автореферат диссертации по филологии, специальность ВАК РФ 10.01.03
диссертация на тему: Из истории узбекской литературной критики начала ХХ века
Полный текст автореферата диссертации по теме "Из истории узбекской литературной критики начала ХХ века"
^ Ü ^ УЗБЕКИСТОН РЕСПУБЛЖАСИ ОЛИЙ ВА ÍPTA МАХСУС ТАЪЯШ ВАЗИРЛИГИ
ТОШКЕНТ ДАВЛАТ Д0Р1ШШ1УШ
Кулёзиа адкуквда ТОЖИБОЕВ R/стаму.он Кодирович
XX AGP Б01ШАРИ УЗБЕК АДАБИЙ ТАНЩЩ! ТАРИХИД/Ш
10.01.03 - Узбек адаоиёти гарюси
Филология фаилари номзодн илмий даражасини олши .уч^н такдим этилтан диссертация
АВТОРЕФЕРАТ!!
Тонкенг - 1Э93
Тадкикот Тошкент Дашат дорилфунуни узбек классик ада-бкёти кафедрасида бажарилган.
Илыий рахОар - фиология фанлари доктори, профессор АДОШЦМЕДРВ
Расмий оппоиентлар- филология фанлари доктори, профессор А.АЩШФУРОВ - филология фанлари номзоди, доцект Б.ДУСТКОРА!©
Етакчи илмий м.уассаса - Низомий номвдаги Тошкент Давлат педагогика шститути
Хкмоя 1993 йил О¡ИЛ^М1 соат "¿9^'да Узбекис-
тан Реопуйликаои Фанлар Академияси Алишер Навоий номвдаги Ада-бкёт шститути х.уз.уридаги Д 015.04.21 ракамли докторлик илмий даракасини олня .учун диссертация яимоясл суйича ихтисослашган илмий кенташ йигшпшмда утказилади..
(700170, Тошкенг шадри, И.Муминов кучаси, Э-.ук)
диссертация билан Узбекистан Республика«: Фанлар Акаде-мияоишнг АсосиИ кутубхонаскда (Тошкент шадри, и.[/¡Блинов куча-си, 1Э-.УЙ) танишиш ыушшн.
Автореферат 1993 Ж яунатилди.
Истисослшган илмий кенгаш котиби, филология фанлари
доктори ~< /" н.Рэдижонов
тадкщотшнг гагаий ташш
Г/авзунинг долзарблигш Касрокаш уУбек халкининг, эрксевар Туркистошшнг асрнй орзуларп уиалган дамларда яшшкдамиз. Халкимиз орзу килган, ингилган мустакиллик, нщоят, улкамизда баркарор булдн.
Узбекистоншшг истгауголга эришиши маданий хаётнинг барча жабхаларвда улкан ишларни амалга оширишни талаб этмовда. Шу жумла,дан, илм-<ан сохасида *ам озод юртиглиз, захмагкаш калцк-мизни руёбга чикарадиган катта тадкщотларни бажариш, бунинг учун котиб колган фикрий аадозалардан воз кечиб, янги йуллар-ни излаш давр талабадир. Айшкса, адабиётшунослик, адабиёт тарихнни урганш сохасида илгари нал щшагаагаи талай хшларнн бакариш пайти келди. Чунки "гладаний-адабий мерос хакида маркс-ча-ленинча таълкмот" деб аталган бирёклама назария ту<$айли мумтоз адабиётимизгина змас, балки XX аср адабиёти хаи хар жн-хатдан гурри урганшщи, дея олмаймиз. Очкга, тугри ургашпага емкой булмади. Иотннлол маънавий меросимизни, упшг энг катта кисмл булган бадиий адабиётимиз бойликларини халнишзга кай-гаривда улкан имконнягларни яратди. Эндшшкда °Уз санъатимиэ-нинг талай намуналари хеч кандай узгаршсиз чоп этилмовда, илгари нохаи бадном этилган адпблар, адабиётшунос ва мунаклид-лар асарлари эълон цилшаговда, уларнинг ижодий мероси цайта бахолашлокда.
Бирок бу килинган ишларни "етаряи деб булмайди. Айникса, адабдётшунослигпмиз, унинг таркибий цисми булган адабий тан-вдцшиз тарихнни бугунги кунларда теранрок ва кенгрок урганиа лозимлиги аник булиб колли. Чунки узкга хоо шаклларга эга булган танвдцчилигимиз тарихининг ноёб сахифалари ханузгача Уз Укувчискни кугиб ётибди. Танцндчилик тарихига кизицш кучай-ган, олий увдв юртларишшг тнл-адабкёт куллиётларвда узбек адабий тавдиди тарихи фан сифатвда укитилаётган ушбу дамларда мазкур ишнинг долзарблиги янада якколрок сеаилмовда.
Турри, адабиётшунослигашзда Узбек танквдчшшги тарихини урганишда маълум ишлар амалга оширилган*. Вироц бугунги талаб-
.{айитметов А. Алишер Навоийшшг адабий-танкидий царашла-ри. Тошкент, 1959; Валиходааев Б. Из истории развития литературно-критической мысли в Узбекистане ХУ-Х1Х вв.АКД, Саглар-кавд, 1960} Балихужаев Б. ХУ-Х1Х асрлар узбек адабий-гаяцвдий карашлари гарихвдан// Узбек шеърияти ва адабиатшунослиги тари-
ларга кура танцидимиз тарихи, хусусан, .унинг кам урганилган ёки жвддий таджик этшшагак мухим таравдиёт босцичларини кай-талан, кенгрок ва чукуррок Ургаииш зарурати тугилмонда.
Танкидчшшгюлиз тарихининг жвддий тадкич этиш талаб ки-линган даврларидан бири XX аср бошлари (1917 йилгача) адабий танкиди хисобланади. Узбек адабиётшунослигида бу давр адабиёти алохида боскич скфатида урганиб келинмовда^. А.сримиз бошларвда адабий хаётимизда руй берган ижобий узгаришлар анча кенг тад-Киц этилган. Айнан шу давр Узбек адабий танкиди тарадаётида мухим ахамият каоб зтди. Чукки бу даврда, бир томондан., мумтоз танкидчилигимиз анъаналари давом эттирилган булса, иккинчи томондан, янги заыон, адабий хаётдаги катта узгаришлар, миллий матбуотнинг ривожи, адабий алокаларнинг самарали таъсири оки-батида адабий танквдишгада катор икобий ишлар амалга ошди. Жумладан, тазкиранавислик, шеърий шаклдаги танквдчилик каби анъанавий жанрларда хам икод килинди. Айни пайтда адабий тан-квд ёш узбек матбуотишшг узвий кисмига айлана борди. Матбуот сахифаларвда илк такризлар, бахс-мунозаралар, муаммоли макола-лар, адабий портретларнинг дастлабки намуналари эълон килинди. Адабий танцид адиблар олдига реалистик адабиёт яратиш масаласи-ни кУйдП ва хоказо. Ш/нинг учун XX аср бошлари узбек адабий танкиди алолида ва чу КУС урганишни талаб киладиган долзарб мав-зудир.
Мавзунинг .ургаиилиш тарихи. Асримиз бошларидаги узбек тан-кидчилиги хакида Р.Каримов, Л.Каимэв, М.Аминова, Б.Назаров, М. Рахметов, А. Хожиахмедов, Б.Валих?каев, Б.Косимое, м.Еуманов,
хидан,. А.Навокй номвдаги СамДУ асарлари. Янги серия, 138-нашр. Самарканд, 1964; Евдбов ц. танкид ва адабиётшунослик тарихига бир назар // Адабиётимизнинг ярим асри. тошкенг, 1967; Сали-хов Т. Узбекская литературная критика 30-х годов й борьбе за социалистический реализм. АКЦ, Ташкент, 1973; Мамажонов С. Во-хид Зохвдов. Тошкент, 1976; Шокиров у. Танкидчи ва адабий жа-раён. Тошкент, 1976; Назаров Б. Ленинча таьлимот ва узбек тан-«идчилиги. Тошкент, 1977; уша муаллиф. Узбек адабий танкидчшш-ги. Роявийлик.-Метод. Кахрамон. Тошкент, 1979; Иыомов Б. Хомил Екубов, Тошкент, 1978; Раоулов А. Озод Шарафиддинов. тошконт, -1979; ?ша муаллиф. Тавдидчзишк Тошкент, 1985; Валиху-
жаев Б.Н., Холматов Ш.К. Узбек адабии танкиди гарихи. Самарканд, 1983; Узбек совет адабий танвдди тарихи. Икки томлик. Трвкент,1987; ДУсткораев Б.А. Узбек совет ганкидчилиги тарихи. :L-i 1989; ХУДоиберганов Н., Раоулов А. Узбек совет адабий тан-кидчилиги, Тошкент,1990; Ояимов С. Навоийнинг шеършунос шогир-ди. Тошкент,1990; Кудратуллаев Х- Алишер Навоийнинг адабий-зстетик олами. Тошкент, 1991 ва бошкалар.
■'•Узбек адабиёти гарихи. Беш томлик, 5-том. Тошкенг, 1980; Каримов р. Узбек адабиёти тарихи. Тошкент, 1987.
Б.ДУсткэраев каби адабиётшунослар узларининг тадкикотларцца у ёки бу даражада фикр билдириб утганлар1. Ленин номлари кур-сатилган муаллифдардан хеч найсиларк XX аср бошлари узбек ада-бий таиквдини махс.ус ва яхлит урганишни тадкицотлари максади килиб белгиламагашгаклари учун мазку р масалани етарли урганил-ган деб булмайди. Шундашш, адабистиуносллгимизда "Улуг Октябр-дан аввалги адабий-бадиий жараёнда адабий танвдд факат к.уртак холда мавжуд булган" каби карвшлар учрайди^; Бундай карашлар-нинг мавхудлиги ушбу мавзунинг, асримиз бошлари адабий танки-дига оид булган манбаларншг чунУР урганилмагашшгвдак деб уй-лаймиз. Кундан талщари, жадидчилик харакати, жадид адабиёти, жадид матб.уотига нисбатан нотугри муносабатлар оцибатида маъ-навий мэросишзшшг катта кисми тадкик этилмай кёлди. Замона-вий адабиётимизни яративдаги каби замонавий танкидчиликнинг шаклланшшда хам жадидлар катта хизматлар килганлар. Эндиликда бу хавда очик-ошкора ёзш пайти келди.
йккинчвдан, бизда тавдвдчилик дегавда фанат хозирги т.у-щунчамиздага - матбуот бплан боглиц булган, Гарб таъоирвда шаклланган адабий танквд тушуииб келинади. Ашо Узбек танкид-чилигининг аорлар мобайнвда Шар« ганчвдчааиги анъаналари асо-сида ривох топиб келганлигини уаугмайлик. Танквд тарихини ур-ганган аксари адабиётшуносларимиз маоаланинг ушбу жихатига ■ етарли эътибор кшп.'аганлар. виз уларнинг бу сохздаги хизматла-ршш зарра камситмаган холда олдимизга куйган вазифани хал ки-лишга интшщик.
1ЗДщицогнинг мадсад ва вазифалари. Виз ушбу ишимиэда XX аср бошлари узбек адабий танниди тараккиётининг омиллари ва
*йаримоэ Р. ШнптЯ хаёти ва плодили уртант тарихвдан// В.И.Ленин номли Урта Оокё Давлат университетининг илмий асар-лари. Янги серия. Узбек адабиёти. Па-чищши* филология фан-лари. 15-китоб. Ташкент, 1957, 10-18-бетлар; Кагалов Л., Ами-нова М. Дамза ияодининг эстетик привдиплари. Тошкент, 1962; Назаров Б. Узбек адабий ташаэдчилиги. роявийлик. [у{етод. цах-рамон. Тошкент, 1979; Рахмонов м. Узбек театри тарихи. Тошкент, 1968; Хаддиахмедов А. Узбекские литературные связи во второй пол. XIX и в нач. XX веков. АДЦ, Ташкент, 1973; Вали-хужаев Б. КУрсатилган асарларг Косшов Б. Излай-излай топга-ним. Тошкент, 1983! Ддаанов М. Мотивы .борьбы за свободу и социальаую справедливость в узбекской литературе 1905-1917 гг. АКД, Ташкент, 1975; дустцораев Б.А.КУрсатилган асар.
%збек совет адабий танкиди тарихи. Икки томлик, I том, Тошкент, 1987, 28-бет.
асосий хусусиятларини курсатиб бершш уз олдимизга максад ки-либ куйтанмиз. Шундан келиб чициб тадцккотимизда куйидаги ва-зифаларни >>ал дошита .уриниб курилди:
- IX аср бошлари узбек адабий тавдидишнг тараккиёт йуд-лари, манба га омшиаршш белгилаш}
- давр тавдвдчшшгидаги анъаиалар ва янгиликлар масала-сини ёритиш;
. - адабий алокаларнинг давр адабий таннидчилиги тараадиё-твдаги аламиятшш кайд этиш;
- ыатбуот гаракккёгининг узбек ганкидчшшги риьокига са-марали таъсириш тадчкк килш;
- давр тадцвдчалигвда уртага яуйилган долзарб нуаммолар куламини аниклаш;
- танвдцчилкадаги янги шаклларни урганиш;
- айрим мунавдвдлар фаолиятини ёритиш;
- XX аср боилари таниидчюшгиншг мумтоз адабий тадщщи-миз билан замонавий ганквдчшшк уртасвдагн муэсим ахамиятга эта булган у рюши белгилаш.
'уадкицотнинг илмий янгилиги. Тадкикотнинг янгилиги Закат .унда XX аср бошлари Узбек адабий танвдди биринчи марта иахсус текширилаётгащдангина келиб чшдаайди. дкссертацияда бу давр адабий таиквдининг тараккиёт двдизлари, манбалари, оыиллари ва асосий хусуокятларини тавдил этишга, тугел шагай бадосшш бе-ршга *аракат киливди. Мани ёзшвда бирламчи манбалар - кулёзмз-лар ва тоц:босиа яитоблар, газета ва журналлар, дагто, ёзувчилар архивларкга хам асосий эътибор «аратидди. Бушшг учун асримиз бошларвда Туркистовда чоп этилган газета ва журналларнинг деяр-ли барча сонлари куриб чикилди. уларда адабий танвддга оид булган ыатериаллар тадкикот объекти сщ&атвда ажратвб оливди ва иш~ ни ёзишда имкони борича фойдаланшщи. Мазкур ишямизда адабий танцвдшиэ тарихидан урин олса арзигулик бжд канча ыацолалад илк бор илмий ыуоиалага киритиади. Бувдан ташкари, адабиётщу-нослигимизга илгари маълум булган айрим фактларга янгича ёвда-иилди.
йшинг илмий ва аиалий ахамияти. Гад-щот XX аср бошлари Узбек адабий танкиди таравдиётини ёритиш билан карийб минг йил-лик тарквдчшгшнмиз гарихшш яратицда гвдим илмий аяамият касб этади. Умшг материаллари ва хулосаларвдан:
- куп асрларни камраб олган том маънодаги "Узбек адабиёти
тарихи"ни яратищца;
- олий уцув юртларининг узбек филологияси куллиётларида "Узбек адабиёти тарихи", "У:збек адабий танкиди тарихи" фан-ларини укитишда, махсус курс ва махсус семииарлар угказишда;
- олий укув юртларининг узбек филологияси куллиётлари талабалари учун "Узбек адабий танкиди тарихи" фани буйича янги дарслик ва кулланмалар яратишда фойдаланиш муг.'кин.
оммапаштирилиши ва натр эти-лиши. Диссертащяншг асосий мазмуни Мукимий номвдаги ¡(У К он Давлат педагогика циститу ти процесс о р-укитувчилариншг анъана-вий илмий анауманларида (1982-1993), Узбекистон Фанлар Акаде-Ыияси Тил ва адабиат институтида утказилган хущургят ёш филолог олиш;арининг анъанавий илмий конференцияларида (1986,1987, 1989), Алшпер Навоий номвдаги Самарканд Давлат дорилфунунида утказилган ёш тадкицогчи ва олимларнинг илмий анжушнларида (1987,1988), Фаргона вилояти ёш олш ва эдтахассисларининг ил-мий анкумандца (1988) килйнган маър.узалар, "Узбек тили ва адабиёти", "Совет мактаби", "Щарк шдузи" здрналлари, "Адабий ме-рос" илмий асарлар туплаш, "Узбекистон адабиёти ва санъати" хафталигвда эълон килйнган маколалар хамда илмий анжуманларда-ги ыаърузалар тезислари оркали кенг омма ва илмий качоатчилик эътиборига хавола килйнган.
Диссертация Тоикент Давлат доршгфунуни узбек классик адабиёти кафедраси, Узбекистон Республикаси Фанлар Академияси Алтпер Навоий номвдаги Адабиёт институтшшнг "XX аср узбек адабиёти тарихи" булимшшнг ленгайтирилган йигилшвда вдока-ма килйнган ва химояга тавсия этилган.
Диссертация мундаргошои кириш, уч асосий боб, хулоса ва фойдаланилган адабиётлар руйхатвдан иборат.
ТАДКЩОТНШГ АСОСИЙ МА31ОТИ
{(и'рим кисмида швда цуйшгган масалалар, тадкицотнинг узига хос янишига, максад ва вазифалари акс эттиршшш, илмий ва амалий ахамияти баён килйнган.
' "Гарихий илдизлар ва тараккиёт омидлапи" деб номланган биринчи бобда И аср бошлари узбек адабий танкади ривозшга са-баб булган манбалар ва омишгар гадкик этилди.
♦
Аоримиз бошларвдаги узбек адабий танкиди зашнавий тан-
квдчилигимизнинг шакллангащда вдиы боскич булди. Бобда давр танвдцчшшгшинг тараккиётцца едим адаыият касб этган вдйи-даги омиллар курсатилган:
I. Узбек мумтоз танквдчшшги тажрибаск.
■ 2. Янги тарихий шароитда янги адабиётншг пайдо оулиига.
О. Гобора кучайиб бораётган адабий алокалар таъсири.
XX аср бошлари узбек адабий таикиди ривожвда мумтоз тан-кидчилигишз мкрибаларл вдхкм омкл булди. Узбек мумтоз тан-квдчилигшишг карийб минг йилпик тарихи ыавхуд. ФоробиЯ, Беру-ний па Ши синолар бошгаб бергаи адабий танкидимиз Юсуф Хоо фзшб, Сайфи саройи, цагакй, Бобур, Мунис, Фазлий, Махмур, фуркат ва Ыунимийлар тоыопвдап дапом эттщлмди. Афсуски, мук-тоз танцвдчдпигимизга овд кшлар бизда у кадар куп амас, )(озир-ча б.у мавзу (|акат АДашпмотов, Б.Валихужаев, А.Абдушнуров хайда х«КУДрат.уллаевлар томонидан тадкик атилган, холос1. Танкидимиз тарихнга дойр айрш асардарда мумтоз танцидчаиигимиз деярли инкор этшшди. "Узбек совет адабий таикиди тарихи" гад-адотида ёзмлишича, "Узбек классик едабиёти адабий танквдчшш-ташзшшг фаиат сир шаклшш ~ тазкираш билади"2« Вахоланки, А.Хайитыетов уз иацтвда мумтоз 5анквдчилигш>шшшг 6 хил шак-лини3, Б.ВалихУдаев оса даотлаб а хил^, кешшчалш 7 хил шак-лшш курсатган адилар", да»:о х&Р икк&талари хам узбек халк ог-заки икодида мавжуд булган ба^ушй ижод хавддаги карашларга эътибор кшшаганлар. З^аницавда, халкшизшшг огзаки бадиий ияод хазинаси жуда бой булиб, у еда суз саньати, шодкор маоъ-улияти тугрисвда айтилган фшрлар куп учрайди. Тадквдотишзда бу масала дик}»т марказшиздан Урин эгаллаган. Еумладан, улан-ни уз шартларига асосан яратиш ва ижро зтиш хусусвда шундай дейилган:
1Хайитыегов А. Куроагилган асар; Валихужаев Б. КУрсатил-ган асарлар; Абдугаф/ров А. Боккркон курках, Тошкент, 1977; Кудратуллаев КУрсатилтан аоар,
2Узбек совет адабий тащиди тарихи. Икки томлив, I том. • Тошкент, 1987, 26-27~батлар.
3Хайитметов А. КУрсатилтан асар, 19-26-бетлар, '
^Валихуглев/Б. ХУ-Х1Х асрлар узбек адабий-танкидий караш-лари тарихидан // Узбек шаьрюти ва адабиётшунослиги тарихидан. Самарканд, 1964. 18-37-бетлар.
5Валихужаев Б.Н., Хюматон Ш.К. Узбек адабий танкиди тарихи. Самарканд, 1983, 7-16-<5етлар. '
Абулкосшл,
Aíít, уланшшг «олипк бузшмасин.
Ёяи:
Огочи кураманшг толдай-голдай, Ултирар уйда чизлар гулган ойдай» ТУлган oiiiinitr иш:ши туииб бе ринг, Уланни интизошан укиб беринг*.
Демак, узбек адабиП танчидчмигининг бир иддизи халчимиз-нннг бой огзаяи ижодп чашмасидан сув ичиб турибди.
АдабнП ганкаднинг огзшги пакли адабий мажлисларда, шоир ва олимларшшг узаро сухбатларвда, анкум'ан ва кушоираларда хам намоён булишшш ёдда тутсак, масаланинг мухимлиги янада равшан . булади. Карвда азалдан огзаки танквдчюшгс кеиг ёйилгаи. Бу яхт анъана асримиз бошларвда лам булган, хатто, хогкрги куи-ларда да;.! давом этиб ксдоовда.
Бобда мумтоз танчвдчилигимизшшг тазкира, шарх, мактуб каби шакллари хусусиятларига тухгаб утилган. Тазкирачнликшшг хан адабиёт тарихи, хам адабий танквд шакли сифатвдаги хусуси-яткга дичипт чилииган. Аншер Швонйшнг "Мажолисун-нафоио" асари тазкирачилигямиз ва танчвдчшшгнмпэ тарихэда г,»,ухим урин тутиши ёритилган.
Утгаздца Навоий тазкираси каби лаордагина эмао, балки шеъ-рий гарзда хам тазкиралар ярагилган. Бунга Фазлийнинг "Мазшуаи шоирон" газяираси ыисол була олади. Тазяирачиликшадг хар икка-ла шакли XX асрда xavr учраии анхаиаларнинг давом этшии оифати-да бвдоланмори лозим.
Бобда XX аср бошларида Россия вшериясвда, Туркистонда- ■ булиб утган воцеалар _ муотамлакачилар эулшшинг хадцан ошшга, нчтисодий инвдгрозгпшг адчайиши, халч харакатлари рлкада шклий уйгошшшинг бошланшмга сабаб булганлиги хаздада хам суз ври-тилган. Мяллий уРгониш, энг аввало, 'кадидчилик харакатшпшг ' шашшапиши ва таравдпйси билан боглик.. Афсускн, бу харакат чор россияси давреда хам, шуролар замонвда хам изхобий бахолшшади.. Бу яараиаишнг рахбарлари, пешкздашгаря турлл йуллар билан таъ-киб этилди, хатто,- жисмокан йуц адшощп хам. Еу холни жадвдлар-нпнг асл мапсади Туркистонни озод ва обод куриш булганлиги би-
*0к олма, низ ил олма. Тошкенг, 1972» 169-, 180-бетлар.
дан изохлаш м.ушдн. Цустамлакачилар Туркистон халадарининг ист-тиклолга эршувини аоло истамас эдилар. Еу Уринда жадидчклик харакатшшнг йирик намояндаларвдан булган агокли маколанавис убайдуллахужа Лсадуллахужаевнинг фожеали тавдирини эслаш ки-фоя. У.АсадуллахУкаев узбеклардан чиккан илк юрист-хукукшуноо эди. У 1914 йилда олкжаноб ниятлар билан "Садойи Туркистон" газетасини ташкил этди, атрофига х.ур фикрли, ютор калам ахл-ларини туплади. Бирок газетанинг умри 1Б ой давом килди, хо-лос. Газетами кайта чикаришга чор маъмурлари турли бахоналар билан рухсаг бермадилар. октябрь гунтаршщдан сунг эса У.Аса-дуллахукаен она юртвдан оургун цилпвди, кешшчзлик катагонга учради.
Еадвдларншг саъй-харакати бниан айни мана шу даврда тоы маъиодаги ыиллий матбуотимиз пайдо булди. ТУрри, 1870 йшщац б.уён Тошкенхда "Туркистон вилоятининг газети" уабек тидида чоп этилаётгавди. Еирок бу газета вдстамлакачиларнинг - туркистон генерал-губернаторлигишшг расмий нашри булиб, .у чор Россиясишшг манфаатларини кфодаловчи ва хнмоя кидувчи эди. Узбек ыуаллифларининг асарларн муотамлакачклар сиёсатига кос келсагина газета юзини курарди, булмаса - йуц. • Узбек ыиллий матбуоти, асосан, "Тараккий", "хуривд", "Щухрат", "Тужкор"» "Турои", "Садои Фаррона", "Садои Туркистон", "Самарканд" газе-талари, "Ойна", "Ал-Иолох" зиурналлари туфайли оёеда турди де-сак, тугрирон буяса керак. Е7 нашрларда халкни асрий уйаддан уйготувчи, уки тараккиёт, маърифат сари чорловчи манолалар ва бадшй асарлар чоп этилтан*.
Матбуотиинг ривожи жадвд адабиётиюшг халк маънавий хаё-тида тобора кеиг урин эгаллашига сабаб булди. Айни пайтда мат-буот адабнй. танивдимиз тараквдгётвда янга даврни бошлаб берди. Матбуот ривожи билан унда адабнй-танивдий асарларшшг эълон килинши купайди. Илк такризлар, бадшй адабиётншг турли муам-моларига багашланган мачолалар бора-бора газета ва хурналлардан мустахкам урин эгаллади. Дунёдаги барча тараккий топтан халклар танвддчилкги тарихвда щндай булган: матбуот рквожк одабий тан-квдни тарадаётншг янги боскичкга олиб гчрган.
^Президент И.А.Карммовшшг 27 иошш матбуот ходимлари куии сифатида нииоклаш хаквдаги фармони асооида "Т&равдий" чивдан кунга (1906 йнл 26 июнь) ишора кшшнган булса акаб эмас.
Асришз боииирвда адабиётш.шзда ихюбий узгаришлар руй берди;- янги канрлар ("румон", "тиотру китоблари") пайдо бу.л-ди, яиги маьзулар, илгор гоялар, "миллий" аднблар курнищи Айникса, б.у даврда адабпетш.шзда "миллий" - гошмопй паьау пл-гаригп даврларга Караганда бир неча баробар кенг Урна огалла--ди. Абдулла Авлошш, Мирмухснн Шермухаммедст, ЧУлпсн, Тавалло каби ижодкорлар б у иавзуда ¡гаод щиишни таргиб цпддилар ва апалда узлари бонжаларга урнак булдилар.
XX аср бошларидаги узбек адабиёти ривожвда адабий алоца-
т
лар иухш ахамият касб этгани куплао тадкикотларда ёритилган*. Адабий алокалар узбек танкидчилиги тараккиётида хам мухш омил булди. Чунки бу даврда Россия империясида яшовчи сир катор халцлар, куиладан, рус, татар, озарбайкон халкларц адабий тан-киди таракциётвда танквдчшшгшнздан анча илгареда зли. Бу халкларда, хагто, профессионал таикидчилар етишб-чикцан, тан-квдчилик реалпстш адабиётшшт рахнамоси вазифасшга бажараёт-ганди. Туркистонга рус, татар, озарбайжон матоуотиншг келиб туриши, узбек адибларининг бу нашрлар бшгап тлунтазам танишиб борганликлари пвда ёритилган. Айш1 пайтда мазкур масала уша пайтдаёк матб.уогда эътироф этилган. 1(Удонлик иунакквд Ахлулло Хдйбулло угли "Танвдд" маколасида^ татар адабий хаётвда таикид-чилик ривок топгашшгини таъкидлади. У татар адабий жамоатчили-ги орасида адабий таикид кандай тарзда омиалашб бораётганлкга-1Ш шундай баёи цилгаиди: "Ахли каламлардан бири янги бир китоб ёзуб т-абъ килдургандаи сунгра Оозорх^а куёр. АЗДи калашшрдан яна бири майдонга чикуб, мазкур китобга ё таикид ёки такриз ёзар", Аадулло Хайбулло угли "гашдад" - "саралшоц" сузивши? зеки наъносини бир тараф килуО, татар иаршщошларимизнинг ыат-буот ва адабиётларида истеъмол булинадургон наънога караб" юриш лозим, деб таъкидлади. Чунки оизда П аср бошларигача "адабий -танцид" маъноевда "накд", "интикод" с узлари ишлатил-
гаи. демак, "таикид" оузинииг "адабий танцид" шъносидаги ис-
% - ,
АХаджиахмедов д. узбекские литературные связи,во второй пол.XIX и в нач. XX веков. АДП. Ташкент, 1974; Алиев С. Литературные связи и узбекская драматургия. Ташкент, 1975; Максимова Л. Из истории узбекско-татар.лщ.связей. АНД, Ташкент, 1978; Турдиев Ш. Хаётбахш таъсирлар. Тошкент. 1977; Уша муал-лиф. Адабии хамкорлзш саыаралари. Топшент,1984 ва бошкалар.
2Садои Ту.'ркистон'| 1914, 19 ноябрь.
гилохга айланши ва адабиёшунослигиьшэдан мустахкам урин оли-шида адабий алокаларнинг хам таъсири бор экан.
Икюшчи бьб "Днъаиа 'на янгиликлар" деб номланган булмб, уч фдслдан ибоуат. уцца XX аср бошлари узбек адабий танкидида мумтоз тавдвдчилигимиз улмас аишналарюшнг якги тарихий ша-роивда пай тарзда даьом этгирияганлиги хаыда тавдцдчиликда лавр танозоси, адабий-бадиий тафаккур тараккиёти билан боглик холда пайдо булгаи янги шакллар ва ыавзулар тадцвд килинган.
Ну давр узбек танквдчилгсгида анъаналар, асооан, тазкира-навислик хавда шеърий шаклдаги адабий танкид куриншшда даьоы эгди.
XX аор бошларида Туркистонда тазкирачилик икки тил - узбек ва форс-тожик тилларвда ривожлавди. Хоразылик адиб Ахмад Табибий узбек тшшда иккита тазкира - "Манмуатуш-шуарои пайрави Ферузшохий" хамда "Мажмуаи мухаммасотуш-шуарои Фер.узшохий"ларни яратди. Х&Р иккала тазкира бобда таикидчилик ауктаи назаридан тахлил килинди.
Табибий уз тазкираларида XX аср бошларвда Хоразмда яшаб, ижод билан машрул булган 33 шоир хакдца, уларнинг иотеъдоди, ижоди тугриовда фикр юритган. Муаллиф асарда Аваз Утар, Баё-ний, Феруз, Хакирий, чокар, ниёзий, Мутрпб Хонахаробий каби шоирлар хакида юзлаб ыиср&лар Ситган. улинг шоирлар ижодига берган бахоои киоца, аник ьа лунда булиб, бу бахолар Узининг холисоналиги билан ажралиб ту ради, жумладан, Табибий Аваз хакида щувдай шораларни бптгавди;
Аваз бириким, шоири тозадур, Вале тозалик ичра овозадур. Камолига гар егса б.у фан аро, БУлур назм аро фозили бебахо .
Табибий тазкирада шох ва шоир Феруз ияодига хам юкори бахо беради. якш вактларгача адабистшунослилмизда феруз ижодига пасг назар билан караб келивди. Аммо бу икодкорнинг уз даврида Хоразм адабий мухитиш ривожлантиришдаги хизмагларини, ахли шуаро ва ф.узалога рамхурлгсгши .унутиш мумкин эмас. Таби- ■ бнй ферузнинг мана шу кихатларини хам тазкирада яхши очиб бер-
*Табибий, Ахмад. Мажмуатуш-шуарои пайрави Фер.узшохий. УзФАПМ, кУлёзма, инв. 1152, 7-бет.
гз
ган1.
Тазкираиашолик анъаналари куионлик гаоир ва хаттот Сулай-молнули Рожий томонидан хам муваффацият билан даяом эттириягани бобла ёритнлган. Рожийзшнг "Тазкираи Барно" мацоласи Шарк таз-кирачилиги анъаналари, оирлнчи нанбатда "Мажшисун-нафоис" анъаналари аоосидя ёзллганлигини кайд этил лозим. Мазкур мацо-лада исте-ьдодлп шоирп Дилтод-Барпо хабти ва шоди хадвда суэ юритшсади.
XX аср бошлари узбек танквдчвднгида шеърий шшслдаги ада-бнй ташда катта урин оталлаганлиги бекиз эмас. ЧУ шеи б.у дазр-да ядабиётимизда халп- эдл глеърий шод аоосий уринни ишгол кила иди. П'с/шшг учун хам аксарилг шодкорлар узларининг танцидий карашарини шеърий и>акдда билдиришни давом эттирдилар. Улар фа-кат Уз салафтарвдан фар дог г у.тароц матбуотдшг кенг фойд&ланди-лар, Суфизода, Абдудла Авлонлй, )[ата, Тавалло, Мирмухсин Шер-мухашедов -ва бошка куплаб лжодкорлар шеърий танкидчпликда фаолият курса-гдилар.
Ивда шеърий танцидчкликнинг мавзу доираои кенгайганлиги нурсатилган. Чу кончи, адабиётнинг ижтимоий хаётдаги урнини тур-ри анх'лаб етгая мунзвдидлосдая Абдулла Авлоний шоирларга карата:
Сиза арзим б.удур, эй шоирон, ишция иазм зтманг, 1(аламкош, зулфи оунбул, сарвикоматдан гапурманглар. Келкнг, эвди ёзайлик, суГшаиайлик как таликлардан^.-деб хитоб налган булса, Хамза:
Авлодп Туряиотон, б.у дат.) доги ватанлардан гапур9,-деб у ни куллаб-адвватлади. Хар икки шоир-мунанкид Туркисгонда мидлий уйгонш кучайиб бораётган бир пайтда шкий мавз.уда шеър ёзкшдаи ижтимоий мавзуларда, .халк дардига малхам буладиган асарлар битишни афзал курганликларши билдирган ва бошка шоир-ларни нагл шунга дат.гат цилгаи здилар.
*Адабпбтшуноолигеиизда оунггя йилларда Феруз хаёти ва ижо-фаодкяигга бапдаиганган илк тадчпкотлар эълен нилшщи. Улар-дан Л.Еумаешинг 19Э1 йилда "Халк, сузи" газетаоинииг бир неча сопларида чоп отилган "Форуз" тадкииотипи эслаш кифоя.
2"Садои Туркистон", 1914, 20 май.
З.Ута газета, 1914, 23 август.
Давр шеърлй танквдчштгиштг яна бир куриншш таърихлар-дир. Таьрихларда шоир шоди, шахсий фазилатлари ёритилган, асарларига бахо берилгаи. E.V Уринда Мавлавкй йулдошнинг M.VKH-мийга, камийнинг Кухъйи, Гошхука Асирийга багишлаб ёзган таъ-рихларшш курсатшв мумкнн. Уларда мазку р шоирлар ижодининг ахамияти очиб берилган.
Еобда XX аср бошари узбек танкидчшшгцда пайдо булган янгиликларга днодат килинган. Кумладан, шшшй матбуотнинг ри-вож топиши бшган танквдчилигимизда замонавий босцич бошлангаии ё ршчииан.
Матбуот ртшожи б план танквдчилигимизда реклама-танкид, аннотация, танриз, мунозаради ва муаммоли маколалар пайдо бул-гани танквд гаракциёгвда ижобий ходисадир. Ишда хар бир жанр намуналарига тухтаб утилган, тахлил этилган.
Давр тащвдчклигвдаги ижобий ходиоалардан бмри унда так-риз эканрининг пайдо булх'анлигидир. Илк узбокча такризлар мак-тоб дарсллклари хавдца эди. Кейинчалик бадиий асарларга багиш-ланган такризлар купайди. Уларда асарнинг мазмуни, ёз.увчи ма-X о рати хасида фжрлар билдирилди. Хожи Муъиншшг Махмудхужа Бехб.удий каламита мансуб "падаря.уш" пьесаси хавддаги "янги асар" танризи1 катор мунаквддларнинг "туй" драмасига бапшшан-ган такрнзлари2 фикримиэнинг далилидир. Агар Хожи Муъин тацрп-зида, аоосан, "Падарк.уш"шшг фазилатлари курсатилса, "туй"га ёзидган такризларда асарнинг юту к ва камчкшклари руй-рост ай-тулди. К.у1дладан, '"гуи"даги тип бс-расвда йу.т кУйплгаи нуксонлар уз дакпадаёк танквдчкликда билдирилди.
Илдан Мирмухстш Шерм.ухашедовшшг "Тавсифи хнслат эшон" шеъри" тугриовда адабиётшунослигимизда машуд булган айрим но-тугри фпкрларга билдирилган муносабатлар хам урин олган. Маз-кур гаеършшг "шеьрий такриз" эмаслиги исбоглангаи.
Асримиз бошлари узбек танвдцчилигида адабий портрет жаи-рлнинг илк наыуналари курина бошлади. Иброхим Давроннинг Ис-хокхон Кбрат хакадаги маколаси4 бу жанрнинг дастлабшгкуринш-
^'"Суркистон В1Ш0ЯТЦНИНГ газети", 1914, 2 январь.
2"0йна", 1914, 3-сон; 1915, 7-оон; "Садои Гуркиотон", 1914, 5 ноябрь.
®"Туркиотон шшолтшинг газети", 1913, 7 апрель.
4Уша газета, 1908, 20 мгаъ.
ларвдан эди.
XX пер боиларида бадиий адабиёт ш адабий шп'.ищпмг иж-тимоий мохиятюти англаб етгаига бапшланган капор маколалар эълон килилди. Atinan кг/ даврда "адабиёт" сузи бадиий адабиёт маъиоовда кенг оммалащди, адабий танкилга таг-риф бершщи, униит адабиёт оломвдаги ахамкяги белгиланди.
Асршиэ бошларвдайц узбек м.уиаккцдляри "адабиаг" сУзи-нинг кенг ва тор маъноларини изохлаб берган одилар. Узбек тили ва адабиётишшг уша йиллардаги ахволи хаквда кайгуриб ёзилган "Она тили" мацоласида атокли маърифатпарвар, машхур тилшуноо ва адабиётшунос олш хамда м.унакквд Ашурали зохирий адабиёт-шшт кенг маыюенни таърифлади: "Еир киллатшшг уз тилидаги кигоб, рисола, газита, курнол ва боыцаларига бир суз бклан "адабиёт (лит рогу р)" дейилур"1. МуаллиФ маколада адабиётнинг у,ар бир халк маданпй савиясинн белгилашдаги ахэммти тугриои-да хам суз юритади: "Дунёда яиаб тург.увчи хар бир мшшатшшг илада, х.унарда ва бойка тугриларида кайси дараяода экаллкги адабиёти билан улчанилиб, адабиёти бой булган миллатни хар вачздан олдинда ва юкор.уда эътибор калинур. Вш>ако, адабиёти булмагон, булса хам борлик, йуклик (ёги соб булган чирокдек -учур-учмас) булса, ул цавмншг бошкалар олдида хурмат ва эъти-бори хам булмао вя хам хар павъ хаёти ижпшоиядан ва мадания-дан бахра ололмас".
Агар АШУрали Зохирий узбек гшшда кенг машодаги адабиёт яратиш лозимлигини таъкидлаган булса, ЧУлаоннинг "Адабиёт паду р?" гланолаевда2 янги даврдаги янги узбек адабиётииинг ютщай булмога кераклиги хаквда фжр гритидди. ЧУлпон бадиий адабиёт-шшг тор маъносиии хам шир, хам щнакнм суэи билал таърифлаб берди: "Адабиёт хар бир миллатншг хиоли кунгил тарихининг знг коронг.у хоналарвда маишаг (тирикчилик)нинг кетшига караб, хар хил тусда ва раигда битулган, файзи'тил бирла такдир этула ол-майдургон бир г.улдур".
Маколада бадиий адабиётнинг иктимоий хаётдаги Урни, унинг инсон рухиятига, дунёкарами шакллаиувига таъсири борасида бил-дирилган киша тли фикрлар мавжуд. ЧУлпон мусташакачилик ва
*"Садои '¡«pFoiia", 1914, 13 апрель.
2"Садои Гуркистон", 1914, 3 июнь.
т-чхолат исканжасида' азоб чекаётган Гуркистон яраларига малхам оулш нули деб "адабиёг -таравдийси йули"ни курсатади. "Маишат йулшсд хар хил кора кирлар ила кирланган рухишз .учун" янгича адаблёг керак деб, таъквдлаган муадшф: "Адабиёт яшаса - мил-лат лшар",- фикрши илгари су дай.
ЧУлион узининг адаблёт хакидаги карашлариш "Мухтарам ёзувчиларимизга"* маколасида давом эттирди. У энди бу макола-да рэалистик адабиёт яратиш хакидаги фкрларини янада дадил ва коцкретрок уртага ташлади, адибларни янги-янги йирик асарлар яратиб, хал« хаёти манэаралариии кенгрок, туларок, хакконийрок тасвирлашга чорлади. Адабиётиыизнинг XX асрдаги тараккиёти ЧУлион фикрларининг гоят тугри эканшшши таодвдлади.
Бу даврда "тавдвд" сузи адабий хаётимизда "адабий танкид" ыаъносида кУллана бошлади. "Таравдий" газетасидап2 бошланган бу ходиса 1914 йилга лелиб махсус изохлавди. МахмудхУжа Бехбу-дийнинг "Танкид" сараламоадур"3, АХлулло Хайб.улло углишшг "Ганадд"^ маколаларвда таниидчзшикнинг асосий хусускятлари мат-буотда идк бор таърифланди, адабий танвддшшг "таарруз ва душ-ыанлик рмас"лиги таъквдлавди, таннидчклик адабиёг ривожига хиз-маг HwnmiH лозимлиги уцтирилди: "Бир кишининг ёзгок аса рига иккиичи бир киши узшшнг лазарин танвддан ёз.уб, матбуот ила иашр килса.муни Укугач, бошка аклп цаламларнпнг хам уйлаброк m шошулмайрок каламларин юргузмакларига сабаб" булур".
Шда адабий таннид хаедца давр матбуотвда бтшдпрплган ранг-баранг фнкрлар хам тахлил адшшди.
"Бахо ва мунозаралар - ганцид та'ра.здпёти Селгноп" деб ном-лантан аоркмиз бошларида адабий танккдимизда олиб
борилган бахс ва мунозаралар тадцикига багшланган.
Замонавий галкидчиликни бахс ва мунозараларспз тасаввур цилти ыупкш вмас. Улар адабий танквднинг алохпда шакли сифати-дп курсатилади®.
*"Содои Туркистон", 1915, 6 февраль.
2"Танквд ски мутойиба"/"Таракпий", 1906, 14 июнь.
3,'01:на", 1914, 32-сон.
^"Садои 'Гуркистон", 1914, 19 ноябрь.
^Баранов В.И., Бочаров А.Г., Суровцев Ю.И. Литературно-кудоаеогвенная критика. и,, 1982, стр.161-165; Худойберганов Н.,
Госулов А. Узбек совет адабкй танк.идчилпги.Тспжент, 19Э0, 145-1Б7-бетлар.
XX аср бошлари Узбек адабий шнк/вдвдаги тобий ходисалар-дан бири хам унда ба'/,с ва мунозараларшшг мавкудлигидир. Чушш уларда бадшп! адабиет, адабиа хаётнинг турли муашолари - ба-диий адаоиётнинг ижтимоий вазифаси, бадний асар тили масаласи, айрим ижодкорларга муносаОат каби мавзулар каламга олинх'ан. Мазкур муноааралар турли савияда, турли рухда ёзилган.
Лавр таикидчилигида кенг урин згаллаган, куплаб Сахсу му-нозараларга сабаб булган мавзу бадиий асар тили ыасаласи эди. Мавзунинг бундай кенг эътиборда булиши бу даврда узбек тилишшг ривожк учун олиб борилгаи курашлар билан боглик.
Аср бошларида Туркистонда шшшй уйгошш кучайганлигини юцорвда айтган эдик. Еу харакат она ими ривожвда хам куривди. Матбаа ва матбуот ишларида узбек тили кенг кулланила бошланди. Узбекча китоблар нахвр этиш кескин суратда купа^ци. Узбек тили-га тарзшла цилщ ишлари хам кучайиб кетди. Араб, форс, рус ва бошца тиллардан таржшалар киливди. Бирок хамон мактабларда она тили дарслари деярли унитилмас, укувчиларга узбек тилишшг конун-ковдалари хаццца туну нчалар берилмас эди. Мадрасаларда эса таълим, асосан, араб ва форс тияларвда олиб борилардн. Цо-зихона ва бошда нцоралардаги иш цогозларц хам узбек швда деярли юритилмас эди. Узбек халци тарихнда она тили буйича бирин-чи дарслкк - Авдрали Зохирийнинг "Шло" дарслиги 1916 йилдагина нашр этидци.
Шунинг учун хам шкилобдан аввалгр Туркиотон матбуотвда Узбек тилини ривожлантириш, бу тыща бой адабиёт яратиш иасаласи жиддпй цилиб куйилди. Авдрали Зохирий фахр ва алам бшхан ёэганидек: ")(ижрий 900 йшща ва б.ундан хам илгарирок мавлоно Лутфий, амир Навоийдек зотлар вувдра келуб, киркка якин асар-лари бирлан она тшп-шизнинг бошна тилларга назаран бойлигиии, шеърда берилган мазийятини, (лусика(муэика)да булган латофатини "Мезон ул-авзон" ва "Мухокамат.ул-лугатайн"лари билан биэдурган эдилар... Она тилига ыухаббати бор киши хам амир Навоий асарла-рини учуб курганда, тилимиз аввалда шуича бой ва одйаммал экан, нгала киддикки, ул латофат, ул нафосатларини йукотуО куйдик, деб охлар торт.ур"^.
Мурата Зохирий фикрлариии Абдулла Авлоний кУллаб-кувват-лаб: "№шшй тилини йукотмак мютатнинг р.ухини йучотмакдир.
^"Садои фаргона", 19Г4, 13 апрель.
1Й
Ха1цот! Биз, туркиотонликлар, шшшй тилни савдамак бир тараф-да т.ураун, куццан-кун унутыак ва йукотыакдадирмиз"1,- деб да о б килди.
Шушшг учун хам пешцадам адибларишз, муиакадцларимиз узбек тилшшнг диада таравдий топши, софлиги учун курашдилар.
Аоримиз бошларвда адабий ало кала рнинг кучайганлииши юко-рида таыщдлагавдмк, Бадиий асар тили масаласида хеш бу хол оезилди. Адиблар, шоирлар уз асарларида узлари оевган, таъсир-ланган халк чилига овд оузларпи куп шлата оошвдвлар. Давр ддаОшти намуналарвда бу маоалага куплаб мпооллар учрайдн, Танквдчилш бу мавзуда изчил маслакда турди - она тийшнг соф-лиги масаиаси дадил химоя килинди, б.у борада гаи.! чегарадан чвдса, хатто, у танивди адиб бУлса хам, аяб утирилмади. Еу Уршща Раоулий исмли мунакквднинг "шоир ва миллим шеърларишз"2 маколаси па унда кутарилган масалаларни эслаб Утиш лоэим. Мунац-кид ыаколада узбек шоирлари шеърларшшнг у кадар таъоирчан эмас-лиги сабабшш "вдхтаршл шоирларимизии(нг) уз ыевасида ёзыасдан, шеърларининг ярмццан куброги усмонлича ва тоторчадан кушулгон-лигвдаидир" деб тушунтирадп. Муаллиф Фикрши исботлаш учун Аб-дулла Авлоний ижодидан бир канча мпсоллар келтиради. Расулий щоирларнинг она тилларвда оэтан аоарлари тил кихатадан содца, Ук.уьчшшр т.уш.ункб, бахраыанд буладиган даракада сулмоги лозим-лигини таъкидлаган зди. Тапквдчиларцмш бундай фнкрлар билан адабиётнинг халк учун яратилишини уктиудилар,
Уша даврда б.ундай фикрларга звд карашлар хам булди. кум-ладан, уз давршшнг ыащур шоир ва мударрисларвдаи бул1'аи Са-йидахмад Васлий Узбек адабпётпшшг ришжшш. факаттана араб ада-биёти анъаналарига эргашишда ва "араб ашъордарига пазар кишлак ва кашшотларига татаббуъ зткак т иборотларига ошно булиак ва мубологот ва истеъорог ва ташбехот ва киноёотларига дур.уст ту-шунмак ва истшюхоти фунун таъбнрларини таниыак ва анвоъи баё-ни тахрир ва аснофи конуни такдирларини б1Ш1ак ила хооил"3 бу-ливда деб тушунтирди. Бу фикрдар ХК'аор бошидаги наги тарихий шароитда унчалш: турри змас эди. Шунинг учун бир на тор мунац-
^"Садои Туркистоц", 1914, 28 май.
2"0йна", 1915, 9-сон.
э"Садои Фаргона", 1914, 30 сентябрь.
вддлар Васлий фикрларши рад этдилар, булар ёш узбек адиблари йулида узига хоо гов эканлигипи уцтирдилар.
Давр ганквдчилигвда бадиий асар тили масаласидагл бошкача карашар хам иода куриб утшгган ва уз бахосши олтак. Еу маса-лада мунаккидлар билдирган нотугри фикрлар, карашларга хам эътибор килинтаи.
Бобда далр танкидчшгагидан катта урин эпишаган бэдиий адабиётнинг иятимоий хаётдаги Урни, адиблариинг жамиятдаги масъулияти каби масалалар борасида олиб борилган бахс ва муно-заралар хам тадквд этилган, бу масалада адабиётш.уиосларимиз то-ионидан илгари айтилган айрим фшсрларх'а муносабат билдирилган. Кумладан, #жашшг "Гапур" радифли шеьри Авлонийнинг "Гапур-канглар" радифли шеърита каркш омас, балки унда ифодаланган гояларни куллаб-кувваглаб ярагилганлиги очиб берилган. Щеърий танцидчилик наиуналари булган бу икни щеър шушгаг учуй хам му-нозара куриними б?ла олмаслиги таъквдланди.
Адабий-эотетик принцииларнннг ранг-баранглиги Васлий ва ш^ор караши ёш инодкорлар мунозараларпда яккол куринди. Мир-мухсии Шермухаммедоннинг "Щоир жанобларга илтимос"* каколасида Туркистон коирлариниш мутшшахчилшша бершмай, замоиага муво-фпк халцни тараккийга чорлайдиган асарлар яратиш маоаласи кута-риб чшуиди. Мацолада муаллиф Васлийнинг "Шфат .ул-ахбоб" туп-ламида хам вд вантах дар куплигшш айтиб,- тааосуф билдирган эда. Мирмухсиншшг олиианоб фикрларини нотугри тушуиган Васлий унга «арши "Ризкойи восик" хацда "щзър ва илмн балогаг"^ мацолаларл билан чивди, Еу каколаларда Васлий мирмухсиний "илмсизлик, бе-хаёлик, вахшония.т"да айблади, унга "укумасдан мулло булган" детая ном кУйди. Кггрвдсим уэшшиг т.угган йули тугри эканлигини хис килган холда адабий-танкидий карашарши химоя килкб, "Шеър ва анинг натижаси"3 маколаси билан кавоб кайтарди. Васлийнинг фикрларвдаги бирёкламалик ва асарларидаги нуксонлар АХлулло Хай-булло угли, Ашурали Зо^ирийлар томонвдан курсатилди^. Адаурали Зохирий васлий маколаларвда учровчи мунозарадаги уз ракибини менсшаслик, хатто, хацорат цилии дараиасито бориб еггашшти
-'"Еуркистон вилоятининг газети", 1914, 14 сентябрь.
2"Сацои фаргона", 1914, 19 ва 30 сентябрь.
3"Т.уркистон вилоятининг газети", 1914, 2 ноябрь.
4"Садои Туркисгон", 1914, 7 октябрь, 26 ноябрь.
üotJfpii эканлигини билдирди. И1у тарзда танадчиляк бау.с ва му-нозараларда одоб доирасидан чичыаслш, муомала каданиятини унутмаслик каби мухим масалаларни хам ишлаб чивди,
JJaBp адабий таящдаиагм бахс ва мунсзаралар 1915 Йилдан Тошкентда "Ал-Ислох" журнали чоп этила бошлаши билан кучайган-лиги бобда атрофлича тадаик зтилган.
"Ал-Ислох" кашр этила бошчаши билан ункнг сахифаларида ил-гор Узбек адаблари ижодига ноурин айблар куйилган маколалар чоп килинди. Кумладан, куриалнинг 1915 йил 5-6-сонларвда эъяои нялинган Иброхш Гохирий каламита кансуб "Матб.уот ва ислох" ма-ноласвда тараккийпарвар адиблар "назычилар, вазнчилар,'деюка-лар, мажнунлар" деб аталди, "бизда ёзувчл йук" деб таъкидланди ва хоказо. "Ойиа" журналида И.Гохиркйнинг нотурри фикрларига жавоб беридди*, унта "мазонига ёцмаган жги рисолаларкн у сули танкидга мувофиц бузу к ерларини курсатса эди. Токи алар (адиблар - Р.Г.) Уз хаголарини ёшши бу афандшш(нг) сахвини билса-лар адп", деб ишак билдирилди.
Бирок И.Тодарий уз хуружларши давом эттираверди^» Ашо унга жавоб булмади, чунки 1915 килнииг май-июнь ойларвда "ойна" хам, хар икки "Садо" хам Уз фаолиятлни тухтатгандилар.
"Ая-Ислох" шувдан сунг янги-янги хужумга утди. Унда муск-ка, кУшкн, "ошлкона газаллар хам хох форсий ёки туркий булснн... харомдур" деб еълон нилшдя^, 1916 йилда оса шкий мавзу бахо-свда Мукимий, фур^ат, Завким, Каыий, Но кис, Хкслат, Нусрат каби шоирлар иходздаги вдаббаг.тугрисвда ёзилган шеърлар "гайриах-локий" деб бахоланда^. Завккй бу масала борасвдаги уз эътироз-ларини "йитибох"5 ыаколаовда билдирди. Ыаксудхужа муфтининг но-хак айбловларига карши шоир "Ыусулмои кншишшг цялмшшш текшкр-масдан туриб гунохкорлккда айблаш жойиз эмасдир" мазмунвдагп хадиск шарифш келтиради, Бирок муфти Завкийга карши жавоб иа-коласвда® газаб билан хатто "шавд-завц, ох-вох, махбуб, дилpatío, , сухбат, фуркат, конон" каби сузлар швжуд булган шеърларни
I"'OiiHa") 1915, 12-сок.
2"й<10Н ва танквд"/"Ад-Ислох", 1915, 8-сон.
3,'Ал-Ислох", 1915, 21-сон. ■
4Уша журнал, 1916, 12-, 17-сонлар.
5Уша журнал, 17-сон.
6Уша совда.
хам гайриахлокийга чикарди. Муфтшшнг маколаси Азмий, Свдний, Муфгиаодаларнинг шеър ш маколаларвда куллаб-кувватланди.
Мазкур мунозаралардаги бирёклаыалик, халцчил шоирлар ижо-диии укувчига ёмонлаб курсатишга интилиш тадивдотда тахлил этшгган, Хуллас, давр матбуотида бахс.у ыунозараларшшг маккуд-лиги танквдчилик таракциётвда мух им ахамият каоб этди. Зеро, кейинги даврларда хам адабий гаииидшизда б.у шакллардан кеиг фойдаланилди.
Тадкицотиинг хш°са нисмида диссертант томонидан олкб бо-рилган илмий ш натижалари умумлаштиршгди ва, кумладан, тубан-дагича хулосалар баён этилдн:
1. XX аср бошлари «арийб шшг ышлкк узбек адабий танкиди тарихвда узига хос таранкиёт босцичи буади, Тарихий тараккиёт-нинг лиги даврида ташщдчшшпшзда бир томовдан, мумтоз адабий танцвдимиз анъаналари давил этгирилган булса, ишшчи томовдан, матбуотнинг ривожи, адабий жараёидаги ижобий узгаришлар туфаШга унда ялги-янги и'шшгар куриади.
2. Давр адабий тшдаодчшшги таравдиётцца мумтоз танкидчи-лигдмпзшшг бебахо анъаналари, лиги адабиётнинг мавкудлиги хам~ да адабий алокаларшшг кучайишн мухкм омиллардир. Окибатда узбек ганкид'илиги XX асрда хаи ?з миллий киёфасшш йукотмагаи холда рцво.тлана борди.
3. ГАшшй матбуотшшг иакллашига ва ривок то пиши адабий танцидимизшшг шакл ва мазмун жздатдан бойишига олиб келди -тапкидчилшшннг таъсир доираси бекиёс кенгайди. Матбуотда идк такризлар эълон цилинди, узбек адабиётишшг заыонавий муаммо-ларига, унинг ютимоий хаетдаги урнини белгилашга, адибнинг хал« олдидаги масъулиятини аницлашга оътибор кучайди. Вуниаг учун макола, мактуб, адабий портрет, муиозара каби танккдчклик жанрлари «улланилди.
4. XX аср бошлари адабий танлидимиада реалиотик адабиёт яратиш масаласи кун тартибига миддий цилиб куйилди, Роман, драматургия каби адабиётиииздаги янги шакллар кУллаб-кувват-ланди, адкбларнинг бу манрлардага илк асарларининг ютун ва камчиликлари курсатилди,
5. XX аср бошлари адабий танкчдидаги онг яхши анъаналар шуролар даври узбек танкидчидигида давоч оттирилди, ЧУлпои, Мурали зохирий, Абдулла Авпоний ва Оошцалар узларишшг тан-кидчшшвдаги фаолиятлариня янги даьрда хам давом эттириб,
замонавпй узбек адабий танкидшш яратшцда хисса кУВДДОлар.
6. XX аср боншари узбек адабий танкиди мумтоз ва замона-вий таикидчилигимиэни олр-бирмга богловчи мух им "о.лтин халка" вазифасшш бажарди.
Тадкикотншг аоосий ыазмунк оълои цилшгап куйвдаги ма-цолаларда баси этилган:
1. "Ташаы" тершшн качок пайдо б улган?"/"Узбекистан адабкёти ва санъати", 1985, II январь.
2. "Маърифат чарогбонк"//"Адабий ыерос", 1987, 3-сон (А.Мадамннов, м.Валиконовлар билаь хашуаллифликда).
3. "Принципа изучения узбекской литературной критики (I905-I9I7 гг)"///" Актуальные гуманитарно-филологические проблемы в эпоху НТР". Тезисы докладов научной конференции. Самарканд, 1987, стр.83.
4. "Ашурали Зохирий - навоийшунос"/"Узбек тили ва адабиё-тм", 1988, 3-сон.
5. "Маърифатпарвар муеллим" /"Совет мактаби", 1988,5-сон.
6. "Вопросы литературы в журнале "Оина'^л'Актуальные вопросы филологических и исторических наук в ВУЗе". Тезисы докладов научной конференции молодых ученых. Самарканд,1988,стр.33.
7. "Проблема языка художественного произведения в узбекской литературной критике начала XX века"///"'Вопросы русской и узбекской филологии с методикой преподавания в национальных группах педвузов". Тезиоы докладов научно-методической конференции кафедр русской и узбекской филологии педагогических Институтов ферганского региона. Коканд, 1988, стр.60-61.
8. "Традиции и новаторство в узбекском литературоведении I905-I9I7 гг."//"Тезиса докладов областной научно-практической конференции молодых ученых и специалистов..Фергана, 1988, с.12-14.
9. "Хамэа ва "Садои йаргона"/"Усбек тили ва адабиёти", 1989, 1-сон.
10. "Вир мак ту б извдан"/"Шарк юддузи", 1989, 2-сон. .
11. "Садои Фаргона" ва адабий хаё т " ре с публика ёш филолог олимларшшнг анъанавий илмий конференцияси материаллари", Тошкент, 1989, 37-38-беглар.
12. "I905-I9I7 йиллар узбек матбуоти ва адабий танкид та' ракниёти'У'Олкй у ад в юртлариаро илмий-назарий конференция ма-
тврналлари", Ш кием. КУкон, 1990 , 22-24-бетлар.
13. "1505-1917 йиялар узбек адабий тткндяда бадиий аоар ипи хавдца адиозаралар'^"0лий укув юрглариаро 1У шший-наза-рий агауман маьрузолари ыатйлари", 17 кием. КУкои,1991,22-бет.
14. "Адабиёт - миплатнянг хаёти"/ "Узбекиогон адабиёти ва санъати"» 1992, 13 март;
15. "Ш£> миора тарихи"/ "Узбек тили ва адабяёти", 1992, 5-5-соа,
РЕЗЮМЕ
Диссертация Таджибаева Р.К. на тему "Из истории узбекской литературной критики начала XX века" посвящена исследованию ещё малоизученного периода развития узбекской литературной критики.
Структуру диссертации составляют введение, три главы, заключение и список литературы.
Во "Введении" определены актуальность темы, цель и задачи, объект исследования, степень изученности темы, её научная новизна, теоретическая и практическая ценность, а также апробация работы.
В первой главе исследования "Исторические корни и факторы развития", состоящей из трех разделов, освещены исторические корни, источники и факторы развития узбекской литературной критики данного периода. В ней определены три основных фактора:
1. Опыт узбекской классической литературной критики.
2. Возникновение новой узбекской литературы.
3. Влияние литературных связей.
В работе на основе многих примеров доказывается, что исторические корни критики'находятся в фольклоре. В нем очень много сувдений об особенностях искусства слова, об ответственности поэта и т.д.
Узбекская классическая литературная 'критика очень своеобразна. это обосновано тем, что узбекская литература относится к литературе Востока. Некоторые исследователи, не считаясь с этим фактором, даже утверждали, что "до революции узбекская литературная критика развивалась только в жанре тазкире". В работе указывается неправдоподобность таких мыслей, именно традиции узбекской классической литературной критики явились одним из основных факторов в развитии узбекской литературной критики рассматриваемого периода.
В главе подчеркивается решающая роль исторических изменений в жизни узбекского народа в возникновении и развитии джа-дидской литературы, которая была новой эпохой в истории узбекской литературы по своему идейно-худолест-енному содержанию и по многим жанрам. Именно новая литература, а также возникновение национальной печати стали опорой развития узбекской литературной критики начала XX века.
После завоевания Туркестана Российской империей ещё сильнее развивались .узбекские литературные связи. Особенно благоприятными в прогрессе нашей литературы и литературной критики были .узОекоко-гатарские, узбекско-азербайдасанские и узбекско-русокие литературные связи. Наличие передовой литературной критики .у этих народов оказали заметное влияние в появлении первых рецензий, литературно-критических статей в узбекской печати.
Вторая глава "Традиции и новаторство" включает в себе также три раздела. В ней освещены особенности развития узбекской литературной критики начала XX века, в которой, с одной стороны, были продолжены традиции узбекской классической литературной критики в виде создания тазкире и изложения литературно-критических взглядов в стихотворной форме; а с другой - появились новые формы и жанры литературной критики - рецензии, аннотации, статьи, литературные портреты, полемика и др. Критика развивалась и по содержанию. Она ставила задачу перед узбекскими писателями создать новую, реалистическую литературу, которая долтаа была включать в себя романы и пьесы.
Третья глава "диспуты и полемика - знаки развития литературной критики", состоит из двух разделов. В ней рассматривается полемика и диспуты, которые велись в узбекской литературной критике данного времени. В них разрабатывались разные темы, касающиеся вопросам развития узбекской литературы. В частности, тема языка художественных произведений бала самой распространенной в творчестве узбекских критиков. Одни критики видели прогресс .узбекского литературного языка только под влиянием арабского языка и литературы; другие - прогрессивные критики -выступали за чистоту, простоту языка художественных произведений.
В главе также исследуется полемика между различными литературными направлениями, которая велась на страницах журнала "Аль-Ислах"•
Результаты и выводы диссертации обобщены в заключительной части диссертации. В ней выдвигается мысль, что литературная критика начала XX века стала связующим звеном между узбекской классической и современной литературной критикой.
Основное содержание диссертации отражено в 15 статьях и тезисах докладов, опубликованных в республиканских изданиях и в различных сборниках.