автореферат диссертации по философии, специальность ВАК РФ 09.00.03
диссертация на тему:
Отражение народного мировоззрения в туркменском героическом эпосе "Коркуг-Ата"

  • Год: 1995
  • Автор научной работы: Айдогдмед, Пейшембай
  • Ученая cтепень: кандидата философских наук
  • Место защиты диссертации: Ашгабад
  • Код cпециальности ВАК: 09.00.03
Автореферат по философии на тему 'Отражение народного мировоззрения в туркменском героическом эпосе "Коркуг-Ата"'

Полный текст автореферата диссертации по теме "Отражение народного мировоззрения в туркменском героическом эпосе "Коркуг-Ата""

ТУРКМЕНИСТАН ЫЛЫЛ1ЛАР АКАДЕИИЯСЫ ФИЛОСОФИЯ ВЕ ХУКУК ИНСТИТУТЫ

V - ол

11 сен

Голязма хвкмунде

АЙДОГДЫЕВ Пейшембай

ТУРКМЕНЛЕРИН, ГАХРЫМАНЧЫЛЫКЛЫ

«ГОРКУТ АТА» ЭПОСЫНДА ХАЛКЫН, ДУНЙЭГАРАЙШЫНЫЦ ШвХЛЕЛЕНИШИ

Хунэри: 09.00.03 — Философиянын. тарыхы

Философия ылымларынын, кандидаты днем алымлык дсрежссипи алмак учин язылан диссергацияныц

авторефераты

Ашгабат — 1998

Диссертация С. Сейди адьшдакы Туркмен девлет педагогик институ-тынын, философия кафедрасьшдд тайярланды.

Ылмы ёлбашчы:

ТЫА-ныц агзасы, философия ылы.чларыныц докторы, профессор Т. ХЫДЫРОВ.

Философия ылымларынын. докторы, профессор Г. Б. АКЬШЫЯЗОВ. Философия ылымларынын кандидаты Ш. ЧАРЫ ЕВ.

Иврите сын беривд гурама — Магтыигулы адьшдакы Туркмен Дев-лет университетшшц философия кафедрасы.

Диссертация ТЫА-ныц философия ве хукук ннститутьшын, янындакы Йерителешдирилен советиц мевднсииде 1995-н>кп йылын 28-нжи сентяб-рында сагат 15-де гораляр.

Диссертация бнлен ТЫА-ныц Меркези ылмы китапханасьшда таныш-мак болар.

Ресми оппоиентлер:

йерителешдирилен советиц алым секретари, философии ылымларынын кандидаты

шц nx.'U хэс;!т1й.;.лсы,

Тканин акгуалг.оти. XX асыран ооцкы сн 2ыллнгв Туркмеияс-танын таркхкна зер сахипалар билен язылар. Туркмен лсган, гуркксн халкы бирнэче Я^з ¡Зшшжлара чекеп дагышкиыдаш ве бакналывдая сон илкияар гезек гарашсыз дэьлег гурды, эзнггнярлы б сады. Гарас;-сыэ Туркменлстанык 1ышия?г Президеятн Саларккраг Ньэтзоевд сЗаш-тутанлыгкндакы "Килли галккнкш" херекети зхли тарапдан тандеи яйОаодавдцрыдяк. Туркмен дняг гарашсцз диярда дэвяет дилк дй5)яш ыглан эдилди. '

Президент С.Ныязов гечгднне до лая мак, они эврекмек аркады халкы« рухы дунЯэсини бзЗлаздыркак барадаш пикирлер хем вне сурйзр. Бу шгкир га ты эдаютли se зерур пакардир. Хгэнрки дэ~ вурде шол узак гечшши, ата-бабаларншзач гаднмы дэвурлердзки гук-гузеранкны, гркгыетчилик гатнашыкларшш, дуняэгарайшкны, ьэд-дн ве рухы байлккдаршш эвреныекллге болан галап, бллесигелидилик, ислег гуйчленйэр.

Халкнн дэст-дессурларнны, рухы меденлетмнин гарцхынн, халкын дунЯэгараИашш, онун, эсуиивя, уйттейшяи бллмеккгй дице иу гун у чин зерур болман эйсем, .халяыч эртирки гунл учян хем эрэн дыр. Ледени гьш:аглыклары я-да эз гарыхквд бюшекден нбарат болан гарыхы ягдан /хушдад/ дашарда х;гч блр халкш, шахсыегнк, андкы-дщ азаглыгы, бейгелмега хакында гуррун б о луп бит-з. Шу нуадайы назар бил ей середенинде огузларын-турккеклерин, гадн.\ц. таркхкндая, оларыч дуяЕэгарайанндая, д эп-де с с у рдар и н дан гурруц ачяя гахрылая-чклыклы "Горкут ara" эпоскны ылш.тайдак эвреямеммк зрзн зерур-дкр. Турккен. алыкларнныц, ылм; каггрлеранлц бу эпоса rapan Яузле-ршш эвуркеклершга, зерурдкшш Турккеяисгаяед презвдеягя С.Нгя-зов эз чккышлщщкда кыггаяр. Бу эпосын уз а к тгтлал огузларнк ara Батаны Турккенкстаяда нлгш тайдав евренллмезлиги, онуц гадагая эдилкега эпоса вЕреныеклдглн гхкешки хасам артдыряр. ■

, "Гсркут ата" эпосшда Яузе чыкяя халкш дунйэгграйлш эв-ренмеклйган ахкаепши артвдщн факгорларыц еке-де баря Турктеа дэвлегинин езбашдак дээлег хэккуеде дунйэяик сахнас^ча чккмагц билен' багланшшклвдыр. Бу шерглерде туркмен кедейи wipacraa, фольклорцяа, дзл-дессурларина, шонуц б:глен б;грдцкде-де rarpiríi;'.-чклыклн "Горкут ата" эпоскиа-да гззече, ягйы эзбаздак азаглига чкк^н ха^.ккн.поэяцлясы.чдая чекеле^гек, онк хемме тарал-

ла2ш:, оЗьскглэ шэхлелекдирмек зерурлыгы Яузе чыкяр.

"Горкут ara" эпосцны эвренкек ве дэредщ?шкяи кабул э1ч.'.ек аркллы халк кэп чуллгиилн з?,емгкегдэкл ролуяа, овдн, дунйагарайшы-нки ссциал практикаяын, барданда эмеде гелаинэ se уй?ге2а;ше хас чз ц дугунсе болар.

Фольклорда, вояуц билея блрллкзе-де эпосда, авхлеленйэн халкац дуяЯэгарайшшы евреямекллк кэп саялы ылл:ы ишгэрлерлц у.чсуял эзуее чекаэр. "Оолыиор философ;« дал, йэне велгш халк езунлц кэп асырлак тарыхшда, хагда хеалз философия езбаадак влнм хэкмунде Яузе чккканка-да, кэп санлы философик эхулеглл ггкклрлер;: зз чепер дзредяв^лигл ар кали эн,е суруадир. Шона гэра--де фллософиянкц гарыхина долы ве хекме тараплайкн газ экуне гегир;/.екде, эвранмевде фольклериц хем хызмагынцн, болуп бил^ек-лигй турруцсиздир. Сольклор философия»вд дэремегиаиц эн яяшда-кк гарайш зэккунде, философия езбаадак ылш хэкмунде дэрэнден сонра пни байлаздирян бир дэредлу/ШК хэкыун де эвренилмзге ыы-яасшдыр".*

Тегланын «шэда эвгенижш дерекеси. Халкын халк дэредэд-ллгялде иэхлеленйэя дуяйэгарайзиш эгренгек гэзе ыеселе дэл.Бу-мсселе богача рцкл совег дэгрунде-де эл-эел:: ишлер язнлды. Ола-ра шсал эднд, А.И.Негрухлнлц "ДунйзгараЗш ве фольклор" /рус д;:л:шде/, К.В.Поповлчлц "Педики славякларыц дувйзгара&ак" /рус далднде/, Е.лкыяыязошн, "Туркмен фолъклорьшда эршш тшрлснме адеясы", Н.ЩукуроЕЫЦ "Туркмен фсльклсрыкда халкын, дунйэгараИла-ныч иэхлелениин", Н.В.Рузинин "Фольклор мярасывыц атеизш", L .Ахмедович "Дилден айдылян халк дэредлздлиглнде материалисгик дунйэ дуаувмегми ве диалекгиканыи; влеиенглери /бзбеглстанэд ре-.волюцг-Я че;:лл фольклора эсасында/", Л.А.Коганыц "Халкыц дунйэ дущуниаи »шгие^гчлллк пикирияян, тарихшын, бир бэлегидяр" -ялы ишлер а гзркезкек болар.

E'j ыеселгна эвреямекллге багьшлакая дассергацлсн да/лер хе;: аз дэл. Олара мыса л эдио Р.л.Алиевлн "Дялден аАдылян азер-байгик халк дередл^иллгиндэкл эзакымлаЛын шгериалазм ве аге-изк", /Халк naxxva л;екгцегчллик-филосо$лк пиклрикиц кошопен-п:дир/. лзербай?^н фольклсрышц эсаоыкда/, Г.^'.ередоЕЫЦ "Дял--EKaxt-puaa' дэред-в^шздэки философа« ве ^еыгиетадлик адеялар", 0.~.Сег:1збаеЕ;;н, "Газак ж,е!:хыетч.шк цик;п;шиа революция ченли

I. Диурез К. Турклен фодьклоршща халкин дунйэгирайзыйки аэхлелеазди. - ¿sraCars 1£?С, 8 сах.

- ь -

тарнхыядака шгеряалисгик ве агеисглк угурлари" ялы надери гэр-кезмек болар.

Халкщ ахлак-эгакя гараЯшлары Д.Д.Вазарякыи "Халк дэредк-

ж^лигиндаки ахлак пршщиплери" диен диссергацисн иалядс, А.Ураз-

бековнн "Газагыстандаки этики плкир ирни срта аснрдап XX аспркн аягыяа чейли" диен кнтайвда середнллп гечглйзр.

Фольклорда шэхлелснЯэн эстеглканы эззренАгн оцаг кшлерин ха-гармда В.Е.Гусевин "Зольклорын эстегляасы" кигабкяи, ¡Л.ь.ГусеЙ-новин "Фольклор ж;емгнегчллйк аныниц когаонекглдлр" диен кандидаг-лык диссергацляскны, "Зольклор во халк эсгеглкасы" диен аг бился чикан йыгиядшы гэркезмек болар. Фольклсрыц эсгеглки гебигагы Г.Н.Сгепановаянц "Халкнц трагаклите душукиви", Р.Н.Бадалсшзд "Гахрншнчклыклы эпос ье гэзелллк меселеси", А.Гурбанмэмкедовыц "Фольклордакы эсгеглк идеал /тэзрк фольклору зсаешща/" ялы лерде беля эдилйзр.

Эпосы рухы дэредиз^лик процеслннк, айратки тчрнуша хэкмунде евреныеаде, эпосац дэреотгвдде ш$лерин рслуны ачш гэркезЗэн иш-лер ухи эхмлете эеднр, Еу кеселе боюнча язшан ашлердеи Б.&.Пиво-евнн, ";»;;5олоп;янцц медсилетдзки везипелери", й.Х.Гессиднниц ден логоса", Е.И.Ьйлетинскишщ "¡.'л^м поэгнкасы", 1,:.Й.Сгеблнн~Ка-меискияиц "Ijip" диен шлерлнк тарг.егу.ок оолар. Еу иолерде эсасзн, ма^лерин эыеле гелия, оларш уалкыц рухы гш.атлккларкнда тут ли оряы, дуЗп шнысы, теоретик аныа, экеле гедг.еглкде одарин ойнаян ролы ачылш гэркезилЯзр.

Виз и гнзикландыряа кеселе биден, я гни "Горку! ara" опосы бл-лен туркмен алымлары устумгздэки асцрын кгркшшд Яилкаршдан ■ кеш-гулланш оашладылар..¡Пол Йылларда паи ундемекде ве я"ратгавда кэп ишлери эден алыл-ларыи хагарнида к.Кэсэевич, С.лхаддыикн, Б.А.Гар-рыерлн, Г.Ахундоззкн атларшш геркезые-к йолар, О дар "Горкут ara" эпосынык дэреЁлш шерглерлни, онуъ гургален меденаеткндэкл срнуни кесгитлемзге снраишал илклнх?! туркмен алкгдарндкр.

.Огузларш-турккенлерзд гахриканчцдыкла эпосы "Гсркут а?и" рус, азерс5а{':}:?н, турк алыг.'.ллрц т^рапияданам гл'.щен эврен'.вдл. "Горкут ara" эпосы богача рус длллндеязаи ажг.ларии кчанде хас кэп ил одея алыг/.лар хэккунде акадег/лк Е.В.Баргсльдии, B.J^.^t скшшк, Х.Гэрсгльаы« агларми агзамак болар. В.В.Еаргольд езунлч, "Горкут ara" силен Саглани1ык;;н язан лллерц.чде зсасан "Гсркуг атада" беяя эдадЯгя гаюларкц гарь:х:У1КГ!Л1: я-да олариа халк ;>ая-газ!ИСаяын эяуг.эдлглн:!, ол Еаяаларки ялрелерде болуп бпедердлгл-

нл аяализлейвр, Еаргодьдда шши дозам этдиригдо, белли гурк-шшас ал,к ск;п1 ёкарда ады агзалан меселелерден ów-

га-де, "Горкут.ата" эпооинкц,-турки дилли халкларын, халк дэре-дл^шгги билен арабахлавкпыгы, эпосин, каблр шахаларыныц грек маклеря билен якыилиты ялы меселелера гозгаяр.

Х.Гэроглынын, ишлера болса, эсаоав, эпоецц дал ве чеперчи-л::к айрагыилаклари билен (Загланыаыклыдыр.

дзербаЛг^шыц ылш шгэрлеря Азадзаде Ьдтанаг Идрис гызы-нын "Стузларын, "Горкуг asa" эпоенвдакы дал позтикаеннын, дессур-лари: багашшн образы ве эпики стиль", длизаде ¡-,'аяс Ибаду лла ог-луныц "Горкуг ата" эпосшын, поэтикасц" ялы ишлеринде-де, эсасав дил ве чеперч:шк меселелери гезгалып, олара чэзгут гэзленйар.

Алиев Ршие лх&й охлуяии, "Халк пгдиз! к,еглцетчалик-§ало-со$;гк глщшик кошонеяхадир" - диен тш одшнде бейлеки азер-байкая халк зееряери билен бирллкде "Гсркут ara" эпосц билен ем багланшяклы кеселе£ер. ерга гейлуп, олар зцемгыегчилик пикиш билен баглакщдцрыляр.

Турк алккларк га; ахчнлар ве фольклорчылар Абулкадыр йнаи; Али Риза Ялмак, £зуд йпрули, Яертев Нанли Борагав Ее беЕдски- • дер ян гозгшш меседедерем "Гор'куг ara" эпосшшн, гарнхынын', дил Ее чеперч:дагк ааратынлнкларшыи, чэклерянден чнккаяр.

ИГоркуг Ахаяни". гарыхйчклымшы, окун гадимы ве гэге эдебияг б;глей багланшыганы, дал ве чеаерздлик айран ынлыкларшш эвренмек-ллге бапаланаа талер хэкмунде ссцкы 5-3 йнлын доьамында туркмен йеи:1рлер;шдр чавдая чекан илерден л.Бешарадсвын, А.Рахшловык,, А.Гылкчздрдыеввд, Р.Режебовш. ъь (ЬШмщулъ ишлерлии гэркезмек 6 олар.1

хЗизл гызыкландарян меселелер, ятны халкын дунпэгарайшме-селеси ёкарда агзалан ишдерин кзбирлеринде ятланып гечплйэр, кзбирлеранде болса сларцн, ехрензд-ши бэлек-бучек, йузлел тэсиет-дедар. üyi.'yH 93¡r щу гуие чеклл "Горкуг Aia" эпосшда Йузе чикян халкь'ц дунйэгарайш меседесиняц йэрите ндаи барлагыц гэзлет предлйгияе мрулигндишнй гэркезйэр ве бу шин дервайыедыгшы гассиклаяр. '

- i£y заглардая угур алкп, "Горкут ara" эооскндд шэхлеленйзп халкын дуиЗвгараЙсыни вЕреимеклигя диссертант цлмы гэзлегин, зсаса

I.'¿карда гер::ез/.лек автерлар ье ишлер хакындакы маглугатлара диссергаццяяыи библиограф^ясша серег.

максадц_одип авды. Бу меселзни чэзмек учли.аыакдакы везппеле-лери вз энуне гойды:

Нжы барлагкч, зсасы максадн. аевезигселерц:

— Эпики эсерлер.щ халкын дунИзгарайлщы ЭЕренмекдзки ро-луиы ве демгыетде ерлне егирйэн везштелерияц аныклакак;

— "Горку? ата" эяосшшц дэремегинан, хцесткегчилик, ыкадыса se снясы шертлерики, онда бет эдилйзн вагаларцн, тарихылиыны ве нирелерде болуп гочеяд.гг.шл эвреямек;

—Эаосыи, кетла гелкегине тэсир эден pjxu чешмелери йуза чыкаршк;

— Халккч эпоода шэхлелен2ан дунЗгнпн, д^йп газани не яг-даЗы хакылдакы гарааадларшш хем-де ахлак-этики, диня-мифолоргк, соц:тл-саясы гараЯшларыны, эстетк идеалынн йузе чыкармак, ава-лизлемек ье эгренмек;

— Эпосш туркмен халкынкц ве беЯлекл турки дилли халкла-рцц дэредив,1Ш1гине eTítpeii lacitpumi дернемек.

Ылш барлагкц мзгодологлк ве теоретики эсаслары хэкмунде автор класснкы филоссфляныц ишлэп дузен-эррекллКЕН объекте хекме тараплайкн чемелешмек, эсущ, ылмы обьекглвлик, соц:гал детерминизм, лсшкиллк, гарехшшк ялы методолсгик принцгалерл голланды. Шояуч <3илея бирдикде-де, автор, гарашсыз Багааышзач Президент» С.Туркменбашынкн тарыхы гечмши, халк дэредвдитаини авренмек барада айдан йэрелгелериндея, гзркезкелержден, халкьмызыц геч-маши ЭЕренмеклиге болая ислеглеринден угур алды.

. "Горкут ara" эпосында шэхлелеяйзн халкич дуяйэгарайшылк эгреямекде, автор, тарыхы денешдирме прщщншшдеа пейдалавды. ¡Попда ол "Горкуг ата" эпосшшч шу гуяе ченли белли Оолан Дрезден, Ватикан ве туркмен /чсидур/ нусгаларыяы шилы гэзлегкц предмет-лерине эв\рд>! • • .

Да ссертацлякm_ ыл.у.ы_таЯдая т_эзелл_ги_ааагд1,а;шлардап ыбарагдыр:

Илкинн}1 гезек сгузларш-туркменлерпц гахркманчилыклы "Гсркут ara" эстосы филссофж клуд барлагын, езбаздак сбьекти-не ве предкетине эврулш, анализ эдилйгр.

—йлкинж;! тезек эпосш хэзирки вагга ченли бедлл болаа Дрезден, Ватикан нуспдлары б::лен бирллкде гиц оккадлар кэпчу-

лиг;;не Седлл болмадык туркмен /човдур/ иусгаларам нлмы барла-ruu обьекгиие эьрулйгр. Одар тарыхи-филоссфик чемелешме усулы иркалы барланып., оларда тэхлелеяЗвн хадкын дуйЯэгарайщы аналяз-ленйзр; ...

—StiHKij эсеряер;гк халкын pjxu дувйэсине etaplian тэсярлерк ве оларщ халкнн д^нйэгарайашш эвреймекдвки эхшети ачылш гэр-кез;гл$гр;

— Диссергациеда ыифологик анын, халк даредоададигиве ве водки avja oojeih гатиашыгц философии яукдай иазардаа авеишз адилш-ге сывиишик адилйгр;

— Эпосда ыэхлелеиЗзн халккц дуийэгарайшы, ахлак-агики, ооцкал-сккси, ддвн-шфологик гарайшмари ввренндЗзр;

—бар лаг ар калы халквд "Горкуг Ата" эпосшда 2узе чикян эстегика идеалы аврешшп, онун, халк дурмуш образы Силен арабаглаяшште аяыкяавдр.

—Ь'д.-л б^рлагиН-Гграктчки ахэдети. Теоретики, тарыхы-фя-лосо^нк гиммаагкадая башга-да, бу шшы ии практики эхкиеге-де эедир. лвгоркц илиы йьолагда уданав магериаллары, шаш-георегик неги^едерл, цикдр ярлаемедера ве эн,е сурйэн гипотезалари философия нш тарюквдая, астегпкадан, эгикадаи, дпнлц ва эркин пикцр-леямэшщ гарыхындан, поллгологиядав лекция лар окаланда, сешнар сапаклар гечлленде уяаньаыр бялнер.

Ь!дг,ы бдрлагын апробацадсц. Барлагкц нетижеси С.Сейди адцн-дакы туркмен дэвлег педагсглк инсглтугыныц филосо^ак кафедрасын-да каслахаглашылди./^»15£3 íí./ ISS3, ISS4, x¿í йылларда

Чгря.евде гечираден шпш-теоремк конференцияларда диссертация-' яыц бэяеклери боюнча чккшлар эдиади.

Дисс5ртац:гянь:к структ.УРасы ве гэвруми. Диссертация глрша-ден, ики бапдан, негидедеи Ее библиографиядан ыбарат.

ШШЫ БгРЛАЩ ШШЫ

Гигу.шде текааыч актуаллыги, шкы хайдав тэзеллгн ве практики гайдан эхмиеги эсаелаядкрчляр; снуц ылкы здебиятда ввре-виллз дередеси оналлзленИар; методологии эсаслары ве челшелери кесмгленйгр; клш барлагыц ¡.'лксади ве везапелери аншаанцляр»

E:tp:'KHi E¿a "Горкуг ата" эпосында сэхлеленйгв халкнц дун-йэгаращыкпн ке:^ала гелг.сэглшш гарыхи иерглерн ве рухы чеаме-лер;|" дийпп атландкрылкр. Бу баа уч параграфам кбарат болуп, снда ха-ишч эпики дэретдаипгишщ x;ei,'.ri;e7 4,ixaix ацнны шзхлелек-

- s _

дирмеедэки оряы, ерияе егирйэя везипелери аналлзлеяйзр. "Горкуг ата" эпосшшц йене ерлея дэреиэн эйсем, гарыхкн, зерурлиги нсги-^есянде дгргндагл, ояун дэремеги учли зерур таряхи ыертлерлч ве рухы тштлыкларыц боланднгы субуг эдилЯзр.

"Эпики эеерлерич халкни, дуяйэгарайлшян шэхлелеядиркекдэка ролы" дийлш атлаядырнлан бириавд аараграфда эпики дзредздлигин, эсасыларкяцн, бирл болая эггоскч дэрейаш аЗрагыялыкларц, ер.те етл-рен везипелерл, ояуц нлкы гиг-ааглыклары деркелЯзр.

Эпики эсерлерич эшцлонал анаклаты, ачыклыгн оны эхли адам-лара эльегерли эд2эр, адакын эркияа, дуйгусыны ве пикнрлер'.пш таплаяр, герсиелеЯзр. Кеселем: русларыц "Игориц полкы хакыяда сэз", взбеклерик, газакларыч "ллишы", тарагалгакларкн "Кнрк гыз", гкргнзларнн "Ь'ляас", эсгокларда "Калавела" гахрыманчшшк-лк эяосларша хайсы-да болса бпр тарыхы вакалары чеяер беяя од-йзн эсерлер хэкы^нде серетмек болказ. Бу эсерлер халкын sue сур-йзн идеяларынн, ислеглерипм, гынавчларниы ве бегекчлерняи, Зиг-реячлерлнл ве сэНуячлер/ян езлерияе сшцифмпдарлер. ШеЯле дуйху-ларыц усти билен олар халка ахлак ве эстетик тербяе бер;гпдир. Халк эпосда беян эдилйан вакаларач, гуррун бврлиа эхеаннмц усти билен белентлнгп, гахркшнчнлыгы, гэзелляги ве ш.м.-лери caiirap-магы эвренипдир.

Зпосыц гыммахи диче адакларвд яшайш 'хадкса^рыяа болая ай-ратш» гатнасыкларынк дэредЯэяллги" билен елчелмзн, эйсем дуяйэ акыл етирмевдэки оряы билен хем кесютлеяйэр, Эпос дашкы ве ичкя хакыкатыч объектив шеюшяи б ер.'/.зге, оларын, дэрейишияин ссцаал шерглершш гэркезмэге укшлвдыр. Эпос дэрэя вагтыкдая башлан демгыетчллик пгракгаканнц негвдедерини, халкын дуиНэгарайшшу эзунде.^силейэи "Пайхьс" хазш-;асш1.а эврулйзр. 5у."Пайхас хазк-насы" гележекки несиллер уч:ш даикы дунЗэ акыл. етирмекяаге кэг.:ек берЛэя эзболушлц чешме бодуп хкзкаг эдйзр. Гадыкк дэвурдер баба-тыкда башга маглуыаглар галмадик ягдайкнда эпики эсерлериц, зпосыц акыл егиршц везнпесинич гымкагы хасам арглр.

Эпос адамларын арасивда арагагнаиык сериищеси болуп-да 4i>-кши эдйзр. Бу серишданин кэь:еги билен ада^лар даикн дунйз.лсмг^ ете гвм/.аглык хэкмуяде еерегмэяи, че.мелешмзня эвреяЛзрлер. Д:зде беян эгкек ддбп дурли явдчкы, дур-г"! кзрдакг зе дере^едэки ааа;> ларца эзара гатяшщкларияы оштлашдкряр. Оларын арасыкдакц дуауя-мез;шклеря ениллешдпрйзр ве якшлаштгкна кжек эдйзр.

Эпослар халкы белли бяр максада гэнувдирмек везипесини-де ерине ст'лрПзр. Бу у.аксадин, дурди д&вурде дурлк хили болмагы ¡лу:ж:к. Ьйселем: "Горкут атаныц" немала геллш дзвруиде шеЗле шксаг ганыбир огуз гайпаларыны yvyмы этиики, оирлиге Зыгнамак-лык бодупдыр. Йэне социал шерглерич уйггемеги Силен t/.аксаднч езгермеги-де эхгиыал. Ыаксаг уйтгзн' ягдаЗшда эпосын везлпеле-ри-до эзгерйзр. Цуна. кнсал адип, "Горкуг аханкч" дэрэн вагтнн-да ерине егирен везшхелери tí яле к хэзирки вагткы .везипедериви дечеддкрмек болар. Эгер-де эпосыч т&рыхшшц бшилангыч дэвурле-ринде илгшяда Безиле хадкыц дурмуи образа билея багланашклы болса, хззлрки вагтда од эсасан аксиологик гымк&глык эхшеги Силен багланшыклкдыр.

В'.зиц бу орде б:хр зада беллза гечыегишз зерур, ягкы л^ем-гыетч-ылк гарайздларцн, уйтге&егл, ^екгыегин, эсмеги биле я олр— лиэде эпоси;£. еряяе егирйзн везипелери барадакы гараЗил хем уйг-гэйзр. Кэп саялы эпики эсерлер вики дэьурлердел балдоча кабул здилйзр. Ду ягдаЗ демгыегчллик аньшыц эсуа дерел;есине баглыдыр., Нашгн параграф. "Горкуг ата" эпосаныч дэремегпниц гарнхы шертлери", Эпики зсерлерич хайсц дэвурде, нэхили тарыхы шертлер-де дэрандигляи ьннклаиак учод ыдыцда бирнзче у суд уланыдяр. Цол усулларын, блри-де халк дэредиждок эсерлерннде хер.екет эд^эн гахри/андарии, атларина таршш чедаелерден тэзлеыекдир. Яэне "Горку г Ата" эпосы бабагьгнда бу у суда у дан .'¡а клык аз яегл^е бер-íiap. Себзби, эпосдая гэрнули ялы, эсердэки гахрыкаиларыч иглары олирын гэркезеЕ гахрымаячылкклары, социал гаглакдакы орны билев баглдлызда йигы-йыгыдан уйггэп дурувдкр.

"Едрспалклардан гапавутлылыкда турклер догулан вагтларын-дан тэ элйг.ч« бяр агда Нэремзндирлер. Туркуц ады хемише онуч в,ег;.гыегде эелейзн срнуны гэркез/!пдлр".*Щу себзплем ылмы Г93-деган бу усудкны "Горкуг ara" эяоеында гащ сересаплы у .хая малы.

Эгтссда гурруч берилйзн вакаларын, бодая дэвруни аныкламак учла ылцзда ено-де Зир у суд гладей улаянляр. Бу усулда гэзлег ;/.ерк:зи эдлллп геотрарик, эткогра£ик хадасалар ве ш.м.дер алан-яр. "Гсркут ата" огузларка эсасц ии сйлышян халкларц хэкмуиде грузлялер, эркенядер, абхазлар гзркеаилйэр. Зсерде Стамбул, Iiiií6ypr, Тарабуэан ялы ер-юрт атлары йыгы-йцгыдан га.^галаняр.

К.: Наука, IS67, £0 сах.

Шелле ягдай окыл^ларда эпосдакы вакалар Кичи Азия да ве Закав-казьеде болуг; геодпд>.р дяен пикярин дэремегине гегирЯзр.Иэяе эпоскн мазкуйы ве онда душяя Гараждк, .Газгрут, Туркустан ялц ер-врт атлары, гахрымандара берилЯзн "Салкр бети, салщ). терки", "Туркусгания длреги" ялы сыяаглаядкпкалар эпзсод кэклерл-нин Орта Азиядая алвып гаЗднлавдыгыяа.шаяглык эдйэр. Эсерде Кичи Азия, ЗакавказЯэ махсус болан теографнк атларыд дук.гягы, огузларын тэзе Затанларында эпоса тазе тарыхы локализация бер-лендигляе гувэ гечйзр. Орга Аз:ида ,шлан огуэларкд-гуркменле-риц арасында "Горкут аганын" хас долы нусгаекяыц саклаякп гал-магы-да эпосыч Орга Азияда дэред:глеяд;гглнден ве XI аснрын, бащ-ларында Кичи Азот йзруш эден селл^кларын; эсерлц тайин нусгаси-яы эз янлары бллен алия гздеидлклериядея хабар берйэр. Era ¿ам-лир салыр блрлеишглве глрен чсвдурлар зпоскн IS захакчадая ыба-раг бслан яусгаснны бязлц гунлерщ/лзе еглркегл баааршдкрлар.

Хыьа хани Абулгазы Бахадурин язып галдыран меахур "iL'ex.e-рея геракиг.:есииде-де" Горкут агаиын, заг.'анкяда сгузларыц Гараг,ы;с, Газгург дагларкннн себиглерлнде огурандагыядая es- Горкут агакщ ве Салыр Газаныц Г/.ухажет пыгакберден 300 Яыл сон яшая гечендик-лерлнден хабар бер!'.зр. Абулгазишк мшнде епе-де бир гш.гагды маглуката ягяы, огузларын, бе^еяелере гарпы.алш баран уршы ба-радакы хабара душг.ак бслар.* Беден едериц агларыявд бу ту.члере чеялд-де £сльклорда "ит бежёН1э" ады бялея дулжагы блр вагглар салыр или бллея бекенедерлн арасыяда гати газапдц гэрешмя, болзк-дыгыяы авдадяр.

йейлеляк бялен, -"Горкут ara" эпосы эсасан, IX-X асырларда Туркусгакда болая гая дэкушикли гэреши. сурйтлаядырьшдыр. Бу эпс-син долн нусгаси XI асырын, башларыяа чеиля тайга болуидыр ве оны Гунбатара гздея огузлар. эз яялары бялев алып гвдпядлрлср. Шел дэвурлерде огузлар эсасан чарвачклык бплек мещгуллан ыпдыр-лар. Нэпе олар, зпосдан гэрнушт ялы, чарзачылыкдан да^арц хунэр-ыентчллнк, экеранчылцк, сэЕдагзрялк бллен хем raí салышипдкрлар. Огузларш арасыкда соцпал ден,снзллк Йузе чнккп, керкезлевдири-лея огуз дзБлетлния эг,:е;:е гелиш цроцеси бааланнпдыр. -.

Учуяял параграф "Горкуг ara" эпсошшц рухы чез:.:влор.|".Халк

дзредлдлллглялц хер бирав .од гйяезллг.шин халкш дэредпдяллк игро-

I. АбуЛгазн. Легерец'гераклце. - «гагабат: Нлыг.:, ISÍ2,72, S2 сас.

сьша даян.улгы теблгк, :;акуя:: ягдайдкр. Себзби, эпос ялы улы гэб~ рукли хал.", эсерлкш; о?.:ел.е гел:.:еги учли хадкыя рухи дунйэсшглц, дуяйэгараЗишшн конкрег гаркха звслщион эср гечкеш, ыкдксады Ее сяюц шерглер;ш бол/лгы зерур. Рухи аерглердея ве чещу.елердея даширда сносы гэз эиуне геглр:/.ек мумия дэдадр.

"Гсркуг aia" эпозе'эсасан IX-X асирларда огуз ж,ег.тцетикде бслуп гечен гарыхы вакалардан гуррун ачян болса-да, онуи рухы чедмйлерл гэзбаш&рыш гати годшлы дэвурлерден алкп гайдар. Гэб-py.v.»t ве кгзг/уны боюнча улы болан бу эпосын зг.:еле гелкегпяе огуз-ларин асырлар бсйы гоплая бак рухы дуяйгси, халк. дередазршк ха-зыяаоы гшглглы рухи чеаке болу а хкз:.-аг эдлпдпр. ¡¡¡ейло чевиеле-рлц ил:;пк£;1сп огуэларын, тадьаш эпосларынкн, бирн бодан "Qvj зна:,й" эпссыдцр. "Горкуг ara" эпосы дэредцденде "Огу знака" эпооыяда бар белая огузв^гачалык даба глндея улаяылыпдыр. Одил "Огузнагада" боляы ялы, "Горкуг атанын" sue сурйэн эсасы кеселеси гахрыланчи-лык, моргллк, Батана, иле-гуне 1,епалылрк ялы меселелердлр. йэне "Огузнагадая" i славу тлклшдо "Горку! ата" мазк'ун ье чеперчллик, эце cypvJiiiSH пакирлер бсшча эп-зсла эне глдлшликлер дуюляр. Эге^-де "Огузнаганин" эсасы гахршшлары хэкмунде Огуз хая ве ояун, алгы оглы чыкш эдйэн ве эсасы вакалар шоларыч усти Силен берилйгн болса, "Горкуг атада" тахрыканларын саны, херекег эдпш муккикчиллклерн гвдеддилЯгр, гахрыганларын, психологик ягдайлары-ííl' а чип гэркезкэге синая шик эднлйэр. Иэне бу затлар "Горку г атанкн", "Огузнама" болан ¡/.ецзе^ллглни ортадак айырлаяр-да,олары хас чуцлшадкряр.

"Горкуг атанцн," рухы гэ з баш лар кнцн, епе-де бирп халк дэре-

Диэдштшиц ии гадымв гэрнушлеринин, бири болан накыллардкр .Впоо-да хэлн-шияди дуа гелйга аталар сззлераииц, яакалларьшыц хер бп-ришщ анырсында халкыц асырл&р бойы поплан социал те«р;'беси, ро-ваятлары, легендалары, хекаятлары ятыр. Олар халкыц тебигат ве хрххичт барадакы торайшларшш ачш гзркезйэр. tocan у чин, эпос-да у лаг шин "Г^рт гаренан, йузи мубэрек" - диен накыл гады!/л турк-лерлн-огузларьщ тогеки—к к бэр и хакыяда хабар берсе, "Гелг/.ели глпголя дуяйэ, ахырсони влмели дунСз" - диен яакылда огузлары'Д яшаГ.иш re злум ыесзлесняе болая гарайша йузе чыкнпдыр. Эпосда пе2даланылаи иейле накылларыц "Горкут ыа" зпооыяа рухы чете бсдакгки: гуррудсиздир.

"Горкут ата" эпосындакн вакалары Сеян эп;екде кксса Силен бирллкде эзболушлы, арап-парс шнгкркна ыецзеш болт дик шыгир-ларыц уданылмагы рухи чешмелериц биришщ халкын бай шахцзаяа дэ-редидилигинден гэзбаш алянлигыяа шаяглык эдйэр.

Эпоскн эмеле гелкеглнде у ли роль ойнан чешмелериц б:грл-де ыифлердир. ¡/лфлер'лн дурди халкларкц арасында дэремеги гадами >:вм-гыегде эй ум эядурмегиц коллективлеШш усулынык агалик этг/ei« би-лен багланышыклндир. Бу'усулыц тарых сахнасындан гиткеги билен шфлер башдакы эхкиегини йитирйэрлер. Олар рацион ал акыл егдриш сферасшдан гысылш чыкарнлш, сунгат элешндея эзлерине очайлы ер тааярлар. Кйфлер эпоснар уч.ш хем ондт чешмз эврулйэрлер. "Горкут ara" эпосыяда хем шфлер глнден уданылыпдыр. Бу эпосда мллли ми£лер б:глея бнр хатарда башга халкларыц шфлерл-де дэреди.'.ушпслл пеЛдалалклыпдыр. 'Халкнн дунйэгырайакна лайык уйгунлаэдирылая грек мифдерлнин уланылшкла "Горкут агакыц" "Депегэзл Беседщ эддури-ии", "Бамск Егрек" ве "Дали Декору л" бойларинда сне эт.тек бсляр. И'ейле ягдаЯ бизиц ата-бабаларымыз болая огузларын, дунЯэшщ энде-барыу^ медеплоти б::лен якындан такиа боландкгыны субут эдйэр.

Иклкг,! баш "Горкут ата" эпосындакы дунйэгарайыш иеселеле-ри" - длйлмп атландырыляр. Дэрг парагрардан ыбарат болан бу банда халкыц дуяйэнщ дуйп ььзмуны ве ягдайы барадакы гарайшлары, ах-лак-эгики дузунж,елери, эстетик идеалы ие "Горкут Агаяыц" туркмен халкыныч ве бейлеки гурки дшш халкларын, дунйэгарайшына, медени-еглне етирен тэсири анализленйгр.

Блршщ! параграф "Халкыц дунйзнин, дуйп каз(/уяы ве ягдайы

б ар ада реалистлк, шфологик ве дня к гарайышларынык Яузе чикишп".

Халкыц дукйэгарайлы хакыкаты рухы-практикл езлешдирмегиц эяушдлр. Ол эпосларда чепер образларын конкрет-дуйгы гэрнушлери-ниц усти билэа шэхлеленЯзр. Чепер образлариц даикн хакыкаты шэх-лелеидирмек мумкиичилиги, дере^еси ье чунлугы халкнн, алая бараа дурууш образы, яемгыегчилик сракгикапьщ осуая, тушгыетчилик авда ягдаЗы ялы кэп саллы факторлара баглы болупдыр.

"Горкут ата" зпосы огузларын, ыслам дияиня кабул адевлерладен сон Д5. эп бсшлая ве асырлар бойы ыслам динияе уйян халкыц . араскяда довам эдеи бодса-да, онда шэхлеленйэн халкнн дунйзга-райзы сиякретик хэсиегдедяр. Эпосда дунйэиин дуСп шзмуяы ве ягдайы барадакы га paite ларда ыслам длил гаглыматыяа боюн эгйгн ялкирлер билен бир хатарда шфологлк, са;,а г/агеу;:ал»1сгик, кэп

худай лнлык динлерине махсус болен гарайшлара-да душеа боляр.

Эсер,до шэхдеяенйзн дунйэтарайншларын. ид гадымыларынын, бпри ии$ологик гараЗышдыр. Ш£ологик ан, енук эндурмэнин, кепчуляклейнн у су ль: яегилфеинде эмеле гелии, оца кэпхудайлылык махсусдыр. Ш-зодогик ан. хадысаларц, предметлери бутевилеЕин иэхлелендирЯэр. Ол дунйа хадысаларыны бэлеклере бэлыэп, оларкн, хешесине бирмен,-зеш хвеиег берйар, башга ча аЛданда, дашкы дунйэниц хадысалары, предметлери "адаылашдырылш", душуяыеклиге оцайлл эдилйэр. Шу се-. , бэплэм ислендик х^щдарын, л-да предметна, башга бир ждядара se предмете эврулмеш, едакларын, хайванлар дан, адагдан дашары кераматлы гуйчлерден экеле гелмеги, ярым хайз.аа,ярым Ынсая ^ндарларвц яша-маты ыкрар эдилйэр. Шейле гарайша биз "Горкут атанын," "Депегэзя Беседнк эздурдяги" боюнча дуиярыс. Бу б о Яда ынсанкн ёкары кераматлы гуьчлер билен бирлшип билмегич, хагда йнрлешмаяте яетице-_ сайде хайвана-да, ынсана-да мецземеСзн жридарцн, экеле гелмегиниц мумкиндиги барадакы пикир эце сурулйар.*

Кераматлы туйчлер билен внсааыц гарывдашлцк ачмагыннн, муьь-кинднги барадакы пикире апосяв, човдм нусгасынын, "Игдир" пахамча-сшда-да дуешк боляр.^ .

Эсерац бир ериаде шсаа чагаскна арелаяык аадн-душуядели идег эдип билдедагиниц ыкрар эдидкеги, башга бир ерияде болса огуз гахрыманыныц ацлы-душундели дандар хэкмунде гэруп иге, гурда, сува йузленмеея, чыкгшюыз гуле дуиев Оразы^ агаар.ялбармагы огузларыц гадимы дин и ынанчларына дашкы дунйгни »анландырмагщ,,. олара адам хасиетини бермегии, махсус боландыгина шаятлык адйар.^ Эгсосда душяя "Гурт гэреяиц Йузи мубарек,..", "Гурт бизин, гуда-мыз" ялы накылларда огузларыц гадш/ы гогемлери болан гурдун образы сакланыпдыр.

"Горкут атанна," ыслам дицини кабул эден халкыа ичинде дэрэн-ллги у чин оида ыслам диня тарайышлары-да гиц оруи тапыпдкр. Эпо с-да башга дни лидере гаршы аднш барцлян.уруш мукаддес хасапланян болса-да, эсер до беян эдилйай урущларын, хнч биране-де дине кн ан ч-лар себэп болмаяр.. Огузларыц алш баран гэреалери эсасан гераяглак хэсиетде болуп, ил-халкын, ховгсеуз, асуда ялашклыгына гэнукднрп-

I. Горкут uta. - ¿агабаг: Туркменистан, 1Ш), I22-I23 сах. '

'¿. 'Лгдир, - Здеб.щт ье сунгат.. КВЗ|12-авгуС1^

3. Горкут ara.,.. 48, ЬЗ сах. .

- la -

липдлр. Урша д.шл зхен, бермиеги зхтнл, хао сонкы дэнурлерии энуг.'И болса герек. Огузларын шол дэвурлерде барльшксык л'.ши фана-тиклер болшидыгина эсерде длн хады,"Ларинкц сбразларынщ болт.аз-лиги, ше.'!ле хем огуз беглеслили хе !.:•.: е загдан шахсн азаглыкларшш, а.з-я&уисдармш ёкарда гойяи гахрытяларын, образларында сурат.тн-дкрш&йклари иаятлык эдйгр. Огуз беглери ар-иаг/.ысларкна дегилен ягдайларда длне ннаяжд бакиан, душши гарапыяа гечыэге-де тайпн болярлар.^

Кедам дин и таглш.агшшц огузларыц арасняда ырга болаядыгнка гувэ гечИэн ¿актлара зоерде душа ш^лерии устл бнлен хем гэз етир-ое боляр. Гаднмы к;ф:ер эпосда гуйчлл уйггекелере, уйгуклайюлара сезеьар эдилен бблоалар-да, олар кэхалатлары образларын усти билен эзлериннн, асыл тебигатынц ачып гзркезйэрлер. 1Пе2ле образларын бп-рл Дэли долрул образвдкр. "Дэли Дсг/рул" бокныц баш гахрыганы ёкары гуйчлерин, гардысына гэреимек пиклрлни эце сурЯзу. Эгтосыц чое-дур нусгашшн, "Горкуднн, габры газылгы" шахамчаскнда болса, тандыра боюя божазднк идеясы яэхлеленипдир. Бу шахамчада Горку г ara ил алккшннкн, кэмеиг бялен элуеден га чья гутулмага сынаншяр.2

Эсерде гахрымакларыа илкн билен вз тчйчдериие, ёлдааларцнии, кэмеклерляе бал багламакларкнда, яра душен халатлайинда дзри-дер-маядая хараЯ гэзлемеклерняде халкын, сада магерлаллсгик гарайш-лары йузе чыкыадыр.'

"Горкуг ата" эпосында халкын сада диалектики гарайшларак йузе чыкыпдыр. Халк х;емгыетин, дузйзнин,, тебигатын, хемише-де эсуш-де боляяднгша, онда'гапма-гарлшыклы затларкц кэпдуглне унс бе-рипдир. Щояун учнн хем олар дунйэнин хемлше уйггэп дуряндышны бед-лзп, олардакы гапма-гарыклыклн хадысаларк, предмеглерлйузе чыкар-!/.ага чалашдырлар, Оларыч диалектики гарайкшлары гхлак-эгмкн, эс-: тетики баха беришлерде-де гин шэхлелеяйзр.

. Ёкарда гетирен делиллершшз "Горкуг ата" эпосында шэхлелен-S3H халкыц дуяйггарайшыяа газе ыслам дини таглкматы билен бяр хатарда анимизм, феглаизы, кагия, тотемизм ялы кэне дики кналч-ларын шеЯле хем Сада материаллстик гарайшларыд махсус боландыгы-ка шаятлкк эдйэр.

1. Горкуг ата... ..'135 сах,

2. Горкудын, габры газылгы. - Яшлык. IS8S, }!> 4.

Икияжи параграф "Горкуi ara" эпосындакы ахлак-эгики rapa-

йыллар". Г.у параграфда халкыц эпосда шхлеленйэн ах лак ирянцип-лери ве гарайш:ларц анализленйэр. Ягшылык ве яшнлык, хайыр во шер, оларед езара гэреши хем-де ятшынын, ямандан, хайыр ыч шерден усгун чыкмасы "Горкуг атаныц" эсасы гетсвдкр. Ол. прияциплериц эсасында халкыч ягиылык ве адалатлылык, ватанчылык, адамкэряилик барадакы идеаллары ятыр.

Эпосы чун эврененивде, огузларин харбы ите, харбы уссаглнш

улы унс берендиклерине гэз егирйэрсян,. Ь^иун себэбнни огузларыч

алып баран дург^уш образларыядап гезлемели. Огузларыч эсасы кзрл чарвачилак болувдыр. Чарва дурк.ус образыны алып баркагын, ич зе-

РУР» ич ъахда шертлеринич бирл тайпа атзаларыныч хер. бириниц хар-бч ивден онат баш чыкарян очат уршувд болуп етишмегидар. Шу се-бэстлем огуз тайла согазшда—ил;шде гайяа агзаларшшч ич зерур . ахлак прпицлпи гахрыманчылык болупдыр. Гахрыманчылык гэркезип тайаада, илде сайланан йигзде сыдаг-хормат эдилип, бигирен шине мшасып аг, дерег^де бершшпдир. Гахрыманчылык бнлен багланылык-да ватанчылык, мертлик, батырлык, гуадрлылчк ялы ахлак принципле-рем эсасы ахлак хзсиеглеряяе эврулиадирлер. Гахрыманчылык, багыр-лык ялы хэсиетлер диче бар вркек адамлара махсус гярулмзн, зйсем гелин-шзлара-да зерур хэсиетлериц бари хасапланылывдыр» Эпосда зерур ерде оэйгугш ярларыныч орвувы ту туп била^ек гелин-тызларыч образы ёкарц дерева гэтерялЗзр.

Гахрыманчылык привциаи билен берк багланышыкда болан меселе-лерич бири-де езуеден сонра ата-бабаларач дгп-дессурларшы довам здип бял^ек несил егишдирмек меселесидлр. Бу меселе чарва халк-ларыч улы унс берйэв ве социал-биологик меселе болмагындан ахлак принциплеринич араснидаи Зриш-артач болуп гечйэн социал-этики проблема еврулен меселедир. Огузларда перзентсиз ата-энелере кемсидлуу! гэз билеа гарамак адаты бар экени. Эсерде беяв эдили-ши ялы, шол вагтлар огуллы аталары ач эйде, гызлылары гкзыл эйде, перзен-тслзлери бояса rapa отагда отурдшдырлар. Псрзептскз ata-энелерич чагасы болан ягдайында оларык атларшшч, социал дередесинич уй1тейзн ягдаКларам сейрзк болшндыр,¿ Гызлар огул-лардан чес гэрулкэкдлр. Олар йигитлер билен деч хатарда ава-шл-кара, харбы тургенлешиге, харбы йзрушлере чыкыидырлар.

1. Гсркуг ата. 25 сах. ч

2. Огузу.сШыч дэрейыи. - Яшлнк, IíSl, I, 28 сах.

Иццэн зерур ахлак принциплерлнин бири ватанчылык принцигси-дир. "Батан", "халк" - диен дуиуя^елер билен берк багланшшкда болан бу принцип "Горкут атада" айратын орны эелейэр. Огузлар Батан длйленде илки билен огуз тире-тайпаларынын гэчуп-гояуп Яэрея ерлерлне, халк' дийленде болса огуз тире-таЯггаларыяа.иллче душунипдирлер. Ол ззагтлар огуз тайпаларында ватанчылык принцшиь ниц физики ве ахлак башлангычлары б!ф заг хасаиланып, олар гай-па агзаларыннн, эне сопрага Оолан сэйгусмпщ эсасшш дузулд'ир. И!ейле ватанчылык дуйгусы тайпа ацына махсусдыр. Ол ан, боюнча Тайпа агзадары эзлерияи гайпа билен бир зат хасаплапдырлар,Тай-сганыц, илин, бэхбитлеринц, ислеглерини горагак, гаршдаа тайпала-ры бир иле бирлещдирмек, хагда ар алмак максады билен башга б:гр 1шщ, тайпанык усруяе чозуп оны г ала ¡/л к хем ватаячшшк дуйгуси-нын йузе чнвдыгы хасаплаяшдыр.

Эпосда агзыбнрлик ве адалатлылык, кертлак ве яамарглык прияцкплеркнин, чэзгутлери-де чарва дург.-.ущ образы билен багла-ниадырылыпдыр.

Учунж;! параграф Халкин, "Горкут ата" эпосында шэхлелснйоа эстетик идеалы. "Горкут ага" эпосында щэхлелеяйэя халкыц эстетик идеалы огузларын 2;екгыегч1гл!к-сыясы ве ахлак вдеаллары би~ лея берк баглаяшыклвдыр. Згтоскц хер бир бошда, шахамчасыяда диен ялы уруш, халкыц душманлара гаршы алып баран узнуксиз гэре-ши суратландырыдяя болса-да, эсерин беяя эдиллшянде,. гахрыман-ларьш херекетлеринде, ой-пикирлерияде, дуйгуларыяда халкыц до-ган-гарьшдаш, ил-гун билен баш гукед, парахатчылыклы яшайша бо-лая ислеглери айдын, Йузе чыкяр. Эсерде уруи йаямагын серэдцеси я-да.гахршанчилак гэркезмегиц сахнасы хэкмунде.гэркеэилыэн, э;'<-сем терсинэ, гахркмаячылыя, мерг.тлк, батырлык ялы хзсаетлер па-рахатчылыклы дурмушын, гиреви хэкмунде гэркезилЯвр. Хагда иял--гызларын, зсарба уссатлыклары тарш эдиленде-де оларын практики эхьметиае упс берилйзр. Аял-гкзлар зерур болан халагында иол хуяэрлерк улаятак аркалы эз перэентлерлнл, озиз ярларыяы гора-магы башарярлар.

Огузларын, эркск адашгар барадакы эстетик идеалы опосда батыр, иерг, угурташшд, акнллы урыуяд, Еагаг.и, кд-гука, дсгал--гарындааы, перзенда учш» грнынн орта гоймага тайкя ата, вепалы яя ёодаи, хешэ загдая энургл эяе топрак, Ата В&тан учла, ата--эпе учин алада эдйэя сэйгули огул образшда дикелйэр. Огузларын дунйзгарайышларпяа лайык гелйэя оцат хэсиегл^рл взунде «дам-

лейэн щейле идеал герек ерииде душканлара-да рехим эдйэн, "ama" диениц ж^наяй саклаяя га чаны ховмаяя, халкы учли нэ хчм кын иш бол-оа-да "ё::" диймэйэя Салыр Газанын, образында ярмленипдир. Огузлар езлеривин эстегик пдеалына овадав, гелшякли яля.даакы сшаглары дал, эй сем сзади билен пчерки гэзелляти, рухы гэзел сшатлары •адалатлылыгы, эдерменлиги, Ватара, ил-халка вепалылыгы ве ш.м.-ле-ри синдирипдир. Ички гэзелллк, дашкы физики ошданлыкдая аргык гэрлупдир. Ички гэзелллге артнк баха берилмегшзе себзп болая эса-сы зат хэкмунде огузларын ёвуз, ган дэаушякли дэвурлерде яшандык-ларыяи гэркезмек болар. Огузларыц эстегик идеалында айдым-саздан, теблгат гэзелллклернндеа леззег алшклышм мынасыа орун тапыпдыр,

Дэрдуняя параграф. "Горкуг asa" апосыньш, туркмен хрлшшн, ве бей леки турки дллли халкларыц рухы медениетине,. дунйэ'гарайшына етиреи тзсири" дийлип атдандырыляр. Огузнамачалык дессурынын, ве огузларыц "Огузяама" гахрьшнчылык эпосыниц тзсири яегих.есинде дэрэн "Горкут ата-п зноен ез гезегинде туркмен ве туркл дилли халкларыц сунгагында, кедениегиаде, иол санда.философии медеяиетинде--де эчкек,ек кз галдырывдыр. "Горкут ада" эпосына махсус болая,ула-ьылан, эсдурилея дунйэгарайш меселелериц кэп тараплары туркмен ве турки диллы халкларын, халк дэредадлигинде тэзеден середиляп-дир, олара чээгуг гээленшыодир зе эсдуряливдир.

Диссертацияда "Горкут ara" эяосында уланылая мяфлериц, хе-кантларын,, накылларын,, гозгатян дун5эгарайьш »¿еселелерияин туркмен халкынин, "Гэротлы", "Тулум хоя,а", "Еасенем Гарып", "З^хре Та-хыр" ялы эпосдкр дессанларында Яузе чыкшн анализлеяйэр. Еу эсер-лерде яшайш ве элум, дурмуа маяысы, тебнгата ве хемгыете душуны&-ге болан нмгялш ялы кэп санлы философлк проблеиалара езболушлы чэзгут гэзленмйэр,

"Горкут ara" эпосы эзунин, мазку я ы ве чеперчилигл богача огузнишчнлык дэбння &сдурщщ гсер болулк билеи бирликде турки дилли халкларцн дунйггарайшыиа улн тsc-.rp эдипдир. Ол турки дилли халкларып ичляде. яйрая "АлпамЕш", "Едите;!" ялы эпослара рухы чеш-, ь;о болгак бллен оларыы усгукдея Горку г атанын аэхжлери, ундевле-рл халкщ ::чл;;е ягреддлшдщ!.

Ллссертацляда "Горкут .атанкк" туркг.ен турки длллп халк-ларгн дуя2гг^рбШш!Ларш:а тзс;гр. эдиа г.;уккияч.1ликлёри ве усуллары. .

ызарлаяяр .Туркмен халкинщ ве. бейлеки турки дилли халкларын дун-йагарайышларшшн, кеп меселелер богача мензешляги субут эдилйэр.

Диссертация«ыц иетия;есинде течирилен илга барлагын. нетице-лера демленилйэр, шимыаоретики ие практики ыаслахатлар берил-Язр.

' Диссертацияяыц эсаси мазкуяы ашакдакы ишлерде шэхлеленйэр:

1. "Горкуг ara" эпооы ве грек мафлери. - Туркмен дилн хем эдебияты,198£>, И 2.

2. ВДологик дунйэшрайшиц айрахынлаклары. - Килли галкы-яыи херекетяне багышланая ылшьпрактики кон^еренцинсняыц тезис леря. - Чзр»;ев,15£3.

3. "Горкут ara" ве "Алпаыкш" эпосларынын эзара арабаглаяы-шыклары. - Калля галкынш херекетине багышлаван нлш-пракгики конференция сын ын, тезислери. - Чэрцев,К£3.

4. "Горкут ата" впосыныч дэрекегинин тарыхн шертлери,- Тазе билим скясатша багьшланан илмы-георесики конференциясыньщ док-ладларыныч тезислери. - Чэр^ез, 1££4.

5. Туркмеялериц гахрымаячылыкла "Горкут ата" эпосыкда гоз-галяя уруш ве парахатчылык щеселеси. -ЕзЯик еншиц 50 йшиыгына багышланая шшы-пракгики коя*ереяцяяяыц докладлзрняыц тезислери. - Чзрх;ев, IS95.

АННОТАЦИЯ

на диссертационную работу АДдогдоева Пейшембая на соискание ученой степени кандидата философских наук на тему: "Отрааение народного мировоззрения е туркменском героическом эпосе "Коркут-Ата" О9.00.03-истории философий.

Актуальность тема исследования определяется-тем,что в условиях независимости повидается потребность в изучении истоков духовной культура народа.Эпос "Коркут Ата",как многие произведения народного творчества,долгое время бил под запретом.Данная работа является первой,пвсвяценно! изучению народного мировоззрения отраженного в эпосе "Коркут Ата".

Диссертация состоит из введения,двух глав,заключения и библиографии.

Бо введении'обосновывается актуальность теш исследования, раскрываются научная новдзня и практически значимость,анализируется соотаянае научной разработанности,определяются иетодоло-. гическле основу я источники,целя а задачи исследования.

Б первой главе-"Историческяе и духовные предпосылки возникновения народного мировоззрения,отраженного в эпосе "Коркут Ата"~ -исследуктся роль эпических произведений в отражении народного мировоззрения,определяются основные функции эпических произве -дэнии в общественной'мани народа: анализируются социально-политическое, социально-экономическое я духовное условия таз ни огузов -туркмен р IX - X вь.; рассматриваются духовные источники форма-розання эпоса " Корку т-АтаИ, имевшиеся в как в духовной культуре , туркменского народа, так и других народов мяра.

Во втсрсЛ главе - "Мировоззренческие проблемы в эпосе "Корку г-Ата" рг.сс-'атрааются реалистячоскле, /.еяологическяе и религиозные воззрения тур:".:.внского народа в осшслешш окчуглащоЛ с;еди; ос-!г:.:Л1.---: гсся ;;гиг с'.'Ьснпо-зтйчесзте гзмждо и остетпчрсгде г.драт

огуз02-туркмен; осмысливается влияние эпоса "Коркут-Ата" на духовную культуру, гародоззреше туркмен к другдх язркоязиш.'х народов.

В зшугочеши лодьсдптся- итоги проюдекнах автсроп исследо^ат;'' и ^.елгйусд пбсг'уя'Л^ £1;.чолг.

¿раводятсл обширная библиография.

' Защита состоится 28 сентября 1995 года в Специализированном совете по заищте диссертаций на соискание ученой степени доктора (кандидата) наук в Институте Гилосаум к права Л? Туркменистана по адресу: 744000, Ашгабат-центр, ул. Гоголя, 15.