автореферат диссертации по филологии, специальность ВАК РФ 10.01.02
диссертация на тему:
Пейзаж в поэзии Чулпана

  • Год: 1994
  • Автор научной работы: Юлдашев, Нормат Темирович
  • Ученая cтепень: кандидата филологических наук
  • Место защиты диссертации: Ташкент
  • Код cпециальности ВАК: 10.01.02
Автореферат по филологии на тему 'Пейзаж в поэзии Чулпана'

Полный текст автореферата диссертации по теме "Пейзаж в поэзии Чулпана"

УЗБЕКИСТОН РЕСПУБЛИКАСИ ФАНЛАР АКАДЕМИЯСЙ" АЛИШЕР НАВОЛЙ НОМИДАГИ АДАЕИЁТ ИНСТИТУТ!!

Р Г Б ОД

Цудёама ^уцуцида

п пив 19:

УДК В04.37В (002)

ЙУЛДОШЕВ НОРМАТ ТЕМИРОВИЧ

ЧУЛПОН ШЕЪРИЯТИДА ПЕЙЗАЖ

10.01.ОТ — Дозирги мимлий адабиёт (Рабек адабиёши)

Филология фанлари номзоди ишш даражазини сшш учун тавдпм этилган диссертация

АВТОРЕФрРАТИ

Тошкент - 1994

тддаикрт низший ншздаги тошкент давлат педагогика института

щзирги узбек аддбиёти кафедрасида бажарилган

Илмий радбар:

Беруяий натдаги УЕбекистон Республикаси Давлат мукофоти лауреата, Увбекистонда кигмат курсатгая фая арбоби, профессор

Расмий оппонентлар:

030Д ШАРАФЙДДШЮВ

Узбетстои Республикаси Фанлар академия-ситяг мухбир аьэоси, филология ^фанлари доктори, профессор

В. А. НАЗАРОВ

- Уабекистонда киамат курсатгая маданият ходит, филология фанлари номзоди

О. АБДУЛЛАЕВ

Етакчи илмий муассаса:- Гулистон Давлат университета

Химоя 1995 йил

соат

,0\

."да Узбекистан

Республикаси Фанлар академияси Алшпер Навоий номидаги Адабиёт институт х;узуридаги Д 015.04.21 ракашш докторлик илмий даражасини олиш учун диссертация" зршояои буйича ихтисоолашган илмий Кенгаш йигилшнида уткаэилади ( 700170, Тошкент тазди, И. Мумннов кучаси, 9 - уй).

Диссертация билан Угбекистон Республикаси Фанлар академияои-нинг Асосии кутубхонасида (Тошкент ша};ри, И.Муминов кучаси, 19-уй) танишиш мумкин.

Автореферат 1994 йил да жунатилди.

Ихтисослашган илмий Кенгаш котиби, / ,

филология фанлари доктори $

и. РАЩьтиов

УМУМИЙ ТАВСШЮМА

мавзунинг долзарблиги. Чулпаннинг поэтик мероси турт шеърий туплай: "Уйгоннш" (1922), "Булоклар" (1923), "Тоиг сирлари" (1926), "Coa" (1935), коллектив мажмуалар: "Узбек ёш шоирлари" (1922), "Гузал ёзгичлар" (192Б), "Адабиёг парчалари" (1926) ва ващтли матбуот сацифаларида эълон кдяинган.

Чулпон нихрятда виддиятли, мураккай, айницса, ижодда х;ур-фикрлшпгжа "кишан" урилган, Ватан ва мшшат тавдпри з?ал булаёт-ган бир замонда яшади. Шу боиодан,. Чулпон иеърияти багридан Ватан ва миллат кисматини юлиО олиб булмайди. Бу туйгулар шоирнинг бутун тюдидан утувчи "кизил ип". Шоирнинг табиат манэаралари суврзтланган шеърлари >;ам бундан мустаоно змас. Хак,икатан, пейзаж — Чулпон поээиясидаги анг музсим мавзулардан. Инсанни габнатнинг "гухари шаркф"и (Навоий) деб улуглаган Чулпон улар орасидан муш-тарак цонуниятлар иалайди.

Шарк адабиётида Инсон ва Табиат масаласи Навоий имодида юк-сак дарамага кутарилди. Навоий "... табиат ва иноонни бир-бирига тамсил тарзида таовирлайди". * Хдк,ин;атан, табиат инсоннн яратувчи "илох;ий к;удрат", лекин бу "илох;"шшг фарзандига мезф-мухаббати чексиз.

Чулпон шеъриятидаги табиат масаласига игу нук,таи назардан вн-дзшмоь; ловим. Унинг табиат поэтикасидаги куа, к,иш, ба>;ор, бинзф-ша, будут, барг, тун каби образларнинг поэтик дунвси шдоятда кенг булиб, ижодкор концепциясини белгиловчи воситалардан бири-дир.

Мавзунинг Урганиш тарики. Чулпон поэтик ижодини урганиш 20 йилларда бошланган. З.Бзлшр, В.Махмуд, А.Саъдий Каби фаол му-накдидлар мак,олаларида Чулпон шеъриятига илк бор муносабат билди-рилди.**

Адабиёт ахлига маълумдурки, Чулпон ижодига царши илк бор "хукм" укиган Айн (Олим Шэрафиддинов) мак,оласидан оунг бошланган бах,олар Чулпон учун "кишан" булди. (Матбуотда ушбу ыуноаара тари-

Исходов Ё. Навоий поэтикаси. -- Тошкент, 1983. -- 34-бет.

** Зариф Башир. Уабек шоири Чулпон шегрлари. ("Уйгониш" китобига тзк,риа). — Туркистон, 1923, 23 март; Махмуд В. "Чулпоннина "Бу-лонгцар"и . -- Туркистон, 1923 10 декабр; Саъдий А. Уабек ёш шоирлари. Чулпон. — Эарафшоя, 1924. 120-сон.

хи кенг ёритилган). *

1957 йилда Чулпон раоман "окланди". Бирок адабий танк,идчшшк Чулпон хэх,нк,атини айтшвда яна уттиз йил сукут к;илди. Хат то 1968 йилда чоп этштган коллектив мажмуа -- "Тирик сатрлар"нинг бошига Кийин кунлар тушди.*А (.Мачшуага Чулпоннинг йигирма уч шеъри кири-тилган).

й-;ин беш-олти йилдан буён Чулпон мерооини урганишга каратил-ган "кайрли юршГлар натижасида шоир шеърияти билан богли^ к;атор масалалар урганидди. Хусусан, О.Шарафиддинов, Н.Каримов, С.Мама-жонов, Э.Каримов, И. Дакку лов, Ш.Турдиев, Б.Акрамов каби олимлар-нинг рисола ва мак,олаларвда нозик кузатшплар олиб борилди.***

Айнщса, ёш чрлпошпунос З.Эшонованлнг "Чулпон шеърнятининг гоявий-бадиий хусусяитлари" номли диосертацион иши бу йулдаги йи-рик ишларнинг дебочаои булди.**** Легаш чулпоншуносликда шоир ма-х;орати, чунончи, пейзаж маоалалари цануз ыахоус урганилмаган. Шу боиодан, ушбу тадци^отимизда Чулпон шеъриятида пейзаж мавзусини ёритишни ас-осий мак,сад к,шшб олдик.

Узбек адзбиётшуноолигида пейзаж маоалаои билан боглик, тад^и-котлар тарихи узок; эмас. Хусусан, Х-Каюмов, Ф.Набиев, А.Эркинов, М.Фармоноваларнинг тад^щотлари бу соу,ада маълум даражада янгилик

* Айн. Узбек ёш шоирлари. Чулпон. К,иаил Узбекистон: 1927. 14 фев-рал; Ойбек. Чулпон. Шоиряи к&ндаД текшириш керак? Цивид Узбекистон. 19В/', 1? май; Усмонхон. Мунаг^иднинг "мунаккид"и. У,иаил Узбекистон. 1987, 23 июн; Ойбек. "Мунащиднинг "мунащид"и мацола-сининг эгасига. Д'изил Узбекистон. 192?. 28 август.

** Шарафиддинов О. "Тирик сатрлар"нинг к,ийин к,исмати.. Узбекистон адабиёти ва санъати, 1991, 51-сон.

*** Шарафиддинов. О. Чулпон: — Тошкент, 1991; Каримов Н. Чулпон. -- Тошкент, 1991; Мамамонов С. Чулпон. "К,улимда сунгги тот к,ол~ ди". Фан ва тпурмуш, 1993, 3-.4-сонлар. Каримов Э. Олисдаги ёщин юлдуа. Фая ва турмуш, 1933. 3-сон. Даю-улов И. Чулпон шеърияти-нинг хорижда урганилишига дойр. Узбек тили ва адабиёти, 1992, 3-4-сонлар. Турдиев Ш. Тонг юлдузи кисмати. Ёшлик, 1991. 3-сон. Акрамов Б. Чулпон чиндан мураккабми? "Уа.А.С.", 1990, 13 июл.

**** Эшснова Э. Идейно-художественные особенности поэзии Чулпана. -- Автореф.дисс. ...канд.филол. наук. — Ташкент, 1991.

булди.*

Тадкикотимиада кидарида номлари гикр этилган муаллифларнинг ишларини эътироф этган халда, Чулпон шеъриятида табиат масаласи билан бог лик; царашларимиэни, хулосаларимизни баён килишга >;аракат килдик.

' Тадкик.однинг максад ва вааифалари. Тадцщот, асосан, куйида-ги ваэифаларни цамраб олади:

— 20-30-йиллар шеъриятида, хусусан, Чулпон ва унинг замон-дошлари Фитрат, Элбек, Боту ижодида табиат о^англари пайдо були-ши омилларини текшириш;

-- табиат ва камият, инсон ва мухдат, ижод ва салтанат тазод-ларида табяатдан ьодият излавтган Чулпон концепциясини аник^аш;

-- Ч^лпоннинг табиат поэтикасидан урин олган куз, бинафша, тун, тонг, булут, арча каби рамэий образларнинг ижодкор нуктаи назарини ёритишдаги урнини тадк;!»; этиш;

-- табиат тимсолларида ифодаланган азал ва абад муаммолари: х;ает ва улим; макон ва замон муносабатлари билан боглик; масала-ларнинг ижодкор эстетик принципларини белгилашдаги рулини таздал Килиш;

-- шоирнинг пейзаж яратиш мау,оратини, суз к,уллашдаги "усто-лиг"ини, услубдаги узига хос жозибадорликни курсатиш;

-- классик поэтика тажрибаларини пухта узлаштирган шоирнинг бадиий санъатларни *$ллашдаги мадоратини курсатиш.

Тадкдцотнинг илмии янгидиги. Мазкур ишда Чулпон шеъриятида табиат тимсолида берилган инсон цалбининг ру^ий манзаралари илк бор каламга олинмокда. Тадь;иь;отни ёзишда, асосан, оригинал манба-лардан, 20-30-йиллар матбуотидан фойдаланилди. Шунингдек, Чулпон мероои билан боглик; хорижий адабиётларни х;ам эътибордан со^ит килмадик. Тадк,ик,отда 20-30-йиллар ва хрзирги давр танкидчилиги-

* Катов'X. Художественные .изображение природы и человека в узбекской советской детской литературе. АКД. -- Гаягкент, 1933. Иа-биев Ф. Духовный мир героя и'изображение природы в творчестве Алишера Навои (на материале поэм "Фархад и Ширин", "Лейли и Медж-нун") — Ташкент, 1990. Эркинов А. Навоийнинг пейзаж яратиш ма%о-рати ("Садди Искандарий" достони шсолида). КД.— Тошкент, 1990, Ларионова М. Концепция природы и человека в узбекской лирике 80-х г. АКД — Ташкент, 1992.

нинг мавзуимизга алокадор лшх,атларини ижодкор эстетик пук,таи-на* зари билан киволашга, айни 5?ринда мулоз(аэаларимизни баён к,и-лишга интилдик.

ИйНИНг ..илмий ва амалий а^ацияти. ТадкшдатдаН, асооан, даги мак,садларда фойдаланиш мумкин!

— келгусида Чулпон шеърияти билан шугулланадиган фшюлоглар ва талайайар учун к#лланмалар яратишда;

олий ?к,ув юртлари филология факультетларида Ч?лпон шеъри-яти ювасидан махсус курслар учун лекция матнлари тайёрлашда;

-- урта мактаб дараликларининг Ч?лпон шеърняти билан боглиц шхоуо ообиии туашвда.

ТадКККОТНИНГ назарий-методологии асоси. Ушбу тадкикотни Яратишда Аристотель, Форобий, Навоий, Гегель, Гёте, АДусайний, В.Г.Белинский, А.Елок, В.Брюсов, К.Бальмонт, Фитрат, Ойбек, М.Шайхзода каби калссикларникг с?э оанъати хусуоидагй) А.А.Потеб-нн, М.М.Бахтин, В.М.Жирмунский, В.Шкловский, А.Н.Веселовский, М.Тимофеев, Ян Парандовский сингари мащур филолог олимларнинг эстетик таклилга оид; М.Н.Эпштейн, А.Истогина, Н.Ращижойоа, Ё.Иох;оь;ов, Н.Жумаев, Ф.Набиев, А.Эркиновларнинг табиат поэтикайи-га оид; шунингдек, О.Шарафиддинов, Н.Каримов. Э.Каримов, С.Мама-жонов, И.Гафуров, ИДак(к,улов, Ш.Турдиев, З.Эшонова каби одимлар-нинг Чулпон шегрияти хусусидаги фикрларига таяниб иш олиб борил-ди.

ТадкикоЛ асосий мо^иятининг оммалаштирилиши ва нашр этилиши. ДиссертаЦиянннг асосий.ыаамуни Увбекиотон Фанлар Академияси Ада-биёт институти ёш филолог олимларининг анъанавий илмий конферен-цияларида (1932, 1993, 1994); "Уэбек тили ва адабиёти", "Гулистон" журналлари, "?ебекистон адабиёти ва оанъати" х;афталиглда .аъ-лон ^илинган мак.олаларда баён к.илинган.

Дисоертациянинг к'/рнлпш тартиби. Диссертация, мукаддима, ик-ки асосий боб, хулоса ва фойдаланилган адабиетлар руйхатиданибо-рат.

ТАДКЛК0ТН1ШГ АСОСИЙ МАЭМУНИ

Кирш к,исмида мавэунинг долварблиги асосланади. Шунингдек, муаммонинг Урганилиш тарихи, мак,сад ва вазифаларп,- назарий-мето-

дологик асоси, илмий янгшшги, нааарий ва амалий а^амияти, ишнинг жорийланиши, тузилиши хусусида маълумотлар берилади,'

Биринчи боб "Чулпон шеъриятида пейгажиинг .функционал вагифа-лари" деб номланган брлиб, у уч фаолни ичига олади.

Дастлабки фаол "Табиат ва жамият"да эътиОорни Ватал ва млл-лзт тарлхи, такдирпни табиат тасвирида ифодалаётган шоир дунесига каратамиз.

Асримиз бошлари узбек адабиётидаги энг мух;им тенденциялардан бири хаэт какиь;ати, пноон арв-хукуклари билан боглш; масаладарни пейзаж тасвирида берии,

"Ёш шоирлар орасидан ^зининг шоирлик кучин очкк танита олгон энг биринчи шоир Чулпон" (А,Саъдий) бутун ижод йули давомида инсон ва табиат орасидан уйгунлик иэлади. У фак,ат поэзияда эмао, "Кеча ва кундуз" романида, хикояларида, >;атто сафарномаларида хам табиат манэараларидан моэдрона фойдалаяди. Айникра, унинг шоирона нигохи табиатдаги хзмма хрдисаларни, узгаришгарни кура олди, шу ходиса ва рзгаришлардан инсон ?;аёти учун муштарак хусусиятлар иэлади.

Чулпон поэзиясида табиат улка кисмати билан чамбарчзс бсг-ланган, Айикк.па, шоир таваллуд топган Фаргсна водийси 20-йиллар бошида "чечаклар еодпйси — конлар водийси" холига келган эдн. Ч?лпон бу давр манзаресини ифода этган "Гузал-- Фаргона" шеърнни яратди. Диссертацияда шеърнинг тахдалига кенг урин берилгая.

20-йиллар узбек шеъриятининг асосий хусусиятларидан бири --табиатни "инсонлаштириш", инсон дарцнни табиат вок,еа-х,одисалари-га бсглаб поэтик мзксадни шакллантириш. . Фитратнинг "Миррих юлду-вига", Элбекнинг "Мунгли куш", Ботуни^г "Темиркоэик, юлдуэига", Чрлпоннинг "Ёруг юлдузга", "Пуртана", "Куклам к,алгиси", "Норин дарё" шеърларида шундай хусусиятларни кузатищ мумкин. Айникра, Ч$?лпошншг "Ёруг юлдузга" (1920) шеъри инсон ва табиат муносабат-ларини ифодаловчи юксак поэтик асар. . Шоирнинг юлдузга мух;аб5ати шунчалик чексизки, унн "гуэал юлдуз", "нурли юлдуз", "эрк юлдузи", "тилак юлдузи", "нажот юлдузи", "толе юлдузи" дея зркалай-дн. Юлдуз 7- "оталаркинг тарихдаги хатосин", "эвларнинг эл кукси-да сурган ишрат, сафосин" курган, "юрт учун жонлар бернб, конлар туккан эрлар"шт таниган ягона гувох. _ . ■

Чулпон ички низолар оцибатида темурийлар салтазатикинг пар-чаланиб кетишига йул к,уйилиши, Туркистоннинг чор Ру'сутси томони-

дан босиб олиниши каби тарихий додисаларни "оталарнинг тарикдаги хатоси" деб ба>;олайди. Унинг нигоя;ида "утган турмушнинг бутун жонли, шонли ерлари" ва шу ерлар учун "жонлар бериб, к,онлар тук-кан" Муканна, Жалолиддин оингари "эрлар"и гавдаланади. Бирок юл-дузнинг суйламакдан тили лол. Чунки унинг срзлайдиган яхши сузи йук, "огиз очса йукрул.элни эзмакка, к,он килмокка цасратлари куп эрур": ■

Нега шмсан, нега жавоб бермайсан,

Нега кузинг к,изаринди, ёшланди?

Нега юзинг сулган каби юмшарди?

Нега оенда бир талваса бошланди.

Чулпоннинг юлдуалари ичра горагига як;ини -- Эрк юлдузи. Кд-фасдаги к,ушнинг оводликдан увга орзуси б^лмаганидек, "куллик ь;у-ширини тинглаётган" туткуннинг-да хаёлида эрк яшайди. фкикий шо-ирлар з^амма замонларда миллат эркининг куйчилари булган. Чулпон ижодидан "к,изил ип" булиб утадиган мунгли, хаэин мотивларни "бош-каларга кул булиб чет оёклар томонидан эзилган", ">;ар ярамас, дар бузукнинг тагида алам тортган, жабр курган" миллат иоёни тарзида Кабул килиши керак. Шоирнинг юлдуэга х;ам гашояли, дам илтижоли, з;ам хасратли, дустона муножотлари миллат дардшшнг зурлигидан тугилган.

Чулпоннинг табиат концепциясида Инсон ва Мудит муносабатлари кенг урин эгаллайди. Айникса, Чулпон 'ятаган ижтимоий му>;ит шоирнинг бу каби мунгли, э^азин о^англарига ортик,ча туе берди. Шу зайл, мух;иг ва инсон уртасида конфликт пайдо булди. Крлаверса, шоирнинг табиат рамзларига мурожаат кшшб, Ватан, миллат кисмати билан боглик чакикагларни айгишга мажбур булгашшгини шу мухит-нинг таъсири деб изо>;лаш керак.

Чулпон узининг му^итга "емиш" булганлигини "Сомон парча", "Яна куклам" шеърларада ёрк,ин ифодалаган. "Сомон парча", "Топшир-дим Узимни му^их эркига" деб бошланади. Шоир узини сомон парчага КиёО этади. Му^ит эркига буйсуниш, ">;ар шал, хар шни >;ак, деб бориш "зарур" эканлигинн англаб етади. Чулпон "окимга к,арши оузиб б^лмаолигини, "ёлгон хаёллзрга кучиб Сулмэс"лигшш чукур х;ис к,пя-ди. Энди унинг кунглида "на исён,, на ту'лк,ун, на ут" бор, "кувла-рида огир бир таслим нури бор". -

"Яна куклам" (1924) шеърида- "кечанинг сирли куйнида бекиниб" олиб, "кечага тотли буоалар бериб, "дунега бир келин каби чиккая"

бахррнннг "сил кунгилларга малкам бахш этувчи цудратшш таъриф этади. "Турли тусдаги чечакларда, сунгги нур ушагал тераклар"да Уйгониш онларини ку'ради. Лекин шеърнинг ох ирг и бандидагп: Шунда, шаббода — низ билан бирга, К,увнашиб уйнаганда япрок^пар, Шу мувон толдаги КУРУК, бир шох, Куп-к,урук, гавдаоин тугиб елга — Кайси куклаши. Билмадим, йук;лар. Ким ^асратин англатар?

Эвох,...

мисраларида шоир куклаши таъриф этса-да шеърнинг асосий гояоц "курук бир шох" образида. "...КУРУК бир шох" -- уйгонмаётган, "карахт" >;олатдаги шахе тимсоли...

...Миллатни "карахтлик"дан уйготиш Чулпоннинг орзуси эди. Шу нуктаи назардан, унинг пейзаж лирикасидан Ватан ва ыиллат цайгу-сини ажратиб булмайди.

"Поэтик тасвирда -- рамзишшк" деб номланган иккинчи фаелда Чулпоннинг рамвий лирикаси хусусида суз вритилади.

Симеолистик поэзиянинг пайдо булиши француз адабиёти билан борлиц булса-да, у рус адабиётига XIX аернинг биринчи ярмида ки-риб келди.

Шу адабиётнинг етук намояндаларидан В.Брюсоенинг символизм ^а^идаги назарияси дастлаб макола ва маърруэаларда ифодаланади. "Санъатнинг мак,сади -- санъаткорнинг кдлб хааинасини, унинг лах,-зада узгариб турадиган, ташк,и дунёга боглик булмаган, такрорлан-,мас мавмунини очишдир"*, — деб ёзади шоир. В.Брюсов билан бирга иррационал ички хиссиётни тадлил к,илган А.Белый ва Вяч Иванов, К.Бальмонт ва А.Блок немно файласуфлари Шопенгауэр ва Нитше роя-ларидан келиб чик,иб, ишд жараэнида шоирнинг эркин ^аракати — унинг кашфиёти -- билишнинг адамиятини, к,ийматини белгилайди, де-ган хулосага келадилар**. Шу нуктаи назарларга таянган хрлда рам-0ий шеъриятга умумий бир аншушк киритиш мумкин. Бу поэзия жонли, тирик, зурланмаган поэзия сифатида икки й^налишда хосил булади: еирли хак.ицат ьа ошкора гузаллик енгил ва табиий цушилади. Сирли

* Неженец И.И. Русские символисты. — М., 1992. 3-4-бетлар.

** Поэтические течения в русской литературе концк XIX нач.XX века. — -и., 1933. 69-?4-бетлар.

даодах рамэий -шегриятда ижодкорнинг шахсий хукми булшп хаи мум-

КИН.

£0-йиллар татар, ь;овок,, узбек поэзияоида символизм масаласи-ни текширган илк муна^1%идлардан А.Саъдийнинг ёзшича: "Рамзлик суратлар (символические образы) ~ мундог суратлар, нарсалар, зстларни умумийлаштирмайдилар: балки маълум бир фикрларни, хис ва кайфларнп англатмон; учун влриэ бир алоыат, ёлркз воситагина бу-луб хизмат этадирлар. Мунга уабеклардан Фнтратнинг "К,ор"п, Чул-поннинг куп шеърлари; к,озок,лардан Магжон Жумабойнинг "Кук теке", "Тулк(инлаб уйнаб", "К,ишки чулда"си, татарлардан Ток/гош билан Кдви Наяшийнинг куп шеърлари, Дардманднинг "Елкан"и, хам руслардан Лерыонтовнинг "Корабл"и мисол була оладир. Айнпк.са, мунинг учун куб мисол руслардан А.Елокда топиладир".* А.Саъдип татар шоири Дардманд ижодини тахлил ь;шшб, унинг рамзий поэзиясини Шарк та-саввуф адабиетига борлайди.**

Чулпон хам Европа сшволистик адабнёти билан Шарк, таоаЕвуф адабиетини бир-бирига пайвандлаб гузал поэтик шакллар яратди. Ма-салан, "Куз" (1921) — Чулпон рамзий лирикзсининг нодир намунаси.

Куз — табиатда хазон, сулиб-саргайиш фзсли. Бу холат инсон умрига муцояса этилганда "охират азоби", "инсониятнинг мангу хас-ратларини мужаосамаштирувчи тимоол" (Лермонтов) дараласига к$та-рилади. "Куз"да хам шу рух; уотивор. Лекин Чулпон табиатдан шунча-ки манзара яратмайди, балки мохият издайди. Чулпон пейзаж яратш бобвда салафлари Навоий ва Бобурдан махорат оирларини урганган. Мумтоз адабиётимпзда кув образида Хайфон аеоби, ошшутр фожнасщ рамзлажан. Чулпонда бу х,одиса бир к,адар кескинрок;, бир кадар драматизм даражасига кутаршшб, миллат фодеаон, юрт к,айрусини ифоадалйди.

Вадуд Махмуд "Бугунги шоирларимиз ва санъагкорлариыиз" мак.о-ласида ёзиыича: "...инсоннинг эришган знг юксак даража формаси фардиячилик эмас, балки уз фардиятини йу:-;отиб, жамият хаёти яшат йишида, ундан у.тса хинднннг сигирни тамоил (символ) к,илиб олрон Хайвон дустлигида, яъни бутун жонди нарсалзрни суйишида, бундан Хам утса жонсиз нарсалзрни ранга муштарак хает тасаввур этишида Еа уларнинг умумий рухларини сезиш учун интилишидир". *** Шу нук;-

* Саъдий А. Адабиёт дарслиги. -- Тошнент, 1925, 90-бет.

** Сагдий А. О символизма. -- Ы., 1932, 94-95-батлар.

*** Маориф ва титгучи. 1926. 5-6-сснлар.

таи-назардан, Чудпон $?зннинг фардиятшш йукотиб, узлигини жамият Хаёти яшайишида куриши бехуда эмао эди. У барча жэнли ва жонсиз нарсаларни суйиши аник;. Бу -- "Куз"дан нитона.. Хдшдларшшг сиптр-ни бэзашп будда ^аётидан олинган садна змао, балки илохиётга к,а-раб к,унилган биринчл .^адамдир. Илохиет нули -- Капицах йули. Чул-пон хакикатга етпшнияг машаккатлн йулпни рзмзларда к?рган брлса не ажаб.

"Куз" шеървдаги "губорли осмон", "к,opa булут", "каргалар" каби рамзий образларнинг куз осмонида пайда будиши фа^аггинз пейзаж у,ооил килмай, модиятач руэдошг фожеалнк ^олатини ифодалайди. Бунда туткунликка к,арши 9рк оханглари йугрилгзн дейилса, ян,ада тугрирок, булади:

Б,ало янглиг к,атор-к,атор чизклиб Кук юзндан к,эргалзр >;ам утадар. Шаредек ичдан яширингнна эзилиб, Куп жонлилар оунгги тинни куталар... "кук гавидан каргапарнинг катор-к.атор чизшшб утиши" — куз тасви-ри учун мухим вооита булоа-да, бпринчи мисрадаги "баю янгяиг" бирикмаси шеърдаги лирик фожеликни куюклаитиради. Чулпон айтмох,чн булган гац кейинги икки мисрада. К,иш — табиатда "оунгги тин" — уйкуга кетиш. "Сунгги тин"ни кутганлар -- "ичдан яширингина эзид-ган куп жонлилар". Шу "жонлилар" к,аторида Инссн х;ам бор. Учинчи мисрадаги "Шаредек" сузинннг кистирнб утшишш хал бехиз булмзй, "булутларнинг зах,арли ук,и" куксцца долгам мустамлака #лка кисма-тига ишора килинган.

"Куз" шеъридагп рамзий таовир "Хазон" (А9ЕЗ)да яна-да аид-датли, кэскин холатларда нзмоён булади. 9нди "capraiiraH ялроедар" урнини "кнзарган ппроклар" эгаллайдн:

Сунг дзмда япроклар к,изариб ёнднлар., Цизариб ёндилар сунг дамда япроклар...

Япрок,нпнг "к,издрии"и кузга кос скфат эмас. Навопйшунос олим Ё.Исхок,ов "кизил" сузини ууйидагкча изодлайди: "... гасвирда "кизил", "лолагун" сузи кулланеа,- албатта, к,оя гушунчаси пайдо була-.ди ("к,он тукилмок,", "юрак кон булмоц" каби). Ыу нук.таи назардан ёндошсзк,' Чулпон сзргайгая япрокда. ортщча сифатлаш ("к,пзиллик.") бериш билан давр фожеаогаш'табпат лавдзспда гавдалантирган.

К,исмати узилган, уикдн iñtt; булган халц шопри «й^тида Чулпон нафрати шунчалик чексизки, хатто тзсвир ршзий мнъно^ багрнга сиг-

май уни тарк эхади, очик-ошкора шакала намоён б?лади. Эй, совук эллардан муз кшщб келгонлар, У купол тушингиз корларда йук булсин! Эй менинг богимдан мевамни тергонлар, У к,ора бошингиэ ерларга кумилсин) Чулпон куда мураккаб шароитда, айникса, адабиётда хурфикрли-ликка "кишан" урилган бир замонда • ижтимоий муз?ит зиддиятларини акс эттиришда поэтик тимсолларга мурожаат этди. Мустамлака миллат бошидаги "кора к?ланка"лар, унинг окибаткда вайрона долита келган улка кисмати табиат рамзлари багрига сингдириб юборилди,

"Табиатнинг лирик ифодаси" деб номленган учинчи фасл шоирнинг фалаафий шеърлари та>;лилига багишланган.

Ч?лпон табиатнинг азалий конуниятлари: макон ва замон чек-сизлиги, дунёни бир бутун нарса деб тушуниш ходисалари хусусида чук,ур фалсафий мушохддалар олиб боради.

Барг — Чулпон поэтикасидаги аоосий тимсоллардан бири. Барг — тириклик, "яшариш, кукариш, жонланиш" тимоолн. Улуг фаранг адиби Албер Камю кундаликларида немис файлаоуфи Шеллингнинг "Шо-ирлар -- дунёнинг тан олинмаган конуншуносларидир" деган гапини келтиради. Шеллинг жамият конунларини назарда тутган булса-да, табиат конунлари жамиятда зодир булади. Чулпон барг тимсолида -ётнинг ?лмаслиги конуниятини кашф этган: Арикда сувларнинг уйноки шухлиги Шохларда ухлаган баргларни уйготди. Айникса, шамолнинг у юмшок шухлиги Шохларда баргларни титратди, уинатди.

"Барг" ,(1922).

Чулпон табиатдаги х,амма нарсалар: дониворлар, усимликлар эр-кин булиши керак деган хулосага келадики, шеърнинг бешинчи банди-да тклла кунгизни банди килиб ^йнаган болзларга карата: Кулликни севмаган йуксулни кучлашиб, Нимага узининг эркига куймайлар — дейди. Эркдан махрум зтилган тилла кунгиз — кулликни севмаган "мен" тимсолп. Шеър:

Упмайман шу чогда фаришта-малакни Упаман бутокда гитраган бир барпш — саТрлари билан якунланади. Чулпон кукдаги афсонавий малаклардан "бутокда титраб турган бир барг"ни афзал куради. "Шохчаларда се-

кингина урмалаб, новдаларда канот езган баргчалар"да болалигашнг сурурини курган шоир табиатдан "шу яшаянинг томирини узмаслик"ни, "шу нашъани, шу рсщатнн бузмаслик"ни тилайди. Табиатдаги бу узга-риш "ернинг тинчи бузилгон" -- к^кламга хос. Лекин йил фак,ат кук-лшдан, иборат эмас. Унинг кррли, буронли, булутли кунлари бор. Айницса, бнз тагриф зтган баргчаларга "куз шамоли наштарини сан-чадк, жонларини слади", жонсиз барг япрок,к,а айланади. Чулпон ушбу манзараларни шоирона ниго;^ ила кузатиб, рассам муйк,алами билан сувратлантириб беради.

"Бугун бош устингда лшнаган япрок,, шовиллаб тугаиар зрта пойингда", -- деб ёзади Абдулла Ориф. Чулпон х,ам япрок; образида тирикликнинг интодосини курэди. Барг — умрнинг яшарш, кукариш фасли бак;ор булса, япрок, — сулиО, саррайиш, хазон булиш — куз. Демак, пнсон умри бок;ий эмзс, фоний. Табиат — бок,ий. Чулпон кат-та йул буйида учраган япрокда сукланиб, термулиб, хаёлидан шу х;ислар утган б?лса, унинг бепоён уйларига эрк берган сирлар яп-ровдек куйилиб оатрларга айланган булса ажаб эмас: Япрск, япрок... бутокларда Ь'алтираган вара/ япрок;. Юзларингни сунг чогларда Бутун босиб кетган тупрок.■•

"Катта йул буйида учраган япрок; учун" (1924)

Чулпон назарида шсоният тарацциёти учун зарур б^лган х;аыма нарсалар -- табиатда пширин. Шу жихдтдан, табиат - инсошшт усто-еи. Инсоннинг вазифаси табиат сирларини тушуниш, жумбоь^арини ечиш ва уэи учун тадбик, зтишдан иборат. Айницса, улим зарурияти-ни тушуниш з%аэт хрдисаларининг мажмуидир. Чулпон улимни йук,отиш деб кабул цшшайди. Инсон - - табиат тафаккуршшнг бир булаги сп-фатида мангу улмасдир. Чулпон назарида нам табиатда улиш йукдир. "Ёлгиз бир учиб, суниб... яна ениш бор".

Чулпон табиатда у^аро богланган икки ходисани куради: бирин-чиси инсон ахлокии асослари учун зарур булган табиат билан рудий к,ушилиш, иккинчиси -- инсон эрки ва озодлигини табиат рашларида гавдалантириш. Шоирнинг "Бахорни согинднм", "Табиатнинг жавоби" шеърларига ана шу тамойиллар асосида ёндошилади.

Юк,оридаги фикр-мулохазаларга таянилган холда Чулпон шеърия-тида пейзамнинг вазифаларини, аиосан к,уйидагича балгиладик.

1. Чулпон янги узбек шеьриятида инсон таедири билан боглиц

муаммоларни табиат. воь;еа-ходисаларига боглаб ифода зтди.

2. Чулпон тарихимизнинг Ватан, мандат к,исмати хал булаётган зиддиятли дэврида яшади. Шундай бир эалонда миллатпарвар шоирнинг табиат поэзияовда миллий хаеллар оуврагланишн табиий эди.

3. Чулпон янги узбек шеъриятида символизм эшигини очди. Шарк; тасаввуф адабиётидан олган ca6oiyiapn билан Гарб ва рус символис-тик поэаиясини бир-бирига паивакдлаб, гузал поэтик шакллар ярат-ди.

4. Чулпон табиатдан шунчаки оддий манзара яратмади, балки мохият излади. Киприк кок,кунча утиб кетадиган инсон умрини капа-лакка к;иёс этиб, катта уыумлашмалар чиь;арди.

Б. Шоирнинг табиат концепциясида барг, япроц образлари кенг маъно касб этиб, унинг борлик, хак,идаги эстетик тамойилларини бел-гилайди.

Иккинчи боб "Чулпоннинг пейзаж яратиш махорати" уч фаслдан иборат. "Ангана ва янгилик" деб номланган дастлабки фасл Чулпон махоратини шакллантирган оыилларни камраб олади:

Албатта, Чулпон камолот боск,ичига осонгина етган эмао. Бунга сабаб, аввали фавк;у лодда истеъдод булса, сунгида тинимсиз иэла-ниш, хусусан, "Шарк шеъриятинннг сохиби хикмати Яссавий, "Лиеонут тайр" назмий Навоий, "Лайли ва Мажнун" ыуаллифи Фузулий, "Мабдаи нур" згаси Машраб, илохийлар эгаси ошиц пошшо АмирийI*лардан ма-Хорат сирларини урганиш булган.

Барбу Шарк, адабиётидан яхшигина хабардор булган Чулпон, ав-вало, Уз шеъриятининг келажагини Шарк адабиетининг бой анъанала-рисиз тасаввур этолмаган.

Гарчи Чулпон "Навоий, Лутфий, Бойк;аро, Машраб, Умархон, Фаз-лий, Фуркат, Мук,имийларни уцийман ~ бир хил, бир хил, бир хил"** деган б^лса-да, у чигатой адабиетидаги шаклий бир хиллккни назар-да тутган булса керак. Х,ар холда Чулпон лирикаоида классик шоир-лар таъоирини кузатиш мумкин. Шоирнинг "Шафтолига" (1924) 'шеъри шу хусусиятни мужаооам этган поэтик кашфиёт. Чулпон Шарк, поэаия-сининг анъанавий ёр ва ошик образларидан фойдаланиб, гузал поэтик манзара яратган. Шафтоли -- садок.атли ёр тимсоли. Шеърнинг даст-

* Вадуд Махмуд. . Бугунги шоирларимиз ва салъаткорлариииа. Маориф ва ру,итfjaíu. 1926. 5-6-сонлар.

** чрлпон. Улуг х,инди. Маориф в а уцишгучи. 1926. ll-12-сонлар.

лаОки ик$и миораои "енгил юмор" билан бошланса-да, иккинчи бандда ошц хаёлини шубхали саволлар чулгайди:

Унидимнинг заволига кон йирлзган гс/зларим, ■ Ёшларини юэларингга тоши-томчи тукдими? Ёки севги армонида шахвд булган йигитнинг Есир рухи кони билан лабларингдак уптими?» Шеърнинг сунгги икки мисрасида ошик ёрга кунглини ошкор айлайди.' Майли севган ошикларинг изларингга туймасин, . Лекин ракиб лабларингга лабларини к$ймасин, , Захарини куймасин... Ушбу сатрлар хаэрат Навоийнинг:

Узгалар хуснин тамошо айласа чиксин куэум, У зга бир куз х;ам сенинг хуснинг тамошо айласа... * сатрларини ёдга туширади.

Поэтик киёслаш, композицион сюжетдаги курилманинг ички дунё билан богланиши, яишрин рухиятни классик традицион neiisaw лирика-сада бериш — Чулггон шеъриятинпнг мухим хусусиятларидан биридир.

"Новаторлик -- анъанани хурмат килган хрлда уни такрарламас-ликдир" (Лотман). Чулпон хам классик традицион образларни янги поэтик шакллзрда смнаб курдн.

Тадкикотда Чулпоннинг усмонли турк адабиёти билан муносаба-ги хусусида хам муфассал фикр юритилади.

"Номик Камолдан Али Сайфий (О.Сайфий)га довур усмонли ада-биётини укиган" Чулпон ижодий камолотида турк шеъриятининг таъ-сири кучли булган. Чулпон Фитрат домла каби Естамбул тацснлини олмаган булсада, успиринлик чогидан турк адабиёти, тарики билан таниша бошлаган. "Чулпон 19 яшар пайтидй уйларига мехмон булга-нимда, у турк тарихига дойр асарларни излаб укир экан, "Турк юрду" ва шу каби туркчилик матбуотини кузатиб борди"**, — деб хотирлайди Ахмад Заки Валидий.

Чулпон турк шоирлари Юнус Эмро, Тавфик Фикрат, Ноъмик Камол, Ризо Тавфикбек, Абдулхак Домиднинг утли шеъриятидан ортик дарата мутаассир булиб, усмонлича шеърлар хам битган.

Бу билан Чулпон усмонли адабиётнга так^тд килган деган хуло-

* Иаваий А. Разаллар. -- Тошкент, 1991. — 22-бет.

** Ахмад Эти Валидий, Абдулх^шл СулаМюн (Чулпон)* '"Уз.А.С.".

1992. 3 апрел. Напрга Б.1\осимов пШёрлазак.

сага келмаолик лоэим. У "гарчи руя; ва оханг аътибори С план усмон1 лилар таъсирида булса-да, шунинг узига махоус тили ва услуби бор-дур" (А.Саъдий). Афоуски, Чулпоннинг турк шеъриятига муносабат масаласига купинча бирёмама бахо . берилди. Шоирнинг "Уйгониш" казшуасн хусусида мубохаса юригган Миён Буарук Солихов ёаишича: "Тупламда пантуркистларнинг усмонлилаштириш метудига хизмат к,илиш х;ам бор, шоир баъзи айрим шеърларида оханг, вазн, услуб жихатла-рида Туркиянинг туркчи шоирларидан таъсир олгонини севдирмак бй-лан. бирга холио усмонлича шеърлар ёзиб, $рнак Серишни хам унут-майдир.* Туркчилик мафкурасини хар томонлама илмнй асослаган Зиё Кукалп таърифига кура "Туркчилик — турк миллатини юксалтирмак демак". Мнллатни юксалтмак -- жадид адабиётининг асосий вазифаси эди. Чулпоннинг турк адабиётига муносабатини хам шу нуктаи назар-дан бахоламок, лозим.

Чулпоннинг шеърият бобидаги махорати хак,ида "Табиат — образ

— махорат" фаслида фикр-мулохаза юритилади.

Одатда шоир янги образ яратмайди. Образ — халк, мулки. Шоир шу мавжуд образлар асосида узининг гоявий-эстетик концепциясини илгари суради. Мавжуд образни ижодий фангазияси асосида цайтадан яратади. Шоирнинг бутун истеъдоди ана шу "цайта ярагии" санъатида намоён булади. Демак, "поэзия тавсифлар билан эмас, балки картина ва образлар билан сузлаши керак. Поэзия бугамни тавсиф этмайди ва ундан (нуоха) кучирмайди; балки уни аратади..."** Шу яратилган образда маълум гоя илгари сурилади ва ижодкорнинг нук,таи-назарини ифодалаб келади.

Шуни алохида эътиборга олиш логимки, Чулпон табиат ходисала-рини доимо бир хилда к,абул килмайди. Унда табиатдан шодланиш ва кайгуриш тазодлари алмашиниб туради. Бу хрлатлар, айницса, йил фаслларига багишланган шеърларида якк,ол кузга ташланади.

образининг юксак намуналари рус шеъриятида куплаб яратилган. Рус поэзиясида киш -- миллий колоритни хам белгилайди. Айницса, С.Есенин бу туркум шеърларида халк, рухини мухрлаб кетди. Масалан: "Плачет метель, как цыганская скрипка", "Ах метель та-

* Миён Буарук Солицов. Уабек адабизтида миллат-шлик куринишлари.

— Тошкент, 1933. -64 - бет

** Белинский В.Г. Танланган асарлар. --Ташкент, 1955, -£13-бет.

кая, просто черт возьми...", "Свищет ветер, серебрянный ветер... в шелковом шелесте снежного шума..." -- булар шунчаки !<ши манза-ралари тасаири эмао -- балки рухий холат, табиатга содиклик бел-гиси. К,о рли буран -- б у горак изтироби; эпчил уюрмалари -- бу вак;т, тез у'тиб кетадиган бахт ва шодлик; даладаги кумуш шаббода — тетиклнк, хает, галаба даракчиси... Бу долатдэрнинг барчасп бир лирик кахрамонда к,андай бирлашади? Шоирнинг уй-хаёллари билан Хакик.ий хаёт кандай мое тушади? Шоир бу холатларни шеърлар цикли-да эмас, мачсус сатрларда ифоадалайдн. "... Слушай под эту гармонику снежную я расскажу про свою тебе жизнь".

Чулпоннинг ккш туркум шеърларида есениннона рухнннг уигун томонларини кузатиш мумкин. Бирок, Чулпонда лирик "мен" кескин драматик холатларни бошдан утказади. Шоир к,иш манзарасидан купрок, поэтик мак,сад йулида фойдаланади. Масалан: "Яна к,ор" (1921) шеъ-рида к,иш тасвири учун лозим булган хамма нарсалар мавжуд. ("Кор", "булут", "бурон", "карга" каби). Шеърнинг даотлабки мис-ралари: "атрофдаги оппог, к,ор", "кукни коплаган кора булут" лирик экспозиция булса-да шоир Сешинчи, олтинчи бандларда "тукгдирувчи захар совук, тунда бева-бечоралар" огир адЕолини оувратлантириб беради. Буидай холатлар "К,иш ке^аяари" ва "Оппок ой" шеърларида Хам ифодаланган.

Чулпоннинг к,иш туркум шеърларида "карга",- "кафан" сузлари куп кулланади. Хусусан, "карга" -- поэтик образ даракасига кута-рилган. Бунинг биринчи сабаби — "карга" -- куз ва к,ш манзарала-рини хосил килувчи хаётий манба булса, иккинчи оемантик нуктаи назардан салбий маъно касб этиб, ижодкор гоявнй макоадига хизмат Килади. Масзлая:

Яна кии... Крр кафан ёпилди яна К,аркага туй... уйин топилди яна.

("Яна к,ор" (1921).

Киш адоги — Бахор. Чулпон "сил кунгилларга малхам бачш этувчи" ушбу фасл таърифида бисотидаги энг суюмли сузларини ишла-тади. "Кукламойнм йулга чик,к,ан. - Куиламоиим кузгалган. Кук куилак-нинг битишига унча куп хал колмзган". "Кучмам келадир" (1929) шеъридаги кукламон образини яратишда махорат курсатган шоир унинг таърифида тутилмаган ташбихлар куллайди:

Кукламойнинг ипак куйлак этаклари судралиб, Кора ернинг бошларини силаб-сийпаб келадир

У силашдан, у сийпашдан кувват олиб, куч олиб, К,ора ер хам куксидаги олтинларни берадир.

Легаш Чулпоннинг куклам-бахор туркум шеърларида доимо шундай РУХ устявор амао. Мисол учун, "фасли навбахор"га багишланган — "Навруз кунида" (1921) шеърида Навруз — "кира, учган, кирлик, кучсиэ дилларга, ёруг, ёгду сепган янги кун". Бирок, шундай у луг кун хам узбек киап кисматидаги "к,opa тун"ни ёритолмайди. Хэмон "тутк,инларнинг куз ёшлари ба>;орги шудринглардан гузалликни хул-лайдир". Чулпон шеърда тазод санъатини к,уллаб, эрк ва эрксизлик хак,идаги концепцяиоини илгари суради. Шоирнинг поэтик нук,таи навари, айни^са, шеърнинг с^нгги бандида равшан булади: Навруз куни эрксизларга эрк берар, Узбек киэи эркли кунда бушалмай, Зиндон каби тор уйидан чикрлмай, Калин, огир деворларни йик,олмай, Борлигини кенг дунёга отолмай, Чин эрк кунни кута-кута телмирар...

Хак;ик,атан, "истшуюл кайгуси" Чулпон шеъриятининг кон_К°ннга сингиб кетган. "Чин эрк кунни кута-кута телмирган" ёлгиз узбек . кизи змас, балки бу ибора бутун бир миллатга нисбатан кулланган десак хата к,илмаймиз. Бундай хазин поэтик оханглар шоирнинг "Куклам к,айгиси", "Еахор ва мен" шеърларида хал ёркин сувратланган.

Чулпоннинг табиат поэзияснда сув, даре, булок, тасвири билан боглик, поэтик образлар хам махорат билан яратилган. Шоирнинг "Утли сув", "Зарафшон", '-'Яна Зарафшон", '"Еуло}у1ар кучогида" шеърлари шулар жумласидандир.

Табиат стихияси эамирида утмишнинг "ь;урк,инч; конли иа"ларини ифода этиш тамойиллари, айникса, "Утли сув" (1922) шеърида наыоён булади. А.Саъдий "Утли сув"ни ортик, туыанлик бир шеър деб бахо-лайди. Бу фикр хам хаки^атдан йирок, эмас. Лекин синчиклаб мутолаа килинганда шоир "Утли сув" тазвирида бутун бир миллат тарихининг фожекй лавхаларини оувратлаб берганига гувох буламиз. Шеърнинг дастлабки нкки бандида "дзхшатидан жон берарлик" даражада к;урк;иш мумкин булган денгиз тасвири берилэди:

Зур денгизнинг тулк,инлари йагрида Юз йилларнинг к,онлн, курк,инч изи бор. Юмшок, сувдан бириктирган огэида Шафк,аг билмас исёнларнинг сузи бор...

Денгиа — "юз йшшарнинг шафцат билмао исёнлари"ни юрагида сацла-ган поэтик тимсол. У уаинкнг янги тулк,инлари учун кучни "к,ора будут кузларидан оладир". №ра Сулутнинг куэларидан тукилган "ёш-лар к,айгилардан тУлган" куэ вшлардир. Шеър уткир сиёсий характер касб этиб, мусгзмлака гизимига аоосланган тузумга муносабат бил-диради.

Чулпон табиатнинг ноэик кузатувчиси сифатида борликдаги хар бир 'ходисани чуцур мушохада этади. Х,ар бир манэарадан инсон хаети учун уйгун холатлар иэлайди. Охир ок.ибат нноон ва табиат орасида-ги увилган ришталарни тиклашга ингилади. Шоирнинг киш, бахор, куэ фасллари тимсолида инсон кисмати билан боглиц ходисаларни тасвир-лай олиши хам поэтик мацоратнинг бир циррасидир.

Поэтик махоратнинг иккинчи бир кирраси "Табиат тасвири ва бадиий санъатлар" фаслида намоён булади.

Шарк, мумтаз паэтикасндан етарли билимга зга булган Чулпон лафзий (тарсиъ, тажнис, сажъ, такохулу-л-ъориф, муболага, игроц, ружуъ, такрор, тасбиг каби), маънавий ( ташбих, шеърий сифатлар, истиора, киноя, тазод, инток каби) ва хар иккала гузалликлар муш-тараклигидан хосил булган санъатларни ь;уллади. ,Бадиий санъатлар воситасида инсон ва табиат муносабатларини, лирик к,ахрамоннинг рухий-маънавий дунесини тасвир этди...

Чулпон куп бор мурожаат этган сзнъатлардан бири — ухшатшп. Бу хаеда А.Саъдий шундай ёвади. "Бу шоир (Чулпон Н.Й.) чукур хам ингичка тушуна оладир. Унинг фикрлари куюк, тириз, ухшатиш ва истиоралари, киноялари янги хам узгачадир... моддий нарсаларни маънавий нарсаларга ухшатишдаги устолиги хозирги ёш Узбек шоирла-ридан Чулпонга м,ахсуо кабидир".* Чулпоннинг ташбих к,уллашдаги "устолиг"ини куйидаги намунадан-да кузатиш мумкин: Кунглим каби йициь; уйлар, цишлоклар Бойцушларга буэуц кунглин очконми? Ота-она, танищ-билиш урток^ар Юртин ташлаб, тог ва тошга кочгонш?

"Ёнгин". (1921)

Тасвирда ёниб вайронага айланган улкз манэарэси "бойк.уш" тимсолида берилади. "Бойцуш" ва "вайрона" орасида мантик,ий богланиш бор. Нихоясиз хурлашлар ва таловлардан беэиб цолган "ота-она, та-

* Саъдий А. Узбек ёш шоирлари. Чрлпон .-- Зарафшон, 1924. 120-сон

ниш-билиш уртоклар юртни ташлаб цочронлар". Окибатда гулзэр х;аро-базорга - бойкушлар маконига айланган. Шу уринда шоир психологик параллелизмдан хам фойдаланган; шоир ёниь; кунгли ва вник уй-лар, кишлоклар; бойкуш ва ёнщ уйлар, килшоклар...

Чулпон зътиборини тортган санъатлардан бири ~ "шеърий си-фатлар. (халкаро адабпётшунооликда — эпитет).

А.Саъдий "...шоир учун шеърий сифатлар тажриба тошидир"*, — деб езади. Чулпоннинг шеърий сифатлардан фойдаланиб яратган оригинал обраэлари маълум бир поэтик тиэим дарааасига кутарилди. Ху-сусан, ь;ора ранг билан боглик рамзий образларда шундай хрлатларни кузатализ. Масалан: "коп-кора булут", "кора кийган жан", "кора рангга буалган тарих", "кора сув", "кора тун", "юн олгич корон-гулик", "коп-кора дев каби булут йирини", "кора бош" сингари... Мисол учун:

Кук юзини коп-кора машъум булутлардир урар, Ул булутлар устига отдек миниб девлар чопар...

Ёки:

Кук ввида катор-катор чизилгон Кумир каби булутлари -- ёт эллар. Ул элларнкнг куллигида эзилгон Шарк эллари... буэук, КУРУН» куп ердар...

"Кизил байналмилал" (1918) Икки шеърий парчада кора сифатлари (коп-кора , кумир) булутга нисбатан куляанган. "Кук юзини ураган коп-кора машъум булутлар" — табиатдаги маълум бир' узгаршдан дарак берса-да, иккинчи тас-вирда максад ошкор булади: "кук юэида чизилган катор-катор булутлар — ёт эллар". Еулут аслида маълум маънода кораяик белгисини ифодаласа-да, Чулпон унга орттирма дарака (коп-кора, кумир) бериб рангдаги рамзишшкнн янада чук,7рлаштиради. "К,оп-кора булут", "кумир каби булут" таовирида юртнинг маълум коронгилик-тутк,унлик ичра колганлигига ишора килинган.

Кизил ранги . билан боглик, поэтик образлар Чулпон шеърияти ба*рига сингиб кетган. Айникса, "к,и&ил"нинг кон, шафак, ол, анор каби синонимларидан фойдаланиб: "кизил ой", "кон килган хзсрат", "кон булган улуш", "конга туйган бури", "тилларида кизил кон к,и-лич", "кип-кизид анор янглиг юв", "кон йиглаган куа", "кон йигла-

* Саьдий А. Адабиёт дарсмиаи. -- Тотет, 1984. - гУ-бет.

ган тун"., каби поэтик образлар яратди.'

Чулпон шеъриятида гасвирдаги киэиллик крпинча "дон" оу'яи би-лан Уриндош келади. Кон-к,изилга нисбатан, хатто кип-к,изилга нис-батан хам #ткир ранг-тус билдириб, лирик фожелик хосил килувчи поэтик образ.

Чулпон майорат билан к,?ллаган поэтик санъатлардан яна бири — истиора. "... истиора улдурким, ясок, ва «рода этилган маън'о ораоидаги алока ухшашликтур". * Чулпон шеъриятида маъно кучимлари фикрни лахзалар ичида яркираб ку'ринувчи образлар билан пфодалашда КУлайлик яратади. Масалан:

Нима учун тунларингда буриларнинг корни т?к,... Нима учун уч булути селлаларини ёгдирмао.

"Бузулган улкага" Устимга-да бало тоги йикилгон...

"Хаёли"

Булутлар остига к,очиб кирди кун.

"Пу>ртзна"

Намуналардаги "корни тук бури", "\?ч булути", "бало тоги", "булут остидаги кун" истиоралари замирида улканинг фожеали манзаралри ифодаланган. Бундай кинояли, уткдр кесатии; рухидаги истиораларни шоирнинг тигмэларида эмэс, сочмаларида хам учраташэ. Масалан: "Кор кУЙнида лола" хикоясида "Эшон, киз (Шарофатхон), никох" учун "Кор, лола, куш" сузлари истиора этилгандир.

Умуман олганда, Чулпон куллаган истиоралар образ бадииятини юксалтирэди, маънони кенгайтиради, тасЕярга узига хос жозиба ба-гишлайди.

Табиат ва жамиятдагп жами вок®а ва " >;одисалар мутаносиблик билан бирга ь;зрама-к,зршиликлардан хам нборатдир. Бундай хаётий драматизмнинг шеъриятдаги куриншш — тазод санъатида берилади.

Чулпон яратган ■ тазодларда хам хаётий масалалар фалсафик му-шохада этилади. Шоир поэтикасидан урин олган: "кеча ва кундуз", "тун ва тонг", "ер ¡олдузи ва самочолдузи", "Шарк; ва Рарб", "киш ва бахор", "кор ва лола", "денгиз ва к.иргок;" каби тазодлэрнинг поэтик дунэси ннхоятда кенг. Масалан:

Фак.ат мен бнр узим, Шаркнинг бир к,изи Бахор келганпни курмай коламан.

* Хусайний Л. Бадойиъу-с-санойиъ: - тошквят, 1381. - £19'^бет.

Узун, к,ора цишнинг кетмаодан изи,

Унинг дусти — кузни кутиб оламан...

"Шарк, к,изи" (1922) "...совук, гамли к,ора к,иш"ни утказиб "кум-кук духобадан куйлаклар кийиб" келган бахор j;ap кимнинг кунглига шодлнк рухи олиб кирди. Лекин "фацат Шарк.нинг Сир к,из"и бу неъматлардан Оебахра. Турт де-вор ичида ранглари ааъфарон, багрлари кон Шэрк к,иаи "цора к,иш" ва "унинг дустй-кузни кутиб" олади. Йил фаслларининг диалектик бог-ликлигидан ижодий фойдалзнган шоир бахор ва к,иш, Шарк к,изи ва ба-хор, тазодларлда "ёруг дунё рохати"ни турт девор ичида тасавЕур ■этган Шарк, аёлларининг аччик, кисматини ифода зтган. Шеърда лафзий гузаллика асосланган тадриж (к,иш, бахор, куз) санъати хам махорат билан кулланган.

Маънавий гуэалликка асосланган — ружуъ Чулпон суйиб мурожа-ат зтган санъатлардая. "Ани истидрок хам дерлар. Ул андогдурким, бир нимани зикр к,илурсен ва нукта учун андин к,айтарсен... "* Чулпон ружуънинг имкониятларини янги поэтик шаклларда синаб курди. Масалан:

Кел, малак, кел, кел, пари, кел, кел, упай бир

эркалаб,

Кел, к,уёш чик,к,унча уптир... кел, кел, упай бнр

' эрталаб...

Келма, келма, эй пари, танларинг нурдир сенинг,

Танларинг нур, юзларинг нур, тенгларинг хурдир

сенинг...

"Табиатга"

Табиатни бир "мастак" сиймосида курган шоир унинг. таърифига суз тополмайди. "Малак" поклигини аораш учун ниятидан хам кайтиб, уни (малакни) хурларга к,иес этади. Тасвирдаги "кел" ва "келма" сузла-ри билан бошланувчи байтларда ружуь хосил булган.

Чулпон лоррияоида лафзий ва маънавий санъатлар муитзраклиги-дан ибират поэтик шаклларни хам учзатаьшз. Айник,па, Чулпон поэзи-ясинннг гултожи булмиш "Гузал" (1919) шеъри бадиий безакларга урапган поэтик кашфнэт. "Гузал"да саккиздан ортиц шеърий санъат к,?лланган. Шоирнинг назм бобидаги '"устолиг"и уш5у шеърий парчада >;ам аниц намоён Сулади:

* ЛЧ'Га^ний А. у та асар. - 171-бот.

Коронгу кечада кукка куз тикиб, Знг еру*- юлдуздан сени сурапмен. У л юлдуз уялнб, бошшш букуб, Айтадир: мен уни тушда кураыен. Тушпмда кураман -- шунчалар гуаал, Биздан-да гузалдир, ойдан-да гузал. Таовирда тааод (коронгу-еруг), инток (юлдувнинг уялиши, Сошини букиши), тасбиг (туртинчи мисрадаги "тушда кураман"шшг бешинчи мисра бошида келиши), ружуъ (ёршшг 'юлдуздан-да, ойдан-да гуэал-лиги) ва муболага санъатлари цушилиб, йирикиб машъука гузаллигини таъриф этади...

Ошик изтироб сахросида тентирайди. Айршшк ёшлари тулган куаларини ойга тикиб, ёрини суроклайди. Бу уринда ак,лга сигади-ган, лекин идрок килиб булмайдиган игрок санъати хосил булган. Шушшгдек, ойнинг кизил янокка айтиши — кнток, туртинчи мисрадаги "акка" сувининг бешинчи мисра бошида келиши — тасбиг, маъшу-канинг ойдан-да, кундан-да гузаллиги — муболага хам ружуъ.

Ошик айршшк сахросида танхо колиб, сочларнни фариштадек ёйиб утаатган тонг шзюлидан маъшукани сурайди. Тонг шамоли уни . (маъшукани) атиги бир бор курган. Вир бор курганда хам йулидан оаиб, тог ва тошлар аро тентираб юради. Чунки у шамолдан-да, ой-дан-да, кундан-да гузалдир:

Эрта тонг шамоли сочларин ёйпб Ёнпмдан утганда сураб курамен Айтадир: бир куриб, йулимдан озиб, Тог ва тошлар ичра истаб юрамен Бир курдим мен уни шунчалар гуаал, Ойдан-да гувалдир, кундан-да гузал. - Одатдагидек банада кнток (тонг мамолишгаг суалаши), ружуъ (маъшу-канинг шамолдан хам, ойдан хам, кундан хам гузаллиги) ва тадриж санъатлари к'/лланган.

Узун тунларни тонгга улаб, бедор утказган ошик бутун оламга заррин нурларини сочиб чикаётган к,У®шни суроклайди. Кун уни курган, курганда >;ач тушдамас, унгда курган. Хатто маъшука юаининг нури кошида уз нурини заиф билиб уз утига бекиниб олган. Тазвир-да, айникеа, тазод кенг кулланган. Тоиг кетгач -- куннинг чик.ши, маъшукани тушда змас, унгда куриши — тазодникг знг чкрсйли наму-наяаридир. Шунинг Силан бирга, ташхис (куняинг срзлари) ва рулуъ

(маъшуцанинг шунчалар, хатто ойдан хам, , кундан хам г^эаллиги) санъатлари у та иознклик билан к,улланган.

Хижрон водийсини кезиб чик,к,ан ошик хайратда. У шу хайратнинг куалари билан 5?а-уаини саволлар гирдобига тортади: Мен йукоил на булиб уни оуюбмен, Унингчун енибман, ёниб-куйибмен, Еошимни аур ишга бериб к.уйибмен, Мен суйиб... мен суйиб кимни суйибмен? Мен суйган суюкли шунчалар гузал, Ойдан-да гузалдир, кундан-да гузал. Ошик ёр ваолига етишга муяооар булмаоада, унинг хаёли билан яшаи-ди. Шу уринда махоратнинг яна бир цирраси намоён булади. Банддаги "суйиб, суйган, суюкли" суэларидан иштицок санъати хозил булган.

Шарк; мумтоа поээиясининг анъанавий ер ва ошик образларидан ижодий фойдаланган Чулпон унга янги оханг ва рух багишлайди. Ай-Hffi^ca, маъшук,а хусни жашлшш гайиаг обраэлари (юлдуэ, тонг ша- , моли, ой, кун) билан циёолаб, поэтик гузаллик кашф этган.

Хуллао, Чулпон Шарк; мумтоз поэтикасининг лафэий, маънавий ва улар муштараклигидан яралган бадиий санъатлари воситаоида ранг-баранг поэтик шакллар яратди. Хусуоан, бу гузал анъанани та-биат образларида ривожлантирди. Табиат ва инсон орасидаги эидди-ятларни ифодалашда гузал санъатлардан махорат билан фойдзланди.

Хулоса. Юкрридаги боб ва фаолларда билдирилган фикр-мулоха-заларни бир нук,тага жамлаб, Чулпон шеъриятида пейаажнинг узига. хоо хусусиятлари юэаоидан ь;уйидагича хулоса к,шшш мумкин:

1. XX аор бошлари Туркистон хаётида лшддий шшшоий-сиесий вокеалар руй берди. Айникса, биринчи рус инк,шгобидан сунг улкада "жадидчилик" коми билан маърифий-сиесий харакат бошлаяди. Жадид-лар магбуог ва адабиёг са^ифаларида жа^олатга ^аршт: курш эълон килдилар. Чулпон М.Вехбудий бошлик, мадид адабиёти хавосидан нафао олди.

Z. 191В йилдан бошлаб Чулпон шеъриятига табиат оханглари ки-риб келди. "ГУзал Фаргона", "Эй, Фаргона" шеърларида "кум-кук ли-Осолар #рнига ь;онли к^йлак кийган улканинг фожиали манэаралари тасвир атилди. "Ёруг юлдувга" шеърида шоир илк бор табиат билан ювма-юа сирлашиб, ,тарих кчаъридаги хак,ик,атлардан сузлади.

3. Чулпон Туркистон улкасида муотамлака зулмига к,арши бош-ланган Миллий Оводлик Хдракатига катта умид боглади. Шунинг учун,

"кишанлзрни ясовчи усталар"га "ёз бошининг коридек, олбоогининг зоридек кунлар келишини" башорат этди. Бирок, ушбу хдракатларнинг бирин-кетин бостирилиши шоирнинг сунггн умидларини хам бйрбод эт-ди.

Бу адоксиз изтиробларнинг сувратлари, айникса, табиат образ-ларида мунгли манзара намоён этди. (Масалан: "Куклач кангиси", "Яна кор" шеърларида).

4. Чулпон инсон ва мухнт, шах о ва жамият тазодларига табиат образлари оркали муноозбат билднриб. хак бахони беруб кетди (Масалан: "Сомон парча", "Яна кума.!" шеърларида).

5. Чулпон ижод эркшшгги бугллган бир шзроитда хает хакикат-ларини тасвир этишда рамзнй образлардзн фойдаланди. Уаига миллий за»ш деб билган Шарк, тасаввуф дирикаси билан символистик поэзия-яи б: :ир-бирига пайванд килди. "Куз", "Казон", "Бинафиа" каби рам-зий шеърларида бутун бир миллат фожезсини мухрлаб Серди.

В. Чулпон у луг салафлари Навоий, Бобур, Фугулий, Пушкин, А.Тукай, Т.Фикратнинг пейзаж ярзтиш мзхоратидан ижодий фойдала-ниб, янги поэтик иакллар яратди. Хусусан, киш, бз>;ор, даре, булок, тупрок сингари поэтик образларни яратишда алохида "устолик" (А.Саъдий) курсатдн. Сузнинг илохий кудратини бадиий сэнъатларда намойиш этди.

7. Чулпон адабин тилни соддалаштириб, халк тилига як,инлаш-тирди. Хапк,она услуб яратди. "Куклам келадир", "Шафтолига", "Бой-чечак" каби мумтоз пейзаж намуиаларида шундай ташйшшар кузга ташланади.

8. Чулпон инсон рУХиятининг сехрли тшюимларшш борликдан излади. Табиат обрэзлзрида: кузги япрокл.Зрда, майсаларнпнг охиста тебранишларида, юлдузларнинг маъноли жпмирлашларидз, Синафшанинг куз ёшлзрида Инсон сиймосини куради. Инсон хзёти, асослари, негн-зи булмиш "рух эркинлиги"ни баъзида мунгли, кайгули, баъзида Кахр-гззабли, баъзида киноя-кесатикли оханглардз ифода эхди..,

' Диосертадиянинг асоснй мазмуни ва хулосалари муаллиф эълон Килган куйидаги рисола, макола -ва маъруза тезисларида баён килин-ган:

1. Чулпон >;аёти ва шоди библиографияси. — Тсшкент: "Университет" нашриёти, 1991. (2 б.т.). _ . . •

2. "Макнун булиб элни севамаи...". "Уэбекштон ьадабиёти ва санъати", 1593. 23 дал. ' ' " "

3. Чрлпон поззияоида куз образи. Узбек тили ва адабиёт'и, 1993. 4-оон.

4. Ч^лпон талк,инидаги Шарг,. Гулистон, 1993. 8-9 к,{чша сон-

лар.

Б. Чу'лпоннинг рамзий лирикасига дойр чизгилар. Узбек тили ва-адабиёти, 1994. 1-2 -кушма сонлар.

б.Чрлпон поээиясида инсон ва табиат ¡ганцепцияои. Жум^урият ёш адабиётшунооларининг анъанавий илмий конференцияси материалла-ри. Тошкент, 1992. 20-28-бетлар,

7. Чулпон ва Магжон. Жум^урият ёщ адабкётшуносларикинг анъ-анавий илмий конференцияси материаллари, Тошкент, 1994. 34-36-бетлар.

РЕЗЮМЕ

Диссертация Юлдашева Н.Т. "Пейзаж в поезии Чулпана" состоит из введения, 2-х глав, заключения и списка использованной литературы; •

Во введении обоснована актуальность темы, определены цель и задачи, теоретические и методологические принципы, научная новизна, практическая значимость исследования, а также освещена степень изученности вопроса.

1-я глава - "Функциональные задачи пейзажа в поэзии Чулпана" состоит из 3 разделов. Чулпан на протяжении всего творчества искал гармонию между человеком и природой.

Поэт не только в стихотворениях, но и ,в романе "День и ночь", в рассказах, дате в путевых зарисовках и дневниках мастерски изображает картины природы. Жизнь поэта совпал с тем временем, когда решалась судьба нации и родины. И поэтому естественно, что в это время в его пейзажной лирике ощутимы национальные идеи. Он умело пользуется символическими образами ( "Осень", "Желтые листья", "Фиалка" и т.д.), которые достоверно передали трагедию нации. Чулпан не ограничивается изображением картин природы, он ищет в них особый смысл, приходит к большим философским обобщениям.

2-я глава ."Мастерство Чулпана - пейзажиста" заключает в себя 3 раздела.

. Чулпан, как тонкий исследователь природы не оставляет без внимания ни одной детали. Он. ищет в различных состоянии природы связь между человеком тй природой , пытается восстановить разрушенную гармонию между человеком и природой.

Поэт творчески использует традиции изображения пейзажа'своих предшественников - Навоий, Физулий, Вабура, Пушкина, А.Тукая, Фи*рата, а также поэтических образов, как зима, весна, река, источник, пыль ит. д., проявляет особое мастерство.

В заключении представлены теоретические обобщения, полученные в результате исследования.

Основное содержание диссертации отражено ь 7 статьях и тезисах докладов, опубликованных в республиканских изданиях и различных сборниках.

YUIDASKEV M.T. "Lr.ndeospe in Ohulpan'Q poetry" Speciality- X0.0X.02.- Modern Uzbek literaturo Thesis for degree of the Candidate of Philology

SUMMARY

The thesis of Yuldaahev. W.T. $a devoted to one of the problems of the creative work of the national Uzbek poet.

The thesis consists of the introduction,2chaptera,the inference and the list of literaturo used.

In the introduction the urgency of the theme is grounded, the purpose , tasks, theoretical and methodological principles, scientific novelty and practical significance of the work are defined and the level of the investigation of the chosen problem is elucidated, .' ,

The first chapter entitled "Functional tasks of landscape in Chulpan*8 poetry" consists of 3 parts.In this chapter it is stressed that Chuloan tried to find harmony between man and nature and skilfully depicted nature not only in his poetry but also in his novel "Day and Hipht",in his short stories,travel notes end diaries.His landscape lyric poetry is permitted with the national ideas,he tried to find a special meaning in landscape and managed to make important philosophical general conclusions.He used such symbolic images as "Autumn","Yellow leaves","Violet","Buds",etc.which depicted ■ the tragedy of tin nation truthfully,Being widely spread in his lyric poetry, they defined his aesthetic principles, ■

The second phapter entitled "Mastership of Chulpan as a landscape painter" consists of three parts.

In this chapter the researcher stresses that Chujpan tried to find connections between man and nature,to restore the destroyed harmony between then.Following the traditions of landscape painting of his predeceBaors-Uovoi,liizuli,Bo'buv, Tukai.Pitrat,etc,- he used them creatively and elaborated , ■ . new poetic forms.

The inference contains theorti tical generalizations of tha results obtnined -»nd conclusions nude,The main content 'of the thesia is reflected in 7 articltts and theses of reports printed in republican publications and in selected works.