автореферат диссертации по философии, специальность ВАК РФ 09.00.03
диссертация на тему: О6щественно-политические взгляды Еусупбека Аймауытова
Полный текст автореферата диссертации по теме "О6щественно-политические взгляды Еусупбека Аймауытова"
\ j ' г&зщлт республшлсшщ вшн шашспшп
з^-^арлш агшдан1 цэдлд ¥лттщ иенлекетик уинвнрси1ег1
К^шазба кУКДОда
kycajíhob дэуренеек бшреиши
ЕУСТПЕЕК /ЛКШГГОЗТЩ КВЗфРАСОРЫ
09.СО.03 - фяяософия таргаы-ма'гандыгн
фнхосо!'иэ ги.'пг.'Д'?.рь;гиц гаидидатн гылымк дереяе<лн алу уи!н яагндгач диссертацкяшч авторефераты
алмэги 193а
Лиссертациялш; жуыыс Абай атынд^ы Алматы мемлькеттгк уни-. Е0рс.1тет1ягч фалофсфия «эае fiuuw методологией ка1*ярасинда да-vw^assu.
Füjha« жетеш1с1 - философия гылиыдарыньщ докторы,профессор ШУЛЕМБАЕВ.1уШ.
Ресни огаоненттер: философия кишадариньщ докторы, профес-со); СЕГ13БАЕВ O.A.;
философия гишидарыньщ кандидаты, доцент Б8ЛЕКБАЕВ С.
Еетекш уйш - Кззацртан Республикасы ¥лтты^ гылым академия-сишщ фтоссфия институты, Казз^ фклософиясы-ныц тарихы бел!м1.
Диссертация Злъ-Фарзйи атиндагы Нззак ултшк ыеылекетпи униве[ситет1н1Ц Жорарты ся;у орындари сщытушлзрынын ыамавдьйта катеру институты яакындаги К.14A.Q1.23. ыаыандандырылган кеце-ciK.,s 1995 х Sg> \J >*зй(сагат 14°°.коргаладн, (Алыати налаеы Аман-келд1 кшес! 61,2-mi3 цабзт ыэжШс залы)
Дисжерташ1ян£ц. Эл-Фараби атындага улттщ университе-
TiiiiH гылыки кгтапханасызда xamicyFa балады.
Автореферат "ij" 199Гд таратылды.
Ua> (андандирш-ган ке$ест!ц (
xarrmcu фллософы гудыы- i
дзрьшыц кандидаты, доцент ]j) йскакова P.O.
S»«íííct!2Í гхалш сзпзпсыгси.
Зерт-JL-/ тацыркбигац «geffldbiírí, Егемепдг кззак мемлейй* vin 1ц к^алыптзсуы оте курд ел i тзрихи кегецяерлб sypin лзтыр. Kaaipri ыемлt.-№.тuüг;дiц калшпасушын экшош^кадык ккынйи-яыктари аз емес, б1рзк,та егемендг ел болу уши ед басты роль аткаратыны - ол рухзнашц моселер. Соныч гШиде дарадал ай-тш1 кетер 6ip салаеы - к,"1зац халкишн НОгггллы^ сй-санасъг еа-яси-, едеумет'гш мураларц бай рухлни казиналгрии зер-í-теу, euip талабина сай ¿адоссфшюьшнц тарихын калыптгсйру. бзййн улттщ, философшсы комлекет екк^ашанда ерк!н, ру-xami дзьмп лет!ле алмавды. Ссндиктап да ¡yjaipri Казахстан e.iíHiH галимднрьг мен <Ьш<х.о1пгфи дунке г.узгне халкуииадин бай филосюфкяси «еа фодьклорин, иадени&т1н жогзри тесрглянк,, зерттеулер дережщпндв керсете 6iJ¡yí клрек. Бул алка крйыл-ган мзк,саттарди тслитинан ауаеге асыру уяш оларгз гкнес де-yípi кез1аде калыптгекузн гсжг^зраетардзн баекааа, гаптыр, ае-месе íiapriiíuaiK, позицкялгрдан en ее, яалпы адамзаттик, позиция-дан бага беру керек.
Казанда балмаскн и^амвын даыуда угшу онш\ вткешне YHi-T/flí талан етед!, од еткенд! тус1не б!лу fjyriiiri мэсгле-лердгц тзмирын устал öixyr» кшдстесед!. Kasipri KOFSica жу-pin .татк/áH про'дестер saínin iunù кзешдыктар кернегеп курде-л1л!г1, соаышги жапгаан кебгнеее гаеирдиц башндаги процес-термвн втв щсас. Сол кезд<? euip cypin, езШч агартуошия^ ф;-1Л!Жо]дигс1та негхзделген саяси-когамдт; кэзкарастари мен 1здвн1стер1н хап-хэдт такита б!лгеи казак зиялыларышц 6ipl - Syeip.De>: A&iï/utob, Оныц пигаризЕышга мен шлыми-агарту-тпылык KU3UM0TÍ казак хадкшип ем1р1нде 6cuiFau ужен твц!«-рхстер к>?зен1Ив турз к&лдх. Халыктзн шыккдн, хащш суйетгн жонв втв такси б1лет1а луспгбек Аймауытов ез!н1н ецбек еткеи I сэжсында бсш.'аа.<11 у.ашдана к^'птегл! кш'.»®"? кереете бхл-Д1.
XX гаадрдыц баси казан жергнде ултпгс; cjma-ceaiimiu оя-
«а бастаган юэв! болатип. Казак дзл,асы:'да де«л ck/u кеаде уд-г?-а рухатш дуг'пу орш алди десе де бет>'.?чдзй: кжпегд! халык от^риилдьп', <;?jriüín jg.Knariawa vrea, e?i зрзашан Etalai пене-унгктег» оэбиргегшшн зардабыч oerin, ехкг как,™ кдчаудк бас-
тая кешл жатса да, сояау Вок,ан, Нбырай, Абай баотаган агар-тушяык квзкарасы маздап, оку га, бШмге дег»?н куштарлык, Сарган сайын куиешп, ез натгес1н бере бастагап. Гшымсыз, б1лдис1з, а^ыл-ойсыз мздгШк кдалцгылык.та, бдреуЩц хчте-г1нде кететашя сезген хашк балааарун окуга таааптая дыр-ган, ретхн тапса кдаага о куга хлберген. Еул УРД^Т! егане багыныаты да уйрениагет! шенеутктер ¡учшптаотнруга умтьмган латпасык Ресей ез ыуддесане саи Оагытга ж*не керекП мьлшер-де гана колдшшп, ре отел1П отырган. М1не оеыдай б1рт!ндеп кед1п квз! ашк> кек1регд сиу, кацаша ок,ыган казак; зиалнлар тоба есе бастаган, белг!л1 б]р молшерге зкеткевде ез ортасы-яан кадык хагдайын у*"ынар, сонкц йуддесйн коргар, ел болаша-ГШ1 ойлап, азаттыкка бастар кееевдерая жет1лд1р1п, баста Ресей &к1шШг1 де„ карапа/гым халык та ойламагая жаца салага енедл, у-втттык сана сезамда оятып, дабыл ката баставды, газет- зкурнадцар имгарады, когамдык-сазсн кезкарастар калыптас-тырш, елеукетт1к »ган! бар Iстерге арагасздн. Осы гш.ш тоя-тыц к"зшет1 арцасшда ез1н-ез1 баск,ару, бодандыктан куты-лып, т&уелсХз мемдекет болу, еркениетт! елдер катарына косы-лу сиякты ойлар туындап, удт-азаттык идеясьиыц ныгайуына екедйп согады. Казщстанда когащцда;-саяси ешр жанданып, ер-турд! агымдагы саяси шргяялар курылып, ресе 1916-1917 жылдары уягтык- агаттык, козгашс ер1стед1.
Казак даласнндагы когамдык санажщ осылай ^аудап ерйе-уШц туп кззыгы Абай Цунанбаев шывдаган агартушылык филосо-финсы болатын. Абайдыц акын швк1рттер1не жататын С.Торайгы-ров пен Ш.КУДаяберднев агартушншк вдеасыньщ адамгершШк, оку-бШм, гкдым сиякты. негЛздердн баска кетерш,. котам да-ыуына деген квзкарастарыяда елеуыетт1к утопиага бей1мд1л1к б!лд1рген.
.Осы идеялык, ногамдык-саяси дамудыч баш-касында Э.Бе-кейхзнов, А.Байтуршнов, М-Дудзтов, М-Сералин сиянты 6елг1л1 саяси каирагчсёрйер", ралиадар, кесем сев шеберлер!, жазуш, | журналистер журсе,тец ортасында Ж.Аймауытов, М.Яумабаев,| М.Эуевов сиякш акзын-жазуиылар бсш-ан. Осы виялы топка каты- | каскад, ун коскаа, ер тустан толдадыртан, турдевд1рген, жац-| гцрткан кэптеген халцьш оуйген азаыаттар кззщ когаддык ойы- | на жзца еч бер1п, саяси багет 0ер1п, кэсхби децгейдег! сая- !
саткерл!кке узтастнрып »кет
20-хнядяры бдатплгая кадес okímstí ыек лартяялык ядео-логиянщ кыспагы кдгс^ ойшадарьязкц кеч!ст1г1я тарылтып, са-яси багьтыл Шраакт« киядт, галтык юэзк^раска багындырып. взлер1я кугнид-зя, кебШц ?уб1не жткея. ЭО-гыядардач аягша Карай йул идеология аблен ориыпш. тугырыяа
KtiT^pJ лгендей болды. Т1п?1 кетгквз кэдес?1к адач-газуыгзларда (С-Сей'л'ллия, i.Sa'icyripoE, Б.Ш&тин сияадгн), белг1л! ягр~ тил-совет кййржгкерлер!!! (Т.Ркск\?."ов, с.Кезаноз стагсш) "Оурауазяялык - деген айдар тагып ,йзздер1и «урт^ая
сод. тек б!р куоЫз туе?! Kctaryaijcrli: идеага дздгьи лаз ашл-f гадай ед1.
Тарих кдз!р иудде бйскд экел1п, пгртакльгл
иаеологиянын ез!н ratyv-i кдэ&чтщ дуэдеген закдар
бс-ш ^аялтезскзи улттьш, ой н'^свдлэдик кёйта кдгшнна Kasti-pin, халщ,тын агартуоАШК <&доссфляни кз&та аацщтш. атна ла ататкгязбагза адштгфышзды í^iVm ripLartn, аягрдыц ш?гр-цалзрин олугз, у-Дренуге дз?дзД туып, craap зркдеы еткги1м1э-д1, тел тарюынызды, иэдениет1и1з Сен здебне?Ш1зд1 тереи ?аиу?а муж1шик aam отыршз. Бутан дей1н сод адгздац буын згоды цэудошэд ö3 кез! ре?1нде болтан ИЗуезоз ЭЛ'-гргудги, КХЪтаэгв сдянты TyxFaaap» Faaa узШп кала жаядатан рухани уллгастщ'ш квзд1н караатодай сантзп кez.cs, енд! ез mi ад i estola 7B¡sm 6Lt/tí¡, квздеа таса божп кедгеа бей шдозш •.тгеруте гш гздлды.
Сеи тгртап т^луаллрдын <5ipi бастзд. гртша ете. бай эде-ба. шлгдег-сснхздопшкг^ iwxarontKasK^. косемсозд1к, филосо-' С-пялед, caaai-aaeyiierriit иурэ кзздыргая TL Аймауигговтвд euipi цеп ¡^зриашзд vpzuueti гшшатгн агрга толы, -10-тая сад raia scran euip cypren ошщ соя. кцип адхтезу аамаяза сонааиз бай Hvpa цапдыргана svs»62K десе де Oamraraaft. Таэдаяарлык таги ötp ет'Ж!глл1г1 глад заа-гантшга, утаве|хйяизм1. Сош-«й« ölpre спиц eiißcKTeplHiii eatlpusreiairi, rtyrlniri куц »^^сегеяер1кв сайяиш, ез уаздаг1ан лет оеын, ite?ia, icaslpri yasgraieu vHsecyi, Ttraecyi ?зд адоднриап ivfeiailsu Ссвдщтаа ла З.Дйиэуитовтцд етдаайрда гзгрШс тавдгн сита дунке-гашсл». фшзсофшш!^ oil тазргэдгрн, сгяся &rsyi^7?iit vctä-ГЯгУ eeptreyaial езвкгШгШез asFa яетегзз оти-
рады.
^гссергатгз -¿яиц зерггеау , Kym кеоеге
дей!а хзиулшц ы&дени-тарихи филосс^мддин ыурала-
рын т8аеидет1п керсегуге баготгаяран саяоат устеи бсшот кел-
Бул оравда. ecipece, ^шхад^щжн зерттеу кушстары С0г-«ггиг;т1 денгеМке míe алиай, тыгарщкд т1релгеи-дх. Кд-иан фтософиясишс; зукдаы, кегчзхнен, Ш'^зн, Ширза, Айай сити окшгдаришздич еыгзр-жьшш! какьгада гавилган парткя-.шк капгдашн тар 1;урсл>тгдда ''тушлддан, йад-куиирыги ку¿алтей" з^оотар^ен сзктелдй Одзр атазыьга о'йшлдзрдьщ epi-хак öepi -жалаща Задахюфияльц; ой Kecr/ßir» иьсзаны да бсшран âx>k дйген кзнеап глкщгЦ крузмдцц сзлдда ryoereiuii opHUjyrapyFa ндг1згг себеп балды. Spiuie, (Зуд- руханг. болзлхсышн бзгвд1к epeítaeAiKTepi uaa, ой взрааздарша туши тургаа цазан халки-нз ивде-кврпеу хазаиуаа иядшт ед1.
Е.Айизуитоитщ дуккетанидиа, к,р?аудык-сгаск кбакзраста-риа герттеген фахосоЗ-аазм^ «щбектер гизадаф igacu, ати ахахган баштта en аг.гагкд казшзгза eijôett IL С.Бурабзевтыц 1G31 шге "пга^.:"—ьжа Казахстана в 1317-1940 гг." at tu зеритеуй /.хг'л'/итов'ш ¡'.зла:-; xaïaçi еде-0/.rï::i ретине esî',cu бглгеи шн, сондай-зк едеСи цурааара u--*üpeu са^талуша башицсисти бграз едебиет верттеупьлерШд ек,9гетер1 аары* «еря!. СЛ^фабаев пен Е.Сэтпаева аягысез1н гадгал £усгк&нн!ц сдааразхарцньщ гашаты 1939 -халы штариядц, FJ. Н^аяжв e?JÍHiH 1930 еши сьадзн "Арцду" деген fu&mî згргеулер1вде окьщ сыгаризЕшатг иен дукнетаяыуцна тодтазш, хогзры бага бердй Д.Досганов. адебц повесть рет^вде í-згж-raa, "/íViyvu" деген гатгбннда £.А1й*ауитовтиц íctí балуй Еэне онщ тергеу барисывда- бергев кауаптарш 1йшшкгт1к Hayicis-Д1К Коиитетш«', архтшац алгаа y,yssттаршьщ кеа1риейерше су-йепе охырш, íctí4 кен-гайл r/раш cepxTey.'spiii Еарияжздц. "Aria Tija" баспаси 1933 замы шгзргзи СЛ^фабзввтин "ïlycia-Оек Айгаг/шш** деген ei^sôu coqru i^sje оса таадрш бггкша-£& бах'лгаа €î; квгеед! герттеу б-алип есептеггд! .21. /^и'луигов-Esiiyaiiiia-;, сурежердгк ceöe-prärl Г-Шрахиеваага 1S34 ш-ха басихнл Ещдан "teil гкеалсг" атта саянстщьала
турде та7деныд, eaípece "/с; ôL'zk" ро^шндаш pcííxcxeo-
- а -
иге год салуы кен свз боладн. Сояышя rçarap ггерз1эд1к Оа-км беттер^нде де сочты кездерде кйот&геи издазаегр еыгьлт д!, шардыц еч коиа^тычы,, "îfësarç »дебиет!" газе-
зд 3995 riiîrH N -18- iвд« ¡зло««! гз1ихздгихыкыц
с1пбйк?1ц сыниндыгы туроаы" ("иагзаннзд здыяднгы турасн" идгшасняа opaíi) деген таддагата газылгая цс:<дг;хи.
Я.Ашауытовтнц euip сургьн, дуииетаньсгшшц кал&ттасуыаа р еткен тарихи кегевд! азатыя багсад. saznu ол кезеддег! аиллк сана кея дуяяетаяЕэди зергг-нчгп зушетар его коп. [ иэсележер ФазгШ гагьг^^'^ссо^хадллзкз Н.?3.8бд1лдин, азекоз, 1\Г.А*?«аиЗетов,, М.С.Бурабавв, К.й.Бейсеибяез, 'абдулян, А.Х.^сьзплн os, Э.И.Ныелябаез, А.&жзбек&я, ¡.Орынбеков, О.А.Сег1г6аег, И.М.Суриков, С.Д.Тач^аез, ¡.Шулембаез е«бегетер1яде ган-аэдты аспегеПлерде зерггелд!. г кездег! casca ой иея гдагавдык сзясй кэзкарастарга аряаа-г зачгер гаашдардач гу^старя йен эконс&шкаши; сйды içjiî-•ын зертгеулер де барзтн^.
КейШП амядары Казахстан таркхнныц кептеген беттер! ira кррашп та, гшзшкп та аур. Тарах "ак^аида^арика'' ар-irm зерттеу-кр варыкка оа-уда. 2ус1пбек Аймаунтовтщ ¡я-еяге/í, шгаруазикк кюьует! иея душгеташлгн кгшгатасш ¡нган тарихя кез&дге де, со? кезде еи1р сургеи. баска да }раткерлерге де енд! гачаоа квз^арастар актшшп, зада, де-îrep а;:ынл хатыр. асы ззгыная гигганда шна тарг-гхсъь галш-эдац еч<5ект.ер1н ерогск айта кеткеяд* вея кврдж: М. К. Кобызе, КЛКНурлегМшв, 1.йртш\баев, М.Крйгелдкев, Т.Сшрбе-s, К-Аддажу^-анив, M.C.L'yiçyiOB лапе т.б. Бул авторлардыц Зектер! XX гасырдаи баз кез!ндег1 Каза^стаядагы тари--eaeyueTTii: лагдайларда, эконсьеп-чши;, модели, саяси езге-ZTepxiH. барыоыя, сат кездегх гардхя тулгаяардэд riu-Gas&iCHH терец т-ус1нуге iA'vxi/^jK берад!»
3<?ртгеуд1ц угжсатц иеи бдстч aig.TOTrapi. Зерттеуддч не-зг1 иш^ата Я,Л?аауы5свтыц дуняетаямедащ, филос&Ьшлык, гаидн^-саясн кезкр4застаршич кгмшггасуы мея да^уыяа квз ri рту, corail «клал еткен тарюся, саяс;:-адеу5сетт1к, экпяо-í-sszkk, иэдена жагдаклс^здн гаи-гают еетерэ открыл г^арасты-, сглв; Еыгариапн&э«; etiipiHifî, тушцщларкгп^гл Jsîi usitiiia Осн иадсагка срай зерггеудЗд бзсты м1ядеггвр1 дея»
- б -
133а ^вгаодеПжря! еетуга бшззды:
- П.АЬдауыговз'ыц туш бскен, евЛр сурген, ¡^ггшет ет-¡ки гаржи кэзедя1ц ерекаея1кгер1н айпыадау, ояьщ душгетаны-
:;ея фшюсофа&яик, ^шаддац-саяси квачарастарыньгч «¡агылта-суьша ьоар еткеи XIX гасырдщ азгн мея XX гасырдыч басындап Каза^аадагы когаадьц он-сананыц, фягософкяхык, сааси-елеу-югт1к ойдыц, зконшикаш пая «зденкет1шц даау децгейй Оагаздау;
- Е.Айизуытоишц шгариагывдк фишетше, кезкарастары-ньщ цальттасап, вр1 каран даыуына тхкелей &сер еткен тарихн Еэгдайлар ыен иегчвП идеями, ар^ау болтан философиялык, са-яси-елеуыетт1к( этикалыц, эстетияалиц ийцдер иен теориялын ахти цзрггарди аввдтау;
- Е. Аймзуытовтын пуйлицистикзлш;, едеби, психалогнялык вэне иедзгогикздщ шгариаларын тзлдай отрыл, оньщ филосо-фшишн, когшдин-саяси квзкарэетаршшц даму кезевдергн нзц-тилау, алардыц машуны ыен ыэнгне учтлу, бойлау;
- И. АйызуитоЕтод фнлософиялщ, когзмдык-саяси квз^зрас-тарыныц нэззк фихософадсшшн, ой-санзсынщ дзыуындагы орнын ань^тау, ошц оутхнг! Нзззгуггзнда какштас^ан сзяси-едеумет-т!к кагдайра банлаиысты ггафгадылышн ескеру, батзлзу.
Д8Я5сертзцизцсТу згрттеу%1ц методогопкшд^ гапэ теориядщ естчз! . Назак фидоссфкясы тарихин бук1л дуниегувййк философия тарихынын бгр бвлнч ретпаде, соныц контекс1нде кд-расга^зу, онин ез врекшелгктергн, нз!ддагарш1 кагац хлда^тъщ едеу^еггш-зкэноаикалыг^ шдечи-тарнхи дзууыныц нацты кевец-дерхне сай аньщтау, япш настали тарихи-филосс^иялщ талдау гасау деп нзрастиру кадет. Мунда филосо$иялщ ойлаудъщ диа-лектикалык методы жан-ка^ты колданылып, оииц логнкалщ пен тарихилш^, абстракгилщ пен нактихин, кекелж пен калпылык сиянты категорналари ыен принциптерх 1ске аеырылды. Еус1пбек АйиауытоБтьщ дуниетаньшш, философиялык, когацдын-саяси квэ-карастарьш зергтеу кеэгнде когаыныч курьш&гы» дану завдылщ-тзри, тзркхи кеаевдер!, цррзадак ой-сзнанщ езгндж орны, фориалариньщ аранатьгаасы, адэи ыен «дгаа, когам мен тулгалы адаи, ериеннег пен мадениег сияцты улкен елеуиеттХк-фшшсо-фшишц изселелер наз1рг1 философиялщ ой дамуинщ децгей1нде зерггеу 1^асеттер1не орзй »^рэсгырьиып, шеиШл отьгрды.
Дикссртг1?сгдз\ aesrrrgyaifj аагкыазгаг гертгеЛп огплзгая соншнгана байдачысты. Ж.Аймауытозтац <£я-
о:4)!Гллых; дунн&таныш, каогаиды^-сшси кшкарастары яуйез! рде ел1 зерттелмеген, диссертацняны осындаа кгШюч де, [уалты icTifi бастаиасы дел есептеуге болазм. Назад фаяосо-гясы тарихшшн алгашкы зерттедШ отырган осы 6ip C».sec?l ipiHiclKe орал sacasFa» зачалыктар ксргауга усынншп отыр-iH jama теи-ядеп кортындшарда тударымдасгая:
З.Аиыауытовтвд фкяосо^излщ дуттетаиыдоиыц, f;ora:í-«гсгаси квгкарастаршшц к&шптзсуы пен дгшуы отщ туш-ес-:н, Тйрбиеленгея ортйсыяа, бШы ашп, кызше? етгеен к меетептерлне, XIX гаеырдщ аягы иен XX гасырдщ басывда-I, казак когаиында орын алгач саяся-влеуиетпк, экшоника-тарихи-в&дени ок^гадарга баигшшстшштл зерзтел1п, fiav |ды ндвялык */У<нар кездер! анкктаггая.
2. а.Акмауытовтыц кезк^хкягарыныц тупк! нег!з1, бастаун 1зак топырагыяда XIX гасырда терец гамыр а!бер1п, Ео^ая, .»край, Абт сьотды ойгьащардач 1^армаяарьшда гзадаэа да^ы-I» агартутшк ¿¡зиософяясында жаткгзндыгы керсет1дед1. Эо1--ее,. Абай данашгьшщ эсер! зор екендШя З.Айаауытоатац ¡i дв тадая сштып, ултгык саггагащ сянудаа Oipiírai себеп 5ай бодганш, сшнч уды фялософ (данкпэтан) еквгйя «y.!rni-Qi3 »яеддео, шшндагаш ку&га гартьиады*
3. EKlraí чрйнар ¡газ! Абайдач т»р ашп, букХддужаяуз!-i к гкгдениетюе зддаз сермеген, каза^тщ бсзагагщ АСзйпа те~ мдеек с&гав, саясл-аде^егтлк ярогрестЛц дешфгшшвд ба-гп'я, Бсстдядю;, Т&уежйзддк» Багдат ургидгргя!, У-зг агаэти-к таддсл, ацсап, арнандал г^аяа коя:."ai, вз свздерх пев 1с-;pi срн,н.гн ссяарды снндьпда асыруга углистая» соя уяп'н гсу-зскея зкзлшар то&аг бааг^узгаа а.Бо:те±;э':сз, А.Байтурсынов же м.дудатозтыц саггтя лаш, coííímI, yriri, epiK-jcvni, эирагк* АбаййгЩ бос7~ллщ суйг1а тсэзшся иен цсра с::з1ядо-[ айтоагьл ойларды лагякагэд сьадап, ок?рга саагся-осеукот-1к багет, вракг5асаг25 куэ 6epJn» бук!д казш; ¿адкаи озтуга з? бугш» "^дзак" ухт-азахти% рзозгапжанод j-oynicl бсш-ач огср. í3sríi#e£f и/..г--п" яаргагсьз í^píct, Агаг грда eríisí^rlní^ С5ш1г1я орялтет, ."^зсч од1я Toyo-rcla кещс-э? деп ж?Р12*загая. Я.А&я.унтоз ^агь^сш сзтг^я eKimi себея
"Hasffii" raseri дегевде, орине едцшен казан саясаткеряерн кесет бштьн, raserñ утаказстырип, о гак Oejvriíii башт t pin ошрган va арысгга айтът отргашна ea куы&н балмзс.
4. Ш. Айизугтзвшн дукиеге квзкдоасы цалыптасуи ы^н я нуынщ ек1 кезечгн аагрзтуга гхмшда. Адгаанмсинда (1Q20 ки Fa дейш) од цазац атартутпилык фклософиясы мен дуниеташы кьщ тугарина квтерийп, оси тургвдан дуние иен эдзм турал адамныц дуниедегг орны турали, когашнын 6ол.ашагы т
рады oil крритнзн. Ekíhoí кезец Ресейдег! Кззан Tetu^piciH дуплу! наззн даяасш парпда, "Алая" партиясъта тыйьш сзл ныл, боиыаевикт1к саясат пен идеология es устеыдхгш орнат Fa бет алкан 1920 гылдан бастам-ан, coa ш ал Компарп натарыаа к1ред1. Оса кезде ошц шыгарызларына маркет1к 1л1) н1ц, фшюсофияныц шуяалы байк^алады.
5- Тутас а№анда Я, Акыауитоь агартушяы^ филоссфиадг таймаган, со* ф»июсо}лшнич д&стур!не орай адам увселесгн а> дымен epóirin, соя населен!** тецереггнде ой жинзктап, nor; дамуиныц aeriari нрзгауш кун! адамда, эдамньщ С--¡va;" рат-siTepi ыен гскерл!т1нде деп санагаа. IW-.-'*4 stñpisss оку бййюйц, пдаащыц, агартушлык, ícíhíh, тербиеШц u&ai ерекше бзгалап, ivasa^ ногзиьшда букглдуниежузьдж ергсениетк Lüecyi керектггш хэне де тарихи палыптаскан улттын-асихоло гиялык, мадени, рухаяи айшщтаръш сактай отырьга, бхртгнде деиократия мен Оостзвдыц, пиыы ыен бШм, тещцк пен ед1 aerrtnlK холына тусу керектпЧн двлелдеген, соны уагаздаган Бул орайда о» тадтик не удтол; сычархзктьиш^тан ада, бук1ла дамзэттык гуианкст1к тугырдан ойлап, оси ы&селелерд! жуйед: турде ^арастирган.
6. Tarima вдеодогияны ашхчтан-ашк сынау не елеиеу cu кеаде ыук!н бозшараадыктаа, Ж.Аймауытов зрартушылин идеология йен коммунист^ идеологияга ортац деген жадны деиокарти-ялын,, гуианистгк сьщанча жазш, «iriH б1ид1рмей, кдосы ной-май, пзрапайьы хаяздтщ íofuh юнтап, муддес!н баса айтып, карапайьм ортадан ваедда адаады (Карткржа, Ащбглек) бас ке-Й1пкер кьишп, соньгц еы1р1н1н белестергн, есу жолдзрын, дуни-ете деген кезадрастаршащ калттзсуын, caHa-cesiMiHin оянуы-на, (фгаи euipiHe белсене араласуына нандай себептер бокта-1шн, дгни сен1шен шектел!п пашал, окуга, бхлгите умтылуын,
- g -
санавы азсют Oozun, хаг^ыяа изымет ету1я суреттейд!. Куниц вздяде дазушныч талтм;, позящглдая Kepi лаллыадш^ттыд кг1-л!ктерге жидакдагы. баш^адзду, здам.балаеыныц б1ртутастыгыи, сйба^тастытын, адаэдкулзыва, №«1л1нвк дШяе j^apaii 6ip-6i-р!нен артык; не геем^дш бш^ауга-бсшяшл'Нйш од ere zra^ca тусАнген. Сейте тура,, ai. ез xaagsu- кртты cyiíin, оныч каыкн лея, кдйтсе халык; иулдем. лина- ешрге бе£шддел!л /фна кркмая, бугалода'Д2атгы:'ч ^ундшмсгорды игерш, сосарднц дедгешядэ 6Mip кешя, садарды баштш, тарих cy6%ererici децгешяе ;со-тер1лед1 дел, сояьщ голш ойласг^рггя. Муиыц С1рдея-б1р голы оку-б1л1ы, гылш, виер, иэдениет деп тус!ид1р1п хальз^гы со-гшг ынталаядыргая.
7. U3pKcri.it филоса^ящщ Я. Акмауытовкз твПзген ecepi оныч ек! жуьалсында ете ай^га кер1я1с таанзн: Oipi - ошщ 1923 íxuifu зарин керген 'ТАэгжзтшд акундигы гуралы" дзгеи баяндаыаси, e¡ciHaíct - "ЧЪлифлотп" деген скулыта. Мунда си Маркске, онын "Кзпктзлыка", Шы1не с1лтеме sacan, иатера-лкст1к диалектакалын философкянын кзпшаларьта. иег1здекэ ре-т1нде суйене отырип, дал фшихюфияяыч тургыдаи адзыды, ко-гзмди, вдеуиепХк ешрд! нзитип, адзыньщ шрарказаишк к^шив-Tiiie, санз-сезгм1не, психсышгшишн кубылистарга теориялык Tycivjiipue берген. Будак Ж-Айиауытовтьщ вз заизныныц терец бШыдг, жан-жэк,ты дзшган, фихюсофиялш^ методологиякщ маркетгк тэсхлдергн жете игерген ралым-психолог, педзгог, публицист, дзйындьлы мм ойшыл болгакш 62ils(3h-
iliS.
8. й.Аймауитовтыц нег!зг1 едеба лгаие гшплт кигармалары XX гзсрдач ЯО-хылдэры жзяилган, б1р,^та Kscítci енд1-енд! rana каитадгл басылып, жарьщ, Kepin тлтир. Дпссертоцкяда оныч яаца Faaa жьри^ керген "Петрология" с.шрты кгтзб1лден к^тлр кезгнде газет .т.урп.тлдзрг.а сикдан, зрхивтен алншлш паДдала-тиган кейбгр еютст ветлтеуге нрешши отыр.
Дд'сс^-ртгпгччл'.тт, всрттдуд1п гаоргпжп гг.етэ сракгккадз^ кагуом - 3- A&isyüToo 1^алдиргш бай рухжш м\хшщ филосо;Ьш-эатарда snyra бет ycxaFau бул алгз2Я01 1здеп1с буд тулга-стщ: шрзрдзяигидалг терец!рек уишуга, сол арщлн ал smíp сурген .згиаади, ога.щ з211зндастарл1 уягауга, coa закзна \v~ дщуsi-i^sí^ злялыллфшащ оиллу д?рехес1н бай^ауга иуьжХндхк
г^зуняда. Е.Аймауьгтоггыц фиософлалык» коглчдык-саяси кезкаг растарыя герттеу казак &££ософясшшд тарихмяда ад i де с^ри терец азагматая 6ip у-гкея бел&с:пц бар екендШн, as белес казак зк&шдарыящ XX гасцрдкц алгаокы отыз аылдошндагы есу, еркедцеу холила байзанцсшшгцн 61дд1ред1. Сол кезде казак дагасыяда куйнядай согнл аткен сснся- елеуыетт i к, ;жо-нс&иказык. рухаяи ок^алар, к^дашдчка, тартиска, куреске, дагдарьч.;кд толы казак хавдиныц тагдары лек-легшен жаркдааг гал шок яуедь^дай дарыидарди дуигеге келПрген. Сотщ 1шнде даркндшыц дарыздысы Сазган, ез заманыяан кеп озь.гк кеткея ойшя-аазуш 2. Айиауытозтщ физсхх^азлык кезкарастары туралы могаргы оку орьшдарпнда лекщгллар, арнайы курс, сеиинардар &гк1зуге оси Д1:ссерта:;-"• ¡ь'Ч яаткхллер1н коддануга болады.
j;¡.'отертдраиг.тл н?/иг.сд-д к.-^л.умуц. Зерттеуд! г; яетдае-лер! автордьщ 39Э1 г&шгы кзраза айннда Ташкентте йткея фядо-софиялпк сешшарда жасалгая ха£арла\галарында балндалгая, "Ау^щаг" ксУй-'даВч-сайси аурнашныц б!рнеше нем1рлер1нде жа-рш, кергея макалаларда яарнгязягш. Соям-'йя катар Абаи атын-дагы Кэмлектт1к уииглрситетте етк1з1лет1н иугал1мдерд1« гы-лш го^ерйщиз.зарцвда» респубиизсашк, обшзтык аэне кала-лык uvFasii^psiií ОШкд&рш жет1лд1ру шютихуттарьшда скда-гал лекцкнлар ц!;хчывда айтнлш, автор ез! окитын "Философкн-кыц тарихы" аркайы курсы боныгаи. жу'Айгстыц ньгжелер1н сту-деяттерге ксскхгла адебяех рет1нде усыкнп отырды.
¡сджлиш зерттелал отыргаи такцржтьщ íkkj•логкгалык жел1с!не сай Kípicne, егл тарау иэя корытыя-дндадздан паида&аяуан одебяет ?1з1м1век турады.
Еуглугщ carisri «азиузш.
Kipicfíese гаккрьгдгщ escr.iiiirí, бугая дей1нг1 зерттелу д^р-жес!, зорттеудщ иа^саты ичя шздеттер! шшкталады, ые-ícqoüoraajuíK тйор;гял1;к я^газдор! сштатталш, кол кеткея гадалок дел а&тард1Л5 шпЕхде-р! даттаздв, ояыц теориялщ ж-э-Bti ааиады.
"HyoinOeK AísiayuTOBTK4 квзг^арастгфа каяиятасуыныц руха-kíí дукггз таггьзд^ кшгаар кзздер!" дел азэдаяын б!р1яо1 тара-уда XIX гасурдц;; ааги ¿хек XX гаснрдыц Cao казХяде ^^заК'-таа-дагы кога'эдьк оя-сача'/нг{ галяи л^гдайи, д^'ниетаньй.^нк, на^злз-тар-/ кэна кога^щ- саяси оадщ ка-ктас^ ыея да'-'у сродес!-
Hift eperasaaiKTepi царастырылган.
"К^за^ дуккеташдгыныч XIX гасырдыц аягы иен XX гасырдъщ бас Kgsirffleri скпатн. Агартушше; идегсытщ бастамасы" дел гталган аггашда паратрафта rçasarç дуниетачн;л^ящ ^алнптасу лроцес!не rçwcrçasa гаркхи салу sacan¿я керсезйлген кезевдег1 оныц галлы ерекзел! rcrepi мен кдйпьглшсгары скпаттаягая. Ре-сейд1ч империя.гщ оцай кем бмган казач; даяасына отаргпылщ саясаттыч кещнен крнат :гзсы байыргы кшпэл! сшр саятынщ epiciH тарылтьлт, иаруашшй"ы иен as баскарудич жуйес1не курт взгерЮтер енгiзумея кэгар, когамдмк ой-салага, рухаяк ешр-ге зор öcepiH tíítIsíij, ояы куйзел!ст1к, дагдарыстыц жагдайга öKasin ссм^гырды. Бул Kyifeaiic - ек1 турл! дуякеге козкдрас-•гыц тушл!су]нея тугая ед:к Sip гагшан - Шгыс еркеяиетчнеи сусшдаган, кв£Епенд1л1к ешрд!ц иг1л1ктер1мея 61 те кзйнас-кдн, ерганд1К пен бостаядывда ойы да, боны да уйренген ка-за5*тгыц вз д1л! ыен Äiiii, сен1»1 йен адаигеряШктж уставда-ры болса, ек!нш zara - 61 лш мен технкканьщ ,ч¥д1рет1не ба-гисва ден койган латзяашк Ресевддд отаршлык сазсаты бодцы. Осы ею урд1ст!ч тогысуы rçasarç хаз*;кшщ болзлгагы, оньщ руха-ни ешр1шц басгы игЧллктер!, багыт-багдарлары, максат-ыу-раттары туралы населен! квкей кест!денд1р1П, жача тарихи жагдакга сай EQcyiH табу rçaserririH дуниеге келтдрд!. Н,азак зиалылары, акын-зшраулары, ойьг озыц, акыны кед даяалары осы киын-^ыстау жагдандан шыгу жолвд iздест!pin 6ipi оны талпай кинаньш, яесскмизмге савннса, еяд! 6ipi мойшсьшбай, ерлГк шнез танытып, куреске, бостандщка шакырса, ушнш1лер1 ке-вднея оилап, бук!л адаизат иг1Л1ктер1н1ц би1г!кен толгап, осы ^аяыптаскэи тарихи яагдакрщ пжелеи1скен íhkI кайшылык-тарышщ oeoiMiH ден басуга уытшган. Осы ynimii ой агымина паза^ агартушыларыныц ой- толгавдарыи, шыгармашылщ к^/зыметдн жаткзызуга болады.
Казак агзртушиларьпощ улшалтл осы тар заылнда халщтьщ болаиашн ойлап, ^иын-цмстау тарихи жзгдзйдьщ астэрына ден койып, М8н!не уцигт, хаца «ал тэуып, жрнге с1лтеу1нде. Шо-Кан кззантын болашарш еуропалнк, иг1д1ктерд1 игеру йен, сей-Tin nuant-6ijiíiálH арттируга ivofsu owlpin деыократиялын, сзя-ск-куцьши^ реформа хслымен взгертуге мегзесе, Ы. Алтынсзрин халын болашзгын oiçun, 61л1м алудьщ няцты практгасзлы!^ кплда-
рхиея бакяанкстырьш, asi ыектеп ашш, казак о-ядллешн жасап, Еазшх. хашкпщ сауагьш кетердп, орыс ыаденмет1я укренуге еакдозды. Абаи да хаякдна: енсевди котер, кез1ад; аз, ец5ек ет, окьш б!лш ад, баска хсшлсгардан еиер бышге у крен, паиандыктан без, г»ксшшкты байыца зкика деидЬ, жаксы-.шктыц Kö3i окып-б1лгенде, сауагьады as, надандыктан каш, адая-ой гашастыр, бШьда-шерла бон, баряых, каксылыктыц, байяыктыц кез! совда, каяга да, ганга да бан, оган акыды сай адам боа дел уагыздазды.
Агартушлар бзйыргы казак ойаалдарыньщ ад саган мак-сат-муратын, олардьщ дуниетанындик усгаздарьт, игШк деп таакан байлыктарин, угш-ианшдзрин зкокка шигармай, соныиен 6ipre saîsa-тарихн х.зЕданда тереннен oíuiaa, казак ой еркенгн бзяытып, «гща эдз 6hík сатыга кдтергп беред1. Бурын кец бай-так, Kemin-конш, <б31мен-вв1 бсшт жаткэн ел FeceiwiH &cepi-tieii 6yKiJi :дунишгузгл!к саяси-эконош^салык, ыедени-еркениет-tiK працесстд-v, ^ыцдалина-енед1, дуниелузхл1к товар айналымы от Еалшшкщ aeóíH сезше бастайды, Казак далзсы оянып коз-галыска келедг, кргаздик еигрде &ртурл1 езгергстер бастзла-Sü. Сш .езгергстердг алтзш сезген, соган сай ой кешкен, ха-лщтщ.осы зуиалы-текпел1, алыыды-агыиды кездегх TipsnjiiriH, болапаЕцн ойластьгрган агартушлар кайткенде казак баласы ва-иаш&а сай бшшак, согая сай kof3m -куриак» сад ззмзнньщ жа-саушсы, бхлггр де, ícKep, санзсы мен epui куштг тулталы азаматы, болуиа армавдайды, сокъщ юолын ой jsyripTin 1здест1г ред!. Бул юлды окчу, бши алу, халыкты атарту, иэдениетгн жан-какти арттыру деп уллшды, сони уатыздайды- Жана заыан лебХне кулзк тур, comí cesin, caFaii сай бол, сайь® даланщ бал öeciriime тербетШл уйнктай берме, тебхрен, оку-61л, умтил, алга бас, ойъщ пен ícíh 6ip жерден muFaruH макан бол, кертартпа ы!нез бен бос ойын-кулШден аман бол, адал бол, дуние жуз:н1ч м&дшиетхн, óíjiímíh мецгерген, дуниенхч тетг-г1н игерген толыскаа адаа бол деп айтудан талшйды агартуш-лар.
2. Аймауитов кезкарастариньщ калыптасуина зор öcepiH 'ти- i Пзген en аддшен Абай шгараагышты болгандыктан, диссерта- ; цияда Абай дуниетаными ташгнрак карастырилып, онщ адам болу, ада2ша ewíp суру завдьищтары туралы замаиа сыры мен са-
зыяына асып ^ога'гышн ôasanarHîi issu С1л'И,
охтдишк, пен кадешет Еашна телу! сгакты базгы с&сар'якщ !Л»н-магыяасы гшылады.
Абайдъщ адам туралы айткацдари баягы ионе грег: &«оефи Ззкраттъщ "адаы-бзрлип ваттардыч arasai" дегеи s&opnrain ес-ке салады. И.Канттын "категориях^ и.щератив1ибн" у^деседь зйында да 1слвде де адамды ytamia, ол Valu, ерине, гшены умнтпаунч керек, ceiiiulu ôepiit бёлуы керек. Эр гдамкнц ic-rçœaum, RYPlc-ivfßicu» -musíase*! 'Cacrça б!р эдг»а заяаа riKeji'.eciu, ей здаита еа-'у^лйд найтгндед oíuisua да, ггсгма да, - бул. адаи е«рйш\ заци, teísim. Судан тейгея - одгнсыз, ек!яузд1, ол адгм еиес пай-сайта x'pîn, сонвд cuiltweylne кешл здзсцан, бузылраи Kyuahap беЗДе.
Ыаркстж-ЛенюцЦк тйЭшдан азиата погамдщ цатинсетар кеке ад s/Fa. индивидке KapáFaHfra -алда, индивид Оурын цалип-тзскан катньастарды боГайа ctnfpïn барип nana сад цотгмй&ц тел азаматы денгей1не ке?ер1Яед1. СоняОДтаи аядымен когезди ревсшзциялык гшыен èsrepTin, сдан кей!н соя гранта caä адамды каянптастыру керек. Абай бул мэселен1 мулдем баскадай oÄsacTupFSH. Kpfsm eMiplHifl тупкШкг! Herisi, айкьшдауш куш! адам. Адам когамднц, см!рд1ч б2СТ2иасы.Елд!ц цгздцоры, бзстаушсм, aj<juE!ucu балзрэи^ озм\ туатаяарды тэрбиелеу, со-яардьщ акщ-ош, бШы!, ер!к-куш!, белсенд! ío-ерекетг бэо-кдлзрга улг! болш, ел гуртты уйитип, ôtpiKTipin, ш!ршец icTepre кетеретШ.,- еяд1ц, кртамшщ awa бзсуы оси шлмйн
Шокан, Ширай, Абай иегШн налагай атартушяьщ, идйялар XX гасырдыч аы-ашкы ушт1г!иде вв жалгасын тапнаны 0елг1л1. Бул яалрастык Абай вэк1рттер1 татарина жататын С. Торайгиров-пен Ш.^удайбердиев, басил да г^нн-лззуиылар Еыгармашылыктз-рынан орын алды. Атартушлын квзкзрастыц тати 6ip яалтаси 5елг1лг изгнала ездер!н Абайявд сэк!рттерг татарина яаттфша-шн ■А.'Вайтйхтинов, М.Дулатов, Э.Бекейхансш сшщты opí жазу-ai, epi галш, &pi поган кайрзткер1в!ц ецбектерхнде срьщ те-/in, улттщ бостандщ, улт азаттщ ¥рзталис идепларшш улас-кдн болатын. Ж. Аймзуитоътыч дуниетанышиз sop осер еткен осы вдеялардын, осындай когаыдщ-саясл кззнарагтардьщ XX гасыр-циц басында налипта-
сук, оларды халык арасыка кед тараз-ып, t>pi карай дашлудагы "^зза^' газетШц poxí. eKircai парогр?фта карастырш:ган.
XX гасырдьщ бас коз1нде к,аза\стачда саианыл,
Каагатасу epeKEfcsiracpiíi карая отырсак осы працестац нег1зг! казгаупы rcyni жас улттщ зкзлияар тобы болгачьа каре азамыз. Олар бук1х Ресейя1к даму лроцес1нщ бастасасьш дурье ^абш?-дап, казаг; ^ога^л ихуиеттиг прогресс жогына ша^ырдь'.
Вздер i с- «erisri багктык аньс^гап алгая
ivíisaf; зимцдар&г аз коз^арзстприу sypríía кещнен тарату уяпн 1913 жилы ''Jvi2a.!c" газет in уйыэдастырды. Газеттац саяси багы-ты улттык; даргкаккц кудделер!не сак бодцн, не-
ri зг i aira ^сыган издеэты хадцыявд иэдениеин кетеру
уггтык, 11л иен ьдебк&гт! ©ркзщцету, гшымды даыыту ед1.
"Кдзак;" газетiniц Cap 1г^ликд1г1н агартутшк; баштнэда пайдадана отырып, к,аза^ демокрахиягык интеллигенциясы улттык еркекдеу мен улг-азатть^ к^згаэюты бастауш кушке айнаяды осы себептерден де одардыц дункетаяншнда улттык мудде, ха-лык^гы ез KVigti ybiík куреске бастактын бостанды^ кдеясьг басьм ryein капы. Тугая хащыта дегея кгахаббат онщ муддес! ушдв куресе 6ijy, оларга ез &я!н1ч кемиплаПне сын кезбев карауга кедерг! болтан еиес. Бул тургндаз ашп Караганда, "Назак" газет i гещрегладе б1р1ккея зкглы топ Абай негдзХн ^асаган Когацды^ сыняыц сдан epí карай халгастырушысы балды. Вз хал-xypir вткен жадын, жиган тахЛри5ес1н сарагща салу, олар уш1н когаидщ мешеул1кт1ц себеп-салдарыяа квз хетшзу уш1н керек ед1, создщтан олар вткен тарахти вс1релеуден алые балды, оган рияекз шндак тургыоынан дел бага беруге тырысты.
Казак деюфатиялыц интеллигенциясы 1917 хнлги -казан реБОЛоцмясин, таи Kypeci жэне котаыдьщ, менш!кке кэшу туралы идеяларды узйдг-кесглд! ^эбилдагаи Алагтык интеллигенция усингак балаиа жал казак ел! сан гасирдар даму тэх!рибе-cíh, салт-дэстур1н реваяюциялыц одгепен курт езгертуд! емес, какта аларды баска epueimerri елдерд!ц емгр твк1рибесгн ес-кере отарып, одак epl даштыд, *ет!лд1ре тусуд! кездеп ед1. Казан asi езш-езг билеп, esiHíu íbkí кррзмдын мэселелерш вз! siemin, ез ата-ueiíeuiHe esi i!e болу нуньгтьш öepiK са^тау баста ыуддеге айкалди, Кргзыдщ caaaFa бостагдад^, теуелс!з-
к идеасы терецдел ипя, ссян 2г,'гег& асыр/ у eu л сааси-гъ'кп-к си «ен у;ии 6epireriri, ар-оддач, яа\мз пеп üíjí.u, ic:œp-к сиякты кжкеттзрдхн сянтезделгек могары сяпста согал ли Kasmsi Ii^ арекет xjcsfA? екеяд1г1ае к&г дзгп.
Агартупылыи; ф;^оса^глсь':;1л; Дбай легу:е;г децгеялнен су-;кдая, "Алаз" зягтлшглры дакытадаи дожкра'тгг.т.пя^ тургыдагы п-азаттын; ядеясияа качывдал ойшл-газупм З.Айдауытов кез-зрастарыныя ерекггел1хтер1 sKinai тарауда бааидалгач. Алдн-га оящ гыгармашдык aerisri езегд Садкаа адач шсезес!, уи*ачист1« ШШ «арастыршет, заЕу^дгкч атартушлы^ гЬтжл /«ri з i яде ;-:сриг1игая амдьа^ ешр яубылжтары моя деужттхк отселелер хешядегЗ ояларн сараптадады.
Кецес мемзекеи ic.eai.'i.ieri сйлау стесреткляе
аагл, lycinG&rrrlíi гсес к^рйстарш, дукиетаны-
ъш аягш;а дейхя ту ci Hin б!лу киыя. Рте, сящ арканы газгая илосефиялкч яыгарыалари aorç, бдргн; оныц sasFaii роггаядарня, :о££с~ер1л, пьесагарыя, с:;и ггачрлагар^ш карасач;, с;;да кетер-'ея «sce-sasepi, оеиц -се/пятарлерйпц ешр! пая гурХотурысы, зллау дел! ci иргаиярц ерекаттер! зиапшега -газы
куге багаду. Лгсрт^^н^-гы eaiHifi ураны щшя анган 3yciя-З&к яаца рухта гас ?рпщ тэрбиелеу, адачгерт Ji я, zaxpj ш-ues-iç/^îi^ яалктгеткру кажетгШктерхн тек ката re.^í î с-л^^де 1ске асырш , бул маселгрд! теоршглик тургыцая да те-
ред зерттегея.
Адгн кэеалееййч eséri 2- Лй^уитоБтщ кезедэгстЕри со-йшша иеденае?; терЗиеге кехш ?1релед1... Бусьзрдыц
мэн-мэн1с1н ол адгмгерагл!к пен pyxair.cii:?; деп тус1".с-д1: адзя-а 15маадгдлнк, бермейтхи кеа су,у ыеа б!л1м, ада;,-лиц скртки )fjiUibTiiH гана кездеп, гскД сырын базктазйгнн тербие, адгмдин ш^ыги лутад, CFaiî жаг ыздениет сын иэн1не гетпеген лщ/пжа аадене Faaa. Кррамшщ фяягзаз nm&si дет1ст1ктерг« zsiKeaí-мен, табнгаттиц -шлет Kyaïepia zsrs urepreuiisea, пен здамгераШк ssi'lcnece. адзоат^з рахат пеа логгат екел-«eíli'iHiu ад серсексен; "EvT'^n ддза :o:ryai
кургевде rauaswi тзяааш. г^эндз:! зднекп zyaucca, буд ivtvze 1'8деш1етг1 болтая эда:1 да сад халдеи ysan гз.!гз ач-мзл о-дф- i^repi бда^гадаш
- le -
E3uiciu аорд&в^, ЕШбылы:^, «ушнат, озбырлыэда syatcan отыр"1.
Е.Айиауыга£ТЫц буя соз!нде rçaaipri кезде аса езект1 бо-£Ш отыртг oâ sastíp. Базыс издешгетт1нде, дуниетачымыядг габиуатгггц гшдашегарш таяьот 61л, гылымда кртгыр, сейтлг дуюшЛ кгер» тааш-атты ез!цэ багындир деген сяакты урд1стер бар. Ада:£ Тйбигахтиц крнасы, негурлым когамныц енд1рг!ш куш cprrçau сайыи од&у да куягешл, айкала коршаган кещст!кт1 ба-УЕШ ашпг, vCTtí^iriH гург!зед1. "йадениет" дегенде од осы богыо шдешгоПа айтш отыр. Раеында, XX гасырда осы мьденя-етт!д, сскндай ой кеауд!ч аардабкя адамзат толыгшек басынан кеш1руде. Е1;Лвд1, сшщ шг! si яде техника мен технологиэны, еэд1рг1а ку5П!Гйр1я, eHeps&oinri иеил1язе дашта отырып» адш-зет апагтак, азаатан аршганнад оряына н&ше rypai "глобав-ДЩ" дея ßraß'a'i, керауздя кэмткгая» адачшьщ ешр суру!яе içayijj болып sap&acfçair лроблемаггарга кекелап отыр.
Купыц Côpi cas багистщ иаденкетт.щ ухи seaicTepi деуге боладо. (fea "£е«1стерд1'\ "зорлгс<ч заубшщ, язанат, озбыр-доп етая, £.'А&сауита& кор0гевд1гатея дел кврсеПп XX га-сырдыц бас кез!иде ак яазьш кегкен.
Жус1пбекг1ц педагогякальв^ каз^арастары адачга, акы тар-бяелёу UYMKlHÄlriHe дегея сея1деея бжтагады. бзаяац "Тер-биа" деген ыа^аваешда lycinCere, адашгщ хаиуаннан айыризш-лыгы жайанда bj^lwe г,озгай отырш, адам бсшындагы укажааз Оар«шгы t&p6kshí4 .кемддПнея деа кортшды жйсайдн. Оньщ. айтуызга, адам габ^атищ емео торбяен!^ здлн болуы керйд. . г^оуамда ете угкен иадаз бергея ол
здрбкезШ дьр1герк$я» гаиа садистырзди, rinri одая когары Коэдс "Адачцьв^ козбэят&редлен тексерсе, д0р1гердея де тер-бкеа1.ч1ц коп OacfOJíii артк^. Д&р1гер адажнц ден&с1й cayiaçru-г.г.тин болел, T&pGîieai-адачжщ ш^глшш, у1яйа1н„ жеии саукк-
kOG&ïeciH гем.:екетг1к д&р&хеге катеру ^,'VN:;TTirÍ!¡ лотй т\'й!н1п; "Тбрб;/ошге отшшыч келеек ш1 pîMt тппсфуга бигада, ct-боб! нотдажеандо а^зхздо адем-квг-
Cc.iîo; о; i^óütziící , K^xaKU,"-, деп отап етед1.
Воi«sa?; vP-iíA-ы озьг^ ¿¡ет1ст1кгерге тьрбнолеу, оларга
1. АГша^ша'. д. //Л&йЛ. Sypjiaa тураду 1918 Hi.5
2. Лйшуьтог Ж.//Абсшч ТерОка 19 lü MI .12 Ces
- f 7 -
61лш беру npoueciH сол хэлуктнн шнез-к;улк" ыен туржс-сал-тын, едет fypiuíh еске ала отцрш кург!зудщ кзжеттйчне Жу-cinóeK аса зор кец1л бвледь
Абзйдъщ кернектг ¡¡юкгрттерттч oipi болтан Еусгпбек B3iHin туган халкын ^зтти суйген, дел солай окыц кемтл1кте-piH де керсет1п цатац синта алнп отарди. Мысалы, "Назактьщ ввгеше М1нездер1", "Бул адеттен айырилу керек" жене т.б. ма-калаларьгада еэ халцдаъщ мгнездер1н1ч жакси жэктари иен бгрге кеьсш1л1ктерхн де ашк e>pi батил керсеткен: урлик, зорлнк, eTipiK, есек, алдау, кулик, айдату, байлату, Kici елт1ру, eTipíK ыэдтану, инсапсиздщ, тураксыздик, настщ, жалкаулык сия«,ти zaFUMcuB касметтердгн кебейгенгн айта кел1п, булэрдан айш-удич ец бас ты жали тарбне, окчу, б!лш деп дэлелдейд!.
"Ж.Аймауытовтнч саяси-елеуметт i к квзкарастзрыныч мэн! «ен ерекп!ел1ктер1" атгы екгнт! параграфта жазушньщ элеуыет-Tifc философиялык ой-толтаадэры зер1телген.
S. Аймауъгговтвд 20-яылдзры адеби cbmFa байланысты жаз-Тандарында лине психологиялш', 1зденгстер1нде жача философия-лен энкк б2йу,зязйи. Осы е?,6е;птер1н жаЗганда ол алдьыен
позициясын ашктзп, ке61не сзна-лы турде маркстж философиями неПзге ала отырып, оньщ кеп-теген категорияларин, принциптерш
пзйдаланганын байкзймыз. Халпы гуманист1к агартушышк казка-растан тайып кетпей, ез философиялык эволюциясында X. Аймауы-тов сол кезкарасына логикзлык-иетодологияльщ тгрек, неггзде-ме гздеп, сони ыаркст1к философиядан таш^зндай болады. 6з тустастаринан влдекайда озык ойлап, философиялык даыуында кеш 1лгерг кетгп, теориялык ойлзудич гажашп дерл!к улг!ле-piH берген, они кэс1би философиялык дечгейде туындылар берген дара тулга десек em эртшуяшшки балмэс едй
Я. Айыауытов марксизм философиясын тек кабылдап цана г^ойызй ошч дуниетанымдик, влеуметтгк-саяси неггздер1н тереч тус-1нген жене казак когзмыньщ даму дизлектикасин ашуга кол-дана бглген, Канша идеология веер! кзтты кисса да OFaH бой Серией гылщда, ecipece когавдык гылывдарда 0бъективт1л1кт1ч керек екенд1г!н иойьидетан. взхнгц замандасы М.Жууабаевтыч квзкарастарин "калы; жауы", "ултшылди", кезкарастары деген-де, арата tycin они KopFan калу ушгн талпыныстзр гаезп, Маг-
- 1.8 -
ганшщ тал тураш, тая KypeciHin боеазагы ыея ерекшелактера тураш ехэцдер ыен как&галар газбайтындытына тус1н1гагемэ бе-ред!: "азеумет куркшсы езгерген гок: казактыц kí>cí6í, шаруа Typi вал багу балса, mí де мая батуда келе катты. Keci6i мая баккан, елеуw&ri ру басыга багьштая журтта тал Hiri бай-лар, кедейлер тобы деген н&рсе аяык болмайды. Mine Магаанньщ туып-вскен ортасы, узда кергея! осы"1. Сондыктая да идеолог-тар аасанды турде тапка базгеякея, Ыагжая вшрда, шындыкты хырлагая акын болтая сок, вз1 TyciHín 6i.se берыейпя такы-рыптарды крзгамаганнн Ж.Айтуытав. вте ryclHítm формада кер-сете баддй МагЕашшд оскен, тврбиелеягея, иэдеяи-тарихя жаг-дайларды таядай келе, оган "ултшыл.турагаахд^ санащнл, дара-шыл акьш" деген шяездеме Cepfli.
Казаки когаидок-саяси ой кашптасуыяыц басын 1905 гилгы, Ресейдег! азгер!стерге балап, содая былай "казактыц кашд ойлаймьш деген азаыазтар улт соз1я сойлеп, удт мэселесхя колта ала бастады"?- - дел, api карай дамуын 1916-1917 гыл-дарга катынастарды, ca/rrJn улттык бостаядык едеясын токтап калган et;ec, esrepin, жет1л!п, даиып ваткая кубылыс рет!нде тус!ядхред1.
Егерде б1з ошщ "Псикрлгия" йтабьгнз токталатып болсак онда бул кггаяты газу бзрысывда автор wptíip тгадарыпты бгрг-нен кен!н fiipin ете улкен згуйел1л1кпен орналэстирып, кай ту-iíhíktí зерттегекде боиласин тарнхилык ней кнсиндшн?;, esleta, абстрзкташгк пен нзктилык уЕьгыдзрын ете жт!к кдт^злгз-шн кереШз, сошиен катар зерттегеа шселесгн ф'/лософиякич тарихында so кезевдерде, вртурл! окаидардыц йоз^^зрзстаршшц есергкен кдяай. earepreuiH карсетедi.Материалистík дизлекти-K3HH"t¡ колтеген категориялзрын тайигатткц, цогаьамн дзму ватеру дизлектжзеын керсеткенде вте усталыкпен колдаязди.
Кхтабьшиц "Бетатлрьтнда" 2. Ашзунтоа психология кен лософияниц аракатыаашн билли деп анадц: ''Пстщдазуиг! пэ-ui.-деа жздды ал,-... зуналы-тскпаЕг., дерекс!з, кап; терец ой, терец 6LnÍK, терец пэлсепеге cofsthk usu. Шглкрсогия -
Аймэуытов li- t'arraHEJ4 г^да^ыгы туралы. Игглзи SvusOasa. EuFapyajsapa. Ахизто/ 1983.4036
2. Совда.
яалселе &вем1ие аттаятыь* гсбаздирьц"1. Осыга& дел бул екг гылюжын зрасындагы терец байлакысян паз etrin азтор ез1и1д йилософнялщ гуратьш былай OíJtñipefli: "Псккрлоткя, тшсепе мьселес!" (ягяи eíceyiHiíí аракатьвдас«, взара байланыс жоддары турагы sfócejseHi аяткл отыр автор) "катанная бер! дауда, аГз-тыста келе ггатыр: б!реулер саяашддщ газ!ней кр-рап тагтеер-се, индi блреулер лснкологи-j мзселес1я затешгдыг; каз!нея тексерген (астын снзгая ыен - К- Д-) - взге бШддер гатшл-дыеда табанын Tipece де, лсщология ял i тдрегг гагын лщ бас-кан жок;",-дей к&яе: "Эктсе де, одан-будан кдрастырш, саг^а келтенше затшлдыкка яег!здеп» бул к1тапты журтка усьшш отырмыз"У-,-дел, нъселен! двйект! катерзл.чстж тургадаа кэ~ растыратьшын ашып айт^ан.
Оси Kipícne свз рет1нде жазилгзнньщ езгнде-ац, Я.Анма-уутовтъщ философияга ебден Канщтыган, оныц психологиямен байланысын басна шлыздарга ecepiH, ыетодологиялын рсийн яе-те тусшгенги оайцайыыз. Исихологияньщ вз угамдзрын айтпас бурык бул оиг/льщ-ши нМ фшюсофиялнк, тургвдзн жазыигаадыган, кдлзй нурастырилганын зшш^ айту хвпе" осы фидософиялык тюзгащ-яны бастзн аяк, етк!зуд1 ^адагаляу звторДын ез кез^асьпшц 6epiKTiríHl4, ез бШийне сенхадглггпиц, зйдаа фмлософиялык позиция устанбай психолопшньщ шселелерш кзрзстыруга бол-мзйтшшм, онсцз овды-солди тайгзцтаудан бас алу ыумкш емес-TiriH терец ynmFандглтлшц Dejirici.
Heríari окулшушц ати аталтан тзндешин ашу барисинда йусекец дхи тзрихина, философия тарихына с!лтемелер жэсап, ертурл1 tyciHiKTepre мысалдар ыен деректер келт1рхп, отырып, кептеген ойишдзрдъщ туындылзрынз суйепе отирьт, cuiapFa cu-найы 6afa Gepin, психология гшматыц tishíh, зерттеу ооъек-tícíh аны^тайды, жза, дене, сана, ой, ацдл, сезш, íyuui, туйсгк, найрат, серп1л!с, инта, ^збилет, тагада баснд утыи-дардыц mshíh аяади. Адамниц дене мушелерг олардьщ |}тзиологн-ялыц 1укшетг, жуйке xyúecí, ыи-кулии speiteTi наа-жз1\ти тех-рибелерд!ц барисшща ашнтан натижелер арк^им корсет i лед i.
1. Аймауытов Я. IIcmgoü!OFi«i, Алматы 1995. 21 б.
2. Сонда.
- 20 -
фгамныц дачу, езгеру лроцестергч материалистж тургы-дая Tycifireff as, кагамшц даыуыяа каршагак артаньщ тиПзетхн бсердердне жая-пакты бага Qepin, яалпы хеке д&яе ерекие, ту-тастык; пен белпек категоршларын ете орынды ковданады. 0л тап MacexecíH окнц к,<:>га>,шъщ сшси-елеуыеттак Курылшиндагы орт, dip тапти екЗшй тап гаи каждая керсеотавтер аркшгы айыруга болажшя, удггщ катнкастар туразы да к?-]зин,ты ойлар айт^аи.
К. Акыауитсвткн бул кезкзрастарынан адамдзрды ултина башен жадпы.эд£ыгерах;ик кундшшктар тургисьшзн карайтыкын кереьйз, соныыен цьтар кер,ее ел1вдег1 интернациокалиам идеология™ ^элыптаэтиртавдай туейштн нег1з1нде барлык халык-тарды 6íp улт кцкт, гйг.ео халкмниц иррзыдзетиш деген тус1-HiicreH epî екендычие, сол кезд!ц езшде-ак од, бул. тусп'Шк-реавды eMip суре алуайтиндштына ков i жеткенд!гш байкай-
VÜ13.
Е. Айъ'луц'гоЕ esiHí^ кептеген взмандасгари сиякты, кедей ыуддесгн jkhí сеэге тиек jgmai, кедейлерге буирегг бурганше-нен, yv.öui тал тартыcu, кедей ыен бавдыц курее идеясына ашык бара бериейд!. Од тап кал.еы1иен шыпш, Еалпы каззктщ тутас-тагын, елдпчн каздевд!, ссншен катар адам балзсыньщ öapiue ортан жаетиа^а1!затп1н-гу1а!,анист1к ндеяларга кеп кврДл белуге тирисадьг,
¡SYcin6e¡íTiv¿ кргаздык-сзяси кезкзрзстарында ейел. -revyiiri №селе& удкен орык алзди. Сл бул ивселеге накты кеЩя беле отырып, казак ел1н!н к^зрэцгшыктан екгуц упхн вйелдхц kofsü-даги, сешядаги opumia деген квакзрасш иулдеы баскаша' етгп взгертудг ту-'/жг-'.стгк турпден талзп етед!. Бхадгц ошшзоа, аты аталгаа уэселен! кец1рек, жан-жакти катергеи сньщ ецбегг "Ан Di дек" романа жене "Кукекзйдщ жазыги" повеса. "Кунекей-дгц jrasuFU" eiv6eriHin Herisri тавдлдбы-кззак ауылыздаш эиел тагдыты. Кезшенд! елдгч феодалдыК"-патриархалдш\, туршеы езг-даГычдлпг кедей ш&р'/алардыц ïipslrâriH Яусгпбек саг ортазгш magt-i t?« татдыры арк,ш!Ы x^ui-í'^Tlí api терец бгккелейдь AVi-t-Vi-зш аукдттит^р ней &лс!здердгн ара катьшаси, ^аадщ с.цглвтс1здштщ мусэахр адаидарды eaín, бул ка1шилыктардин, к\-кен-кукге тереадек отыргакш! суреттевдЬ Осындай ортада оедп жетхлгеп К^шкей cas оран алып отьрган s^i-
.£е?с13й1кке бас ¡тетеред!, ез!н1ц ада'лднк, аза^тщ кУК^н коргауга батшг ташшяысгар глсайду. Кусйпбегс бул ецбег!н кортыяднлай кел1яг, дел еза керсетдп отиргая кездег! казак когашяда ъкеж теаддПя коргай алашядая, яугеге асыра ала-ть'ядш"5 елеунетт!гс глгдайлардш} к^^птйспагачдкгш! толык д&-.педел беред!.1
Лус1п6ясг1ц шжар:131шлнрь'нда роузл, повеет, пьесаларын-да бйед К0селес1н1ч курдел! бсиящоггшгд ертурл! кирлари кер-сетгледг. Огащ крггудик-езжгд кегг/фзф^рияда* газет, лур-налдзрда паодзн кептеген макаязлартша да бул £п1-хи1
квтерШп отырды, оси айтиа ог/ргая о;1лари1сиздиц шндшгма сол кездег! ер басшшдзрда сиккзд {шаадгй иандлалзри дэдел бола алзди: "Зйеддер кунгие езхрлену керек?', "Вйедд1 иектеп-ке аякздар!", "Казак.та зшзвгаклгк бзр «аБул макалаларшда зьтор когацдщ сакани кетеру уш!н екел каугидледа кзндай жу-:.а2стар здлчзу к:ере!с екенд!г1не тск.тзлады.
Крритиадцда диссертнциялык верттеудХц нвтихелер! зг.иак-талып, таккршта одет ер! карам ладгаатира даштудыц басты дегеп каселелер! керсетглген.
Диссертация тачьфъгбы бойыниа гарык керген '„'.э^алалар т1-
1. Кусанной Д.У. Гуг^ланнзы Я. Акмауытова. В еб: 'Фигсссфап:е проблемы человека к его культуры в современном мире" Материалы региональных ^яижофских чтен'.т молодых ученных Средней лг_".г,1 и Казахстана. "Философия. Культура. Человек" Ташкент 1991 г. 0,25 п.л.
I. Кусайынов д. 6. Я. Аймауытсвтин когг-диц-саяси кэакгрзста-плпщ калыптасуина асергн тиг!зген тяржц тагдайлар. В пь: '"Национальная культура, духовное согласие севрегмн-гость". Алудты 1994. 0,25 п.л,
!- Кусалшов Д-0. Казачртгщдгш сеяси сгазтщ серп1л1с1 ка-•ля басталдгг. 1335Л<3.0,2 п.л,
Кусачксв д.У. (в соавторстве). К вопросу о развитии ссдор-анкя понятия "продетарский :п1терна.ц::о!!ЯЛигн". Ад-з-Ата, 1083. Тематический сборник кат/зля трудов 0,3 п. л.
- Аййгуисов П. ейэлд! тяепиз гшздар //йфега! кгзгк, 82-4. (ИЗ! .5^1
Я
РЕЗКйЕ
Кусалнов Дауренбек Укирбекович кие взгляды Кусупбека Аймауытова"
"Обадественно-политичес-
Диссертация посвящена одной из актуальных тем становление истории казахской философии. В работе раскрыты особенности становления общественной и политической шсли Казахстана в конце XIX и в начале XX века. Так как мыслитель, чьи общественно политические воззрения которого изучается долгие годы считался "врагом народа" и был репресиррован, многие его труды были в запрете и хранились в архивах КГБ. В данной работе впервые г.спсии зуатся архивные материалы и делается анализ становления п развития философских взглядов Ж.Аймауы-това.
В пергой главе дается те источники которые повлияли на развитие и становление огЗь;ественного сознания Казахстана в конце XIX и в начале XX века. Указывается особая рель газеты "Казах".
Во втероч главе показывается специфика и сувдость философии просвещения и дальнейшее ее развитие в трудах З.Айма-уытова.
В заключении дается оценка его труда и ставится пе';ЛС-пеетивы дальнейшего изучения проблеш.
ruamOY DAUHEKBEE C!aSBBEKOTIC 3 SOCIAL AIID POLITICAL T1E',?3 07 ZHASOT3EK ADaTJSCT T^e thesis is dc-roted to one of the acute political problems ' estabj ishiar the hystory of hasalth philosophy. The peculiar lea— ires ci JoTr.iinr. the social and political tioufi'ntfe in Kaaakhstaa At s crossing of the 1Stii and 20th centuries. Zbasapbek -Aiaautor hin-?li as £ thinker and his vorks, his social and political vievrs hp.ve 2on consigns9 to obll-rloti. But they have started to become the to-ical t>e-ae si sclentiiic investigation.of today's Kazakh scholars.
ft f.Te be bad bec-n subjected to repression as '"being "the
eople's e-say", his works were prohibited to "be read and lirrestl-p.t.ed snd ti'Sv -.vere kept in the State Security CoTnaittee archives, n this research those archive materials were analysed in detail to eteraine the v,T~.ys oi foraiaj and developing tbe philosophical iev/s and thoughts oi 2hasupbek -iiaautOTr.
ihe Jirst chapter considers the sources that "were the basis f developing and- foralng the social consciousness of Kazakhstan t the crossing of the 19th and 20th centuries.
Ee specific features and essence of philosophy of ealljfnteTr-¡ent aau its subsequent developraeat in ¿Hiasupbek Ataautov1 s creative iork are discussed in Chapter t-,vo.
She estimate oi bis works Is slven and the perspective studies >3 this problem axe'Worked out In the concluding part of the thesis.