автореферат диссертации по филологии, специальность ВАК РФ 10.01.03
диссертация на тему:
Поэтическое наследие Гумара Караша

  • Год: 1993
  • Автор научной работы: Тажимуратов, Максат Энесулы
  • Ученая cтепень: кандидата филологических наук
  • Место защиты диссертации: Алматы
  • Код cпециальности ВАК: 10.01.03
Автореферат по филологии на тему 'Поэтическое наследие Гумара Караша'

Полный текст автореферата диссертации по теме "Поэтическое наследие Гумара Караша"

,* .

РГб од

» П Г»Т*Г '''П'"1

1 5* л 1 ^ • • '•1

КАЗАХСТАН РЕСПУБЛИКАСЫНЫЦ Б1Л1М МИНПСТРЛ1Г1 АБАЙ АТЫНДАЕЫ АЛМАТЫ МЕМЛЕКЕТТ1К УНИВЕРСИТЕТ!

Цолжазба цуцында

Мацсат Энесулы ТЭЖ1М¥РАТОВ

Г¥МАР ЦАРАШТЫЦ АЦЫНДЫРЫ 10.01.03 — цазак, эдебиетпнц тарихы

Филология гылымдарыныц кандидаты гылыми дэрежесш алу ушш дайындалган днссертацияныц авторефераты

Алматы, 1993

Жумыс Эл=Фараби атындагы Казад улттык университетшде орындалда. 1кпыии жетекш1 - филология гылыцдарыныц доктора, профессор,

академик

Зейиолла Дабдолулы Цабдолав Ресын оплоненттер - филология гылыидарынын докторы

..........в.Кхгйсбаев

филология гь; лыцдарынкц кандидаты, доцент Т.Тебвгенав

Жатекш! уйыы _ Цазац мемлекет-пк вдздар педогоикалык институт) Диссертация 1993 жылгы -— ----------------------------с агат -------

АОай атындагы Алматы иеилекет^тк университетмщ /480100, Алыа= ты «аласы, Ленин дацгьльц 13=уй/ жянындаш филология гылымдарыныц кандидаты гылыми дэрежесхн а*у ш1н диссертация кергайтын К»14,0о,0а - иаиандандырылрая кецестщ мак1Л1Схнде хоргалады.

Диссертациямен АОай атындагы Алматы мецлекеттхк университет 1= нщ а^тапханасьщда танысуга болада.

•Автореферат 1993 еылгы "--------"-----------------------заратылды.

Ыамандандарылган квцестщ гылыыи хатшысы, филвлогия пимцдарыныц кандидаты

. т5"""" С.Макпыров

- 3 -

Жуыыстыц жалпы сип&ттамасы

Зерттеудхц адтуадьд1л1г1. Дазхрде казак адебиет1 елецдхк децгейде айкын да пакты угыиды бхлдхредь Егер оннц тарихын&н ХХ=гасырдкц алгьшкы отыя жылынан туратын тутас 6ip кезец кушпрн аульнып тасталмаганда ÓYrÍHri 613 таиыл отыргал битН одон да иоктыкты болатыны сезстз.

Аталган кезецд! "XX гасырдиц бас кезтндег1 казак эдебиет<~ нтн ен кврнект: кайраткерлерхнщ 6ipi"T Гумар Карал есхмгнспэ нвзгв елестету киын. fvuap Караштьщ салдык тургыдеи да, сепачыц аагынан да бай эдеби, (Ьилосойиялык мУрасы адебиетпен саясат жа= cay, салсатпен эдьбиет аасау устем болган кезендв цолдгл ¥mut= тырылды, толик зерттелмедх. ЭЙтсе де тарихтын обьективтх даму арнаскн буру эсте mymkth емес: соцги .яылдары, казак халкынин меилекетт!гт калпина келттртлушен 6ip вреде Ахмет Байтурсынули, Líaraan Жумабьйулы, ШакврЫ, Hyoin6eK Аймауытулы, Шржакып Дулот= улы, т.б. катар Гумар Дараштыц да абыройлы ecíut тугкрына конды.

Ацшшын шыгармшшлык эмхрхн, акылдык пеберлхНн зерттеу гасыр басында казак даласында болган тарихи ахуалга налила кп~ рауга, улттык эдебиеттщ даму белестер1н,ауызша эдебиеттхц *аз= ба эдебиетке кешу дэутрпеде туатын идеялык=«0ркеыд1к 1здещстер-дх пайыццауга, Ояну flayipiHin агартушы акындарьшыи аасашазды-гындагы дэстур ыен женашылдык проблемасына байлвнысты нада тТ= жырымдар яасауга жене, ец бастысы, Гумар Кврсотыц казак эдебие» т!ндег1 орны мен улттык поэзияга коскан Улео1н дэл белг1леуге кемектеседь Соцгы влу=алпыс жылда эдебиет!м1э "балапан жазулы" /"младописьменной"/ деген ат алган баска да халыктар afle6tíe?i=

I. Казак эдебиет1:нщ тарихы. П=том, 2=*iTan, Л., 1965, 32=бет.

- 4: - ‘ ‘

иен бірге озге ареелдарда дїниєгє кслгсн олпем=зацдь;лык?ар не= ris Інде зерТТСЛІП КЄлДІ. Е'ндігх жердс "эдебиет теориясыниц 0зЄК = ті маселелерін те к взіиізше баПыптауымыздь'ц кажеттілігі"^ туди. Гумар шыгармалары жадыгат рєтінде'кш(а мэнге не балып отыр.

Такырылтыц зерттелу дзрежесі. 1\мар Дараштыц емірі мен жа= санчаздык енбєгтн эерттеуде, багалеуда жогарыда аттары аталган екын=жозушылорга /Ахмет, Магиан, т.б.’/ карагшіда езгештлік бор. ІІсламга реформа жасау негізінде туган діни=агартушьільік "нэдид" цозгалышнын кернєкті екілі Г'їмар ахуннан коицуниске дейінгі кїрделі емір жолынан етті. Акыннын дюшетанымь мен козКарасьш= да*ы осы ерокшелікке байлвнысты ошн шыгармаларына да тнемі кє= регор^оєріліп келді. Ол багалар сол кезде устєм болган идеоло= гііяішн, кентл=ауенына карай $ озгоріп отырды. Сонын с ал д apun eh аакырштыц Бврттєлуі негізінен акыннын емірбалньїна катысты дв= рєктйрді далдеудєн аскан жок. Караштыц казак здебиєтіндегі ор= нын айкындау мзсстрсі 20=30*жылдардагы біркатар енйектерде гана С9з болды /"Екеу" атты буркєншік есіїшен жазган авторлар, С.Сэд= уекасов, Г.Тогжанов, С.Нуканов, Ы.Эуеэов, Э.фныратбаев, Б.Кен= небаев, Ж.Серсеков, Ц.Ббкаожин, т.б./, кейінірек біркатар автор=

Д.

лер едебиет тарихына, ддебнеттену изселєлерінє арналган ж\мыста= рында орын берді /А.Нуркатов, И.Дїйсенбаев5 Т.Кзкішєв, M.iiara= уин, К.Сыдиков, Х.Сїйіншалиев, т.б./. Гумар ецбектері Цвзакстан тарихына бРйланысты /С.Зиманов, М.Дэулетова, М.Ысмагулов, С.БаЙ= салоУ, зяонамик(£лик=алеумєттік кезкарастар тарихына катысты /М.ЖаксЫэлиев/, социологиялык ой=пікіплерге арналган /Г.Салар= галиев, М.Дїйсенов/ жушстьрда аЯтылген. Шетел зерттеушілерінєн А.Беннигсєн, ШЛемервье-Келькежей, М. -Б.Олкотт, Т.Дк.Виннер,

I. Кабдолов 3. Сев енері. Алматы. I9S2, ¿чіет.

Х.Оралтай лазар еударди. Аталгал авторлардиц іштнде Гумар Цараш тіл^ акындык шеберлігт мен екындык издениетіне арлайн токталгші= дар Е.Ысиайылов пен А.Нуркатов. бсірєсе Е.Ысиайылов 1942 жыли филология гылымдарыныл кандидаты гылыми дережеоін алу тіл жа-зылгал диссертаикялыц жушскнда шагын иатериалдыц негізінде Гуиар лирнкасын^ыц негізгі керкеццік ерекшеліктерін керсетіп берді.

Зерттеудін иаксаты йен иіндеттері. Жумыстьщ негізгі ыаксн=

ты - Гумар ЭДадап поэзиясынын ерекшеліктерін їалдап керсету. Аталган ыаксатка нету ушін мынвдай ытндеттер койылди: Кераштыц акындыгынын козгауты кушін, туп=твркінін /генезисін/ ешу, акыл= дык ортасы иен акындык кітапханаснн зерттву, Гуиар поэзиясина халык здебиеті иен жыраулык дэстур ыкпалын, Дулат, АбаЯ негізін салган реалисттк поэзиямыздыц, шыгыс иадениетінін асер'ін тьнып= бі.цу, акьшнын бейнелеу твсілдері мен керкеццік куралдарын ;кік= теу. Іуцьіста ауйвлі »зле. <гарихи=тнпологиялык талдоу вдістєрі колдынылды.

Зерттеудін, гылыми аонылыгы. Г.ф.раштын акындыгы тунгыш рет

арнайы диссертациялык верттеу ныовиесына ейналт отыр. Жумыета акын тыгармалары гылыми ейналымга желадал косылган деректвр не* гізінде оНЫЛ емірімен тыгыз бейланыстырыла караледы.

Диссертацияньщ теориялык жэне практикалык мені. Зерттеу ко*

рытындылыары Гумар Карат поээиясы негізінде Казан тецкеріоіне дейінгі казак поазиясындага негізгі идеяльік*керкеццік івденіс» терді, Гумар жэне оган эвмаедас акындар шыгарматылыгындегы,, дэстур уласуын,еткен мен бїгінніц аракаюнасын кернекі керсете»

' б - ' ■ ді. Диссертациянын негізгі тукырыццарын жеца качак адебиеті та* рихш жасауда, ХХ=гасыр басындагы улт одєоиеті тарихышц очерк» терін калган кезде, аталган кеяен бойынша даріс окып, арнаулы курс сабактары мен семинарлар откізу барысыпда, сондай*=ак Ка«= оакстан жогары оку орьщдары филология фокультоттеріно орнап оку° лык, о ¡су куралдарын жезУда пайдалануга бо лады.

Зорїтеу шліметаездері ротінде Гуыар Караштьщ кары к керген иыгарыалары, колжазба иурасы, эаыандастаршын естеліктері, Ал= паты, Орал, Астрахан, 0фе, Казан, Мэскеу, Санкт=Петербор кала» ларылын архивюрі яане сирек к і тал тар мен колзазбалар иорында сактеулы пускалар цен нуиаттар алынды. Сондай=ак диссертанттыц ваі ел ішінен кинаган додыгаттар паг.'\алшшлды.

- Диссертациями скннан откізу /апробация/. Днссертацияныц бір= катар туяырыццары автор "Алыагайш олецдегі тУркі тілдео аіщорат КУралдары" атты халыкаропык гылыыи=практикалык кокЬеренцияда /Алмати, 1992/ касаган баяндамвсында вэне Ы.Эуезов Цурезайинда» гы Халык универститетіндо окыген дарісівде баян етілді. Диосерта= ция Эл=Фараби атындагы Казак улттык иемлекеттік университетІнін, Kasan адебиеті »єно коды: адебиетінін тарихы иен сыны кафедра» ларышц біріккен изгїлісінде, АбаЙ атындагы Алматы цамлекеттік университетінін казак адебиеті квЬедрасыиьщ иаяілтоінде талкы= лвлды. Диссертация такырыбы бойынша 5 шкала верияланген.

Диссертвциянын курылишн. Куыыс кіріспеден, екі тараудан, -ко^ындадан аэне паЛдаланген адебиет тізімінен тУрады.

Жуыыотыц. негізгі иодмуны ' •

ВгяСаав»^ееадеяауди?»>;Яараа

Кіріспеде зер7теу такырыйынын взектілігі негізделіп, такы^ рыптын игерілу дерєкесі . снпатталади, гылыми сонылыгы, сондей= аіс 'геориялык яано практикалык мані айідандалвди.

"Гунар 1&ргатш^ агдщдигыньн, негізі" деп аталатын біріилі іа= рауда оньщ аідандш; сшерінін ГУП=тер;сіні /гзнезнсі/, акындык ор= Тась ион ш синдик кітєпханасишц цир=сыри шшлади.

Гуиардкн азаматтык емірі гдасиа болды, - ол не бары 47 лсас sao ода.. Саше тыриалы турдв акындиц емірбаліш да келів, - поозчя= даты тырнакалдысы 1909 еылы баспа бетін корді /"ЭЯ, шакіртлар!" влеці, "Басилиагші шишрлар" мозмугасы. Орынбор/. Поэзнядагы соц* гы шшорды - Т92Т отлиен даталшшп svpren, Некрасовтыц "Мать" оленініц аудариаси. Деиск, Fvuap акыедыкпен борі коПып, аЯисанда отаэга иеліп оЯналыскан. Он екі гылдыц оси кысца уакытта.ол ар= чина шшны бес цыц аолдан асатын бес поозиллык stwait /"Цорлигкп", Кэзвн, Т9ТТ; Т9ТТ. 0ф9‘, "Бала Тултгар", І9Ц, 0$а;

”Ага Тулпар", T9I4, Орыноор; "ТурыитеЛ", Шю, Т9Т8/ аано мерзім=> flt баспасозде парияленгал олендерден тУратын иол иура цалдырды. Эдсбиетке осылайза егдейіп келген Fyuap ертвректе яазылган бір олеціцде былаЯ деЯді: . .

СуУлап соз оыгару внер еыес, бніцді ол бір пеЯда берер еыес...

Тарып аЛт, аз еЯтсец да таэасын аЯт,

. Кагыеды совда жаЯыа келер кецес.

/"Цззан аырн". "Шура" дурналы, 19П,1М2/.

Гумврга иундай айкын акындык «осы« /програииа/ белгілвткйн -ваманы. F.Kapam казак евз внерініч кептеп^н кврНекті вкілдері

_ 8 _

снякты курдолі де аласалыран уькытта - ірі халыктар тепкісінде= гі ез улттар уйщпдн оянып, тарихи«=алеуметтік оілкіністердін олгишарттары жасалып катчан кезєцде азаматтык кизметін бастап, акындык калаыыл жасактады. ХХ=гасырдьщ басында Ресєй империясы Жапониядан ¡кецілді, - бул Батыстын, Шыгыс алдында узак Узілістен кейін тізє бїгуі еді. Осы кезецде Знайда ескі кунфу=цзы ілімі= не карсы "*ас мздениетшілер" бастаган Синьхей кетертлтсініц, Терістік Аиерикада Энилиана Сапата бастаган Мексика ыаруалары= ни^, Оцтустік Африкеда агылшын доминиондыгына карсы бур котері= лісініц оіьі'.лаулап, Таяу Батиста "нас тУріктер" козгалысы epic елды. Торихи=кеністтктік ¿яда осы кезєвде Ресей бодвнындагы жал саиы ЗО миллион турк хашцтаршіда да улт азат-гыгы курєсі ky= тейді. Црзгалыстыц атап айтар ерекшелігі - пвтш&шк взГіге бі= лек кїшінєн бурын білім кушін карсы кош heu турк миллэттары= ныц ыитымактасу. талабы еді. бйткєиі буген дейінгі кУрес тари= кшіда карули карсылыктан нэтиже шыкпай, басы косылмеген дара улттар унємі кеціліс теуып келген=ді.

Fyuap кэдид сснагерлері Г.ТЙттыбасов, Ю.Аиаории, Р. Ибра= гимов, И.Гвспринскийлер талдал жасаган осы идеяга сейкес халык= ты увак те маскарелык уйкыдан оятыл, енермен, оіліммен карулвр* дыруды кездеді. Осы тургыда о цыц саяси платнормасына алеунеттік ипдифферещия /окшаулшіу/, шыгармешылык платфпрмасына торыгу мен куйрєктік жат. Осы тургыда ол холыкка касать;п ейтьр сезін журекке тусініКті де дэл кондыра яеткізудіц жолдарын талмастан іадестіртп Отырды.

Акын бул еолда арка суйер ттректі елдьмен хелыктык едсбиет= тен, казак кеуымы нешеме гасырлар бойы сусындьл келе жаткан ауыд эдеоиеттнен іздейді. Булей болуы эьцдц да едт. Карш свз

енершщ, атал айтканда, жыраулык двстурдщ тутас б1р ыектебх оршкиан цаашс аерхнш батыс оцхрхнде туып=встх. Осы мектептхн тр1 8К1л1 Шалгез /Шалк1Пэ/ Тглешпулына шсын ата жагынан туыса= тын. 1910=1912 кылдар шамасында Гумар Карош жинвп бастыргсн "Кек = с1лдери ыане "Шайыр" жинадтары уэак уокытца созылган осы дайын= дуцтыц, акындик а.ч1рлхктш заиди натижестндей цабылданады.

"Коксглдер" мен "Шааир"Мсезт ушхн эрх антология, ар1 хрес= томьтия болды. Ек1 жина.^тын да езег1н кураган эдебиет1мхздегг Н НогаЯлы даухр1 мырлари бугаи дьЛ1НГ1 Т.Сейдалин ион С.Жантврин,

М.Османов, И.И.Распопов, А.Харузин, В.Радлов, М.Бекмухамедулы, А.Берцатнулы,т.б. зерттеуиплер шигарган нуокаларыен б1рге осы дэухрге цатысты адебиет Улгхлергн бугшге дей1н негурлыы тип куй1ндо жетк1зуге, сондай=ак казан адабиет1нхц туу, калыптасу, вркендеу бастауларын тауып, кекжйегхн кецейтуго улкен Улес,.кос= ты. Кыреулык поэзия УлгхлерЫен К^зтуган жырлары тугелдей, "Ер Шобан" аиры тутадтай, Доспшбетт1ц "Айнала булац бабы тец... толгауы барынша толыц тек Гумар жинактарында гана ушырасады. Ол сондай=ак езтн адеби мураны терец 7Усхнет1н Галым реттнде де таньтты: Караш вз + жинаган нускаларга бхрнеше туста тарихи де= рек келттртл, оул кунде магынасы немеск1 оО=ге жуык сезге тУС1= нтк берген. .

Эдебиеттмтздхн хлгерг1 даутр!не катысты нуо^аларды жария» лаудыц екх бipдeй мадызы барина Цараш тыгармаинлыгы толык да» лел. Осы еббект<н аркась’нда бхраз каяондык улгхлер 6уг1нг1 кун= ге жеттг. Сонымен катар жиднпылык процесс Гумардыц оэ акындик жолына да шапагатты эсер}н тигхэдД. Эс1ресе дараулар поэзиясы=

I. Шайыр . С^нйр, ' з бет.

- 10- ' •

неп Упдестік ШІЬІШШН СОЦГЫ олецдеріно nt-'ii in УзІЛМСЙ авлгасып келді. ДолжазОа »суйіндє ситалгш, эдебке? тсрихшда Асалкаї-fu ;;jipu ретіндо аталатьш белгтлі ккрга ети уксас "Еллу, марзан асил іас" олеці Т920 хылнеп даталанса, толгау занрышц і;ласси= калин Улгілері дерлік "і fern он їздіртібілтнор", "Шоктау" їаріаді □игармалари УЙрелу, кемелдеиу ¡сезе^інс катады.

¡■.іісаль], "ОршК&шай" кырында ¿íawafl кал тзсілти слдында Opoit пек Есбол биге билай дейдт:

Телегей іеріскс сйнслды,

Тел кулындар анасыпаи ылацти...

Оси стереотип it ттркестерді Гумар ei;¿ кердо ісолдшіаду: а/ Телегей теріске вдцаида,

Тел кулындар ылапканда,

• Уйкыда катцш! бул жаыан.

. з/ Телегєй теріске айналсе,

• Тел цулындар ылакса -

ЖаИма шуак, перш; кун .

Сонда падтрі білінєр...

Келтірілген толгеу трафареті кезінде отыз султшды ее ісоли*= нал ыалген едамньщ елер алдыцда язубасына койтуи ретіиде керін= се, Царашта етісір алеумсткік іганго не болсда. Акьш осы ерныли: а/ бойкУйеадіктін кесіріи ескертіп; о/ куіі кадірі аркшш хелшс кашн ке ген ердіц кадірін тусіндіраді.

Неивсе "Kc.'ttayf сырынш:: .

Шешендерде теаешіін ■ • •

Кгніреніп шер sapftßTttDH сезіндей,

Шєберлерде шебердін

- F-

Шубарлал ісєсте салгєн біаіндей,

Калин орна» ти інде.

ІСаПщршц ісайнсл біті:еч безіндеЛ...

Gpini нагинан оз боііьна толгпу к?алрь:ниі букіл котонснтін

іїішаїстагиі "Кокюу" /тарпан колемінін 'гураіїсиздяги, дибне ундос

і'тгі, огіздьу 'ї.ь./ бfр ::агьшси, ^Ylii-XTX гьсирда шешдше инсти

■?уі оссрімен сахнеднн коткен .г-ираулмі: дасгурді гасир баснндп

цеЛта пандпидируга оелгілі бір аагдаЛ болгалдцгьн, сіспгаі ла=

гииен, тг.иш!у.шіс дзетур -аке аісьіндьіістші tvpaifiu белгілерін /нол, і. , . .

докостик оршго нуштарльнс, егіздьулердіц нактьілнги, icepicew кли-

аелбр нен формулдар паЯдолену, ч.б.Л иалиптастируга ііїшті

есер втяендтгін а'ііаш корсетеді.

Гунар Цярап озіне пеЯінгі достурдіп шпорі, остстнкали.с ол^

□еі'дерінен, тіптнн ззузаттиіі /генетшсалиіс/ ісодшші нзр алш і{п-

па rioiliral, иураттасти оз зс-ліліпіі, оз сПналасьінел да ізде.іді.

Сзлард'.’н бірі - гі;скнди!{ онердзгі тіхелеА ус?г>сн ШзцгореЛ Еоке.І-

ули. Шгцгсре’і Цярлзча "Туї-'л’*, "Бадолчсся" ititontflpwi пшгеруга

цсіг.г:*лвос9, І\«ГР "Кокоілдер" !.*ои П3&!1ирдй" цаз*рге дсйіи бел»

гіліг Doijt’opoil олг-идгарі:г туголго »yurt бостарган. Олардні^. шнгар-

•г-іг!г; онордегі озора осері -хурали сі:і aitannwi да о, оомапдосн

ІГ/гиші .‘.'здаеотиц, ігліа бір niitipf кояілге ісонізмди: "Ои&р олеа~

Ній ЇУрІН, СОЗДІ -хищоп олип, вебер iisin, оцуписшшн иоцілін

озіпо торта білу едісіи оси ШацгвреЯден Уйрзнді... блбїцііц иаз=

I. BflKTYpQB Л.П.ХудОЖСТПС-ШІО^ЛОТЛІОзШИОШШС ОСОбБШЮСТИ ПООзИИ глроу и шшнов /Латореф. дисо. на ооііск. уч. степ. чшід, фил. нпук./ Алмати. I960, с.20.

- Т2 -

иупы, идеясы жагынал Оиардь;^ акиидик емірініцбестен терті Шан* герейдін негізгі багытына карсы"Т.

Екі їїкинда ортак эуен ушырасады: ¿ксалы:

Піл соуырлы кора мер,

Цойныцды шып, кол жайып Кушагыца аларсыц(

/Шацсерей/

Оларды жуткан кара жер,

Цушагын ашып, кол жайып,

Бізді де anca керєк=ті.

' /Гумор/

Эркиндай эдеби багыт немесе мєктеп шыгармашылык манері,ду=

ниетанымы^ бірдей жааушыларды гана біріктіріа коймейды. Айнала=

сына улгі тараткан ордолы акын Шэцгерей мектебінен шыгыц, есіре=

се оныц акындык кі'гапханасьінвн кеп нэрсе Yflpene тура Гумар fyi=

раш^диссертантчьщ піктрінше, просЬ. К.Жуиалневттн Махаыбет тура= “

лы ьйткан "Оныц озтнде улкен акындык куш болса да, ол езтнтц

о

елендерін ен алдымен їгітке арнайды" деген пікірі^ Гунарга да ебден катысты. •

Ifepam Абай дамыткан pe'felíjfc т і а поэзиядан кеп Уйренген. Бул ебіресе шыгармшылык емірінщ сонгы кезенінде ашк беаїледі.

1918 жилы жарык керген "Туримтай" хинагы бастан=влк Абей дэсту= ртвде яазылган. Замандасы М.Бекмухамедйвтіц казуыша, Т9І6 жылн бір о тиры ста Гу пар АбеЙди "бурын^сонди казак акындариньщ ішінде oran т8ц келетінт яок" деп багалайды.

1. Шэнгерей. блевдир жинагы. Алматы. І^З4.■Г6<1ет.

2. Д.Кумалиез. Наэак едебие^т. Алматы. ТЭ4£. 2Т0=6ет.

- YT3 -

Сонымен, халыктык адебиет, жнроулер ПОЭзИЯСЫ, Шецгерей мек= тебі, сомин тштнде оныц адындык кіталхєньсьі^ АОгэЛ двмыткан реа=* лист ік поэзия - Гумарды акындыкка аларган лолдыц басы болди.

"Гумар Караштьщ акындыгы" деп аталатын екіші тарауда Гумар поэзиясынк!^ негтзИ идеялш^такыриптик цезіАГньї, елевдерін= дегт дастУр улесу мзселєсі, шыгыс есері, коркєидік ерешеліктері талданады.

Ндеялык^такырштык тУргыден акын елендерін былайша топтауга болады:

- патша екіметінін отарлау саясатына наразылык;

- вэаттык кїресіаде бенер кан тэкпей, енер=білі» нврукн карсы кою;

- ескі адіспен окытатын кадицпілерге, душе молдаларга,

бишігеш окімдергє сын; ■

- талплсьіз яас, оцаза шалдарды мінеу; жвс їрпакти надал экелердш содырлы мінезі=кїлкин^к< сактандыру;

- кайыр ихс&нды кєспеу;

- дауір т&чабына ораЛ каяа иен дала арасынел унасымди улгі тауып, отырыкшылыкка кешу.

Гасыр басында патшалыктьц^отарлау сеясаты шкркау шегіне жет= ті. Т9Т7 асылга дейін 17 миллион десятина казак яерт орыс шаруаа ларына Ооліп берілді. Жер свясатын атргізуйілер "коныс аудару= шылер егіншілікке ко лайлы жерлерді гана иееденеді, ал егтнші= лік тэуекелмен жУргізілетін аймак егінді суармайтын жергтлікті халккка калады" деп ясоспарлада. Ал тын мзнінде кошпелі шаруашы“ лык жїргізу одісінде басы артык жер дейтін угым болмайтьш. Сай= тіп кашпелі хане отырыщпы шаруыпылыкты аралас жургізу женіндегі сыртусн таншган идея казактардын дастурлі емір салтыныц кенет

семуіне aiten ссктирди. бндіріс иурслдарынь^ ауысуи буиара сыт-сында да їУбсгойлі езгерістер насады.

Царкптши белсенді сшгармькшшц кизиєті халии еиіріндвгі осин« дай кедеиді уакытка туспа=тус квлді. Ол вогареда оЛтилгьл халыса кы саясат кенінде сскерту ^асайдц. Нане де сокир коре-г індец, ca-цирпу еститіндеп анш; етіїї аіітеди:

Егер ісезіц an пасші,

Аягьц козгап беспасеїі, їіуректен аыккан тын сизді,

Кулагш^а аопасон, . ’

І£уііілгерї KQsaFuul •

Аиалда§ ер;:і» кошока...

Эшештогон аруьщ...

Буйрыгшт бой о унарні,

Іштен туша EUjtûpan,

Aiüi; біл, казан! Аіші; оіл,

іЦаїлзс колі^ц орисца. fyuap халш: tcauun иеуді сираулмі: поозияга тон фаріудвсеи«» тениняларды /неиесе солгш кабидцслгші леші::сш/ ul; і а їздиун«* мен баШлта цолдашп сеткіаген шсип. Авторді^ їолгшшсїц цоаіл

• П

¡jYílt кошоэиииялык тургццаїї ось келе тутас сюдеї і;урсІі"сгарада. Аунзаа едебноттвд дазба одебчеткс коакеи опі&лі кеаещ побоші“ cuna чей цундай ерекшелік XIX г. аягы мгн XX*raaup бгшвдсїч акылдардыц чай=кайсисшіда да ушраосды. Солердаги сил г,ти Ка» рш пова»яоыныц да негізі'і идеялщ*сл2етт ік озегіи важлі бей*= иеоі кураЙди. Зерттеушілор зоман бсйішоінін негізгі бслгісі доп 'кеЙі&ердіи заыанына и аз ал ану ы нзно дуниеніц салгшідиги иеіг

опссыздыгыи баса іюрсетуін атаПди*. Бул тургыда Fjpfap зсиглдео

. П

палідордкн, копзілігінв кораггнда отпишет. Тіптєн оный oes і гуїлда аасауідшц да шстоугшси бар: шсьаі дост/рлі опір солоді З’іпрлоу :«jcKîi«ia ¡'.ерзылнц їУрінде цолданады. Дулаг, Шортснбг»!, ЛоЯайлг.р сияцаи зпн да ол ішіпін, нодглдкгн ¿лшидчради. Лкытшн, оігі!?гагі, ол бссина тгсіеєп оуиршашп - букгргта бсеіср,!!М!ді^и гзрчлгеи aecetaiin болмаушен. Олардмц аркші зг-шлн ггалдвгмі т;зп-сгшіїор, деіідаиунемдер бсоцаи. »’їлеали, пара алуди гшіа білотіи бгаіген сл вкінін Гуцар "сь'црртын буцога" 'іеіірНдt. Шдпі іялда да cirun r/ргсн лон /"Білімі коїс, ісоцтлі зор, // ітолдага налган :глі курсылУ. Огон Караганда алгаїшн гсенагат тутатілі сапы аглір-леу, 'б ірод онщ 7 a;ty алы ru буцорснын cay агзасин булдірвді. /п’’ур::д болілі 'ічиійпгон, // Tacna кора, теціси мурчг, //Над ен сопы бул дурсин"/. j'fcjia ондірістік цатшастар зссріизн озгоргєн баЛ да син скрыгынал кушлиоЛди /"Горіптерді оляалол, & 6сі?і алші мал лігші, // БрПлерга ¡;алгсн iiyji цуреш"/.

Coüiin, рзалксїік здебиоіііі}, спілі Гуыар дозсп когвмунш^, гплеыл пеморе’^спн лссаПды: ісадаїс aapyaou надшдеардыц, руксатын= сі'з оздерінв болінген дє-рден аттеп пьіга алмаЛдщ мол=мулкін • осіїпїорлорга вткізїп несие алып, омы уацытында откермоа сорлап пурген де їїазан; apare іиіп, нум ер ойнєЛ бастагел да казак /"Ara су болди аут кеш, ff Ала кагал турканы"; "Барі мас со .іншіда, бір cay пан по«, jCjf Марзенын суйыгьнен валамагея"/.

Осынын барі ai сын заныиыд терої^ кабаттарын козгеЯды. Сондык= 7GH ксіїде ол днєїіеіршіьди каСшылыктаги оПлерга да беріліп ісзте= ді. Бірде хальвды бастап, яауьіна буркана, бурсана а^тенатын ка= Ьарманды ще sea, бір туста батыр ли ктац дзурені откенін аїітьіп,

І...Б.Ш.4бкл^асіадв. Дягр^толгау.в* аазехской устной поэзии.

Алматы. 1984, с.38. .

- 16 -

шару а ¡суиттал, тилыш еигр с у руге кецес оередь Кейде ей кин пан= теист1к сарын адашшн фэни дуниедегт орш нуралы философнялык толгоныстгармен кезектесед^ /"Хиял, хедикат" елецт/. ]4злаы кун= дагында ескен акышшц 'геоцентризм! оп=оцай атьизиге орын береттн саттер1 де оар /"Сырии батир" таркхн яирында Сирии: "Коп свздх тийсгщ кУран бар, // Эуел бастан они тый" дел eэf кез! ушн ете батыл свз айтади/. .

ОсындаЙ керекарликтар кезтнде Гуиар иурасинын касаедык п1ы= лауына пгс^нхц квп себеотнщ, б1рак елеул1 себебйпц 6±р1 бол= ды. ■

Дьгенмен, акынныц вуыткыиали болса да шынайы кен^лчсуй! акыр соцында перасатты птктриен уштасади. мБтЛ1М. Онер. Лшыи". Шне, Гумар усынган тарихи=мэдени альтернативаныц уш усшны осшщай: Бхлтм, енер каруын,

%ралданып бойыца, .

Жтгер киЬид цыльшын Кайратпен устод колыца,

Эз^рлен, казак, ээтрлен,

"ТтриШк" деген согыска.

1\иар гуианизм: мунымен шектелиейд!. Акын поээиясында адам бап вдып, емтр сгру фак'псх еи!р, э&ман тураль^илософиялык ки= иактауларв^ейтн кетертлед1. Рас, казак халкыны^ бойында бал= чаиен шауып частайтын кеп ыхн бар. Б1рак, енвсынит бойкуйез бо= лып туатын сдам жок. Адамньщ спна=сезти1 орта, жагдай, тврихи «агдыр эсер1иен кУтпен баоылып, жаншылган. Осы идеяны Ьэм казак акындарыныц сонеы б1р гасырдагы нок*а туяыр такырыбы — эаман жейьш олга каю барысында Гуиар езхн=еэ* сен алы »урде стил£ те= э!не пгс1р*п отырды: букарага айтар сез^н барыша тус1к1кть

- Т7 -

казакы салтауга тырысты. 0лец ерімі мен ернегі де осы ойга ба= гынгал: акын влшем дагыноя 7=Я буында дар агымы, ернек жагынен еркін уйкасты, туйдєк яр ялик, яслілі уйкаслен курылгал улгіні колданды. Бул улгіні алгеш Дулат елгізгьні болгілі. Гумар Дулат ізЬмєн жырды ыкдшмдиды, буын саныи, Уйкастарьл ретке келтірді, болім=б0лімге беліп, тындаушыга да, окирманга да балгамен ур= гелдай шьшр жететін комлоэициялык тут сеты к дарытты. Бул тУрги= да толгау нанрында біркатар акындар колдаиган мотивтх сюжет эдх= сіп одаи ері дамытыл, тУтас кіталка желі етіп тартуды алгаа Гу= мар енгізгєнін атал ейту гон. Бугвн «сын бір уйкастьщ туйдєіс аралиц Узак коЛталалуи аркылы кол жеткізген. СеЙтіл, зр жянак ко»яоэициялык тургидші беліеде|г$, белімдєр бір уйкастк бірне=

* К* і

ше шогирга, аогыр іштей et/i, но уп туйдскісє /тіірадага/ белініл отыроди. Осы тэрттлпен тузілгєл кезде яыр курылкиы Дулаттон да курдолірєк болып шыккен. і&сальї, Дулаттыц колецці "Ата коныо Аркедан" яырн Z¿ туйдєіс, 206 аолдал турса, Гумардыц "Бала туллар? кітаби желілсс 23 туйдєіс, 7ÛT аолдан турвда. Бір такы= рыпты бір деммен булвйша алып вшгу таїін ерекше ащдідчк куат ке= рек екендігг белгілі. Жзие де осы ретпен, осы желімен бір еиес, та кітап жазылгон - "Тумыш", "Бала туллар", "Ага туллар". Бугвн кітел аттерышн сатылзп есу кнРайында койылгалдыгын коссак, "Ту= мш" /коле тУріс тіл інде "иуйрік ту Ран кулын" магьіиаеь'н б ілді = роді"/, "Бала туллар", "Ага туллар" - здебиетімізде белгілі бір тєкнркпій »/.аксатты турце іаелілеп лз*р жздудыц, де мак, кешсітбл= тик дзетурдіц басы болды деу керек.

іуиг.рдьін соцгы в лен жинаги "ТурЬ'МтяЯ" /тв/ - акннныц жеп~ жектч ІЗДРНТСІНІН ййгегы. Царштьц СОНГЫ ЄІСІ=УШ лмл омірініц лозтикалкк кундєлігіндєй осы жинактан гасыр басындегы улт поэ=

. - ІЙ -

вішсьшди болган идешшк=кврісьцдік іздєністердін баршаоьщ табуга боледц. Теккеріс увльпи оол 'iyciaru кептеген акьшдар сиякти iVB wap калашнан философшишк иенді елеадер »угизган /"Тіриілія мУрадь", "Жетіи са^ал", "Бері бос, ї.б./. Бул іургьіда, ягни еііір еїрудтц ианщагинасьін і з де ген козінде Цареш олій иен оиір куйін казан поазиясинда еагеше белесце ишгарган Магванга Караганда Шакеріиге бір їабан цакин. Ііундаги геп екі акинниц дуниоїаннц иектебіндегі ислацдик негіадЦ излдьігшда деп ойлайиьіа. Ал ин» •гиадік лирикага келгендо Гуцер аЬіМ, АІагшшцен Уидеседі. Бір гала "Тастаган карга" деген елеці елшеи оагьшан Абайра, рухи кагьшан Магаинга уксаганьшен, еуезділік, фориа иінсіздігі, інші психологиялик upFai; їургьісшан казан'гтакасш байьіікан айрьїкаа сирвшл sup: - .

СаргаЯган хпгз,

сагьінвси пурак; •

. Шалдаккел кез,

кальшган тілеи;

Алдьщда тур... иіно!

. Цан солди*

Шаршедии біттіи, -

Тагілі толдьі, .

Уагдавдц icytttu,

Наган айтаред не?]

Коригмп айїканда, "ТуршпаЙ" жинаги виьіриасьінаьі кьілдари Гуиардьін, творчествошк кеиаліне яетіп, акнндак цуати ері калин, галил к&заш болиаганда улттьік па&зиягв злдекайда йол глео кос» ум итмхін екендігін керсеиі. '

Fyuap - вшгьіо иадениетінін тлгі>н.<негеоінєн кеп Уйренген акин.

Шыгыс занырыбы, шыгыстык мотив бірді=екілі елєцдерінде гвна утаырасканшен, араб поэзияоьй^ тлгілерін, атал еЛткаяда, орта гасырдагы атедты араб=парсы философы,теолога Уухамиед ат-Туси 9л - ГааалидЦ біриете беЛііін иебер еударуыиен до ол казан поэзнясына ойтарликтаЛ тле с посты деу леи. Бзіїіт аудармаларын "ІНаЙир" зшагы иен "Шура" дурналывда гдриялаган. Булардыц кай= КаПсысы да' козатсза ото яатык, кадуілгі ?ал гыркиыздоЯ о їси лади, ііїсалк; .

Стадии адаццарды табаЧші деп - іатиэн бір ер тевдал алаЯын

дсп.

Туианды «ара булыт ойнагон ти - яугіоді аркасына салаЯын

' . . деп*

Талпадии баска зшідк 7сбапшлдал -бак таЯса куталу зон

• 7ббасынап.

КшдеЯді зарьік ісуіщі корсе козіц - кісіпі коре алмаЯды

багы агылган.

Біадіи ойіііьізаа, і^араа тарзіналау кез*нде казан явне араб олєцііітн арасынан уцьсыццы улг* 7абуда?еісеуініц в.піеи=0рнек7ертн катар колдануды коздеген. Араб елец*ніц кввнзигативфт /екптнсізЛ цпзан олецініц силлабикалыи дуЯегэ лататьінь.на караиастел акын осынеу курдвлі иіндеттіц удесінон шыккан. БаЯіт оудармаларьі іл= гергі бодеуилерге де, парсылын хчр анындан дастгрініц ьщпалыыен дамыган кеЯінгт дзуір поэзиясына ієн ауезділігінен айрылыайды. ї'умар бул населені кобінесе фонетикалык волмен, я гни дауыссыз дыбыстар катарын їУпнускедагьідай цолыран келітріп отыру аркылы иешкен. Екхнатден, аударметы араб байттін интонациялнн яэгынел тиянантал туратын гаруэ уЯкастерын утыццы колданады. Мэселен,

"Бу дтаиа мысалы..." деп баствлатын байттіін а-а-а-э Формалн

-go. - '

уЯкасы казїК поэзиясинда сирек, ол тек Аоайда гьиа ушырасады /"Журегі - айна, кещтлі ояу..."/. Кейде акын тупнуска уйкасты сактамай, тел дастурді устанады. Шсолы уйкаси а я е - о -а бо= лып келетін, кытга (Ьормалик "Синодам адаыдарда... " байттт ка=

А

ааадавында рубай /зШеьннде тур. Ал тармактарды сындырип, цезура* сыз оегіз жолга жазсь ТТ буынды, шалис уйкасты кадуілгі кара' елец, ты г еды.

üeflftn, Гумар вудармалары шигыс жане казак поээиясшин ежел*» ri баЯланыс=ькпалын баЙкатавдГ'багали маліиеткез де. Талдангш квлеиі жагинан шагын осы едеби иатериалдвд еаінен=ак араб=парсы поозиясы казак елецініц Узак дацу жолыныц белгілт бір кезентнде тур, ой алмасу де-нгейінєн шыгып, балаыалы /альтернативті/ вол болгаяьн йайкауга болады. Біздіцще, казак елецінщ осы аолга біржола тусіп кетпеуіне онда араб ыкпалына дейін кушті акындык дэстУр видь--араб - ыклальжа-дейїн *сушт і-анындык-даотУр болгалдыгы эсер еткен. Свйтсе дв, улттык поэзиямызга muruc олені еріиінін есері жеке зерттелуі керек деп ЬрІМІНІИ-»вврІ-*ЄКЄ-зЄр«влуІ »врвк-дея ОЙлаЯмыз. бйткені, бір гана і^араштьгц. eg індс гаруз рауішті елец ете мол. Аюшнын алгвш баспа бетін кврген "Эй, шакіртлар!" влені мусауат врнегіиен курилса, "ТурыитаЙ" да негізінен гарузга тан аттамалы тйквепен хазылган. Маселен, осы »инактагы "Саган не болды" вленінде бір уйкас а-а-а^е-а-а-а-а^ кеотесімен 40 жол, ТО шумак «урайды. Осы аттамалы уйкасты« ap=* касында Узьк елен бір деммен окылвды.

Зерттеушілер Орта Азия реинссансы екілдері аркылы казак д&ласына да орныккан всынву елец ернегініц. улттык пвозиямыздач дамушнда ерекше рел аткарганын, оны АбаЙдан бастап, толык емве

тізім бойынтэ, жиырмядян яса, даэад акыны колдпнганын айтады^. Бул тургыда Г',нар пнгпрчалрры кунцы ЖаЦЫ^аТ.

Тарпу СОЦЫНДП КяряШТЫЦ поэтикалыд ті ліне, когкемдік-бсйнелеу дурллдярына, осы багыттягы тыц ізденістєртне талдау яасалган;

Дорытындыда диссертгцигныц негізгі корытындылары туиырым-далган.

Гуиар Насаштьз{ емірі мен шыгармяинлыгы тыгыз баЯлашсты.

Онъщ дуниетяньи/ы, алеуметтік-когамдик кепцарасы даляй еэгерсе, засямпяздыц доли да солай езгеріп отырды. Сондыдтан Цараштыц адындыд ояері кілт бурылыс, кснет ізденістерге толы. Ол оси ІЗ-деністерімен дпэск здебиетінде елеулі із далдырды: Халыдтьц сянасин дллгытпай, серген устоу ісіпда, сопдр.й-ад дааод олецін ттр, ори eit яагынан байытып, философиями, инткмцік лирика занр-«II далштпстыруда Дорпш шыгариалпрынь.ц оЯіндік орны бар. Таланти кенеліне яаізлідаган шагында адын емірі келтесінон цайрилыагпнда бул бнік влдедаЯда шодтыдты болер еді. СеЙтсе де адын иурпсн яе~ те алнагалдыгы тургысынан емес, "Дазад одебиетіне не берді, не Посты?” деЯтін кездарас тургысынан багалануы даяят. Диссертация-лыц згушс осы багыттагы алгашкы кадаи гана.

Болатадта гумартанупмлярдыц алдында Цараш єцбектері мен ты-гармаларыныц толид бвсылымын шыгару, акннныц гылымн кэне шы-гармашылыц омірбаяньїн тузу, доллшзба мураларын, долга тігспей журген кітаптпрьш їздестіріп табу, жогары оду орындирнныц са-лалыд факультеттерінде Гумар шыгармалярын одыту тзрізді свисала міндет тур.

І.Балпсагун Жусіп. Дутты білік. Алмя.ты. 1986. 31, 34-брттер.

- 2'2 -РЕЗЮМЕ

В диссертации на соискание ученой степени кандидата филологических наук по теме "Поэтическое наследие Гимара Караша^1 впервые отдельно исследуется творчество яркого представителя казахской литературы начала ХХ-века Гумара ¿{араша.

Поэтическое наследие Караша на основании богатого фактологического материала рассматривается во взаимосвязи с его эпохой .мировоззрением поэта. Предпринят анализ генезиса поэзии Гумара. Диссертант- указывает на несколько источников,при сильном влиянии которых Караш формировался как поэт_-поэзия жырау и акынов Х1У-ХУП1в

- реалистическая литература во главе с Асаем и Арабов персидская

поэзия, q диссертации главное внимание уделено на идейные,жанровые особенности поэзии Караша и основным художественно = выразительным средствам поэта. Указывается-на сосуществование в его творчестве традиций стихосложения канра толгау и восточной поээй^осо-бенно формы орудного стиха. ' •

В работе в обобщенном виде определяется место; и роль ГУмара Караша в истории национальной литературы и его вклад в её развитие. Своеобразны суждение автора о проблеме взаимосвязиv традиций и современного литературного процесса.

. . . Summary

. In the Ihesls for a master1e degree on the theme" Gumar Karash's poetic-legacy" .the nork of. the ouC-etanding representative of the Kazakh literature at the beginning of the XX century Gumar Karaeh io studied singly-for the first time, : ...

. Poetic legacy og Kazakh on the basis of rich factual material, is considered in connection with.the poet's epoch and the nord outlook Analysis.of Gumar’a genesis is undertaken Thu auth'. of the.theeio points out several-sources under.strong influence . -of nliich Kazakh пав formed as a poet It la a poetry, of poets improvisator of XIV-XYIII centuries ,realistic literature headed by Abai and Arab end Persian poetry ...................' . .

In the thethesis special attention is paid to the high -

.-.23 - ,

principled, genre peculiarities of Karash’s poetry and to the ггаіп artistic and. expressive .means of the poet.. , ,

Coexistence of versification traditions " tolgau'a " genre and oriental poetry . especially, in.the forn-of pasisjc quantitative poetry arev are. indicated in.-the poet's work ..

.. ..The place and the role of Gunar Earaeh in. the history.of the national literature and bis Contribution to its development aro dltermlned. in this in summarised nay

The author's statements on the problems of interconnections between the traditions and niodem literary process are original

Диссартация такырыбы Йойынша мынадай яумыстар мрияланды:

1. Fynap Карштын публистняалыя кизиеті ТТ Халыкэралык гылыми=прантиквлык конференция тезистері. Алматы. КвзМУ TS92.

2. Цумар Карга - жидашы. ГІ Егемендт елдтц еркін баспосезі.

Казак улттык иемлекеттін университет! окытушыларынын жинагы. Алматы. 1993. • .

3. "Зділ иен Шандоз". II 1£азак тілі мен адебиеті № 6. 1992.

4. Гумар Карш жэне ошн "Педагогика" кітаби. II Казахстан мектебі. № 3. 1993.

5. Віз білмейтін Гумер Карелі. II Ана тілі. Сеуірдіч І8=і,

199I. ' ■ '

V

6. "Агу ішіп кайран ер..." II Ана тілі. Нелтоксанныц 4=і,

■ 1992. .

7 Напырагы гсасыл жаутерек. /Кэне жырларыиызды ттанускадан окыганда/. II Ана тілі. Шілденін І=і. 1993.

8. Шоесшешкен шежіре. II Орал ецірі. Кьіркуйектіц І4=і.

1б=сы, Т8=і, 1993. •

9. Гумар Ьам Шыгыс. IT Казак тілт мен адебиеті. Басылуда.