автореферат диссертации по филологии, специальность ВАК РФ 10.01.03
диссертация на тему:
Особенности сюжета и конфликта в романах Х.Тухтабаева

  • Год: 1997
  • Автор научной работы: Мусаева, Умринисо Дадашевна
  • Ученая cтепень: кандидата филологических наук
  • Место защиты диссертации: Ташкент
  • Код cпециальности ВАК: 10.01.03
Автореферат по филологии на тему 'Особенности сюжета и конфликта в романах Х.Тухтабаева'

Полный текст автореферата диссертации по теме "Особенности сюжета и конфликта в романах Х.Тухтабаева"

»УЗЕЩ1СТШ^рштуб!1ККА:;П «,ШШГ АКАДЗШСК

'Ajb'KP нЫлй НОВД'АГй АЛЛБ1ЙГ ИНСТИТУТА

р г.:«. '

К?лёона хуадккда ИСАЕВА Умринисо Дадашевна

УЖ 89-.375(092)Тухгабоев

ХУЛОЙБКРЛИ ТУХТАБОЕВ Р01.ШШРИГЛНГ СМЕТ ВА KOHÖJMCP ХУСУСТМТЛАРИ

ГÖ .01.02 - Хозгсргн миллий адабиёт (?зс?ек адлбяёти)

отлологня фянлаон номзодк плмиГ дар.'-жасини олкш учун ёзилган диссертация

АВТОРЕФЕРАТ!!

Тоггаен? - 1997

Тадаалог !!::озэ УлуГбэк номздаги Топкент дав лат унияерсите-г". хозирги узиек ядабиёти кафедраснда ба«гарилгяч.

Иямяй пахбаг) ' - филология фанлзря доктори, Узбекпс-

• гонда хигл-аг курсатган.фан арбоби, профессор У.ЕОШТОВ

РаскзЯ оплонэитйяо - {апология Фанлари докгопп, Узбекпстзн-дэ хкзнаг ку;.оагган фан арбобя, проСес-Cup X.АБДУСAÍ.ÍATOB

- филология фан лари номзоди, доцент М.ШШМОБ

Етакчч пст;й муасоаса - Абдулла Кодчрлй но: гада ги Тоикэнг давгат /Лэпаккят инстатута узбек адайиёй! кафедраси^

Химоя 1997 йкл "yf " пят да Уз^екистон

Росиубликаск Файла? «.кадешяс i Алисе? Навояй нэмядаг» Адабвёт инсгстутг адзупидаги ДК 015.04 01 рнкамли докторлик ишшй дара-FLOüHi: эляп у.чук дяссергэциялар хатясл букича Бврлчпган ихти-сослааткрилган кенгап йигилишда утказилади (700170, Топкпнт, И.МУминов кучаси, S-yîî).

Диссертация бклан Узбеки с тон Респубшкгси банлар-агадешя-синанг Асосий кугубх насида ганипив г.умкин (Тошксит, К.Г.'уиинов кучаси, 13-уГт),

Автореферат 1997 йик " а гаркгтдго'. •

ЖНИКГ ГЖГЛЙ ТЛВСКФИ

Иат?зунинг ^злзяпблиг.к. Кейшги йилларда XX аср узбек ада-бяёттг; хусуоан шллий адабиётишзнинг совет давридаги тараккяё-ти масалаларях тевапагпда кпзп-н бахс-муяозаралар кетаётир." Бахс-лар пайгяда совет далрстдаги адабяй «араён гохо барёчламя телкик килянаётя?, упа мурзтскаб, отар йялларда гряшялган ютуклао ёгша-спга инкор эгалзётир. Кумладан, "Узбекястон адабяёти ва оангатя" хасЕталчгд сахяс^злпряда 1995-1996 йиглари даэом этган "Бахе"да щундай холлзрга дуч-ксддяк. Тугря, тогалптар режим адабяй сиёса-гп суз сангаэтт рпзогага катга зарар егкагди, кУп нохуи окибатяар-га оляб :<едди; бягок миллий адабяёг тйоаккиётинн тУхтагиб к?я ол-кади. Энг рухимя, Уша оитр фокеий йилларда хам чянакам санъат на-1!уналаи1, гарчя оь" булса-да, барябяр, яратапавердя. 50-йиллар охиря, 60-йилла? боялзряда жатгят хаётядагя муяйян вмиаш - "эрув-гаочкляк" туфайли адабяё^да вонлапяй, кУтаряяйп юз. берди> адабнё- . гимизга янгя авлод кярпб колли. Миллий бЯабкёгпмиз бустогЫ сагг:ч-да пайдо булган О.Ёнубов, П.Кэдяров, Э.Похплов, А.Орипот? кабя ёр-кин пстеъдодлар сафяда Х.Тухгабоев хам бор здя. Бу авлод, улар-нпнг Ун ля о сафдоиларя, исгеъдодли иядоплярк 60-80-йяллар-давомп-да миллий адабйётими'зки янгя бос^ичга кугариш, .говругяни яахзкга ёйишда улкан хисоа куодилар.

Тадкицотимаз учун объект килгб такланган Худойбердя Т^хгабо-ев романлари Р0-70-йилляр узбек адабиётича яиддий ходаса булдя. Хусусян, "Сариц деяня мяниб", "Касосхорнтаг оэтяк б оси" романдари <?акаг узбек кятобхоклари орасяда магахур бУиб копмай, гахон-:пшг уняаб камлакатлапи халклзря тиглпоига таркимз этялдя, хорик-ца хам катти шух?ат к'озонди.

Еундай шухратнинг сяся тамада? Х.Тухгабоев роман лари ггахон тага адабнёт яда энг окмавзй, купчик сегиб умяйдаган саргузаш>-югякгав тур га максуб.-. Бирок, Х.Тухгабоев хозярге ряхой саргу-загаг здабиётидан гаунчакя нусха кучирмайдя, уларга так ляд килю; }?лидш бормайди, мклптй адабий анъаналарямизга, хзлк огзакя ;:г?о-гл таярчбаларига таяиган ходла д&гектвв-саргуоаш? гач"ж;;кг Узя-, 'э хос, бетшерор мялл1:й шакляни ярагдя, у^я ярагггл мгглгай таил ?осят.асяда узбек халкя хоёгякшц' бегакрор манзаралзркаи, ёркин

миллий характерларни бадиий кайф эгишга эрйщци. Буларнинг барча-си Худойбердк Тухтабоев романлари поэтикасига хос хусусиятларни, айникса саргузашт асар учун хаёт-шмог ахамиятига'молик сюжет ъв конфликт масалзяарини яиддий гадаин этиш зару рдягини гацозо эгади. ..' • ' V '

Мавзунчнг уст-анити тариги. Худойберди Тухгабоев ижоди узок вактлардан бери адабиёгщунослар дивдатиии узига калб калиб ке ладя. Тан як га адабиётшунос олимларимиз - М.кушжонов, С.Мамажонов, У.Норматов, П.Шермухамедовларвинг танриз ва маколалари, шунинг-дек, куплаб бслалар адабиёти гадкикогчиларининг ишларини мисол гарикасвда келгиртп мумкгн. Адабиёгщуносларимизнкнг иияарида ёзувчи поэтик махораги масалаяарига.у ёкп бу даракада тухтвяиб утилади. Х.тууабоев асарларивквг шакзи, ифода таози, поэтик во-сигалари билан боглик «ихатлар тадапкогчалар назаридан чегда кол-каган.. Кум ладан, С.Мамажонов, Х.тухтабоевнинг шакл бобидаги изла-нишларига алохида ахамяят с зрели, уни узбек адабиётидаги шартли-рамзий йуналиш вакили сифстида Темур ПУяатов каби ёзувчилар като-ргсга

Адябиётшунос У.Норматов Х.ТУхтабоев саргузапг романларига хос хус^сиятяар хаадцаги вйрим кузаткпяарини баён килади, бу тур-нинг шакл хусусиягларига оид мулохазалар билдиради*\ Букдан таг:— кари ганкидчи олимнинг Х.ТУхтабоев икодида кулга, юуэешнг мухим Урви ва рола хусусидгги фикрлари хаы дивдатга сазовор®.

Адабиётиунос МДушцоношинг ёзувчи икодига бапшлакган маколалари гахлялнигг кенг Яамровлилиги билан акралиб тяради. Улар-да Х.ТУхгабоевнинг <'8бек адабиётидаги алохида урни, мазкеи кур-сатиб утилади, ту билан бирга ёзувчи бадиий махоратининг асосий вдатлари хам гилга' олинади, узнга: г.ос гомон ларига алохида ургу кклинади4.

Адабиётшунос О Шарафидллновнинг ''Ботирларнинг умри боций" маколасида. ёзувчининг гарихкй саргузаш? ромаки "Хасоскорчинг ол-

* Мамажонов С. Яакконийлик ва усдубий ранг-баранглик учун.// Узбек тили ва адабиёти.-1979. -АЕ6.;

^ Норманов У. Талант тарбияси.>Т.: Ёя гвардия,1980.

Норматов У. Акл ва калб чирота. -Т.: Гафур Гулом номядаги Адабиёт ва санъат нашриёти, 1983. .

„ 4 КУшконов М- Уз:та хос икод сохибк.//Сарич девни миниб. -Т.: £вг гвардия, 1932. л: -„.. .

тин бош" атроФпкча тахлял кит я ада, романнинг тили, хаоактер япатип махорати борасидаги айрим кузатишлари баён этилади1.

ХудоКберди Тухгабоев кг.одини изчил кузатиб борувчи яна бир отм - П.Пермухамедов маколаларида хам адиб бадияй махоратининг кухиы ?;::ораг.арига тухталиб ?тияади^.

Шунянгдея яна бир кагор балалар адабиёти тадвдкотчяларининг гакола, рисола ва /лот.2 тадкикотларида Х.Тухтабоев романнари ба-шшятн пасапаси муаИян даражада ёрнгилгаа.

Трд_;;:;к?тнинг максяд ва вазибаларц. Х.Тухгабоев асосан болп-лар ёзувчиси сифатяда машхур, У хакгт,аги тадкиког, маколаларда хам ада б ижоди айн и иу хусускятидан келяб чикиб Урггнилгнн. Хат-то адабйётшунсс А.Рахиновнинг ?збек роман лари поэтлкаси маспла-лзот^га бйгиплангак киллий романчв лигп^з начуналарпни кзнг дои-

О

рада .камраб олзвчт? цоктоояик ишда ёзувчя роканяари четлаб ута-лади. Тадкикотчи, афгидан, Х.Тухтабоев романпапи "болалар адабгё-ти" намунаси дзган ?.-улохазада ^ундай Пул тутган. Аслида "Худой-берди Тухтабоев - болалар ёзувчисг" деган таъряф мунозаралн. Х.ТУхтабоев роман ларя факаг болалар эмас, кагталар аклига ва ру-хкга хам таьсир курсатади, улзрни кагталар хам кизнкяш б л лаз Уиийди; адиб асарларл "болалгр" ва "катталар" адабиёти орасидаги чегара шартля эканлигини яна бир карра тасдиклайди. Ёзувчл роман-ларя га пухраг келтирган, каттао кйчккни бнрдск кафтун этган омил-яярдан бири уласнпнг марок ли саргузашт сюкет ас оси га курилгзяли-гидяр. Адабяётшукосликда бу ёзувчинияг сюкэт яра тип б оби дат и кат/ хоратига так бернлгак, глтллай'адабяётга узига хос саргузашт гс'о-да гарзгтни олнб киргапдпги эътртроф эггглган. Бирок б? хол махсус т.тдкик эгилган, чу кур Ургаявлган эмас.

Ыазкур имнинг асосяй каксада хам вкорггдагалардан каякб чи-кпб белгиланади, бош куддао Х.Тухтабоев рсигшяапи поэтикасииикг-, ■

1 К:араат!ддш10в 0. ГУзатшк иапаб. -Т.: 1'афур Рулом номида-' • ги Адабиёт ва санъат напраёги, 1985."" ■••■..

ig? 2 Сермухамедов П. Она сутидел покиза,= - Т.: Ёа гвардия,;,; •

• g ■ - .•'•"■■'.'''.•■ .

Рахимов А. Узбёк ромаки по^тикаси: 'Филоя.фен-лап доктори идатй дарагкзсинп олии учун тавсия килинган.диссертация авгорефз-.-рати. -Т. ,1993. -"••-•'■" ■ •

мухим гихати - скжет еэ конфликт масалалаойни ёритш, адйбнянг узбек адабгёггга олиб кг.рган янгилагп, узига хослигннп курсатиш-дан иборат. Пундан келиб чивдб диссертациям вдйидаги масаланар-У.У1 хал киши кузд?: тутилада: •

- ёзувчикииг хикоя кйтап йусини, магнда муаялийиинг урни ва роли;

- ёзувчи икодий манерасига фольклор анъаналаришшг таъс1*.ри';

• - Х.ТухтаЗоев романларининг сюг.ег „усусиятлари, уларда Оан-тастик унсурларнклг урни ва- роли;

- сюкетнинг кмористик ыохияти;

- адиб роиайларида конфликт ва характер муаммоси, конфликт ва роя ийэдаси масаласи; V

- психологизм нуаммоси.

Ишнин г и ту.здй _ ян ги лиги. Тадкикотнинг илмий ян гили га пундаки, унда илк маротаба Х.Тухггиоев роман лари сюжет ва конфликт муаммо; стт махсус урганилади, ушбу )стетик категорияларнинг анъанавий хемда новаторона жнхаглари гадкик этилади.

Тг:<лг'л караёиидо мазкур 1,17 амм о лап га уахон адабяётида кавкуд нэзарий карашларга таянилган ходца ёндашлади. Асар бадиий 'курил-масига !!уайян копии ва эталонлардан, г с те гик нормалардан келиб чк^иб бахо бериш, льни "бувк китоблар"ни мезон кили б оливдан ко-чивди. Адабиёт ривожи ва ад&биётшунослик тагрябаси бадиий асарга бу тарзда ёндашш хэт доим хам Узине о«лай олмасллгшш курсагдп. "Хар бир бадиий асар -'у/умий ва айнгт пайтда ягонадир"*. Умукнй-лиги, унда бапа ижодкорлар томояидан кул лани ладя ган г оси га дар-дан фойдаланилаци,ягэнашга - ушбу восигалар узига хос тарзда нзмоён буяади.

Еукга купа Х.ТухтабоеЕ ромг.нлзри АДодирий, Г. Ну лом каби санъаткорлар билэн киёсан урганилди. Киёсдан максад бу суз уста-ларанинг-сюует, конфликт ярагии махоратени пес он калий олгтб, щу йул билгн Х.Тухтабоев махорагюш бахолаш эмас, блр хил шгериал-га .туряича ёидапув, ёзувчянинг индивидуаллиги масаласкнк ёрпткп-дая иборат. '

Тадкикотда кум ладан куйядагала,, ш.-алга ошриддл:

- адибнинг хикоя кили и. йусинидаги узига хослик, ундаги анъа-

* Р.Уэллек л О.Усзвэн. Теооия литературы. —ГЛ. г Процесс, 1978. -С.38.' • . - '

кзеяйлик, узбек насринииг илк тажрибалари бялан ботк ртпталар курсатилди;

- сюкетдагя фантастяк унсурларшшг уркя ла ролл гадапк кп-ляиди, уларнйнг попаторона хусусияти очидди;

- Х.туггабоеп узбек адабиётяда хаяк огзакя якодига хос бул-ган сехрлилик усуляни махорат бпязн нУнлай билган ёзувчялапдгн бкпя экзкпига курсатилдя;

- ёзувчя асэрппрядя юморнпнг «,'уалляф бахоси, »«унос^Затяни ифодалатдаги, характер яратпадагя мухнм роля белгялзндя;

- Х.Тухтабоевнякг саргу запит сюгчг яраига сохасидагп махора-ти, асапнг уют ли кялггл оанъяти, таьсирчанлик еярларя Урганяддя;

- адяб иподяда Фольклор анъаналарингнг таъеяр::, унинг ггнр-ларя бмлан тугаш кулгрлар гадкггк этялдя;

- конфликт ва характер яра гни гласа лася, ёзувчя. роман ларяда конфликт структурася, гоя яфодася, ¡пунянгдзк психологизм муаммэ-

сг! еритилди!

¡.Дорида санаб утялган нуаммогар таджик" еркалп Х.Тухтэбозз романлаби пс&тикаскпинг асосий хусусиятларяня белгалапга х^ратт . кзшшев, бу ёзувчя гплляй адабпётга вонеликн-п бадявй тадкик этяо-нпнг гуайян янгя усул ва воегталарини олпб кпрганлпгя анакландп.

Та дцяцо.гагягг танба тшря. Мазкур ие учун Х.Тухтабозвнянг асо-езн яш:-т рог/аня - "Сарик девкя млняб" ва "Касоскорнпнг олгян бо-вга" асос киштб ошндя. Тадкяиот давомида адиб пээтпкасидагя анъа-навяй ва узяга хос ятхатларня очки каксадида А.Кодирий, Р.Гулом ва боща ёзувчяларнинг гсарларкга мурокааг килкндя, п.унингде:-: :лу-алляфнкнг уз асарлаш хусусида бзддирггн мулохазалзря, язохларк-га хам таянядкя.

Тадкп.котнинг назаряй-методологкк_ .асосгзи кахок эстзтяк та-Фак:<урянпнг улнак начоёндаяари Аристотель, Гегель, Е.БелянскяЙ. М.Бахтин, В.Шкловский, Р.Уэллек ва 0.7оррэнларнинг напарай ка- • рапларя ташкпл кчладк. Уибу тадкякотнгнг табкатядан, яъня б ев о- . сп та бадпият масалалари таджики га бппшлгнгантгидан келпб чи№б, рус ва гахон адабяётаунослпгпда иавкуд сгруктуравяй тзхлил тякря-бо;-лряга таянидця. Тахлил караёнпда А.Чудаков,: Ю.Ложгн, Я.Пропп, Ю.Ианн кгбя олимлар томонидан цуляанггн уоуллардан йойдаланклдя. •' 1|:унш1гдек, узбек адабяётпуностгпнпнг бадяяйляк муамыолари тадкя-цпта йуналгирплган ксларядаги фянр-мулохазаларга ха!Л суянялдк. .' ■ Хусусян и.Оултонов, МДуиконов,: ЛДа'шр?., Х-Абдуспхтатоз 'та«р»ба--лагядан фойдалзнп лдя. -- ..-.V..-V 'И'-У- /: •'■Л'.".--; •-. "

Ишнинг назаоий ва^амалий.а.здмтяти. Маз'кур диссертация узбек адабиёгиу..ослигида кейинги пайтларда тобора эътибор ортггб бораётган матн устида иплап, 'бадигЛ асарни шакл, структура гаха-г::дан текшириш со^ясидагп ишлярга кушлган наутарона хисса деб каоалмога лозим. Тадвдкот чатериалларидан рсспубликамиз рлий Укув гортжаррнинг ф::лологая факультетларида махсус ■ курс ёкл семинар ыашгулотлари утказитада, тунтагдек умумтаълим мантаблари-вянг адабиёт дарсларида фойдаланша мумкин. Худойберди Тухтабоев романларя, хусусгш, "Сарик девнишниб" ва "Цасоскорнинг олгин бзии" асарлари олий укув юртлари ва умумтаълим мактаблаои адабп-ёг дастурларидан Урин олг.ан, янги дастурларда эса бу асарларнп купрок бадяилт намукаси скфатида урранис назарда тутилган.

flffccjn ratrчнинг,Komfiлантгз. Диссертация Ыирзо Улугбек номи дагЕ Тошкент давлат университета узбек филологияси Факультет-ккнг хозирги узбек адабиёги кафедрасида таЕёрлангап *амда касел-ранинг кеигайтирилган кипп-пга, сунг.Адабиёт института Хозирги адабий караён булиь'и маглисида мухокака к^линиб, хкмояга тпвсия з"илгаЕ. -

Ид-чй ивдинг гамоатчигак эътибошга хавола_эти;1пта.. Диссертация мавзуи юзасидан ккки рисола, иушнгдек кга.'ий туппамларда,-курналларда маколалар эълон згилган.

Дяссеотпцяянинг тарстби. Тадкикот Кириш, Икки боб ва Ху л ос а дан ибораг.

• ИЛМИЙ И1ШКНГ АСОСИЙ ШЗШИ

Кипит кисмида тадкикот мавзусини'нг долзарблиги асосланади, бу сохадз мавжуд иштарга кискача таър-;ф бериляди, тацсад ва вази фа лари ёратиладя, казарий ва илмий адамияти курсатиб борчлада.

Х.Тухтабоев икодига багашлангап ишларга муносабат Сяддпри-ляб, мавзунннг махсус шпланмагаклиги таькидланяди.

Биппичи боб "Худойберди ТухтаС-ев рошнларииинг сю?.ет хусу-спятяари" деб номлапган. Адабиётшуносшкда фабула ва свкет ту пун чалари фаркланади. Фабула - асар асосида ёгган вокеа, матерная. Сюжет аса ушбу материглнякх' муаллиф нуктзи назапкдан утган шъ-лум гартибдьти хикояспдир. Еу сабабли сюгог иуаммоси тадкики ум-

коя кплли п ус пн як'i урганипщан бошлзкади.

Зоне лик пнодкэр учун материал буяиб хизмат килади. Бирок ёзузчи хаётни пгунчакя акс эгтирмайдя, ундак нуеха кучирмайдя, унднг нлтсзиясик* - уз фянтазплсп махсули булган олаши ягзтади. Цок"'чтг"!пшг бадинп модепинн яратип усуллапи зса турличп булнпд Губкин. Романтик ва реалпсгик принцип лар хан пярэварц катигада -окелпк иллюзк.гспн'1 япзтап ..яямуядпр. Пу сабаблп хам бгглий асйр-гз бахо берлпдя вокелдкка мувосяклкк асоспй мезон була олязйдп. Романтик у су л г"аляипта чеийз иикэниятлар беради, уникг роли га ахямгяткня ост ради, дзгалларнснг хаккэяпйяггянп талаб кпгжгайди. Реэлистпк тасвир прин'.тяшт муаллифнп "четга суради", вокеликнп уз холича рпвокллнгалини кузатгга вазийасини гклайди. Асар куриллштда муз л лис" образи, уникг уз затерла ли га иуносабати эпик рпвоян^кг асоснй каспласп х"соблзнади.

Х.Тухтабоев ъ'оканларя бгтлан танисув жараёнидаги'плк таассу-рот »уяллясТнкнг Фаоллиггг, баёидаги э?.тан-эркин ттштйроки; хиссяё?, бахо, муносабагнинг эпжэрзлигндир. Бу хусуспятлар. уни адзбгётг^-косликда "субьекткп тасвир типи" деб ном олган усу яга мойиллпгд-нн купсатади. Лиссертацшзда е'зувчининг хикоя килиш тарз;'га хос булган бу snxar копкрет иисоллар ёрдашда очиб берилади. X.TJx-табогвнгшг бир кадар паклланган усдубидан далодаг берувчя "Сехр-ля катопкча" кассасндаёк,'бу яарся кузга тапланган эди. Асар во-кеалари бнринчя аахс ти отдан хикоя килинадя. Бу усу л, айкпкса, субъективлтсни кучзйтнрпкт маълум. Хпкоячи-чахргмон учун кенг ик-конияглар ярятилади - у £?.к?ларни факат тасвирлао, курсатибггпа колмап, xari сагрца уз таассуротгаркни бипдприб бог.ади. Албатта, биоинчи пахе тилидан хикоя килинган ходда хам субъектнвлпк чега-оаланипи мумкпк, бу уриндз муаялиф sa хикоячи муносабати масэла-сини эътлбоэга слип лозим. Хякэячи-кахрапэн дунёкарапга муаллис'; дунёкоратадгд кескин <уарк килиии (масалан, УДопрмовниег "Иккн. ■ этак оряси" романидаги хзр бпо кахрамоннинг ходисаларни уз нук-таи назаондан баён кплипи), баъзан ?са биринчи шзхс хам холис, бебзрк кузатувчи ролянз у тага- (Француз адчби ¿.Камынинг "Бего-. нг." киссасп) му;л;пк.

Х.Тухтабоев хикоя тарзпда дуредтига эиас "и.фодалз: 4 етакчи-лнн кзладп, бирок "Сехрли кялпокча" киссаеада куаллий за хикоячи позичиясида бируунча 5арклар'хаи мавкуд. гдуаллиф.хикоячи кахра-

монга свшагия билав караган ховда, унинг карэпларшот доим хач каъкуллайверпЕдл. Бундг.й кезларда шор, киноя' муалш" мупоса-бати ифодачисига айланади. Диссертацияда "Сарик девяи мияиб" ро-ганининг бяринчи кисми "Сехрли кашокча" Р-Руломнинг1 "!!!ум бола" киссаси билая кяёоан газелий' килинади. Адабиётщуносликда хар иккл • асар уртасидаги и«шгарак шхаглар илгари хам таъкидланган. Кум-ладан, адабчёттунос М.ДУшконов," Х.Тухтабоев' кахранонк характер хусусияглари жихатидан Р.Рулом кахрамошши эслатишига эътиборни тортган эдя*. Диссертацияда .шсалага хякоя килиш нуктаи назари-дан ёндашдик, Х.Тухгабоез ривоя йусияидаги Р.Рулопга охангдош нукгагасга диккатни каоатдкк:

"Хай-хай, бозор буяггнда хам. кандай бозор донг? Бу гомони Эрону Туоон, Маккаю Мадина, МаРманаю [Лайсара, Хигою Чин, Истам-буду Мозандарон - на куйн, на паст, на .укгу на чап. Бундг.й катта бозорни одам боласй куркасан .булса керак. Бозордаги расталарки , бозор ахдинонг турганганяигинк айгянг. Саздогао'ларнинг меккор башараяарини, ранг-ранг "кийим-боиларани айткнг. Бак-бай, бундай бозор "Киссас ул-анбяё"да хам, "Хус/лжко" дстан китобда хам ёзилмаган, хеч каерда -тапихда йу*"^. ■

"Шум бола" киссаси ц&храмони уз хнссиётларини шу'ндай, баён _ кклади. Энди Х.Тухтабоев кахраконанинг таассуротлар изхорига па-зар ташлайшк: • : ., • • ..

"Вирам беяирям, бирам -адройли тккишяптики. Хай-хай, нозик кулчаларнивг чиройш хапакатларини айтмайспачи, оёкчлларишшг бир меъёрда иялашини каранг-а. Узлари цичкина-кичкина кизлар, оёклари телкяга зурта етяпти-ю, катта хогинлардек керилпб утири-шада-я, оббо кян сочлар-эй. Завким оправдан ёнига бориб бигта-. скнинг бикинидан секин чимдиган эдам,'кУлимга бир тупирди"3.

Келтирилган парчаларда "Пум бола" киссаси хикоячлсишгаг хай-рагланиш.тарза, уку"чига ошкора мурожаату хнтоблао пигмп, еигил канпявий оханг "Сехрли калпокча" хпкоячиси ривоя усулига гулик

* ¡{ушгонов М.'Узягз *ос инод сохибя. -Б. 7.

2 Рудом Р. Асаргар. Ун. тон лик. -Т.: Гайур Ру лом номидагк Адабиёт ва санъат кашриёти, 1973. -1.5. -Б.143.

3 Тухтабоев X. Сарик девни миниб. - Т.: Ёш гвардия, Г382." -Б. 36.

кучган липши сезнп кяйин or sc.

"Сехрли калпокча"да шакяланган усяуб "Сари« девня мяниб" роканнда янада барцарорлапэдя. лисся кахрамокининг дунёкарапи 5огда муялляёнштдан фарк калган, асар охирига келиб вокелаккя •С/носз^ати ксскпн узгарган эдя. Роканда хикоячи-кахрамон хавозник ва нопоклах туррисида муаЯян карапларга эга булган хикоячи гарзада намоёк буяадя. Эндя муаллиф ва хикоячи уртасидзги мясо-fa якинлападп, бу эса асардаги субъектив мухитнн кучактгтрпдн. 1яссертацияда роман ривоя «сули атроФл-тча тахяил килинад..', хпкоя-ш нуткяга хос мукосабат, бахонинг счнораго-ти, вокеа-ходпсалар ■ »нинг калб пркзмаси оркали у^увчягг егиб боригп: курсатнлади.

Ёзувчн фацаг бкр услу6 доирасндагпш'. колмаслпгини Х.Тухта-' !оезкшг "Касос1«>скпнр олтин бои:" погани хшд тасдгсклавдп. Цаз— ïjc я.сарникг оо'ланнавис иеэдидягп алохида ?онк адаояётпунослик-;а эътярой этилган! Ипда бу романнпнг ёзувчпкинг бовда романла->пдан Фаркловчя квхягйар» уядз бугн адпб АДодярий анъзналарн •аъспрл хусуспда фико юрпгяла-".

"Касоскорнинг олгян бога" хяяоя тарзк билан хам узгачашк-:а даъзо кллзди. Ро».:ан учпнчи шахе тидидан хякэя килпнадд. Ev ;.Тухтабоев ромрнларя ичида ягона ходяса. Хякэлчянянг пмкокият-япя янада кенгаядк. Бундай п.чконяятлар бяоинчп сахс тилндая хя-•эя кпетнганда чеклянадп, чу кия у фэкат узя кУраётган ва тинглз-тг«« карсалзр хакида сузлапп муккпн. Хикоячтшяьт хуккров мавнеи, аоллпгя, лкобий ва салбяй кахрамонларга гаърлс'-тавслё 6sрта, оптретлярнни чнзпп, хазтя-харакгзтларпнн, кнлмкпларяня кУреаг.—:-а сезягаб ту роди. Буяаршшг хакиаск Х.Тухтабоев рошгтни усгэз эциппй анъаналари бгтлан боглайдя. йтссэртасияда кахрамокларга 'ткоячя томонкдан берилгак тавсяфлпр, г!уняЕгдек портрет характе-чстакаси ёрдакидя муалтаз позяцпяси пфодгеи хусуспдага кузнтпг-ап баён квлгнадп. Масалан, еэгодн, муноФяк Кеига портретп:

"Хеджа «орз чяндан хам хабащпск кэп-норс йигат. Бунинг ус-'ira лаби дурдон, кукоги катта, пешснася дУнг, хох курпнг, хох ?рмпкг, кечася бодаларнлнг туипга киряб чикай»ган алвастинянг зг^наст:"1-.

Сагбяй кахрамон анъанага кура ёкиксиз, кУряисяз млпб тас-

1 'Тухтабоез X. Касоскоонинг олтин боги. - Т.: Уг.пту^ч::.

Юо . Т? ОС - ' ^ " f

• вколанган. Хикоячи бу бипан каноатланмай уз муносабатяни хам ой-динлаттиради - уня а кваст га ухшатади.

Худойберди Тухтабоев романларяда муаллиф муносабати ифода-с*да юмор мухим восята булпб хизмат циладп. Шор, комизм ёзувчя асарлари бадииЕ' сиогеыасининг барча катл&чларида кузатялади; одатда унинт евкеглари кдзвдарли, кулги кУзгатувчя вазкятлапга бой буладя, 'хикоячи во«е пикни юморист нигохи бялан кузатади, од. дий вокеалар замирядз хам табассум уйготиш мумкян булган гихат-ларня топа билада. Диссертацпяда ушбу масалага "Сюжегнннг юморис-тик мохияги" булимяда махсус тухталяяади.

Тахлиллар ёзувчи иж^дида кулги, юм'орнинг характери узгача-лигини курсатади. Х.Тухтабоев хатто»-узлнпнг севямли кахрамонлари устидан хам куга билади. Бу хусусият "Сапик девня миниб" роданида очик кузга таздланади. Купинча кахрамон тушиб колган вазяят ко-."ик туе о ладя. Баяиий асарда-вукудга келувчя вазият фабула томо-иядан белгиланади. Фабула I эхият зътибори бялан кулгиля буляши (масалан, АДаххор сатирик хпкоялари фабуласи) ёки, аксикча, еяд-дяй вазия" кулгили туе олиши мумкин. Бунда характер ва вазият му-' носабат" мухим роль уйнайди. Комик вазият комик буялаган харак-. терларкя кулгили холагга соллпя ва бунянг акси, комяк булмаган везият кахрамонникг кулгили яяхатларини юзага чякаретга хам куга-тиладп. Х.Тухтабоев романларида икобий кахрамошга аянчл»т, тараиг вазиятда хам шор ад";гуси тарк этмайцк. "Сарик дешя миниб" ках-рамони Хо.шикяоннянг гащшхонага тугпяш зпязодини ?ялсол тарпкасп-да келтиряш уумкин. Вазият мохият эътяборя бплан куягяли э.-ас, кахрам'оння угрялар очинтириб негипган: "Урнимдан. ту ряб чанг-чунг-лзоемня ковдим-у, кегишмни хам кетмпелигимпи хам бклмай серрай-

• ганимча туряб кодцкм. "Ётркхонаса цандай етиб оддим-а?" - деб уй-лардим. Юрагимня вахима боса бошладя"*.

•Аянчля вазяят бир зумда комик и с опади. Кахрамон узянп тен-кялпкка солади, унинг хатти-харакатлари култа кузратадя. Умуман," Х.Тухтабоев романларяда кескин вазият бялан комик ечям Уртасяда-гя масофа вдда киска. Гамгян охая г путзрянкя оханг бялан, хаерпт кувонч бялал' тез ашьягаадя. Ишда '':;асоскорнинг олтин боши" рома-кядан келтирилган ыиеоллар ёрдамяда томэр вавиятни пмпатиш, Укув-.чяга дам беряи восягаси э как лиги кУрсатилади.

V.-1' тухгабоев X. Сери« девни .»ляниб. -Б.255.

тз .

Х.ТУхтабоев романларида икобий ва салбпй пербонаклар Урта-сидага чегара аник, "Касоскорнинг о тайн бош"да у синфий ёкда-глтш тусшпт олган. Бирок, баъзан шундай уринлао учрайдлкп, ёзуа-чи персопая кандай яктимоий гурухга мансублягидан катъи казар, укдагн инсонип хусусиятларни гопипга, курсатипга интплпди. Бун-дай пайтда ёзузчи нуктаи назари ифодвси шор зиммасига гклана-Романдата ¡Зодихон тура шундай характерлардан. Уни Г вуз лар сипзспга к>таб булмяганидек, яхшлар катсрига хаг.; кУЯиб буго.'а:"-ди. У кунглида гуррилик, адолат гугрисида маълум тасаввуряарга эга булган, аши пайтда ширин конлнг аччик хакпкатдан устун ку-рувчи оитз банда. Хикоячи у хакда: "Турамкянг терилари ичидй ба-мисоли уч одам бекингандек эди: бири очк?з, порахур, баднафс, маишатпарйст; икккпчиси курнок, иубхачи, пиемии; учинчиси и шли, рахмдил, худокуй эди"^ деиди. Хикоячи унннг ортидан доямо "с:тз"~ лаб, эъзозлао сузиайди, бундзй сертакаллуф муносабат остпда яеп-рпнган енгил киноянн плрэи кий:н эмас. Персонаж узинянг эзпфлиги билан аянчли, унпнг устидан фацаг нулгтш мумкни. Диссертациям од Уринда АДодирпйнкнг "Ыехробдэн чаён" романпдйги Солпх махдум характера талкини ёдга олинади ва хар икки роман ифода гарзи .vyколея кптзтади. ■ •

Кузатишлар шундай хулосага олиб келади: Х.Тухтабоев икодя-да юмор, сатира, маезлан, хагачи II. Аминов асарларидагн кабя асо- -смГ: г.;г.к,садга айлаямаГди, шунингдек кеГжнги урин га хам утяб кол-!'.айдк. KVор унпнг романлари. бадикй курилмасинпнг хар бар.хунзй-рпсида япаидя. Айяи чокда ёзувчи икодидаги халкона юн эр халк яг-закп ккодидан ознкланадп. Бобникг кавбатдаги кисг.: ёзувчя рявоя йуспнига фольклор анъаналарп таьсири гас о ляс л га барияланган. Ёзувчи паперасига хос буглян б; хусус"я? эдабиёизунослар дикка-•г::.лпн' четда «олмагап. Еумладак, М.Куиконов, О.С'арафндщшов, УЛГер-мзтэв, Х.Болтабоеэ пшларяда уибу .хоиат алохэда *аькидлакадн.- ?ад-кикотка мазку р олк.'ларнпнг к ;>-!< у г о х я з а к а р и келтирялзди, уларга муносабат бялдприлади. <5акряшзча, Х.Тухгабоев инодида халз; огпр-к:г ггодп анъаналарп хуркагяи олзшларимиз таъкидлаганидек," баъзя бядияй граёнлар, йольклор сюкетлэридан, образдаридая Фокдаланпп бил?л бнрга у?.:у!.:ан услубда акс этувчи хэдисадкр.' Буни биринчк нзвбатда хнкоя тарзада кузатиш мумкин. .

Ту?:табоев X. Касоскорнинг олтин бопи. -БМЭ." -

Маълумки халк эртаклари орзаки наср т^рига мансуб булкб, унда хикоячи катта роль уйнайди. Эртак тинглэвчига мулналланадп ду сзбабли купрок факглар тутрисида маълумог беришга, вокеалар-дпнг кизикарли базнига диккат килинади.

Х.Тухгабоев романдар« хикоячнси хам вокеанинг гахлилидан кура кизикарли базнига купрок ахамият deради. Диссертацияда ёзуз чи асарларида экспозиция, сюжет куря лиши, ечим Еихатпдан хаш; эг так лари билан ккёслакади ва умукий гомон лари очиб бери'лади. !.!асг лан, адиб романлари, одатда, пейзаж'билан бопланмайди, аксарият холларда кахремон ёки вокеа руй берган жой билан ганиптирув экс-позицияш ташки и килади. Бу эса эртаклардаги анъанавий боилама ни зслатади: анъанавий бочламада "вокеа булиб утган кой ва кахр-г мон номи аник хамда тулик бери ладя"

Диссертацияда бундай чогиштирлшлардан конкрет мксоллар лан далилланган х-;лосалар чикарилади.

■ "Касоскорнинг олтин.б-лвГда sea ц.эльклорнинг бойка бир яян-рп - халк достонлари охаята сезилади. Бигнингча, бу хусусият изз Г7Р ро!.:ан япатилгунга кадар узбек адабиётчда иавкуд булган Нурмо бахшинирг "Намоз" тарихий кулига гаъспри бплан пзохланади. Хаи бахпиларига хос тантанавор мактов у суди роман поэтикасада мухкм из коддирган. Е'у уринда диссергацияда В.Бетшскийнинг достон па эртак ривоя йусинидаги фарклар хусусидаги "... хар пккп турдаг;: асарлар оханги <?арк дклади: биринчисида виддойлик, баъзан пафос даражасига кутарядувчи ¡»ухаббатнинг егакчилиги, кинояккнг, айшк-са, бемаза хезилнинг мавкуд эмаслиги, иккинчисида эса доимо белка маъно кузланиши, хикоячи сузлаб бераётганларига'Узи хам ишон-уаслиги, пчида узи хам хикояси устида.ч кулаётганлиги кузатила -да"2, деган мулохазаларига таяндлиб "Оарик девни миниб" ва "Касоскорнинг олтин бош" романи хикоялая усулидоги. нозик сдрклар-нинг илдизларк эчил^ди.

Диссертагадда ёзувчи асарларида кУлланган тасвирий-ифодавий восигалар, ухшагищу киёсларда'халк эгзаки лкодага хос поэтик о6-раздарга куп курожаа™ нилйнишига эъгибор тор'/зладя. Масалан, адпб роман лгчпда иеоСнй кпхрамонлар.хач, салбий кахрамонлар хан

1 Узбек халк орзакп поэтик икоди. -Т.: Укитувчи, I9SG. -Б.

ISO. . •

' ' 2 Белинский В.Г. Поли.собр.соч. в 13 т. -М.,1954. -Т.5. -С.

девларга ухпатялэдп (фольклорда хам эзгушкка ва ёвузлякка хиз-!.-г? нялувчя дег.'лар мав*уд), ухватшу киёсиапларда эртак ва достав кахрамокларкга кпсбат бемга куп кузатяладя ва х.к. Романлап-дагя лирик сух- эса халк кулик ларя ёрдаккда хосил кялвнади, субъ-ектяв кечпнмалар купянча кутк хамоханглигида изхор этиладп: "Аёллар йвглаб дялядагн руборнгс ташкаряга чякзрадя дейдплар. Эр-каклар куплк куПласа, кунгяляапя' руссадан С оря г буларкан"^.

. Х.Тухтабоев романларяда Фольклор пнъзналаря бялэн ботлпк ходла к "зга ташланувчя яка бяр гахат сехрлпляк, фантастт; элемент ларянин г кулланиыядяр, ёзувчп якодядаги новаторона гяхат айкай пу карса билая борлгтк. Умуман олганда узбек адабиёти учук ■фгнтястик элементлардан фойдаланиш янгялик эмас. Бу факаг мумтоз адабиётимйз учун эмас, аср бошда паклланаёггган реалистяк адабяё-темиз учун хам хос вди. (©ятратнинг "Киёмат", А.Кодирайнин? "Г.пн-лар базни" хикэяларя)АФсуски бу анъана анча вак.тгача давом эт-тврял:лй кеддя. - -

70-Ппллаога келяб яна бу аЕойнб йадпий восягага цззпкзш ку-затяла бошладя. Бу ходяса умуман собак ятткфок адабяёпт учун хос эдя. иумдадш, узбек адабяётпда хам Фантастякега влшй фантаст;: -ка яанря сифатяда хам. поэтик восята сяфатяда эхтябор орта, борот. Х.Тухтабоев романларида Фантастика иаклий восита, унянг ёрдамяда сюгвтнинг таъсирчаняягя ку чай тпря ладя, реал вокеликда амалга опл-ркш вдмтлн бу якаган гпплар бажарчладс, яъни фантастика замярядсги "орзу" Сянсоннянг опзу-ниятларянк еехрлп тарзда а::плга ошяриш ис-пги) хакикагга айлантирилади. Айни пайтда ёзувчп кУллаган рамз хикогчр ямконяятларпш! огшрпдк. "Сарпк девшшг улпмя" кпс:.п:да -хикэячк-кахрамон "сех'рж калпокча" ёрдамяда бпрпнчи пахе кахрук бупган'дмконяятга ^рииадк, кшоятчилар олакига кпряб борадя, во-ксаларни парпллал равяида тасвярлаига йуп очиладя. ДОссертащш-да казяур рамзнннг уони ва роля атроФляча тахллл кялянадя. Уибу боб сунгида кузатишларимиздяя чякарган хулосаларямяз баён ккля-нади: Х.Тухтабоев поэтик сястемасида ровийга кенг хУКУКлар беря-ладя, бьтэ. бадяий восяталар уиинг имкониятлариня конгайтипияга. каратилади. Хикоячишшг етакчп малке и бадя :т11 ку ря лманин г барча кягламларида, кумладап, иккгнч!» бобда курнл!:пи ло:<чм булган ком-

с тухтабоев X. Кососкогаинг олтпн бояя. .-Б.183.

с

понентларда %т акс- эгзди.

' Ляссергацпянйкг иккннчи боби "Худойбзрди Тухтабоев роман ла-рицз конфликт ва характер нуаммоси" деб номлакган. ьобнннг мукзд-дикаспда конфликт хусусидаги адабяёгиунослякда .'»авкуд карэпларга •:уносабат бялдирияадя. Оякрптзча, ёзувчк пнэдя поэтяяасп мзса-лал?.р:шя урганигска конФгактга глкат хаётпй зиддиятларнкнг бадпнй рсардагя акси экас, эстетик категория сиеатида карами* яозим. Ёзувчк асарлаояда конфликт какда:; «у рн гади, пан дай усуляар бплая !:г"одалак?ли; бу бадпяй унсуо талк.мннда аньанавяйдок ва нэваторо-на гпхаглар кичалардан иборат? Бу гасалалар очэт/я игодкоркянг узяга ХОС7ЛГЯ, поэтик гахооз.тан'1нг оригинал шхатларяш? юзага ч:";арппд2 !.:ухпы о:.:нл вязяйасикя утайки. Оундав келяб чяютб мазку о г/уап.:о тавдтп ков'":шкт ва хпрактерлг.р мохаягкни аяяплакдан бопжнадя.

X.Тухтабоев характер яратшпда анъанага якин ту ради. Кахра-монлар Уртасидаги чегара куда аник - 'улар ёкм ¡тгобийгар ски сял-<5г£лар гурухяге кврадк'. Бзувчя кахрамонлар !уртасодагк зкдктятг? карака-корпя кучлар, гамойиллар курашини стшгдпрпб юборади, бу чугаг аспр рояси ифодаси учун хязкат килада. Характертраро звд-дяят романнинг барча катламларяда акс эта,г.: - ктекян вазпятдагя тукнашувлардан тортпб, портрет, деталь ва тяйсилэглярда хам кара-!.:а-кпршиляк кузатилзди. Дяссертацпяда бу хусусият кенг ва чукур ёрятилади. Бяргина шсол: "Сарик девнинг Улкмп"даги скоби«'ках-ГЭ'.:сн Оалнмкон гулларня ва оолаларни гон-далидан яхгр куради: "Сялижон ака пу ётпшида касалга эг,;зс, кяилогш.;кздаги богчанянг эпаоасЕга ухптрди, катга-кичик болалар чурурлэшиб, у ёк-бу ёги-дак тргкилашиб, унга хеч тинчляк бер :пмзсдг:"*.

Ро.чандаги салбпй кахрамон Одил баттоп бу уих.атдан Урпнпкг ьнгнподицан кескпн фарк кплад':: "Хгтёл утмаЛ остокада уттпз бел €'"лар,1;гзг" озрпнгпка бар аНл к^рпнди. Ориясадан, кпгазчнчи купки-!с:з Ноъмят ак.чнииг уряялапяга ухлап босарка, ёшп тахщцан о лги, еггп, са,;кпзлчрда булган, совукконшганидан дявдлратб гупган уч

О

иола к?рпнд-т"<\ :.;азкур зп::зо,г. дзвсгида Одил бйттэшпн;' бу болаларго ызбкг.тспз муносабярп курсатяладп. Хпкоячп "нагазпнчн* куган

^ Тухтя'бпея ;•:. Сарад девнк ккнпб. -Б.284.

2 Гу канба. -Б.Й64.

Неъкат аканпнг болалари"ни бегиз эсламайдя. Икобий кахрамошшиг 'олпк^ноб xvсуспйтлзри ашан куиншшнг болаларига. нпсбатан намзйк кялякгзн эдп. Иидп ёзувчя манерасига хос булган характерларни чаргэтлантррик усулп хавддагн фикр ыахсий ха5т; аёлга муноспб-'Т .тасвяргт мясолида рпвоклантпрплади.

БадпэП асарда характерлар куратнииг энг ёркпн напоён кяла-диган нуиталардан бири - улар уртасндагя оикора тУкнаиув. Диалог, бахсу нунозара пакляда руй берувчя бундай тукнапувларда г,зх-рамон характера уз мохиятпни юзага чикарадо. Цундан колпб чян.иб адабиётглуносликдя конфштктнинг характерлар туцнаиуви гааклягя ор-тицча бахо беряп, карама-каршп характерлар зидцияти ас осп га i;y-пилган асар учун уня асосий парт килиб куйяп холлари кузатплган. Дпссертшлтяшшг "Харакгерлар туднапувн" булпккда бу хял дарашла?-га эътироз бидщияадя. "Агар конфликт характерлараро курап тар-зада булганида хар иккк кутбдагл характерлар узаро тенг ва очпк курпг! майдонида тухнагятш лозим'^улипи тугрксядаш тезнсга Х.Т\х-табоев роканларпдагк характерлар тукнаиуви структураси тугпи кел-»гайдк. Х.Тухгабоев романларида дарэма-даршлантирпм .характер яра-тппнкнг асосий усулларпдан биря, бирок уларнн очтгц майдонда наптпрнпга ортикча урпнии сезилкайдп. Рацяблар одатда пара л лед. рзвящда харпкат кяладилар, уларнянг бпр эпязодца бяргаликда кУ-риняш холлари кам учрайдп. Мабодо тукнащув рун бергян холларда хам, уларни тенг кучлар курапл деб булмайди. Харакгерлар трспя-куьи бутун асар длвомяда кескянлаштярялиб келянгак ихтилойга нпсбатан анчя емшок кечади. "Сарик дспнянг улими" ромаиидагя куйя-даги парча фпкрячнзня далпллпнта хизмат киладя:

" - liyx. ¡'.ion х.чгл улыйГгпн, - деб кон талзасясида урнядан туриб кегдя у. Тигпллргшн гяглрлатиб,. огзядан куткляр сочнб, бе-пиктерватардек тейрана бои ладя. Кузлари олайиб, пзкдан тер куйп-

Ш'.б К5ЛЯПТЯ. ■• : • -

- Мен Уяга'Гжац^ - дяди баттол kïа энтнкиб.

- Албатта, хали куп япайсиз, - деди СалпмЕОИ акам.

- Гяноят улмайдп.

- Узтатазня боевнг.

- ¡.'ллицияга гянчлик îiyit, биляб куй пуня.'.

1 :,Мр:!алиез С. Роман ва хаёг.//?збёкягтон наданяя?:т,1'97Б,

I ишь.

- ¡.'анг, суп ичинг.

- Сада, сени узим бугиб Уддираман. - кичкириб устозимга гашланли баттол. Еугаокчи булиб кулларини чузди-ю, иушагаиб, Са-лпмвок акамнинг кукотга бопшни кУйдл. Кеиин "шалоп" эти б ерга йикплиб тущди... Кичкирганда жони чикиб кетган экан"*.

Бу характерларнинг биринчи ва сукгги ошкора тукиаиуви. Тук-нашув бахс-мунозара шаклида эмас - мак* этилгян салбии кутб кон галвасасида сунгги хукумларини кялмокда, готкб кутб .уз ралаба-сини англагани сабабли хоти ржам. 1'!у сабабли'диалог бнр-биркга богланмойдиган гаи-сузлардан иборат.

Диссергацияда "^асоскорнинг одтин боши" романидагп харак-теплар тУкнашуви структураси мисолида фикримизни исботлапга урин-дик. Бунда адабиётшунос А.Рахиковнянг "эпик конфликт, гарчгт дра-матик конфликт сингари каоама-капш хаоактерлгт уотаскдаги зид-

п

диятга вдрплса-да, бу зиддаят олилувга айланиб кетпш шапт эмас" , дяб билдирган фикри карашларитзнинг далиллашга хизг/аг кидди.

Х.Тухтабоев романларида характер яратитда кахрамон билан ва-зият уртасядаги зиддият хам кагтя роль уйнайди. Пккинчи бобнинг учпнчи булини "Характер ва тоароит тукнагсувя" гау масала хусуспда. "Сарик девни миниб" романининг биринчи кисме асосан характер ва шароит Уртасидаги конфликт асосига курилган, унда характерна^ дурашя деярли учрамайди. Хатто биринчи карашда характерлараро ка-рама-капшилик етакчи мохият. кясб эгган. "Сарик девнинг улкми" ■кнсми, тунингдек "Касоскорнинг олтин бош" романида хам характер ва вазият тукнащуви тасвирига кенг урин берилган.

Адабий анъанада кахрамон харакгеридаги икобий ёка салбий рихатларни ёритипша вазият, иароит куга мухии. Н'яроиг, внзият-нинг характера эса турлича - мураккаб ("Утган здндар" романидаги 'Отябек тушган вазият), фавкулодда ("Кеча ва кундуз" романидаги Уирёвдб ва Мария билан боглик зкп Звбининг котила спфатида айб— ланиш); аксинча, оддий, кундалик (АДаххор хикояладщаги кабм) булипи мумкин. Вазият синови купинча кахрамон ихгиёридан гада;я-ри руй беоади ("Утган кундар" романи кахрамонлари тушнб колган вазият), баъзан зкддият кахраионнинг узидан келиб чикиии, харак-

. 2 тухгабоев X...Сарик-девни миниб. -Б.450. : Рахимов А. Узбек романи поэтикаси: ф.й.д. илмий дапагаси-

; ня ,оида ;учун тавсяя КИЛИНГШ'! докторлик дисс.авторе?.-Т. ,1993,-Б.35.

терлардаги зяддият уни гоароит бклан'тукнаштириши хам мумкин (Ш.Холшрзаевншг "Ун саккязга кирмаган хам бор" киссаси кахра-MOHïî Умидянинг узига хаётдан чинакам зиддият ахтариши). Х.Тухта-йоеч икодида хар икки туодаги вазият сияови кузатилади. "Capí« девнп мяняб" кахрзмони романнгшг биринчи кисмида уз рояси - Ук::-масдан-буюк одам булиш мумккнпягини ясбоглаш учун сгргузяшт яз-лзб саёхатга чикади. "Бет б о лаян йпгятча", 'Ширин колун лап Mají— лакати"да вазият синози райря ихтиёрий тарзда руй беради. "Ка-соскорн: нг олтин бошя" романяда вазият турдирган конфликт харак-терлап кураши, кейинрок эса гоялар кураши тусини о ладя.

Диссертйшяда характер ва шароит тУкнашуви структураси :<он-крет мисоллар ёрдамяда чизиб берилади, "Сарик девни миннб" рома-нининг биринчи кисмидаги зиддиятлар куриляшидаги Р.Туломнинг "]!'ум бола" киссасидагг зиддияг структураси билан муштарак ва гпаркли гахатларга тухталинади.

Бсбнинг навЗатдата булимида "Foh, конфликт, характер" муно-сабатлари масаласи тадкик эти ладя. '

Бадйяй асардз ёзувчи голси ифодясянинг тур ля усулдапя мав-куд. Энг кенг таркалган усу л муаллифнянг узя хамфикр булган ках-рам'он гояспни куллаб-кувватлагап, узига ёт роялаонн салбий кахра-мпнпар тлмсоляда ряд огпгмдир. Х.тухтабоев романларида асар роя-синянг пахода мугассамлантирллиши кузатилади. Роянянг шахе га пгнгдчркб юбопиляш гоя ва кахрамон уртасида чамбарчас боглпкляк вуяудгр хелтиоади. Ёзувчи кахраионян:, ,гоя пФодаси учун зарур бул-гаг гахатлап билан тньмь'нландя, ^чрактердаги хар бяр хусусичт гоя Зилан чярмагаб кегадя. ипща бунга куплаб кисоллар келтирилгцн. ■tena улардан бяря: "¡(лсоскорнинг олтин боги" романя кахрамоня. Нп-,!оз узин/яг онъянзяяй сплзФляридан (Яулчи, Гофир) содаадн лляк, шонувчанликнп мерос килиб ог.ган, аммо улардан фаркли уларок ун-га тадбиркорлик, уз хак-хукуки учун .кураиувчанллк каби хусусият-тар берилгзн. Романнинг илк эпязодиданок унинг мумян, муте одам шаслягч маълум булади:

"Нц'юзбойни кузатиб келаётган отликпардан бпри: "бек ака, 'адойларга тангэден гаплайми? - деб суради.

- Аслида 6'j ландовурларня боплаб савалан"карьк здя, - дсб :уйдя Нампзбой. - Уз хакяни таяашяб оляш урнига -ти ленчи лик кяляб тиргакга^ни яинимдан баттяр ем он кураман; таким бе ринг, тово-

20 t

РИНИ туддириб б " пин г" ^ •

Бу Намознинг романдаги илк сузлари. Иахс foh кфодачисига айланганда хар бир жидкий ran-с уз гояга алокадор буяади. Х.Тух-табоев аср бопмда халк онгида уйронганлшллий узликнп англак, азалдан соддадил, багри кенг, мулойин хисобланган узбекнинг ко-нидя уйгонган гуръат, гязабни ва унинг аник йуналтипилмаганлигк окибагидаги Йулсизлик .Фокиасини курсятад;:, (Албятта, бу урикдз •■от -лу,. пот;иниг!лар, мафкупч билан боглнк, жихэтлао хам чузягилаяи. Масалгн, Наиоз фокиасини унинг марксистик роялардан Пипок бук- -ганлига билан боглаш. Ъу каби моментлор тлхлили бизнинг мавзу дэиоамизга кирмаганлиги сабабли, уларга йул-йулакай муносабат билдиоиб угилдк). Кахрамоннинг барча килмипгляри ва хаггя-харзка-ти ту фикр исботига йуналгирилган. ХЛ'Ухгабоев бадиий систеиаси-да хикоячинтег фяоя пэзггщтяеида» ¡селиб щщпб ркувчя учун лазера-мон харэктерида хеч бир парса ноаник, иавхум булиб колмайди. Еат— зан ёзувчи кахрамоннинг хаётийлигини "бузит хисобига булса хам, характврдаги барча нукталарни рояга итоат эттиради. Нища бу нар-са "Касоскоршгнг олгин бош" романидаги Намоз харак-гери га ливни мисолида ёритилади.

Иккинчи бобнинг сУнгги булими "Рухий холатлап талкини" деб номланган. Бу булимда конфликтная г ятрин куриниклари, рухий' коллиздялар ифодаси, хакида ran кегеди.

Адабиётшуносликда психологик тахлилнинг икки тури алохида арратиб курсатилади: бири огикора, намойииг.орона рухий таспир; иккинчиси - яширин, пеосонакларнинг хатти-харпкатларида намоён булувчи рухий караоклар^.

Х.Тухгабоав икодида рухий холатгяр талкинида биринчи тургп чэйиллик кузга тагаланади. Унинг романлярида хнкоячи хеч нарсани ' сир.гугмайдв, ганки оламда уумбок булиб гуюяган наоса унинг изо-хи ёрдамида ошкор килинади.

Бадиий асарда йнсон рухиятпни очищда унинг агг.офшш куриа-f.i4 предчетдар дунёси хамда кахрамоннинг сузлаш караёнидаги мими-каси, юз иФодаси ууда кулак восита.

ХЛ'Ухгабоев романларида бу воситага кам курогаат килинади, * *

1 Тухгабоев X.Касоскорнинг олгин боии.'-Б.7.

.Введение р литературоведение-. -М.: Высшая пкола,1976. -С.

хикоячининг хабардорлик мавкеи бу воситалар вазифасини хам уз зиммасига оладиГУ вокеанавис адиб, у ни купро'к факулоддя (ёки фянтастик) рухдагл вокеа кизиктиради. Ищда ёзувчи роман лари га хос булган бу хусусият АДодирий ооманларидагп рууий тасвиогп киссан тахлил килияади. Айникса, бу нарса улим билэн боглик; эпизод ларда ёркин намоён булади. Диссертацияда "Утган кунлар" рома-нпдаги Кумуш улими ва "Касоскорнинг олтин боши"даги Намознинг ул-дирилиши сахнаси келтирилади ва улардагя фаркли яихатларга эъти-бор *алг этилади. "Утган кунлар" романида мазкур зпизодда кахра-мон холаткни ичдан курсатувчи бирорта хам кумла учрамайди, бу-ларнинг Урнини фокианинг батафсил тасвири, персонэклар ташки киёфаси ва холатида'ги нозик узгаришларни кУрсатиш эгаллаад.

Х.ТУхтабоев романида узгача хол кузатилади. Улим эпизода о'дщшдан психологик кихагдан тайёрланади,. туш эпизоди оркали, бунга очик ишора килинади. Персонажларнинг мазкур вазиятдагк'. кечинналари батафсил баён килинади, хусусан котилнинг калбида-гя жапяёнлар тасвирига кенг урин берплади. Айнг чокда уларни куршаб турган предметлар дунёси,. гозда руй берган узгариилар ифо-дасига эътибор сусаяди.

Ищдз бу хусусият ёзувчи рошнларида хикоячи имкониятлдои-нинг чекланмяганлиги билад изохланади. Еу нарса, бир томондан, кахраион рухий олами сархадлаоига бемалол киришга йул очади, ле-кин, иккянчи томондан, хикоячининг субъсктив позицияси инсон кялбкяи бутун зиддияти, мураккаблиги билан курсатилга баъзан мо-пеетк килиб колади. Ищда оу хол Намоз рухияти талкини тахлили мисолида чурсатиб берпдди.

Гдссертациянинг "Х^^оса" кисмида мавзу юзасидан чикарилган а соси й хулосалар ба*н килинди':

- Х.Тухтабоеп романларинчнг хккоя килиш тарзи борликни субъ-ектив тасвярлаи типга буйсундирилган; .

- ёзувчи ромакларида муаллиф муносабати ифодасида юмор ало-хида урин тутади;

- хулк огзаки икодига хос ривоя усули злементлари персонак-характсрЕстикаси, муаллиф муносабати изхорпде таъсирчан восита-гя айланяди;

- Х.ТУхтабоев романляридз характерлар тУкнаиуви эмас, характер па иароит туадагоуви етакчилик килади;

с

- рухият т'лсвирига нисбатак ходиса тасвяряга купрок эъти-бор бери кади, йаолият, саргузашт асосий иаяке эгаллайди;

- кахрамон каиигй хаёти билан борлик коллизпялар орда урин-га утадя; '

- ечимни очяк ковдирип, роман вокеалгрпдан хулоса чинарии-ня кигобхсн хукмпга х а зола «и лига кузатилмайдя.

Танин ли адабиётшунос И.Рафуров ёзувчига: "Худойберди Тухта-

боевнянг таланте саогузашт яратаднган, сапгузаитларда узиня куг,-

т " 1

рок ва ту из рок намоён киладиган талант"1, - дея таъри? бе ради. Тадкикотимиз ху лося пари хем адиб истеъдодкнпнг ана пу хусусияти-ки тасдикяэйдн, унинг ромянлари поэтикасигг хос гихатлар талан-тининг таблатядан келг-'б чякадя, айна пайтла .унинг узбек адабиёти-дяш алохида Урнини белгвлайди.

Тадкикотнкнг-асосий мазмуни чзп этилгаа куйидаги маколалар ва китобларда акс этгшп '

1. Курс тингловчиларига ёрдам (урта мактабларда Х.ТУхтабо-еЕНИНг "Касоскорнинг олтин боии" асарини Утки методикаси). -Тошкент: Университет иашриёти,1994.

2. Ьола рухияги хаёлотга уч булади. (Ёзувчм Х.Тухтабоев билан сухбат).// Ёш куч. -1995. -'51.

' 3. Сехрли калл окна' сехри (Х.Тухтабоев романлари поэтикаси-,шшг баъзя масапаларига дойр). -Тошкент: Университет'патриота , 199^

4. Худойберди Тухтабоев игодида фольклор авъзнадари. // Одоб кучли эрур билимдан. - Тошкект: Университет кач-рнётн, 1995.

5. Сехрли табпссум.--Тошкент: Университет нагриётн, 1995.

6. 'Сехрли лик гозибаси.// Тил ва '.дабиёт гаължлг. -1997. -Г;о.

•'?. РаСуров И. Уттиз йкя пзхоон. -Т.: Райур Гулом н'оэдпаги ■ Адас.:ет ва санъат иаираёти,1987.''-Б.304.

РЕЗЮМЕ

диссеогации МУСАЕВОЙ Умрпнисо Дадатевны на тему "Особенности сюжета и конфликта в романах Х.Тухтабаева" на соискание ученой степени кандидата филологических наук по специальности 10.01.02 - Современная национальная литература (узбекскзя литература)

Исследование посвящено проблемам сюжета и конфликта в романах Х.Т.°хтабаева, одного из ведущих представителей современной узбекской лигесатуры, оно состоит из введения, двух основных глав, заключения и списка использованной литератур«.

Во введении обосновывается актуальность теми, освещается степень изученности, определяются цели и задачи, научная новизна, даются краткие сведения о методе и источниках исследования, об апробации, научной и практической значимости диссертации.

Пеотаяг|.глава "Сюжетные особенности романов Х.Тухтабзева" посвящена исследованию вопросов повествовательной манеры писателя. Исходя из понятия "сюжет это - повествовательная структура художественного произведения", диссертант расскрнвагт суть сюгета посредством анализа повествовательной структурн ро?."анов "Касоскорнинг олтик боии" ("Золотая голова мстителя") и "С&рик девни миниб" ("Верхом на желтом диве").

Рл этой главе подробно изучена важные моменты повествования, определена роль юмора в выражении авторской позиции, особенности Тухтабаевского амора всестороннее рассмотрено одио из главных новшеств сюжетов писателя -■ элементы фантастики, отмечается место и роль приемов свойственных народному творчеству - волшебным сказкам. ¡Значительное внимание уделено также вопросу влия- ' ния фольклорной поэтики на сюжеты- романов Х.Тухтабаева. Исследованием вышеуказанных проблем появляются главные особенности сюжетного построения романов писателя.

Во второй главе "Проблемы конфликта и характера в романах Х.Тухгзбаева" диссертант рассматривает проблему художественного конфликта, его структура, место и роль в раскрытии характера героя. В построение конфликта писатель следует романтическим традициям - его герои резко.противопоставляются: подогигепыше-ода-рены гогькз лучгиш качествами, отрицательные олицетворят» зло.

л

Это противоречие прослен-ивается во всех уровнях повествовательной структуры романов писателя. В этой главе также исследуется одна из разновидностей конфликта - психологические коллизии,где обнаруживается влияние романтических традиций. Однако, следует отметить, что Х.Тухтабаев традиционное эпическое повествование обогатил новыми возможностями, смело использовав приемы волшебно:: сказки, элементов Фольклорного творчества.

Современник материал, актуальные проблемы времени,"а такяе доамагические моменты истории нашли свое образное воплоаение в романах Х.Тухтабзева реализм которого мэгно назвать "сказочным оеялязмом".

е воппэсов скжета и конфликта романов Х.Тухтябаова пох^зиваот, что он евграл заметную поль в развитии симзоласги-ческо условного течен-тя и приключенческого нанра в узбекской литературе.

SUMMARY

Musaeva Umriniso Dadnshevna's dissertation on the

"P'ecularities of the p'ot anri conflict in novels of . H.l ukhtabayev" for seeking science degree of the candidate of phylological sciencie3. Speciality 10.01.02 - mc-fern national literature (Uzbek literature)

The present dissertation, devoted to the problem- of the plot and conflict in novels of H.Tukhtabayev, one of the leading representatives of modem Uzbek literature, consists of an introduction, two main chapters, conclusion end t! j list of used literature. The introduction is supported by the actuality of the topic, lightened by the degree of learning determined targets and problems, scientific newance, given brief informantion on methods and origin» of research, on approbation, scientific and practical meaning of dissertation.

The first chapter - "Pecularities of the plot of novels of H.Tukhtabayev" is devoted to research on question about the narrative manner of the writer. Dissertant, according to notion "plot is a narrative structure of literature" opens the meaning of the p-ot by anaiisys of the narrative structure of novels "Gasoskorning oltin boshi" ("The Gold Head of Revenger") and "Snpq Dovni Minib'1 ("Riding a yellow rr.irecte"). In this chapter the role oi humour in expressing of th>s authors statement, the peculiarities of Ti'klilabayev's humour sense is determined. Also on of the main writtes newellities to th^ plot i.e. elements of function and folk-art ore detailly mertioned. A significant amounts of attention is also paid to the question of folk poetry's influence on the plot of his novels. The writer's pecularities of the plot construction are clearifiec1 by the research.

In the second chapter "Problem of conflict and character of "i'ukhtbayev's novels" the dissertation mentions the problems of art conflict, it3 structure, place and role of hero's character. In the construction of the plot the writer follows romantic traditions. His heroes are very contrastful. Positive heroes have all the best traits of cnaracter and negative ones vice vorsa. This contradiction can be seen at all levels of the novel's structure. In this chanter we coti observe a kind of conflict - psychological collisions where romantio traditions are also existed. . •'

However it Is n cessary to mention that Tukhtabayev enriched the plot with new possibilities. He used elements cf fair-tales and folk arts.

Modern material, Gctual problems and dramatical periods of our history exist in T ukhtabayev s novels. We can call his realism as "imaginary realism*.

Tukhtabayev's novels gave invauable contribution to the development of symbolical friend and adveture style in Uzbek literature.