадимги внонлар, хиндяар ораоида ёйилган афсокаларга ({иёслаб, улар орасвда яэддийлар весиясининг мухаммаяигини эьгироф этади.^
^ Сачоллоэич АЛ. Из хивинских сказаний о животных//1»ивая старина, вдп. III.-СПБ.: 1910, -С. 1-3.
' -ípoaep Ль. Фольклор в Зэгхом завете,-М.:ИПЯ» 1989. -C.EfT-88,
А.Н.СамоЯлович келтирган афсонада хам, Дж.Фрэзер мисолида jçaM Ну* образи алодаа ажралиб туради. Урта Осиёга иолом дини билан кириб келган Нут; образи ва бойца диний пэрсонажяар билан алоКадор афооналар, ирим-сиримлар Хоразмда ^озиргача мавжуд.
Г.И.Снесарвв бзрган маьлумотларга кУра, Хоразмда цайи^ ва кема бошида утириш та^иЦланган. Чунки бу ер Нднинг урни з^исобда-нади. шйи^нинг учи Нуз? бошининг рамзи саналади. Бинобарин, Hyjç кемачилар пири снфатида кабул цилиигак.^
А.Н.Самойловин ёзиб олган яна бир ефоона "Булбул ва Лайдак" булиб, увда Довуд пай^амбар номи тилга олинса-да,, сатира биринчи Уривда туради.
Хая ¡{да "Шоиилган''{из эрга ёлчимао", "Шошилга Урдак думи билан шунрир" каби цатор мачоллар бор. Афсона асооида дам мака шу роя ётади. Умуман олганда» Нух, Довуд пайрамбарлар билаи борлич афсоналарнинг Хоразм буйлаб тарнаяишида Й$узийнинг "Киссаск РабрузиР" асарининг ролини уам унутмаслик керше.1"
Еобда А.Н.Самойлович ёзиб олган эртаклар з<ам Урганилган. Бу эртакларнинг биринчиси "Оина Мурод бово хасида эртагс" булиб, иш-да эртакнинг ¡{HciÇa баёии к ел тир ил ад и ва унга циёсан 1930 йилпар-да Н.А.Баскаков ёзиб олган зора^алпоцча вариант Урганилади.
Олим оргак хасида пундай ёзади: "Онна Мурод бувага ухшагаи тоифа кишилар руо ^аётида удм учрайди. Улар халч орасвда jçyрмат-га сазовор булган художУй иясонлар типидир. Бу тоифа кишилар дангалчи, чаганн булиб, удадоний сузяарни, гарчи аччик булоа-да, ио^ларга нисбатан хдм тап тортмай айтиб юборавериаган. Албатта» бу сузлар гардали, хиноявий тарзда битилган. Айрим подшоларнипг шундай раройиб донишмандлар билан учрашишни орзу здганликлари ^ам маълум".^
Эртакникг мазмуни, Онна Мурод бово образига разм солияса» у олим айтганидэк, чапани, дангалчи эмао. Унда донишмандларга
Г--—4--""----------------— И——..—............... ...........-..........•■■■■. ■ »11. ........
Снзсарёв Г.П. Реликта домусульманских верований и обрядов » узбеков Хорезма.-М.:Наука, 1959,-С.2V7.
* Рабрузий H. {иссаси 1йбрузий.-Т,г Ьувчи, I том.-1990, -Б.39-
о *
Самайлович А.Н. Хивинский рассказ про Анна-Мурат Боса// йифая старина, вып. 4.-Спб, 1910. -С.255-2157.
хос сирли хусуоиятлар дам ЙУК. Акоинча, у Хоразнда кенг тарчал-гак афанди ва Алдар куса образларига ухшаи содда» кулгуга мойил, даии-*уяи, керак пайти а^дини дам ишяата оладигаи бир тигднр.
А.Е.Сам^йлович ёзиб олгая иккинчи зргак "Пшик афоонаси" да б номланган. Бу эртак купгина халЦлар ижодвда куп ёйилган булиб, унинг вэрсияларини "Минг бир кеча", форс эртаклари ораскда дам учратиш мумкин.
Зргакнинг айтувчиои унга Уэи кУплаб тафсилотларни киритгани сезияиб туради, А.И.Самййлович дан эртакчининг барча сУзларини тулалигича ёзиб ояган в& таржимада дам тафсилотларни батафсил ёритган. .Эртакнинг асооий рояои хотиннинг эпчиллиги, тадбиркор-, лигини турли вазиятларда очиб беришга царатилган. Эргак жонли оузлашув тилида яратияган ва бадиий кидатдан анча боя.
Х.Вамбередав царийб ярим аср кейин Хоразм водасига калган иарцшунос олии А.Н.Самрйловичнинг адабиёт, фольклор, этнография с о/дсида К ил га н хизмагяари катта амалиЯ ва назарий адамиятга зга. Венгер олиыидан фарчли Уваров унинг сайёдати анча осойишта ва са-марали квчди, Чунки бу пайтдь Урла Осиё чоризм мустамлакасига айланган зди,
А.Н.Самайловичникг гупловчидик ва тадчицотчилик фаолиятининг Х.Еамбервдан аоосий фарц циладиган дамда адамиятли жидати шувда эдики, венгер олими асосан ёзма адабиёт, фольклор содасвда дам ЧУлёзма асарларга купроЧ аътибор чаратгаи бУяса, А.Н.Самайлович акоарияг лолларда орзакн адабиётга эътиборни чаратди. Еахшилар билан бэвосита нуло;{отда булди, уларнинг ижро караёнларинк кузат-ди» икрочилардаи эртаклар ёзиб олди. У конли орзаки ижодий жара-ён, ижрочилар, уларнинг касб-кори, исми-шарифигача ёзиб цолдирди.
Олям кадаллий халч меданияти, урф-одаткари, хон ва унинг бош-Чарув аппаратига сксак хурмат бияан царади. Х-Вамбери, атвд-са Н.Муравьёв каби таккабурлик цилмади, нафратланмади.У узи билан оииб кетган материалларни ишдций ургавди, чоп зттирди. Унинг Урта Осиё, хусусан, Хоразм фольхлори содасида олиб борган тад№?от ва тупловчияик фаодияти узбек фельклоршуносяиги-тарихк учун мухим янгиликлар беришидан таи^ари бугунги кунда киёсий-тарихий материал сифатида дам улкан адамият касб втади.
* Кивая старина, вып;<»...-С.9.
Мазкур иккинчи бобнинг нихоясида таниили шарцтуноо В.В. Бар-тольднинг Хоразм фольклорига оид айрим ишларига уз муносабатимиз-ни билдирганмиз.
Фольклоряунослик ну?таи назарицан З.З.Еаргольднмнг "Турк эпоси та Кавказ" маЧоласи* унинг тад^ичотлари орасида алохида ажра-либ гуради, Чаълумки, Хоразм фольклори Иимолий Зрон, Канубий Озарбойжон, умуман, Олд Осиё мамлакатларИ билан чаибарчас борлан-ган. Тарихчи З.Ч. Еуниёдовнинг ёзгаича, кугиаб архэологик материал лар "0р# буйининг Азов буйи билан налимий алоталари мавжудл гини Од он- массагет алочаларвда акс этганини тасдичлайди".^ Шу жи-хдтдач Караганда В.З.Еартольд мачоласида цуйилган масаяалар бево-сита Хоразм эпосига хам таалллу^лидир.
Ма»?олада асосан, умумтуркий ёдгорлик булган "¿Ьдам :\урчут ки-тоби"ха'!ида сУз боради. Ундаги х;якояларни олим гуркман эпоси ко-тивларига чиёслайди.
В.З.Бартольднинг "Турк эпоси ва Кавказ" мацоласи тулалигича олгаеда , уруз эпоси гэнэзисига очцич вазифасини Утайди. Унда озарбойжон, турк, туркман, Хоразм достонларининг шаклланиаи билан борли^ куплаб масалалар ёритилган.
Еиз ишда "Ждам Кур!?ут китоби"даги айрим могивларнинг "Оаи'( Рариб ва Шохсанам" достонидаги во^еалар билн уйяун келишини кУриб Утганмиз. Еундай холат "Гурурли" эпоси билан борлиц холда хам так-рорланади. Масалан, КУрпут ота улиии оляидан,узига мозор здира-ди, лекин топа олиайди. Шу билан унинг улини кечикиб, улмайдиган булиб чояади.3 Бу в сказан кейин халЧ орасида "1{ур!{утга гУр Разина" деган налол пайдо булади. Упбу наполни А.Н.Самойлович хам Са-рахсда яяовчи Содир ^абиласи вакилларидая эшитган экан.4
Курнут ста билан борлиц уибу холат "Гурурли" эпосвда хам пунга ячин тарзда намоён бУлади.
Профессор Т.Мирзаэвнинг айрим узбек бахшилари берган маълу-
* Еартольд В.В.Тюркский эпос и Кавказ//Язик -и литература.Т.5.-М»: 1930. -С.1-18.
2 Еуниятов З.М. Государство Хорэзмшахов -Ануштегинидов.-М.: Наука0 1985. -С.50.
^ Еартольд 3.3. Тюркский эпос....-С.14. 11 Упа манба
мотларига асослакиб, таъкидлааича, "Эр урли" эпоснинг охирги доотони булиб, унда Гурурлининг кексайиш даври ва ройиб булиши тасвирланади. Эпик анъанага кУра Гурурлига 120 ёш бепилса-да, у улкайди, балки афсонавий Сулдуз торида ройиб бУлади.
Агар Гурурли эпоси билан "Ладам Курчут китоби"ни чиёсласак, бундай ухшашликлардак анчасяга дуч келиш мумкин. Еумлацан, "Ладам Курчут китоби"да куп хотинлик чораланвди.2
"Гурурли* эпосининг туркман ва Хоразм версия л а ряда хам шу xyv сусият кузга ташяанади, Гурурли фаЧаг бир хотинга уйланади, урли Аваз хам шу аньанадан четга чичмййди.
В.В.Баргольд асли тарихчи олим булса-да, кэнг чамровли бул-ганлиги учун Уз ишларвда узбек адабиёти, халч орзаки ижоди, этно-графиясига оид масалаларни хам кенг ёритсан. У чацимги маданият учочларвдан бири булган Хоразмг'а алохида эьтибор билан чараган. Олим, айничса, Мухаммад Та^имхон - Феруз даврини чаламга олганда Хоразмдаги адабий харакатчилик ва маданий хдётда маърифатпарвар давлат арбобининг буек ролини тула очиб беришга муваффач булган.
В.В.Баргольдникг "Турк эпоси ва Кавказ" мачоласи туркий халЧлар достончилигининг тарихий илдизларини ёритишда узига хос манбалик вазифасини утайди.
Ишнинг Хул оса чисмида тадчичотнинг умумий харакгеридан келиб чичилган хопда маълум бир тухтамларга келииади.
XIX аердак бошлаб то XX аергача Хоразм вохасига келиб, халч ижодиёти сохасвда тадчичотчилик ва тУпловчилик ишларини олиб бор-ган шарчшунюс олимлар хамда харбий миссионерларнинг бизгача сач- • ланиб Чолган мате риал лари, чакдай характерлигчдан чаътий назар, хозирги давр фольклоршунослиги, тарихий-фольклорий жараённи Урга-ниш учун ноёб хужчаглар булиб саналади. Бу Уринда яна бир нарса-ни таъкидлаш зарурки, профессор Х.Т.Зарифов асос солгак узбек фояькяоршуносяиги фаншинг асл ибтидоси ана шундай шахслар фаоли-ятлари билан боиланади.
К.Вамбер, А.Н.Самайлович, В.В.БартолЬдларнинг бу борадаги иияари кейинчачик узбек фольяоршуносяиги билан иурулланган олимлар учун узига хоо мучаддима булди.
* Узбек халч орзакн поэтик ижоди,-Т.:Учитувчи, 1980.-Б.230-231.
2 Еартольд З.В. Твркский эпос....-С.II.
ДиссертаДиянинг аоосия мазмуни муаллиф эз>лон ¡{илган чуйи-даги ишларда уз нфодаоини топтан;
1. Чет эл шарчшунослари аа Хоразм фольклори.-Урганч: 1994, 2'.0. б.т.
2. А.Н.Самайяович ва Хоразм фольхлори// Республика ёш ада-биётшукосларининг анъанавий илмий конференциям матеркаяяари, -Т.: ФАН, 1993 . 0.1 б.т.
3. §еруз фаолияти чет зл сайё^лари ва шар^пуноо олимларя нигоз?вда//$еруз-асо5 ва шоир.-Урганч: 1994, 0.3 б.т.
Ц. Харман Вамбери Хоразмдан ояиб ветгак "Еахши китоби1' Чида//Узбекистон ёш адабиётшуносларининг анъанавий иямий конфе-ренцияси нате риал лари.-Т.: ФАН, 1995 . 0.1 б.т,
5. Творчество учёных-востоковедов П-половины XIX века// Изланишлар, тад^ицотлар, кашфиётлар, Урганч Давяат университети профессор-учитувчилари илмий-амалий аньанавнй конференция си маь-рузалар тезислари.-Урганч: Х993. 0.1 б.т.
6. Рус сайёз^и И.Мурбьёв асарларида Хоразм достончилигига оид маълумотларнинг ёритилмш// "Узбек тили ва адабиёти" журя. 1995, & I. 0.4 б.т.
7. Х.Вамберининг Хоразмдан туплаган кацоллари// "Узбек тили ва адабиёти" журн. 1995, й 3. 0.3 б.т.
РЕЗЮМЕ
диссертации Рузимбаеэа Хурраыа Сапарбаевича
"Исследование фольклоре Хорезма в зарубежном
востоковедении".
Работа состоят ш введении, двух гнав, заключения и списка использованной литературы.
Во введении обосновывается актуальность темы, определяются цель и задачи исследования, сформулированы методологические принципы, охарактеризована степень изученности проблемы, научная новизна, теоретическая и практическая значимость работа.
В первой главе "Фоньклорно-литературный матерная в произведениях Г. Вамберн" даётся ретроспективный внализ творчества венгерского учёного. Основное внимание уделено анализу его капитального труда "Учебник чагатайского языка", появившемуся на свет после посещения Хорезма в 1862 году. Его книга является первым письменным памятником, зафиксировавшим и исследовавшим многие дастаны: "Юсуф и Ахмед", содержит сведения о "Айсанам - Шахсанам", "Антах Айдын", "Кёроглы", "Хурлика и Хамра" и др. Собранный им материал позволяет определить области и направления распространения фольклорных произведений и эволюцию их изменений, Вместе с тем выявлены некоторые неточности в записанных учйным вариантах и приводятся причины их появления. Даётся объективная оценка значения исследований Г. Вамбери как одного из основоположников западноевропейской школы изучения узбекского фольклора.
Вторая шр-т, "Фольклор Хорезма в исследованиях русских путешественников и востоковедов" содержит анализ дошедших до нас сочинений, содержащих этнографические сведения о проживавших в Хорезме народах, о музыкальной культуре того времени и школах бахшк. В сравнительно-историческом плане с современным вариантом исследуется дастан "Алшх Гариб и Шахсанам", записанный Н. Муравьёвым.
Наряду с этим в работе анализируется деятельность А.Н. Самойловнча как фольклориста, записавшего большое количество преданий, исторических игсеы, легггд и сказок. Генвтач©-ский анализ вариантов вгюса Торогак" и письменная фиксация с комментариями исторической песни "Хорезмнамз" езк-лись большим вкладом ученого в узбекскую фольклористку и
заложили методику определения древнейших основ памятников устного неродного творчества тюрзияпп город».
Автор установил, та) изложенные в работая В .В. Бартальда факты могут лечь в оснсшу определения исторически* корней письменной и устной литературы Кореша.
В захлхгсгнки пркводятса основные вшодьа и результаты, полученные в ходе исследования.
SUMMARY •
THE STUDY OF KHOREZMvS FOLKLORE IN FOREIGN ORIENTAL INVESTIGATIONS
KHURRAM S. RU2SMBAEV
Tho vark' canals ta of the unteoduction, 2 chapters, the conclusion aad reffercnce-liat.
In the introduction this actuality of the theme is grounded, the methodological principles ere foimuiatsd, the degree of She problem beige studied is characterized, the degree of the problem being studied is characterised, ih® scientific novelty and the theoretics! and the practical value of the work as well.
In the fin>t chapter named "Folklore and literary material in Q. VambcrTa works® the retrospective analysis of .Hungarian scholars worka is presenttcd, A great attention is paid to the analysis of his fundamental work "Chagaty language" which appeared after his visiting Khorezm in 1882. His book became the firs literary monument having fixed and investigated many dastans: "Youauph and Akhmed", it contains the information about "Isanarn "—Shkhsanam", "Ashik-Idin", "Kerogli", Khurlika — Xhaxnra" et al. The material collected by him per mite us to defino the regions and directions of spreading the folklore works and the evolutions of their changes. Along with it, some inaccuracy in vaniante written by scholar are revealed, the causes of their appeiance are given. The objective estimate of O. Vam-berfe investigations as one of the founders in West-European school of Uzbek folklore study is given.
The second chapter named "Khoreznfs folklore in the investigations of travellers and orientalists" contains the analysis of works reaching up-to date and having the ethnographical information about people living in Khorezm, about musical culture of thai period and Bakshl schools.
Dastan "Ashik Garib and Shakhsanam" rfe-written by N. Mu-ravjev is investigated in comparative and historical plan with modem variant.
Along with this the activity of A N. Samoylovich as a researher of folklore' is analyzed in the work. He has re-written a lot of legends, historical songs, fairy-tales. The genetic analysis of