автореферат диссертации по филологии, специальность ВАК РФ 10.01.02
диссертация на тему:
Особенности современной узбекской модернистической поэзии

  • Год: 2004
  • Автор научной работы: Юлдашева, Мухайе
  • Ученая cтепень: кандидата филологических наук
  • Место защиты диссертации: Ташкент
  • Код cпециальности ВАК: 10.01.02
Автореферат по филологии на тему 'Особенности современной узбекской модернистической поэзии'

Полный текст автореферата диссертации по теме "Особенности современной узбекской модернистической поэзии"

УЗБЕКИСТОН РЕСПУБЛИКАСИ ФАНЛАР АКАДЕМИЯСИ АЛИШЕР НАВОИЙ НОМИДАГИ ТИЛ ВА АДАБИЁТ ИНСТИТУТИ

1^улёзма ^у^у^ида ЙУЛДОШЕВА Муз$айё 1^озо^боевна

УДК 894.375.09

^ОЗИРГИ УЗБЕК МОДЕРН ШЕЪРИЯТИНИНГ АСОСИЙ ХУСУСИЯТЛАРИ

10.01.02 — >у0зирги миллий адабиёт (узбек адабиёти)

Филология фанлари номзоди илмий даражасини олиш учун тавдим этилган диссертация АВТОРЕФЕРАТА

ТОШКЕНТ - 2004

Тад^щот Узбекистон Республикаси Фанлар академияси Алишер Навоий номидаги Тил ва адабиёт институтининг «^озирги адабий жараён» булимида бажарилган

I

Илмий ра^бар — филология фанлари доктори, проф. Н.

РА^ИМЖОНОВ

Расмий тацризчилар: филология фанлари доктори, проф. У.

НОРМАТОВ, филология фанлари номзоди У. ХАМДАМОВ

Етакчи ташкилот: Гулистон давлат университета

Диссертация з^имояси 2004 йил Лл£>\л.{__ойининг куни

соат 14.00да Узбекистон Республикаси Фанлар академияси Алишер Навоий номидаги Тил ва адабиёт института ^узуридаги Д 015.04.01 ра^амли фан доктори илмий даражасини олиш учун диссертациялар ^имояси буйича Ихтисослашган кенгаш мажлисида утказилади.

Манзил: 700170, Тошкент ша^ри, академик И. Муминов кучаси, 9-уй

Диссертация билан Узбекистон Республикаси Фанлар академиясининг Асосий кутубхонасида танишиш мумкин.

Манзил: 700170, Тошкент шазфи, академик И. Муминов кучаси, 13 —уй 1

Автореферат 2004 йилнинг Щ (ХИ^Ли_да тар^атилди.

Ихтисослашган кенгаш илмий

котиби, филология фанлари доктори М. ЖУРАЕВ

КИРИШ

Тадцицот мавзусининг долзарблигн. Таравдиётнинг янги бос^ичида узбек миллий тафаккур йусинига умумжаз^он ижтимоий онгидаги турфа хил йуналишлар жиддий таъсир курсатди. Бу з$ол миллатни бир хилда фикрлаш мажбуриятидан цутултирди. Натижада, умуман, миллий эстетик тафаккурда булганидек, замонавий узбек шеърияти мазмун мундарижаси ва ифода йусинида з$ам жиддий эврилишлар содир булди. Утган асрнинг 80 — 90 — йилларида узбек поэзиясида модерн шеърият намуналари муайян эстетик ^одисага айланди. Маълумки, XX асрнинг 20 —йилларида з$ам миллий шеъриятимиз бир ^адар «модернлашиш» жараёнини бошдан кечирганди. Аммо бадиий ижодда х;ам якрангликка интилган соцреализм адабий модернизмга йул бермагани боис, у узбек адабиётида чу^ур из ^олдиролмади.

Аслида, адабиёт з$амиша узгаришлар, янгиланишлар, эврилишлар огушидадир: Унда тинимсиз узгаришлардан булак узгармас жиз$ат йуц. Шу маънода, модернизм адабиётнинг з^амишалик белгиларидандир. У купчилик норма сифатида цабул з^илган ифода тарзи, фикр йусинига зид уларо^ доим мавжуд булган ва ^айтадан вужудга келаверади. Шу боис XX- аср сунггида, умуман, узбек адабиётида, хусусан, шеъриятида модерн ёндашув явдол кузга ташланадиган з$олга етди. Узбек назмида модерн, шеърият шунчаки пайдо булмади, балки миллий поэзиянинг з^иёфасини з$ам узгартириб юбордики, бу шеъриятга хос хусусиятларни тад^и^ ^илиш, унинг ички механизмини ашпушш, бадииятини таъминлаган омилларни тайин этиш бугунги миллий поэзияни илмий тушунишнинг асосий йулига айланди. Модерн шеърият миллий адабиётимизнинг ажралмас белгиларидан бирига айландики, унга хос хусусиятларни ани^ламасдан замонавий поэзиянинг тараедиёт тамойилларини тайин этиш мумкин булмай ^олди.

Модерн поэзия шоирларнинг ижод йусинини янгилаганидай, у^увчиларнинг поэтик дидини з^ам узгартириб юборди. Энди з^амма кечагидай ёзолмай цолганидек, кечаги тарзда битилган шеърларни з$ам з$амма у^ийвермайди. Шу боис з^озирги узбек модерн шеъриятига хос хусусиятларни аншу\лш, унинг миллий заминда пайдо булиб, миллий руз$ият ^ирраларини акс эттирадиган эстетик з^одиса эканини курсатиш, бу шеъриятнинг бадииятини таъминлаган жиз$атларни тад^и^ ^илиш долзарб илмий муаммо з^исобланади.

Тадцицотнинг мацсад ва вазифалари. Узбек модерн шеъриятига хос зсусусиятлар, уларнинг воце булиш тарзи, бу шеърлар бадииятини таъминлаган омилларни текшириш диссертациянинг ма^садини тайин этади. Ушбу ма^садга эришиш учун г^уйидаги вазифалар бажарилиши лозимлиги белгиланди:

— узбек модерн шеъриятига хос етакчи хусусиятларни ани1$лаш;

— модерн шеъриятнинг илдизи ва манбаларини тайин этиш;

— з^озирги модерн шеъриятнинг бадииятини таъминлаган омилларни текшириш;

— модерн ижодкорларнинг шеърларида миллий ру^ ^андай акс этганлигини курсатиш;

— модерн шоирлар ижодидаги муштарак ва фарзуш жиз$атларни тад^и^ этиш;

— замонавий шеъриятда тасаввуфий рамзларнинг учраши, унинг куфиниш тарзи з^амда миллий руз$ни ифодалашдаги урнини текшириш;

— ижодий кредоси, оламни бадиий акс эттириш йуналишлари турлича булган замонавий шоирларнинг асарлари мисолида модерн шеъриятнинг доимий з^аракатда булган ва узгарувчан эстетик з^одиса эканлигини курсатиб бериш.

Муаммонинг урганилиш даражаси. Куп асрлик тарихи ва шаклланган анъаналари бор узбек шеъриятида модерн йуналиш тасодифан пайдо булиб долган эмас. Бинобарин, миллий шеърият таравдиётида руй берган бу узгариш з^а^ида бир ^атор илмий тад^ицотлар яратилган. У. Норматов1, О. Шарафиддинов2, Н. Ра^имжонов3, Т. Жураев, У. ^амдамов4, Йулдошев5, И.

Курбонбоев, Н. Мама'щулова6 сингари олимлар, Ч. Аваз7, Барром Рузиму^аммад, Азиз Сайд, Фахриёр, У З^амдам каби шоирлар уз ^арашларини турли нашрларда баён этганлар. Хусусан, «Узбекистон адабиёти ва санъати» газетасининг бир неча сонларида эълон ^илинган модерн адабиёт борасидаги ^изгин баз^с — мунозаралар диедатга сазовор. Улар да бу адабий о^имнинг узбек адабиёти ру^ига ^анчалар ёт ёки синашталиги, бадиий; жозибага з$ам эгами ёхуд 1>уру^ шакллар уйиними, адабиётга ' таъсири каби масалалар юзасидан жаз^он адабиёти назариясида мавжуд илмий цараш ва таърифларга таянилган з$олда фикр билдирилганди. Ёш тад^и^отчи А. ^айитовнинг

1 Норматов У. Умидбахш тамойиллар. — Тошкент: «Маънавият», 2000; Сузга, суз санъатига шайдолик|| «Шар^ юлдузи», 1999, 2 —сон; «Утмишдан эртаклар» ва абсурд|| «Узбекистон адабиёти ва санъати», 2000, 14 июль; Назария ва адабий — бадиий жараён|| «Жаэрн адабиёти», 2000, 3 —сон; Шахе жумбори|| «Узбекистон адабиёти ва санъати», 2001, 19 январь; Дунёни янгича куриш э^тиёжи|| «Жа^он адабиёти», 2002, 12 —сон.

2 Шарафиддинов О. Модернизм жун ^одиса эмас|| «Узбекистон адабиёти ва санъати», 2002, 18 апрель

3 Раз?имжонов Н. Тун ранглари|| «Узбекистон адабиёти ва санъати» 1998, 20 ноябрь. Кутил хуши эмас, кунгил иши|| «Узбекистон адабиёти ва санъати», 2002, 16 август.

4 >£амдамов У. Бадиий тафаккур тадрижи. —Тошкент: «Янги аср авлоди», 2002.

5 Йулдошев К' Дастлабки довон белгилари|| «Шар^ юлдузи», 2001, 1 —сон; Исти^лол шеъриятидан шеърий истщлолга|| «Гулистон», 5 —6 —сон.

6 Мамат1$улова Н. Модерн — шеъриятда янгича тал^ин|| «Ёшлик», 2003, 4 —сон.

7 Чори Аваз. Бахтиёрлик шу эмасми? — Р^арши: «Насаф», 1992.

номзодлик ишида1 з$ам модерн шеъриятнинг1 айрим намуналари та^лилга тортилган. Шунингдек, А Бретон2, Ж. Сартр3, У. Эко4, К. Эдшмид5, И. Голль6, X. Мартинсон7, Э. Ховардсхолм8, А. Тихомиров, М. Лифшиц, Л. Рейнгардт, О. Петрочук, Т. Каптерева, М. Кузмина9, М. Эпштейн10 сингари чет эллик тад^и^отчиларнинг модерн адабиётга дойр ^арашлари ^ам масаланинг мо^иятини очишга бир ^адар хизмат ^илади.

Тадцицотнинг илмий янгилиги. Узбек адабиётшунослигида модерн шеъриятнинг хусусиятлари, унинг бадиий жирата, унда миллий ру^нинг намоён булиш шакллари яхлит ^олда, миллий — эстетик ^одиса сифатида махсус )фганилмаган. >£олбуки, з$ар ^андай бадиий .^одиса муайян белгиларга эга булади, ^ар бир чин бадиий асар миллий ру^ни ифода этади ва айнан шу туфайли ижтимоий — эстетик циммат касб этади. Тад^и^отнинг илмий янгилиги ^уйидагилардан иборат:

— модерн шеъриятга хос етакчи хусусиятлар курсатилди;

— узбек модерн шеърияти миллий заминда пайдо булган эстетик ^одиса эканлиги асосланди;

— ^озирги модерн шеъриятнинг бадииятини таъминлаган асосий омиллар текширилди;

— модерн шеъриятда миллий ру^нинг намоён булиш шакллари тадь^щ этилди;

— миллийлик тушунчаси муайян миллатга тегишли умумий жиз$атларни англатса —да, бадиий ижодда ^амиша ута хусусий йусинда намоён булиши модерн шоирлар ижоди асосида илмий асосланди;

— оламни бадиий акс эттириш йуналишлари тамомила турлича булган ижодкорларнинг асарлари мисолида модерн шеъриятнинг доимий 5$аракатда булган ва узгарувчан эстетик ^одиса эканлиги курсатиб берилди;

— модерн шеъриятда тасаввуфий рамзларнинг учраши, унинг бадиий тал^инлари ^амда миллий ру^ни ифодалашдаги урни текширилди.

Ишнинг илмий—назарий ацамияти. Диссертациянинг назарий аз^амияти, аввало, ^озирги узбек модерн шеъриятига хос хусусиятларнинг тайин этилгани ва келиб чирш манбаи назарий

1 ^айитов А 90 —йиллар ёшлар шеъриятида анъанавий ва шаклий изланишлар. фил. фан. ном. дисс. —Тошкент:2003.

' Бретон А. Манифест сюрреализма|| В книге «Называть вещи своими именами. -М.: 1986.

3 Сартр Ж. П. Объяснение «Постороннего»!! В книге «Называть вещи своими именами. -М.: 1986.

4 Эко У. Заметка к роману «Имя розы»|| В книге «Называть вещи своими именами. -М.: 1986.

5 Эдшмид К. Экспрессионизм в поэзии|| В книге «Называть вещи своими именами. -М.: 1986.

6 Голль И. Манифест сюрреализмаЦ В книге «Называть вещи своими именами. -М.: 1986.

7 Мартинсон X. Модернизму В книге «Называть вещи своими именами. -М.: 1986.

8 Ховардсхолм Э. МодернизмЦ В книге «Называть вещи своими именами. -М.: 1986.

8 Модернизм. -М.: «Искусство», 1973.

,0 Эпштейн М. Парадоксы новизны. -М.: «Советский писатель», 1988.

асосланганидадир. Шунингдек, модерн йуналишда з$ам миллий руз$ шеъриятга цуйилувчи биринчи талаб экани курсатилгани назарий жиз^атдан му^имдир. Тасаввуфий ^арашлар миллийликнинг бир 1?ирраси эканлиги ва модерн шоирлар томонидан суфиёна тимсоллар тизими ^улланилиш сабабининг курсатилиши ишнинг илмий а^амиятини оширади. Модерн йуналишдаги поэтик сузнинг узига хос бадиий ва семантик жиз$атлари, тургун ^одисадай туюладиган миллий руз$нинг ^ар бир шоир ижодида узига хос тарзда намоён булиши сабабларининг очилганлиги тадди^отга илмий салмо^ багашлайди.

Тадцщотнинг амалий а%амияти. Диссертацион иш адабиётшунос мутахассислар, олий у^ув юрти талабалари ва мактаб у^увчиларида модерн шеърият з^а^ида илмий тасаввур з^осил цилишга ёрдам беради. Ундан замонавий шеъриятда миллийлик з^ида тушунча з^осил ^илишга багишланган ^улланмалар яратишда фойдаланиш ва булажак филологларга махсус курс сифатида уцитчш мумкин.

Тадцщотнинг методологияси ва метода. Диссертацияда бадиий, хусусийдан умумийга ва умумийдан хусусийга, руз^ий, циёсий, тарихий — генетик ва даврлаштириш методларидан фойдаланилди. Ушбу ишда модерн шоир ва шеър моз$иятини очиб беришга, мавзуни ёритишга бевосита ёрдам берадиган илмий манбалардан фойдаланилди. Тад^и^отни яратишда Ю. Лотман1, В. Кожинов2, Р. Барт3, Н. Томас4, О. Уэллек, Р. Уоррен5, К. Юнг6, П. Рикёр7, Н. Бекеева8, Г. Орозова9, М. Каплан10 каби турли мамлакатларнинг адиб ва адабиётшунослари тад^и^отларидаги назарий ^арашларга таянилди. С. Моэм*11, Фахриёр, Д. Рузимуз^аммад, Гузал Бегим сингари ижодкорларнинг модерн шеърият борасидаги айрим кузатишлари з$ам узига хос назарий таянч булди.

Тадцщот манбалари. Мазкур ишнинг манбаси сифатида з^озирги узбек модерн шеъриятининг Рауф Парфи, Барром Рузимуз{аммад, Турсун Али, Фахриёр, Улутбек ^амдам, Гузал Бегим, Гулом Мирзо, Даврон Ражаб, Азиз Сайд, Санобар Мез$монова каби ифода йусини бир — бириникидан фар^ ^иладиган шоирларнинг шеърлари олинди.

Тадцицот натижаларинипг жорийланиши. Диссертацион иш 2003 йил 17 октябрь куни Узбекистан Республикаси Фанлар Академияси Алишер Навоий номидаги Тил ва адабиёт институтининг «Хозирги

' Лотман Ю. О поэтах и поэзии. -Санкт-Петербукрг, 1996.

2 Кожинов В. В. Как пишут стихи? -М.: 1970.

3 Барт Р. Драма, поэма, роман. -М.: 1974.

4 Томас Над. Поэти наших дней. Тед Хьюз.-М.: 1994.

5 Уоррен Р, УоллекО. Теория литератури. -М.: -1978.

8 Юнг К. Феномен духа в искусстве и науке.-М.: 1992.

7 Рикёр П. Конфликт интерпретаций. Очерки о герменевтики.-М.: 1995.

8 Бекеева Н. Каза^ поэзиясиндаги трагедиялиц аухал мен ца^армандщ рух. Фил. ф. н. дис. автореф., —Алмати: 2000.

9 Орозова Г. Турк элдеринин поэмаларинин киргиздарга таралиши жана айтилиш озгочолугу. Фил. ф. н. дис. автореф., —Бишкек: 2000.

10 Mehmet Kaplan. Siir tahlilleri (tanzimattan cumhuriyata kadar). —Istanbul, 1994.

11 Моэм С. Луна и грош. -Москва: «Художественная литература», 1991.

адабий жараён» ва «XX аср узбек адабиёти тарной» булимлари 3 — 1$ушма йигилишида му^окамадан утган ва з?имояга тавсия этилган. Тад^щотчи 2003 йил 17 декабрда Узбекистан Миллий университетининг «Узбек филологияси» факультетида, 2004 йил 9 январь куни УзР ФА Алишер Навоий номидаги Тил ва адабиёт институтининг «Хозирги адабий жараён», «XX аср узбек адабиёти» ва «Адабиёт назарияси» булимлари мутима йигилишида семинардан утиб, очи^ з$имояга тавсия этилди. Узбекистан Республикаси Вазирлар Маз$камаси з$узуридаги Олий аттестация комиссияси Бюллетенининг 2004 йил 2 —сонида диссертация мавзуси эълон ^илинди.

Тадцщот таркиби. Иш кириш, турт боб, хулоса ва фойдаланилган адабиётлар руйхатидан ташкил топган.

ИШНИНГ АСОСИЙ МАЗМУНИ

Диссертациянинг «Кириш»ида мавзунинг долзарблиги, тад^и^отнинг ма^сади, вазифалари, объекта, ишланганлик даражаси, илмий янгилиги, назарий ва амалий аз$амияти курсатиб берилган.

Ишнинг «Узбек модерн шеъриятининг ижтимоий-эстетик генезиси» тарзида номланган биринчи бобида модерн шеъриятнинг узбек адабиётидаги илдизи, унга хос хусусиятлар тад^и^ этилган.

Узбек шеъриятида мажозга асосланган, сузга шоир юклаган маънони чи^аришга таянган, баъзан ^офиясиз, вазнсиз, тиниш белгиларисиз, имло ^оидаларига'риоя ^илинмай^зилган, англаш з$ам, у^иш з^ам мушкул булган асарлар бугун унинг к;иёфасини белгиловчи омилга айланиб бораётир. У фалсафа ва санъатда модерн деган ном олди. XX аср бошларида юзага келган модернизм француз тилидан олинган булиб, энг янги, замонавий маъноларини англатади.

Модернизм, аввало, фалсафада юз курсатди. XX аср бошларига келиб, Оврупа зиёлиларини рационал а^л, манфаат бирламчилигига асосланган фалсафий ^арашлар тизими ^они^тирмай ^уйганди. Ижтимоий узгаришлар, турли ин^илоблар инсонни бахтли ^илолмаслигини з$ам Ботиш аз^лининг аччиь> тажрибаси курсатиб турарди. Динга этиборсизлик туфайли Рарб кишиси у дунёдан з$ам унчалик умидвор булолмасди.

Хукмрон фалсафий ^арашлар кишига инсондай яшаш йулини курсатиб беролмади. Ва Ф. Ницше, А. Бергсон, Э. Гуссерл, кейинчалик, М. Хайдеггер, X. Ортега, М. Гассет каби файласуф ва эстетларнинг узига хос ^арашлари айнан мана шу йулсизликка таянади. Бу 350л з$аётнинг маъноси, одамнинг таедири з^а^ида жиддийро^ уйлашни та^озо этарди. Шу боис янги, изланаётган фалсафага кура одамнинг ижтимоий статусига эмас, балки унинг рутопий жиз^атларига купрор; эътибор зарурлиги англаб етилди.

Модернизм мавжуд интеллектуал ва маънавий ^адриятларга мухолиф уларо^ юзага келгани боис одамнинг ижтимоий, и^тисодий, сиёсий мав^еига эмас, балки унинг уйлари, туйгулари, кечинмаларига жиддий дивдат ^аратди. Модернизм ижодкордан з$аётни аслидай эмас, курганидай, з$ис ^илганидай, тасаввур этганидай ^абул ^илишни талаб этарди. Шу боис з$ам мутлак; дунё узи уткинчи булган инсон туйгуларидан келиб чивдан з$олда нисбий тарзда тасвирланади.

Жамиятдаги кескин чай^алишлар инсон туйруларини з$ам жуда кескинлаштириб, уткирлаштириб юборди, мавжуд тасвир воситалари бу туйгулар мураккаблиги олдида ожизлик ^илиб 1$олди. Ижодкорлар мавжуд ^оидаларни ёриб чи^а бошлашди. Тасвирнинг деярли барча имкониятлари цуллаб булинган, янги ру^иятни ифодалашга яро^ли воситалар ^олмагандай эди. Зотан, шаклланган з$ар ^андай бадиий усул уз сарз$адига етгач, ижодкор имкониятларини чеклайди, уни уз —узини такрорлашга мажбур этади. Бир хиллик у^увчини зериктирган, ижодкорнинг узи з$ам ёзиш услубидан цони^маётган айни шу дамда адабиётда янгича образлар, метафоралар, узгача ифода усуллари пайдо булди.

Утган XX асрнинг боши ва охиридаги узбек адабиётида руй берган узгаришлар, кутилмаган бадиий тажрибаларнинг сабаби з$ам адабиётдаги бир хиллик (Чулпон)дан, шаклий ва роявий таназзулдан з^очиш булганди. Инсон узига тегишли барча нарсада янгиликка интилади. У аввал атрофни узгарти-ради, шу узгаришларни та^озо этган ёки улар туфайли пайдо булган туйгулар ифодаси ор^али адабиётни узгартиради. Узгарган адабиёт у^увчиларга таъсир курсатиб, яна атрофни янгилайди. Кай бирининг бонщасига з$ал ^илувчи таъсир утказишини ани^аш эса имконсиз.

Узбек адабиётида з$ам XX асрнинг унинчи йилларида шундай узгаришлар: инсон турмушини енгиллатувчи технология ривожи ва цисматни орирлаштирувчи ижтимоий тунтаришлар боис ^алтис вазият юзага келди. Бундан таищари, неча асрлар мобайнида ягона дунё^араш ва эътщод булган исломга му^обил дунё^араш пайдо булди. Туркистон аз$ли з^ам узгача дунё^арашлар билан танишибгина ^олмай, уларни узига сингдира бошлади. Бу хил кескин узгаришлар миллат таяниб келган азалий маънавий, ижтимоий — сиёсий ва адабий — эстетик асосларни бузиб юборди. Шу туфайли ижтимоиёт ва адабиётда янги йуналишлар шаклланди.

XX аср бошида фикр айтиш, гафлатда ётган оммани уйготиш воситаси булган узбек шеъриятанинг айрим вакиллари 20 —йилларда нозик туйгулар, ингичка сезимлар ифодачисилиги томон силжишди. Шеъриятда ^аз^рамонларнинг ишлари, амалларигина эмас, балки ички туйгулари, сунгсиз з^иссиётлари, бахтсизликлари з^ам тасвирланадиган булди. Аммо инсоннинг ингичка туйгулари, оз$орли кечинмаларини тасвирлаш «бахтиёр шуро тузуми» мафкурасига ёт булганлиги туфайли модерн поэзия ривожига йул берилмади. Шу

тарифа, Чулпон, Ойбек, Усмон Носир ижодида буй курсатган узбек

1

модерн шеърияти з$али шаклланиб улгурмасидан бугаб ташланди. Ижодкорлар рухсат этилган гапни з$аммага маълум бадиий шаклда ифодалашга маз$кум этиддилар.

Агар узо!^ давом этган бундай зугумдан норозилик ва ундан тугилган чай^алиш ва тулгониш булмаганда, узбек адабиёти ^олипга тушган, зерикарли, зав^ беролмайдиган мафкуравий з^одисага айланган буларди. 1^арор ва ча^ири^лар асарга айлантирилиши талаб этилган шу даврда оммавий — ташви^ий битиклар орасидан модерн шеърият, тошларни ёриб чиодан майса сингари буй курсата бошлади. Негаки, узбек шеъриятидаги бир хиллик чидаб булмайдиган даражага етганди. Уни узгартиш, янги з$аво киритиш лозим эди. Аслида, тинимсиз янгиланиб бормайдиган адабиёт бадииятга ало^асиз ^уру^ сузлардир. Узбек шеъриятига XX асрнинг етмишинчи йилларида янги жилва, тоза эпкин олиб кирган шоир Рауф Парфи булди. Албатта, Рауф Парфи модернизми ^урук. жойда пайдо булгани йу^. Шеърларида модерн тасвир уч^унлаб турган Ас^ад Мухтор унга асос булган эди.

Рауф Парфи уз ижоди билан аср бошида Чулпон жилолантирган, Ойбек давом этгиришга уринган модерн ифода анъналарини жонлантириб, мустацил шеърий йуналиш ^олатига келтирди. Олам ва одамга узгача ниго^ билан к;арашга з$амда ундан пайдо булган ую туйгуларни бош^ачаро^ ифодалашга интиладиган бир 1<,атор ижодкорлар пайдо булди. Уларнинг айримлари танлаган йулларидан з$еч з^ачон чекинмадилар, боищалари ва^ти —ва^ти билан анъанавий йусинда з$ам ^алам сурдилар. Рауф Парфи ва унинг атрофидаги шоирлар нафа^ат ифода воситаларини, балки ифодаланаётган туйгулар тизимини з$ам янгиладилар, уларни уг^увчига энг нурли ва энг забун сарз$адларида етказдилар. Албатта, бу шеърият оммалашиб кетмади, миллионлаб мухлисларга эга булмади. Бундай була олмас ва бу кузда тутилмаган з$ам эди. Чунки з$амма замонларда з$ам тийрак, нозик туйгули у^увчи кам булади. Рауф Парфининг: « Тилларинг ям~ яшил япроц сингари...», «Дарёга лим тулиб жасадим оцар...», «Креслога ташлаб цуйдим узимнт каби тамсилларини англаш шеърхондан жиддий интеллектуал з^озирлик ва тасаввур парвозини талаб этарди. Рауф Парфи чуглантирган узбек модерн шеърияти утган йиллар давомида дурустгина ^изишиб, XX' асрнинг 80 — 90 — йилларига келиб узига хос поэтик алангага эврилди. Натижада, узбек шеърияти куп таркибли, мураккаб образларга бой назмга айланди. Аслида модерн шеърият уз з^олича яхши з$ам, ёмон з$ам булолмайди. Негаки, модерн йулда шедевр асарлар з$ам, гариб битиклар з$ам ёзиш мумкин.

XX аср охирларида юз берган ижтимоий — интеллектуал узгаришлар узбек адабиётида ^арор топган сокинликни бузиб юборди. Аср сунгида адабиётимизда руй берган янгиланишлар жараёни сифат жиз$атидан аср бошидаги узгаришлардан анча фар^ли кечди. Бу босцичда мафкура назоратидан 1^утулган адабиёт энди

инсоннинг ичига, кунглига царай бошлади. Янгиликлар ифода тарзигагина эмас, ифодаланаётган объектга з$ам тааллухуш булди. Шеърият объектни аслидагидай эмас, балки куринганидай, туйилганидай тасвирлаш имконига эга булди. Бу з$ол бормщни эмас, ижодкор ва унинг туйгуларини олд планга чи^арди. Натижада, «Модернизм объект билан эмас, балки субъект билан астойдил шугуллана бошлади1». Шу йусин узбек адабиётида модерн йуналиш ^айта кучга кирди.

Модерн ижодкорлар з$ар бир одамга ало^ида индивидиум деб царагани учун шу пайтга 1^адар, асосан, ижтимоий табака вакили саналиб келган инсон шахсининг бадиий тад^и^и теранлашди. Шу сабаб бу адабиёт, унинг ^аз^рамонлари оммавий булолмайди. У — фа^ат алщида шахснинг такрорланмас туйгу ва уйларини тасвирловчи индивидуал адабиёт булишга маз^кум. J^ap ^андай «ижтимоий з^аракат,' фанний тушунчаларга ^арши о^им сифатида юзага келган» (Фитрат) модернизм во^еанинг узига эмас, у уйготадиган з$ис, тугдирадиган кайфиятта купро^ аз$амият бериб, миссий кечинма воситасида бадиий во^елик яратади.

Бутун олам — англаниши зарур булган ^оби^. У фа^ат а^лан эмас, ^албан идрок этилганида уз моз$иятини намоён этади. Модерн шеъриятда бу моз^иятни англаш учун во^еликдан инсонга эмас, инсондан борлшда, яъни субъектдан объектга ^араб борилди. Унинг бош тамойили муаллиф тасаввуридаги во^еликни дастлабки маъносини йу^отгаи сузга кучиришдир. Матнда во^елик модели урнига у уйготтан туй гулар мавжудлиги модерн асарлар англанишини ^ийинлаштиради. Фа^ат з^азм ^илиши керак булган тайёр маз^сулотни олиб урганган у^увчига модернизм з^осил бериши мумкин булган урутни таклиф ^илди. Инсон туйгуларининг ифодалаш имконсиз сарз$адига етган ижодкор тилга олинмаган нарсаларни тушунтириб утирмай, уларга ишора цилиб, нарсалар з^а^ида уларнинг тилидан з$икоя ^ила бошлади. Натижада, шеърхон шоир билан бирга ижод ^иладиган, у бошлаган бадиий фаолиятни уз имконига яраша давом этгарадиган булди. Биринчи бобда айтилганлардан келиб чи^иб, модерн шеър шоирнинг одатдаги маитицдан ташцаридаги тасаввур ва циссиётлари ма^сули булиб, мажозга асосланади, бадииятнинг хусусий цонуниятларига таянади, унда суз дастлабки маъносидан узилиб, яширин маънога эга булади, цар бир уцувчи томонидан хусусий тарзда идрок этилиб, ундан нозик бадиий дид ва чуцур билим талаб цилади, баъзан цофиясиз, тиниш белгиларисиз, имло цоидаларига риоя цилшшай ёзилган булади дейиш мумкин.

«^озирги узбек шеъриятидаги 'янгиланишлар моз^ияти» деб аталувчи иккинчи бобда узбек модерн шеъриятидаги узига

1 Александр Генис. XX асрнинг етакчи услуби|| «Жаз^он адабиёти», 2001, 11—сон, 157-бет.

хосликларнинг илдизи, моз$ияти, намоён булиш тарзи тугрисида суз боради. Модерн шеъриятда олам ижтимоий — ахло^ий чеклашларни унчалик тушунмайдиган таъсирчан ва уч^ур хаёлотга эга бола назари билан идрок этилади ва изоз$ланади. Модерн шоир болалигидаги чекловларни тан олмаслик, миссий таъсирчанлик ва бой тасаввур хусусиятларини са^лаб ^ола билгани учун з$ам мажоз билан фикрлайди. Одатдаги мантивда асосланмаган, айни пайтда, узига хос мантивда эга тасаввур бадииятнинг асосий унсурларидандир. Конуниятларга амал ^илиб яратилган .асар, купинча, улик булади. XX аср охири янги узбек ше'ъриятида ана шу з$олат теран илгаб етилди. Албатта, унгача з$ам узбек адабиётида бундай тдсвир йусини бор булса —да, у миллий шеърият ^иёфасини белгилаб берадиган тамойил даражасига етмаганди. Турсун Али, Фахриёр, Барром Рузимуз$аммад, Азиз Сайд, Улутбек ^амдам, Гузал Бегим, Санобар Мез^монова каби шоирлар ижодини бу бетакрор манти^сизликнинг манпн^ли булаклари сифатида текшириш узига хос хулосалар чи^аришга ас ос булади.

Мантилий мущоз$ададан 1$очиш, галатиликка, суз маънолари ва чу^ур шаклий уйинларга интилиш з^озирги шеъриятимиз ^иёфасига айланди. Одатга мувофи^ хулоса чи^ариш замонавий шеърлар учун эскилик саналиб ^олди. Модерн шоирлар мавжуд бадиий ^олипларга тушиб цолишдан, ифода якранглигидан 1$очмоодалар. Бу 350л турли бетакрор образлар ва кутилмаган ташбиз^лар яратилишига олиб келмовда:

тушларимни ^абартирар ой тушларимнинг к.адо1<у\ари юрагимга ботмовда1

Бир у^ишда англаш мушкул, мантицсизликдай туюладиган бу учлик, аслида, у^увчини шеърнинг ичига чу^урро^ киришга ундайди. У шеърхондан эстетик изланишни, шеърдан тугилган илк з$иссиёт билан кифояланиб цолмасликни талаб ^илади. Бундай шеърларда илк з^иссиёт алдамчи, шеър мантиганинг либосигина булади, холос. Уни 1$айта — 1$айта у^иган, у^иганларшга теран мушо^ада 1^илган кишигина тасвир мантигини топади.- Ва бу.жараёнда у^увчи з^атто шоир назарда тутмаган з^а^и^атларни з$ам англаб етиши 'мумкин. Шоирнинг тушлари (тишлари эмас) нега ^абаради? У ахир1 моддий эмас — ку? Латиф рутопий тушунчани кухдаги ой ^андай ^абартириши мумкин? Шоир назарида ой — эришиш мушкул булган улкан орзу. У бу орзуга эришиш йуллари ^ак,ида узлуксиз уйлайди. Бутун фикрини шу орзу банд этгани учун кечалари тушида з$ам уни куради. 1<^абариш — узлуксиз такрорланадиган зури^иш о^ибати. Куш юрган оё^, доим кетмонда ишлаган цул ¡^абаради. Ой, яъни ушалмаган орзу з$ам ^а^рамоннинг тушларига кира — кира уларни кдбартириб юборган.

1 Фахриёр. Аёлгу. —Тошкент: «Шар^» матбаа — концерни, 2000, 156 —бет.

И

Кабарщ доимий булса, ^адоеда айланади. Доим ойга — гузал орзуга интилавериб, уни тушида куравериб, шоирнинг кунгли ^абаради. Такрорланавергач, цабариш ^адо^^а айланади. Шеърда мазмун сер^атламлилиги билан бирга шаклий уйин з^ам бор. Яъни ^улдаги ^адо!^ шакли дастлаб, кдбарш-; эканлигида ярим ойга, ^адовда айланганда эса тулин ойга ухшаб кетади. Ва туш ухлаганда курилади, ущу тунги з^одиса, тунда эса зулматга ботган дунёнинг, табиий тарзда, шоир умидсизлигининг ягона ёрит^ичи — ой. Бутун шеър манюти биргина «ой» тимсолида жамланган.

Узбек шеъриятида ижодкор ру^ияти ва кечинмаларига эътибор з^амиша булган, аммо доим з$ам биринчи планга чщарилмаган. Аср бошида ижодкорларнинг узи атай ижтимоий либос кийдирган шеърият шуро тузуми талаби билан узоц ва^т игу либосда юришга мажбур булди. Ру^ий кайфият ифодасини ижодкор ижтимоий ё гоявий битигига бироз туйгу, бадиийлик бахш этувчи восита сифатидагина ^улЯарди. ^озирги модерн шеъриятда ижтимоий муаммолардан холи' соф руз^ият, кечинмалар тасвирига эътибор кучайди. Бу з^олат шеърда • мавз$умлик унсурлари, сер^атлам ишоралар, шаклий изланишлар ортишига олиб келди. Бу давр узбек модерн шоирлари ижодида миллийликка асосланган авангард шаклий изланишлар учрайди. Инсоний сезимларни тамомила узгача йусинда туйиб, ифодалаган бу шеърларда шоирларнинг узбекча нигоз^и, тафаккур тарзи сезилиб туради.

Хозирги узбек модерн шоирлари анъанавий йулдан юрмо^чи эмаслиги учун шаклий уйинлар цилишади. Анъанавий шаклга уларнинг туйгулари сигмайди з$ам. Куйида шоир кунглидаги туйгуни бир суздан иборат мисралар ёрдамида ифодалайди:

ой

тирноц

аёл

зорлик1

Туртта суздан иборат турт мисра шеърдаги суз та^чиллиги унинг ифода си^щлиги, маъно зичлиги ва у^увчи тасаввурини тула ишга солувчи кучини таъминлаган. Ойнинг шакли тирноеда ухшайди. Аёл ойни кураяпти. У — бедор, демак кимгадир инттщ. Аёл ойга — тирновда зор, яъни у — бефарзанд. Бефарзанд бахтсиз аёл кечалари бедор, бутун олам унга тун каби цоронги туюлади. Худди аёл кунглини милтираб турган умид чирога ёритганидай, тирновдай ой тунни ёритиб турибди. Сузни бундай уйнатиш, оз сузга куп маънони жойлаш модерн шеъриятнинг асосий белгиларидандир. Зотан, шу туфайли шеърий суз узининг дастлабки маъносидан юксалиб, излаб топиш керак булган сирли ^иёфа касб этди. «Суз борган сари

1 Фахриёр. Аёлгу, —Тошкент: «Шар^» матбаа — концерни, 2000, 165 —бет.

12

гарсаларнинг асл 1>ийматидан узо1у\ашиб, муста^ил маъно касб этаётир1».

Юцоридаги каби айрим модерн шеърларда тиниш белгилари гутушги, грамматик ^оидаларга риоя ^илинмаганлиги туфайли пеърий оз^анг омонатдай туюлади. Аслида, шу йулдан борган шоир /^увчининг зав1$ олиш йусинига хала^ит 1$илмайди, тасаввурини тула иига солиш имконини беради, тиниш белгиси билан шеърхоннинг задний нафасини тусиб ^уймайди, шеърдан узи назарда тутганидан Зутунлай фар^ ^иладиган маъно чи^ариш йулини очади. Шеърни ^иётган одам уз руз$и, кайфияти, тушунчаси, савиясидан келиб ищиб, зарур оз$анг танлайди, узига маъ^ул тарзда ^офия топади, ^айсидир сузни бош з$арф билан у^ийди, узи истаган жойда тин элади. Бу у^увчи бадиий дидини юксалтириб, тасаввурини лщурлаштиради.

Диссертациянинг учинчи боби "Бугунги узбек модерн леъриятининг етакчи бадиий хусусиятлари» деб номланган булиб, <ейинги йилларда миллат руз^иятида содир булган узгаришлар билан /нинг шеърий ифодасидаги мутаносиблик текширилган. Модернизм /збек шеъриятида узига хос тарзда намоён булди. Ботиш модерн леъриятдаги шаклий тажрибалар мавжуд ижтимоий тартибдан торозилик, келажакка ишончсизликни ифодалайди. Узбек модерн леъриятида эса, бадиий экспериментлар, шаклий авангардизм зекбинлик, шеърий уйинлар воситасида мазмун сер^атламлигига эришиш устувордир.

Айни бир з^одиса турли ижодкорларга турлича таъсир этади. кШоирлар бир даврда, бир хил шароитда ижод ^илишлари мумкин, \екин з$еч ^ачон бир хил ижод к,илишмайдиг чунки з$ар бир одам — элоз^ида шахе»2. Модерн шеъриятда ижодкор шахсиятидаги алоз^идалик эстетик к,оида даражасига кутарилади. Модерн шоир ^олат ёки з^одисани бонщаларга ухшаб эмас, балки узгалардан Зоищача куриш ва курсатишга уринади. Х.ар бир ижодкор туйгулар ^оимийлигини билади, лекин уни моддийлаштиришда бонщалар юрмаган йулдан юришга, узгалар ишлатмаган усулларни ^уллашга уринади. Уйлаш услуби, таъсирланиш йусинининг айричалиги уларни эир — биридан узгача ^илади. Шунинг учун битга мавзуни унта шоир ун хил ёритади.

Шоирларнинг бадиий уйинлар цилиш, узгача шакл ёрдамида эдатдаги туй гута булакча эстетик юк ортиши хдаирги шеъриятни рамзий тасвир, фав^улодда гузал ташбиз^лар, янги тамсиллар билан бойитди. Янги шеърий натижага з$ар сафар янги йуллар билан эришишга уриниш бугунги узбек модерн поэзиясининг асосий хусусиятидир. Чунончи, Фахриёр шеъриятида модерн тажрибалар

1 Андреев Я. Порыви и поиски XX века|| В книге « Называть вещи совими именами» -Москва: 1986, С. 4.

г Кожинов В. В. Как пишут стихи? -Москва: «Просвещение», 1970.

^одисаси миллий туй рун и беришда, имкон ^адар, анъанавийликдан ^очиш, янгича шакл ортига ^адим ру^ни яширишга уриниш тарзида намоён булган булса, Турсун Али, Азиз Сайд шеърларда мумтоз анъаналардан янгича маъно чи^ариш йусинида амалга оширилади.

Турсун Али оламни фа^ат мажозий образлар ор^али идрок этгани учун унинг шеърларида оддий туйрулар з^ам узгачалик касб этади. Зеро, з^одиса — уткинчи, лекин тасвирга кучган кечинма — бо^ий. Шоирнинг асл вазифаси з$ам з^одисани эмас, ундан пайдо булган туйгуни гузал тарзда на^шлаш ва уни бопщаларга з$ам кучиришдир. Рассом муй^алам билан сурат чизганидай, Турсун Али суз билан руз$ий з^олатни чизади. Айтмо^чи булганини у^увчи куз олдига келтириб ^уяди:

йул олис,

иккимиз автода.

Орамиз,

йулдан —да олис

У^увчи куз олдида машинада хомуш, бир — бирига гапирмай кетаётган икки киши гавдаланади. Йул — олис, кимсасиз, з$амма ёц

— жимжит. Бутун дунё фа^ат йул, машина ва ундаги одамлардан иборат. Шеърдан келаётган сову^ ёлгизликдан у^увчининг эти жунжикиб кетади. Йуловчилар шу бушли^ни инсоний з^ароратлари билан тулдириши мумкин эди, лекин улар бир —бирига бегона булиб долган. Ёнма—ён утиришган булса з$ам, бир — биридан жуда узоеда. Эз^тимол, улар ака —укадир, дустдир, севишганлардир. Бу одамлар нима сабаб шунчалик бегоналашиб кетган эканки, ораларида тугамайдиган ру^ий масофа пайдо булибди. Бу модерн шеърда узбекка хос миллий туйру намоён булган. Яъни ёнма —ён кетаётган одамлар орасидаги рух,ий масофанинг олислиги, купро^, узбекни ташвишга солади. Ботиш одами учун бу табиий з$ол. Одамлардан Я1$инлик кутилмайди. Узбек эса яцнн одамлар орасида инсоний или^лик булишини истайди.

Айрим модерн шоирлар кунглида кечаётган туйгуларни ифодалаш учун алоз^ида суз, з$еч кимникига ухшамаган ташби^ ^идириб тарихий манбаларга мурожаат ^илишмайди. Уларга хос бош зсусусият

— самимийлик. Шеърлардаги дард з$ам, туйру з$ам, тасвирлар з$ам з^ар бир у^увчига таниш. Чунки шеърга асос булган туйру у^увчига таниш, унинг намоён булиш шаклигина номаълум. Унинг модернлиги объектда — туйру манбаида эмас, балки субъектда — шоир санъатида намоён булади. З^озирги узбек модерн шеъриятига узгачалик бахш этувчи омил унинг объектта (тасвирланаётган нарса), эмас, биринчи навбатда, субъектга (тасвирлаётган одам) эътибор ^аратганлигидир. Айни шу жиз^ат мазкур шеърият муваффа^иятини таъминлайди. Негаки, «таш^и во^елик сифатида мавжуд булган

[арсанинг з^а^и^ий булиши мумкин эмас. ^а^иций нарса биз омонимиздан яратилиши лозим1».

>^озирги узбек модерн шеъриятида миллат вакилларига хос уйгулар, сезимлар, кечинмаларни тасвирлашда тасаввуфий •имсолларга куп мурожаат ^илинади. Чунки тасаввуф хал^имиз учун нунчаки таълимот эмас, узлаштирилган фикр йусини эди. Суфиёна ¡елгилар, цаландарлик руз$иятга з$ам утиб кетгани учун миллий туйгу [фодаланаётганда, уни туларо^ намоён этиш учун уша тимсолларга [екиниш лозим булади. Суфийларда инсон, унинг умри кузага хенгзалади, у з$аёти давомида ичида нимаики яхшилик бор ярофдагиларга улашиши, нимаики ёмонлик бор улардан халос >улиши лозим. Шоир Азиз Саиднинг бир шеърида з$ам умр куза, 1ММО унда суфиёна рамзга оригинал маъно юкланган. Илонбозлар тй оз^анги билан за^арли илонларни узлари истаган куйга солишади. Ну каби шоир з$ам кунглидаги ёвузликлардан халос булмо^чи эди, 1ММО илонлар — ёмонлик уни тарк этишни исташмади. Унинг умр ;узаси дарз кетгани сабаб зрётида маъни, кунглида му^аддас туйгу >олмади:

На туйнук, на тешик, ^улларим озод, Тебранмас бешигим лойини ^ордим.

\унё бешик — одам туги лад и, дунё ^абр — одам улади. Биргина }зар^ тириклик бешиги тебранади, улим бешиги з^аракатсиз. 4ккисига з$ам одамни бош^алар солишади, иккисида з$ам одам иш-;алиб кетади, иккисида з$ам одам банди булади. Аммо охират Зешигида унинг ^уллари озод — у цилган ишлари билан узига жой $озирлайди.

Азиз Сайд суфий шоирлар каби товушга маъно юклашга, уни эу>;нинг ифодачисига айлантиришга уринади:

«)^ай» десам овозим чи^мас вариллаб, 1^ояман, бургутим учмас париллаб, Конимга уфласам ёнмас зариллаб, Сен хабар олмадинг бир бор з^олимдан.

(Хдй» — араб тилида тирик дегани (Ибн Синонинг «Хай бинни З^зон» — «Уйго^ угли Тирик» асарини эсланг). Товуш парвоздаги ■с.иёфа, руз$ий з$олат белгисидир. Шоир «Хай» — тирикман, дея элмайди, з^ай^ириб оламни ларзага келтира олмайди. Чунки ошш<; $алб ёр билангина тирик. Жисм ру^ий ^ийно^арга дош бера элмади. Унинг илгари бургутдай учцур руз$и вужуд ^оясида ёлгиз: ^амроз^ йу^, руз$ париллаб учадиган ^увончли сабаб йу!у Тош каби [^оттан вужудда ^он з$ам секинлашган. Шоир ^албидаги инн$ оташи

Эдшмид К. Экспрессионизм в поэзии|| В книге «Называть вещи своими именами». -Москва: 1986, С. 305.

оламни куйдиришга цодир эди. Лекин бугун нафаси ^онни ёндирмади, демак у илгаригидай ^айно^, жуцщин эмас. Кутит жисмнигина эмас, руз^ни з$ам ^оритган. Шеърда кайфиятнн ифодалаш тарзи узига хос: «вариллаб», «зариллаб» сузларида шидда! булгани з^олда улар шеърдаги умумий тушкун кайфиятни яна —да буртиришга хизмат цилган. Шоирнинг мазкур шеърини суфиёна тал^ин ^илиш з$ам, маъигу^ага булган жавобсиз муз$аббат тарзида англаш з$ам мумкин. Бу хилдаги шеърнинг ягона таз^лили булмайди, «у у^увчининг уша пайтдаги з^олатига кура турлича таллии 1$илинаверади» V

Узбек модерн шеъриятида олам з^одисаларини тамомила кутилмаган тарзда ифодалашга майл кучайиб бораётир. Синчиклаб ^аралса, бу кутилмаганлик замирида хал^ турмуш кузатишлари, миллий руз$ ёттанини куриш мумкин. Азиз Сайд согинчни ^уйидагича ифодалайди:

Чи^ай десам,

Кулча булиб

Улиб ^опти йул.

Оч эди беш кундан буён —

Тановвул ¡^илмаган бирорта ь$адам.

Йулнинг илонга ухшаши бор ran. Илон жонли махлу^ сифатида нимадир ейиши керак булганидай, йул з^ам йул булиш учун йуловчилар ^адамини тановул ^илади. Энди унинг i^ypcoFn буш — беш кундирки, х,еч ^андай из тушмаган. Ози^ланмаган илон улгани каби, цадам босилмаган йул ут билан ^опланган. Шу сабаб шоир йулга чицолмади. Чунки у йу^. Ингичка сут^мо^ йул худди илон сингари кулча булиб улиб долган, яъни бош — адогини топиш мушкул. Йулни бундай образли куриш учун ижодкор узида утмиш тажрибаси ва янгилик узгачалигини жамлаган булиши керак.

Маълум булдики, з^озирги узбек модерн шеъриятида инсон табиатидаги ута нозик жиз^атларни тасвирлашга, руз$иятнинг жилваларини курсатишга уриниш кучли.

Туртинчи боб «Ру^иятдаги эврилишлар билан талциндаги янгиланишлар уйгунлиги» деб аталади ва бугунги шеършуносликдаги баз^сли масала — модернизм ва суфийлик муносабатини текширишга багишланади. Тасаввуф адабиёти узлигидан кечган, тириклик моз$иятини англамо^чи булган кишининг энг нозик ва му^аддас туйгуларини бутун инжалиги билан тасвирлаш э^тиёжи туфайли пайдо булганди. Неча асрлар мобайнида боболаримизнинг томирларида оедан, бадиий дидларини белгилаган суфийлик ^андайдир бир асрга етар —етмас ва^т орасида тамомила унутилиши ва миллат генидан Ч1щиб кетиши мумкин эмас. Чунки

Кожинов В. В. Как пишут стихи? -Москва: «Просвещение», 1970, С. 73.

нсондан жун мантиз^ тарзидан воз кечишни талаб этадиган бу уналиш з$озир з;ам купчилик шоирлар ижодида у ёки бу куринишда [авжуд. Чунки суфийлик з$ар бир узбекнинг з^онида оцади, нафасида езилиб туради. Одамни а^лидан бегона з^илиб, жунунга соладиган туйгуси суз имкониятлари чегарасидан ошганда, ишорага тилади. Чунки з$азрати Алишер Навоий айтмо^чи, «ишьг асрорига ил маврам эмасдур зин%ор». Бугунги узбек модерн шеъриятида уфиёна оз$англар борлиги табиий ва унинг илдизи шу манбага бориб ацалади.

Шоирларнинг ижтимоий эмас, руз^ий фаоллиги ортгани, улар инсон уй гула р шшгина эмас, балки туй гула р анатомиясини, кечинмалар дцидаги ахборотни эмас, балки унинг манзарасини, манбасини урсатишга киришганликлари модерн шеъриятда суфиёна амсиллардан фойдаланиш заруриятини келтириб чиз^аради. Фаз^ат уфиёна ёндашилгандагина руз^иятга дойр сезимлар англамли булиши зумкин. Руз$ият манзараларини бутун мураккаблиги билан асвирлашга кучли э^тиёж модерн шоирларни тасаввуфий имсолларга олиб келди. Шунинг учун з?ам бу икки з^одисани бир — ¡ирига ёвщ келмайдиган бегона тушунчалар сифатида изоз^лаш айри илмийдир. Чунки з$ар цандай янгиликнинг унутилган эскилик |кани з$аз$из$ат булганидай, з^атго Ботиш модернизми з$ам, узлаРи 1утла^о бехабар з^олда, з$аётга суфиёна з^арашга уриниш мевалари жанидан юз бурмаслик керак,

Суфиёна ифода ва модерн тафаккур тарзининг йуллари :есишмаслиги мумкин эмасди. Чунки тасаввуфда руз$ни тарбиялаш 1уз$им булса, модернчи учун уни тасвирлаш аз^амиятли эди. Бу з$ол юдернчи ижодкордан Узни тафтиш з^илиш, олам ва одам мозргяти Эллозда жамланганлигини англашни талаб з^илди. Бу фикрларни Зугунги узбек модерн шеъриятининг барча вакиллари мутасаввуфлар ¡а улар суфиёна йуллардагина шеърлар ёзадилар тарзида жун щгламаслик зсерак. Уларда моз^иятни англашга уриниш, олам килвасида Яратганни куриш майллари борлиги з^аз^из^атдир. Бугунги гзбек шеъриятидаги «Мен — мен эмас, Меним з^айда?», «Х.ар (аррамда минг «Ан ал—Хаз;!», «Раним танда, кунгул гамда» (Зебо \1ирзо); «Жон улмасдир — тан фоний», «Вужудимдан ясалган тобут <езиб юрар замин з^аърида», (Гузал Бегим); «Сабр жамиладур, камила — сабр» (Гулом Мирзо); «Илоз$о, кузимнинг шишасин :индир, Мафтун айламасин риё жамоли», «Муз^аббат — з$ур, таз^айюр - гилмон» (Зокир Худойшукур) сингари ифодаларнинг илдизи олам 5а одам моз^иятини англашга булган суфиёна уринишлардир. <имларнингдир бу з^олни тан олмаслиги масала моз^иятини узгартира злмайди. «Башарий з^адриятларнинг моз^иятини англаш — бу узликни зилиш сари з^уйилган собит з^адам. Раббимни танишдан булак

маърифат ва Олло^ни унутишдан ортиц жа^олат йу^»1. Бунинг ягоне йули покланиш, кунгил ва жисмнинг 1$ай бири му^имлигини англаЕ етишдир. Жисм — уткинчи, руз$ — абадий эканлиги, Олий ру^Гс кунгил ор^али етилиши суфийларда куйланган. Бугунги шоирлар ^а^и^атга ^айтиб келган булсалар, уларни тасаввуфга алоз^аси; дейиш маърифатдан эмас. Уларнинг суфийлик буйича билимлари, э^тимол, жуда катта эмасдир. Лекин асл шоирлар гайришуурий тарзда з$а1$И1$ат масканларига я^инлашишлари мумкин.

Тасаввуф ^анчалар куп ^атламли таълимот булмасин, унинг бош вазифаси кунгилни тафтиш ^илиш, уни поклаш ва оламга ундан туриб назар ташлашдир. Олло^га элтадиган йул фа^ат кунгилдан утади. «Юрагингга чекингил, юрагингда Аллоз$ бор», — дейди з^азрата Яссавий. Модерн ижодкор суфий каби уз ^албини тафтиш ^ила бошлади, бусиз узини ва узгаларни тушуниш мумкин эмаслигини англади. Кунгилга кирган сари теранлашиш, теранлашган сари юксалиш имкони борлигини, ундаги туйгуларни а^д билан англаб, тил билан таърифлаш мушкуллигини билди. Улугбек ^амдам ёзади:

дунё бош^а дунёдир ахир лекин кунгил... кунгил ушадир севмо^ истар дунёдан кечиб

Шоир бу шеърини «Тангрига элтувчи исён» деб атайди. «Исён» сузининг исломий маъноси бандасини Яратгандан узор^лаштирувчи з$аракатни англатади. Модерн шоир худди суфий каби унга янги мазмун юклайди. Дунёдан кечиб, кунгил йулида ^илинган бу исён айнан Алло^га элтади.

«Инсон хоз^лайди ва эришади. Узига эга булиш, яъни хоз^ишлардан руз^ини устун у,уя олиш фа^ат унинг ихтиёрида... Шеърият одамни айнан шунга ургатади»2. Адабиётнинг бош хом ашёси булмиш туйгулар манбаи булган кунгил манзараларини ифодалаш янгилик эмас. Аммо модерн шеъриятнинг кунгил тафтишига ^айтиши з$еч ^андай тараадиёт, адабий о^имлар, эстетик урфлар аслиятта дахл 1$ила олмаслигини, одамни мо^иятдан айира олмаслигини курсатади. Узбек модернчилари бир ва^тлар узлари узо^ашиб кетган ру^га ^айтар экан, бутунлай янги, мавз$ум ва сирли з$ил1$атга дуч келишдики, уни фа^ат ило^ий рамзлар тилида ифодалаш мумкин эди. Илох; ^а^ида ёзишни уйлаб з^ам курмаган шоир суфийлик таълимоти борасида з$еч нарса билмаса з^ам, кунгилни тафтиш этар экан, беихтиёр боболар ишлатган тамсилларга эз^тиёж сезди. Шу боис, унинг совук; мантиедан таш^аридаги з^иссиёти: «оз5англар тиладим

1 Н. Ра^имжонов. Кунгил хуши эмас, кунгил иши|| «Узбекистан адабиёти ва санъати», 2002, 16 август.

2 Бретон А. Манифест сюрреапизмаЦ В книге «Называть вещи своими именами. -Москва: 1986, С. 51.

!алакдан муножот учун»1 деб нола чекади. Бу мутлацо табиийдир. унки ру^ий з^олатни цяс этиш, туйиш мумкин, лекин мантигини нглаш ва англатиш — ^ийин. Манпщ фа^ат иккинчи даражали аволларни ечишгагина ярайди, дейдилар.

Бугунги шоир з^ам з$ар бир банданинг «ё аслидагидай куриниши ки курингани каби булиши»2 истайди. Агар кунгил мувозанатига утур етгудай булса, мукаррам ярапщ булмиш инсоннинг тубан бир ахлувдан фар^и ^олмайди. Чунки пайгамбаримиз мар^амат илганларидай: «Жисм тузалуви ва бузилуви кунгилдан бошланади». утаглига 1$араб шоир у ерда акс этган асл ^иёфасини курди ва айратланди: у бор — йуги шарпа, йуцолиб кетишга маз$кум соягина. Кием рувдан алоз$ида олинганда, з$еч нарса эмас, усиз инсонликни аъминловчи барча хислатлардан мосуво. Умуман, оламда мавжуд арча унсурнинг моз$ияти — руз$, шу руз; бор экан олам бор. Негаки, у>; Яратганнинг узидан ибтидо олган, бутун оламни яраттан Оллоз$ 'зига я^инлашиш имконини жисм ё моддага эмас, айнан ру^га ерган. «Мен узимни сендан изладим»3 дейди шоир. Нега, ахир нинг «узи» руз^ида жам эмасми? Хамиша асл ватанига интилган руз$ нсоннинг «уз»ини Илох; васлига ёву1$лаштира бошлади. Ило^ий шеда ноил банда бу бахтдан атай узини йу^отди, чунки бирор нарса иятини англаб етиш учун унга айланиш лозим. «Мен»лик уйгусини йукота олган одамгина олий мо^ият касб этиши мумкин. Ноир з$ам узини ма^в этиб, Унга айланди. Ва Ундан з$ам шуни утаётир: «мен Сенман, демак, сен з$ам менсан. Мен сенга айланиш илан сени узимга айлантирдим». Руз^лари ^оришиб кетган бу икки сон учун ва^т, масофа, з$ижрон, з$атто улим тушунчалари йу^, ахир лар бир умр излаган иккинчи яримларини топиб, яхлит Руз$га эга улган.

Бу дунё — Яратганнинг жилваси, аксигина, холос. Ундаги з$еч [арса з^а^и^ий эмас, ойнадаги аксни ушлаб, олиб булмаганидек, бу унёда з$ам асл нарсага эришиб булмайди. Инсон тугилиш билан эанога тегишли булди, унинг жисми кура, эшита, нафас ола ¡ошлади. Ойнада жисмсиз борлшщи куриш имконсиз, шу сабабли iy35 кузлари жисм ^орачи^ларини беркитди. Аммо плозий висолга юил булган шоирнинг безовта кунгли бунга куникмади, аслиятга [нтилди, жисм кишанларидан халос булишни истади.

Кабул эт,

кузингга кетайин сингиб, чумилиб яшайин унда бир умр4

Фахриёр. Аёлру. — Тошкент: «Шар^» матбаа концерни, 2000. 157 —бет. Ж. Румий. Ичиндаги ичиндадир. —Тошкент: «Мез$нат», 2001. 53 —бет. Фахриёр Аёлру. —Тошкент: «Шарц», 2000, 156 —бет. Гузал Бегим. Сукунат жаранглари. —Тошкент: «Ёзувчи», 1998, 1—бет.

Жисм талабларини енга олган оши^ ру^и Ило^ий Васлг< лойи^лигини билди, Унинг нигоз^лари узига ^аратилгани сезиб бахтдан боши айланди: низ^оят! Унинг ^орачшу\дрида узининг аксиш курди, кузига сингиб кетди. Ва бир умр узини севиб, туну кун уйла( яшашни буйнига олди. Уй кузда акс этади, оппщ ^орачиеда! кунгилга эмас, кунгилдан ^орачивда бормо^чи. Модерн йуналишд; ижод ^илувчи шоир ^уллаган бундай тасвирий ифодалар шеъ! бадииятини оширишга хизмат 1>илган, янгича шакл ва кузена мазмуг бир —бирини рад этмай, билъакс тулдирган. интилишдан тара:

унинг мар^аматига ноил булиш эди. Аммо ношукур банда кунгш турида исти^омат ^илишни истай бошлади. Яшашдан ма^сади фа^ат булгани боис, ^а^нинг з$ам гарази фа^ат узи булишни хоз^лайди.

Тирикчилик ва манфаат зутумларидан му^офаза зтилган кунгилдг ру^ юксалади. Юксакдан туриб бутун олам моз$иятини тушунади олам з$ам, одам з$ам — Аллоз^нинг акси. Демак, барча саволларге изланган жавоб з^амиша инсоннинг узида булган. Буни тушунгаг захоти иш^и бир неча баробар кучайди, унинг алангаси ошик оламини поклади. Ва у иш^ поклаган, гузаллашган оламни ^айтадаг идрок этди:

Мен сенинг узингни курмак истайман кузларимнинг ^уввати етмайди биро^... ...Ноннинг бир урвоги «мен нонман» дегани янглиг «Ан ал—з$а!$» деди —ку менинг з$ам рузрш.

Мансур Халлож тилга олгандан то з^озиргача ба^сларга сабаб булиб келаётган «ан ал—з^а^» калимаси тасаввуф моз$иятини узида жамлаган. У «мен»ини йу^отиб, «У»нга айланди, ^албида «мен» ва «У» деган туси^лар ^олмади ва плозий васлга етишди. Ахир Аллоз; з^узурида «мен» дейиш мумкинми?! Энг буюк суфий, Аллозрга узидан ортщ курган бу комил инсоннинг улимга з^укм этилиши уни узи интилган ма^садга тезро^ етказганди. Ва^т орага солган жарлик ^анчалар улкан булишига ^арамай, руздага я^инлик XX аср шоирини з$ам Мансур Халложга з^аммаслак ^илди. Булар узбек модерн шеърияти суфий адабиётдан ози^ланишини курсатади. Зотан, адабиёт — мимесис1, яъни з^аётга та^лид. Хаёт эса Илоз$нинг тажаллиси, шу боис у туйгу уйгатади.

Узбек модерн шеъриятининг полисемантиклиги, у келтириб чи^арадиган маънонинг куп ^атламлигига «муаллифи тирик ва муалифи улган матнлар булиши з^амда муаллифи улган матнлар, шубз$асиз, юксакро^»2лиги сабабдир. Яъни муаллифнинг позицияси

1 Арасту. Поэтика. — Тошкент: Р. Гулом номидаги Адабиёт ва санъат нашриёти, 1973, 13-бет.

2 Ролан Барт. Драма, поэма, роман|| В книге «Называть вещи своими именами». -Москва: 1986, С. 134.

аълум, хулосали асарлар муаллифи бор, санъаткор томонидан $увчи з$ис щлиши, англаши, сунг уз бадиий савиясидан келиб иадан з$олда улардан эстетик таъсирланиши лозим булган асарлар уаллифи йу^ матнлар з$исобланади. Муаллифи йук, асарлар атамаси эзирги узбек модерн шеъриятида яратилаётган асарларга анча мое елади. Шоир ну^таи назарининг устун эмаслиги, у^увчи фикрига экимлик цилмаслик модерн шеърларнинг сермазмун, тагмаънога ой, унувчининг иштироки ва азушй зури^ишини талаб этадиган, нги ва номаълумлигини йу^отмайдиган булишини таъминлайди. Бу элат узбек модерн шеърияти ^иёфасини белгиловчи тамойилга йланиб бораётир.

Хозирги узбек модерн шеъриятининг асосий хусусиятлари ацидаги кузатишлардан ^уйидаги хулосаларни чи^ариш мумкин:

1. Миллат ижтимоий — эстетик тафаккурида руй берган жиддий згаришлар з$ам ижодкор, з$ам уг^увчи учун модерн шеъриятни адиий эз^тиёжга айлантирди. Янгиланган фикр янги руз$иятни, янги уз$ият янги шеърий тажрибаларни так,озо этарди.

2. Модернизм адабиётдаги шаклий — ифодавий ^оидалар ижодкорни они^тирмай цуйган, уцувчини эса зериктирган даврда тутилади.

3. Модерн шеърият алоз$ида шахенинг тула индивидуал, акрорланмас туйгу ва уйларини ифодалайди.

4. Модернизм эстетик плюрализмдир.

5. Модерн шеърлардаги ифода мураккаблиги у^увчини матн устида шлашга мажбур этиши билан унинг бадиий дидини устиради.

6. Замонавий шеърият туйгу ифодасинигина эмас, балки миллий уйгунинг узини з^ам янгиламовда.

7. Модерн шеърларда борливдан нусха кучирилмайди, кечинма асвири воситасида, сузнинг яширин маъносидан фойдаланиб, адиий во^елик яратилади.

8. Узбек модерн шеърияти миллий ^иёфаси бутунги узбек кишиси уз$иятини оригинал йусинда беришда куринади.

9. Узбек модерн шеъриятида суз узининг дастлабки маъносидан зо^лашиб, зсусусийлашади, шоир юклаган ва у^увчи англаган [аънонигина ифодалайди.

10. Модерн шеърият поэтик ^онунлардан кура, ижодкор кунгли [айлларига купро^ буйсинади.

11. Суз, муаща ва з$аракат, яъни тасвирланаётган з^олатни у^увчига урсатиш, эшитгириш з$амда з^ис ^илдириш уйгунлигига ришилганлиги модерн шеърларнинг таъсирини оширади.

12. Айрим шоирлар ижодида сиртдан анъанавий туюладиган, аммо |уз$ан тула модерн булган шеърлар учрайди. Бу з$ол узбек шеърияти юдернлашуви кенгайиб бораётганини курсатади.

Диссертациянинг асосий мазмуни ^уйидаги илмий ма^ола в тезисларда уз аксини топган:

1. Йулдошева М. Адабиёт — з$амиша модерн. || Гулистон. 200^ 3 —сон.

2. Йулдошева М. Ру Хдоирги модерн шеърларда тимсол. || Узбе: тили ва адабиёти. 2003, 1 — сон.

3. Йулдошева М. К- Шеър'му^имми, шоир? || Ёшлик. 2003, 4-сон.

4. Йулдошева М. Миллий адабиёт — миллий маънавия шакллантириш омили || «Кадрлар тайёрлаш» Миллий дастурин] амалга ошириш шароитида ёш авлодни маънавий тарбиялаш шакл в усуллари» туплами, —Тошкент, УзПФИТИ, 2001. 212 — 214 бетлар.

5. Йулдошева М. К. Мушто^она ру^ият тасвири. «Ёзувчи», 2001 йил 12 июль.

6. Йулдошева М. Ру Ру>5 ва ранг уйгунлиги. «Мумтоз суз» туплами — Хужанд. «Нури маърифат», 2001. 64 — 66 бетлар.

7. Йулдошева М. К- Уйгунлик || «Узбекистан овози», 2001 йил ! февраль.

^уйидаги ма^олаларда диссертациядаги асосий гояларп муносабат билдирилган:

1. Умарали Норматов. Дунёни янгича куриш э^тиёжи || «Жа^о! адабиёти», 2002, 12 —сон.

2. Ибро^им З^авдул, Эргаш Очилов. "Узбек мумтоз адабиёти в; тасаввуфни урганиш муаммолари || «Узбек тили ва адабиёти», 2003 2 —сон.

3. Йулдош Солижонов. Шоир куп, аммо шеър —чи? «Узбекисто! адабиёти ва санъати», 2003, 18 июль.

Филология фанлари номзоди илмий даражасига талабгор Йулдошева Му^айёнинг 10.01.02 — ^озирги миллий адабиёт (узбек адабиёти) мутахассислиги буйича «З^озирги узбек модерн шеъриятининг асосий хусусиятлари» мавзусидаги диссертациясининг

ЦИС^АЧА МАЗМУНИ

Калит сузлар: узбек модерн шеърияти, эстетик плюрализм, ндивидуал шеърият, ижтимоий — эстетик э^тиёж, бадиий 1жрибалар, ноанъанавий ифода, миллий ру^, модерн шеърият ддизи, моддийлашган тасвир, мантиадан таш^аридаги тасаввур, лзуал шеърият, авангардизм, постмодернизм, сюрреализм. Тад^и^от объектлари: >£озирш замон узбек модерн шеърияти. Ишнинг ма^сади. Узбек модерн шеъриятига хос хусусиятлар, \арнинг во^е булиш тарзи, бу шеърлар бадииятини таъминлаган милларни текшириш.

Тад^и^от методлари. Диссертацияда бадиий, хусусийдан умумийга 1 умумийдан хусусийга, руз$ий, ^иёсий, тарихий — генетик ва аврлаштириш методларидан фойдаланилди.

Олинган натижалар ва уларнинг янгилиги. Диссертацион ишда уйидаги натижаларга эришилди: а) модерн шеъриятга хос етакчи усусиятлар курсатилди; б) узбек модерн шеърияти миллий заминда айдо булган эстетик з$одиса эканлиги асосланди; д) миллийлик /шунчаси муайян миллатга тегишли умумий жи^атларни англатса — а, бадиий ижодда з^амиша ута хусусий йусинда намоён булиши одерн шоирлар ижоди асосида илк бор илмий асосланди. Амалий аз^амияти: Тад^и^отда узбек модерн шеърияти буйича илинган илмий ишлардаги ^арашлар умумлаштирилди, таз^лил илинди ва тизимга солинди.

Татби^ этиш даражаси ва и^тисодий самарадорлиги: Ишдаги такчи ^арашлар Узбекистон Республикаси Фан ва техника давлат умитасининг фундаментал тад^и^отлар соз^асидаги "Узбек модерн ддбиётининг таравдиёт тамойиллари" мавзусидаги 30.01—гранта амда Узбекистон Республикаси Вазирлар Маз^камаси ^ошидаги Фан а технологиялар марказининг фундаментал тад^ш^отлар буйича ^озирги узбек адабиётидаги бадиий — услубий о^имларнинг энезиси ва асосий тамойиллари» мавзусидаги 7.4.9 —гранта буйича либ борилган илмий ишларда ^улланган.

Г^улланилиш соз$аси: Иш замонавий шеъриятда миллийлик з^а^ида ушунча з$осил ^илишга багишланган цулланмалар яратиш, дабиётшунос мутахассислар, олий у^ув юрти талабалари ва мактаб ^увчиларида модерн шеърият з^а^ида илмий тасаввур з$осил г^илишда а булажак филологларга махсус курс сифатида у^итишда юйдаланиш мумкин.

РЕЗЮМЕ

диссертации ЮЛДАШЕВОЙ Мухайё «Особенности современной

узбекской модернистической поэзии» представленной на соискание ученой степени кандидата филологических наук по специальности 10.01.02 - Современная национальная литература (узбекская литература)

Ключевые слова: современная поэзия, эстетик плюрализм социально-эстетическая потребность, индивидуальная поэзия, новые художественные эксперименты, нестандартные выражения национальный дух, генезис модернизма, иррациональное восприятие

Объекты исследования: Образцы современной узбекской поэзии.

Цель работы: Изучать особенности узбекской модернистическо! поэзии, способы их выражения, факторы обеспечивающие художественность этих стихотворений.

Метод исследования: В диссертации использованы такие методь как, художественный анализ, историко-генетический, психологческий сопостовительный анализ и метод периодизации, от частного к общему и от общего к частному

Полученные результаты и их новизна: В работе достигнуть нижеследующие результаты: а) показан ведущие особенности пресущиб модернистической поэзии; б) обосновано национальный генезис данногс эстетического явления; в) были изучены основные факгорь обеспечивающие художественность современной модернистической поэзии; г) исследованы формы выражение национального духа; д) не основе творчества поэтов модернистов впервые научно доказано, чтс понятие национальное, означающее общие черты определенной нации в художесвенном творчестве всегда является чисто индивидуальным.

Практическая значимость: В исследовании анализированы систематизированы и обобщены научные взгляды по узбекской модернистической поэзии.

Степень внедрения и экономическая эффективность: Основные выводы диссертации были использованы в гранте 30.01 по теме «Принципы развития узбекской модернистической литературы» Государственного комитета науки и техники РУз в области фундаментальных исследований и в гранте 7.4.9. по теме «Генезис и основные принципы художественно-методических направлений современной узбекской литературы» Центра Науки и Технологий при Кабинете Министров Руз.

Область применения: Основные выводы исследования могут быть использованы в разработке учебных пособий посвященные формированию понятия национального в современной поэзии и как спецкурс для обучения будущих филологов.