автореферат диссертации по филологии, специальность ВАК РФ 10.02.22
диссертация на тему:
Лексика, обозначающая понятия "одежда" в таджикском языке

  • Год: 2002
  • Автор научной работы: Халимова, Мухаббат
  • Ученая cтепень: кандидата филологических наук
  • Место защиты диссертации: Худжанд
  • Код cпециальности ВАК: 10.02.22
Диссертация по филологии на тему 'Лексика, обозначающая понятия "одежда" в таджикском языке'

Текст диссертации на тему "Лексика, обозначающая понятия "одежда" в таджикском языке"

МИНИСТЕРСТВО ОБРАЗОВАНИЯ

республики таджикистан

ХУДЖАНДСКИЙ ГОСУДАРСТВЕННЫЙ УНИВЕРСИТЕТ

им. акад. Б. ГАФУРОВЛ

ХАЛИМОВА МУХАББАТ

Лексика, обозначающая понятие "одежда" в таджикском языке (На основе материалов говора Худжанда и его окрестностей)

Специальность 10.02.22. - Языки народов зарубежных стран Европы, Азии, Африки, аборигенов Америки и Австралии (таджикский язык) л

Диссертация на соискание ученой степени кандидата филологических наук.

Научный руководитель - доктор филологических наук,

профессор Джураев Г.

Худжанд - 2002 г.

МУНДЛРИНА

мукдддима ......................................................................3

бобиi. таркиби лексикаи марбути

сарулибос............................................................18

1. Калима^ои умумихащй........................................................................19

2. Калимах;оихосишева............................................................................31

боби и.хусусиятх;ои этнолингвистии лексикаи МАРБУТИ

сарулибос...............................................................42

1. Калимаву истило^оти марбутн сарулибоси мардона.........................45

2. Калимавуистшю^отииарбутипотокизаной...................................65

3. Вовддоои лугавни сарулжбос вобаста ба маф^уми жстифодаи мавод......................................................................................................80

4. Вокдядои л^тавии хоси сарулжбос вобаста ба цош жор5 олоту дастгоздои истез^соякунанда..........................................................,,....83

5. Во^ид^ож лугавии хоси сарулибос вобаста ба урфу одат...................87

6. Возувдож лутавии хоси сарулжбос вобаста ба навън ранг^о.............88

боби Ш.ЗАМИНАДОИ ташаккул ва инкишофи

ЛЕКСИКАИ МАРБУТИ САРУЛИБОС.

1. ТашаккулЕ таърихжи лексикаи марбутн сарулибос............................90

2.Калима*,ож аслан то^жкй........................................................................91

3.Калима^ои щтибосй..............................................................................97

4 .Сохторж дастурии лексикаи сарулжбос................................................112

Калима^ож содда...................................................................................113

Каяима^ож сохта............................................................114

Калима^ои муражзсаб............................................................................118

Ибора-истящот................................................................................121

ХУЛОСА.................................................................................125

намунаи лурат^ои ифодакунандаи

лексикаи сарулибос дар лах.чаи

ХУ^анд................................................................................130

руихати адабиёти истифодашуда..................159

- 3 -МУКАДДИМА

Аз бозе ки инсон ба тамаддуни вокей кадам нинод, либос бо чисми у хамсафари доимй гардид. Агар либос дар ибтидо хамчун воси-там пинхон кардани узвнои бадан дар намуди баргхри дарахт ва ё пусти хайвонот зухур карда бошад, он бо мурури замон ба васмлаи мухимтарини мукофизати чисми инсон аз гармову сармо ва ороиш таб-дил ёфт. Хар як халк, кавм ва миллат вобаста ба урфу одат, омну дин ва моими кишвараш лмбоси мувофмк касб намуд. Чун либосхои гу-ногун бо номхо ифода мешуданд, дар таркиби лугавии хар забон гуру-хи махсуси калимаву истмлонот - лексикаи сарулибос Фарокам меомад.

Халки точик нам, ки аз бошандагони кадимтарини Осиёи Марказй ба шумор меравад, бо анъанаи маисуси либосу либоспумй дар инкишо-Фи ин сока сахмдор гардид. Мн анъана, ба кавли муаррихи бузурги точик Б.Гафуров, дар гузашта бо суннаткои либосу либоспушии халк-

хои дигари Осием Марказй ва эрон умумият дошта, яке аз падидакои *

маданияти моддии муштарак ба шумор мерафг. "Халкхои Осмей Ммёна ва Эрон,-навиштааст Б.Рафуров,-дар бобатм либос хам умумият доштанд, хусусан,либоси хоразммхо, бохтармхр ва дигар халкхои Осиёи Миёна хеле монанд буд, зимнан сакоихом тиграхуд бештар бо кулохи худ фарк мекарданд. Либоси онхо аз нимтанаи тасмакалон ва шалвори ку-тох. мборат буд" /РафуровЛ983,114/.

ин фмкрро мухаккик З.А.Широкова инкишоф ва таквият дода навиш-тааст: "Нмшонахои анъанавим либоси халкхои Осием Миена дар тули асрхои бисере ба шакл даромадаанд. Сарфи назар аз хусусиятхои миллй ва махаллй либосхом кадимаи халкии мардуми Осиёи Миена асо-си умумй доранд. Ин нишон медихад, ки либоси осиеимиенагй муддати тулонй дар шароити таъсири мутакобилаи фархангии хамаи халкхо ва

_ 4 -

кавмхои зтникии Осмей Миёна ва хамсояхои хамчавор тараккй кар-дааст" с Широкова, 1976,193.

Бо вучуди ин,точикон хамчун бошандагони кадимтарини Осиёи Мар-казй дар либосу либоспушй анъанахрм ориёиро беытар махфуз доштаанд.

Ин аст, км дар саргахи ташаккули лексикам сарулибоси забони точикй вохидхои лугавии умумизронй карор доштанд. Аммо такмили минбаъдаи лексикам сарулибос аз хисоби калимаву истилохоти нав ба инкишофи тадричии хунармандй, хосатан касби бофандагй ва истехсо-ли матоъхои гуногун, км дар сарзаминм Сугд вусъат дошт, вобаста аст. Чунонки Б. FatjypoB кайд кардааст, дар осорхонаи кухи MyF на-мунам кариб 150 намуди матоъ пайдо карда шудааст / Рафуров, 1, 1972,256/.

Чун машрулияти асосии точикон аз кадммулайём аз пахтакорию кирмакпарварй иборат буд, бинобар он матоъхо низ асосан аз пахта-ву абрешмм тайёр карда мешуданд. Назар ба мшораи мухаккик м.П.Винокурова, дар байни 135 намунаи матоъхои аз кухи Муг пайдошуда 90 на-мудашро матоъхои пахтагй ва 44 намудашро матоъхои абрешимй ташкил медоданд /Гафуров,1,1972,256/.

Табиист, ки кмсми асосии матоъхо дар Осиём марказй тайёр карда мешуданд, вале кисман, мачсусан матоъхои абрешимй бо рохи тичо-рат аз Хитой хам оварда мешуданд. Ин ба хайетон имконият медод, ки хунари дузандагии худро беш аз пеш сайкал дода, намудхои гуногуни либоси мардона, занона ва кудаконаро зчод намоянд. Баробари ин за-хираи лексикам сарулибос аз хисоби номхои гуногуни пушок, матоъ, кисматхои таркибии пушок ва усулхои духт сол ба солу аср ба аср афзудаву фаровон мегашт. махз рангорангии номхои ба сарулибос ало-каманд ба шоири асри XV Мавлоно Низомиддин Махмуди Корми Яздй му-тахаллмс ба Низомии Албиса имконият додааст, ки бо истифодаи исти-

- 5 -

лохоти либос достоне эцод намояд САлбиса,1303 х).

дар тасвири Низомии Албмса нам либосхои анъанавй ва нам пу-шокхои замонм у зикр ёфтаанд. Аз ин ру, таркиби лексикаи асар, махсусан, аз нигохи таърикй чолиб буда, бисер вокидхои лугавии мн силсила камчун ифодакунандаи реалияхои замонм гузашта бокй мон-даанд. Аммо аз руйи маълумотм мунагасик г. В.набиева /набиева, 1975, 75-83/ чанде калимаву истилохоти ба сарулибос алокаманд, аз каби-ли: гмребон, шалвор, остй /остин/, сузан, ангуштпона /ангуштвона/, зарбафт /зарбофт/ ва гайра, ки дар достони Албиса зикр ёфтаанд, имруз низ фаъоланд.

Азбаски либос дар тули таърики халк мунтазам такммл ёфтааст, бинобар он тактики лексикаи марбути он на Факат барои муайян кар-дани маркилакои таърикм инкмшофи забонм калк кумак мерасонад, балки чихати равшан соктани бисер масъалахои таърики маданияти вай низ накши муким мебозад. Ба ин маънй хангоми тахкики лексикам сару-либосм забони точикй хам танхо бо нигохи умумй наметавон махдуд монд. Маводи Фаровоне, ки дар осори каттии зиеда аз хазорсолаи мо чамъ омадааст, ммконмят медихад, ки мавзуи мазкур давра ба давра таккмк шавад. Вале чун маводи осори каттй асосан номхои сарулибо-си анъанавиро акс менамоянд, бинобар он тадкикм мавзуи лексмкаи сарулибос дар заминам маводи забони зинда, максусан, шохахои шева-гии он боз хам чолибтар аст, зеро дар таркиби лугавии лахча нам унсурхои гузашта, хам имруза ва к.ам оянда фарохам омадаанд. Аз ин чост, ки мо ба тадкикм мавзуи мазкур дар асоси маводи лахчаи шак-ри Хуч.анд ва дехоти атрофм он даст задем, зеро: а) дар бораи лексикам ин лакча маълумоти ибтидоие мавчуд бошад хам /Алимджанов, 1956;в.С. Расторгуева,1956,с. 112-115/, вохидкри сарули-боси он умуман тадкик нашудааст; 63 шакри Хучанд яке аз марказхои

- 6 -

асосии саноати сабуки чумхурй мебошад, ки максусан дар бобатм ие-техсолм матоъкои рангоранг ва духти сарулибоси анъанавию замонавй машхур мебошад.

Таркиби лексикаи сарулибоси ланчам Хучанд ба он далолат мена-мояд, ки хунармандй дар ин шахри бостонй аз даврахои кадим ривоч доштааст. Чунонки Н.о.Турсунов овардааст: "Яке аз шуглхои кадимм точикон ва ачдодони онхо аз замони таксимоти дуюми бузурги мехнат касбу коркой хунармандй ва косибй хисоб меебад... Гуфтан метавон, ки ад рас, бекасаб, шохии Хучанд... шукрати ч.ахонй доштанд ва дар бозорхои мамлакатхои шарк серхаридор буданд" /Турсунов,1993,47-48/.

Лахчаи Хучанд назар ба тадак ва таснифоти профессор В.С.Расторгуева, /Расторгуева,1956; 1964,158/ ба гуруни лакчакои точикии гарбии Фаррона донил мешавад . Вале мафхуми лакчаи Хучанд ба гайр аз гуфтори мардуми шахр камчунин кмшлоку чамоатхои атрофи он, аз кабили Овчй-Калъача, ИсФисор, Кистакуз, Румон, Сумчак, Comfop ва гайраро низ дарбар мегирад. Сарфи назар аз он ки байни лакчаи шакр ва дехоти атрофи он тафовутном чузъии Фонетики ва лексикй чой до-ранд, лахчаи Хучанд бо системаи вокмд аз лахчахои дигари хамгуни худ, мисли Конибодом ва Исфара Фарк мекунад. Аммо назар ба кайди B.C. Расторгуева "тафовут дар байни лакчахри ин гурух, дар боби лексика хеле калон аст,ба кар нол нисбат ба фонетика, морфология ва синтаксис бештар эхсос мешавад / Расторгуева, 1956, 114/.

Макоми лахчаи Хучанд дар силсилаи лакчахри точикии гарбии Фаргона асосан аз ликози хусусияткои савтй ва сарфй /фонетикй, мор-Фологй/ мукаррар карда шудааст.Ба таккики таркиби лугавии ин лакча замоне Б. Олимчонов /Алимджанов, 1956/ даст зада бошад хам,он бо сабабхои номаълум дар доиракои илмй зътироФ нашудааст. вагарна дар чилди сеюми "Очеркхои профессор В. С. Расторгуева /Очерки по таджик-

- 7 -

ской диалектологии. вып. 3. М., 1956/, ки ба таккики л ах чано и Ленино-бод, Конибодом ва ИсФара бахшида шудааст, номбар мегардмд. Хамчу-нин тадкикоти мазкур дар чилди 5-уми "Очеркхо"-и в. с. Расторгуева /Очерки по таджикской диалектологии, вып. 5.1963/, ки лугати точи-кй-русии лахчавиро дар бар мегирад, зикр нагардидааст. Аз ин чост, ки дар бораи таркиби лугавии лахдаи Хучанд, умуман ва кабати кали-маву истилохоти сарулибоси он, кусусан то хол тасаввуроти муайян вучуд надорад. Хол он ки тактики таркиби лугавии лакчаи Хучанд чи дар шакли системаи яклукт ва чм дар намуди бахшхои алокида ба бисер масъалакои таърих, урфу одат ва кору зиндагии мардуми ин мав-зеъ равшанй меандозад. Гумон мекунем, ки тадкикоти мо дар асоси ма-води лексикаи марбути сарулибос дар ин бобат яке аз кадамхои авва-лмн нонад буд.

Мо дар таккикрти худ максад гузоштем, ки лексикаи сарулибоси лакчаи Хучандро ба сурати яклукт баррасй намоем. Вале азбаски дар лексикаи сарулибос калимакои умумихалкй ва коси шева дар паклуи хамдмгар тахкик мешаванд, мехостем дар асоси такя ба назарияхои олимони маъруфи рус ва шеваыиносони точик дар нусуси ин мафхумхо ба тарзи алокида таваюсуф кунем.

Лексикаи сарулибос ба чумлаи вохидкои лугавии касбу кунар тааллук дорад. Лексикаи касбу хунар дар мавриди худ яке аз кабат-кои мунимтарини таркиби лугавии забони точикиро ташкил медмкад. Ин аст, ки таваччухи мухаккикон дахсолахои окир ба тадкики лексикаи касбу кунар бештар гардидааст, зеро кунармандй, ки дар зиндагии мардуми мо макоми воло ва таърихи кукан дорад, боиси ба вучуд ома-дани закираи бузурги калимаву истилокот гардидааст. Аз ин ганчи-наи азим то хол лексикаи сохаи гулдузй /Усмонова, 1971/, таомпазй /Мукаммадиева, 1979/, кулолй /Бурхонова,1983/, дузандагй /Истамова,

- 8 -

1983/,рангхо САтоева м, 1988), заргарй ва ммсгарй СРозиков Б,2000), ба сифати диссертатсияи номзадй тадкик шудаанд. хамчунон шархи мухтасари чанде аз вохидхои луравии касбу хунар дар рисолам докто-рии н. шарофов /шаропов, 1974,16/ низ сурат гирифтааст.

Аз ин силсила рисолаи М.У. Истамова "Лексикаи дузандагии ланчам точикони Самарканд" ба мавзуи интихобкардам мо наздики до-рад. Аммо азбаски хадафи асосии муаллиф асосан тасвири технология ва роху усулхом духт карор гирифтааст, баени хусусият^ои этнолмнг-вистии лмбос аз доираи ин тадкикот барканор мондааст.

Ногуфта намонад, ки ба лексикаи сарулибос чи дар асоси маводи забони адабй ва чи дар заминаи маводи лахчахои точикй аллакай та-ваччух зохир гаштааст. Аз чумла,мухаккик Г. В. Набиева ба таърихи инкишофм лексикаи сарулибос чанд макола бахшидааст /Набиева, 1974,23 -24:1975,78-84; 1979,243:1980,39-48/. махсусан маколаи ин муаллиф, км бо номи "Мнъикоси лексикаи сарулибос дар адабиети хаттй" дар шумораи 2 /80/ "Ахборотм Академияи фанхои РСС Точикистон /1975/ ба табъ расидааст, чолиби диккат мебошад, зеро дар он бори нахуст дар бораи мухтавиети девони шоири асри XV мавлоно Низомиддмн Махмуди Кррии Яздй мулаккаб ба Низомии Албиса маълумоти муфассал дода ме-шавад. Ин шомр ном, намуд /ранг/ ва хелхои сарулибосро ба риштам назм кашида, ба мстилох лугати манзуми мстилохоти марбути сарулибосро пешкаш намудааст. Кисми калммаву мстилохоте, ки Г.В.Набиева намунаи онхоро дар маколааш зикр намудааст, имруз истеъмол наша-ванд хам / чунончи: асалй, сакирлот, солу, кокум, фанак, самур ва FaHpa/, кисми дигар /аз кабмли шалвор, гиребон, остй , нах, сузан, ангуштвона ва хоказо/ то ба замони мо омада расидаанд. Маколаву тезисхои дигари Г.В.Набиева маколаи номбурдаи уро такммл кардаанд. АФсус ки тадкикоти Г. В. Набиева ба фарчрм нарасидааст, вагарна ба-

- 9 -

рои мо имруз як манбаи мукоиса ва интикод изофа мешуд.

Осори каттй ва махсуеан лугатхои тоинкилобй барои таккики лексикаи сарулибос кар чи кадар манбаи муким ба шумор раванд кам,баррасии ин мавзуъ дар ммсоли лакчакои зиндаи забони точикй дунеи дигарро чилвагар месозад. Бинобар он аз солкой кафтодум cap карда баробари ба чараен даромадани таккик ва чамъоварии таркиби лурати шеваю лакчакои забони точикй таваччухи мукаккикон - шева -шиносон ба лексикаи сарулибос низ нигаронида мешавад. Ин, албатта, бесабаб нест, чунки номкои ба либос алокаманд як киссаи мукими боигарии лугавии лакчакоро ташкил медиханд. Аз ин ру, онко чашм-рас ва ифодакунандаи чихатхри коси таркиби лугати лакча мебошанд. Ин аст, ки тахкикгар хангоми чамъ овардан ва баррасии лексикаи шева ба ин кабати лугавй бармехурад.

Харчанд ки калимаву истилохрти ба сарулибос алокаманд дар ма-води лутавии мухаккиконм лакчакои точикй чо-чо зикр шудаанд, /Исмоилов,1982:Кабиров, 1995; Каккаров, 1998/, лекин гуфтан мумкин аст, ки чашмандозй аз нигоки тахкикй ба ин к,абати лексикй асосан аз рисолаи мархум Т.Максудов /Максудов, 1977/ ofos ефт. т.Максудов дар китоби куд "Лексика ва фразеологияи шевакои точикони ИсФара" вохидхои лугавии ба либос алокамандро зимни лексикаи зардузй ва кашидадузй баррасй менамояд. Аз чумла, номи либоси ру, мисли чаг-ман /чагмани муйин, чагмани пийозй/, пустин /пустини ичиг/, чома /йагтактун, бугмайака, кайтарма, бугма, тугрибурриш, гуппй, сурра, тунйагтак, банорас, алоча, бекасам, мовут, атласной, кашрут, сесу-ной, гулчокгиребон, барчагиребон/, кисмхои чрма /авра, астар ва гайра/, номи курта ва келнои он / чийакдор, йактак ва гайра/, номи пойчома ва келхои он, калимачои фаранчй ва ¡сисмжш он ва гайра * » * • * •

зикр шудаанд /Максудов, 102-103/.

- 10 -

Бо вучуди он ки кайдхои т.Максудов домр ба лексикаи сарули-

бос нихоят ичмолианду танхо бо зикри фактхо махдуд мондаанд, на» * а * ♦

кустин таснифоти мавзуии ин сохаро дарбар мегиранд.

Солхои хафтодум дар лахчашиносии точмк самтхои нави тахкик ба вучуд меоянд. Яке аз ин самтхо чамъбасти мукоисавй-илмии шеваи ча-нубии забони точикй мебошад, вале маълумотеро, ки вобаста ба кали-маву истмлохоти сарулибос дар чилди аввалм китоби "Шеваи чанубии забони точикй" /Неменова, Чураев, 1980, цЛЛ50-163/ зикр гардидааст, метавон кадами аввал дар тахкики млмии мавзуи мазкур хисобид.

Муаллифм бахшм Лексика F.Чураев бо назардошти равиши тахкики

г • '

муназзам дар кисмати гурунхои мавзуй ба лексикаи сарулибос махсус таваккуф кардааст. Асбаски ин мавзуъ чун фаслхои дигари лексика дар доирай як гурухи калони лахчахои хамгун мавриди баррасй карор гирифтааст, бинобар ин муаллиф хам ба интишори локалй /худудй/, хам ба хусусиятхои маъноию сохтори калимахои ифодакунандам сарулибос таваччук намудааст.F. Чураев дар тадкикоти худ мафхуми сарулмбосро васеътар мегирад.У менависад: "Пеш аз хама бояд кайд кунем, ки дар тафсилоти мо мафхуми лмбос танхо маъним пушоквориро надошта, балки анвои курпаву болишт ва дигар предметной матомро низ дарбар ме~ гирад. Вале ин чунин маънй надорад, ки терминологияи онно тамоман омехта мешуда боыад. балки вобаста ба макоми реалияхои номбурда дар ыарку эзохи номной онхо низ тартиби муайян риоя карда мешавад с Неменова,Чураев, 1980, ч. 1,150-151).

Бо максади он ки мундарича бо номи мавзуъ мутобмкат дошта бо-шад, мо дар тадкикоти худ асосан дар доираи калимаву истилохоти сарулибос махдуд мондем. Ба ин тартиб дар тасвмри F.Чураев вобаста ба максади тадкикот асосан вохидхои лугавии хоси лахчахои ча-нубй мавриди чашмандозй карор гирифтаанд. яке аз ин вохидхо кали-

- 11 -

мам лок. мебошад, км дар ивази либос />ливос/ серистеъмол аст. Ин вокиди лугавй баром сокинони Хучанд бегона набошад кам Сон асосан дар таркиби "локу пар" вомекурад), маъним умуман чмзу чораи руз-горро ифода мекунад.

Аз тасвмри F-Чураев пайдост, ки номкои ба сарулибос вобаста кам дар заминаи амали конункои докилй ва кам дар заминаи иктибоси калимакои калккои дигар сурат гирмфта метавонанд. масалан, дар лакчанои чанубй дар катори вок,идком луга�