автореферат диссертации по искусствоведению, специальность ВАК РФ 17.00.02
диссертация на тему:
Музыка азербайджанского свадебного обряда (на основе анализа "деревенской свадьбы")

  • Год: 1996
  • Автор научной работы: Абдуллаева, Зулейха Абульфаз кызы
  • Ученая cтепень: кандидата искусствоведения
  • Место защиты диссертации: Баку
  • Код cпециальности ВАК: 17.00.02
Автореферат по искусствоведению на тему 'Музыка азербайджанского свадебного обряда (на основе анализа "деревенской свадьбы")'

Полный текст автореферата диссертации по теме "Музыка азербайджанского свадебного обряда (на основе анализа "деревенской свадьбы")"

A39PBAJ4AH РЕСПУБЛИКАСЫ АКАДЕМЮАСЫ 2 МЕ'МАРЛЫГ ВЭ ИНЧЭСЭНЭТ ИНСТИТУТУ

га ™

UC сп OJ

Эл]азмасы Ьугугунда

3YJ1EJXA ЭБУЛФЭЗ ГЫЗЫ АБДУЛЛА.1ЕВА

A39PBAJ4AH TOJ МЭРАСИМ МУСИГИСИ («Дэрвиш Tojy»HyH тэИлили эсасында)

17.00.02 — Мусиги сзнэти

Сэнэтшунаслыг намизэди алимлик дэрэчэси алмаг учун тэгдим едилмиш диссертаси]анын

А В I О Р Е Ф Е Р А Т Ы

Бакы — 1996

Иш Узе]ир Ьачыбэ]ов адына Бакы Мусиги Академ^а-сында ]еринэ ]етирилмишдир.

Елми рэЬбэр: сэнэтшунаслыг намизэди, профессор эвэзи

С. А. АБДУЛЛА1ЕВА

Рэсми оппонентлэр:

фэлсэфэ елмлэри доктору, профессор А. М. ШУКУРОВ

сэнэтшунаслыг намизэди, досент Т. М. КЭРИМОВА

сэнэтшунаслыг намизэди С. J. БАРЫРОВА

Апарычы тэшкилат — Элибэ]" Ьусе^нзадэ адына Азэрба]-чан Девлэт Мэдэни^'эт вэ Инчэсэнэт Университети.

Мудафиэ 1996-чы ил , саат УХ да Елмлэр Академрцасынын Ме'марлыг вэ Инчэсэнэт Институтунун Н.004.10.01 Ихтисаслашдырылмыш шурасында олачагдыр.

Унван: 370143 Бакы шоИори, Ьусе]н Чавид проспекти, 31.

Диссертанта илэ Елмлэр Академи]асынын китабхана-сында таныш олмаг олар.

Авторефер ат кендэрилмишдир.

Ихтисаслашдырылмыш шуранын елми катиби, сэнэтшунаслыг доктору профессор

И. С. КЭРИМОВ.

ШИ Y№il XAPAKTEFHCTiîKACU

Toj мэрасами кясаи пэ^атыпн тэвзиц едэя мзрЬэлэ кимк халгнп hsjair тэчрубэсявдэя терошвдир. Бу вахт ичра одунан ajmurap, ис-тгфалэ здияоa яоогия оэ муоиги нунунэлэри hap özp сослал добрун Joan дуяЗахертаунэ yjryis дэ^гапэрэк езундэ Ьэгл кечдаа, Ьэм дэ jetm эя'знэлзри бирдэшдпряр. Ifeha буна керэ тег) слэ бпр марасяэдир ки, О, писан чэшЭДотииин токамтл просескнпн мэрЬэлслэрянп езундэ экс егдяргб, даила jeœaracapoK -кечмяп вэ муасяр деэрлзр арасинда бпр к орлу кю.® чихи ш едкр. Одур ки, Азэрба^чанда мавчуд о лая мухтэлиф птсусиЭДэтли toj кэраоимлзри АзэрбаЗчая етеографя^асы вэ етному-спташунаолига бехшодан тэЬлвли азэрбазчавшунаслыг елминдэ мус~ rocua эЬэмиЗзэтэ маласдир. Сои заиаилар итпаошф вдеолояд jacar-ларак градам хсгурулмзек, азэра турсларип чохчеиидлж тоД ан'энэ-сеекн бпр голуиу ташкил едэз дзрвш' тозунун дэрк едилмэои муикун оедуодур. Tojyii бу вввунуа дкхэр то^ларла (ел Tojy, ханэндэ Tojy, ешг Tojy аэ с. ) отга^исоспндза бэлля олур кп. бу мухтэлззйлия хал-тахяв дахшшвдо мавчуд каруплэрян, дун jara дэрх етмэсинэ эсасла-« вир. Бу ксэ ез ноабэсннда АзэрбаЗчанда дени вэ дпфвв hajaT тэр-згазн tíapaa еэкелдэ Дашамаснвдан кэлир.

?йвзуяуч актуалльт"- A3ap6aj4aiî етномусягшунгслигында тоДда Естсфодэ олунан ел малнилари, хангадэ. ашгларан кштяракк ва халг »амзааяаркндан ösho едэн куллз саДда с яма эсэрлэр вардыр. Дарвки ™оДу аллам лез халг арасынде гйдимдэн ¿адижасииа бахмаДараг, ел-тязин кэзэриндэн кндиДэ кили канарда гэлшпдыр.

Соя нллэрдэ муоллаф тэрофиндэн адаршш тэдгагатлар нэтичасин-яэ АзэрбаЗченда бу toJ иовунуп - ja'ira дэршмирна нштираки вэ идарэси илэ кечирилзн ?oj кзраснминин мевчудлугу нз'лум олмушдур. Сэкэдлэр зэ аравдырмалар кестэрир кя, дарвш гоДуг^'п тарихи кеку гэдимдир. Ояуя бу кунэдэк ашкара тахарылмадасина езбэб Совет ha~ кша^атя деврундэ дияэ олая мзпфи мунаепбзт олг-^лдур. Эсрет.п!зш эввэлларлнда harr елчиоп, нэлэчэЗи габагчадая хэбэр вера:1, муоли-чзей турочарэ усуллардаа кстсфадз едан, па*р гдаан, нагнл даннван, кезол кэчлкслор кечзрэн, aru со^ла.'-'эк бачаригана малгя олая, ыэф-туведичи сэск илэ гэсидэлар охудан, Ьэдис сп^лэ^он дэрвишлэр тэ1-габ олупур, онларын ке^даида ча2лаат гартиишда штхфакина jacar гоЗулурду.

Мэ'хэзлзро керэ таряхнн myoJjan деврлориядэ дэрвтг эа'энэси-нин енхышднрылднгинин да таЬвди олуруг. Лакин harr елчисп 6у?ун

бу мэЬдудиЗЗатларэ óaxMajapaí- шЬв олыады» О, мачбураи ггруба ча~ килэрэк, кизлк-ашкар шэкилдэ Зена шоазлыга нгчкб зодаэиши даэам етдирди.

' ЭорЕкизин 30-чу илларина гздар дервшлгр Азарба^чанда даЬа чох мухтэлзй ездиЬешш зерйэрда (мзсэлан, базар, ктгча ыа^данляри, чайхана вэ Захуд байга Зердарда) чтрбэчгр тщааалар - "шэбеЬ" кэо-таряр, гаравалли сеЗлаЗэрак кедкб-колэн чаыаагын деггэткне взгвэ чалб едврди. Бу таыяшалар театр, aKTjop санати, режиссорлуг. влача дэ онларда истафада олунан мугаы мэдэниЗЗатащщ шшшфанда öajYK рол о^нашидир.

Апарылан тэдгигат дарили тоЗунун нашки Бакы кандларинда (Г&-ла, Eyeалан, Бузовна, Курдахаш, Машгага, Нард apart, Ттраан. 8ирэ вэ з.), елэчэ дэ АзэрбаЗчаннн бир чох раЗонларында (ЧабраЗыл, Hsx-чывая, Губа, Сайирабад, СалЗан вэ с.) кечирплмасинк ашкар иыеи-двр. Дарвишлар нэшке тоЗда, елэчэ да дикер ыачлисларла (кэсэлги. cyhhsï rojy, ¿ас мэрасшп, Эли суфрэск. Оручлуг вэ Гурбая öajpass-лагында es с. ) штирак еднрлэр. Бу да ез иевбэсшща ja ни бир мз-салашш, ja'Hi! дзршашж ан'энасишш елшг-нззари араидиршшасынан вачиблиЗини косгэрир. СечдиЗгаиз моэзунув актуагшги шЬз бу сэ-бэбдэк догур.

Гаднаглар кестэрир ки, дэрвиш rojy АзэрбаЗчан шо ыаданвЗ-Зэтиида вахты юга г.енш ЗаЗылша, олдугча орютнал вз озунгмэхсус-лугу ила сечклан бир Ьадисадир. !is}ßum toj ыэрасшинин загнан егдук-чэ шаз'Зар. дадшаккликлэро угргмаснна öaxwajapar, сон ¡шир^а оа-ларыи зеатаан hajaia гаЗытмасы ютеЬида олунур. Бу то^ларын дэрин кеклэришш арапдирклмасн халгышзнн дтнзакергшу, онун дине -э'тнгад-лари вэ га а,'лары, мэшат тарихи, миллк адэт вэ ан'эналэри, етн ис нэдэнид jsriiHiîH еЗрэнишэси бахнмындан чох вачкбдир. Дэрвиш TOjyn- ■ да кении исткфадэ о лун ал роге, евз, сэЬна Ьзрэкэтк вэ мусиги нуму-нэлэрин бир вэЬдэтдэ, систем шэклинда тэдгиги халгышзни шшш пгуурунун спесг.фкк хусусиЗЗзтлэринин езрэншилэсЕадэ 6gjyk рол oj-iiajHp. EjHH заманда бу cahaja хусуси мараг мадэииЗЗатшизин бела зэнкен вэ гесмэн унудул,!утп голунун бзрпасына имкан Зарадар.

Мевзунгя >лми килэн^_дара_чаЗД- 1йхтали| объектив еэбаблар узундэн дарвизлара авд етнокуекггапгнас тэдгигатлар апарылма}«ишшр. Овлар Ьаггкнда'ма'луматлары эсасэн тарих, етнографида вэ фалеэфа узрэ ку1'ахэссЕслэр вермиылэр вэ тэбил ки, дарвшлэрин .истЕфадэ ет-диди .■^•екгод&н. хусусэн ззрвка топундан дачкыылшр.

Егпом7опгшгнеол1П.'а дпг.ор сайэлэргадо олдугу кимя мэрасюд,. о чпдадзп дияи муспгя Ьаггнида клк соз jctia да Узе^ир haskdojooa мохсусдур. О, 20-чв лллэрда Зазндлпа бир сыра елми мэгалэлэряндэ, хгсусэз "АзэрбаЗчгш мускгя hojcnrea бар иазэр" гэдгпгетияда илх дэфэ годам мэраоки (toJ зз Jac) из диял муснгядэп соз стар.

Дкяя мусдтш яуаидыран эсэрлэр нчэриспкдэ С.СаЗидовашш Teñid Азэрба^чан мзразЕМ мусигпса" (Баки, IS94), С.ФэрЬздовшшп "АззрбаЗчааш кэраскм мусягиск (матам нэгшлэря во Toj маЬвылары ТЕМсаяында)" (Ейск: Елм, I99I. рус дялннда) китайларкна, онларын диссертаоп^а Ешлэрпаи вэ ызгалэлэряиа костэрюг* одар. ■

Дэрояш мусютси елг бялавасатэ элагэдар слит араядирналар ара-снпда Золныз С.Багнрозанын мэгалосгаш* вэ 1.В.Каракичеваяып тыугш хтласгсета^РёЗд огнэк олар.

Дэрвиз tojy, оаун адннлэря вэ муспгяспно Ьэср олупмуп Декана елиз эсэр tama гэгдем олунмуп диссертаси^а вэ ояуа эсаснида ¿язия-ши ытэллгфга елми кэгалзлэри го^д олукмалыдыр.

Тодгагатап гэгсэрч та вэзифэтар^. Тэдгигаткн цщгэав Азарба^-чазда, хусусгн, Абшеронда кечнрялэв дэрвет то^унуп гурулушу, сэЬнэ тэртЕбата хусусл,) Затлэркни еЗрэныэк, uraajEST едэа ыусягЕвин ролу, SyKKCHjacHEa а^крд етмак вэ такшшни взрмэкдир. Бунун Y4YH шеги-деки йаиа&ДЗВЩЦмлли вачкбдир;

- Азэрба^чгш roj иэрасая вэ онун нусотюа Ь.аггаяда тшуда ш*-дуыеглария топлшщдмасч:

- дэрвиалирла таркхп яеклэрпни opajutí, ошгаркн хрснолохя твка-игл просесинин нглэаялмэсп;

-дэрвшшк ан'анэлэришш АзарбаДчая фалиору во класиш адо-блЗЗатла гарвшигли олагэлэртша ачыглеямасиг

- дэрвш Toj/нун кечиршшэ га^аснпн, умуыя моделшга арапшь раб, рнуп сэЬнэ тартпбаткныя верплмоси;

- дэрвил то^уида сэслэр.ап мускй! нумундлэршшн мовзу даирэся, образ мазцуну, мэгач, поводила вэ онун рэти-интонася^а cavajjacn, ваза, форма, дрэ:.шуркя;)а'вэ жанр уэрэ тэЬлили;,

яБагиропа С.Я. Дервшество в Азербайджане, его цузыкальнпл культура в связи с профессиональной музыкой устной традиции. В сб.! Борбад и художественные трздаян: народов Центральной и Передней Азии: История и современность. - Душанбе: Дошпз, 1990, с.244-245.

т Карагйчева Л.В. Музыкальная культура Азербайджана позднего феодализма (Й'1-ХУ1Д вв.). - В кн.: Меторяя азербадракнекой нузыки. - 4.1. - Баку: Маариф, I§S2, с Л 65-104/

— äyhJsbk tojye варианты олэд ашг тоЗукун дервиш то;)у елэ ыуга-Зисэои.

ХзхшшелвтэАтт.sssaum девлаиадаяш юдэнк^ог во инча-свнэт Ьагганда ирэли сурду;)у Teacaja во рэсии кестараилэр ташкил едир. Бунунла jauœaâ АзэрСвЗчак тоЗ ыарасЕшюришт езраюимасянэ, мугам ан'вноси вэ дина мусиги коитекствндэ арапгшршшаскна вэ Ьь-бела етнограф в а етн оаусигготгнасларин осзрлэрЕВДэки вэ зэра шсэла-лэра осаслаш.шшдир.

&дшкшя. .шй. .¿тшШ-

- АзэрбаЗчан тод мэрасшн ез спесЕфккдиЗиаэ кора дянк во дун-Дэви коБЛэрэ Оелгпур;

- дарена ан'экаси а^иалэра, вдраса во кстх^ддэ олунан ыусаги кумуналарк илх дэфэ олараг елми двори^а^а дали едшшр;

- дарзкп то^унуи ховсепсиЗаоы, драматурги вэ мусмхи xvoycnj-Ззтлэргиш! гариылытлы елагалэршцщ таЬлклина корэ дорЕпалэрян саман эв'эаэмшн Зевп ислам агадасшшн Ьекн сурду;)у вэраита yjrytt-лшараг фэгш^зт кэотвриэсв ге^д олунур;

- дарили то^унун асаоыны даЬа чох хусуск ганр сави^эсиада ду-раа "аЬвачагг" вэ "гаоЕДа" ыусигклп-поетнк нуыунэлар мувЗЗанливдн-ряр;

- дарвш то J мусигкси ыугшшн оадалашдЕрпллшш вэ ja дкни муси-гшшн муроккэблзпдарилшз ахарц де^Ел, АзарбаДчан ыуспгисЕшш взу-нэмэхсус вэ тэкраредил^з услуба маша аеэудур;

- дарвш тозларикда сэслэнэи эдабк-мускги нумуналари клк дэфэ лента кечурулэрэк нога саливши во комплекс тэЬлили веришавдир.

Бот вумукаларинш етначусктяпунаслыг бахышндан таЬлшш Дарвин тозу к ими езунэкахсус таркси вэ бадки Ьадпсэ[шн мэданктjariatE-зин мараглы вэ Ьатта кезлэнилмэз чаЬатлэришга узэ чщсмасыяа шсан Заратшшдыр. Дарвш тоЗунун елми ин'пкасыны Азэрбазчая кэдэне^э-Tiimiii заЬирэн узаг, лакин тарихи-мэнтиги бахыгавдан бкр-биривэ зэн-чирварл багланая голларынын бир ваЬид кек устундэ тэшэккул тапма-сь'ны кеогарпр. Бу Herrejii-нззэрдэн диссергасизада шаман-озаа-ашыг-дэрвш паралели хусусаи вургуланнр, чунки кэЬз дарвип ав'анаса ез-взлузунда гадш шаман тс^эккур ул су с и j ¿э т лэ pr.:-ra rc-pyjapar итирад-ыт тартш "Ьалгасы" вэзе^эишдэ чыхыш едгр. ■

Ге^д ojjynai! чэЬэтлэр anccepiacnja шшаяа врээри зЬа'.ги^ратина «гаЗзэалэЕДпрЕр. 3-олкл opa y h аслиг вэ муспгишунаслыгда аг лакали ара-дев галднраа бу тэдгагат бутевлукда ham дорвш аа'ааэсини, hau да "АзэрбаЗчЕЛ тозу" мэфЬуму Ьаггыяд- зени .елии МУлаЬиэаларк ирэли

стрмэклэ кэлочэа пеяпз сздгигатлар учуй зэиин ;}арадыр.

Тэчруби оЬо'таЗ-¡эту;. Ктш эсас муддэа вэ пэтичэлэрл университет лэрта фалолокп^а факултзлэрякдэ АзэрбаЗчая ел адэтлэришш вд-рвтииэспндэ аэ Баки Г'усэтл АкадсотЗасынын шв'бэлэриндэ "Азэрбсу-чал халг мусяга Зарадычнлигы" фзнншшп тэдрцсиндэ истпфадэ олуна бплэр.

» 7-члгагаган .мэнбд эсарнрц Баки ЕэЬэриндэ, Бузовна, Новханы, Га-ла, Шувэлан, Нардгран, Маштага вэ Балаханн гэсэбэлэряндэ дэрв'лшлэ-рия йфасыяда .1232-1994-4? кллэрдэ яеятэ адинан муспгл материалы (15 саатлиг 5 видеокассет, Ьэр блри 90 дэгигэлкк 10 аудиокассет) о^рл-азри дзрвкалэрлэ итсаЬябэ вэ онлариа тарофиндэн пфа олунал мухтэлй сэпк2дэ одэбя-муснгл цумунэлэри (чаш 20 аудиокассет) ть-щил едкр. О марки дорддэ бир Ьессэси (16 крн Ьэчмли нумунэ) ыуэл-лйр тзрэфпндэн нота о слилгаи вэ оялардаа 8 охума (47 нот вэрэги Ьэчжндэ) еэ е.тачз до дэрвиа йусягисннлн дпхор нумунэлэра (;]ас мэч-лиси, Эля суфросн, дини ба^рамлар вэ с.) муспгл тэЬлилпнэ чэлб олу-нмувдур.

Иияц апробасп^асн. ДиссертасиДа ишянин эсас мэзиупу "АзэрбаД-чш 1лши мусигисинин тэдглгп дроблеклэри" I Республика конйран-сында (Баки. 1991) дпнлэяшшкв, Азэрбазчач Телевиз^асннда "Кар-вач" (1991, 25 Занэар), "Дэрвиа т од лари" (1992, 16 но^абр), "Код" студизасшин "Куздзликлэр" (1994 , 23 декабр) вершшшлэрзшдэ вэ дев-ру мэтбуатда ("Огуз атга" (1992, 14 ма;); "Кэдэни^эт". 1992, 9 идул) дэрэиз азкнлэршшн зЬэмиЭДэтиндэв зтрафлы даншщшашднр. Бунда)! элавз, муэлшф 1993-чу илин маЗ адннда Азэрба^чаи ЕА-ннн Фэлсэфэ вэ Ьугуг Инстатутуиун Еколокйзенын фэлсэфи проблемлзри во'бэсянин кочурдкзя Республика конфрансларында, УзеДвр Ьачнбэ^оо адгаа Бакы №/сеп: АкадеипЗасвннн "Азэрба^чая мусигиси: таршс вэ цуасирлше" проблемлэрино Ьэср олушлуш елки-практики конфрачсинда (1994-чу илдэ)Аззрба;)чан дэрвишшЗйЦ ыэниз^инэ, дэрвиш товары вэ рэгслэри мевзуларияда чыхыштр етмшадир.

Дкссертасн^а яшшшя мавзуру узрэ муэллафи1гД0рД дагалэси чая олупмушдур.

Дирсертасизаадт структуру, Диссертаси^а хирш, уч фэ-

снл, потичэ вэ эдэби^ат с^еЛысындая ибарэтдир, Ьэчми исэ 203 сэ-йпфэдир. Злавэдэ дэрвиш -году ифачылари Ьагганда ыэ'лумат, Дорвш тоЗлариныа зазшг.:а хоритэси вэ нота ccumm.ua муспгл пумунэлэри верилясадир.

- б -

ИШИН ЮЗОТУ

мввзунун актуаллыгы, едай иылэама дэрэчэсн, тэдгагахка кэгсад вэ вэзифэлэря, ыетодоложч вэ мэнбэ эсаоы, нэзэра ва тэчрпгбп вЬвми^Зэти атагланкр. 1

Биринчи бэсилдэ - "Азврба^чанда дэрадалик эй'анэси'* шэрг ыэдв-нп^эти феноменлэряндэн бирз олан дэрвиплиДин тараси кеклэрз излэ-ааияш, тгмушэрг мигЗасындан баЕлаДараг тэдричэн дэрвиа ан'экэл;-риниа Азэрйа^чан штата, фолклору вэ классах адэбаЗЗатинда окса ЫЭСЭЛЭЛЭрИ бэ.НэЬа^зг, ДэрвИШЛИКДЭ ЫусЯГИНЩ рол/ во $ynacajaca

еравдцршпшэдЕ«.р •

Дэрволэр УД! эордэ Ираг вэ Сури^ада ,1араныда во Шгрнб елнэдэ-риндэ, КспаниЗада (IX эсрдэ), Иран, Азэрба^чая, Орта Acajasa (IX-X эсрлэрдэ), Ькндистан, Малакка вэ Суматрада (ХШ-ХУ осрлэрда) jar Знлараг ислам дининин кистик чэрэдааи олан суфи тэригзулэрииэ ыэа-суО олан "Гардаалыг" чэшЗЗэтп вэ ордеклэриндэ барлэшмизлэр. Дэр-вшлек тэ'лиминин эсасыны шютик вэчд долу илэ шоанын ез мэ'нвн-дэа азад о луб АллаЬла ^nciijjsr талмаои зде^асы ташкхи одар. "Дервиш" сезунгн эски мэ'касы: Шра-и Дэр1ур, Дергун - дэрзпа, .^э'пя ( Javéí■< dargus < drigu £ а ) » Дэргуш, Дэрвш - ;}э'ни фарс дедкл. ЭрэОлэрдэ олан "ибн" овэзкнэ бурада Дира-и Дэргуш" тлэшфк, harra керэ сэркэрдаа кэзэнэ, Ьэггв декэк ягн мзчнуна чевралааэ до-Дэрлэр - Дэрвиш!

Суфилик (суфя) тержши УП эсрин орталарында тпэнмэ^э бгплан-ыышдыр. О вахта гэдэр исэ "заЬид" (ja'ни ишяна етмэ^и бачаран, ез нэфсини сахла^ан) термина ишлэкирди ки, о да эрэблэрдэ ислама гэдэр\и. доврдэ вэ I эсрдэ тэиЬа сэрхэрдана, аскета дезэрдияэр.Мэ'-хэзлэрэ керэ илк суфи Эбу-Ьашиш Куфи (767 вэ ja 771 илдэ вэфат едвб) олуб, Ьэрчэад ояун хиркэсини (ке^шини) ондан эввэл Ьэсэн Еэсри (642-728) nejiid. Эбу-л Гасым Чуна^Д эл-Багдади (910 илдэ вэфат едиб) ге^д едир ки, иясая ез мэ'яиня итнрэндэ йоча колуну давай етдириб, "аЗнлмалыдир". О, бу вахт дэдЕшзкликлэрэ т'руз голнр вэ артыг мгасир писан чвмид^этинэ мэнзуб олуб, ипсанларын кезуну ачмалы, онлара хядмэт етмэлидир.

Мэнбэлэр квстэрир ки, суфилнк исламнн декилиндэ ипкишаф едэ-рэк, аскетпк вэ мистик тэ'лимлэриня пэрги христиенлыгын тэчр*бэ-

* Бертельс Е.Э. Избранные ры Цмна. - М.: Kayito, 1988,

сиадэц кетуритдур. Натичэдо гелем дунЗасннда вз хусуси Jерики тутиувдур вэ муезлман ыистгсизай Зараимыпднр.

Суфн ила дэрввш араоында фэрг - нэзэря^о шгэ тэчрубанин фар-га хяив бта дгшглур. Суфп шетих нэээряДЗэ аркннча кедир, дэрвшя исэ Ьэмии "Золу" ros сдир. Сезстз кв. дэрвш Ьэм да суфздир вэ нэ-зэра чэЬотдэн oiumpuii арасында прпнсип е'тибарилэ фэрг ¿охдур. Ла-кин суфи ез Зарадичы эгля илэ. дэрвша исэ емосионаллыг вэ фэали;)-Jara илэ фэрглэнир. Е^ни заманде ала дэрвишгзрэ раст калинир ки, пазарл^^эаи езлзри тзртиб едиб bajara кечлрпрлэр.

Азэрбазчснда суфизм адэбп^ата, фэлсафэ^э, ичтимаи-снЗаси фи-кпрэ, дпяи вэ KYÖep дуиЗскаруиунэ, слэча да ичтимаи ha jarana бе^ук та'сир костэрмшдир.

Гада хусусэн гач-вааен мофЬуыуиун суфа-дэрвиш эн'анэси илэ ба-г.шлиги вургулакнр. By баглалыгы шаман вэ сушшгэряя февгалтзбпя дув^а клэ элагэ^э гирмэк учун езлэрини еястаз Ьалнпа салынмасы вэ бу еэзи^эгк алда етмак Доллары костэрир. Бела ки, Каманин ajna . эачены ке^кая, гстифадэ етди^и вэ одда гызднрилан гавали, пэр гув-взлэрин гоэулмасы учуя нчра егди^и а^инлари, охудуглары тэргилора, ojmywru рэгелгря вэ с. очлеран суфя дзрпкпшаряа сэлэфи heccâ вди-лмэсинз асас верир. .

Азэрба^чан £ны:нлопеди;)есинда го^д едиляр ки, дэрэишлэр инги-лабдая эввэл АзэрбаЗчанда да олмушлзр. Лакин Абшеронун кэидлэрин-дэ вэ бсага бвлколэрдэ апарцлая гздгигатлара эсасзн демзк олар ки, Азэрба^чаяда иигалвйдая dy куна к яки езлэриния "дэрвш" адландыр-Majaii дэрвшлэр jaaajHp вз фоали^аг кестзрирлэр. Бу кун дэ элип-дэ гавал, о бира элиндэ ось, чизшшдэ тэбзрзин*. голуида кзшкул83, бгдында чаша, ajaraca ;)уя чораб, гупд tœxajn рэнкли дкгбурУн дари ajarraöu, белзаэ гуршаг баглазан шнэ дэрвкплэрян тзрягэтвна Ja-шадая 40í.raj ^этлэр зардыр.

Дэрвшлэр дини ЬекаЗэтлэр (хусусав Ьэзрэт Элинип, Ьэсзн вэ hy-cejaiffl чкЪад jvpynuopn, онларла бгглы ¿Лшалатлар) даншир, бу ah-валатла элагэдар ыэрсзЗэлэр вэ гэсидэлар oxyjyp, езтп эбэдя^а-та говушуш сэсп илэ тамашачыны дека иараг ичнндэ caxлajыp. Лгали

s Балта^а ûsnsop ajnapa езкилли салвЬдыр. Гэдим турк таЗфала-рнпын силаЬлйш ох. низэ, галкнч вэ табэрзяндэн кбарт ¡гдя. Eaîi Кемарил Хэтгшнйн. Над1ф шапын оллэриндэ тэбэрзин тутмуш шзкиллэри вардыр.

т Ьинд во ja ади гоз сгачи гббигындан Ьазырлриниш касада ox-ma р, ичэриси кеи, агзы дар чантвдыр. Бу габа пул га баи га нэзир, ездэгэ зыгы/ыр.

- а -

адамларцн деди^Еаэ керэ, вахты вла издкЬамлы базар ыоЗданларында, карвааоараЗларда бир нечэ дэрвип ме^даа тачашалари кестэрзрдилэр. Онларыа ез такЗалэри (мзскунлашдыглары ¿ер. бкяа), фараауш ханала-ри (унутыа евлари). пас дуканлары олуб, мухтэлий ¿ерлэрдэ (мэсэ-лэн, ча,1хаааларда) дарвш охуаушу вэ о^уну (ыэсэлаа, "Мусаяыа эса-сы"), ЗЕкрдэр."Се;}вдникари" мэрасими (XIX эсрин орталарында Газах, Гарабаг, Губадлы, Зэакилан тарэфлэрдэ дарвш дэстэларинин тамаша-чнлар овундэ ачаг суратдэ киие во гадкнларын нютрахы илэ, гавалыа мушал^этк илэ охума вэ рогслэрдан ибарат «ечирилэн тааапа), Кэр-балз гыргнныны экс етдирэн тамашалар кестэриларди. Бу долла дэр-виилср бир тэрэфдан ислам дининин тарихи-мэ'нэва, ахлаги-дунЗэви кврушлэршш таблкг етмш, хачган мэ'аэзи тэлабатнны едэ&гаш, онун мэ'пэви дэ;]эрлэршш насил-нэсил Дашатгывднр. Икинчи тэрэфдэн, дэр-вишлар бэдки-естетлк вэ еткк тэрби^эдэ азыгларла Занаиы ез сэаэт услубу вэ васитэлэри ила хал? Ьэ^атнада ввтярак етмишгар55.

Дзрвишлзр тарихаа бедгк мэдани-динЕ-адзби мкссиданы Начата ке-чирэрэк хачг ичарисиндэ дэрин Ьврмзтэ, нуфуза маник олмушлар. На-гыл вэ дастанларда аурани чеЬрэли, ла;) вериб сонсуз валиде^шшэрз огул-гыз бэхи едэн, ад го^уб бута аерэн, чзтин мэгаиларда шир-гэЬрзмааа кеиак едэа дарвш образлапцна дэнэ-дена расг калинкр.

Дерзка образыша адэбк1;)атда эксе мэсэлэси иле аавбадэ Фтзула, К. й.Ахундов, <7.В.Чгмэазэлшшшнш эсэршзр^иэ встиаадэн бихыжр.

Дарвкалэр учув сез - мзгезд, мусигя гсэ васитэ олмуэдур. Мусн-ге сезун аз'скрааз даЬа да кучлэвднрэв васитэдарсз, дараиии мусп-гиенз тэсевБгр егмэк го;}рв-щмхтадур. Кэ'лум олдуту тэрэ, дэрзетшз эа уидэ мэгсэдп АляаЪа говушмагдыр. Бу ксэ руЬ ыэ'икадэа азад ол-дугда ишкундур. МаЬз мусиги хшеаа тзкаглгятнУЕ мютэлзф деврлэриа-дэ руЬун азад слмасыаа кемзк едлр. Суфиларка фикриачэ, мусиги езу-нуа гедри-муэ^энли^и вэ козла картнз билма^эа образлары верэ бшь шея илэ сечшпгр вэ тэкчэ инеаа узарандэ шстзк ЬакЕИ^^этиш де-]ил, о^ни за.манда и^сапиа оа клзла Ьлсслэриня бела бурузэ верзр. Дуслги ^алнвз сшгаолш: сезлар вэ ритмяк Ьэрэкэтлэрин вэпдэти забавы инсая прадэси узэриядэ Ьахтш^ст кэсб едир.

Дзрвгшлэр^н иусигиЗа мгнасиЗата оаларын чалгн алэтлэранин му-гэддас бир варлнг кюш гэбул етмэсгндэ взуау кестэргр. Кэ'хэзлэр-дэ эа чох чэак, танбур, шеЬнзфяр, спнч, тэбил, туг, гавал вэ не^щ

• к Бу барэдэ бах: Мэимэдов Ш. Бэдяи мэдэаи1латтшздэ дарвиш образы. - Огуз ел:, 1992. 9 п^ул.

адлары чоклллр. Онларии а'малинда хусуси агач, дэра сеталирди ки, оилары да Myajjea а^иа вэ дуаларла Лазадда^флалар. Дэрвишлзрнн он мэшЬур чалгы алзти - гавалыа даирэви шэкли чэрхи-фэлэЗин символик £отеасыпа yjrya катар. Дэрвш а^нни ичра едэркэн гавалы тез-тез Ьэрлздяр, вурур. сллхзлэЗяр. Бунунла нумаЗиш етдяршшр ки.Ьзр-лзкан ^рдир-Кагаатдыр вэ онуи Ьзрлэндаса аяэ Ьэ^ат давам едир.

Дэрэяшлэрин эсас чапгн алэтлэриндэп бири дэ неДдир. Гурулушча садэ, чох гэдш тарихз малик олан бу алэт саяки дэрвяа учун japati-ыыш, онуя сплаЬнна, иксаяларда у ней;} Jot васетэсияэ чеврилмивдпр. Бу алэтдэн дэрвшлэр TOj мэрасишнин-"калин кэткрмэ" а^пниндз даЬа чох иетн7>адэ егкяшэр.

Дарвин рэгслэрхндэ тез-тез "тэнбур" адли сишш алэт дэ чалы-нарды. Нэфкр вэ шаГшэфири аса дэрвшлэр узаг масафэ;)э хедзркза кетурэрдилэр. Бу кунку дэрвш товарища чаягы алэтлэрдэн вэ рэге-лзрдзн истифадз олуш.! ас а да, бу то^ларда вахты ялэ рзге етмэк эн'-энэви иди. Шэриэт вэ тзригэтдэ рэге аилемына jep верилмир. Лакин. пусяги ритма глтында екстаз Ьалыяа душэа оуфи дэрвкяшэрин Ьэрзкзт-лэра кзнаряаа рэгез ósnsojap. Мусэлмэд суфияэршшн рэге етмэядэ мэгсэддари г.'.з'нэп качаллэшй, ез мэ'нинв унудуб, Таврида говушмаг иди.

Иаинчи (?>эсплдэ - "Дэрвиш Tojy" АззрбаДчаа то;} мзрастдариндэ дэрвип тоЗларннин мевге^к вэ ояуа кечлрилдэ газдаларындан дшшшы-лыр. Етногргфго тзЬлила эсасэа дэраш тоЗуиуа Аззрба1чан тоjлары арасында езунзкэхсуa jep тутмасы вэ классик то^ун бир варианты кими с зчпj j элз вдирилир. Дэрвш ïojy б aura то^лара яерэ эсасэн ез сон мэрЬэлэси илэ сечялир вэ бу фзрг мусига тэртибатн са^зсиндэ баш ве-рир. Toj юрааш эЯ'энэвл мзииэ? мэдэни^этгапа еа ыурэккэб" toc-сэсиднр. Тосадуфа дедил кп, "Toj" мэфЬумунун мухтэлиф мэ'аа чалар-лари мевчуддур: ToJ-dajpai.i. Toj-бусат, Toj-AYjyH, Toj-магар, Toj-нагара. Бу анлашгарьш эксэри^зти "то;)" созунун шэалЕК, чэчлис, ó a j рам нэ'насына ншарэ едпр.

Улраглидир ки, Toj мараскин ез новбэеинда бир аечэ варнантда мавчуддур: ел Tojy, ашг тоЗу, ханаада TOjy. Coa шиэрдэ ааарнлан тздгзгат даЬа бир toj кэрасимяпн - дзрвпш rojyny ашар етмпшдир (чэдвзл I).

Тзснкфатдан кврунду^у кили, то^ларын яовлэрп пштиракчылар вэ спларин кфа cr;!i;jn мусиги эз поетик мзтнлэрин мэзмуну илэ бир-би-рилэркндэн фэрглэнир. Онларын отгадисэли тэЬлиля Азарбадчан товары

Чэдвэл I

АзэрбаДчаяда кечиралэн тоД мэрасимлэршшн »оснв$атн

Мэраоимин ада Тоду лчра едэалэр Кстифедэ олуная иусиги невлэри

Ел TOjy Ел чамаагы, зураачылар дэстаси Мэрасиу каЪнылары вэ Ьавалари, ИалаДлар, З&члылар, фарди рэгс-лар

Ашг году Ашг вэ óa- лабанчнлар дэстэся Мэрасвм маЬнылари, дастая, гарг-вэлли, алшг маЬниларв вэ Ьазалари

Хаяэндэ . тоЗу 2ш1эыдэ вэ сазэндэ дастапи Шраоиы маЬиылара, мугем. тэснпф, ojyu Ьавалари

Дэрвша году Дэрвшзлэр Шрасш маЬнылары, дини охуиелар

арасында "дини toj* нввунуп дэ олмасынн демэДэ эсас веряр.

Дэрвшп тоДуида Далннз кишлэр аштяре^ едир, чушш о, тоД ыэч-лисинин "киши году" адЛы мэрЬэлэсинэ тэсадуф едир. Вахта яла дэр-вишлэр да'вэт олундуглары Дерэ эл-злван бэгэдилмш дэвгчэряс кэ-лэрдилэр. Дэвэлэрин габагында зынгыровлу рта кедэрди. Toj Деринэ ■ Дахынлашар-Захынлашмаз оялар дэвэЛэрдэн ер,б аллсраидаки учбучаг алэтЕндэ Дедди дэфэ чаЬаркаЬ устда ибарэнр чашб, кочзииа далынча гэсидэ oxy^a-oxyja кедардшгэр. '

Tojy апаран сэрпаДы-шдДх ыэчлиси Гур'р аДэсилэ ачыр. Буиунла о, Ьэр иси дгиДаДа Дени аилонин, jemi очагын Заранмаоынн бэДан едир. А^э битднкдэн сонра сэрпаДынш кесг^риии илэ (онлар гсз-квз-лэ, мимик ва лангомимик Ьаракатлэрлэ верюшр) еки дарвиш ортолыга чыхыр: бпри дачлигага баш тэрэфивдэ, дикари'ajar тэрэфиндэ мавге т^тур. Myajjaa бир мугак ио'бэсинкн устундэ гэсидэ вэ Дахуд баль гз бир нумунэ охунур. Сояра дихэр дэрслш ондан габагкы Ьэмкарапын сон лшсрасы битэр-биткэз охуыага баилазнр. Охудугча дэрвшпт бири т<У)хана1;ын бу бааынзач о баиына, о бири дэрвиш исэ о башдан бу баша кечкр. Элиндэки аса плэ 6утун тодхананы вар-кэл едэн дэрвиилэр 03унэ:.гхсус актДор придоиларгндап истипадэ едир, тамашачнлары sah ЬэЗэчеиландкрар. sah кулдурур, nah да агладарлзр. Бу тоДларда сас-Лонэа мусгги мугам услубунда еэ кеклэриндг ифа олунур, сыр® вокал -

оху торзи hem сгргр. Охумалар ссяо яэ ja (надяр Ьадларда) хоряа вфа олунур. Тез-Тез Хагани, Няэама, Ф*зули, Сэ'ди. Носеми. ГумРУ. С.Э.Ширвана, М.П.Вагифян нзскЬэтвшя кзлаклара, tíejwraps: агсдилар. Ьэр бир нтмунз бптдякдэа сояра влулэрэ, мэвАур дини шзхсягрэ.ПэЗ-гэмбэрз вэ онун евладларгаа салааат чевярюгар. Еу салазата бутга soj ofum гопулур, Дэрвзшлзр toj оЬляяз *з тутараг. денэ-дэнз дуа-лар соЗлэЗирлэр.

Дзрвнп то^унда бир Ьэдксия икв вз ja даЬа аргнг дэрвип тэрэ-физдзн кфасы, онларын нввбэлэвмэев, иэчлзевн «ypjjзн Зеряндэ гара-валли вэ лэти$э соЗлзмэлэра вэ элзлхтсус ючлисин театрлаядырид-касы епшг то^ларыны хагырладар. Дтадур, дзрвшлзр алыглар к jara бяр-бври ила деЗшшкрлэр, 3Djjffii49j8 охшар бир mej вц>дцрса, о да суал-чаваб дв^ил, бяра о биртган сезун*н давам ехмэк, дедалая фгнрн тэсдиглзмэкДЕр. Toj мгршдлз игрздлзриа (отзлламлэ шакирд-лэран) 6ejTK Ьврмат тнаекбатв чзрчявэсяидэ кечирилир. Дэрвшлэр да озан-оиыг пила, иамаа зн'знэлзрияин варислэря кшя чнхкш едз-рзк, бу эн'зазшш «гхтэлп? чэЬэглэрккз истинад едзрлзр. Ашглар гаакаилзрдан ыусигп-псегик образ алошши инкклоф етдириблэрса, шаманизма хао олап хтсуояЗЗэтлзри ястифадз ^дэн вэхе Танра ала ш-пасйбзтлзряядэкя pyhn аспектян ганзимламэсани вз уээрзшэ квтурмуш-дур (злбаттз, ислам дини контекста чарчивосиндз).

"Дэрвка то^унун мусигиси вэ онун XYcycEjjaT-лэри" - дорвет охумалэранш! жанр хтсусл^этлэри, мэтита caxEjja-си, аетрорзтмик 17рулуву, иалодгк гкккшвф. мзгагдаад ястяфадэ тгсул-лари, форма вэ структур зсгсусиЗЗэтлэрт: аз драматурга чизкилэрг тгЬлил олунур.

Дгни мусити евдеемквэ дахил олая канрларын гаргимкш тэдгп-га, бу систашн белхусундэ дэрэлш мэчлпеинян адк, кфа о лун аз hy~ мупэлэрин c34EjjacE, ичрачы вэ ифаччлзрн mrajjsH едилмктдир (чэд-вэл2). .

Дэрвгашрян дини савады оялара ксламвн рэемк ваязлэри zjb бэ-рабэр б*тгп эсаз дени тэдбирлэрдэ клтирак етмз;]э искан вещр. Фзрг Зал:шэ дэрвшларин кениа ичта:аи азгдлыгындая вэ халг к*тлэлэрянэ даЬа Jo ai тдахалэсиядэн иЗарэтдяр. Чох еЬтимал кя. дэрввдлэр?» деня саЬзДэ мввчуд олая рэсгя аЕзамнамэлгргндэ цззэрдэ тутуль^га гаЗдаларда.н узаглаимага аз нпебк азадльтлара назл асиасыяа, оялара ДуПЗзвн ад сига тнсурлзршЕДза ДаЬа кенга фяЗделгамгсана Зол атеб, даниЕыт турк дшжнэ тез-тез ¡«рачезт enojo гмкан japarisc»-дар. ■

Дэрвталэряя ишгврак етдтслэри мачлисяэрдэ истифадэ олунандини вэ дта^эап жаярщжн муга;)исэ.ет чэдвэли

Чэдиэл 2

данрлар дпни-ибадэг жанрлвры Ибадэт-моравим ж'анрларн Дунзэви'-мэра-ст канрлары Дун^эви шэрант-дэ вэ ел дачли-слэриндэ охунулан нумунзлэр

Мэчлисин еды вэ вЬа олунан ну-мтаэлэрип сэчизЗаси Намаз уста охукулан колаылар 1^р*анын охунмасы Сэалат Jac мэрасими Гур'ан сурэлэрия охунулмасы Дини базрамлар Щрбан, Оруч-луг, Мевлуд куну) Лини эламэтдар Ьадисэлэр Шмамын учу, зеддиси, хырхы вэ бу замай охунулан тэзи;)-Зэлэр - шэбеЬ, аевЬэ.иэрои^э Дэрвиа толу (Бе^ук тоЗун "киши то^у" адланан мэ]>-Ьэлэси) Кичик 'сувйэт Эли оуфрэси Г ара бщрам Ачыг медданда (Базар) чнхыш-лар Сэркэрдан вэ дилэнта дзр-вшиюрин оху-малары

Ичрачы вэ кфачылар Ахунд Молла Дэрвш Бугуа ыу- ■сэлманлар (намаза - дайр) Молла Ыэрси^охан НевЬэхаа Розэхан Дэрэзпз Дэрвяш Молла Ахунд Дзрвлшлэр ---•• ...... ..

Дорвка тчлгсларвядэ сослаяэн мусигя охумаларлш сорта олараг шгггндага жаяр групларина болмэк олар:

I. (.Ътн гуиглуоуаа Kops: I. Ше'р формаларында оХунулан гоопдо, иэдЬйЗЗэ, гозал, иевЬэ, шрси^з. на'т, синэзан, мэспави, муначет, рубая, гошма, гаразэлла. бэД тэ'рифи; 2. Нэсрин арасйвда нэзм hco-сэлэрз ояаа аумупэлэр: Ьэдкс. дшг/. оЬвалат ; 3. Гоффля нэордэ Ефа охумаяеры (Гур'андея aja вз сурэлэр).

Л. Молодик ифа тэрзЕнэ корэ: I. БзЬрли групуна ja хал олаа нт-нуяолэрдэ нэзм формаларыядаа истирала слунур. ^Опларза Ьэм Ьеча, Ьэй да оруа гэзаи мовчуддур. Ьеча го зняндо бэ;) тэ'ри^и, гогат, mpcnjs, повЬэ, гаравэлли, караулы, устадпамэ, аруз вазагадо псэ гэзэл, гзсяда, шоаэви, мэдЬи;);)э. нэ'т.юроизэ, слназац, нввйэ, итвечот охунулур; 2. БаЬрсаз групуна Гур'андая aja вэ сурэлэр, ja'HH хусуси гадала вэсрдэ 'охунулан нуыунэлэр аэддлр.

Ш. Шзмупа гора: I. Дина мевзулара эсаслапан парчалар - Ьадкс, гпссэ, ойвалат, офсакэ, раза^ат, гасидэ. яэ'т, муначст, wspcnjo еэ с. 2. Ду1фви мэвзулара осаслааан парчзлар - óaj тэ'рпфя, гаравэлля, базе:», уотеднамэ, лэтпфэ, гэзэл. гошма вэ с.

Поэтза ыэгаяэрза муспга 5эчэссу!Дунуй злкпн ишвЬвдаса чэдвел-да сэргайздир:

ЧэдвэЯ 3

Дэрзет мэчлкслэршдэ Естафадэ олуная одабя мэталарин тэснифатн

2анрцп ады эдусигидан Л кстпфадэ \ Поетшг ÍЕфиj эля наср ¡.'арышыг- riscp

Мусягили Гошма.пэраЗ-дн.кэд'падэ, гэоидэ.мэсйэ- ви.гэзэл.мэр-сиЪ.му начат, ртгоаи.Ьэдис, синэзэн.нэв-Ьэ, на' г, гаравэлля хур'андан парчалго (кэл&ч,* aja вэ сурэлэр) Гнссэ.Ьадис, эЬваяаг.дишг ЬекаЗэт.даня рэзаЗат •

МуСИГИСЯЗ Гасидэ,мэснэ-вк,гаравэлли, мадЬиоЗэ.ус-таднёна,гэзэл,нуна-|ат, рубай Гур'акдая парчалар (кэламлар, aja зз сурэлэр) Ггссэ.Ьадис, эЬвалат.гя-ни hex ajar, дани рэяа- ¿эт Дини аф-саяэ.ди-" az равй-Jar.rapa-аэлге, линя Ьена-^ат.лати-

Еа*зк охумйларын дунЗэви мочлисларда охунулая ejHB адли нуму-нэлзрлэ Myrajnc» едэркан марагли натичалар алдэ егмак мумаундур. Бела ки, "Baj тэ'рифм1' охумасшшн дунЗэви гоЗларыыда бир чох вари-ваглары мввчуя олса да, онлар бкр-бсрана чох Захшдар ва дазмун е'гкбарЕЛэ, демэк олар ки, фэрглэнмирлар. Дарвишларив ифа етдик-лори "Bej та•рЕфк"ндэ öajra унванына тэ'рифлэр саслэнсэ Да, онун валндеЗинлэри, сагдыи-солдыш ва jaxiia гоЬумларындая" хэлати истэвклсэ дэ, бурада Jean бир элавэ хезэ чарпыр: Ьамин TojyH, ба~ jim «убарак отласы учун дэрвш АллаЬа, Пе^гамбарэ вэ 12 Иыама му-рачиэт сдь'р, онлаш бзгр-бир мэчлиоэ чагырар вэ xejiip-дуа Äiuiajiip.

"БэЗ тэ'рифи" нагмэсанЕн бу дэрвиы вариантдыш матнин беш мпс-раш бэндлэрин 1урулущу позулур вэ öy, тэбии олараг, «елодик дэ^и-пшхликлариа меЗдааа кэлдаеинэ сэбэб олур.

Дэрзш ыусиги нуыувалэриндэ, мугамда олдугу к ими. öy вэ ja ди~ кар вэзшш ^етроритивк гурумларын эиэлэ кэлмзси бутятклэ одаби магния структуру илэ шартландиралир. Экер «yravt дуотурларына муза-фиг олараг бурада шеи асас приасш bajara кечирилиреэ (бир вот бир hataja борабэрдир вэ бир иечэ нот бир Ьечада бирлэиир), дэрвш охуыанарыада коза чарааа асас'фэрг ондан ибарэтдир ка, бурада.баи-лыча олараг бир нот ела бир he4aja' бэрабэрдир.

Дэрвш мусига нумунэлэрсяин мелодик инкишафы мугамла Aojar, cupS диаи яаярларда, хусусэн Тур'ан aja вэ сурэлэринин охуиушу ила f.tyrajесздэ излэшшйш вэ-онларыа араоында majjafi oxinap злалиглар аЗырд едкетишдир. Бурадакы «елодик услуб эсасэн сада вэ аЗдын ffla-килдэдир, мелизшэрдан чох аз истифадэ едшнф вэ гэсадуф адкпэн бэзаклэрин иовлэри даЬа садэдирлэр (мордент, форилаг, таре форшлаг, nica грел, вибрато).

Молодик хаттнн илккн тематик рушезмшш тзЬлил едэркэн, онуп УыуииЗЗзтлэ цугацлгцшн илк мусига ифадэлэрмнэ охшарлнги квзэ чар-пир. Лакин дэрвив охуыаларында тематик о зэк даЬа габарит, сада вэ бИТКИН ШЭКПЯДЭ ТЭГДИМ еДЗИИр. ТОПЛаЯКЛМНШ ВЭ ШИДИЛ!.1ЕШ нумунзлэ-ркаин аксэрпЗЗэти раст. пур, секаЬ, ыуштэр.чоЬаряаЬ, баЗаты-аираз, hyuajyn кши асас вэ иаЬнаа, сарзнч. ба^аты-курд, Ьичаз, гагар вэ с, кши кеыэкчи мэгамлар узэриндэ ифа олунур. ДаЬа чох аур вэ се-Roh иэгаиларындса встЕфадэ олувур. Дарвиш 'охумаларында 6утун бу мэтаиар вэ ja оаларын ша'бэлэриндэи истифадэ усуллари бир гэдэр фэрглЕДир. Еу, бир ночэ вариант шэклинда hojaTa кочкралир: t.-yra-шн бу вэ ja дкхэр шо'баси усгундэ гурудмагла, Ьамин щгыал бгтун

ковчуа олап во ардычия оурэгдэ дгэглан са'болэрип устундэ ашгааф еткгклэ, dap неч» еэ'бэнтш црдычнл во ja ге^ри-ардичил ввебэлзэ-цвоя вэ Ьзтта гттолиф »сггвмлцрыи еэ ja оиларан ajpa-ajpa тэ'балэ-рь. осасияда, о от дэ гоюбатэа сэрбвст еэквлдэ гурулмагла. Мэсалон, блркача npEacsa взтн* мсакф, ргпк вэ даранхилэрдэ. женчи - куга* во пугая дэсткеЬларнпяа, тчунчг eco шфян вэ роге Ьаваларинда, п&ср вэ Н03.Ч Ьиесолэрдэн Ебарэт олаа эдэбн-м^сигп эезрдэрдэ (Ьека-Зот. рва^эт. дастеа, оЬвалат вэ с.) квстэрир. Мэгаьиаа фаздалан-ма усудпара ekhitos вэ, даЬа чох, учувчу приасгпэ асаслашр.

Цугакда олдугу кши. дэрэти охуыапгаа ге,<прозпзэ вэ дэзшгклзж-лэрзэ тогда! етдирилпр. Лакнн ыугаиыи кмпроаигаспза yarçytJy чзддк гаЗдалар топлуоу каш гавранылырса, дэрвш схумаларында -аорбост-ягв, Зарадотн тэхэззулуа ролу ДаЬа бэ^тедур. Бело ки, 01ф тоЗда «уоЗЗап груп тэрэфяадэн вфа олуныуга нгмунэ дкг.эр ïoj мэчлискндэ бапга дорвшлэр тэрофиндэн (бэ'зэа елэ ojпл дэраишэр тэрэфиндэн дэ) башга шакялдэ кфа wyayp. Бело дэ отур кп, еЗпп аул^упэ, бэ'-зоц эн'энзвп сэяяддо мовчуд олаа да («эсэлзн,"Бэ.1 то*рифа" аэгмэ-сл. "НэЗун вар" гэседэси вэ "12 Емаи Ьй"пшда" Ьава), ajpa-ajFJ ифачнлер тэрэфлпдэа Зеаи шкетдэ пфа олунур. Костэретэн варкаатли-лыг бэ'зэн магам сэвиЗЗэсиадэ дэ бэи вервр. Еу факт ьз-озлуЗупдэ бодуп нараг догурур, чтнки uyojjan бгр вдтпея henea когтнрет гага-ыыя уст гида охувухмаси мэсэлэсн бодшиазк чэЬэгдэи чох ваяпЗдир вэ о, адатэп, сетелэа мэгакыя, оаа нэхсуо олаа еотетЕК-псгяалозга то'-спрлнл нэзэрэ аямагла Ьалл олунур. •

14 Ькссэдэа кбарэт "ДагДааус Ьаггыада рэваЗзт"ин мэгам-тоааляы-гн ларвипгеэрэ хае мугач тэфэюсурунун озунэмэхсуслугуаа дэлалэт едир:

-»-i --- ijtja' ¿ájáró-Empaa' jqâ 'Зяйул-сек,

Сол чарзсаЬ

,ии Рабуд-секаЬ: МлПа цухаша г ....eq ja..

:л.1а пгш^эр; __

а тэруйо}

П

Ьа-дазез - лЗа ЗаЗатц-Исфайан

Ген баЗатц-; : . ияраз

.рэ-дизез. ' ceitah

ТЕ

¡ccwr-дизёз cejtaV

Ж

_^|лпа иухалиэд

. — .да. За . im стдтэч; 1ЛЗа тэрйт!

■'фа-днЗез пгур

халт.'з_I

\

П"2ЭП! _—4

сол-днЗез - си öala-

tu Кс

_!фа-дизез па-~1,кэстоЗя-фарс

ал

са пшкастоза-фзре

1

$а-дйЗ<зз каЗо-1 вур J—

I тон jyxapa

2,5 тоа Зухара

I X

X XJ.

¡"фа-дйдез hy-'.до^лидоэ; Гми'куитэр'. №]уя , _ ' _ cexah • Т5)а taucio j

¡ пум

03 ма-iyüajyu

до-дкЗё «aje cenét

...ж.....ад.---

;до-дг)с8; ¡го гагдтар» секah ■ таркк)

i «свкап

ЬЖЩЙ

taaje се-

m

...Ж..

;до-диДсг; ■секеЬ • до-дидез Maje cenah

Дэрвиш охумала.рада кулминасиДанын ардачкл сурэгда алдэ еднл-шси сэ hap бир истин ад пардасиния дзфэлэрлэ тэсдиглэндвои эвззк-нэ мухтэлиф тон Дуксакликлэринэ донут муааЬидз олувур, чуикп бура-да эсас вэзкфэ дкггэгиа бир дэрвиэдэн о бири дэрвишэ, >,в тиин бир Ьиссасиадэн дккзр Ьиссзсинэ догру Дензздшэсиндэа ибаротдир. Зсао фэрг «угзда адзгза раат кэлянмаДзн ихтисар егмэдэ озуку кзстэрир.

Дзрвкш охумачарш; мэгаатоналли1 планларыкы мугамдакнларла му-rajnca етдикда ашагндакы умуыи вз фэрглзндщричи чэЬотлор уээ чшшр;

Улууьти ^эЬэтлар: ■

- принсип е'тибаршхэ мэгам-тоналлыг плана иугамдакы кими гуру-

лур;

- мэга'.ин (ва ja онун устундэ худулоа мугшын ajpi бир шэ'бэ-кна tiajecu) тзсдигедичи усуяяары муг амдакилар да yct-yoto душур:

1. Типпх:

- ыэгем-тоаалшг плане чвдди кезлэиплстр;

- кпчик Ьзчмли хурумлар,-демэк олар ки, тэтбиг едиллпр вз ja-худ шзрти пюкилдэ кестзрил!р;

- иугашн симасынн Myajjaa едэа "ajar" здлы гуруылар чох ruca шей ai дэ . "верилпр;

- ше'бэлэрин Ьзчмп каЬ кичик, каЬ да чох 6ejyK сшур.

2. Ге;)ри-.тшшк:

- елз мэгам-тоиаллыг лланлара раст кэлг.юк олур ки, онлар мэ'-лум слан haffiiapa сыгкыр:

-"изга\шн тоналлыгы (учашг сэаЩДзси) бз-заа позудур;

- мэгашч симасц кифаДэт гздзр аДдыа тзртиб олушур, нэтичэдэ о ну и Ts'¿m едала® сицдэ .uyajjsH чэтиалик Дараныр;

- бир мугам ше'бзсинин дахшщндэ Ьзрдэн апизодик шзкилдэ динар мугav. ше'бзсинин злелэтлэрн нззэра чарпыр.

Форма еэ структур XYOycnjДэтлэринин таЬлили кастар!ф ки, дэрвш охумаларыьда адзби мэтшш Ьалледичи ролу озуну бурузэ верир.

Щтша нисбатэп бурадскы структур хтрулуа вэ форма эламэтлэри дат-ha а.1дыя вэ габарыг иэкштдэ тэзаЬур едпрлэр. Схем шаклинда бу, евагндакн ердычьлжга асасланыр:

а1 аз-"«*'-3^ В1 в2 83*"*вп °1 с2 с3'*,,сп вэ 2*а'

Бела бир структур вариапт-строфкк rypyùa акд едилмалидир, чти • ни а, э вэ о бурада эсасэн мисралардыр вэ онлар банда (строфяк) схзар бир гурумда бирлашпр.

ДаЬа иря структур бирлэдаалэри дахилдан строфик вэ ja рефрен отрофкя хурулуша асасланараг эаЬирэн сэрбаст Myravcajara формата маликДЕрлар.

Дарвин адэба-ыусига композпси jаларнннн тэканверичи ашилэр ■ скрзснада матнин вэ мэзмунун даЬа дэгкг ачыглаыласк acac jep ту-тур. Бу яумунэларпй драматурги кэркиялиди эсасан позтик мата, гвс-кэа пса тембр, тесситура, теш caja сипло hajaTa кечирюпф. .......

Апарылшз тадгигат ааагкдакы умумйгашдиркшлиш иат^эдэрп го^д OTíJDja клкая верлаздвр: -

1. А-арбаЗчаяда "дун^ввв" TOj трасяьдари зла Звнепы {ел. шшг, яенапдэ Tojxapy) jammi, "дпт" Toj нэвупэ апд олаи дэрвяз тоду • да мовчуддур.

2. Дарзиз TOjy то;)лярнп дисор нэвлариндан сон марЬэлэ яла се-чилпр вэ бу фэрг опун дусига тэртиЗагн са^эсинда бая верлр.

3. Шамая вэ дэрвизлэрка зэрб алати ила вэчда кэлиб оз руЬла-рннн отгэддос саЗдыгяарн варлнга говупдурлаг мэгсэди, онларла су-фялэр арасында узви эяагэнин олмасшш Jtecrapzp.

4. Дэрвиз охуиалары бир тэрэфдан дини охума услубуна, дихэр тарзфдэн есэ цугам сэнэтияэ эсаслакир.

5. Дэрвш аДаби-мусиги пумуналари асасэн пур, cexah, раст, втатэр, lahapxah, dajети-Еираз, hywajyH, ба^аты-курд, сапказ, copo нч мага/мары узрз кфа олунур. -

6. Дэрвш охуиаларкнда гэспда ва аЬэалат ноетигс ааяр иевлэрн устунлук тзккил едвр. ••

7. Дэрвши то^ларотда сэслэпэи эдаби-иускга нуиунэлэрингат мввзу даираси, мэзмуну, мэгакдаа исТЕфадэ усулларн, ноноди^а вэ онуя рвтм-HHTonacnja иэккллэря, • ваза, Драыатуркиза. форма еэ структур эламэглэринкн езунакэхсуслугу Дэрвхп ыусигйсЕнп Азарба^чал пгафаЬз эи'анэли цусиГисиниа шстагкл 6zp hixc3C2 hGC36 er,«,»ja кдсая acpzp.

ДвссортасаЗа иопэусу ки »¿агехе? мтвлдафан ееашдакы мэгалэ-лэри дэрч сяучмуавур:

X. Абшорояда дерзки тонеры. Азэрбс^чан мидяк нусакюшшн тэд-гигя пройяршарв. - Бакы. 1992, 0.89-91.

2. Азарба^чешда дорзшшшЗиа швша^инэ х&ир, Ccosan, енолскн, $олоа$в проблеилэр. Ш бурахшшв. - Беки, 1993, о.90-93.

3. Дэрвша TOjsapu Ьаггивда. Сосиал, ezouozs, фзлсефв вроблем-лэр. Ш бурахшиа. - Basu, 1953, 0.78-ÔI.

4. Кзрвш раголорп. АзарбаДчан мусЕгаса, тарпс вэ мгаспр довр. - Еакн. I99Î. c.S7-I00.

Абдуллаевз Зулэйха Абульфаэ хмзы

»ГОНКА АЗЕГВДйдаНСКОГО СВАДЕБНОГО СВИЩА (На основе анализа "дзрвиксскоЯ свадьбы")

Feasws

В последние годы в связи с позитивными изменениями в духовной аиэня общества ©таяо возможный говорить о распространен:!!! з Азер-байдзанз ene едкой разновидности свадьбы - дерЕИПзскоЯ, до сих пор неязучетоВ окгографагат я кузикозедзгяг.

В результате выяснения исторических корней Дергшества и ого градаций з Азербайджане, а таюса аналиоа свадьбы, проводкиой стрзнствушями и оседлает отиалышкаии, удалось установить, что:

- цша щэнгнов и дарзшзй - единение духа с Всевьянш путем экстаза, доетит'аемого при покоим ударного инструмента, указывает на органкчзску» связь мзаду нга.и а

- наряду со "светскиия" свадебными обрдааьет (свадьбы "эль", "аинт"» "талсндз") в АзербзДшхавд с исторических времен суаество-ssjdí таккэ дврвгапескиэ свадьба, относящиеся к "религиозно^ вд-

■ ду свадеб;

- от других аидов свадеб дервааеская свадьба обличается своим посяедшш этаком, и это отличие обусловлено преядэ всего ее кузы-кальта* о§орийенизк;

- яитзратурночлуздаальшз о бра зга дерэжзей исполняются в основные и побочных яздах азербайджанской народной иузыки;

- в дервшесгих песнопениях доминирует поэтические нанры ка-сцда (хвалебное стихотворение) и ахзалат (собнтие);

- своеобразие тематики, содержания, способов использования ладов, монодии» es рнтыо-интонаиионнкх рисунков, аекпа, дрш<*атур-гии я структуры цузикБльно-поэтяческих образцов, звучаотх на дер-эяшеских свадьбах, позволило считать дервипеску» музыку неотъемлемой часть» азербайджанской народной музыкальной культуры.

Abdullajreva Zuieykha Abulias: gisi She Jiuaic оS Azerbaijani ал Seddic£ Serwaony (on the baeis of analysis of "Dervish wedding")

Ко визе

Ihao!£o to rcECViO. of iaeolcciool prohibitions last years it baa Ъс0033 pooaibla to tell about cpreadics some aero variety of waddings la Azerbaijan - the darkish (anchorite) one a Khlch have cot Ъаой studied up to new by specialists in ethnography and auoic.

In coaaequencc of clarification of historical roots of derviG-asonfe and its trsditicae in Azerbaijan sis® in eonss-jM®©-сэ ef enalyeia of Kii&i&c ccnduoticg by waadeslng and setsfclefi esshoritis there hae Ъавс к euoceas te deteze&^s Skats

- tbo phaaana" гшй ¿ervieisa cia is the unity spirife Tzlbet Cod by the way ct exst&ey being reachad wi6h the half ©f blow instrucsnte, that shows the organic tie between tisea. sad souphiets;

- since historical times side by aids «ith »eesulisr* mi.-ding ceresconiee ("el", "aehys", "kfcananda" ueddioga) there" existed also the dervish Beddings in Azerbaijan, relating to ■religious" kinda of weddings;

- the dervish wedding ¿iffera froa other Jcindo cf weddings by its lest stags and this difference caused by its auaicel effects first of alls

- the litarary-BU3ical cease cf dervisha are performing at Azerbaijanian basic and additional tunaa:

- the prevail the poetio genres in dervish songs: easy do (laudatory po'oa) and ahvalst (event) j

- the originality of eubjeots, aaintenance, Banners of uso of tunes, eonody, its rhythalcal-intonalional patterns, tempo, dramatics and structure оt literary-Eusisal exaaplce sounding at dervish weddings bati allowed to consider the dervish raioic as an integral part of Azerbaijanian folk nuoical oulture.