автореферат диссертации по филологии, специальность ВАК РФ 10.01.02
диссертация на тему: Предание и его поэтическое место в сюжетно-композиционном построении художественного произведения /по романам А. Мухтара "Чинара" А. Якубова "Старый мир"/
Полный текст автореферата диссертации по теме "Предание и его поэтическое место в сюжетно-композиционном построении художественного произведения /по романам А. Мухтара "Чинара" А. Якубова "Старый мир"/"
Ц Ч<
УЗБЕКИСТОН РЕСПУБЛИКАСИ ОЛИЙ ВА УРТА МАХСУС ТАЪЛИМ ВАЗНРЛИГИ
/ШИШ ЕР НАВОИЙ НОМИДАГИ Л1ЕХ;НЛТ КИЗИЛ БАЙРОЦ ОРДЕНЛИ САМАРКАНД ДАВЛАТ УНИВЕРСИТЕТИ
^улёзма ^у^уцида ЭРГАШЕВ Абдимумин Султонович
РИВОЯТ ВА УНИНГ БАДИИЙ АСАР СЮЖЕТ-КОМПОЗИЦИОН ТУЗИЛИШИДАГИ ПОЭТИК УРНИ
(Ас^ад Мухторнинг „Чинор" ва Одил Ёцубовнинг „Ку^на дунё" романлари
асосида)
10.01.02 — ^озирги замон узбек адабиёти
Филология фанлари номзоди илмий даражасини олиш учун ёзилган
АВТОРЕФЕРАТ
САМАРКАНД — 1993
Илмий тад^ицот Низомий номли Тошкспт Давлат педагогика институт зирги замон узбек адабисти кафедрасида тайсрлаиган.
И л м и II р а б а р
Узбекистон Республнкасп Фаплар академиясинпнг мухбир аъзосп, фило фанлари доктори, профессор С. МЛ.МАЖОНОВ
Р а с м и й о п п о н с н т л а р
Узбекистон Республикасида хизмат курсатган фан арбобн, филология фа доктори, профессор С. 3. МИРЗАЕВ филология фанлари помзоди М. ЖУРАЕВ
Етакчи илмий муассаса — Файзулла Хужаев номли Бухоро Давлат У1 ситети.
Диссертация Алишер, Навоий иомидаги Самарканд Давлат унисер! кошидаги фан номзодлари илмий даражасини беришга ихтнссолашган К О! рп'^амли ыахсус илмий кенгашнинг 1993 йил «
мажлиснда соат да >;имоя кплинадн. (703004, Самарканд и
Университет хнёбони, 15).
Диссертация билан Самарканд Давлат университет и кутубхонасида шиш мумкнн. (703004, Самарканд шахрн, Университет хиёбони, 15).
Автореферат 1993 йилнииг «
1а тар^атилди.
Ихтисослашган Кенгаш илм:ы котибн, филология фанлари доктори, профессор
'икб*сг
У
\ УМ
ШШГ УМУШЙ ТАБСИФИ
Мавзунинг дотазобтаги. Бадиий тафанкурнинг асосини ташкил . эгувча умуминсоний гоя ва идеалларнинг ибгядоси халкимизнинг ца-димий аеотар, афсона ва ривоягларига бориб гакаладя. Чунки ижод-кор халздапэнвдг узок тярихий турмуа такрабаларининг якуни хисоб-лангак бу га^аккур муъяизаларида авдодларимиз дунёвдрапи, ками-яг ва габиатга муносабати, .ранг-бараяг хаёти ва рухий кечинмала-ри Уз аксшш топган. 7лар мехнаткаш омманшг донолиги, киялий узиГа хосяигй ифодаси булганлигп учун хам катта гарбиявий ахами-ятга эга* ШФ, афсока ва ривоягларга курокаат килша ёзма адабиёг сякеганя боййтиш воснтасигина буляб колмасдан, бугунги адабий йольклорий муаьхоларнинг чу кур фалеафий жихатларини ..ёритиагга хал-хпзмаг юг лада.
Бугунги кунда умунжахон адабиётада кадимий мифойогияга кя-зшда кучайган. Зонондопларимиз дунёкараиини, воквликиинг дол-зарб муашоларини таеэирлащяа афсо га ва ривоятлардага дидактик иззмук, фалса^ий-эстеткк мохиятга суянггпт аяьанаси 8эыа адабиёг-нянг барча «анряарвда налам тебратувчя адибяар ияодйда мазжуддир*. Кадямгй млф ва афсоналар сюжвти ёки мифолога« раиэлардан пеодий сэйдалангак хэлда бадиий асар ярагиш тажрйбаеи Логин Амврякасз адабиЗглнинг йирия адибваря Г.Царкзо, А.В.Льаеа, аявх ёзулчисп П.Ригхэу, киргиз адиби Чянгяз Айтмаговнннг романларяда хам куз-га таялаиади. Улар томонцдан яратилган асарларни айрим гадаяцот-чрлар "роман-аксона", "роман-миф" деб атеаларинтп» боася хам □уяда.
Уабек рокакчялнгяда миф, а$сода • ва рийоягяарии нудлатеа ■ узяга хье йу/щан б орган Т.пулатаэ, УЛаобейсв-, УДодеков, Х.тух-табоев, О.Ёкубсв каба ёзувчяяарпинг аксона ва ркиоятларда» фоДаа-лпниидаги пндивидуа i бадяий махораглари,. вокеаиши бадиий гтдпок этаи вп тахлал кпяиа ижойшгглвря ysstra хосиагя бияан ажралиб -ту ради. А$сока ва рпг.оятяар cmoiB куллаяплган асардардага фольк-лорязмлар: асар композлшюн курллмасяш! ташкил задачи сютэт эле-коцтлартш бир-биряга уйтунлаштврип, ка^оамокйар характертш чу-
1 Далггт У.Б. Литература и ?олыслоо. .'!., Наука, 1Э81, с.66-219; 'Лагдтева С.С. ¿олтчег.ость в совоем.лшоЛ мисгонацяональыой драма ту огни 60-G0 годов. АКД. Тасжзнт.ХОЭЗ, с.8-13.
кур тахлил этиш, вокелик тасвирпнинг кевг кулаилиги ва ранг-ба-ранглигини таъминлаш, бадиий асар сюкетидаги шартлиликни юзага чикариш, ёзув^ининг фалсафий-игтимоий каратларини .далиллаб, асарнинг гоявий-эстетик ыохиятини чукурлаитириш, свкет ривожи-даги ыутаносибликни сакдаш ва образлар силсиласининг поэтик бир-лигини асослаш, бадиий тасвирнинг змоционал-эстетик кучипи опи-риш, тасвирланаётган вокеликнивг миллпй-этнографик киёфасини яратиш вазифасини бакаради.
Хозирги узбек романларвда кулланилган фолькларязилар по»-тикасини урганиш,' ёзувчиларнинг аксона ва ривоят сюкетини иго-' дий кайта ишлаш принциплари, ривоятларнинг бадиий асар тукимаси-даги урни ва гоявий-эстетик функцияларини пжодкор бадиий махо-рати билай борлик хонда тадкикэгшпаарурлиги ыавзунинг долзарб-лигини бивдиради.
Цавэунинг урганилии тщратаси ва т^таикогррнг, ртртй янгиди-гк. Узбек адабиётидаги фольклор анъаналарини урганшцда фольклор га ёзма адабиёт муносабатини иуайян ёзувчи ёки коир и*оди ннсо-лида текшриш1, ёзма вдабиёгдаги халк икоди элемент лари, яъни фолъклоризмларни структурал-с еиантик категория сифатида соф . фояьклоршунослзк аслектида Урганиш2, муайян фольклор канри наму-валарвнинг бадиий матндаги. поэтик функцияларп ва ёзмаадабиёт нанрларининг шаклланишдаги ролиаи гадкик этил3 мухим илмий-ва-. зарий ахамиятгаага. Узбек Хаян ривоятларининг ёзма адабиёт бадиий стру кту расидаш урни масаласи аса халигача махсус тадашк этилганича йук.
1 Мамахонов С. Влияние узбекского фольклора на оазвитие кан-оов письменной литератуад."ВзаимодеЙсгвие литератупы и фольклора". Душанбе,1974, с.51-59: Упа автор. Адабиёт ва фольклор. СаЛ-лаяма.Тошкент,J98l, 389-400-бетлар; Уша автор. Фольклор закинв-да. -К^рсаталгай ыанба,400-42&-бетлар; Сабиров 0. Реалисгик проза ва фольклор. Тошкент,1979« ' "
2 Сариысоков Б. Фольклор ва узбек пдабиётд муносабатига до-ио изланишлар."Узбек гили ва адабиётип,1Э76,ад,85-87-бетлар; Уша автоо. Фольклори8Млар типологияспга доир."Узбек тили ва адабиё-ти",1980, М. Еомагов И. Типология шольклоризмов в современной узбекской литературе. АКД. .Ташкент,1985.
° Хакимов М. Пословида .поговорки и афооязмы в произведениях узбекских советских лисателей.АКД.таакенг,1969; Уиа автор. Ёзувчи ва халк тили.Тошкент,I97I: Маьмуров М- Хагк недялари заминг- ; да."Илмий асарлар".Тошкент, 1972,99-том, 175-178-бетлар; Алимов С. Фольклор ва адабий зртак.Тошкент,1982; Уша автор. Узбек совет адабиётида адабий эртак-хавршгаг шкляаншпи ва ривохяаниии. Канд.дисс. Тошкент.IS84.
Афсога ва ргзэят советларя реалзсткк адабиёт бадииятини бойятиб, поэтик тасвир динамизмини таъминлатини.ёзувчи иаодий фантазияолни такомиллаштириб, асарнинг фалсафий мохкятиип чувдр-лаштириши Баффор I,Блинов томонидан ургакилган1.
Маълушш, узбек адабиётида хата; огзаки ижодининг афсона, ривояг, эртак, накл, латифа каби насряй жанрлари сюкэтидан nso-дий фойдаланшп тажрлбаси узига хос поэтик анъанага айланган. Адабиётиунослигимизда халн насрпиинг алохида мустакил жанрлари хисоблангак афсона ва ривоят атамаларлни куллаш, бу канрларга маисуб матнларни тахлил этицда маъяум ноаникликларга йул куйяп холларп хам кузатилади. Illy боис диссертацияда халн насринянг яанрлар таркибя ва уларнинг поэтик белгилари хакида фольклоршу-нослигимизда мавкуд булган илмяй караиларга муносабат билдиряб утилг&ч.
$олъклорпунос Б.Саримсоковнинг таснифига кура узбек халк огзаки ияодида эпик турга хирувчи эфсона, накл, ривояг, эртак, достой, герма, тарихий кулик, латифа ва лоф каби яанрлар мэвжуд2.
Айсона ва. ривоят' -ганрлари сюгет ту залили, поэтик усусилт-ларп, функцияси ва таклига кура бкр-биряга ухиаб кетади. Щунга карамай, бу уаярларнинг био-бирадан фаркланувчи, бкр катг,.: спе-цпфик белгилари хам мввжуд3. Биригипдан, афсона свжетига ассс булган вокелик икодкор халн хаёлотшншг мсваси бул:гб, гоятда бурттярилган халда хякоя килинада. Ривоятларда эса хаётдг буляб ?тган Еокеа-хсдисалар тасшрлгшади. Иккинчлдая, афсояавпь образ-лар, аксасият холда тукииа, хаёлий булса, ривоятларда кугоюта реал тарихий пахслар образ;! учрайди,
Афсона ва ривоят сюгетининг бадипй асар сюжет тУкпмасяда-ги урнп, кокпозиаион элементларни бир-бнрига мувофиклмпткрувчи "поэтик тугун" сифатидэги структурал фунодшяари, адкбларнизг фояьклорнзмласни танлаи ва иг.одкй уз ласта ривдаги бадипй гахора-ти, узига хос уелуби, фольклоризмпарни юзага чинарган окялл?р ва манбалар, бадиий матн таркибидаги халн насри наяуналаршшнг
* Муминов F. Узбек совет адабпЭта таранниётида фояъклорникг роли. Тпткэнт, IS85, 74-123-бетлар.
2 Саримсонов Б. ?з<5ек фолькторинпь^ казрлар' соетави. Узбек фольклора очерклпря. I том. Тошкзкг,1988; 66-, 72-73-бетлгф.
^ Еуманазаров У. Узбек фольклора ва тарихий войн лик. -Топ- ; кент,1991, 171-177-бетлар.
е
огзаки анъанадаги вариантяарига муносабати масалаларининг монографик планда ургавилиши диссертацион ишинг мухим янгилигидпр.
Тадкикотнинг максад ва вазпйаяари. Афсона ва ривоятларнинг бугунгп романчилигимиздаги бадиий функцияларини урганиш вдйида-гп масалаларни уз ичига олади:
- фольклор ва ёзма адабцётнинг узаро муносабатларида ганр-лар диффузиясининг урни ва халн насри матнларига асосланган ян-ги типдаги фольклоризмяарнинг юзага ке лишни урганип;
- фольклор ва бугунги романлардагп сюкетлар типологиям хамда сшети риволтлар асосига кзрилгав асарларнинг бадиий хусу-сиятларини'тадкик этиш;
- огзаки наср сюкетларининг реалистик проза бадиий тасвир принципларини такомиллаштиривдаги ролини очиб берии;
- афсона ва ривоятларнинг бадиий асар сюкети хамда компози-циясини шакллантирипдаги структурал-конструктив функцияларини аниклаш; .
- риволтлар. поэтик диффувиясини ёзувчи икодий принципиари •■ ва бадиий махораги билан боглаб тахлил килиш;
- ёзувчиларнинг ривоят сюкетини кайта пшлашдаги икодий ус-лубини курсатиб бериш;
- роман бадаий тУкймасидаги ривоятларнинг орзаки ва ёзма манбалардага вариантларини киёсий-тарихий аспектда текшириш;
- ривоят сюкетининг бадиий эволюцияси ва романларда шлянГ; характер яратиш масаласини ургайип.
Татщикогнинг илшй ва, амаяий ахвмияти. Диссертантнинг ривоят скжетларшт бадиий тукимага койлаштиришнинг эстетик принцип-пари, свнет зволкэоиясининг поэтик мундарияасл, икодкорларнанг халк насри намуналаридан озиклаЕищдаги узига хос бадиий услуби, ривоятларнинг бадиий тасвир ва образлар таяданидагп роли хаки-да илиий мулохазалари ва хулосалари узбек адабиётвдаги фолькло-ризмларншг поэтик табиатини тадкик этшада мухим роль уйнайди.
Тадкиког натикаларидан олий увдв юртлари филология факуль-тегларида хозирги узбек романчилиги ва халк игоди мавзусида мах-сус курслар утищда, иунингдек, Укув куяяанмалари, махсус семинар ва лекция гексгларг тузигща хам фойдаланиш мумкпн.
Тадкиувтринг методологии ва ишй^наа|аодй...ас.осяари> Хгбек адабиётцуносгарининг халк бадиий меросини урганиш борасидаги ил-гол тагрибалари хаыда И.Султонов, МДуотюков, С.Мамавонов, О.Ше-ращ?ддинов, У.Нормагов, Л.Якименпо, Х.Ёкубов, Н.Худойбергаков,
С.Мирвалиев, А.Каттабеков каби адабяёттунослар, Х.Зарифов, М.Му-родов, Т.Мирзаев, Б.Саримсоков ва К.Имомов каби фольклориунос-ларнииг тадкикотлари диссертациянинг методологии асосини ташкил этадн.
Илмий тадкик'от объекта.« Ривоят ва ёзма адабиёт муносабати масаласи А.Мухторнинг "Чинор" ва О.Ёкубовиинг "Кухна дунё" ро-манлари бадиий структураспдаги фольклоризилар мисолида текширил-ди. "Т1инор" сюкетини таткил этувчи композицион элементлар - хи-коят ва киссалао бевосита ривояглар оркали ягона бадиий узакка бирлаштирялса, "Кухна дунё" сюкети ривоятлардан ташкил топган.
Тадкикотнпкг. апообациясн. Диссертацион гадкикот Низомий ном-ля Тошкект Давлат педагогика института хозирги замон узбек ада-биёти кайедрасида баваридди. Унинг тугал вариант:! Низомий номли Тошкент Давлат педагогика института хозирги замон узбек адабиё-ги ва узбек классик адабиёти кафедраларининг кушма йигилишида, А.Навоий номли Самарканд Лавлат университета хозирги замон узбек адабиёти кафедрасида мухокама килиниб, химояга тавсия адшшган. Тадкикот натижаллри хакида диссертант Навоий Давлат педагогика института профессор ва укитузчиларининг анъанавий илмии-назарий конференшяларида (1987-1993), Алпзер Навоий помидаги Адабиёт института ташаббуси билан утказилган жумхурият ёш филолог олим-ларининг апъанавий илмий аяжумаяида (Топкент,1992) каъруза кил? ган. Диссертация мавзуси буйича 3 илмий ва илмиА-омкабоп какола-лар эълон «илинган.
Тадкикотнинг т.узилитк. Диссертацион иш "Киршп", "Хулоса" ва "ФоДцлланилган адабиёглар руйхати"дан ташдари 3 бобдан ташкил топтан булиб, хажми ico бетдан иборат.
ДИХЕРТАШННШГ АСОСИЙ'МАЗМУНИ
Тадкикотнинг "Кприщ" кивмвда диссертация мавзусининг дол-зарблягя, куйилаётгая масалаларнинг урганилиш даранаси ва истин? ид.гаЯ янгилиги, тадкикотнинг объекта, илуий-назарий ва методоло-гик асослаои, максад ва вазнф&лари кенг ёригилтан, дассертациянинг ппробацияеп, наларий ва пмалцй ахамияти, тузилиши хакида тула гтлумот бэрилган.
Диссертациянинг •Биоинчи боба "Рзвоят isa унинг бадивЗ асар коыпозишшеидаги поэтик функциялари ("Чинор" романи етсолида)
деб номланади. Маъдумки, Аскад Мухторнинг "Чинор" романи компо-зпцион тузилипидаги узига хослик хам ёзувчи куллаган афсока ва риЕоягларнинг поэтик табпатпда курпкади. .
Адабяётшунослягпмизда "Чинор" романиникг композицияси ха~ кида турли хил муяохазалар билдирплган. Хусуснн, Н.Худойберга-нов роман струкгурасики тахлил килар экан, "сунъийликка, кито-бпйликна йул кУйилган ривоятларни, баъзи хикоятларни безовта килмасдан" факат кисоаларнинг композицион роли хакида фикр юрит ган эди^. Еу у су л уз-узидан рпвоятларнинг роман структу расплата урни ва бадиий функцияларики инкор кияпш билан баробар эди. Айрим таякидчалар асар ганрини.бидцирувчи "ривоятлар, хпкоят-лар ва киссалар" ванр белгиларига кура кустакил асарлар иш агамаси эканлагп хаеда роман архитекгоникасида нисбатан "сочи-либ" турганлигига асосланиб, "Чинор" композицияси таркок, бе-тартиб кошонентлардан ташки л топган деган хулосага кезщилар^.
Диссертант роман композицияси хакидагк бундай танкидп* му-лохазалар "Чинор"даги скжет влементларининг "таркокдиги" земи-ридаги поэтик каксад ва ёзувчинивг композицион компонентларини сойлаптира билзк иахоратига етарли эътпбор бермасянк окибатяда юзага келган деб хисоблайди. Асардаги ривоят,' хикоят ва кисса-ларнинг "таркоклиги", вокеалар драматизкининг тез-тез алмагга-нкб туриш.:, композицион марказларнинг куп кирраяилиги аслпда "Чинор" романи 'архитектоникасининг узига хосяигини курсатувчи белгилардир.
Роман композициясининг оригиналлигк, аввало, муаллиф уч хил ванр ёки куайян контекстда уч хил бадиий-услубий шакл -ривоят, хикоят ва киссалардан фойдалангшдаги билан характер-лапади. Еу уч хил услубий-паклий компонентлар ягона гоя, уму-мий, бадиий, фалсафий-эстетик максад ва муаимолар биряиги асо-сида уйгунлаитирияиша узига хос ванрлар туркумлигининг юзага келишига сабабкЗулган. "Чинор" романи композициясининг бадиий
* Худойберганов Н. Бадиий хакикат учун. - "Иарк юдцузи", 1970, i? в, 136-203-бетлар.
2 Назарова Р. Новые поиски и репения о современном узбекском романе. - Б кн. "Роман и современность". -М.: Мысль,1971, с.158. Якименко Л. На доэогах вака. Актуальные вопоосы советской литературы. - М.: Художественная литература, 1978, с.194-195.
асоси хисобланган бундай услубий-иаклий компонентяар беплигини ташкил этувчп. поэтик элементларнинг биринчиси - ривоятяардир. Узок утмищца булиб утган вокеалар "хакида хикоя килувчи оивоят-ларда аник, конкрет образяарни учратмайкиз, хатто най билан боглик ривоягдаги Ооробий образида хам тарпхий конкретлпкдан курз бадиий иартлилик, рамзийлик кучлидир. Хар бир ривоят шун-чаки бадиий безак сифатида келтирилмасдан, асар композицияошш таикил этувчи поэтик восигага айлантирилган. Муаллифнинг бадиий нияти илк бор ривоятларда намо'ён бупади. Ривоятларда куаллиф позицияси, унинг гоявий-эстетик царапгари узига хос дидактик формада мужассамлагаган. Ёзувчв хозирги давр кишлари такдирига мое фалсафий-эстетик гояларни узида мужассамлаштирган-налимий пивоятлаони топпб, утмия билан бугунни ягона поэтпк матп доира-сида уйрунлаштира билган. Ривоятлардата хар бир бадиий образ, фикр, роя ва поэтик деталь замондошларшдиз характерини очшга, психологик драматизмни кучайтиришга яйзмат килади. Хар бпр ри-воят рамзий маънода узидан кеЕин келпдиган киссага сингиб кет- ■ гандай, ривоятда хикоя килинган утмкп вокеаларияЕЯГ баёни замон-дошларимизнияг реал ха'бти, уй-таивипларида давом эттнрилгандай туюлади. Ривоят мазмуни конкратлашб, мохпяти чукуряакади, pa?.t-зиП талкянлар реал икгимопй зэкеа-ходпеалап фонида даврнинг дог.-зарб муаммоларига, ривоятдаги хаёлий-аллегорик образявр sei. ток маънодаги бадиий типларга айланади.
Ромаядаги барча сюжет тармокларини ягона композишон мар-казга уштирувчя хикоячи. Очял бобо образи бутмаганда компози-спогг туркумликяинг бу икки компонента - ривоят билан кисса бир-бяонга богланмаган вакряар тизмасига ейлакчб колганбуяар ади. Ака иу йаксадда романга киритияган хзкояча образи айрим холла р-да муаллиф образи билли куинлганча романдат екжетви удагирувча бндазй-коИсТруктив тип дарарасига кУтарилгон. ■
Дяссергацияда А.Кухторнияг *Чннср" ро?.ган1тдап: х?р бпр рггво-ятнинг кенкрэт бадтай. хусуснятлари.вя асар ко.-.позицяяилагп ур-ни масаласп ятрэфлгча гадккн отилган.. •
Роман олио тог багркдагп кадии низлеч, азий чянор иа г:афар олдкдаа Очял бувапииг чиноо балая" "укрик одев <3ялан хаИрлат-ек-дай узоц уикклкб, пичирлапиб"1, "вадапт хайрлашигга" тасвири
1 Лсчад Мухгор. Ч;:нор. -хспкент: 7:шту:Ьчи, IS33, Si-бет.-О'-
билан бошланади. Ана щукдаь кейин аз>ш чинор хакида чипрркипь локликлар орасида кенг таркалган ривоят келгирилади. Ёзувчи чи-норнинг рамзий образи воситасида инсон хаёти ва эзгу ишлари-нинг абадийлиги, "хаёт мангу лиги", "хаёт тугамаслиги", яхши иш-лари билан эл калбидан абадий кой олган кишилар номининг учмас-лиги, умри бокийлиги гуррисидаги ¿£алсафий карашларини ифодалаш орцали Очил бува авлодлари тавдирининг ечимини асослашга хара-кат килган. Шунга кура чинор хаккдаги ривоятда мугассаллашган бадиий фикр-инсон хаёгпнинг мохияти - эзгуликка хизмат вдгаш, хаёт гузаллигини улуглаш, гамнят, табиат ва келгуси авлодлар одцидаги бурч хиссининг буюклигпга инон келтириш роман сюкетп-нинг ботидан охиригача хукмронлик килади. Роман вокеаларига ки-риш - эпиграф хисоблангая бу ривоят Узининг бадиий функцмясига кура Ч.Айтматов "Ок кема"скдаги она бугу, Ю.Ритхзунинг "Китлап кетиб колганда" киссасидаги кит-аядод, югакир адиби Сергей Кури ловнин г "Ханидо ва'Халерра" романидаги айик уясида тугилган пахлавон хакидаги афооналарга ухшаб кетади. Бу афсоналарнинг хаммаси бадиий асарнинг скдает сгруктураси учун асос булган.
Ас над Мухтоо:. чинор ва Очил бобо образларини тасвирлагдце халкимизнинг табиат ходисаларини ронлаитириб тесаввур килие усу-ли, яъни анимистик аътикодларидан фойдаланади. Чинорнинг одам-дек гапириши, яъни "бир дам тилга кириб, худди инсон сингари: "Мен ёниб кетсам, замон охир булади", - дейиши унинг ронланти-рилганлигида , яъни рамзий маьнода Очил бува мансуб халк тимсо-шга айлантирилганлигидан, далодат беради.
Чзнор хакидагп ривоятнинг роман архитэктоникасидаги узига хос поэтик ху су снят лари куйидагилардан ибоэат:
1. Композицион-урнига кура бу ривоят ооман вокеалари богалани-пидеы аввал келади, бошка ривоятлар аса Очил бува ва Азнмрон сафари давомидаги апик манзиляарда - киссалардан оддин хпкоя килинади.
2. Чинор ривояти асарнинг куайян свгвт тармогига эмас, балки бутун роман композицион курилишига, унинг гоявий-эстетик йу-наяипшга алоквдордир.
3. "Чинор" даги бойца ривоятлар бевосвга асарда пштирок ата-ётган кахрамонлар фаолияти билан боглик холда талкин килинмайди. Чянор ривоятида аса роман сюкетики харакатлантирувчв бадиий-конструктив образ Очил бува гакдири.харсктери ва дунёкараши чу-
куп тахлил зтилади.
Романдаги ривоятлар хикоят ва киссалар билан роявий-бадиил ассоциациялаш, яьни ухшатип ёки карама-карии куйиш усу ллашга кура борланади. Оламнинг саккизинчи муъгазаси хакидаги ривоят ва О риф кпссаси уртасидаги мантикий алокадорллк хам каршиланти-риш усули асосида шаклланган. Ривэятда гузалликнинг муьтазакоп кудяатй эдамлар хаётини саклаб колиш, инсон гузалликсиз яшай олмаслиги гояся илгари сурилган булса, киссада гузалликнинг се хота олами муыпгзалари Орифни ташвипга солган муашолар б план гутагаиб кетган. Ана ту муаммэлардан бири даштга кучирилган ия-вилгонликлап ва тог китлоги гузаллигининг такдири масаласидир. Ооиф узи учун кадрдон маскан - севгилиси яшаган Шивилгонга боп-ганида эгалари кучиб кетган ховлилар, боглар харобага айканга-ни, кадимий кигллок гузаллигидан асар хам колмаганлигини куриб Укинадя. Ёзувчи инсон кули ва идроки билан яратиладиган гузал-лик одамлар билан тирикдир, деган ц..?.:рни айтиокчи булади. "Чи-иор" ромаяикинг бои гояси - инсон умрининг мэхияти узгалар бах-, ти учун кураэдадир, деган фалсафий кушэхада асардаги барча кэм-понентларни биолаптарувчи лейгмотивдип. Бу роя чинор хакилаги илк рпвоятдаёк мугассамлашган булиб, кейинчалик хикоятдан кис-сага, киссадан хикоятга угиб сивоалакиб, такомиллашб боравера-дз. Оламнинг саккизинчи муъгизасп хявддаги рпвоятдаги устод Фо-робяйнинг куллапни озод кклип йулидаги фидойилиги куотильк фа-ровонлиги йуляда пшим билмайдиган Орифнинг харакатларпга киёс-ланади. Асарнпнг бэт гояск павоягдан ривэятга ёки киссага б ЧУКЗрляииб, гако'.тллатб бэради. 1":у бочс кай навоси сехрида на-моён Зулган гузаллмккинг мръгазакор вддратя вя бупх кучи севги нулки сохиблари хакидаги рлвоягда давом эттиркладп. Биз унда мухаббат мулкп *эят гузал ва аПна пайтда дахлсиз экан лигики хис каламяз. Бу холат кассалардп хам з^зга гапланада. Ориф характе-ргдаги пйрим хусусиятлар, ай!шкса, упинг Марта билан тоотшдув-лара навбатдагк чисса кахга»онларя - Кокала ва Гагниёз образла-ри эркали юзага чзкарилади. Агар Ходила за Магниёз образларя талкинида хаётда т?гри Пуядап борган ва к.^пчилик бахти учун ку-" ?аягга пнсон бехтлидир, деган фикр ифодлланса, Лкбаралп образи-да у пум бахтвни уйлаыаган кшаияинг узв хам бахтли булошаслги уктиригада. БундаЗ роявнй алокадорллк за давоотЛлак- ривоятлар-да янкол сезч'щдя. Олакнизг сзпгагзиячи муъжнзасп хакадага риво-
ятда инсонни удуглайдиган буек хаслат - одамийлик ва инсонлар-варготе мадх этклеа, тошбакашшг вайдо булиши ва Дон Еуан хаки-даги ривоятларда худбинликнинг огир окибатлари кУреатилади. Иатинада нафакат кисса ёки хикоятлар, балки ривоятлар ва улар-даги. образлар характер« уртаоида хам богланиш юзага келади.
Тошбака, хакидаги мифологии равоятда асар боа гоясинннг узига хос талкини куринади. Вир зумлкк иккиланиш, уз конини асрак, улим вахимасидан кУркиш гуфайли яанг майдонини ташлаб кегган тошбака умрбод вазога махкум этилган. Тошбаканинг фокпа-си - уша вахимани енга о лма га н ли гидади р. Ривоят гоясп Очил бу-ваиинг "яшалщан каксад - улим вахимасини енгнщдир", деган хик-матомуз сузлари туррилигини яна бир бор тасдиклайди. А.Мухгор б.у рквоягни хам учинчи маязилда хикоя килинадиган киссанинг гоявпй йуналиши ва образлар психологизыига боглаб талкин кила-ди. Уз дУстларини улим чангалига ташлаб, киЯин пайтда уз ера учун жонини тиккан кониворлар сафида булиш урнига уз бошини омов саклаш учун яанг майдонини ташлаб кочган тошбака кУркок- .. лик рамзига айланиб кегган. Ely кихатдан олганда тошбака хакида-ги мифологик ривоят киссасидаги Акбарали образининг псизологик асосларини тахлил атиш укинг фогааси сабабларини очиб беришда параллел бадиий усул вазифасини утайди.
"Чинор" романи композицион тузишшига эътибор берилса.асар бои гэясининг ибтидоси ривоятлардан бшзланиб, хикоятларда тУли-шиб, киссаларда кенг ёйилиб, шддат билан окувчи беш'ирмокли дарёга айланганляги маълум булади. Ёзувчи ривоятларни койлаш-тирицда катъий бадиий-структурал принцкпга амал килади. Очил бува бплан Азимкон сафариникг хар1 манзилида, навбатдаги к,и с сага утшцдан аввал "ибрат учун" ривоят келтирилади. Саёхатчи бува билан невара беш манзйлда беш гакдир - кисса билан танишади-лар. Ёзувчи Сайд киссасига утищдан аввал ана шу бадиий принцип-ни бузади, яъни "ибрат учун" ривоят келгирмайди. Асарнинг рус тпяидаги таркимасида sea шу Уринда "Куриб колган бог" хакидаги ривоят келтирилган булиб, Абдулахад кори ва Сайд тавдирлари ми-солида шахе хаада коллектив, муносабати масаласпнинг бадиий иФо-даси узиштнг мантикий нихоясига етган.
Аслида бу ривоят асар композицияси учуи ортикча эмас, балки зарурий элемент эди. Биринчкдан, ривоятнинг олиб ташланишя окибатида ёзувчининг бадиий тасвир усулз ва вокеаларни хикоя
нилига тартибя бузялгав. Иккинчидан, инсон ва табиат муносабат-ларянянг ижти.моий асосларяни курсатишга баигаланган бу ривоят Абдулахадкоря саргузаштлари хакядагя таряхяй хикоятня мантякяй няхоясяга етказиб, Саяд кяссасига поэтик эпиграф вазифасини ба-карар эди. Ривоят берялмаганлиги учун бу алокалар шаклланмай колган ва кисмлар орасида парокандалик юзага келган. Ас ар" боия-даги "чянор" айсонася роман композицияси учун бадияй асос ро глин утаган булса, "Куриб колган бог" хакидагя ривоят рамзий маъ-нода сюжет ривокяга якун ясапи.композицион компонентларда бос-кячма-боскич рявожланиб, такомпллашган поэтик гояни мантякяй няхоясяга етказишя керак здя. Афсускя, "Чинор"нянг узбекча варя-антида- номпозицион система тугалланмай колган.
Езувчя томонидан к?лланялган ривоятлар "Чянор" романянянг свжет-композпциясиня ташкнл этувчя бадияй компонентларня поэ-тяк ассоциация (киёслап ёкя карама-карши «уйиш) воситасяба бяр- • баря билан бирлаштириб, ягона сюг.ет тязями, гоявий-бадияй фал-сафий-эстетик'Яуналяини вужудга келтярадя. Рявоятлар ёзувчянянг кахрамонлар хаёхякя кутт катламлк вокбалар силсиласп сифатида тасвирлаш имконини берадя, нокеляк тасвиряпянг гуманистяк асосларини, халкчиллягяни, фалсафий мохиятяни чукурлаштирадя.
Лиссертаопянянг "Ривоят ва бадиий асар сюжети" номля икки. -чи. бобяда О.Ёкубовнинг халк рявоятларидан ижодий фойдаланг-чда-гя яндивйдуая бадиий махорати тадкик этилади.
О.Ёкубов узпяпнг Т.ухна дунё" романишт яратящда адябдаря-мязнянг фольклоризмлаодан фойдаланис борасяда гуплаган бой таж-рябаларя ва изланииларидан пжодий фойдалангая холда рявоятлар-ни асар структурасяда гойлаптярищца тачомила янгича уоулня кул-ладя.
Диссертант "Кухна дунё" романида кулланилган рявоятларни спжет тузплипядаги уряя ва бадиий ифода усулига куга з^йядагЕ-ча таснсф килади:
1. Рочая сюгетя таркябида "кистирма-хикоя" сифатида бзрилган ривоят лар.
2. Роман сюкегяга асос булган вокеалаонинг бадияй ?укягася?а сингдириб пборялган рявоятлар.
3. Рок-ан сюкета таркйбадаги мяф, афоона ва. ривоят мэгивлари эа талкиянаря. • ■
О.Ё1^бо2нянг "Кухна дунё" ромааи-тарнхий ва тарихиЗ :: ривоатларнинг ижодай фантазия зоосада уйрунлантаг>зшлгшшг. 'азар .
сюкети эса жанрлап синтезининг ёркин намунасидир. Ёзувчи асар-даги вонеалар силсиласиншЛ' кимжимадор, яозибали курикигаи учун ривоятларга цурожаат этмайди, балки аддимий хикоятлар оркали кахрамонлар характерини, кисматини, улар орасидаги ута зиддият-ли холатларни психологик тахлил эгип йулидан боради. Адабиётшу-носливда "Кухна дунё"нинг пошфоник роман сифатида бахоланганп бежиз эмас. Хакикатан хан бу романдаги хар бир ходпса ёки кахра-монга хилма-хил томондан ёндошии кузга таиланади. Натижада адпб хикоя килмокчи булгая бадиий материал роят мураккаб ва зиддият-лилик касб этган. Ривоятлар хам я на ¡чу зиддиятлар сабабпни тахлил этишга, кахраыонлар кисматига сабаб булган ходисаларнинг туб мохиятийи ечишга, ту аснода Берунвй, ибн Сино .ва Махмуд Разнавийлар япагав даврнинг сиёсий-ижтимоий, маъкавий-ахяовдй жихатларини увдвчига етказишга хизмат цилади.
Ривоятлар мантикан азгулик ва ёвузлкк кучлари орасидаги азалий курашнинг маьносини туиуниш учуп хам зарур эди. Чунки эътибор бериб каралса, романда харакат кидувчи персонаклар уза-ро муносабатлари, касп-насабя, маънавий-ахлоздай дунёси ва масла-гига кура икки типга булинади. Абу Али ибн Сила, Беруний, Бобо Хурмо, Маликул Иароб каби ал бахт-икболини уйлайдиган, улус кэ-лажаги учун курашадиган кишиларнинг зулмга нафраги ва исёни Махмуд Разнавий, Пири Букрий, ибн Иахвоний, Амир Масъуд, Али Тв-риб, Абу л Хасавак, Хаглибегпм каби салтанат сохибларинпнг кир-дикорларига карама-карпга нуйилади. Ана шу персонажларнинг узаро зиддиятини, рухий оламини ёритищца ривоятлардан фойдалалади. Кахрамонлар кунглида кечаётган рухий изтироблар турёни ривояг-ларга хам кучирилади, ривоягда мантикиЕ егилган драматик холат хаёт фалсафасининг бадиий ифодасига айлавади. Ривоятлар восита-сида характеркар орасидаги рухий тукнащувпар, ибн Сино ва Беру-ниЕларяинг калб кузгусида намоён булган угли тугёнлар, Уз кирди-корларини уйлаб ич-ичидан уртанган Разнавийнинг аламли уйларию тавба-газарруси, фирибгар ибн 1Ча>зонийнинг чиркин киёфаси твеви' ланади. Ёзувчи фольклор анъаналарига ыурожаат килар skhh, ривоя-. парни сюжет тукимвеига махорат бияан койлаштира билган.
Ёзувчи халк ривоятларидаги аерлар давомида сайкалланган фалсафлй моздаягга ыурожаат килар екал, уз псарининг сюжет ва коипозицион туииыасидаги мантикни хам эътиборга опади, уни буз-маешкка, мутаносибликни саклашга харакат вдяади. Ёзувчи ривоят-
тар оркали Базиавийнинг золимлягпнп тасвирлайди, драматик хо-латни кучайтиради.
нК?хца дунё"даги телба;. пох ва авом хакидаги ривоятлар асар кахрамонларининг характеридаги психологик, ички куратларни улар яшаган мухнт заминида очишга ва щу асосда угла давр рухини.одам-лар калбининг мураккаб ва кул киррали жихатларини бадиий тахлял этига кмконини'берди. Ривоятлар оркали кучайтирилган драматизм эса сюкет йулларикинг риворланишда, бир-бирига зид фикрлар тугёни ва кураияда, тунингдек, характерлар шакпланиши ва улар калбилаги ички ■ зиддяягларни намоён этади. Разнавий типидоги подгаолапнинг кирдикорларию уларнинг инсон сифатидаги киёфаси, яыгл ички йэтгласикп тасвирлащда ёзувчи равоятда мукассамлапган мантяк кучидан фойдаланган. Шу мпънода хар кандай фольклоризм, хох у спгет, мотав ёкл бадиий элемент булсин, хамита ёзувчининг узнга :сос поэтик махоратини наиоён этишга хизмат киладя.
Ёзувчи "неъмати илохий" хакидаги ривоят аоосида икки хил адабий -лшии .роман сахишалприга олиб кяпади. Бири фирибгар унсу-оий булса, иккинчиси 'хакикатгуй БеруниЯ. Фирибгар хар доим золим шохш; лакиллатиб, доруломок хает кечиради. Хакикатгуй олим эса узкнинг туррисузлигя гуфайли умрининг анчагина кисминп зин-донда утказади. Беруний образи оркали ёзувчи виидон, бурч.хис-ларини кузгаб, кипгаларни мардликка чакиради. Ёзувчи хакикат, диёнат за инсо^у садокатни у луг лги Баруний гуманизмининг бош мезони эканлягини таъкидлап билан бир каторда, хакикатгуЯ мигала п ёвузликка карти курапувчи эзгулик кучларининс гимсоли сифа-тпда талкпн кипшппннп ллохида таъкидлвДди.
Агао Уисурпйда Сирибгарлик, пазолат ва кабохатга ботган золим похип xa-t аддаб кэтиш устунлик килса, Беру.чийдс бугун рухий маънавий кучини яхсчгакни ва хакикатвя хкмоя калишга йуналтарии устунлик килади. Шу бэлсдан хам роман схиэтида Берупий образл-нинг хеч бир алмагатириб булмаЗдиган урни бэрлиги яккол куринаб гуради. Агар роман смети '.'Укимасцдаги тузилшл яуктак нгпарядан олиб карайдигак бУлськ хам, бу образ ундаги бош компонент длра-¡гасига кутарилгандир. У сюгзт тукимпспдаги вокеа тугунп, риво-тл, к' яьминаиия, ечим бадииятидз хаи фаол иптпрок этади.
"Кухна дунё" ромашгнинр композицион курялишсда У£ни-Урвя бллая берилган ривсятгар сюкет структурасига- сингиб кетгаа бу-либ, уни харакатга калткрувта кудрагля бадиаЗ воситага айланзди.
КУринадики, биринчи ривоятда вопим подшо образининг композицией марказ сифатида танланганлигпни илгаб олган булсак, иккинчи ри-воятда сюпет ва композиция харакати тезлаииб кахрамонларнинг ёр-кин образлари яратилшпига йуп очилганкни курамиз.
Диссертацияда роман сюжетига асос булган вокеаларнинг ба-диий тукимасига сингдириб юборияган ривоятлар хам кенг та х ли л эгилган. Ёзувчи икодига назар ташланса, "фольклор асарларини кайта иылавдан тортиб, то унинг типик лаптириш принципларигача, характерни очига усулидан, тема-мотивлари, спкег схемаси, фабу-ласи, услуби, образлари ва поэтикасигача «• каскаси, знг нодир фазилатларидан икодий урганиш"* натикасида юзага чиккан бадиий махорат кирраларининг ранго-ранг тасвирини курят мумкин.
О.Ёкубов халк ривоятларпдан яхшт ганр сифатида фойдаланиб-гина колмасдан, уз романининг кмшозицион курилишига ривоят сюжети ва мотивларини киритиб, фольклор асарларининг сюжетики романнинг умумий рухига сингдириш, унп узининг ижодий-бадиий максадларига буйсундириш махораги оркали чинакам новаторлик на-мунасини курсатди. О.Ёкубов кахрамонлар характерини ёритипща ривоятлардан "тайёр сюжет" сифатида икодий фойдаланган. Айрим уринларда фольклор сгажетини асар асосига оларкан, ёзувчп анъана-вий магнни романнинг марказий сюкет узаги билак уйгунлаитирган-лзги учун ишонарли ва бадиий кихатдан пишик чиккан. Уз .дахра-монларини бир-бирига киёслаш ва образли параллелизм воситасида характерлар курашини акс эгтириш йулидан борган О.Ёкубов Беру-ний ва султон Махмуд орасидаги чигая муносабатлар тасвирига кенг урпн беради. Махмуд Разнавий 'сомонийлар ва маъмунийларга таклид килиб, знг яхш олимларни, фан, адабиёт ва саиъат арбоб-ларини уз саройига туплайди. Унсурий каби лаганбардорлар хукм-дорга ёкадиган "батораглар" ила тез орада саройдан мустахкам урин оладилар. Хоразмдан келтирилган олимларнинг купчилиги эса тез орада кабохат ва кяхолаг едрбони буладилар. Чунки Беруний ва унга сафдош олимларнинг аксарпяти хур фикрла, калбан эркии-ликни севадиган ва сэфдил кишилар 8ди.
БеруниЙнинг зукколиги, унинг Уз илму фаросатини хонлар ис-тагига буйсукдиришни истамаслигини тасвирлаш максадида ёзувчи
* Мамаяонов С. Сайланма. -Тошкент.1991, ЗЭЗ-бетлар.
халк орасида маахур б^яган рявоят скжетидан фойдаланган. Абу Райхон Беруний ва Махмуд Рвзнавий бахсига дойр халк рявоятла-рянянг айримлари улар халя хаётляк даврларядаёк яратилган б?лиши эхтимоддан холи э!!ас. Чунки Разнавяйнинг Берунийни скнаб к"-ри!пи билан боглик рявоягнинг баъзи варяантяари аллома даврида битилган тарихий-адабий манбаларга хам киритилган.
Хусусан, маихур гарихчя'Низомя Лоузи Самаркандяйнинг "Мак-муайп наводир", яъня "Нодир хикоялар" комля асарида хяк5я кили-няшча, Махмуд Разнавнй Берунийни нмгпхон килмокчи буляб: "Мен ту болохонадаги тУрт эшикнинг кай биоидан чикиб кетаман. <2як-рингни бяр когэзга ёзяб, курпачамнянг натяга кистяряб куй!" -деб буюрадя.
Абу Райхон бяр парча котозга алланямаларни ёзди ва уня тург буклаб, султон айтган г.ойга ягаирдя. Султон Махмуд эса ко-гозга гегмади, усталаряня накпртириб болохонашшг кун чикар га-рафидагя девордан эшяк очтириб, уша коПдан татнаряга чякади. СУнгра хатни ояяб Укясалар, Беруняй "Султон кунчинар тарафдаги девоодан яяги эпяК очдяряб, утяандан чякади лар.'" - деб ёзган экан1.
2зувчи халк орасяда огзакп тарзда таркалгак ёки китобпй анъана оркаля -етяб келган ривоят сюнетяня романнянг у мумий ко.м-позяцяон курялпшга махорат бялап пайванд кила бялган. Аммо дик-каг билан каралса, ёзувчя ривоят текстлдан уз бадияй регаси ?а-яабяга кура якодяй фойдаланган ля гиня курамяз. ТаряхиН-бапяяй манбадагя ривоят еюгетпнипг хар бяр детали "КУхна дунё"дагл си-нов вокеася тасвиряга тула мое келадя деб аптяп кпЛпн. Хусусгщ, поманда вокеа кечган ной К?гскл давлат саройя деб курсатялса, п:;-воятда Разка гаахрядаги сулим оромгохлардак бяря - Минг чшюп богпнинг номи тилга олинадя. Рлвоятда султон Махмуд бплан Бер:.-ниЗ ораспдагя яхтялоф, яъня сяновга сабаб булган холат хакидп хеч кандай • маълумот берялган эмас. О.Ёкубов оса рявоятни роман сюг.етянлнг изчял йуналииядагя бои конфяиктлардап'бяря - Беруний ва ГазнаЕяй тямсолядагя пи билан гахолат, ад олат ва рззо-лат, эзгуляк ва ёвузляк орасидагя муросасяз кураи лавхаларлня тасвярлагс, Беруняй дунёкарашнинг гуманястик асосларяня ^ахлял киляш макседяда келтирадя. "Кухна дунё" романяда ривоятлардан
1 Акдодлар угптя. Тоакент,1991, 31-92-беглар.
фойдаланашнинг яна бир куриниши мавжуд: адиб муайян афсона ёки ривояг текстини тула келгирмасдан, ушшг кискача мазмуни ёкя егакчи мотивларидан бирортасини кистириб утит билан кийоя-ланади. Романнинг ун учинчи бобкда оламнпнг яратилнии хакидаги кадимги хинд афсонаси хикоя килинади. Ёзувчи бу миф воситаси-да Беруний образидагИ куйидагп хусусиятларни очиб бериыни ният килган. Паълумки, Беоунпй Хиндистонда булганида хинд хашдошнг урф-одаглари, фольклори, тили, фалсафаси ва тафаккупи гарихп-га дойр кодир .чатерпаллар туплаЦдп, "Беда", "Рпгведа", "Махаб-харата" с и н гари кухна обадаяарни синчиклаб упганади. Награда 1030-1031 йипларда "Китобу но лад хикд ман маъкуллатян ф::л-аклк ав иарзу латан", льни "Хиндларшшг аклга сагадиган ва сиглайди-ган таълимогларикп анпцпаш китоби" номга асарини ёзди. Бу ки-тобда жамланган хинд афсоналаря мифологии ва эгнографик маълу-мотлари фольклоршунослар учун кикмагди манба хисобланади. и!у бокс романда Берунийнинг Хиндистон хотирапаоя сифатида ака мун-дай в^с он а кардан биршганг мазмуни берилиши бадиий тасвяр реализ-мини кучайтирган.
Бу афсона аслида мкфнкнг тула тексти булмасдан, унинг кич-кина бир була'ги, анинроги оламнянг яратилипп хвцидаги иадимпц хинд мифологии афсо'насининг боаланпш кисмидир. "КУхна хинд миф-лари" кнтобида бу афсона "Нбтидо" ном к билан бернлган. Ун да хикоя килинишича, авва лига бу оламда хеч нарса булмаган. На нуёи, на ой, ка юлдуз булмаган даврда пттифоко сув пайдо булган. Хам-ма ёк чексиз уммондан иборат булган. Ана пу уммон каърпдан олов отилиб чикнан. Сув ва олов хароратидан ажоЕиб олтин тухум бино булибди. У вактда йил-ой-кун хисоби булмагани учун, олган тухум сув бетпда канча сузганлигини хеч киы бялкас экан. Бир ку-ни утла оятин тухум ичидаги хомиладан Боахма исмли олий .\'авкудот пайдо булибди. У тухумни ёриб, таикарига чикибди ва тухум прчо-гининг бир палласидан осмонни,.иккккчи «исмидан эса ернп яратиб-ди, иккаласининг Уртасига эса хавони жэрлаштирибди. У заминки уммон устига Урнатпб, дунё тои:онларинв белгилабди ва вакт хисо-бини норий этибди.
Су тарпка олам вужудга калган экан. Афсонанинг давомида Брахманинг етти угли туришпи, кизларшшнг тавалдуд топиши.куёш, ой, ювдузларнгшг пайдо буишл хакода хикоя килинади3-.
1 Теыкия В.Г. Мифы древней Индии.-И. ,1982,0.15-17.
Романда олам ва одамнинг яратилигаи хакпдаги мифологии карашлар хамда афсоналарнинг излари к?п учрайди. Чунончи, 29-бобда Беруний билан ибн Сино бахсига дойр лавхаларни укир экан-миз, табобат султонининг "Осий банденгни узинг кечиргайсен, э яратган эгам. Ва лекин... агар бакдангни лойдан яратиб, унга Уз нафасингдан уфуриб гон ато килганинг рост булса, нечун бу ¡гон билан бирга унга кахолат ва каллоблик, худбинлик ва разо-лат янглпг тубан истакларни кУииб бердинг"*, - деган сузларп-га кузимиз тушадя.
Бу. Уринда одамнинг яратилита- тугоисидаги кадимги мелом а$-сонаси ибн Сино тилидан баён эгилган.
"Кухна дунё" романи сотетидаги ривоятларнинг бадиий с[унк-цняларига дойр кузатишлар иуни курсатдики, бирпнчидан, О.Ёку-бовнинг фольклорга муносабатидаги узига хослик якки яихатц билан харакгерланар зкан: а) фольклорнинг эстетик мундаригасига мурояаат килиш. Ёзувчи асар сюяетини шакллантнрицда халк ораси-да кенг таркалган ривоят, афсона, миф ва эртак матнларпдан ико-дий фойдаланган. Еу ривоятлар кахрамонлао рухпяишп, уларнпнг максад ва истаклзрини, узларп яшаб турган давр вокеаларига муко-сабатини очппга хизмат килган. Ёзувчи рпвоятлар воситаспда асар кахрамоняарининг психологик холатларгаш, индивидуал характерлч-рини Укувчи куз унгида' равпан гавдайантира билган. Бобо Хурмо, Беруний, ибн Сино, Махмуд Разйавпй, Унсурин каби образларкинг бадиий кихатдан пиши ва ту лак он ли чикиши рпвоятлапнинг гоявпй-эстетик мохпятига хам бор;гак.
б) фольклор мотивлари ва бадпий тасвип усулларвдан фойдалм-ниш. О.Ёкубов уз романини ёзишда муайян фольклор *анриданг:ша эмас, балки унинг онъанавий мотивларкдан хам фойдаланган. Чу-нончи, Разнавий ва ибн Синонпнг пчкп доаматизмпни чукурлаптярип мексадида ёзувчи халк достонларп ва эртаклаппда кенг кУллашлузз-чи анъанавий -туп мотивига мурогаат киладт. Ёзувчи туп нотившш КУллагада хам ковагорликка интплади. Хусусан," султон Пахнуднинг туиига Бобо Хурмонинг кпраии унпнг зэлкмликлари учун интицом бслгпси спфатида бахоланган булса, ибн Синонинг туи курпши орка-ли ёш хакимнинг Бутакузбегим билан килган осуда сухбатлагл баён этилади.
1 КУХна дунё. Тоикент,1983, 317-бет.
Тадаицотнинг "Ёзувчя няяти ва фольклор" деб аталган учпн-чп бобица "Чинор" ва "КУхна дунё" романларвдаги ривоятларнянг халк ияодидася мацбалари хусусяда суд юритиладя.
А.Мухторнинг "Чинор" ва О.Ёкубоввинг "Кухна дукё" романпа-ряда учрайдяган .миф, афсона ва ривоятлар узкнинг поэтик харак-герига куоа мураккаб фольклоризмлар сирасига киради. Чунки бу романларда халк насрпкинг энг омлабоп уанрларядан бяря хпсоблан-ган ривоятлар асар скжетя ва ксмпозициясянп ташкпл этувчн ба-дяяй элемент вазяфасяни бакаради. Эстетик бункцяясвга кура бу ривоятлар ёзувчининг роявяй-бадяяй няятиня амалга оширяпгнда ку-маклашувчи поэтик категориялар сирасига кпради.
"Чинор" романядаги афсона ва ривоятлар узларинпнг типологии белгилари хамда бадаий хусусиятларига кура мураккаб фольк-лорязмларнинг аналитик турига маноублигп хакядаги Б.Сарямсоков-нянг с^рпга1 гУ.ла кушлган холда О.Ёкубовнинг "Кухна дунё" ро-маняда учрайдяган ривоятлар хам аналитик фольклоризмлар сирасига киряиини таъкядлаши истардик. Чунки иккала ёзувчининг фолък- -лоркзмга муносабати, 'укдан иродяй фойдаланяш принципларида узи-га хосликлар мавэдд буляпяга «арамасдан икки романда кул лани л-ган ривоятлар орасида функционал ва типологии мушгаракллк куз-га тапланади,
"Чинор" ромонининг мантикий-роявий йуналиши псар бошяда-ги чинор афсонаси бялан борлакган. Халк огзаки ягодида, шунинг-дек, бврорта ёзма обидада айнан иу сюитга мое афсона ёкя риво-ят мавгу для ги маг лун эмас, Фякримязча, ёзувчи бу афсонаш: ба-диий тУкимага койлаитирищда халкикизнинг чинор даоахги бялан елокадор мяфэлогик карашларяня бир евкет тизимяга йягяб, ягона афсона хота га келтярган кУрянадя. Афсона таркибидагя ана щундай сагат элементларидан бяря - чянорня-хаёт дарахтя деб тупуняига асосланган кадимяй мифояогвк харашларнинг бадиий талкинядир. Маълумки, хает дарахти хакядаги тасаввурлар кадим замонларда шагая элагларнянг деярля хамыасига маъдум булган. Бардуптнй-ликнинг мукаддас ёзма обидаси "Авесто"да айтиляшича, хаёт да-рахтяшнг номя Хома буляб, у Воруказа дянгизянинг уртасида усар 8.у,яп. Улякларга хаёт бахго итиб, уларня кайтадан дунёга келтя-. рувчя бу улкан дарахтниыг у стяга Саена Мерура ном ли афсонавг'й
* Сарямсоков Б. Фодькз^'язмлар ткпологияепга дойр."Узбек тягл ва адабаегл", I9SC , 5 . 41-бог»
вдш ин солган. Ана пу куи Хома дарахтининг усгидан кутарилиб, зампн узра парвоз килса, дарахг устида мянглаб янги новдалар усиб чпкади, хар сафар кунганида эса сермева вохлари снвпб, уруглари тукилар ва ундан турли хил усимликлар кукариб чикар зжш^-.
Хаёт дарахги ёки дунё орочи хакидаги бундай тасаввурлар хинд-европа, араб, турк-мурул, скандинав, америкалпк хиндулар фольклорада мав^удлиги кайд килинган2. Мифларда айтилипшча, бу улкан дарахтнинг тепаспда мукаддас куга уяси булса, плднзлаои
га
орасяни дахшатли илон узига макон килган .
"Чинор"романи сюгетининг мантикпй узагики гапкпл этувчи чинор хакидаги афсона халкяиизнинг хаёт дарахтп туррисидаги ка-димпй эътикодлари хамда бу тасаввурларнинг фольклорда аньанавпГ-лагаган талкинлари асосида яратилган. Ёзувчп назарида чинор -абадгтйлик, бокийлик, хаётнинг мангулягп тимсолидир.
А.Мухторнинг "Чинор" романида халкимпзнинг афсона ва раво-ятларидан тагакарп к.адимий кифларшшг сюяетпдан хам фойдзланил-ган. Узининг куркокллги туфайли хаёти фокиа бялан тугагак Ак-барали образини тахлил кплиш учун ёзувчп топбака хакидаги мифни келтпради: Бир замонлар роят хуибячям ва уддабурон махлуклардан биря булган тоибака кУРЧоклигп туфайли ранг майдонини татлаб кочганлиги учун унрбод тош орасида колиб кетади.
Романдаги миф сюгети ёзувчининг бадиий тУкимаси махсули бул?.!асдан, туркий халкларнпнг тошбака хакидаги кадимпй зтиоло-гик мифларига борланади. Зеро, туркпй халклар фольклорида бу конпворларнинг паДцо булишяни хущунтпрувчи турля хил явфлар навгуд.
ГЛасалан, туркман халк асотлрларида айтплишнча, кадим вакт-ларда тоибака хам одам булган, бировларнвнг хакини егани учун
1 Тпевер К.В. Свнмурв-Паскудж. Собака - птпца. -Л.,1937. стр. 11-12,5,
2 Хаёт даоахти хакидаги мифологак капашлао куГшдаги тадки-котлаода атофлича тахлил килинган: Латынин Б.А. Мпповое дерево - древо ризни в оонпкенте и Фольклопе Восточной Ввропи. -Л., 1933; Зеленин Д.К. Тотемы - деоевья в сказаниях и обрядах овро-пейских народов. -М.-Л.,1937; Топоров В.П. О структуре локото-оых архаических текстов,соотносимых с концепцией мирового дсг>е-iзa.-TDyды по знаковым системам.-Таму-г.5,1971; Его се. Доево гизни. Доево мпоовое.Древо познания.- Мифы народов ;.гаоа".т.1. -М.,1992",стр.396-406.
3 Мифа народов мира. 1-том.-М. ,1922,стр.400.
гонкворга айпантирялган экан^-.
"Чпиор" романидаги мифда говбаканинг фогиасига куркоклик сабаб булган булса, туркман асотирида бировнинг хак.пга хиёнат кнлиш, льни субутсизлик туфайли гонпвэрга карглш тегиш хикоя килинада. .
Узбек мнфларида хая тошбаканпсг пайдо буяяп- ахлокнй маз-мундата вокеалар асэсида тасвярлакадп. Наво::2 вплоятиникг Нупо-та кохиясадаги К"зялча киплэтода яшовчп С!одяев Бэбэкандцаи тэг-бака тугрисвда куйидагя 'ясотйонч эпитган эд~к: Еир пайтяар топ-бака хэзпргидай судпалиб юрадяган гонивоо эмас, балки куркам йя-гят булган экан. У тарэзибоклнк к и ян б тнпзкчиппк кллап экак.
г; эгпл булгани учун хамила тарозидан .уриб колап, харпдорлап-не куп рпнглтар экан- Гу бояс худонинг разабига учраб, тогбака-га айяанибди. "Чинор" рома кя да кулланплган мпй снгети гопбака хакидаги ана пундай этиологик мяф асосида юзага келган.
Л.мухтогнпнг "Чинор" рэманида куляаиилган афсэка ва оявоят-лар манбаларинпнг идцизларп узбек фэльклэрининг кадимий намуна-лари - мифологпягача богпб такалади. Ёзувчининг бадпий махора-тп щундакп, у хар бвр афсона ёки ривоятни халк икодндан шунча-ки "нусха о 1лтт" спнгари кучиоиб к?йнасдан, роман сго?ети ва ком-позицпяся таяаблари хамда уз пгодий максадига купа кайга агала-ган ходда узлаитипган.
О.йкубовнинг "КУхна дунё" ронакидаги ривоятлапнинг манбп-ларя узбек халк огэаки икэдйётядаги анъанавай сюгйтларга богтга-иадгт. "уяпляф ривоятлапнинг рэманбоп вараантинк яоатсщда халк пгодидагя муайян бир спгст ёкп бпр неча сюгетпаг, мотив лап скл-сяяаслдан фойдаяакгак, натигада рэмандаги фопькяо?чзмла?кянг поэтик куралшгада бадикй я?пкатлсмлплкк «загс келган.
"Есъмата птпхий" пзвэятики бадлкй кайта ишласда ёзувчк узбек халк эртакларидаги т?тп бялан борлпк сюгетлардан фзйдалан» ганга ухиайди. Чунки равоят сюгетага деярго ухпап хикоя "Уч отопки ботирлар" эртггпда учрайдя.
Мазку р хикоя сюентиненг ядрзси - тутпиинг кафлсдэи кугулч-ш мопгвадар. Еу котяв аслзда плэхида артак спфатзда хпнд фолък-лорзда яратаяган б?либ, тута кавзусидага хякоятларга как кярл*-
' * Байнурадов "П^со^еекая ггпуадя гузагана»"" ^эг&кгмэ-ной срога, Ааг&5г?ь-j.it, с.5Б.
тялган. ?ота Осиё ва Х'кд-Эпок хашдапянпнг узаро фольклор ало-каларп натлжас-да бу сюжет узбек фольклор:; заминига тушб кол-ган ва гапоГптб дарахт бялпн бог~к эртакннпг узак мотпвя с-фа?п-ца эппк анъакадан урин олган. Тч ога-инп бэтирлар" эргаглдагп уртанча хикояси ана щу кадяпий спгот асосига курилган. Эотакда-ги хикояда асосий дивдат-эътибор пэхкппг тугига муносабатпга ка-патилган бУлса, поманда ривоят килинган раоойиб дарахтнпкг ии-фобахш хусусиятини тасвпрлашга мойиялик куч и; рок. Сюжет ечими упганчанннг хикояспдя эртаккп хос оптпмйстпк рухда хал к»лин-ган, яъки вазирнинг коня томган жойдан утщиизлган тутп учпб ч::- * кадп-да, подло билан хайолатиб, ?з вртпгя учпб кетадз. Езувчп эса тутя улгмвни тасвзрлапда психологии таяла а усу лики у'ппяб, дг.эматизпки кучайтяпади: хакикатни англаган подаю ту?пш: улдир-ганига путаймон чекяб, бутун умри армок билаи угади. Хугэса ки-либ а йт ганда, "неъмати илохий" ривоятл сюжет тузплтшлта кура "Уч ога-ини ботирлар" эртагадагк уртанча ботир хикояси - тугп снргузаштпга дояр кадимги хиид эртаклари асосида шаклланган аиъакавпй сюжетга борланадп.
Шу уринда "Кухна дунё"дага ривоятда тяърифлангак "кеъгатп илохпй" дарахти образпшшг манбалари ва бадиий асослапп >:аёг дарахти тУгпясидага кадлмий тасаввурляога богланадп.
В.Н.Топоровнинг ёзмшпча, кадимги мафологпяда хаёт ва уллм дарахтлаппнпнг образи мавжуд булган. Хаёт дарахти бутун элаи-шшг тгрпклпк панбап хисобланса, Улнм дарахти узянинг мохпят эътпборига к;7ра тирпкликка карпи к/йялгпн^. "Кухна дунё"дяги рявоятда эса ока яу мифологии образлардап бпри - хаётбпх!': "неъ-матл илохий" дарахти тасвирланган.
О.Ёкубов уз рэмакидаги рпвоятлагши бадпяй жпхатдан кнйта ипляб, сайкал беришда хащ насртшянг миф, афсона, рпвоят канплп-рпдан тепкари эртак сюжетларл ва мотявларядан хам унумлт: фоада-ланган. Ыасалан, роман бошда келтипалгаи бемехр - сайёх ва авот хаклдаги ппвоят хатщ эртаклари ва достонларида куй учрай-дигап анъанавий г:ох танлаш мотива асзспга курилган.
Хаяк достонлари ва эртаклари внъапаларига кура давлат купи уч марта учириладл.
* Тэпооов В.Н. Дпево газип. Шфы народов мира. Том I. М., 1992, с.396".
О.Ёкубов ана ту 'мотив анъанавийлигига тула риоя этган. Ри-воятда хам подшонпнг каря бургути уч марта бемехр сайёхникг бо-щга кунади ва халойик уни подшо кптиб кутаради.
Давлат кушп, яьни подаонинг каря бургу тини учяряш мотива туркий халклар фольклоридаги мукаддас кушларга сягинии билан борляк кадимий мифологии тасаввурлар асосида келиб чиккан.
"Чянор" ва "Кухка дунё" романларидаги аналитик фольклоризм-ларнинг манбалари бушча кузатнслар асосида куйидагича хулоса-лэп чикариы мумкпн:
' I. >;озиогя узбек романларидаги фопьклэрпзмлар ёзувчя икодяй фантазияои махсули булмасдан, халк огзаки и»оди манбалари асо-сида яратилгаы поэтик категориялар сирасига кирадп.
2. Адиблар;шиз халк огзаки икодпдаги сюгетлардаи фойдалашш-да нусха кучириш ёки фольклорязмдан милляй этнографик безак ся-фатнда куллаини назарда тутивмаган. Улар хар бяр мавзу, мотив, бадпий деталь ёки образга игодяй муносабатда булнб, яратялаёг-ган асар рояси ва ёзувчи даксадядаы келиб чгщадяган поэтик та-лабяар асосида ёндозищлар. Натакада фольклор скжетлара бадикй асар тУкимаснда узиккнг иккинчи уиринн яшай бошладя. "Чг.нор" ва "КУхна дунё" романида халк орзакп ияодпдаги млфологик афсоналар (чпнор, топбака, неъмати плохай, ернинг тузилягай. Одам Атонпкг яратплипи хавддаги рзвоятлар), тарихий рпвоятлар (Оэробвй, ибн Сино, Берукий, Махмуд Разнйвий хацкдаги рквоятлар), маяший эр-таклар ез ябпатли накллар (Севгз мулки афсонаси, кур;:б г. с л гак бог хакидаги ривоят, шунпнгдек, "КУхна дунё"даги бе:,:ехр сайёх-нянг ьох буж:пз1, авом ва золим подшо, баня одам гугояслдаги ря-вояглар) ва кахон халкларя здабцётпдаги сюкетлар (Дон Яуаи ха-кздаги ривояг)дан икодий фойдвланилган.
3. Романнинг бадиай тасвир куиашки кеигайтириб, кахрсмонлар характерпнп чукуррок тахлил килш максадида кздтпрплган рквоят-лашшг манбалари кадимий асосларга эгалагинз хаю; агзака пжод!»-дага анъанавий сакетлаонинг айпмикарп утмиеда япатнлган адабий-таряу -2 асарларда учрази ха« тасдвилайдз.
4. О.ЁкубоВ ва А.Мухторнкиг халк орзаки игодиётидаги пфсопа, ривоят, эртак, аакл каби г.анрлардаи плодил фоздалацг.п гр'лвппп-ларяда иупгика муцта _>аклкклар букииига кярздгсдак, айрям узяга хослккяар хам мти^. А.Иухтор кгодада фольклор ва бэка а^агёт-
дагя скжетларни бадяяй тахлял этап тенденцяяси сезяляб турса, О.Ёэдбов халн огзаки ияодядан бахраманд булганя холла адабий-таряхий манбалардаги хикоят ва ривоятлардан хам фойдаланишга харакаг ниладя. Хар икки ёзувчи хам фольклор сюгети, мотявя ёкл образядан фойдаланар эканлар, уни узларя яратаётган асар бадяяй тукимаспга махораг бялан спнгдириб, хаёт хакикатиня тулачонлл гасвярлагага харакаг кплганликлари бялан харакгерланадя.
Диссертацлянянг Хулоса квсыида гадкикогчянннг илмяй-наза-рнй мулохазаларя 'мужассачлашгярялган.
Тадкякотнянг асосяй мазмуни диссергангнинг куйядагя мако-лаларида уз яфодасяки топган:
1. Узбек романларпкинг сюгет-композицион куряляпяда пявояг-ларнинг бадяяй функциялара Цумхуряят ёга адабяётоуносларянянг анъанавян илмяй конференцией магепиалларк. Тоикенг,1£32, 36-37-беглар.
2. Бадяяй асар ко.таозкциясида рявоягларнинг урня (О.Ёкубоз-нинг "Кухна дуяё" романа мисоляда). "Лдабяй месос".1992, JS3, 66-73-бетлар.
3. Ёзувчи нияти ва фольклор. "Узбек тиля ва здабяётя". IS93, Л 3.
АННОТАЦИЯ на кандидатскую диссертацию Эргашева Абдимумина на тему "Предание и его поэтическое место в сюжетно-композинионном построении художественного произведения /по романам А.Мухтара "Чинара" А.Якубова "Старый мир"/, Самарканд, 1993
Как'известно, составлящие основу художественного мышления народов мира общечеловеческие идеи и предтеча человеческих идеалов восходят к древним народным мифам, легендам и преданиям. Изучение поэтики фольклоризмов в современных узбекских романах, приципов творческой переработки сюжетов легенд и .преданий писателями, определение места преданий в вимксле художественных произведений и исследование идейно-эстетическоЛ функции преданий в неразрывной связи с художественным мастерзтвом творпа являются теоретической сутью . настоящей диссертации.
В первой главе исследования рассмотрены поэтические функции предани", использованных в романе А.Мухтара "Чинара", элементов сюжета, соответствующих друг другу и обеспечивающих композиционное построение произведения. Предание дает возможность изобразить низнь героев в цепи многогранных событий, оно углубленно показывает гуманистические основы действительности, передает народны? дух и философскую сущность явлений. Предание, сохраняя соразмерность частей в развитии сюжета романа, входит в ряд художественно-композиционных средств, служащих основанием поэтического единства системы образов.
Во второй главе диссертации исследуется место поэтических преданий в романе А.Якубова "Старый ¡лир", занимаемое ими в художественной структуре произведения. 3 зависимости от сюжетного построения и способа художественного выражения народные предания в романе классифицированы и изучены в нижеследующем порядке:
а/ предания, приведенные в составе сюжета романа в качестве "вставных рассказов";
б/ предания,.органически впитавшиеся в художественный вымысел явлений и событий, служащих основой сюжета романа;
в/ мотивы, интерпретации преданий/легенд и мифов в составе сюжета романа.
В тре.ьй главе , названной "Замысел писателя и.фольклор", анализированы такие проблемы, как источники и средства,, служащие создана фольклоризмов в романах "Чавара" и "Старый мир", и ряд других вгани. вопросов.
S U U M A E r
Legend and its Poetical Place in Plot Composit ion of Artistic Works ("Chinara» by A.lfcikhtar and "Stary Mir* bp A.iakubov, Samarkand, 1993)
Ergashev Abdimumin.
As known, ideas common to all mankind and precursor or human ideals constituting the "base of artistic thinking ascend to ancient folk myths and legends. The theoretical essence of this thesis ia studying filklorizn poetics in modern Uzbek novels,the principles of creative remaking the plot of legends by writers,determining the place of legends in the imagination of artistic works and investiga-ting'iigh-principled function of legends in inseparable connection with artistic skill of a creator.
In the first chapter of the thesis the poetical function oi" legends used in the novel"Chinara" by A. Uakhtar,elements of plot corresponding to each other and providing compositional construction of the work are considered. The legend gives an author an opportunity i to represent the heroe'a life in the succession of many-sided events, it shows deeply humanitarian bases of reality,transmits folk spirit and philisophical essence of phenomena.Legendjreserving the proportionality of the parts in developing the plot of novel is in a number of poetical unity of system images.
In the second chapter of the thesis the place of the poetical legend in the novel"Stary Mir" by A. Takubov,occupied by them in the artistic structure of the novel is investigated. Depending on the plot construction and the manner of artistic expression the folk legends in the novel are classified and studied as follows:
a) the legends,given in the plot of the novel as "inserted tales".
b) the legends which are organically are imbibed into the artistic imagination of phenomena and events which served the base of the novel plot.
c)motifs,interpretations of legends and myths in the novel plot.
In the third chapter called "Artist's intention and folt-lore such problems as Bourses and means serving for creating of folkloria in the novels"Chinara" and"Stary Kir", «si a number O- other important problems are analysed.