автореферат диссертации по филологии, специальность ВАК РФ 10.01.03
диссертация на тему:
Нравственные искания в прозе А. Нуршаихова

  • Год: 1995
  • Автор научной работы: Калкабаева, С.А.
  • Ученая cтепень: кандидата филологических наук
  • Место защиты диссертации: Алматы
  • Код cпециальности ВАК: 10.01.03
Автореферат по филологии на тему 'Нравственные искания в прозе А. Нуршаихова'

Полный текст автореферата диссертации по теме "Нравственные искания в прозе А. Нуршаихова"

IX? ЭЛ-ФАРАБИ АТЫНДАРЫ КАЗАК МЕМЛЕКЕТТ1К ¥ЛТТЫК

со УНИВЕРСИТЕТ1

Г 22

3 • Колжазба юкывда

Калкабаева Сэлима Э бд1раманкызы

Э.НУРШАЙЫКОВ ПРОЗАСЫНДАРЫ АДАМГЕРШ1Л1К 13ДЕН1СТЕР '

10.01.ГО. - казфп казак эдебиеп

Филология Рылымдарыяыч кандидаты гыльгми дэрехссш алу УШ1Н жазылган диссертацщшыц

АВТОРЕФЕРАТЫ

Алматы - 1995

%мыс эл-Фараби атандагы Казак; иемлекетття улттыч уняверситегхнй цаза^ сдебиетх кафедрасында даЛындалды.

?ЫЛЬ!МИ жеТЗКЗПСТ - филология гылымдарыннц

докторы, профессор - 1«айтанов Б. К.

Ресми оппоненттер! -филология гылымдарыныц

докторы, профессор Елеукенов Ш.Р.

- филология гылымдарыныц кандидаты, доцент туликов д.

йетешх уйым — Абай атындага Алматы мем-

лекеттхк университет!

Диссертация далы -__сагат

эл-4араби атындагы Йдзак шмлекетттк улттык университет! ¡¡»дандагы филология гылымдарынын докторы ддреяесхн беру жентндег! Д. 14.А.01.22.машлдандншлган кецестхц мджтл1стнде цоргалада.

Адресх:-430121, Алматы цаласы, эл-Фараби дангылы, 71.

Диссертациямен университет?ти гылыш кхтяпханасынра таны-суга болады.

9 'Г /у

Автореферат 1935 жылы . , <- и_____таратылда.

Шмандандарылгая кецесг1н гылыш филология гшымдарынын докторы, профессор

хаипысы,

(Г^^^Стшёв Н.0.

о.

ЖУМЫСТЫН ЗЕАШ1Ы СШТТАМАСЫ Таквдш1тыд_езект!л1Г1. Адамзаттш} асыл аркандао колындагы KYpeciH, парасатын етплап, иан дукиесхшц сьг?кн шесту - кэрком едебиеттщ эр дан келе жаткан баста мураты. Бул макса? еикашан да ез мацысын жоймак змее. Кайта kïh exin, захан езгерген сайын оныц ыэн1 арта тУседЬ Ce6e6i кай кгзде де эдебиеттщ пен! -адаы, оныц ïeikî элеых. "Шын мэнхндегх эрбхр эдебиет ушш, егер ол - едебиет, ягни адамт" :у болса, онда адамгерппл:ш хзденхетер-дщ болуы мшдеттх"^. Оксыз керкем ашгарма тэрбиелхк куатына, эстетикалык мгратына жете алмайды. Осы туста здебиет пен корадь-дщ да тыгыз байлашегылыгы нерхнедь Дсга;4цагы люральдкк атыос-фераны калыптастыруда эдебиеттхц мацызы кавдай зор бслса, эдебиеттщ к'/нын кетеруде ыоральды/^да орны ерегаде. Деыек адамгерпх-'.. Л1К жайы - эдебиеттег1 вьиршец де мэкдх мзселелерд1н öipi.

Эдебиеттщ дхцгегг ретхнде kvh тэртхбйен бхр елх туспей, камта кун мгермеген сайын жаца керкемдхк тэсмдериен шешшхн тауып келе жаткан ыоральдык-э тика лык бул категория эдебиеттаку гылымында езектх такьгрып болш келед1. Тел ecin, катар дашган туыскан, керпплес халыктардьц; едебиеттану гылшындагы осы мэселе тец1регхндег1 1зденхстер буган делел. Бул ретте арнайы диссер-тациялык квлевдегх жумыстар санынщ кебейе тусух^осы мзееленщ эдебиет сшшларыкщ басты зерттеу обьеKriciKe айкала басгаган-дыгш керсетедх. Оларды яхктеп ïcapacarç, б л? тобьГ" классик

1. Кузнецов S.S. Размышление о нравственности. - М.: Сов.Россия, 1979. С.319.

2. Егоров С.Г. Соотношение прекрасного и нравственного в художественной мире И.С.Тургенева /рошны и повести 1850-х начало 60-х годов/ Автореф.дисс.на ссися.учен.степени канд.филол-. наук. -- Ы. j 1988; Качур М.Д. Связь морально-этических проблем в творчестве А.И.Чехова 80-х годов с зязкенныш исканиями писателя. Автореф.дисс.на соиск.учен.степзни канд.филол. наук - H.t 1981. ■

жазушылагдыц моральдык-филоссфиялик 1гден1стерхн, шгаршларин-дата эсеыдхк пен адамгерш1Л1Ктщ Уйлесхшк сэз етсе, бхразы Улы Отан согыск гайындагы прозада кетерхлген адакгерпхлхк ыэсе-

лесхн патриоттащ, улттьгк жэне жалпьосалакткк сезидаермен диалек-

2

тикалык б1рлмте карастырады, ал енд1 брзнешеух замандастщ рухани элзм1не аркалады. Ссышпма зерттеулер 60-70 кклдары-ак едебиетшлердщ басты назарына 1лхне бастаган адаыгершШк хзденхстердхц жыл еткен сайын езекттг1 арта тусетхн курдел: де киын такырып екендхгхн айгактайды. Расыцца, Э.Меяелайтис айткандаЯ: "Адажыц хшкх дукиесгне терец грек уцхлген сайкн оныц анагурлым курдел1 екзндхгшз кез жетк1зем13. Адам жаны негурлыы терецipeK суреттелсе шыгарыа да курде л i бола ту сед i"^.

. I. Агеева Б.П. Нравственно-философская проблематика украинского военного романа и повести 70-х годоз. Автореф.дисс.на соиск. учен.степени канд.филол.наук. - Киев, IS85; Бондарь B.C. Проблема нравственного выбора в повести. 60-70-х годов о Великой Отечественной войне. Автореф.дисс.на соиск.учен, степени канд.филал.наук. - Ы., 1979; Гурска Т. Советская повесть 70-х годов о Великой Отечественной войне /проблема героического характера/. Автореф.дисс.на соиск.учен.степени канд.филол.наук. -Ы. ,1362.

2. Абдикеримов А. Проблема нового героя и образ современника в киргизской советской прозе. Автореф.дисс.на соиск.учен.степени канд.филол.наук. - Фрунзе, 1982; Алексеева Н.В. Нравственный облик современника в советской литературе последних лет. Автореф.дисс.на соиск.учен.степени канд.филол.наук. - М., 1962; Жанымкулоз У. Нравственный облик современника в туркменских романах семидесятых годов. Автореф.дисс.на соиск.учен.степени канд.филол.наук. - Ашхабад, 1967; Казаченок П.Б. Нравственный мир молодого современнника в советской повести 70-х годов. Автореф.дисс. на соиск.учен. степени канд.филол.наук. - Ы., 1976*

3. Ыежелайтис Э. Контрапункт. - П.: Известия, 1972. С.446.

Заназдас бейнесi мэн окыц рухак! элэмппц эдебиеттэг: ке-pi—

т

HiciHs казак эдеблзт зе~ттеуиплер1 де бхркатар е^бэктог- арнады. Галымдарьказ ез зерттеулерхкде негхзхкзн ко гам мен K33ipri адам арасалыагын, рухакл-адамгергшпк ыураттардыц херкем эдебкзттегх ер аяуан кврипсш гылшш т</ргыда талдаган. Зуган коса белгШ б 17? жкддар аралыгында жарык йорген шыгармалардагы : гаиаддас образьш, олардыц заканга сай ьаральдых бет-Сэйкесхн, мхнеэхнщ адакгершШк сипатын бейкелеудегх жа^/шы иебердхг1 соз етхлген диссертациялык жушстар- да айта кеткенш1з гвн. Б^лардан пайьздайтынкшз, кэркем прозадагы rcaaipri дзухр адаш гиен окыц ■ рухаки-адамтет;и:л1х хзденхстарх эдеблеттануда азды-когт сээ

1. Атш.:св М. дазхргх казак рскандарындагы заыандас бейнэсх.

- Алматы; ¿¡аэуны, IS83; БаЯжакоз С. Замандас туралы толгау.

- Алматы: Дазушы, IS73; Еазарбаез М. Здебиет язнз дзухр. •.-

- Алматы: йазушы, IS66; Еердхбаев Р. H,a3ipri казак, прозасын-дагы замандас тулгасы. - Алматы; Кдзакстан, 1968; Габдуллин Н. Зачаддас келбетх. - Алматы: Жазушы, IS72; Елеуненов Ш. Замандас парасаты. - Алматы: йазушы, 1977; Исыагулов й. Облик современника. - Алматы:йазушы, IS70; Кэкшзз Г. Деухр суреттзрх. - Алматы: Жазупш, 1967; Н^бдолов 3. Жебе. - Алиаты! Казусы, 1S77; Майтаноз Б. Казак прозасындагы замандас ßeüHsci.

- Алматы: Гылым, 1962; Карымбетоэ 5» Казак поэ зиясьшдагы замандас бейнесх. - Алматы; БШм, IS84; Нургалиев ?. Телеагыс.

- Алматы; Пазушы, 1986; Оразеез Ö. Замана каЬарманы. - Алматы; ■ Казушы, 1S8I.

2. Бекниязов Т. Kasipri казак, позестерхндегх каЬарман жэно адам-гершШк проблемасы. йилол.гылквдарыкыц кандидаты рылыми дэрезхесхн алу ушхн дайындалган диссертация. - Алматы, 1992; Зборовская Н.В. Проблемы романа о современности /на материала казахских и украинских романов 70-80-х гг./ Дисс. ...канд. филол.наук. - Алка-Ата, 1990; Тульксв К. Современная казахская проза о рабочем классе ./Проблема героя и конфликта/. Дисс. ...канд.филол.наук. - Алма-Ата, ISS5.

б.

бслып, галывдарыыыэдщ назарын аудара тускешмэн, адам жаны диалектикасыкыц адебиеттег! сыр-сипатын e.ii дэ яан-жакты карап, кецхл белетш кзйттар баршылык. Эсхресе жеке суреткерлер кейхп-керлэрмхц бойындагы еаыан рухына лайык болшс, 6ítímíh, адаы-гертШк сапаларкн кэре балу, сны бейн8леудег1 тьщ идеялык-кер-кеыдхк ерешвл1ктер1 мен стильдис хзденхстерш айкындай тусу аса кажет. Бхз диссертациямыэда бул мвселеге осы тургыдан карау-ды кездедхк. Ол yuiíh шыгармалары аркылы дерект! материалдарды, ешрлис тэягёибен! eHsreci мол кэркемдис шындыкка айналдыра алган халык жазушыса бзхлхан Нуршайыков прозасын TÚire таек етт1К.

Жазушы шгарыалары жайында МДаратаев Дазак эдебиетшщ тарихы. 3-том, 2-К1тап. - Алматы: Гылкы, 1967. 130-132-беттер/, Р.Берд1баев/Казак прозасшдагы заыандас тулгасы. Алматы:1\азак-стан, 1968. 53-55, 74-75-беттер/, Б.Уахатов /Керкеыдш хаденхс-тер. - Алматы: Назуш, 1991. 40-бет/, С.Кдоабаев "Алыстагы аудан ewipiH3H очерктер" /Эрлеу жолында. - Алматы; bÇàliSB,I960/, Н.Габдуллин "ЬдЬаэыакньщ адаыгерш1Л1К еле;.п" /Замандас келбетх. - Алматы: Жазушы, 1972/, Ш.Елеукенов "Адам деп ат койган соц..." /Заыандас парасаты. - .Алыаты; Жазушы, 1977/, "Брянске жаралган урпак яазушксы" /"Кдзак эдебиетх". 1992, 4-аелтси{са1^, Б.Сахариев "Жастыктыц эз1-жайсац жыр" /Курескер тулгасы. • -Алыаты: Жазушы, 1979/, Ж.Дэдебаев "Акикат пен ацыз арасы" /Шышрлап бойга жайылган. - Алматы; Казуш, 1988/, Н.КаЗбеков "Акикаты - ацыз, ацызы - акикат" /ОЯ таразысы. - Алматы; Жазушы, 1991/, Т.Кзкхшев "Шынайы емхр жыршысы" /"Казак едебиетх".1992, 4-велтоксац/ атты макалаларынца, сондай-ак Mep3iMfli басылыщар-да жазылган пхкхрлер болганымен, ыонографиялык келемде арнайы жазылган ецбек елi аок. Шыгармалары аркылы заыандастарыкыц

адамгернплхк болшсын шынайы ¡салпында эстетикалык куаттылыкпен танытып, окытдеанына гибратты улгх бере б1лген З.Нуршайыковтыц едеби туындылары арнайы зерттеуге эбден лайккты дуниелер.

Диссе^тациялыц жуыысьз.мздыц' гылыки жа^алыгы - мунда алгаш сет кец келемдэ жазупыныц прозалык шыгаршларыньщ идеялыгс-такьгрыптык, жанрлык-стильдхк ерекшелхктер1, дефект: ыатериал-дарга курылу негхзх явке ¡саламгердх^ гсазхрг: дэухр адамынкч болмысы мен характер 1Н тлттык ыхнеэге сай ет1П психологлялык нээ1КТ1Кпен ащудагы дара колта^басы арнайы зерттеледь

Зерттеу обьектхс^ етш аты ацызга айналган халык батеры, Улы Отан ссгысьа-шц дацкты каЬарьга.чи, гвардия полковкигх Бауыр-жан [¿омышулыныц ер тулгасын, азаыаттык касиетхн танктуга арнал-гая "Акикат пен ацыз" /1576/ роман-сухбаты, заыандастарыныц адаыгерш1л1кпен астаскан адал махаббаты мен шынайы сУйлспен-иплт баяндалатын "Махаббат, щзык мол жылдар" /1970/ романы, Кецес Одагкнщ батыры, ш едебиетш галым Ыэлш Габдуллин аты-нан ардагер аэакаттар туралы айтылаткн "Тогыэ толгау" /1977/ повесть-монологы, аскактык пен эсеидхкт1 танытатын "Махаббат . жыры" /1964/ "Еок1 дзптер". "Эсем", "Ботакез" /1966/, "Газап адаы" /1968/ атты лирикалык повестерх иен ыаЯдандао жауынгер достарынщ ерл1ктер1Н суреттейтхн "Невель тУбхвде", "Великие Луки урыстары" скиды майдан ваабалары алынды.

Зезттещхц^аксаты^ен^

- жазушы проэасьшьщ; идеялык-такьгрыптык еэгеизлтгше, онда-гы адамгершШк мэселеспнщ койылуы цен шешхмхне назар аударкп,

тэрбиел1к-9негел1к ыэнхн ашу;

- кей хакер таццау, онщ яан душе с: мен Ы1нез кырларын

шынайы калпында суреттеу,., дерект: материалдарды пайдалану,

шеберл!Г1Н таныту;

- адаыгершхл1ктщ ерлхк, калармандык, сУЙхспениШк, есем-Д1К эдеп сикктн каскет сапаларыкен аракатынасын олардкц задан рухвда, улттык мхнезге сай кэрхэ.м беЯнелеухн керсету;

- кейхпкерлердщ адамгершШк касиеттер1Н адгудагы лиризм иен жанолыц-стильд1К 1зден1стер1н аныктау;

- зкацушныц шыгармашылкк лабораториясын зерттеп, стильдхк ерекш8Л1ктер1 мен дара колтацбасын айкындау.

Диссертациялыгс кумыстыц теоуияш5^зне_кетодологияшк_теггэ_| ретхаде классикалык эстетика' • гылымы жэне казхрг! адебиеттацу пен скндагы тэжхрибеге, багдарлы тужкрыыдарга сийевдтк.

Диссертацияньщ жадушвдц

керкем пссэадагы адаыгершШх хзденхстерш арш сез етуппз каламгердщ едебиетхмхзге коскан улес салмагын, дара суреткер-лхк колтацбасш ашктауымыэга кемектеседх. Диссертация матеркал-ын зкогары оку орьшдарында етк1з!летхн казхргх казак эдебиет1 курсында ар! 1960-70 жылдардагы керкем проза кайына арналган арнаулы курс пен сзминарларда пайдалакуга болады.

Жтюгын^сштан^тух. Диссертациялык та.'ршс вл-Фараби атьш-дагы Казак Мемлекеттпс Улттык университет! казак вдебиетх кафед-расыныц 1.!-эй1л:с!дзе талкыланыл, коргауга усшылды. Куиыстщ негхзг1 ыазмуны мен кекелеген корытындылары жас галыыдар мен ыамандардьщ 1-Республшалык конференциясында /Алкаты, КазГУ, 1991/ жасалган.баяндаыа мен республикалык басылывдарда шыккан ыакалаларда корхн1с тапты.

¿^свИЭЗШЙЗ-ЗНёЗёШ' Зерттеухмхадщ шндеттергне сай аумыс К1в!спе белпмен, ¥Ш тараудан, корытьвдыдан турады. Буган коса пайдаланылган адебиеттер тхзип берхлген. '

ЖУШСТЬК ЬЕПЗЛ MAäiYfffl K|2icne£e диссертациялык жумыс тащрыбыньщ езегтлхгх, гылыки жачалыгы, гзденгс не г i з i, жушетыц максаты мен мшдет-Tepi, теориялык нэке■ кетодологиялык негхзх, прахтикалык шнх керсет1лед1.

t^JLJSäSSZfiä. яастар apa-сыкдагы рухани-адамгершШк хэдекхстер нанкмды суреттелет1Н "Махаббат, кигык мол яыпар" романы мен "Eûkï дэптер","5сем", "Ботакоз" атты лирикалык повестертндегх автордыц идеялык мак-саты иен neamii, замандас образа мен онкц характерíh зкасаудагы • эр алуан керкэмдхк тэсхлдегдх пайдалаку шеберлхктерх зерттелхп, пыгарканыц тэрбиелш мант евз етхлэдх. Ссндай-ак бул тарауда яаэушы шыгармаларындагы кейшкерлердщ адаыгершхлхк элемхнщ эсевдхкпен диалектикалык бхрлхгчне, уйлэсхмхне назар аударыла-ды.

Мораль таккрыбын ез пыгармашкльтынщ eaeri еткен З.Нуртайык-св алгашкы иыгарыаларынан-ак замандастарыкыц аскак рухын, кыры мен сыры кол жан дуниесхн айкара ашып керсетуге деген иеберлх-riH такыта адцы. Жазушыкьщ кай шыгармасыя окысац да, ерекше 6ïp куй ¡ceEecirç, эдем1 ceaiwre бвлэнесщ. бйткенх онын Heiiiratepjiepi адамгершхлхгх кол, жан душесг еулу жастар бохщ келедх. Мзсе-лзн, "Махаббат, кыгык иол жалдардагы" Ербол мен Мецтай, "Ecxi дэптердег1" Кабира мен блкен махаббат пен достыкка адал, сулу-лыкка ктштар, арманшыл жастар болса, я ir irr щ яан сулулкгынан repi керкше кызыгып, опык жеген Ботакеэ /"Еотакэз"/, ¡шзыщщ-лыкпен яёцхл емхр cypin, ултткк ьпнез, ата дэстурд: укыткан Эсем,оган кол ушын берген Акан /"сеем"/ - окыоманын салмакты ойга кетелейтхн, даралык Minen такытатын кей!пхерлер.

' "Адамшлык алды - ыахаббат, гаделет сезхм"^ - деп улы акын Абай айткандай, с.Нуршайыков шыгарма окигасын ыахаббат тец1ре~ Г1нде кура отвдып, зкас кейхпкерлердщ суй1спеншл1к сезхццерхн сынга салып, ец асыл адаыгершШк касиеттердх аршш керсетедЬ Сол аркылы жас кауымды тэрбиелеуге умтылады. йазушыны осы ыак-сатьша толык жеткхзген "Махаббат, кызык мол жылдар" романы бол-ды деп айтсак, кателеспейгпа.

Шыгарыаньщ бас кзЙ1.ткер1 кешег1 солдат, бУГ1НГ1 студент Ербол мен инабатты сулу бойветхен Мецтай.ал окигасы осы екеу:г-НЩ арасындагы унц сезхмге, суйхспеншлхкке курылган. Ек: жас-тыц шынайы сез!М1Н лирикалык еуенмен тегтлте баяндауда автордыц ервден кырлакып кеде жаткан "1^ыз Жхбек", "Козы Керпеш - Баян сулу" сиякты халкымыэдьц гашыктык яырлары пен "Камар сулу", "Шугаиьщ белг1С1", "Калыц мал" роыандарындагы казаки суйхспен-Ш1Л1КТ1Н, улттык дара сипатьш керсету дэстУР1не асугхнгенх байка-лып турады. Диссертант роман лайында мерз!мдх басылыыдар мен б гр кат ар едеби-сьщ ецбектерде айтылган п1кхрлерд1 ескере отыр-ш, онда адамнщ шхаббат сиякты купия да сулу сезшшщ психо-логиялык терегуикпен улттык шкезге- сай берхлухн роыанныц б1р артыкшльггы деп есептейдь

Ыэцг1л!к яастыктьэ? ез!ндей кершетхн осы романда бейнелен-ген студенттер арасындагы сыйластык, жарасымды ээхл-калжыц, саукк кештерх окырыан журегхнде вдемх эсер калдырып, алуан турлх характерлэр ыен образдарды елестетедх. "Бес саусак б1р-дей еыес" дегендей, Ербол заыандастарьмьщ ыхнеэдерх де, тагдыр-лары да .эркилы. Еадушы осы заццылыктарды ескере отырып, б 1рнеше киынтык тулга сомдаган. Мысалы, каляыцкой, ку Т1лдх Моыартбек,

I. Абай /ИбраЪиы/ Кунанбаев. Шыгармалар яинагы. Екх томдык. Алматы; Жадушы, 1986. т;2. 164-бет.

6ijuiMi саяздау, хец!л ойлы ЗайгУл мен Канкпа, сабырлы да акылды кыэ Мafioа, ер мгнездi Тана, уэдеге табансыэ Салима, надандау Бурххтбай, есерсок, дэрекг Туыажан, маскунем Шалдуар'Шалгынбаез-тардкц эркайсысы дара характер иелер1. Жазушы сол тустагы жаксы-лы-каыанды касиеттердг осы кейхпкерлер аркылы иикактап кэрсет-иен.бз замандастарыньщ асыл касиеттергн Ербол мен Мецтай бойы-на шогырландырган. Олардыц innci бай сезхмнен бастау алган сулу зкан душесх шкгарманьщ °че бойында бтртхндеп, табиги наньгмды турде ешылган. Роман басында Ербол уяц, уялшак, ьшныктау ауыл баласын елестетсе, соцыра ецбеккэ араласып, ел ешрхи кэрхп кел-гегаен кеЙ1н баскаша кырьшан танылады. Оныц ашк та батыл, шешен де бхлггр азамат болганын кэремхз. Сны шраткан ецбек пен eMip сокпактары.

Ербодцьщ адамгершьлхк сапаларын сынга салган махаббат болды.

Бул яодда кыз журегхн тез хаулай алмайтын туйык мшегдл Ербол-

га талай хедергмер кездестл. Осы туста диссертант Ербол басы-

нан кешкен ;кайды М.Эуезсвтгц "Эскен оркен" ромакыядагы 1лияс,

Т.Шармагаыбетоатщ "Нэзхк булттар" повесхндегх Темхряан образ-

дарымен салыстыра карел, о..ардыц мшезхнхц Keñtfip шрларыкан

утссастыктар табады. Олар ~ арбхр íctí уят таразысына сала бхле-

тхн арлы ^iriTTep. Населен, Ерболдьщ езге кец1Л1мен санаса

бiлeтiн адхлдхгхне туршс киындыгына тезбей, махаббат таразы-

сьида ауыткыган Салима яайын байыппен ойлап, "иен: кутг.е" деп ерге шага беру хне руксат ету i, ara есиетхн оркццап Кецтайдыц

Тумажанга берген уздесш буэдырмауы дэлел. Шыгардада автор

осклай суйхспешхлхк сезижэн repi адаптерахлхк ар-инабатты

басым коя отырып, ез кейшкерш парасаттылыкка ке ете алган.

Бул жерде казушынкц гуманизм жактаушнсы болгавдыгщ коитайшз. .

Эыоциялык жылылыгы мол, эстетикалык талгаыыен яасалган Мечтай образы - Еазуиш-ьщ би:к ыуратынан тугаи басты кеМпкер-дхц 6ipi. Онщ бейкесх яурхс-турысы, керкх, мхнез-кулкы, дуние-танымы яараскмдылыхпен Уйлескен адаиныц болмысын елестетедх. "Мечтай, ~ U.dziuôaea айгхавдай, - акылды, устамда, бШмдар, аан сулулкгы яаркырап керхнген казаки Mines бен яаца деухр кыза психологиясыныц косындысы - синтезi"^.

Роыанда 15ентайдыч керхнер сэттершщ 6api эдедтШктх, ина-баттылыкты насихаттагандай. Еудан 6Ï3 автордщ адаы бойынан ïhsmï Kspinyre raie эдептЬнктх сеэ етуге аса ден койгандыгш ацгараыыз. Содан да болар кейхпкердщ едеп касиеттерхн шм-штырык окигалар устщсе сынга салмай, куеделитх жай тхршхл1К агышнднгы кактыгыс, тпкгеггалас, диалог барысында керсетуге тырысады. Мыс алы, кыздардьщ эр алуан харакгерлерхн, nhtiv талас-тарын, саз саптауын, юшыл-ерекетхн сипаттау аркылы-ак автор окырманга ой туйетхн, тзлхм алатын кеп нэрселердх мецзейдг. 9pi бугхнгх kyhï де кед:л коярлык мэселелердщ nepHeciH деп басып ед8пт1лхкке, арлылыхка шакырады.

А$тор киаьгны келген туста окырманына ада&гершмхнтх, яахен адет, озык дэстур, жогары шдениетт1л1кт1 дархптеуге тырыскан. Оны Ербол, Мецтай, Ыайраныц анасы т.б. енегел: сездерх, ой-тебхренхстер1 аркьшы жУзеге асырган. Булардыц бэрх романньщ идеясымен УЯлесхп, ол аркалагаи едепт1л!к аугхнщ салыагьш арттыра тУсед1. Сондыктан буш жастар тербиесх, кыздар -адеп-т1Л1Г1 жайындагы шыгарма деуге де болады.

Э.Нуршайыков шгармаларьшщ пафосы - гуманистп; идеяш уагыэдау. Зететикалык мураты - кан дудае эсемд!г:, ceoiw мел- . дхрлхгх, адаыгерш!л1кпен астаскаи махаббат екендхггне лириха-

I. Элхмбаев Ы. Калам кайратк: Эсселер, сын ыакалалар. Алыаты;

Жазушы, 1976. 120-бет.

лъщ noBGcTüpiH ок;ыганца да кез яеткхэемхз. &ул поЕестердад та^ырыОы 6ip-6ipiMeH ундес болгакьмен, кеИхпкерлердхн тагдыр-дары ¿.р адуан, харалтерлерх даралык сипат алган.

дас адаглга аска.^та^, текалпарлык, ajuju-^na нзнхлтехтхк тен. ^ул ^асиеттердхч алдалды билеп, euip тэмрибесх асц жастар-ды цателесуго экеп соцтыратын кездерх де кеп. лазу^ы лирикальщ повестердаде жаетар enipíhíh осындаЛ келенкел1 кацтарына да кец~ хл ба лгп, сабац боларлыц жалларды с«з етед1. о?ак, ecipece, "•^отакеэ" бен "Зсем" поысгерх дзлел. Ц'.чда казукыньщ адашыц жа^ылыс басуына себепшх болган Mines цырларындагы хеьшлхктер- . Д1, оккц ce6e6i иен салдарын ажуга деген уктылысы аин^н кэрхш-дх.

далш ».лур^йдовтац лирикалыц шагын повестерг улкен тартыс, шш-штырщ окигаларра баи болмагадае*!, айтар енэге, дик± знатна толы, Ьудан баЛцайтынымыэ, жазушы шыгарыаларыньщ ыацсаты -тен сулулыгынан гарх жан судулыгын жогарн ^олып, адаыныь; бойын-дагы TYUKi адамг^рыхлхктх, сулу да бихк сезйлге ¡(¡абхлеттьлхктх кзрсету. Осылалхса ол^рманды кан Tepe¡miriHe боллатап, здеахлхк-ке цуштар ету, шыкайы сг.ЦсяешхлЫтх Дэрхптеу.

Чл&ШИ- ^SËÏSHÏii-tliLSâ'îlâS'iâôffiï-MÏEâS' ^аэушыкыч эс-кери-патриотты^ таф1рьма казылган иыгармалары ^амтылган бул тарау eiti билхшен турада. "^и:;ан_;;»збала|)ы" атта Öipimi бвлхмшде "¿огыз толгау", "^<аббат дары", "¿аяал адам" повес-терх мен tí6muß", "Великие Луки урыстары" атты ¿нгхке-

лер1, ал "оатырс-ан дуниес!" атхы enimi белзжнде "-¡Ци^ат пен авдз" роман-сухбаты царастырылыг., адамгерщ:иш пен ерл!к-тхц балланысы, ацамгератк ic-эрекет пен даДармандак мураттыч керхнухндег! дерзктхлхкт!^ атцарар хдазштз: тыге тиек етхлген.

В.Куршайыков ескери такырыпта жазылган шгармаларыеда ewip шндыгын, тарихи тулга болыксын amy nsrisi етш деректхлшке бой урады. Дерект1Л1Х акикат скигаларды накымды керсетудх^ утьвцш жолы болганшеи, киыкдыктары да кег.. Муны жазушыкьщ мына 6ip сезхнен де а^гарамыз: "Дерект1 шьтармада шндыктьщ ез: гана шыркап туруы керек. Дерект1 кейхпкер кэрхем каЬармак сияктн ун-cia кала берыейдх, ез1Н Tepic суреттесе жазушкыен дауласа да, кауласа да алады. Деректх тарихи окига - халык кагьшасы, халык оны ешкхыте де буршлаттырмайды"^. Э.Нуршайыков осыдцай киын-шылыцты сезэ тура, сдан тайсактамай, едебиет1мхздег1 дефект i керкем прозага ез улесхн коса бхддь Уысалы, "Акикат пен а^ыэ" "роман-диалоги бас кейхпкер Еауыряан Ысмьшульшен тхкелей сухбат-тасу, оныц замавдас, туыстарыыэн эцгхкелесу, кхтаптар, архив катеркалдары негхзхиде жазылса, ал "Махаббат жьгры" кен Тажап адаы" nOBScrepi азтордыц журналисток сапа^ла^ынан нейхн дуниеге келген. Ekí повестщ де кейшкер: ем!рде бар аандар. Ал "Тогыз толгау" повесть-монологи заманымызда ewip сурген ардагэр азамат-тардыц ез аузынан айтылш, кагазга тусхрхлген толгау icneTTÍ. "Автопортрет" кхтабыка енген "Великие Дуки урыстары", "Невель тубхцде*' аттк дерект1 ен,гшйлер1 де иайдандас болган жилдастары-ныц . ерлхк 13дер1М8н жазылган дуниелер. Эрине, тзуш шыгарма-ларында ем ig акикатын кужаттар нег131нде TÍ3in баяндай салдаган, кайта сларди _ каЬариан мхнезхн, адамгершхлш болыысын аша ту су жолында пайдаланган. Ягни дерект! ыатериалдар да кейткерлер-дщ жан дуниесхн танытатын куралдардыц öipi ретщце кызмет аткарган.

I. Нуршайыков Э. Тандаыалы. Ekí товдык. - Алыаты: Еазуш.йбй,

Т.2. 363-бет.

Ардагер азаыаттар мен атактн адамдар емхрхнщ ушкындары, солардщ эмхрхнщ бэлиентерi хспеттх "Тогыз тслгау" повесть-монолога дерект1 матерналдарга толы. Мунда автор Ы.Габдулиннщ кундэлхктх емхр Tipnwirinneri карапайым бейнес1н, казак еде-биетгнif? б1лггр1 болгандыгын шынайы калпыдпа керсете алган. Муш яазушы Мэлхктх бар сыгды жасырмай шындалдыкпен баякдату аркыды шешкен. Spi профессор Т.Кэкшев айткандай: "Зцгхме шертушхнщ зван дуниес1ндег1 кубылыстарды ацгартар кезде eiiip деректерх кимелеп нхредх де, жасалар кернем образ ыэндх штрихтармен жаркырай тУседх"^. Совдыктан да болар, ".Габдуликнхц едебиет тарландары Ц.Эуеэов, Ыабаев, С.Муканов, Б.Ыайлин, Б.Момышулы-ларкен кездеоулетзг, Кен,ее Аршясында кызыет .еткен кездерхнде-ri кызыкты эпиоодтар жеке новеллалар тур1нде берхлген. Бул сбраздарды толыктыруда автсрдщ естелштерхнщ, колжазба, кун-делхктерхнхч аткарган кызмет1 Улкен. Сонщ хипнде ceri3imji толгаудагы сержант Нуршайыковтьщ согыс кезгндегх кунделхгхнщ де ecepi зор. Онда Великие Луки тубхнде жаукен айкаскан жузмий б^игздадагы казак жауынгерлершщ sp6ip хунтi ерлхктерх кез алдыца каз-калпында еласзгейдх. ¥лы Отан согысьс жылдарында майдавдас болтан жолдастарыкыц ерлхктерхн шдактап ж¥ру

0.Нуршайыков калаккна сщген дагды екешн "Ер Тэлеген","Невель туб1ндеп, "Мэншук eHi" атты деректх ащчмелерхнен де керемхз. Мундагы автордын, жеке дара, топтык ерлхктердх суреттеудершен бул шгармалардщ окигалар хэхмен фактхлер нехчэхнде жазылган-дыгын ацгартады, Оныц устхне кувделik терхнде баяндау тэсхлх

де муны растайды. Дегеныен автор дереитердх нуып кетпей, ерл{к-

1. Кэяхшев Т. Шынайы gmip иыршысы- // "Казак эдебиетх". 1992, 4-желтоксан.

1Ь.

тхН туындау с&бептерхн ашуга умтылада. %лхкт!Н табигат сылы емес, саналы ic—эрекеттхч нвтхжесх екендхгхк, рухани дан дуние-ман, адамгершхлзя негхзбен бацналыстылыгин далелделдх.' mjH кейхпкердхн я&Лшылщ кездегх КУйхнЁ-сУ'лхнхотерхн, конй к;алау-ларын суреттеядх.

.Диссертант бул тарауда к;а»арманньщ рухани ктхн согыс тудар-ган тосын dip курделх жагдайда сынга салыл, адавдыц болмысты аша tycstík "«^ахаббат №ры", "¿алгш адам" повестерхне ;де тал-дау аасалда. ^ирик&лыд сарынмен жааылган повестердхц жетхстхк-тердаен цоса, кешглхк яацтарына да топтала кетедх. ьул повестер-ге тан басты ерзккелхк - кейхпкерлерхнхн табиги болмысы шкты, рухк ас^ац, ыадсат-ыурата ай^ык, сенгмге берхк жандар болып аелу г.

Алгашцы шыгаршларынан-ац адам жанынад курдедх табигатын танытуга умшлган З.йуриайыцов "Ащщат пен аиыз" роман-сухбат-ывда гвардия полковнигх Ьауыржан ^омышулыкыц образин жасау ар-ь^ылы бхртуар батардын цаЛаркандагын, адамгершШк елем1Н ¡¡ария еттх. о.^омшулы - отаншылдагымен де, елсУЛгзитхгзлен де, патриогшгымен де тарихтан ез орнын алган дара тулга. Нл ара-сьгнда ата ащзга айналган батыр туралы жаэу авторга она,'; co^Jia-да. Себебх бул шыгарма келзпкерзнхц казх тхрхсхнде жазылды. Сон-дацтан да батыр Ссшшсин, характер!» дал eMipflin взхидегхдей ¡ етхп керсету кхндетг гурды, ^уны сезшген жазушы шыгарманы де-ректх иатериаддорга су ¿вне отарып, сухбат туршдо . »азу да уй~ гарда. ^окашвд диалог, сухбаттасу туршце аазылуы батырдыц г?аЬаршнда .тудгасы цен ыуратан, яалпы адаадад болмысын со и we i бейнелеуде утымды ftRic болган. ^¡¡ткен! роман-сухбаттан оду-ш цауым батыр ara агиында Öiarici келген жаллардан тольщ

мэлхмет алш, вэхн толгэнткан сая-салалы сураУстарга ягауап табады.

Бауыржаннщ каЬармаидык тулгасьи, дара шнезхн жасауда автор кейшкерхмен сухбаттаеудан баска, ол жайындагы М.Габдулиннщ, зайыбы Кэмэатщ ет?телха-эчг1мелер1Н, кару лас жэнв кызыеттес болган яолдастары мен эамандастарыныц сеэдерхн, артУрлх куяат-тар, мхнеэдеыелер, хаттар, кувделххтер иен хаттакалардщ туп нускасыи келтхрш отырды„ Бул, Öipiraa^eH, шыгарма окмгасы-ньщ тарихи сывдыгьи растап, баяндау форма сын турлещпрсе, sxíh-шхден, батыр характерíh аша етсудщ тагы 6ip эдхсх icnerri. Буган коса баспасэя материалдары, елец-жыр, ел арасына тараган кызык ецгчмелер молынан пайдаланылып, батырдыч бейнесх жан-яак- ' ты адалган.

Шыгармада Бауыржанныц яан дуниесх бай. Ол едхл де шьшшыл, айтар ойын яасканбай Kscin айтатын еяет те катал, сонымен катар жаны жайсац, к1и1пей1л де жозларт, нэзхк сезхмнщ иесЬ Баукец бойынан табылатын осындай касиеттердщ барлыгик да автор улнен сезхмталдыкпен коре б i лед i. Ош байсалды байкаумен шектелмей, кейхпкердщ кунделхкт1 smíp тынысынан туцрлцды ой топшылап отырады.

Романда Баукецнхч алгашкы ецбек жолында алгэн сабактары, вскери сртасы окига желхсше аркау етхлгенмен, ол втяен'емхр баспалдактарыкак тутастай бхр кэзец cypeTÍ елестейдь Муныц бэрш автор Баукецнхч адамдарго, когемга, еыхрге эдетнгурыпка, эдебиет пен енерге т.б. карым-катынасын, nmipiH, кэзкарасын аикп отыру аршлы таныткан. Осывдц бэрхне зейхн салып карасак, романда козгалмаган такысып, камтылмаган маселе кемде-кем. Жэне оныц бэр i Заукецнщ_ой таразысында салмакталынады. Бул

бас каЬатеаннщ улкен ой мен параеатты^ адаш екендхгхн айгак-тайды.

Жазушы Баукеьуп сезге тарта отырып, батырдыц, оньщ устаэ-дарыны^, замавдастары мен шйдацдастарыныц адамгершШк касиеч1-терш керсете бхлген. Бйткенг жазуиы максаты - кей!пкерлер1-нщ жан дукиесхн айкара аиып, содан туывдайтын каЬатеандык лурат пен ерлхктх жария ету.

ДаЬаркан жанынщ кеп ихрЬщерш, шнез-кулкын карсетуде дерект! материалдарды молынан пайдалануы, ер: керкемдпс курал-дардщ да бар ыушандхктерш, атап айтканда, мхнездеудщ алуан турлх зколдарын, ыонолог» портрет, психологиялык талдау, канат-ты сездердх кещнен колдануы шыгармакщ шншылдык куатькен коса, керкеэдхк дэрежесхн де бихкке кетерген. Ссндыктан да рокан-сухбатта халык баткрыкыц келешек урпакка умг: боларлык-тай толыккавды керкем образы ж&салган.

Ушхнш! тарауда каЬарманнкц рухаш жан дуниесх мен адаыгериплпс касиеттерхн кэрсетудегх зказушьшыц гюркгодих, жанрлык хздешс-терх, дара стальдте колтацбасыныц калыптасу жодцары карастырыл™ ып, адеби мурат, батдарын айкындау кезделедх. Ол ушхн иазушы-■ныц Ш1рлхк таягрибесх, выгармавылык ецбек .талы, материал т-нау, кейхпкер иэн такырып таг-щау езгешелхктерх, образ бен характер жасау тасхлдерх оез етхлхп, жазушлшс лабораториясы-ныц кат-гсабат кырлары зерттелэд!.

З.Нуршайыков жаэушлык лабораториясын зерттеп карасак, публицисгикадан керкем прозага бет бурган алгашкы кеоецнщ озшде-ак адамгершШк кэселэсхн выгармаларыньв} басты дщгег1 ете алуынан жаоукы твсрчествосыныц идеялык-такьгрыптык ерекше-

1У.

Л1Г1Н ангару ^иын емес. ^ушнист-жазушы шилх зскери-цаЛарман-даг? тав^рып^а иск артсын, мейлх ецбек пен махаббатты сез етсхн, еэ идеясыныц туг.цазыгын адаыгершхлйскв акеп Т1реид1. Ьа.с, бул населен! цозгамалтын шыгармалар кемде-кем. Алаида оны о.^ур-шалыцоь ез душетаныш тургысынан, канала одхс-тасхямен шеше бхледх. Осы бхр ем1рлхк манд1 проблеманы нац-щ деректердх, емхр-л1к ащы таж1рибенх у сына отырып, керкем пхындьвда алналдарады.

о,«урша_;ыцов ушхн журналистиканыц улкен жанры очерк, езх айт^андал, журналистика шекарасынан вткхзхп, жазуыыльеда бет чолгызган "аекара жанр"^болда. Озгыстыц суралыл жылдары юн емхрдхц талал циын ^ыстау кезецхн бастан кешзл, цашама журналист 1к сапар кешкен ол тулрдл, хзденх1Я";аз журналист ушхн керкем шыгармага арцау етерлхк материалдар как едх. <^уган цоса керген-б1лгенхн ерхнбел цопын даптерхне турте нару, кунделхк жургхзу еь;бекк;ор казушныч факт! зяинаудагы басты адхсх болды. £>ул тасхл шыг&ршеын емхрлш деректерге су.-.ене отырып жазу стили 5?алыптастыруга ьисиал еттх.

•^азушы шыгармасына материал жинауда гана ешс, оны оцыртнына жетк1зуде де хзденхшаэдьщ таньтады. мъцала, очерк наэсын,

мейлх ацг1ме, повесть некесе роман лазсын, онын, окырмакга тартш-ды болуына, о^ушысын бхр сарындалыкрен жальщтырмауга тырысады. °ул ушхн олардьщ тур жагынан бхр-б1р±не уцсамауы жолында хзден-хс жасалды. ^нкц шыгармаларыныч роман-диалог, повесть-монолог, естелхк ангхме т.б. болып келух соныц алгагы. ¿¿т очерктерхнщ езх очерк-эссе, очерк-ангхмэ, ал макала лары хат, бетпе-бет ецг:ше}

^'¿уршаЛыцов ^ен - яурналкстахн. -Алматы: Казахстан, 1у73.

1^-бет.

шагын пьеса, публицистгкалык толгау санатывда жазылып, ваца иакыл, жарасты тецеулермен ернектелхп келедх. Мундай жанрлык хзденхстерх на^шлык стияхнщ 6ip кнрын танытып тастайды.

Еазушьшьщ жеке басыньп^ адаыгерш1Л1К сияаты - дара стилхшц

' калыптасуына кааеттх шарттыц öipi. Сондыктан да яазушыныц ез

ойын, сезшдэрхн шыгармасына еKrise алуыкщ езх шеберл1кт1 талап етедх. Осы тургвдан царасак, ез образын шыгармаларына

ещэдцх енгхэуде Э,Нуршайы£сазтыц жанрлык 13денхЕтер1нщ септпч

улкен. Scipece, шыгаркаларыньщ диалогка, монологка курылуа,

баяндау тесШнщ ер алуандыгы автордьщ ез ойын spkíh 6inflipyi-

не кбп MYf.2íiHíÍK берген. Керген! мен кекейге туйгенх кеп

3„Нугвайыковез образын шгарыаларыцпа керсете алуы кеп

кызмет аткарган. Втрхнзпден, ол жадушылык позициясш танытса,

ек1Шхден, ¡ami шыгармаларьшдагы идеялык-тавдрыпты^ 6ípj¡íktí

айкщгтуга жол ашкан8 УШ1нщхден, шгармадагы барша эдеыекттар-

дх байланыетыратын уйымдастырушы изнге ие болган, твртхншаден;

каламгердщ стидьд1к:~жанрлык езгеиелхгхнщ калыптасуына ыкпал

еткен.

Э.Нуршайыков шыгармаларында муншама jsyktík салшкты басыи кетеретш образ - Ербол Есенов. Данаама адам тагдьгрын зерттеп, как дукиесшэ щглт курген ыакандыгы журналист осы 6ip жаншц ecbcîH аазушынщ эрбхр шыгармасынан естш каламыз. Ол б!рде -баяндауш кейхпкер /"МахаЗбат, кызык кол ягклдар"/, бхрде - тьщ-дауш ерх бакылауш /"беем". "Î.iaxa66a2 жыры", "Гажап вдаи*. "EcKi дзптер"/. Бэрхндэ 'sa од - автор айтпак болып, шкеат туткан TvnKi ойын ятзегв асыруга ¡дазиэт етхп ®урген бейне. Демек, тасасьшда-жазушныц eaî турган Ербол образы - калаыгердщ стилх мен идеясын танытатын басты кейхпкер.

Одага деректШгг &ен образ шынайылыгына аса ден коятын Э„Нуршайыков шгармаларында HerÍ3ÍHSH 6ipimi яактан айдалатын яирикалщ баяндау тзстл1Н колданады= Bcipece, лиризм оркек-терхн »азуш замавдас образьш, оныц адамгертхлхк сапаоык терек-ipsK суреттеуда„де та ins i пайдаланган. Ол vniH яагушы психоло-гиялык суреттеу пришиптерхне аугхнген. Содан да болар назуш-нщ зашндас образын сомдайтьщ "Махаббат, кызык мол жылдар", "9сем", "Ботакоэ" атты шыгармаладаныц кай найсысын алсак та психологизм кен яиризмнщ бхрлхгш иерем1з. Бул тургыда Э.Нур-шайыков шыгарыаларыныц лирияалых нэйхпявр тарапынан баяталу%^" нщ khsmstí зор. Автор яириналык проэага тэн этрл! монолог тык формаларды колданады. Ыысалы, газбаяа туршстых баяндау форкасы-нщ юшделхктхк турхн "Ескх дэптер", кэлиазба хат туртн "Вотакэз-деи пайдаланса, ал аунзша баяндау формаларын "Эсем", "Гааайып ад вы", "Махаббат жкрнвда" колданган. Баяндаудщ иуддай ор аяуан-дылыгн геыгарманы 6ip снршздшшктан арылтып, тартьыдылыгын артты-рады» Окига spiciH кецейтхп, ондагы характерлердщ азхн-азх танытуына мумххндхктер шаады.

Таги 6íp айта кететхн нарсе5 о.Нураайыяовтыц лирикалык повес-терхне тэн такдаып - каЬармавдык, эде&цдит свз ету. Содан да болар ондагы лиризм роыантикалык эд1стермен тутасып хетхп аата-ды. С.Эшхмбаев айткандай, романтикалык сипят та шгарздаа кажеттх туп каэактщ 6ipi зкендхгхн, оныц еренше куат, ер сер» nih, булкыныс беретхвд1Г1н^ Э.Нуриайывдв шыгаршларьи скш отьгр-ганда байяаймыз. бйтаеш каЬармачдык мурат пен ерлхгст! суреттеу автордан лирико-романтикалык стильдх талап еткен. Мэселен, "Мах аббат жыры", Талап адам", "Ер Твлегэн", "мэншук он i", майдан аазбаларкнда каЬармаддык-трагедиялшс образдар калыц

I. сппмбаев С. Парасатка куштарлык: Здеби-сын яакалалар.портрет-

тер. ~ Алматы; Жаэушы, 1985. 59-бет.

бояумен эсхредей кврсетхлген. Стан уш1н, яенхо уш1н елхмге бас ттккен азаматтардын ерлтгтн улылык;, даралык,,бк1к саналылш? деп еселтеЛдх. Сонднцтан да ^.^уряайыцон ц;аЬярмандарь1нь!Н е^шг, трагедиялмч халх жогары адамгершзлтк магынага ие бола алган.

О.Нуршайыков таланшнын цуаты мен дара ^олтанбасын алга^та-ган шыгарма халы»; батыры ¿>ауыр*ан ^омыиулы туралы жазылган "Ацикаг пен а_цыз" роман-диалога. Сухбат туртнде кен келемде зпикалыг, шыгарма жазуы - едебиет жанрына салган кара сок;пагы болды. Э. Ну рщ аЯык; о в тын бул жацалыгы да эдебиеидх кауьш назарынан тыс цалган жоц. ^оманныц сухбат турхнде жазылуы авторга талай мумкй-шктер ашыл бердх. Ьхрхнш хден, ^аЬармашн шыгарма мак сатина цараЗ багыттауга ер! ер вдршан танытуга жол ашса, екхн-шеден, шыгарманыч тарихи шыншылдыгын арттырды, ал тспкн !ден, авторами пкиганн вз тарапынан да баяндауына, ез сезхмдерхн ер-Кхн бтлдтрутке де мумктндтктер жасацы. Далай дегеммек де халыцна еткен енбегтаен ел арагннда аты аныэга а/, налган батыр туралы »азу татн автор галнмдыки жззушылыц, журналист» 1ядентстер тан»тип. кейтикер мтнезтнтц сан алуан жа^тарын ер цырынан шы-найа ашнп, улкен бхлхыатлтк карсетт!.

"Тогыз толгау" повесть- толга'/ынкц гесод монологына курылуы-профег.оор Х.КектпеЕше ялтеяц, "Э.Нуршайы^овтнн тур тздеудег1 тага утесы" . Автор баяндаудун, бул туртн тадыр жепден емес, эдебиет1М1зц-гц яз койнауынан алып ерхден кале аатцан толгау дас-г/р'Ы жангыртап, прозада взхндта эцхсшн 'тихыдх пайдаланган.лал-пы толгау ои5р сурген белг1л+ адам атынан айтнлып, онда шындык окигага лиро-эликадыц тус1нхктемелер берхледъ ¿'унымзн те те таныс

^йэкйнев Т. Шынайы ем{р ¡шршысы I! Каэа^ »дебиетх. ^-желто^сан.

автор адам болмысын лирикалык кэне эпикалык тэс1лдерд1 колдана открыл ашканс Ка}шрыанныц Te6ipeHicit кенхл-нуйг, ой tyíoí ар ¡силы берхлш жататын толгаулар лирико-филоссфиялык циклдар хспет-tí дунив- больп шыккан.

"Тамаша адагдар еьпрх" сериясын толыктыра тУсетга мэндх бул екх шгармада тарихи тулгалар емjpÍHe ден ковы жазушыныц такгодып пен KeñinKep 'тавдаудагы басты 6ip ереншзлхгхн керсетедь Жазушы шыгармаларында такырыптык бхрлхк болганкыен, окырыанына оны эр турлх жолмен баявдауда кап хзденэдх.

8p6ip яазушыныц керкевдхк-стильдхк isfleHicTepi каЬарманныц хпгкï элемхн ашуга кызкет етедЬ Э.Нурсайыков та - осы тургыда кеп гзденхс таныткан жазушы. Ол шыгармаларында образды^ îeclkî cesiiii мен характерен керсетуде, оньщ ппихологиясы мен куйхнпп-cyHiHimiH, сейлеу TepiciHÏH, кишл-козгалысы мен бет-nimiHÍH суреттеуд! молынан пайдаланады. Сондай-ак М1нездеу де алуан тур-лх яолдармен бер1лген. Жазушы осы жеркеодхк тэсидер аркылы :: каЬарманныц îunci злемхне ене отырып, оныц лан душесшщ сипат-ын К03 алдымызга елестетед!.

Жалпы Э.Н^ршайыков шыгармаларывдагы эр алуан мушпндхктер-мен берхлген керкемдхк эд1с-тэс1лдхц 6api езара байланыс, бго-лгкте болып, коркем образдьщ ада1Я,эршхЛ1К хэденхстерхн таныту-га кызмет етед!. Сондыктан да жазушыныц керкевд1к-стильдík Í3-денулерх жацада адавдык карыы-катынастарды суреттеу, яшццыкты енер тШнщ жаца кырларымен аша бхлу шеберлхктерхмен ерекшеле-нед1= Муныц 6api газушы каламыныц дара суретнерлпс сипатын, стильд:к ернектерш айгактайды.

жазушы шыгармаларыныц 6yriHri тавдагы тербнал1К мацыздылыгы айтылып, диссертацияда айтылган ойлар мен гпкхрлер т ужыркмдал ада.

1\арывды калам neci .с.Куршайыковтыц материалды, емхрлхк тэяхрибенх иегхзге ала отыркп ясазган шыгармалары енегесх мол неркемдхк шндыкка айналган. Шыгармаларында ыэйлх ерлхк, мейлх махаббат жайы саз БТ1Лсхн, Keri3ri окигалар жуйесх ада»ггери1лхк арнасынак ep6in, сол аркадан лайыкты шешшхн тауып гатады. Осы тургццая Караганда, зкан дуниесх жаркырай керметхн адал, парасат-ты, ерелх замацдастыц керкем бейнесхн мусхндеген гуыанист-жазу-ш Э.Нуршайыковтыц шгармалары да dvrifiri куннщ кажеттШгхне айналган кунды дуниелёр дер едпс.

Жаэушы кейхпкерлерш ойыен шолып карасак, азаматтык бейнесг мэн адамгершлхк касиеттер1 жагынан öipiKeH-6ipi аскактай icepî-натхн хал!сымыздыц ардакты улдары иен кыздарьш кез алдымызга едестетег.пз. Будан казушныц максаты экегелх азашттардыц егЛр голын5 елге еткен eijöeriH жазып, бугшг i kyhhïf, тарихкн бола-шак уш1н айкынцап беру екзщпгхн угыка тусзмхз. "Эзхлхан Нураайык-ов улт gmípíh теыенгх букара халыктыц децгейшен де, жогары -улы кайратаер тулгалардыц децгейшен де зерттеген адам. лэке емхрдхц ыстык-суык мэселелерш ар-инабат кезшен квруге тесел-ген каламгер. ил 1згхлхк пен жауыэдык, ерлЬс пен ездпс такырыбы-

т

ка кзздк . Будак 6Í3 калаыгердщ бидк моральдыц жактаушысы, адамдыг; асыл касиеттердщ яанашыры екенд1Г1И керекхз.

Сед соцында айтарышз, адаы баласыкьщ бсйындагы асыл касиеттердщ 6ipi - адамгершШк болса, осы асылды жырлап, адашыц табигаты мен ихршге толы яан дуниесхн зерттеуге багышталган Ззхлхан Нуршайыковтыц шыгармалары кай кеэде де ¡сундьшыгын жоймак емзс.

I. Елеукенов Ш. Ерлхккэ зааралган урпак жазушсы. // Цазак эдебиетх.

1992, 4 желтоксан.

даССЕРТЛЦШ ТАКУР'ЫБЫ БОИШМ МЬКЛДАЙ ШЩЛАДАР ЙАРЩ К6РД1:

1. Батырдыц адамгеримгк эламт. Казак; едебиет1 тарихыиыч езектх меселелерх /Гыльаи. иакалалар зганагк/: О ну куралы. - Алматы; Казак университет:, 1593. и,8 б.т.

2. 9.Нуршайыкоэ прозасындагы дерект1Л1к // К? УГА Хабарлары. Т1л, эдебиет сериясы. 1954. ?.' 2. 0,3 б.т.

3. Таглкмды туынды неыесе Зз1лхан Куршайыковтщ шыгармаларын кайталап окыганда туйген ой // Казак тгл: ыен едебиет1. 1594„ » 5-6. 0,4 б0т.

4. Э.Нуршайыковтыц "Акикат пен ацыз" романындагы адамгершШк маселес! // Тезисы докладов I республиканской учредительной конференции молодых и специалистов КазГУ им.С.М.Кирова. - Алма-Ата, 1991. 0,1 п.л.

Диссертационная работа Калкабаевой С.А. ;а соискание ученой степени кандидата филологических наук "Нравственные искания в прозе А.%ршаихоза" посвящена актуальной проблеме современной казахской литературы.

Работа состоит из введения, трех глав, заключения.

"Внутренний мир героя" основывается на исследовании романа "Годы радости и любви" и лирических повестей "Старая

тетрадь", "Асем", "Ботакоз", в которых глубохад реалистично описаны

духовно-нравственные искания молодежи. Б данной работе диссертант,

рассматривая сзяеь идейной основы с художественным воплощением

произведения, видит еевгармонии добра, нравственности и красоты

своих героев.

обозначена как "Докуыекталязм и героический идеал" и охаатывает произведения писателя, посвященные военко-патристической тематике. Глава состоит из двух частей. Б первой части "ёронтовые записки" рассматриваются повести "Светлый путь", "Песня лю6еи", "Удивительный человек" и документальные рассказы, а во второй - роман-диалог "Истина и легенда"о Б данной глазе диссертант, исследуя использование документальных матери^оз автором, анализирует героические действия персонажей с точки зрения нравственной совместимосам поступков героя и идеала.

"Жанрозо-стилезые особенности прозы А.Буршаихова"' диссертант ставит перед собой цель.раскрыть жанровые, художественные и стилевые поиски в показе духозного игра героя. В частности, им раскатривается жизненный опыт писателя, его творческий путь, методы сбора материалов, особенности выбора героев и тем, т.е. исследует различные стороны творческой лаборатории писателя.

Основные вывода даются.в заключении.

¿.rt. fvalkaDayeva's thesis unaer the title "Ida humane researches in tne prose of A. NursnaiKtiou" wmsn was written to get the title of the Oacnelor of philololge science, is devoted to tne problems of modern kasakn literature, significant 01* wnicn grows up every year. Her work consists of- an introduction, tnree chapters and a conclusion. In the first chapter "Man's smsere feeling" she payed her attention to tne aim and decision, to tne dialectical unity of the people mankind world with tne beauty. . The second cnapter is titled "Documentary and heroic ideal" and nolds the worxs of the writer which devote to the military-patriotic tneme.

It consists of two part3. In the first part "Frontpapers" it considers sucn narratives« "Tne lignt way", "The sonq of love", "rt wonderful man" and the stories "Near Nevel", "The oattles of Great houry". And tne second part under tne title."The inner world of hero" consists tne novel—dialogue, ""(ruth and Legend" ana she described tne connection between numanity and courage.

in the thiro chapter "Uenrestylistic descriptions of A.Nursnaikhov's proses" S.A. kalkasayeva dims to aiscover genre and artistic and stylistic searches to snow the inner world of hero. Often it considers life exepience of tne writer, his creative way, methods of collecting materials particulary cnoice of- heroes and considers different sides of the writer's creative work. The main conclusion is given at the end of the thesis.

Подписало к печати 14Л3.95 г. Заказ 254. Тирах loo экз. Ротапринт КазНИИЭО АПК, г. Лаиаты, уя. акац,Сатпае&а, 30б