автореферат диссертации по филологии, специальность ВАК РФ 10.01.02
диссертация на тему:
Морально-нравственные проблемы в драматургии Удмаса Умарбекова

  • Год: 1997
  • Автор научной работы: Одилова, Назира Мухаммаджоновна
  • Ученая cтепень: кандидата филологических наук
  • Место защиты диссертации: Ташкент
  • Код cпециальности ВАК: 10.01.02
Автореферат по филологии на тему 'Морально-нравственные проблемы в драматургии Удмаса Умарбекова'

Полный текст автореферата диссертации по теме "Морально-нравственные проблемы в драматургии Удмаса Умарбекова"

.го о;!

У'ЗЬЕКИСТОН РЕСПУБЛИКЛСИ ФЛНЛЛР АКЛДЕМИЯСИ

ЛЛИШЕР НАВОИЙ номидаги АДАБИЁТ ИНСТИТУТ!! -ф-

Кулёзма хуцуцида

ОДИЛОВА Назнра Мухаммаджоновна

УДК 894.375 (092)

УЛМАС УМАРБЕКОВ ДРАМАТУРГИЯСИДА МАЪНАВИЙ-АХДОКДЙ МУАММОЛАР

10.01.02 - хознрги миллим адабнёт (узбек адабиёти)

Филологии фанларп номзоди нлмий даражасини олиш учун такдим этилган диссертация

АВТОРЕФЕРАТИ

Тошкент - 1997

Талки кот Узбекистан Республикаси Фанлар'академияси Алишер Навоий номидагн Адабиет институтининг XX аср узбек адабиёти булими х,амда А.. Кодирий номидаги Тошкент Давлат Маданият институтларида бажарнлган

Илмий рахбар - Узбекистонда хизмат курсатган фан

арбоби, филология фанлари доктори, профессор С. МИРВАЛИЕВ

Расмий опионеитлар

- Уз ФА мух,бир аъзоси, филология фанлари доктори, профессор Б. НАЗАРОВ

Етакчи илмий муассаса

- филология фанлари номзоди, доцент Ш. РИЗАЕВ

- Мирзо Ул;.тбек номвдаги Тошкент Давлаг университета

Диссертация химояси 1997 йил « 9

» шли..

соат

ла

Узбекистон Республикаси Фанлар Академияси Алишер Навоий номидаги Адабиёт институги хузуридагм ДК 015.04.01 ракамли дскторлик илмий даражасини олиш учун диссертациялар химояси буйича Бирлашган ихтисослашган илмий кенгаш йигилишида утказилади.

700170. Тошкент шах,ри, И. Муминов кучаси, 9-уй.

Диссертация билан Узбекистан Республикаси Фанлар Акаде-миясининг Асосий кугубхонаси (Тошкент шах,ри, И. Муминов кучаси, 13-уй)да танишиш мумкин.

Автореферат 1997 йил « У » №[-(?/-/ да таркатилди.

Бирлашган ихтисослашган ^ ) кенгаш илмий котиби, ^/"Т^рУТ^1 филология фанлари тщ^^л^ТУ/у/С^/ А. ЖАЛОЛОВ

тадшотнинг тшй тавсифи

' Узбекистан халк ёзувчиси Уямас Умарбеков узининг олтмш йиляик умрининг карийб кирк йигши ижодга багатладя. Ву даврда унинг юзлаб акойиб хякоялари, унпаб егук кзссаларя хамда "Одам бу'лип адйин", "Фогима ва Зухра" каби романлари, "Кизимга мак -тублар" ("Мангу дунё бусагасида") каби асарлари яратилпо, улар узбек ткпШ реашстик насри хазннасига муносиб у душ буляб куши щи. Шу билан бирга. унинг "Киз ва йигит", "Узгалар ташвпши", "Севга афсонаси", "Корлл кояяардагст учрашув", "Икки солдат кис-саси", "Чангалзордаги ов" каби уяяаб кинофильм лари яратилди. • Хусусан, унинг ундан эртщ драма лари хамсн уз укузчисй вь ю'.<о-шабинини маънавий-ахлокий намола гига хвзма* этиб келмокда'. Зеро, мазкур ишгмиз-дам адиб драмагургияс'игй хос ана шу маъна'вий-ахлодий сифатларни умумлаштиришга. ва шу оркаля адпб яратган сах-на асарларзнинг хозирги истиклол даври маънавий-ахлокий камолига хизмат этш дарат асини белгилашга каратилган.

Мавзунинг до лая об лиги. Истиклол туфайти адабиёт тарихи.ада-бий ходисалар ва уараёнлар янгидан бахояанмокда. Адабяй ходися-лар ва гараёнларки кЕтимоий-оиёскй ва мафкуравий бахолага уркига ижодкор ва у яратган асарга бадиий-эстетик гахатидан бахо бе -рии, -бадияй махорзг доирасида ургакиш устивор йуналишга кяра б осла ди. Балл я й махорат масаласи зса бадапй-гоявий вихатдан ёзувчи зрвиган игод чуккиеи буштб, шакл ва мазмун бирлягяни гашкил эта:-ди*. Г'у маънода XX аср узбек адабиёти гарихига мур'ожаа? этадг -ган булсак, у узинякг исгеъдодяарига бойлиги, тулалиги билан ба~ диий-эстетик тарацкиётимпзда аяохида бир боскични гашкил этади. Зндиликда ана щу давр ядабстётн тарихини яратган ва яратаётган хар бир истеъдодля адиб икодтаи урганпш, уларнинг иходий сиймо-с;ши яратии хамда узига хос индивидуал гасвкр усули ва услубини белгилаш ва бахолаи, умумяаштиртп бадиий махорат тущунчасяня гуддиртпга хкзмат этади. Н!у билан бирга адабиётимизнинг яхлчт,

1 Султон И. Адабий асардэ мгадун ва шакл бпилиги. Адзбиёт назарияегг. -Т.: Фан, 1979. -4С6-415-бетлао; Крзхон.ор М. Оайланма. 1-тилп. -Т.: Р.Гулом номидаги л\даб;гёг ва санъаг непоиётк, 1983. -1бб-185-бетлао; К.апмов Л. Асо на нас р. -Т.: Р.Гулом нсжддагя Адабиёт ва санъат напоиёти, 1979. -99-104-беглао.

1 1 s 1 >1 1 OJ « t m 1 CO 1 ts CO IP

CO 1 o. 2 6H « £ o S K o. 1 1 X2 X

D, E o K Co CD R s o CO <u CO

a. E-i ts (-> CO B 3 aj t>> u IS s ra >S s

E CO o CO 1 Is CO XD W t=£ » L t=t p !S CO CO

« a. B; Cu is x 33 O. CO CO H « D. - «

o IS O IS co tQ CO CO IS w s CO CO t=s E.

X p. X R CO S s CO XD IS R t>l « o

K CO o- CO 1 CO £ >> « o u 5C CO o

£ s>> £ ts CO t>> X IS co s u <t> Cu D.

CB H XD is o IS CO CO w tt X X o CD OJ

« IS co 1 » O, aj W :<D s K p CO Si p. XD £

p £ B s « 5 IS sb X «».

g CO CO o o X a R • SO s H is & X «

« a. ¿3 ■o S D. CO B co CO X CO t. q E:

« B W S R K t- B g e. IS K X XD

o n ca X CO •• « Is B w «3 s £ CO

W CO K t-. o o CO s Cq t< J3 CO K X S2 R

>B- CD £ CO CO « ti »=1 to t* H D. co « s

m ts XD « S Ji- t^ CO XD CO CO M o o o CO

o to B IS ts co cu O & g X co w p

•o o IS E-i XD o. O R CO £ 03 B E

S (U <2 ■o 3 pi C R IS IS co >& 3 & co

& w w IS ti X CO X № & §

• t>> IS s o o • s

n B Ea R IS • n e § is M s u D.

g CO CO XD X CJ o. 4»» a; L. a: 2 CO R O

s &i ca 03 a. !S w o S R HI o> •o

a CD o « ts s X R CO K CO c o

R a. * co al co CO o C, CO PJ K ts p->

Oj W CO B o s m ti £5 o R z IS XD

Jg 03 s fl K IS W CO D. to X R X

CO « CO № CO o i-l H o 0! ■a s o. (s X

o u X TO I'l B CO X o g n o. o 03

X n as o is a> ■o s 5>j » is co s CO L,

w es 0 CO Q< ^3 ra ■o CO № XD CO o CU

X « S3 o s S. pi 05 t>> H o. ea o o K

£ C-. t>> K t>~ Eh aj m S !»> co X3 33 r: tt

5 w o X E 0 is P- X & IS u X fef

c3 s » X P" s t< S3 a, CO « X o

09 № B CO • « « CO ai IS Is P« 1 o IS K i:

« s t> K E»; £ ■o X E-i • CO

P5 o Q, 3 E-t t* o o E • o « u PI

(-1 K K K CO S CO K R ■© s a. s £ B

E3 O) H tfi R >> K § cn X S Bt H o. a.

fes X3 B co IS CO CO ta CM CO X K

CM Oi S S3 X !S K- n) 1 CO CO V

CD S R B CO M e K s JS R £ o o. tt CO fct

O. £ s H a is IS to o» s CO c-

« >> »> t>> CO rn tc C-. K V h. X es X

ss xd n CO CO CO la CO s V lb K

«8 o p-> ca K f-. X b IS m R o IS ' — o X

K crt CO cu IS ti 03 EC >A s h X » ■o m

IS g « u o 83 CU « CO co o o K IS e

K g R SI & XD o £ IS t. E »=! CO s CO •o e o XD & Q »

a. 63 w CO S D. o ts to i« K ts w № C)

CD ■o ra U s B o Pi CO u § IS CO o IS

H is u CD JC s»> s s C s aj OI n IP-, k<3 CO «

K Cu t. u £ CO CO >=t CO CO CO fc( K

i3 CO is o CO X CO s c- C>} u CO f-. 01

g g IS F 1 M K & B: § o. i a, ca *3 o, co ca ts K CO O' CO o. R

X tM CO t-1 sa Is R S3 X t<

хал этчш йулидан борганлигини англашга етаклайди.

Кузатшимизча, ёзувчя Улмас Умарбеков мохио хикоянавис, егук киссанаввс ва романнавис були-ши бялан бярга санъаткор даражлсидаги драматург хам болтан. Зеро, у ясатган драмалар.айникса, 70-90 йнллар узбек миллий драма-тупгияси очзожида муносяб урш эгаялайди. Бирок, адибнннг на насрий ижоди, на доаматургктси хозгтсга кунгача яхлиг маъвавкй-

ахяочий муаммолао докоасида деяояи уоганчлмаган. Факаттина поой.

т " о п

Л.Кйюмов", С.Мирвалиев1, Э.Умаров0 каби одимлао адиб иуодини б::-

пянчи бор уоганишга кул урганлао-. Акмо улар хам адиб ияодида.ху-

сусап драматургиясида кизил ип бут»б Утувчя маънавий-ахлокий mv-

аммоларни умумлаштиришни уз олдиларига аоосий максад килиб куй-

магзнлар. С'ункнгдзк, адпб-драмзгургнинг характер ва конйтлкт ярз-

тчпщаги узрга хослиги, услуби, махорати масалалари хам е тар ли

хал этилмаган. Бин:-баоин, худдя шу холат биз куяётган муаммонинг

долзарблЕтгини хам, урганшн даоажаснни хам белгилайди.

диссертацияшнг аоо-

сттй максади драматург Улмас Умарбеков яратган етук сахна асарлг— пи гахлили воситасида унпнг драматургии ижодик йаолиягиня бахо-лаш, бу борадагк узига хослиги, индивидуал услубини белгилаш, бадиий асарнинг бош узагнни ташки л этувчи характер яратига ва кон£-ликтни таикил эгишдаги драматург махорати сир ларин и очиб бериш, адиб ияогий эволвдиясини куроатишидан иборат. П'у тарзда хозирги давр учун куда мухим ва долзарб купянган адиб драмаларидагн маъ-навий-ахлокяй муаммоларни умумлаштиршцдив. Пяраворди замонав^й узбек драматургаясннпнг ривоглангоп гараёнстда драматург Улмас Умарбеков кушгпн хиссаси, Урия ва асаряаринвнг ахамиятини бахоли вдд-рат бахолашдир. ' ,

Бунда аввало:

- хозипги узбек драматургияси тараккиётинкнг умумнй ахволи, дарагаси;

Каран г: Л.Наймов. Танишинг: ?лмас Умаибеков. У.Умаобеков. Са^лаяма. 3 гипдлик. I-яидц. -Т.: F.Гулом номидаги Адабиёт ва санъ-ат уашоиеги, 1984. -3-16-бетлаг>.

о

' Шрвалиев С. Исте-ьдоднянг пуи чан отв. -Т.: Ёзувч^, 1993.

" Ума ров Э. Уйно эстетикася. -Г.: F. Гулом номидаги Адабиёг ва санъат няшриёги,- 1985. -147-бег.

- увда драматург Улмас Умарбаков асаряаришшг урни;

- хусусан, адибнинг драматик тахщинидаги узига хослиги, уест бк; .

- характер ярлтипдаги: а) характерлараро кураш шаклидаги конфликт яоатит усуквдан сгойдаланиш; б) ковфликтнинг ечки-коя- -пгзия итак л план фо1здалэнисщаги ма.хораги;

- кахрамон рухий драмаси сирларяни очвддвги узига хослик;

г ПЕодкорнйкг насрий вфодадан драматик таякин сари утиш ка-раёзн, махорати, ютук ва камчиликларинп умумлаштпрйш;

- нпхоят, драматург асарларидаги маьнавий-'а* лоций муаммолар-нпнг хал этипщага усул ва усдебинвнг шаклланшш, бадгай-эстетик, каьнави'й-тарбйявий урнини умумлашткрищцав иборатдир.

Ишнирг ме. одологвк есосд. Умуман, ияшй фикрлаш, и дрок этиш-даггг барчя восита ва йуяларнипг маълум ва максад ля нагинага етак-повчи самараси билимдир. Мазку р'тадкикотва амалга оширипща бадиий-эсгетик ва илмий тафяккурлашга дояр ана шундай били.' самарасидан озикландик. Шуниигдек, ушбу иш доирасидагл эвг егук царашлар ва хулосалар (хох линий, назарйй, хох ивмий-амаяий) диссертациями учун меюдологик асос будди. Хусусан, И.Султон, Х-ЁКУбов, ЛДао-мов, ХгАбдусаматов, МДудаонов, С.Мамаконов, М.Рахмонов, Б.Имо-мов, Т.Турсунов, МДодиров, Т.Махмудов, Б.Руломов, К.Каримов, Б.Назаров, У.Норматов, Э.Каримов, О.Шарафиддияов, Н.Владимирова, С-Мирвалиев, Н.Рахвотонов, Э.Умаров, Н.Худойберганов, А.Расу лов, Ш.Ризаев каби узбек олимяаривинг бу борадаги вшларя- бизга дастура ■ еыал булиб хизмат"эгди.

Тадуикогнинг мербадаои сифатида асосан ёзувчи Улмас Умарбе-кевнинг етук драмаларини айни вайтда айрпм хгаоя ва романларя асо-сида яратйлган сахна асарларини ганлаб олдик. Мазкур асарларвинг асл матни билан сахна матни, рештссер талкини ва актёр итооси да-ражасини.бахолаш максадида адиб, ревиссер, актёрлар билан олиб ' борган мулоцатларишё хам'тадкикот ман>1аи булиб хизмат отди. Адиб •

игодий эволюойяси, махораги ва замонавий узбек драматургияси ри-.. водадаги уршгая белгалаш максаднда бвр катор егук драматурглар-нйнг сахна аоарлари хам эътиборда турди. Аммо мазкур манбаларни туяа-тукис ва хар нихатдая кеяг ва атрофлича эмас, диссертация олдида гурган максади ва вазифаси докраеида куриб чиадик.

Тадкичотнинг кттк-ий_стге лиги. У ©гас Унарбеков - драматург

7 .

ижодида маънавий-ахлоций муаммо масаласи характер ва конфликт, ванр ва услуб узига хослигя доирасида илк бор урганилмокда. . Тадцикоттт амалга ошрищда алий матни-билан режиссер - сахна матпяари хам биринчи бор киёсиЕ урганилди. Шунингдек, адиб режиссёр, актерлар билан булган мулокотларимиз хам илмай хуяоса-мизни бойитипга хизмат зттярилди. Шунингдек, адибга заыондош айрим драматургларнянг сахна асарларя билан киёсий Урганчлди. Шу билан бирга адкбнинг айрим хикоя ва роман лари асосида яратил-ган сахна зсарларя матни, мазмуни киёсий куряб чикилди. Бунда услубий узига хосллк билан канр ранг-барзнгяигига эътибор «ара-тияди. Шу тарзда адиб драмаяарвда илгари сурвлган маънавий-ах-локнй муашопаринннг истицпо л маьнавиягя учун замин буллб хиз-ыаг. оггаилигяга ур^*у боряядд.

Бадиий махораг

масаласи адабяёицунаслакнянг доимяй ва хамиша долзарб иуашоси булиб келади. Алохида ва маьлум бир иогеъдодли ияодкорлар махо-ратини урганяп ва умумлаштирип хам ана иу яхлит бадпий майорат муаммосининг узвий бар кисмини ташкил этади. Бинобарпн, адиб Улмас Умарбековнинг драматургия махорагиви у_ргавии, ху су сан характер ва конфликт, усул ва усяуб, насрий ифодадан драматик тал-кинга утпп аараёнлари ва маънавий-ахяокзй муаммолар масаласи хам пакя, хам мазмунга допр иймий-назарпй ва амалий хуяосаларни бойитади.

• Мазкур диссертация материаллари ва илмий хулосаларини зса куйидаги максадларда фойдаланса буяадп:

- XX аср узбек адабиёти, хусусан драматургия тарихина яра-ташда; •

- У от а ва огсгй уедв вртлари талзбаяарг учун ?кув дзетури, даре лик за цулланмалар яратишда; ,

- олий укув юрглар Лилодогия факультетларидагя махсус курс-ларда увдладнган маъруза матнлари тайёрлашда, реферат ва диплом кшлапи ёзншда;

- XX аср узбек адабиёти тарихи музейи кУргазмаларнни тагаил эгтада;

- ёш драматурглар учун такриба, махораг кактабе,.анъана си-

гида;

- адстбнинр ижодий портретпни яратнпда ва х.з.

Тадкикотнинг. уори^эудтащи. Ушбу диссертация мавзуи УзФА Алишер Навсий номидаги Адабиёт института илмий кангашида тасдик-яаниб, "Узбек гили ва адабиёти" курналининг 1991 йил 3-сонида у:-лон килянган. Иш Абдуляа Кбдирий номидаги Тошкеят Давлат издания? инсгитутп хамда УзФА'Алишер Навоий номидаги Адабиёт института XX аср узбек едабиёги буггадтда бакарилди. Ишнинг асосстй наз-муни "Улмас УмарСеков - драматург". -Т. ,1992, 32-бет; "Виждок ол-дидаги бурч" (йстеъдоднинг куш каноти". -Т.: Ёзувчи,1993, 55-109-бетлари хаммуаллвфликда) каб;; рисола ва иккита мацолада хамда Абдулла Цодирий номидаги Тошкент Давлат маданият институшшнг профессор- укитувчиларст янъанавий илмий- конференцияларида (1990-1991-1992-1993--1994-1995 йкллар) килинган илшй маърузаларда баён этилган,« Хамда Маданият института. хаваскор театра ва оммавий бай-рамлар рекиссураси ва антйрлик махорати буйича мутахассис таЯёр-ловчи гурухгарда 'укияган маъруза ва амалртй машгу лотларда акс эт-ган. - •

Диссертация УзФА ¿ликер Навоий номидаги Адабиёт института Адабий эсараён ва XX- аср узбек адабиёти булимларининг (1997 йил, 15 январь) куша макяиси мухокамасида химояга тавсия этилган. Шу-нингдек, диссэртасиянинг асосий моадяти Мирзо Улугбек номидаги •Тоакент Давлат университете хамда Х.Сулаймонов номидаги УзФА !;Ул-ёзмалар институтида утказилган илмий кекгаш ва япмий семинарлар-да куриб чикияган.

Тадкшу.гнияг. тузитггпи. Диссертация кириш, хулоса ва фойда-яанилган адаб?ёглар руйхатидан ташкари икки боб, тург фаслдан таркиб топган.

тадкикотншт асосий мазмши

Йшнйнг Киоии иясмида диссертация мавзуининг дэлзарблиги, муачмоникг урганилига даражаси, макса.д ва вазифалари, ма."баляои, назарий-плмий методологияся, иииинг янгипкгя. илмий-амалий кий- . кати, Еорийлтти' ва тззилиши хаккда >тикр баён этилади.

Диссертациянинг йиокрчи боби "йаънавий-ахлокий муаммолар-нинг бадяий тащини ва икодкор услубининг уэига хослиги" дэб юри-тилади. Еу боб икчи фклдан иб'орат бушб, битунчн $асли: Е и г-дон в а' им он туиунч'аси. унинг дра-

м а г и к ( а и ч н н масаласига каратилади. Зеро, маъна-вий-ахлокий муаммо куда кенг тушунча буллб, хилма-хил куриниш-ларга зга. Инсон сгазилати, маънавяятига оид барча тушунчаларни уз ичига о ладя. Ду су сан, вяядон, яион тущунчаси маънавяй-ахло-кий тарбяянинг бои узагини ташкил этади. Г'у вавдан виждонлилпк, имонлилик тугаунчасн адабиётнянг бадзий-эстетик тизгмяда кнсозий-ликнинг,-унинг маънавий-ахлокий камолининг асоспй мезонп-деб ка-ралади. Диссергасияда шу ханда фпкр иритллао экан устоз драматург 'Тззат Сулгоннинг "Имон" драмасида 60-йиллардаёк бу муаммс нихоятда маромига етказилиб тасвирлянгзнлиги алохида кайд эти ладя. Бу аньана 80-йялларга келяб Учкун Назарознинг "Ойна", М.Бо-боевнинг "7ттиз ёгалялар", "Гурунг" ("Тогкентлик мехмон" хам деб юритилган), "Ер томирч", Е.Ботбековнгкг "Тчмпр хотнн", "Тутов узган тулппплар", "Чзрогбонлар", "Зеки шахар гавропяаря" сиягари драма ла ряда узига хос таезярий усул ва услубларда исхо-

да топаётганллгя к^за^илада. Худди шу Уринда драматург Улмас Умарбековнинг "Комиссия", "Суд", "Киёмаг "Аризасига кура"

каби бир. натор сахна асарлари бплан киёслянади.Гарчя мазкур муаммонинг кУйилиши деярли бпо хилдек куринса хам унинг талкиня. бадиий'ифодаси барча драма ту ргларда. узгача~. усул ва усдубда на-моён булишя кузатилади. Агар М.Бобоев мана шу маънэвяй-ахлокий муаммони узи танлаган характерларнкнг узаро хазпл-мутойиба, ха?~ вкя, кулгиса асосида хал этеа ва драмага комик лик рухини скнгдир-са, истеъдодлп ётя драматург П'ароф Боибековнинг" я^одий ус дубя уг-гача кузга таиланади. Унккг "Зивк коккак ким булди" тупламига ЙЯрган сахна асарларида "киноялл усяуб ёхуд мажозий услуб"-^ ет дача лик клладп. Утаас Умарбенов драмаларяда эса И.Султоннинг "™мон"-гтдаги каби тула драма тик рух, чу кур драматизм устиворлях кияадк. Ей рок, Улмас Умарбеков драмаларигагина хос фэягавийлик узга б'р- ■• чо сахна асполаридан алохяда айириб ту ради. Шу холат Утмас Умарбеков яратгзн характер ва конфликт курялгшда хам, гасвирий усу-ля ез услубядэ хам узига хослияни келтиряб чикаряди. Яъни, характер, конфликт ечямпдагя огар, вазмин, босяк ва таранг хара-гпт куч ли дпаг/ата?мня ярагадя. Зеро, Улмас Умарбеков дпамалари-да конфляктнинг иккя куркниш доимо алмапиб ту опта, гохо кориаяк

^ Кяранг: Алиев С. Узбек доаматуогиясица янги усяубий изла-няклар. Узбек тили за адабиётй", 1993. -1-сон. -12-йет.

тарзда н&чоён булипгахам кузагитан. Жуиладан, "Комиссия" номли драмасида конфликт харакгерларарр кураи тарзида кечса, "Киёмат нарз" асарида характернинг ички-рухий коллизия куриниш намо-ён булади. Шу тарзда хам чукур рухий-психологик маъно, хам дра-матик рух баигаланади. Иундай «илаб, Улмас Умарбеков ияодида вивдоя, имон тушуячасз ва уиинг драмагик талкдни адабиёгнинг бош бадиий-эстети ysara хисоблазган маънавий-ахлоций муаммони узига хос усул ва юлубда ечишга имкон беради.

Диссергациядзн кузатилгин максадни амалга оширип учун биз адибнкнг "Комиссия", "Суд", "Циёмат карз", "Кузнинг биринчи ку-ни", "Аркзасига к?ра" каби асарларини атрофлича тахлил этишга интилдик. Мала шу тахлил караёнида^диб яратган драмалар магни билан сахна нусхаси,- аникроги режиссер яратган магнни киёсий тахлилдан хам утказдик. Айни чогда ёзувчи яратган матни билан унинг сахнадаги ижроси, улар уртасидагн фарки, тафовуги, актёр-: лар махорати масалаларига хэм кизиндик. Урни билан ёзувчи, ре-Екссер ва айрим актерлар билан хам сухбат курдик. Шу- гарзда драматург Уямас Умарбеков яратган сахна асарларининг мохияги, махо- ' рати, таобиявий-эстетик даранасини аниклашга ва узбек драматур-гиясида тутган урнкга хам бахо берншга интилдик. Кузагишимизча, адиб узининг бир кагор етук сахна асарларида маънавий-ахлокий муакмоларнинг туб мохиятини очибгина колмай, балки етук бадиий усу л, ус дуб ва шаклдл хам юксак махорат даранасида ифодалай ол-ган деган хулосага ке'лдик.

Худди шу бобнинг иккинчи "Анъанав:;й)лк^ва jaвр" деб юритил-ган фаслида эса мил;;ий халк урф-одатига кура огалар (оиалар хам) ва болалар муаммосининг адиб яратган сахна асарлари мисолида рй даража акс этгенлиги масаласи куриб чицилада. Чунки, ran адабиёгда, хусусан Ушас Умарбеков драмаларида маънавий-ахлокий муаммоларнинг талципи'хакида борар экан, тарбвднинг асл максади, адабиёгнинг вазифаси комили внсонни тарбиялащдан иборатдир. Шу пгхатдан хам ога-бола муаммоси авлодлар кавмяда асрлар оша да-вом этиб келгани каби, адабиёгда анъаня дарагасига кутарилгани маълум. Улмае; Укарбековнинг "Суд", "Кузнинг биринчи куни", "Ари-засига кура" ва "Шошма, куёш" каби драмаларида бу муаммо анча гтромпга егказилиб талвдн этилганвни кузатдик. Аммо огалар ва болалар муаммоси э:ар бй" даврда узгариб, гурлаяиб, бойиб борипи

хам кузга ташланди. Зеро, хар бир даврнинг хукмрон ёки етакчи мафкураси талаби эхтиёкига кура тарбия маъноси, маънавиягга буяган муносабат хам узгариб бориши 'табияй. Масалан, собик совет даври маънавик-ахлокий цараши коммунистик ма^курага тобе булгап булса, истиклол даврига келкб у янги, узгача йунашшга кярди. Истиклол мафкураси, маънавияти, тарбияси миллий, дикий, тарихий тагрибалар асоспда кайга турила бэшлзди. Озодлпк, Батан, мустакиллик, хамкорлик, оикоралпк, кадрият, миллим викдок учун кураш истиклол даври мэгнавий-ахлокяй йуналишпинг устивор тизимяга айланди. ^озирги адабиётнинг хам бош мавзуини ташкил этаётир. Кузатигж.'изча, Улмас Укарбеков драмаиарида упа комму-нистик мафкура хукмоон даврда хам истиклол маънавияти, ахкски-га хизмат этувчи мухи.ч ва асосий сифатлар уз нфодасина тспган-лиги маъдум булди. Зеро, драматург анъаяавий огалар ва болалар муносабатлари, узаро ахлокий карашлари заминида истиклол даври учун ута зарур. маънавпй-ахлокий сифатларни саклаш, асраб-авай-лаш йуггада капли узига хос йуд тутгандиги хам кузатилди. Хусу- ■ сан, "Суд", "Кузнинг биринчи куни" каби драмалари. харакгерли булиб, бу хакда диссертациянпнг ушбу фаслида агрофлича фзяр ба-ён эгалади. Адибнинг яна бир катор .оахна асарлари киёсий тахлил этилиб, улардаги умумийлик ва узига хослик хусусиятларп хам умумпаштирилади. "Суд", "Кузнинг биршчи кунп", "Аризасяга кура" асарларига хос умумийлик мазкур драмалар заминидаги фогаавяйлик -рухи билан белгиланса, узига хослик эса характер ва конфликт мангикинанг хар бир асарда узгача, яигича галкин эгищда намоёк булади. Гох конфликт очик, характерлзраро тарзда, гох ички, коллизия тарзида юзага келиии кузатияадя. Гохида оталар ва болалар уртасидаги маънпвнй-ахлокий муносабатяар бир оила ("Аризасига кура", "Суд") иисолида умумлаштирилса, гохида икки-уч оила ("Кузнинг бгтрггнчи куни") такдиряда киёсий йуналищца курсатпла-'ди.. Кузатишимизча, якка оила, бир?;гна ота-бола муносабати талки-ницан кУра, киёсий имкониятга эга куп оила иисолида хал этшпда самарали натяжага етаклакди. Г1у шхатдан, бизнингча драматург ярагган "Кузнинг биринчи куни" номли пьесаси бу етхатдан адохи-да ауралиб ту ради ва у махорат да'ракасида яратилганлиги билан куйилган маънашй-ахлокий муаммэви муваффакиятли хал этади. Дис-сертацияда ан'а иу хулосаларимиз "Кузнинг биринчи куни" асаряда-ги уч оила богнга тукган фо~еанинг сэбаб ва мохиятини уч хил

англаш, уч хил бахолаш тарзида умумяашгирилади. Масалан, профессор Тохир Тулагановниыг угли Ракз оллада эрка усган. Фарход эса отасиз, онаси 1{умри опа вояга етказган ёлгиз фарзанд. Со-б;-го булса узок йиллар ички"иплар сохасида самарали ва халол мехнат килган во нафакага'чивдан Шокар Султоновнинг камтарона оиласи фарзанди. Такдир уларни институтда учрашгирган. Улар орасида Рамзнинг кули Саланд, каерга.чузса етади. Собир ва Фар-ход хам унинг таъсирига тушиб полгав. К5ллардан бирида - фонта содир буладя. Рамз отган килтяк fw кучадан кетаётган одамнинг умрига завод булади. Худди шу фогаа уч оиданинг бир-биридан айиряб гуруЕЧИ маънавий-ахлокий карашларини мухокама килишга, • драматик талкикга ва умумлаштиришга„асос беради. Пираворди, фо-^г^анинг таги куоиниб, профессор Тулагановнинг угли Рамз уз гуно-хиви буйнига олиб: "Энди килмайман, дада", - деганида ora yFm-га карата: "Дард буяади. йрамаслар. Итдан таркаганлар. Хулиган- ' лар. Бандитлар" деб хацораг вдлади. Шунда Рамзнинг онаси Барчин опа "Энди, килмайди, дадаси. Рахм килинг" деб илтимос килади. Разаблакгач ота;; яахл усгида оилада газак олиб келган маъна-вий-ахло«вй копокликнинг сир-асрорини очнб ташлайди.

.ТУЛАГАНОБ: Рахм цклингмиш? Ely яонхур, шу текинхурга-я. Одам булмади у, дардисар будда. Болали уй бозор, боласиз уй'мо-зор... Йук мен бунга мутлако кушилмайман. Аксинча, болаяи уй мозор. Сен мани акал^мдан беш кун бурун мозорга тикасан, яра-мас. Аммо билнб куй. Мен энди сени хкмоя килмайман. Сунча ёрдам килган™, химоя килганим етар, институтга кирэлмадинг, шогирд-ларимга рахнат, ... лени кабул цилищди... йякиддинг, яна илтимос киддим, бахоларингни тузатиб бери^ди. Ресторанда.туполон , китаб, милицияга тупдинг. Бир йилга кесишмокчй эди, олиб аОлдим. Наст булиб хушёрхонага тушдинг. Яна огаб келлб куйииди. о иди сени уя йялга кесишса хам розиман. Мени, огангнинг кадрини качок-хонада бил энди"1.

Маълум булшгочь ва адиб таякикича хам бола тарбиясинзнг асо-сйди оила, ота-она яратпдй. Шу'ндай булгач, боланинг, оиланинг . маънавий-ахлокий бутл,;ги купянча ог;-онага боглик. Бу йуяда кУ-Ёилган хаго фожеага сабаб булкши табиий. Адиб эса ота-бэле муно-сабэгларидвги кемтикликни фош этиш орцали фожеа сирларини очиб

- Умарбеков'У. Салланма. 3-еидди!к.-Т.,1985. -192-бет.

берадя. Хато кялмасяикка даъват этади. Щ максад мазкур драма-да гоявий-бадаий'яихатдан анча пух га талкин этилгани ку зато лада.

Ккккнчи боб "Маънавий-ахяокий муашлолар талкикида канр ранг-баранглиги" деб юритилган буяйб, у икки фаслдан таркиб топган». - -

Бтеинчи йасли ")^якоядан_доамага" деб йритилса, иккинчи срас-ли "Романдянг драмагик^тал^ини" дейилади. Еунинг боиси адиб узининг,-1ир кагор хикоя ва роман лари заминида хам драматик асар ярагганлигадир. Кумладан, "Киёмат карз", "Ер ёнганда" каби. хи-коялари худди гау ном билан сахналаштирплганидея,' "Фртима ва Зухра" рэмаки хам драмага кучирялган. Кузатишимизча, маьлум бир муаммони блр нанрдан иккинчи бпр ванрга олиб утиш, яанрдан-ганрга кучпи караёни пдабиёгпмиз гарпхида учраб турадиган холаг. Бу гадатдан агоцли адиб Ойбек икоди узига хосдир*. Ойбекнинг шеърдан поэмага, поэмадан романга ёки маколадан шеъриятга, дос-тондан ккссага кучиш жараёнлари ибратли бушб; бундай анъана Улмас Умарбеков ижодига хам хос куринади. Мазкур фасдца ша кун-дай кпёсий ^пкр юритиш оркали Улмас Умарбековнинг дакоя ва ро-мандан драмага кучиш яараёнидаги узига хос изланишлари самара-ск ва адиб макррагини яна хам аниклашгнриш, тугри бахолашга ин-тплинди. Шу гарзда адиб асарларида илгари сурилаётган маъиавий-ахлокий муаммолар ечимини топиш-максади илгари сурилди. "£икод-

драмага"-деб агалган биринчя фаслда адибнинг "Ер ёнганда", "Киёмат карз" каби хикояларянпнг туаллишп, маъно ва максади, бадиий махораг даракаси билан худди ту номда сахналаштирзлган драмагари хар гомонлама киёсланиб, зарур хулосаларга келинди. .• "Киёмат кярз" хикоясинянг сахна талкинида асар номи билан адий-нинг гоягай-бадик: нкяги саклянгани холда кушимча образлар, хаё-тий лавхалар, драматик ситуацнялар киритилиб, конфликт ва харяк-? тер окими кескин драматик холатга кучиши нузатилди, Хикоядагн бон кахрамон Сарсанбой о та номи урнига Сулзймон ота деб узгар-тириладч. Эъгибор берилса "Киёмат карз" хикоясида чойхоначи

1 ¡{аранг: К^шжонов М. Ойбек махооат^ -Т.: Бадлнй адабиёт нашпиёти, 1965. эдубов Х- Ад~бн~нг махорзти. -Тошкэнт: Фан,1957. Каиамов Н. Ойбек. -Тошкент: Ей гвардия, 1985.

Мадумар ака биягн чувон Сарсанбой ота уртаспда ташлэб кетклган икки куй эгасини излаб, топмаганлиги хакида диалог берплади. Мадумар ака Сарсанбой orara кийналиб кетдкнг, куйларни хукалкк-ка тошгар, куй, деганида Сарсанбой ота: "Цяёмаг карз" бу "карз билак гурга кирмокчи эмаскан" дейдк. Еиргина ана еу кумланпнг узида характер каънавияги-ю, асар мохкяти куда яхпи очилэди. Зеро, инсоннинг инсон олдлдаги, камияг олдядаги бурчи," масъу-лияти, викдонга, имонга садокат хикоянвнг боп лейтыотпвггнЕ тапки л этади. Худци шу гоя "Киёмат кэрз" драмасидаги характер ва харакат йуналиЕини, асосини тзшккл эгади. Хпкоя бялан драманинг солпштираб, кяёслаганшизда к.ахрэмонларнинг айрим монолог, диа-логлари драмага деярли тайёр холда кучганлигл маълум буладн. Хусусан, драмадаги учинчи куринпш хикоядан тайёр олингак холда факат кахрамонларкинг исмкгина узгаргирилганлиги кузатклади.

Еирок, ёзувчинкнг узи кайд этишича: "Албатта бу хикоя шу ком-даги пьесадан тамоман фарк килади. Лекин шу хикояни ёзганимда ундаги вокеалар атрофимда юз бергандек булди. Уз-узидан пьеса-га утиб кетднм. Кейин куз олдимга машхур актеримиз Шукур Бур-хонов келди. Хамма сахналар ойдинлащди. Энг мухими, Су лайм он оганинг аник характера пайдо булди"^.

Кузатишимизча бу уринда уч омил мудол ахамиятга зга: а) ёзувчи хикоя ёзаётган вактдаёк драмага хучгш нияги имкония-ти пайдо буяганлиги, 6) дпамадягя харакатни бошкарувчи етакчп кахрамоннкнг аник тимсолши тугалиш, в) хикоя билац драма ур-тасидаги чегара, фарк, гоянп; аниклатувв ва'х.з. Г1у тарзда хикоядан драмага "уз-узидан утиб кегяи" (У.Умарбеков) вараёни содир булган. Албатта, бу уркнда ёзувчи кУшлмча хзёгий магерпалларни кшга солпша, фантазияси кучи, махорати мухим роль уйнайд". Дра~ мадяги дасглябккг уч куриниш "Циёмат карз"даги маъно ва мазмуJira мое келади. Туртинчи куопнпшдац боплаб эса дпамацагл харакат .адиб фантазияси асоскда рявокланнб боради. Янгп-янгп образлар, ,во«ч8ч ва эпезодпао. бадан бойиткб, тулдаопб боркияда. Энг иух-м конфликт ли ситуацяялар чукурлаатирилпб, харякатда драиатззк ку-чаадя. Драмага куипмча ккрятияган талаба Сойгк, Иосюзага кота-ётгак Анв&ра, Россия иахарларидага гурли-туман кишилар бплан

"Адабиёт ва зам он" тедлама. -Т.: F.Fvлом ночзцагя я^аб"-ёт в а санкат напрнёгк, 1281". -385-бет.

учращувлар хакидаги икчам куриншлар асарда кутарилгая виядон, имоа, бурч ва масъулияг хакидаги хулосаларни'янада бойитишга хнзмат этади. Онибат натижада драмага юккатнлган маънавий-ахлэ-кий, бадиий-эстетак муакмо - инсонгйлякка садокат, бурч ва масъу-яияг хисси бош кахрамон Сулаймон ота характерида узининг юксак бадчий умумлатмасига кутаряладк. Биз бу уринда на факат хикоя билан драмани, балки драма матни билан сахна. матни ва актер ик-росини хам куриб чикишга харакат киддик. Хусусая, Сулаймон ота обрэзи ^гпмсоли.да намоён буяган Нукур Бурхоцовнинг асар гояси, максадя, бадияйлигинн ифодасидаги актерлик махорати хакида хам уз хулосаларимизни баён этишга интиддик.

Уму,мая олгакда адиб викдон, имон ва унга булган садокат, бурч гоясини хар икки нанрда хам юксак бадиийяик билан кУрсатиб бераопган. Бирок, "Ер ёнганда" хикоясидан шу номдагя драмага кучипда бошкача манзара кузга Тапланада. Маъ думки, "Ер ёнганда" хикоясида уна матаъум "вахта шил", "узбек тля" фогаалари пахта- ~ кор Туррун такдири оркали маромига етказилиб тасвирланган эди. E:ípok, ана цу фотгаавийлик драмада, аникооги, драматик талкинда

а»

уз маромига кутарялмайди. Бу, айнйкса, характер харакати ва конфликт ечимида кузга ташланадн. Ыунинг окибатида сахна хара-катида мустахкам драматизм етишмайди.

Кузатишимнзча, бу гараён адпб отар бетоб булган чогларида амалга отирилганотги туфайта драмага втарли бадяий-гоявий сай-кал бераолмаган куринади.

Пгаииизнинг уптбу бобкдаги "Романнинг 5раматик_тал^инк" деб номлзнган икготнчп .фасиида acocan адлбнинг "Фотима ва Еухра" ро-»■ани билан шу номдаги. доамасики киёсяй Ургаиишга харакат килдик. ?.'1аълумк,т, Улмас Умарбековнинг "Фогета ва Зухра" ооманининг драматик талкпни драматург ва рекассёр Рустам Маъдиев томонндан муваффакиятли амалга огаирилган. Асар роман холида хам, драма холида хам мустахкам ва етук асар сифатида уз мавкеики йукотма-гаи. Бирок бу борадагя такриба ва аньана канрдан-яанрга утет ггараёнп хамила хам бирдек муваффакиятли чикавермасяиги маълум-Еумладан', Ужас Умарбековнинг "¡(пёмаг капз" хикояси заминяда тугалгак пу ном^.ги сахна асари зур муваффакият бглав амалга огирилганп холда, унянг "Ер ёнганда" хикоясидан пу номдаги сахна acapara кучиии оса кунгиддагидек нечмзди. Албатта, бу Урип-

да кичек жанрдаи катта канрга (хикоядак драмага) ути.вда адиб маъдум имкониятга эга булгани холда роман каби эпик канрдан драмага кучидща бундай имконият аяча чегараяидар. Чунки, ро-манга хос эпик образ ва эпик баён хамипа хам тула-туккс драма канрга, сахна талкинига сигаверыайдн. Бу ход муаллиф ва ре-жиссерга кУшмча кийинчилик келтириб чикаряии табяий. Шунга ка-рамай, "Фотима га Зухра" романвдаи шу номдаги драмага кучиш караёни куда муваффакиятли кечган. Хуш, буни сири нямада? Биз диссертациямизнинг укбу фасяида мазкур муаммо ечимлни топип максадида киёсий тахлилнинг уч йудидан фойдаландик: а) роман маши ва мазмунигахлили, б) ронаннинг реяиссёр талкяни - сахна матни тахлили, в) актёрлар икроси дараяасд, махоратини бел-гилаш, бахолаш асосида асарда алтари сурилган маъкавий-ахлокий муаммоларнивг бадиий драматик ечимини топишга харакат i-дадцик. Бу уринда "Фотима ва Зухра" драмаси муваффакиягяни таъмянла-ган театр икодий камоаси, рвкиссер, ¡Зассом, бастакор ва хатто

ария матвлари, унинг иуаллифи кушган улустлар хам бирга куриб чикилдз. Зеро, "Фотима ва Зухра" ном ли эпик яанрдан худ-^ди шу лномдагя драма асарига кучиидаги муваффаклят аввало ро^ маннинг етук soap булганлигя, колаверса унда сахнавяп холат, драматизм белгиларини етарли эканлигвдир, деган хулэсага'кел-дик. Шунингдек, рекиссёр талкинида романдаги барча вокеалар тафсялотя эмас, балкк Фотима ва Зухра такдирига опд хаётий-ик-тимоий муакмояар ечкми асосий уринни эгаллаиидадпр.* "Асарнк мусикаля.драма яянрида пакллантиряи учук, ихчамлашгак холатга олиб келиш учун хамма вокеаларни гула-гукис баён этолмядтк, -дейдп биз билан булган сухбатда режиссёр Рустам Маъдиев, - шу-кингучун аоардаги куда куп катта образлар хам, айран вокеалап ' хам намоён булмайди. Ушбу сахна асарида факатггаа Фотима ва Зух-ранинг такдирига монанд вокеалар, тафсилот пар баён этилган"1. Асарнинг сахна таяцини муваффакияткни гаъминлаган яна бир топил-,_ма хакида хам ушбу уринда аяохида фикр юритиладя. Хусусан, рас-сом ва регкссёр гомонсдан. сахнага олиб чикилган куш канотлк макнунтол дарахти Фотима ва Зухранинг рамзпн тимсоии сифатида талкин кплинишвдир. Сахяа харакатида вокеалар узгаряб, драматизм чукурлашган холатида маянунтол шохларида яам рамзкй иаъпо-

1996 йил 18 апреддаги сухбаткмиздан - муаллкф.

лар кечади. "Б? топима - дейди режиссёр, - бизни нуп ортикча суз за харакагдяТя холоп этди"-. Кузатишмизча, театр икодий жамоаси, хусусан реююсёрнинг бир датор топилмалари хам роман-дан драмага угиш кэрэёнидаги муваффакиятни таъминлапвда мухга омпл булиб хизмат эгади. Пироварди, асарда кутарилган маъна-вий-ахдокий муакмопарнинг кургазмали галкин этилиши, сахна им-кониятидан уринли ва тула фондалана билкш махораги уз самара-син'л берган. Бинобарин, адкб на фацат со£ сахна асарларида, ■ балки кардан жанрга кучкш, хикоядан-драмага, романдан драма-га кучип вараенларида хам егук драматург сифатида намоён бул-ди. Усдуб ва ганр сохасидаги ранг-барангшкларникг барчасп адиб илгари сурган бсш г'оянк ч$курлаштир'шнга хизмат этади.

Диссертациянянг Хщгяса кисмида куйидаги фщ>япр баён этия-ган: Маънагай-ахлокки муаммо бадиий аДабиётнинг хамиша бои ва узак масалапаркдаи булиб, кайси ванр, кайся услубда.асар яра' тилмасгн, укдан келаб чикадиган бадиий-эстетик хулоса ана щу муамко ечпмига олвб келади. Бирок адабиёгиуносчикнинг ана иу бош муаммоси хозкрча узининг яхлит умумлапмасини топганича йук деса булади. Зеро, маьлум бир ижодкор мисолида хам деярли урга-нилмаган. Шу жихатдан адкб Улмас Умарбекоз драматургияси хям такл ва мазиунига кура анча самарали хулосаларга асос берадя. Кузатипсмизча, маънавий-ах лоций муаммо ёзувчияннг унлаб хикоя-' -чгри ва киссалари, "Одам булиш цийпн", "Фотима ва Зухра" роман-ларикикг хая ас л иорзини белгплайда. Айиицса укшп "Комиссия", "Суд", гЦиёмат карз", "Кузнпнг бгрянчи куни", "Иоима, куёш." ва "Аризесига кура" каби ка^ор сахна асарлари лейтнотигагэ ан-ланадв, бутун инэдпй йуналиши, услубшга белгияайди. Диссертацпя-цг я.Щ'6 драмату ргпясидага ана ву маънавий-ахлоцлй муаммолар ечимшпт топит иаксадида гахлглннпг икки усулидан омухта фойда-ландяк. Х.1.М шаклпй хам мазмуц бярллги бадипй махорат масзлаш-рпникг узагинн тпшкия эиитал нязпрда ту гиб, блршчи бобда адиб усяубигя хос хусусиятлпр умумлаптирнлса, кккинчи бобда кУйил-ган бог мупммо »яцр ранг-бзранглиги замяннда купнб ч»*кидци. Лрй'шгур:1 усдубгшгнг узнга хос лиги хяёгдагя .^ютал.'гПеткка ургу берип усгизорлигида ва характер вз кснфликг яратьащаги г*одаА излпнртплаппда купрок намоён булипга кузатнлди. "Комиссия" нэмла

т _

.чта сухоатдан.

18 с.

драмада конфликтна ташкил эгшда муалляф уч хил йулдан боради. Биринчиси, асар бош :кахрамонлари фаолият курсатаётган завод-ненг 7чки хаёти, рау.бар билан ходим уртасида содир булиш мум-кин булган карама-каршиликлар заминлда, иккинчяДан, уруш даври колдирган жерэхатлар окибатада келиб чякадиган конфликт ва учинчидан, драмадаги Зумрад тацдири билан кечадиган конфликт- • дян кборатдир. Асарда конйшктнянг бундай хилма-хия ва мурак-каб куринншларидан унумлм ва самзрзля фэйдаданип характе"рлар тукнэсуЕЯни яна хам чукур драматпзмлашувига замин яратади. Ок,и-багда зсаоактерлашпо кураш замиридаги конфликт' юзага келади. "Кяёмат карз"да уруш даври фсяиалари замшида юзага келадиган етакчи конфликт эса асар бош кахрамонг- Су лайм он ота рухига, ич-ки оламига кучирилади. Окибатда конфликтнянг ички, ду^ий коллизия тарзидаги курянита юзага келади, драмага психологизм-рухий драма маъносини багкияайди. "Кузнинг биринчи куни", "Аризасига кура" драма га рида эса конфликтнинг хЗР икки куриниши купинча ко-рпетк, омухга тарзда кечадя. Ц1у тарзда миллий, маънавий-ахлокий масаяалар ранг-баранг услубяй тащинда узининг чу кур хаётий ечи-мини топади. Шу бобнянг яккинчи фаслида эса знди адиб таьрифла-ган ва тасвирлаган миллий виудон, бурч, масъулият хакидаги уму-мий ахмкий коидалар талкини эмас, балки инсоннинг маънавий-ахлокий тарбияси ва камолида ота-она ва бола муносабатларининг ур-ни, вхямаяти талкинт тортилган "Суд", "Кузнинг биоин.чи куни" . кяби сэхна асарлари а^рофлэтя таг.тгл этидпх

Диссертациянинг иккинчи_ бобинкнг бирянчи фаслидй адиб ярат-гак "Киомат карз" ва "Ер ёнганда" кябк хикоялари заминида юзага келган шу.нокдаги сахна асарлпри кенг киёсий тарзда Урганклади. Кузатншимизча, "Ер ёнганда" хикоясидак шу номдэги сахна асарига кучяггдан кура "Якёмзт карз" хикоясидан шу номдаги драмага кучип яараёни гуда муваффакиятли чптканлиги хулосамизнинг асэскни тага-кил этзди. "¡\зёмат карз" сахна асарига уищцаги■ м'вяффакиятни таъмиЕлагон уч мух им омил ог.охида кайд эгилади: а) хикоянинг ёзялкпг гяраёыидаёк, ;муаллиф учун драма яратии нияти ва имкония-ти пайдо булганлиги; б) бот кахрамон (Шукур Бурхонов) гимсоли-нинг Ёдпб<куз оддада пайдо бултзи; в) хпкоя бклан драма какой чегарасанпнг аниклапганиги ва зс.з*.

•Шу. тарзда хпкояда кугарилган маънавий-ахлокий муаммолао дра-

19 /

мала яна хам кенгрок,'чукуррок ва кургазмали тарзда-махора* <5и— лан гаякин этиг.№нлиги аницяандя. "Фотима ва "Зухра" романи асо-. сада ярэтилгак шу номдаги сахна асари хам кяёсий тахлилдая утка-зидди. Романяйнг хам, драманянг хам егуклигани гаьминлаган оар-ча омяллар кенг,'птрофлича кУраб чякиладп. Романдан драмага упгш-даги муваффакиятни гаъмпнлаган омяллар аввало адябнкнг иеодяй усу ли ва услубида, ияодяда изчгтл анъана даракасвга кутарялган сахяавий гадая, гасвяр усуллари, драматик харакат ва характер яратип/эги махораги, конфликт ярагавдагп бой такрпбася кул кел-ган деган хулоса илгарп су рр ладя. Шу билая бпрга театр пкодий . уамоаси (режиссер, актер, рассом, бастакор ва. х.зЛ взлашгалари ва тоотямапарининг хам самараси деб бахоланадп. Хар вкки холатд?. хам асар уз мэвкэя, маъяссннп тула-тукис саклаганлпгинг адиб ку-тарган муаммоларни етук тарзда, юпсак махэрат даражасида ифэда-лай олганлигггап ясбогяайдя. Хуллзс, адиб хар аккв холатда хам узя ардоклаган, тартттб зтгак маънавяй-ахлскнй муаммогарнп махо-" рат даракасвда бадпий ечиетга эршадп. 1Яу тар:да камият тарак-кяёти мана цундай маънавнй-ахлокий яоклик асосига курялган7шгиня яна бир бор каГщ этади, щунга даъват эгади. Чпндан хам Истицлол даврига келиб халкп:.:язда "'йзънавлй-рухнп мусгахкамляш ва р"вонг-лантириш Узбекистонда давлат ва жамиягнинг энг мухим вазифаси"* "буляб кояганлягя манбаларп умумлаштирялада. Шу маънода-ёзувчи Уямас Умарбеков драмэтургияспдпга маьнавий-ахлокий муаммоларн-нинг иааяй ечимгня умумлаптяряш хам мустанг я лик длврп маънавпяга-яи янада бойитиига ва мустахкамдашга хязмат этадя дзган хулоса тугила,дгг. '

Дг*ссерглцпянякг асзсий мазмуня куйидаги маколаларда уз афо-дасини топган:

1. Улмас Умарбеков - драматург.-Т. ,1992.-2 б.п(рясола).

2. Вярдон одц1.дагя бурч.СЛстеьдоднянг куш гавота" кигобвда <аммуаялифликда).-Т.: £зувчп,1993.-55-109-беглап.

3. Драматургиямяз домласи. "Узбекистан овози" гез.Г995. 18 февраль* „

4. 5лмас Умарбеков дрвкатургиясвда маънавяят куаммоларв. Уз-1ек тили за адэбяётя *урналя.-',-сон.--1997.-71-73-/>ет.

5. Мз^навий-ахлокий драме ьар. "Гуляетон" вур«.-1937.-3-еон.

^ Квотмов й.А. Узбгкистоннинг уз 5ГС.ТЯКЯЭЛ ва тараюттёт Т.: Узбекистан,1992. -70-бет.

РЕЗЮМЕ

диссертации Н.М.ЛДЫЛОВОй "Морально-нравственные проблемы в драматургии Улмаса Умарбекова", представленной на соискание ученой степени кандидата филологических наук

Тема настоящего исследования посЕяшена научному анализу творчества только одного писателя, однако в своей основе она преследует цель изучить один из аспектов остающейся актуальной проблемы художественного мастерства вообще. Основу художественного мастерства составляет единство формы и содержания, которые настолько тесно переплетаются друг с другом, что изучение идеи отдельно от формы, равно как и формы отдельно-от идеи оказывается невозможным. Этот принцип был положен в основу исследования.

Диссертация кроме введения и заключения состоит из двух глав и четырёх параграфов и завершается списком использованной литературы. " -!

В первом параграфе "Понятие совести и ег,5 драму ту одическая интерпретация" первой главы "Художественная интерпретация морально-нравственных проблем и особенности методов драматургии" анализируются особенности стиля и метода писателя при разработке характера героя и конфликта, прослеживается коллизия конфликта мекду характерами, исследуется внутренний мир героев. Б результате определены грани творческого мастерства, рогдённые под пером этого драматурга. Во второмм параграфе "Традиция и ^поха" обобщаются воплотившиеся,в драматургических произведениях поед-ставления писателя о совести, долге, ответственности, не только в аспекте национально-нравственных категорий,но и в аспекте морально-нравственных устоев воспитания человека, достигающих своего совершенства в отношениях мегду детьми и родителя?.'!:.

Б первом параграф.- "От рассказа к драке" яторо"; главк "¡Лес-то разнообразия канров в интерпретации морально-нравственных проблем" на основе сравнительного анализа представлен процесс эволюции морально-нравственных представлений писателя при е*Ч) обращения к различным танрам. Если в рассказе "Когда горит земля" эта с»орона творчества У.Умарбекова не нагла своего достаточно удачного вирагения, то в пьесе "Долг, который должен быть

оплачен", мастерство писателя заиграло всеми гранями самобытного таланта. Айалаз не ограничивается сухой констатацией неудач и достижений, основной упор делается на поиск и объяснение их причин. Во втором параграфе представлен всесторонний сравнительный анализ романа писателя "Фатима и Зухра", с созданной .на его основе одноимённой драмой. В обоих случаях автор блестяще решает поставленные перед собой задачи изображения морально-нравственных проблем, творчески развивая свой опыт.

До!.- шпрующим методом анализа в "настоящей работе является сравнительная'!. Сравниваются произведения современников Улькаса Умзрбекова с его произведениями с точки зрения яанра, стиля, метода, художественного мастерства, сравниваются тексты его драматургических произведений со сценическими текстами, режиссёрской интерпретацией и актёрским исполнением. В частности, исследуются особенности мастерства" писателя при переходе с одного жанра на другой, раскрываются эстетические и семантические наращгяания при обращении от прозаического текста к драматургическому, сценическому, а такте получаемые в результате режиссёрской интерпретации и актёрского испольнения или привносимые в текст всей творческой труппой! .

Б работе широко использовались материалы встреч и .бесед с писателем, ревиссёраш и актёрами. Надеемся, что актуальность к научная новизна работы наида своё воплощение и в этой форме.

П заключении обобщаются полученные в результате исследования результата я формулируются особенности единства формы и содержания ч творчестве. У.Уиярбекова. Особо подчёркивается значение изучения морально-нравственных проблем, получивших осо- • бую актуя-ьность в эпоху независимости.

асздшг/

ТИТ. ИОЯАЬ P^OBLBJS IN UltfAS ШЛНПЕК07»8

7 DRAllATUEGT "

bAZIlU V. QD1LQVA v

s j

The thoae of tho procent investigation is devoted to tno scientific analysis of the Croatian jX only ono writer,hov.' -ever it регоиез in the еззопса tho aia of researchiiv: олс of tno аз lecto cf tho regaining urgent probiea'" of an art,ictic skill in general. The artistic skill ia u..ity of a fora an coutonts со closely boin^ intortwinned ;<ith each other tliot studying an idea~neparately iron form and vise versa as veil appears impossible. This principle v;oo laid in the basic of the research.

Tim dissertation cEept ail introduction and a conoluci in consists of 2 chapters aud 4 paragraphs and it 1з ended by reference list- - t

The first chnpter io naued " An artiVtic interpretation of moral problems and aettwds peculiarities of Jru otur^y". In the first para^aph noacd " The consiousnesa conception and its dramatic interpretation " the stylo and nethod peculiarities of the writer are analysed v.hile creotinr. the heroc character ипЛ conflicts, the collision conflict betveen characters and conflicts i£ traccd, the inner world of heroes i3 researched. In the second paragraph " tradition and epoch " the imaginations of the writer about consiausneos, duty, генpossibility ^rj t e-ueralir.ed not only in the nuboct of aoral categories bat in the aspect of moral education principles of a nan jetting uis r-I'cotion in relations betvjenn children and parents.

'Ihe second chapter ia na^ed " Tho place of. i;ciire variety in the interpretation ¡>f nart.1 problec.s". In tnc first para, r::-'j)h naaed " From talo to drar.a " tho evolution proc-ss of isorai i;: aginations of the writer io presented vjIuIo hi'j aiMrossin,' to dlfrcront conro. This oido of u. !Taarbekov*в creation didn't find Its due successful expression in tho talo " 'i'h : debt ..hlch bo ¿laid rt but the writers skill v.'as .brilliant in the taie " ivho'n the earth burns Analysis io not liaitcd by stiff con-

ct.'-intulion of failurce und Qchlvomcr.ts, the nam stress la laid

;jnra;rai>h thorough coa jarativc analysis of tho ivritcr's novel " l'iiati-ia one. Zuahra " is presented. Ihe draaa ion created o.t the haso of it. In both oacestho rccearchcr shows as author brilliantly solves tho task of depleting the moral problors developing his experience creatively.

'i'ijo cviparalive ui aiyirls 13 the do-l:,nriC one It; the ir.'r •;ivon. .o conti.n,;;r.;r..rv *a „ r ;.re c >• arod -ith tU;ao -

:-;ov'o ones fro:i the point of viav; of . enrc.style,"cihod, -.n .><•-tistic sl-.ill and tho texts of hi3 dranatic v<or:cii . ith the .-¡o: performance as wall« In pni'ticular, tho skill peculiarities ot" ; h writer are researched while transition froa or.e genre to ciulh^r, a thutic aiid aunnntio increases are revealed v.hilo ndCrosuiiii; frrtn prosaic text to dramatic, scenic ono,

I. the work the materials of auctions and tal/.a with tho ivritt-r, prouueer,actors ore broadly used..

At the and the results obtained arc generalised and pojulio-ritiea of for.';. and content unit in Uluijs ifcurbekov'a creation are staled.

A upouial oaphasits is laid upon the isiportanco of otuOying the coral problcrcs h'jvin^; rot special actuality in the independence epoch.

on tho search ar<l explanation of their reasons

In tho second