автореферат диссертации по филологии, специальность ВАК РФ 10.01.02
диссертация на тему: Место Вадуда Махмуда в литературной критике 20-х годов
Полный текст автореферата диссертации по теме "Место Вадуда Махмуда в литературной критике 20-х годов"
рv б ол 2 2 мм*
УЗБШ1СТ0Н РЕСПУБЛИКАМ ФАНЛАР АКАДЕШЯСИ ЛЛ1ЛШЕР НАВОЙ И Н01ЩАГИ АДАБИЁТ ИНСТЙТУТИ
i\ynëaua »¿уклада удк 894.375 - 95
КАРИМОВ Ба\одир Нуриетович
ВАДУД МАХМУД1ШНГ 20-ЙШАР АДАБИЙ ТАН № Д 411ЛИП1 ДА 111 УРНИ
10.01.0^ - Хоэирги ииллий адао'иёт (узбак адабкёги)
Филология фйнлари ноизоди ил ми и дарааясини олиш учуй гавдии этилган диссертация
А В Т О Р К Ф К Р А Т И
Тошкеш - 1995
ТЩДОГ ТОШКЕНТ -ДАВЛАГ УНИВЕРСа'ГШ ЛОЖРГ,. УЗБЕК АДАБЙЁГЛ КАМДРЛСПДЛ БЛКАРЯЛГЛН
Илиий разбор:
Расиий оппонантлар:
-Угзо'ошшгон Роопуйлшгаси Фанлар окадшлтсшшиг иухбир оьзоои, филология фанлари доктори, профессор Б Л.НАЗАРОВ
-Узбекисгонда хизиат курсатган фан арбоби,филология фанлари доктори, профессор С.МПРВАЛИЕВ
Етакчи илмий иуассаса:
Химоя 1995 {{ил
7
-Филология фанлари номзоди.доцент Х.БОЛТАБОЕВ
-НизомиИ номидаги Тошкент Давлат педагогика институт, и И. > к *
соат 'VУ "да Уэбокиотон
Реопубликаси Фанлар акадеыипои Алишар Навоий номидаги Адабиёт инсгитути хузуридаги Д 015.04.21 ракамли докторлше илмий дараяа-сини олиш учун диссертация у.имолсн буйича ихтиоослашгон илний квигаш йигилишида утказилади.
(700170,Тошкзкт ищри, И.Мушшов кучаси, 9-уй)
Диссортацип бплан Узбокисхон Республикам Фанлар акада-мияоининг Аоосий кутубхонаевда (Тошкент пахрн, 1иМумшшв кучаои, 13-уИ) ташшии мумкин.
Автореферат 1995 йил p-c.it да яунатилди.
Кхтиооолашгаи илмки кангаи коти$ филология файларя доктори
/41 ,Ра*ш,шопов
ТАД№КОТШШГ. уйти ТАБОШ
и аа з у 11 и н г д о я з а рб л и х1 и. ^ зосшистоннинг юшшоий-оиёсий ва изданий хаётнда оунгги йилларда юзага калган косиин узгаришлар адабиёа.' илынга хаи уз саъонриии утказди. натнкада ."хакикдаш ошкора антиш","эркин фшфлаа","илмда холио булиш","бирзклаиа кдраиларга оархам борща" оипгари жуаунчаларнанг оалиоги ва оалохияти ошдн.адабиогауноолик олдида гур-гая вазифала]? ьакоада чукурлавди.долраси анча кангаНди.
ТарихиЦ давр юзага калшрган таиаб ва иыкониш адабиётшуаоо олнилар зкшаоига илмсШ-тарихии, адабий-сствгик иуашоларни пн— гчча талона зтлш *аида <ал килии иаоьулияхшш юклади.ашшкоа, мустао'ид гузуишшг адкирон иафкураси допрасида ёэилган узбек адабаёти гарихшш уиуизстзтш; .цлииа мозоилар бадаи бахолаш,х1х аср охирц XX аср боилари турккстон эашшодэги адабий нараённи, хусуоан, <.:ад1.дч!иак о ними билаи богли* аденларии уыушшоошш кадриятлар асосида ка1;та тадкии вдлшл, ¿оншляарпши1 ыураккаб вароагвда ллзгин .¿аолиив курсатган инодкор шахвларниаг аол илыий-эогетик олаашш адата каа$ зги яабй адиор проблема лар юзага калди.
давряипг дмадокгш цоиуиия'ншри адабцётш^иооликнинг аавауд спионй колипларпнп парчалади. Пунга биноан 20-йнллар узбек ада-бпьт'л 'гарихани хда янгача ташуш ва -хахлил кшиш боылаиди.бу'йу-иаливдаги к.иоб ва туплаилар цншр эмл]м А.султоиов.о.иарафид-дшшв.м .куишжов.б .Носимой,!! „каримов,у.нориатов, э .карииов ,с .ыа-иа5£оаов,б.йазароь,и.зладг.и11рова,н,.худо{хбергапов,и.га(}уров,б.ак-раиов, б.дусгкораеа,у.дол1шов,111.турдиов,сд>;аедоад.узо1;о11, и .Турсунов смпгари олтитрниш» унлаб эыиборга нолик накслалари ва давра сухбахларп матбуот иэшш курди."
плмиЦ ,\аитдагп бу лпгалькларга иуво^ик тадкпкотлар Эдуард Ан;ирт (АцШ), Ингоисрг Балдауф (Германия), Хаоао Куиацу (Япония)
1.ШараМ1Д«£Шов 0. Чулнои. Тошнит, 1991. Каракол Н. Чуллон.тош-кбиг, 1991. Алиев А„ Фптрат (хаётв ва ¿'кодш! фаолиял»), тоикеи», 1991. нушмоаов М. додпрпй - эрксизлшс купооии. тоакаи»» 1992. болтабоав x. Фит-р-зт. 'Гонконг', 1992. гениев к. Фптрат, эмлцод, вяод. Тошкзм, ЪЭи. "ФлдоШ) да р" (и а ко ла лар куплакн). тошг:ент,1э90. ."Мил лий уигониш ва узбек фыяодсп'пяои иасалалараи(ма кола лир туплаии). тошкои®, 1993."ЧуЛ1ШШ1ИНГ иадаша олаицм(мак;олвлар '^уплаиид'оиквт, 1994. ва х.к.
аа б о ища nasop хоринлшс сшш хайда олииалар юионидан аиалга оширилда.*-
Иушшгдок, xx аср. узбек адабио'хшишг ёрцин юлдузлари Аб-дулхаивд ЧулпогЛ ва Абдурау-I» ftwpax* икоди ва бошка бир доор долзарб иавзуларда ноиаодлик дисозртациялари хаи диноя щшшди,
АдабиК-тарихий давр, адабии иуда* бир-щски икодкор уяолая-ihuu 'хакшишш балан i/ла оидиилашиб колиа^да. lily иаъиода 20-Иил-лар уабак адабиоги, адабий ганкпдишшг яигидан мдадщ атилган гарапши яратии учуй х,д,ниёзш1, А Додир1Ш,М.Бе\будий,А.Чулпон, А.с-итраишр билон tinua-eu с!лолинг курзатган па айнивда, шу вак,т-гача хаёш, асарлари урганилнаган иаодкорларга эъгиборни каравши, уларишг уа даврц цатииони-сииоШиыаданик-иаърифий ыуаиыоларига ыупосабатини ва адабай жараёидаги урншш оидшпшшгириш зарур.
Бацбудий.чулпои, фатрит, абдуляа кодьреи коми ва асарларагэ босилган нудхиш ouäcuti saura уаа давриши* адабнёниуноо,теагршуноо,' тилшулоо ьа 'хар^амашунос олиильра иухитшш хаи чатлаб утиадм. Ашурали зохнрий,- лугфулла олшиш, Ыохид Эхсои.знё Саад.Саняар Сид-ДШ\, Мийибузурук солпхоига ухааи «урла мавирдаги пли ахла,аЯшщ~ оа, "буржуа 5анадчиси","чулпоилйр иэддохи","икллатчи-танцидчи11 сифашда Вадуд махмуд узок. шшлар иоралаидц.
юцорида номяари ;шкр килииган оийиолар камрада хозирги кун-да Вадуд цахмудшшг хам шшднц кксыагшш одни т халол вад-цац зтша, 20-ииллар вдабий 'хашдашлигвдаги уршиш курсагш, нкодшш зейддйй юкшпрыб, прпндиппал аоооларшш анимаш ва холио илиац бахо барит тадклкт павзуии.ии1 долзарблцг.щи куроогади.
1.1чаранг: ¿ояхабоеэ X. Хорадда ^ихратлуиослик. "¿абвкиссои
адьбиёта на саиъа'хи", i,v ьирт. кар.шов б. кигоборг балдауф
аиагбдша.... "узбвки0»01| адао'<шти ва санъати", 1993,2 июль. и.'г-урдиьв . х.»юао к}15ацу:п$1л'.)ы - öjck иахо" ."туркиогоа" ,1992» 25 апрель.
г.Эьоиоиа а. Чуяпон ийьаищмгыц' гояйай бадиий хусусиятлари. КД.тоыкйаг,1991. курсшов д. чулпшцшпс "кеча .ва кундуз"роианида харамврлар псюсолЬгизин.КД.Тошеих, 19924 йулдошав Н. Чулпон шаъ-. рияшда пейзаи. КДА.Тоакеца;,199'».
З.Ганиов И.Фиграгшшг карнхш! «ожса ярами иахоратв.КД. Тош-кещ, Х992.
а.екдбов и. Оталсш хошшкпц? адаоии-ванаддий иаолиятп.кда. Тоикент,1»93. Тсапбоэв р. xx аор (¡ои^ари ?абек адабий $ан«,иди ia-рихидан. кда. тошквшг, i9s3.
Тадцицотпниг .мак.еад ;ia пазифалари. Ьлиий икдан кузлангпн иакрад бпрлаичн шшбаяпр псоопда Вадуд Нзодзшшг 20|!вллардяги илмий излашшяари, узяга хоо зсготик к,арашлери, илсдининг нл-мий асоояарп па памоннсшишг долзарб пасадаларага муносабазгшт аникааыдяр. Ь'у катода иапкур гадкидодя 1чуиидап1 япэ»Цалирни *ал эг:ш лэзарда «уткязли:
-муааккидияиг пу иэктпа и?тлацо ургаивпмагзя на аинедаи-иагап таржпиаи холига оид мамумотллрни адабиЗтшуиосликка илк бор ол'Лб квриш ва тпртиблпптириш; бу Фактларшшг г-яндпдчи шах-ои ва дунЗцчраии иакяланилжда уипаган ролиаи курсатлш;
-Бсхбудий, Л;кзиД( Чулнаи, Фятра» плод;-; хуоусадаги аеар-лариаи таджик, англ ва у.праииг узбок адмМ тшсадчнлиги тари-хида тутган урипга Oa.su бориш;
-яунавдид маколалари но.\иптидаги узига хоо ияииа асоолар-ни боик.а нунавдндларшшг асарларига такдоолэш, талвддчинииг индивидуал услубичи курсатпш;
-ада'а'лЗ jvjpoc нясадчдаряга, хуоуоои, Алпиор Hano.il! за Фу-зулии ииодига нунссабатшш бугунги ппгича талцичларга т'бовп ургании;
-лозиы урияляида уэ -даврининг шгшдоий-оисгсий, маданпй-маъ-рьфиЯ муаниоларш-а иуаосабат бклдиргаи мацолалари негнзадаги гоялария оОдияавшгараб утшз;
-бадан;: плод na игодкор эркшшгини далршшг сиосий андозаларага оолишишг салбкп окибатларшш кузаиш, адабий такпидниир оиёсагга аутеълиги патиласида бадтШ ижодга.к?р-uairau аиддий опои оедбагиарпии очиб бериш;
-шфридагидариипг барчаиадап колиО чвдб, Вадуд Ма^муднинг уз данри ва хозирги давр узбек таивддчштн ва адабиёгшуноолиги равнадидаги урншш куроатиш.
Мапзушшг урганилиы ' тар их.и го-млдар адабиати, адабий таякидчилиги тарихига оид оалиоеди гадмкоглар ёзилган. Улар-нинг айрииларида адабий жаравн фонила Вадуд Ыахаудианг ижодий фаолияти|хуоуоан, танцидчилиги тугриспда йпкрлар билдирилган булса,баьзи олимдаршшг ишларида го-йнллар адабиЦ мараёнкдаги бош'кэ - халк огзаки иаоди ёки узбзк ше^рият мзсалалари мунооа-
бати бичан нунаккдд ноаи тилга олинади.* лымо вадуд махмуд икодн, муна-кквдлин фаолияти лхлпт равшвда па бкз гадвдц этазтгац моиографшс ¡¡унапиида махсус ургатшигак.ыавкуд априм ыаколалар мавэуни туларок ёритишда уз урнига эга,албама.'_
тпд1у.и;от«инг члцпч пнгплигц. дисоерзацияда вадуд махнуд-нинг 2смишлардэгп и:;<оди илк бор яхлит холда илмьн тадедцот обьектвга пяланги'рплнб, гшгнча ну ига» назурдсш таджик этилди. мунаккгщнинг помп ва ияодига нисбзт барилгап соябий сифатлар-нинг асоссизкиги илиий далилдар бнлан исботлаыга харакат ед-линди.
чулпон ва фнтраг ииодияи уз .давридаёц холис за тугри баг.олагаи, муитоз адабиётиипг ¿алсауий иегнзи хасаввуф па полом диии энанлнгини ичсорат-лл таъккдлзган кунавдидньяг кдашатли фикрляри диссертант тарауидан плмнц муомала доирасига кирц-тилди.
шуиингдек, унннг адабиц-назардй вдрааларшшкг илдизлари ва уэига хос хусу'сиятлари муайян тартибда кузатилиб илиий хулоса-лар чи^арндди.
диссертация в.махмуднинг икоды ^ак^даги бкринчи ыахсус илш'.й тадвдкот булганлиги учуй танцидчининг таранмаи долита тогишли маълуиотлпр хаи бпрплди.
в.махмуд ясосан адабиётиукослик ва нунавдидлик била« иугуллаиган булса-да, уз замонаошшнг зиелиларига хоо сервдрра
1,хусаш1 с. танлангэн асарлар (узбек адабиётишшг ^озирги масалалари" булими). ташкент,1974, мачидий р. кстеъдод ва бурч ("адабий 1 анкид гугриоидаиы1щолаои).!гсшкоит,1э74. юнусов м. цза-диция ва наноторлик проблемам. тошкоп?,13б5. йиуооз м. бархаёт шшшалар. топквнт,1959. абдусаматов x. эотшика ва з?аохл'ошкенг, 1976. назаров б. -лениача га-мимов ва узбек таподчшшгл.гошкенг..
■назаров б. узбек адабий танвдчилиги. гоявийлик.метод.адхрамон» 1ошкене,157э. орипоа к. алангали йиллар адаб1юти.1оикент,1978. екубов x,. сайланыа. 2 жилдлшс, 1-жилд("узбак созот танвддчилиги-иинг илк боскичи" (1917-1932)булими).тошкент,1933. узбек совет адиоии ганкиди тарихи. 2 жилдлик, 1-шлд.тошкэнт,1937.дусгкораев б, узбок оовет танвддчилпгй тарихи.тошксит, 1589. худойборганов н'„ расулов а. )зйвк совет адабяя танкадчилигк. тошкент, 1990. соли-хов т. 30-ииллар узбек совет адабий танядаилиги социализм учуя курашда.кд. тошкант, 1973. ва х.к.
2.^ооимов б. бир-икки огиз суз. "узбекистон адабиоги ва оаиъати|,,1989,10 ноябрь. мавдудов ю. вадуд махмуд ва чулпон. "узба1;иотон адабиёти ва оанъага", 1993, 10 сентябрь.
илодкор оди. Шунгь кура унинг 20-аиилар идао'иа жараёиндаги фаолая-ти брктплар экаи адабг.!1-таик,ид1Щ иак,олаларвдан яаькдри лозш урин ларда а Ярам юшшоий-сиёсий, иадаиии-маърафий иаколаларпга хайда Йами бадшШ асарларага хам эыибор царатвлди.
«ахоц адабаетидаги
шоаи кзиай 1уауьчаларго, рус ва едрдош халцпар адабиёяшуаослиги наионидаларининг иягор факрларлга хсида »корида ноилари зикр кдашган уэбои омиилариааш? койанги внгича фвкрла« далрида 8э-гак кигойлаг»'., зпг ыу.\йа школаларкдаги заьопаоИЬ адабиёмуиоо-лы£ ыдабларага гула аавоб брт оаадьган назариИ керашлар-ига суншнш-ж таикйл- зтадк.
ал;,ж ва б:,шлай ацшкяниКваадр шший тададо« 2СЧ.ш»,сар адаСаЛ здраЗии, адабип таиодшлм-й.хусзсан, уида Ва-дуд Цахи/д ко»» билли иаихур булгаа шахсвааг иесодий цасмати, ну-рааъаб хает Пули янгича нухтаи нззардчн твкииралгани ла уиииг
паърлфаа пи ^аолаян» бирииед иаибалар асооида очиб о'орилгааи ыах&Яидан ихамалтладар.
Ундига каиац аахлил ва $акгак• магериаллардин олаа ухув юрялари учун XX аср узбек адасшитл гарахи, адабаИ гаацадчилиги ®арйхл дарелаг»; ал куллаашлар;;иа тузиада, дорилфунуи ва педагогика ¿иаач^алв^лалаг филология факулмотларада укаладаган у:.;ушли ¡.уродсрда,ш/аа!5гдсл*, !'22-лк.1лар адаа'зй гзяквди", Чуяпон ва Фатрат, Бехбуда« ва Анзй: каби ¿пгу^алар ижода юзасидан ут-каааяэдагаа -аахоус куро ва семвздрлзрда <$оЗдаланйш иуикин.
'Ьдадко? совет 'гуэумааанг илк ¿осндачида адабий-гаиадий ве'/акнуэ цакяллиаыивйиг уэвга хоолигани ёригиш иахагицан хам му:;.и!1 ацааодглга згз.
Диссертация XX аср -узбек халци эстагик гафаккури таравдиёга яирахшилданда ыахо за ааод эрксиииги иаеалалараяи ургапиш м-хатадан файяаоуф иугахассйолар у чуя хаа иуайяи ахания® касб зтада.
асо^я цошдкашп' оьи«аяад»ьридгши и^ нашр эталиши. Дыговрвзша« Тошкбяс даълас уши»рсшшхн узбек фалологаяси факультет "Хор ирги узбок одабиёги" кафедрасида »айёрланга'н.Уаббкистон Фамнр акадеиииси Ал«швр Нэбог.й аоаидаги Адабиёг иисга»у?инанг "Н аор уабок адабаёта аараха" йулицалинг кзнгайз-иралгаи -йигц-лнаида .иухокака датчан ва химояга тавоия эхилгаи.
Мавзу юзвсидан "Узбакистон адабиёти ва оанъати" ха^талагида
- 8 -
. (Jiip нзча иак,ола эьлон атаман, влиий анжуианларда иаъруаалар адлинган.
'Гадницоттшг т.у.шлиши. Дисоартадия кирши, икки боб, хула с а ва. фойдашшлган адабиоглар руйхашдан ибораг.
ададдошшг асосий цазнуш
К и pula Хиоиида. шшшиг олдага куйилган иаоалалар, мавзунанг долзарблигн, а'адхицотшшг узига хоо янгшшги, ца^сад ва вааифа-лари акс звшрилган, iwsiuti ва ашшШ ахаиияти tíaüti щшшган.
Ишшшг "Муцавдцд ва адабии караси" да б номлаяган биринчи бобида 20-Шшир адабий гашчвдчнлигвдаги бнр катор хусуоиятлар, адабий ишравнга фа о л аралашган Вадуд Цахиуднинр адабий -шший хизиатлари гадкий, эачшган.
Ыаьлуики, XX аор блринчи чорагидзги Туркисгол иадаций хаё-тига фидоИи аиёлилартшг улуг хизиатлари курк багишлаб туради. Вадуд Махмуд шу ивяодшшг бар■вакилидир.у адабнёх иайдонига Са-иарадид адабий uyxur« орхали 20-йшшар а рабсила itupuö калдн. Махнудхуиа Бехбудий, Абдуцодир ШакуриЦ, Васлий, СиддвдШ Анаий, Садриддин АйииН, Хоки Муйии, Абдурауф Флтраг , Таыхпд Саааркан-дий сингари шоир .ва нуаллиилар мухитида тарбип топдн, таълиы ол-ди,дунёкараши шанлланди. Унииг асарлари Вадуд НахиудиЦ, Вадуд Махмуд угли, Вол-Ниц, Вов, В. имзоларц бплан "Кизил байрок", ■Щохнаткашлар товушп",,,Каибагаллар юнуши","Т^ркиотон","Лнкчлаб™, "liaopmjj ва у№1гувчи",,|Ер юзы" ва бош^а вадаш штбуот сахибалари-да босилиб турди.
Тараиааи ^олига дахвдор ианбаларга uypouaai этилганда, у 189? Пили (айр.ш нанбалардс Io9¿-I899 Ш-шлар курсатилган) Са-иаркдидда тугилгаиа, ту шахирдаги Хуказуырад иахалласинииг ииоии мударрис йахиудий доилаяииг у fin, Садриддин АйнаШшнг вдйиогаси экашшги аницлаидиЛ ■
Вадудшшг болалнкдаги гаып1'.-тароияси купроц цуаллии Абду-цодяр Шакурай силам ва. yauur ннги усулдаги чактаби билан боглшч-дир. Вадуд Махмуд бшшдонлнги, таран фикрлилиги учуй 1917 йилги -узгаришлардак суаг янги доиишпс муассаоаларига жалб этила-ди. Аникроги,Cauàpвдцд вилонти иаори.; булшшшшг иудири вазифаоида
I. УаФА иухбкр. аъаоои (¡¡изш;-.¡-'ïaïouaïtm .¡анларц докюри,профессор Шавках Вохидовнинг iicxcu-.; í.yxunn шибалари.
- 9 -
хизыат цилади."Болчлар тарбипои","Маориф шилари","Мактабларда ахвол,,,"маориф11миз","ь!анбурий уцнш" сиигари унлаб мацолалар сзади .Айрим холатларда унииг муойян зашшда шаклланган имтимоий-сио-сий едрашлари ва'адабий-эоготик тушупчалари пнги хокимият маф-курасига тула мое келмайди. Баьзаи ён бэриб, муроса килади, баь-эида олкии эшитади ёки танкид цилинади. 1927 ¡Шли эса 4-5 октябрь кунлари Самарцандда булиб утган Узбокиотон мадаииятчиларииинг ик-кинчи курултойи залндаи "тоскаричи'У'Чулпонлар маддоу.и"• оифатида хайдаб чицарилади.*
1929 йили ииллатчиликда айбланмб.к/шокед олмнади. Муддатини Козогистоннинг Семипалатинск шахрпда утаб, 1934 йили Тошкоптга вдйтади.1937 йили пи а Архангельска бадарга дашнади.Сургундан 1956 йили умуман оаломаг хайтиб,умрининг охиригача Тишшистон ССР Фанлар акадвмиясининг Рудакий номидаги Тнл на адабиёт инотитутида шший ходим буииб шдайди."Фарханги забони тожик"ии туэивда- вдт-нашади; Бвдил шоърияти билан шугулланади; онда-оонда шэьрлар бигади; XX аср бошларидаги жужадн даиларини эолаб хогира ёзади.^ 1976 йили \аётдан куэ юмади.
Вадуд Махмуд хнлна-хил кайр ва мзвзуларда аоарлар ёзгаи бул-са-да1, 20-йиллар адабий жараёнида acocan адабиётшуноо-иунавдд сифатида танилгандир. В.Махмуд адабий-танвдий мацолаларида-.гоя ва ыазиундан кура купроц саньатнинг нафосатига, санъат асаришшг нозикясалиашарига.яъни бадиияти, шакли, услуби ва тилига эъткбор-ни адратади. Шунга мувофик талаби хаи нихоятда юксак булди. Шеьр-даги иусиций о^аиг, ру^ий юксалиш, чукурдард ва саньаткорона ыу— каммалликни цадрлайди.Мунаедид табиатидаги бу фазилатларни унинг аамондошлари икобий бахоладилар.3 .
1.Ь,аранг:Боту .Кизил маданиятчилар.галабаси(Вадудлар курултой-дан лаънатлар остида цайдалди)."Кизил Уэбдкистон",1927,11 октябрь.
2.Вадуд Махмуд. Муаллим Шакурий(хотира кисса),"Садои Шарп", 1992, 8—сон.
З.Чулпон. Муттахид фронтимизнинг биринчй вазифалари."Тур-кйсгон", 1923, 7 январь. Саадий А. Узгариш даври узбек адабиоги. "Туркистон", 1923, 7 ноябрь. Х,аким Н. Узбек адабийтида танцид ва адабий мухокамалар. "Туркистон", 1924. 25 июнь. Жулкунбой.• Олти аиллик оази. "Пуштун" нурналининг 1924 аил 4-сонвдан Б.Дуст-цораов нашрга тайёрлаб, "Муштум"нинг 1993 йил 7-оонида вълон цилдиргак ва х.к.
Шуни алохидэ та'ысздлаа керакки, уз вацтида Чулпон, Фмрат, •Абдулла КодириВларга холнс ва тугри бахо берган халамкашлордан бири хам шу "Задуд урток," эли."« бек адабиётининг наори гилини эядигица яягилаб.келаётгаи Фиа'рат. билан ишшш купдан бошлаб эн-дигина иайдонга стшга • нуваффак булган' А.Коднрийдан боикз *<зч бар швдга поляк эмаодир. Шэърда с>улса, Чулпондан бонн® гилга оларлик на ишини курсата олган кияшшз иувдир. Бунлнг-да камчилик-лари хали куда кубдпр'4 Б;/ндай квскан айтилган фикрлэр купгииа инодкорларнияг,оунгра тадцикотчиларнинг безовгалашшига сабабчи булди. ■
20-йиллар. адабий танцидчнлаги устида тадхихот шилари олиб борган олимларн'инг двярлик хаимаси В.Махмуднанг "Бу кунги шеър-ларвииз ва санъаткорларшлиз" нахоласига эътабор берди.Ивда маз-кур манрланинг'илиий ахамнязини намаёа этиш билан бирга СДусайи, Р.Мажидий, М.Юнусол, X.¿¡кубов вз Б.Назаров оингари олимларнинг мулохазалари билан бахсга киришилда, айрим царашларига танцидий ыуносабаг билдирилди. Бу масалада конкрет тарихий шарт-шароит инобатга олинди,албаиа.
В.Махмуд юхорида гилга олинган мацоласида янгп адабиёашинг юзага келиш иараёни, шакл ва мазмун, ижодкор ва жамаят, шеър тех-никасй,умуман, гузал санвдт асари тугриоидаги уз нафио харашлари-яи баён кдалади.20-йиллар■узбек швьриятидаги мавзу ва иакл ыугано-сивлигига.вазн ва оханг уйгунлигига, оуаларни тузишдаги уйгунлик-ка,умуман, шеър техникасига эътибор бериб шундай ёгади:"Айта ола-мизким, шоирларимиа ва шоир булгувчиларимизнинг энг катта ахаиият-сиз караган ва дикдат килмаган нукталари иундадир.
Уларнияг иавзулари билал олгоя иакллари, хабул килгон ваэя ва охонгларп, оув туэишларинииг ало глеи йух хукшададир. Бу роби-таларни аски иаърга уста Фитрас ва янгв шеьрииизнинг биринчи иамояндаси- Чулпоннннг оз-моз риоя цилгонини курамиз".^
Чулпоялар, Фитратлар хоралаяаётган муотабид заионда унинг ыаолакдошларини изловчилар хам, мутасаввуф шоирларни улуглаган гадндохотчини айблашни истовчилар хам В.Махмуднииг уша "Бу кунги шоърлариниз ва санъаткорларимиз" номли махолаоига мурожаат хилиш-диДар кайои олим ундан илмдаги уз позидипоига мослаб кучирмалар
1,2»В.Махмуд.Б^ кунги шоърларимиз ва санъаткорларшш. "Наориф ва Ухиггувчи", 1925, 5-6 сонлар.
олди. Тугрн,иаколанивг' айрим уринларида бахсли иаоалалар ёкп цу-накдидникг илииИ услуби билан боглик гализ нуцталар булиши цуи-кин. кипа мацолага таянгоп холда 20-йиллар адабий. ганвдчнлигишшг уз ига хос хусусаяти, муаллифнинг адабик вдрашлари, эстетик тафак-кур тарзи бораонда нуайян хулосалар чицарии иуикин.
В.Махиуднияг жадкд адабиёти йирик намояндаларидан бнри Сид-дшс.иП Лхзий тугрисидаги "Турк шоири Алзйй" номли иакрласи уша давр узбек эдабий ганкидчилигида мухам урин тутади.Уида муаллиф: "Анзий мнллатнииг шшда, дарди билан сугорилган бнр шоирдур.Унинг бу хаянонлари псааа эиасдур,чиндур,табпийдур.Ул куз ей тукса, маллат учуп гукадур, бировдаи хафаяаноа, мнллатшшг холига бокда-гани учун хафаланпдур. Бироздан хурсанд булса хам циллаги,халад учун буладур'^-дзган сатрларна ёзади. йыда мацолаи.шг шший адщ-иатшш, узбек адабиётиунослиги тарихидаги ахашягини курсант учуй уша даврда бмтилган асарлар.аушщдан, Турсуикулн.шг "Сиддн-ций тугрпсида ыулохазаларни"2 ыацолаок билан едёсаи та\лил этилди. Бу надо л а хам Вадуд йахауддек идадорли мунавдишинг шшип салохиа-тшш, кеиг кулаили дуийедрази на бадпий асарии нозик гулушши хайда иходкэр к,албидан гайипц оизиб чведан гузал аисралар но-хиятшш вятииоии во!;8ликка бэглай одив кобилиягкни намойпш килув-чи асарлардаи бврндир.Кешиша лик Л.ОлаиппД.Муйин, Л.Азьазода, А.Машдий каби ауаллв.}ларййнг Норий, Шавкий, Бахбудкй, Суфизода-ларга -Загиплаигак мавдлаларн изага келди. В.Махмуд uanoлас и тилп-даги асарпар сапоги купайдк.
ВЕдуд Мгхиудшшг ЧулПок швърпяги хусусндаги фвкрларн шоир-нинг "УИгониш" тупламкни укиб, уни Шекспирга даёслагаи А.Шук-рисшшг хаяконля иулохазаларига, "Тонг оирлара"га А.Цодирий ю-моиидал ёзилгак хавдоний фикрларга, А.СаьдиП ва З.Бадшрнинг'1' oObUKvim бахоларлга хаиохаяг ьа айни ваадв уз индивидуал услуби билан анралиб хан ч'уради.
йунаккад Чулпоннинг "Булок,лар" тупламига ёзган гацризида шоариаиг пнги мйилуаси уибок адабиё'гида янги Сир ох^яг слаб кир-
1.Махмуд В.Тури шоипи AK3iiii."viuni-mo6"fI924,II-I2 сонлар.
2.Турсунк,ул. Сиддиции тугрпсида ыулохазаларии.|!!1аораф па увдтгувчи", I9¿8, 3-сон.
3.Саъдий А. Узбек ёи воирлара. "Зарафшои",1Э2г» ,25 <$ивряяг>,
4.Башир 3. Уз бок шоири Чуляон иоьрлари,"Туркистои",1924,
'f-uaü.
- 12 -
ганлигшш, унда уабек элшшнг руки, сезгиси едйнашшш,узбек тили-нинг шсошттлара напоён булгаилигшш алохпда уцтиради."Чулгшн-КШ1Г "Булоедар" оалиг янгл ыварларгуплаии босшшб чиеди» Чуллон уабекшшг яиги ыоиридвр, шунинг учун узбек злиншц' бугунга ру^и, холи.сезгиоа "Булоклар"да адШшИдир, узбек шли,узбек о^анги "Бу~ Л01у1ар"да саИраЬдир, увдйдир. ¿збск рухи аулцшшари бунда иупп-.раднр, куклар тойон учадир, кутарнладар".-1
"Амалшшг улиаи" дегаи шъридан:
Кунгливда йирлагои иалоклар кимлар, Вардадг она лари, иувоилариьш? Кйрвишда эгилган бу.конлар киилар » йуяла? уякасааааг апса^лар»^;;;?- парчасини колтираб.бу "узбак кнгн иоирлар¡шин? охаагоаз булмини уялнай суилайгургон" кймоаларни уялгирцвицц аИгэдн. Нунаадкд бандда узига хос рубобай окавг ыав&удяигини, у «да зл-юрт дарда, шопрнинг оддби ифода эшл-ганииа, уиивг '«^одоок ааьоарли ва касвд ("куасоир ва аъаоз") экаа-лигиии ташкдлайди.
йшда Вадуд Цахидошиг Фмраг.'са^аа асарларвга багишланган "Чип севи"2,"Х1шд ¡шгалолчаларк"3 оиигарь иаколалари «даёоий галвднлар асоседа ч1а;;чпл одц-шди. Улар па^ацат 2С-йиллар адабий жаравна учун,балки бу серцирра цалаы еоадсбкшшг кходшш объектов равишда. адйгадан ургашш кучзцган ^ознрги варовда 'шшийяшс, хавдонаШпш, §икр иасьуллаги иаъноокда мухам ахаыиятга эга акав» лйги курсагялди.
В.Махмуд уз аак.олалирлда йышшаоггаи взшиИ-оо$в«Щ£ каиойал-ларшш налойиш зга бор^й. У иув&м^д си&ахкда адабий караёнга оергак незар тадлида. Уэи алглаган хацицагга соя гашлолчи иакряа-лар, нотугра тал^ылар балап бахсга кираидв. Шуадай шэдцатли ва давоила бахолардаи бири 20-;ь;лларшшг куршшкла адабвётшунос-ларадан йбдэрахмиц Сиъдии Ошш уаииг уртасада булаб у стаи эди.
А.Сазди;« 1Э2Ч и или Фцгрсг/ги (мгя^лалгаи о'ир макола ёзади. В.Мафаудшшг уа ти^ии^:; бивав кескаирз* клдаб ай1гандг1||,А.0аздий-НЙНГ иадеяаспаи бпр'иичи путла куздпл кочиргаида Фах,ш хатолар"ни
1. Махмуд В. Чулиошшг "Бзяодар"»."Туркисюа", 1923,10- дек.
2. Ыахчуд В.Ч»ш ииыш, "Кэдял Байрик", 1921,22 сентябрь..
3. Нахи^д Б. Хйид ьлтакоячйлнри. "Туркистон", 1923,19 ом.
— 13 —
курзди sa ушшг "Лдао'ий ханхидга бчр казар" иомли мэхолпси тунга «авоб таридасида юзага коляда. А.СоьдяП ччхолосадп Фитрэт ияодиии жиддий joBaKpuaiitnaxto хайси асарн хэчон озилганшт аиикяамайг "Фитрат г,ходи 1917 Jiiui фзврол инхнлоби билан бошшнгпвдар"*, доб змаборсизлиика ¡¡ул хуяди. "У,ар >;о::дп Нитратна шоир вд адиб ула-рок Тур::истои 1910-кча Гилдан бори таниИкэрким, упал вапэда унинг озгап асържфа,хагто сома учолда кулдаи-хулх'а юрар эди,-доб экш-роз балдиради В.Махмуд Л.Саъдяйга.-Хали бу хаи нара турсан.Болхоя уруиш вахтада Оагрптнинг айтгая марсияси слгиз Туркистонда эмао, Афгонастои ]jq Хиндистоига тдркалиб,ноча таллорда достоа булгони хар бар туркистонликка очихдир. Закат иугааа фатратнинг адндай ва хачон толалгошнш курсягагага отса коряк".^ Умумпш, бу масалада А.Саьдийнаиг yisap тахшшларига нисбагпн В.Махиудшшг "назара" угкиррох, далилларн асослирок зди.!,'уаллиф кавоб махолопн шундай хулооалайди:"Биранчидан, бу бар адабий тпяхид амаодур. Чупки бунда "адабий" маъно остида хсч бир парса йукдир. Тилни, хпётна, рухни ва асосаи шеърии тушунмай юритилгли фшсрни адабий доб атамок муноокб зиаодур. Пу змабор балла бу алний нарса хам зиаодур.
Иунаигдок, бу танкад хаи эиасдур. Бу бир оукашдур. Бар уна "гунчаси очи.тааган хпчаи","Пстанбул соя фоаларида юрган" каба таъбирлар балан юриталган бир мухокама танхид эмасдур.
Учйнчидан, бу ёзуздэ усул бузувдар. Ихгииоий ходиоапарни ыатерааист усул билан тэкпшра балмаслик тугри факрчи топа олмас-ликдир".3 Сэзол хуяйлик.В.Махмуд уз хпрашларада из фоиз хахинди? А.Саьдийнинг тугри фикрлари иухуиди? А.ОаъдиПиияг нахолаои хоп-хора-ю, «авоб махо'ла оплоад? Мябодо.нисбатан кескинрок хуйилгая уибу оуроцларга хагвд хиэттб тосдих кавоби бврилса, яяа биз гала-бада булгап илмий хахихат за холислик четлзб утияиши тайин.
Бу бахсларга муносабат балдиргаи Нешат Каким оаэди:"В.Махмуд А.Саъдийяияг Фиграг хахидаги купгииа оуэларини ган олиаоликч ка тярпшади. Вадуддэн эмас,'Фитрагнинг узидэ'я суролгонда хам ул узи Саъдий ёэгонларинияг баьзиларини тая олзр эди".;
В.Махмуд оса ïari олмади. Тан алию мумкин булганлара хусуои-дэ сузлаиади. Бар оз шиддатланди. Уйлаиииизча, у А.Саьдкйяияг
I.Саъдий А. Узбек ёш шоирлари."Туркистон", 1924,22 январь.
■2,З.Махмуд В. Адабий таяхвдга бир назар. "Гуркиогон",1924, 22 январь.
^.Хакаи Н. Узбек адабиётида танхид'ва адабий мухокамалар "Туркистон", 1924, 25 ивнь.
- I'i - ■
айрим иксобий фикрларшш инобагга олиши карак эди. Чунсшчи,"Циё-мат"нанг тили силлиц-равонлиги хусусидаги илик сузларини,"Бзх,бу-дийнинг сагаиасииа изладим","Аччиклаама доган здинг","Корп„"Щарк" номли шзърлари х,ак,идаги уринли фикрлараиа эьтпроф гикая лоз«ш эди.
Хуллас, бунда;1; жузмгй какчилихларга вдрамаодая мунацвдднинг адабий жарасидаги ижодий фаолияти хилма-хил йугшлижларда давоы этди; ыуносабатлари холис, мавдлаларипилг илмий саэияси юкоак булди. Гарча в;ма<муд уз давридаги барча илаиа-адабий ауамиолар-ни ' охиригача конкрот хал к,илиб бера олцаган булса-да, узи олим оифатида шакллаиар экан, адабий танвддни "харакатдаги эстетика" (В.Белинский таъбири) деб тушуцди. йнод эркинлиги кишанланган мухитда махдудлик адабиёти пайдо булиши ва унинг маънавиятни тур-гунлаштйрувчи салбий оцибатларини хиз этди.
"Адабий мерос ва шиллий тафаккур" доб номлаиган иккинчи боб-да Вадуд Махмуднинг узбек адабиёти ва умуман туркий халадар ма-даиияти тарихига твгишли маадлалари таджик, этилгаи.
Йаадумки, 20-йиллар танцидчилиги диадт марказида булган асосий проблемалардан бири маданий меросга иуносабаг масаласи эди.Бу давр 'адабиётшуиос-мунакдадлари зишасида адабий меросни заионасининг маънавий мулкига айланткриш, улиишдаги буюк сиймолар-ни элга !ганитиш,асарларини куп нусхада кайта иашр этиш каби масъу-лиятли ва мураккаб вазифалар турар эди.
20-йиллар иатбуотида шшлатнинг машхур сиймоларшш олиишлай-диган чидалар булди. Жумладан, Яссавий мактаби шоирлари,Бацир-гоний, ином Газаолий, Алшлэр Навоий, Захриддин Ьобур, Фузулий, Нодирахонш сингари сийиолар хусусида унлаб маколалар эълон адлин-ди? Амио 20-йилларвинг охири 30-йиллар бошига колиб муктоз ада-биётимиз биеотидаги илоций нурлар егдусидан шуълаланиб турган асарларга марксча-лэнинча таълинот асосида такстдий куз билан караладиган булди.Ота-боболаримиз, авлод-аждодларимиз маънавий олаиининг мажяуб хотиралари оц-кора.яхши-ёмон, фойдзли-фойдасиз каби ранг ва турларга ажратила бошланди.Вульгар сациологик рухда-ги маколалэр юзага келди. Айрим манбаларда Вадуд Махмуд хам ада-
I.Sy хавдз ад ранг! Юнусов М. ьарх,аёт мерос сахи£алари( "Адабий норосии урганиш тарихига дойр" цксии).Тошконт,1986.
2.Бойбулатов Х.Узбек адабиёти га ЧйгатоПчиг.кк.иКизил Узбекис-тои",Ш9,13 парт. Лагяф Ю. Пролотар-адабиёти."йи леиинчи", [928, о апрель.
- 15 -
бий мороога шу хилда- салбий мупосабатда булгая мацолаляр муал-лифи сафатада тилга олапгак1. &сди,\а В.Иих'Аудинш? здсоаЗгаияз тарихига мурожаат этган маколалары танкидчилик гарпхкда гахлнл атилмаган, тугри бахосшш олмаган. "Алншср Назона","Фузулий Баг-додий"," Навоийгача турк адабиёти" иаби жиддий каколальрйнинг ноии счлаб ха» утилмаган. Захоланн«, й.Иахмуд 20-Миллард^;^ классик адайиёхаи ,?з ио^шимдъя кслйб ц*и;гди хокда анг тугри ауиа-лишларга бишшган, уялиг асоси яолш дини на тэсээтуф фалсафа-сидап иборат ананлигини кутариб чиадн эди. Туркий халклариянг ардовди фарзандлари Оулнии Напои;; па Фузулийяииг тарной холи, асарлари *амда дуяёидрааици ёрияиб борадиган мгцолалар бзгаи ада. Колавероа , Алшор Навоийдек улуг узбек шоирпга: "Эроплилар уртасида Хиротда хуки сургая чнгатоя хшшарииянг сарой гаокри булгон Намоийнииг бутун навзуи, бутуя суврааи зронлик на эроя . классик шоирларинииг эсккрган.аавзуяара эди(Оарход-Еир«н,Лайли-Яажнун, Кскандарн Кабир.яъни Зуледрнайн каби).
Шунинг уотига.яъии Назоий иккиичи ёедая форс до*ий. аоири Мавлоко Жомийнинг иогирдларидан булгон бир форс аоири зди?* каби гаъна за дашномлар ёгилиб турган бир шароптда Вадуд Махмудаинг: "Навоий турк адабиётининг отаспдур, Назоий адабиёт дуцёсида :куда катта хиаматлар ¡долгой, бир каиадур.
Навоий турк гилининг отасидур. .
Навоий буюк шоир, буик дохпйдур.
Фанат вдни уни биз таяиышзми? Унинг хизматларини биламиз-ми? Утшг ким эканидан хабаримиз борми?"? двган сатрлараи ёзиб чик,иши зкасорат эди.
Б.Махмуд "буюк адиб, буек дохий"нинг 500 йпллик юСилвйи иу-носабаги билан 1925 йили "Алииер Навоий" поили иачола ёэади. Бу навдла "Мухити","Тараииаи холи ва тарб1шси","мутасаввуфл;1ги", "йлмий,адабий шахскяти","Назоий бир иужидцир" догаа аоосий булим-лар эа кичкина "йлоза"даи иборат."Плова"да макола "йаоркф ва укитгувчи" журналишшг Навоий юбилойига иштироки учун бзилгани, "бунда куп холлар ва- зокоалар ¡доска, баъзан хатто бир сагрда" угилгани айтилади. Умуиаи эса иацолада юзага чикзрилган унлаб
1.Узбек созаг адабий танкдди тарихи. Тоикент,1987.1-тон,129-6
2.Саъдий А. Адабий-тарихий саводсизликка парши."Зарафаон", 1924, I4i3-I50 сонлар.
3.Махмуд В. Илмий-адабий вазифалар вдртисида."Зарафшонп, 1924, 21 июнь.
- 16 -
фактлар хоэпрги кунда Ллишер Навоийга тааллувди булгаи айрйм му-хим маьлуиотлариинг дебочаои эканлигидаи далолаг боради. Иунга кура,В.Махмуд мацолаоидаги маьлумотлар хозирги кун олши ёки китобхонига оддий булпб куришши мумкии, анмо "Навоий ним эди?" оингари оаволлар кундалан'г тургзн 20-йил.лар шароити учун улар нихоятда мухимдир. '
Бугунги кунга келиб классик адабнётииизни гасаввуф фалсафаси-дан гfipuчз талкин зтиш нумвин .эмаслиги моълуи булпб колди.Али-шер Навоий достонларидаги рамзий ифодани, айрим газалларидаги "ха-едкий ишк" охангларини хис зти.ш учун инсошпшг ахлокдй-рухий та-комилинк уз мохиятига сингдврган, я кип кунларгача "рвакционлйги" билан донг таратган суфийликдан с'охабар булмок лозим.Уиумаи,бу улуг шоир юксак фаэилатли комил инпоининг мантвий-рухий олаыи-дан сузлар экан, демак, унинг ижодиикнг борлигини эикр килинмиш фалсафасиз тасаввур отйи мумкин эмас.Чунки "суфийларпинг илми-иисон х?кидаги илм. Инсон кэлбига сайкал бериш 1шшдир"(й.Гафур гаьбири^.Ь.олаверса, Алишврнннг ё'илигвд-анох "Аттор дукоии"га хари-доргир булганини яхши биламиз,
Вадуд Махмуд бу хусусда шундай ёзади:" У асрда(Алишяр На-порй замоиаси назарда тутиладк-Б.К.) иутасаввуфлар знг буюк Урун тутар эдилар. Алише'р Самарканда турган муддатда Хона Жэлолиддин Фазлуллох Абулайсдчн, Мавлано Жомийдан ва' бойца у ерда нихоят дпрэжзда куп булган мутасанвуф олимлердан таъ-оирланди...
Mana ш.у мухит за тарбияда ягаагон за уогпи Алтае? табиий уларок таваэиуф манэумаи фикриясига борилди. Знг куб яаркалган ва зиг кучли намояндялчри булган бир фалсафа тасавяуф эди.
Навои!? тасазлуфнннг рухониятчилпгига шунча берилгац эди-кии, хар авзранинг х^Р орйдя унинг таъсири куриладур"1.
Иуиавд.днинг . ту тахлитдаги талкинлари классик адабиёг ■ тахлилларйдаги индивидуал илний принциплари ва иноднминг иазаряй еоосларйни белттайди.
Кузэтизшмиэча» 20-йчллар адабий ыухитида Вадуд Махмуд мум-тоз адабиёт дурдснал.арики узига хоо тушуииб, чукур тахлюх этиши
1. «ахмуд 3. Алиаер Навоий«"йаора.]> аа уяигувча",1925,З-ойй. Нахала "Калик" .кураал:шинр 1291 ¡¡ил j-социда КР.Дта босялиб чиц-хач.Нашрга тайёрловчи ва изохлар .»уеглийк Х,.Болтабоев.
билан (гарчанд о'улар кейинчалик унга лаьнаг таигаси тарзида босилган булса >;аи), оуфчёна. истилохларни яхши идрок килиши билан адабиёх шшининг билиндони булиб танилган куринадй. Кимгадир унинг "ортицча шарклик" цилувчи, кимгадир "дарвешлак доувчи танкидчи" ёки "идеалист танцидчи" булиб нуранишига сабаб хам шудир. Бир ыацоласада Абдурауф Фитрат хаи "тнсаввуф-она" , "зоквдоиа", "оуфнйларча" ибораоининг уряага "вадудонан даган нфодани куллайди± Умуман бундай фактлар В.иахмуднинг тахлил Нусинлари ыумтоз шар к адабий танцидчилиги аиъаналари асосида иакллана боргашшгшш исбот этади,
Вадуд Махмуднинг бу йуналишдаги ишлари узбек адабиёти доира-оидаги бар-шиш мащола билан чакланиб к,блиайди. У ниш? озарбай-жон шоири ФузулшТ хацида ёзгаи "Фузулий Багдодий" номли ыаколаси бор. Мацола 20-нилларда узбек укувчиларияи Фузулий *аёти ва ивди билан ташштирувчи дастлабки ыанбалардан бири сифатида цимнатли-дир./нда ноир шахсияти ва дунёкараши.асарлари, уларнинг вдйси талда бнтилгани, шоирнияг- Турином« инодкорларига таьсири ёритилган хайда аирам бахслн иасалаларга анакдак киритилган.
В.Махмуд.Сузулишшнг туркнй эканлигияи такрор ва такрор уцтиради. Чушси 20-лилларда шоир ипллатн юзасидан бахслар юза-га калган эдн^.Муиацкиднинг асослч далилларн, шоир девоиниинг нуьаддииасидан олган кучирмалари уша бахсларга чек цуйишда ёрдам берганн ыубхасаздир.
20-йнллар адабий-шший иухчтада "Фузулийшшг дунёкараши, асарларнлинг йалоайий асови хусуоида хаи хилма-хил фнкрлар иав-жуд булган. Бар олим уни ыугасавлуф шоир деоа, бойка бир олиы фацат дунёвийлигшш гаъкидлашга ураиган. В.Махмуд бу мапалани хам эьтиборкдаи четда колдирмадц. а'оврииир бар мухашаоина тах-лил вдла тураб:".;1у тахмасдан хам курилгани каби Фузулий таоав-вуф руда билан анчагина сугорилгаи бир шахсдир. Бу табииндар. Чуяки тасаввуф ундан илгари калган фикрна караёндан эди"5,-дагаи сатрларии сзади.
1.1нтрат. Ёпаашаган гаьнаклар( i'pioK Бойбулатолга очиц xas), "мзил ¿'збекисуоп",:[52Э, 15-;.б сентябрь.
2.Бу хаада дзранг:Чулпон. Ркзо Тав^икбек. "Фаргона", 1924, 10 март,
3.Махмуд В. Фузулий Багдодий. "Маориф ва укдасгувчй", 1925, 4-сок.
- 18 -
Ишда В.Махмуд мацоласи озарбайкон тилида чик,адиган "Маориф ва маданият" иахалласида пълон цилинган Али Хусайнзоданинг "Фузулий ва тасаввуф" мацоласи билан ыукояса вдлиндц. АДусайн-зода профессор Бакир Чубанзода бидан бахсга нириша туриб:"Фу-зулишшнг пшадир му^иги тасаввуфинг ёйилмасша ва 'буямасина сабаб улан мухит дагил-да надир?"-дзб ёаада. Фузулийншг "Еанг ва бода'Ч'Чафт иоы" оингари асарлари шоирцинг "дохо ойдин ва пухли таоаввуфий руха молик улан" асарларидан зканлигини таъкидлайди^.Албама бу фикрлар билан В.Цахмуд иулохазалари орасида иуштарак нихатлар йуц зыас.
Мунавдэд уз ыавдласида фузулийнинг Туркиогон шоирларига тамлри хусусида тухталкб, улуг озарбайкон шоирининг гузал шаър'ларидак бахраиаид ÖJnrau, yniuir пахаасида шаър айтгаи ва хатто дэвонлар гузган шсодкорларшшг иоиларини санайди, шзьрла-ридан намуналар калгирада.
Маколанинг мазмуни ва.илиий нуналишлари цоникэрлидир. Уплата каклий нокислик, ивьрий парчаларнинг купайиб кагганлиги бу иунги втук ааикидий мацолалар Уки мукаииал биографии тадвд-вдтлар билан ёнма^ён 1'уриш хукукини иансух цилар, э^гимол.Аьшо у Мухамиад Фузулий хаадаги дасгиабки шшна ишлардаи бирк си-фашда, омиага ушшг асарлараии нозик тахлил зтиб еисазш :;;и~ хамдан цш/латлидир.
Оловншш аооик хафвя еовуц кунда, ойшшг ёруг нура вдронгу тунда билинади. Шунга мувофиц хар бир воада-ходиоа муайян тарихий шарг-шароит билан пзохланпиш зътиборга олшиза, В.Махиудшшг адабий аоросга ихлоси, сафаккур тарзи, зарур îaapo-игда цардои xanwiap адабиётига иуроиаатининг ахаыияти, уз вацтида дагаа :<"!зиат.; кузга яадолроц куршшдц.
Комоал X'¡Ki.¡ar ¡саро^дак рузимган "Турк адабиёги тарихи" киюбига ёзган лзеднзи^ Злачаудоаят суз билан амал бирлигини, амиборли ц,актларга гаюшб .'¿ккриа кучли илмий асосда ифодалаб беришнни хайда били.м доираотшг анча кснг кдмровли акашша напоим э'гувчи ианбалардаидир. Ьвда бу ианба •ф.Куприлизоданииг
Щусайнзода А. Фузулий ва таоаввуф. "Маориф ва иадания'г", 1926, 1-сои.
2.Ua>ttWÄ В- Турк адабиё'х'л тарихи. к Дшшаг.Баку, 1925.• 'Щаорпф во уцитгувч;!1', 1923, y-li. ион.тр.
шу китобнинг гуртинчи жилдига ёзган фикрларига гахкоолаб ур-ганилди.
Ф.Куприлизода уз тахризида* бу китобнинг озарбайион вз »урк укувчилари учуй "чух фойдалц на цимаатли" хуллаииа булгая-ли'гини таъкидлаганидок, В.Махмуд хаи унга холисояа,одилоиа илмий муносабат билдиргаи,
О
"Налоийгача турк адабиёги" наполнен адабий мэрос ихлоо-мандннинг миллий тарихимиз баррига янада чухурро!; кириб бор-ганлигидан далолат береди. Мацола нэзарий мавалалар, турк ёзуви-нииг тарихи, хадииги ёзиа ёдгорлиилярнинг уолуби,Налоийгача булган химматли аоарлар, эл адабизти(фольклор, халх огэаки ижоди)нинг узйга хос хуоусиятларл каби масалаларни хамраб олади, Муаллиф бу махолани ёзиида "Татар адабиёги тарихи","Миллий татаб-булар мажмуаои","Эллик мутасаввуфлар"• каби цимматли маибалардан фойдалаяган.Фитратдак ихтидорли 'олиининг бу манолага эмибор бариб3, ундан кучирмалар олиб таодих этиши Вадуд Махмудга кисбатан ишонч ва хурма® ханда илмий фаоохатини халрлашнинг бел-гиои эди,
В.Махмуд илмий харашларини баён зтзр экан, адабий-илмий нара-ёнда содир булаётган уолубий янгиликлардан, яуфузли аиёлиларнииг ибратли ишларидан урнак олди. Махолаларида имкояи борича узбек-ча ёки мумгоэ шарх адабиёги илмида ишлатилиб келгая ата-маларни хуллади. Гарчи В.Махмуд илиий'махолаларияияг тили эо-кича кигоблардан таълим олиб, янги заыонга мослашаётгая XX аор бошларидаги авлод ва илмий хаёг учун табиий булоа-да, форс ва араб тилларидан аяча узоклапиб холган кеЯинги овлод вакилларига эриш туюлиши, баьзая магнда яумлаларнинг бир оз чузилиши, сиио-нимгалаб уринларда бир хил о|?з ёки ибораларнияг юкрорланиб ке-лиаш фикрни оийхалаитиргандвк холатни, огилиотик галиэликни юзага келгириии ыушсин. Локин гилдаги бундай хуоусиягга тари-хак ёндашох ва илмий уолуб янгадал шаклланаагган гсараёндаги хиййнчиликлар оифагида хараш гугри булади.
1.Куприлизода Ф. Турк адабиёги тарйхй. И Дшшат.Баку, 1925. "Маориф па маданият", 1926,2-3 оонлар.
2.Махмуд В. Наво'ийгача турк адабиёги. "Маориф ва ухитгувчи", 1926,1-сон.
3.Фитрат. Адабиёт хоидалари("Эл адабив1и"хиоии). Тоикент-Самаркднд, 1926.
Хуллао,Вадуд Мада$шнг классик адабиёгиыизга^ умуман ыада-ний моросимизга гайриилмий нуадаи наэардан бирёмама царзганлиги хусусидаги гаплар уз аоосига эга эмас. 7 узбек классик адабиё-тининг нурлп чуцвдси булмим Алишер Навоий оиймосигагина му-роясаат цилиб цолиади, балки оз арба ¿¡жоп халци, умумап, туркий халвдариинг ажойиб фэрзанди Фузулг.й илодиётнга, озарбайион ва . узбек адабиётя, узбек ва турк адабиёги ор'аондаги таъсир за акс-таъоир маеалалари хазинасигя хам илк бор калит солди.
В.Махмуд дунеЧараши, билим даракаси кенг ижодкордир. У хар бир замонавий ва тарихий вовдликка миллатшшг маданнй.дарапаои, узига хос мил лий тафаккур тарзи, ■ урф-одатлари нук;тэи н а за рада н муносабат билдирдв, Ушз ыаданшьмзърифий, адзбий-тарихий ■воадликни бахолашда махаллий иахдудлик чегараларида колиб каг-гани йун. Балки умумиисоний'вддриятларни ва жохон маданнй савия-сини мезон нилиб олиига интилди. Кунгилни кенг тутди, фикрни эркин к^йди.
Кининг хулоса кдюмида диссертант томонидан олиб . борилган илмий тадедцот. натижа ва умуиланшалари ифодалангандир. Уларнинг кисхача баёии едйидагилардан иборат:
1.20-йилларда адабиётшунослик ва адабий таицид замонавий куринишдаги изланиш ва шакллаииш жараёиики боыедяк кечирар эди. Шунга кура, бу даврда бир кдтор адабий-нааарий Пуналшилар ибти-дооининг ыавжуд булиши табииЦдир. Жумлздан:
-мумтоз адабий танвдчилик анъаналарини давом эттириш; -руо форнал- иактаби намояндаларига эргашнш; -татар, бопвдрд, турк ва бошкэ кардош миллатларнинг илгор фикрли мунададларидан ибратланиш;
-жахон адабиётшунослиги тажрибаларига суяншга интилиш.
. 2.Давр адабий иараёнининг нисбатан эркин нухигида икод цилган Вадуд Махмуд аоарларада жахоп адабиёти такрибаларига, тасаввуф ва иолои фалоафаоига таяниш хамда турк мунаедад-ларидан ибратлаииш кузга ташланади.
3.В.Махмуд 20-йиллардаёц Чулпон ва Фитрат аоарларига.уму-иан И аор биринчи чорагидаги узбек адабиётига холис бахо берди. Адабий танквдий иацолалар ёзиб уз кэрашларини исботлади.
4.В.Махмуд уз ващтида мумтоз адабиётимизни талк,ин этишда энг тугри ИЛ1ШЙ йуналишни бошлади. Уни тасаввуф ва иолом фал-сафаои аоосида урганиш лозимлигини г.утариб чивдй. Б;/
— 21 —
.няииИ позиция вдсиан булса-да, Ф.Куприлизода ,А Дуоаиизода, Е.Э.Бертольс ишларига хаиохангдир.падиш'и к^лёзма, тошбосиа китоО'лардан ыисцоллаб Кигилган фактлари асосида Алншор Навоий ва Фузулий Багдодий ^аёти ва икодини XX аср узбек- адаб'дётиуноо-* лигида биринчилар каторпда ыухтасар 'ёратиб барда. Шунга биноан, уни хацли равишда янги давр узбек наваийтунослигини ва фузулий-шунийлигшт бошлаб бергаи олшшрдан бири дея отаынз.
5,).1у»аккпд асарларидаги куйидаги хусуоиятпар суигги давр-лар узбек тан^идчилигада паада такошштштнрилди'.
-фпкраа фактлар аоосда илкии далиллаш; -бадииа асарни асосан эстетик нуктаи назардан тахлил «илиш; -и:ходкорга тарихаи конкрет ва холис бахо бериш; -асараа бахолавда униаг яратилипидчги иарт-шароит ва иухит-ни ииобатга олпи;
-оузга иасъуллик ва илиийлик;
-бадаий асарнафооатини, гузаллагиаа чукур хис этии; -утииы маданнятимизга чоксиз хурмат орк,али. ииллатпарварлик ва. ватанпарварлик хайда инсонпарварлик туйгуларани юксалтириш.
6.Адабнет ва оаньат сохасида /,ан, адабиётшунослик ва адабий танадчпликда хаи и-юдксрнкнг sptcrni -,..кпц наъиурий буйруцбозлик-ка асосланган вустабид тузум карорларл, талаб-ва курсатиалари билан чеклаб 1урилса, сэнъат ва хает, олим ва или уртасида узилш:'паидо булади.Узбек адабиётшунослнги тарахадаги XX аор ботдан то 20-йчлларни«г охиригача булган. даарии нисбатан фикрий эркииликка, имод эркинлигига зга булган давр сш;атида махсус ургаяпш мацсадга иувоф'ивдир.
?.Ваадд ¡.'¡ахиудшшг 20-йиллардаги адабиК-таикидий, ыаданий-иаърифкй ааколалари, каппят ^аётидаги ааалий фаолияти тадкик этилганда, даврнииг ыанфур саёсатага рубару калган, аиио .кзтъиятли, мудадир па билимдон инсон оиЗмоси куз унгиназда гав-далаиади. Халк, зл-юри изнфаатига, a^atíiiií мероо ва ал адабиё-тига кдрши бории туйгуси унга ?лутлако бегона эканлиги маъ-лум булади. ..*■'•
Валуд Махмуд асарлара унинг■ шахсилтшы üiyiaui,Mmuaü актидари ни намойиш отиу ёки 20-йнллар адабий таак.адчилиги тарахида-ги иуносиб урнини курсатиш учунгшщ амао, балки уша деар адабий-илмий мухитини, ииллай га^аккурнанг иуайян бир босед-чини намойиш зтиш учу к хаи ty-шиатлидир.
■'' Тадьжот юзасидан хуйидаги ыахола ва ыанбалар аълон атилган:
1. Вадуд Махмуд.// Узбекистон адабиети ва санъати. - 1992. -16 от.
2. ' Ингеборг Балдауф айгадики ... // Узбекистон адабиети ва саньати. - 1993. - 2 июль.
3. Вадуднинг иазари.// Узбекистон адабиёти ва санъати. -1994. - 25 март.
В.Махмудшшг "Чин севиш" махоласи ноширлиги ва кичик суз-боши.// Узбекистон адабиёти на санъати. - 1994. - 3 июнь.
5. "Жулкунбой пени тегшакчи...".//Уабакисгон адабиети ва санъати, - 1994. - 30 сент.
6. Фикр ва ыухит зВД,цияти.//Шарк юлдуаи, - 1995. - К; 3-4.
7. Зунко мунаххид./А'уихуринт ёш адабиётшуносларшпшг ань-анавий илмий крнферанщшси маториаллари: Ыаър. тез. - Т., 1994. - Б. 64-65.
) /
Р Е 3 Ю М К
Диссертация Каримова Ii.Fi. "Мосто Вадуца М'ахмуда в литературной критике 20-х годов" носпятен* иосиедовамио творческого наследия одной из пэяболео ярких тгорчаоких личностей,« такие малоизученной Фигуры в истории узбекской литературной критики.
Диссертация состоит из гвчдопия, двух, оснойшк глав,заключения и списка использованной литературы.
Во введении обоснована акту о пыгсечч» теин, определены цель и задачи, объект, научная яовизнр, теоретическая и практическая значимость иссгодотнпя, а такчо оеввврш?» степень азуччинооти вопроса.
обширного архивного материала анализируются некоторые литератур-яо-крлтятаскяо статьи и рецензии В?.гг,'да Махмуда, которые до настоящего времени взупаяпсь односторонне или вообп;э не изучались. До сих пор в литоратуровздчвекой науке нэ бнди изучали ни биография критика, ни его творчество. Данная 'работа впервые ягодит в научный обиход биографические данные, отражающие жизненный путь ученого.
В некоторых книгах и статьях В.Махмуд отмечался как "буржуазный критик", "нигвяистечзски относящийся к классической литературе", "восхвалитель Чулнана". На само:»1 деле он объективно оцениват творчество Чулпаяа, 'И'лрата, Адтаи и других писателей. НИ в одной из своих статей В.Махмуд по существу ие отрицает классическую литературу. Эти важные моменты отражали и обоснованы в диссертации на основа анализа фактических материалов.
В диссертации особое внимание уделяется выявлению того,что Махмуд уже в 20-е годы старался дать эстетический анализ и проводил параллель мощу художественными произведениям современников и традициями мировой литературы. В.Махмуд является не только литературный критиком, но и автором статей социально-политического, культурно-просветительского характера. В работе уделяется вявиашю также и этой стороне его творческого наследил.
Вторая глава - "Литературное наследие и национальное мышление" - посвящена изучения взглядов Вадуда Махмуда па традиции узбекской классической литературы и литератур тюркских народов.
В .Махмуд был знатоком классической литературы Востока. Он
-"Критик и литературный процесс"- на осигпв
владел'арабским, исрслдоким и тюркскими языками. Литературовед, имевши!! высокие эстетические навыки и вкусы, одарешшй индивидуальной научной эрудицией, он принципиально и сбьэктив-но относился к проблемам классического насладил народов Востока.
Своеобразные черты творчества З.Махмуда наглядно прослеживаются в его статьях: '"Бу кунги шеърларимиз ва санъаткорта-римиз", "Аяишер Навоий", "Фузулий Богдодий", "НавоиЯгача турк адабиёти" и др.
В заключительной части диссертации представлены теоретические обобщения, научные результаты и выводы. В ней обоснованно трактуется, что В .Махмуд занимает достойное место в истории литературной критики 20-х годов,
Содержание диссертации отражено в 7 научных статьях и тезисах докладов, опубликованных в республиканских изданиях.
s u .a .1 A R y
jr.-Kariiaov' 3 disae rtaticn "The place of Vadud Jahaud in literature criticism of twentieth" is dedicated to research of the heritage of one of the most prominent figures in art as well as to the research of the poorly investigated person in the history of Uzbek literature.
In the foreword part there are an assertion of actuality of the topic of the research, setting up of the a ins), objects, scientific invention, theoretical and practical notion of the reseach as well us pointing out the lack of the scientific work in this field.
The first chapter - "The critic and 1iterature procesa" -analyses some of the literature criticizing articles written by Vadud Juhmud on the bases of vast arhive materials which hitherto were not properly investigated at ull. There are no works concerned either with the biograply or works of the artist. This work aims at filling this ¿up and introduce the biographical information reflecting the life way of the scietist.
in some works and hooka V..,iahffiud is described as critic of the burgeous class, neglecting the classics und priser of Chulpan. But actually, he evaluated the works of Chul.pan, Pit-rat, Adjzi etc objectively fie never denies the classical literature. These important points have been entered into the present work on the bases of factual information data.
Tiie second chapter - "Literature hevitage and nationd mentality-is dedicated to the evaluation of the infhience of the Vadud Juhatud' a thoughts onto the traditions of the classical Uzbek and k turk peoples' literature.
AS " literature critic he had high esthetic taste, gifted with the individude scientific abilities he objectively evaluated the classical heritat;e of the peoples of Orient.
In the final part of the dissertation author gives theoretical
fc
suiainaries, scientific results and conclusions. Ileve is the assertion of the role of the Vadud Liahmud in critizism of'ihe twentieth.
The contents of the work has been compiled froui the scientific articles urui reports published in republican periodical».
Bocinara pyxoa-r ьчпыди И .Oí .ib i:- Буюртма 1й б? X,aw.m I б .т. Нусад IOO
Узбекиотоц Фанлар икадвшшсшпш? Асосий Кутубхонасинивг нусха купайтариш апиацатидз босмадаа чиеди. Тошкаит шахри, M ,ум а ¡юн кучаецДЗ - уй.